Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Anoniem: 91634
Je moet minimaal 80km/h rijden en je mag 130km/h op stukken waar het is toegestaan.
en hier stip je nou precies de reden aan waarom iedereen achter elkaar zogenaamd "onnodig" links rijdt. Want zodra je naar rechts gaat heb je voor jouw achterligger "jouw plaats opgegeven" en kan je achter die vrachtwagen blijven hangen tot de hele rij van een halve kilometer jou voorbij is.armageddon_2k1 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:55:
[...]
...
- je geeft je plek op waardoor de mensen die plek dichtrijden maar daarna wil je er weer tussen, waardoor je juist een pulserende werking creeert
Voor iedereen die vind dat de mensen die in zo'n treintje "onnodig" links rijden zich aan de regels moeten houden zou ik zeggen: geef zelf eerst eens het goede voorbeeld. Dikke kans dat als jij in zo'n treintje rijdt er ook iemand achter jou zit, als er dan rechts plaats is rij jij "onnodig links" dus hup, naar rechts jij. Vervolgens niet rechts de mensen voorbij rijden en daarna weer invoegen. Hoe je het ook wend of keert je bent dan rechts aan het inhalen en dat mag niet, je moet je tenslotte aan de regels houden.
Ga dat eens een week of twee elke dag doen en kom dan nog eens terug om uit te leggen hoe de situatie beter zou zijn als iedereen dat zou doen. Je zult zien dat het met name voor jou fijn is als anderen dat doen, maar dat je er zelf ook helemaal geen zin in hebt.
Echter, sinds ik ACC heb wordt steeds meer en meer voorstander van het keep-your-lane principe zoals ze dat in de VS kennen. m.a.w. Wet aanpassen en rechts inhalen toestaan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Maar wat is het alternatief? Het gebeurd regelmatig bij 3 of 4 banen, dat links in een treintje zit en soms wel afremt tot 80 km/h. Als ik dan al rechts rijd, moet ik dan ook maar afremmen terwijl de baan voor mij een heel eind leeg is?incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:50:
In een aantal opzichten maakt het helemaal niet uit of de auto's voor je links of rechts rijden - ze rijden voor je en willen dat langzamere verkeer in de verte net zo goed inhalen als jij, dus ook als zij zich netjes aan de regels houden zouden ze voor jou aan de beurt zijn. (Tenzij... jij in dat geval toch eerder naar links gaat en vervolgens zorgt dat zij niet naar links kunnen om in te halen, en je zo een paar plekjes wint.)
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).arbraxas schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:07:
Ja duh, wat is inhalen in principe? voorbij rijden. Ook als je niet van richting/rijbaan veranderd blijft het inhalen.
Doe je dat rechts ben je in overtreding.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Nee in principe niet, of het officieel ook mag is natuurlijk een tweede (ik ben geen verkeersagent of -jurist), maar algemeen geaccepteerd mag je gerust rechts dan harder rijden als dat men links doet. Wat niet gewaardeerd word en waar het echte rechts inhalen ook om de hoek komt kijken, is als je vervolgens bij de eerste persoon die niet bovenop de achterbumper van zijn voorganger zit naar links stuurt als je op jouw rijbaan langzamer verkeer tegenkomt.Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:15:
[...]
Maar wat is het alternatief? Het gebeurd regelmatig bij 3 of 4 banen, dat links in een treintje zit en soms wel afremt tot 80 km/h. Als ik dan al rechts rijd, moet ik dan ook maar afremmen terwijl de baan voor mij een heel eind leeg is?
Zolang je dat niet doet, dus bijvoorbeeld dan eerst netjes wacht op een redelijk gat voordat je naar links komt, zit je wel goed.
Ik kan niet wachten op de dag dat alle auto's autonoom rijden en dat zelf rijden domweg verboden wordt.
..
ik NIETjoopv schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:24:
..
Ik kan niet wachten op de dag dat alle auto's autonoom rijden en dat zelf rijden domweg verboden wordt.
..
Dat zou dit probleem zeker oplossen!joopv schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:24:
..
..
Ik denk dat alle rijdende app verslaafden daar ook wel mee eens zijn
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Het Amerikaanse "keep your lane" werkt daar omdat er veel grotere afstanden zijn (dus minder afslagen/opritten per kilometer snelweg) en vrachtwagens over het algemeen net zo hard (mogen) rijden als personenauto's.Standeman schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:13:
Echter, sinds ik ACC heb wordt steeds meer en meer voorstander van het keep-your-lane principe zoals ze dat in de VS kennen. m.a.w. Wet aanpassen en rechts inhalen toestaan.
Hoe gaat dit het probleem van het "debielentreintje" links achter een vrachtwagen oplossen? Want zodra jij dat treintje rechts voorbij rijdt, wil je nog steeds die vrachtwagen inhalen. Zo niet, dan kan je nu namelijk ook gewoon "keep your lane" doen op de rechterbaan.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 03-09-2018 12:50 ]
Verschilt ook per staat in de US met precies die reden.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:48:
[...]
Het Amerikaanse "keep your lane" werkt daar omdat er veel grotere afstanden zijn (dus minder afslagen/opritten per kilometer snelweg) en vrachtwagens over het algemeen net zo hard (mogen) rijden als personenauto's.
Hoe gaat dit het probleem van het "debielentreintje" links achter een vrachtwagen oplossen? Want zodra jij dat treintje rechts voorbij rijdt, wil je nog steeds die vrachtwagen inhalen. Zo niet, dan kan je nu namelijk ook gewoon "keep your lane" doen op de rechterbaan.
Want? Ik vind een inhaaltreintje namelijk onnodig links. Anderen niet.SMSfreakie schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:01:
[...]
Onnodig links rijden is volgens mij minder ingewikkeld dan de definitie inhalen
Maar nogmaals, wat is er zo moeilijk aan de definitie inhalen dan?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Vrachtwagens heb ik enigzins begrip voor omdat die simpelweg geen 120/130 kunnen/mogen rijden, maar een Fiat Panda/Peugeot 107/Kia Picanto met ietwat bejaarde bestuurder die vertikt om zijn snelheid aan te passen aan de rest van de linkerbaan mag je van mij het rijbewijs ontnemen. Het is simpelweg ASO gedrag. Net zoals je niet rechts moet inhalen(Ik hanteer de Koos Spee definitie), onnodig links moet rijden(Je haalt niemand in, zit niet in een "inhaaltreintje") moet je snelheid aanpassen. Dit zorgt namelijk voor files want iedereen moet gelijk op de rem en hiermee krijg je de kopstaart botsingen. Blijf anders gewoon rechts rijden.
Mensen die rechts rijden om niet steeds te hoeven remmen is prima. Zo maken we beter gebruik van de weg en is veiliger. Ik laat ook altijd ruimte over zodat die persoon weer terug kan invoegen. Echter zodra ze proberen voor te dringen dan blokkeer ik het. Aso gedrag moet je niet belonen.
Dat snelheid aanpassen geldt net zo goed voor jou. Je klinkt nu als een opgefokte bestuurder die altijd haast heeft. Je zou toch maar 10 seconden 100 moeten rijden i.p.v. 120! Er bestaat geen minimumsnelheid op snelwegen. Sterker nog: honderdduizenden mensen rijden dagelijks stapvoets op de linkerbaan!Bejit schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:04:
[...] een Fiat Panda/Peugeot 107/Kia Picanto met ietwat bejaarde bestuurder die vertikt om zijn snelheid aan te passen aan de rest van de linkerbaan mag je van mij het rijbewijs ontnemen.
Als die bejaarde bestuurder van rijstrook kan wisselen zonder iemand te hinderen, is inhalen met bijvoorbeeld 100 km/h gewoon toegestaan. Degenen die vervolgens gaan bumperkleven zijn degenen die hun rijbewijs zouden moeten inleveren.
Het is heel typisch: vrijwel iedereen heeft enorme haast zodra-ie in z'n auto zit, maar voor die tijd zijn ze niet vooruit te branden. Ik zie namelijk nooit iemand een sprintje trekken van of naar z'n auto, terwijl dat veel meer tijdwinst oplevert dan je zitten ergeren achter "een bejaarde in een Picanto".
[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 03-09-2018 13:09 ]
Nooit in stedelijk gebied in de VS gereden zeker?RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:48:
[...]
Het Amerikaanse "keep your lane" werkt daar omdat er veel grotere afstanden zijn (dus minder afslagen/opritten per kilometer snelweg)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maar nu is er bij de kassa rechts geen rij, maar iedereen blijft links staan. Sluit je dan aan bij de linker kassa of pak je de rechter?Who Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:16:
[...]
Stel je voor, je staat te wachten bij een drukke kassa in de supermarkt en je hebt een beetje haast. Vervolgens loopt iemand jou aan de rechterkant voorbij en voegt 3 plekjes voor jou 'netjes' in.
Wat voor gevoel krijg je daarbij?
Nu hebben we 't vooral over drukke situaties, maar hoe vaak ik niet op A9, A10, A4, A1, A2 rij, met drie of meer rijstroken en om de paar KM een eenzame auto op de middelste baan met vaak eensnelheid aanzienlijk onder Vmax.
En ook waar meerdere snelwegen samenkomen stug twee banen links blijven rijden.
Het is al eerder genoemd, de oorzaak zit 'm in de verhuftering van de samenleving mede door 't marginaliseren van de handhaving.
Neem de snorfietsen in diverse steden, die moeten naar de rijbaan vind de politiek, want ze rijden "allemaal" harder dan toegestaan.
De motivatie rechts inhalen want gevaarlijk, want de auto kan naar rechts komen is allang achterhaald. 99% wat onnodig links rijdt, rijdt 80km nog steeds op die linker baan. Tenzij ze bij hun afslag komen. Dan kunnen ze 't opeens blijkbaar wèl.
Zo genoeg olie op 't vuur voor een discussie die geen uitkomst zal hebben, anders dan 1000 verschillende meningen

En sinds wanneer is de mening van ene meneer Spee wet? Kom maar eens met een officieel stuk waarin inhalen word beschreven. Kleine hint, daarom is het hier ook zo`n discussiepuntHackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:15:
[...]
Inhalen bestaat uit het volgende: Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook).
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Ligt aan de situatie. Inhalen moet zo snel mogelijk gebeuren volgens de wet. Tevens mag je anderen niet hinderen bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting. Dus als iemand direct in de remmen moet als een auto naar links komt, is die auto zeker wel fout. Natuurlijk niet als er genoeg ruimte is. Als een auto tergend langzaam gaat inhalen met 100 km/h terwijl 130 km/h is toegestaan, is deze auto ook fout.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
[...]
Je zou toch maar 10 seconden 100 moeten rijden i.p.v. 120! Er bestaat geen minimumsnelheid op snelwegen. Sterker nog: honderdduizenden mensen rijden dagelijks stapvoets op de linkerbaan!
Als die bejaarde bestuurder van rijstrook kan wisselen zonder iemand te hinderen, is inhalen met bijvoorbeeld 100 km/h gewoon toegestaan. Degenen die vervolgens gaan bumperkleven zijn degenen die hun rijbewijs zouden moeten inleveren.
Het is heel typisch: vrijwel iedereen heeft enorme haast zodra-ie in z'n auto zit, maar voor die tijd zijn ze niet vooruit te branden. Ik zie namelijk nooit iemand een sprintje trekken van of naar z'n auto, terwijl dat veel meer tijdwinst oplevert dan je zitten ergeren achter "een bejaarde in een Picanto".
Uitzonderingen daargelaten, er zijn ook auto's die niet harder kunnen of iets dergelijks.
RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:59:
Dan heb je 2 rijstroken in gebruik in plaats van 1, zoals het hoort!
Dat is jullie mening... Wie is er hier al eens in beboet op onnodig links rijden in een treintje (niet als voorste)?corset schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:03:
Want Newsflash! het is alsnog tegen de regels.
Regels zijn een middel, geen doel. Het doel is de doorstroming verbeteren, en in die situatie meer zijdelingse verplaatsingen introduceren werkt de doorstroming juist tegen. De enige manier om daar de doorstroming te verbeteren is de oorzaak aanpakken in plaats van het gevolg. Auto's 2 tot en met 9 zijn niet de oorzaak...
Alsjeblieft niet zeg... Niet iedereen rijdt voornamelijk op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam op en neer; Veruit de meeste snelwegkilometers hebben maar twee rijstroken per rijbaan.Landon schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:15:
Soms had ik gehoopt dat we in Nederland ook Keep your lane hadden.
De meeste van die mensen willen OOK inhalen, maar worden daarbij tegengehouden door de auto voor ze. DAT is de reden voor de meesten om niet naar rechts te gaan, die zijn netjes in de rij aan het wachten tot ze kunnen. Door rechts in te halen zeg je dus gewoon F*CK YOU tegen al die mensen en vind je dat jij meer recht op eerder thuis zijn (kan me niet indenken dat rechts inhalen onder 'lekker rijden' valt. Rechts rijden wel) dan dat zij dat hebben.renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:22:
Echt bizar vindt ik dat, ga gewoon lekker naar rechts. [..] Zelf haal ik dikwijls rechts in.
Kijk, als er geen treintje is, of als het om de voorste van het treintje gaat, helemaal mee eens, naar rechts met die bak. De rest van het treintje echter, die zijn ook slachtoffer van de situatie. Die zijn ook maar aan het wachten tot ze die linksrijder voorbij kunnen, net als jij. En ja, in theorie kan een deel daarvan naar rechts. Echter, op macro-schaal lost dat niks op of is het zelfs contraproductief, en op micro-schaal zorgen ze er dan dus voor dat ze langzamer zijn ipv hun beoogde doel: sneller...
Zeker, en dat doet'ie dan ook netjes. Beweert ook nergens dat dat niet zo is... En de 20 anderen in het treintje passen zich ook aan; anders wordt het ook zo'n rotzooi, weer sleepwagens, ambulance etc nodig... Maar het blijft een feit dat het treintje daar mogelijk niet had gereden als die Picanto even was gas bij had gegeven.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
Dat snelheid aanpassen geldt net zo goed voor jou.
[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 03-09-2018 13:27 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het begrip inhalen schijnt nergens (in een wetboek) gedefinieerd te wezen. Alle rechters houden er hun eigen lezing over, en vaak betrekken ze zich op eerdere uitspraak in gelijk geval.arbraxas schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:17:
[...]
En sinds wanneer is de mening van ene meneer Spee wet? Kom maar eens met een officieel stuk waarin inhalen word beschreven. Kleine hint, daarom is het hier ook zo`n discussiepunt
Als jij geen standpunt aanvoert kom je dus nergens. Met de mening/onderbouwing van deskundige Koos Spee (als adviseur van Procureurs-generaal, en voormalig verkeersofficier van justitie)
sta je dus sterker. en zo gek is het niet, want voorbij rijden is geen inhalen zoals ik al eerder heb aangegeven.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Wat heeft de max snelheid te maken met een soepele inhaalactie?Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:20:
[...]
Ligt aan de situatie. Inhalen moet zo snel mogelijk gebeuren volgens de wet. Tevens mag je anderen niet hinderen bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting. Dus als iemand direct in de remmen moet als een auto naar links komt, is die auto zeker wel fout. Natuurlijk niet als er genoeg ruimte is. Als een auto tergend langzaam gaat inhalen met 100 km/h terwijl 130 km/h is toegestaan, is deze auto ook fout.
Uitzonderingen daargelaten, er zijn ook auto's die niet harder kunnen of iets dergelijks.
130 toegestaan - Vrachtwagen of Caravan rijdt 80 op de rechter rijstrook - jij haalt in met 100/u ; prima toch?
Alles heeft te maken met context, absoluut niet met de max toegestane snelheid
De Belgische en Nederlandse wetgeving / wegcode komen voor wat dat betreft redelijk overeen. De plek op de weg is rechts, rechts inhalen is niet toegestaan en overige deelnemers aan het verkeer mag je niet hinderen. In theorie rijdt eenieder dan ook netjes op de rechter rijstrook.Tokkes schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:03:
[...]
Maar als je dan links rijdt, op je alleen, en je rijdt geen 120-130 kph, dan hinder je het verkeer achter je (mijn inziens). Dat verkeer moet namelijk vertragen omdat jij links rijdt en ze niet rechts mogen inhalen. Weet ik niet hoe dat in Nederland zit, maar de Belgische wegcode zegt:
[...]
De praktijk is helaas wat minder positief. Vrachtauto's die elkaar met 1 km/u verschil inhalen, bestuurders die de middelste rijstrook het "veiligste" vinden, (handsfree) bellende bestuurders die de meer bezig zijn met het telefoongesprek dan het rijden en zo kunnen wij allen nog wel even doorgaan denk ik.
Uiteindelijk zorgen alle acties voor een reactie van het overige verkeer. Ja, onnodig links blijven rijden is niet toegestaan. Ja, rechts inhalen is niet toegestaan. De actie onnodig links blijven rijden (lees: overtreding) van een andere bestuurder kan resulteren in een overtreding van jou (lees: rechts inhalen). Wil je geen overtreding begaan dan blijf je achter het voertuig.
Helaas zal het verschil tussen theorie en praktijk altijd voor vervelende en gevaarlijke situaties blijven leiden.
Stack Sats
Omdat inhalen zo spoedig mogelijk moet gebeuren zoals we als het goed is allemaal geleerd hebben.eric.1 schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:24:
[...]
Wat heeft de max snelheid te maken met een soepele inhaalactie?
130 toegestaan - Vrachtwagen of Caravan rijdt 80 op de rechter rijstrook - jij haalt in met 100/u ; prima toch?
Alles heeft te maken met context, absoluut niet met de max toegestane snelheid.
En natuurlijk is het discutabel hoe dit ingevuld is. Als ik het zelf bekijk, iemand met 100 km/h inhalen terwijl 130 is toegestaan en de auto is prima in staat om harder te rijden, vind ik niet dat aan de norm "zo snel mogelijk" wordt voldaan.
Waar ik het over heb zijn die paar auto's die links blijven hangen, ook als er 500 meter plus tussen 2 vrachtwagens zit. Dan heb je alle tijd, en ben je evenzo verplicht naar rechts te gaan. Heel simpel: gewoon een kwestie van regelmatig in de spiegel kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Evenals je knipperlicht gebruiken, wat vaak door diezelfde mensen ook wordt vergeten.Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:22:
De meeste van die mensen willen OOK inhalen, maar worden daarbij tegengehouden door de auto voor ze. DAT is de reden voor de meesten om niet naar rechts te gaan, die zijn netjes in de rij aan het wachten tot ze kunnen. Door rechts in te halen zeg je dus gewoon F*CK YOU tegen al die mensen en vind je dat jij meer recht op eerder thuis zijn (kan me niet indenken dat rechts inhalen onder 'lekker rijden' valt. Rechts rijden wel) dan dat zij dat hebben.
Kijk, als er geen treintje is, of als het om de voorste van het treintje gaat, helemaal mee eens, naar rechts met die bak. De rest van het treintje echter, die zijn ook slachtoffer van de situatie. Die zijn ook maar aan het wachten tot ze die linksrijder voorbij kunnen, net als jij. En ja, in theorie kan een deel daarvan naar rechts. Echter, op macro-schaal lost dat niks op of is het zelfs contraproductief, en op micro-schaal zorgen ze er dan dus voor dat ze langzamer zijn ipv hun beoogde doel: sneller...
Volgens de letter van de wet moet ik dan een enorm stomme actie uithalen om er netjes links langs te gaan. Ik blijf echter gewoon op de rechterbaan zitten en rij er rustig langs en blijf daar ook rijden omdat er verder niemand rijdt. Ik stoor me hier enorm aan.
En wat Standeman ook zegt, lekker het "keep your lane" principe aanhouden.
(al stappen ze er daar in de VS ook steeds meer vanaf)
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Het lijkt me logisch dat die beschrijving voornamelijk bedoeld is voor inhalen over de rijbaan in tegengestelde richting, dus in de stad of op provinciale wegen.Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:31:
Omdat inhalen zo spoedig mogelijk moet gebeuren
Dus even een situatieschets van een snelweg met 5 rijstroken:En natuurlijk is het discutabel hoe dit ingevuld is. Als ik het zelf bekijk, iemand met 100 km/h inhalen terwijl 130 is toegestaan en de auto is prima in staat om harder te rijden, vind ik niet dat aan de norm "zo snel mogelijk" wordt voldaan.
Nu (van links naar rechts):
130+
110-120
100-110
90-100
85-90
Volgens de redenatie dat inhalen zo snel mogelijk moet gebeuren, blijft dus alleen dit over:
130+
130+
130+
130+
85-90
Dan heb je mij nog nooit gezien 's ochtends! Topsporter in z'n puurste vormRemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
[...]
Dan ben je dus eigenlijk off-topic, want het ging hier specifiek over een treintje auto's niet over 1 of 2 auto's die onnodig links blijven rijden. Als we er allerlei andere situaties bij gaan trekken dan word het er niet duidelijker op en gaan mensen elkaar verkeerd begrijpen.renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:33:
[...]
Waar ik het over heb zijn die paar auto's die links blijven hangen, ook als er 500 meter plus tussen 2 vrachtwagens zit. Dan heb je alle tijd, en ben je evenzo verplicht naar rechts te gaan. Heel simpel: gewoon een kwestie van regelmatig in de spiegel kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Evenals je knipperlicht gebruiken, wat vaak door diezelfde mensen ook wordt vergeten.
Mijn welgemeende excuses. Ik haal dat namelijk niet uit de titel van dit topic. Dus daar gaat het al fout dat mensen elkaar verkeerd begrijpen, laat staan op de autowegTom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:36:
[...]
Dan ben je dus eigenlijk off-topic, want het ging hier specifiek over een treintje auto's niet over 1 of 2 auto's die onnodig links blijven rijden. Als we er allerlei andere situaties bij gaan trekken dan word het er niet duidelijker op en gaan mensen elkaar verkeerd begrijpen.
Natuurlijk niet. Stel een snelweg met 2 rijstroken. Linkerbaan rijdt 130, de baan ernaast rijd iemand met 90, die wil een vrachtwagen inhalen. Ik vind dan dat deze gerust deze vrachtwagen mag inhalen, maar niet met 90 km/h. Dat is niet veilig, immers de linkerbaan rijdt veel harder, het valt niet onder de noemer "zo spoedig mogelijk". Ik vind dat deze auto afstand moet nemen, wachten op een gaatje, gas geven, naar links, vrachtwagen inhalen, weer terug naar rechts, gas terugnemen.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:35:
[...]
Het lijkt me logisch dat die beschrijving voornamelijk bedoeld is voor inhalen over de rijbaan in tegengestelde richting, dus in de stad of op provinciale wegen.
[...]
Dus even een situatieschets van een snelweg met 5 rijstroken:
Nu (van links naar rechts):
130+
110-120
100-110
90-100
85-90
Volgens de redenatie dat inhalen zo snel mogelijk moet gebeuren, blijft dus alleen dit over:
130+
130+
130+
130+
85-90
Dat lijkt mij het meest veiligst en het meest wettig. Doorsukkelen met 90 en 3 minuten doen om een vrachtwagen in te halen (overdreven) niet.
