Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.676 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:20
renegrunn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:27:
Vreemde redenatie. Je voelt hetzelfde op 80 per uur wegen? Omdat 100 eigenlijk ook wel kan als de weg zich er voor leent?
Laten we reëel zijn, op veel wegen is de limiet een ideologische keuze en heeft het niets met wegprofiel en/of veiligheid te maken. Is het een politiek compromis en schiet het het werkelijke doel van verkeersregels voorbij. A2 tussen Amsterdam en Utrecht, N279 tussen Den Bosch en Veghel, N2 randweg Eindhoven, etc.

Het klinkt op papier wellicht aantrekkelijk maar wordt het er echt veiliger door? Afleiding is een steeds groter probleem, zelfs als je van je mobiel afblijft merk ik dat als het rustig is je snel spreekwoordelijke 'bloemetjes in de berm' gaat tellen. Wat ik ook merk is dat binnendoor rijden qua tijd soms een serieus alternatief is, wat nog erger wordt als je snelwegen vol zet met trajectcontroles zoals sommigen hier voorstellen. Dat lijkt me qua veiligheid en leefbaarheid het paard achter de wagen spannen en met afremmen/optrekken bij rotondes/kruisingen is de uitstoot veel groter dan constant op de snelweg met 120/130.

Het grappige in deze discussie is dat sommige mensen ontdekken dat 100 veel zuiniger/relaxter rijdt en lijken te denken dat dat met een limiet van 130 blijkbaar niet kan. Deed dat vroeger ook als ik moe was of een belangrijk gesprek via de carkit moest voeren, zoveel mogelijk rechterbaan en vloeiend inhalen waar nodig. In die zin is er niet zoveel veranderd, gun elkaar de ruimte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Vreemde redenatie. Je voelt hetzelfde op 80 per uur wegen? Omdat 100 eigenlijk ook wel kan als de weg zich er voor leent?

Stoplicht staat op rood, en verder niemand te bekennen, dan heb je ook liever de keus om door te rijden omdat de situatie zich voor leent?
Op de snelweg 20 km/uur te snel is een overtreding in een hele andere categorie dan door rood rijden. Zeker als je door rood rijdt zonder te remmen om een provinciale weg.

Maar stel je zet op een provinciale weg in het midden een stoplicht waar geen kruising is. Dan stopt iedereen de eerste weken, totdat je daar 20x langs bent gereden en 20x voor Jan Lul hebt gestopt. Dan rijd je daarna gewoon door lijkt me. Lijkt me een interessant sociaal experiment. Normen zonder waarde zullen op de lange termijn niet houdbaar zijn denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Z___Z op 28-06-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
daandegoeiste schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:52:
Prachtig om te lezen hoe sommige mensen hier allerlei argumenten proberen te bedenken waarom 100 ook wel OK is omdat het voor zichzelf wel positief is in hun eigen situatie. 'Ik rijd relaxter'. 'De auto is zuiniger'. 'Het maakt mij allemaal niet uit'. 'Hier in de randstad kun je toch niet hard'. 'Er halen zo vaak vrachtwagens in, je gemiddelde snelheid is toch niet zo hoog'. 'Het scheelt maar een paar minuten'.

Als de weg er zich voor leent is het wat mij betreft onzin om 100 als limiet te stellen terwijl 130 ook kan. Heb liever de keus om een snelheid te rijden die ik prettig vind op dat moment.
Prachtig Triest om te lezen hoe sommigen hun persoonlijke situatie belangrijker vinden dan het algemene belang. De nadelen wegen niet op tegen die paar minuten tijdswinst.
hoevenpe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Laten we reëel zijn, op veel wegen is de limiet een ideologische keuze en heeft het niets met wegprofiel en/of veiligheid te maken. Is het een politiek compromis en schiet het het werkelijke doel van verkeersregels voorbij. A2 tussen Amsterdam en Utrecht, N279 tussen Den Bosch en Veghel, N2 randweg Eindhoven, etc.

Het klinkt op papier wellicht aantrekkelijk maar wordt het er echt veiliger door? Afleiding is een steeds groter probleem, zelfs als je van je mobiel afblijft merk ik dat als het rustig is je snel spreekwoordelijke 'bloemetjes in de berm' gaat tellen. Wat ik ook merk is dat binnendoor rijden qua tijd soms een serieus alternatief is, wat nog erger wordt als je snelwegen vol zet met trajectcontroles zoals sommigen hier voorstellen. Dat lijkt me qua veiligheid en leefbaarheid het paard achter de wagen spannen en met afremmen/optrekken bij rotondes/kruisingen is vervuiling veel groter dan constant op de snelweg met 120/130.

Het grappige in deze discussie is dat sommige mensen ontdekken dat 100 veel zuiniger/relaxter rijdt en lijken te denken dat dat met een limiet van 130 blijkbaar niet kan. Deed dat vroeger ook als ik moe was of een belangrijk gesprek via de carkit moest voeren, zoveel mogelijk rechterbaan en vloeiend inhalen waar nodig. In die zin is er niet zoveel veranderd, gun elkaar de ruimte.
Als je het wegbeeld aanpast aan de snelheid, moet je 100 km/h wegen zo smal maken, dat ze van zichzelf al gevaarlijk worden.

Niks mis met een brede overzichtelijke weg, uiteindelijk is het allemaal terug te leiden op gedrag. Zonder slecht gedrag, zouden er ook geen drempels nodig zijn in woonwijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:33:
Win-win! Minder drukte op de snelweg, minder verbruik en uitstoot. En betere verspreiding van die uitstoot.
Nee, een verlies-verlies situatie.
Niemand zit te wachten op bergen extra's auto's en uitstoot door dorpen en steden. Ze hebben de laatste jaren er juist alles aan gedaan om dat te voorkomen. Eerder werd probeert iedereen te verleiden via de snelweg te gaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
LordSinclair schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Niemand zit te wachten op bergen extra's auto's door dorpen en steden. Ze hebben de laatste jaren er juist alles aan gedaan om dat te voorkomen. Eerder werd probeert iedereen te verleiden via de snelweg te gaan.
Die tijdswinst via sluiproutes is ook zwaar overschat. Het voelt vaak sneller, omdat je kunt blijven rijden. Dat is dan vaak ook de enige winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Tuurlijk, met @hoevenpe en @Z___Z . Ik rij regelmatig ook te hard, maar accepteer een boete indien gesnapt. Ik reageerde op de mij ietwat puberaal, stampvoetende overkomende reacties als regels zijn stom want ik wil kunnen kiezen. Zo werkt leven niet.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 28-06-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
LordSinclair schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Niemand zit te wachten op bergen extra's auto's en uitstoot door dorpen en steden. Ze hebben de laatste jaren er juist alles aan gedaan om dat te voorkomen. Eerder werd probeert iedereen te verleiden via de snelweg te gaan.
Welke steden in het hoge noorden? :D ik woon zelf in een "stad" in het hoge noorden. Stelt niets voor.

De doorstroming met 100km/u is beter en zorgt voor minder files. Zowel in simulaties als uit eerdere praktijktesten gebleken. Dus juist daardoor zullen minder mensen een sluiproute pakken.

Juist spreiding is beter dan alle stikstof concentreren rondom de snelwegen. Verspreid is de concentratie lager en is het juist geen probleem. Maar alles geconcentreerd is WEL een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:39:
Zou een landelijk dekkend trajectcontrole systeem niet een hele hoop ergernissen wegnemen bij veel bestuurders? Dus gewoon een overal bekeuring als je boven de 100,00 KM/h komt. En ook op de overige wegen 80-30 KM/h een 100% controle.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Stoplicht staat op rood, en verder niemand te bekennen, dan heb je ook liever de keus om door te rijden omdat de situatie zich voor leent?
Ik heb het over de snelwegen en de verlaging van de maximum snelheid hier op. Wat je er allemaal bij haalt heeft er niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Prachtig Triest om te lezen hoe sommigen hun persoonlijke situatie belangrijker vinden dan het algemene belang. De nadelen wegen niet op tegen die paar minuten tijdswinst.
Je geeft direct het argument die ik als voorbeeld geef :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
daandegoeiste schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:52:
Prachtig om te lezen hoe sommige mensen hier allerlei argumenten proberen te bedenken waarom 100 ook wel OK is omdat het voor zichzelf wel positief is in hun eigen situatie. 'Ik rijd relaxter'. 'De auto is zuiniger'. 'Het maakt mij allemaal niet uit'. 'Hier in de randstad kun je toch niet hard'. 'Er halen zo vaak vrachtwagens in, je gemiddelde snelheid is toch niet zo hoog'. 'Het scheelt maar een paar minuten'.

Als de weg er zich voor leent is het wat mij betreft onzin om 100 als limiet te stellen terwijl 130 ook kan. Heb liever de keus om een snelheid te rijden die ik prettig vind op dat moment.
Dat de auto zuiniger is lijkt me gewoon een 100% vaststaand feit.

De contra-argumenten vind ik al helemaal nergens op slaan:
Mensen halen in met 100km/u op de linkerbaan wat slecht is voor de doorstroming!
Euh hoe dan? Je mag toch niet sneller dan 100, dus wat is het probleem? Dat op je GPS diegene net 98 gaat en jij 100 wil? Voor de doorstroming zal het alleen maar beter zijn als er minder grote snelheidsverschillen zijn.

Ik val in slaap met 100km/u
NOFI, maar misschien moeten deze mensen gewoon hun rijbewijs inleveren. Hoe rijden die mensen in hemelsnaam op een N-weg met middenberm?

Het kost me veel meer tijd, want eerst ging ik 150 over de snelweg en nu 100
8)7

Overigens ben ik persoonlijk voorstander dan gewoon permanent 110km/u in te stellen. Simpeler voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:18:
Overigens ben ik persoonlijk voorstander dan gewoon permanent 110km/u in te stellen. Simpeler voor iedereen.
Dat vind ik het grootste probleem van deze overhaaste verlaging, er is op stel en sprong een politiek compromis uitgerold zonder na te denken over een gewenst eindbeeld over 5 tot 10 jaar. Iedereen snapt dat dit onderwerp van de komende verkiezingen wordt en er is geen breed draagvlak, vooral niet onder de mensen die voor hun werk veel op de snelweg rijden.

Veel beter was het geweest als men inderdaad voorlopig het overal 110 gemaakt had, met 90 rond de grote steden en waar mogelijk 130 in de buitengebieden. Dan was op veel plekken de snelheid omlaag gegaan en op sommige plekken iets omhoog. Consistent en eenduidig, breed gedragen en vooral goed uit te leggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
Veel snelheidslimieten zoals in Adam enzo hebben niet enkel met snelheid te maken, maar ook met geluidsoverlast, milieu etc.

Ik zou altijd 100 geen probleem vinden. Maar snap ook dat sommige mensen liever wat harder willen rijden. Zeker snachts. Dus die gun ik dat.

Maar de luxe van "ik wil" is voorbij. De tijd van olie (en plastic) als wondermiddel is voorbij. Time to face the facts.... We moeten compromissen stellen. En 100 rijden is dan de minst vervelende compromis. Want:
- betere doorstroming, minder files (90% van de files komt door grote snelheidsverschillen en plotseling moeten remmen)
- beter voor milieu (CO2/stikstof)
- beter voor de portemonnee
- minder verbruik van aardolie (en EV's zijn ook een stuk zuiniger met minder hoge snelheden).

Het kost je enkel tijd. Maar in de praktijk gaat dat over enkele minuten per uur. Niet de 25% snelheidsverschil die er daadwerkelijk zou zijn...

