Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Christiaan676
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:37
Zelf Android auto geïnstalleerd via de play store door middel van een VPN. Updates worden dan gewoon geïnstalleerd zoals alle andere apps.
VPN naar Duitsland of ander land waar Android auto beschikbaar is.
Google account gebruiken die niet aan een land gekoppeld is door bijvoorbeeld betaal middel.
App opzoeken, kan zijn dat je de play store moet herstarten voordat deze denkt in het buitenland te zijn.

Helaas nog niet kunnen koppelen, want mijn telefoon ondersteunt het niet 😞

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

D_Jeff schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:37:
Ik heb nog wel een Z1 compact liggen met Android 5.1 -- als dat hoog genoeg is, wil ik dat best uitproberen ;)
Volgens de link die ik hierboven posted
To use Android Auto, you’ll need a phone running Android 5.0 or higher (Lollipop, Marshmallow, Nougat, or Oreo) and an active data connection.

Everything is better with Bluetooth

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:16
jeanj schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:40:
[...]

Hangt er even vanaf welk navi systeem je hebt

Het oude navisysteem MZD Connect , zie https://mazdatweaks.com/ voor een onofficiële versie, misschien dat dat lukt (staat voor mij met Mazda3 2015 binnenkort gepland echter mijn firmware is te hoog zodat ik het ding moet loshalen, wacht nog op onderdelen van aliexpress)

Het nieuwe Mazda Connect zoals in de Mazda 3 2019 Active X, dan kan je de android auto app op je telefoon downloaden (niet via de playstore, het is nog niet uit in NL, eigen risico) en die aansluiten/koppelen (usb in de dash). Heb ik bij mijn broer ook gedaan in zijn Mazda 3 Active X, daar werkt het in (het duurde even voor dat we door hadden dat die grote draaiknop ook naar rechts kan bewegen en zo het Android auto konden selecteren als het rechts in beeld staat). Hij heeft een samsung A6 2016. Mijn S7 werkt ook.

Mazda beweert dat je die inbouw kit nodig hebt, maar volgens mij is dat meer voor de laadstroom dan voor de echte connectie. In de Mazda 3 Active X van mijn broer werkt het gewoon (maar ik heb geen ervarings data voor je, zoals of hij goed laad etc. Ik weet alleen dat het werkt)
Dan zou een powered USB hub met stroom uit de sigarettenaansteekunit en data uit de gewone USB poort misschien een (voordelige) oplossing zijn.
In dat geval kan je alle kabelzooi mooi wegwerken in de middenconsole.

DnB is Liquid

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:34
Op jacht naar een nieuwe lease auto heb ik afgelopen zaterdag proefgereden in een Mazda 3 SkyActiv-X automaat en een CX-30 SkyActiv-X met handbak. Ondanks alle negatieve berichten van te voren over Mazda met automaten ben ik blij dat ik zelf ben gaan rijden, en ik was erg enthousiast. Moet zeggen dat ik het een stuk soepeler vind rijden dan de DSG in mijn huidge Skoda Rapid huur auto.

Ik neig op dit moment heel erg naar de CX-30 SkyActive-X met automaat, en danwel de Luxury uitvoering in machine gray metallic.

Nou twijfel ik nog een beetje of ik het vinkje zal zetten bij het i-Activsense pakket, met name omdat Traffic Jam assist me een fijne extra lijkt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en vinden jullie het pakket een aanrader?

• jeanj
  • Niet online

jeanj

PalingDrone schreef op woensdag 20 november 2019 @ 02:42:
[...]

Dan zou een powered USB hub met stroom uit de sigarettenaansteekunit en data uit de gewone USB poort misschien een (voordelige) oplossing zijn.
In dat geval kan je alle kabelzooi mooi wegwerken in de middenconsole.
Ik lees her en der dat ze ook bij de MZD bij die kit je firmware upgraden (wat je niet wilt voor AIo tweaks). Maar of dat nou nodig is ben ik nog niet achter....

Update: hier hebben ze het over 70.00.335C FIRMWARE (the correct Region) (waarbij Android Auto dus dan in de Mazda firmware zit, en niet via de AIO alternative versie) . En voor die versie ziij aanvullende instructies voor AIO tweaks (volg de link op de pagina)

jeanj wijzigde deze reactie 20-11-2019 09:59 (30%)

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Robsta86 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:59:
Nou twijfel ik nog een beetje of ik het vinkje zal zetten bij het i-Activsense pakket, met name omdat Traffic Jam assist me een fijne extra lijkt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en vinden jullie het pakket een aanrader?
Ik vond het zicht rondom een beetje matig in de CX-30 tijdens mijn proefrit. Dus ik ga zelf denk ik wel voor het i-Activesense pakket i.v.m. de 360 graden camera. :)

iRacing Profiel

• lvl2011
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:39
Op jacht naar een nieuwe lease auto heb ik afgelopen zaterdag proefgereden in een Mazda 3 SkyActiv-X automaat en een CX-30 SkyActiv-X met handbak. Ondanks alle negatieve berichten van te voren over Mazda met automaten ben ik blij dat ik zelf ben gaan rijden, en ik was erg enthousiast. Moet zeggen dat ik het een stuk soepeler vind rijden dan de DSG in mijn huidge Skoda Rapid huur auto.

Ik neig op dit moment heel erg naar de CX-30 SkyActive-X met automaat, en danwel de Luxury uitvoering in machine gray metallic.

Traffic jam assist werkt goed en ik zou het zelf niet willen missen op mijn Mazda.

• bustertje
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen lane departure warning en lane keep assist?

Ik heb een nieuwe Mazda 3 en de ene keer begint ie te piepen zodra je bij een lijn in de buurt komt en de andere keer trilt het stuur en stuurt de auto subtiel terug.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
bustertje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:20:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen lane departure warning en lane keep assist?

Ik heb een nieuwe Mazda 3 en de ene keer begint ie te piepen zodra je bij een lijn in de buurt komt en de andere keer trilt het stuur en stuurt de auto subtiel terug.
Ik heb lane keep assist uitgezet, omdat ik het niet fijn vind dat de auto automatisch naar links/rechts stuurt als ik in de buurt van de belijning kom.

Lane departure warning heb ik ingesteld op visueel + stuurtrilling, zodat ik geen onnodige waarschuwingsgeluiden hoor wanneer ik in de buurt van de belijning kom. De trilling in het stuur zorgt er eigenlijk automatisch voor dat je zelf een corrigerende stuurbeweging maakt.

• bustertje
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb lane keep assist uitgezet, omdat ik het niet fijn vind dat de auto automatisch naar links/rechts stuurt als ik in de buurt van de belijning kom.

Lane departure warning heb ik ingesteld op visueel + stuurtrilling, zodat ik geen onnodige waarschuwingsgeluiden hoor wanneer ik in de buurt van de belijning kom. De trilling in het stuur zorgt er eigenlijk automatisch voor dat je zelf een corrigerende stuurbeweging maakt.
Kun je dat permanent uitzetten? Ik heb het gevonden in de instellingen, maar reset het niet telkens als de auto uitgezet wordt?

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:32

Sta een paar keer naast een vrachtwagen / heg / muurtje terwijl je wil gaan rijden en dan ben je blij met een camerapakket: Dat gaat zoveel schade beperken.

Ik weet niet meer hoevaak ik de cameraknop heb ingedrukt om via de voorcamera te zien of ik kan rijden of niet.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dj-sannieboy
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:57:
[...]

Sta een paar keer naast een vrachtwagen / heg / muurtje terwijl je wil gaan rijden en dan ben je blij met een camerapakket: Dat gaat zoveel schade beperken.

Ik weet niet meer hoevaak ik de cameraknop heb ingedrukt om via de voorcamera te zien of ik kan rijden of niet.
Same here!
bustertje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:41:
[...]

Kun je dat permanent uitzetten? Ik heb het gevonden in de instellingen, maar reset het niet telkens als de auto uitgezet wordt?
Ja dat kun je semi-permanent uitzetten. (Ik heb het al een tijdje uit staan)

Semi, omdat het automatisch weer aangaat als je adaptive cruise control gebruikt.

