"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Dit zijn geen spiegels maar camera’s. Ik verwacht dat op het produktiemodel wel gewoon spiegels zullen zitten.Fordox schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:18:
Hmm. Die platte kont en de zijspiegels in deze uitvoering zijn niet helemaal mijn ding.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
De trekhaak zelf is niet zo ingewikkeld, de bumper en de achterlichten moesten worden verwijderd, maar was relatief simpel.
Wat betreft de kabelset was het meeste plug en play, al moesten er wel in de bestaande bekabeling geknipt worden bij 2 draden. Daar moesten dan AMP stekkers opgemaakt worden zodat de trekhaak kabelset ertussen kon. De juiste AMP tang was een must. Daarnaast moest de kabel eerst gezocht worden met behulp van een multimeter en het aan en uitzetten van de betreffende lamp die er bij hoorde. Dat was het meeste gedoe eigenlijk. Verder nog wat interieurdelen verwijderd om een kabel naar de zekeringkast bij de bestuurder te krijgen.
Daarnaast had ik al een tijdje last van rammelende speakers als ik wat bas gebruikte. Ik vreesde voor kapotte speakers of een rammel in het interieur, maar had nooit iets kunnen vinden. Omdat we toch al bezig waren meteen op onderzoek uit gegaan. Na het interieur van de deur en de speaker uit de deur te halen kwamen we er achter dat er een soort van flapje los was geraakt van het frame van de speaker (zie foto) en klapperde als er wat bas in de muziek zit. Het zat helemaal rondom los bij beide speakers in de voordeuren. De lijm had niet losgelaten, maar de verf was van het metalen deel van speaker gekomen omdat er roest onder gekomen was. De flap zat dus nog aan een laag verf in feite. We hebben de boel weer vastgezet met montage kit.
Vandaag de speakers getest en het werkt weer perfect!
Het loslaten van die speakers schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn. Heb meerdere gevallen langs zien komen op het internet.
Edit: Voor het opzoeken van onderdelennummers vond ik deze site heel handig: https://parts.mazdausa.com/
Alles is per model en onderdelengroep te vinden met schema's etc.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kh0pDfvWNpkPAUV87cQ0rdCu.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door williewimp op 22-04-2025 21:11 ]
https://www.autoblog.nl/n...azda-ook-voor-ons-7100433
Toch wel mooi design. Alleen niet zo'n fan van de spiegels. Ziet er onnodig gecompliceerd uit.
Dat scherm......
[ Voor 31% gewijzigd door Mick3112 op 23-04-2025 12:44 ]
Ben benieuwd hoe hij hier in de markt gezet wordt. Nederland heeft denk ik eerder behoefte aan EV's van kleiner formaat, maar wellicht dat de prijs dermate interessant is dat dit een topper kan worden.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Helaas de preview in Nieuwegein gemist last minute maar heb met de dealer af kunnen spreken dat ik de bestelling kan cancelen als hij toch niet bevalt na een proefrit.
De eerste modellen zouden volgende maand in Antwerpen moeten staan en proefritten vanaf juni heb ik begrepen.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Juni klinkt snel? Dan zou de levering ook al eerder op gang komen misschien?Csotranme schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:42:
Het is nog ff onderhandelen met de baas (lang verhaal) maar met een beetje mazzel kan ik eind volgende week een 6e Takumi Plus short range bestellen ter vervanging van de Toyota Yaris.
Helaas de preview in Nieuwegein gemist last minute maar heb met de dealer af kunnen spreken dat ik de bestelling kan cancelen als hij toch niet bevalt na een proefrit.
De eerste modellen zouden volgende maand in Antwerpen moeten staan en proefritten vanaf juni heb ik begrepen.
Onderweg dus:
YouTube: The new Mazda 6e is ready to conquer Europe.
[ Voor 9% gewijzigd door AMARONE op 24-04-2025 23:59 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Hoe lang heb je over het installeren van die trekhaak gedaan? Vooraf heb je denk ik wel al gekeken hoe het moest?williewimp schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:46:
Gisteren samen met mijn broer een trekhaak gemonteerd onder mijn Mazda 3 (BM) sedan. Het laten doen kostte ongeveer 1000 euro en een losse kit met afneembare trekhaak en model specifieke kabelset was 500 euro. Dus toch maar de moeite genomen.
De trekhaak zelf is niet zo ingewikkeld, de bumper en de achterlichten moesten worden verwijderd, maar was relatief simpel.