Mensen die alles willen, want ik vind dat fijn.... Ik heb ook zo eentje thuis. Die wil ook alles wat hij wil. Maar die is 3 jaar, die kan je het niet kwalijk nemen...

@hoevenpe hoe is 90/110/130 consistenter dan 100/130? Die volg ik écht niet. Als ergens de snelheid momenteel lager is dan 130 (snachts) zijn daar redenen voor (milieu/geluidsoverlast). Die gaan niet even weg omdat jij geen uitzonderingen wil.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 28-06-2020 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

renegrunn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Oh, ok. Nou, laten we de verkeersregels afschaffen. Hebben we daar geen discussie meer over.
Het is niet zwart wit. Wegen zijn ingericht op een hogere snelheid als 100. Net als auto's. En ondertussen is het ook duidelijk dat je als mens simpelweg de concentratie verliest bij dat soort lage snelheden.

De wereld stort niet plots in elkaar als je op een lege 80km/h weg 90km/h gaat rijden. Of op een 100 weg 120. Jij brengt het alsof je dan automatisch je dan maar 140 op een 80 weg gaat rijden. Er is een prima middenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Anoniem: 93986 wegen zijn wel gemaakt voor 200km/u. Maar dat past niet meer met het huidige verkeer.

Ik verlies overigens echt mijn concentratie niet. Als het rustig is kun je ook prima op de "automatische piloot" rijden. Genoeg afstand houden er er kan niet zoveel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:28:
@Anoniem: 93986 wegen zijn wel gemaakt voor 200km/u. Maar dat past niet meer met het huidige verkeer.

Ik verlies overigens echt mijn concentratie niet. Als het rustig is kun je ook prima op de "automatische piloot" rijden. Genoeg afstand houden er er kan niet zoveel gebeuren.
Zucht, waar heb ik het precies over 200km/h?

Tweakers, theoretisch weten ze het allemaal goed te verzinnen en trekken ze altijd alles tot in het extreme door. Praktisch zijn ze in de echte wereld en achter het toetsenbord niet echt goed in het meedoen met de rest.

Nou doei he. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:28:
Als het rustig is kun je ook prima op de "automatische piloot" rijden. Genoeg afstand houden er er kan niet zoveel gebeuren.
En ik me maar steeds afvragen waarom er zoveel meer dode dieren langs de wegen liggen. :(

[ Voor 13% gewijzigd door nst6ldr op 28-06-2020 11:36 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 11:52
RemcoDelft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:34:
[...]

De Boomer Beemers kunnen er anders ook wat van.
Misschien weegt automerk zwaarder dan leeftijd. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Anoniem: 93986 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Zucht, waar heb ik het precies over 200km/h?

Tweakers, theoretisch weten ze het allemaal goed te verzinnen en trekken ze altijd alles tot in het extreme door. Praktisch zijn ze in de echte wereld en achter het toetsenbord niet echt goed in het meedoen met de rest.

Nou doei he. :w
Je geeft zelf aan dat snelwegen niet gemaakt zijn voor 100km/u. dat klopt, want ook met 200km/u is dat geen probleem..... Echter is de limiet er niet voor het wegdek. Die is er voor de doorstroom beter te regelen.

Maarja. Tweakers zijn inderdaad vervelend. Komen altijd met onderbouwingen enzo. :Y) maar ga vooral op de man spelen en beledigen. Dat toont wel aan wie er niet "kan meedoen met de rest". Whatever the hell that means. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
nst6ldr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:36:
[...]

En ik me maar steeds afvragen waarom er zoveel meer dode dieren langs de wegen liggen. :(
Ik heb nog nooit een dier aangereden, "helaas"...
Daarbij rijd ik op provinciale wegen niet op de auto-pilot. O-) we hebben het over saaie rustige snelwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36
RemcoDelft schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Dus nee, dat schnitzeltje maakt niet uit. Als de uitstoot dan toch omlaag moet zie ik veel liever een beperking van de bevolking, daar wordt ons land op lange termijn veel aangenamer van, ook op de weg.
offtopic:
Toch willen steeds meer mensen in steden / de randstad wonen, vinden ze gezellig...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gluten Parody schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:44:
[...]

offtopic:
Toch willen steeds meer mensen in steden / de randstad wonen, vinden ze gezellig...
Willen ze dat, of komt het doordat provincies bouwen buiten de stadsgrens verbieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:24:
hoe is 90/110/130 consistenter dan 100/130? Die volg ik écht niet. Als ergens de snelheid momenteel lager is dan 130 (snachts) zijn daar redenen voor (milieu/geluidsoverlast). Die gaan niet even weg omdat jij geen uitzonderingen wil.
Jij weet net zo goed dat deze verlaging een juridische truc is om vergunningverlening na het ongeldig verklaren van de PAS weer vlot te trekken. De daadwerkelijke reductie is 0,13% en dan ook nog op veel plekken waar geen Natura2000 gebied te bekennen is.

110 24/7 zou imo meer draagvlak hebben dan overal 100 overdag, het rijdt net wat vlotter door en je hebt geen vreemde overgangen tussen dag en nacht meer. Minder mensen gaan binnendoor rijden, dat wil je echt voorkomen want die wegen worden gedeeld met fietsers en voetgangers. In 'jouw' noorden is 130 geen probleem, daar zijn bijna geen (varkens)boerderijen en Natura2000 gebieden. Bij 'ons' in de randstad is 90 rond de grote steden en 110 op de rest van de wegen veel beter uit te leggen dan een 'one-size-fits-all' maatregel die op een lege A6, A7, A18 of A37 niet geloofwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@hoevenpe da's wel een hele selectieve bron.... BOVAG en RAI... 2 uit de autobranche. In datzelfde stuk dat het rondom de snelwegen hoger is. Maar hoeveel zetten ze er natuurlijk niet bij ;-)

Maar als het niet over snelwegen gaat, waar gaat het dan over? Is die 0,13 dan het gemiddelde over het hele land? Want stikstof is een lokaal issue.

Dit zijn exact de opiniestukken nieuwsberichten die een fout beeld geven.

Een gecheckte bron.... Van een iets beter onderzoeksbureau.
https://www.nporadio1.nl/...j-het-rijden-van-100-km-h

40% (lokaal) is nogal wat anders.... Da's natuurlijk niet 40% van alle stikstof. Maar van auto's. Maar alles helpt.

Ja er moet meer gebeuren dan enkel dit. Maar dit is een prima maatregel. Niet enkel de Natura2000 heeft hier baat bij. Maar ook de overige planten.... Vooral degene waar de bijen het van moeten hebben. Die beestjes waardoor 75% van de voedselproductie mogelijk is.

Maar we gaan wat off-topic geloof ik. Ging om ervaringen ;-). Mijn ervaringen zijn, tot noch toe, enkel positief. Meeste mensen houden zich eraan, behalve Audi/BMW/Golf. Je hoeft er veel minder om te denken dat je niet wordt klemgereden. Enige wat ik nog wel zie, is dat mensen na inhalen te vroeg terug gaan. Normaal als je terug was (met groter snelheidsverschil) was je al verder weg. Maar officieel is het 2 seconden afstand tussen auto's en dat is verder dan men denkt

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 28-06-2020 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:32:
Dit zijn exact de opiniestukken nieuwsberichten die een fout beeld geven.
Het RIVM heeft het over een reductie van 1,28* mol N/ha/jr, op een totale gemiddelde uitstoot van 1730 mol N/ha/jr is dat 0,07%. Het zal vast genuanceerder liggen maar in grote lijnen onderschijft dit het aangehaalde artikel van BOVAG/RAI.
(* 80% van 1,6 mol N/ha/jr ivm avond/nacht regime)
40% (lokaal) is nogal wat anders.... Da's natuurlijk niet 40% van alle stikstof. Maar van auto's. Maar alles helpt.
Hoe ze aan deze 40% komen kan ik zo snel niet vinden, waarschijnlijk gaat het om neerslag binnen een paar honderd meter van de rijbaan. Dat zou echter pleiten voor veel gerichter maatregelen, daar waar de belasting veel te hoog is breder en harder ingrijpen en waar geen probleem is het laten zoals het is (dat kan je goed zien op de tweede link, daar staat een kaartje met de regionale belasting).

Laten we eerlijk zijn, het is een effectieve polariserende maatregel waarbij voor en tegen hun loopgraaf induiken maar effectief het milieu niet beter van wordt. Het is ideale afleiding van de echte vervuilers, rond sanering van de intensive veehouderij is het al tijden 'opvallend' stil...

Cui bono...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik ben vooralsnog tegen de verlaging, maar kan er ook niet echt wakker van liggen. Los van corona was het op mijn traject veel te druk, dus 100 rijden was al een luxe. Toen ik laatst weer eens op de snelweg mocht zijn leken de meeste zich er ook aan te houden.

Beter voor het milieu is mooi meegenomen, dat er andere vervuilers zijn die meer doen vind ik een beetje een drogreden. Alles is meegenomen, of het nou 1% of 0,1% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Anoniem: 511810 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:37:
[...]
Dit krijg je dus als je mensen met een vals gevoel van veiligheid de weg op stuurt en door het gebrek aan dynamiel (wat hier vaker genoemd is) alle initiatief om op te letten of te anticiperen ontneemt.
Zie je overal te pas en te onpas waar deze overheid haar plasje doet. zoals eerder gezegd door velen, 100 km grens is knuffelpolitiek voor mensen die niet kunnen rekenen en relativeren en het maakt het er niet altijd beter op.
Vals gevoel voor veiligheid is 230 in een auto rijden en denken dat je ook maar de kleinste kans op overleven hebt. Blijkbaar zijn die luxe auto's van tegenwoordig dusdanig goed geconstrueerd, dat ze de illusie wekken dat 230 een snelheid is die je gewoon op CC kunt rijden.

Wake up call. Dat zijn ze niet. Personenwagens die met 230 een ongeluk krijgen, zijn rijp voor de sloop. De inzittenden in 99,99% van de gevallen ook. Hoe lager de snelheid, hoe groter de overlevingskans.

https://www.fietsberaad.n...eet_Snelheid.pdf?ext=.pdf

Plus, bij een hogere snelheid neemt het ongevalsrisico exponentieel (!) toe.
(De overlevingskans voor zover ik weet, exponentieel af.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsy67aaCvCnTlR9NbPH1uaaNc1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/92Y5cVYTkx86KIyxZU00pvnv.png?f=user_large

Ook leuk:
https://www.veiligverkeer...-de-klap-bij-een-ongeval/
  • Zo komt een botsing met 50 km/u tegen een vast voorwerp overeen met een val van de derde verdieping (10 meter).
  • Bots je met een snelheid van 120 km/u, dan is het effect in verhouding veel groter. Want die klap is te vergelijken met een vrije val van de 19de verdieping (57 meter)!
Extrapoleer dat naar 230km/h en kijk hoe veilig die snelheid nog is. Denk daar nog eens na als je bij 230km/h doodleuk je cruise control aan zet en lekker achterover door Duitsland scheurt.
[...]

Had je een zwaardere auto moeten kopen...
Goed idee. Dan had ik met een beetje pech 3 auto's total-loss gereden én mogelijk (zeer waarschijnlijk) persoonlijk letsel bij minimaal mijn voorganger veroorzaakt.

Mijn voorganger had geluk dat mijn auto relatief licht was (Daewoo Matiz) en ik in het moment alsnog weg stuurde. Zonder dat, was de kans op whiplash bij hem én zijn voorganger én bij mij aanzienlijk geweest. Nu is iedereen er af gekomen met alleen blikschade.

