Paul schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:16:
Daar, in jouw eigen posts. Ik leg al een paar keer uit dat we het hebben over mensen die al links rijden, en iedere keer reageer je alsof we het over mensen hebben die op de rechter strook rijden en naar links willen en dat die maar moeten wachten. En hoe noemen we mensen die dat niet doen? Precies.
[...]
Heb ik dat ergens ontkend? Volgens mij niet. Waar onze discussie over gaat is of dat onnodig (en dus verboden) links is of niet.
Hier ontken je het dus weer. Het is wel verboden, je moet gewoon rechts houden. En nee, ik ga geen aanvullende redenen verzinnen buiten dat we ons gewoon aan de afgesproken regels moeten houden. Dan krijg je weer een discussie over de redenen in plaats van dat je je gewoon aan de regels houdt.
De reden dat ik schrijf over mensen voor laten is omdat je dat onherroepelijk wel eens moet doen als je rechts houdt, en dat het in mijn ogen dé reden is waarom de situatie waarover het topic gaat bestaat.
Ik ga het voor je proberen te visualiseren, schriftelijk werkt blijkbaar niet.
1. het start met een rijtje auto's wat op een blokkade af rijdt
| [V]
| [V]
|
|
|
|
|
| [1]
|
|
| [2]
|
|
| [3]
|
|
| [4]
|
|
| [5]
|
|
| [6]
Als iedereen gewoon zijn snelheid vast houdt bij het inhalen van de vrachwagen dan is er niets aan de hand. Maar helaas is er vaak één die dat niet nodig vindt of kan, laat ik die even met E aangeven.
Dan krijg je dus normaal een treintje, maar als iedereen gewoon rechts houdt tot hij gaat inhalen krijg je onderstaand.
| [V]
[E] | [V]
|
|
[2] | [1]
|
|
[4] | [3]
|
|
[6] | [5]
Want de eerste houdt braaf rechts, maar ik realiseer mij gerust wel dat de tweede dan die eerste gaat inhalen. Als iedereen zo voldoende afstand houdt en je gaat netjes ritsen dan moet #1 feitelijk alleen #2 voor laten en dan krijgt hij zelf voorrang van #4.
We doen dat ook zo bij andere opstoppingen en samenvoegen van rijstroken, dus waarom kan het hier niet?
Zo is het bedoeld en niet met z'n allen op links, daar kan je nog pagina's over vol typen maar dat is simpelweg niet waar.
Nu snap ik heel goed waar die redenatie voor de treintjes vandaan komt: pure angst dat anderen voordeel behalen.
Je zegt het zelf ook weer:
Ik denk dat ik het voor de meesten weet (of dat voor jou ook zo is weet ik uiteraard niet): Dan kunnen zij links verder naar voren rijden ten koste van die andere mensen die die ene slak OOK voorbij willen.
En om al dat soort redenatie die iedereen daar ten opzichte van anderen heeft worden de afstanden korter, gaan mensen alvast een plekje claimen voordat het de bedoeling is, houden ze niet meer rechts, rijden ze gaten dicht, etc.
Het is niet altijd een slak, soms gaat het inhalen echt niet sneller, maar laten we dan gewoon netjes het asfalt gebruiken. Afstand houden en hoffelijk ritsen, dan is er ook niemand die een rij voorbij kan rijden dus hoef je daar ook niet bang voor te zijn.
Goed, ik moet helaas toegeven dat het in de praktijk niet gaat werken. Want men zal altijd redeneren dat #2 t/m #20 eikels zijn die je er niet tussen laten en dat je dus vast zicht achter de vrachtwagen. Daar waar #2 t/m #20 altijd zullen redeneren dat #1, #3, etc alleen maar rechts houden om in te halen en ertussen te prakken. Mensen gunnen elkaar gewoon niets en gaan van het slechtste uit, ziedaar de treintjes.
Ik rijd nog wel eens van België naar Nederland, daar is het echt bedroevend. Op de rechterstrook om de paarhonderd meter één of enkele vrachtwagens en een verdwaalde caravan. Op links één lange trein met 0,5 seconde tussenruimte. Wil je nu echt gaan beweren dat zoiets helemaal volgens de regels is? Geen van allen is aan het inhalen, ze zijn allemaal 'voorgesorteerd voor het inhalen' of zoals een lolbroek in het topic dat noemde.