En daar hebben we het al; meteen een factor 3 tot 5 meer moeten uitgeven/vergelijken voor mogelijk dezelfde winst en dan ook nog eens naar Duitsland toe?
Sorry, maar Pumaspeed & Mountune hebben perfecte kitjes die ongeveer in het midden zitten qua aanschaf en dezelfde performance uit een motor weten te persen als Wolf Racing. Sterker nog; ik durf te beweren dat elke stage 1 tuning bijna gelijk is aan die van de concurrent met wat minimale marge hier & daar. Als voorbeeld pak ik even de Fiesta ST 2013+ die in Amerika
af fabriek leverbaar is met een Mountune stage 1.
Mountune: 215pk / 320Nm -> $1299 dollar los (ex montage / ex rollenbank) / $799 af fabriek
Puma: 210pk / 295Nm -> 600Euro (ex montage / ex rollenbank)
Wolf: 215 / 302Nm -> 995Euro
Let wel: Mountune is een stuk duurder omdat je een perfect intake krijgt en een eigen ODB2 connector met "jouw" software erop. Wolf moet je voor naar Duitsland. Puma kan je bij elke Ford/BOVAG laten monteren.
Daarnaast zijn er nog wel een aantal andere tuners die met vergelijkbare materialen zoals een intake-filter, andere pakkingen etc. hetzelfde uit het 1.6 blok kunnen persen. Je hebt hiervoor geen rollenbank nodig zoals dat bij bijna elke stage 1 is; of denk je dat elke ST uit de fabriek apart op de rollenbank wordt gezet om te testen hoe het is gegaan?
De Focus in
Ewivis in "Het grote Ford topic" kan makkelijk een tikje krijgen naar 180 tot 200pk met een Puma-kitje (plug & play) en als je goed rondkijkt in Nederland, zal je de motor-garantie ook nog wel erbij krijgen (of tegen een zeer gereduceerd bedrag). Desondanks zou ik voor dit type auto wel adviseren om een betere intake & intercooler te laten monteren.
Uit betrouwbare bron weet ik zelfs al dat de nieuwe Focus RS (eerste leveringen in NL eind april) al op de rollenbank staat in Amerika (3 stuks) bij Mountune om een 420, 450 en 500 kit te ontwikkelen. Die auto's zijn nog niet te koop officieel dus iets zegt me dat niet alleen de kopers maar ook de verkopers baat hebben bij het aanpassen van auto's.
Mijn bog-standard Audi A6 kan ook "simpel" met een handeling van 60 seconden van 300 naar 420pk. Daar is het blok op gebouwd en tientallen/honderden anderen zijn me voorgegaan. Voor de interesse, kijk eens naar
dit filmpje (helemaaal afkijken) en trek je eigen conclusie of een gebruikte wagen wel/niet voor tuning in aanmerking komt.
Uiteindelijk zegt pk of Nm helemaaaal niets over hoe je auto presteert; een rollenbank-test (vooraf, tijdens en na tuning) geeft jou en de tuner een beter inzicht waar het issue zit. Niet iedereen rijdt de hele dag in een benzine-bak met 5300rpm om het maximale aan acceleratie eruit te halen. Soms is het veel slimmer om te investeren in een andere tune waardoor de auto trekkracht heeft bij normaal rijden (zeg even van 1900rpm tot 4000rpm) waardoor je verbruik binnen de perken blijft maar het wel een plezierige auto is bij even snel invoegen, inhalen of een caravan trekken.
[
Voor 9% gewijzigd door
MAX3400 op 07-02-2016 22:20
]