Dj-sannieboy wijzigde deze reactie 21-11-2019 14:38 (35%)

• D_Jeff
Mazda 3 - Auto van het Jaar (Estland

Zo, die is binnen 8-)
Kan naast de award voor "European family car of the year" en "Auto van het Jaar (Dames)"

bron: https://auto.geenius.ee/r...us-eesti-aasta-auto-2020/

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Hoe fijn de nieuwe Mazda 3 ook is, het blijkt dat ie helaas niet onschendbaar is.

Afgelopen donderdagavond terwijl ik aan het parkeren was is er iemand tegenaan gereden. Gelukkig alleen maar schade rechtsvoor, maar toch jammer. Ben benieuwd of de verzekering nog moeilijk gaat doen, ik was aan het parkeren (bijzondere verrichting), maar de weg biedt geen plaats om aan de kant te gaan, en degene die er tegenaan reed was meer dan ver genoeg weg toen ik begon met parkeren.

Nou ja, weinig meer aan te doen. Wel kudos voor Mazda Leasing en de Mazda dealer. Donderdagavond rond 18:00 gebeurd, en ik heb 'm vrijdagochtend om 11:00 bij de dealer achtergelaten om gefixed te worden. Ik denk niet dat dat heel veel sneller gekund had _/-\o_

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:33
D_Jeff schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:48:
Mazda 3 - Auto van het Jaar (Estland

Zo, die is binnen 8-)
Kan naast de award voor "European family car of the year" en "Auto van het Jaar (Dames)"

bron: https://auto.geenius.ee/r...us-eesti-aasta-auto-2020/
https://www.autoblog.nl/n...-van-het-jaar-2019-132725

De 3 sleept wel meer prijzen in de markt; Dit is de vrouwen Auto van het Jaar 2019 :)

Succes met de afhandeling @BM

Edit: Nu weet ik wel waarom het de vrouwen auto van het jaar is. Over het algemeen spiegelen vrouwen niet zo goed. Dan heb je dus ook geen last van die mooie, maar onpraktische C stijl :)

m.lammers wijzigde deze reactie 25-11-2019 08:03 (21%)

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:19
m.lammers schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:00:
Edit: Nu weet ik wel waarom het de vrouwen auto van het jaar is. Over het algemeen spiegelen vrouwen niet zo goed. Dan heb je dus ook geen last van die mooie, maar onpraktische C stijl :)
Hoe kan het dan dat ze minder schade per kilometer veroorzaken dan mannen, spiegelen kerels nog slechter?

Khil wijzigde deze reactie 25-11-2019 15:05 (3%)

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• m.lammers
Khil schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:05:
[...]

Hoe kan het dan dat ze minder schade per kilometer veroorzaken dan mannen, spiegelen kerels nog slechter?
Denk omdat er minder vrouwen op de weg zitten dan mannen.
Laat ik het zo zeggen. Ik merk op dat het vooral vrouwen en ouderen zijn die niet (goed) spiegelen en\of snelheid kunnen inschatten.

m.lammers wijzigde deze reactie 25-11-2019 15:20 (18%)

• Khil
Dat idee had ik ook; toch veroorzaken vrouwen minder schade per gereden kilometer dan mannen.

Toch opvallend dat de Mazda 3 zo goed scoort, het lijkt me niet de meest ruime of praktische auto. Maar dat zijn de mini en 500 ook niet en daar lopen vrouwen ook mee weg :)

• m.lammers
Dat zeker inderdaad, bijna alleen maar dames in de 500-tjes en de mini's. @Khil

• D_Jeff
Graag zou ik een "shout-out" willen doen naar de Mazda3 - SkyActiv X bezitters/berijders:

Zouden jullie bij het tanken de dagteller eens op 0 kunnen zetten en deze pas (weer) te resetten bij de volgende tankstop?

Ik ben benieuwd wat jullie halen :) (km per tank)

• Dj-sannieboy
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:22:
Graag zou ik een "shout-out" willen doen naar de Mazda3 - SkyActiv X bezitters/berijders:

Zouden jullie bij het tanken de dagteller eens op 0 kunnen zetten en deze pas (weer) te resetten bij de volgende tankstop?

Dat doe ik elke keer, maar eerlijk gezegd niet bijgehouden. Gelukkig doet MTC dat voor mij.

Op de eerste tank heb ik 566 km gereden en ging er vervolgens 44,57 liter in. Op de 2e tank 550 en ging er 43,35 liter in. (Inhoud van de tank is 51 liter voor zover ik weet.)

Ik heb gelezen dat het verbruik na zo’n 5000 km beter moet worden. Grootste oorzaak is m’n rechtervoet :) Betreft trouwens een Mazda 3 Skyactiv-X met automaat.

Wel even wennen, ik reed hiervoor een 308 diesel en moest toen elke 850/900 km tanken.

Dj-sannieboy wijzigde deze reactie 26-11-2019 21:35 (10%)

• e.stalenhoef
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Ik doe nu ook regelmatig de kilometer stand bijhouden , laatste keer 750 kilometer met 42 liter rij wel veel snelweg.
Ik heb wel het idee dat hij steeds zuiniger gaat rijden,de laatste rit 4.8 gemiddeld zei de boordcomputer.
Ik hen nu bijna 4000 kilometer gereden.
Mazda 3 Skyactive X geen automaat.

• lvl2011
Ik heb er nu zo'n 6000km op staan (in een maandje :P), merk nog geen verbetering in verbruik, beetje hetzelfde nog.

• D_Jeff
@lvl2011 Laat me raden:
Een echte km vreter (45 a 50k/jr), woonachtig in een deel van het land waar file niet in het woordenboek staat en uw voet best zwaar is? :p

• bustertje
  • Nu online

Alstu: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1076826.html :)

• Khil
Oef, dat doet een Corolla hybrid (zowel 1.8 als 2.0) wel een pak beter... maar die zoomzoomt weer niet.

• SilencerNL
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:35

SilencerNL

No remorse

Hmm, valt me iets wat tegen. Mijn 3 uit 2015 heeft een beter verbruik:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/818034.html
(getuned naar 180pk, sportieve rijstijl)

Don't dream your life, live your dreams!

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Op www.werkelijkverbruik.nl kun je de gemiddeldes bekijken van leaserijders (met een travelcard).

iRacing Profiel

• Damic
  • Laatst online: 07:20

Damic

Afwezig soms

lvl2011 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:37:
Ik heb er nu zo'n 6000km op staan (in een maandje :P), merk nog geen verbetering in verbruik, beetje hetzelfde nog.
Software update na je eerste beurt moet nog in geladen worden.

Djeez ik rij nu een Hyundai diesel die 9 tot 11l/100km lust (euro 4 norm) :) maar 7l benzine :o ik wacht nog wel even tot ik echt moet omschakelen naar iets anders

Damic wijzigde deze reactie 27-11-2019 20:20 (22%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• LA-384
  • Registratie: november 2007
Khil schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:22:
Dat idee had ik ook; toch veroorzaken vrouwen minder schade per gereden kilometer dan mannen.
En daarbij is ook rekening gehouden met het tijdstip en het soort weg waarop gereden wordt?
Aan de andere kant denk ik ook dat mannen over het algemeen meer regels aan hun laars lappen/minder netjes rijden, denk aan; te hard rijden, bij oranje net even gas bij, laatste moment invoegen om net die vrachtwagen/auto nog voor te zijn, etc.

Het eerste wat ik in elk geval heb uitgezet is de lane departure warning en de snelheidswaarschuwing. Zelfs bij de proefrit was dat al irritant aanwezig :D

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-01 22:09
SilencerNL schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:30:
[...]

