Onnodig links rijden vs. rechts inhalen

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 26.672 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
SniperGuy schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:26:
[...]

Niet in die sprookjes geloven :N
Rechts inhalen mag alleen bij:
  • File
  • Rechts van de blokmarkering
  • indien de persoon die jij in wil halen links voorgesorteerd heeft
  • Vlak voor of op de rotonde
Let op, ik spreek over Belgisch recht maar naar verkeer lopen België en Nederland vrij gelijk. Om er echt een sluitend antwoord op te geven moet je naar de uitspraken kijken van de rechtbank en mogelijks gaan we daar wel verschil in zien.

Gegeven situatie, 3 rijvakken: bestuurder A rijd op het rechter rijvak, bestuurder B blijft op het midden rijvak rijden. Geen andere bestuurders, bestuurder A haalt bestuurder B in over het rechter rijvak.

Politie schrijft boete uit voor rechts inhalen en argumenteert dat hoewel bestuurder B onnodig links reed op het middenvak bestuurder A perfect links kon inhalen.

Uitspraak: eerst en vooral is de vraag of er wel sprake is van een inhalingsmanoeuvre langs rechts, immers bestuurder A wisselt niet van rijstrook en vervolgt gewoon zijn weg dus is er van een manoeuvre geen sprake.

Op het feit dat bestuurder A bestuurder B passeert langs rechts, oordeelt de rechtbank dat bestuurder B een fout maakt op het zo rechts mogelijk rijden en daarmee bestuurder A dwingt tot fout. Immers als bestuurder A een inhalingsmanoevre had ingezet over het linkse rijvak dan reed bestuurder A ook niet meer zo rechts mogelijks over de baan.

Rechtbank oordeelt dat de volledige verkeerswetgeving gebaseerd is op het zo rechts mogelijk rijden en dat indien deze regel niet nageleefd word de overige verkeerswetgeving geen logica maakt. De regel op zo rechts mogelijk rijden primeert dus boven de regel niet langs rechts inhalen. Bestuurder A word over de volledige lengte vrijgesproken.

Dergelijke uitspraak is meermaals uitgesproken geweest, let wel op de details met name dat er van een manoevre geen sprake is. (voor je plots continu langs rechts begint in te halen in België omdat je vind dat ze niet genoeg rechts rijden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat ik die aanvullende regels helemaal niet wil. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de bestuurders die verantwoordelijkheid aankunnen.

En ach, ik ben net thuis, en werd op een stuk nog even rechts voorbij gegaan door een automobilist die het onverdraaglijk vond dat ik niet maximaal gas gaf op een stuk waar je weet dat je toch weer moet remmen omdat er vlak daarna een rotonde komt. Dus die stak me snel voorbij, om vervolgens inderdaad te moeten remmen voor de rotonde (gefeliciteerd, je bent 1 auto opgeschoten, hiephoi.) En daarna reed 'ie en passant nog even bijna een fietser aan.

Dat is iets wat vaker voorkomt trouwens - ook bijvoorbeeld bij stoplichten. Een stuk waar je eerst 70 mocht, maar er twee stoplichten vlak bij elkaar staan, wat zal het zijn, 200 meter uit elkaar? En je kunt ze allebei prima zien. (Geen groene golf helaas.)
Als ik zie dat het volgende stoplicht op rood springt op het moment dat ik optrek bij het eerste stoplicht, ga ik niet eerst zo snel mogelijk optrekken om vervolgens weer snel te remmen. Daar werden sommige automobilisten ook zo ontzettend boos over - die moesten en zouden me dan voorbij, om vervolgens weer vol in de rem te moeten omdat het stoplicht (zoals je dus al kon zien) op rood stond. :N
Als je het blik op de weg filmpje in dit topic had bekeken had je geweten dat je vlak voor een rotonde rechts mag inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
aljooge schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:58:
Als je het blik op de weg filmpje in dit topic had bekeken had je geweten dat je vlak voor een rotonde rechts mag inhalen.
Dat was hier niet de situatie. Er zijn eerst twee rijstroken, die dan overgaat naar slechts 1 baan, de linker. Daarna, na de wegversmalling, krijg je de rotonde. Ik voegde in naar de linkerbaan, omdat de wegversmalling eraan kwam. Dat kon veilig en was geen probleem. De auto achter me vond echter dat ik te langzaam reed, ging op het laatste stukje nog even snel rechts voorbij, om vervolgens alsnog te moeten remmen omdat de rotonde geblokkeerd was.
(Overigens - ik reed gewoon de snelheid daar. Maar veel mensen hangen dus nogal aan het idee dat je daar ooit 70 mocht.)

Gewoon drammerig gedrag op een stuk waar dat helemaal geen zin heeft. (Het heeft uberhaupt meestal niet veel zin, maar op een snelweg waar je daarna nog een heel stuk hebt om door te gassen kan het iets uitmaken. In deze situaties niet omdat de snelheid niet bepaald wordt door hoe snel je rijdt, maar door de doorstroming op de kruispunten: de stoplichten en de rotondes.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
XyritZz schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:07:
Ik weiger het alleen om bumperkleven te belonen door sneller te gaan rijden. Dan leren ze dat irritante gedrag nooit af.
Ik snap je gevoel, maar kan uit eigen ervaring melden dat er niet van geleerd wordt. Als dat je insteek is, kun je er beter mee kappen. Helemaal als je je er zelf op dat moment over opwindt. De bumperklever is jou alweer vergeten op het moment dat je niet meer voor hem/haar rijdt.

Zelf ben ik niet vies van rechts inhalen als dat de (mijn) doorstroming bevordert. Het is niet dat ik zigzaggend door het verkeer ga, maar als er iemand links rijdt die niet ongeveer de maximum toegestane snelheid rijdt en niet binnen redelijke termijn naar rechts gaat, dan ga ik zelf naar rechts en neem vervolgens de maximum toegestane snelheid aan. Meestal blijf ik dan rechts tot de eerstvolgende voorligger.

Ik maak wel uitzonderingen wanneer een hele file auto's links rijdt. Dan kan het niet anders dan dat er een goede reden voor is. Dan rechts inhalen vind ik persoonlijk asociaal. Ik zou dan juist weer gaan bumperkleven om geen gat te laten voor de rechtsrijder. Dat kan zowel bij de voorligger als de achterligger zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door LA-384 op 03-09-2018 20:22 . Reden: Verkeerd geformuleerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
LA-384 schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:10:
Zelf ben ik niet vies van rechts inhalen als dat de (mijn) doorstroming bevordert. Het is niet dat ik zigzaggend door het verkeer ga, maar als er iemand links rijdt die zich niet aan de maximum snelheid houdt en niet binnen redelijke termijn naar rechts gaat
Maar als iemand zich niet aan de maximumsnelheid houdt, dan moet je zelf toch helemaal veel te hard rijden om die ook nog eens rechts in te halen?

Jaja, ik snap het. Maar de maximumsnelheid is dus een maximum. Je daar niet aan houden betekent: te hard rijden. Het is geen minimumsnelheid en geen verplichting.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:19
Helixes schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:27:
...

Nu heb ik een motor, geen auto. Dat geeft een heel ander perspectief op verkeer. Ik ben vooral bezig met veiligheid. Als ik wil ben ik toch wel sneller. Maar in verreweg de meeste gevallen doet dat er helemaal niet toe. Ik kom graag met vier ledematen en mn kop op mn romp aan op bestemming.

Mensen die links rijden? So what? Ja, ik ben het met iedereen eens dat het nogal aso is.

...
De apenrots. Die eeuwige apenrots. Frustratie. Niemand gunt elkaar wat.
Als het *echt* lang duurt heb ik 'm wel eens met de motor er rechts langs links-klevers gepiept omdat ik weer iemand achter mij hebben zitten die schijnbaar m'n ketting wil inspecteren op de snelweg. Ook al hou ik dan genoeg afstand tot de linksrijder voel ik me niet veilig en met een motor ben je er ook zo langs. Nogmaals, als het echt meer dan 5 min duurt ofzo.

Maar inderdaad 99,99% van de gevallen hier - als je er even over nadenkt - het scheelt allemaal zo mogelijk 5 minuten in je hele leven. Waarom moeilijk doen? Gewoon ff wachten, maakt het uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Kaaswagen op 03-09-2018 19:39 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

incaz schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:27:
[...]

Maar als iemand zich niet aan de maximumsnelheid houdt, dan moet je zelf toch helemaal veel te hard rijden om die ook nog eens rechts in te halen?

Jaja, ik snap het. Maar de maximumsnelheid is dus een maximum. Je daar niet aan houden betekent: te hard rijden. Het is geen minimumsnelheid en geen verplichting.
Van de andere kant is het wel wenselijk om rond de maximumsnelheid te zitten. Stel 8 van de 10 mensen rijden rond de 120km/u, dan is het hinderlijk wanneer die andere twee 100 gaan rijden. Dan kun je wel zeggen 'we hoeven geen 120 te rijden, we verbreken geen regels' maar de meerderheid gaat ervan uit dat iedereen 120 rijdt. Als er opeens van afgeweken wordt dan moet er afgeremd worden of raken mensen gefrustreerd.

Kijk, dat je rechts met 100km/u rijdt, helemaal prima. Van die baan weet je dat er meerdere trage bestuurders zijn (vrachtwagens, campers, aanhangers, etc) dus mensen houden daar meer rekening mee. Maar als je dan naar links gaat en je ziet dat iedereen behalve jij 120 rijdt, trap dan even voor die paar seconden ook even dat pedaal in.
Kaaswagen schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:37:
[...]

Als het *echt* lang duurt heb ik 'm wel eens met de motor er rechts langs links-klevers gepiept omdat ik weer iemand achter mij hebben zitten die schijnbaar m'n ketting wil inspecteren op de snelweg. Ook al hou ik dan genoeg afstand tot de linksrijder voel ik me niet veilig en met een motor ben je er ook zo langs. Nogmaals, als het echt meer dan 5 min duurt ofzo.

Maar inderdaad 99,99% van de gevallen hier - als je er even over nadenkt - het scheelt allemaal zo mogelijk 5 minuten in je hele leven. Waarom moeilijk doen? Gewoon ff wachten, maakt het uit.
Ik ben iemand die absoluut niet gehaast is in het verkeer. Tijdig naar rechts, niet te hard rijden (meestal dan :+ ) en ik ga niet meteen vloeken als ik even wat minder hard kan. Het gaat zoals jij zegt vaak inderdaad maar om een paar minuten op je rit (als het al minutenwerk is). Maar ondanks dat heb ik meer dan genoeg rechts in gehaald, iets dat ik overigens alleen doe als ik al rechts zit. Maar links rijdt op dat soort momenten aanzienlijk minder snel dan rechts, dus dan ga ik er voorbij. Wel met gepaste snelheid overigens. Anders zou ik het verkeer achter me afremmen terwijl ik 100-200 meter vrij baan heb.

[ Voor 35% gewijzigd door SomerenV op 03-09-2018 21:55 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbg0
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Als een vrachtwagen rechts van me 90 rijd, ga ik echt niet met 135 inhalen. Dat is gewoon gevaarlijk, aangezien je niet kan zien wat er voorbij die vrachtwagen gaat gebeuren. Zorg er altijd voor dat de snelheidsverschillen max 10 zijn, en laat die snelheidsmonsters maar lekker seinen en zichzelf opvreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:13:
Als een vrachtwagen rechts van me 90 rijd, ga ik echt niet met 135 inhalen. Dat is gewoon gevaarlijk, aangezien je niet kan zien wat er voorbij die vrachtwagen gaat gebeuren. Zorg er altijd voor dat de snelheidsverschillen max 10 zijn, en laat die snelheidsmonsters maar lekker seinen en zichzelf opvreten.
Dus stel jij rijdt links 120 en je moet een vrachtwagen in gaan halen dan verlaag je je snelheid naar 100km/u? Dan ben je wat mij betreft echt een gevaar op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
SomerenV schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:15:
[...]