En natuurlijk hoeft hij niet perse 130 te rijden, of zelfs 120, maar in elk geval z'n best doen zo spoedig mogelijk in te halen en weer terug naar rechts te gaan.
No harm donerenegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:40:
[...]
Mijn welgemeende excuses. Ik haal dat namelijk niet uit de titel van dit topic. Dus daar gaat het al fout dat mensen elkaar verkeerd begrijpen, laat staan op de autoweg
Persoonlijk vind ik zo'n situatie vervelend maar iedereen moet zelf weten hoe hard ze rijden.Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:41:
[...]
Natuurlijk niet. Stel een snelweg met 2 rijstroken. Linkerbaan rijdt 130, de baan ernaast rijd iemand met 90, die wil een vrachtwagen inhalen. Ik vind dan dat deze gerust deze vrachtwagen mag inhalen, maar niet met 90 km/h. Dat is niet veilig, immers de linkerbaan rijdt veel harder, het valt niet onder de noemer "zo spoedig mogelijk". Ik vind dat deze auto afstand moet nemen, wachten op een gaatje, gas geven, naar links, vrachtwagen inhalen, weer terug naar rechts, gas terugnemen.
Dat lijkt mij het meest veiligst en het meest wettig. Doorsukkelen met 90 en 3 minuten doen om een vrachtwagen in te halen (overdreven) niet.
En natuurlijk hoeft hij niet perse 130 te rijden, of zelfs 120, maar in elk geval z'n best doen zo spoedig mogelijk in te halen en weer terug naar rechts te gaan.
Ik vind het pas echt waardeloos als die zelfde super langzame inhaler eindelijk naar rechts is en dan opeens wel gas begint te geven.

Geheel eens. Sterker: als je met 90-100 besluit in te halen, prima - maar kijk in je spiegel of het kan! Als er iemand aankomt met zeg 130, en die moet voor jou afremmen, dan kan het dus niet, en moet je even wachten met inhalen. Zo werkt het ook met oversteken.Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:41:
[...]
Natuurlijk niet. Stel een snelweg met 2 rijstroken. Linkerbaan rijdt 130, de baan ernaast rijd iemand met 90, die wil een vrachtwagen inhalen. Ik vind dan dat deze gerust deze vrachtwagen mag inhalen, maar niet met 90 km/h. Dat is niet veilig, immers de linkerbaan rijdt veel harder, het valt niet onder de noemer "zo spoedig mogelijk". Ik vind dat deze auto afstand moet nemen, wachten op een gaatje, gas geven, naar links, vrachtwagen inhalen, weer terug naar rechts, gas terugnemen.
Als ik netjes naar rechts ga (en gewoon op gepaste snelheid, al minutenlang cruise control), trappen de bestuurders achter mij direct op het gas om naar de volgende achterbumper te racen (en vervolgens weer op de rem te trappen), vervolgens sluit iedereen al klevend zo snel mogelijk aan als ze kunnen.
Behoorlijk kansloos en gevaarlijk, er wordt ontzettend veel gekleefd op deze manier. Bijna lachwekkend hoe gehaast en paniekerig iedereen haantje de voorste wilt zijn (en dat midden in een treintje, dus hoe voorop hebben we het dan over).
Ik woon in de Randstad en ik heb niet zoveel last van 2-baans snelwegen waar dit soort treintjes de orde van de dag zijn. Daarom heb ik er misschien genoeg geduld voor, want alleen tijdens vakanties of afspraken/vergaderingen krijg ik er mee te maken.
*facepalm* Jij klinkt net als iemand die het verkeerinzicht heeft van een baksteen. Hoeveel kilometers rij jij in het jaar? Daarnaast is wel degelijk minimum snelheid, namelijk 60km/u.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
[...]
Dat snelheid aanpassen geldt net zo goed voor jou. Je klinkt nu als een opgefokte bestuurder die altijd haast heeft. Je zou toch maar 10 seconden 100 moeten rijden i.p.v. 120! Er bestaat geen minimumsnelheid op snelwegen. Sterker nog: honderdduizenden mensen rijden dagelijks stapvoets op de linkerbaan!
Het heeft niet te maken met haast, het is LEVENSGEVAARLIJK. Het is een van de oorzaken van kopstaart botsingen. Net zo goed dat je afremt als je rechts gaat rijden omdat je niet in de voorganger je auto wilt parkeren, zal je gas moeten geven op de linkerbaan zodat je achterligger niet spontaan hoeft te remmen. En dit spontane remmen zorgt voor ongelukken.
En voor dit gedrag kan je ook een hele dikke boete krijgen, ondanks dat de minimum snelheid 60km/u op de snelweg is. Dit valt namelijk onder gevaarlijk/hinderlijk weggedrag, zie artikel 5: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2018-07-28
Niemand zit te zeuren als er geen kip op de weg is en dat je dan inhaalt met 100, maar dit tijdens de ochtendspits of avondspits doen is vragen om problemen en ongelukken. Je kijkt namelijk eerst in je SPIEGELS voordat je van baan wisselt. Als jij 100 km/h rijdt en ziet dat de linkerbaan harder rijdt, dan wissel je NIET van baan. Je voegt toch ook niet met 60km/u op de snelweg in?

aah, wetgeving als "onnodig linksrijden" is een mening, ok. Fijn! Zeg dat vooral tegen de agent als je een keer wordt aangehoudenPaul schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:22:
[...]
[...]
Dat is jullie mening... Wie is er hier al eens in beboet op onnodig links rijden in een treintje (niet als voorste)?
Regels zijn een middel, geen doel. Het doel is de doorstroming verbeteren, en in die situatie meer zijdelingse verplaatsingen introduceren werkt de doorstroming juist tegen. De enige manier om daar de doorstroming te verbeteren is de oorzaak aanpakken in plaats van het gevolg. Auto's 2 tot en met 9 zijn niet de oorzaak...
[...]
Alsjeblieft niet zeg... Niet iedereen rijdt voornamelijk op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam op en neer; Veruit de meeste snelwegkilometers hebben maar twee rijstroken per rijbaan.
[...]
De meeste van die mensen willen OOK inhalen, maar worden daarbij tegengehouden door de auto voor ze. DAT is de reden voor de meesten om niet naar rechts te gaan, die zijn netjes in de rij aan het wachten tot ze kunnen. Door rechts in te halen zeg je dus gewoon F*CK YOU tegen al die mensen en vind je dat jij meer recht op eerder thuis zijn (kan me niet indenken dat rechts inhalen onder 'lekker rijden' valt. Rechts rijden wel) dan dat zij dat hebben.
[...]
Zeker, en dat doet'ie dan ook netjes. Beweert ook nergens dat dat niet zo is... En de 20 anderen in het treintje passen zich ook aan; anders wordt het ook zo'n rotzooi, weer sleepwagens, ambulance etc nodig... Maar het blijft een feit dat het treintje daar mogelijk niet had gereden als die Picanto even was gas bij had gegeven.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Die onnozelen (heb er een ander woord voor, maar die is niet geschikt voor mensen zonder ruggengraat, die snel beledigd zijn) mogen ze met auto en al in de pers gooien. Moet je eerst gaan afremmen, omdat ze zo nodig langzaam gaan inhalen (en eventueel nog lekker lang naast het voertuig gaan rijden, die ze willen inhalen). En als ze dan eindelijk er langs zijn en naar rechts zijn gegaan, gaan ze gas geven, zodat jij ook nog harder moet rijden, anders zit je weer achter ze bij de volgende inhaalactie.XLord schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:48:
[...]
Persoonlijk vind ik zo'n situatie vervelend maar iedereen moet zelf weten hoe hard ze rijden.
Ik vind het pas echt waardeloos als die zelfde super langzame inhaler eindelijk naar rechts is en dan opeens wel gas begint te geven.bij max 130 is dat niet zo erg die trek ik er wel uit met 90 naar 130 maar als je er maar 100 mag en ze halen in met 90 om daarna weer 100 te gaan rijden wordt ik wel redelijk nijdig van.
Bij langzame linksrijders ga ik meestal gewoon rechts er naast rijden. Iets er voorbij, zodat ze mij zien. Vaak gaan ze dan wat harder rijden en dan naar rechts. Maar helaas niet allemaal.
Zat mensen gezien, die dat wel doen...Bejit schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:13:
[...]
Je voegt toch ook niet met 60km/u op de snelweg in?
[ Voor 16% gewijzigd door Xyphoid op 03-09-2018 14:19 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Eens met het eerste stuk, dat is al in meerdere topic geblekenBejit schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:13:
*facepalm* Jij klinkt net als iemand die het verkeerinzicht heeft van een baksteen. Hoeveel kilometers rij jij in het jaar? Daarnaast is wel degelijk minimum snelheid, namelijk 60km/u.
Maaruh... Minimum snelheid van 60? Dat is nieuw. Dus iedereen in de file moet een boete krijgen voor 60km/h te langzaam? Op de snelweg is geen minimum snelheid, op geen enkele weg. Anders zouden verkeerslichten en files niet mogen bestaan.
Voor je anderen iets verwijt, misschien eerst zelf de verkeersregels maar eens gaan leren?Bejit schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:13:
[...]
*facepalm* Jij klinkt net als iemand die het verkeerinzicht heeft van een baksteen. Hoeveel kilometers rij jij in het jaar? Daarnaast is wel degelijk minimum snelheid, namelijk 60km/u.
In Nederland is er geen minimumsnelheid.
Virussen? Scan ze hier!
Klopt - de regel is dat je auto minimaal 60 kan.wildhagen schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:18:
[...]
Voor je anderen iets verwijt, misschien eerst zelf de verkeersregels maar eens gaan leren?
https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer
[ Voor 250% gewijzigd door renegrunn op 03-09-2018 14:22 ]
Ik heb de indruk dat die mensen bang zijn om naast zo'n grote vrachtauto te rijden en dan van schrik langzamer gaan rijden.XLord schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:48:
[...]
Persoonlijk vind ik zo'n situatie vervelend maar iedereen moet zelf weten hoe hard ze rijden.
Ik vind het pas echt waardeloos als die zelfde super langzame inhaler eindelijk naar rechts is en dan opeens wel gas begint te geven.bij max 130 is dat niet zo erg die trek ik er wel uit met 90 naar 130 maar als je er maar 100 mag en ze halen in met 90 om daarna weer 100 te gaan rijden wordt ik wel redelijk nijdig van.
Ben ik het mee eens, je moet wel met gepaste snelheid en inderdaad als de ruimte het toe laat; zo ben ik eens gedwongen uitgeweken naar een gesloten rijstrook (die er gelukkig was!) omdat er een treintje aan auto's was op de rechter rijstrook die 100 reden op een stuk waar 130 gereden mocht worden. Ik kwam er met 120 voorbij en zonder knipperlicht duwt iemand zo z'n auto voor m'n snufferd.renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:57:
[...]
Geheel eens. Sterker: als je met 90-100 besluit in te halen, prima - maar kijk in je spiegel of het kan! Als er iemand aankomt met zeg 130, en die moet voor jou afremmen, dan kan het dus niet, en moet je even wachten met inhalen. Zo werkt het ook met oversteken.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat veel links-rijders wel erg spastisch reageren op langzaam-rijders door er, zodra iemand niet de minimale snelheid van de eigen snelheid rijd (140+) er gewoon met volle snelheid op af te gaan en op het laatste moment te remmen, met iedereen die erachter zit er strak achteraan. Daar krijg je vooral files van; als iemand z'n gas dan op tijd los laat dan zal het al een stuk soepeler gaan.
