Onnodig links rijden vs. rechts inhalen

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 26.300 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Gisteren (zondag) reden ik en mijn vriendin na een dagje strand naar huis (Vlissingen -> Breda). En Tussen Tholen en Bergen op Zoom viel het me op dat er een hele rits auto's op de linker rijbaan reed, terwijl er rechts vrijwel geen auto reed. Op de linkerrijbaan werd vrijwel continue op de rem getrapt, waardoor de snelheid schommelde tussen de 90 en 100km/u, terwijl er gewoon 130km/u is toegestaan daar. Daarom dacht ik, bekijk het maar, ik ga gewoon rechts rijden, dan kan ik tenminste wel doorkarren (natuurlijk niet harder dan de toegestane snelheid). Waarna mijn vriendin me er (terecht) op wees dat ik niet rechts mag inhalen. Maar ook onnodig links rijden is verboden. Voor rechts inhalen staat er een boete van €240, voor onnodig links rijden een boete van €180. Uiteindelijk ben ik daarom maar gewoon netjes rechts blijven rijden op dezelfde snelheid als de auto links van me, zodat ik deze niet rechts inhaalde, maar ook niet onnodig rechts zou rijden.

Bij fileverkeer mag er wel rechts ingehaald worden. Zie artikel 13: https://infopolitie.nl/in...83-inhalen-en-filerijden:
Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Maar er was van file in dit geval geen sprake.

Toch vraag ik me af of mijn uiteindelijke keuze het beste is. De verkeers'flow' wordt op deze manier ook niet echt bevorderd, zowel door de autorijders op de linkerbaan niet, als door mij (omdat ik me aan dezelfde snelheid hou als de auto naast me). Als ik wel harder door zou rijden op de rechterbaan en ga inhalen, wie zit er dan het meest fout? Ik zou namelijk niet rechts inhalen als men niet onnodig links zou rijden, dus het een is dan toch het gevolg van de ander?

Alle reacties

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:47
Alleen de voorste rijdt daar onnodig links, of zit in een inhaalpoging voor nog trager verkeer. De rest wil gewoon inhalen. Het is daar echt niet zo dat er vrijwillig geen 130 wordt gereden.

En niets irritanter dan dat je links rijdt om in te gaan halen en je dan rechts wordt ingehaald door iemand en dan duikt in het gat dat je hebt gelaten naar de voorganger om niet de hele tijd abrupt te moeten remmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hyptonize schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:12:
Als ik wel harder door zou rijden op de rechterbaan en ga inhalen, wie zit er dan het meest fout? Ik zou namelijk niet rechts inhalen als men niet onnodig links zou rijden, dus het een is dan toch het gevolg van de ander?
Er is geen kwestie van 'meest fout', allebei zit je fout. Echter, bij rechts inhalen is grotere gevaarzetting. Vandaar dat er imho ook veel te weinig gehandhaafd wordt onnodig links rijden en teveel op rechts inhalen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:14
celshof schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:17:
Alleen de voorste rijdt daar onnodig links, of zit in een inhaalpoging voor nog trager verkeer. De rest wil gewoon inhalen. Het is daar echt niet zo dat er vrijwillig geen 130 wordt gereden.

En niets irritanter dan dat je links rijdt om in te gaan halen en je dan rechts wordt ingehaald door iemand en dan duikt in het gat dat je hebt gelaten naar de voorganger om niet de hele tijd abrupt te moeten remmen.
Onzin.. de rest rijdt ook onnodig links, die kunnen gewoon rechts blijven tot ze kunnen inhalen.

En ja, ik haal links rijders soms rechts in. Als ze vanaf Zoetermeer tot Gouda links blijven rijden, gaan ze dat niet doen om "in te halen"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

St@m

@ Your Service

Hier maak ik me al jaren niet meer druk over. Gewoon rechts er langs.
Nouja, bij een treintje dat aan het inhalen is sluit ik aan. Maar die eenzame midden- of linksplakkers.. Nee.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:18
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten.
Ben ik aan de kant gezet door oom agent..

Ik ben er vanaf gekomen met een waarschuwing maar het valt gewoon onder rechts inhalen.

Ook de situatie uitgelegd en gaf ook wel gelijk dat men naar rechts moest e.d.
Dus met beide trek je aan het korstte eind.

Ook op de 3 baans weg iedere dag naar mijn werk precies hetzelfde.
Men durft of wil gewoon niet op de vluchtstrook/rijbaan rijden.

Ze nu wel regelmatig aan het controleren op links rijders maar helaas maakt het niet veel uit.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hyptonize Deze discussie is al eerder besproken. Is ook al vaker besproken bij Wegmisbruikers en netjes beantwoord door deskundige. De plaats op de weg is zvm rechts. als je gewoon rechts blijft rijden is er niets aan de hand, je haalt pas in als je van rechts telkens link ervoor drukt. net als je van links (normaal) inhaalt. voorbij rijden is een andere handeling dan inhalen. Inhalen is je verplaatsen naar andere baan en dan weer invoegt voor de auto(s) die je voorbij bent gereden.

Helaas denken sommige agenten dat het inhalen is

aanvulling van mijn mening: Koos Spee verteld, wat neerkwam op het volgende:
(voor degen die niet weten wie Koos Spee is; adviseur van Procureurs-generaal, en voormalig verkeersofficier van justitie)
Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).

staat ook in onderstaand artikel (na zoekactie voor Agee )

http://www.ikkie.org/cjib...l.php?artikel=inhalen.art

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 03-09-2018 13:47 . Reden: Wie is Koos Spee ? ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik moet bekennen dat ik dan ook zoiets heb van: doei, dan maar rechts er voorbij. Heb me echter wel eens laten vertellen dat op wegen waar 3 of meer rijstroken zijn, het is toegestaan mits er nog een baan tussen zit. Dus in baan 3 een linksrijder gewoon in baan 1 straffeloos voorbij mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 20:47
St@m schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:20:
Hier maak ik me al jaren niet meer druk over. Gewoon rechts er langs.
Nouja, bij een treintje dat aan het inhalen is sluit ik aan. Maar die eenzame midden- of linksplakkers.. Nee.
Op deze weg is het altijd een treintje. soms wel wat lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

celshof schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:17:
...Het is daar echt niet zo dat er vrijwillig geen 130 wordt gereden.
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
- Een auto met aanhanger die met enkele km/h verschil een ander wil inhalen
- iemand die zuinig wil rijden
- andere vrachtwagen
- iemand met een gare auto die niet harder wil / durft
- een bejaarde
- iemand die aan het appen is en niet in de gaten heeft dat ie überhaupt aan het rijden is
enz...

Gadgets FTW!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
Gewoon rechts rijden en op het moment dat links weer op de rem gaat haal je automatisch weer een aantal auto's in. Met de auto maak ik mij er niet meer zo druk om eigenlijk, soms er voorbij en soms wacht ik. Met de motor is het standaard rechts er voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 22:40
Ik begrijp de ergernis, als er een treintje is sluit ik me netjes aan.
Als er een irritant persoon voor me onnodig links rijdt terwijl het rechts compleet leeg is, dan duw ik die persoon lekker naar rechts. (niet bumper kleven maar een beetje irritant erachter rijden)
Rechtsinhalen waarbij de fl*kker expres/per ongeluk toch naar rechts gaat lijkt me gevaarlijker.