Als je wil weten wat een groter gewicht doet bij zo'n ongeval, zoek eens wat plaatjes op van beladen vrachtwagens die inrijden op stilstaande auto's. Ik hoop dat je een sterke maag hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
hoevenpe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:03:
[...]
Laten we eerlijk zijn, het is een effectieve polariserende maatregel waarbij voor en tegen hun loopgraaf induiken maar effectief het milieu niet beter van wordt.
...
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:50:
[...]
Werkelijk nooit geweten dat mijn auto >1:25 gemiddeld kon rijden. Dat heb ik 'm echt nog niet eerder zien doen. Maar hij bleef steken bij 3.7l/100km. 1:27 dus. Inclusief last-mile.

Daar is die 100km/h zéker debet aan.
:>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

aljooge schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Probleem met Flitsmeister, als niemand die palen doorgeeft, heb je alsnog een dikke boete. Hier heeft zo'n flitspaal bijna 1.5 week gewoon gestaan zonder dat iemand op het idee kwam om deze even te melden in de app.
Persoonlijk ben ik er voorstander van dat soort apps gewoon keihard te verbieden, zoals in Frankrijk, Zwitserland, etc.
Flitsmeister en consorten moedigen én overschrijding van de maximum snelheid aan én zorgen voor onveilige situaties omdat iemand eerst veel te hard rijd en bij een fltiser plots vol op de rem.

Kortom, eerst veroorzaak je gevaar door boven de maximumsnelheid te rijden, vervolgens veroorzaak je gevaar, door plots af te remmen omdat Flitsmeister een flitser aan geeft.

Het zou de verkeersveiligheid ten goede komen als ook in NL (wat mij betreft gewoon minimaal in heel Europa), dergelijke apps verboden worden en de boetes dusdanig hoog, dat je het gebruik er van wel uit je hoofd laat.

Het zijn best veel landen waar dat al zo is trouwens:
https://www.anwb.nl/jurid...lsignalering-op-navigatie

In Frankrijk is de boete maximaal €1500,-
Misschien moeten ze dat in NL ook maar invoeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@Gluten Parody
Ik had het over de stikstofdepositie in Natura2000 gebieden. Daar is deze maatregel primair voor bedoeld en het effect op deze gebieden is vrijwel nul.

Dat langzamer rijden voor minder verbruik zorgt staat buiten kijf, maar als je deze lijn doortrekt zou je ook dikke SUV's, pick-ups en de airco moeten verbieden want als iets dodelijk is voor je verbruik is dat het A/C knopje.

Terug naar de ervaring: in de spits is het te druk en is er weinig veranderd, daarbuiten is het Flitsmeister aan en potentieel een paar kleine boetes per jaar bij de variabele autokosten optellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

hoevenpe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:49:
@Gluten Parody
Ik had het over de stikstofdepositie in Natura2000 gebieden. Daar is deze maatregel primair voor bedoeld en het effect op deze gebieden is vrijwel nul.

Dat langzamer rijden voor minder verbruik zorgt staat buiten kijf, maar als je deze lijn doortrekt zou je ook dikke SUV's, pick-ups en de airco moeten verbieden want als iets dodelijk is voor je verbruik is dat het A/C knopje.
Blijkt mee te vallen.
Genoemd verbruik van 1:27 haalde ik met mijn climate control aan.
(Die zet ik domweg nooit uit.)
Terug naar de ervaring: in de spits is het te druk en is er weinig veranderd, daarbuiten is het Flitsmeister aan en potentieel een paar kleine boetes per jaar bij de variabele autokosten optellen.
Zie mijn relaas over het verbieden van Flitsmeister.

Dit is dus waarom er zo veel idioten zijn die het alsnog doodnormaal vinden met naar schatting 150+ over de snelweg door de spits te jakkeren. Flitsmeister voorkomt de boetes blijkbaar dusdanig en de pakkans is blijkbaar dusdanig klein, dat mensen structureel te hard rijden.

Wat is er mis met je gewoon aan de regels houden?

Waarom vinden mensen het niet normaal dat je door rijd bij een rood stoplicht, maar wél met dik boven de maximum snelheid over de snelweg kachelt? Waarom snappen mensen niet, dat (ver) boven de maximum snelheid, gevaar oplevert?

Als je zo graag hard wil rijden, zorg voor een race licentie en leef je uit op Zandvoort. Of als dat te kostbaar is, bezoek een kartbaan. Heb je ook de sensatie van hard rijden terwijl je misschien 40, 50 rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
hoevenpe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:49:
@Gluten Parody

Daarom heb ik de AC ook niet standaard aan staan ;) . Bij het aanslaan van de AC merk ik zelfs direct dat de motor harder moet werken. Ik moet hierbij wel vermelden dat het verbruik me niet heel erg tegenvalt als de auto éénmaal gekoeld is, op een langer traject (snelweg) schiet het verbruik van mijn 108 benzine van 4 naar 4,6 l/100 km. Best een toename maar in verhouding tot het verbruik van de meeste auto's niet schokkend onzuinig.

Dat door de populariteit van SUV's de uitstoot in het verkeer met zo'n 20% is toegenomen doet zeer aan mijn duurzame hart. Kan ik weinig aan doen. Verbieden lijkt me niet gewenst en de vraag is of men zich daaraan gaat houden, veel mensen hebben een zwaardere auto nodig (paardentrailers en dergelijke). Het enige wat ik kan doen is een dringend beroep:
Is een zware auto nu echt nodig? zo nee, doe het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:09:
Zie mijn relaas over het verbieden van Flitsmeister.

Dit is dus waarom er zo veel idioten zijn die het alsnog doodnormaal vinden met naar schatting 150+ over de snelweg door de spits te jakkeren. Flitsmeister voorkomt de boetes blijkbaar dusdanig en de pakkans is blijkbaar dusdanig klein, dat mensen structureel te hard rijden.

Wat is er mis met je gewoon aan de regels houden?
Die schatting van je kan wel eens tegenvallen. 125-130 te hard is realistischer, nog steeds te hard tussen zes en zeven. Er zal er vast eentje tussen zitten die wel de 150 haalt, maar het gros blijft onder de 30 te hard vanwege de hogere kosten als je daadwerkelijk gepakt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 28-06-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Oekol

waka waka hey hey

unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Persoonlijk ben ik er voorstander van dat soort apps gewoon keihard te verbieden, zoals in Frankrijk, Zwitserland, etc.
Flitsmeister en consorten moedigen én overschrijding van de maximum snelheid aan én zorgen voor onveilige situaties omdat iemand eerst veel te hard rijd en bij een fltiser plots vol op de rem.

Kortom, eerst veroorzaak je gevaar door boven de maximumsnelheid te rijden, vervolgens veroorzaak je gevaar, door plots af te remmen omdat Flitsmeister een flitser aan geeft.
Je brengt dit over alsof je de app nog nooit gebruikt hebt en de flitser pas 10m van te voren in de app tevoorschijn komt. 7(8)7

Gelukkig heb je zeeën (kilometers) van tijd om te anticiperen en het gas los te laten en je rustig in de meute te voegen. Daarna weer de baksteen op 't gaspedaal leggen.

Van sommige vraag ik me af of ze hun handen wel wassen na 't schijten en 't plassen. Komt allemaal zo netjes over, maar ondertussen.....

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:27:
[...]
Die schatting van je kan wel eens tegenvallen. 25-30 te hard is realistischer, nog steeds te hard tussen zes en zeven.
Nog steeds te hard. Punt.

Of het een overschatting is weet ik niet, ik rij d'r niet achteraan, maar het gaat hárd. Het is echt bizar hoe vaak ik het zie (ik denk 2-3x per week, op in totaal 8 ritjes) dat ik iemand aan zie denderen met een snelheidsverschil waar ik niet heel gezellig van word.
Oekol schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:28:
[...]
Je brengt dit over alsof je de app nog nooit gebruikt hebt en de flitser pas 10m van te voren in de app tevoorschijn komt. 7(8)7

Gelukkig heb je zeeën (kilometers) van tijd om te anticiperen en het gas los te laten en je rustig in de meute te voegen. Daarna weer de baksteen op 't gaspedaal leggen.

Van sommige vraag ik me af of ze hun handen wel wassen na 't schijten en 't plassen. Komt allemaal zo netjes over, maar ondertussen.....
Ik heb de app nog nooit gebruikt en heb er ook geen enkele behoefte aan.

Niet dat ik nooit te hard heb gereden en niet dat het nooit is voorgekomen dat ik niet flink te hard heb gereden, maar ik maak er absoluut geen gewoonte van. Mijn standaard rijsnelheid is vmax+5km/h op GPS, maar ik zak ook rustig terug naar onder vmax als dat de geldende snelheid van het verkeer is of ik over 1200m een afrit heb en niet heel relaxed een gat voor me in kan duiken.

Zo'n app moedigt struktureel te hard rijden aan. Blijkbaar vinden ook hier mensen het doodnormaal om struktureel dusdanig te hard te rijden dat Flitsmeister nodig is. (Mind de vmax+5km/h, dat is onder de boetegrens. Ik heb geen Flitsmeister nodig om boetevrij door het leven te gaan en denk dat ik in heel mijn leven misschien 5x een verkeersboete heb geïncasseerd? Ik heb zo'n 20 jaar mijn rijbewijs en kilometers zat gemaakt.)

Nogmaals, wat is er mis met je gewoon aan de snelheid houden? Scheelt een berg ongelukken, onveilige situaties en bijna-missers. Het is echt ziek irritant als je rustig met vmax 100 op de linker baan zit en er komt eoa petje met 130+ je kofferbak inspecteren.

Word politieagent of ambulancechauffeur als je graag hard wil rijden. Dan mag het. Onder specifieke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je flink te hard rijdt heb je meestal niet zo veel last van bumperklevers waardoor afremmen ook geen probleem moet zijn. Ik heb meer moeite met de kneuzen die flitsmeister of vergelijkbaar gebruiken terwijl ze niet te hard rijden en toch op de rem trappen. 8)7 Of mij voorbij komen met 20 km/h snelheidsverschil maar in de naderende traject controle zo ver terug zakken in snelheid dat ik ze weer inhaal. Dan heeft het hard rijden echt nu gehad. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:36:
Als je flink te hard rijdt heb je meestal niet zo veel last van bumperklevers waardoor afremmen ook geen probleem moet zijn. Ik heb meer moeite met de kneuzen die flitsmeister of vergelijkbaar gebruiken terwijl ze niet te hard rijden en toch op de rem trappen. 8)7 Of mij voorbij komen met 20 km/h snelheidsverschil maar in de naderende traject controle zo ver terug zakken in snelheid dat ik ze weer inhaal. Dan heeft het hard rijden echt nu gehad. :X
Hard rijden heeft sowieso geen nut.

De snelheidswinst is minimaal (net als bij 100km/h vs 130km/h) en het levert vooral een veel groter gevaar voor jou en je mede weggebruikers op.

De openbare weg is geen cirquit. Het is geen wedstrijd. We zitten allemaal op de weg met een reden, maar de meeste mensen vinden het toch een prettig idee dat de kans dat ze heelhuids tuis komen zo groot mogelijk is. Die kans word aanzienlijk kleiner als er mensen structureel te hard blijven rijden.

Het probleem is namelijk dat je niet leen op de weg zit. Als jij jezelf om een boom wil vouwen is dat 1 ding (maar daar belast je naast je familie, ook de hulpdiensten mee én je veroorzaakt met wat pech een file), de kans is alleen groot dat je iemand mee neemt.

