Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

• Bear
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 05-07 18:29

Bear

wench

Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Dat je autos inhaalt valideert nog niet het overtreden van de maximum snelheid. Natuurlijk haal je in minder tijd een auto in als je harder rijdt en als je harder rijdt haal je meer autos in dus kan je harder blijven rijden. Een beetje een drogreden om harder te mogen rijden.
Sinds wanneer is het verboden om met een snelheidsverschil in te halen als je na de inhaalactie gewoon weer op cruise verder rijdt?

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:28

Fab1Man

Live life to the fullest

Nou heb ik zelf wel de ervaring dat het in Duitsland beter gaat dan in NL. In Duitsland is men "gewend" dat er mensen hard rijden (ja tuurlijk, niet allemaal, maar het grotere gros wel), waarbij het mij opvalt dat zelfs een oma'tje gewoon helemaal rechts rijdt, maar wel met 130. Daarnaast zijn de auto's ook gewoon beter gemotoriseerd waardoor je gewoon wat "umpf" over hebt op het moment dat je gaat inhalen.

• forzav
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
Het verschil tussen bestuurders in Duitsland en Nederland is gigantisch, het anticiperend vermogen van de gemiddelde NL bestuurder is minimaal doordat alles helemaal voorgekookt is. Men hoeft niet meer zelf na te denken.

Met de overal 100 zie ik dit alleen maar toenemen, iedereen kruipt voort op de weg en haalt met 1 km/h verschil in.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:14
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Sinds wanneer is het verboden om met een snelheidsverschil in te halen als je na de inhaalactie gewoon weer op cruise verder rijdt?
Het bestaan van een snelheidsverschil is de essentie van inhalen. Dus dat is nogal wiedes.
Zolang je je maar aan de maximumsnelheid houdt. Ondanks dat er aan borreltafels anders wordt beweerd, mag je ook tijdens inhalen de maximumsnelheid niet overschrijden.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06-07 09:57
forzav schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:50:
Het verschil tussen bestuurders in Duitsland en Nederland is gigantisch, het anticiperend vermogen van de gemiddelde NL bestuurder is minimaal doordat alles helemaal voorgekookt is. Men hoeft niet meer zelf na te denken.
Ik ben altijd een beetje verbaasd over dat ophemelen van de Duitse automobilist. Persoonlijk vond ik dit erg tegenvallen. Veel linksplakkers, mensen met snelle auto's die als gekken aan het slalommen zijn, een hoop bumperklevers en mensen die simpelweg nooit in hun spiegels lijken te kijken, en op rotondes is het al helemaal huilen. In ieder geval niet beter dan in Nederland. Maar dat is slechts mijn ervaring.
Met de overal 100 zie ik dit alleen maar toenemen, iedereen kruipt voort op de weg en haalt met 1 km/h verschil in.
Als iedereen de maximum snelheid rijdt dat zit je toch automatisch met dit soort inhaalacties? Als je zelf een inhaler wilt inhalen zodat je 1 kilometer per uur sneller kunt rijden zodat je 10 seconden eerder op de bestemming kunt zijn ga je eigenlijk hetzelfde doen?

[Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 29-06-2020 11:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 29-06 11:06
Het 'probleem' is dat veel mensen, zo ook in dit topic, altijd de grenzen moeten opzoeken van wat is toegestaan. Het moet tenminste 100 op de GPS of liever nog 100 + correctie van flitsers op de GPS. En als je dan iemand tegenkomt die 100 op de teller rijdt, zeg 96 op de GPS, moet je daar natuurlijk wel voorbij omdat je dan mogelijk 10 seconden eerder op je bestemming bent :+

Het zou helpen als mensen wat meer ontspannen de weg op zouden gaan. Ga wat eerder weg. Of als het voor jou daadwerkelijk minuten scheelt met de oude situatie: ga dichter bij je werk wonen. Het verkeer is al gevaarlijk genoeg zonder alle stresskippen die altijd haast hebben en altijd tot het randje moeten gaan.

• Bear
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 05-07 18:29

Bear

wench

Joris748 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Het bestaan van een snelheidsverschil is de essentie van inhalen. Dus dat is nogal wiedes.
Zolang je je maar aan de maximumsnelheid houdt. Ondanks dat er aan borreltafels anders wordt beweerd, mag je ook tijdens inhalen de maximumsnelheid niet overschrijden.
Wel eens motor gereden? Daar wordt juist aangeleerd om afstand te vergroten :)

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

• Joris748
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Yep, zie mijn nickname ;) Laatste jaren wat minder, maar reed een jaar of 15 geleden gemiddeld 15.000 km per jaar (recreatief) :)

En was ook geen heilige, maar verstand komt met de jaren.

[Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 29-06-2020 11:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 04-07 14:46

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Geen enkele agent zal jou aanhouden omdat je op een 100 traject inhaalde met 110 en na de inhaal actie direct terug gaat naar de 100. bevorderd alleen de doorstroming. (flitspaal daarentegen....)

inhalen met 2 km/u verschil komt in mijn ogen in de buurt van formatie rijden en laat daar net ook een boete op staan.

al een aantal keer gehad dat automobilist A haalt B in. Daarvoor gaat bestuurder A naar links en begint in te halen met minimaal verschil. Halverwege de actie wordt de weg vrij voor bestuurder B en deze gaat accelereren. Inhalende bestuurder A is zo bang om over het limiet te gaan en blijft enorm lang naast bestuurder b rijden om er daarna weer achter te gaan rijden.

op een traject Zierikzee- Breda 3 keer voor mijn neus gebeurd.... ik zie deze dingen nu vaker gebeuren.
Last is een groot woord, ik blijf wel wachten tot ik de ruimte krijg maar het ziet er telkens zo knullig uit.

[Voor 10% gewijzigd door PaRaDoX4 op 29-06-2020 11:19]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:40

Dat denk je totdat je eens in een land gaat rijden waar het ECHT minimaal is doordat ze amper snelwegen hebben of nog trager rijden. Maak voor de lol eens een tripje door Letland/Estland/Finland en dan ben je blij als je weer in Nederland rijdt, wat betreft anticiperen dan.

Het is allemaal relatief

Woont in Helsinki

• Cid Highwind
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 11:26

Als je vindt dat Nederlanders schijt hebben aan de regel betreffende je plek op de weg, moet je eens in Duitsland gaan rijden. Ze hebben er daar niet eens een Audi logo voor nodig ;)

Daarnaast heeft de carkit er dezelfde penetratiegraad als de pinpas. Het enige wat ik ze iets beter zie doen is spiegelen, waarschijnlijk uit de reële angst een torpedo over het hoofd te zien, plus dat er minder wordt afgesneden. Hoe krap men in Nederland op elkaar rijdt en hoe snel er naar rechts wordt gegaan, daar hangt je een Duitsland een rijverbod voor boven het hoofd. Maar wat anticiperen betreft, of een ander in de gelegenheid te stellen op jou te kunnen anticiperen (richtingaanwijzers gebruiken) is het lood om oud ijzer.

Verder vind ik de maatregel in Nederland op sommige delen bekrompen: Waarom zou ik op lege buitenwegen geen 130 kunnen rijden? Er is in geen velden of wegen iemand te vinden die de NOx in zou kunnen ademen. Maar het heeft ook voordelen: Spitsstroken die permanent open kunnen! :D

Verder ben ik zelf een doorrijder, rij in Duitsland graag zo hard als het kan, zo langzaam als het moet. Waarbij dat eerste dus gelang de verkeerssituatie is en niet het vermogen onder de kap. In Nederland is de nieuwe regel dus best ergerlijk, temeer omdat ik een auto heb waarin 130 al aanvoelde als 100, en je nu dus 100 moet rijden... Maar in principe blijf ik er gewoon bij dat als je dan toch harder wilt rijden dan de limiet toestaat je anderen hierbij niet hebt te hinderen. Geven en nemen, als een ander gas bijgeeft om 100 / 110 te rijden om een vrachtwagen in te halen en de limiet toch al op 100 lag, ben je gewoon een lul om daar met 130 achterop te knallen of de persoon in de ankers te dwingen. Als je dan toch zo een vent bent die gezien de snelheid niks om het verbruik geeft, kan je ook even gas lossen om een ander er tussen te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 07:32
PaRaDoX4 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:17:
Geen enkele agent zal jou aanhouden omdat je op een 100 traject inhaalde met 110 en na de inhaal actie direct terug gaat naar de 100. bevorderd alleen de doorstroming. (flitspaal daarentegen....)

inhalen met 2 km/u verschil komt in mijn ogen in de buurt van formatie rijden en laat daar net ook een boete op staan.

al een aantal keer gehad dat automobilist A haalt B in. Daarvoor gaat bestuurder A naar links en begint in te halen met minimaal verschil. Halverwege de actie wordt de weg vrij voor bestuurder B en deze gaat accelereren. Inhalende bestuurder A is zo bang om over het limiet te gaan en blijft enorm lang naast bestuurder b rijden om er daarna weer achter te gaan rijden.

op een traject Zierikzee- Breda 3 keer voor mijn neus gebeurd.... ik zie deze dingen nu vaker gebeuren.
Last is een groot woord, ik blijf wel wachten tot ik de ruimte krijg maar het ziet er telkens zo knullig uit.
Dat noem je cruise control.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Dat noem je cruise control.
ook met cruisecontrol kan je gas bijgeven, maar je hebt gelijkt ik had mijn hele anekdote kunnen samenvatten door:
"cruisecontrol" :P

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Sinds de maximale snelheid een harde maximum is. Niet een limiet die je even mag negeren. Feit is natuurlijk dag geen enkele agent je gaat bekeuren indien je dat doet bij een inhaalpoging, een automatisch systeem zal dat echter wel doen.

Dat dit zelfs een vraag is maakt het wel tekenend.
Bear schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Er zijn meerdere opties en zelfs opties die binnen de kaders van de wet blijven, Inhalen is geen verplichting of moetje. Je kan ook je afstand achter de persoon houden die toevallig 1km/u minder hard rijdt.

[Voor 27% gewijzigd door Napo op 29-06-2020 11:35]

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06-07 16:42
^^ Dat dus. Als ik met 110 op de teller (105 echt, risico op bekeuring 0) aan het inhalen ben, dan moet jij dus (als jij met 120 rond wil rijden) gewoon even wachten. Tenzij jij bereid bent mijn rekening aan het CJIB te betalen, maar dat zal wel niet.

Wat is dat toch met mensen die altijd harder willen? Ik vind het best hoor, maar door mij heen gaat gewoon niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
staaltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Knuppeltje voor het hoenderhok: iemand die onnodig links rijdt belemmert daarmee een ander. Iemand die te hard rijdt zit niemand in de weg.
Het aantal keren dat ik niet naar links kan om in te halen, vanwege een treintje hardrijders is niet op twee handen te tellen hoor. Terwijl ik gewoon 100 op de GPS rijd. Hadden zij zich aan de maximale toegestane snelheid gehouden, dan had ik gewoon naar links gekund. Ze komen dan immers niet dichterbij. Dus hardrijders zitten anderen ook in de weg.

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

saviour schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Het aantal keren dat ik niet naar links kan om in te halen, vanwege een treintje hardrijders is niet op twee handen te tellen hoor. Terwijl ik gewoon 100 op de GPS rijd. Hadden zij zich aan de maximale toegestane snelheid gehouden, dan had ik gewoon naar links gekund. Ze komen dan immers niet dichterbij. Dus hardrijders zitten anderen ook in de weg.
Deze vat ik niet helemaal. Als jij niet naar links kan dan ligt het aan de snel rijders en niet aan de verkeersdrukte? of bedoel je dat hardrijders lang op de linkerbaan blijven?

Het is toch niet zo dat als ik op de linker baan rij ongeacht mijn snelheid dat ik jou voorrang moet geven verlenen tot inhalen. ik rij immers sneller (lees: haal in)

of moet de linkerbaan altijd vrij zijn? maar dan mag je zelf ook niet inhalen....