Dus stel jij rijdt links 120 en je moet een vrachtwagen in gaan halen dan verlaag je je snelheid naar 100km/u? Dan ben je wat mij betreft echt een gevaar op de weg.
Ik neem inderdaad gas terug. Wat nu als er voor die vrachtauto nu opeens een auto naar links schiet terwijl jij er net doorheen sjeest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:16:
[...]

Ik neem inderdaad gas terug. Wat nu als er voor die vrachtauto nu opeens een auto naar links schiet terwijl jij er net doorheen sjeest?
Dat heet anticiperen en met een beetje vooruit kijken is dat goed te doen. Ik maak trouwens ook maar zelden mee dat ik totaal niet kan zien wat er zich voor een vrachtwagen bevindt. Maar in zo'n geval gok ik erop dat mocht daar een persoon rechts zitten, dat die ook weet dat ie niet naar achter kan kijken en dus geen gekke capriolen uit haalt.

En dat komt van iemand die met regelmaat in en buiten de spits op de A67, waar toch best wel wat vrachtverkeer overheen gaat en waar rondom Eindhoven ook best wat bochtjes in te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Verwacht het onverwachte, maar hierin schiet je door. Ronduit ergelijk eigelijk en gelijk gevaarlijk. Je blijft langer in de dode hoek van de vrachtwagen.

Maar Ontopic, rechts inhalen is gevaarlijk en linksplakkers hinderlijk....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tokkes schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:43:
[...]Ben jij al eens met de auto door Noord-Engeland/Schotland getrokken? Scandinavie?
Ja, Ja, Been there, done that.

We hebben het hier over filerijden in overbevolkt nederland.

Ik weet zeker dat de wegcapaciteit bij een geautomatiseerd systeem waarbij het irrationeel gedrag van bestuurders geen factor meer is, zeker 20 en misschien wel 50% hoger ligt dan nu. Nog afgezien van de verbeterde veiligheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
SomerenV schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:20:
[...]

Dat heet anticiperen en met een beetje vooruit kijken is dat goed te doen. Ik maak trouwens ook maar zelden mee dat ik totaal niet kan zien wat er zich voor een vrachtwagen bevindt. Maar in zo'n geval gok ik erop dat mocht daar een persoon rechts zitten, dat die ook weet dat ie niet naar achter kan kijken en dus geen gekke capriolen uit haalt.

En dat komt van iemand die met regelmaat in en buiten de spits op de A67, waar toch best wel wat vrachtverkeer overheen gaat en waar rondom Eindhoven ook best wat bochtjes in te vinden zijn.
Ik rijd dagelijks op een vijfbaansweg met vele inritten em uitritten. Ik kan je vertellen dat dat in de spits een enorme chaos is. Je wilt echt niet gokken dat de andere weggebruikers goed kunnen rijden.

De mensen die zeggen dat langzaam rijden gevaarlijk is moeten toch echt eens naar hun eigen rijgedrag kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 21:03
pjot1 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:22:
[...]

Verwacht het onverwachte, maar hierin schiet je door. Ronduit ergelijk eigelijk en gelijk gevaarlijk. Je blijft langer in de dode hoek van de vrachtwagen.

Maar Ontopic, rechts inhalen voorbij gaan is net zo gevaarlijk als in links inhalen en linksplakkers hinderlijk moet het rijbewijs afgenomen worden....
Kleine wijziging. Ik rij overigens voor werk in een Crafter(redelijk makkelijk te spotten lijkt me en wordt minimaal 2x per week nagenoeg de vangrail in gedrukt omdat inhalers niet weten wat spiegels of dode hoeken zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
Ik stoor mij er ook zat aan.. haal gewoon rechts in.. inmiddels al honderden keren gedaan dus er komt een dag dat ik een boete ga krijgen... ik relativeer het gewoon: elke inhaalooging heeft mij dan 50 cent of een euro gekost.. ach, dat heb ik er graag voor over :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
Tjonge, ik maak hier serieus wel eens een grap over dat mensen zo denken als ik weer eens in een 100 treintje een vrachtwagen in aan het halen ben, maar die zijn er dus echt :F

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 03-09-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
jip_86 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:38:
[...]

Tjonge, ik maak hier serieus wel eens een grap over dat mensen zo denken als ik weer eens in een 100 treintje een vrachtwagen in aan het halen ben, maar die zijn er dus echt :F
Jep. Die zorgen voor een vertragend effect zodat iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt, wat wel zo veilig is. Graag gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:23
Wat gevaarlijk is, is je snelheid van 130km/h verlagen naar 100km/h omdat je een vrachtwagen wilt inhalen die 90km/h rijdt op een 130km/h snelweg. Überhaupt met 100km/h een vrachtwagen inhalen die 90km/h rijdt op een 130km/h snelweg duidt mijn ziens toch echt op een egocentrische actie, omdat je totaal geen rekening houdt met de het overige verkeer. Acties zoals die van jou zorgen namelijk voor een tegenreactie dat de verkeersveiligheid niet ten goede komt (bijv. bumperkleven en rechts inhalen); het is ook één van de grootste ergernissen in het verkeer.

Als je dus meest links rijdt is het veiligste om de toegestane snelheid te rijden. Niet daar 30km/h onder zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Flavius op 03-09-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
ID-College schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:33:
Ik stoor mij er ook zat aan.. haal gewoon rechts in.. inmiddels al honderden keren gedaan dus er komt een dag dat ik een boete ga krijgen... ik relativeer het gewoon: elke inhaalooging heeft mij dan 50 cent of een euro gekost.. ach, dat heb ik er graag voor over :)
Dat bedrag kan oplopen naar lichamelijk letsel als je voorganger ook naar rechts gaat omdat die je niet verwacht heeft op de verkeerde baan. Rechts inhalen is gevaarlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
Flavius schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:49:
[...]
Wat gevaarlijk is, is je snelheid van 130km/h verlagen naar 100km/h omdat je een vrachtwagen wilt inhalen die 90km/h rijdt op een 130km/h snelweg. Überhaupt met 100km/h een vrachtwagen inhalen die 90km/h rijdt op een 130km/h snelweg duidt mijn ziens toch echt op een egocentrische actie, omdat je totaal geen rekening houdt met de het overige verkeer. Acties zoals die van jou zorgen namelijk voor een tegenreactie dat de verkeersveiligheid niet ten goede komt (bijv. bumperkleven en rechts inhalen); het is ook één van de grootste ergernissen in het verkeer.
Een vrachtwagen inhalen met 10km/h verschil kost 5 seconden. Met de maximale snelheid erlangs racen kost 2 seconden. Die 3 seconden winst zijn echt niet te rechtvaardigen. De irritatie wordt veroorzaakt door degene die het voelt. Er is nu eenmaal langzaamrijdend verkeer (vrachtauto's, caravans, boodschappenauto's), en die bepalen op hun wegdeel de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Flavius schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:49:
[...]

Als je dus meest links rijdt is het veiligste om de toegestane snelheid te rijden. Niet daar 30km/h onder zitten.
Er is geen minimale snelheid op de linkerbaan. Als 2 vrachtwagens elkaar inhalen moet de rij erachter wachten, als een personenauto hetzelfde doet zie ik geen verschil, Heeft wat daarachter zit ook gewoon pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:10
Links langzamer in een treintje rijden is gevaarlijker dan rechts inhalen. Het remgedrag is erg onvoorspelbaar, de uiteindelijke snelheid van het treintje in onvoorspelbaar. Mensen gaan dichter op elkaar rijden, zodat er geen gaatje valt etc etc.
Kop staart botsingen heb je zo in zo’n treintje. Zie het toch redelijk vaak op de A15 op de linkerbaan auto’s tegen elkaar. Niet zo vaak rechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:49:
Jep. Die zorgen voor een vertragend effect zodat iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt, wat wel zo veilig is. Graag gedaan.remgolven, file en kop-staartbotsingen.
There, fixed that for you.

Nee, jij merkt er niks van nee. De mensen achter je wel. Even 30 km afremmen om niks, idioot gedrag...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
aljooge schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:55:
[...]

Er is geen minimale snelheid op de linkerbaan. Als 2 vrachtwagens elkaar inhalen moet de rij erachter wachten, als een personenauto hetzelfde doet zie ik geen verschil, Heeft wat daarachter zit ook gewoon pech.
Ineens 30km/h zonder reden vertragen is gewoon niet slim. De persoon er achter ziet een open rijbaan, geen bejaarden achter de truck die mogelijk naar links komen en ineens gaat @bbg0 30km/h langzamer rijden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
aljooge schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:55:
[...]

Ik beweer ook niet dat er een minimale snelheid is. Ik beweer wel dat, door 30km/h langzamer in te halen dan is toegestaan, er allerlei ergernissen worden opgewekt wat er mogelijkerwijs in kan resulteren dat men vreemde capriolen uithaalt. Je zult het maar, bewust, op je geweten willen hebben.

Een vrachtwagen heeft een maximumsnelheid van 80km/h (is in principe is deze begrensd). Een personenauto kent dat niet en heeft alleen de toegestane maximumsnelheid. Ik vind het dan ook erg vreemd dat jij daar geen verschil in ziet, want die is er wel degelijk. Jouw gedachtegang komt erg egoïstisch op mij over en het verklaard ook waarom veel mensen gefrustreerd op de weg zitten, want niemand gunt elkaar de ruimte. Ook jij niet, met jouw gedrag. Anticiperen, noemt men dat. Een essentieel onderdeel van je rijvaardigheid.

Er is ook niet voor niets reden dat men op bepaalde wegen een inhaalverbod kent voor vrachtwagens.

[ Voor 4% gewijzigd door Flavius op 03-09-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
jip_86 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:06:
[...]

Ineens 30km/h zonder reden vertragen is gewoon niet slim. De persoon er achter ziet een open rijbaan, geen bejaarden achter de truck die mogelijk naar links komen en ineens gaat @bbg0 30km/h langzamer rijden 8)7
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik in die gevallen niet gauw op de rem trap. Je ziet zo'n situatie ver van tevoren aankomen, dus je laat de auto netjes op het goede moment uitrollen tot de gewenste snelheid. Een achterligger zal daardoor ook niet hoeven remmen, behalve als die stug de maximale snelheid blijft rijden terwijl de afstand tot de voorligger krimpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:20
bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:27:
[...]

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik in die gevallen niet gauw op de rem trap. Je ziet zo'n situatie ver van tevoren aankomen, dus je laat de auto netjes op het goede moment uitrollen tot de gewenste snelheid. Een achterligger zal daardoor ook niet hoeven remmen, behalve als die stug de maximale snelheid blijft rijden terwijl de afstand tot de voorligger krimpt.
Dus we hebben in nederland een inhaalverbod voor vrachtwagens in de spits om de doorstroom niet te veel te beperken. En jij denkt laten ik vooral die vrachtwagen maar extra langzaam passeren. 8)7 Bel je ook de file informatiedienst voordat je vertrekt? Volgens mij heb je geen idee wat voor opstoppingen je veroorzaakt in de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Flavius schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:18:
[...]
Ik beweer ook niet dat er een minimale snelheid is. Ik beweer wel dat, door 30km/h langzamer in te halen dan is toegestaan, er allerlei ergernissen worden opgewekt wat er mogelijkerwijs in kan resulteren dat men vreemde capriolen uithaalt. Je zult het maar, bewust, op je geweten willen hebben.

Een vrachtwagen heeft een maximumsnelheid van 80km/h (is in principe is deze begrensd). Een personenauto kent dat niet en heeft alleen de toegestane maximumsnelheid. Ik vind het dan ook erg vreemd dat jij daar geen verschil in ziet, want die is er wel degelijk. Jouw gedachtegang komt erg egoïstisch op mij over en het verklaard ook waarom veel mensen gefrustreerd op de weg zitten, want niemand gunt elkaar de ruimte. Ook jij niet, met jouw gedrag. Anticiperen, noemt men dat. Een essentieel onderdeel van je rijvaardigheid.

