Geluid bij opkomen koppeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Echt vaag:
Heb een Focus uit juni 2013.
Staat nu bijna 40k op de teller.

Vaak als ik lange einden heb gereden, vervolgens even een tijdje stil sta en weer weg wil rijden, laat je de koppeling opkomen en dan hoor ik een vreemd geluid wat ik heel lastig kan beschrijven.

Kan mijn koppeling nu al versleten zijn!?

Je hoort tijdens het koppelen (koppeling omhoog en gas bijgeven) een een bepaald punt een duidelijk waarneembaar geluid. Maar niet altijd dus, wat ik ook zo vreemd vind...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Je kunt toch makkelijk je koppeling testen?
1. Trek de handrem aan, schakel naar eerste versnelling en ontkoppel gewoon: de motor moet afslaan, zelfs indien u tracht speling te geven op de koppeling.
2. Deze keer hoef u de handrem niet aan te trekken, maar u schakelt in derde versnelling en doet de auto vertrekken door harder te versnellingspedaal in te duwen: het motor moet afslaan.
Beetje rare omschrijving, maar je kunt gewoon (vanuit stilstand) vertrekken vanuit de 2.
Slaat de auto af = goed, kun je toch doorrijden = versleten.

Of 50/80 in de 5 rijden en gas geven. Schiet je toerenteller omhoog = fail.

(kan echter ook de druklager of vliegwiel zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-02-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23
Je auto komt uit 2013, iets met garantie en garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een koppeling kan best kapot zijn zonder dat die al versleten is. Het kan ook je vliegwiel zijn. Veel moderne auto's hebben een dual-mass-flywheel en die gaan vaker stuk dan ouderwetse vliegwielen.

Mijn pa had een 407 en daar is die in 4 jaar tijd 3 keer stuk gegaan. Kennis met een rijschool heeft een Seat Leon en ook bij hem is het ding al 3 keer stuk geweest.

Verder ben ik geen automonteur dus ren weer hard weg :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
rafler schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:26:
Je auto komt uit 2013, iets met garantie en garage?
Ja ik heb het bij de 20k beurt al aangegeven, maar ze wisten niet wat ik bedoelde...
Ik kan het geluid ook zo lastig beschrijven... En op commando doet hij het helaas niet...

Maar daarnaast is het lease, dus het boeit in die zin ook niets.

Maar ik vraag me gewoon af wat het is...
Glashelder schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:27:
Een koppeling kan best kapot zijn zonder dat die al versleten is. Het kan ook je vliegwiel zijn. Veel moderne auto's hebben een dual-mass-flywheel en die gaan vaker stuk dan ouderwetse vliegwielen.

Mijn pa had een 407 en daar is die in 4 jaar tijd 3 keer stuk gegaan. Kennis met een rijschool heeft een Seat Leon en ook bij hem is het ding al 3 keer stuk geweest.

Verder ben ik geen automonteur dus ren weer hard weg :P
Wat zijn de symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Maak er eens een opname van, omdat het zo lastig is te beschrijven :). Misschien is het de drukgroep, of de koppeling zelf of een lager. Het kan ook een kraakje/piepje zijn in de koppelingskabel (indien van toepassing).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Puch-Maxi schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:41:
Maak er eens een opname van, omdat het zo lastig is te beschrijven :). Misschien is het de drukgroep, of de koppeling zelf of een lager. Het kan ook een kraakje/piepje zijn in de koppelingskabel (indien van toepassing).
Ja dat zal ik eens proberen, audio opname...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Is het een gierend geluid of een metaalachtig/mechanisch geluid?

Mijn druklager van de Alto was binnen 30.000km al stuk. Er was een duidelijk mechanisch geluid hoorbaar en ook voelbaar bij het aangrijpen van de koppeling. Het geluid was bij nieuw al aanwezig maar de dealer heeft pas bij 30.000km, na aandringen toch de bak maar eens los gehad. Ondanks meerdere keren aangegeven te hebben dat het druklager niet lekker liep.

Geluiden bij warme motor en versnellings bak, herken ik eigenlijk alleen van oudere auto's waarvan de bak niet helemaal fris meer is. Deze gaan dan nog wel eens gieren tijdens het optrekken of doortrekken wanneer ze goed warm zijn.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:05
Tot voor kort maakte mijn auto ook een vreemd geluid bij het aangrijpen van de koppeling, wat gepaard ging met een voelbare trilling. Uiteindelijk heb ik dus mijn koppeling moeten vervangen omdat de diafragmaveer stuk was, gewoon kapotgetrild na 60000km.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kendo schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:55:
Is het een gierend geluid of een metaalachtig/mechanisch geluid?

Mijn druklager van de Alto was binnen 30.000km al stuk. Er was een duidelijk mechanisch geluid hoorbaar en ook voelbaar bij het aangrijpen van de koppeling. Het geluid was bij nieuw al aanwezig maar de dealer heeft pas bij 30.000km, na aandringen toch de bak maar eens los gehad. Ondanks meerdere keren aangegeven te hebben dat het druklager niet lekker liep.