:?

[Voor 6% gewijzigd door PaRaDoX4 op 29-06-2020 11:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:15

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

(jarig!)
saviour schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Dit is een kul argument, Als die hard rijders niet te hard hadden gereden. Maar allemaal jouw snelheid.
Grote kans dat er iemand oneindig naast je blijft rijden....
Nu ben je er in een paar seconde vanaf.

Gewoon sebastiaan

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
SH4D3H schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:06:
Het 'probleem' is dat veel mensen, zo ook in dit topic, altijd de grenzen moeten opzoeken van wat is toegestaan. Het moet tenminste 100 op de GPS of liever nog 100 + correctie van flitsers op de GPS. En als je dan iemand tegenkomt die 100 op de teller rijdt, zeg 96 op de GPS, moet je daar natuurlijk wel voorbij omdat je dan mogelijk 10 seconden eerder op je bestemming bent :+

Het zou helpen als mensen wat meer ontspannen de weg op zouden gaan. Ga wat eerder weg. Of als het voor jou daadwerkelijk minuten scheelt met de oude situatie: ga dichter bij je werk wonen. Het verkeer is al gevaarlijk genoeg zonder alle stresskippen die altijd haast hebben en altijd tot het randje moeten gaan.
Wat ik als groter probleem zie is dat er ontzettend veel matige bestuurders zijn die denken dat anderen als een stresskip in de auto zitten bij een snelheid van 120 of 150 omdat ze zelf die stress ervaren. Dat is precies wat jij nu ook doet, iedereen die harder rijdt direct wegzetten als stresskippen die tot het randje moeten gaan.

Daarnaast is het verkeer echt niet zo gevaarlijk op de snelweg. Kijk je naar het aantal dodelijke ongelukken is slechts 36% van de gevallen een automobilist, bijna 40% bestaat uit voetgangers en fietsers en vind dus niet op de snelweg plaats. Bijna driekwart van alle doden vallen op wegen met een snelheidslimiet van 80 of lager en gaat dus om relatief lokaal verkeer. Kijk je naar het aantal doden per miljard kilometer is de auto eigenlijk ontzettend veilig en ben je wel een idioot als je op de fiets stapt ;)
Bron: https://www.swov.nl/feite...t/verkeersdoden-nederland

Als ik overdag met 125 op de cruise control over de linker rijstrook mensen inhaal zit ik er ontzettend relaxed bij. Ik ga totaal niet tot het randje maar ben gewoon lekker aan het cruisen. En dat betekent dat ik minder lang in de auto zit en meer tijd over heb voor hetgeen ik vertrokken ben.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wim-Bart schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Ten eerste, geen van mijn auto's, de 6 en 4 cylinders stonden het toe oen CC aan te hebben boven de 180, er waren er bij die het zelfs bij 160 al uitschakelen. Dus de bewerking dat je op 230 met CC kan rijden....

Daarnaast is het een drogreden dat 100 veiliger is dan 130. In theorie zou dat moeten zijn, in praktijk helaas niet. Was onlangs nog een onderzoek waaruit blijkt dat 130 km naar 100 km de weg niet veiliger heeft gemaakt. Ondanks het mindere verkeer door Corona is het aantal ongelukken gelijk gebleven wat er technisch op neer komt dat 100km het eigenlijk onveiliger heeft gemaakt.
Sinds Corona zijn er ook meer mensen hun rijbewijs kwijtgeraakt omdat ze veel te hard reden. Dus als het aantal forse overtredingen toegenomen is (wat fors is, is dus verlegd omdat de Vmax is verlaagd) zal het aantal verkeersdoden ook niet dalen. Dat neemt niet weg dat 100 nog steeds veiliger kan zijn. Moeten mensen zich er alleen wel aan houden.

Maar om je bij te vallen, de meeste verkeersdoden vallen niet op de snelweg, maar op N wegen en het niet houden aan de snelheid op die wegen.

Je wint gewoon veel te weinig tijd met het zenuwachtige rijden. Ik snap wel dat de beleving saai is met 100, maar daar heb je dan gewoon CC voor. Ding gaat aan op 105 op de teller = 102 echte kms en we rijden vrolijk door. Het enige nadeel van CC is dat je blijft merken hoeveel mensen geen constante snelheid kunnen houden.
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:52:
[...]
Kijk je naar het aantal doden per miljard kilometer is de auto eigenlijk ontzettend veilig en ben je wel een idioot als je op de fiets stapt ;)

Als ik overdag met 125 op de cruise control over de linker rijstrook mensen inhaal zit ik er ontzettend relaxed bij. Ik ga totaal niet tot het randje maar ben gewoon lekker aan het cruisen. En dat betekent dat ik minder lang in de auto zit en meer tijd over heb voor hetgeen ik vertrokken ben.
Ja, volgens die zelfde redenatie kun je valide stellen dat je beter dronken achter het stuur kan kruipen dan lopend of fietsend naar huis gaan. Statistisch aangetoond. Dat maakt het overigens geen echt goed idee.(Bron: Freakonomics, goed boek.)

En over de reisduur: Dat blijft gewoon lariekoek. Je wint er gewoon vrijwel geen tijd mee en je hebt gewoon niet merkbaar meer tijd over voor andere dingen. Die paar minuutjes maken het verschil niet (op een lange afstand.)

Leuk dat je een stukje harder kan, maar de realiteit is dat het zeer lastig is om je gemiddelde snelheid drastisch om hoog te krijgen en dus tijdwinst te boeken.

Ik stoor me niet zo aan iemand die 120 rijd, als die maar gewoon vaak een bon op de mat krijgt. ;)
Waar ik me aan stoor is een mentaliteit die door een deel van de hardrijders wordt uitgedragen dat de weg van hun is en dat andere aan de kant moeten zodat zij te hard kunnen rijden.

Nee, ga naar rechts als het mogelijk is en blijf ook niet op de middenbanen hangen, maar als je met hard rijden ook nog eens mensen naar rechts wilt drukken mogen de printers bij het CJIB van mij overuren draaien.

Als je te hard rijdt, besef dat jij de overtreding begaat en ga niet lopen afgeven op anderen om de weg die niet mee doen.

[Voor 38% gewijzigd door Hann1BaL op 29-06-2020 11:59]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
gysman11 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:40:
Als ik met 110 op de teller (105 echt, risico op bekeuring 0) aan het inhalen ben, dan moet jij dus (als jij met 120 rond wil rijden) gewoon even wachten.
Wat je beschrijft is het probleem niet, het gaat om mensen die krampachtig 100 op de teller (dus 95 echt) iemand inhalen die 98 op de teller heeft staan, zo soms kilometers lang het verkeer ophouden en zich afvragen waarom mensen achter hen geïrriteerd raken. Als je op een 2x1 weg met potentiële tegenliggers iemand inhaalt wil je er ook zo snel mogelijk voorbij, een vloeiende beweging is en blijft de norm.

Blijf dit een opmerkelijke discussie vinden, alsof er niets meer zit tussen de aso's die met 140/150 door het verkeer zigzaggen en de spreekwoordelijke dominee die met 98 op de teller zijn medeweggebruikers aan het opvoeden is. Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid overdag tussen de 100 en 120 rijdt, vergelijkbaar met hoe het een paar maanden geleden op wegen met een vaste limiet van 100 ook al ging. Het is opvallend dat ook op die wegen mensen meer links blijven rijden, al dat gepolariseer kan nooit goed zijn voor de verkeersveiligheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gysman11
Tja, heel gek, maar sommigen zetten gewoon 100 op hun cruise control. Of rijden zonde cruise control gwoon 100 op de teller. En ja, dan halen ze wel eens een vrachtwagen in ja. Ik rij iets harder, maar heb daar werkelijk geen enkel probleem mee. "Verkeer ophouden" vind ik dan wel een wat overtrokken formulering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07:55
Pyramiden schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:57:
Ik ben altijd een beetje verbaasd over dat ophemelen van de Duitse automobilist. Persoonlijk vond ik dit erg tegenvallen. Veel linksplakkers, mensen met snelle auto's die als gekken aan het slalommen zijn, een hoop bumperklevers en mensen die simpelweg nooit in hun spiegels lijken te kijken, en op rotondes is het al helemaal huilen. In ieder geval niet beter dan in Nederland. Maar dat is slechts mijn ervaring.
Dat is ook hoe ik de gemiddelde Duitse automobilist ken:

Ook ik had hier zelfs wel een keer meer naar rechts gekund. Maar de twee auto's achter de Duitser willen er wat graag voorbij.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• hoevenpe
  • Nu online
gysman11 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:05:
En ja, dan halen ze wel eens een vrachtwagen in ja.
Als snelheidsverschil maar groot genoeg is is dat geen probleem, die vrachtwagens rijden als het goed is 87. Het gaat om de duur van de inhaalactie niet zozeer de snelheid waarmee het gebeurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:53
SH4D3H schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:06:

Probleem met die 1km is dat het allemaal doorwerkt. Als je de CC 2 tikjes naar beneden zet en niet inhaalt, en je voorganger doet dat ook, heb je uiteindelijk een hele trein auto's stijf op elkaar rijden. Dat wat vrachtwagens doen in de spits omdat ze niet mogen inhalen (en waardoor jij niet veilig kunt invoegen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

hoevenpe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Als snelheidsverschil maar groot genoeg is is dat geen probleem, die vrachtwagens rijden als het goed is 87. Het gaat om de duur van de inhaalactie niet zozeer de snelheid waarmee het gebeurd.
Die vrachtwagens rijden als het goed is 80km/u en niet 87km/u. Juist door alle marges overal weg te halen heeft niemand meer de optie om nog te versnellen bij inhalen. Moet je dan nog willen inhalen? Wellicht niet.

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07:21

Wootism

aaibaar

LordSinclair schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:06:
[...]

[YouTube: Nette Duitser]

Ook ik had hier zelfs wel een keer meer naar rechts gekund. Maar de twee auto's achter de Duitser willen er wat graag voorbij.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat in plaats van naar rechts te gaan na die vrachtwagen je gas bij geeft waardoor de auto links van je zijn inhaalactie moet afbreken.

Mooi voorbeeld van niet met de juiste weggebruikers bezig zijn.

• gysman11
_JGC_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Probleem met die 1km is dat het allemaal doorwerkt. Als je de CC 2 tikjes naar beneden zet en niet inhaalt, en je voorganger doet dat ook, heb je uiteindelijk een hele trein auto's stijf op elkaar rijden. Dat wat vrachtwagens doen in de spits omdat ze niet mogen inhalen (en waardoor jij niet veilig kunt invoegen).
Heerlijk toch? ;) Je moet alleen niet op 3 meter van je voorganger gaan rijden. Iedereen klaagt altijd zo over de a2 tussen maarssen en amsterdam. Maar is het je wel eens opgevallen hoe rustig het verkeer daar is ten opzichte van elkaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lasharor
LordSinclair schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:06:
[...]

[YouTube: Nette Duitser]

Die Duitser doet het toch goed? Genoeg afstand tot zijn voorganger. Die mensen achter hem doen gewoon irritant. Als het voor die Duitser helemaal vrij was had ik de irritatie begrepen maar nu, niet.

• LordSinclair
Wootism schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Wat ik dan weer niet begrijp is dat in plaats van naar rechts te gaan na die vrachtwagen je gas bij geeft waardoor de auto links van je zijn inhaalactie moet afbreken.

Mooi voorbeeld van niet met de juiste weggebruikers bezig zijn.
Ik moest mij inhouden. Ik kon niet naar links om in te halen want daar reed een treintje. Dus zodra mijn obstakel voor mij weg was ga ik weer mijn normale snelheid rijden. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 07:51
Intelligo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:23:
[...]

Dat denk je totdat je eens in een land gaat rijden waar het ECHT minimaal is doordat ze amper snelwegen hebben of nog trager rijden. Maak voor de lol eens een tripje door Letland/Estland/Finland en dan ben je blij als je weer in Nederland rijdt, wat betreft anticiperen dan.