Probeer zo min mogelijk rechts in te halen (het liefst helemaal niet) want zodra het een gewoonte wordt gaat het een keer mis =)

[ Voor 7% gewijzigd door forzabesiktas op 03-09-2018 10:54 ]

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:20:
@hyptonize Deze discussie is al eerder besproken. Is ook al vaker besproken bij Wegmisbruikers en netjes beantwoord door deskundige. De plaats op de weg is zvm rechts. als je gewoon rechts blijft rijden is er niets aan de hand, je haalt pas in als je van rechts telkens link ervoor drukt. net als je van links (normaal) inhaalt. voorbij rijden is een andere handeling dan inhalen. Inhalen is je verplaatsen naar andere baan en dan weer invoegt voor de auto(s) die je voorbij bent gereden.

Helaas denken sommige agenten dat het inhalen is
Heb je een linkje naar het betreffende fragment? Want ik kan me dit namelijk haast niet voorstellen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rechts erlangs is ook naar mijn mening veiliger als er een vluchtstrook is. Mocht iemand je over het hoofd zien dan kan je op die manier uitwijken, verder is op de linkerbaan rijden dan uiterst vermoeiend omdat het verkeer constant op de rem trapt.

Het door de TS gestelde scenario is overigens nog veel extremer aanwezig in Duitsland, daar is het snelheidsverschil dan ook nog een stuk groter. Linkerbaan gaat daar geregeld van 140 naar 80 op de linkerbaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:26:
[...]

Heb je een linkje naar het betreffende fragment? Want ik kan me dit namelijk haast niet voorstellen :X
De plek op de weg is rechts, dus de rest hoort ook rechts te rijden. zal me benieuwen of er geen rood kruis beven het wegdek branden waar @hyptonize reed

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:30:
[...]

De plek op de weg is rechts, dus de rest hoort ook rechts te rijden. zal me benieuwen of er geen rood kruis beven het wegdek branden waar @hyptonize reed
Ah, ok, het is jouw interpretatie van inhalen. Makes sense. Ik dacht even dat je refereerde aan een expert / deskundige / gezaghebbende die een dergelijk standpunt uitte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je dan rechts gaat rijden maar niet rechts inhaalt heb je iig het comfort van rustig kunnen rijden zonder steeds de rem nodig te hebben.
En af en toe remt de auto links naast je dat je deze inhaalt, maar rustig meerijden werkt het meest ontspannen.

* Delerium denkt dat elke kilometer een oom agent kan opduiken. En redelijk zijn ze niet vaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
Ik vind dit eerlijk gezegd altijd een lastige situatie. De maximumsnelheid is vastgelegd op 120 / 130 kilometer per uur, maar het is geen minimumsnelheid. Voor wat dat betreft mag een auto ook op de linkerbaan met een lagere snelheid zich verplaatsen. Het wordt een vervelendere situatie zodra er gaten op de middelste en rechter rijstrook vallen.

Persoonlijk ben ik gestopt met het rechts inhalen, maar ik probeer nu de andere weggebruikers tot inzicht te laten komen door zelf overdreven 'netjes' naar rechts te gaan zodra het mogelijk is.

Stack Sats

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

In een steeds remmende trein op de linkerbaan rijd ik niet fijn, dus ga ik lekker rechts rijden, houd dezelfde snelheid aan (want ik erger mijzelf ook aan de rechtsinhalers). Dat rijd echt veel rustiger. Bij remmen in het treintje haal je dan automatisch in (en daar laat ik dan mijn gas los, want er komt er geheid 1 naar rechts zonder te kijken)

Uiteindelijk kom je bij het object wat er ingehaald moet worden, en dan is er vast wel een keer een plaatsje waar ik tussen kan, zonder het overige verkeer te hinderen.

Hiermee heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik rechts inhaal om er plekken mee te winnen, en ik wordt niet gefrustreerd door de rembewegingen.

Echter: middenbaan- of linkerbaanplakkers worden door mij met regelmaat gewoon rechts ingehaald (met een beperkt snelheidverschil).

Twee mogelijke uitkomsten:
1) Mensen die opkijken en denken, oh ik kan wel naar rechts -> Die gaan ook naar rechts
2) Mensen die niets merken of te druk aan het kletsen zijn -> Die blijven plakken.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:33:
[...]

Ah, ok, het is jouw interpretatie van inhalen. Makes sense. Ik dacht even dat je refereerde aan een expert / deskundige / gezaghebbende die een dergelijk standpunt uitte. :)
Ik kom van Arnhem en moet richting Deventer. Dan blijf ik rechts rijden en links gaat men al vroeg rijden om die richting uit te gaan (dacht Zwolle). dan mag ik hun niet rechts voorbij om 1.5km verder rechts uit te voegen naar Deventer ? De plek op de weg is rechts, dat er mensen zijn die links gaan rijden zegt niets, die rijden op de verkeerde baan. als hun netjes rechts rijden en alleen gaan inhalen is de hele situatie niet. tegenwoordig wil iedereen elkaar maar inhalen en zie je steeds vaker de rechter rijstrook/baan leeg. (voor grote delen) dan kun je dus net zo goed rechts rijden. Oh ik rij alvast links, want over 2.5km moet ik toch rechtdoor ipv afslaan naar.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het beste voor de veiligheid, doorstroming / benutting wegcapaciteit is dat de 2 rijbanen gewoon gebruikt worden tot aan het langzaamrijdend object, en dat daar het verkeer op de 2 rijbanen om-en-om in elkaar weeft. Om vervolgens weer uit elkaar te weven als het betreffende object gepasseerd is.

Door een combinatie van kuddegedrag en egoisme(*) is dit soort sociale samenwerking helaas te veel gevraagd voor veel automobilisten...

(*) gedachtegang: "je komt er niet tussen! Die plek vóór is voor mij en niet voor jou!!". Triest, maar zo werkt het helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 03-09-2018 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb niet echt het idee dat je leest waar je op reageert, maar ik vind het helemaal prima d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:03
Dit is zo'n periodiek terugkomend topic.

Nee: mag niet.
Ja: de rest is ook fout.
1ste groep: doet maar gewoon waar ze zin in hebben (onnodig links, of rechts inhalen).
2e groep: gaat gewoon naar rechts en haalt niet rechts in.

Zo is het en zo zal het altijd blijven vrees ik, totdat iedere onnodige linksrijder continu een prent krijgt (zoals bij die malloten die keren bij een opstopping op een snelweg). Dit zal echter niet gebeuren.

Schouders ophalen en de eer aan jezelf houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit jaar is er vanuit overheid/politie een campagne aan de gang voor onnodig linksrijden. Het krijg dus gelukkig wel meer aandacht. Lijkt echter nog niet veel effect te hebben, dus nog een lange tijd te gaan.
https://autorai.nl/nieuwe...nks-rijden-tegen-te-gaan/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:46:
[...]

Ik heb niet echt het idee dat je leest waar je op reageert, maar ik vind het helemaal prima d:)b
Koos Spee verteld, wat neerkwam op het volgende:

Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:47:
[...]

Koos Spee verteld, wat neerkwam op het volgende:

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1e hit op Google: "maandagochtend vroeg" :>

(komt in meerdere afleveringen ter sprake)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 03-09-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 09:33
Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:20:
@hyptonize je haalt pas in als je van rechts telkens link ervoor drukt.
En als je 6 auto's rechts voorbij rijd, achter een vrachtwagen komt en na enige tijd toch naar de linker baan te verplaatsen als daar een gat onstaat waar je veilig kan in voegen?

