@
Stiggy: Ik heb het i-Activesense pakket i.c.m. handbak. De TJA (eigenlijk CTS / "Cruising and Traffic Support") werkt tussen 25 en 60 km/u, dat is inderdaad vrij beperkt. Wanneer je daar echter tussen zit doet hij zijn werk heel goed, je kunt ook vrij schakelen zonder dat hij stopt zoals oudere cruise control systemen dat vaak doen (je krijgt daar ook meldingen voor naast de gewone schakelindicator).
Ander voordeel is inderdaad de 360 graden camera, in de stad en op krappe parkeerplaatsen een hele fijne toevoeging.
Daarnaast: FCTA, dat doet hetzelfde als Rear Cross Traffic Alert maar dan aan de voorkant. Hiermee zie je bij het voorwaarts uitrijden het verkeer om de hoek. Ook weer in stadssituaties een heerlijke toevoeging.
Het automatisch remmen bij achteruit rijden (RCTB en SCBS-R) heeft niet veel toegevoegde waarde naar mijn idee, hoewel de 3 naar achter inderdaad slecht zicht heeft, kun je nog steeds alles zien aankomen door de combinatie van camera's en dodehoek detectie.
Het DAA systeem heb ik nog geen melding zien geven. Ik weet van mijn vorige 3 waar alleen de basisversie van dat systeem inzat (hetzelfde als de huidige 3 zonder i-Activsense) dat het nogal overactief was. Daardoor had ik het altijd uit staan. Deze nieuwe met camera lijkt wel goed te werken.
Ik rij zelf heel weinig file en omdat ik ook een handbak wilde heb ik het pakket ook echt niet voor de TJA/CTS gekocht. De 360 graden camera en de FCTA zijn het voor mij op zichzelf al meer dan waard. De rest van de functies zijn extra's.
Over de navigatie: Ik was ook teleurgesteld dat ze met deze generatie de live services gestopt hebben. Bij het vorige systeem was dit in abonnementsvorm gewoon beschikbaar, daar kreeg je ook dingen als een fatsoenlijke POI search en brandstofprijzen bij. het huidige alternatief is carplay of AA gebruiken. Dat werkt echter niet met de HUD (verkeersbord herkenning blijft wel werken). Het gerucht gaat dat er wel een nieuwe versie van de live services gaat komen, echter in een later stadium. Het is dan wel de vraag of de huidige auto's dat ook als upgrade zullen krijgen; het zou namelijk een 4g gebaseerd systeem zijn ipv via de wifi hotspot van je telefoon. Dat zou betekenen dat er nog ergens een SIM kaart in de auto zou moeten, tenzij ze de SIM van het E-Call systeem kunnen hergebruiken daarvoor.