Geluiden bij warme motor en versnellings bak, herken ik eigenlijk alleen van oudere auto's waarvan de bak niet helemaal fris meer is. Deze gaan dan nog wel eens gieren tijdens het optrekken of doortrekken wanneer ze goed warm zijn.
Denk meer een gierend geluid... Een soort overheersende toon? Maar niet echt een toon, geen ijzer op ijzer geluid, geen tik of ratel... Ik kan niet echt ergens mee vergelijken. Misschien komt het in de buurt van als je de ruitenwisservloeistof gebruikt. Dan hoor je ook een toon die de motor van de sproeiers maken. Die toon, maar dan harder en net een iets andere toonhoogte en meer "aanwezig"...
Die geluidsopname is lastiger gedaan dan gezegd... Vooral omdat het de ene keer wel voorkomt en de andere keer niet... Vaak als hij het net een keer deed, doet hij het de tweede keer niet, of minder hard...

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 28-02-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:16
En het is niet de distributieriem die te veel speling heeft??

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

shure-fan schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 02:50:
En het is niet de distributieriem die te veel speling heeft??
Dan klopt je timing niet meer en dan bokt je motor.

@TS, mischien moet je gewoon proberen, experimenteren, maar wel op een veilige manier dat je je koppelingsplaat niet verbrand ofzo. Mischien dat je het dan kunt reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jaaaaaa, het is me gelukt het op te nemen :)
Wederom na 100km rijden, toen 5-10 minuten motor uit. Daarna wegrijden.

Koppeling omhoog laten komen en als hij begint te "pakken", hoor je dit geluid.

https://onedrive.live.com...jRPe0k&ithint=file%2c.wav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nou net de dealer gebeld, lekker verhelderend...
Hij zegt "rijd een keer langs", ja dat is leuk, maar wat als je het geluid dan niet hoort? "Ja dan kunnen we niets doen"....

Ik heb het geluid opgenomen, kan ik dat ook naar jullie mailen? "Nee, wij kunnen geen geluid afspelen"

Ik geef het wel gewoon aan bij de 40k beurt en geef aan bij de leasemij dat ik het nu al twee keer heb aangegeven. Daarmee is voor mij de kous af. Ik vind het prima... Geluid is vreemd, maar hij rijdt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
ik gok druklager

[ Voor 3% gewijzigd door wd200 op 04-03-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hoe erg is het om met zoiets door te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand met exact hetzelfde probleem, http://www.flitsservice.n...vreemd-geluid-t60736.html

alleen een ford fiesta, ook hier wordt druklager geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:54:
Iemand met exact hetzelfde probleem, http://www.flitsservice.n...vreemd-geluid-t60736.html

alleen een ford fiesta, ook hier wordt druklager geroepen.
Toch apart, die auto is 10 jaar oud, die van mij nog geen jaar... (juni 2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Elke auto kan op elk moment van de dag stukgaan.

Kan zijn slijtage, fabrikagefout, onhandig gebruik, of gewoon omdat het van ellende geen zin meer erin heeft.

Druklager is volgens mij in een koppeling bestwel cruciaal... staak je daar onderhoud mee dan kan je problemen verwachten. Advies is om dat te vervangen, kost volgens mij niet eens zoveel. De schade die kan volgen uit een kapotte druklager kan immers veel erger zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 04-03-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:17:
Elke auto kan op elk moment van de dag stukgaan.

Kan zijn slijtage, fabrikagefout, onhandig gebruik, of gewoon omdat het van ellende geen zin meer erin heeft.

Druklager is volgens mij in een koppeling bestwel cruciaal... staak je daar onderhoud mee dan kan je problemen verwachten. Advies is om dat te vervangen, kost volgens mij niet eens zoveel. De schade die kan volgen uit een kapotte druklager kan immers veel erger zijn.
Ik heb het nu tweemaal aangegeven bij de garage, die zeggen niets te kunnen doen als ze het niet horen...
Hij doet het nu eenmaal de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik gaf aan dat ik de audio-opname van hierboven kon mailen. Dat had geen zin, kunnen zij niet afspelen zei hij... Ik heb het nu meermalen geprobeerd, ze moeten het zelf weten hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zeg je dat de diagnose de drukgroep is, en sporadisch een raar geluid meegeeft, en je je zorgen maakt over eventueele schade die kan ontstaan uit een slijtende drukgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Erg vreemd dat het geluid alleen waarneembaar is na heel lang rijden, afzetten, een tijdje wachten, en dan weer rijden.

Is dit geluid waarneembaar over de hele pedaallengte? Of alleen bij het laatste stukje, net voor het aangrijpen. En is het alleen waarneembaar tijdens het laten opkomen? Of bv. ook bij rustig intrappen.
En is het geluid alleen aanwezig tijdens de eerste keer wegrijden na een lange rit?

Een falend druklager hoor(en voel) je vaak ook bij het intrappen. En ook bij stilstaande auto.

Is er ook een vreemde, zoete geur aanwezig na een lange rit? Het klinkt namelijk een beetje als een koppelingsplaat die of te veel, of juist te weinig frictie heeft op het moment van aangrijpen.