Voor mijn gevoel is het echt inhalen als ik die 6 auto's voorbij sjees en hem direct voor de voorste er voor gooi.

Freedom for everyone..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Het verschil tussen de 2 is simpel. Onnodig linksrijden is irritant, rechts inhalen gevaarlijk omdat mensen dat niet verwachten.
Vandaar ook de hogere boete voor de laatste. Los daarvan is een overtreding van de een geen goedprater voor de overtreding van een ander.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heb ik hier wel een filmpje voor je ;) "In de basis geldt: inhalen doe je links"

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Blik op de Weg OFFICIAL - Special Rechts inhalen

[ Voor 92% gewijzigd door naitsoezn op 03-09-2018 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Hoeveel mensen links blijven rijden is al erg genoeg, maar hoeveel mensen blijkbaar ook gewoon nooit die binnenspiegel gebruiken vind ik nog veel erger, merk je ook vaker als er dan een politie/ambulance/brandweer met sirene aan komt rijden en hoelang het dan duurt voor mensen dat eens een keer doorhebben en na rechts gaan, ongelooflijk. Van mij mag er standaard een politieauto achter rijden die elke auto een boete geeft die genoeg ruimte heeft om na rechts te gaan en dit niet binnen 10 sec doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit valt wat mij betreft in dezelfde categorie als het blokkeren van kruispunten: het mag niet, maar iedereen doet het. En omdat iedereen het doet, word je vrijwel gedwongen mee te doen, want als je rechts blijft rijden tot je kan inhalen kom je er niet tussen.
Ik zie het heel vaak: rijd ik rechts met een veilige tussenafstand, en zou ik op dat moment dus naar links willen om in te halen, blijken er op de linker baan al 4-5 auto's in diezelfde afstand te rijden. En dat doen ze allemaal omdat de rest het ook doet, als iedereen het netjes zou doen zou de wegcapaciteit groter zijn.

Wat mij betreft mag dat veel vaker beboet worden, net als de kruispunten trouwens: zet daar een stagair-agent neer met een notitieblokje, en stuur na een dag 5000 bekeuringen op. Doe dat een paar weken consequent, en het is afgelopen met het blokkeren van doorstroming.
Op de snelweg zal het vrij eenvoudig te doen zijn via bestaande camerasystemen. De boete hoeft dan niet eens voor onnodig linksrijden te zijn, onvoldoende afstand houden is veel eenvoudiger aan te tonen. En de boete is nog hoger ook!

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 03-09-2018 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:21
Ursamajor schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:25:
[...]

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Dus, omdat de voorste om die reden zo langzaam rijdt, rijdt de rest vrijwillig langzamer? Lijkt me niet, die worden gedwongen door de voorste...
corset schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:19:
Onzin.. de rest rijdt ook onnodig links, die kunnen gewoon rechts blijven tot ze kunnen inhalen.
En wat lost dat op? Helemaal niks...

Voorste blijft links, die erachter (nr 2) gaat naar rechts, die daarachter (nr 3) kan naast nr 2 gaan rijden, nr 4 naar rechts, nr 5 naast nr 4...

En dan? Wat heb je dan, behalve tientallen zijdelingse verplaatsingen, opgelost? Nummers 2, 4, 6, 8 etc naaien zichzelf want uiteraard is er tussen nummers 3, 5, 7 en 9 geen ruimte, sluit 8 achter 9 aan waardoor 2, 4 en 6 moeten wachten, 6 doet hetzelfde, en degene die voorop reed (achter de linksrijder) eindigt nu achteraan.

Inhalen dient links te gebeuren, en die auto's zijn aan het inhalen. Het schiet niet heel erg hard op want het object dat ze in willen halen zit nog op dezelfde rijstrook, maar ze zijn niet rustig op hun gewenste snelheid naar de bestemming aan het rijden, ze zijn bezig te zorgen dat ze een auto voorbij komen...

De enige reden dat ik vaak mensen zie roepen dat anderen naar rechts moeten is zodat ze er zelf langs kunnen. Newsflash, deze mensen willen er allemaal langs...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:57:
Voorste blijft links, die erachter (nr 2) gaat naar rechts, die daarachter (nr 3) kan naast nr 2 gaan rijden, nr 4 naar rechts, nr 5 naast nr 4...

En dan? Wat heb je dan
Dan heb je 2 rijstroken in gebruik in plaats van 1, zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:53:
[...]

Heb ik hier wel een filmpje voor je ;) "In de basis geldt: inhalen doe je links"
[video]
Dat zeg ik, dat is rechts inhalen. Snap je de move van die Golf en beweging ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30
Als ik mijn cruise control op 100 zet, waar 100 is toegestaan, en links van mij gaat men langzamer rijden, moet ik dan remmen? Lijkt me toch van de zotten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:59:
[...]

Dat zeg ik, dat is rechts inhalen. Snap je de move van die Golf en beweging ?
Vanaf 3:04 is gewoon het voorbeeld zoals in TS staat. Bovendien staat in je eigen link staat zelfs:
11. Anders dan de kantonrechter ziet het hof in hetgeen de betrokkene heeft aangevoerd geen aanleiding te twijfelen aan de waarneming van de verbalisant. (...) is het hof van oordeel dat er in onderhavige zaak sprake is van 'inhalen' zoals bedoeld in artikel 11, eerste lid, RVV 1990. (...)
12. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, komt het hof tot de slotsom dat de kantonrechter ten onrechte het beroep gegrond heeft verklaard. Het hof zal daarom de beslissing van de kantonrechter vernietigen en het beroep tegen de beslissing van de officier van justitie alsnog ongegrond verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Luuksche schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:36:
Ik vind dit eerlijk gezegd altijd een lastige situatie. De maximumsnelheid is vastgelegd op 120 / 130 kilometer per uur, maar het is geen minimumsnelheid. Voor wat dat betreft mag een auto ook op de linkerbaan met een lagere snelheid zich verplaatsen. Het wordt een vervelendere situatie zodra er gaten op de middelste en rechter rijstrook vallen.

Persoonlijk ben ik gestopt met het rechts inhalen, maar ik probeer nu de andere weggebruikers tot inzicht te laten komen door zelf overdreven 'netjes' naar rechts te gaan zodra het mogelijk is.
Maar als je dan links rijdt, op je alleen, en je rijdt geen 120-130 kph, dan hinder je het verkeer achter je (mijn inziens). Dat verkeer moet namelijk vertragen omdat jij links rijdt en ze niet rechts mogen inhalen. Weet ik niet hoe dat in Nederland zit, maar de Belgische wegcode zegt:
Artikel 10. Snelheid
10.1.

Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:14
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:57:
[...]
Dus, omdat de voorste om die reden zo langzaam rijdt, rijdt de rest vrijwillig langzamer? Lijkt me niet, die worden gedwongen door de voorste...

[...]
En wat lost dat op? Helemaal niks...

En dan? Wat heb je dan, behalve tientallen zijdelingse verplaatsingen, opgelost? Nummers 2, 4, 6, 8 etc naaien zichzelf want uiteraard is er tussen nummers 3, 5, 7 en 9 geen ruimte, sluit 8 achter 9 aan waardoor 2, 4 en 6 moeten wachten, 6 doet hetzelfde, en degene die voorop reed (achter de linksrijder) eindigt nu achteraan.

