Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.755 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Verkeer is altijd opletten met of zonder gekken.
Je weet de reden niet dat iemand een overtreding maakt, niet iedereen doet het voor de lol.
Zolang je geen zwaailicht en sirene hebt zal de reden niet zo belangrijk zijn dat 2 minuten later aankomen een regelrechte ramp is. Het grootste gedeelte van de overtreders zal echt geen zwaarwegende reden hebben en anders kunnen ze dat vast aantonen als ze een gesprek hebben.

Als je écht heel snel op locatie moet zijn omdat je vrouw aan het bevallen is of zo kan je beter rustig rijden. Kans op ongelukken neemt best wel toe als je door rood gaat, een kruis negeert of mensen gaat afsnijden. Als je om een boom of vrachtwagen gevouwen bent ben je nog later.

[ Voor 21% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Zolang je geen zwaailicht en sirene hebt zal de reden niet zo belangrijk zijn dat 2 minuten later aankomen een regelrechte ramp is. Het grootste gedeelte van de overtreders zal echt geen zwaarwegende reden hebben en anders kunnen ze dat vast aantonen als ze een gesprek hebben.
En dat gesprek is nodig omdat jij politie agent moet spelen? Kom op man.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Als jij je moeit met jezelf doet de ander dat ook met zichzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:38:
[...]

En dat gesprek is nodig omdat jij politie agent moet spelen? Kom op man.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Als jij je moeit met jezelf doet de ander dat ook met zichzelf
Zij besluiten om zich te bemoeien met mijn veiligheid omdat ze vinden dat wetten/regels niet voor hun gelden. Op dat moment staat het mij vrij om de beelden door te sturen naar de politie, daarmee houd ik ze verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Zoals je al mooi aangeeft: ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Daarbij neem ik mijn verantwoordelijk om de weg potentieel iets veiliger te maken. Toevallig gesprek met een agent gehad?

Ik ga stoppen met deze discussie, merk dat het je aardig diep zit. Ik zal blijven doen wat ik doe zolang de politie blij is met dashcam beelden. :)
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:42:
Nee heb geen gesprek gehad.
Je hangt de moraalridder uit. Ik zou omscholen en politie agent worden.
Ik zou de politie hard uitlachen als iemand die anoniem wilt blijven dashcam beelden opstuurt en ze dan bij me aankomen.
Je rijd niet zoveel zo te horen, anders heb je een dagtaak alle overtredingen door te sturen
Toch nog een reactie aangezien je mij kennelijk verkeerd begrijpt. Ik stuur niet alle overtredingen door, alleen de meest gevaarlijke: inhalen vluchtstrook, rood kruis, hard bumperkleven + seinen etc. Rij ongeveer 25k tot 30k per jaar, geen idee of dat onder jouw definitie van "veel" valt. Zou op zich geen probleem hebben met politieagent zijn, betaald alleen héél slecht.
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:47:
Je kan toch anoniem posten? YouTube staat er vol mee.
Heb nog nooit gehoord dat de eigenaar van zon channel gepakt is. Je moet wel een beetje weten te editten, want je wil niet alle kentekens en zeker geen personen herkenbaar in beeld. Je hebt natuurlijk ook daar wel regels in.

Ik ben overigens absoluut voor dashcams om dit soort notoire overtreders te pakken. Laat dat duidelijk zijn.

Hoogstwaarschijnlijk wist hij na de 2e keer dat jij toch wel (weer) af ging remmrn. Die gasten zijn vaak niet gek (wel heel dom) en hebben vaak perfect door wie ze tegenkwamen.
Zijn vaak ook geen beroerde bestuurders, maar wel enorme aso's.
Dat bewerken is mijn dus teveel werk en risico, uploaden bij de politie is letterlijk 1 minuut werk.

[ Voor 49% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Ik zou de politie hard uitlachen als iemand die anoniem wilt blijven dashcam beelden opstuurt en ze dan bij me aankomen.
Je rijd niet zoveel zo te horen, anders heb je een dagtaak alle overtredingen door te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:50
Je kan toch anoniem posten? YouTube staat er vol mee.
Heb nog nooit gehoord dat de eigenaar van zon channel gepakt is. Je moet wel een beetje weten te editten, want je wil niet alle kentekens en zeker geen personen herkenbaar in beeld. Je hebt natuurlijk ook daar wel regels in.

Ik ben overigens absoluut voor dashcams om dit soort notoire overtreders te pakken. Laat dat duidelijk zijn.

Hoogstwaarschijnlijk wist hij na de 2e keer dat jij toch wel (weer) af ging remmrn. Die gasten zijn vaak niet gek (wel heel dom) en hebben vaak perfect door wie ze tegenkwamen.
Zijn vaak ook geen beroerde bestuurders, maar wel enorme aso's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Ik ben tegen dashcam.

Mompelt iets van privacy. Beelden van mij delen zonder toestemming? Word gezellig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:50:
Ik ben tegen dashcam.

Mompelt iets van privacy. Beelden van mij delen zonder toestemming? Word gezellig
Andere discussie: hoe wordt dat gezellig? Het filmen met een dashcam is gewoon toegestaan en deze mogen onbewerkt overgedragen worden aan justitie/politie. Als jij en je kenteken onherkenbaar gemaakt zijn mag je ze ook op Youtube plempen.

https://vereende.nl/kenniscentrum/dashcams-verschillende-regels-in-verschillende-landen

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden
Het gebruik van een dashcam is toegestaan in Nederland. De dashcam mag niet het zicht van de bestuurder belemmeren of op een andere manier afleiden. Filmen op de openbare weg is toegestaan, dus ook met een dashcam. Het verspreiden van de beelden is wel aan regels gebonden. In verband met de privacywetgeving mag een persoon of een kentekenplaat niet herkenbaar in beeld worden gebracht, tenzij hier uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven. De beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen, maar mogen niet openbaar gepubliceerd worden. De rechter besluit of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:42:
Snap je punt, ergens vind ik dat ook, maar die beelden gaan je keihard nekken. Zeker als het terugkerend gedrag is. .kan je hard lachen, dat maakt je niet minder schuldig. En maakt de politie ook niet uit.
Veel auto's hebben dit standaard aan boord. 2 klikken en je hebt het bewuste moment op je telefoon en stuurt het door.
Kost je 1 minuut, of nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Snap je punt, ergens vind ik dat ook, maar die beelden gaan je keihard nekken. Zeker als het terugkerend gedrag is. .kan je hard lachen, dat maakt je niet minder schuldig. En maakt de politie ook niet uit.
Veel auto's hebben dit standaard aan boord. 2 klikken en je hebt het bewuste moment op je telefoon en stuurt het door.
Minder dan twee klikken. Heb een Wi-Fi dashcam die vanuit de garage automatisch verbinding maakt met mijn NAS. Kan door middel van een scriptje a.d.h.v. tijd + locatie bijna vol automatisch uploaden naar de politie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Minder dan twee klikken. Heb een Wi-Fi dashcam die vanuit de garage automatisch verbinding maakt met mijn NAS. Kan door middel van een scriptje a.d.h.v. tijd + locatie bijna vol automatisch uploaden naar de politie. :)
Oke.
Je bent gefrustreerd over overtredingen dat kan ik begrijpen.
Waar trek je de grens? Iemand die te voet een peukje op de grond schiet?
Impact is veel groter voor het milieu als iemand die de regels niet zo nauw neemt en rechts inhaalt.
Blijft zoiets bij aanvechten overeind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Ja de politie doet er iets mee. Aanvechten en en getuige oproepen? Onee want de filmer wil anoniem blijven en iemand anders een oor aan naaien zo zie ik het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23

Onbekend

...

Zojuist terug van een bezoekje van ruim 100 kilometer verderop.
Op de heenweg was het slaapverwekkend. De hele snelweg lang 100 km/u proberen te rijden. Helaas veel kleine snelheidsverschillen gezien (vrachtwagens, autos+aanhanger, autos+caravan, motorrijders) en inderdaad mensen die met 95 km/u op de linkerbaan een auto met aanhanger inhalen. Dit duurt echt lang en je merkt snel dat het achter je opstroopt met auto's. Van de motorrijders heb je geen last, want die gaan er daarna als een speer ervandoor. :)
Net zoals de auto's met witte kentekenplaten die schijnbaar gewoon 130 km/u mogen rijden, en snel uit je zicht verdwijnen.

Nog iets erger is de terugweg, na 19.00 uur. Mensen begrijpen de verkeersborden niet meer, of het gaat te snel om alles te onthouden. Dan houden mensen gewoon de 100 km/u aan, terwijl die alleen geldt voor 6-19uur, ook al stond daaronder een bord met "120" of zelfs helemaal geen bord.

Ook de bebording is verwarrend. Als je twee snelwegen (zelfde richting op en zich later samenvoegen) hebt en er staat een snelheidsbord tussen die snelwegen in, geldt die voor de linker of voor de rechter snelweg? Op de linker snelweg geldt op dat moment 100 km/u tussen 6-19 uur, en ik zie dat voor de rechter snelweg aan beide kanten het bord "100" staat zonder tijdlimiet (maar niet aan de linkerkant van de linker snelweg), dan zie ik alsnog mensen op de linker snelweg weer terug zakken naar 100 km/u. :(

Ook een paar keer gezien dat na een spitsstrook er een bord "einde alle verboden" staat, en 500 meter een bord "100". :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Verkeer is altijd opletten met of zonder gekken.
Je weet de reden niet dat iemand een overtreding maakt, niet iedereen doet het voor de lol.
Voor de lol of niet. Maakt dat de overtreding dan minder erg?
Als in : Je vrouw is in de auto gecompliceerd aan het bevallen, of er wil geen ambulance komen voor je doodzieke kind?
Hoe vaak maak je dat mee? En wat als je daarmee een enorm ongeluk veroorzaakt?
Verklaar je nader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Onnodig links rijden van dashcammer.
Weg kwijt waardoor een verdrijving vlak mee gepakt word.
Zijn zoveel situaties en nu gaat iedereen roepen moet je doorrijden en omkeren en bla bla bla.. het overkomt iedereen wel eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Ja de politie doet er iets mee. Aanvechten en en getuige oproepen? Onee want de filmer wil anoniem blijven en iemand anders een oor aan naaien zo zie ik het
Nee, de aangever geeft een notoire veelpleger (terecht) aan.
Heeft niks met een oor aannaaien te maken, dat geeft hij toch zelf ook al aan trouwens? Hem kan overigens toch hetzelfde overkomen?
Je kan en mag als burger ook gewoon een inbreker/ winkeldief / verkrachter/kinderlokker / ga zo maar door .... aanhouden en zelfs fysiek vasthouden als je de ballen hebt. Hoe is dit anders? Van die inbreker/verkrachter/etc. zou niemand het gek vinden en ben je een held ...