Hmm, valt me iets wat tegen. Mijn 3 uit 2015 heeft een beter verbruik:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/818034.html
(getuned naar 180pk, sportieve rijstijl)
Even een andere vraag: ik heb ook een 3 van dat jaar (zelfde dealer ook nog), waar heb je hem laten kietelen? In Amersfoort toevallig?
Zit er al een tijdje over te denken, heb ook de 120 maar mt ipv at :)

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

nick_haak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:04:
Even een andere vraag: ik heb ook een 3 van dat jaar (zelfde dealer ook nog), waar heb je hem laten kietelen? In Amersfoort toevallig?
Zit er al een tijdje over te denken, heb ook de 120 maar mt ipv at :)
Ik ben bij BR-Performance langsgeweest. Komen op mij zeer deskundig over. https://www.br-performanc...2016/5883-2-0-skyactiv-g/

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:40
Inmiddels staat er 16.000km op de Mazda3 (SkyActive-G, automaat) bij mij en ik heb toch wel een lijstje van irritatiepuntjes/opmerkingen voor de dealer:
  • Ik heb met enige regelmaat tijdens het rijden de storing "Mazda Radar Cruise Control uitgeschakeld onder 30km/h". Terwijl ik 100km/h rij. Soms verdwijnt hij vanzelf, soms moet de auto herstart worden. Ik merk geen problemen verder overigens
  • Mijn voorruit beslaat random tijdens het rijden, ook als ik al 100km onderweg ben. Climate Control staat op Auto, 18,5 graden
  • Door het verbruik (1:12,62) kan ik niet zonder geknepen billetjes twee dagen op en neer naar kantoor. Had ik net zo goed een Tesla Model 3 kunnen nemen -.-'
  • Het dashboard kraakt af en toe bij de climate control unit
  • Die grote ronde knop in de middenconsole stopt af en toe met werken tijdens Apple Carplay. Enige manier om het op te lossen is de USB-kabel loshalen
  • De resterende km's voor de service-interval staat al 100-en km's op dezelfde waarde
  • Ik vind het echt heel irritant dat de bordenherkenning niet meer werkt als je navigeert via Carplay, maar ik weet niet of dat Mazda-only is
  • Hoe meer ik in de auto zit, hoe minder ik de keuze voor een 6-traps versnellingsbak begrijp. Waarom niet 7 of 8 :?
  • De neus is te zwaar, wat de wegligging niet ten goede komt
En ik weet zeker dat ik meer op het lijstje had moeten zetten maar dat ben vergeten bij thuiskomst

Value-for-money vind ik de Mazda3 echt een top auto, maar komende van een Audi A3 merk ik dat alles daar toch echt wel beter uitgevoerd was. Ja die had minder opties voor +/- hetzelfde geld, maar alles werkte wel precies zoals je het zou verwachten. Dat gevoel mis ik bij de Mazda wel een beetje. En dat zeg ik terwijl ik jaaaren Alfa Romeo heb gereden :+

• lvl2011
D_Jeff schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:48:
@lvl2011 Laat me raden:
Een echte km vreter (45 a 50k/jr), woonachtig in een deel van het land waar file niet in het woordenboek staat en uw voet best zwaar is? :p
File komt hier in Noord holland helaas wel voor. Werkzaam in hele land dus maak echt veel kilometers. Rechtervoet valt wel mee, over het algemeen ben ik een redelijk rustige rijder.

• Gerbenger
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 05-01 08:54
lolgast schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:04:
Inmiddels staat er 16.000km op de Mazda3 (SkyActive-G, automaat) bij mij en ik heb toch wel een lijstje van irritatiepuntjes/opmerkingen voor de dealer:
[…]• Door het verbruik (1:12,62) kan ik niet zonder geknepen billetjes twee dagen op en neer naar kantoor. Had ik net zo goed een Tesla Model 3 kunnen nemen -.-'
[…]
Het grote verschil is dat je deze tank in een paar minuten vol kunt gooien.
• Hoe meer ik in de auto zit, hoe minder ik de keuze voor een 6-traps versnellingsbak begrijp. Waarom niet 7 of 8 :?
[…]
Value-for-money vind ik de Mazda3 echt een top auto, maar komende van een Audi A3 merk ik dat alles daar toch echt wel beter uitgevoerd was. Ja die had minder opties voor +/- hetzelfde geld, maar alles werkte wel precies zoals je het zou verwachten. Dat gevoel mis ik bij de Mazda wel een beetje. En dat zeg ik terwijl ik jaaaren Alfa Romeo heb gereden :+
Ik denk dat er bij de keuze voor de automaat toch vooral is gekeken naar de nieuwe generatie motoren die hun vermogen over een breder toerental leveren. Daardoor is de automaat niet zo geschikt voor de oudere SkyActive-G motor.

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-01 22:09
SilencerNL schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:20:
[...]

Ik ben bij BR-Performance langsgeweest. Komen op mij zeer deskundig over. https://www.br-performanc...2016/5883-2-0-skyactiv-g/
Thanks, zat zelf bij unlimited tuning te kijken, dit ziet er ook netjes uit.
Merk je ook nog enig verschil op het moment dat je niet voorbij de 4000 toeren trapt?

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-01 19:39
nick_haak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:32:
[...]

Merk je ook nog enig verschil op het moment dat je niet voorbij de 4000 toeren trapt?
Ben ik ook benieuwd naar. Ik rijd ook een 3 met 120pk.
Ik kom eigenlijk nooit aan de 4000rpm en ik vraag me ook af of de tuning daaronder merkbaar is?

• Robsta86
  • Mijn voorruit beslaat random tijdens het rijden, ook als ik al 100km onderweg ben. Climate Control staat op Auto, 18,5 graden
Het kan de moeite zijn om je voorruit even goed schoon te maken van binnen met glasreiniger / ontvetter. Ik had dit probleem ook met de Skoda Rapid die ik nu tijdelijk rijd als huur auto. Na het schoonmaken van de ruit is het weg :)

Vanmiddag een offerte ontvangen voor de Mazda CX-30 SkyActiv-X automaat Luxury machine grey met i-Activesense pakket en voorzien van afneembare trekhaak.

De offerte ziet er prima uit. De enige vraag die ik nog heb uitstaan is of er ook een verwachting is afgegeven van de levertijd door de leasemaatschappij. Ik heb namelijk geen zin om een half jaar te moeten wachten op een auto. Hier gaan ze nog even achteraan.

Zijn er hier mensen die wellicht onlangs een vergelijkbare CX-30 hebben besteld en die al een redelijk beeld hebben van de levertijd?

• Observer
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13:14
Robsta86 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:01:

Vanmiddag een offerte ontvangen voor de Mazda CX-30 SkyActiv-X automaat Luxury machine grey met i-Activesense pakket en voorzien van afneembare trekhaak.

De offerte ziet er prima uit. De enige vraag die ik nog heb uitstaan is of er ook een verwachting is afgegeven van de levertijd door de leasemaatschappij. Ik heb namelijk geen zin om een half jaar te moeten wachten op een auto. Hier gaan ze nog even achteraan.

Zijn er hier mensen die wellicht onlangs een vergelijkbare CX-30 hebben besteld en die al een redelijk beeld hebben van de levertijd?
Afgelopen zaterdag een besteld met dezelfde specs, maar dan in het rood en niet in de lease. Wordt verwacht rond half februari (15-2 als datum, maar werd al bij gezegd dat het zowel eerder als later zou kunnen zijn).

Observer wijzigde deze reactie 29-11-2019 15:56 (7%)

There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary and those that don't

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

nick_haak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:32:
[...]

Niet echt, daarvoor zou ik het niet doen. Het grootste verschil zit juist boven de 4000tpm, omdat daar die begrenzer dan niet meer ingrijpt.

• D_Jeff
@Robsta86 Komt uit dezelfde lijn als de Mazda 3, deze heeft momenteel een doorlooptijd van ~ 2,5 maand (en dan tel ik feestdagen even mee, voor zowel Europa als Azië)

• Robsta86
Bedankt voor de reacties aangaande de te verwachten levertijd, dat valt me allerszins mee :).
Zal nog even reactie van kantoor afwachten maar ik denk dat dit 'm zo maar moet worden :)

• steffeh
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:07
Robsta86 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:01:
[...]