Ik snap dus niet waarom mensen te hard willen blijven rijden, terwijl je remweg enorm toe neemt en de voorspelbaarheid af, waardoor de kans op ongelukken toe neemt én wanneer je een ongeluk veroorzaakt, de kans op letsel bij een hogere snelheid fors groter is dan bij een lagere snelheid.

Dus waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik vind het slap politiek correct geouwehoer.

Ik woon hier in de buurt van de Botlek.
Laat ze de grote fabrieken maar aanpakken in plaats van Jan met de Pet die naar zijn werk wil met zijn benzine/diesel autootje.

Hier lekker continu Flitsmeister aan. Gelukkig denkt slim volk er over na om ook steeds vaker Flitsmeister te gebruiken 👍.

[ Voor 6% gewijzigd door kelwin123 op 28-06-2020 16:48 ]

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:41:
[...]

De snelheidswinst is minimaal (net als bij 100km/h vs 130km/h) en het levert vooral een veel groter gevaar voor jou en je mede weggebruikers op.

De openbare weg is geen cirquit. Het is geen wedstrijd. We zitten allemaal op de weg met een reden, maar de meeste mensen vinden het toch een prettig idee dat de kans dat ze heelhuids tuis komen zo groot mogelijk is. Die kans word aanzienlijk kleiner als er mensen structureel te hard blijven rijden.

Het probleem is namelijk dat je niet leen op de weg zit. Als jij jezelf om een boom wil vouwen is dat 1 ding (maar daar belast je naast je familie, ook de hulpdiensten mee én je veroorzaakt met wat pech een file), de kans is alleen groot dat je iemand mee neemt.

Ik snap dus niet waarom mensen te hard willen blijven rijden, terwijl je remweg enorm toe neemt en de voorspelbaarheid af, waardoor de kans op ongelukken toe neemt én wanneer je een ongeluk veroorzaakt, de kans op letsel bij een hogere snelheid fors groter is dan bij een lagere snelheid.

Dus waarom?
In discussie gaan met verstokte hardrijders heeft geen enkel nut. Ze hebben allemaal de instelling: het mag en kan echt wel want in Duitsland mag je zo hard rijden als je wilt. Daarbij compleet negerend dat wij een veel dichter bevolkt land hebben en in Duitsland ook lang niet iedereen er blij mee is. Meeste hardrijders denken dat ze Max Verstappen zijn en zó belangrijk zijn dat 2 minuten later ergens aankomen echt niet kan. Daarbij gaan ze alleen voorbij aan het feit dat sommige idiote inhaal acties die ik op de dashcam heb staan ervoor zorgen dat het zeer waarschijnlijk is dat ze door hun rijstijl een keer niet meer aankomen op bestemming.

Ik stuur de meeste dashcam filmpjes overigens mooi door naar de politie, tot nu toe 3x bevestiging gehad dat ze erop door zijn en volgens mij is 1 z'n rijbewijs kwijt. Die kwam ik dagelijks zo'n beetje tegen en na 1 bevestiging van de politie heb ik hem nooit meer gezien. :)

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:45:

Laat ze de grote fabrieken maar aanpakken in plaats van Jan met de Pet die naar zijn werk wil.

Lekker continu Flitsmeister aan. Gelukkig denkt slim volk er over na om ook steeds vaker Flitsmeister te gebruiken 👍.
Die fabrieken in de Botlek dus maar sluiten zodat er ook geen mensen meer naar toe hoeven te gaan rijden (waarbij ze met dat rijden de eigen economie ook nog eens sponsoren).... Groen Links zal je dankbaar zijn >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Die schatting van je kan wel eens tegenvallen. 125-130 te hard is realistischer, nog steeds te hard tussen zes en zeven. Er zal er vast eentje tussen zitten die wel de 150 haalt, maar het gros blijft onder de 30 te hard vanwege de hogere kosten als je daadwerkelijk gepakt wordt.
Die groep die nu nog 125-130 rijdt, is waarschijnlijk de groep die voorheen structureel 150 reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
Will_M schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Die fabrieken in de Botlek dus maar sluiten zodat er ook geen mensen meer naar toe hoeven te gaan rijden (waarbij ze met dat rijden de eigen economie ook nog eens sponsoren).... Groen Links zal je dankbaar zijn >:)
Volledig sluiten hoeft van mij niet. We hebben tenslotte ook een economie.

Ik hoor echter niets in de media over de maatregelen die fabrieken nemen voor het milieu. Het is altijd Jan met de Pet die in een kwaad daglicht wordt gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:45:

Laat ze de grote fabrieken maar aanpakken in plaats van Jan met de Pet die naar zijn werk wil met zijn benzine/diesel autootje.

Hier lekker continu Flitsmeister aan. Gelukkig denkt slim volk er over na om ook steeds vaker Flitsmeister te gebruiken 👍.
"Ja maar hullie!"

Goed argument.
Die fabrieken zorgen tenminste nog voor werkgelegenheid.
Jouw hardrijden enkel voor meer en ernstiger ongevallen, files, hoger brandstofverbruik, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:41:
[...]

De snelheid levert tijdswinst op als de afstand significant wordt. Groningen-Maastricht geeft je echt wel winst, Woerden-Den Haag nauwelijks. Wat meer helpt op de korte stukken is assertief(kan geen ander woord bedenken) rijden. Dus links voorsorteren bij een verkeerslicht, voor een vrachtwagen invoegen als je de ruimte hebt, gas geven in plaats van remmen om een situatie op te lossen. Als ik samen met iemand vertrek, die niet zo assertief is en vaak achter een vrachtwagen wacht bij het verkeerslicht terwijl links nog vrij is, heb ik mijn koffie met gebak al op terwijl hij het terrein op rijdt. Beide hebben de maximum snelheid niet overschreden en ik ben echt geen snelle eter. :+
Dus waarom?
Omdat het leuk is. Al snap ik dan niet wat 100 vs 130 voor nut heeft, als ik 130 rijd gaat de adrenaline echt niet door het dak. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Volledig sluiten hoeft van mij niet. We hebben tenslotte ook een economie.

Ik hoor echter niets in de media over de maatregelen die fabrieken nemen voor het milieu. Het is altijd Jan met de Pet die in een kwaad daglicht wordt gezet.
Ik doelde meer op het type bedrijven wat er in het gebied (BOTLEK) wat je noemde aanwezig is. Bijna alles heeft daar een (in-)directe relatie met de petrochemische industrie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:51:
[...]

"Ja maar hullie!"

Goed argument.
Jouw hardrijden enkel voor meer en ernstiger ongevallen, files, hoger brandstofverbruik, etc.
Ja inderdaad. Hullie. Slim volk denkt aan de fabrieken ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:51:
[...]

"Ja maar hullie!"

Goed argument.
Zij zorgen ook voor werk. De brandweer kan het wegdek schoon spuiten, de berger kan de auto wegslepen, Rijkswaterstaat het asfalt/vangrail herstellen, de arts proberen z'n leven te redden, de rouwauto heeft weer een passagier en het uitvaartcentrum kan weer een dienst houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:52:
[...]

De snelheid levert tijdswinst op als de afstand significant wordt. Groningen-Maastricht geeft je echt wel winst, Woerden-Den Haag nauwelijks. Wat meer helpt op de korte stukken is assertief(kan geen ander woord bedenken) rijden. Dus links voorsorteren bij een verkeerslicht, voor een vrachtwagen invoegen als je de ruimte hebt, gas geven in plaats van remmen om een situatie op te lossen. Als ik samen met iemand vertrek, die niet zo assertief is en vaak achter een vrachtwagen wacht bij het verkeerslicht terwijl links nog vrij is, heb ik mijn koffie met gebak al op terwijl hij het terrein op rijdt. Beide hebben de maximum snelheid niet overschreden en ik ben echt geen snelle eter. :+
Zie eerdere discussie.
De snelheidswinst zit vooral in je hoofd. In de praktijk blijkt die marginaal.
[...]
Omdat het leuk is. Al snap ik dan niet wat 100 vs 130 voor nut heeft, als ik 130 rijd gaat de adrenaline echt niet door het dak. :D
Ik vind meer en ernstiger ongevallen niet echt leuk als ik heel eerlijk ben.
Zeker niet omdat ik, mijn vrouw, een familielid of een bekende daar ongewild slachtoffer van kan zijn.
kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:52:
[...]
Ja inderdaad. Hullie. Slim volk denkt aan de fabrieken ja.
Nogmaals. Die fabrieken hebben nut.
Jouw hardrijden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Zie eerdere discussie.

[...]

Zeker niet omdat ik, mijn vrouw, een familielid of een bekende daar ongewild slachtoffer van kan zijn.

[...]

Jouw hardrijden niet.
Zo zie je maar weer dat het om autorijders pesten gaat en niet om het milieu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51

Fab1Man

Live life to the fullest

Nou, deze discussie is al helemaal niet meer leuk om te volgen. Wat een correct gedrag hier zeg, wat zijn er een aantal perfect zeg. Vooral ook het iedereen toeschrijven hoe levensgevaarlijk ie wel niet bezig is, door 130 te rijden, waar dat een paar maanden geleden gewoon nog normaal was. En nu maar moord en brand schreeuwen. Ik vind de argumenten rondom 100/110 km/h net zo debiel/gevaarlijk als dat jullie 130 zien. Dus we staan quitte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:56:
[...]
Zo zie je maar weer dat het om autorijders pesten gaat en niet om het milieu.
Jij vind het verminderen van het aantal en de ernst van ongelukken "autorijder pesten"?

Naast dat de milieuwinst absoluut aanwezig is. Ik dacht altijd dat mijn auto 4,7l/100km deed. Blijkt dat ding dus 3,7l/100km te kunnen doen, mét climate control aan, met 100km/h op de cruise control en een flink stuk snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Zie eerdere discussie.

[...]

[...]

Jouw hardrijden niet.
Die snelheidswinst is er wel degelijk. Ik kon pre-corona tijd, met 130/140 op de teller waar 130 toegestaan was gewoon tussentijds stoppen om een koffie te halen bij het tankstation, om daarna aan het einde van m'n 1 uur durende rit weer een auto in te halen die ik eerder al ingehaald had en die met 100 doortuft. Dat is dus wel degelijk mijn tijdswinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
Will_M schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Ik doelde meer op het type bedrijven wat er in het gebied (BOTLEK) wat je noemde aanwezig is. Bijna alles heeft daar een (in-)directe relatie met de petrochemische industrie :*)
Klopt! Ik geef ze groot gelijk vanwege de ligging. Alleen het affakkelen vind ik jammer.

Want ja. Elektrisch rijden zit er niet in. Dat doe ik op de kermis.

~echte autoliefhebber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
Fab1Man schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:56:
Nou, deze discussie is al helemaal niet meer leuk om te volgen. Wat een correct gedrag hier zeg, wat zijn er een aantal perfect zeg. Vooral ook het iedereen toeschrijven hoe levensgevaarlijk ie wel niet bezig is, door 130 te rijden, waar dat een paar maanden geleden gewoon nog normaal was. En nu maar moord en brand schreeuwen. Ik vind de argumenten rondom 100/110 km/h net zo debiel/gevaarlijk als dat jullie 130 zien. Dus we staan quitte.
Probleem is alleen dat een aantal maanden terug de adviessnelheid 130km/h was. Wat je daarvan vindt in het midden gelaten. Nu is het snelheidsverschil op een weg véél groter geworden, de mensen die zich netjes aan de snelheid houden gaan ook naar de linkerbaan om vrachtwagen etc. in te halen. Op dat moment komt een "vlotte rijder" onverwacht aanzetten met 130km/h waardoor je een snelheidsverschil van 30km/h hebt. Dat is gewoon een snelheidsovertreding van 30km/h. Op de meeste punten kan je zo een figuur wel aan zien komen, echter zijn er ook onoverzichtelijke stukken waarbij iemand ineens in de spiegel opduikt door het grote snelheidsverschil.