Wat betreft de kabelset was het meeste plug en play, al moesten er wel in de bestaande bekabeling geknipt worden bij 2 draden. Daar moesten dan AMP stekkers opgemaakt worden zodat de trekhaak kabelset ertussen kon. De juiste AMP tang was een must. Daarnaast moest de kabel eerst gezocht worden met behulp van een multimeter en het aan en uitzetten van de betreffende lamp die er bij hoorde. Dat was het meeste gedoe eigenlijk. Verder nog wat interieurdelen verwijderd om een kabel naar de zekeringkast bij de bestuurder te krijgen.
Daarnaast had ik al een tijdje last van rammelende speakers als ik wat bas gebruikte. Ik vreesde voor kapotte speakers of een rammel in het interieur, maar had nooit iets kunnen vinden. Omdat we toch al bezig waren meteen op onderzoek uit gegaan. Na het interieur van de deur en de speaker uit de deur te halen kwamen we er achter dat er een soort van flapje los was geraakt van het frame van de speaker (zie foto) en klapperde als er wat bas in de muziek zit. Het zat helemaal rondom los bij beide speakers in de voordeuren. De lijm had niet losgelaten, maar de verf was van het metalen deel van speaker gekomen omdat er roest onder gekomen was. De flap zat dus nog aan een laag verf in feite. We hebben de boel weer vastgezet met montage kit.
Vandaag de speakers getest en het werkt weer perfect!
Het loslaten van die speakers schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn. Heb meerdere gevallen langs zien komen op het internet.
Edit: Voor het opzoeken van onderdelennummers vond ik deze site heel handig: https://parts.mazdausa.com/
Alles is per model en onderdelengroep te vinden met schema's etc.
[Afbeelding]
Overweeg zelf ook een trekhaak te installeren zodat ik hardlopen/fietsen/auto kan combineren naar het werk.
Ongeveer 4-5 uurtjes. Ik heb hulp gehad van mijn broer. Die is heel handig met auto's en heeft ooit een opleiding tot monteur voor graafmachines gedaan. Ik moet er ook wel meteen bij vertellen dat ik een hefbrug tot mijn beschikking had wat het een en ander wel wat makkelijker maakte. De bumper moest er af en als hij op de lift staat kun je beter bij de schroeven aan de onderkant en in de wielkast. Dan gaat het gewoon wat sneller. De trekhaak monteren is niet zo moeilijk. De kabelset is iets lastiger. Zorg dat je de handleiding van te voren goed door leest en zorg dat je het gereedschap paraat hebt die je nodig hebt. Als je er halverwege achter komt dat je een bepaald stuk gereedschap niet hebt is dat echt klote.hmk86 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:16:
[...]
Hoe lang heb je over het installeren van die trekhaak gedaan? Vooraf heb je denk ik wel al gekeken hoe het moest?
Overweeg zelf ook een trekhaak te installeren zodat ik hardlopen/fietsen/auto kan combineren naar het werk.
Ik heb de mijne bij olifant trekhaken besteld. Ze gebruiken kabelsets van Jaeger, op de site van jaeger staan de handleidingen er van. Koop een model specifieke kabelset, want een universele moet je zelf in elkaar knutselen, daar zou ik absoluut niet aan beginnen. Een specifieke set is gewoon veel makkelijker.
Als je twijfelt of je het zelf kunt zou ik je aanraden om heel goed te kijken naar wat er moet gebeuren en of je er vertrouwen in hebt dat je dat alleen af kan. Of zoek een vriend of kennis die er wat meer verstand van heeft ofzo.
https://www.olifanttrekhaken.nl/
https://www.jaeger-automotive.de/en/
Belangrijkste optie voor meesten vermoed ik, trekhaak elektronisch wegklapbaar € 1.500,-
Onverwacht in een traject gekomen voor een andere/betere baan en die gekregen maar daar zit geen lease bij.
Het wordt dus doorrijden met de Peugeot 208 en langzaamaan voor een vervanger van de 208 zoeken.
De Toyota lever ik in bij de huidige werkgever eind van de maand.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Balen (het zou vast genieten worden met de 6e), maar bovenal veel plezier met de nieuwe baan!Csotranme schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:38:
Hier gaat de Mazda 6e niet door....
Onverwacht in een traject gekomen voor een andere/betere baan en die gekregen maar daar zit geen lease bij.
Het wordt dus doorrijden met de Peugeot 208 en langzaamaan voor een vervanger van de 208 zoeken.
De Toyota lever ik in bij de huidige werkgever eind van de maand.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Gezien de leeftijd en de kosten om dit nog verder uit te laten zoeken, definitief de knoop doorgehakt... ze gaat definitief met pensioen... Afgelopen jaren zijn er al wel wat minder kostbare ingrepen geweest, maar nu de motor op random momenten uitvalt, is dit definitief het einde na 19 jaar trouwe dienst.
De kilometerstand is om en nabij de 325.500KM, zelf heb ik er 250.000KM mee gereden, in 2006 gekocht met 75.500KM op de teller. Het is mooi geweest.