Het kan de moeite zijn om je voorruit even goed schoon te maken van binnen met glasreiniger / ontvetter. Ik had dit probleem ook met de Skoda Rapid die ik nu tijdelijk rijd als huur auto. Na het schoonmaken van de ruit is het weg :)

Ha, heb voor exact dezelfde configuratie een offerte lopen. Bij Mazda zelf wisten ze me met vrij grote zekerheid te vertellen dat de CX30 binnen een maand tot anderhalf maand te rijden was. Dit omdat ze veel op de boot hebben en ergens op de ‘docks’. Komen zat aan in ieder geval ( Mazda Zwolle ). Natuurlijk ook afhankelijk van je gekozen opties en kleur.

Kon ook verkooppraatje zijn, maar mijn LM zoekt het ook uit.

steffeh wijzigde deze reactie 03-12-2019 18:19 (7%)

• Slomy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:56
Vraag mbt toekomstig onderhoud van een Mazda 6 sportbreak uit 2014:
Hebben jullie onderhoud altijd netjes bij de dealer gedaan of gekozen om dit toch via een andere weg te laten doen?
Ik kom af van een Lexus CT, waarbij ik door de hybride aard eigenlijk altijd netjes bij de dealer ben gegaan (ook vanwege de additionele garantie op het accu pakket). Daarnaast waren de prijzen redelijk (vond ik), waarbij duidelijk bij hun gespecificeerd is wat bij welke beurt vervangen word en welke prijs daar bij kwam kijken (nou is dat bij Mazda gelukkig ook het geval).
Bij de Mazda ben ik nog aan het twijfelen of de dealer de beste route is of dat ik een andere weg ga bewandelen en ben benieuwd naar wat ervaringen hier en daar.

Slomy wijzigde deze reactie 04-12-2019 09:25 (3%)

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:46
Vanmorgen op weg naar het werk helaas iets opgepikt wat van een andere auto of vrachtwagen is gevallen. Had wel wat gehoord maar ik dacht dat ik over iets heen reed bleek helaas toch wat erger te zijn.

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=AES7

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=4NPD

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=78R1

Gelijk maar de verzekering gebeld om de schade te melden en die gaven aan omdat ik de schuldige partij niet weet dat het mij 5 schadevrije jaren gaat kosten. Dan kom ik op -5 uit wat neer komt op een bedrag van 4380 euro.
Gelijk daarna de dealer ook maar gebeld om te vragen wat een losse bumper kost en daarvan zijn de kost 705 euro exclusief spuiten en monteren.

Mensen ervaring wat het kost om een nieuwe bumper te plaatsen op een Mazda 6 uit 2015?

iRacing Profiel

• Prophasis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-01 09:14
Gaat lekker met onze Mazda rijders! Twee weken geleden ook een ongeluk gehad, iemand voor me vol op de rem bij een groen licht. Zelf remmen, noodremsysteem grijpt nog verder in maar dat geluk had de Clio achter mij niet..

https://imgur.com/KqtGWo0

Aan 50/60 km was dit de enige schade, scheur in de bumper. Resultaat: nieuwe bumper inclusief veiligheidssystemen. +- 14/1500 en hopen dat er onderliggend niet meer schade is. Zonde, auto net nieuw. In dit geval gelukkig wel te verhalen op diegene die er achterop knalde.

• Nefiorim
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-01 16:37

Bij beslaan haal em even van auto (= eco) af en zet de airco vol aan. Trekt t zo weg.
• Door het verbruik (1:12,62) kan ik niet zonder geknepen billetjes twee dagen op en neer naar kantoor. Had ik net zo goed een Tesla Model 3 kunnen nemen -.-'
Dat is wel erg hoog. Ik rij stevig door maar heb gemiddeld 6.7/100 (ook met forse stukken Autobahn ~200). Maar ik rij dan ook een handbak :)
• Die grote ronde knop in de middenconsole stopt af en toe met werken tijdens Apple Carplay. Enige manier om het op te lossen is de USB-kabel loshalen
Firmware update laten doorvoeren. En je iOS device updaten naar de laatste versie. Heeft het voor mij opgelost.
• De resterende km's voor de service-interval staat al 100-en km's op dezelfde waarde
Lijkt me met een firmware update ook opgelost.
• Ik vind het echt heel irritant dat de bordenherkenning niet meer werkt als je navigeert via Carplay, maar ik weet niet of dat Mazda-only is
Bordenherkenning blijft hier prima werken. Turn by turn navigatie inderdaad niet. Die werkt alleen als je de Mazda navigatie gebruikt. Herkenning lijkt me ook een FW probleem.
Omdat ze geen 7 of 8 bak hebben.
• De neus is te zwaar, wat de wegligging niet ten goede komt
Geen probleem mee. Maar met de handbak is het ook makkelijker om de neus te controlleren voor het bochtenwerk :)

Inmiddels bijna 50k ervaring met een G120-GTM sinds Mei 2018 hier :)

XBO: Michaël#3318

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Nefiorim schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:31:
[...]
Geen probleem mee. Maar met de handbak is het ook makkelijker om de neus te controlleren voor het bochtenwerk :)

Inmiddels bijna 50k ervaring met een G120-GTM sinds Mei 2018 hier :)
Ongeveer de occasion waar ik naar op zoek ben ;) . M'n bluemotion polo uit 2011 dit jaar over de 200.000 gezet, en begin volgend jaar gaan m'n jaarlijkse km's van 30k > 15k.. dus alle reden voor vernieuwing :) .

Nu zou ik zo'n SkyActiv-X wel heel leuk vinden, alsmede het 2019 model welke er zeer gelikt uit ziet. Maar helaas weet ik mijzelf niet zo ver te krijgen om het budget tot dusverre op te rekken :+ . Het gaat dus zoeken worden naar een Mazda 3 GT-M uit 2016-18, met de juiste km-stand en kleur.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• Nefiorim
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-01 16:37
Case_C schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:32:
[...]

Ongeveer de occasion waar ik naar op zoek ben ;) . M'n bluemotion polo uit 2011 dit jaar over de 200.000 gezet, en begin volgend jaar gaan m'n jaarlijkse km's van 30k > 15k.. dus alle reden voor vernieuwing :) .

Nu zou ik zo'n SkyActiv-X wel heel leuk vinden, alsmede het 2019 model welke er zeer gelikt uit ziet. Maar helaas weet ik mijzelf niet zo ver te krijgen om het budget tot dusverre op te rekken :+ . Het gaat dus zoeken worden naar een Mazda 3 GT-M uit 2016-18, met de juiste km-stand en kleur.
Sterkte! Dan moet je net het geluk hebben dat iemand de wijsheid had die privé te kopen, want als lease-bakken zijn ze relatief behoorlijk duur tov de sjoemelmerken. En voor zover ze lease zijn (de mijne is dat overigens ook) dan zitten ze nog niet op de KM's of de jaren dat ze al vrijgegeven worden.

XBO: Michaël#3318

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Nefiorim schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:52:
[...]
Sterkte! Dan moet je net het geluk hebben dat iemand de wijsheid had die privé te kopen, want als lease-bakken zijn ze relatief behoorlijk duur tov de sjoemelmerken. En voor zover ze lease zijn (de mijne is dat overigens ook) dan zitten ze nog niet op de KM's of de jaren dat ze al vrijgegeven worden.
Bedankt, maar dat probleem is ook maar zo groot als je het maakt. Import is natuurlijk altijd nog een optie, hoewel dat niet direct de voorkeur heeft.

Dat aanbod is inderdaad beperkt, het is ook geen auto die in grote getallen is verkocht in NL. Voordeel voor mij is wel dat ik er geen hele grote haast mee heb. Ga volgende week m'n garage maar aan het zoeken zetten, met een redelijk strak eisenpakket, en de juiste kleurstelling.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• D_Jeff
@SkullboyNL Jammer dat je verjaardag zo moet verlopen.

Handig om te weten:
1) Schadeformulier invullen
2) Afspraak maken op een willekeurig Politiebureau voor ondertekeningen van "partij B"
3) Claim indien bij het waarborgfonds en daar de procedure volgen

Sterkte ;)

• SkullboyNL
D_Jeff schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:58:
@SkullboyNL Jammer dat je verjaardag zo moet verlopen.