Het gaat mij niet om dat 130km/h niet mag/kan/leuk is maar meer om het feit dat mensen doelbewust 30km/h te hard rijden en zeggen dat het allemaal wel veilig is want in Duitsland/paar maanden geleden kon het ook. Om het even in perspectief te plaatsen: ambulances mogen maar 40km/h harder dan de maximale snelheid op de snelweg. Deze mensen zijn getraind om dit te doen, mogen het alleen onder bepaalde voorwaarden én moeten zwaailicht + sirene voeren. Ik geef toe, de meeste aso-rijders gebruiken een vorm van lichtsignaal maar grootlicht telt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Fab1Man schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:56:
Het gaat én om snelheidsverschillen én om het feit dat je remweg langer is.
Da's geen hogere wiskunde. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom 130km/h blijven rijden bij een vmax van 100, gevaarlijker is dan 130km/h bij een vmax van 130km/h. Ik hoop dat ik ook niet hoef uit te leggen dat 130km/h potentieel gevaarlijker is dan 100km/h.
Fab1Man schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Die snelheidswinst is er wel degelijk. Ik kon pre-corona tijd, met 130/140 op de teller waar 130 toegestaan was gewoon tussentijds stoppen om een koffie te halen bij het tankstation, om daarna aan het einde van m'n 1 uur durende rit weer een auto in te halen die ik eerder al ingehaald had en die met 100 doortuft. Dat is dus wel degelijk mijn tijdswinst.
Lees het topic eens even door. :) @Basekid heeft wat voorbeelden genoemd, ik heb wat voorbeelden genoemd. De winst die jij aan geeft, zit vooral in je hoofd.

Ik ga die voorbeelden niet herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Probleem is alleen dat een aantal maanden terug de adviessnelheid 130km/h was. Wat je daarvan vindt in het midden gelaten. Nu is het snelheidsverschil op een weg véél groter geworden, de mensen die zich netjes aan de snelheid houden gaan ook naar de linkerbaan om vrachtwagen etc. in te halen. Op dat moment komt een "vlotte rijder" onverwacht aanzetten met 130km/h waardoor je een snelheidsverschil van 30km/h hebt. Dat is gewoon een snelheidsovertreding van 30km/h. Op de meeste punten kan je zo een figuur wel aan zien komen, echter zijn er ook onoverzichtelijke stukken waarbij iemand ineens in de spiegel opduikt door het grote snelheidsverschil.

Het gaat mij niet om dat 130km/h niet mag/kan/leuk is maar meer om het feit dat mensen doelbewust 30km/h te hard rijden en zeggen dat het allemaal wel veilig is want in Duitsland/paar maanden geleden kon het ook.
Dat wil ik zeker niet beweren. Echter, een argument dat ik vaak hoor is dat iemand "het niet ziet aankomen". Ik wil niet betwisten dat er een verhoogd risico is, dat is er wel degelijk, maar ik hoor nooit eens het andere gedeelte, namelijk dat je gewoon hoort uit te kijken voordat je een manoeuvre maakt en niet klakkeloos je auto naar links flikkert om in te halen. Je kunt in je spiegel echt nog wel een inschatting maken of een auto snel rijdt of niet. In Nederland is het sowieso mode om je gewoon je knipperlicht aan te zetten, gooi de bak er maar voor en de ander remt wel. Vaak zie ik zoiets als ik in een colonne rijdt, ik ben dan zelfs de laatste in het rijtje, maar nee, er MOET en zal iemand de auto er bij mij nog voor gooien in plaats van even te wachten en aan te sluiten. Dat kunnen ze in Duitsland toch wel echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Het gaat én om snelheidsverschillen én om het feit dat je remweg langer is.
Da's geen hogere wiskunde. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom 130km/h blijven rijden bij een vmax van 100, gevaarlijker is dan 130km/h bij een vmax van 130km/h. Ik hoop dat ik ook niet hoef uit te leggen dat 130km/h potentieel gevaarlijker is dan 100km/h.

[...]

Lees het topic eens even door. :) @Basekid heeft wat voorbeelden genoemd, ik heb wat voorbeelden genoemd. De winst die jij aan geeft, zit vooral in je hoofd.

Ik ga die voorbeelden niet herhalen.
Serieus? Ik geef je een praktisch voorbeeld en je negeert het gewoon. Tja, dan worden de discussies wel lastig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:58:
[...]
Klopt! Ik geef ze groot gelijk vanwege de ligging. Alleen het affakkelen vind ik jammer.

Want ja. Elektrisch rijden zit er niet in. Dat doe ik op de kermis.

~echte autoliefhebber.
Ooit wel eens electrisch gereden? :)

Je mist misschien het motorgeluid, maar qua acceleratie trekt zelfs een BMW i3 praktisch ieder blik dat op dode dino's rijd er op zijn sloffen uit. Die dingen acceleren hárd.

En dat koppel heb je altijd. Ook als je 100 rijd en even naar 120 wil. Instant.

Electrisch rijd echt heel erg leuk.
Fab1Man schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Serieus? Ik geef je een praktisch voorbeeld en je negeert het gewoon. Tja, dan worden de discussies wel lastig ja.
Ik negeer het omdat ik eerder in het topic al meerdere voorbeelden heb gegeven en ik mezelf niet blijf herhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 28-06-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Jij vind het verminderen van het aantal en de ernst van ongelukken "autorijder pesten"?

Naast dat de milieuwinst absoluut aanwezig is. Ik dacht altijd dat mijn auto 4,7l/100km deed. Blijkt dat ding dus 3,7l/100km te kunnen doen, mét climate control aan, met 100km/h op de cruise control en een flink stuk snelweg.
Dat ligt aan de bestuurders. Vooral aan de knullige Nederlanders die er voor kiezen om 100 te rijden waar je (destijds) nog 130 mocht. Grote verschillen in snelheid en afleiding door moderne technische snufjes in auto's. Dat lijkt mij het probleem.

Overigens wel een zeer nette prestatie van je auto om 3,7 op 100 te gebruiken! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Ooit wel eens electrisch gereden? :)

Je mist misschien het motorgeluid, maar qua acceleratie trekt zelfs een BMW i3 praktisch ieder blik dat op dode dino's rijd er op zijn sloffen uit. Die dingen acceleren hárd.

En dat koppel heb je altijd. Ook als je 100 rijd en even naar 120 wil. Instant.

Electrisch rijd echt heel erg leuk.

[...]

..
Het gaat mij om de rijbeleving en het geluid. Niet om acceleratiesnelheden. Dat is leuk voor de gemiddelde yup.

~Abarth 500C rijder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Fab1Man schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Dat wil ik zeker niet beweren. Echter, een argument dat ik vaak hoor is dat iemand "het niet ziet aankomen". Ik wil niet betwisten dat er een verhoogd risico is, dat is er wel degelijk, maar ik hoor nooit eens het andere gedeelte, namelijk dat je gewoon hoort uit te kijken voordat je een manoeuvre maakt en niet klakkeloos je auto naar links flikkert om in te halen. Je kunt in je spiegel echt nog wel een inschatting maken of een auto snel rijdt of niet. In Nederland is het sowieso mode om je gewoon je knipperlicht aan te zetten, gooi de bak er maar voor en de ander remt wel. Vaak zie ik zoiets als ik in een colonne rijdt, ik ben dan zelfs de laatste in het rijtje, maar nee, er MOET en zal iemand de auto er bij mij nog voor gooien in plaats van even te wachten en aan te sluiten. Dat kunnen ze in Duitsland toch wel echt beter.
Klopt, dat is ook zeker niet goed en net zo gevaarlijk. Punt is wel dat als je snelheidsverschil geen 30km/h is je daar geen/weinig last van hebt, op een zekere manier veroorzaak je dat als hardrijder gewoon zelf. Moet bekennen dat ik ook echt geen rekening hou met iemand die (bewust) veel te hard rijd op de linker baan. Als ik naar links wil en ik acht de ruimte groot genoeg om te gaan maar te klein om de vrachtwagen voorbij te gaan voor hij moet remmen (ga niet bewust afsnijden/voor gooien/gevaarlijke situatie veroorzaken) ga ik ook gewoon. Dan ga ik niet wachten tot de hardrijder gepasseerd is, hij remt maar aangezien ik de maximale snelheid rij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Dat ligt aan de bestuurders. Vooral aan de knullige Nederlanders die er voor kiezen om 100 te rijden waar je (destijds) nog 130 mocht. Grote verschillen in snelheid en afleiding door moderne technische snufjes in auto's. Dat lijkt mij het probleem.
Die snelheidsverschillen ontstaan omdat een groot deel van de mensen zich netjes aan de vmax houd en een klein deel niet. Het meerendeel zit niet te wachten op boetes, dus zal netjes 100 rijden.

Kom jij aan met 130...

Daar is je snelheidverschil. Dat ligt niet aan de mensen die zich netjes aan de regels houden, maar aan de mensen die (structureel) te hard rijden en denken dat de regels niet voor hen gelden.
Overigens wel een zeer nette prestatie van je auto om 3,7 op 100 te gebruiken! 👍
Skoda Fabia station van 10 jaar oud. Ecodieseltje.
Traag als de hel, spijkerhard geveerd, maar van alle gemakken voorzien en behoorlijk ruim. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Klopt, dat is ook zeker niet goed en net zo gevaarlijk. Punt is wel dat als je snelheidsverschil geen 30km/h is je daar geen/weinig last van hebt, op een zekere manier veroorzaak je dat als hardrijder gewoon zelf. Moet bekennen dat ik ook echt geen rekening hou met iemand die (bewust) veel te hard rijd op de linker baan. Als ik naar links wil en ik acht de ruimte groot genoeg om te gaan maar te klein om de vrachtwagen voorbij te gaan voor hij moet remmen (ga niet bewust afsnijden/voor gooien/gevaarlijke situatie veroorzaken) ga ik ook gewoon. Dan ga ik niet wachten tot de hardrijder gepasseerd is, hij remt maar aangezien ik de maximale snelheid rij.
Dat is inderdaad wat anders, als je echter al in een treintje met 10 auto's rijdt, 80/90 omdat er vooraan een vrachtwagen aan het inhalen is en 'm dan nog bij mij er tussen zet (wat ik toelaat want ik heb geen zin in de stress) vraag ik me wel af, waarom dat zo nodig moet zijn. En of het nu 30km/h is vanwege de regels, vroeger was het zo dat iemand met 100 gaat inhalen op de linkerbaan terwijl ik met (de toegestane) 130 aankwam. Heb je nog steeds hetzelfde verschil, daarom dat ik ook zeg dat het van beide kanten moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:08:
[...]

-

[...]

Traag als de hel, spijkerhard geveerd, maar van alle gemakken voorzien en behoorlijk ruim. :)
Netjes. Ik vind het mooi om te lezen dat er mensen zijn die er voor kiezen om door te rijden met oudere diesels (met wat ze hebben). Dát is pas milieuvriendelijk 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Die snelheidsverschillen ontstaan omdat een groot deel van de mensen zich netjes aan de vmax houd en een klein deel niet. Het meerendeel zit niet te wachten op boetes, dus zal netjes 100 rijden.

Kom jij aan met 130...