M.b.t. het topic:
Wat ik zelf doe, en wat ik iemand anders ook al heb zien zeggen is gewoon naar rechts, niet aansluiten en dan met de snelheid die die auto's op dat moment rijden meerijden, sneller meerijden (erachter dus niet ernaast) als ze harder gaan, maar niet remmen als zij remmen. Op die manier sluit ik vanzelf aan bij de auto voor me waarbij ik wel probeer om het snelheidsverschil tussen links en rechts minimaal te houden zodat ik (hopelijk) de rechtsrijders niet ineens verras met 10+km p/u verschil, maar dat doe ik dan door het gas iets los te laten.
Vervolgens wacht ik tot de ruimte er is (meestal als het treintje voorbij is) om zelf langs diegene te gaan die langzamer rijdt. Daarnaast kijk ik eerst of er ruimte is, zet ik mijn knipperlicht vervolgens aan (en niet pas, wat veel gebeurd, tijdens de handeling) en als ik zeker weet dat ik naar rechts kan dan voer ik eerst m'n snelheid op (want voldoende ruimte voor mij die ik vrij hou) en dan ga ik naar rechts met al wél de juiste snelheid (inhaalsnelheid wel te verstaan).
Er is inderdaad geen officiele minimale snelheid, maar er is wel zoiets als hinderlijk en gevaarlijk rijgedrag. Je kunt dus wel degelijk beboet worden als je snelheid te laag is. Maar dat is meer vanuit het oogpunt veiligheid en de gemiddelde snelheid die gereden wordt op dat moment. Als iedereen 120 rijdt en jij rijdt 60 dan zul je best een boete kunnen verwachten. Als iedereen 80 rijdt en jij 60 zal dat niet zo zijn, maar dat is dan de inschatting van de betreffende agent op basis van art.5 van de wegenverkeerswet.wildhagen schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:18:
[...]
Voor je anderen iets verwijt, misschien eerst zelf de verkeersregels maar eens gaan leren?
[ Voor 14% gewijzigd door mrdemc op 03-09-2018 14:23 ]
Klopt, dat is de snelheid die je voertuig minimaal moet kunnen (en vooral: mogen) halen om de snelweg op te mogen.renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:18:
[...]
Klopt - de regel is dat je auto minimaal 60 kan.
https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer
Dat is iets heel anders dan een minimumsnelheid, want die kennen we in NL niet.
En gelukkig maar, zou anders flinke boetes opleveren bij files, niemand die dan de minimumsnelheid nog zou halen. Of bij gladde wegen, ook iedereen boetes, want onder de minimumsnelheid.
En voor echt gevaarlijke situaties hebben we Artikel 5 nog, Daar hebben we geen minimumsnelheid voor nodig.
Virussen? Scan ze hier!
Dat, of ze vinden het geweldig om zoveel mensen op te houden.pacificocean schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:19:
[...]
Ik heb de indruk dat die mensen bang zijn om naast zo'n grote vrachtauto te rijden en dan van schrik langzamer gaan rijden.

Maar denk inderdaad eerder dat ze het gewoon eng vinden om naast een vrachtauto te rijden.
En daarom gaan ze er nog langer naast rijdenXLord schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:28:
[...]
Dat, of ze vinden het geweldig om zoveel mensen op te houden.![]()
Maar denk inderdaad eerder dat ze het gewoon eng vinden om naast een vrachtauto te rijden.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Oh ja dat is waar, komt vooral door vrachtwagens.incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:02:
[...]
Maar meestal niet aan de orde bij de situatie die beschreven wordt van een treintje die links rijdt. Dat gaat meestal om ergens langzaam verkeer dat zelf aan het inhalen is, en een heleboel mensen die gewoon de maximum snelheid willen rijden en daarom links rijden om in te kunnen halen zodra het kan.
Daarbij is het ook best te bediscussieren of het 'onnodig' links is. Vanuit een juridisch oogpunt misschien wel. Maar vanuit de praktijk ontstaan die treintjes met een reden, namelijk, links rijden zodat je in kunt halen. Blijf je rechts rijden dan is de kans groot dat je er niet meer tussenkomt. Dat gedrag houdt zichzelf daarmee in stand.
Aangezien jij me vrij slim overkomt vraag ik me het volgende af... misschien dat jij het antwoord weet. Ik heb ontdekt dat heel veel mensen naar de linkerbaan gaan om in te halen en dan gas minderen, en als ze er langs zijn gaan ze naar rechts en geven ze gas bij. Dit zie ik zo vaak gebeuren. Dan kom ik hard aanrijden, moet remmen omdat zij met een slakkengang langs de vrachtwagen willen, dan zijn ze er langs en gaan ze naar rechts en geven ze gas bij. Is dit iets psychologisch ofzo? Ik doe het namelijk precies andersom, ik geef gas bij zodat ik zo min mogelijk mensen hinder bij het inhalen en ga dan rechts weer op mn oude snelheid rijden.
[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 03-09-2018 14:32 ]
Facts don't care about your feelings
Die 60 is niet "je moet minimaal 60 rijden", die 60 is "je moet minimaal 60 kunnen en mogen".Bejit schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:13:
Daarnaast is wel degelijk minimum snelheid, namelijk 60km/u.
Nee, de interpretatie dat dit onder onnodig valt is een mening. Of dat een mening is waar de wetgever, een agent of een rechter ook delen, daar laat ik me niet over uit want dat weet ik nietcorset schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:14:
aah, wetgeving als "onnodig linksrijden" is een mening, ok.
[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 03-09-2018 14:34 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ben jij al eens met de auto door Noord-Engeland/Schotland getrokken? Scandinavie?joopv schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:24:
..
..
Naast het feit dat ik en met mij veel anderen gewoon plezier hebben in het autorijden, zijn dat ervaringen die je volgens mij toch liever zelf doet.
Als je 'gereden' wilt worden, neem de trein of ander openbaar vervoer
GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781
Je draait het om. Als je in het winkelcentrum achter een bejaarde aanloopt ga je er ook langs. Op de fiets heeft ook iedereen een andere snelheid en er is niets zo vervelend dan langzamer te moeten gaan dan je zelf wil. Natuurlijk heeft het onder aan de streep echt niet zo heel veel effect, maar waarom kunnen we het dan wel en is het in de auto altijd ikke ikke ikke? Als jij een vrachtwagen wil inhalen waardoor 10 man op de rem moeten ben je gewoon asociaal. Net zoals 3 mensen die naast elkaar fietsen met een slakkentempo zodat jij er niet door kan. Even tikje op de bel en ze gaan aan de kant. Als ik in de auto toeter of sein omdat mensen onnodig links rijden krijg ik een middelvinger.RemcoDelft schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
[...]
Dat snelheid aanpassen geldt net zo goed voor jou. Je klinkt nu als een opgefokte bestuurder die altijd haast heeft. Je zou toch maar 10 seconden 100 moeten rijden i.p.v. 120! Er bestaat geen minimumsnelheid op snelwegen. Sterker nog: honderdduizenden mensen rijden dagelijks stapvoets op de linkerbaan!

Facts don't care about your feelings
Ik moet vanwege werk wel vaak naar het oosten vanuit de randstad, en rij liever een stukje om over 3 baanswegen (al dan niet met spitsstrook) dan alleen 2baans (A1). Mocht het niet anders kunnen dan in de spits rustig rechts.Divak schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:00:
...
Ik woon in de Randstad en ik heb niet zoveel last van 2-baans snelwegen waar dit soort treintjes de orde van de dag zijn. Daarom heb ik er misschien genoeg geduld voor, want alleen tijdens vakanties of afspraken/vergaderingen krijg ik er mee te maken.
Bij 2-baans is het zo zinloos als je niet op een absurd tijdstip rijdt, veel te druk, te veel vrachtwagens, dat treintje links blijft met enige harmonica-effect bij elkaar, give-or-take 1 auto ertussen. Praktisch nut = 0. Bij 3+ banen en een wat rustiger tijdstip kun je allicht nog wat kleine minuten winnen. Die realisatie zal bij menig weggebruiker de nodige frustratie kunnen besparen...
Yes, dat is precies wat ik doe. Ik rij Prius en maak altijd een afweging tussen snelheid/zuinigheid en kies er daarom bewust voor 110 te rijden op de snelweg. Het rijdt heerlijk (kan vaak hele lange stukken op cruise control rechts rijden) en hoef weinig in te halen.renegrunn schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:57:
[...]
Geheel eens. Sterker: als je met 90-100 besluit in te halen, prima - maar kijk in je spiegel of het kan! Als er iemand aankomt met zeg 130, en die moet voor jou afremmen, dan kan het dus niet, en moet je even wachten met inhalen. Zo werkt het ook met oversteken.
Als ik echter voorbij een vrachtwagen moet; dan moet er een groot gat zijn of ik geef gas bij en haal met 120 à 125 in. Als er dan iemand met 130+ aan komt dan remt die maar even af, dat is mijn probleem niet.
Sommige mensen vinden dan van zichzelf dat ze zoveel haast hebben dat ze direct beginnen te seinen met groot licht, en druk zitten te slingeren en zwaaien... daar heb ik echt een pesthekel aan. Dan durf ik wel eens m'n pootje van het gaspedaal te halen en 'm weer terug te laten zakken naar cruise control... misschien wat kinderachtig, maar ach.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ik kon me er vroeger ook druk om maken (dat en véééééle andere gedragingen van prutsers in het verkeer) maar ik heb beslist dat het een stijging van m'n cortisolhormoonwaarde niet waard is.
Mensen zijn niet alleen ontzettend overtuigd van hun eigen kunnen en overschatten -zeker in het verkeer- zichzelf, maar zijn ook gewoon kuddebeesten.
Zoals je beschrijft zag ik dagelijks ('zag' want ik zei de wagen 'bye bye!') gebeuren op de A12 en E40 (BE)...
Het zijn niet alleen hardnekkige linksrijders die dit bewust doen omdat ze denken dat het ooit wel vlotter zal gaan, heel vaak, naar ik vermoed de meerderheid gaat het gewoon om "schapen die het achterste van het schaap voor zich volgen"...
Op de A12 zijn ter hoogte van Willebroek en Breendonk nog lichten (voorlopig nog geen volwaardige snelweg maar er zijn plannen voor opwaardering) en daar valt het gewoon op:
Midden en rechterrijvak kan je vaak gewoon door tot aan de lichten zelf, rechts heb je met wat pech 1 of 2 vrachtwagens voor je... meestal staat er tot minder dan de helft van het aantal auto's dan op het linkervak... op het linkervak staan ze terwijl aan te schuiven tot over de brug en dat is niét omdat ze linksaf moeten, dat is puur omdat ze zich op dat linkervak planten en denken van 'links gaat het snelst, kijk maar, iedereen staat hier dus het moet wel zo zijn' en dan schakelen ze hun brein uit.
[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 03-09-2018 15:06 ]
Tuurlijk, maar met een uitspraak van een gerechtshof sta je nog sterker. En laat zo'n uitspraak nou volledig uitgeschreven staan op de pagina waar iemand naar linkte om de uitspraak van Spee van een bron te voorzien...Hackus schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:24:
[...]
Het begrip inhalen schijnt nergens (in een wetboek) gedefinieerd te wezen. Alle rechters houden er hun eigen lezing over, en vaak betrekken ze zich op eerdere uitspraak in gelijk geval.
Als jij geen standpunt aanvoert kom je dus nergens. Met de mening/onderbouwing van deskundige Koos Spee (als adviseur van Procureurs-generaal, en voormalig verkeersofficier van justitie)
sta je dus sterker. en zo gek is het niet, want voorbij rijden is geen inhalen zoals ik al eerder heb aangegeven.