Handig om te weten:
1) Schadeformulier invullen
2) Afspraak maken op een willekeurig Politiebureau voor ondertekeningen van "partij B"
3) Claim indien bij het waarborgfonds en daar de procedure volgen

Sterkte ;)
Ja was helaas niet het cadeau waar ik op zat te wachten.

Maar hoe bedoel je naar het politiebureau gaan voor partij B? Ik dacht dat online aangifte genoeg was. Aangezien partij B niet bij mij bekend is.

iRacing Profiel

• D_Jeff
Je hebt een stempel en handtekening nodig om de procedure voor het waarborgfonds te starten.
Zoek eerst uit of je in aanmerking komt ;)

• lvl2011
Gister heb ik de update gekregen, wat zou ik voor verschil moeten merken?

• Robsta86
steffeh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:17:
[...]

Ha, heb voor exact dezelfde configuratie een offerte lopen. Bij Mazda zelf wisten ze me met vrij grote zekerheid te vertellen dat de CX30 binnen een maand tot anderhalf maand te rijden was. Dit omdat ze veel op de boot hebben en ergens op de ‘docks’. Komen zat aan in ieder geval ( Mazda Zwolle ). Natuurlijk ook afhankelijk van je gekozen opties en kleur.

Kon ook verkooppraatje zijn, maar mijn LM zoekt het ook uit.
Ik heb helaas geen vrije dealerkeuze, maar we hebben vanuit de LM te horen gekregen dat het waarschijnlijk medio maart zal gaan worden, wat mijn inziens nog wel acceptabel is :)

• steffeh
Robsta86 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:47:
[...]

Ik heb helaas geen vrije dealerkeuze, maar we hebben vanuit de LM te horen gekregen dat het waarschijnlijk medio maart zal gaan worden, wat mijn inziens nog wel acceptabel is :)
Kijk, nog even 3 maandjes rijden maar dan rijd je wel iets heel gaafs! Ga het zelf zaterdag allemaal rond maken, de Focus ST Line Wagon is nog in de competitie bij ons om ook gekozen te worden. Voor beiden offertes binnen, misschien nog wat pingelen bij de Mazda dealer en maandag bestellen _/-\o_

• Robsta86
steffeh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:01:
[...]

Kijk, nog even 3 maandjes rijden maar dan rijd je wel iets heel gaafs! Ga het zelf zaterdag allemaal rond maken, de Focus ST Line Wagon is nog in de competitie bij ons om ook gekozen te worden. Voor beiden offertes binnen, misschien nog wat pingelen bij de Mazda dealer en maandag bestellen _/-\o_
De details zijn mij niet bekend maar het is m'n werkgever nog gelukt om het maandbedrag met 20 euro per maand omlaag te krijgen, wat mij dan weer volledig ten goede komt omdat ik een kleine eigen bijdrage zou gaan betalen i.v.m. overschrijden van budget :). Dat maakt het doorhakken van de knoop nog weer iets eenvoudiger. :*)

• steffeh
Robsta86 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:45:
[...]

De details zijn mij niet bekend maar het is m'n werkgever nog gelukt om het maandbedrag met 20 euro per maand omlaag te krijgen, wat mij dan weer volledig ten goede komt omdat ik een kleine eigen bijdrage zou gaan betalen i.v.m. overschrijden van budget :). Dat maakt het doorhakken van de knoop nog weer iets eenvoudiger. :*)
Ja dat scheelt zo weer over 48 maanden, super man! Bij mij is het 'voordeel' dat ik de dealers en LM wat tegen elkaar mag uitspelen. Wagenparkbeheerder gaat dan weer in de weer met die prijzen om te drukken. Ik zit zelf ook iets over budget, dus inderdaad hoe lager hoe beter :)

Sterkte met wachten :+

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-01 19:39
SkullboyNL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:56:
Vanmorgen op weg naar het werk helaas iets opgepikt wat van een andere auto of vrachtwagen is gevallen. Had wel wat gehoord maar ik dacht dat ik over iets heen reed bleek helaas toch wat erger te zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelijk maar de verzekering gebeld om de schade te melden en die gaven aan omdat ik de schuldige partij niet weet dat het mij 5 schadevrije jaren gaat kosten. Dan kom ik op -5 uit wat neer komt op een bedrag van 4380 euro.
Gelijk daarna de dealer ook maar gebeld om te vragen wat een losse bumper kost en daarvan zijn de kost 705 euro exclusief spuiten en monteren.

Mensen ervaring wat het kost om een nieuwe bumper te plaatsen op een Mazda 6 uit 2015?
Ik heb in Uden eens een bumper laten spuiten. Kostte me 350€ inc een achterlicht.
Ze moeten de auto en kleurnr. weten en zorgen dan dat er binnen een week of zo een gespoten bumper voor je klaar ligt. Dan kun je een afspraak maken om hem te laten plaatsen.

Waarom zou je een nieuwe willen? Die moet immers ook gespoten worden.

• bustertje
  • Nu online
SkullboyNL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:59:
[...]

Ja was helaas niet het cadeau waar ik op zat te wachten.

Maar hoe bedoel je naar het politiebureau gaan voor partij B? Ik dacht dat online aangifte genoeg was. Aangezien partij B niet bij mij bekend is.
Let op dat bij het waarborgfonds aantoonbaar moet zijn dat
a: het schade betreft door een motorrijtuig
b: er een getuige moet zijn

Kijk anders even hier: https://www.schadezonderdader.nl/check

• jeanj
  • Niet online

jeanj

Ik ben ook met een zaak bezig, maar kom ook niet uit de voorwaarden van het waarborgfonds. Die wizard geeft mij geen uitsluitsel. Ook mijn verzekerings tussenpersoon is er niet duidelijk over.

Bij mij is iemand doorgereden na mij te hebben aangereden. Ik heb aangifte gedaan, maar heb geen getuigen, ik heb wel een foto van de auto/kenteken van de dader, ik zat in de auto toen het gebeurde. Ik heb verder geen getuigen.

Simpele vraag, kom ik in aanmerking voor een vergoeding door het waarborgfonds. Wie kan hier antwoord opgeven, en uitleggen waarom wel of niet.

• Tru_lol
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 24-01 18:11
Weet iemand of het mogelijk is om via de dealer getint folie op je zijruiten (achter) te laten plaatsen voor een nieuwe auto?

Ik krijg over ~2 maanden de Mazda 3 2019 Comfort Bose geleverd als leaseauto, maar alleen de Luxury (=duurste) uitvoering komt met getint glas op de zijruiten. Mazda doet natuurlijk niet aan losse fabrieksopties op haar uitvoeringen, dus er was geen mogelijkheid om dit erbij te bestellen. :-( Ik krijg hem zelf in het rood geleverd en vindt getint glas toch wel erg gaaf staan in combinatie met die zwarte accenten op de bumper, dakspoiler, etc.

Ik zag dat er bij eerdere posts op dit forum dat er ook al werd gesproken over wraps op het middenpaneel via de dealer, dus ben benieuwd of dit ook mogelijk is. Hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft! En een eventuele kostenindicatie.

• SkullboyNL
@Tru_lol Er zijn vast wel Dealers die dat doen. Maar er zijn ook best veel Tune bedrijfjes die dat ook doen. Is maar een uurtje werk dus je kan er gewoon op wachten. En wanneer je je auto weer moet inleveren kan je het er ook weer aftrekken als ze er moeilijk om doen bij de leasemaatschappij.

iRacing Profiel

• Khil
En legaal, zolang je zijruiten minimaal 55% doorlaten. Helaas is niet elke garage daar even strict mee, boete is 240 ekkies |:( https://www.om.nl/onderwe...eer/autoruiten-blinderen/

Khil wijzigde deze reactie 10-12-2019 12:01 (19%)

• bustertje
  • Nu online
jeanj schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:26:
Ik ben ook met een zaak bezig, maar kom ook niet uit de voorwaarden van het waarborgfonds. Die wizard geeft mij geen uitsluitsel. Ook mijn verzekerings tussenpersoon is er niet duidelijk over.