Het is allemaal relatief
En daarnaast ook nog eens heel subjectief. Heb je in je hoofd zitten dat Nederlanders slecht rijden en Duitsers goed zul je dat ook daadwerkelijk zien. Het valt je dan op dat een Nederlander links blijft hangen en ook die ene Duitser die naar rechts gaat. Die Nederlander die naar rechts galt valt niet in je denkbeeld en valt je dus niet op, net als die Duitser die continue links hangt.

Daarnaast blijf ik het altijd apart vinden dat mensen het goed proberen te praten om te hard te rijden. Je rijdt gewoon te hard, neemt daarmee meer risico en het kan je ook een bon opleveren.
Ik rijd ook regelmatig te hard omdat ik dat gewoon fijner vind rijden, maar dat maakt het niet minder fout of slecht. En tja het is waar dat je liever iemand hebt die te had rijdt en goed oplet dan iemand die langzaam rijdt en andere dingen aan het doen is. Nog liever heb je iemand die zich netjes aan de snelheid houdt en goed aan het opletten is :+

Dus of je al dan niet te hard rijdt interesseert me eigenlijk bar weinig zolang je het niet te gek maakt, maar ga niet zitten doen alsof dat beter en veiliger zou zijn, want dat is het simpelweg niet.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:21
lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:19:
[...]

Die Duitser doet het toch goed? Genoeg afstand tot zijn voorganger. Die mensen achter hem doen gewoon irritant. Als het voor die Duitser helemaal vrij was had ik de irritatie begrepen maar nu, niet.
Dat is raar, hij haalt namelijk niemand in en dan ga je naar rechts. Dat is de regel. Die mensen achter hem doen niet irritant, hij blokkeert de weg. Of ze dan nog te hard rijden of niet doet even niet ter zake, als je naar rechts kan, dan ga je. Op de matrixborden stond kortgeleden de simpele regel: 10 seconden niemand inhalen? Dan naar rechts.

• hoevenpe
  • Nu online
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:09:
Die vrachtwagens rijden als het goed is 80km/u en niet 87km/u.
Dat is de begrenzer en in de praktijk rijden ze bijna allemaal zo, met de strikte rust- en rijtijden maakt 10% extra zeker uit. Ben geen trucker dus weet niet hoe de mores daar onderling werkt.
Juist door alle marges overal weg te halen heeft niemand meer de optie om nog te versnellen bij inhalen. Moet je dan nog willen inhalen? Wellicht niet.
Precies daarom heb ik ook problemen met deze generieke maatregel: hiervoor kon iedereen die dat wilde relaxed 100 rijden en bij het inhalen even wat gas bijgeven om zo vloeiend erlangs te gaan. Tegenwoordig zijn sommigen zo bang en/of principieel dat je precies hetzelfde krijgt als wat voor het inhaalverbod voor vrachtwagens schering en inslag was, inhaalacties die kilometers kunnen duren.

De gemiddelde snelheid lag voorheen niet op 120 of 130, de meeste mensen reden toen 110/120 met wat meer flexibiliteit naar boven voor wie dat wilde. Volgens mij is het aantal mensen dat echt harder dan 130 wil heel beperkt, de overgrote meerderheid zou met een algemene limiet van 120 geen probleem hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:09:
Die vrachtwagens rijden als het goed is 80km/u en niet 87km/u. Juist door alle marges overal weg te halen heeft niemand meer de optie om nog te versnellen bij inhalen. Moet je dan nog willen inhalen? Wellicht niet.
Grapjas. De meeste vrachtwagens rijden 85 tot 87. Precies daarom is de snelheid voor auto's met aanhanger ook verhoogd naar 90:
- Vrachtwagens rijden met een geijkte teller in de maximale speling.
- Autotellers geven te hoge snelheden aan en de meeste mensen gaan er iets onder zitten.

Doe mij op dat gebied maar Frankrijk... Gewoon lekker 130 doorhobbelen met je aanhanger. :)
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:52:
Wat ik als groter probleem zie is dat er ontzettend veel matige bestuurders zijn die denken dat anderen als een stresskip in de auto zitten bij een snelheid van 120 of 150 omdat ze zelf die stress ervaren. Dat is precies wat jij nu ook doet, iedereen die harder rijdt direct wegzetten als stresskippen die tot het randje moeten gaan.

Daarnaast is het verkeer echt niet zo gevaarlijk op de snelweg. Kijk je naar het aantal dodelijke ongelukken is slechts 36% van de gevallen een automobilist, bijna 40% bestaat uit voetgangers en fietsers en vind dus niet op de snelweg plaats. Bijna driekwart van alle doden vallen op wegen met een snelheidslimiet van 80 of lager en gaat dus om relatief lokaal verkeer. Kijk je naar het aantal doden per miljard kilometer is de auto eigenlijk ontzettend veilig en ben je wel een idioot als je op de fiets stapt ;)

Ik merk dat ik alerter ben als ik wat vlotter rijdt. Maar 130 of 160 heb ik weinig verschil in hoeveel moeite het kost. 's Ochtends vroeg met de cruise op 160-170, ideaal. Het is ook heel grappig dat mensen die zelf erg stressen als het wat harder gaat, vrij rustig blijven als jij rustig in de auto zit terwijl het een stuk vlotter gaat. Vooral als je dan weinig mensen tegen komt en ze geen zicht hebben op de teller gaat het goed.

Wat daarbij erg helpt is vooruit kijken en zorgen dat je niet bruusk hoeft te remmen. Gas los geeft een veel rustiger verkeersbeeld. En je hoeft ook niet permanent 160 te rijden. Als je constant in de ankers moet, is het veel prettiger, vind ik, om je snelheid terug te leggen en gewoon met het verkeer mee te doen.

• lasharor
Houtenklaas schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Dat is raar, hij haalt namelijk niemand in en dan ga je naar rechts. Dat is de regel. Die mensen achter hem doen niet irritant, hij blokkeert de weg. Of ze dan nog te hard rijden of niet doet even niet ter zake, als je naar rechts kan, dan ga je. Op de matrixborden stond kortgeleden de simpele regel: 10 seconden niemand inhalen? Dan naar rechts.
Ja leuk die regels maar je kan ook gewoon nadenken. Hij gaat het verkeer daarvoor toch ook inhalen. Net zoals die mensen die nu achter hem kleven dat gaan doen.

Een beetje anticiperen mag wel.

• Napo
  • Niet online

Napo

Natuurlijk kan je prima bij de feiten blijven, ik verzin de regels niet, dat laat dit gewoon achterwegen. Dat het de norm is geworden dat de branch structureel bewust de regels overtreed is niet ideaal. Dat we het probleem niet aanpakken maar regels voor aanhangers dan veranderen is niet ideaal maar dat is de keuze geweest.

Door de keuze te maken om op de max van de max te gaan zitten moet je ook accepteren dat je dan praktisch gezien niet kan inhalen, acties en consequenties.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 11:08
Smuggler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Dit is een kul argument, Als die hard rijders niet te hard hadden gereden. Maar allemaal jouw snelheid.
Grote kans dat er iemand oneindig naast je blijft rijden....
Nu ben je er in een paar seconde vanaf.
Als er 2 banen zijn en rechts rijden er vrachtauto's op 90 km/u dan wil ik links rijden op de maximaal toegestane snelheid. Als jij en de anderen in die treintjes denken dat je nog steeds 120 of 130 mag rijden dan irriteert mij dat enorm. Mijn auto haalt de 230 km/u, maar dat geeft mij geen recht om me niet te laten betuttelen door (gedrags)regels.

Probleem van tehardrijders is dat ze ook vaak bumperkleven - ik heb de afgelopen maanden tweemaal gehad dat ik de voorruit niet meer zag van het busje achter me (schatting van ongeveer 1.5 streeplengte waar 3 wordt gevraagd, wat ik in de achteruitcamera kon tellen). Ik ben zo iemand die de rem aantikt (dan gaan remlichten even aan, maar wordt er niet of nauwelijks geremd) als er gebumperkleeft wordt op 100 km/u en dat heeft gezorgd voor heel wat middelvingers. Dit vind ik even asociaal als mensen die vinden dat ze 20 km/u te hard mogen rijden en mij dus aan de kant moeten drukken.

Het is 'onze weg' en niet 'mijn weg'.

Algoritmes, maar dan snel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:52:
En over de reisduur: Dat blijft gewoon lariekoek. Je wint er gewoon vrijwel geen tijd mee en je hebt gewoon niet merkbaar meer tijd over voor andere dingen. Die paar minuutjes maken het verschil niet (op een lange afstand.)

Leuk dat je een stukje harder kan, maar de realiteit is dat het zeer lastig is om je gemiddelde snelheid drastisch om hoog te krijgen en dus tijdwinst te boeken.
Als ik 150 snelweg kilometer moet rijden en dat met 100km/u doe kost het me 1 uur en 30 minuten. Rijd ik datzelfde stuk met 125km/u kost het me 1 uur en 12 minuten. Dat is ruim een kwartier bespaard. En daarmee veroorzaak ik bij mijzelf geen stress en bij anderen in principe ook niet aangezien ik niet van het bumperkleven ben. Dit is in de spits niet altijd haalbaar maar in het weekend of midden op de dag is het prima te doen.
Ik stoor me niet zo aan iemand die 120 rijd, als die maar gewoon vaak een bon op de mat krijgt. ;)
Waar ik me aan stoor is een mentaliteit die door een deel van de hardrijders wordt uitgedragen dat de weg van hun is en dat andere aan de kant moeten zodat zij te hard kunnen rijden.
Maar dat is een hele andere discussie. Je kan prima harder rijden zonder te bumperkleven of anderen van de weg te drukken.

[Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2020 12:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Als er 2 banen zijn en rechts rijden er vrachtauto's op 90 km/u dan wil ik links rijden op de maximaal toegestane snelheid. Als jij en de anderen in die treintjes denken dat je nog steeds 120 of 130 mag rijden dan irriteert mij dat enorm. Mijn auto haalt de 230 km/u, maar dat geeft mij geen recht om me niet te laten betuttelen door (gedrags)regels.

Probleem van tehardrijders is dat ze ook vaak bumperkleven - ik heb de afgelopen maanden tweemaal gehad dat ik de voorruit niet meer zag van het busje achter me (schatting van ongeveer 1.5 streeplengte waar 3 wordt gevraagd, wat ik in de achteruitcamera kon tellen). Ik ben zo iemand die de rem aantikt (dan gaan remlichten even aan, maar wordt er niet of nauwelijks geremd) als er gebumperkleeft wordt op 100 km/u en dat heeft gezorgd voor heel wat middelvingers. Dit vind ik even asociaal als mensen die vinden dat ze 20 km/u te hard mogen rijden en mij dus aan de kant moeten drukken.

Het is 'onze weg' en niet 'mijn weg'.
Ahja, associaal gedrag die de verkeersveiligheid in het gedrang brengt beantwoorden met ander associaal gedrag die de verkeersveiligheid in het gedrang brengt. Is natuurlijk niet de manier en wellicht nog een graad erger dan het bumperkleven zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Houtenklaas
lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Ja leuk die regels maar je kan ook gewoon nadenken. Hij gaat het verkeer daarvoor toch ook inhalen. Net zoals die mensen die nu achter hem kleven dat gaan doen.

Het gat was immens en dan ga je gewoon naar rechts. Een nieuwe inhaalactie kan daarna worden gedaan. Dit leidt alleen maar tot irritatie en agressie, iemand erachter wil (veel) harder maar kan er niet langs omdat er een pannenkoek links blijft hangen wat niet nodig is. Gewoon naar rechts gaan als daar ruimte voor is en die ruimte was hier groots en meeslepend aanwezig EN de voorligger was nog heel ver weg. Niet zo'n heel lastige situatie.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Als ik 150 snelweg kilometer moet rijden en dat met 100km/u doe kost het me 1 uur en 30 minuten. Rijd ik datzelfde stuk met 125km/u kost het me 1 uur en 12 minuten. Dat is ruim een kwartier bespaard. En daarmee veroorzaak ik bij mijzelf geen stress en bij anderen in principe ook niet aangezien ik niet van het bumperkleven ben. Dit is in de spits niet altijd haalbaar maar in het weekend of midden op de dag is het prima te doen.

