Gisteren (zondag) reden ik en mijn vriendin na een dagje strand naar huis (Vlissingen -> Breda). En Tussen Tholen en Bergen op Zoom viel het me op dat er een hele rits auto's op de linker rijbaan reed, terwijl er rechts vrijwel geen auto reed. Op de linkerrijbaan werd vrijwel continue op de rem getrapt, waardoor de snelheid schommelde tussen de 90 en 100km/u, terwijl er gewoon 130km/u is toegestaan daar. Daarom dacht ik, bekijk het maar, ik ga gewoon rechts rijden, dan kan ik tenminste wel doorkarren (natuurlijk niet harder dan de toegestane snelheid). Waarna mijn vriendin me er (terecht) op wees dat ik niet rechts mag inhalen. Maar ook onnodig links rijden is verboden. Voor rechts inhalen staat er een boete van €240, voor onnodig links rijden een boete van €180. Uiteindelijk ben ik daarom maar gewoon netjes rechts blijven rijden op dezelfde snelheid als de auto links van me, zodat ik deze niet rechts inhaalde, maar ook niet onnodig rechts zou rijden.
Bij fileverkeer mag er wel rechts ingehaald worden. Zie artikel 13: https://infopolitie.nl/in...83-inhalen-en-filerijden:
Toch vraag ik me af of mijn uiteindelijke keuze het beste is. De verkeers'flow' wordt op deze manier ook niet echt bevorderd, zowel door de autorijders op de linkerbaan niet, als door mij (omdat ik me aan dezelfde snelheid hou als de auto naast me). Als ik wel harder door zou rijden op de rechterbaan en ga inhalen, wie zit er dan het meest fout? Ik zou namelijk niet rechts inhalen als men niet onnodig links zou rijden, dus het een is dan toch het gevolg van de ander?
Bij fileverkeer mag er wel rechts ingehaald worden. Zie artikel 13: https://infopolitie.nl/in...83-inhalen-en-filerijden:
Maar er was van file in dit geval geen sprake.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Toch vraag ik me af of mijn uiteindelijke keuze het beste is. De verkeers'flow' wordt op deze manier ook niet echt bevorderd, zowel door de autorijders op de linkerbaan niet, als door mij (omdat ik me aan dezelfde snelheid hou als de auto naast me). Als ik wel harder door zou rijden op de rechterbaan en ga inhalen, wie zit er dan het meest fout? Ik zou namelijk niet rechts inhalen als men niet onnodig links zou rijden, dus het een is dan toch het gevolg van de ander?