Bij mij is iemand doorgereden na mij te hebben aangereden. Ik heb aangifte gedaan, maar heb geen getuigen, ik heb wel een foto van de auto/kenteken van de dader, ik zat in de auto toen het gebeurde. Ik heb verder geen getuigen.

Simpele vraag, kom ik in aanmerking voor een vergoeding door het waarborgfonds. Wie kan hier antwoord opgeven, en uitleggen waarom wel of niet.
Helaas niet, er moet een tweede getuige zijn die kan verklaren wat er is gebeurd.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:16
Khil schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:58:
[...]

En legaal, zolang je zijruiten minimaal 55% doorlaten. Helaas is niet elke garage daar even strict mee, boete is 240 ekkies |:( https://www.om.nl/onderwe...eer/autoruiten-blinderen/
FYI de achterste zijruiten mag je zelfs helemaal ondoorzichtig maken, die percentages die jij noemt gelden voor de voorste zijruiten, je kan ook legaal je achterruit compleet blinderen (je rechter buitenspiegel vervangt dan je binnenspiegel).

PalingDrone wijzigde deze reactie 11-12-2019 03:04 (6%)

DnB is Liquid

• Khil
Ah je hebt gelijk, had het woordje 'achter' gemist in Tru_lol's post

• Robsta86
steffeh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:19:
[...]

Ja dat scheelt zo weer over 48 maanden, super man! Bij mij is het 'voordeel' dat ik de dealers en LM wat tegen elkaar mag uitspelen. Wagenparkbeheerder gaat dan weer in de weer met die prijzen om te drukken. Ik zit zelf ook iets over budget, dus inderdaad hoe lager hoe beter :)

Sterkte met wachten :+
Het wachten duurt nu al lang.... :+ Jij inmiddels de knoop doorgehakt?

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:53

RvL

Get Perpendicular!!

Robsta86 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:20:
[...]

Tell me about it.

Ik wacht al 90 dagen, sinds 12-09, en moet nog 51 dagen wachten tot 31-01.... But who's counting :+

Heeft voor een deel ook te maken met het feit dat mijn huidige contract niet eerder afloopt dan 31-01-2020...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• steffeh
Robsta86 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:20:
[...]

Haha man, wil er nog niet eens over nadenken. Wacht nog op 1 offerte, ben nog aan het kijken wat een Ford Focus Wagon doet. Maar 99% kans dat het de cx30 wordt.

We hebben een kinderwens en ‘twijfelen’ over de ruimte in de cx30, maar zal echt wel prima lukken! Morgen krijg ik die offerte, als die veel goedkoper is dan twijfel ik nog even maar anders zet ik morgen de handtekening onder de cx30 8)

Heb je een indicatie wanneer ongeveer? Succes met wachten!

• bustertje
  • Nu online
steffeh schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:58:
[...]

Haha man, wil er nog niet eens over nadenken. Wacht nog op 1 offerte, ben nog aan het kijken wat een Ford Focus Wagon doet. Maar 99% kans dat het de cx30 wordt.

We hebben een kinderwens en ‘twijfelen’ over de ruimte in de cx30, maar zal echt wel prima lukken! Morgen krijg ik die offerte, als die veel goedkoper is dan twijfel ik nog even maar anders zet ik morgen de handtekening onder de cx30 8)

Die twee auto’s kun je toch niet vergelijken? ;)

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:27
Ben ik met @bustertje eens. Zijn 2 aparte wagens. Ik heb voor ons eerste kindje kwam extra een M6 SB gekocht vanwege de ruimte, zou niet meer zonder willen.

EDIT: het kan overigens goed, zijn genoeg mensen die dat doen en zelfs met minder.

Card Nox wijzigde deze reactie 11-12-2019 23:29 (21%)

• Robsta86
[...]

De verwachting is medio maart dus nog even geduld :z

Zelf had ik ook nog gekeken naar de Focus hatchback maar ik vind de stoelen echt niet fijn, en met de Mazda heb je een uniekere auto met een hele mooie lijst aan opties 8)

Ruimte is inderdaad wel een factor om rekening mee te houden wanneer je een concrete kinderwens hebt, maar wij zijn ook allemaal groot geworden terwijl veel van onze ouders toen waarschijnlijk ook geen overdreven ruime auto's hadden >:)

• m.lammers
[...]

Tegen de tijd dat het kind er is en de auto weer uit de lease gaat, is je spruit hoogstens een jaar of drie... En jij maakt je druk om ruimte? Hoeveel ruimte denk je wel niet nodig te hebben?

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:49
Ik heb nu een 3 sedan (welke van binnen groter is dan de cx30) en kom met een kleine wel ruimte te kort. Vooral het meenemen van zaken als kinderwagen e.d. zorgen dat de auto snel vol zit. Als ik dan nog wat extra wil meenemen gaat dan al eigenlijk niet meer. Als ik toen had geweten dat ik een kleine zou hebben nu, had ik de Focus gepakt. :)

Inventaris

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Een CX-30 zou prima moeten zijn voor een kleintje natuurlijk, er zijn hele volksstammen die het in een A of B segmenter doen. Tuurlijk zal een station praktischer zijn. Maar je neemt toch zoveel zooi mee als je aan ruimte hebt.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:40
Ik heb de Mazda3, met een kleintje van 10 maanden. Een midweek Centerparcs aan zooi paste prima. De helft van de zooi die je meezeult heb je eigenlijk toch niet nodig als je meer ruimte zou hebben

• bustertje
  • Nu online
Robsta86 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:03:
[...]

Zelf had ik ook nog gekeken naar de Focus hatchback maar ik vind de stoelen echt niet fijn, en met de Mazda heb je een uniekere auto met een hele mooie lijst aan opties 8)
Ik heb ze beide uitgebreid getest. Om die reden ook voor de Mazda 3 gekozen. Geen moment spijt.
Vind m echt een stuk dikker dan de Focus - die overigens erg goed stuurde!

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

sham27 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:37:
Maar je neemt toch zoveel zooi mee als je aan ruimte hebt.
Dit. Ik heb nu nog een station (Auris TS) en die gaat met vakanties helemaal vol incl. dakkoffer :P Voordeel is dan wel dat je bijv. geen wasje hoeft te draaien op vakantie omdat je zo ongeveer de hele garderobe van je kleintje mee kunt nemen. Maar samen met mijn zus en ouders gingen we altijd in een oude Mazda 323 op vakantie en dat paste prima al moet je dan bijv. een keertje wassen op vakantie :)

Zelf twijfel ik overigens ook nog tussen de CX30 en de Toyota Corolla TS. Maar dan voornamelijk vanwege de beenruimte achter en de automaat. Die Corolla klinkt wel als een opgevoerde scooter als je het gas vol intrapt :+ maar eenmaal op snelheid hoor je die motor helemaal niet meer. Nu is de CX30 ook wel redelijk stil, maar met 130 op de snelweg vond ik dat er wel een irritant roffeltje doordreunde in het interieur. Maar goed straks mag je toch maar 100.... keuzes keuzes ;)

iRacing Profiel

• steffeh
Robsta86 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:03:
[...]

De verwachting is medio maart dus nog even geduld :z

Ruimte is inderdaad wel een factor om rekening mee te houden wanneer je een concrete kinderwens hebt, maar wij zijn ook allemaal groot geworden terwijl veel van onze ouders toen waarschijnlijk ook geen overdreven ruime auto's hadden >:)
Wij kijken naar de Wagon, vind hem van buiten wel heel gaaf, maar van binnen 'meh'. En inderdaad: de stoelen zijn echt minder fijn dan de Mazda. De Focus is full option met een ST-line goedkoper dan de Mazda op dit moment, maakt het wel erg lastig om te kiezen >:)

Komt voornamelijk door het brandstofcomponent die (in mijn ogen) te hoog wordt berekend.

We denken ook wel dat het lukt wat betreft ruimte, maar wat meer behulpzaam zal gaan als je een berg aan zooi moet mee gaan slepen op bijvoorbeeld vakantie.