Inhalen dient links te gebeuren, en die auto's zijn aan het inhalen. Het schiet niet heel erg hard op want het object dat ze in willen halen zit nog op dezelfde rijstrook, maar ze zijn niet rustig op hun gewenste snelheid naar de bestemming aan het rijden, ze zijn bezig te zorgen dat ze een auto voorbij komen...

De enige reden dat ik vaak mensen zie roepen dat anderen naar rechts moeten is zodat ze er zelf langs kunnen. Newsflash, deze mensen willen er allemaal langs...
toon volledige bericht
En dan zouden ze allemaal een boete krijgen, en lopen de mensen die roepen "gewoon links rijden" te janken dat de politie "gemeen" en "niet lief" is. Want Newsflash! het is alsnog tegen de regels.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Phusebox schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
Als ik mijn cruise control op 100 zet, waar 100 is toegestaan, en links van mij gaat men langzamer rijden, moet ik dan remmen? Lijkt me toch van de zotten.
Nee, niet van de zotte. Gewoon volgens de regels. De enigste uitzondering voor rechtsinhalen is in de file voor zover ik weet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:36

Soggney

Zeekomkommer

@arbraxas dat lijkt me geen inhaalactie, maar simpelweg voorbijrijden. Of ben ik hier mis?

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ja duh, wat is inhalen in principe? voorbij rijden. Ook als je niet van richting/rijbaan veranderd blijft het inhalen.
Doe je dat rechts ben je in overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
corset schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:19:
[...]

En ja, ik haal links rijders soms rechts in. Als ze vanaf Zoetermeer tot Gouda links blijven rijden, gaan ze dat niet doen om "in te halen"
Nouja, dat dus. Ik zie het best vaak, 2-baans weg, er moet een vrachtwagen ingehaald worden en iedereen gaat een halve kilometer (niet overdreven) van te voren al naar links om maar niet achter die vrachtwagen klem te komen zitten. Schijt aan, al dat gerem op de linkerbaan krijg je dan, gewoon rechts er voorbij en als ik bij de vrachtwagen ben voeg ik netjes in naar links.
[...]

Dat is niet zo heel gek hoor ;) Anders mag je in de file ook niet harder gaan rijden dan de auto links naast je, als je stapvoets rijd.

Als men op de linkerbaan 90 of 100 pruttelt terwijl rechts geheel vrij is en je mag er 120, dan ga ik rechts lekker 120 rijden op de CC. Het enige wat ik dan verkeerd doe is dat ik aan het einde van de rij linksrijders weer invoeg naar links om die vrachtwagen/caravan in te halen.

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 03-09-2018 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
Ik snap je frustratie, maar ik ben bang dat een agent schijt aan je uitleg heeft.
Aan de andere kant, net als bij bellen achter het stuur, wat is de pakkans? Want waarom zijn er zoveel linksplakkers, rechtsinhalers en whatsappers op de weg? Omdat die dus zo goed als nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 17:44
arbraxas schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:07:
Ja duh, wat is inhalen in principe? voorbij rijden. Ook als je niet van richting/rijbaan veranderd blijft het inhalen.
Doe je dat rechts ben je in overtreding.
Daar is het hof het niet mee eens. Zie eerder geposte link

Edit: Niet goed gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 03-09-2018 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:38
Als je ziet op de A1 vanuit Amsterdam, eerst 3 banen A1, dan komen er 3 banen A9 bij.
Na 5KM splitst het weer in 3 banen A1 en 3 banen A6.
Als je echt consequent rechts zou houden dan wordt het echt zeer onoverzichtelijk.
Dus in mijn optiek logisch dat de bestuurders die naar de A6 moeten (3 meest linkse banen) niet helemaal naar baan 1 gaan en weer terug naar baan 4.

Snel over op een "keep your lane" systeem. Zeker op wegen met 3 of meer banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:08:
... iedereen gaat een halve kilometer ... als ik bij de vrachtwagen ben voeg ik netjes in naar links. ...
Ik ben benieuwd wat je als een redelijke afstand zit om naar links te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
Soms had ik gehoopt dat we in Nederland ook Keep your lane hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30
Landon schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:15:
Soms had ik gehoopt dat we in Nederland ook Keep your lane hadden.
Jep. En de spitsstroken links ipv rechts...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:20
FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:08:
[...]

Nouja, dat dus. Ik zie het best vaak, 2-baans weg, er moet een vrachtwagen ingehaald worden en iedereen gaat een halve kilometer (niet overdreven) van te voren al naar links om maar niet achter die vrachtwagen klem te komen zitten. Schijt aan, al dat gerem op de linkerbaan krijg je dan, gewoon rechts er voorbij en als ik bij de vrachtwagen ben voeg ik netjes in naar links.
Stel je voor, je staat te wachten bij een drukke kassa in de supermarkt en je hebt een beetje haast. Vervolgens loopt iemand jou aan de rechterkant voorbij en voegt 3 plekjes voor jou 'netjes' in.
Wat voor gevoel krijg je daarbij?

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

ArnoutV schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:14:
Als je ziet op de A1 vanuit Amsterdam, eerst 3 banen A1, dan komen er 3 banen A9 bij.
Na 5KM splitst het weer in 3 banen A1 en 3 banen A6.
Als je echt consequent rechts zou houden dan wordt het echt zeer onoverzichtelijk.
Dus in mijn optiek logisch dat de bestuurders die naar de A6 moeten (3 meest linkse banen) niet helemaal naar baan 1 gaan en weer terug naar baan 4.

Snel over op een "keep your lane" systeem. Zeker op wegen met 3 of meer banen.
Mee eens. Met de adaptive cruise control en andere systemen is dat ook een veel veiliger systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
Phusebox schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:16:
[...]

Jep. En de spitsstroken links ipv rechts...
Ik heb nooit het principe van spitsstroken begrepen, het asfalt ligt er... Gooi die banen gewoon open

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volkomen gestoord ook inderdaad.

Op zich zijn de regels duidelijk en zou het ook werken. Maja "houd rechts" en "houd voldoende afstand" zit bij geen een bestuurder in het hoofd.

Overigens vind ik dat onnodig linksrijden VEEL zwaarder bestraft mag worden dan rechts inhalen. Het word namelijk verdomd lastig rechts in te halen als IEDEREEN rechts rijd....

Maja, misschien kunnen we nog eens het stay in your lane idee toepassen (al heeft dat ook nadelen) anders wachten tot we geen menselijke bestuurders meer hebben.
Merk aan mijzelf dat ik ook fouten maak in het verkeer.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:14:
[...]

Ik ben benieuwd wat je als een redelijke afstand zit om naar links te gaan.
Wat bedoel je daarmee? Redelijke afstand tot wat? Hoeveel ruimte er rechts vrij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sorry, dan lees ik die link echt anders blijkbaar :D

Er staat toch echt:
Beslissing

Het gerechtshof:

vernietigt de beslissing van de kantonrechter;

verklaart het beroep ongegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:18:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Redelijke afstand tot wat? Hoeveel ruimte er rechts vrij is?
Redelijke afstand tot de vrachtwagen, bijvoorbeeld 120m, 100, 80m, 40m, 10m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:19:
[...]