[...]

Maar dat is een hele andere discussie. Je kan prima harder rijden zonder te bumperkleven of anderen van de weg te drukken.
En dit is de veel gemaakte denkfout: Hoe harder je gaat, hoe moeilijker het is om die hogere gemiddelde snelheid te halen. Zeker als je harder wilt "dan de rest" omdat je te hard rijdt.

Als je 125 gaat rijden, kom je niet in de buurt van 125 km/u over die 150km. Dit door o.a.:
wegwerkzaamheden
Remmen omdat de persoon voor je wel gewoon (ruim) 100 rijdt en links inhaalt
Samenvoegen van snelwegen
In- en uitvoegen

Daarmee gaat het grootste deel van de snelheidswinst zo in de prullenbak. Natuurlijk hangt dit ook sterk af waar je rijdt, maar het blijft zo dat je gemiddelde snelheid omhoog halen lastig gaat. Als je echt 125km gemiddeld wilt gaan halen, zul je je gaspedaal nog veel verder moeten indrukken.

Ik win op een 90km stuk een paar minuten, getest met 100 km/u op de GPS en 120 en/of 130 (afhankelijk van het maximum) op de GPS waar dat mag na 19.00u.

150km snelweg is misschien voor jou als individu reeel, maar dat is een extreem lange afstand voor NL op regelmatige basis.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Tsurany
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:00:
[...]

En dit is de veel gemaakte denkfout: Hoe harder je gaat, hoe moeilijker het is om die hogere gemiddelde snelheid te halen. Zeker als je harder wilt "dan de rest" omdat je te hard rijdt.

Als je 125 gaat rijden, kom je niet in de buurt van 125 km/u over die 150km. Dit door o.a.:
wegwerkzaamheden
Remmen omdat de persoon voor je wel gewoon (ruim) 100 rijdt en links inhaalt
Samenvoegen van snelwegen
In- en uitvoegen

Daarmee gaat het grootste deel van de snelheidswinst zo in de prullenbak. Natuurlijk hangt dit ook sterk af waar je rijdt, maar het blijft zo dat je gemiddelde snelheid omhoog halen lastig gaat. Als je echt 125km gemiddeld wilt gaan halen, zul je je gaspedaal nog veel verder moeten indrukken.

Ik win op een 90km stuk een paar minuten, getest met 100 km/u op de GPS en 120 en/of 130 (afhankelijk van het maximum) op de GPS waar dat mag na 19.00u.

150km snelweg is misschien voor jou als individu reeel, maar dat is een extreem lange afstand voor NL op regelmatige basis.
Op korte stukken zal de winst minder zijn. Echter het kost mij niets, ik ondervind er geen nadelen van en met een nette rijstijl ondervinden anderen er ook geen nadeel van. Dus een paar minuten tijdswinst ten koste van eigenlijk niks, dat is prima :)

• vinx77
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Ahja, associaal gedrag die de verkeersveiligheid in het gedrang brengt beantwoorden met ander associaal gedrag die de verkeersveiligheid in het gedrang brengt. Is natuurlijk niet de manier en wellicht nog een graad erger dan het bumperkleven zelf.
We hadden 16 topics over wegmisbruikers en zie alleen op deze pagina al hoeveel mensen denken dat ze op 150 km/u "volledige zelfcontrole" hebben. ik roep daarom ook op voor iedereen die het zat, om te gaan rookd-tikken.

Beetje psychologie: een eigenschap die veel mensen hebben is zichzelf overschatten. Dus als je een mail schrijft, denk je zelf dat het duidelijker is dan het daadwerkelijk is. En zo ook hoe goed men kan "slalommen" - er hoeft maar 1 auto een onverwachtse beweging maken (met een betere reden dan moraalridderij zoals ik) en boem! En boem is file en file is dat iedereen de hardrijders haat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• redwing
lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Inderdaad even nadenken. Er zitten altijd bottle-necks op de weg bent en precies daarom moet je naar rechts zodat de weg zo optimaal gebruikt wordt. Wat die Duitser hier doet is van een 3-baans weg een 2-baans weg maken. En iedereen kan bedenken dat dat niet echt goed gebruik van de weg is. Tegen de tijd dat hij echt in wil gaan halen zouden die 2 auto's achter hem er al voorbij zijn.

Met jouw redenatie kan ik altijd links blijven rijden. Het komt nl. maar heel zelden voor dat ik niet iemand in mijn zicht heb die ik uiteindelijk in ga halen.

[removed]

• Napo
  • Niet online

Napo

vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:22:
[...]

We hadden 16 topics over wegmisbruikers en zie alleen op deze pagina al hoeveel mensen denken dat ze op 150 km/u "volledige zelfcontrole" hebben. ik roep daarom ook op voor iedereen die het zat, om te gaan rookd-tikken.

Beetje psychologie: een eigenschap die veel mensen hebben is zichzelf overschatten. Dus als je een mail schrijft, denk je zelf dat het duidelijker is dan het daadwerkelijk is. En zo ook hoe goed men kan "slalommen" - er hoeft maar 1 auto een onverwachtse beweging maken (met een betere reden dan moraalridderij zoals ik) en boem! En boem is file en file is dat iedereen de hardrijders haat.
Dus naast dat je zelf associaal en gevaarlijk gedrag vertoont op de snelwegen in Nederland spoor je andere ook aan tot het uitvoeren van gevaarlijke gedragingen op de snelweg en daarbij de veiligheid van derde in het gedrag te brengen.

Wat je heir ook doet is jezelf overschatten en de potentiele gevolgen onderschatten.

Bizar, snap oprecht niet hoe je dit voor jezelf kan goedpraten.

[Voor 4% gewijzigd door Napo op 29-06-2020 13:26]

• lasharor
redwing schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Inderdaad even nadenken. Er zitten altijd bottle-necks op de weg bent en precies daarom moet je naar rechts zodat de weg zo optimaal gebruikt wordt. Wat die Duitser hier doet is van een 3-baans weg een 2-baans weg maken. En iedereen kan bedenken dat dat niet echt goed gebruik van de weg is. Tegen de tijd dat hij echt in wil gaan halen zouden die 2 auto's achter hem er al voorbij zijn.

Met jouw redenatie kan ik altijd links blijven rijden. Het komt nl. maar heel zelden voor dat ik niet iemand in mijn zicht heb die ik uiteindelijk in ga halen.
Ik vind dit echt onzin, sorry.

Die auto met dashcam gaat al met 100km/h over de weg. Die Duitser heeft een snelheid die hoger is. De mensen die daarachter zitten rijden minimaal >110km/h. Daar hoef je écht geen rekening mee te houden.

Ik ga echt niet aan de kant omdat jij bedenkt dat je met 140 op de linkerbaan mensen in wilt gaan halen.

Daarnaast vind ik het gat niet groot genoeg om naar rechts te gaan.

[Voor 3% gewijzigd door lasharor op 29-06-2020 13:34]

• vinx77
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:33:
[...]

[...]

Gezien je hele betoog gestaafd is op zelfoverschatting, even een andere kijk op je rijgedrag:
  • Jij bumperkleeft wel, maar noemt dat anders. Hinten of zoiets. Vraag maar aan bijrijders hoe ze de afstand tot de auto vinden.
  • Je remt veel vaker dan anderen en veroorzaakt daarmee files achter je. En bedankt!
  • Het kost je je zichtveld in tijd om te remmen voor een "te langzaam rijdende" auto. Dit is vermoeiend en daardoor presteer je slechter bij aankomst. Erg leuke onderzoeken over, trouwens - zoek maar op
  • Een mens vereenvoudigt de verkeerssituatie meer op 130 of 150 km/u en daardoor lijkt het simpeler, maar doordat je meer aannames doet dan op 100 km/u is het gevaarlijker. Jij kan dat natuurlijk perfect *kuch*, maar die ene medeweggebruiker naast je niet.
Alleen al het feit dat je denkt harder te mogen dan de mensen die wel rekening met elkaar houden, vertelt mij dat je jezelf overschat.

In het kort: aannames hebben over medeweggebruikers is heeeeel anders dan anticiperen waar in deze discussie zo enorm over gepocht wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Gezien je hele betoog gestaafd is op zelfoverschatting, even een andere kijk op je rijgedrag:
  • Jij bumperkleeft wel, maar noemt dat anders. Hinten of zoiets. Vraag maar aan bijrijders hoe ze de afstand tot de auto vinden.
  • Je remt veel vaker dan anderen en veroorzaakt daarmee files achter je. En bedankt!
  • Het kost je je zichtveld in tijd om te remmen voor een "te langzaam rijdende" auto. Dit is vermoeiend en daardoor presteer je slechter bij aankomst. Erg leuke onderzoeken over, trouwens - zoek maar op
  • Een mens vereenvoudigt de verkeerssituatie meer op 130 of 150 km/u en daardoor lijkt het simpeler, maar doordat je meer aannames doet dan op 100 km/u is het gevaarlijker. Jij kan dat natuurlijk perfect *kuch*, maar die ene medeweggebruiker naast je niet.
Alleen al het feit dat je denkt harder te mogen dan de mensen die wel rekening met elkaar houden, vertelt mij dat je jezelf overschat.

In het kort: aannames hebben over medeweggebruikers is heeeeel anders dan anticiperen waar in deze discussie zo enorm over gepocht wordt.
Tja, hoop aannames zonder enige onderbouwing. Ik kan het wel weerleggen maar kennelijk ben jij al overtuigd van mijn rijstijl dus heeft het nog wel zin?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

[...]

Om dit bericht in perspectief te plaatsen, aangezien je het volgende gedrag goed vindt:
[...]
Ik ben zo iemand die de rem aantikt (dan gaan remlichten even aan, maar wordt er niet of nauwelijks geremd) als er gebumperkleeft wordt op 100 km/u en dat heeft gezorgd voor heel wat middelvingers.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:01
Mensen die elke kilometer 5x remmen op een snelweg mogen sowieso hun rijbewijs afgepakt worden. Wat irritant en typisch Belgisch. i.p.v. hun gas los te laten en uitbollen staan die mensen om de paar meter op hun rem te duwen. Rondom Antwerpen (de tunnel richting Breda om de ring op te komen) is het een ware disco met remlichten.

SR+ midnight grey, black / 18"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Houtenklaas
Hann1BaL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:00:
[...]
Uiterst herkenbaar. Ik woon 68km van mijn werk en daartussen bestaat een stuk 80, een stuk 100 en voorheen een stuk 130. Rij ik maximaal 100 (en 80 waar ik 80 mag) of ik jakker overal de maximum snelheid, dan is de tijdwinst nog geen 5 minuten. Het verbruik scheelt wel immens en ik merk dat ik meer ontspannen achter het stuur zit. Win-win.

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-07 13:56
carpebios schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:41:
Mensen die elke kilometer 5x remmen op een snelweg mogen sowieso hun rijbewijs afgepakt worden. Wat irritant en typisch Belgisch. i.p.v. hun gas los te laten en uitbollen staan die mensen om de paar meter op hun rem te duwen. Rondom Antwerpen (de tunnel richting Breda om de ring op te komen) is het een ware disco met remlichten.
dat heeft weer meestal te maken met automatische cruise control.. gaat iemand binnen een marge voor een auto invoegen en niet weg accelereren. dan remt mn auto ook. heb je meerdere autos die op ACC rijden dan heb je een discoparade ;)

on topic: ik vind het klote die 100kmh... 80% van mn route is gezakt van 130/120 naar 100... het voelt traaaaaaaaag

[Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 29-06-2020 14:04]

BMW 330e F30

Acties:
  • +7Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:36

In het kort: de aanname dat @vinx77 wel juist anticipeert kan heel verkeerd uitpakken.