Er is ook niet voor niets reden dat men op bepaalde wegen een inhaalverbod kent voor vrachtwagens.
Ik wil in deze nog even iets kwijt. Ik reed altijd tot voor kort zo'n beetje 130+, de snelheid dat je net niet geflitst wordt en ging lekker met het treintje mee en ergerde me bont en blauw aan inhalende vrachtwagens geprop op de centimeter enzovoort, gewoon lekker doorijden.

Nu ben ik vorige week bij wijze van experiment rustig gaan rijden, was benieuwd hoeveel tijd het me extra zou kosten, en hoeveel benzine het me zou besparen. Het resultaat van deze proef is duizelingwekkend, kost me ongeveer 5 minuten extra: 45 ipv 40 minuten. Brandstofbesparing 20-25% wat ongeveer neerkomt op een besparing van 50-60 euro/maand. Zo'n besparing is netto: hoeft geen belasting over betaald te worden, kan je zo uitgeven of sparen. Maar uiteraard, als ik een vrachtwagen inhaal dan trek ik even iets door om de irritatie achter me eruit te halen. Maar vind die brandstofbesparing zo aanzienlijk dat ik er mee door wil gaan: het is gewoon netto geld.

Bijkomend valt me ineens op: je haalt ook minder vaak vrachtverkeer in, je blijft veel langer in de rechterbaan en komt lang niet zoveel meer rechts. Die Vmax van 130 waar toen de VVD zich sterk heeft gemaakt is eigenlijk best slecht voor de portemonnee, ik ga het rustiger doen alleen om de gigantische brandstof besparing, snap ook wel dat ik niemand in de weg wil zitten dan trek ik wel even door in de linkerbaan. Maar 50 euro extra in de maand vind ik veel en zie opeens dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, want er zijn er een aantal meer in deze rechter rijstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
@aljooge Ik denk niet dat het een enorme brandstoftoename zal veroorzaken wanneer jij, tijdens het inhalen van langzamer rijdend verkeer, even doortrekt naar de maximaal toegestane snelheid en deze weer laat terugzakken naar de snelheid die je fijn vindt wanneer je terug rechts bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
pacificocean schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:46:
[...]

Dus we hebben in nederland een inhaalverbod voor vrachtwagens in de spits om de doorstroom niet te veel te beperken. En jij denkt laten ik vooral die vrachtwagen maar extra langzaam passeren. 8)7 Bel je ook de file informatiedienst voordat je vertrekt? Volgens mij heb je geen idee wat voor opstoppingen je veroorzaakt in de spits.
File's worden voornamelijk veroorzaakt door snelheidsverschillen. Ongelukken ook trouwens. De makkelijkste manier om file's op te lossen is (afgezien van zelfrijdende auto's) om met de snelheid van de rest van het verkeer mee te gaan, en zo min mogelijk op de rem te trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
@bbg0 Ironisch. Je hebt blijkbaar zelf niet door dat wanneer jij jouw snelheid 30km/h omlaag brengt dit filewerking veroorzaakt, omdat iedereen achter jouw 30km/h moet afremmen. Vanzelfsprekend doen mensen dit niet door hun gas los te laten, maar door te remmen.

[ Voor 42% gewijzigd door Flavius op 03-09-2018 23:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
[...]

Doe je dat anno 2018 op een rijexamen dan ben je daarvoor gebuisd.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Als je even ernaast gaat 'hangen' dan ben je fout bezig en hoop ik dat iemand je op de bon zet wegens hinderen.

Los van dat ben je overigens wettelijk verplicht de remlichten te gebruiken (dus de rem) bij significant vertragen. Even uitrollen met vrije baan is complete onzin om te doen en gaat in tegen alle verwachtingen van de normale bestuurders rond je die tenminste wel oog hebben voor de doorstroming.

[ Voor 21% gewijzigd door anessie op 04-09-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
anessie schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:55:
[...]

Doe je dat anno 2018 op een rijexamen dan ben je daarvoor gebuisd.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Als je even ernaast gaat 'hangen' dan ben je fout bezig en hoop ik dat iemand je op de bon zet wegens hinderen.
Dus 5 seconden is niet kort genoeg meer? En dat is een vrachtwagen. De gemiddelde auto heb je in minder dan 2 seconden ingehaald. Zo lang doet een snelheidsduivel erover om een vrachtwagen in te halen. Dat maar helemaal niet meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Flavius schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:54:
@bbg0 Ironisch. Je hebt blijkbaar zelf niet door dat wanneer jij jouw snelheid 30km/h omlaag brengt dit filewerking veroorzaakt, omdat iedereen achter jouw 30km/h moet afremmen. Vanzelfsprekend doen mensen dit niet door hun gas los te laten, maar door te remmen.
Precies dat inderdaad. @bbg0 laat het gas los en verder naar achteren moeten ze op de rem en onstaat er een file of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
pacificocean schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:00:
[...]

Precies dat inderdaad. @bbg0 laat het gas los en verder naar achteren moeten ze op de rem en onstaat er een file of erger.
De vrachtwagen veroorzaakt langzaam rijden en daarmee helaas file's. Je dient simpelweg met gepaste snelheid in te halen. 10km/h verschil is misschien te extreem, maar meer dan 20km/h verschil vindt de wegbeheerder ook geen goed idee, getuige de keuze voor parallel 50/70, of 70/90 op de matrixborden bij file's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:00:
[...]

Dus 5 seconden is niet kort genoeg meer? En dat is een vrachtwagen. De gemiddelde auto heb je in minder dan 2 seconden ingehaald. Zo lang doet een snelheidsduivel erover om een vrachtwagen in te halen. Dat maar helemaal niet meer doen?
Een vrachtwagen inclusief oplegger mag volgens Europese richtlijnen niet langer zijn dan 18,75 meter. Met 10 kilometer per uur leg je 2,78 meter per seconde af. Dan doe je er bijna 7 seconden over om er voorbij te komen. Mocht je vanaf de rechter baan in gaan halen dan moet je rekenen inclusief uit- en invoegen en dan is het dubbele waarschijnlijk realistischer.

Iemand die met 30km/u verschil inhaalt doet het in 2.25 seconden.

Maar dat is niet eens het grootste probleem. Men gaat er redelijkerwijs vanuit dat anderen op de snelweg, mits niet gehinderd, om en nabij de 120km/u rijden. Degene achter jou laat misschien ook z'n gas los omdat ie ziet dat jij dat doet, en degene achter hem ook. Daarachter zit een SUV die hetzelfde doet maar de persoon die daar weer achter zit kan niet heel ver naar voren kijken dus die moet een beetje remmen. De auto's daarna remmen mogelijk meer af en zo creëer je een file. Voor jou is het 'maar' 5 seconde trager, voor de wagens 200 meter achter je is het aanzienlijk meer, plus het feit dat er door jou actie ook aanzienlijk meer gevaarlijke momenten kunnen ontstaan omdat men niet verwacht dat er opeens afgeremd gaat worden. Natuurlijk heb je dat in het geval van ongevallen of andere onverwachte situaties ook, maar jij kiest er in dit geval bewust voor om zo'n situatie te creëren.

Jij hebt het ook structureel over snelheidsduivels terwijl je op de teller prima 125 kunt rijden volgens de wet. Zelfs mensen die 130 rijden op de teller schaar ik niet onder snelheidsduivels.
bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:19:
[...]

De vrachtwagen veroorzaakt langzaam rijden en daarmee helaas file's. Je dient simpelweg met gepaste snelheid in te halen. 10km/h verschil is misschien te extreem, maar meer dan 20km/h verschil vindt de wegbeheerder ook geen goed idee, getuige de keuze voor parallel 50/70, of 70/90 op de matrixborden bij file's.
De vrachtwagen veroorzaakt filevorming als hij in gaat halen. Jij veroorzaak filevorming uit vrije wil.

Dat er met files of mogelijke gevaren (anders gaan die borden niet aan) voor een bepaald verschil wordt gekozen is overigens niet gek. Dan heb je namelijk al een wat meer onoverzichtelijke situatie waarin sneller wat kan gebeuren. Om de doorstroming dan nog enigszins te bevorderen mag de ene baan sneller dan de andere. Wel met gepaste snelheid omdat je niet wil dat iemand met 50 in gaat voegen op de linker baan terwijl ze daar 100 rijden (bij wijze van).

Punt is dat er bij normale omstandigheden prima ingehaald kan worden met flinke verschillen omdat verreweg de meeste mensen ongeveer dezelfde snelheid aanhouden. Juist de mensen die in gaan halen met beduidend lagere snelheden zijn een stuk gevaarlijker omdat anderen daar niet op kunnen anticiperen. Ze verwachten het niet dat iemand opeens zonder duidelijke reden 20 of 30 km/u afremt. Dat maakt jouw actie gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Ik denk dat het grotendeels mis gaat bij het gegeven dat de wet is gemaakt bij het beschrijven van losse acties. 1 auto inhalen bijvoorbeeld. Terwijl tegenwoordig het op de weg meer een continue systeem is. Als ik 's ochtends in de spits rijdt, kan ik de gehele weg links rijden. Ik zou graag sneller willen dan mijn voorligger en ben langzaam het verkeer op de rechterbaan aan het inhalen. Derhalve is het een inhaalactie van in mijn geval 50 km.

Zie ook het filmpje van AGEE:
naitsoezn schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:53:
[...]

Heb ik hier wel een filmpje voor je ;) "In de basis geldt: inhalen doe je links"
[video]
Een inhaalactie van 50km lang heeft de wet simpelweg niet voorzien. Wat echter niet mag is van baan wisselen terwijl er onvoldoende ruimte is. En met onvoldoende bedoel ik <4 seconden tussen twee voertuigen. De twee seconden afstandsregel richtlijn geldt nog wel. En dat zie ik zelden gebeuren en met 55k km per jaar op de teller, ook regelmatig mis gaan. Meestal met bestelbusjes of hoge auto's omdat het "links" rijdend verkeer dan van zicht wordt ontnomen. 1 remgolf en 100ms afstand tot de voorligger en je zit er middenin. En dan klappen er meestal nog een 3 - 5tal auto's achterop die precies hetzelfde doen.

Laat je iets meer ruimte (800ms bijvoorbeeld) dan schieten er auto's van de rechterstrook tussen. En dat is het gevaar. Je ontneemt de veiligheidsmarge van de ander. Er zit een afstandsmeter op mijn wagen en als ik zie wat 2 seconden precies voor afstand is, dan passen daar 3 vrachtwagens tussen. En daar wordt regelmatig dan "misbruik" van gemaakt. Als je krap gaat rijden zodat er niets tussen past, dan wordt het al snel bumperkleven. Maargoed, met bumperkleven kun je wel kiezen welke auto's er voor je rijden, en dus hoeveel auto's je "vooruit" kunt kijken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:30:
[...]

Een vrachtwagen inclusief oplegger mag volgens Europese richtlijnen niet langer zijn dan 18,75 meter. Met 10 kilometer per uur leg je 2,78 meter per seconde af. Dan doe je er bijna 7 seconden over om er voorbij te komen. Mocht je vanaf de rechter baan in gaan halen dan moet je rekenen inclusief uit- en invoegen en dan is het dubbele waarschijnlijk realistischer.

Iemand die met 30km/u verschil inhaalt doet het in 2.25 seconden.

Maar dat is niet eens het grootste probleem. Men gaat er redelijkerwijs vanuit dat anderen op de snelweg, mits niet gehinderd, om en nabij de 120km/u rijden. Degene achter jou laat misschien ook z'n gas los omdat ie ziet dat jij dat doet, en degene achter hem ook. Daarachter zit een SUV die hetzelfde doet maar de persoon die daar weer achter zit kan niet heel ver naar voren kijken dus die moet een beetje remmen. De auto's daarna remmen mogelijk meer af en zo creëer je een file. Voor jou is het 'maar' 5 seconde trager, voor de wagens 200 meter achter je is het aanzienlijk meer, plus het feit dat er door jou actie ook aanzienlijk meer gevaarlijke momenten kunnen ontstaan omdat men niet verwacht dat er opeens afgeremd gaat worden. Natuurlijk heb je dat in het geval van ongevallen of andere onverwachte situaties ook, maar jij kiest er in dit geval bewust voor om zo'n situatie te creëren.