Sorry, dan lees ik die link echt anders blijkbaar :D

Er staat toch echt:

[...]
Ik zou wel kijken wie er in beroep is gegaan. :)
De officier van justitie heeft tegen de beslissing van de kantonrechter hoger beroep ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:16:
[...]

Stel je voor, je staat te wachten bij een drukke kassa in de supermarkt en je hebt een beetje haast. Vervolgens loopt iemand jou aan de rechterkant voorbij en voegt 3 plekjes voor jou netjes in.
Dit heeft daar niets mee te maken! Echt appels met peren vergelijken
Een supermarkt rij vergelijken met verkeersregels. 8)7

on topic:
Je blijft gewoon netjes rechts rijden en je houd je aan de snelheid totdat je moet inhalen.
Als je daar iemand mee passeert het zij zo.

Ik rem ook niet als ze links van me ineens remmen. Onnodig het verkeer ophouden.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:59
Is dit je echt voor het eerst opgevallen?

Ik zit niet dagelijks op de weg, en rij misschien 1x per maand vanuit Amsterdam richting Drente, en het is vrijwel altijd raak. Vooral tussen Amersfoort en Zwolle (A28). Redelijk veel vrachtverkeer en dus de bekende 500 meter plus rijtjes die allemaal links opgesteld rijden. Echt bizar vindt ik dat, ga gewoon lekker naar rechts. Iedereen mag z'n eigen tempo bepalen (tot op zekere hoogte uiteraard), maar doe dat niet voor anderen.

Zelf haal ik dikwijls rechts in. Nee het mag niet, maar ik let er wel op dat ik niet een te klein gat duik waardoor diegene achter mij zou moeten rijden. Dan neem ik mijn 'verlies', en laat ze voorbij tuffen.

Overigens, je moet dit geintje niet te vaak doen. Als de politie je dit 2-3 keer achter elkaar ziet, kunnen ze Artikel 5 opleggen. En dan ben je verder van huis...

Afgelopen zomer reedt ik trouwens door Italië, en het lijkt wel alsof het daar algemeen geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb deze discussie ook eens met een politieagente gevoerd en de definitie van een file is, meerdere auto's achter elkaar die minder dan de maximum snelheid rijden. Als dat het geval is mag je legaal rechts inhalen.
Volgens een uitspraak ooit in Leeuwarden was het hof het daar mee eens.

- er is sprake van een rij voertuigen
- er is sprake van langzaam rijden (volgens het Hof is dat langzamer dan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid)
- er is sprake van oponthoud (veroorzaakt door de vrachtwagen), wat volgens het Hof een kenmerkend (nieuw) element is van file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pacificocean schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:21:
[...]

Ik zou wel kijken wie in beroep is gegaan. :)

[...]
Het OM is in hoger beroep gegaan, ander soort beroep :) . Het hof vernietigt de uitspraak van de kantonrechter, de het eerste beroep (van de rechts-inhaler) gegrond had verklaard. Dat eerste beroep is door deze uitspraak dus verworpen ;) Lees bv ook puntjes 11 en 12:
11. Anders dan de kantonrechter ziet het hof in hetgeen de betrokkene heeft aangevoerd geen aanleiding te twijfelen aan de waarneming van de verbalisant. Het door de betrokkene aangevoerde stemt immers grotendeels en in essentie overeen met de verklaring van de verbalisant. Nu door de betrokkene niet is bestreden dat hij - rijdend op de middelste rijstrook - naast een op de linkerrijstrook rijdend voertuig heeft gereden en hij zijn snelheid heeft verhoogd waardoor hij het op de linkerrijstrook rijdende voertuig voorbij is gereden, is het hof van oordeel dat er in onderhavige zaak sprake is van 'inhalen' zoals bedoeld in artikel 11, eerste lid, RVV 1990. Derhalve is naar de overtuiging van het hof komen vast te staan dat de gedraging is verricht. De omstandigheid dat de betrokkene niet met een snelheid van 120 kilometer per uur heeft gereden, maar zich heeft gehouden aan de ter plaatse geldende (verhoogde) maximumsnelheid, leidt niet tot een ander oordeel en brengt evenmin mee dat de opgelegde sanctie gematigd dient te worden.

12. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, komt het hof tot de slotsom dat de kantonrechter ten onrechte het beroep gegrond heeft verklaard. Het hof zal daarom de beslissing van de kantonrechter vernietigen en het beroep tegen de beslissing van de officier van justitie alsnog ongegrond verklaren.

[ Voor 69% gewijzigd door naitsoezn op 03-09-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:00
Anoniem: 455473 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:16:
[...]

Mee eens. Met de adaptive cruise control en andere systemen is dat ook een veel veiliger systeem!
Het probleem wat ik altijd bij Adaptive Cruise Control heb is dat mijn auto meer afstand houd dan wat de meeste mensen doen, er is een aardige ruimte tussen mij en voorganger en dat terwijl ik hem op 1.2 seconde heb afgesteld. Het gebeurd mij te vaak dat iemand achter mij doorheeft dat er een ruimte voor mij zit, besluit mij dan rechts in te halen om vervolgens dat gat te dichten en mijn auto gaat vervolgens in de brakes om weer een afstand van 1.2 seconden te creeeren. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:19:
[...]

Redelijke afstand tot de vrachtwagen, bijvoorbeeld 120m, 100, 80m, 40m, 10m...
Hangt af van hoe hard er op de linkerbaan gereden word en hoeveel ruimte er rechts vrij is. Als ik links rij en haal een vrachtwagen in, en voor die vrachtwagen nog 1 (zeg 100 meter verder) ga ik ook niet naar rechts. Daarbij, als ik 120 rij en die vrachtwagen 85/90, op het moment dat het veilig is om naar rechts te gaan, dan is het ook al weer tijd om naar links te gaan voor de volgende.

Rijd er iemand voor mij die, ik noem maar wat 20km/h onder Vmax rijd zonder dat er iemand voor hem rijd, en ik heb de kans, haal ik rechts in.

Zelfde geldt dus zoals in mijn eerste voorbeeld. Ik rij rechts met de CC op 120, en links rijd met 90 achter een caravan, terwijl rechts een paar honderd meter ongebruikt asfalt ligt, dan maak ik daar gebruik van. Als heel Nederland maar de helft van het beschikbare asfalt wil gebruiken door alleen maar links te rijden 'want dat is sneller' dan lossen we dat file probleem natuurlijk nooit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:49

3_s

Landon schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb nooit het principe van spitsstroken begrepen, het asfalt ligt er... Gooi die banen gewoon open
De kwaliteit van het asfalt/beton is niet goed genoeg om continu gebruikt te worden.
(of zo is het me toch ooit wijsgemaakt, in België)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:59
colinator schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:25:
[...]
Het probleem wat ik altijd bij Adaptive Cruise Control heb is dat mijn auto meer afstand houd dan wat de meeste mensen doen, er is een aardige ruimte tussen mij en voorganger en dat terwijl ik hem op 1.2 seconde heb afgesteld. Het gebeurd mij te vaak dat iemand achter mij doorheeft dat er een ruimte voor mij zit, besluit mij dan rechts in te halen om vervolgens dat gat te dichten en mijn auto gaat vervolgens in de brakes om weer een afstand van 1.2 seconden te creeeren. |:(
Als iemand jou rechts kan inhalen, dan had jij dus ook naar rechts gekund? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:23:
[...]