Tenzij je over buitenaards superieure voelsprieten bezit. Zomaar een voorbeeldje. Die kerel in zijn gepimpte Volkswagen Polo, die iets te dicht achter je rijdt. Brake checken toch? Dat zo'n eikel in z'n Polo dat maar even lekker niet doet en dat "jij hem wel even zijn lesje leert".

Wat je niet weet is dat het een zachtaardige man is, maar wel eentje met een overgevend kind op de achterbank dat bijna zit te stikken in zijn eigen braaksel. Hij wil graag zo snel mogelijk naar de eerste afrit zodat hij veilig kan stoppen en raakt daardoor een beetje in paniek.

Van niets wetend doe je jij brake check, terwijl hij net even over zijn schouder zijn kleine kind checkt. Als hij na 1 sec weer voor zich kijkt besluit hij een splitsecond een ruk aan zijn stuur te geven om niet achterop jou te klappen. De rest van het verhaal kan je zelf wel invullen.

Natuurlijk is dit wat gechargeerd en de kans dat dit echt zo is is misschien 1 op 1000. Maar dan nog, kijk jij de moeder in de ogen als je terecht staat in de rechtbank omdat zij haar kind heeft verloren aan zo'n figuur als jij? Wil jij dat risico lopen?

Wil jij echt zo'n figuur zijn die iedereen een lesje moet leren en maar niet kan accepteren dat andere mensen gewoon fouten maken? Wist je dat je voor remmen zonder verkeersnoodzaak een boete kan krijgen en aansprakelijk gesteld kan worden als het tot schade komt? Moet iedereen voor ieder foutje afgestraft worden door jou? Is dat jouw taak in deze samenleving?

Sorry, maar ik begrijp daar helemaal niets van. Doe eens relaxt. Als je je ergens aan irriteert, probeer eens wat afstand te nemen van de situatie en je af te vragen of er heel misschien iets is wat jij niet zou kunnen weten. Goed voor jouw bloeddruk en voor onze veiligheid.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Houtenklaas
lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Die auto met dashcam gaat al met 100km/h over de weg. Die Duitser heeft een snelheid die hoger is. De mensen die daarachter zitten rijden minimaal >110km/h. Daar hoef je écht geen rekening mee te houden.

Ik ga echt niet aan de kant omdat jij bedenkt dat je met 140 op de linkerbaan mensen in wilt gaan halen.

Hoe hard de mensen achter je gaan is niet relevant. Dat zij te hard rijden is hun probleem. Je bent geen moraalridder of rechter die de rest moet opvoeden. Maar je zegt dit om links rijden goed te praten. En als je het gat niet groot genoeg vind om naar rechts te gaan, denk dan even aan de regel "10 seconden niemand inhalen? Dan naar rechts". Links plakken en willens en wetens anderen hinderen omdat die harder willen dan jij? Dat is ronduit asociaal.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cid Highwind
Houtenklaas schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:22:
[...]

In Duitsland houdt men in de regel 20 aan. Sommigen seconden, hele volksstammen minuten.

Overigens zie je in de video dat de Duitser eerst waarschijnlijk niet naar rechts gaat om de persoon die op de vrachtwagen aan rijdt niet klem te rijden en omdat hij zelf ook verder wil op een hoger tempo. Dat er twee muggen met geel kenteken achter en om hem heen zoemen is de bestuurder om het even. Je kan dan wel naar rechts gaan, maar dan rij je jezelf klem. De Duitser had alleen wel wat eerder op het gas kunnen gaan toen het weer ging, want dat lijkt de aanleiding te zijn waarom de Nederlanders ineens wél een baan opschoven: Om er rechts voorbij te gaan.

Zenuwachtig gedoe wat dat betreft wat meer zegt over hoe gespannen men achter het stuur zit te wachten om maar één auto verder op te kunnen schieten, om vervolgens zelf klem te komen zitten achter de witte bestelbus in de verte. Voor zover een generalisering terecht is zegt de video minstens net zoveel over de Nederlandse mentaliteit als de Duitse.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• redwing
lasharor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Dit is pas echte onzin..... een gat waar je een minuut over doet om voorbij te gaan niet groot genoeg, en dan ook nog niet opzij willen gaan omdat je al de max snelheid rijdt:? Feitelijk zeg je hier dat je geen rekening met anderen hoeft te houden zolang je maar de max snelheid rijdt. Sterker nog, je zegt hiermee dat je je niet aan de regels hoeft te houden als je max. snelheid rijdt. Sorry, maar ook op max. snelheid veranderen die regels niet.

Het is heel simpel, jij moet naar rechts als er ruimte is (die er hier is). Je plek op de weg is standaard rechts. Voorheen was de richtlijn die in spotjes werd gegeven om naar rechts te gaan bij een gat groter dan 10 seconden. Dat gat heb je hier meerdere keren achter elkaar, dus die Duitser plakt links. Wat die auto's achter hem willen doen maakt geen ene bal uit voor jou.

[Voor 3% gewijzigd door redwing op 29-06-2020 14:14]

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Simply1337 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:02:
[...]

dat heeft weer meestal te maken met automatische cruise control.. gaat iemand binnen een marge voor een auto invoegen en niet weg accelereren. dan remt mn auto ook. heb je meerdere autos die op ACC rijden dan heb je een discoparade ;)

on topic: ik vind het klote die 100kmh... 80% van mn route is gezakt van 130/120 naar 100... het voelt traaaaaaaaag
Daarom ben ik nu zo blij dat alles weer lekker 100 is.

Prius rijder, radar cruise control lekker aan en door de electromotor kan de auto een stuk beter remmen zonder de remmen aan te spreken en blijven de remlichten dus ook uit. muziekje erbij beetje rechterbaan en middenbaan bevolken. Samen met de gehaaste linksrijders tanken, maar 2x zo snel klaar zijn met tanken en lekker op 35 liter bezine 900+km rijden.

Echt sinds ik rond tuf in een Prius kom ik overal zo ontspannen aan en kost autorijden nog maar een fractie van wat het eerst koste.

Met deze rijstijl doe ik ook 150K km met een setje remblokken

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:51
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:04:
[...]

In het kort: de aanname dat @vinx77 wel juist anticipeert kan heel verkeerd uitpakken.

Tenzij je over buitenaards superieure voelsprieten bezit. Zomaar een voorbeeldje. Die kerel in zijn gepimpte Volkswagen Polo, die iets te dicht achter je rijdt. Brake checken toch? Dat zo'n eikel in z'n Polo dat maar even lekker niet doet en dat "jij hem wel even zijn lesje leert".

Wat je niet weet is dat het een zachtaardige man is, maar wel eentje met een overgevend kind op de achterbank dat bijna zit te stikken in zijn eigen braaksel. Hij wil graag zo snel mogelijk naar de eerste afrit zodat hij veilig kan stoppen en raakt daardoor een beetje in paniek.

Van niets wetend doe je jij brake check, terwijl hij net even over zijn schouder zijn kleine kind checkt. Als hij na 1 sec weer voor zich kijkt besluit hij een splitsecond een ruk aan zijn stuur te geven om niet achterop jou te klappen. De rest van het verhaal kan je zelf wel invullen.

Natuurlijk is dit wat gechargeerd en de kans dat dit echt zo is is misschien 1 op 1000. Maar dan nog, kijk jij de moeder in de ogen als je terecht staat in de rechtbank omdat zij haar kind heeft verloren aan zo'n figuur als jij? Wil jij dat risico lopen?

Wil jij echt zo'n figuur zijn die iedereen een lesje moet leren en maar niet kan accepteren dat andere mensen gewoon fouten maken? Wist je dat je voor remmen zonder verkeersnoodzaak een boete kan krijgen en aansprakelijk gesteld kan worden als het tot schade komt? Moet iedereen voor ieder foutje afgestraft worden door jou? Is dat jouw taak in deze samenleving?

Sorry, maar ik begrijp daar helemaal niets van. Doe eens relaxt. Als je je ergens aan irriteert, probeer eens wat afstand te nemen van de situatie en je af te vragen of er heel misschien iets is wat jij niet zou kunnen weten. Goed voor jouw bloeddruk en voor onze veiligheid.
Dit is echt genieten, een waanzinnig verhaal verzinnen. Uit de lucht grijpen dat toch echt 1 op de 1000 (ofzo) gevallen een legitieme reden heeft om te duwen en te bumperkleven. En dan serieus genomen willen worden? Wat een verbeelding.

Al die structurele hardrijders zouden eens wat lessen maatschappijleer moeten volgen.

• vinx77
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Dus naast dat je zelf associaal en gevaarlijk gedrag vertoont op de snelwegen in Nederland spoor je andere ook aan tot het uitvoeren van gevaarlijke gedragingen op de snelweg en daarbij de veiligheid van derde in het gedrag te brengen.

Wat je heir ook doet is jezelf overschatten en de potentiele gevolgen onderschatten.

Bizar, snap oprecht niet hoe je dit voor jezelf kan goedpraten.
Dat is de wereld omdraaien! Ik wordt door overschatters in een onveilige situatie gebracht en heb 0 marge om een fout te herstellen. Ik eis mijn marges op door terug te hinten dat ze bumperkleven. Ik ben bij verre niet de enige die dit doet.

En heel serieus: ik heb een Tesla en die heeft last van "phantom breaks". Dat betekent dat de auto bang wordt voor een schaduw en ineens gaat remmen. Dat is wel wat meer dan een rood lampje aantikken. Dit gaat niet goed als er onvoldoende afstand is.

Ben het echt enorm zat dat zoveel mensen maar denken dat ze het voor de anderen gevaarlijk kunnen maken omdat ze het zelf zo "goed onder controle" hebben. Het is potverdomme geen kermis of GTA-V!

Zie ook hoe de wet wordt uitgelegd aan mensen die doen totaal niet doorhebben dat ze gewoon onvoldoende afstand houden: https://letsel.info/botsing-door-plotseling-hard-remmen/ - en als hardrijders niet doorhebben dat dit de realiteit is, is er echt een probleem.

Situaties van afgelopen week (1 lange rit 130 km, verder dagelijks 0 tot 50 km), waarvan 80% op snelwegen:
  • Auto schuin links voor me op 90 km/u in een bocht. Andere auto rijdt met 110 km/u en dramt achter die linksvoor me, beslist dan om in de krappe ruimte erdoor te drukken.
  • 130 km/u rechts inhalen (3 keer). Je schrikt je laveloos, want die dode hoek is wel wat minder overzichtelijk dan links
  • bumperklever klasse aso (0 keer). Goede week. Niet rood aangetikt
  • bumperklever klasse "dat scheelt 10 minuten". Gewoon niks van aangetrokken, maar wel "te laat" naar rechts gegaan (zodra de auto rechts in mijn achteruitkijkspiegel kwam, zoals we allemaal hebben geleerd), dus werd even de les gelezen door afgesneden te worden
  • met 2km/u harder rechts inhalen, omdat ik niet opzij kon gaan door mijn dode hoek alarm. Hiermee bedoel ik niet de 5-baans, 100km/u wegen, waar dit vaker gebeurt
  • slalommen (3 a 4 keer). De vierde keer was iemand die een baansplitsing te laat door had, maar die andere 3 keer was gewoon rechts inhalen omdat een auto het ergste deed voor linksrijders: "onnodig linksrijden".
  • meer dan 15 km/u inhalen in treintjes (tel kwijt). Dit is het nieuwe normaal
Het was over de jaren echt veel erger geworden (zeker met de "ik laat me niet betuttelen" mensen), maar de snelheid terug naar 100 km/u heeft het nog gevaarlijker gemaakt.

Heb trouwens foto's en video's van bijna alle aso's (inclusief nummerborden), behalve van treintjes. Bij bedrijfswagens stuur ik die op naar hun bedrijf. Dan kunnen die hun werknemers betuttelen.