De focus is simpelweg praktischer en voorbereid op 'alle incidentele gebeurtenissen' zoals vakanties, mensen mee, zooi mee enz. Direct de maar: ook dat zal wel los lopen in een CX30.
chaoscontrol schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:35:
Ik heb nu een 3 sedan (welke van binnen groter is dan de cx30) en kom met een kleine wel ruimte te kort. Vooral het meenemen van zaken als kinderwagen e.d. zorgen dat de auto snel vol zit. Als ik dan nog wat extra wil meenemen gaat dan al eigenlijk niet meer. Als ik toen had geweten dat ik een kleine zou hebben nu, had ik de Focus gepakt. :)
Hoe zit je met een maxicose en dergelijke op de achterbank? Is dat te doen? Wij zijn 1.93 en 1.83 lang, stoel zal denk ik iets naar voren moeten? Wel heeft de CX30 natuurlijk een grotere kofferbak doorgang dan een sedan, zou dat nog uitmaken?

• CollisionNL
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11:33
Goedenavond! Vorige week ben ik de troste eigenaar geworden van een Mazda MX-5 NC-2 Roadster uit 2010. Door mijn leaseauto miste ik het 'echte' rijden en sleutelen en de MX-5 als vlot, klein cabriotje paste precies in mijn wens.

Nu staan er best wat zaken op de planning om aan te pakken maar ik wil eerst zorgen dat hij perfect loopt en heb daarom alvast de remvloeistof, luchtfilter, motorolie en oliefilter vervangen.

Hij rijd naar mijn mening als een zonnetje maar ik heb niet echt een vergelijking. Hij start goed, loopt mooi stationair.

Voor mijn gevoel is hij onder de 2500 toeren wat braaf maar in de hogere toeren gaat hij als een jecko.

Nu merk ik wel dat hij behoorlijk hoge toeren: > 3500 draait als ik op de snelweg 120 rijd. Is dit normaal kan ik hier iets aan doen?

Km stand: 75.000
Motor: 1.8
Handgeschakeld 5 versnellingen.

• D_Jeff
@CollisionNL Welkom hier :)

Even uit nieuwsgierigheid: Is dit de allereerste Mazda?

• CollisionNL
@D_Jeff Ja! Wel ervaring met sleutelen aan auto's maar dat waren Toyota's of VW.

EDIT:

Foto voor wie geïnteresseerd is:
MX-5

CollisionNL wijzigde deze reactie 13-12-2019 10:52 (56%)
Reden: Foto toegevoegd

• SkullboyNL
@CollisionNL

Ik heb zelf geen ervaring met de NC maar wel met de NA en NB maar ik kan vast je vragen wel beantwoorden.
Voor mijn gevoel is hij onder de 2500 toeren wat braaf maar in de hogere toeren gaat hij als een jecko.
Dat klopt de motor in een NC is een atmosferische motor dus zonder turbo. Atmosferische motoren hebben onderin wat minder kracht. Je zal ook merken dat de auto veel sportiever rijd als je hogere toeren rijd. Trek de auto maar is een keer goed door als hij warm is. Je zal merken dat hij power blijft houden tot aan de toeren begrenzer. Zelf vind ik het erg leuk om tussen de 5000 en 7000 rmp te rijden dan verbruikt hij wel wat meer maarja autorijden is ook een hobby van mij dus dat mag wel wat geld kosten. Ook kunnen de blokken van een MX5 best wat hebben dus wees niet bang om hem af en toe is goed op zijn staart te trappen.
Nu merk ik wel dat hij behoorlijk hoge toeren: > 3500 draait als ik op de snelweg 120 rijd. Is dit normaal kan ik hier iets aan doen?
Het klopt dat de MX5 wat meer toeren maakt dan een gemiddelde auto. De mx5 heeft een kortere overbrenging waardoor hij wat sportiever/ sneller aan voelt. Dit is alleen aan te passen door een andere overbrenging te monteren. Maar dat beveel ik niet aan.

iRacing Profiel

• CollisionNL
@SkullboyNL

Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
SkullboyNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:52:
Dat klopt de motor in een NC is een atmosferische motor dus zonder turbo. Atmosferische motoren hebben onderin wat minder kracht. Je zal ook merken dat de auto veel sportiever rijd als je hogere toeren rijd. Trek de auto maar is een keer goed door als hij warm is. Je zal merken dat hij power blijft houden tot aan de toeren begrenzer. Zelf vind ik het erg leuk om tussen de 5000 en 7000 rmp te rijden dan verbruikt hij wel wat meer maarja autorijden is ook een hobby van mij dus dat mag wel wat geld kosten. Ook kunnen de blokken van een MX5 best wat hebben dus wees niet bang om hem af en toe is goed op zijn staart te trappen.
Helemaal mee eens, het is ook echt een hobby auto aangezien ik voor veel KM's mijn lease auto pak. Ik denk dat ik nog te terughoudend ben geweest met het gaspedaal maar goed ik heb hem ook pas net. Dit weekend ga ik touren dus dan gaan we er voor! (wel met warm blok natuurlijk). Het verbruik neem ik voor lief maar ik wilde zeker weten dat het klopt.
Het klopt dat de MX5 wat meer toeren maakt dan een gemiddelde auto. De mx5 heeft een kortere overbrenging waardoor hij wat sportiever/ sneller aan voelt. Dit is alleen aan te passen door een andere overbrenging te monteren. Maar dat beveel ik niet aan.
Daar is dan niks aan te doen! Ik zal ook niet veel snelweg rijden maar het viel mij op. Het verschil tussen 100 en 120kmu qua toeren is wel echt merkbaar. Zolang het hoort vind ik het prima, waarschijnlijk zal het grootste verbruik toch echt door mijn rechtervoet komen en niet de hoge toeren. O-)

• SkullboyNL
Een MX5 lijkt mij ook niet echt een auto om dagelijks lange stukken mee te rijden. Voor dagelijks verkeer heb ik Mazda 6 2.2d uit 2015 lekker stil en zuinig en voorzien van alle luxe die ik maar kan wensen. Daarbij voor de hobby een mx5 NA en NB en nog een Porsche 944 uit 85. En die hobby auto's verbruiken allemaal te veel voor dagelijks gebruik. (Zal ook wel een beetje aan mij zelf liggen :P)

iRacing Profiel

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:50
Heeft er iemand hier i-Activsense met een handbak? Ik kan erg weinig vinden wat dat pakket in de praktijk nou brengt. 360 graden camera lijkt me fijn. Traffic Jam Assist ook, maar met een handbak heb je daar vermoedelijk weinig aan? Dan is €1000 (zou me iedere maand €18 euro kosten in lease) wel veel natuurlijk.

Gisteren nog een keer in de 3 SkyActive-X gereden. Helaas dit keer een automaat en sedan. Nu wel erg mixed feelings, zo super reed die niet, ook qua wegligging niet. Adaptive CC met lane assist op de snelweg wel erg prettig. De hud is fantastisch. Navi/infotainment wel erg mwah.

• bustertje
  • Nu online
Stiggy schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:35:
Heeft er iemand hier i-Activsense met een handbak? Ik kan erg weinig vinden wat dat pakket in de praktijk nou brengt. 360 graden camera lijkt me fijn. Traffic Jam Assist ook, maar met een handbak heb je daar vermoedelijk weinig aan? Dan is €1000 (zou me iedere maand €18 euro kosten in lease) wel veel natuurlijk.

Gisteren nog een keer in de 3 SkyActive-X gereden. Helaas dit keer een automaat en sedan. Nu wel erg mixed feelings, zo super reed die niet, ook qua wegligging niet. Adaptive CC met lane assist op de snelweg wel erg prettig. De hud is fantastisch. Navi/infotainment wel erg mwah.
Ik heb hem zonder i-Activesense en vind hem echt een draak om te parkeren (woon in een stad).

Navi/infotainment is even wennen maar vind ik wel OK. Anders kun je altijd Carplay gebruiken.

• Stiggy
bustertje schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:05:
[...]

Ik heb hem zonder i-Activesense en vind hem echt een draak om te parkeren (woon in een stad).