Kennelijk is zo'n uitspraak lastig te lezen, dus hebben ze voor het gemak een samenvatting toegevoegd. Maar die is lastig te vinden:
Het Gerechtshof in Leeuwarden is het dus niet met jou en Koos eens. Dat was al enige tijd duidelijk, dus als je nog steeds je definitie (of die van Koos) wil verdedigen zul je moeten komen met een uitspraak van een hogere rechtbank, ben ik bang.Inhoudsindicatie: Officiersappel. Sanctie ter zake van rechts inhalen waar dat is verboden. Het verhogen van de snelheid en het daardoor voorbij rijden van een voertuig op de linkerrijstrook is inhalen in de zin van art. 11, lid 1, RVV 1990. Sanctie terecht opgelegd. Vernietiging andersluidende beslissing van de kantonrechter.
[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 03-09-2018 14:58 ]
En dit is dus wel zo asociaal. Een ander moet dus maar lekker gaan afremmen omdat jij denkt van "ach, mijn probleem niet?"XyritZz schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:52:
[...]
Yes, dat is precies wat ik doe. Ik rij Prius en maak altijd een afweging tussen snelheid/zuinigheid en kies er daarom bewust voor 110 te rijden op de snelweg. Het rijdt heerlijk (kan vaak hele lange stukken op cruise control rechts rijden) en hoef weinig in te halen.
Als ik echter voorbij een vrachtwagen moet; dan moet er een groot gat zijn of ik geef gas bij en haal met 120 à 125 in. Als er dan iemand met 130+ aan komt dan remt die maar even af, dat is mijn probleem niet.
Sommige mensen vinden dan van zichzelf dat ze zoveel haast hebben dat ze direct beginnen te seinen met groot licht, en druk zitten te slingeren en zwaaien... daar heb ik echt een pesthekel aan. Dan durf ik wel eens m'n pootje van het gaspedaal te halen en 'm weer terug te laten zakken naar cruise control... misschien wat kinderachtig, maar ach.
Hierdoor krijg je dus van die inhaaltreintjes en een accordeon aan remmende auto's
Dat is pas asociaal als de achterligger direct flink moet remmen voor de Prius.AlexDeventer schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:58:
[...]
En dit is dus wel zo asociaal. Een ander moet dus maar lekker gaan afremmen omdat jij denkt van "ach, mijn probleem niet?"
Hierdoor krijg je dus van die inhaaltreintjes en een accordeon aan remmende auto's
Als hij voldoende tijd heeft om af te remmen en te anticiperen, is dat niet asociaal vind ik.
Inderdaad, door dit soort Priusrijders krijg je 20+ auto's op de linkerbaan die allemaal een vrachtwagen willen inhalen.AlexDeventer schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:58:
[...]
En dit is dus wel zo asociaal. Een ander moet dus maar lekker gaan afremmen omdat jij denkt van "ach, mijn probleem niet?"
Meegaan met het verkeer gaat twee kanten op. Als jij op je dooie gemak op de rechterbaan wil rijden is dat prima maar als je dan links gaat rijden moet je gewoon even een straal gas geven om 130 te gaan (als dat de maximumsnelheid is).
Je niet aanpassen aan het verkeer en de rest ophouden vind ik op zich wel asociaal. Als je niet sneller kunt is dat prima maar als je niet sneller wilt is het anders.Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:00:
[...]
Dat is pas asociaal als de achterligger direct flink moet remmen voor de Prius.
Als hij voldoende tijd heeft om af te remmen en te anticiperen, is dat niet asociaal vind ik.
Mij is altijd geleerd om inhaalacties zo kort mogelijk te houden, inhalen met de hoogst toegestane snelheid.
[ Voor 29% gewijzigd door EnigmaNL op 03-09-2018 15:03 ]
Hoofdstuk II. VerkeersregelsDido schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:57:
[...]
Tuurlijk, maar met een uitspraak van een gerechtshof sta je nog sterker. En laat zo'n uitspraak nou volledig uitgeschreven staan op de pagina waar iemand naar linkte om de uitspraak van Spee van een bron te voorzien...
Kennelijk is zo'n uitspraak lastig te lezen, dus hebben ze voor het gemak een samenvatting toegevoegd. Maar die is lastig te vinden:
[...]
Het Gerechtshof in Leeuwarden is het dus niet met jou en Koos eens. Dat was al enige tijd duidelijk, dus als je nog steeds je definitie (of die van Koos) wil verdedigen zul je moeten komen met een uitspraak van een hogere rechtbank, ben ik bang.
§ 2. Inhalen
Artikel 11
1.
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3.
Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4.
Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5.
Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Werkwoord
inhalen
(een voortrijdend voertuig) voorbijgaan
"een (andere) auto inhalen"
Een zijwaartse beweging, gevolgd door het daadwerkelijke passeren, gevolgd door een zijwaartse beweging (naar de oorspronkelijke rijstrook). Voortrijdend op dezelfde rijstrook, anders is het voorbij rijden
[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 03-09-2018 15:05 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Paul op 03-09-2018 15:06 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Waarom? Met 125 rij ik een snelheid waarmee ik gewoon mee kom met de rest van het verkeer, dat je 130 mag betekent niet dat ik geen 125 of 120 mag rijden. De auto's die voor mij moeten remmen rijden over het algemeen dik boven de 130 en zijn zelf in overtreding.AlexDeventer schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:58:
[...]
Het kinderachtige "pesten" wat ik soms doe (geef eerlijk toe dat het kinderachtig is) doe ik ook alleen als het één auto achter me is. Als het drukker is en er meerdere auto's achter me zitten rij ik gewoon door en ga ik asap naar rechts zodra er ruimte is.
Ik weiger het alleen om bumperkleven te belonen door sneller te gaan rijden. Dan leren ze dat irritante gedrag nooit af.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ik ben het wel met je eens, alleen vind ik het zelf geen probleem als iemand met 120-125 gaat inhalen waar 130 is toegestaan. Mits er niet een auto wordt ingehaald die 119 rijdt, want dat duurt vrij lang, maar bijvoorbeeld een vrachtwagen.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:00:
Je niet aanpassen aan het verkeer en de rest ophouden vind ik op zich wel asociaal. Als je niet sneller kunt is dat prima maar als je niet sneller wilt is het anders.
Mij is altijd geleerd om inhaalacties zo kort mogelijk te houden, inhalen met de hoogst toegestane snelheid.
Wel als het met 90-100 is waar 130 is toegestaan, dat vind ik wel asociaal.
Je mag ook zeker wel 120-125 rijden, alleen als er een stroom aan auto's aankomt ziet de eerste auto dat jij je knipperlicht aandoet en en die haalt zn voet van het gas.XyritZz schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:07:
[...]
Waarom? Met 125 rij ik een snelheid waarmee ik gewoon mee kom met de rest van het verkeer, dat je 130 mag betekent niet dat ik geen 125 of 120 mag rijden. De auto's die voor mij moeten remmen rijden over het algemeen dik boven de 130 en zijn zelf in overtreding.
Het kinderachtige "pesten" wat ik soms doe (geef eerlijk toe dat het kinderachtig is) doe ik ook alleen als het één auto achter me is. Als het drukker is en er meerdere auto's achter me zitten rij ik gewoon door en ga ik asap naar rechts zodra er ruimte is.
Ik weiger het alleen om bumperkleven te belonen door sneller te gaan rijden. Dan leren ze dat irritante gedrag nooit af.
De auto erachter ziet dat niet en gebruikt zn rem, die erachter ook en heel snel is er dan een trein aan auto's die allemaal afremmen met gevolg dat ze op een gegeven moment 90 rijden.
Vooral als je dan zegt "Is mijn probleem niet" komt dat gewoon asociaal over.
Dat te hard rijden is trouwens niet iets waarop jij moet controleren en moet "afstraffen" door 120 te gaan rijden, daarvoor hebben we de politie.
Kom dit namelijk elke dag tegen onderweg van Enschede naar Deventer en elke keer is het weer iemand die besluit om een vrachtwagen met 100-110 in te halen en denkt van "Is mijn probleem niet". 120 valt nog mee
Wat een onzin.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:00:
[...]
Inderdaad, door dit soort Priusrijders krijg je 20+ auto's op de linkerbaan die allemaal een vrachtwagen willen inhalen.
Meegaan met het verkeer gaat twee kanten op. Als jij op je dooie gemak op de rechterbaan wil rijden is dat prima maar als je dan links gaat rijden moet je gewoon even een straal gas geven om 130 te gaan (als dat de maximumsnelheid is).
[...]
Je niet aanpassen aan het verkeer en de rest ophouden vind ik op zich wel asociaal. Als je niet sneller kunt is dat prima maar als je niet sneller wilt is het anders.
Als het nou met een miniem snelheidsverschil is (met max 5 km/u inhalen) dan is er nog wat voor te zeggen, maar het snelheidsverschil tussen deze Prius en de in te halen vrachtwagen is 20 - 30 km/u. Zo'n inhaalactie is dus ook zo gebeurd, dat geduld kun jij ook echt wel opbrengen hoor. Het is van beide kanten aanpassen aan elkaar.
Ligt er aan wat het snelheidsverschil is met het voertuig dat je aan het inhalen bent. Als die ook tussen de 120 en 125 rijdt, dan rij jij dus te langzaam en hinder jij achteropkomend verkeer.XyritZz schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:07:
[...]
Waarom? Met 125 rij ik een snelheid waarmee ik gewoon mee kom met de rest van het verkeer, dat je 130 mag betekent niet dat ik geen 125 of 120 mag rijden. De auto's die voor mij moeten remmen rijden over het algemeen dik boven de 130 en zijn zelf in overtreding.
Elke dag zie ik het. Dan rij ik op de linkerbaan om in te halen en dan gooit iemand vanaf de rechterbaan hem vanachter een vrachtwagen naar links, zonder extra gas te geven (120km/u weg, ik rij 120km/u. Andere auto haalt in met 100-115km/u). En meestal zijn dat dezelfde die na het inhalen naar rechts gaan en dan extra gas geven...

[ Voor 22% gewijzigd door Xyphoid op 03-09-2018 15:31 ]
Niet in die sprookjes gelovenS1NN3D schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:23:
Ik moet bekennen dat ik dan ook zoiets heb van: doei, dan maar rechts er voorbij. Heb me echter wel eens laten vertellen dat op wegen waar 3 of meer rijstroken zijn, het is toegestaan mits er nog een baan tussen zit. Dus in baan 3 een linksrijder gewoon in baan 1 straffeloos voorbij mogen rijden.

Rechts inhalen mag alleen bij:
- File
- Rechts van de blokmarkering
- indien de persoon die jij in wil halen links voorgesorteerd heeft
- Vlak voor of op de rotonde
[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 03-09-2018 15:26 ]
Persoonlijk vind ik het ook niet zo erg maar het creëert wel rijen op de linkerbaan die er niet zouden hoeven zijn als mensen het inhalen zo snel mogelijk doen (oftewel optrekken naar 130 waar dat mag). Als je auto 130 kan, moet je ook gewoon met die snelheid inhalen vind ik. Ik ben van mening dat je als weggebruiker alle andere weggebruikers zo min mogelijk tot last moet zijn en dat je daarom handelingen zoals inhalen of oversteken zo kort mogelijk moet houden (redelijkerwijs).Ora et Labora schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:12:
[...]