Daar is je snelheidverschil. Dat ligt niet aan de mensen die zich netjes aan de regels houden, maar aan de mensen die (structureel) te hard rijden en denken dat de regels niet voor hen gelden.

[...]

Voorheen waren de snelheidsverschillen groter. Toen was de kans groter dat er iemand met 150-160 km/h aan kwam zeilen, terwijl iemand met 100 km/h in ging halen. Die 100 km/h is ook in dat opzicht veiliger.

Wat vinden vrachtwagenchauffeurs eigenlijk van die 100 km/h? Wat zijn voor hun de voor- en nadelen nu het overige verkeer max 100 km/h mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:17:
[...]
Netjes. Ik vind het mooi om te lezen dat er mensen zijn die er voor kiezen om door te rijden met oudere diesels (met wat ze hebben). Dát is pas milieuvriendelijk 👍
Hate to burst your bubble, maar ik rij deze auto enkel nog omdat 'ie voor mij economisch het meest voordelig is. :) Omslagpunt zit op iets van 12.000 per jaar en daar zit ik voldoende boven om dit de goedkoopste optie te laten zijn.

EDIT: Begrijp me niet verkeerd. Ik vind autorijden leuk. Ik ben niet per-sé een autoliefhebber, maar in gevallen waardeer ik auto's wel en ik rij relatief graag. Beetje muziek luisteren, beetje goede gesprekken voeren (als ik een passagier heb, ik probeer niet te belen in de auto), etc.

Maar ik ben wel een rustige rijder. Ik vind het domweg zonde van mijn geld om te hard te rijden én rij liefst gewoon mee met het verkeer. Ik háát echt op de linker baan rustig op vmax iemand inhalen en vervolgens een auto met 30km/h+ snelheidsverschil in mijn kofferbak die er graag langs wil.

Of ze seinen of niet, ik vind het irritant als iemand achter me zit die duidelijk de intentie heeft er langs te willen, zeker als ik zelf al vmax rij. Maakt mij onrustig, moet ik weer snel een gaatje rechts zoeken, etc.

Als iedereen zich netjes aan de snelheid zou houden, zou het geen enkel probleem zijn om op de linker baan vmax te rijden voor kilometers...

[ Voor 47% gewijzigd door unezra op 28-06-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Waarom je Flitsmeister zou gebruiken is mij ook een raadsel. Geeft bij mij het beeld van sjappies die twee minuten eerder thuis willen zijn om vervolgens de hele avond naar commerciële pulp-tv te koekeloeren. Vooroordeel, I know ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 12:04
Vandaag voor het eerst ongeveer 200km snelweg heen en weer 200km terug gereden met de 'slechts' 100km/u snelheid. Merk eerlijk gezegd niet veel van de 'langere' reistijd. Heb de cruisecontrol aangezet op 105 en enkel bij 2 scherpe bochten en een malloot die een stuk zachter reed moeten ingrijpen. Als de stoet (te)hardrijders links er niet waren had ik bij die laatste ook nog netjes kunnen inhalen want ik zag hem gelukkig wel al ruim van te voren (ik denk dat deze bestuurder nog nieteens de 70km/u haalde).

De auto heeft enkele liters minder brandstof verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Hate to burst your bubble, maar ik rij deze auto enkel nog omdat 'ie voor mij economisch het meest voordelig is. :) Omslagpunt zit op iets van 12.000 per jaar en daar zit ik voldoende boven om dit de goedkoopste optie te laten zijn.

EDIT: Begrijp me niet verkeerd. Ik vind autorijden leuk. Ik ben niet per-sé een autoliefhebber, maar in gevallen waardeer ik auto's wel en ik rij relatief graag. Beetje muziek luisteren, beetje goede gesprekken voeren (als ik een passagier heb, ik probeer niet te belen in de auto), etc.

Maar ik ben wel een rustige rijder. Ik vind het domweg zonde van mijn geld om te hard te rijden én rij liefst gewoon mee met het verkeer. Ik háát echt op de linker baan rustig op vmax iemand inhalen en vervolgens een auto met 30km/h+ snelheidsverschil in mijn kofferbak die er graag langs wil.

Of ze seinen of niet, ik vind het irritant als iemand achter me zit die duidelijk de intentie heeft er langs te willen, zeker als ik zelf al vmax rij. Maakt mij onrustig, moet ik weer snel een gaatje rechts zoeken, etc.

Als iedereen zich netjes aan de snelheid zou houden, zou het geen enkel probleem zijn om op de linker baan vmax te rijden voor kilometers...
Dan verschillen we dus in mening omtrent dat. Dan vind ik dus dat je onnodig links rijdt. En dat is zéér vervelend. Ooit heb ik geleerd dat je inhalen zo snel mogelijk moet afronden.

[ Voor 4% gewijzigd door kelwin123 op 28-06-2020 17:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unezra

unezra

kelwin123 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Dan vind ik dus dat je onnodig links rijdt. En dat is inderdaad zéér vervelend.
Sinds wanneer is het onnodig links rijden als ik met 105km/h op GPS, een treintje auto's op de 2e baan in haal die op GPS 100 rijden?

Moet ik 'm er maar tussen proppen omdat jij harder wil rijden dan de maximum toegestane snelheid? Of mag ik gewoon rustig 5 kilometer doen over het inhalen van een treintje, tot ik op mijn gemak een gat vind dat ik comfortabel genoeg vind in te duiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:06
Rustig @unezra , de trollen hebben al zat voer.

Voor mij: gebruik nooit apps als Flitsmeister en hou me doorgaans gewoon aan de max.

Overigens, de Eos heeft in tegenstelling tot de Mondeo geen CC, en dan merk je toch dat je ongemerkt snel over die 100 zit. Ook open. De barchetta geeft de omgeving dusdanig ongefilterd door, dat 100 open (en ook dicht, stoffen kap) vaak al hard genoeg is. Die is meer voor bochtige weggetjes gemaakt.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Sinds wanneer is het onnodig links rijden als ik met 105km/h op GPS, een treintje auto's op de 2e baan in haal die op GPS 100 rijden?

Moet ik 'm er maar tussen proppen omdat jij harder wil rijden dan de maximum toegestane snelheid? Of mag ik gewoon rustig 5 kilometer doen over het inhalen van een treintje, tot ik op mijn gemak een gat vind dat ik comfortabel genoeg vind in te duiken?
Gruwelijk irritant inderdaad. Als iedereen zich netjes aan de regels houdt, dan doet deze situatie zich ook niet voor. Maar nee, om reden X, Y, Z vinden sommigen dat ze de regels wel moeten -en mogen- overtreden. En dat zit jij in de weg.

Het is zo'n dooddoener om vervolgens te zeggen dat je dan maar nóg sneller moet inhalen. Gewoon niet te hard rijden, dan heb je ook geen last van anderen die de maximale toegestane snelheid rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
SkiFan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:34:

Rustig @unezra , de trollen hebben al zat voer.

Voor mij: gebruik nooit apps als Flitsmeister en hou me doorgaans gewoon aan de max.

Overigens, de Eos heeft in tegenstelling tot de Mondeo geen CC, en dan merk je toch dat je ongemerkt snel over die 100 zit. Ook open. De barchetta geeft de omgeving dusdanig ongefilterd door, dat 100 open (en ook dicht, stoffen kap) vaak al hard genoeg is. Die is meer voor bochtige weggetjes gemaakt.
Volk met andere meningen zijn dus trollen?

[ Voor 49% gewijzigd door kelwin123 op 28-06-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@kelwin123 Niet persé, maar die kant gaat het vaak al snel op. Overigens kan ik je auto wel waarderen, ongeveer gereedschap voor hetzelfde doel als mijn barchetta, dijkweggetjes! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
[...]

Zie eerdere discussie.
Het zit in jouw hoofd dat de snelheidswinst voor mij niet uit maakt omdat je voor jezelf hebt besloten dat het niet uit maakt. Zodra je geen last hebt van ander verkeer, zoals in de maanden maart/april van dit jaar of buiten spitstijden, is het toch niet heel moeilijk om te accepteren dat een uur lang 130 rijden je 30 kilometer verder brengt dan een uurtje 100?
Volgens mij hebben we het over hetzelfde.
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:45:
[...]

Steek de grens over, ga 200+ rijden.
Dát is adrenaline, dát is leuk autorijden.

Niet het verschil tussen 100 en 130.

Tijdwinst is minimaal en hoe veel meer lol heb je werkelijk bij 130 als je eenmaal aan 100 gewend bent?
Of een dijkje met zoveel bochten dat je bij 45 al piepende banden hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:49:

Of een dijkje me zoveel bochten dat je bij 45 al piepende banden hebt. :+
Da's mij dan weer nog nooit gelukt. Wel een keer (in Duitsland) met de barchetta 210 op de GPS gereden. Dat kan ie officieel helemaal niet, maar als ie goed warm is blijkbaar wel. Dat was open, en da's hard, absurd hard.

In Duitsland gaat het meestal richting wintersport zo met 120-130, want skibox, en een Mondeo gaat boven die snelheid behoorlijk zuipen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:37
Ben ik een van de weinige die dankzij de 100km/u sneller op het werk aankomt dan in de 130km/u tijdperk?

De verklaring zit hem erin hoe er wordt ingevoegd op de snelweg. Ik rij de A15 van Arnhem naar Rotterdam. Deze weg is vooral druk met vrachtwagens, verder wilde iedereen er voornamelijk 130-140 voorheen rijden. Wat er vaak gebeurde was dat er bij een oprit een automobilist achter een vrachtauto direct naar de linkerbaan gaat waardoor mensen die 130-140 rijden schrikken en vol op de rem trappen en daardoor spookfiles veroorzaken. De snelheid zakte daardoor vaak terug naar 50-60km/u (soms zelfs tot stilstand). De gemiddelde snelheid die ik tussen Nijmegen en Utrecht vaak had was daardoor tussen de 60 en 70km/u.

Dit is door de 100km/u opgelost, iedereen rijd zowel op de linker als rechterbaan ongeveer 90km/u. Er zijn bij de opritten vrijwel geen spookfiles meer en het rijd wel lekker door. Voorheen reed ik in de spits over 80km 1,5 a 2 uur. Nu is het redelijk strak tussen de 1 uur en 5 minuten en 1 uur en 10 minuten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Of een dijkje me zoveel bochten dat je bij 45 al piepende banden hebt. :+
Er loopt (al een geruime tijd) een discussie om motorrijders van bepaalde dijken in NL te weren.... Ga jij me nu vertellen dat ik daar nog maar 45Km/h mag rijden omdat jouw bandjes daar al piepen als je met die snelheid een bocht neemt? :o

>:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Het zit in jouw hoofd dat de snelheidswinst voor mij niet uit maakt omdat je voor jezelf hebt besloten dat het niet uit maakt. Zodra je geen last hebt van ander verkeer, zoals in de maanden maart/april van dit jaar of buiten spitstijden, is het toch niet heel moeilijk om te accepteren dat een uur lang 130 rijden je 30 kilometer verder brengt dan een uurtje 100?
Als je naar gemiddelden kijkt is het een ander verhaal. 130 betekent meer ongelukken, meer files, etc. De meeste ritjes vinden niet plaats op een lege weg, maar op een drukke weg die drukker wordt als de maximale snelheid hoger ligt, waardoor de gemiddelde werkelijke snelheid daalt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ph4ge schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:02:
[...]