Ander soort beroep. Het hof vernietigt de uitspraak van de kantonrechter, de het eerste beroep (van de rechts-inhaler) gegrond had verklaard. Dat eerste beroep is door deze uitspraak dus verworpen ;) Lees bv ook puntjes 11 en 12:

[...]
Mijn conclussie was iets te snel inderdaad.
Nu door de betrokkene niet is bestreden dat hij - rijdend op de middelste rijstrook - naast een op de linkerrijstrook rijdend voertuig heeft gereden en hij zijn snelheid heeft verhoogd waardoor hij het op de linkerrijstrook rijdende voertuig voorbij is gereden, is het hof van oordeel dat er in onderhavige zaak sprake is van 'inhalen' zoals bedoeld in artikel 11, eerste lid, RVV 1990.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Quadradial schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:22:
[...]

Dit heeft daar niets mee te maken! Echt appels met peren vergelijken
Een supermarkt rij vergelijken met verkeersregels. 8)7

on topic:
Je blijft gewoon netjes rechts rijden en je houd je aan de snelheid totdat je moet inhalen.
Als je daar iemand mee passeert het zij zo.

Ik rem ook niet als ze links van me ineens remmen. Onnodig het verkeer ophouden.
Niet echt, beide is erg asociaal. Je eigen haast belangrijker vinden dan die van een ander is gewoon aso.
De regels zijn er niet voor niets en daar heb je je gewoon aan te houden.

Het verbaast mij dat er blijkbaar heel erg veel mensen zijn die vinden dat zij zich niet aan de verkeersregels hoeven te houden. Kan je er links niet langs, jammer dan. Hou gewoon lekker je gemak. Hoe vaak het niet gebeurt dat iemand mij rechts inhaalt of zitten te bumperkleven terwijl er links van mij gewoon nog een hele baan leeg is. Ik hou mij altijd netjes aan de maximum snelheid en als je harder wilt is er de linker baan, heel simpel. Als je mij rechts voorbij rijdt en je komt vast te zitten achter de vrachtwagen die ik aan het inhalen ben laat ik je er no-way tussen. Je houdt je geduld maar even.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:28:
...

Het is dan wel de vraag of dat allemaal met aanhouden van veilige afstanden zou kunnen natuurlijk.
Even wat concreter, natuurlijk is de afstand afhankelijk van de gereden snelheid:
rechts rijdt een vrachtwagen 80km/uur, de snelheid van de auto die die vrachtwagen van achter (uiteraard rechtsrijdend) nadert is 130km/uur, op welke afstand zou die auto van jou naar links mogen (ervanuitgaande dat links vrij is)?

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2018 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
3_s schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:28:
[...]

De kwaliteit van het asfalt/beton is niet goed genoeg om continu gebruikt te worden.
In België misschien wel, maar hier in Nederland zie ik geen verschil tussen het asfalt op de spitstrook en op de andere rijbanen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colinator
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:00
[...]

In dat geval zou mijn auto gas geven (adaptive cruise control) op het moment dat ik naar rechts ga en haal ik rechts in, dat mag weer niet ;) Ik wil er zelf ook graag voorbij aan degene die op dat moment voor me zit.

Bovendien als ik naar rechts zou gaan, kom ik uiteindelijk ook iemand tegen om vervolgens waarschijnlijk niet meer naar links te kunnen, schiet ik zelf dus niks mee op.

[ Voor 29% gewijzigd door colinator op 03-09-2018 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

haha daar ligt de clue ook he.

Ga je naar rechts als er weer een heel stel pipo's linksrijd met 90 of ga je naar rechts om over 300 meter klemgereden te worden achter een vrachtwagen....

ik blijf erbij, mensen moeten geen auto's besturen. als iedereen netjes rechts houd en voldoende afstand dan is er niks aan de hand. maja we blijven mensen.

Hopelijk gaan de ontwikkelingen snel en kan ik genieten van een bakje koffie terwijl een processor niet bezwaard met een ego mij naar me werk rijd :)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

[...]

Geldt dat in België niet voor alle rijstroken? :P

In Nederland heeft het voornamelijk te maken met omgevingsvergunningen (extra rijstrook erbij is een moeilijke procedure met allerlei protesterende groepen, een 'tijdelijke' strook is makkelijker).

Verder is deze discussie al zo vaak voorbij gekomen in het wegmisbruikers topic.. onnodige linksrijders zijn gewoon aanwezig, deal with it 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Equator schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:41:
In een steeds remmende trein op de linkerbaan rijd ik niet fijn, dus ga ik lekker rechts rijden, houd dezelfde snelheid aan (want ik erger mijzelf ook aan de rechtsinhalers). Dat rijd echt veel rustiger. Bij remmen in het treintje haal je dan automatisch in (en daar laat ik dan mijn gas los, want er komt er geheid 1 naar rechts zonder te kijken)

Uiteindelijk kom je bij het object wat er ingehaald moet worden, en dan is er vast wel een keer een plaatsje waar ik tussen kan, zonder het overige verkeer te hinderen.

Hiermee heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik rechts inhaal om er plekken mee te winnen, en ik wordt niet gefrustreerd door de rembewegingen.

Echter: middenbaan- of linkerbaanplakkers worden door mij met regelmaat gewoon rechts ingehaald (met een beperkt snelheidverschil).

Twee mogelijke uitkomsten:
1) Mensen die opkijken en denken, oh ik kan wel naar rechts -> Die gaan ook naar rechts
2) Mensen die niets merken of te druk aan het kletsen zijn -> Die blijven plakken.
toon volledige bericht
Exact mijn mening.

Valt mij ook op dat "iedereen" heel angstig constant de ruimte voor hun auto zo klein mogelijk houdt, bang dat hun gaatje wordt bezet door iemand die ook naar de linkerbaan wil.
Wat krijg je dan, een ongelofelijk zenuwachtig verkeersbeeld, wat ook nog eens kop-staart aanrijdingen in de hand werkt. Soms zie je ze ook vreselijk hard aanstormen, totaal niet beseffend dat de snelheid flink afgenomen is, op het laatste moment remmen e.d.

Ik denk dan ook, bekijk het lekker, mijn moment komt wel en ik tuf lekker relaxt verder op de rechterbaan. Het maakt toch geen zak uit qua tijd. Het rijdt veel rustiger, en met wat extra vermogen haal ik zo wel in als er wél ruimte is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1102347

Ik maakte me vroeger ook altijd heel druk om dingen in het verkeer. Beste is inderdaad rustig blijven jezelf wel aan de regels houden en je niet op laten fokken! Dat is echt zonde van je energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:16:
[...]Stel je voor, je staat te wachten bij een drukke kassa in de supermarkt en je hebt een beetje haast. Vervolgens loopt iemand jou aan de rechterkant voorbij en voegt 3 plekjes voor jou 'netjes' in.
Als je zo'n vergelijking maakt, maak hem dan ook compleet en neem bijvoorbeeld het aantal dingen mee dan men wil afrekenen. In de supermarkt is het bijvoorbeeld niet ongewoon dat je iemand laat voorgaan die maar 2 dingen hoeft af te rekenen. En als het een krappe supermarkt is, kan je ook naast elkaar gaan staan in plaats van een lange sliert te gaan vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
[...]