Jij hebt het ook structureel over snelheidsduivels terwijl je op de teller prima 125 kunt rijden volgens de wet. Zelfs mensen die 130 rijden op de teller schaar ik niet onder snelheidsduivels.

[...]

De vrachtwagen veroorzaakt filevorming als hij in gaat halen. Jij veroorzaak filevorming uit vrije wil.

Dat er met files of mogelijke gevaren (anders gaan die borden niet aan) voor een bepaald verschil wordt gekozen is overigens niet gek. Dan heb je namelijk al een wat meer onoverzichtelijke situatie waarin sneller wat kan gebeuren. Om de doorstroming dan nog enigszins te bevorderen mag de ene baan sneller dan de andere. Wel met gepaste snelheid omdat je niet wil dat iemand met 50 in gaat voegen op de linker baan terwijl ze daar 100 rijden (bij wijze van).

Punt is dat er bij normale omstandigheden prima ingehaald kan worden met flinke verschillen omdat verreweg de meeste mensen ongeveer dezelfde snelheid aanhouden. Juist de mensen die in gaan halen met beduidend lagere snelheden zijn een stuk gevaarlijker omdat anderen daar niet op kunnen anticiperen. Ze verwachten het niet dat iemand opeens zonder duidelijke reden 20 of 30 km/u afremt. Dat maakt jouw actie gevaarlijk.
Dat is gewoonweg niet het hele verhaal. Grote snelheidsverschillen zijn altijd gevaarlijk. Het maakt daarbij niet uit of dat ten opzichte van een weggebruiker op je eigen baan is, of die naast je. Rijd jij met 125 km/h een vrachtwagen voorbij, dan heb je minimaal een verschil van 35km/h, en vaak richting de 45 (niet elke vrachtauto plankt 'm tot de begrenzer). Dat is een gevaarlijke situatie op zichzelf, omdat je niet zo snel kan anticiperen op het verkeer naast je. Ik heb het al ontelbare keren bijna mis zien gaan als er weer eens een auto tussen de vrachtwagens uitschoot, waardoor de gehele linkerbaan ineens een halve noodstop moest maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hier voor de deur rijden ze zelfs met een snelheidsverschil van 100km/u op 2 naast elkaar liggende stroken! Binnen de bebouwde kom nog wel!!
bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:19:
[...]

Op het moment dat je tijdens je rijexamen op de snelweg rijd en gaat afremmen om een dood normale vrachtwagen in te halen dan zak je gewoon hoor.. Het is belangrijk dat je laat zien dat je vlot, niet angstig en doortastend handelt. Hell je kan zelfs zakken omdat je niet (durft) in te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 04-09-2018 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:47:
[...]

Dat is gewoonweg niet het hele verhaal. Grote snelheidsverschillen zijn altijd gevaarlijk. Het maakt daarbij niet uit of dat ten opzichte van een weggebruiker op je eigen baan is, of die naast je. Rijd jij met 125 km/h een vrachtwagen voorbij, dan heb je minimaal een verschil van 35km/h, en vaak richting de 45 (niet elke vrachtauto plankt 'm tot de begrenzer). Dat is een gevaarlijke situatie op zichzelf, omdat je niet zo snel kan anticiperen op het verkeer naast je. Ik heb het al ontelbare keren bijna mis zien gaan als er weer eens een auto tussen de vrachtwagens uitschoot, waardoor de gehele linkerbaan ineens een halve noodstop moest maken.
Dat is gewoonweg niet het hele verhaal. Onverwachte snelheidsverschillen zijn altijd gevaarlijk. Het maakt daarbij niet uit of dat ten opzichte van een weggebruiker op je eigen baan is, of die naast je. Rijd jij met 100 km/h een vrachtwagen voorbij, dan heb je minimaal een verschil van 25km/h, en vaak richting de 45, in vergelijking met automobilisten (niet iedere automobilist houdt zich aan de snelheid). Dat is een gevaarlijke situatie op zichzelf, omdat het verkeer achter je niet zo snel kan anticiperen op jou. Ik heb het al ontelbare keren bijna mis zien gaan als er weer eens een auto met 100km/u ging inhalen, waardoor de gehele linkerbaan ineens een halve noodstop moest maken.

See what I did there? Wat jij doet is gewoon gevaarlijk en geen gebruikelijke handeling. Mensen die opeens achter een vrachtwagen vandaan schieten terwijl er te weinig ruimte is en zij te langzaam rijden is overigens ook gevaarlijk omdat je daarmee een zelfde soort situatie creëert. Het enige verschil is dat in jouw geval dat plotselinge snelheidsverlaging een paar honderd meter achter je plaatsvindt.

Wat ook al meermaals aangehaald is is dat je met je examen keihard zou zakken als je jouw actie uitvoert. Onnodig afremmen, onnodig het verkeer achter je belemmeren en niet vlot genoeg overig verkeer inhalen. Dan kun je gewoon direct rechtsomkeert maken omdat het de kans op een onveilige situatie voor overige weggebruikers aanzienlijk verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:56:
[...]

Dat is gewoonweg niet het hele verhaal. Onverwachte snelheidsverschillen zijn altijd gevaarlijk. Het maakt daarbij niet uit of dat ten opzichte van een weggebruiker op je eigen baan is, of die naast je. Rijd jij met 100 km/h een vrachtwagen voorbij, dan heb je minimaal een verschil van 25km/h, en vaak richting de 45, in vergelijking met automobilisten (niet iedere automobilist houdt zich aan de snelheid). Dat is een gevaarlijke situatie op zichzelf, omdat het verkeer achter je niet zo snel kan anticiperen op jou. Ik heb het al ontelbare keren bijna mis zien gaan als er weer eens een auto met 100km/u ging inhalen, waardoor de gehele linkerbaan ineens een halve noodstop moest maken.

See what I did there? Wat jij doet is gewoon gevaarlijk en geen gebruikelijke handeling. Mensen die opeens achter een vrachtwagen vandaan schieten terwijl er te weinig ruimte is en zij te langzaam rijden is overigens ook gevaarlijk omdat je daarmee een zelfde soort situatie creëert. Het enige verschil is dat in jouw geval dat plotselinge snelheidsverlaging een paar honderd meter achter je plaatsvindt.

Wat ook al meermaals aangehaald is is dat je met je examen keihard zou zakken als je jouw actie uitvoert. Onnodig afremmen, onnodig het verkeer achter je belemmeren en niet vlot genoeg overig verkeer inhalen. Dan kun je gewoon direct rechtsomkeert maken omdat het de kans op een onveilige situatie voor overige weggebruikers aanzienlijk verhoogt.
Haha, autorijden is altijd gevaarlijk. Zijn we daar ook weer klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:58:
[...]

Dan heb ik nog deze, namelijk artikel 5 van de wegenverkeersweg:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Exact wat jij doet dus. Het is jouw taak als automobilist je te gedragen en je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat anderen dat ook doen. Het is niet jouw taak om af te remmen omdat er in jouw ogen een kans is dat er een onveilige situatie kan ontstaan. Afremmen omdat er plots een onveilige situatie is ontstaan is een ander verhaal, en héél wat anders dan afremmen omdat er volgens jou mogelijk een onveilige situatie kan ontstaan.

Als automobilist moet je je gedragen op een manier die voor anderen voorspelbaar is. Je mag anderen niet onnodig hinderen, je mag niet onnodig een gevaarlijke situatie veroorzaken. We hebben die regels niet voor niets. Als inhalen zoals iedereen doet inderdaad gevaarlijk zou zijn dan zouden we daar ook wetten en regels voor hebben. Maar omdat het niet gevaarlijk is, ervan uitgaande dat iedereen artikel 5 in zijn achterhoofd houdt, zijn die wetten en regels er niet. Iemand die opeens vanachter een vrachtwagen opduikt is gevaarlijk maar wat jij doet is dat evengoed ook.

Grote kans dat wanneer een agent achter je rijdt hij jou van de weg plukt op het moment dat ie jou herhaaldelijk ziet afremmen zonder dat het nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 04-09-2018 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
SomerenV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:04:
[...]

Dan heb ik nog deze, namelijk artikel 5 van de wegenverkeersweg:

[...]

Exact wat jij doet dus. Het is jouw taak als automobilist je te gedragen en je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat anderen dat ook doen. Het is niet jouw taak om af te remmen omdat er in jouw ogen een kans is dat er een onveilige situatie kan ontstaan.
Maar ook exact wat jij doet. Jij veroorzaakt een onveilige situatie door in een onoverzichtelijke situatie te snel te rijden. Afhankelijk van hoe onoverzichtelijk en hoe snel, zal de agent een afweging maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:17
bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:58:
[...]

En mensen die onzeker rijden, onverwachte maneuvres maken of vaart minderen terwijl dat niet nodig is, maken het nog gevaarlijker dan het al is.

Haal gewoon die vrachtwagen in. Je ziet toch of er rechts van die vrachtwagen een baan is, waar een auto vandaan kan komen. En voordat je de vrachtwagen voorbij rijdt, zie je toch ook of er een voertuig voor rijdt, die eventueel naar links kan komen?

Als een vrachtwagen 80-90 rijdt, dan kan je er makkelijk met 120 langs. In de bebouwde kom rij je toch ook 50? En daar is het chaotischer dan op de snelweg.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:52:
[...]

File's worden voornamelijk veroorzaakt door snelheidsverschillen. Ongelukken ook trouwens. De makkelijkste manier om file's op te lossen is (afgezien van zelfrijdende auto's) om met de snelheid van de rest van het verkeer mee te gaan, en zo min mogelijk op de rem te trappen.
Klopt helemaal. Om die reden eigenlijk idioot dat in huidige situatie 50km/h verschil zit tussen verschillende voertuigen.
Kunnen ze beter alles 100km/h laten rijden.

Voor rest is in verkeer een groot verschil tussen lease rijders waarvan toch de baas alle brandstof kosten betaalt tot zover gene die het zelf moeten betalen met als gevolg dat ze een economische rijstijl op na houden.
(Mischien moet ze toch maar gedeelte van brandstof door bereken bij de lease rijders en brandstof voor particulieren goedkoper maken)

Btw als iemand een vrachtwagen met 100km/h in wilt halen dan is dat goed zijn recht.
Als iemand die 130km/h rijdt en de auto voor hem wilt aan rijden omdat die 100km/h rijdt dan is die gewoon fout bezig.
Beter is om op dat moment het gas pedaal even los te laten (met die snelheid verminder gauw snelheid door lucht snelheid) even tot 10 tellen en je kunt weer vrolijk het gaspedaal intrappen tot 130km/h.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2018 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
Xyphoid schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:09:
[...]

En mensen die onzeker rijden, onverwachte maneuvres maken of vaart minderen terwijl dat niet nodig is, maken het nog gebaarlijker dan het al is.

Haal gewoon die vrachtwagen in. Je ziet toch of er rechts van die vrachtwagen een baan is, waar een auto vandaan kan komen. En voordat je de vrachtwagen voorbij rijdt, zie je toch ook of er een voertuig voor rijdt, die eventueel naar links kan komen?
Dat kan je vaak pas zien als je er al bijna voorbij bent. Kijk, ik snoei er soms ook iets te hard langs als de baan voor me zo mooi leeg is, maar dan ben ik achteraf toch blij dat er geen smal auto'tje verstopt zat die m'n leven voortijdig zou beeïndigen.
Als een vrachtwagen 80-90 rijdt, dan kan je er makkelijk met 120 langs. In de bebouwde kom rij je toch ook 50? En daar is het chaotischer dan op de snelweg.
Rijd jij 50 door een woonwijk met auto's langs de weg? Dan heb je nog nooit spelende kinderen meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:06:
[...]

Maar ook exact wat jij doet. Jij veroorzaakt een onveilige situatie door in een onoverzichtelijke situatie te snel te rijden. Afhankelijk van hoe onoverzichtelijk en hoe snel, zal de agent een afweging maken.
Jij vindt het een onoverzichtelijke of onveilige situatie. Als ik op een normale manier met 125km/u een vrachtwagen inhaal dan zal een agent daar helemaal niks mee doen omdat het een normale situatie is.