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 28-06-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Oke.
Je bent gefrustreerd over overtredingen dat kan ik begrijpen.
Waar trek je de grens? Iemand die te voet een peukje op de grond schiet?
Impact is veel groter voor het milieu als iemand die de regels niet zo nauw neemt en rechts inhaalt.
Blijft zoiets bij aanvechten overeind?
Zoals ik al zei: alleen als het een (levens)gevaarlijke overtreding is. Wil je 5km/h te hard rijden? Sure boeit mij niets. Wil je slingerend door de file? Succes ermee. Wat ik tot nu toe geüpload heb:

- ongeluk dat gebeurde op de camera omdat iemand met zeer hoge snelheid van de invoegstrook in één beweging door ging naar links maar de auto daar niet zag
- iemand die stil staat voor rood, duurt hem te lang en hij toetert en geeft vol gas. Rijd bijna een kind van de fiets en een auto van de kruising.
- Iemand die rood kruis negeert en bijna een ANWB busje kapot rijd, kon op laatste moment nog net naar rechts waardoor een vrachtwagen plat de remmen in moest
- kerel die direct naar links gaat vanuit de invoegstrook en daarmee mij bijna van de weg drukt. 10 sec later doet hij een remtest voor mij
- iemand die een paar autos achter mij de vluchtstrook op gaat om voor mij langs te schieten naar de linker baan
- kerel die achteruit de snelweg over gaat omdat het stilstaat
- auto op parkeerplaats die geraakt werd door een busje. Zag toevallig thuis dat dit gefilmd was, toen ik bij de auto was waren ze beide al weg. Busje reed weg na aanrijding.
- kerel bij wegwerkzaamheden (bouwlui staan achter de pylonen) die langs de pylonen rijd en de afslag gewoon neemt
- de genoemde kerel die mij bijna van de weg reed

Etc

Wat ik hiermee wil zeggen: dit zijn geen overtredingen die “gebeuren”. Dit doen ze bewust omdat het ze geen zak boeit.
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:12:
Zijn zoveel situaties en nu gaat iedereen roepen moet je doorrijden en omkeren en bla bla bla.. het overkomt iedereen wel eens
Dat verdrijvingsvlak zal ik niet uploaden, daarmee brengen ze niemand in gevaar. :)

[ Voor 14% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Zoals ik al zei: alleen als het een (levens)gevaarlijke overtreding is. Wil je 5km/h te hard rijden? Sure boeit mij niets. Wil je slingerend door de file? Succes ermee. Wat ik tot nu toe geüpload heb:

- ongeluk dat gebeurde op de camera omdat iemand met zeer hoge snelheid van de invoegstrook in één beweging door ging naar links maar de auto daar niet zag
- iemand die stil staat voor rood, duurt hem te lang en hij toetert en geeft vol gas. Rijd bijna een kind van de fiets en een auto van de kruising.
- Iemand die rood kruis negeert en bijna een ANWB busje kapot rijd, kon op laatste moment nog net naar rechts waardoor een vrachtwagen plat de remmen in moest
- kerel die direct naar links gaat vanuit de invoegstrook en daarmee mij bijna van de weg drukt. 10 sec later doet hij een remtest voor mij
- iemand die een paar autos achter mij de vluchtstrook op gaat om voor mij langs te schieten naar de linker baan
- kerel die achteruit de snelweg over gaat omdat het stilstaat
- auto op parkeerplaats die geraakt werd door een busje. Zag toevallig thuis dat dit gefilmd was, toen ik bij de auto was waren ze beide al weg. Busje reed weg na aanrijding.
- kerel bij wegwerkzaamheden (bouwlui staan achter de pylonen) die langs de pylonen rijd en de afslag gewoon neemt
- de genoemde kerel die mij bijna van de weg reed

Etc

Wat ik hiermee wil zeggen: dit zijn geen overtredingen die “gebeuren”. Dit doen ze bewust omdat het ze geen zak boeit.
toon volledige bericht
Lees veel bijna etc. Dat zijn belevingen. Een aanrijding en doorrijden is geen overtreding maar een misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Lees veel bijna etc. Dat zijn belevingen. Een aanrijding en doorrijden is geen overtreding maar een misdrijf.
Minder leuke beleving voor de kerel met z’n ANWB busje en gewoon goed fout want het was duidelijk al een tijdje een rijbaan met rood kruis. Reageer je ook zo als je man/vrouw dood gereden word door zo’n kerel? Is maar een beleving.

Remtest is ook duidelijk een nodeloze overtreding.

[ Voor 5% gewijzigd door xh3adshotx op 28-06-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:12:
Het gaat hier toch niet over mensen die de weg kwijt zijn?
En waarom je dan een verdrijvingsvlak moet meepakken is me een raadsel, dat zijn juist vaak de aso's die de weg te goed weten en je nog net na de rotonde willen inhalen.
Het gaat hier over en notoire spookrijder.
Maargoed... Ja, het is lullig misschien, maar ik kan er gewoon alleen maar voor zijn, die dashcams.
Iedereen roept en irriteert zich aan aso's in het verkeer, en ook altijd dat de pakkans zo klein is. Hiermee wordt dat hopelijk een stuk groter.

Het lijkt wel of je nog nooit dashcamfilmpjes hebt gezien.
Beleving is als je het 1x ziet in het voorbigaan. Juist als je dan een dashcam hebt en de film nog 3x terugkijkt zie je vaak hoe roekeloos sommige mensen echt levensgevaarlijke acties uithalen. Al dan niet bewust.
Vaak geloof je het na de eerste keer gewoon niet eens.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeEs op 28-06-2020 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59

NoE

Que?

Ik woon in het midden in het land en heb klanten in Groningen waar ik nu 20-30 minuten extra onderweg naar ben (alleen al de heenweg), 100 op de A6 is zwaar slaapverwekkend waardoor je geneigd bent om andere dingen gaan doen die mogelijk gevaarlijk kunnen zijn. Daarnaast rijden auto's daardoor dichter op elkaar waardoor er sneller ongelukken kunnen gebeuren door kettingreacties. ik ervaar dat het drukker is omdat snelheidsverschil dus ook lager is tussen auto/vrachtwagen.

1x in 2 weken zit ik in Gent, 140KM moet ik NL door-akkeren alvorens ik weer wat gas mag geven... wie had ooit gedacht dat men blij zou zijn met Belgische wegen! maar ik snap dat de corona crisis terug verdiend moet worden op een of andere manier, 1x weer op de weg na 3 maanden, en ja hoor men staat verdekt te flitsen omdat ik ff 115 reed, nota bene met een elektrische auto die dus ook gestraft worden...

Ironisch is het dat het voor mij nu interessanter gaat worden om met een vliegtuig te gaan, gezien de tijdswinst... omgekeerde wereld... (brevethoudend, vandaar)

edit:
Btw mensen hebben het vaak over gemiddeld 100, dat is dus inc woonwijk/stads verkeer en dus netjes als je daar in de buurt van kan komen omdat je dus 130 kan. Met max 100 mag je blij zijn als je de 70 haalt gemiddeld.

[ Voor 9% gewijzigd door NoE op 28-06-2020 21:28 ]

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Het gaat hier toch niet over mensen die de weg kwijt zijn?
En waarom je dan een verdrijvingsvlak moet meepakken is me een raadsel, dat zijn juist vaak de aso's die de weg te goed weten en je nog net na de rotonde willen inhalen.
Het gaat hier over en notoire spookrijder.
Maargoed... Ja, het is lullig misschien, maar ik kan er gewoon alleen maar voor zijn, die dashcams.
Iedereen roept en irriteert zich aan aso's in het verkeer, en ook altijd dat de pakkans zo klein is. Hiermee wordt dat hopelijk een stuk groter.
Het gaat over selectiviteit van dashcammer wat hij VIND wat er genoeg is stuurt die door..
zijn zoveel dingen waar je je dan druk over moet maken. Kijk in de rest van de wereld het verkeer, zo slecht is het hier niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
NoE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:24:

1x in 2 weken zit ik in Gent, 140KM moet ik NL door-akkeren alvorens ik weer wat gas mag geven... wie had ooit gedacht dat men blij zou zijn met Belgische wegen! maar ik snap dat de corona crisis terug verdiend moet worden op een of andere manier, 1x weer op de weg na 3 maanden, en ja hoor men staat verdekt te flitsen omdat ik ff 115 reed, nota bene met een elektrische auto die dus ook gestraft worden...
Waarom zou jij geen 100 moeten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Het gaat over selectiviteit van dashcammer wat hij VIND wat er genoeg is stuurt die door..
zijn zoveel dingen waar je je dan druk over moet maken. Kijk in de rest van de wereld het verkeer, zo slecht is het hier niet
Waar maak jij je dan druk om? ;)
Hij laat de beslissing bij de politie toch? En hij zit niet 24 uur per dag op de weg denk ik?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 28-06-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Daar kan je van vinden wat je wilt. Iedereen mag zelf bepalen wat hij wel of niet meldt, het is aan de uitvoerende instantie om er al dan niet iets mee te doen. Ik speel niet voor eigen rechter en nagel mensen bewust niet publiekelijk aan de schandpaal. Dat is mij teveel werk, te riskant en dat wil ik ook niet. Straks is er inderdaad een zwaarwegende reden maar staat die bestuurder wel voor altijd als aso-chauffeur te boek, dat wil ik niet. Het is aan de politie om dat al dan niet uit te zoeken. Als ze de beelden niet willen zal ik vanzelf wel een bezoekje/brief ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:28:
[...]