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:15:
[...]

En heel serieus: ik heb een Tesla en die heeft last van "phantom breaks". Dat betekent dat de auto bang wordt voor een schaduw en ineens gaat remmen. Dat is wel wat meer dan een rood lampje aantikken. Dit gaat niet goed als er onvoldoende afstand is.
Vooropgesteld: ben het 100% met je eens.

Ben wel benieuwd wie verantwoordelijk is voor de automatische systemen als ze plotseling hard remmen zonder noodzaak. In principe is de achterrijder verantwoordelijk voor het houden van voldoende afstand maar bestaat de uitzondering voor hard remmen zonder aanleiding (bijvoorbeeld remtest). Als de achterligger kan bewijzen dat de voorganger ineens hard remde zonder aanleiding kan de voorganger aansprakelijk gesteld worden én een artikel 5 krijgen. Als dat echter je automatische Tesla is die remt omdat die een schaduw ziet...

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

xh3adshotx schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Vooropgesteld: ben het 100% met je eens.

Ben wel benieuwd wie verantwoordelijk is voor de automatische systemen als ze plotseling hard remmen zonder noodzaak. In principe is de achterrijder verantwoordelijk voor het houden van voldoende afstand maar bestaat de uitzondering voor hard remmen zonder aanleiding (bijvoorbeeld remtest). Als de achterligger kan bewijzen dat de voorganger ineens hard remde zonder aanleiding kan de voorganger aansprakelijk gesteld worden én een artikel 5 krijgen. Als dat echter je automatische Tesla is die remt omdat die een schaduw ziet...
Ik neem aan dat zo een tesla ook een lidar systeem gebruikt en niet enkel vertrouwd op de machine vision algoritmes..

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-07 13:56
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Daarom ben ik nu zo blij dat alles weer lekker 100 is.

Prius rijder, radar cruise control lekker aan en door de electromotor kan de auto een stuk beter remmen zonder de remmen aan te spreken en blijven de remlichten dus ook uit. muziekje erbij beetje rechterbaan en middenbaan bevolken. Samen met de gehaaste linksrijders tanken, maar 2x zo snel klaar zijn met tanken en lekker op 35 liter bezine 900+km rijden.

Echt sinds ik rond tuf in een Prius kom ik overal zo ontspannen aan en kost autorijden nog maar een fractie van wat het eerst koste.

Met deze rijstijl doe ik ook 150K km met een setje remblokken
yea.. ik kan ook wel 600km halen uit een tank, maar dat boeit me niet zoveel.

duitsland is ook wel fijn op dat opzichte.. lekker met 170 doorrijden en je denkt bijna dat je 100 rijdt omdat iedereen het doet.. zeer rustig wegbeeld.

BMW 330e F30

• xh3adshotx
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Ik neem aan dat zo een tesla ook een lidar systeem gebruikt en niet enkel vertrouwd op de machine vision algoritmes..
Dat hoop en verwacht ik ook maar is niet wat de Tesla eigenaar in het bericht waar ik op reageerde aangaf. Hij heeft het wel degelijk over phantom breaks en ben daarom wel geïnteresseerd in wie de verantwoordelijkheid daarvoor draagt.

• vinx77
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:04:
[...]
Laten we het eens duidelijk zeggen: ik ben diverse keren bang geweest doordat weggebruikers vonden dat ze zelf wel mochten bepalen wat de regels waren. En ik ben niet de enige. Een nettere manier is het gas loslaten, maar merkte dat ik dan nog harder gedrukt werd.

Dus nope. Ik ga zoveel mogelijk mensen overtuigen dat het prima is dat je naar achteren hint dat je meer ruimte wil. Moet je opletten hoe snel het wordt afgeleerd. En ik wil benadrukken dat ik het alleen doe bij de aso-drukkers.

Zoals in mijn vorige post al had gezegd heeft de Tesla een bug. bij mij was de rem-actie op het ergst 10km/u langzamer, maar heb gehoord van mensen die echt in de ankers gingen. Dit gaat gewoon een keer mis.

En die ventjes met een petje op in een Audi, BMW, Mercedes, Tesla of VW Polo - ga jullie eens relaxed doen. 12 minuten sneller is het waard = je bent te dom om te plannen.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Op korte stukken zal de winst minder zijn. Echter het kost mij niets, ik ondervind er geen nadelen van en met een nette rijstijl ondervinden anderen er ook geen nadeel van. Dus een paar minuten tijdswinst ten koste van eigenlijk niks, dat is prima :)
De samenleving daarentegen heb je opgezadeld met meer geluidsoverlast en meer giftige uitstoot(CO2, NOX, fijnstof), terwijl het jou wel degelijk meer kost: 30% hogere brandstofkosten. Wikipedia: Energieverbruik van auto's

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

xh3adshotx schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Dat hoop en verwacht ik ook maar is niet wat de Tesla eigenaar in het bericht waar ik op reageerde aangaf. Hij heeft het wel degelijk over phantom breaks en ben daarom wel geïnteresseerd in wie de verantwoordelijkheid daarvoor draagt.
Uiteindelijk ben je als bestuurder van een motorvoertuig altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van de auto. Je mag de autonome systemen wel gebruiken maar je moet zelf blijven opletten zodat je een fout van de auto altijd zelf kan corrigeren.

• vinx77
Over phantom breaks. ELKE auto kan onverwachts reageren. Bij voldoende afstand en bij gelijke regels (zoals snelheidslimieten en rechts inhalen) wordt de situatie overzichtelijker.

Over verantwoordelijkheid, lees: https://letsel.info/botsing-door-plotseling-hard-remmen/ - of ik nou rem of mijn auto, ik moet voldoende ruimte hebben om een (mogelijk) gevaarlijke situatie te kunnen ontwijken.

• LordSinclair
desmond schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:29:
[...]

De samenleving daarentegen heb je opgezadeld met meer geluidsoverlast en meer giftige uitstoot(CO2, NOX, fijnstof), terwijl het jou wel degelijk meer kost: 30% hogere brandstofkosten. Wikipedia: Energieverbruik van auto's

Dat is de motivatie van vele bestuurders dat het ze niks kost ;)

• Tsurany
  • Niet online
desmond schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Tankpas ;) Bovendien komt er veel meer overlast van oudere auto's dan van moderne auto's. Zullen we die dan ook even verbannen? Of zullen we iedereen bekeuren die geen zonnepanelen op z'n dak legt? Of al die boeren die hier uitstoot creëren zodat ze voedsel naar het buitenland kunnen exporteren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Nu online
vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:32:
Over phantom breaks. ELKE auto kan onverwachts reageren. Bij voldoende afstand en bij gelijke regels (zoals snelheidslimieten en rechts inhalen) wordt de situatie overzichtelijker.

Over verantwoordelijkheid, lees: https://letsel.info/botsing-door-plotseling-hard-remmen/ - of ik nou rem of mijn auto, ik moet voldoende ruimte hebben om een (mogelijk) gevaarlijke situatie te kunnen ontwijken.
Lees de uitzonderingen van je eigen link eens:
Botsing door plotseling hard remmen

Als u plotseling hard remt, dan moet uw achterligger voldoende afstand houden om op tijd te kunnen stoppen. Echter, als er een botsing door plotseling hard remmen ontstaat zonder dat er een verkeersnoodzaak was om zo abrupt te remmen, dan is de plotselinge remmer aansprakelijk te stellen voor de bij het ongeluk ontstane letselschade.
Of bijvoorbeeld

https://ak-advocaten.eu/e...otsing-wie-aansprakelijk/
Plots remmen

Het kan gebeuren dat een automobilist zonder verkeersreden plots remt. Dit is op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 verboden. Staat eenmaal vast dat de remmende automobilist op grond van plotseling remmen schuld draagt, dan rijst vervolgens de vraag of de achteroprijder eigen schuld heeft. Hier komt artikel 19 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij kijken. De bestuurder moet in staat zijn het voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. In de huidige rechtspraak gaat in de volgende situaties de achteroprijder vaak vrijuit:

Als de remmende automobilist ten onrechte remt bij oranje of groen licht;
Als de remmende automobilist onverwacht en nodeloos remt op een autoweg (waar een stopverbod geldt, meestal vluchtbermen beschikbaar zijn en met hoge snelheid gereden wordt). Het motief voor het remgedrag moet voor anderen niet waar te nemen of te verwachten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06-07 09:57
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Tankpas ;) Bovendien komt er veel meer overlast van oudere auto's dan van moderne auto's. Zullen we die dan ook even verbannen? Of zullen we iedereen bekeuren die geen zonnepanelen op z'n dak legt? Of al die boeren die hier uitstoot creëren zodat ze voedsel naar het buitenland kunnen exporteren?
Ja, maar hunnie zijn veel erger!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

[...]

Dat is de wereld omdraaien! Ik wordt door overschatters in een onveilige situatie gebracht en heb 0 marge om een fout te herstellen. Ik eis mijn marges op door terug te hinten dat ze bumperkleven. Ik ben bij verre niet de enige die dit doet.
Omdraaien? Hou op man, je praat je rem aantikken goed. Niemand hier praat de actie van de bumperklever goed. Wil je de ruimte ga dan uit de weg en laat het probleem zo snel mogelijk bij je weg gaan. Met jouw actie vergroot je het risico simpelweg en dat moet je niet willen.

En ja, dan "wint" de bumperklever maar het is maar welk risico jij wil nemen. Jij gaat zijn overschatting niet uit de weg door de rem aan te tikken. Ook hiermee vergroot jij enkel je eigen risico.

Dat een Tesla blijkbaar bepaalde issues heeft waardoor hij uit zichzelf onnodig rijdt is voor jou een probleem en gaat je waarschijnlijk de bestuurder problemen opleveren, ben je bekend met het probleem dan kan je er enigszins rekening mee houden maar zeer zeker niet op jouw manier.
vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Laten we het eens duidelijk zeggen: ik ben diverse keren bang geweest doordat weggebruikers vonden dat ze zelf wel mochten bepalen wat de regels waren. En ik ben niet de enige. Een nettere manier is het gas loslaten, maar merkte dat ik dan nog harder gedrukt werd.

Dus nope. Ik ga zoveel mogelijk mensen overtuigen dat het prima is dat je naar achteren hint dat je meer ruimte wil. Moet je opletten hoe snel het wordt afgeleerd. En ik wil benadrukken dat ik het alleen doe bij de aso-drukkers.
Oprecht, met dit soort reacties op foute acties ben ook jij een gevaar op de weg. Niets meer, niets minder.

[Voor 5% gewijzigd door Napo op 29-06-2020 14:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Grappige voorbeelden:
  • oudere auto's worden al gemeden uit de binnensteden vanwege giftige uitstoot
  • voor zonnepanelen gelden subsidieregelingen
  • de expansie van boerenbedrijven wordt door de politiek tegengehouden wegens te hoge NOX
Maar goed, het kost jou uiteindelijk niks.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• redwing
[...]
Tja, toch is dat het enige dat je kan/mag doen en daarna zo snel mogelijk naar rechts.
Waarom denk je dat er ook maar iemand hier iets afleert? Je wil ongewenst gedrag bestraffen met ongewenst gedrag en verwacht dan dat dat iets gaat doen? Het enige wat dat doet is de weg onveiliger maken.
Zoals in mijn vorige post al had gezegd heeft de Tesla een bug. bij mij was de rem-actie op het ergst 10km/u langzamer, maar heb gehoord van mensen die echt in de ankers gingen. Dit gaat gewoon een keer mis.
Tja, lijkt me toch echt een probleem voor jou en niet je achterligger. Jij bent verantwoordelijk voor je auto en wat die doet. Als je echt bang bent dat ie onverwacht remt moet je terug naar de garage en het laten fixen. Als jij er echt zo bang voor bent en dan toch door rijdt ben jij het gevaar op de weg.
En die ventjes met een petje op in een Audi, BMW, Mercedes, Tesla of VW Polo - ga jullie eens relaxed doen. 12 minuten sneller is het waard = je bent te dom om te plannen.
Wat dacht je van die ventjes in een Tesla die denken een snelle auto te hebben.......