Misschien raar, maar dan fixen ze dat.. toch?

Dat is netals dat ze borden neerzetten met 'slecht wegdek'. Je kan het ook gewoon oplossen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:29:
[...]

Niet echt, beide is erg asociaal. Je eigen haast belangrijker vinden dan die van een ander is gewoon aso.

Het verbaast mij dat er blijkbaar heel erg veel mensen zijn die vinden dat zij zich niet aan de verkeersregels hoeven te houden. Kan je er links niet langs, jammer dan. Hou gewoon lekker je gemak. Hoe vaak het niet gebeurt dat iemand mij rechts inhaalt of zitten te bumperkleven terwijl er links van mij gewoon nog een hele baan leeg is. Ik hou mij altijd netjes aan de maximum snelheid en als je harder wilt is er de linker baan, heel simpel. Als je mij rechts voorbij rijdt en je komt vast te zitten achter de vrachtwagen die ik aan het inhalen ben laat ik je er no-way tussen. Je houdt je geduld maar even.
Wat is er asociaal aan dat ik gewoon netjes aan de snelheid houd en rechts rijdt?

Als jij rechts 90 gaat rijden of remt tot 90 waar je 100 - 130 mag? en ik tuf daar met 100 rustig langs.
(iets met veilig rijden en anticiperen op anderen)
Vervolgens richting aanwijzer aan en er tussen wanneer dat kan.

Ik heb het niet over 130 er langs knallen en dan aan het eind ertussen proppen.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:29:
[...]

Even wat concreter, natuurlijk is de afstand afhankelijk van de gereden snelheid:
rechts rijdt een vrachtwagen 80km/uur, de snelheid van de auto die die vrachtwagen van achter (uiteraard rechtsrijdend) nadert is 130km/uur, op welke afstand zou die auto van jou naar links mogen (ervanuitgaande dat links vrij is)?
Je nadert de vrachtwagen dus met een verschil van 50km/h. Dat is 13.8 meter die je per seconde dichterbij komt. Dus de veilige afstand om naar links te gaan is net geen 28 meter. Het is een beetje lastig visualiseren, maar dat lijkt me verdomd krap (of ik ben waardeloos in rekenen).

Je zult naar links moeten gaan op het moment dat jij het veilig acht. Je wilt niet te dicht achter die vrachtwagen zitten omdat je niet kunt zien wat er voor die vrachtwagen gebeurd, je wilt ook zicht hebben op de linkerbaan om te voorkomen dat je achterop een stilstaande auto klapt op het moment dat je naar links gaat.

De volgende keer als ik een vrachtwagen inhaal zal ik vragen of de chauffeur even stil gaat staan met zijn wagen, dan meet ik die afstand even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Quadradial schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:34:
[...]

Wat is er asociaal aan dat ik gewoon netjes aan de snelheid houd en rechts rijdt?

Als jij rechts 90 gaat rijden of remt tot 90 waar je 100 - 130 mag? en ik tuf daar met 100 rustig langs.
Vervolgens richting aanwijzer aan en er tussen wanneer dat kan.

Ik heb het niet over 130 er langs knallen en dan aan het eind ertussen proppen.
Daar had ik het niet over. Ik reageerde op iemand die een rij auto's die een vrachtwagen inhalen rechts voorbij rijdt en dan zo laat mogelijk zijn auto er links tussen propt omdat hij het geduld niet heeft om netjes achter aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:38:
...
Je zult naar links moeten gaan op het moment dat jij het veilig acht. Je wilt niet te dicht achter die vrachtwagen zitten omdat je niet kunt zien wat er voor die vrachtwagen gebeurd, je wilt ook zicht hebben op de linkerbaan om te voorkomen dat je achterop een stilstaande auto klapt op het moment dat je naar links gaat.

De volgende keer als ik een vrachtwagen inhaal zal ik vragen of de chauffeur even stil gaat staan met zijn wagen, dan meet ik die afstand even op.
Je impliceert in je post dat je een halve kilometer onredelijk vindt, en dat je in voeldoende mate afstanden kan inschatten, dus ik ben heel benieuwd wat je wel een redelijke afstand zou vinden. Wanner zou jij het in iedergeval niet meer veilig achten? 28m lijkt krap, 50m? 80m? 100m?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:42:
[...]

Daar had ik het niet over. Ik reageerde op iemand die een rij auto's die een vrachtwagen inhalen rechts voorbij rijdt en dan zo laat mogelijk zijn auto er links tussen propt omdat hij het geduld niet heeft om netjes achter aan te sluiten.
Nee jij reageerde op mijn "appels met peren" en dat het asociaal is om rechts te passeren om hem er tussen te proppen. Selectief lezen kunnen we allemaal.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Volg de regels en elkaar de ruimte gunnen. Dan heb je ook geen linksrijders en rechts inhalers.
FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:38:
[...]

Je nadert de vrachtwagen dus met een verschil van 50km/h. Dat is 13.8 meter die je per seconde dichterbij komt. Dus de veilige afstand om naar links te gaan is net geen 28 meter. Het is een beetje lastig visualiseren, maar dat lijkt me verdomd krap (of ik ben waardeloos in rekenen).

Dat hoeft niet. ;)

Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. Bron

Zo kan je ongeveer schatten hoe ver je achter een auto zit,
No pun intended

[ Voor 47% gewijzigd door Quadradial op 03-09-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Quadradial op 03-09-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:29:
[...]

Waarom rij je dan niet op de rechterbaan?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Quadradial schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:34:
Dat je rechts aan het inhalen bent en daarmee anderen voorbij gaat :)

In een aantal opzichten maakt het helemaal niet uit of de auto's voor je links of rechts rijden - ze rijden voor je en willen dat langzamere verkeer in de verte net zo goed inhalen als jij, dus ook als zij zich netjes aan de regels houden zouden ze voor jou aan de beurt zijn. (Tenzij... jij in dat geval toch eerder naar links gaat en vervolgens zorgt dat zij niet naar links kunnen om in te halen, en je zo een paar plekjes wint.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:50:
[...]

In een aantal opzichten maakt het helemaal niet uit of de auto's voor je links of rechts rijden - ze rijden voor je en willen dat langzamere verkeer in de verte net zo goed inhalen als jij, dus ook als zij zich netjes aan de regels houden zouden ze voor jou aan de beurt zijn.
Maar ze houden zich niet netjes aan de regels, want ze zitten onnodig links.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
Rechts inhalen mag niet. Klaar
Van onnodig links rijden is geen sprake wanneer er een "inhaaltrein" rijdt.

Ik ga in veel van die gevallen ook gewoon naar rechts, omdat ik het vervelend vind telkens te moeten remmen, of dat iemand me rechts voorbij gaat wanneer afstand houd. Rechts heb ik de ruimte om uit te rollen wanneer het verkeer vertraagt, in plaats van te moeten remmen.
Wanneer ik naar rechts ga zorg ik er wel ALTIJD voor dat ik terug naar links voeg op de plek waar ik reed, of er achter (om iritatie bij mede weggebruikers te voorkomen).

Ik denk dat daar ook een groot deel van het veiligheidsaspect van de bekeuring ligt. Niet omdat rechts inhalen an sich gevaarlijk is (men is er niet op verdacht dat je rechts voorbij komt), maar om irritatie bij de mensen links te voorkomen, men probeert de gaten dicht te rijden zodat de rechtsinhaler er niet tussen kan. Te weinig afstand, remmen, met alle gevolgen van dien.