Waarom zou jij geen 100 moeten dan?
Ik doe ook netjes mee, maar lette net ff 2 tellen niet op en ja hoor kassa, was druk bezig met het kiezen van een ander nummertje uit verveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Waar maak jij je dan druk om? ;)
Hij laat de beslissing bij de politie toch? En hij zit niet 24 uur per dag op de weg denk ik?
Ik maak me nergens druk om wat ik niet kan veranderen. Leef je een stuk fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
NoE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Ik doe ook netjes mee, maar lette net ff 2 tellen niet op en ja hoor kassa, was druk bezig met het kiezen van een ander nummertje uit verveling.
Omdat je zegt dat je note bene in een electrische auto rijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Daar kan je van vinden wat je wilt. Iedereen mag zelf bepalen wat hij wel of niet meldt, het is aan de uitvoerende instantie om er al dan niet iets mee te doen. Ik speel niet voor eigen rechter en nagel mensen bewust niet publiekelijk aan de schandpaal. Dat is mij teveel werk, te riskant en dat wil ik ook niet. Straks is er inderdaad een zwaarwegende reden maar staat die bestuurder wel voor altijd als aso-chauffeur te boek, dat wil ik niet. Het is aan de politie om dat al dan niet uit te zoeken. Als ze de beelden niet willen zal ik vanzelf wel een bezoekje/brief ontvangen. :)
Ik ga er ook niet meer op in. Dit lost zichzelf wel een keer op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Omdat je zegt dat je note bene in een electrische auto rijd
Dat is toch de "reden" dat we 100 moeten? vanwege de zogenaamde uitstoot? Dus ik netjes naar een elektrische auto. Het gaat dus totaal daar niet om voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
NoE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Dat is toch de "reden" dat we 100 moeten? vanwege de zogenaamde uitstoot? Dus ik netjes naar een elektrische auto. Het gaat dus totaal daar niet om voor de overheid.
Ah zo snap hem.
Zal anders moeilijk te regelen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

[...]

Cruise control aanzetten :P ?

Hier gisteren weer eens sinds lange tijd (sinds half maart al niet op kantoor geweest :'( ) 200km op de snelweg gereden maar kan lastig wennen aan de 100km/h. Cruise control aan op 110km/h en gaan maar dan ben je de helft van de tijd bezig om elkaar met minimaal verschil in te halen wat ik persoonlijk erg irritant vind.

Uiteindelijk de cruise control maar op 120km/h gezet (Waze en FM staan standaard aan), niet vanwege de tijdswinst of enige haast maar puur om ‘los’ van anderen te kunnen rijden, zou hem ws. ook op 95km/h kunnen zetten voor hetzelfde effect maar dan blijft een deel weer achter je plakken, ook irritant :+
NoE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:34:
[...]

En die lage bijtelling was geen motief zeker :+ ?

[ Voor 15% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-06-2020 21:40 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Ik maak me nergens druk om wat ik niet kan veranderen. Leef je een stuk fijner
(Ok, ik prik je nu een beetje) Je maakt je anders vrij druk over de dascammer(s) in mijn beleving... wat ga je daar aan veranderen dan.

Ik ben ook absoluut tegen klikken en verraden van mijn medeburgers, maar als het moet geef ik zelfs m'n eigen kind aan bij de politie als die echt te ver zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

unezra schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Vals gevoel voor veiligheid is 230 in een auto rijden en denken dat je ook maar de kleinste kans op overleven hebt. Blijkbaar zijn die luxe auto's van tegenwoordig dusdanig goed geconstrueerd, dat ze de illusie wekken dat 230 een snelheid is die je gewoon op CC kunt rijden.

Wake up call. Dat zijn ze niet. Personenwagens die met 230 een ongeluk krijgen, zijn rijp voor de sloop. De inzittenden in 99,99% van de gevallen ook. Hoe lager de snelheid, hoe groter de overlevingskans.

https://www.fietsberaad.n...eet_Snelheid.pdf?ext=.pdf

Plus, bij een hogere snelheid neemt het ongevalsrisico exponentieel (!) toe.
(De overlevingskans voor zover ik weet, exponentieel af.)

[Afbeelding]

Ook leuk:
https://www.veiligverkeer...-de-klap-bij-een-ongeval/
  • Zo komt een botsing met 50 km/u tegen een vast voorwerp overeen met een val van de derde verdieping (10 meter).
  • Bots je met een snelheid van 120 km/u, dan is het effect in verhouding veel groter. Want die klap is te vergelijken met een vrije val van de 19de verdieping (57 meter)!
Extrapoleer dat naar 230km/h en kijk hoe veilig die snelheid nog is. Denk daar nog eens na als je bij 230km/h doodleuk je cruise control aan zet en lekker achterover door Duitsland scheurt.
toon volledige bericht
dank voor de natuurkunde les...
Kun je nu ook nog meenemen hoe de verblijftijd op de weg in verhouding staat tot de kans op een ongeval en dat verdisconteren in je grafiekje? En dan ook nog iets bij de assen, dat helpt om de relevantie in te kunnen schatten.

p.s. ik heb nergens beweerd dat 230 rijden waar de gemiddelde snelheid 100 GPS + marge flitspalen is een goed idee is. Ik heb WEL beweerd dat domme kneuterige snelheidsbeperkingen zodanig dat vrachtverkeer en auto verkeer nagenoeg dezelfde snelheden hebben en hierdoor idiote inhaal manoeuvres ontstaan een slecht idee is wat alleen gedragen wordt door mensen die het liefst elk risico bij de overheid wegleggen.
Goed idee. Dan had ik met een beetje pech 3 auto's total-loss gereden én mogelijk (zeer waarschijnlijk) persoonlijk letsel bij minimaal mijn voorganger veroorzaakt.

Mijn voorganger had geluk dat mijn auto relatief licht was (Daewoo Matiz) en ik in het moment alsnog weg stuurde. Zonder dat, was de kans op whiplash bij hem én zijn voorganger én bij mij aanzienlijk geweest. Nu is iedereen er af gekomen met alleen blikschade.

Als je wil weten wat een groter gewicht doet bij zo'n ongeval, zoek eens wat plaatjes op van beladen vrachtwagens die inrijden op stilstaande auto's. Ik hoop dat je een sterke maag hebt.
Oh, ik dacht dat je klaagde dat ook jouw wagen total loss was ... sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:42:
[...]

(Ok, ik prik je nu een beetje) Je maakt je anders vrij druk over de dascammer(s) in mijn beleving... wat ga je daar aan veranderen dan.

Ik ben ook absoluut tegen klikken en verraden van mijn medeburgers, maar als het moet geef ik zelfs m'n eigen kind aan bij de politie als die echt te ver zou gaan.
Dashcam een eind weg, geen probleem mee als er echt iets gebeurt. Maar op belevingen beelden naar de politie sturen? Dat is een ratten streek. Steek die moeite in een goed doel of mensen die behoefte hebben aan contact zoals eenzame ouderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Dashcam een eind weg, geen probleem mee als er echt iets gebeurt. Maar op belevingen beelden naar de politie sturen? Dat is een ratten streek. Steek die moeite in een goed doel of mensen die behoefte hebben aan contact zoals eenzame ouderen
Waarom is dat een ratten streek dan? Ik zie dat echt gewoon als sociale controle, is niks mis mee dacht ik?
Laat jij een inbreker bij de buren (of voor mijn part bij jezelf) ook gewoon z'n gang gaan als je het ziet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Aangezien ik mijn wilde haren al een paar jaar kwijt ben val ik niet meer in de categorie "snelrijder". Vaak zette ik de cruise control aan en tufte lekker met het verkeer mee. Ik houd wel van doorrijden waar dat kan, zie mezelf dan ook als vlotte rijder.

Maar 100 op de snelweg is imo echt niet te doen. Het druist tegen je gevoel in, zorgt voor erg trage inhaalacties en veel te kleine snelheidsverschillen. Er zijn ook ineens twee categorieën bestuurders onder de auto's. De één rijdt strak 100, de ander blijft 130 rijden. Waardoor inschatten lastiger wordt. En dan nog de onduidelijke borden.

Eerst mochten we overal 120, tenzij anders aangegeven. Dit moest ook op de vangrails aangegeven worden. Lekker overzichtelijk. Daarna mochten we (velen denken dankzij de VVD die er een sier mee probeerde te maken, maar het was toch echt een Europees besluit) 130. Eerst kregen we waar het mocht borden van 130, de norm bleef 120. Daarna was het 130, tenzij anders aangegeven. En nu weer 100 of 120, met dubbele borden, tijden erbij, nauwelijks herhaling van de geldende snelheid (ivm de tijden waarschijnlijk) en onder de noemer "klimaat". Ik heb in zeker 20 jaar geen bekeuring gehad voor snelheidsovertreding gehad, maar vlak na de snelheidsverlaging heb ik er één gekregen. Op een stuk waar ik regelmatig rij en door het thuiswerken en nauwelijks meer op de weg te zitten niet aan gedacht dat alles 100 was geworden. Betwijfel ook of de border er al wel stonden, nu iig wel.

Maar wat me het meest steekt is dat we jarenlang zijn gehersenspoeld dat het om onze veiligheid ging. Nee, we moesten ons allemaal aan de snelheid houden, want veiliger. Wat natuurlijk onzin is. De snelheidsbeperkingen zijn ontstaan door de oliecrisis in de jaren 70 geloof ik en dit is ook de reden waarom Duitsland geen beperkingen wilde. Zij wilde niet zwichten voor de oliemagnaten. En nu is het het klimaat dat de reden moet zijn voor de snelheidsverlaging. En ondanks dat het onveiliger is. Blijkbaar is onze veiligheid minder waard dan ons klimaat.