Als je naar gemiddelden kijkt is het een ander verhaal. 130 betekent meer ongelukken, meer files, etc. De meeste ritjes vinden niet plaats op een lege weg, maar op een drukke weg die drukker wordt als de maximale snelheid hoger ligt, waardoor de gemiddelde werkelijke snelheid daalt.
Dat is een omslagpunt waar je op de A15 meer last van hebt dan de A32/37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Will_M schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Er loopt (al een geruime tijd) een discussie om motorrijders van bepaalde dijken in NL te weren.... Ga jij me nu vertellen dat ik daar nog maar 45Km/h mag rijden omdat jouw bandjes daar al piepen als je met die snelheid een bocht neemt? :o

>:) >:)
Ga maar lekker met 45 het bochtje in, dan breng ik je motor wel naar de schadehersteller en stuur ik een kaartje naar de IC. >:) :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Puur theoretisch is dat zo, in de praktijk is dat verschil veel minder door allerhande redenen 1 ervan dat er mee file is door ongelukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Ga maar lekker met 45 het bochtje in, dan breng ik je motor wel naar de schadehersteller en stuur ik een kaartje naar de IC. >:) :(:)
Ik ga er maar vanuit dat dat een minder serieuze opmerking van je is. Als dat wel serieus bedoeld is dan snap ik écht niet wat je er mee denkt te willen gaan bereiken.

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hier bloeit iets! O+ ^)

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 28-06-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
DutchKel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:57:
Ben ik een van de weinige die dankzij de 100km/u sneller op het werk aankomt dan in de 130km/u tijdperk?

De verklaring zit hem erin hoe er wordt ingevoegd op de snelweg. Ik rij de A15 van Arnhem naar Rotterdam. Deze weg is vooral druk met vrachtwagens, verder wilde iedereen er voornamelijk 130-140 voorheen rijden. Wat er vaak gebeurde was dat er bij een oprit een automobilist achter een vrachtauto direct naar de linkerbaan gaat waardoor mensen die 130-140 rijden schrikken en vol op de rem trappen en daardoor spookfiles veroorzaken. De snelheid zakte daardoor vaak terug naar 50-60km/u (soms zelfs tot stilstand). De gemiddelde snelheid die ik tussen Nijmegen en Utrecht vaak had was daardoor tussen de 60 en 70km/u.

Dit is door de 100km/u opgelost, iedereen rijd zowel op de linker als rechterbaan ongeveer 90km/u. Er zijn bij de opritten vrijwel geen spookfiles meer en het rijd wel lekker door. Voorheen reed ik in de spits over 80km 1,5 a 2 uur. Nu is het redelijk strak tussen de 1 uur en 5 minuten en 1 uur en 10 minuten.
Voor mij is het nog slecht beoordelen. Met name omdat de ingang van 100km/uur gelijk valt met Corona situatie. Merk dat het bij mij nu wel weer druk is, maar piek is er nog niet. Wel merk ik nog steeds op dezelfde plekken vertragingen, maar die zijn korter. 100km/uur of Corona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Alleen ...
Dat doet het niet. :)

Zelfs niet als er weinig ander verkeer op de weg is, brengt een uur bij een vmax van 130, je niet 30km verder dan een uur bij een vmax van 100. Als je de last-mile mee neemt, worden de verschillen nog veel kleiner.

Fin, zie mijn eerdere argumenten.
[...]
Volgens mij hebben we het over hetzelfde.
Waarom dan 130 verdedigen en waarom dan harder dan vmax verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:37
grote_oever schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:24:
[...]

Voor mij is het nog slecht beoordelen. Met name omdat de ingang van 100km/uur gelijk valt met Corona situatie. Merk dat het bij mij nu wel weer druk is, maar piek is er nog niet. Wel merk ik nog steeds op dezelfde plekken vertragingen, maar die zijn korter. 100km/uur of Corona?
Ik hoor aan allerlei kanten dat het weer ongeveer net zo druk is als voor de Corona tijd dus daar ging ik wel een beetje van uit. Over 2 weken begint de vakantie hier dus dan is het ook al niet meer te meten.

Tot nu toe ben ik wel tevreden met de verkorte reistijd.

We zullen het wellicht in oktober anders pas merken of het werkelijk scheelt qua tijd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:46:
Ik stuur de meeste dashcam filmpjes overigens mooi door naar de politie, tot nu toe 3x bevestiging gehad dat ze erop door zijn en volgens mij is 1 z'n rijbewijs kwijt. Die kwam ik dagelijks zo'n beetje tegen en na 1 bevestiging van de politie heb ik hem nooit meer gezien. :)
Laten we maar eens happen.

Ik ben ergens benieuwd hoe dit werkt. Ga je een tijdje dan achter die persoon aan rijden om de gemiddelde snelheid vast te stellen? Of is het puur het feit dat er iemand met een flink snelheidsverschil langszij komt?

De politie moet als zij dit doen een of meerdere metingen uitvoeren over een bepaalde afstand om tot een (gemiddelde) snelheid te komen voor de overtreding. Hiervoor gebruiken zij een gekalibreerde snelheidsmeter terwijl de dienstauto op een gelijke afstand probeert te blijven van de overtreder. De snelheidsmeter van de dienstauto moet ook regelmatig opnieuw gekalibreerd worden, dit maar beperkt geldig.

Als jij bovenstaande procedure dan volgt ben je net zo hard in overtreding. Immers de snelheid op de dashcam is jouw snelheid. Dan kunnen ze jou net zo goed een boete opleggen. Jouw auto heeft geen gekalibreerde snelheidsmeter zoals een dienstauto van de politie deze heeft (met attest van kalibratie die regelmatig vernieuwd moet worden).

Als het enkel beelden zijn van iemand die met een groot snelheidsverschil jou passeert dan kan je daar weinig conclusies aan verbinden dan dat die persoon op dat moment sneller rijdt, maar hoe veel sneller kan niet gezegd worden.

Hierom twijfel ik dus aan je verhaal. In beide gevallen vermoed ik dat je beelden nauwelijks of niet bruikbaar zijn om een snelheidsovertreder te melden. Of je meting is niet geldig in de juridische zin om iemand een boete te geven of er valt simpelweg niets te zeggen over een snel passerende auto. Particuliere dashcam beelden zijn ook niet direct bruikbaar in strafzaken, in Nederland moet een rechter hierover beslissen.

Een ontvangstbevestiging is heel iets anders dan dat de politie er ook echt iets mee doet of kan doen.

Vermoedelijk zal niemand ooit door jouw dashcam een rijbewijs zijn kwijtgeraakt. Waarschijnlijker is dat die persoon nu aan ander traject neemt of op een andere tijd de weg op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
CMD-Snake schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:47:
[...]

Laten we maar eens happen.

Ik ben ergens benieuwd hoe dit werkt. Ga je een tijdje dan achter die persoon aan rijden om de gemiddelde snelheid vast te stellen? Of is het puur het feit dat er iemand met een flink snelheidsverschil langszij komt?

De politie moet als zij dit doen een of meerdere metingen uitvoeren over een bepaalde afstand om tot een (gemiddelde) snelheid te komen voor de overtreding. Hiervoor gebruiken zij een gekalibreerde snelheidsmeter terwijl de dienstauto op een gelijke afstand probeert te blijven van de overtreder. De snelheidsmeter van de dienstauto moet ook regelmatig opnieuw gekalibreerd worden, dit maar beperkt geldig.

Als jij bovenstaande procedure dan volgt ben je net zo hard in overtreding. Immers de snelheid op de dashcam is jouw snelheid. Dan kunnen ze jou net zo goed een boete opleggen. Jouw auto heeft geen gekalibreerde snelheidsmeter zoals een dienstauto van de politie deze heeft (met attest van kalibratie die regelmatig vernieuwd moet worden).

Als het enkel beelden zijn van iemand die met een groot snelheidsverschil jou passeert dan kan je daar weinig conclusies aan verbinden dan dat die persoon op dat moment sneller rijdt, maar hoe veel sneller kan niet gezegd worden.

Hierom twijfel ik dus aan je verhaal. In beide gevallen vermoed ik dat je beelden nauwelijks of niet bruikbaar zijn om een snelheidsovertreder te melden. Of je meting is niet geldig in de juridische zin om iemand een boete te geven of er valt simpelweg niets te zeggen over een snel passerende auto. Particuliere dashcam beelden zijn ook niet direct bruikbaar in strafzaken, in Nederland moet een rechter hierover beslissen.

Een ontvangstbevestiging is heel iets anders dan dat de politie er ook echt iets mee doet of kan doen.

Vermoedelijk zal niemand ooit door jouw dashcam een rijbewijs zijn kwijtgeraakt. Waarschijnlijker is dat die persoon nu aan ander traject neemt of op een andere tijd de weg op gaat.
Terechte opmerking. Gaat hierbij niet (uitsluitend) om snelheidsovertredingen, deze zijn inderdaad niet goed vast te leggen. Meneer van het filmpje waarvan ik vermoed dat hij geen rijbewijs meer heeft is zo'n figuur dat schijt heeft aan alle regels/wetten op de weg. Deze man gebruikte mijn rijstrook als zijn eigen baan (bleef dus lange tijd op de verkeerde strook rijden) en reed dus bijna permanent aan de verkeerde kant van de weg. Hij heeft mij zo'n 5x bijna van de weg gereden door pas op het allerlaatste moment naar zijn eigen rijstrook terug te gaan. Deze timing was zo krap dat ik al remde anders had hij het zeker niet gehaald. Dit stond vrij duidelijk op dashcam. Rest van de filmpjes gaat ook over dit soort figuren die meer overtredingen maken dan simpelweg te hard rijden. Negeren van een rood kruis terwijl iets verderop een ongeluk gebeurt is (rood kruis zichtbaar + de auto op die betreffende rijbaan), mij/voorligger van de weg drukken, inhalen via vluchtstrook, met vrij hoge snelheid door rood en bumperkleven/seinen etc. Filmpjes van voertuigen met bedrijfsnamen erop gaan ook mooi door naar het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:53:
Deze man gebruikte mijn rijstrook als zijn eigen baan (bleef dus lange tijd op de verkeerde strook rijden) en reed dus bijna permanent aan de verkeerde kant van de weg. Hij heeft mij zo'n 5x bijna van de weg gereden door pas op het allerlaatste moment naar zijn eigen rijstrook terug te gaan. Deze timing was zo krap dat ik al remde anders had hij het zeker niet gehaald. Dit stond vrij duidelijk op dashcam.
Verkeerde rijrichting, boete van 140 euro.

Erg vervelend voor jou dat dit je overkomt, maar je kan natuurlijk niet vaststellen hoe lang die persoon al op de verkeerde baan zat. Dit kan niet zo goed een inhaalactie zijn die bijna mislukt. Dat is het perspectief van de politie die deze beelden ziet.
Rest van de filmpjes gaat ook over dit soort figuren die meer overtredingen maken dan simpelweg te hard rijden. Negeren van een rood kruis terwijl iets verderop een ongeluk gebeurt is (rood kruis zichtbaar + de auto op die betreffende rijbaan), mij/voorligger van de weg drukken, inhalen via vluchtstrook, met vrij hoge snelheid door rood en bumperkleven/seinen etc. Filmpjes van voertuigen met bedrijfsnamen erop gaan ook mooi door naar het bedrijf.
Wederom, je beelden zijn vaak niet rechtsgeldig. Politie kan er niets mee tenzij een rechter er goedkeuring aan geeft. Privacy gaat in de basis voor. Je kan en mag niet zomaar filmen in de openbare ruimte en dit delen. Het beste waar je nog op kan hopen is dat die bazen dan iemand aanspreken, maar vermoedelijk is dat ook beperkt. Geen boete = geen probleem. Zeker voor koeriers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Gelukkig rijden de Ieren in mijn beleving net als de Britten:
Voorzichtig en beleefd.