Ik ben het wel met je eens, alleen vind ik het zelf geen probleem als iemand met 120-125 gaat inhalen waar 130 is toegestaan. Mits er niet een auto wordt ingehaald die 119 rijdt, want dat duurt vrij lang, maar bijvoorbeeld een vrachtwagen.
Wel als het met 90-100 is waar 130 is toegestaan, dat vind ik wel asociaal.
Als iedereen moet remmen omdat iemand op de linkerbaan langzamer rijdt dan creëert dat een schokgolf die naar achteren werkt waardoor je hele lange rijen kunt krijgen. Één remactie kan dit al veroorzaken. Dit soort schokgolven zijn een van de grootste oorzaken van files.Tom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:23:
[...]
Wat een onzin.
Als het nou met een miniem snelheidsverschil is (met max 5 km/u inhalen) dan is er nog wat voor te zeggen, maar het snelheidsverschil tussen deze Prius en de in te halen vrachtwagen is 20 - 30 km/u. Zo'n inhaalactie is dus ook zo gebeurd, dat geduld kun jij ook echt wel opbrengen hoor. Het is van beide kanten aanpassen aan elkaar.
[ Voor 39% gewijzigd door EnigmaNL op 03-09-2018 15:32 ]
Dus het feit dat de 2e, 3e enz in de rij niet kunnen anticiperen (en waarschijnlijk niet voldoende afstand houden) is nu ook al zijn fout?AlexDeventer schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:21:
[...]
Je mag ook zeker wel 120-125 rijden, alleen als er een stroom aan auto's aankomt ziet de eerste auto dat jij je knipperlicht aandoet en en die haalt zn voet van het gas.
De auto erachter ziet dat niet en gebruikt zn rem, die erachter ook en heel snel is er dan een trein aan auto's die allemaal afremmen met gevolg dat ze op een gegeven moment 90 rijden.
Dat te hard rijden is trouwens niet iets waarop jij moet controleren en moet "afstraffen" door 120 te gaan rijden, daarvoor hebben we de politie.
Kom dit namelijk elke dag tegen onderweg van Enschede naar Deventer en elke keer is het weer iemand die besluit om een vrachtwagen met 100-110 in te halen en denkt van "Is mijn probleem niet". 120 valt nog mee
Misschien kan de beste man inderdaad (nog) meer doen om rekening te houden met anderen, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het allemaal zijn schuld is en de rest heilig is. Degenen die hem achterop komen rijden waarschijnlijk allemaal te hard (waar je 130 mag, kun je ook prima 140), dus als hij/zij al 130 gaat rijden bij inhalen is het hen nog niet hard genoeg.
XyritZz heeft al aangegeven dat hij eerst netjes kijkt of er een groot genoeg gat is, zodat men juist niet voor hem op de rem hoeft. Dus een dergelijke situatie erbij slepen om je punt te maken is onzin. De enige reden dat men alsnog massaal zou moeten remmen bij de inhaalactie van XyritZz is dat men totaal niet anticipeert op het feit dat hij nu op die linkerbaan rijdt en dus pas op het laatste moment vol in de ankers gaat. Dat komt inderdaad heel vaak voor en is een grote reden voor files, maar dat kan ik echt met de beste wil van de wereld niet zijn schuld vinden.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:28:
[...]
Persoonlijk vind ik het ook niet zo erg maar het creëert wel rijen op de linkerbaan die er niet zouden hoeven zijn als mensen het inhalen zo snel mogelijk doen (oftewel optrekken naar 130 waar dat mag).
[...]
Als iedereen moet remmen omdat iemand op de linkerbaan langzamer rijdt dan creëert dat een schokgolf die naar achteren werkt waardoor je hele lange rijen kunt krijgen. Één remactie kan dit al veroorzaken. Dit soort schokgolven zijn een van de grootste oorzaken van files.
Edit: Natuurlijk heb je wel ook heel veel mensen die niet kijken voordat ze met 100-110 hun auto naar rechts smijten (of wel kijken, maar het kleinste gaatje al als een optie beschouwen), in dat geval heb je wel gelijk, die mensen veroorzaken files. Echter daar valt deze Prius dus, naar eigen zeggen althans, in elk geval niet onder.
[ Voor 13% gewijzigd door Tom.Hanekamp op 03-09-2018 15:37 . Reden: Grammatica fouten + nieuw inzicht. ]
SniperGuy schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:26:
[...]
Niet in die sprookjes geloven![]()
Rechts inhalen mag alleen bij:
- File
- Rechts van de blokmarkering
- indien de persoon die jij in wil halen links voorgesorteerd heeft
- Vlak voor of op de rotonde
- Voor en na een stoplicht (lang niet iedereen remt tenslotte even snel of trekt even snel op)
- (Correct me if i'm wrong) Als er pijlen op de weg staan (sluit aan bij het voorsorteren)
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Nergens in de wet staat dat je voor of na een stoplicht rechts mag inhalenWho Am I? schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:33:
[...]
- Voor en na een stoplicht (lang niet iedereen remt tenslotte even snel of trekt even snel op)
- (Correct me if i'm wrong) Als er pijlen op de weg staan (sluit aan bij het voorsorteren)

Maar dat wordt gewoon gedoogd als er geen file is...
RVV Artikel 11
en1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
RVV Artikel 48
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen
[ Voor 11% gewijzigd door SniperGuy op 03-09-2018 15:42 ]
Als hij zijn inhaalactie heeft afgemaakt voordat de mensen achter hem op de rem moeten is er niks aan de hand. Helaas zie ik dagelijks mensen met die rijstijl (inhalen onder de maximumsnelheid terwijl ze wel harder kunnen en mogen rijden) rijen op de linkerbaan veroorzaken, zelfs als ze de inhaalactie starten wanneer er een groot genoeg gat is. Dit gaat heel erg vaak mis bij het inhalen van meerdere vrachtwagens achter elkaar.Tom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:33:
[...]
XyritZz heeft al aangegeven dat hij eerst netjes kijkt of er een groot genoeg gat is, zodat men juist niet voor hem op de rem hoeft. Dus een dergelijke situatie erbij slepen om je punt te maken is onzin. De enige reden dat men alsnog massaal zou moeten remmen bij de inhaalactie van XyritZz is dat men totaal niet anticipeert op het feit dat hij nu op die linkerbaan rijdt en dus pas op het laatste moment vol in de ankers gaat. Dat komt inderdaad heel vaak voor en is een grote reden voor files, maar dat kan ik echt met de beste wil van de wereld niet zijn schuld vinden.
Het zou voor de doorvoering voor iedereen beter zijn als ieder voertuig met de maximale toegestane snelheid zou inhalen.
Als de mensen achter hem even het gas lossen dan hoeven ze niet te remmen. Als hij dan netjes opzij gaat zodra hij klaar is met inhalen dan is er ook niks aan de hand.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:38:
[...]
Als hij zijn inhaalactie heeft afgemaakt voordat de mensen achter hem op de rem moeten is er niks aan de hand. Helaas zie ik dagelijks mensen met die rijstijl (inhalen onder de maximumsnelheid terwijl ze wel harder kunnen en mogen rijden) rijen op de linkerbaan veroorzaken, zelfs als ze de inhaalactie starten wanneer er een groot genoeg gat is. Dit gaat heel erg vaak mis bij het inhalen van meerdere vrachtwagens achter elkaar.
Het zou voor de doorvoering voor iedereen beter zijn als ieder voertuig met de maximale toegestane snelheid zou inhalen.
Ik zit ook dagelijks op de weg en ik heb er blijkbaar toch een heel ander perspectief op dan jij. Die rijen ontstaan omdat:
- Mensen gaan inhalen met hele minieme snelheidsverschillen, waardoor 1 vrachtwagen inhalen al een eeuwigheid duurt.
- Mensen niet naar rechts gaan als ze de vrachtwagen ingehaald hebben, omdat er 1 km verderop weer een vrachtwagen komt.
- Mensen hun auto vlak voor een ander de linkerbaan opgooien, waardoor inderdaad het harmonica-effect optreedt.
Geen van deze 3 gevallen is bij XyritZz van toepassing. Wat je dan nog overhoud is het gebrek aan anticipatie vermogen van degenen die op de linkerbaan rijden. Heel even het gas lossen zou al voldoende zijn geweest, maar dat weigert men (of geeft extra gas bij, in de hoop XyritZz van die linkerbaan te kunnen intimideren) waardoor er vervolgens wel hard geremd moet worden en jouw eerder benoemde harmonica-effect weer in werking treedt.
Nogmaals rijden op de weg is geven en nemen van alle kanten. XyritZz geeft al vrij veel door netjes een gat af te wachten en door al sneller te gaan rijden dan hij deed. Van de andere kant heb ik echter alleen nog maar het nemen gezien.
[ Voor 0% gewijzigd door Tom.Hanekamp op 03-09-2018 15:51 . Reden: Typo's ]
Nee, de beste doorstroming krijg je bij het minimaliseren van snelheidsverschillen en dus het voorkomen van moeten inhalen (dan kunnen ook alle banen gelijk en optimaal benut worden). Niet voor niks springen er bij grote drukte al bordjes 100 of 80 aan... Dus ofwel vrachtwagens ook naar 130, of iedereen gewoon 80EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat we een ander uitgangspunt hebben. Rijden op de snelweg is voor mij noodzaak, niet iets dat ik voor de lol doe. Mijn doel is om zo snel en veilig mogelijk thuis of op het werk te komen en daarom vind ik dat iedereen de maximale toegelaten snelheid (voor de weg en het voertuig) moet rijden als de weersomstandigheden dat toelaten. Als je bij het inhalen dus langzamer dan 130 gaat rijden terwijl jouw voertuig dat wel kan en mag vind ik dat je het verkeer in zekere zin hindert. Naar mijn mening zou XyritZz dus gewoon 130 moeten gaan rijden tijdens het inhalen.Tom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:50:
[...]
Als de mensen achter hem even het gas lossen dan hoeven ze niet te remmen. Als hij dan netjes opzij gaat zodra hij klaar is met inhalen dan is er ook niks aan de hand.
Ik zit ook dagelijks op de weg en ik heb er blijkbaar toch een heel ander perspectief op dan jij. Die rijen ontstaan omdat:
- Mensen gaan inhalen met hele minieme snelheidsverschillen, waardoor 1 vrachtwagen inhalen al een eeuwigheid duurt.
- Mensen niet naar rechts gaan als ze de vrachtwagen ingehaald hebben, omdat er 1 km verderop weer een vrachtwagen komt.
- Mensen hun auto vlak voor een ander de linkerbaan opgooien, waardoor inderdaad het harmonica-effect optreedt.
Geen van deze 3 gevallen is bij XyritZz van toepassing. Wat je dan nog overhoud is het gebrek aan anticipatie vermogen van degenen die op de linkerbaan rijden. Heel even het gas lossen zou al voldoende zijn geweest, maar dat weigert men (of geeft extra gas bij, in de hoop XyritZz van die linkerbaan te kunnen intimideren) waardoor er vervolgens wel hard geremd moet worden en jouw eerder benoemde harmonica-effect weer in werking treedt.
Nogmaals rijden op de weg is geven en nemen van alle kanten. XyritZz geeft al vrij veel door netjes een gat af te wachten en door al sneller te gaan rijden dan hij deed. Van de andere kant heb ik echter alleen nog meer nemen gezien.
Laten we beginnen met het herintroduceren van het inhaalverbod voor vrachtwagens. Het afschaffen daarvan heeft alleen vertraging veroorzaakt.Ilmar schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:52:
[...]
Nee, de beste doorstroming krijg je bij het minimaliseren van snelheidsverschillen en dus het voorkomen van moeten inhalen (dan kunnen ook alle banen gelijk en optimaal benut worden). Niet voor niks springen er bij grote drukte al bordjes 100 of 80 aan... Dus ofwel vrachtwagens ook naar 130, of iedereen gewoon 80.