Ondertussen gaan onze oude diesels vaak naar landen waar 140 geldt als maximale snelheid. Bulgarije en Polen bijvoorbeeld. Wij moeten met onze superschone en superveilige auto's dus heel langzaam rijden, terwijl aan de andere kant van Europa men in oude relatief vieze en onveilige auto's lekker 140 blijft rijden. Ondertussen is in Oostenrijk aangetoond dat 140 rijden veiliger is, omdat de ongelukken halveerden. Mooi zou je zeggen. Het is inmiddels weer teruggeschroefd naar 130, want klimaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Waarom is dat een ratten streek dan? Ik zie dat echt gewoon als sociale controle, is niks mis mee dacht ik?
Laat jij een inbreker bij de buren ook gewoon z'n gang gaan als je het ziet?
Gezien z’n reacties vermoed ik dat hij enigszins de kans loopt om op zo’n filmpje te eindigen en ik denk dat hij daar niet zo blij mee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Die laatste zin is een beetje het struikelpunt. Jij stuur enkel filmpjes op wanneer iemand met 160 rechts inhaalt in een woonwijk, ik doe het al wanneer iemand zonder richting aangeven een rotonde verlaat. Als je maar genoeg filmpjes instuurt van dezelfde persoon/kenteken komt die vanzelf bovenin het algoritme van Google de Politie.
Nooit richting aangeven en gepakt worden door de politie? 99% kans op een waarschuwing
Nooit richting aangeven en gepakt worden door de politie met 12 filmpjes in de database? 99% kans op een bon.
Wanneer verdwijnen die filmpjes uit de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
xh3adshotx schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Gezien z’n reacties vermoed ik dat hij enigszins de kans loopt om op zo’n filmpje te eindigen en ik denk dat hij daar niet zo blij mee is.
Nee hoor helemaal niet. Rijd elke dag keurig in een file naar de zaak. Moeten we iedereen terecht wijzen als ze iets fout doen? Hebben we een rechts systeem voor. Jullie zeggen veel pleger maar zovaak kom je toch niet de zelfde mensen tegen dat je dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Die laatste zin is een beetje het struikelpunt. Jij stuur enkel filmpjes op wanneer iemand met 160 rechts inhaalt in een woonwijk, ik doe het al wanneer iemand zonder richting aangeven een rotonde verlaat. Als je maar genoeg filmpjes instuurt van dezelfde persoon/kenteken komt die vanzelf bovenin het algoritme van Google de Politie.
Nooit richting aangeven en gepakt worden door de politie? 99% kans op een waarschuwing
Nooit richting aangeven en gepakt worden door de politie met 12 filmpjes in de database? 99% kans op een bon.
En ik maar belasting betalen omdat iemand heel de dag filmpjes moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 20:22
[...]

Het probleem van een moment-opname. Maar zo werkt het voor iedereen? Elektrische auto of niet? Trouwens, is er geen cruise control beschikbaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:07:
[...]

Nee hoor helemaal niet. Rijd elke dag keurig in een file naar de zaak. Moeten we iedereen terecht wijzen als ze iets fout doen? Hebben we een rechts systeem voor. Jullie zeggen veel pleger maar zovaak kom je toch niet de zelfde mensen tegen dat je dat weet?
Hij wijst niemand terecht, hij meld het/geeft het aan bij de instantie die er iets mee mag/kan doen. Dat lijkt me nu toch wel duidelijk. Je bent zeker ook tegen alle verkeerscamera's en politie in het algemeen. Of is het alleen fair als de politie het toevallig een keer ziet. Hoe is dat geen rattenstreek dan? Die politie ziet het toch ook gewoon maar 1x en hop een bon. Nu ik dit zo schrijf... Een dashcam/video is nog veel beter dan 2 politie ogen die misschien ook net niet alles objectief/goed gezien hebben. Het kan ook in je voordeel werken. Net als een videoscheids...
Mag die dief eerst 5x bij jou inbreken voordat je het zat bent?

Maargoed, ik ga er nu weer even tussenuit. Ik moet nog wat andere mensen helpen met een 3D printdingetje in een ander topic... ;).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeEs op 28-06-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Joris748 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Die tijdswinst via sluiproutes is ook zwaar overschat. Het voelt vaak sneller, omdat je kunt blijven rijden. Dat is dan vaak ook de enige winst.
Heb gemerkt nu tijd binnendoor en snelweg gelijk zijn, ik er voor kies om binnendoor te rijden. Snelweg is voor een aantal cases om, maar doordat je om grootste gedeelte 130 kon en nu maar 100, is het binnendoor alternatief, ondanks dat het soms 5 minuten langer is, leuker. Gevolg het uitstoot probleem verplaatst zich, want optrekken door veelvuldig remmen op secundaire wegen geeft veel meer uitstoot.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44
Waar komt toch het idee vandaan dat je voor de verkeersveiligheid moet inhalen met snelheden boven de Vmax? Gooi lekker de cruise control aan en je ziet wel wanneer je weer naar rechts kunt :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:01
Gluten Parody schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:16:
Waar komt toch het idee vandaan dat je voor de verkeersveiligheid moet inhalen met snelheden boven de Vmax? Gooi lekker de cruise control aan en je ziet wel wanneer je weer naar rechts kunt :)
Dat je te lang in iemands dode hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Gluten Parody schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:16:
Haha, zolang je die cc op 105/110 zet... Prima, maar je klinkt als een irritante linksrijder... Met.. ik zie wel wanneer ik naar rechts kan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gluten Parody
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Haha, zolang je die cc op 105/110 zet... Prima, maar je klinkt als een irritante linksrijder... Met.. ik zie wel wanneer ik naar rechts kan ;)
Irritant voor wie, voor hardrijders die de Vmax als een adviessnelheid zien? Geen medelijden mee :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:11:
[...]

Hij wijst niemand terecht, hij meld het/geeft het aan bij de instantie die er iets mee mag/kan doen. Dat lijkt me nu toch wel duidelijk. Je bent zeker ook tegen alle verkeerscamera's en politie in het algemeen. Of is het alleen fair als de politie het toevallig een keer ziet. Hoe is dat geen rattenstreek dan? Die politie ziet het toch ook gewoon maar 1x en hop een bon. Nu ik dit zo schrijf... Een dashcam/video is nog veel beter dan 2 politie ogen die misschien ook net niet alles objectief/goed gezien hebben. Het kan ook in je voordeel werken. Net als een videoscheids...
Mag die dief eerst 5x bij jou inbreken voordat je het zat bent?

Maargoed, ik ga er nu weer even tussenuit. Ik moet nog wat andere mensen helpen met een 3D printdingetje in een ander topic... ;).
Overtreding en misdrijf zijn2 verschillende dingen he😉
Mijn mening is niet populair en dat mag.
Dit topic gaat over 100 en niet over dashcams.
Succes met de printer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ten eerste, geen van mijn auto's, de 6 en 4 cylinders stonden het toe oen CC aan te hebben boven de 180, er waren er bij die het zelfs bij 160 al uitschakelen. Dus de bewerking dat je op 230 met CC kan rijden....

Daarnaast is het een drogreden dat 100 veiliger is dan 130. In theorie zou dat moeten zijn, in praktijk helaas niet. Was onlangs nog een onderzoek waaruit blijkt dat 130 km naar 100 km de weg niet veiliger heeft gemaakt. Ondanks het mindere verkeer door Corona is het aantal ongelukken gelijk gebleven wat er technisch op neer komt dat 100km het eigenlijk onveiliger heeft gemaakt.

https://www.autoblog.nl/n...meer-verkeersdoden-159404
https://www.ad.nl/auto/ka...r=https://www.google.com/
https://www.rij-instructi...t-tot-meer-verkeersdoden-

Nu is de vraag, kloppen de onderzoeken uit 2016 dan niet. Nee, die kloppen niet omdat deze met fictieve veronderstellingen zijn gedaan en gebaseerd zijn op verkeerde cijfers (interpolatie van gegevens uit een statistisch verkeerde periode).

Uit onderzoek met "daadwerkelijke" cijfers is het verhaal totaal anders. Ook omdat de 130 door meer en deel van de auto's niet gehaald wordt en dat dit gecorrigeerd moet worden naar 116 (ongeveer).

Het enige wat dus nu nog over blijft is afname van stikstof. En daarover kunnen door Corona geen betrouwbare metingen worden gedaan. Maar waarschijnlijk zal het niks uit maken.

Wat wel zal uitmaken is:
Sluiten van veel stikstof producerende bedrijven waaronder biomassa centrales en veehouderij.

Maar stikstof is niet het probleem. Het grote probleem is migratie en daarbij komende oorlogen. Deze migratie, wereldwijd zal ontstaan door een tekort aan drinkwater, water om onze kinderen te laten overleven, onze gewassen te laten groeien.

Op de aarde verspillen we veel water in productie van oa. auto's, maar ook kleding en veeteelt. Daarnaast wordt er heel veel drinkwater verspild bij productie van eenzijdige gewassen voor productie van bijvoorbeeld ethanol en andere "alternatieve" de brandstoffen. Tevens voor het kweken van snel groeiende bomen om de vraag naar pellets voor verontreinigende kachels.

Stikstof is een trein op stoom die we niet stoppen kunnen en we kunnen ons beter concentreren op de gevolgen, zoals uitdroging, zeespiegel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Wim-Bart schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Ten eerste, geen van mijn auto's, de 6 en 4 cylinders stonden het toe oen CC aan te hebben boven de 180, er waren er bij die het zelfs bij 160 al uitschakelen. Dus de bewerking dat je op 230 met CC kan rijden....
De ACC kan in mijn VW tot 210km/h zijn werk doen, zelfs het adaptieve gedeelte. Heb ook weleens auto’s van Franse makelij gereden waar je de CC kon instellen op 250km/h, met een 90pk dieseltje :'(

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MisteRMeesteR schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:38:
Uiteindelijk de cruise control maar op 120km/h gezet (Waze en FM staan standaard aan), niet vanwege de tijdswinst of enige haast maar puur om ‘los’ van anderen te kunnen rijden, zou hem ws. ook op 95km/h kunnen zetten voor hetzelfde effect maar dan blijft een deel weer achter je plakken, ook irritant :+
Ik rijd om precies die reden ook de maximumsnelheid + 25 op de teller. Ik vind het zo irritant om met de rest mee te rijden, soms met miniem verschil in te halen of weer ingehaald te worden door iemand die geen cruise control kan betalen. Smijt nu gewoon adaptive cruise control aan en kan praktisch op de linker rijstrook blijven zitten, rijd veel rustiger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Tsurany schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Ik rijd om precies die reden ook de maximumsnelheid + 25 op de teller. Ik vind het zo irritant om met de rest mee te rijden, soms met miniem verschil in te halen of weer ingehaald te worden door iemand die geen cruise control kan betalen. Smijt nu gewoon adaptive cruise control aan en kan praktisch op de linker rijstrook blijven zitten, rijd veel rustiger.
Terwijl ik dikwijls vanuit het oosten des lands na een weekendje familiebezoek van Azelo tot aan Hoevelaken op de A1 in een treintje van 4/5 auto’s continue 160km/h heb gereden, bij het ‘afscheid’ werd er zelfs gegroet met gebaren of RAW :+

Dat was dan een treintje met ‘soortgenoten’ en niet met Henk en Ingrid ;)

Oh boy, die goede oude tijd :'( :P

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:47
Wim-Bart schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:40:
Daarnaast is het een drogreden dat 100 veiliger is dan 130. In theorie zou dat moeten zijn, in praktijk helaas niet. Was onlangs nog een onderzoek waaruit blijkt dat 130 km naar 100 km de weg niet veiliger heeft gemaakt. Ondanks het mindere verkeer door Corona is het aantal ongelukken gelijk gebleven wat er technisch op neer komt dat 100km het eigenlijk onveiliger heeft gemaakt.
Zonder naar de zwaarte van de ongevallen te kijken lijkt me dat een wat voorbarige conclusie.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
100 rijdt imo heerlijk relaxt. Je komt niet veel mensen tegen en je wordt niet veel ingehaald. Kan je lekker met 1kmph mensen inhalen zonder dat er iemand achter je zit te hijgen (niet dat ik dan sneller zou gaan rijden). CC aan en combi met elektrische auto heb ik nog niet prettiger in de auto gezeten.
Vorige was een scheurbak (geen verlaagde C1), maar blij dat die weg is. Elektrisch rijdt 10x beter, al was de andere auto wel veel sneller.

