En ik kan het niet duidelijker maken dan dat je links in moet halen, en als je dus in wil halen dat je dan dus naar links moet. Rechts rijden is dan tegengesteld aan je doel, en dus is het nodig links te rijden.
Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat we hier niet uit gaan komen.
Dat komt omdat je volgens de regels rechts moet blijven, jij doet dat niet en probeert dat dan recht te redeneren.
Je moet volgens de wet ook links inhalen, dus het is in sommige gevallen nodig links te rijden, dus in dit geval wordt de wet dat je rechts moet rijden (generieke regel) overruled door de wet die zegt dat je links in moet halen (specifieke regel).
Volgens jouw redenering hoef je van de politie of de rechter de regels dus ook niet te volgen? Immers, die interpreteren de regels ook, en dus zullen het vast wel ergens op een andere manier interpreteren dan jij...
Daarnaast vraag je mij dan letterlijk om naast de wet argumenten te noemen waarom je naar rechts zou moeten.
Yup. Ik zie niet in hoe dat te maken heeft met potentieel van mening kunnen zijn dat je de regels niet hoeft te volgen? Ik vraag dat omdat je er redelijk fel op bent, dus dan vraag ik me af waarom. Wetten zijn een middel, geen doel, en ik vraag me af welk doel jij wil bereiken met het middel. Waarom wil je zo graag dat jouw interpretatie de juiste is?
De één z'n voordeel is de ander zijn nadeel, netto komt dat op hetzelfde neer. De angst dat iemand anders meer voordeel (of minder nadeel) heeft.
Jammer, je hebt het dus nog steeds niet gesnapt. Nog één poging: het gaat me niet om iemand anders' voordeel, het gaat me om mijn nadeel.
Oh nee, snelheidsverschil is juist de kern volgens mij. Naast elkaar rijden is voor zover mij bekend niet hetzelfde als inhalen. Daarnaast zegt het artikel letterlijk alleen iets over fietsers en snorfietsers. Het bepaalt dus helemaal niets voor overige bestuurders (of zegt niks nieuws voor die overige bestuurders), of over fietsers / snorfietsers die niet naast elkaar rijden.
Maar waar het om gaat is dat bestuurders van motorvoertuigen dus niet naast elkaar mogen rijden op 1 rijbaan.
Dat volgt niet uit dat lid 2, dat volgt mijns inziens uit lid 1, als je niet aan het inhalen bent en er is rechts ruimte dan moet je rechts rijden

Maar een motor mag imo dus ook geen andere motor inhalen als er een tegenligger aankomt, ook al is er voldoende plaats op de rijbaan.
Inhalen is iets anders dan naast elkaar rijden (al kan het dus voorkomen dat je tijdens het inhalen door omstandigheden, zoals een obstakel voor je, dus naast iemand rijdt). Dus zelfs al zou je uit lid 2 af kunnen leiden dat het voor andere bestuurders dan fietsers verboden is naast elkaar te rijden, dan nog gaat het nu over inhalen ipv naast elkaar rijden.
Wie zit er fout?
Ik denk de auto die de fietser inhaalt.
Maar in jouw redenatie dus niet als ik het goed begrijp. Dat zou dan de tegemoetkomende auto zijn?
Whoa, nu gaat het ineens ook over tegemoetkomend verkeer, the plot thickens

Ik dacht dat we het de hele tijd over verkeer in dezelfde richting hadden.
Ik volg even niet waarom ik dat zou vinden? Als ik op de verkeerde weghelft terecht kom en daar iemand raak ben ik uiteraard fout... Als we alle drie dezelfde kant op rijden is het nog steeds de middelste, die verandert van rijstrook en raakt daarbij iemand die daar al reed.
Als een motorrijder in de file een spiegel raakt is de motorrijder fout, de auto reed daar als. Als de auto echter opzij komt, dan is de auto fout (als de motorrijder zich een beetje gedraagt), want de motor reed daar al.
Een tegemoetkomende fietser is overigens ook een bestuurder, volgens jouw redenatie zou ik op een 10 meter brede weg (ik heb op Google Maps even een vrij typische weg met fietssuggestiestroken hier in de buurt opgemeten, laten we een meetcorrectie doorvoeren en het 8 meter noemen) met mijn auto geen fietser in mogen halen als er een fietser tegemoet komt?
Helemaal mee eens, niemand die dat doet. En eigenlijk zijn die dus rechts aan het inhalen op een plek waar dat niet mag. Wederom, dat is dus waarom ik graag zou zien dat die blokmarkeringen worden doorgetrokken...
Op snelwegen waar je 130 mag geldt overigens hetzelfde...
Mr. Petit heeft het steeds over 3 bestuurders naast elkaar. Als die auto een fietser inhaalt dan zou ik even wachten met het inhalen van de auto ja... Als er een tegenligger aan komt al helemaal; ik hoef niet zo nodig van een voorruit geschraapt te worden