Hier is een situatie:
Rechts - Vrachtwagen -> Auto -> Vrachtwagen
Links - Ik

Ik rij 125, de beide vrachtwagens 90 en de auto daar tussenin 100. Tijdens het inhalen zie ik vrij snel of er een auto rechts van me zit. Als het goed is houdt de vrachtwagen namelijk voldoende afstand en de auto houdt op zijn beurt weer voldoende afstand tot de vrachtwagen voor hem. Op dat moment ga ik er vanuit dat die persoon, als ie wil in gaan halen, spiegelt. Is de bocht onoverzichtelijk dan zou die persoon moeten weten dat in gaan halen terwijl je niet weet wat er van achteren komt gevaarlijk is. Maar goed, ik ga er dus logischerwijs van uit dat iedereen de algemene regels in acht houdt en artikel 5 kent. Aangezien ik in dit geval voorrang heb op de mensen rechts van me hoef ik verder niks te doen. De personen rechts van me, als die willen inhalen, moeten eerst goed spiegelen en zeker weten dat ze in kunnen gaan halen omdat ze verkeer links van ze niet mogen hinderen.

Dat is waarom op die manier inhalen normaal gezien niet gevaarlijk is. Natuurlijk heb je er idioten bij die alle regels overboord gooien en blind hun auto naar links rammen, maar dat zou nooit een uitgangspunt moeten zijn voor hoe jij je gedraagt op de openbare weg. Zoals ik zei is het niet aan jou je gedrag aan te passen op wat mogelijk zou kunnen gebeuren. Het is aan jou en iedereen om je heen zaak om de regels die gelden op die openbare weg in acht te nemen. Mocht dat fout gaan dan is het aan de politie om te bepalen wie fout was.

Ik heb een tijd als koerier gewerkt door heel Nederland, België en Duitsland, heb veel klanten buiten m'n eigen woonplaats en toen ik nog in loondienst zat reed ik dagelijks 90 kilometer op en neer naar Best op een weg waar vrij veel ongevallen met vrachtwagens plaatsvinden, maar de keren dat er opeens een auto voor een vrachtwagen (of ander traag voertuig) bleek te zitten zijn te tellen op 0 handen. Is mij namelijk nog nooit overkomen. En waarom? Omdat het merendeel van de weggebruikers zich prima aan de regels houdt.
bbg0 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:16:
Rijd jij 50 door een woonwijk met auto's langs de weg? Dan heb je nog nooit spelende kinderen meegemaakt.
Een woonwijk is vaak 30km/u. Bebouwde kom is 50 mits anders aangegeven. Ik ga niet plots 30 rijden waar je 50 mag omdat er ergens mogelijk wel eens iemand van achter een auto kan komen. Is overigens wel eens gebeurt maar als je een beetje oplet dan kun je daar prima op anticiperen.

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 04-09-2018 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbg0
  • Nu online
Ik rijd natuurlijk niet in elke woonwijk 30 (in mijn geval waren het ganzen, en gelukkig ook niet geraakt), en ik rem niet af op de snelweg als dat niet nodig is. Maar je gaat mij niet vertellen dat je nog nooit even gas hebt ingehouden omdat je je mede-weggebruikers wel erg snel langs je heen zag schieten.

Op mijn commute door de randstad rijd ik dagelijks met max+5 langs de trajectcontrole, waarmee ik vaak (maar niet altijd) de snelste ben. Maar op het punt dat er steeds (vracht)auto's tussen baan 1 en 3 laveren vanwege de vele splitsingen en samenvoegingen, neem ik wat gas terug zodat ik niet tegen de onvermijdelijke inhalers aanbots.

Mijn eerste reactie in dit topic was simpelweg een gechargeerde manier om aan te geven dat men best wel de snelheid van het langzamer-rijdende verkeer aan de rechterkant mag meenemen, en dat er dan een hoop ongeduldige mensen achter je aan komen die zichzelf een bovennatuurlijk reactievermogen toeschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

SomerenV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:19:
[...]
Dat is waarom op die manier inhalen normaal gezien niet gevaarlijk is. Natuurlijk heb je er idioten bij die alle regels overboord gooien en blind hun auto naar links rammen, maar dat zou nooit een uitgangspunt moeten zijn voor hoe jij je gedraagt op de openbare weg. Zoals ik zei is het niet aan jou je gedrag aan te passen op wat mogelijk zou kunnen gebeuren. Het is aan jou en iedereen om je heen zaak om de regels die gelden op die openbare weg in acht te nemen. Mocht dat fout gaan dan is het aan de politie om te bepalen wie fout was.
Ik pas daarentegen liever mijn gedrag wat aan* op verwachte idiote gedragingen van medeweggebruikers dan dat ik een ongeluk heb.

*) Opletten & anticiperen; rij nog steeds wel stevig door.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@bbg0 Ik heb even de discussie gevolgd en ik moet hieruit concluderen dat het waarschijnlijk voor iedereen inclusief jijzelf, veiliger is wanneer jij op de rechterbaan blijft rijden. Dan hoef je ook niet bang te zijn voor die onverwacht naar links gaande langzame rijder die zo dicht vóór de vrachtwagen rijdt dat je die niet kan zien tijdens de inhaalactie.

Ik vind dat echt een onrealistische situatie en daarmee een kul reden om snelheid te minderen bij het inhalen van een vrachtwagen. De wegen zijn breed genoeg om helemaal tot de voorkant van de vrachtwagen te kunnen zien (tenzij je te dicht op een voorligger zit).

Daarbij staat deze discussie volledig los van die in de topicstart en zou wellicht beter een eigen topic krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:56
En dit heb je ook zo geleerd tijdens je rijlessen en uitgevoerd tijdens je examen? Lijkt mij sterk...
Daarnaast, ik mag hopen dat je niet het gas loslaat op bv een provinciale weg tijdens een inhaalactie? Of haal je daar nooit in? Dat is altijd goed.

[ Voor 12% gewijzigd door renegrunn op 04-09-2018 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

De wet is in dit soort gevallen gewoon niet 100% dekkend. Inhalen doe je met voldoende snelheidsverschil (althans, zo heb ik het 23 jaar geleden geleerd) en er is geen minimum snelheid. Dus inhalen met 100 waar je 130 mag is prima toegestaan. Merk je dat tijdens het inhalen je verschil te klein is, geef dan even wat gas bij.

Het probleem zit hem eerder in het hinderen van verkeer, zodanig dat er afgeremd of zelfs uitgeweken moet worden. Als jij met 100 achter een vrachtwagen komt te zitten, wacht dan tot er voldoende ruimte is voordat je gaat inhalen. Niet met 50m tussenruimte je auto tussen een rijtje gooien wat 130 rijdt.

Aan de andere kant, kom je als 130km/u rijdende automobilist een keer achter een 100km/u rijdende inhaler te zitten, wacht dan even. Bumperkleven werkt alleen maar irritatie op (bij beide bestuurders) en zorgt er alleen maar voor dat het e.e.a. langer duurt (wat nog meer frustratie oplevert). Als het goed is gaat de persoon voor je weer naar rechts als dat mogelijk is (lees: hij heeft het ingehaalde obstakel in de achteruitkijkspiegel, en er zit niet op korte afstand weer een nieuw obstakel).

Hierin zit nog wel wat ruimte in de interpretatie. Wanneer is er voor jou voldoende ruimte om weer naar rechts te gaan? Ik heb daar zelf geen vaste afstand voor, het is meer een berekening van mijn snelheid t.o.v. het andere object, de snelheid die je mag rijden op de weg, of er verkeer achter mij zit en de afstand tussen de objecten die ingehaald moeten worden. E.e.a. bepaalt voor mij of ik naar rechts ga of niet. (ik rijd zelf namelijk vrijwel altijd langzamer dan vMax.)

Wat betreft de originele topicstarter. Ik ben van mening dat je op de rechterbaan prima met de rest van het verkeer mee kunt rijden op de linkerbaan. Maar inhalen ( met het doel om verderop in de rij in te voegen) is niet nodig - en wekt irritatie op (men gaat dichter op elkaar rijden om te voorkomen dat jij er tussen komt, met meer rembeweging en kans op schade).
Als het linkerbaantreintje remt, waardoor jij effectief de rij voorbij gaat, vind ik dat geen inhalen. (zoals eerder gemeld, ik laat dan mijn gas los, om duidelijk te maken dat ik niet de intentie heb om in te halen en op te passen voor verkeer dat zomaar naar rechts komt tijdens een rembeweging).

Kom je op de rechterbaan bij een obstakel waar je omheen moet, wacht dan gewoon netjes af tot er ruimte is, je komt er vanzelf wel. (Leven en laten leven, lekkere dooddoener :P )

Persoonlijk probeer ik netjes te zijn in het verkeer, te netjes volgens mijn vrouw soms. Ik geef soms zelfs gas bij als ik iemand aan het inhalen ben waarvan ik zie dat hij zich gaat klemrijden achter ene vrachtwagen. Of ik ga - mits dat kan er ik er niemand mee hinder - een strook opzij zodat de ander gewoon in kan halen. Dit zijn kleine dingen, het kost mij niets, maar het wegbeeld wordt er rustiger door omdat er minder geremd en geaccelereerd moet worden.

renegrunn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:46:
[...]

En dit heb je ook zo geleerd tijdens je rijlessen en uitgevoerd tijdens je examen? Lijkt mij sterk...
Hoe je het geleerd hebt, is een interpretatie van de rijschool. Voldoende snelheidsverschil is objectief. Verkeer wat 80-85 rijdt inhalen met 100-110 is een prima verschil. 135 gaan rijden om een vrachtwagen in te halen is onnodig.

Oh, en mocht je het denken, nee ik ben ook niet heilig. Ik erger me ook aan verkeer wat zich werkelijk tussen ander verkeer gooit, wat niet doorrijdt. Ook erger ik mij wel eens aan mensen die mij in willen halen, maar dan schuin achter me blijven hangen waardoor ik mij klemrijd.
Ik reageer er tegenwoordig alleen anders op dan 20 jaar geleden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Equator op 04-09-2018 07:59 . Reden: Even wat leesbaarder gemaakt :P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Proef toch enige nuance dat het om een situatie met meer dan twee rijbanen gaat en dan in de spits. Ja dan is het chaotisch en houd je inderdaad je snelheid in. Alleen zal dat zijn omdat het algemeen gewoon veel te druk is op de weg en waarschijnlijk toch al een max 100 beperking is.

Waar iedereen over valt is denk ik toch de gemiddelde tweebaans situatie waar je mijns inziens prima kan zien of er wat voor de vrachtwagen zou kunnen gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:56
Equator schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:47:

[...]

Hoe je het geleerd hebt, is een interpretatie van de rijschool. Voldoende snelheidsverschil is objectief. Verkeer wat 80-85 rijdt inhalen met 100-110 is een prima verschil. 135 gaan rijden om een vrachtwagen in te halen is onnodig.
Ik doel niet op de snelheid an sich: tijdens het inhalen gas loslaten gaat helemaal nergens over en getuigt zeker niet van ‘zeker’ rijgedrag. Dat veroorzaakt precies daar waar dit topic over is begonnen.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 04-09-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

renegrunn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:52:
[...]

Ik doel niet op de snelheid an sich: tijdens het inhalen gas loslaten gaat helemaal nergens over. Dat veroorzaakt precies daar waar dit topic over is begonnen.
Eens, alhoewel ik niet vind dat dat is waarom het topic is gestart. Snelheid minderen tijdens het inhalen is onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
sprankel schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:58:
[...]