140 oid is ook prima, maar kon toch alleen maar s nachts of je kon de cc wel uithouden.

100 mooi zo laten en flink bekeuren. Wie heeft ook haast hier?

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:46:
[...]

De ACC kan in mijn VW tot 210km/h zijn werk doen, zelfs het adaptieve gedeelte. Heb ook weleens auto’s van Franse makelij gereden waar je de CC kon instellen op 250km/h, met een 90pk dieseltje :'(
Kan me herinneren dat ik jaren geleden in m’n Polo Slowmotion ‘s avonds altijd naar huis “blies” met de CC permanent op 200 en dan enkel cancel/reset gebruiken. Vervolgens 2 minuten erover doen om - als je van het gas moest voor een inhaler - van 100 naar de top van 175 op de teller te komen. Dan reed je 165 ofzo echte kilometers per uur. Racemonster. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

BigSmurf schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:24:
[...]
Kan me herinneren dat ik jaren geleden in m’n Polo Slowmotion ‘s avonds altijd naar huis “blies” met de CC permanent op 200 en dan enkel cancel/reset gebruiken. Vervolgens 2 minuten erover doen om - als je van het gas moest voor een inhaler - van 100 naar de top van 175 op de teller te komen. Dan reed je 165 ofzo echte kilometers per uur. Racemonster. O+
Haha, heerlijk binair rijden dus :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Laat jij een inbreker bij de buren (of voor mijn part bij jezelf) ook gewoon z'n gang gaan als je het ziet?
Ach die beelden kunnen ze toch niks mee, want dan gaan we gewoon het traject in van schending privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

haarbal schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:08:
[...]

Zonder naar de zwaarte van de ongevallen te kijken lijkt me dat een wat voorbarige conclusie.
Dat is meegenomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Ik blijf het wel opvallend vinden dat veel mensen meesukkelen met 100 zo rustgevend enzo vinden.

Bij mij werkt het echt precies andersom.

Tijdje terug nog een lange afstand met de aanhanger gedaan (iets van 2 uur), dus ook ook traag rijden. Man wat duurde dat lang, was ook echt een stuk minder fris aan het einde. Was gewoon half-slapend vooruit staren.
Snap ook heel goed (geen excuus, je bent nog steeds een drol) dat mensen zich laten afleiden door telefoons en weetikveelwat. Het is niet dat je verder ergens "druk" mee bezig bent. Vrachtwagenchauffeur zou ook echt niks voor mij zijn. 4 uur lang staren naar de trailer voor je. Zonder verdere echte bezigheid voor je brein.

Zonder aanhanger rijdt ik ook altijd "door" het verkeer heen. Dus vaak Vmax+10/20. Dan gebeurt er nog wat om je heen. Ja het is perceptie en de tijdwinst is zeer beperkt. Maar die perceptie houdt me wel oplettend, fris en actief.

Dezelfde reden zorgt er waarschijnlijk ook voor dat ik binnen een half uur zit te knikkebollen als ik weer zo'n dodelijk saaie vergadering heb waar geen tempo in zit.

Ik heb "officieel" geen ADHD (is ooit getest dankzij een overijverige lerares die zichzelf volleerd psycholoog vond na een half dagje lezingen), maar een hoop mensen zullen me zeker druk noemen.

Merk in de praktijk dat het verkeer erg zenuwachtig is doordat iedereen zo dicht op elkaar rijdt. Hetzelfde gebeurd (in ergere mate) bij trajectcontroles. Iedereen dicht op elkaar, met de halve aandacht op de snelheidsmeter. En als de controle over is, haalt iedereen weer adem, trekken de auto's weer uit elkaar en is alles weer ontspannen.

De linksplakkers zijn wel nog een stuk erger geworden dan eerst. Alsjeblieft laat ze hier eens werk van maken. Met name wegen als de A12. Verdomme 5 banen naast elkaar, met verkeersdruk die ook (met ruimte over) op een 3 baans kan. En alles rijdt overal. Flikker op naar rechts !@#$

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tarabass schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:58:
Aangezien ik mijn wilde haren al een paar jaar kwijt ben val ik niet meer in de categorie "snelrijder". Vaak zette ik de cruise control aan en tufte lekker met het verkeer mee. Ik houd wel van doorrijden waar dat kan, zie mezelf dan ook als vlotte rijder.

Maar 100 op de snelweg is imo echt niet te doen. Het druist tegen je gevoel in, zorgt voor erg trage inhaalacties en veel te kleine snelheidsverschillen. Er zijn ook ineens twee categorieën bestuurders onder de auto's. De één rijdt strak 100, de ander blijft 130 rijden. Waardoor inschatten lastiger wordt. En dan nog de onduidelijke borden.

Eerst mochten we overal 120, tenzij anders aangegeven. Dit moest ook op de vangrails aangegeven worden. Lekker overzichtelijk. Daarna mochten we (velen denken dankzij de VVD die er een sier mee probeerde te maken, maar het was toch echt een Europees besluit) 130. Eerst kregen we waar het mocht borden van 130, de norm bleef 120. Daarna was het 130, tenzij anders aangegeven. En nu weer 100 of 120, met dubbele borden, tijden erbij, nauwelijks herhaling van de geldende snelheid (ivm de tijden waarschijnlijk) en onder de noemer "klimaat". Ik heb in zeker 20 jaar geen bekeuring gehad voor snelheidsovertreding gehad, maar vlak na de snelheidsverlaging heb ik er één gekregen. Op een stuk waar ik regelmatig rij en door het thuiswerken en nauwelijks meer op de weg te zitten niet aan gedacht dat alles 100 was geworden. Betwijfel ook of de border er al wel stonden, nu iig wel.

Maar wat me het meest steekt is dat we jarenlang zijn gehersenspoeld dat het om onze veiligheid ging. Nee, we moesten ons allemaal aan de snelheid houden, want veiliger. Wat natuurlijk onzin is. De snelheidsbeperkingen zijn ontstaan door de oliecrisis in de jaren 70 geloof ik en dit is ook de reden waarom Duitsland geen beperkingen wilde. Zij wilde niet zwichten voor de oliemagnaten. En nu is het het klimaat dat de reden moet zijn voor de snelheidsverlaging. En ondanks dat het onveiliger is. Blijkbaar is onze veiligheid minder waard dan ons klimaat.

Ondertussen gaan onze oude diesels vaak naar landen waar 140 geldt als maximale snelheid. Bulgarije en Polen bijvoorbeeld. Wij moeten met onze superschone en superveilige auto's dus heel langzaam rijden, terwijl aan de andere kant van Europa men in oude relatief vieze en onveilige auto's lekker 140 blijft rijden. Ondertussen is in Oostenrijk aangetoond dat 140 rijden veiliger is, omdat de ongelukken halveerden. Mooi zou je zeggen. Het is inmiddels weer teruggeschroefd naar 130, want klimaat..
toon volledige bericht
Leuk verhaal, maar helaas onjuist. Ik vind dat je de feiten verdraait om je eigen gedrag te rechtvaardigen. Hogere snelheden verhogen natuurlijk wel het risico op letselschade, is al een onderzoek gepost in deze discussie. "Duitsland wilde niet zwichten voor de oliemagnaten." Neen: de Duitse auto-industrie heeft keihard gelobby'd tegen snelheidsbeperkingen. Dan kan je betogen dat de snelwegen in Duitsland 'veiliger' zijn dan in andere landen, maar dat zijn ze niet (https://topgear.nl/autoni...-is-de-autobahn-nou-echt/). En daarbij: als er wel een snelheidslimiet was ingevoerd, was de Autobahn sowieso nog veiliger. Veruit de veiligste wegen vind je in landen waar de vmax 80km/u bedraagt.

Europees zijn er afspraken gemaakt om het aantal verkeersdoden drastisch in te perken en om CO2- en NOX-uitstoot te reduceren. In 2019 vielen er 661 verkeersdoden. Doden! Wat zou jouw plan hiertegen zijn? Luchtweerstand neemt kwadratisch toe bij toenemende snelheid. (https://www.mvwautotechniek.nl/rijweerstanden/). Boven de 110km/u verbruiken auto's veel meer brandstof - of dat nu electriciteit, LPG of diesel is. Lagere snelheden verlagen CO2- of NOX-uitstoot als het een giftige auto uit de Volkswagenstal betreft.

Jouw conclusie dat onze veiligheid minder waard is dan ons klimaat is dan ook uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MisteRMeesteR schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Bij mijn Passat V6 Synchro ging hij tot 180. Mijn Chrysler Grand Voyager 4.6 schakelde bij 160 uit, mijn Honda bij 160, Mijn Seat bij 180, de Vecta V6 2.5 bij 160. Mijn Laguna ook bij 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
timberleek schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:27:
Ik blijf het wel opvallend vinden dat veel mensen meesukkelen met 100 zo rustgevend enzo vinden.