Verder geen vreemde trillingen tijdens het geluid?
Kun je het geluid ook aan laten houden door het pedaal op die stand ingedrukt te houden?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:45:
[...]
Ik gaf aan dat ik de audio-opname van hierboven kon mailen. Dat had geen zin, kunnen zij niet afspelen zei hij... Ik heb het nu meermalen geprobeerd, ze moeten het zelf weten hoor...
Het was een lease-auto toch? Speel het eens via je lease-maatschappij, zij hebben er alle belang bij dat jij kunt blijven rijden en dat zij zo weinig mogelijk kosten hebben gedurende de looptijd van het lease-contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208433

Hallo ik weet dat deze topic oud is maar ben benieuwd wat het nu geweest is.
Dit omdat ik er met mijn focus op het moment ook last van heb.

Misschien dat de topic starter wil reageren

alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

In dit geval is een DM beter op zijn plek ;)

EDIT: 09-02, En weer open. TS wil graag reageren, dus waarom niet ;)

[ Voor 45% gewijzigd door PWM op 09-02-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik was het topic eigenlijk een beetje vergeten, sorry ;)

Oplossing kan misschien nuttig voor anderen zijn:

De oplossing voor dit probleem kan gevonden worden in de drukgroep van de koppeling. Het schijnt te maken te hebben met de lagers in de drukgroep.

Hierbij twee filmpjes van het probleem:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ford Focus - Vreemd geluid koppeling/Strange sound clutch

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ford Focus - Vreemd geluid koppeling/Strange sound clutch

Reproduceren was lastig. Eigenlijk kwam het vaak voor na een groot stuk rijden en ook wat hoger in de toeren. Gewoon goed warm rijden. Vervolgens stil staan en na 10 seconden rem ingedrukt houden en koppeling langzaam op laten komen. Niet helemaal, want dan slaat hij af ;-)
Overigens heeft mijn dealer ook gelijk de koppeling vervangen, omdat het niet echt veel meer kostte. Zij zijn naar Ford Nederland gestapt met mijn opname en zijn zo tot de oplossing gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738901

Bedankt dat je de oplossing er ook nog op hebt gezet want wij hebben precies hetzelfde probleem. Wat hebben ze allemaal vervangen om het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 789353

En hier bij ons ook hetzelfde probleem met een Ford Focus station uit 2013.
Ik ben ook erg benieuwd wat bij jullie is vervangen en wat ongeveer de kosten zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Anoniem: 789353 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:22:
En hier bij ons ook hetzelfde probleem met een Ford Focus station uit 2013.
Ik ben ook erg benieuwd wat bij jullie is vervangen en wat ongeveer de kosten zijn geweest?
Als je de post van TS even quote dan krijgt hij een melding dat er is gereageerd. Wellicht krijg je dan (sneller) een antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Zo te horen is het druklager vervangen, dit is een lager wat naarbuiten komt onder oliedruk om je diafragmaveer in te drukken en je vliegwiel dan vrij laat lopen. Blijkbaar als die goed warm is geworden via geleidingswarmte en hij moet meedraaien omdat je je koppeling laat opkomen maakt ie een vreemd geluid. Kosten zullen wel minimaal 800 euro zijn de hele bak moet eraf. Ik heb er overigens vrij weinig verstand van maar dit maak ik op uit de forumberichten :) Lease kennende krijg je de exacte verrichte werkzaamheden niet te horen (krijg ik iig niet, puur algemene omschrijving).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Volgens mij heb ik precies hetzelfde met een Volvo V40 uit 2012. Wat technisch gezien ongeveer een Focus is ;)
Heb het al eens aan de dealer gemeld maar die hebben niks gevonden. En aangezien het leasecontract bijna afloopt zal het vast niet meer hersteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Uit het verhaal van dfrenner maak ik op dat het om het druklager gaat. Dit is een lager dat de verbinding vormt tussen de draaiende koppeling en stilstaande hevel die met het koppelingspedaal wordt bediend.

Een versleten druklager is niet direct een probleem, het geeft vooral aan vervelend geluid. Omdat de levensduur ongeveer gelijk is aan een koppeling en omdat voor vervangen de versnellingsbak eraf moet, wordt doorgaans ook gelijk de koppeling vervangen. Het lager zelf kost niet zoveel, maar je bent ongeveer € 400 aan arbeid kwijt, en dat maakt het een dure reparatie. Aangezien je zoveel kwijt bent aan arbeid, de kans groot is dat je koppeling ook bijna versleten is en die erbij vervangen nauwelijks extra werk is, pakken ze die er doorgaans ook direct bij mee (vaker is het trouwens andersom, wordt de koppeling vervangen en ook gelijk het druklager).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Klopt, hij heeft direct de koppeling ook meegenomen, was paar tientjes extra aan materiaal en hij moest er toch uit voor het vervangen van de drukgroep. Arbeidsloon was het meeste.

Geen idee wat de rekening was, want dit viel nog onder garantie.

Pagina: 1