Laten we reëel zijn, op veel wegen is de limiet een ideologische keuze en heeft het niets met wegprofiel en/of veiligheid te maken. Is het een politiek compromis en schiet het het werkelijke doel van verkeersregels voorbij. A2 tussen Amsterdam en Utrecht, N279 tussen Den Bosch en Veghel, N2 randweg Eindhoven, etc.renegrunn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:27:
Vreemde redenatie. Je voelt hetzelfde op 80 per uur wegen? Omdat 100 eigenlijk ook wel kan als de weg zich er voor leent?
Het klinkt op papier wellicht aantrekkelijk maar wordt het er echt veiliger door? Afleiding is een steeds groter probleem, zelfs als je van je mobiel afblijft merk ik dat als het rustig is je snel spreekwoordelijke 'bloemetjes in de berm' gaat tellen. Wat ik ook merk is dat binnendoor rijden qua tijd soms een serieus alternatief is, wat nog erger wordt als je snelwegen vol zet met trajectcontroles zoals sommigen hier voorstellen. Dat lijkt me qua veiligheid en leefbaarheid het paard achter de wagen spannen en met afremmen/optrekken bij rotondes/kruisingen is de uitstoot veel groter dan constant op de snelweg met 120/130.
Het grappige in deze discussie is dat sommige mensen ontdekken dat 100 veel zuiniger/relaxter rijdt en lijken te denken dat dat met een limiet van 130 blijkbaar niet kan. Deed dat vroeger ook als ik moe was of een belangrijk gesprek via de carkit moest voeren, zoveel mogelijk rechterbaan en vloeiend inhalen waar nodig. In die zin is er niet zoveel veranderd, gun elkaar de ruimte.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°