Bij mij werkt het echt precies andersom.
Dat zegt vooral iets over de buitengewoon ongelukkige weginrichting. Die laat zich wat lastiger aanpassen dan een snelheidsbordje verwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
timberleek schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:27:

De linksplakkers zijn wel nog een stuk erger geworden dan eerst. Alsjeblieft laat ze hier eens werk van maken. Met name wegen als de A12. Verdomme 5 banen naast elkaar, met verkeersdruk die ook (met ruimte over) op een 3 baans kan. En alles rijdt overal. Flikker op naar rechts !@#$
Wie last heeft van linksplakkers is er waarschijnlijk zelf een O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:28
jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet of je sarcastisch bent of niet, maar ik hap.
Wat schiet je hier mee op? Wil je graag uitstralen dat je de 'voorbeeldige' burger bent die iedereen mag aangeven? Vraag me echt oprecht af wat je doel is hiermee.

Sociale controle is prima, maar je kunt ook te ver gaan imho.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

desmond schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:03:
[...]

Leuk verhaal, maar helaas onjuist. Ik vind dat je de feiten verdraait om je eigen gedrag te rechtvaardigen. Hogere snelheden verhogen natuurlijk wel het risico op letselschade, is al een onderzoek gepost in deze discussie. "Duitsland wilde niet zwichten voor de oliemagnaten." Neen: de Duitse auto-industrie heeft keihard gelobby'd tegen snelheidsbeperkingen. Dan kan je betogen dat de snelwegen in Duitsland 'veiliger' zijn dan in andere landen, maar dat zijn ze niet (https://topgear.nl/autoni...-is-de-autobahn-nou-echt/). En daarbij: als er wel een snelheidslimiet was ingevoerd, was de Autobahn sowieso nog veiliger. Veruit de veiligste wegen vind je in landen waar de vmax 80km/u bedraagt.

Europees zijn er afspraken gemaakt om het aantal verkeersdoden drastisch in te perken en om CO2- en NOX-uitstoot te reduceren. In 2019 vielen er 661 verkeersdoden. Doden! Wat zou jouw plan hiertegen zijn? Luchtweerstand neemt kwadratisch toe bij toenemende snelheid. (https://www.mvwautotechniek.nl/rijweerstanden/). Boven de 110km/u verbruiken auto's veel meer brandstof - of dat nu electriciteit, LPG of diesel is. Lagere snelheden verlagen CO2- of NOX-uitstoot als het een giftige auto uit de Volkswagenstal betreft.

Jouw conclusie dat onze veiligheid minder waard is dan ons klimaat is dan ook uit de lucht gegrepen.
toon volledige bericht
Mijn gedrag? Heb je m'n post wel gelezen? Ik zeg juist dat ik vrijwel nooit te hard rijd. Ik rijd al 20 jaar schadevrij. Omdat je 100 niets vindt betekent dat niet dat je me gelijk in een hoekje mag trappen.

Daarnaast vind ik helemaal niet dat er een oplossing moet komen voor het aantal doden. Wel moeten we het veiliger maken waar dat kan. En de snelheid is daar geen onderdeel van. Appen/Facebooken etc. keihard aanpakken. Medicatie strenger controleren. Herkeuring ergens over laten gaan. Autofabrikanten de ruimte geven zich te richten op veiligheid ipv milieu. Zo zouden ze bijvoorbeeld opties als side assist, lane assist, acc, etc. kunnen verplichten. Nee, de fabrikanten steken al hun onderzoek in milieu-eisen. En de overheid stopt miljarden subsidies in milieuvriendelijke auto's, maar niet in veiligere auto's. Maar oh, wat zijn die levens belangrijk.

Je kunt niet verwachten dat het aantal doden blijft dalen. Er komen steeds meer bestuurders bij, en de vergrijzing helpt ook niet. Tel daarbij de automobilisten die continu zitten te appen met de cc op 100 en het wordt heel lastig. Mensen wanen zich compleet veilig als ze zo langzaam rijden. Ik durf te stellen dat je beter en geconcentreerder rijdt met 160, dan met 100. Wij rijden nu 100 in auto's die heel veilig 200 kunnen rijden. Vroeger was 120 de max in een sardine blikje die volgas 100 kon.

Ga dit maar even lezen, veel plezier :
https://duckduckgo.com/?q...+ongelukken&t=fpas&ia=web

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Aha, 140 rijden is een goed idee want dan hebben mensen geen handen vrij om te appen. Van dezelfde strekking: 100 rijden is een goed idee want dan hebben mensen geen tijd meer om tankstations te beroven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Wim-Bart schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Ach die beelden kunnen ze toch niks mee, want dan gaan we gewoon het traject in van schending privacy.
Op dumpert komt anders regelmatig een post van een overtreder die zijn/haar rijbewijs kwijt is nadat er een filmpje op die site is geplaatst.

Dus blijf maar in de waan dat ze er niks mee doen.

Ik vind het maar goed ook dat ze er iets mee doen, liever iemand voordat er een dodelijk ongeluk is veroorzaakt uit het verkeer halen dan achteraf.

Ps die filmpjes zijn overigens niet met een paar km/u te hard rijden. Meestal hebben ze dan wel een aantal overtredingen achter elkaar of tegelijkertijd gedaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04

Yucon

*broem*

Ik heb gisteren voor het eerst in lange tijd weer een flink stuk gereden, maar ik moet zeggen dat het aantal horken op de weg wel flink is toegenomen. Op een stuk van in totaal 250 km heb ik drie of vier keer gezien dat iemand zigzaggend met tientallen km's harder dan de rest tussen het verkeer door ging. Zeg maar de rijstijl van een arcade racespelletje.

wtf. -O-

Normaal zag je dat misschien 1x per maand of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:22

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb eerder het idee dat alles nu erger lijkt, omdat we gewend zijn geraakt aan de rust op de weg tijdens de corona crisis. Nu het op de wegen weer gewoon druk is lijkt alles erger. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mapro schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Overtreding en misdrijf zijn2 verschillende dingen he😉
Mijn mening is niet populair en dat mag.
Dit topic gaat over 100 en niet over dashcams.
Succes met de printer
Overtreding is idd geen misdrijf, true.
Ergens deel ik je mening ook echt wel dat het erg nasty is om gesnapt te worden als je een domme of aso aktie uithaalt op de weg, maar het hoort wat mij betreft gewoon wel een beetje bij het risico dat je neemt. Net als dat je als inbreker ook met een beetje pech, een echt kwade buur met honkbalknuppel in je nek kan krijgen... Dan is een melding naar de politie eigenlijk nog best fair. Bleek achteraf dat het allemaal onbewust en een eenmalig onbedoeld moment van verstandsverbijstering was, kan je dat vast ook wel hard maken, mochten ze je van je bed lichten na het kijken van de beelden. Net als dat je wordt aangehouden zegmaar. Soms blijft het bij een waarschuwing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:59:
Ik heb gisteren voor het eerst in lange tijd weer een flink stuk gereden, maar ik moet zeggen dat het aantal horken op de weg wel flink is toegenomen. Op een stuk van in totaal 250 km heb ik drie of vier keer gezien dat iemand zigzaggend met tientallen km's harder dan de rest tussen het verkeer door ging. Zeg maar de rijstijl van een arcade racespelletje.

wtf. -O-

Normaal zag je dat misschien 1x per maand of zoiets.
Er is altijd een groep die een 'beetje' moeite heeft met veranderende regels. Zeker als ze het gevoel hebben dat het ten kosten gaat van hun vrijheid. Dat zal met de verlaging van de maximumsnelheid overdag niet anders zijn.
Het is natuurlijk erg vervelend als je lekker 'door wilt rijden' en de meute zich met een slakkengangetje over de snelweg begeeft. Kan bij sommigen agressie opwekken. Vraag me dan wel af of zo iemand emotioneel stabiel genoeg is om deel te nemen aan het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jadjong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:50:
[...]
Als ik een kwartier winst boek door 130 te rijden heb ik een kwartier winst. De aansluitende stadsritjes doen er niet toe want die kan je theoretisch tegen elkaar wegstrepen. Als je de last mile niet wegstreept is de kans groot dat dit nog wat extra voordeel oplevert omdat je bij een rustige snelweg ook een rustige binnenstad hebt.
In jouw verhaal ga je er van uit dat je op de totale rit een kwartier winst boekt, dat bedoel ik niet.
Maar...

a) Dat kwartier winst boek je niet, hooguit in volstrekt ideale omstandigheden en die zijn er zelden
b) Het is relevant omdat op een reistijd van 2 uur, 15 minuten %-gezien minder is dan op diezelfde rit van 2 uur, waarbij je 1.5 uur snelweg hebt en die 15 minuten winst in die 1.5 uur zitten
c) 2:15u rijden met een vmax van 100km/h, kost minder energie dan 2u rijden met een vmax van 130, je komt minder vermoeid aan, de kans op ongelukken neemt af, etc, etc, etc.

Juist door die last-mile achterwege te laten, vertekend je tijdwinst nogal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het is bizar om te lezen hoeveel mensen alleen hier al bewust de wet overtreden... Het schrijnende ervan is nog wel de verheerlijking ervan en de legio drogredenen om het goed te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:41:
Het is bizar om te lezen hoeveel mensen alleen hier al bewust de wet overtreden... Het schrijnende ervan is nog wel de verheerlijking ervan en de legio drogredenen om het goed te praten.
Kun je wat specifieker zijn over het bewust overtreden van de wet? Kan uit je post niet opmaken waar het over gaat? Snelheidsovertreding? Onnodig links rijden? Doorsturen van dashcambeelden? Het kan alle kanten op ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Kun je wat specifieker zijn over het bewust overtreden van de wet? Kan uit je post niet opmaken waar het over gaat? Snelheidsovertreding? Onnodig links rijden? Doorsturen van dashcambeelden? Het kan alle kanten op ;)
Het onderwerp van dit topic is 100km/uur op de snelweg. Enige link met het overtreden van de wet zal dus in relatie tot de snelheid zijn. Ja er worden zijdelings meer overtredingen benoemd maar de kern blijft de snelheid. Dat is ook wel het probleem met het topic, zo veel mogelijkheden zoeken om snelheid als minder impactvol te bestempelen.

Zover ik weet is het doorsturen van dashcambeelden is niet het overtreden van de wet.

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 29-06-2020 08:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Heerlijk ook die snelheidsdrammers die willen dat onnodig links rijden beter aangepakt wordt.