Navi/infotainment is even wennen maar vind ik wel OK. Anders kun je altijd Carplay gebruiken.
Op een rondje van 40 minuten stuurde de navi mij 2x de verkeerde kant in om je dan bij de eerst rotonde 180 graden te laten draaien (wtf?). Maar belangrijker: geen goede traffic info: dus op vrijdagmiddag over de drukste wegen in de stad. Niet handig.

Carplay kan, maar weer minder handig op lange ritten door europa (geen roaming in Zwitserland bv bij T-Mobile). En de verhalen over de HUD zijn erg wisselend: bij sommige mensen werkt hij wel als je Carplay gebruikt (maar geen navi-instructies), bij andere werkt de verkeersbordherkenning ook niet meer. MBUX spreekt dan toch wel erg voor een Mercedes A, al heeft die weer andere nadelen.

Verkoper zei overigens dat hij zelf i-Activesense niet zou nemen icm met een handback omdat je dan in principe 1000 euro betaald voor een 360 graden camera. En dat vond hij buiten proportie (ik ook wel wat ja). En geen Skyactive-X met automaat nemen vond hij, die combinatie is niet optimaal en haalt niet alles uit de motor (ben ik ook wel met hem eens na die proefrit).

• Khil
mx5 is ook niet voor snelweg maar voor dijkjes, rondje ijsselmeer, ardennen, whiskytour Schotland met je beste vriend, etc.

mx5 O+

Khil wijzigde deze reactie 14-12-2019 16:41 (19%)

• D_Jeff
@Stiggy Check.
Het systeem zal je vragen om te schakelen.

Vergeleken met de 'basic CC' van zeg 10 - 15 jaar terug, verbreekt het koppelingspedaal niet meer de CC stand. Alleen de Cancel knop of rempedaal ;)

• Stiggy
@D_Jeff Maar wat doet het TJA systeem dan nog precies?

• D_Jeff
@Stiggy remmen, gasgeven en stuurcorrecties. An sich zou je niets hoeven te doen als je de 2e of 3e versnelling aanhoudt.

Na de file: 100km/h kan (in 3e versnelling), maar geeft wel een hoop toeren :+

• Stiggy
@D_Jeff Oke dat is toch wel geining. Volgens mij had ik in een test gezien dat de 3 sowieso lange versnellingen had en dat je in 2 al over de 100 kan. :o

Maar hij stuurt dus echt achter de voorganger aan?

• steffeh
Stiggy schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:53:
@D_Jeff Oke dat is toch wel geining. Volgens mij had ik in een test gezien dat de 3 sowieso lange versnellingen had en dat je in 2 al over de 100 kan. :o

Maar hij stuurt dus echt achter de voorganger aan?
Klopt! De motor heeft een vrij lange adem. Is wel leuk om mee te werken op invoegstroken en ff snel tempo te maken ( dus zonder te hoeven schakelen ), is wel vrij relax.

Mazda Zwolle wist mij vertellen dat het zelfs in de 1e versnelling werkte met Traffic Jam Assist. Nog niet getest.

Bij mij de kogel ook door de kerk; Mazda CX30 polymetal grey Luxury met I-activesense wordt besteld inclusief trekhaak 8)

• Robsta86
Mooi werk @steffeh . Kunnen we nu samen wachten op precies dezelfde configuratie :)

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01 22:48
Twee weken geleden mijn Mazda 6 Sportbreak uit 2012 verkocht. Gekeken naar een BMW 3-serie, Mazda CX-30 en de CX-5 maar uiteindelijk vorige week gewoon weer een Mazda 6 gekocht.
Ditmaal een 2018 model in Signature uitvoering. Van buiten nog grotendeels hetzelfde op de neus na die veel gaver is. Het interieur is een klasse apart qua afwerking en materialen. En het rijdt ook echt anders. Comfortabeler en stiller maar nog steeds een rijdersauto. Echt blij mee!

• Khil
Vanwaar de upgrade, new car smell fade? Niks mis met een 6 uit 2012... :9

Khil wijzigde deze reactie 15-12-2019 16:10 (48%)

• Crodanf
  • Registratie: augustus 2019
  • Niet online
@Stiggy: Ik heb het i-Activesense pakket i.c.m. handbak. De TJA (eigenlijk CTS / "Cruising and Traffic Support") werkt tussen 25 en 60 km/u, dat is inderdaad vrij beperkt. Wanneer je daar echter tussen zit doet hij zijn werk heel goed, je kunt ook vrij schakelen zonder dat hij stopt zoals oudere cruise control systemen dat vaak doen (je krijgt daar ook meldingen voor naast de gewone schakelindicator).
Ander voordeel is inderdaad de 360 graden camera, in de stad en op krappe parkeerplaatsen een hele fijne toevoeging.
Daarnaast: FCTA, dat doet hetzelfde als Rear Cross Traffic Alert maar dan aan de voorkant. Hiermee zie je bij het voorwaarts uitrijden het verkeer om de hoek. Ook weer in stadssituaties een heerlijke toevoeging.
Het automatisch remmen bij achteruit rijden (RCTB en SCBS-R) heeft niet veel toegevoegde waarde naar mijn idee, hoewel de 3 naar achter inderdaad slecht zicht heeft, kun je nog steeds alles zien aankomen door de combinatie van camera's en dodehoek detectie.
Het DAA systeem heb ik nog geen melding zien geven. Ik weet van mijn vorige 3 waar alleen de basisversie van dat systeem inzat (hetzelfde als de huidige 3 zonder i-Activsense) dat het nogal overactief was. Daardoor had ik het altijd uit staan. Deze nieuwe met camera lijkt wel goed te werken.

Ik rij zelf heel weinig file en omdat ik ook een handbak wilde heb ik het pakket ook echt niet voor de TJA/CTS gekocht. De 360 graden camera en de FCTA zijn het voor mij op zichzelf al meer dan waard. De rest van de functies zijn extra's.

Over de navigatie: Ik was ook teleurgesteld dat ze met deze generatie de live services gestopt hebben. Bij het vorige systeem was dit in abonnementsvorm gewoon beschikbaar, daar kreeg je ook dingen als een fatsoenlijke POI search en brandstofprijzen bij. het huidige alternatief is carplay of AA gebruiken. Dat werkt echter niet met de HUD (verkeersbord herkenning blijft wel werken). Het gerucht gaat dat er wel een nieuwe versie van de live services gaat komen, echter in een later stadium. Het is dan wel de vraag of de huidige auto's dat ook als upgrade zullen krijgen; het zou namelijk een 4g gebaseerd systeem zijn ipv via de wifi hotspot van je telefoon. Dat zou betekenen dat er nog ergens een SIM kaart in de auto zou moeten, tenzij ze de SIM van het E-Call systeem kunnen hergebruiken daarvoor.

• Stiggy
@Crodanf Hey bedankt voor deze uitgebreide beschrijving! Daar heb ik wat aan, info is moeilijk te vinden. Folders vertellen weinig en de dealer weet vaak ook niet al te veel. FCTA kan ik me nog steeds niet al te veel bij voorstellen, zo iets heb ik nu ook niet echt behoefte aan. Ik heb wel besloten dat als ik een Mazda 3 pak (ben er nog steeds niet uit haha) ik dan toch i-Activesense pakket erbij pak. Jouw beschrijving heeft zeker geholpen met die keuze!

Zaterdag nog eens in de Mercedes A gereden (zowel A160 als A180). Dat MBUX systeem is wel wat anders zeg. Auto heeft inderdaad een eigen sim en 3 jaar gratis live services. Traffic, POI, over the air kaart updates (voor het benelux deel), app waarmee je dingen op afstand kune doen, etc. Voice control doet het ook echt (de eerste auto die me verstaat haha). In de Mazda lukte het niet echt. Klopt het dat je niet in 1x kunt zeggen "navigeer naar hertog jan van lindelaan 34 in Hupsaflups?". Volgens mij moet je eerst met voice door de menu structuur heen? (niet lang genoeg gehad om het goed uit te zoeken).

Jammer jammer jammer dat je geen panoramadak in de 3 kunt krijgen, anders was mijn keuze makkelijk. Nu, met de (voor mij) andere nadelen is de keuze lastig.
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True