[ Voor 12% gewijzigd door EnigmaNL op 03-09-2018 15:55 ]
40m lijkt me op zich nog wel een redelijke minimale afstand (ik zal doorgaans iets meer nemen), maar ik zou het mensen, zeker als het inhalen van een vrachtwagen betreft, ook niet kwalijk nemen als ze een meter of 80 of eventueel nog wat meer aanhouden. Ook moet natuurlijk de linkerbaan redelijk vrij zijn, anders is het uiteraard een kwestie van even gas los en weer gaan als er ruimte is.FastFred schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:07:
...
Afhankelijk van de snelheid. In jou voorbeeld van 80 tegen 130 zou ik zeggen een metertje of 40.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2018 15:59 ]
Dan zou ik zeggen dat je beter gebruik kan maken van de provinciale wegen dan van de snelwegen want dat is niet hoe de maximumsnelheid werkt. Dat is geen verplichte snelheid, en al helemaal niet omdat jij vind dat het gereden moet worden. Het is een maximale snelheid waarvan je naar beneden mag afwijken en naar boven alleen als het een noodgeval is en je gas moet bijgeven om een ongeluk te voorkomen.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:54:
[...]
Ik denk dat we een ander uitgangspunt hebben. Rijden op de snelweg is voor mij noodzaak, niet iets dat ik voor de lol doe. Mijn doel is om zo snel en veilig mogelijk thuis of op het werk te komen en daarom vind ik dat iedereen de maximale toegelaten snelheid (voor de weg en het voertuig) moet rijden als de weersomstandigheden dat toelaten. Als je bij het inhalen dus langzamer dan 130 gaat rijden terwijl jouw voertuig dat wel kan en mag vind ik dat je het verkeer in zekere zin hindert. Naar mijn mening zou XyritZz dus gewoon 130 moeten gaan rijden tijdens het inhalen.
[...]
Laten we beginnen met het herintroduceren van het inhaalverbod voor vrachtwagens. Het afschaffen daarvan heeft alleen vertraging veroorzaakt.
Hij bedoeld niet daadwerkelijk inhalen, maar dat de auto die stil staat op de rechter rijstrook sneller optrekt, de auto daarachter ook dan de auto die op de linker rijstrook staat. Dan kan het zijn dat je als rechter auto de linker 'inhaalt'. Dat mag afaik gewoon want dit is aansluiten op het verkeer en niet daadwerkelijk inhalen.quote: SniperGuyNergens in de wet staat dat je voor of na een stoplicht rechts mag inhalen
Exactly.ISaFeeliN schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:41:
Dit soort threads maken het voor mij ook altijd weer duidelijk dat we, dus mensheid als geheel, beter in zelf rijdende auto's gaan kunnen gaan (mee)rijden. Dan heb je dit soort dingen niet. Er hoeft er maar 1 te zijn (en die is er altijd) die het verstiert voor de rest.
Idd. Mensen moeten eens stoppen met zich als pubers te gedragen die hun zinnetje niet krijgen en steeds hun gelijk willen halen en zelf ook eens een beetje verantwoordelijkheid nemen voor hun acties/daden.Tom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:33:
[...]
XyritZz heeft al aangegeven dat hij eerst netjes kijkt of er een groot genoeg gat is, zodat men juist niet voor hem op de rem hoeft. Dus een dergelijke situatie erbij slepen om je punt te maken is onzin. De enige reden dat men alsnog massaal zou moeten remmen bij de inhaalactie van XyritZz is dat men totaal niet anticipeert op het feit dat hij nu op die linkerbaan rijdt en dus pas op het laatste moment vol in de ankers gaat. Dat komt inderdaad heel vaak voor en is een grote reden voor files, maar dat kan ik echt met de beste wil van de wereld niet zijn schuld vinden.
Edit: Natuurlijk heb je wel ook heel veel mensen die niet kijken voordat ze met 100-110 hun auto naar rechts smijten (of wel kijken, maar het kleinste gaatje al als een optie beschouwen), in dat geval heb je wel gelijk, die mensen veroorzaken files. Echter daar valt deze Prius dus, naar eigen zeggen althans, in elk geval niet onder.
Dat is iets dat zéker opgaat in het verkeer, meer nog -naar ik vermoed- dan op andere vlakken.
Je hebt dan ook 2 types "traagrijders" vind ik; de gvaarlijke zijn diegenen die de snelweg tegen 80-90km/u komen opgetuft en terecht op hun gevaarlijk gedrag gewezen mogen worden... of je hebt mensen zoals @XyritZz
hierboven die denken: 130 maximum wil niet zeggen "130 verplicht" en zich dan bij 120, 125km/u houden, of zelfs 110 op rechtervak... Als mensen daar dan achterop duiken zoals hongerige leeuwen op de kont van een buffel, moeten ze niet arrogant zijn en claxonneren maar moeten ze eens heel eventjes de hand in eigen boezem steken en nadenken hoe het komt dat ze zo in de ankers moeten gaan.
Ik zit al +15 jaar dagelijks in het verkeer waarvan het merendeel op snelwegen en moest je weten hoe ontzettend vaak ik zulk gedrag zie... Bij ons mag je niet eens 130 maar is 120 de limiet... er zijn van die 'Flash-Gordon' huisvaders die met 150km/u wachten tot de laatste paar meters om te remmen en vervolgens tegen je achterbumper komen kleven terwijl ze vanachter hun stuur je met gebaren allerhande complimentjes aan het toewerpen zijn. Die eikels laat ik ook wachten ja, ik zal niet in de remmen gaan en een ongeluk riskeren maar ik zal voor zulk pretentieus volkje zeker geen millimeter gas bijgeven om hen in hun gedrag tegemoet te komen, vergeet het maar... en terug rechts invoegen zal heel op het gemakje gaan.
Zie het maar gerust als asociaal.
En ik ben de eerste om toe te geven: ik hou me zelf niet altijd aan de regels, vroeger zeker niet, toen ik jonger was reed ik met een bommetje dat de 200+ haalde, ik reed soms ook wel eens op de snelweg tegen 150, 160km/u, ik maak er geen excuses voor: dat was heel fout en heel onverantwoordelijk van me. Maar ik heb nooit de gewoonte gehad om tegen iemand z'n achterbumper te gaan kleven en lekker arrogant met m'n grootlichten te gaan flitsen alsof de snelweg mijn privé eigendom is, daarvoor moet je nog van een ander allooi zijn.
Dit dus. Hij mag best met 120 in gaan halen. Maar als mensen die met 130 aan komen rijden, gas los moeten laten (anticiperen), dan hindert hij ze. Dan had hij gas bij moeten geven of moeten wachten totdat degene achter hem voorbij is.EnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:54:
[...]
Als je bij het inhalen dus langzamer dan 130 gaat rijden terwijl jouw voertuig dat wel kan en mag vind ik dat je het verkeer in zekere zin hindert. Naar mijn mening zou XyritZz dus gewoon 130 moeten gaan rijden tijdens het inhalen.
Als ik iemand op de linkerbaan zie aankomen en ik rij achter een vrachtwagen die ik wil inhalen, dan wacht ik ook even, als ik niet hard genoeg rij. Heb geen zin om veel extra gas te geven. Als ik al vmax rij en ik kan veilig naar links, dan doe ik dat en dan ben ik er ook weer snel langs. Ik wacht ook altijd als ik iemand met een rotvaart (harder dan de vmax) zie aankomen op de linkerbaan. Ik ga niet mijn leven in gevaar brengen om hem een lesje te leren. Dat mag ie zelf leren, als ie om een paal is gevouwen.
Volgens mij rijd vrijwel niemand voor zijn lol op de snelweg, maar ik snap jeEnigmaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:54:
[...]
Ik denk dat we een ander uitgangspunt hebben. Rijden op de snelweg is voor mij noodzaak, niet iets dat ik voor de lol doe. Mijn doel is om zo snel en veilig mogelijk thuis of op het werk te komen en daarom vind ik dat iedereen de maximale toegelaten snelheid (voor de weg en het voertuig) moet rijden als de weersomstandigheden dat toelaten. Als je bij het inhalen dus langzamer dan 130 gaat rijden terwijl jouw voertuig dat wel kan en mag vind ik dat je het verkeer in zekere zin hindert. Naar mijn mening zou XyritZz dus gewoon 130 moeten gaan rijden tijdens het inhalen.
[...]
Laten we beginnen met het herintroduceren van het inhaalverbod voor vrachtwagens. Het afschaffen daarvan heeft alleen vertraging veroorzaakt.
De invulling van het uitgangspunt is denk ik alleen wat anders. Veiligheid staat bij mij inderdaad ook voorop, maar met snelheid ben ik veel minder bezig. Op een uur reistijd 2 minuten besparen vind ik totaal niet interessant.
Ik ben veel liever wat minder snel onderweg dan dat ik me druk ga zitten maken, met een hoop stress als gevolg, over mensen die te langzaam inhalen en daardoor eventueel anderen hinderen. Uitzonderingen zoals uit mijn eerder genoemde bullet points daargelaten natuurlijk.
Daarvan moet ik wel aangeven dat je in sommige auto's bij sommige invoegstroken simpelweg niet anders kan. Ik reed vroeger bijv. een oude mercedes diesel. Deze reed maximaal 170km p/u, maar trok zo ontzettend langzaam op (zelfs met plankgas en laat schakelen) dat ik bij sommige korte invoegstroken niet harder reed dan 80 km p/u zodra ik aan het einde van de invoegstrook was. En dan deed ik echt m'n bestPinusRigida schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:00:
Je hebt dan ook gevaarlijke "traagrijders" die de snelweg tegen 90 komen opgetuft
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Die lang lijkt, maar het niet is door de bochten die erin zitten. Ondertussen rijd ik een vlotte auto die het makkelijk kan trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 03-09-2018 16:08 ]
Ja, maar dat doe ik dus niet aangezien ik zelf het liefst 110 op de rechterbaan tutter. Een auto die 120/125 rechts rijdt haal ik dus nooit in aangezien ik langzamer ben. De enige voertuigen die ik inhaal zijn auto's met aanhangers en vrachtwagens.Xyphoid schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:25:
[...]
Ligt er aan wat het snelheidsverschil is met het voertuig dat je aan het inhalen bent. Als die ook tussen de 120 en 125 rijdt, dan rij jij dus te langzaam en hinder jij achteropkomend verkeer.
Elke dag zie ik het. Dan rij ik op de linkerbaan om in te halen en dan gooit iemand vanaf de rechterbaan hem vanachter een vrachtwagen naar links, zonder extra gas te geven (120km/u weg, ik rij 120km/u. Andere auto haalt in met 100-115km/u). En meestal zijn dat dezelfde die na het inhalen naar rechts gaan en dan extra gas geven...
Het is mijn probleem niet als ze te hard rijden en af moeten remmen, je kunt niet gaan verwachten dat ik een inhaalactie met 140+ ga doen omdat er iemand achter me zit te jagen.AlexDeventer schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:21:
[...]
Ik straf ook niemand af door 120/125 te rijden, het is een prima snelheid op de snelweg en met deze snelheid is er alsnog een ruim snelheidsverschil met vrachtwagens waardoor ik vlot inhaal.
Dat iemand zich "gestraft" voelt als er een auto voor 'm rijdt die niet strak 130 op de teller heeft zegt eigenlijk meer.