Vind ik een prima voorstel, zolang er dan ook iedere snelheidsovertreding aangepakt wordt. Overal trajectcontrole zou top zijn.

En dat voor iets dat volledig tussen je oren zit, laat zien hoe goed mensen controle over hun eigen impulsen hebben....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Wat mij erg verbaasd is hoeveel mensen 100 rijden een stuk comfortabeler vinden dan de oude situatie. Toen had je de keuze ook al dit te doen. Raar dat enkel verlaging van de snelheid dit teweeg brengt. Voorheen was 100 echt al stukken comfortabeler in de spits, in vergelijking met de harmonica effecten op de linkerbaan (tijdens drukte).

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
Anoniem: 224360 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:53:
Heerlijk ook die snelheidsdrammers die willen dat onnodig links rijden beter aangepakt wordt.

Vind ik een prima voorstel, zolang er dan ook iedere snelheidsovertreding aangepakt wordt. Overal trajectcontrole zou top zijn.
Knuppeltje voor het hoenderhok: iemand die onnodig links rijdt belemmert daarmee een ander. Iemand die te hard rijdt zit niemand in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:41:
Ik denk dat het een combinatie is van het nut van de maximumsnelheid niet inzien en de geringe pakkans.

Maar na twee aanrijdingen op de snelweg ben ik gewisseld van 'zo snel mogelijk van A naar B' naar 'zo veilig mogelijk van A naar B'.

Er vallen nu jaarlijks iets van 600 doden per jaar in het verkeer. Dat is behoorlijk veel. En een auto is een ding wat veel massa heeft en snelheid en is dus potentieel levensgevaarlijk. Het lijkt veilig met kreukelzones en gordels enzo maar zelfs een aanrijding met 30km/u kan al impact hebben op je nek/rug waar je dan mogelijk de rest van je leven last van blijft houden.

En voeg daarbij dat de veel mensen hun rijkwaliteiten (voertuigbeheersing) overschatten, misschien juist omdat ze zich veilig voelen. Het gaat verrassend vaak goed in het verkeer, voornamelijk ook omdat anderen jouw onbewuste of bewusten fouten helpen op te lossen.

Elke snelheidslimiet is willekeurig. Wat mij betreft had het ook 110 mogen worden, landelijk, op alle snelwegen, de hele dag. Misschien was daar meer begrip voor geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Coldcat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:58:
Wat mij erg verbaasd is hoeveel mensen 100 rijden een stuk comfortabeler vinden dan de oude situatie. Toen had je de keuze ook al dit te doen. Raar dat enkel verlaging van de snelheid dit teweeg brengt. Voorheen was 100 echt al stukken comfortabeler in de spits, in vergelijking met de harmonica effecten op de linkerbaan (tijdens drukte).
100 rijden was voorheen ook wel comfortabeler, maar het aantal keren dat je klemgereden wordt achter een vrachtwagen of opgedrukt wordt door een opgewonden standje op de linkerbaan is gewoon een flink stuk lager nu de max snelheid 100 is.

Gisteren om 19:00 in de auto gestapt van Zwolle naar huis. Dan mag ik ook gewoon 120 op de A28 en 130 op de A32, ik heb het hele stuk 105 gereden op de CC. Nagenoeg niks ingehaald, vooral ingehaald worden. Het was vrij rustig op de weg en vrachtwagens zijn er niet zoveel op zondagavond.

Wat me vanmorgen overigens weer opviel: te kort voorlangs naar rechts gaan. Werd met redelijk snelheidsverschil vanmorgen ingehaald door een busje, die is de voorbumper nog maar net voorbij, strak voorlangs naar rechts en dan af laten zakken. Ik reed al die tijd 105 op de CC, ik heb 'm maar weer ingehaald, ik zag niks en hij reed veel te dicht op mijn voorbumper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik kan niet voor alle 100-is-comfortabeler-mensen spreken. Maar het effect (meer comfort) is niet op 16 maart opeens ontstaan maar was daarvoor ook al aanwezig. Ik reed toen meestal wel iets sneller (110 ofzo). Maar het effect bestond toen ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ik reed voor de wijziging ook voornamelijk 100-110 km/h. Ik rij nu 100-105 km/h (op de teller). Waar ik voorheen veel meer moest anticiperen bij het inhalen van vrachtwagens, merk ik nu:
  • dat het gemakkelijker is om een gat te vinden om (veilig) een rijstrook op te schuiven, omdat het verkeer op de rijstrook naast je veel meer dezelfde snelheid heeft;
  • dat het tijdens een inhaalactie veel minder nodig is om je snelheid nog aan te passen (als je eenmaal op de linker rijstrook zit). En dan is Vmax + 5 km/h voor mij de referentie, ik laat mij niet opjagen door mensen die (op mijn teller) 5 km/h boven Vmax willen rijden.
Omdat het overige verkeer nu grotendeels (>80%?) 80 tot 105 km/h rijdt, zijn de snelheidsverschillen kleiner en dat maakt het comfortabeler om nu ook daadwerkelijk 100 km/h te rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timberleek
Gluten Parody schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:24:
[...]
Wie last heeft van linksplakkers is er waarschijnlijk zelf een O-)
Dat maak jij ervan.
Natuurlijk zal iedereen het van zichzelf zeggen, maar ik probeer daadwerkelijk keurig rechts te rijden.

Het gros dat nu "100" rijdt zit er nog een (flinke) marge onder ivm tellerafwijking en gebrek aan CC (of onkunde hieromheen). Als je daadwerkelijk 100 rijdt valt er nog een hoop in te halen waardoor je toch echt nog naar links zal moeten.

Op wegen als de A12 is de snelste optie overigens om er rechts en/of diagonaal tussendoor te gaan. Daar rijdt immers niemand. Maar dat is dan weer niet toegestaan (met goede reden)
unezra schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:24:
[...]

c) 2:15u rijden met een vmax van 100km/h, kost minder energie dan 2u rijden met een vmax van 130, je komt minder vermoeid aan, de kans op ongelukken neemt af, etc, etc, etc.
Ik blijf me dat toch flink afvragen.
Lijkt me nog steeds afhankelijk van een hoop factoren. We weten nu eenmaal dat we slecht zijn in passief zijn en aandacht behouden (Het idee rondom zelfrijdende auto's met passief meekijkende mensen is daarmee ook al meermaals de grond ingetrapt).

De Nederlandse wegen zijn breed, recht, plat, overzichtelijk en in hele goede staat. Daar hebben je hersenen echt geen taak aan. Maar wel alle tijd om na te denken over de rest van je leven, welk berichtje je hebt gekregen net, het reclamebord waar je net langs reed etc.

Ik heb ook zeker niet niet het idee dat telefoongebruik minder wordt, eerder meer. Want ja, men heeft toch geen flikker te doen. dan is dat knipperende lampje alleen maar interessanter. Zo "rustig" als het verkeer zou moeten zijn, zo chaotisch is het nu. Weet niet wat iedereen aan het doen is. Maar alles slingert, remt, gast, schat geen situaties in etc.

En dat passief stilzitten maakt mij zeker niet uitgeruster, juist veel meer vermoeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
100 km per uur, heerlijk ontspannen rijden _/-\o_

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

staaltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Knuppeltje voor het hoenderhok: iemand die onnodig links rijdt belemmert daarmee een ander. Iemand die te hard rijdt zit niemand in de weg.
Je wil de ene overtreding wegzetten als belemmering en de andere als, daar doe je niemand kwaad mee......
Beide zijn gewoon een overtreding van de wet, alleen is onnodig links rijden door sommigen nogal hevig aan interpretatie vatbaar.....te hard rijden is gewoon dat wat het is. Zodra je dat structureel doet ben je een aso, zoals dat voor alle overtredingen geldt. Maar even bold gemaakt, voordat de geweldige debateerkunstenaars weer komen vertellen dat ik zeker nooit een keer te hard rijd of door rood wandel ofzo....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Rijdt prima, weinig moeite mee. Vorige week nog ~180km heen en terug gereden met 100km/u en dat ging prima, goed voor het verbruik :P

Maar goed, ik reed al 100~110 voordat het verplicht werd omdat je daarmee op de drukke Nederlandse snelwegen consistenter kan rijden en ik voor mijn gevoel veel relaxter in de auto zit. Qua reistijd is het verschil voor mij verwaarloosbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:23:
[...]
Ik heb ook zeker niet niet het idee dat telefoongebruik minder wordt, eerder meer. Want ja, men heeft toch geen flikker te doen. dan is dat knipperende lampje alleen maar interessanter. Zo "rustig" als het verkeer zou moeten zijn, zo chaotisch is het nu. Weet niet wat iedereen aan het doen is. Maar alles slingert, remt, gast, schat geen situaties in etc.
Men moet zich realiseren dat autorijden in beginsel geen recht is en dat je bij het verkregen recht (na behalen van het autorijbewijs) een set aan plichten hoort. Eén daarvan is het op de hoogte blijven van de verkeersregels maar ook zeer zeker ze toepassen. Dat autorijden saai is zal ik zeker niet ontkennen, de autosnelweg is geen leuke weg maar een bijzonder efficiente manier om van A naar B te komen. Leuke wegen zijn circuits en andere afgesloten wegen.

Als bestuurder ben je mijns inziens verplicht om je onverdeelde aandacht bij het verkeer te houden, dat heeft de topprioriteit als je achter het stuur zit (en ja, daarom zijn tussenmiddelen als half autonome autos suboptimaal). Kan je dat niet opbrengen moet je je afvragen of je wel als bestuurder in een auto moet willen gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb gisteren een lang stuk gereden, voor het eerst in tijden (a1 naar het oost'n)

Met 110 op de CC gereden, en terug heb ik het maar volgehouden (was na 19:00 uur), een groot deel is dan trouwens 120, geen 130.

Voordeel? Van 7.5/100 naar 6/100 (benzine)! Dat heen en terug, ondanks de wind gisteren.

Over relaxter rijden... Hm. Als het meer is dan 100km rijden vind ik het per definitie saai op de NL snelwegen, en zonde van de tijd en dat relaxt niet.

Als het al ontspannen is is dat wellicht omdat er minder snelheidsverschillen zijn.

(In dit topic genoemd en getoond rijgedrag allemaal gezien, kan ik met niet zo aan storen als sommigen hier doen. Anders zit ik de hele tijd 'Maniac!')