Mensen moeten eens ophouden met te proberen om anderen op de weg iets te leren. De enige die je kunt sturen en aanpassen ben je zelf. Bedenk dus hoe je het jezelf makkelijker kunt maken en bedenk vooral hoe je uit bepaalde situaties kunt blijven. Ik heb dus echt nooit last van rechts inhalers, conflicten bij invoegen etc. Bekijk simpelweg wat het beste is voor die situatie en reageer daar op. En moet ik daarvoor even gas lossen, prima. Is de linkerbaan vrij en kan ik een treintje invoegers het makkelijk maken door een baan op te schuiven, prima. En ik kan ook prima met 130 aan komen rijden en dan toch een vrachtwagen voor laten gaan. Samenwerken in het verkeer werkt nu eenmaal veel beter dan ieder voor zich.

[removed]

• _JGC_
  • Laatst online: 07:53
gysman11 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:19:
[...]

Heerlijk toch? ;) Je moet alleen niet op 3 meter van je voorganger gaan rijden. Iedereen klaagt altijd zo over de a2 tussen maarssen en amsterdam. Maar is het je wel eens opgevallen hoe rustig het verkeer daar is ten opzichte van elkaar?
Dat is helaas wel wat er in de praktijk gebeurt. Aan de ene kant omdat je voorligger niet constant rijdt (kan ook niet als je 2s afstand wilt aanhouden: er pleurt constant een auto voor je neus in de rij en als je gas los laat om afstand te nemen moet alles achter jou dat ook).

Die keren dat ik in de randstad kom in de 100km/h gedeeltes kom ik maar heel moeilijk terug op de rechter strook omdat iedereen daar bumper aan bumper rijdt. Dat hebben we hier in Friesland nu ook met 100km/h zodra het een klein beetje drukker wordt.

Afstand bij 130km/h is al te kort bij de meesten, bij 100km/h lijkt het allemaal zo langzaam en worden de marges in verhouding nog kleiner gemaakt. Zelfde discussie als winter vs zomerbanden en oud barrel vs moderne auto: zodra het veiliger voelt nemen de meeste mensen ineens veel meer risico.

• hoevenpe
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:54:
zodra het veiliger voelt nemen de meeste mensen ineens veel meer risico.
Of gaan zitten internetten op hun mobiel, zeker op de cc...

• vinx77
redwing schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:45:

Waarom denk je dat er ook maar iemand hier iets afleert? Je wil ongewenst gedrag bestraffen met ongewenst gedrag en verwacht dan dat dat iets gaat doen? Het enige wat dat doet is de weg onveiliger maken.
Dit was de laatste aso-bumperklever, waarvan ik een foto heb gemaakt. Ik ging net inhalen en deze vond toen al dat ik opzij moest. Ik rij hier 102 km/u. De afstand tussen twee strepen is 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang - reken zelf maar uit hoe ver ie achter mij zat. De aangeraden afstand bij 100 km/u is 50 meter.

In mijn achterspiegel zag ik de voorruit dus niet. Ik heb toen snel iets snelheid genomen (tegen de 108 km/u aan) en toen rem aangetikt.

Wat moet ik anders? Gewoon accepteren dat dit mij op bijna elke lange rit gebeurt? Mezelf erbij neerleggen dat de aso wint? Heb rondgevraagd of meer mensen het opviel dat er veel asocialer werd gereden, en ik hoor graag de eerste die vindt dat het wel mee valt.

Ja, heb de politie gebeld en zo'n 20 minuten een heel fijn gesprek gehad. Zij raadden mij aan met het ministerie IenW, maar vooral Rijkswaterstaat in gesprek te gaan. Dit is een heel ander proces en duurt langer - dit lag stil doordat ik even wat andere zaken te doen had (zoals mijn bedrijf buiten de Corona-gevolgen te houden). Als hier mensen zijn die hierbij betrokken willen worden, stuur me maar een DM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-07 16:58
Persoonlijke ervaring, 100 snelheid geen problemen/moeite mee, de personen in een dikke bmw racen je toch wel voorbij. Enige minpunt want ik zelf kan bedenken ik rij 110 op cruise control en door gewenning van 130-140km ga je eerder opzij om in te halen. Nu de 100km snelheid er is schat ik dat best vaak verkeerd in waardoor het gevoel komt dit duurt lang.

dingen die ik persoonlijk heel prettig vind, minder remmende mensen, rij stukken zuiniger eerst 960/970km op een tank nu +/- 1050 (tank altijd 1 streepje voor rood en teller geeft aan nog 150km te kunnen doorrijden)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 03-07 13:15
vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Mezelf erbij neerleggen dat de aso wint?
Dit is het punt waar het fout gaat. Want nu komt er ego om de hoek en is het opeens een wedstrijd geworden.
En wat win je eigenlijk als je op je rem gaat staan?

Gedrag trachten te corrigeren op de weg is net zoiets als debatteren op internet. (yep. ben er weer ingetuind)

• vinx77
hoevenpe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Of gaan zitten internetten op hun mobiel, zeker op de cc...
Heb een paar leuke filmpjes van whapzwappers (dus whatsappers zonder lane-assist), die beide lijnen kruizen en niemand die er nog langs durft.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

[...]
In mijn achterspiegel zag ik de voorruit dus niet. Ik heb toen snel iets snelheid genomen (tegen de 108 km/u aan) en toen rem aangetikt.
Je blijft je associale en gevaarlijke gedrag goedpraten. Daar gaat het fout...

Zolang je dat niet wil begrijpen ben je toch echt zelf ook een gevaar op de weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EnigmA-X
[...]
In mijn ogen eis je "jouw marges" op, door ze te verkleinen. Het enige resultaat van je rem zachtjes aantikken is een moment dat het voertuig achter jou nog dichterbij komt. De andere bestuurder moet namelijk ook nog reageren.
Laat ik nou ook een Tesla rijder zijn. Phantom braking heb ik in de 20.000km met mijn Tesla nog nooit gehad zonder dat AP aan stond. Als de jouwe dat wel doet, zou ik dat snel na laten kijken.
Ben het echt enorm zat dat zoveel mensen maar denken dat ze het voor de anderen gevaarlijk kunnen maken omdat ze het zelf zo "goed onder controle" hebben. Het is potverdomme geen kermis of GTA-V!
Je bent je ervan bewust dat, naar het gevaar dat een ander jou brengt, jij zelf daar nog vrolijk een schepje bovenop doet?
[...]
Dus omdat anderen vinden dat ze zelf de regels mogen bepalen, mag jij dat ook?
[...]
Ah, hadden we het eerder niet over het eigen kunnen overschatten. Waarom denk jij in godsnaam dat de stucadoor die loopt te bumperkleven omdat ie zin heeft in bier, ook maar iets van jouw acties leert?

Eerst overschat je jezelf, door te denken dat je iemand wel een lesje kan leren op deze manier. Daarna overschat je de ander door te denken dat hij/zij er ook echt iets van leert.
[...]
Wat moet ik anders? Gewoon accepteren dat dit mij op bijna elke lange rit gebeurt? Mezelf erbij neerleggen dat de aso wint?
Rustig blijven en naar rechts gaan zodra dit kan. Steek dan je middelvinger op ofzo, als je zo nodig een statement moet maken.

Maar: ...dat de ander dan "wint"? Strijden jullie voor de Darwin-award?

Waarom voel jij je verantwoordelijk voor zijn gedrag op de weg? Wat maakt jou zo goed dat jij hem wel even leert hoe het moet? Of zoals mijn moeder zou zeggen: wie denk je eigenlijk dat je bent?

Je gaat het gedrag op de weg niet veranderen op deze manier, het is een kansloze gedachte. Je probeert zo'n beetje de evolutie van de mens te veranderen: het grote gros van de mensen is gewoon dom en kunnen maar weinig dingen tegelijk, denken subjectief en wanen zich veilig in een metalen kooi. Jij denkt dat even te kunnen gaan verhelpen. Nogmaals, over overschatting gesproken 8)7

Om af te sluiten, ik hoop voor jou dat je niet eens ontzettend wordt klemgereden en uit je auto getrokken wordt. Ik hoop ook dat je mij niet treft als getuige of (indirect) slachtoffer bij de rechter.

Om heel eerlijk te zijn, ik denk niet dat we het eens gaan worden.

Ga je bedrijf redden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• redwing
[...]
Dit was de laatste aso-bumperklever, waarvan ik een foto heb gemaakt. Ik ging net inhalen en deze vond toen al dat ik opzij moest. Ik rij hier 102 km/u. De afstand tussen twee strepen is 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang - reken zelf maar uit hoe ver ie achter mij zat. De aangeraden afstand bij 100 km/u is 50 meter.

[Afbeelding]

Wat moet ik anders? Gewoon accepteren dat dit mij op bijna elke lange rit gebeurt?
Ja, veel meer kun je niet. Enige andere dat je kunt doen is hem eerst in te laten halen. Je ziet hem ten slotte al aankomen met een hogere snelheid dan jou en weet dus ook dat hij jou in wil halen.
Mezelf erbij neerleggen dat de aso wint?
Dit is dus waar het fout gaat. Het is geen wedstrijd met een winnaar/verliezer. Als er echt iets gebeurt heb je 2 verliezers. Het enige wat jij met je remlichten doet is de kans dat je die 2 verliezers daadwerkelijk krijgt een stuk groter maken.
Heb rondgevraagd of meer mensen het opviel dat er veel asocialer werd gereden, en ik hoor graag de eerste die vindt dat het wel mee valt.
Ik heb totaal nergens last van, iig niet meer dan voorheen. Ja, het is een tijdje door Corona rustiger geweest op de weg waardoor het nu misschien weer meer opvalt, maar het is niet met de 100km/u plotseling een stuk erger geworden.
Ja, heb de politie gebeld en zo'n 20 minuten een heel fijn gesprek gehad. Zij raadden mij aan met het ministerie IenW, maar vooral Rijkswaterstaat in gesprek te gaan. Dit is een heel ander proces en duurt langer - dit lag stil doordat ik even wat andere zaken te doen had (zoals mijn bedrijf buiten de Corona-gevolgen te houden). Als hier mensen zijn die hierbij betrokken willen worden, stuur me maar een DM.
Dit is inderdaad de enige partij die er iets aan kan doen. Jij kunt het in je auto alleen voor jezelf makkelijker maken, anderen iets leren gaat je niet lukken.
En heel eerlijk gezegd is het enige dat hier echt tegen helpt meer politie op de weg brengen.

[removed]

• vinx77
Napo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Je blijft je associale en gevaarlijke gedrag goedpraten. Daar gaat het fout...

Zolang je dat niet wil begrijpen ben je toch echt zelf ook een gevaar op de weg.
Tja, vervelend voor je. Nu moet je EN rekening houden met mensen die het goedpraten dat ze rechts in mogen halen en 25 km/u te hard mogen rijden, EN mensen die het goedpraten dat ze hun wettelijk geregeld ruimte op de snelweg opeisen.

De status quo is dat de eerste groep compleet wordt getolereerd. Dat ik maar 120 km/u mee moet rijden als ik geen bumper in mijn reet wil. Dat ik die hartverzakkingen maar aan moet wennen als ik maar rechts wil, maar een hardrijder daar al eerder een gaatje vond. Fuck dat.

[Voor 27% gewijzigd door vinx77 op 29-06-2020 15:54]

• Patrock
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 20:12

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

[...]

Brake check is rechts er langs, dat weet je hé? met kans op een spiegel minder. Moet je opletten hoe snel mensen het afleren.