[ Voor 5% gewijzigd door kid1988 op 03-09-2018 11:53 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:50:
[...]

Dat je rechts aan het inhalen bent en daarmee anderen voorbij gaat :)

In een aantal opzichten maakt het helemaal niet uit of de auto's voor je links of rechts rijden - ze rijden voor je en willen dat langzamere verkeer in de verte net zo goed inhalen als jij, dus ook als zij zich netjes aan de regels houden zouden ze voor jou aan de beurt zijn. (Tenzij... jij in dat geval toch eerder naar links gaat en vervolgens zorgt dat zij niet naar links kunnen om in te halen, en je zo een paar plekjes wint.)
Interessant, want dat is dus meestal niet het geval. Sommige mensen rijden links zonder dat ze iets willen inhalen of halen zo tergend langzaam in dat ze eigenlijk nooit meer naar rechts kunnen. Dat is ook een beetje de definitie toch van onnodig links rijden?
kid1988 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:51:

Ik denk dat daar ook een groot deel van het veiligheidsaspect van de bekeuring ligt. Niet omdat rechts inhalen an sich gevaarlijk is (men is er niet op verdacht dat je rechts voorbij komt), maar om irritatie bij de mensen links te voorkomen, men probeert de gaten dicht te rijden zodat de rechtsinhaler er niet tussen kan. Te weinig afstand, remmen, met alle gevolgen van dien.
Ze moeten gewoon strenger controleren op onnodig links rijden maar dat gebeurt nooit. Heb veel wegmisbruikers gezien, 100en youtube video's en m'n eigen ervaring op de weg maar nog nooit een boete uitgedeeld zien worden voor onnodig linksrijden. Nou zal er ook niet bijster veel beboet worden voor rechts inhalen denk ik.

Helemaal hilarisch is tijdens de spits als de spitsstrook open is en er gewoon NIEMAND daar rijdt.

[ Voor 33% gewijzigd door YoshiBignose op 03-09-2018 11:55 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Het vele invoegen midden in de linkerbaantreintjes veroorzaakt ook nog eens spookfiles. Want de linkerbaantreintjes bestaat vaak ook uit bumperklevertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40
arbraxas schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:05:
[...]

Nee, niet van de zotte. Gewoon volgens de regels. De enigste uitzondering voor rechtsinhalen is in de file voor zover ik weet.
Nee, dat is niet de enige uitzondering. Ook wanneer er van die witte blokken ipv witte strepen op de weg zichtbaar zijn mag je rechts er voorbij/inhalen (denk aan een op- en afrit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
kid1988 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:51:
Rechts inhalen mag niet. Klaar
Van onnodig links rijden is geen sprake wanneer er een "inhaaltrein" rijdt.

Ik ga in veel van die gevallen ook gewoon naar rechts, omdat ik het vervelend vind telkens te moeten remmen, of dat iemand me rechts voorbij gaat wanneer afstand houd.
Wanneer ik naar rechts ga zorg ik er wel ALTIJD voor dat ik terug naar links voeg op de plek waar ik reed, of er achter (om iritatie bij mede weggebruikers te voorkomen).

Dus, als ik het goed begrijp wil jij niet in de inhaaltrein zitten vanwege het remmende gedrag (begrijpelijk). Maar, je wilt ze ook niet inhalen en je wil op je oorspronkelijke plek terug (of ervoor).

Dat kan in mijn optiek praktisch niet:
- je gaat dus meeremmen met de linkerbaan omdat je ze niet in wil halen wat dus lekker onverwacht is voor de mensen achter je
- doe je dat niet maar rol je een beetje mee kan je er niet omheen dat je ze af en toe inhaalt
- je geeft je plek op waardoor de mensen die plek dichtrijden maar daarna wil je er weer tussen, waardoor je juist een pulserende werking creeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso moet je de definitie van inhalen er even goed bij pakken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
SMSfreakie schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:56:
Sowieso moet je de definitie van inhalen er even goed bij pakken..
Is dat voor mij bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
niet specifiek hoor... maar in het algemeen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Die dus niet bestaat. Want de mening van die laml*l Spee is natuurlijk geen wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
SMSfreakie schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:58:
[...]

niet specifiek hoor... maar in het algemeen
En wat is dan de definitie van inhalen? En hoe verhoud die zich tot de inhoud van dit topic? Want ik snap niet helemaal wat men moet met de opmerking dat de definitie van inhalen erbij gehaald moet worden.

De definitie van onnodig links rijden lijkt me dan ook wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:00:
[...]

En wat is dan de definitie van inhalen? En hoe verhoud die zich tot de inhoud van dit topic? Want ik snap niet helemaal wat men moet met de opmerking dat de definitie van inhalen erbij gehaald moet worden.

De definitie van onnodig links rijden lijkt me dan ook wel relevant.
Onnodig links rijden is volgens mij minder ingewikkeld dan de definitie inhalen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
YoshiBignose schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:52:
Interessant, want dat is dus meestal niet het geval. Sommige mensen rijden links zonder dat ze iets willen inhalen of halen zo tergend langzaam in dat ze eigenlijk nooit meer naar rechts kunnen. Dat is ook een beetje de definitie toch van onnodig links rijden?
Maar meestal niet aan de orde bij de situatie die beschreven wordt van een treintje die links rijdt. Dat gaat meestal om ergens langzaam verkeer dat zelf aan het inhalen is, en een heleboel mensen die gewoon de maximum snelheid willen rijden en daarom links rijden om in te kunnen halen zodra het kan.

Daarbij is het ook best te bediscussieren of het 'onnodig' links is. Vanuit een juridisch oogpunt misschien wel. Maar vanuit de praktijk ontstaan die treintjes met een reden, namelijk, links rijden zodat je in kunt halen. Blijf je rechts rijden dan is de kans groot dat je er niet meer tussenkomt. Dat gedrag houdt zichzelf daarmee in stand.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:02:
...Maar vanuit de praktijk ontstaan die treintjes met een reden, ...
Die reden is volgens mij vooral dat te weinig afstand wordt gehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Quadradial schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:46:
[...]

Nee jij reageerde op mijn "appels met peren" en dat het asociaal is om rechts te passeren om hem er tussen te proppen. Selectief lezen kunnen we allemaal.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Volg de regels en elkaar de ruimte gunnen. Dan heb je ook geen linksrijders en rechts inhalers.
Volgens mij lees je zelf selectief, want ik had duidelijk een regel leeg gelaten om aan te geven dat de rest van mijn reactie niet over jou post ging.
Neemt niet weg dat het nog steeds asociaal is. Je zegt zelf dat je de regels moet volgen. Rechts inhalen mag niet volgens de regels. Dat onnodig links rijden ook niet mag betekent niet dat jij opeens dan ook maar rechts mag inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:43:
[...]

Je impliceert in je post dat je een halve kilometer onredelijk vindt, en dat je in voeldoende mate afstanden kan inschatten, dus ik ben heel benieuwd wat je wel een redelijke afstand zou vinden. Wanner zou jij het in iedergeval niet meer veilig achten? 28m lijkt krap, 50m? 80m? 100m?
Afhankelijk van de snelheid. In jou voorbeeld van 80 tegen 130 zou ik zeggen een metertje of 40.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.