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Als bestuurder ben je mijns inziens verplicht om je onverdeelde aandacht bij het verkeer te houden, dat heeft de topprioriteit als je achter het stuur zit.
Dat is leuk in theorie, maar dat zit niet in de aard van het beestje.
Hier zijn al vaker waarschuwingen voor uitgegeven (zal eens zoeken of er al afgeronde onderzoeken voor zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 21:11

Bear

wench

Eigenlijk zou iedereen is een keer op de autobaan(DE) moeten gaan rijden. Dan zijn veel gedragsproblemen opgelost :P

Mensen houden afstand tot voorganger en wanneer ze willen inhalen geven zij gas en halen met snelheidsverschil in. In tegenstelling in NL waar iedereen cruised met 100 km per uur en richting aan doet en naar links smijt. Niet lang genoeg in de spiegels heeft gekeken hoe hard het verkeer op de linkerbaan nadert..

Opzich heb ik er geen probleem mee als je me met 2-3 km per uur verschil in haalt immers tijdens trajectcontrole gebeurd dit altijd.. alleen wanneer je op een drie- vier- of vijf-baansweg rijdt dan komt er op een gegeven moment ook weer een voorligger voor jezelf. En heel veel mensen kunnen dan niet inschatten dat ze jou dan klem gaan rijden. Wanneer dit gebeurt geef ik dan gewoon vol gas en haal die gene dan gewoon rechts in. Waarom is het nodig om me op zon klein gedeelte van de weg klem te rijden wanneer de weg daarna zo goed als leeg is dat snap ik echt niet. Alsof alleen de linkerbaan het recht heeft om door te rijden 8)7

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:54:
Eigenlijk zou iedereen is een keer op de autobaan(DE) moeten gaan rijden. Dan zijn veel gedragsproblemen opgelost :P

Mensen houden afstand tot voorganger en wanneer ze willen inhalen geven zij gas en halen met snelheidsverschil in. In tegenstelling in NL waar iedereen cruised met 100 km per uur en richting aan doet en naar links smijt. Niet lang genoeg in de spiegels heeft gekeken hoe hard het verkeer op de linkerbaan nadert..
De ophemelijking van de autobaan(DE) mag onderhand ook wel eens stoppen. De kwaliteit van het wegennet is ondermaats (niet raar met de hoeveelheid asfalt - of eigenlijk beton - in het land) maar ook de bestuurders in Duitsland zijn geen haar beter dan de Nederlandse besturuders. De excessen - zoals ook in Nederland - houden geen afstand, drukken je aan de kant zo nodig met lichtsignalen. Spiegelen niet bijzonder veel beter waardoor je effecteief met je hogere snelheid alsnog vaak in de rem mag gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bear

Bear

wench

Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:57:
[...]

De ophemelijking van de autobaan(DE) mag onderhand ook wel eens stoppen. De kwaliteit van het wegennet is ondermaats (niet raar met de hoeveelheid asfalt - of eigenlijk beton - in het land) maar ook de bestuurders in Duitsland zijn geen haar beter dan de Nederlandse besturuders. De excessen - zoals ook in Nederland - houden geen afstand, drukken je aan de kant zo nodig met lichtsignalen. Spiegelen niet bijzonder veel beter waardoor je effecteief met je hogere snelheid alsnog vaak in de rem mag gaan hangen.
Nee ok het is niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.. lichtsignalen wordt hier als aso beschouwd en in DE is het normaal om iemand je intenties duidelijk te maken. Het ging mij vooral om dat mensen niet meer weten hoe ze moeten inhalen en dat lijkt wel erger geworden met 100km per uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:54:

Opzich heb ik er geen probleem mee als je me met 2-3 km per uur verschil in haalt immers tijdens trajectcontrole gebeurd dit altijd.. alleen wanneer je op een drie- vier- of vijf-baansweg rijdt dan komt er op een gegeven moment ook weer een voorligger voor jezelf. En heel veel mensen kunnen dan niet inschatten dat ze jou dan klem gaan rijden. Wanneer dit gebeurt geef ik dan gewoon vol gas en haal die gene dan gewoon rechts in. Waarom is het nodig om me op zon klein gedeelte van de weg klem te rijden wanneer de weg daarna zo goed als leeg is dat snap ik echt niet. Alsof alleen de linkerbaan het recht heeft om door te rijden 8)7
Wie rijdt wie klem? Als iemand inhaalt met ongeveer de maximum snelheid is het aan het achteropkomende verkeer (edit: of in jouw geval verkeer dat van rijstrook wil gaan wisselen) om daarop te anticiperen. Als jij geen gas terug neemt, dan rijdt je jezelf klem.

Gas los en/of afremmen is de normale manier om met zijn situatie om te gaan. Vol gas rechts voorbij lijkt me dat niet. Dan ben jij degene die van een ongevaarlijke situatie een potentieel gevaarlijke situatie maakt.

Je hebt het recht niet om door te rijden, je hebt de plicht om je aan de maximumsnelheid (100 km/h) en andere verkeersregels (niet rechts inhalen) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Nee ok het is niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.. lichtsignalen wordt hier als aso beschouwd en in DE is het normaal om iemand je intenties duidelijk te maken. Het ging mij vooral om dat mensen niet meer weten hoe ze moeten inhalen en dat lijkt wel erger geworden met 100km per uur
Die lichtsignalen is inderdaad een simpel verschil van hoe het wordt gebruikt, maar voor de rest is DE net zo erg. Daar kom ik ook continue linksplakkers tegen, mensen die zonder te kijken naar links komen, het niet kunnen hebben dat je ze inhaalt etc.

Dat mensen niet weten hoe ze in moeten halen klopt, aan de andere kant valt het me ook op hoevaak degene die links zitten totaal geen ruimte over laten, ondanks dat het duidelijk is dat iemand in wil gaan halen. En daarbij ook vaak gas bij geven om de ruimte juist te verkleinen, daarbij het conflict opzoekend ipv gewoon door te rijden en de ruimte te laten.

Vaak is het een combinatie waardoor er een conflict ontstaat. Een linksrijder die vindt dat omdat hij links rijdt er niemand anders voor mag komen. Een rechtstrijder die een gat gebruikt die er net niet is. Zouden beiden een beetje samen werken (links voldoende afstand houden, rechts goed spiegelen) ging het een stuk beter. Maar ja, met de auto werkt dat samenwerken om de een of andere reden vaak heel slecht.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
staaltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Aha: links rijden mag, als je maar wel te hard rijdt. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kruipend inhalen is in Duitsland (voor vrachtwagens) verboden om goede reden. Je rijdt lang in iemands dode hoek, wat gevaarlijk is. Ook blokeer je de mogelijkheid voor degene die je inhaalt om in te gaan halen, mocht er een vrachtwagen verderop rijden. Als het goed is heb je ook geleerd bij je rijles, dat als je iemand inhaalt, dat je dit vlot moet doen. Dat is dus niet met 1 km/uur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nou viel de invoering van die 100km precies samen met de maatregelen rond corona, dus thuiswerken.
Heb dus pas de laatste weken de snelweg weer gezien en ja dat was even wennen.

Wat me meeviel was het tijdsverschil, is er wel maar toch beperkt. Ook is het duidelijk rustiger rijden dus dat zou een effect moeten hebben op zowel files als verkeersveiligheid. Maar daar is een langere periode voor nodig. Ook positief is een duidelijk lager benzineverbruik, rij ineens dik 100km meer op een tank (wel 95E5).

Maar er zijn ook echt nadelen. Het voornaamste; wat is het ongelooflijk saai!
Blij dat ik cruisecontrol heb, die moet ik ook echt zsm aanzetten. Maar inhalen met cruisecontrol is een ramp vanwege het geringe snelheidsverschil, dan heb je al snel een hardrijder in je nek. Maar ja, zolang je harder gaat dan de rechterbaan dan remmen ze maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:03:
[...]

In Duitsland heb je natuurlijk aardig wat hardrijders in dure Audi's en BMW's maar dat is zeker niet de gemiddelde bestuurder. Ik heb er genoeg gezien die ook geen haast maken bij het inhalen en die hebben gewoon een Duits kenteken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bear

Bear

wench

Joris748 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Wie rijdt wie klem? Als iemand inhaalt met ongeveer de maximum snelheid is het aan het achteropkomende verkeer om daarop te anticiperen. Als jij geen gas terug neemt, dan rijdt je jezelf klem.
redwing schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Vaak is het een combinatie waardoor er een conflict ontstaat. Een linksrijder die vindt dat omdat hij links rijdt er niemand anders voor mag komen. Een rechtstrijder die een gat gebruikt die er net niet is. Zouden beiden een beetje samen werken (links voldoende afstand houden, rechts goed spiegelen) ging het een stuk beter. Maar ja, met de auto werkt dat samenwerken om de een of andere reden vaak heel slecht.
Kijk dit bedoel ik _/-\o_ ik wil graag doorrijden en waar dat kan op een vrij stukje asfalt. Wanneer ik een auto inhaal op de middelste baan en tijdens het inhalen merk dat de auto die ik inhaal snelheid moet minderen omdat hij een voorligger krijgt dan geef ik gewoon extra gas om er sneller voorbij te komen. Nu iedereen 100km per uur rijdt is dit met bijna elke auto mogelijk. Zo hoef je toch niemand onnodig klem te rijden en houd je beetje rekening met elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Bear op 29-06-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:26:
[...]

[...]

Kijk dit bedoel ik _/-\o_ ik wil graag doorrijden en waar dat kan op een vrij stukje asfalt. Wanneer ik een auto inhaal op de middelste baan en tijdens het inhalen merk dat de auto die ik inhaal snelheid moet minderen omdat hij een voorligger krijgt dan geef ik gewoon extra gas om er sneller voorbij te komen. Nu iedereen 100km per uur rijdt is dit met bijna elke auto mogelijk. Zo hoef je toch niemand onnodig klem te rijden en houd je beetje rekening met elkaar.
Dat je autos inhaalt valideert nog niet het overtreden van de maximum snelheid. Natuurlijk haal je in minder tijd een auto in als je harder rijdt en als je harder rijdt haal je meer autos in dus kan je harder blijven rijden. Een beetje een drogreden om harder te mogen rijden.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.