Let op, ik spreek over Belgisch recht maar naar verkeer lopen België en Nederland vrij gelijk. Om er echt een sluitend antwoord op te geven moet je naar de uitspraken kijken van de rechtbank en mogelijks gaan we daar wel verschil in zien.
Grappig, aangezien de TS duidelijk aangeeft dat het een weg in NL betrof. Dan heeft het 0 zin om de een niet geldende wegenverkeerswet erbij te halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom niet in NL de Duitse 'regels' toepassen? Op hele grote stukken mogen vrachtwagens niet inhalen en moeten 50 of 100 meter afstand houden. Dus niet zoals in NL waar er 5-6 vrachtwagens aan elkaar geplakt zitten en je nergens meer tussen kan.
Op 3 baans wegen mogen vrachtwagens dan weer inhalen. Werkt echt ideaal. In NL zie ik steeds vaker dat vrachtwagens ineens de linker baan pakken als er file is... Echt super irritant.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
En wat als die chauffeur een slinger naar links doet als jij ernaast zit?

Is mij 2x overkomen, bij netjes met 120 en 100. De eerste keer heb ik alle geluk van de wereld gehad, de tweede keer zat ik naast de achterkant van de oplegger en kon ik nog remmen (was ik blij dat ik dat staal op de achterbank/kofferbak had vastgebonden, dat kwam alsnog 30cm naar voren)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom.Hanekamp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 12:56
Het is wel weer erg bijzonder hoe eenzijdig gekleurd de meeste meningen hier zijn hoor.
Men heeft het over bumperkleven en rechts inhalen, allebei zeer gevaarlijke en hinderlijke acties, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en daar word ook niet echt afkeurend op gereageerd.

Echter zodra bbg0 aangeeft het gas wat te lossen bij het inhalen is de wereld te klein. Levensgevaarlijk en ontzettend asociaal! Artikel 5 en het rijexamen worden erbij gesleept en als het had gekund hadden jullie hem vast ook al op de brandstapel gegooid.

Over de actie zelf. Indien bbg0 zorgt voor ruim voldoende tussenruimte bij het invoegen en niet remt maar enkel het gas wat los laat is deze actie niet direct gevaarlijk. Het enige gevaar dat na deze acties kan ontstaan komt van keuzes die andere weggebruikers maken als reactie op de actie van bbg0, met als simpele voorbeeld niet anticiperen waardoor zij wel hard moeten remmen / gaan bumperkleven.
Aan de andere kant is het niet de meest vriendelijke actie, ik zou dan ook liever hebben, bbg0, dat je het niet doet. Als het druk is kun je inderdaad filevorming veroorzaken (de mate waarin dit gebeurd word wel weer flink overdreven hier). Ook wel vrij vervelend is dat je een situatie creëert waarin je na een inhaalactie ineens weer harder gaat rijden. Rij jij bijvoorbeeld 120 rechts, maar 100 bij het inhalen dan zal iemand die jou met 115 achterop komt bij het inhalen jou als je naar rechts gaat voorbij willen. Echter dan ga jij gas geven om weer 120 te rijden. De ander, die dan vaak inmiddels naast jou zit, zit met een onafgemaakte inhaalpoging die hij alleen kan af maken door weer flink harder te gaan rijden of door gas te lossen en alsnog achter jou in te voegen. Dat wekt wel irritatie op bij je medeweggebruiker en er is niet echt iets dat zij hadden kunnen doen om dat te voorkomen.

Het is alleen absoluut niet terecht om bbg0 nu als idioot of satan van de weg te bestempelen. Artikel 5 is hier zeker niet van toepassing, daarvoor moet je echt wel vreemdere capriolen uithalen. Hooguit als bbg0 meteen op de rem zou trappen om die 100 km/u te bereiken zou ik mij een artikel 5 kunnen voorstellen, zeker als er verkeer achter zit.
Zakken voor je rijexamen klinkt redelijker. Echter ik heb nieuws voor jullie, als je flink gaat bumperkleven of rechts inhaalt bij je rijexamen ben je ook gewoon meteen gezakt. 90% van de mensen die ook vandaag weer op de weg rijden (mijzelf misschien wel inbegrepen) zouden met hun rijgedrag van nu hun examen niet halen.

Wees eens wat minder bezig met je eigen haast en probeer wat rust in je rijgedrag te brengen. Helixes verwoorde het eerder in dit topic prachtig met zijn apenrots :), allemaal bezig met ons eigen plekje en wat wij doen is prima, maar oh wee als een ander iets doet dat ons belemmert!

[ Voor 0% gewijzigd door Tom.Hanekamp op 04-09-2018 09:20 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik lees heel veel meningen maar kan mij in velen echt niet vinden en toont maar weer hoe asociaal mensen kunnen zijn en dat ze dit ook de normaalste zaak van de wereld vinden.

Feit: je mag NIET rechts inhalen tenzij er een file of zeer langzaam rijdend verkeer is.
Feit: je mag niet onnodig links rijden.
Feit: Door links aan te sluiten bevorder je de doorstroming niet, maar rechts doorrijden mag nog steeds niet of je nou de intentie hebt om vervolgens links in te voegen of niet.
Feit: als je wel rechts inhaalt en door rijd en je auto vervolgens naar links gooit moeten de auto's links allemaal op de rem, dat is echt 1 van de meest asociale acties die je kan uitvoeren.

9 van de 10x dat er op de linker baan een rij met auto's rijden is omdat de voorste auto gewoon niet door rijd tijdens inhalen (meestal zijn dit ouderen), ouderen zijn een kwetsbare groep maar ik blijf voor een herkeuring na xx jaar je rijbewijs hebben.

Dus long story short: Nee het mag niet, Ja ik heb er begrip voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
prutser001 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:58:
In NL zie ik steeds vaker dat vrachtwagens ineens de linker baan pakken als er file is... Echt super irritant.
Dat zal waarschijnlijk komen door Oost-Europese chauffeurs.

Echter lijkt mij een oplossing voor het probleem van TS dat vrachtwagens en voertuigen met een aanhanger (dus ook caravans) verboden worden in de spits. Je ziet dat deze voertuigen enorme bottlenecks veroorzaken op voornamelijk tweestrooksnelwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
SteveWoz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:49:
[...]

Dat zal waarschijnlijk komen door Oost-Europese chauffeurs.

Echter lijkt mij een oplossing voor het probleem van TS dat vrachtwagens en voertuigen met een aanhanger (dus ook caravans) verboden worden in de spits. Je ziet dat deze voertuigen enorme bottlenecks veroorzaken op voornamelijk tweestrooksnelwegen.
Want het is natuurlijk veel belangrijker dat jij op tijd op je werk bent ipv dat de bevoorrading van alles en nog wat wordt gedaan. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
SomerenV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:19:
[...]Natuurlijk heb je er idioten bij die alle regels overboord gooien en blind hun auto naar links rammen, maar dat zou nooit een uitgangspunt moeten zijn voor hoe jij je gedraagt op de openbare weg. Zoals ik zei is het niet aan jou je gedrag aan te passen op wat mogelijk zou kunnen gebeuren. Het is aan jou en iedereen om je heen zaak om de regels die gelden op die openbare weg in acht te nemen. Mocht dat fout gaan dan is het aan de politie om te bepalen wie fout was.
Ik geloof niet dat ik iets kan verzinnen over autorijden waar ik het meer oneens mee zou zijn. Je zou -niet- verantwoordelijk zijn om te anticiperen op wat medeweggebruikers zouden kunnen doen? Juist wel hoor. En het is totaal irrelevant wie er 'fout was' of wat 'de politie' vindt: het gaat erom dat er veilig gereden wordt.

Je moet altijd anticiperen op onverwacht gedrag van anderen. Dat is waarom je in dat scenario niet met 120 of 130 langs twee vrachtwagens met een auto ertussenin die 90 rijden moet rammen. Want als die auto toevallig een fout maakt, zit je er bovenop.

En zoals mijn moeder vroeger altijd zei: "maar ik had voorrang - daar heb je zo weinig aan als je in het ziekenhuis ligt met een gebroken rug" en dat lijkt me hier van toepassing.

Mensen doen gewoon rare onverwachte dingen. Daarom moet je niet met 50,0 km/h door een woonwijk rijden waar auto's geparkeerd staan, en daarom moet je niet met 120km/h langs een 80km/h rijdende sliert auto's rammen. Je moet per situatie inschatten of de boel veilig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:46
Ik rij dagelijks op de A16, tussen Breda en Dordrecht. Ik rij ook bijna dagelijks mensen rechts voorbij. Het zijn in de meeste gevallen Belgen of vrouwen die constant op de middelste rijstrook blijven tuffen.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
Op veel punten geld al een inhaalverbod voor vrachtverkeer in de spits, dat scheelt al een hoop. Daarnaast doen deze mensen gewoon hun werk en rijden de meesten echt wel zo hard als ze mogen en halen ze zo vlot als mogelijk in, daar heb ik niet zoveel moeite mee.

Waar ik meer moeite mee heb zijn de mensen die (te lang) linksrijden en ook nog eens langzamer dan de max toegestane snelheid. Dat is hun goed recht, de minimumsnelheid op een snelweg is maar 60 of 70 dacht ik, maar wat mij betreft wordt te langzaam rijden net zo hard bestraft als te hard rijden.

Wanneer iedereen nagenoeg dezelfde snelheid rijdt stroomt alles veel beter door, minder sprake van een harmonica effect/file op de linker rijbaan en dus ook een stuk veiliger.

Als aanvulling daarop moeten mensen ook nog een leren om de juiste handelingen aan te houden bij het wisselen van rijstrook. Dus spiegel kijken, knipperlicht aan, baan opschuiven ipv. knipperlicht pas aan doen als ze een halve rijstrook zijn opgeschoven en dan pas in hun spiegel kijken.

Aanvulling nummer twee kan dan het leren invoegen zijn, dat doe je in de huidige auto's met het gemiddelde vermogen van een koffiemolentje niet d.m.v. het nieuwe rijden maar door flink vaart te maken en in te voegen met minimaal dezelfde snelheid als het rijdende verkeer of tijdelijk iets daarboven als dit noodzakelijk is voor het invoegen. Het kan dus voorkomen dat je dan dus volgas moet geven en voorbij de 2.500 rpm gaat!

Zonder gekheid, ik denk (zonder er onderzoek naar te hebben gedaan) dat het het beste is dat iedereen nagenoeg dezelfde snelheid rijdt. Vrachtwagens dus +/- 90 en voor auto's dus eigenlijk ook 90 maar als iedereen 100, 120 of 130 aanhoudt scheelt dat ook al ontzettend veel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bbg0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:55:
Een vrachtwagen inhalen met 10km/h verschil kost 5 seconden.
In die 5 seconden leg je bijna 14 meter af. Even afgezien van het feit dat sommige vrachtwagens langer zijn, moet je dan de bumpers tegen elkaar schrapen bij het naar links en rechts bewegen.
In plaats daarvan moet je voldoende afstand houden. De richtlijn is 2 seconden. Bij 90 km/h is dat 50 meter. Hetzelfde geldt voor je weer naar rechts gaat, want die vrachtwagen wil je niet tegen je bumper aan hebben. Dat maakt al 100 meter. Bij 10 km/h snelheidsverschil komt er dus al 36 seconden bij je 5 seconden inhaaltijd, en ben je ruim een kilometer lang bezig met inhalen.

Een vraag voor de treintjesrijders die dit voor zichzelf rechtvaardigen door te zeggen dat ze aan het inhalen zijn: hoe lang mag dat treintje zijn? 5 auto's? 10? 20? 500 meter? 2 km? Op welk punt besluit je dat je toch maar wel gewoon rechts gaat rijden: moet de vrachtwagen die je wil inhalen uit het zicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:48

3_s

B-Real schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:14:
Zonder gekheid, ik denk (zonder er onderzoek naar te hebben gedaan) dat het het beste is dat iedereen nagenoeg dezelfde snelheid rijdt. Vrachtwagens dus +/- 90 en voor auto's dus eigenlijk ook 90 maar als iedereen 100, 120 of 130 aanhoudt scheelt dat ook al ontzettend veel
Het oude blokrijden, dus.
Momenteel afgeschaft in België, want vervangen door borden boven de weg.
Borden die iedereen vrolijk negeert :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:16:
[...]