Niemand maakt er een probleem van als 'ie 30 meter achteruit moet op een smalle weg om een tegenligger te laten passeren en ze rijden niet exhorbitant hard. Iedereen wéét dat de weg onoverzichtelijk is, dus rijden ze langzaam.

Frankrijk vind ik niet fijn. Daar rijden ze op vergelijkbare wegen als totale debielen. Ze lijken daar te denken dat ze niet dood kunnen gaan.
Dat soort dingen maakt iemand inderdaad een goede chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
CMD-Snake schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Verkeerde rijrichting, boete van 140 euro.

Erg vervelend voor jou dat dit je overkomt, maar je kan natuurlijk niet vaststellen hoe lang die persoon al op de verkeerde baan zat. Dit kan niet zo goed een inhaalactie zijn die bijna mislukt. Dat is het perspectief van de politie die deze beelden ziet.
Het is een aardig lange en rechte weg waarbij je prima overzicht hebt of het een lange inhaal actie is of niet. Meneer ging altijd na de rotonde gelijk naar mijn baan om zo lang mogelijk daar te blijven rijden.
CMD-Snake schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Wederom, je beelden zijn vaak niet rechtsgeldig. Politie kan er niets mee tenzij een rechter er goedkeuring aan geeft. Privacy gaat in de basis voor. Je kan en mag niet zomaar filmen in de openbare ruimte en dit delen. Het beste waar je nog op kan hopen is dat die bazen dan iemand aanspreken, maar vermoedelijk is dat ook beperkt. Geen boete = geen probleem. Zeker voor koeriers.
Tja, kan heel goed dat er niets mee gebeurt. Feit blijft dat de politie de beelden graag heeft en mocht ik in ieder geval 1 ongeluk in de toekomst ermee voorkomen is het het voor mij al waard.

https://www.ad.nl/auto/dashcam-steeds-belangrijker-wapen-tegen-verkeershufters~a6549934/

https://www.politie.nl/nieuws/2020/juni/17/11-vervolging-na-dashcambeelden-op-dumpert.nl.html

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/137084/Politie-juicht-het-doorsturen-van-dashcam-filmpjes-toe

https://www.destentor.nl/zwolle/dashcambeelden-het-bewijs-om-verkeershufter-te-pakken-we-hebben-meer-nodig~a514b872/

[ Voor 11% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Alleen ...
Dat doet het niet. :)

Zelfs niet als er weinig ander verkeer op de weg is, brengt een uur bij een vmax van 130, je niet 30km verder dan een uur bij een vmax van 100. Als je de last-mile mee neemt, worden de verschillen nog veel kleiner.

Fin, zie mijn eerdere argumenten.
Als ik een kwartier winst boek door 130 te rijden heb ik een kwartier winst. De aansluitende stadsritjes doen er niet toe want die kan je theoretisch tegen elkaar wegstrepen. Als je de last mile niet wegstreept is de kans groot dat dit nog wat extra voordeel oplevert omdat je bij een rustige snelweg ook een rustige binnenstad hebt.
In jouw verhaal ga je er van uit dat je op de totale rit een kwartier winst boekt, dat bedoel ik niet.
[...]

Waarom dan 130 verdedigen en waarom dan harder dan vmax verdedigen?
Jij vraagt waarom mensen hard willen rijden, die beantwoord ik. Later zag ik pas dat je die eigen vraag eerder zelf al beantwoord had met een gelijksoortig antwoord als de mijne.

Om de vraag van het topic te beantwoorden:
Ik reed al jaren op de rand van de flitspaalsnelheid* :P en doe dat nog steeds. De laatste snelheidsboete is van 2014 en met 83 euro gelijk de duurste, toen had ik nog een jaarlijks gemiddelde dat tegen de 100.000 kilometers aan hikte. Bij 130 haalde ik 95% in en werd ik 5% ingehaald, net als op alle andere wegen. Met 'permanent' 100 op de snelweg haal ik iets minder in, laat het 90/10% zijn. Wat wel opvalt zijn de hoeveelheid bumperklevers aan de voorkant, die zijn door het geringe snelheidsverschil echt wel afgenomen. Aan de andere kant zijn samenvoegingen van snelwegen minder fijn omdat men op elkaar geklonterd blijft rijden. De 30%(?) die er vroeger na het invoegen met 130 vandoor ging blijft nu ook in de kudde met 100 hangen. Al valt het nog erg mee doordat het verkeer de laatste drie maanden nou niet echt representatief was. :+

* 63/84/105/134 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
DutchKel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Ik hoor aan allerlei kanten dat het weer ongeveer net zo druk is als voor de Corona tijd dus daar ging ik wel een beetje van uit. Over 2 weken begint de vakantie hier dus dan is het ook al niet meer te meten.

Tot nu toe ben ik wel tevreden met de verkorte reistijd.

We zullen het wellicht in oktober anders pas merken of het werkelijk scheelt qua tijd.
Ik vind het nog heel erg meevallen wat drukte betreft. Als je om kwart voor vijf een auto van de rijbaan sleept is om vijf uur de file opgelost, vroeger had je dan file die tot een uur of acht na-ijlde. Ook op plekken waar al jaren 100 de standaard is.
Op https://www.filegemist.nl/ kan je zien wat er de afgelopen tijd aan file stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:58
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:53:
[...]

Terechte opmerking. Gaat hierbij niet (uitsluitend) om snelheidsovertredingen, deze zijn inderdaad niet goed vast te leggen. Meneer van het filmpje waarvan ik vermoed dat hij geen rijbewijs meer heeft is zo'n figuur dat schijt heeft aan alle regels/wetten op de weg. Deze man gebruikte mijn rijstrook als zijn eigen baan (bleef dus lange tijd op de verkeerde strook rijden) en reed dus bijna permanent aan de verkeerde kant van de weg. Hij heeft mij zo'n 5x bijna van de weg gereden door pas op het allerlaatste moment naar zijn eigen rijstrook terug te gaan. Deze timing was zo krap dat ik al remde anders had hij het zeker niet gehaald. Dit stond vrij duidelijk op dashcam. Rest van de filmpjes gaat ook over dit soort figuren die meer overtredingen maken dan simpelweg te hard rijden. Negeren van een rood kruis terwijl iets verderop een ongeluk gebeurt is (rood kruis zichtbaar + de auto op die betreffende rijbaan), mij/voorligger van de weg drukken, inhalen via vluchtstrook, met vrij hoge snelheid door rood en bumperkleven/seinen etc. Filmpjes van voertuigen met bedrijfsnamen erop gaan ook mooi door naar het bedrijf.
Sta je te posten met je wagen en wacht je tot hij dan weer zo'n aktie doet en rij je dan zelf ook aan? Of rijden jullie dagelijks stipt op hetzelfde moment dezelfde tegengestelde route? Dat laatste lijkt me op zich mogelijk, maar toch wel erg onwaarschijnlijk?
Ben wel benieuwd naar de filmpjes. Post je die ook op YouTube? Of ergens anders?
Ik kijk regelmatig die channels en vind dat altijd wel vermakelijke kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Sta je te posten met je wagen en wacht je tot hij dan weer zo'n aktie doet en rij je dan zelf ook aan? Of rijden jullie dagelijks stipt op hetzelfde moment dezelfde tegengestelde route? Dat laatste lijkt me op zich mogelijk, maar toch wel erg onwaarschijnlijk?
Ben wel benieuwd naar de filmpjes. Post je die ook op YouTube? Of ergens anders?
Ik kijk regelmatig die channels en vind dat altijd wel vermakelijke kost ;)
Nee, ik ga niet staan posten, heb toch nog wel wat beters te doen. Reden toevallig dezelfde route in tegenovergestelde richting, kwam hem in 2 weken tijd ongeveer 5 keer tegen. Hij viel op door een nogal opvallende auto met wat modificaties te rijden. Ik post in principe niet op Youtube/Dumpert want zit niet te wachten op contact met dat soort figuren, heb graag nog ruiten in m'n huis en tanden in mijn mond. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Nee, ik ga niet staan posten, heb toch nog wel wat beters te doen. Reden toevallig dezelfde route in tegenovergestelde richting, kwam hem in 2 weken tijd ongeveer 5 keer tegen. Hij viel op door een nogal opvallende auto met wat modificaties te rijden. Ik post in principe niet op Youtube/Dumpert want zit niet te wachten op contact met dat soort figuren, heb graag nog ruiten in m'n huis en tanden in mijn mond. :)
Ik moet zeggen dat je wel veel problemen hebt met andere weggebruikers die een overtreding maken.
Tijd voor te posten heb je niet maar wel tijd om politie agentje te spelen?
Hoop voor je dat je zelf perfect zonder fouten rijd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Ik moet zeggen dat je wel veel problemen hebt met andere weggebruikers die een overtreding maken.
Tijd voor te posten heb je niet maar wel tijd om politie agentje te spelen?
Hoop voor je dat je zelf perfect zonder fouten rijd..
Tja, een goede vriend van mij is door zo een figuur aangereden die dacht dat rood niet voor hem telde en snelheidslimieten een richtlijn waren. Hij (niet de bestuurder van de veroorzakende auto) mag zich nu voortbewegen in een rolstoel. Sindsdien vind ik het wel prima om die beelden door te sturen. Stuur het niet door voor het vergeten van een richtingaanwijzer of iets dergelijks maar echt voor de gevaarlijkere dingen. Kost een paar minuten per week maar daarmee bespaar ik hopelijk een onschuldig iemand een ritje ziekenhuis + een leven in een rolstoel.

Rij zeker niet foutloos maar probeer het wel veilig te houden en ga niet bewust ruim boven het snelheidslimiet rijden en het goed praten. Daarnaast speel ik geen politieagentje, dat zou het zijn als ik iemand staande houd. Ik geef alleen de politie een tip, wat ze daarmee doen is aan hun. Merk aan je toon dat je er niet blij mee bent - als je niets fout doet heb je ook niets te vrezen, toch? >:)

[ Voor 11% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16
SkiFan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:42:
@kelwin123 Niet persé, maar die kant gaat het vaak al snel op. Overigens kan ik je auto wel waarderen, ongeveer gereedschap voor hetzelfde doel als mijn barchetta, dijkweggetjes! :-)
Probeer dan eens de wegen door de heuvels van Zuid Limburg, het stuk tussen Epen, Camerig, Cottesen en Vijlen is echt heerlijk om te rijden met een auto die van bochten houdt. _/-\o_

Je kaan er absoluut geen 100 km/h halen, maar het is wel volop genieten.

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Tja, een goede vriend van mij is door zo een figuur aangereden die dacht dat rood niet voor hem telde en snelheidslimieten een richtlijn waren. Hij (niet de bestuurder van de veroorzakende auto) mag zich nu voortbewegen in een rolstoel. Sindsdien vind ik het wel prima om die beelden door te sturen. Stuur het niet door voor het vergeten van een richtingaanwijzer of iets dergelijks maar echt voor de gevaarlijkere dingen. Kost een paar minuten per week maar daarmee bespaar ik hopelijk een onschuldig iemand een ritje ziekenhuis + een leven in een rolstoel.

Rij zeker niet foutloos maar probeer het wel veilig te houden en ga niet bewust ruim boven het snelheidslimiet rijden en het goed praten.
Verkeer is altijd opletten met of zonder gekken.
Je weet de reden niet dat iemand een overtreding maakt, niet iedereen doet het voor de lol.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.