Mwoah. Ooit eens in een winkel gestaan met een on-ge-lofe-lijke knappe caissiére, 2 rijen. Stond 1 rij helemaal vol (met mannen) en de andere liep t gewoon lekker door, maar wij bleven allemaal staanPROnline schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:12:
[...]
Maar nu is er bij de kassa rechts geen rij, maar iedereen blijft links staan. Sluit je dan aan bij de linker kassa of pak je de rechter?

klopt weliswaar, als ex-bestuurder van een VW T2 minibus '73 (waarvan op het einde de topsnelheid 95km/u was na een goeie 2,5 minuten) heb ik daar dan ook alle begrip voor. maar ik vermoed dat dit toch uitzonderingen zijn, vaak zijn mensen gewoon bezig met allerhande dingen, behalve het autorijden zelf... op hun GSM'metje bvb...mrdemc schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
[...]
Daarvan moet ik wel aangeven dat je in sommige auto's bij sommige invoegstroken simpelweg niet anders kan. Ik reed vroeger bijv. een oude mercedes diesel. Deze reed maximaal 170km p/u, maar trok zo ontzettend langzaam op (zelfs met plankgas en laat schakelen) dat ik bij sommige korte invoegstroken niet harder reed dan 80 km p/u zodra ik aan het einde van de invoegstrook was. En dan deed ik echt m'n bestEn dan heb ik het o.a. over deze invoegstrook:
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Die lang lijkt, maar het niet is door de bochten die erin zitten. Ondertussen rijd ik een vlotte auto die het makkelijk kan trouwens.
Mocht je dus (voor jouw gevoel) gas moeten lossen en/of remmen omdat "een of andere aso" niet de maximum snelheid, maar op jouw teller 125 km/u doet, dan kan dit ook gewoon de reden zijn.
De maximum snelheid is precies dat, een maximum. Het is niet sociaal om er op de linkerbaan belachelijk ver (20+ km/u) onder of boven te gaan zitten. Echter als iemand zich in het verkeer verder keurig gedraagt, maar volgens jouw teller een paar km/u harder of minder hard rijdt dan toegestaan dan is dat niets om je druk over te gaan maken.
De rechter rijstrook is dan helemaal leeg, tot waar de vrachwagen is.
Op de weg mag je bijvoorbeeld max 100km/h en ze rijden allemaal met 80-90km/h op de linker rijstrook en ik rijd met 100km/h op de rechter rijstrook, haal ik da nog in? Ik houd me netjes aan de maximale snelheid en zie dat als me eigen snelheid rijden ipv inhalen. Want als de linker rijstrook langzamer is dan de rechter, dan doen ze toch iets fouts.
Nu heb ik een motor, geen auto. Dat geeft een heel ander perspectief op verkeer. Ik ben vooral bezig met veiligheid. Als ik wil ben ik toch wel sneller. Maar in verreweg de meeste gevallen doet dat er helemaal niet toe. Ik kom graag met vier ledematen en mn kop op mn romp aan op bestemming.
Mensen die links rijden? So what? Ja, ik ben het met iedereen eens dat het nogal aso is. Feitelijk is iedereen bang zijn plaatsje te verliezen in de rij of, mogelijk, op de apenrots, door even naar rechts te bewegen. Die Audi achter je sluit keurig netjes het gat, en dan rijdt hij voor je. En, ja, daarmee, is hij inderdaad twee seconden eerder op zn werk. Minder, als iedereen geen twee seconden afstand houdt. En jij twee seconden later.
Ja, mensen zijn onhandig door links te blijven rijden. Ja, rechts inhalen is ook onhandig. Mensen verwachten het niet op het Nederlandse wegennet, en of de verkeersdeelnemer goed in zn spiegel gaat kijken is altijd maar een beetje de vraag. Het is, kortom, een onveilig gebruik.
Mijn voorlopige conclusie is dat:
- Links plakken insignificant tijd scheelt op "normaal" weggebruik;
- Rechts inhalen onveilig is en insignificant tijd scheelt.
So why bother?
De apenrots. Die eeuwige apenrots. Frustratie. Niemand gunt elkaar wat.
Weet je wat? Doe maar. Ik lach je graag uit. Of, voel je vrij om mee te lachen naar het gedrag van anderen. En als we dat nu allemaal doen, dan is er geen enkel probleem.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De beste optie is om je aan de verkeersregels te houden. Als je dat niet doet, dan kunnen onveilige situaties ontstaan, omdat mensen niet verwachten dat je rechts inhaalt.hyptonize schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:12:
Toch vraag ik me af of mijn uiteindelijke keuze het beste is.
Ik denk dat je dit probleem niet in je eentje kunt oplossen.Ik denk dat een aantal maatregelen nodig is:
- Betere handhaving verbod onnodig links rijden. Links rijden, terwijl je niets kunt inhalen, is wat mij betreft onnodig links rijden.
- Waarom rijden mensen links? Vermoedelijk omdat ze bang zijn zichzelf rechts "klem" te rijden achter een vrachtwagen o.i.d. Je moet dan eerst een hele file linksrijders laten passeren, voordat je zelf de vrachtwagen kunt inhalen. Misschien is een aanvullende regel nodig? Iets van: "rechter baan heeft voorrang op inhalen". Of eigenlijk:Als ik een baan naar links wil opschuiven (terwijl er een auto voor me rijdt), dan heb ik voorrang op degene die al op de linkerbaan rijdt (als er gelegenheid is natuurlijk).
[ Voor 12% gewijzigd door KopjeThee op 03-09-2018 16:55 ]
Ja, zoals ik dus al zei, het is afhankelijk van omstandigheden. En zoals ik ook zei, ik kan vanachter m'n computer die afstanden niet inschatten. Dus het kan ook rustig 80 of 100 meter zijn die ik aanhoud.begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:59:
[...]
40m lijkt me op zich nog wel een redelijke minimale afstand (ik zal doorgaans iets meer nemen), maar ik zou het mensen, zeker als het inhalen van een vrachtwagen betreft, ook niet kwalijk nemen als ze een meter of 80 of eventueel nog wat meer aanhouden. Ook moet natuurlijk de linkerbaan redelijk vrij zijn, anders is het uiteraard een kwestie van even gas los en weer gaan als er ruimte is.
Wat daaraan wel opmerkelijk is, is dat het hier puur over de frustratie gaat dat je niet rechts mag inhalen. Onnodig links rijden kan vervelend zijn, maar is in feite niet het probleem. Als mensen niet onnodig links zouden rijden zou het voor de doorstroming nauwelijks uitmaken want dat zit gewoon op dezelfde bottleneck..KopjeThee schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:30:
• Betere handhaving verbod onnodig links rijden. Links rijden, terwijl je niets kunt inhalen, is wat mij betreft onnodig links rijden.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Dat is niet wat ik zeg dat je moet doen. Het is trouwens wel wat vrachtwagens zelf doen als ze inhalen, maar ook dan hoef je als je voldoende afstand houdt zelden te remmen.YoshiBignose schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:43:
Als jij een vrachtwagen wil inhalen waardoor 10 man op de rem moeten ben je gewoon asociaal.
Dat is dan ook verboden.Net zoals 3 mensen die naast elkaar fietsen met een slakkentempo zodat jij er niet door kan.
Licht- en geluidssignalen zijn dan ook uitsluitend bedoeld ter afwending van dreigend gevaar. Ik krijg zelden middelvingersAls ik in de auto toeter of sein omdat mensen onnodig links rijden krijg ik een middelvinger.

Interessant, in mijn theorieboek stond namelijk wel dat je na een verkeerslicht bij het optrekken rechts mag inhalen.SniperGuy schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:37:
Nergens in de wet staat dat je voor of na een stoplicht rechts mag inhalen
Tegelijkertijd mag je ook niet versnellen als iemand jou aan het inhalen is

Ik denk dat je qua doorstroming gelijk hebt. Dan zou je eigenlijk misschien 2 aanvullende regels willen op snelwegen:incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:12:
[...]
Wat daaraan wel opmerkelijk is, is dat het hier puur over de frustratie gaat dat je niet rechts mag inhalen. Onnodig links rijden kan vervelend zijn, maar is in feite niet het probleem. Als mensen niet onnodig links zouden rijden zou het voor de doorstroming nauwelijks uitmaken want dat zit gewoon op dezelfde bottleneck..
- Rechts inhalen is toegestaan.
- Inhaal voorrang vanaf rechts.
Gaat niet werken denk ik, hiermee krijg je dat mensen excessief veel van baan gaan wisselen om er voordeel mee te halen. Al het overige verkeer moet dan gas minderen / remmen om hen voorrang te geven.KopjeThee schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:26:
[...]
Ik denk dat je qua doorstroming gelijk hebt. Dan zou je eigenlijk misschien 2 aanvullende regels willen op snelwegen:
Oftewel: leuk voor de enkeling, ellendig voor de massa.
Ik denk eigenlijk dat vrijwel iedereen dan rechts blijft rijden, omdat die baan veel aantrekkelijker is. Maar ja, misschien pakt het anders uit. Het zal sowieso wel bij fantasie blijven.Tom.Hanekamp schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:38:
[...]
Gaat niet werken denk ik, hiermee krijg je dat mensen excessief veel van baan gaan wisselen om er voordeel mee te halen. Al het overige verkeer moet dan gas minderen / remmen om hen voorrang te geven.
Oftewel: leuk voor de enkeling, ellendig voor de massa.
en de vrachtwagens dan, waar rijden die? Zolang die rechts rijden zullen mensen toch naar links willen en "ikke net even snellerder dan jij".KopjeThee schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:46:
[...]
Ik denk eigenlijk dat vrijwel iedereen dan rechts blijft rijden, omdat die baan veel aantrekkelijker is. Maar ja, misschien pakt het anders uit. Het zal sowieso wel bij fantasie blijven.
Je draait dan eigenlijk links en rechts om. Dit hebben ze in Engeland,KopjeThee schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:46:
[...]
Ik denk eigenlijk dat vrijwel iedereen dan rechts blijft rijden, omdat die baan veel aantrekkelijker is. Maar ja, misschien pakt het anders uit. Het zal sowieso wel bij fantasie blijven.

Ik denk dat ik die aanvullende regels helemaal niet wil. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de bestuurders die verantwoordelijkheid aankunnen.KopjeThee schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:26:
Ik denk dat je qua doorstroming gelijk hebt. Dan zou je eigenlijk misschien 2 aanvullende regels willen op snelwegen:
En ach, ik ben net thuis, en werd op een stuk nog even rechts voorbij gegaan door een automobilist die het onverdraaglijk vond dat ik niet maximaal gas gaf op een stuk waar je weet dat je toch weer moet remmen omdat er vlak daarna een rotonde komt. Dus die stak me snel voorbij, om vervolgens inderdaad te moeten remmen voor de rotonde (gefeliciteerd, je bent 1 auto opgeschoten, hiephoi.) En daarna reed 'ie en passant nog even bijna een fietser aan.
Dat is iets wat vaker voorkomt trouwens - ook bijvoorbeeld bij stoplichten. Een stuk waar je eerst 70 mocht, maar er twee stoplichten vlak bij elkaar staan, wat zal het zijn, 200 meter uit elkaar? En je kunt ze allebei prima zien. (Geen groene golf helaas.)
Als ik zie dat het volgende stoplicht op rood springt op het moment dat ik optrek bij het eerste stoplicht, ga ik niet eerst zo snel mogelijk optrekken om vervolgens weer snel te remmen. Daar werden sommige automobilisten ook zo ontzettend boos over - die moesten en zouden me dan voorbij, om vervolgens weer vol in de rem te moeten omdat het stoplicht (zoals je dus al kon zien) op rood stond.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Dit topic is gesloten.