Een vraag voor de treintjesrijders die dit voor zichzelf rechtvaardigen door te zeggen dat ze aan het inhalen zijn: hoe lang mag dat treintje zijn? 5 auto's? 10? 20? 500 meter? 2 km? Op welk punt besluit je dat je toch maar wel gewoon rechts gaat rijden: moet de vrachtwagen die je wil inhalen uit het zicht zijn?
Ook dit is weer een eigen interpretatie. Wat is de afstand tot de in te halen vrachtwagen, hoe hard rijden we en hoe druk is het op de weg.

Als er verder weinig verkeer is en de snelheid waarmee we inhalen is hoog genoeg, dan ben ik eerder geneigd om links te blijven rijden.

Ik dnek ook niet dat je dat in een regel kan gieten. Er zijn altijd mensen die toch harder denken te willen rijden, dus links blijven.

Misschien is een minimale snelheid op de meest linker strook wel een idee. Gewoon minimaal 120km/u (waar de vMax=130) en 110 (vMax=120)
Maar dat is slechts een brainfart, geen idee of dat iets helpt.

[ Voor 19% gewijzigd door Equator op 04-09-2018 11:12 . Reden: Verduidelijking! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:48

3_s

Equator schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:45:
Misschien is een minimale snelheid op de meest linker strook wel een idee. Gewoon minimaal 120km/u (waar de vMax=130) en 110 (vMax=120)
Maar dat is slechts een brainfart, geen idee of dat iets helpt.
En hoe moet je dan links geraken, als je tussen de camions hangt?
En als het dan regent, moet je dan ook 110 km/h rijden?
Wat bij sneeuw, ijzel of mist?

De wet is duidelijk, je moet geen regels bij verzinnen omdat de initiële wet niet gevolgd wordt. Nee, dan moet je sensibiliseren, controleren & handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

3_s schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:04:
[...]

En hoe moet je dan links geraken, als je tussen de camions hangt?
En als het dan regent, moet je dan ook 110 km/h rijden?
Wat bij sneeuw, ijzel of mist?
Tempo maken op rechts. Sneeuw, mist ijzel zijn nu ook al factoren waarbij je de max snelheid niet houdt.
De wet is duidelijk, je moet geen regels bij verzinnen omdat de initiële wet niet gevolgd wordt. Nee, dan moet je sensibiliseren, controleren & handhaven.
Ik verzin geen regels, ik zoek oplossingen. De wet is soms niet duidelijk of volledig afdekkend, en daarmee kan de wet ook aangepast worden. Wellicht is deze verouderd?

En controleren en handhaving op het opvolgen van de wegenverkeerswet kost een enorme hoeveelheid tijd en dus geld. Wie moet dat betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Equator schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:45:
En bij file allemaal een bekeuring? Of moeten ze dan met 120 km/h snel naar de rechter baan en vol op de rem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:16:
[...]

In principe oneindig lang. Zolang ik achteraan het treintje rijdt, en harder wil dan mijn voorganger moet ik links blijven tot ik er langs kan.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:23:
In principe oneindig lang. Zolang ik achteraan het treintje rijdt, en harder wil dan mijn voorganger moet ik links blijven tot ik er langs kan.
Vreemde interpretatie van rechts rijden... Maar het verklaart wel de naam "debielentreintje": allemaal willen ze de plek van hun voorganger, en allemaal willen ze liever onvoldoende afstand houden dan rechts rijden.

Uiteindelijk kom je dan op de absurde situatie dat niemand die vrachtwagen rechts nog ziet, iedereen links rijdt, de vrachtwagen zelf allang de afslag heeft genomen, en het hele circus zo doorgaat. Wat klopt er niet?

[ Voor 41% gewijzigd door RemcoDelft op 04-09-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:23:
[...]

Mwoah, de politie kan het beschouwen als onnodig links rijden. Dan maakt het niet uit waar je in het treintje rijdt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:23:
[...]

En bij file allemaal een bekeuring? Of moeten ze dan met 120 km/h snel naar de rechter baan en vol op de rem?
Nou we begrijpen toch wel dat er uitzonderingen zijn. Je mag ook niet stilstaan op de snelweg, en dat doen we ook regelmatig.

maar duidelijk, over tot de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Equator schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:31:
Je mag ook niet stilstaan op de snelweg, en dat doen we ook regelmatig.
Het is nog waar ook :D :F
https://boetes.nl/boeteso.../stilstaan-op-de-rijbaan/ : Stilstaan op de rijbaan € 370.00
Dan wordt het tijd om dat eens te gaan handhaven! Doe dat een paar weken consequent, en de files zijn opgelost omdat iedereen thuis blijft 8)7

Edit: Ik was inderdaad in de war met stoppen. Stoppen moet, stilstaan mag niet.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 04-09-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:39:
[...]

Het is nog waar ook :D :F
https://boetes.nl/boeteso.../stilstaan-op-de-rijbaan/ : Stilstaan op de rijbaan € 370.00
Dan wordt het tijd om dat eens te gaan handhaven! Doe dat een paar weken consequent, en de files zijn opgelost omdat iedereen thuis blijft 8)7
Er is verschil tussen vrijwillig en onvrijwillig stilstaan ;)

Vrijwillig stilstaan mag niet, onvrijwillig stilstaan mag/moet :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ritchie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:07:
Ik rij dagelijks op de A16, tussen Breda en Dordrecht. Ik rij ook bijna dagelijks mensen rechts voorbij. Het zijn in de meeste gevallen Belgen of vrouwen die constant op de middelste rijstrook blijven tuffen.
Yep. Mijn idee om een speciale rijstrook voor vrouwen te maken zal ik verder maar niet toelichten.

Verder: hoe meer banen een snelweg heeft, hoe meer men geneigd is onnodig links te rijden (m.a.w. niet de meest rechter rijstrook pakken). De A4 bij Schiphol is helemaal geweldig gezien je daar moederziel alleen de rechterbaan kunt pakken terwijl de rest zich als een nest mieren op de overige stroken aan het voortbewegen is.

Rechts inhalen doe ik met name op meerbaans wegen, neem de A16 als voorbeeld: als iemand in het midden rijdt ga ik écht niet er links voorbij (als in : van rechts meerdere banen naar links pakken inc. spiegelen etc. en dan weer dezelfde beweging en handeling(en) naar rechts). Men gaat vrijwel nooit, echt vrijwel nooit, naar rechts als ik ze net aan die kant gepasseerd heb. Ze kijken toch niet of hebben totaal geen besef van wat ze nu aan het doen zijn behalve een voorwaartse beweging maken.

Mooiste wat ik ooit gezien heb is dat op de A16 bij HI Ambacht net iemand rechts had ingehaald, er een KLPD wagen voor de linksrijder ging rijden met het bordje "RECHTS HOUDEN" omhoog. Puur genieten. Verder mag er (veel) vaker op gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Joris748 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:28:
[...]

Mwoah, de politie kan het beschouwen als onnodig links rijden. Dan maakt het niet uit waar je in het treintje rijdt.
Die volg ik niet. Ik moet rechts rijden. Klopt, tenzij ik wil inhalen. En ik wil inhalen. Dus rij ik links. Als daar toevallig al mensen rijden die ook aan het inhalen zijn, sluit ik in het rijtje aan.
RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:27:
[...]

Vreemde interpretatie van rechts rijden... Maar het verklaart wel de naam "debielentreintje": allemaal willen ze de plek van hun voorganger, en allemaal willen ze liever onvoldoende afstand houden dan rechts rijden.

Uiteindelijk kom je dan op de absurde situatie dat niemand die vrachtwagen rechts nog ziet, iedereen links rijdt, de vrachtwagen zelf allang de afslag heeft genomen, en het hele circus zo doorgaat. Wat klopt er niet?
Situatie is irrelevant. Ik wil harder dan mijn voorligger. Rechts mag ik er niet langs, dus rij ik links tot diegene naar rechts gaat. Indien er vervolgens niemand meer voor mij rijdt binnen een nader te bepalen afstand, rij ik rechts.

Afstand houden is een ander ding. Jezelf er tussen drukken is zeer gevaarlijk rjigedrag. Een baan opschuiven kan pas bij voldoende ruimte. En dat is 4 seconden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:49:
[...]

Mooiste wat ik ooit gezien heb is dat op de A16 bij HI Ambacht net iemand rechts had ingehaald, er een KLPD wagen voor de linksrijder ging rijden met het bordje "RECHTS HOUDEN" omhoog. Puur genieten. Verder mag er (veel) vaker op gecontroleerd worden.
Hoe kon jij dat bordje zien? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Cheesy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:57:
[...]

Hoe kon jij dat bordje zien? :9
Omdat ik er net voorbij was en de KLPD wagen op dat moment gewoon links van mij reed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Exorcist schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:49:
[...]

Yep. Mijn idee om een speciale rijstrook voor vrouwen te maken zal ik verder maar niet toelichten.

Verder: hoe meer banen een snelweg heeft, hoe meer men geneigd is onnodig links te rijden (m.a.w. niet de meest rechter rijstrook pakken). De A4 bij Schiphol is helemaal geweldig gezien je daar moederziel alleen de rechterbaan kunt pakken terwijl de rest zich als een nest mieren op de overige stroken aan het voortbewegen is.

Rechts inhalen doe ik met name op meerbaans wegen, neem de A16 als voorbeeld: als iemand in het midden rijdt ga ik écht niet er links voorbij (als in : van rechts meerdere banen naar links pakken inc. spiegelen etc. en dan weer dezelfde beweging en handeling(en) naar rechts). Men gaat vrijwel nooit, echt vrijwel nooit, naar rechts als ik ze net aan die kant gepasseerd heb. Ze kijken toch niet of hebben totaal geen besef van wat ze nu aan het doen zijn behalve een voorwaartse beweging maken.

Jouw verhaal heeft voor zover ik kan zien niets met rechts inhalen te maken, maar met rechts voorbij rijden. Wettelijk gezien een belangrijk verschil.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57
Het stuk dat de TS beschrijft is inderdaad een vreselijk stuk weg om te rijden (rij het dagelijks). Zeer regelmatig vliegt links alles op de rem en is er rechts niks te vinden. Vooral de laatste tijd met die burgerlijke sleurhutten is het helemaal drama...

Ik ga gewoon rustig rechts rijden met 125 - 130 km/uur. Als ik dan achter een trager voertuig terecht kom (vrachtwagen, sleurhut, rimpelsauriër met zijn Volvo uit het jaar 0) dan wacht ik tot er een gaatje valt en kruip ik er links tussen. Zodra ik het voertuig heb ingehaald, gewoon weer naar rechts en rustig verder.

Vanmorgen ook zo.. Voordeel was dat ik netjes achter een politiebusje heb gereden die exact dezelfde acties uitvoerde zoals bovenstaand beschreven.

En anders pak ik de Oude Rijksweg.. Daar mag je maar 80, maar kun je wel gewoon door blijven rijden op je gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
MadMarky schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:00:
[...]

Jouw verhaal heeft voor zover ik kan zien niets met rechts inhalen te maken, maar met rechts voorbij rijden. Wettelijk gezien een belangrijk verschil.
Volgens welk wetsartikel precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
pacificocean schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:58:
[...]

Want het is natuurlijk veel belangrijker dat jij op tijd op je werk bent ipv dat de bevoorrading van alles en nog wat wordt gedaan. 8)7
Bevoorrading kan toch prima buiten de spits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:53:
[...]

Die volg ik niet. Ik moet rechts rijden. Klopt, tenzij ik wil inhalen. En ik wil inhalen. Dus rij ik links. Als daar toevallig al mensen rijden die ook aan het inhalen zijn, sluit ik in het rijtje aan.
Hoe wil je inhalen? Door de middenberm? Je gaat naar rechts links als je kunt inhalen. Als het treintje op de linker rijstrook, maar 5 kp/h sneller gaat dan het verkeer op de rechter rijstrook is er niet echt sprake van inhalen.