:')

KTM 1190 Adventure

• EnigmA-X
Hoijong schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Dit is echt genieten, een waanzinnig verhaal verzinnen. Uit de lucht grijpen dat toch echt 1 op de 1000 (ofzo) gevallen een legitieme reden heeft om te duwen en te bumperkleven. En dan serieus genomen willen worden? Wat een verbeelding.

Al die structurele hardrijders zouden eens wat lessen maatschappijleer moeten volgen.
Ik zal de allerlaatste zijn die bumperkleven goedkeurt, mensen maken gewoon fouten. Soms om stomme redenen, soms om begrijpelijke redenen. Geen van beide is altijd van toepassing.

Verder: verbeelding? serieus genomen willen worden? Zo serieus als jij het maar tot je wil nemen, ik geloof niet dat ik iemand hier iets verplicht ben.

En in plaats van lessen 'maatschappijleer' (wtf?) zou ik het liefst gewoon zien dat bumperkleven zwaar(der) bestraft wordt en die mensen standaard de verplichte cursus krijgen.

Tot slot, zo uit de lucht gegrepen is het niet. Trust me.

• Hoijong
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Ik zal de allerlaatste zijn die bumperkleven goedkeurt, mensen maken gewoon fouten. Soms om stomme redenen, soms om begrijpelijke redenen. Geen van beide is altijd van toepassing.

Verder: verbeelding? serieus genomen willen worden? Zo serieus als jij het maar tot je wil nemen, ik geloof niet dat ik iemand hier iets verplicht ben.

En in plaats van lessen 'maatschappijleer' (wtf?) zou ik het liefst gewoon zien dat bumperkleven zwaar(der) bestraft wordt en die mensen standaard de verplichte cursus krijgen.

Tot slot, zo uit de lucht gegrepen is het niet. Trust me.
Nee ik vertrouw random geroep op een forum niet. 1 op de 1000 bumperklevers heeft een rechtvaardiging is je claim? I call bullshit.

• vinx77
Patrock schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Brake check is rechts er langs, dat weet je hé? met kans op een spiegel minder. Moet je opletten hoe snel mensen het afleren.

:')
Heb camera's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

(...)
(...)

Wat moet ik anders? Gewoon accepteren dat dit mij op bijna elke lange rit gebeurt? Mezelf erbij neerleggen dat de aso wint? Heb rondgevraagd of meer mensen het opviel dat er veel asocialer werd gereden, en ik hoor graag de eerste die vindt dat het wel mee valt.
Vooropgesteld dat ik aan de hand van de foto geen snelheden in kan schatten. Maar als de Renault buschauffeur voorhad jou in te halen en dit had kunnen doen zonder jou klem te rijden heb je mogelijk zelf een inschattingsfout gemaakt door je auto er voor te knikkeren. Er is immers nog de nodige afstand tot de auto die jij voorhad om in te halen. Dan zou ik als achterop komend bestuurder ook over de zeik zijn, want je had gewoon even kunnen wachten in plaats van me de pas af te snijden. Maar aan de andere kant kan ik hier niet zien of jij jezelf klem had gereden omdat het niet zichtbaar is wat er achter de Renault nog aan komt.

Allemaal geen probleem, het kan echter wel de reden zijn waarom iemand zo dicht op je bumper komt (uit laten rollen ipv vol op de rem te trappen). Uiteindelijk heb je volgens de regels sneller verkeer voor te laten gaan, zelfs als die persoon harder rijdt dan de limiet toestaat. Dan is het in plaats van een asociale bumperklever een asociale hardrijder, maar heb jij tenminste je best gedaan een gevaarlijke situatie te vermijden, in plaats van te veroorzaken dan wel verergeren. Idioten zal je altijd houden in het verkeer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
Waar ook op staat dat jij zonder reden remt.....

[removed]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joris748
@vinx77 Aso-bestuurders maken blijkbaar hele sterke emoties bij je los. Ik kan me daar ook behoorlijk kwaad over maken, maar tegenwoordig heb ik vooral medelijden met dat soort stumpers (de aso-bestuurders). Bijkomend voordeel is dat die gedachten de emoties meteen flink afvlakken. Misschien dat dat voor jou ook werkt :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Tja, vervelend voor je. Nu moet je EN rekening houden met mensen die het goedpraten dat ze rechts in mogen halen en 25 km/u te hard mogen rijden, EN mensen die het goedpraten dat ze hun wettelijk geregeld ruimte op de snelweg opeisen.

De status quo is dat de eerste groep compleet wordt getolereerd. Dat ik maar 120 km/u mee moet rijden als ik geen bumper in mijn reet wil. Dat ik die hartverzakkingen maar aan moet wennen als ik maar rechts wil, maar een hardrijder daar al eerder een gaatje vond. Fuck dat.
Ik weet niet en begrijp niet waarom je het nu persoonlijk gaat maken. Ten eerste ben ik geen bumperklever, ik praat het niet goed dat mensen 25km/u te hard rijden - lees mijn berichten maar teurg - noch dat men rechts inhaalt.

Jij hebt echter geen wettelijk recht om je ruimte op te eisen, en zo wel, toon dat aub aan middels die wettelijke teksten.

beiden groepen worden niet getolereerd maar uiteindelijk staat de veiligheid vooraan, voor zowel de overtreder als mijzelf, dan kies ik inderdaad voor mezelf door aan de kant te gaan.

Begrijp je uberhaupt welke risicos je creeert?

aanvulling: De uitspraken die je doet en de acties die je zegt te ondernemen geven mij meer het beeld dat je juist niet als bestuurder in een auto zou moeten zitten.

redwing schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Waar ook op staat dat jij zonder reden remt.....
Om eerlijk te zijn, hij "remt" wellicht niet echt maar laat zijn remlichten oplichten. Echter creeer je alsnog een situatie die een schrikreactie kan opwekken met onwenselijke gevolgen. Kijk, als hij nou even zijn waarschuwingslichten aan zou zetten is het nog enigszins te begrijpen.

[Voor 20% gewijzigd door Napo op 29-06-2020 16:01]

• vinx77
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Niet zwaarder, maar vaker. Heb liever een systeem van overal continue controle en dan een mailtje van de pliesie met "stoute meneer/mevrouw! U heeft dit jaar N punten over, dan wordt het een brief met acceptgiro". Dat puntenpaspoort werkt ook niet, omdat mensen geen nieuwe kans kunnen krijgen en de straf erg hoog is - het gaat erom dat iedereen door heeft waarom een veroorzaakte situatie gevaarlijk is en wat dan wel te doen.

En dan de chaos van de snelheidslimieten - ik heb eens geprobeerd om het bij te houden zonder gevaarlijke situaties te creëren (dus gewoon "gas" loslaten), en het is simpelweg onmogelijk. ik begrijp op bepaalde stukken wel waarom iedereen me links voorbij vliegt - situaties slaan vaak nergens op en zijn erg inconsistent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EnigmA-X
Hoijong schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Nee ik vertrouw random geroep op een forum niet. 1 op de 1000 bumperklevers heeft een rechtvaardiging is je claim? I call bullshit.
Ok, nog een keer dan: begrijpelijke fouten maken is niet hetzelfde als een rechtvaardiging. Mijn 'claim' is dat mensen soms onbewust domme dingen doen. Zoals bumperkleven, of een brake check.

In de kern wil niemand zichzelf dood rijden. Er is alleen wel sprake van overschatting. Mensen rijden te hard, omdat ze denken dat ze de controle niet kwijt raken. Mensen doen bumperkleven, omdat ze denken dat ze op tijd kunnen reageren. Mensen doen de remlichten branden, omdat ze denken dat de ander dan iets leert.

De overeenkomst: allemaal creëren ze onnodig veel gevaar. Allemaal overschatten ze zichzelf.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

vinx77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:06:
[...]
het gaat erom dat iedereen door heeft waarom een veroorzaakte situatie gevaarlijk is en wat dan wel te doen.
Het verbaast me oprecht dat jij degene bent die deze uitspraak doet. zeker in combinatie met jouw voorgaande posts:
Ik ben zo iemand die de rem aantikt (dan gaan remlichten even aan, maar wordt er niet of nauwelijks geremd) als er gebumperkleeft wordt op 100 km/u en dat heeft gezorgd voor heel wat middelvingers.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Is er een wet die ons verbiedt om op de hoedenplank een LED-bar te leggen die woorden kan spellen?

Zoals:

"HOUD AFSTAND"

Of maak het systeem slimmer, bouw een systeem in net zoals een adaptive cruise control de afstand kan bepalen ten opzichte van je voorligger. En dan afhankelijk van de snelheid een adviesafstand inbouwen:

"2 METER" en "HOUD AFSTAND" afwisselend (rood, knippert)
"5 METER" en "HOUD AFSTAND" afwisselend (rood, knippert)
"15 METER" en "HOUD AFSTAND" afwisselend (oranje)
"30 METER" en "BIJNA! JE KAN HET" afwisselend (geel)
"50 METER! BEDANKT!" (groen)

En dit wettelijk verplicht maken na een paar jaar, met verplichte inbouw van een camera in de achterkant van de auto.

Deze camera maakt dan een foto van bumperklevers, stuurt deze automatisch op naar het CJIB, deze schrijft na een 3-tal waarschuwingen automatisch een boete uit aan de eigenaar van de bumperklever die op zijn beurt direct via de officiële berichtendienst van de overheid het bericht krijgt (tijdens het bumperkleven) dat er een boete is uitgeschreven. Als de bumperklever z'n telefoonnummer ook bekend is kan dat ook via WhatsApp of SMS worden verstuurd.

Direct afstraffen. Dat moet met de techniek anno 2020 wel lukken, niet?

• EnigmA-X
Blue-eagle schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:09:
Is er een wet die ons verbiedt om op de hoedenplank een LED-bar te leggen die woorden kan spellen?
Jep. De wet die zegt dat het niet mag staat in Artikel 41A RVV.

Relevant: https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=39488#p496678
(In dit topic stelt iemand dezelfde vraag).

• Hoijong
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Ok, nog een keer dan: begrijpelijke fouten maken is niet hetzelfde als een rechtvaardiging. Mijn 'claim' is dat mensen soms onbewust domme dingen doen. Zoals bumperkleven, of een brake check.

In de kern wil niemand zichzelf dood rijden. Er is alleen wel sprake van overschatting. Mensen rijden te hard, omdat ze denken dat ze de controle niet kwijt raken. Mensen doen bumperkleven, omdat ze denken dat ze op tijd kunnen reageren. Mensen doen de remlichten branden, omdat ze denken dat de ander dan iets leert.

De overeenkomst: allemaal creëren ze onnodig veel gevaar. Allemaal overschatten ze zichzelf.
Ah nu zeg je totaal iets anders dan epistel van je. Maar dan nog, overschatting heeft niks te maken met de gemiddelde verkeershufter die sneller dan de toegestane snelheid wil rijden en gaat bumperkleven als anderen te langzaam voor hem rijden. En dat heeft helemaal niks te maken met een goede reden om te hard te rijden, zoals dat kotsende/stikkende kind, die volgens jou 1 op de 1000 toch wel heeft.

Je aannames over waarom mensen iets doen zijn nogal kortzichtig. Weet ik veel waarom iemand zich als een hufter gedraagt, ik ben geen psycholoog. Ik weet enkel dat het niet toegestaan is en dit hele topic vol staat met mensen die krom recht willen praten. Lijkt wel de snelweg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:43
[...]

[Afbeelding]

Waarom ga je na het inhalen niet aan de kant?

Wegmisbruikers zijn gevaarlijk, maar mensen die eigen rechter gaan spelen net zo veel.

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01:26
Ben ik enige die het prima vind om zich te laten inhalen en wel eventjes wacht tot de rits auto's voorbij is voor ik die vrachtwagen inhaal, die inderdaad maar 90 rijdt ipv 100? Stel dat ik een HELE minuut moet wachten, dan scheelt dat wel (100-90)*(1/60)=170 meter... dat is 0.17/100*3600= 6 seconde ...
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True