Ik rij, zeker in de spits, het liefst op de linkerbaan. Zeker als het drukker is, waardoor niemand harder kan dan 90. Ik kan zo met gemak 4-5 autolengtes afstand houden tot mijn voorganger. Terwijl het op de linkerbaan dringen is. Kost me misschien 2 minuten extra, maar het rijdt enorm veel prettiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 04-09-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Joris748 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:01:
[...]

Hoe wil je inhalen? Door de middenberm? Je gaat naar rechts als je kunt inhalen. Als het treintje op de linker rijstrook, maar 5 kp/h sneller gaat dan het verkeer op de rechter rijstrook is er niet echt sprake van inhalen.
Als ik op de linker strook rijdt, ben ik aan het inhalen. Het punt is dat je pas naar links mag komen als er voldoende ruimte is.

Als er twee rijstroken zijn, en beide zitten vol met auto's. Beide treintjes auto's rijden ongeveer even hard. De rechter rijstrook nadert een vrachtwagen. Dan moeten alle auto's op de rechterrijstrook wachten op voldoende ruimte op de linkerrijstrook (dus na de gehele trein), voordat de achterste auto op de rechter strook naar links mag. Dat betekent dat de gehele linker trein voorbij alle auto's en vrachtwagen moet zijn voordat er een auto van rechts naar links kan. (er vanuit gaande dat de trein auto's op links een onderlinge afstand heeft kleiner dan 4 seconden tussen elkaar)

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
SteveWoz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:59:
[...]

Bevoorrading kan toch prima buiten de spits?
offtopic:
Je hebt geen idee waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:23:
[...]

Als ik op de linker strook rijdt, ben ik aan het inhalen. Het punt is dat je pas naar links mag komen als er voldoende ruimte is.

Als er twee rijstroken zijn, en beide zitten vol met auto's. Beide treintjes auto's rijden ongeveer even hard. De rechter rijstrook nadert een vrachtwagen. Dan moeten alle auto's op de rechterrijstrook wachten op voldoende ruimte op de linkerrijstrook (dus na de gehele trein), voordat de achterste auto op de rechter strook naar links mag. Dat betekent dat de gehele linker trein voorbij alle auto's en vrachtwagen moet zijn voordat er een auto van rechts naar links kan. (er vanuit gaande dat de trein auto's op links een onderlinge afstand heeft kleiner dan 4 seconden tussen elkaar)
Sorry, ik bedoelde links in plaats van rechts.

Als beide rijstroken vol met auto's zitten is er ook geen spraken van onnodig links rijden. Ik bedoel de situatie dat er op de linker strook een hele trein rijdt en er amper verkeer zit op de rechter strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Joris748 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:46:
[...]

Sorry, ik bedoelde links in plaats van rechts.

Als beide rijstroken vol met auto's zitten is er ook geen spraken van onnodig links rijden. Ik bedoel de situatie dat er op de linker strook een hele trein rijdt en er amper verkeer zit op de rechter strook.
Idem eigenlijk. Zodra er een auto naar de rechterbaan gaat is degene die links blijft aan het inhalen. Zodra dat gebeurt zal degene op de rechterbaan moeten wachten totdat de gehele trein voorbij is voordat de rechterstrookrijder achteraan aan kan sluiten. (met uiteraard de kanttekening dat er <4s afstand tussen twee voertuigen in de linkertrein aanwezig is.

Dus of je nu op rechts naar voren rijdt tot de vrachtwagen, of met het overig verkeer op dezelfde snelheid meerijdt maakt geen verschil. Je zult bij aankomst achter de vrachtwagen moeten wachten op voldoende ruimte. Aangezien voldoende ruimte begint bij 4s is dat in de regel het einde van de trein.

Dat die trein vervolgens in de spits niet meer echt een begin en een einde heeft ivm verkeersdrukte doet niets af hieraan.

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 04-09-2018 13:59 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:57:
[...]

Idem eigenlijk. Zodra er een auto naar de rechterbaan gaat is degene die links blijft aan het inhalen. Zodra dat gebeurt zal degene op de rechterbaan moeten wachten totdat de gehele trein voorbij is voordat de rechterstrookrijder achteraan aan kan sluiten. (met uiteraard de kanttekening dat er <4s afstand tussen twee voertuigen in de linkertrein aanwezig is.

Dus of je nu op rechts naar voren rijdt tot de vrachtwagen, of met het overig verkeer op dezelfde snelheid meerijdt maakt geen verschil. Je zult bij aankomst achter de vrachtwagen moeten wachten op voldoende ruimte. Aangezien voldoende ruimte begint bij 4s is dat in de regel het einde van de trein.

Dat die trein vervolgens in de spits niet meer echt een begin en een einde heeft ivm verkeersdrukte doet niets af hieraan.
Dat klopt, maar dat is het imbiciele aan het 'debielentreintje'. Degenen die netjes zoveel mogelijk rechts houden, hebben er meer last van dan degenen die in het treintje mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...] Idem eigenlijk. Zodra er een auto naar de rechterbaan gaat is degene die links blijft aan het inhalen. Zodra dat gebeurt zal degene op de rechterbaan moeten wachten totdat de gehele trein voorbij is voordat de rechterstrookrijder achteraan aan kan sluiten. (met uiteraard de kanttekening dat er <4s afstand tussen twee voertuigen in de linkertrein aanwezig is.

Ik vind het nogal verontrustend dat je zomaar aanneemt dat er niemand in het treintje sociaal genoeg is om je er tussen te laten, en zo normaal weef gedrag toe te staan cq aan te moedigen.

Jouw redeneermethode is de oorzaak van het probleem waar deze discussie mee begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Joris748 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:13:
[...]

Dat klopt, maar dat is het imbiciele aan het 'debielentreintje'. Degenen die netjes zoveel mogelijk rechts houden, hebben er meer last van dan degenen die in het treintje mee gaan.
Mee eens dat het een bijzonder fenomeen is, maar dat ligt ten grondslag aan snelheidsverschillen, een overmaat aan 2-strooks wegen en een grote concentratie verkeer. De regelgeving lijkt wellicht onduidelijk, maar zolang jij aan het inhalen bent (= links rijden in een trein), ben je niet verplicht om naar rechts te gaan.
joopv schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:14:
[...]
Ik vind het nogal verontrustend dat je zomaar aanneemt dat er niemand in het treintje sociaal genoeg is om je er tussen te laten, en zo normaal weef gedrag toe te staan cq aan te moedigen.

Jouw redeneermethode is de oorzaak van het probleem waar deze discussie mee begon.
Het sociale aspect heb ik nog niet besproken, maar dat is wel de reden dat er files ontstaan. Zowel in het asociale aspect als het sociale aspect. Als ik sociaal ben en zoveel afstand houd dat er een bestelbusje tussen kruipt, ben ik sociaal bezig. Maar hij ontneemt mij dan wel het zicht op de 20 auto's voor 'm. En als het dan toevallig een bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt, ontstaat er een kilometer achter mij een file.

Edit: Weefgedrag doe je bij een 2 -> 1 strooks systeem, wegversmalling, rood kruis etc. Degene die op de verdwijnende strook rijdt moet dan voor ultieme doorstroming zover mogelijk doorrijden en inderdaad ritsen. De andere kant van de rits is verplicht netjes ruimte te maken voor de invoeger. Maar dit geldt niet bij een inhaalactie. Dat is namelijk geen invoegactie...

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 04-09-2018 14:21 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Idem eigenlijk. Zodra er een auto naar de rechterbaan gaat is degene die links blijft aan het inhalen.
Zie hier waarom die auto in het midden van het treintje dus niet naar rechts gaat...

Als links nou wat minder (of liever: helemaal niet) zou bumperkleven dan kon er prima geritst worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 04-09-2018 14:20 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Maar weer een schoolvoorbeeld dat we niet meer in staat zijn om ons rationeel te gedragen in het verkeer. Doordat we op individueel niveau tijdswinst proberen te behalen, zijn we met zijn allen later op onze bestemming dan nodig.

* Joris748 is groot voorstrander van zelfrijdende auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
M2M schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:18:
[...]
En als het dan toevallig een bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt, ontstaat er een kilometer achter mij een file.
En als het dan toevallig GEEN bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt?

Of neem je maar aan dat het een bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt?
Edit: Weefgedrag doe je bij een 2 -> 1 strooks systeem, wegversmalling, rood kruis etc. Degene die op de verdwijnende strook rijdt moet dan voor ultieme doorstroming zover mogelijk doorrijden en inderdaad ritsen. De andere kant van de rits is verplicht netjes ruimte te maken voor de invoeger. Maar dit geldt niet bij een inhaalactie. Dat is namelijk geen invoegactie...
"Verplicht", "geldt niet". We hebben het over sociaal weggedrag, en nu begin je te verwijzen naar regels en wetten.
Ritsen / weven kun je in allerlei situaties doen en is echt niet beperkt tot wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
pacificocean schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:25:
[...]

offtopic:
Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Reageer eens met echte argumenten i.p.v. steeds op de man spelen. Bevoorraden zou op ieder moment van de dag kunnen. Vrachtwagens hoeven niet per se tijdens de spits op de snelweg te rijden. Ze kunnen net zo goed op B-wegen rijden waar hun maximumsnelheid wel gelijk is aan de maximumsnelheid van de rest van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57
SteveWoz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:42:
[...]

Reageer eens met echte argumenten i.p.v. steeds op de man spelen. Bevoorraden zou op ieder moment van de dag kunnen. Vrachtwagens hoeven niet per se tijdens de spits op de snelweg te rijden. Ze kunnen net zo goed op B-wegen rijden waar hun maximumsnelheid wel gelijk is aan de maximumsnelheid van de rest van het verkeer.
Het enige dat van mij wel ingevoerd mag worden is een breder inhaalverbod van vrachtwagens op bepaalde tijdstippen. Op sommige snelwegen (dus oa ook de A58 tussen Roosendaal en Vlissingen) zou wat mij betreft in de spitstijden (dus tussen 06:00 en 09:00 uur en tussen 16:00 en 19:00 uur) een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens mogen gelden. Dit is op deze weg op sommige stukken al ingesteld, maar zou dus voor het hele traject mogen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

joopv schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:31:
[...]
En als het dan toevallig GEEN bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt?

Of neem je maar aan dat het een bestuurder is die voor elk dingetje zijn rem aantikt?

[...]

"Verplicht", "geldt niet". We hebben het over sociaal weggedrag, en nu begin je te verwijzen naar regels en wetten.
Ritsen / weven kun je in allerlei situaties doen en is echt niet beperkt tot wat jij beschrijft.
Prima, maar het sociale aspect is ook stuivertje delen. Stel ik ben sociaal en laat iemand vlak voor een vrachtwagen naar de linker strook opschuiven. Dan hinder ik niet alleen mijzelf, maar ook iedereen die achter mij rijdt, voor het gewin van de persoon op de rechterstrook. Bovendien is er meestal ook nog een snelheidsverschil met tussenvoegen, waardoor de afstand tussen de tussenvoeger en mijn ex-voorligger groter is. Dit werkt averechts voor de doorstroming. En netto is dus "iedereen" later thuis omdat een persoon sociaal gedrag vertoont en mensen voorlaat op de linkerbaan.

De realiteit is echter anders. Er wordt niet gewacht op ruimte, er wordt gewoon een knipperlicht aangezet en ingestuurd. Ongeacht of er iemand rijdt of niet. Die mag opschuiven. En dat gebeurt meestal, vlak voor een vrachtwagen, met 5 auto's tegelijk. Waar er eigenlijk al onvoldoende ruimte is voor 1 auto, schuiven er nu 5 tussen. Halverwege moet er 1 op de rem trappen, de half ingevoegde achterligger moet ook op de rem en 10 auto's verder staat het stil, al dan niet met blikschade.

Ook dat sociale rijgedrag. Als ik in een hybride rij en ik laat mijn gas los, dan remt de auto harder op de motor dan als ik in een TDI rijdt. Derhalve is voor de ene persoon gas los, voor de andere persoon op de rem. Met een remgolf tot gevolg... en file. Leuk, sociaal rijgedrag....

[ Voor 26% gewijzigd door M2M op 04-09-2018 14:57 ]

-_-

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.