De radio, zelf ooit later aangeschaft, er afgelopen zondag uitgehaald, deze Pioneer ga ik in de garage proberen te gebruiken. Het schermpje vertoont wat streepjes maar functioneert verder nog prima. Mogelijk met wat aanpassingen prima te gebruiken om de terras speakers buiten te bedienen.
De winterbanden gaan mee met de Mazda, de velgen waren origineel, maar zwaar gehavend. De zomerset zoals op de foto te zien, Wolfrace 15", exact type weet ik zo niet meer, zien er op wat gebruikelijke slijtage nog aardig uit. Deze worden dan ook door Keijzer in Helmond weer aan mij terug gegeven, zodat ik ze (misschien) nog een 2e leven elders kan geven...
Foto uit betere tijden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SXNisG064UcbDBWXTyIJiOZm.jpg?f=user_large)
De opvolger...
Serieus al een tijd naar een vervangende (recente) Mazda's zitten kijken, maar de prijsklasse is op dit moment net te hoog en daarom is er een jonge en nette import Kia Cee'd uit 2017 onderweg, De Kia Cee'd komt eveneens bij Keijzer vandaan, uit de showroom van occasions, de restwaarde van de Mazda wordt door Keijzer omgezet in een trekhaak. Iets wat ik bij de Mazda, los van de leeftijd, totaal niet interessant vond.
Dan komt het volgende...
Gezien ik ook een van de auteurs in dit topic ben, zou ik graag deze eer aan iemand anders overdragen.
Interesse als auteur? Reageer dan...
Mvg,
Remy
* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris
Ooh wat zonde, mijn ouders hadden ooit een 323F Automaat GLX in die kleur. Hele fijne auto.remy007 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:29:
Mijn Mazda 323F Fastbreak GLX uit 1997 heeft het definitief begeven... motor wordt warm en klapt eruit, ook tijdens het rijden...
Gezien de leeftijd en de kosten om dit nog verder uit te laten zoeken, definitief de knoop doorgehakt... ze gaat definitief met pensioen... Afgelopen jaren zijn er al wel wat minder kostbare ingrepen geweest, maar nu de motor op random momenten uitvalt, is dit definitief het einde na 19 jaar trouwe dienst.
De kilometerstand is om en nabij de 325.500KM, zelf heb ik er 250.000KM mee gereden, in 2006 gekocht met 75.500KM op de teller. Het is mooi geweest.
De radio, zelf ooit later aangeschaft, er afgelopen zondag uitgehaald, deze Pioneer ga ik in de garage proberen te gebruiken. Het schermpje vertoont wat streepjes maar functioneert verder nog prima. Mogelijk met wat aanpassingen prima te gebruiken om de terras speakers buiten te bedienen.
De winterbanden gaan mee met de Mazda, de velgen waren origineel, maar zwaar gehavend. De zomerset zoals op de foto te zien, Wolfrace 15", exact type weet ik zo niet meer, zien er op wat gebruikelijke slijtage nog aardig uit. Deze worden dan ook door Keijzer in Helmond weer aan mij terug gegeven, zodat ik ze (misschien) nog een 2e leven elders kan geven...
***members only***
Foto uit betere tijden:
[Afbeelding: Mazda 323F]
De opvolger...
Serieus al een tijd naar een vervangende (recente) Mazda's zitten kijken, maar de prijsklasse is op dit moment net te hoog en daarom is er een jonge en nette import Kia Cee'd uit 2017 onderweg, De Kia Cee'd komt eveneens bij Keijzer vandaan, uit de showroom van occasions, de restwaarde van de Mazda wordt door Keijzer omgezet in een trekhaak. Iets wat ik bij de Mazda, los van de leeftijd, totaal niet interessant vond.
Dan komt het volgende...
Gezien ik ook een van de auteurs in dit topic ben, zou ik graag deze eer aan iemand anders overdragen.
Interesse als auteur? Reageer dan...
Mvg,
Remy
Jammer dat het einde bereikt is, maar ook niet heel gek na bijna 30 jaar dienst, waar de diagnose van problemen al net zo duur is als de waarde van de auto.
Heel veel plezier met de CD gewenst!
(Helaas heeft author overnemen niet heel veel nut gezien onze laatste Mazda er over een jaar uit gaat)
Zeker, het zat er al aan te komen, was eerder wanneer dan of... Had ook al jaren geleden besloten om de 323 op te rijden.Martin.Air schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:13:
[...]
Ooh wat zonde, mijn ouders hadden ooit een 323F Automaat GLX in die kleur. Hele fijne auto.
Jammer dat het einde bereikt is, maar ook niet heel gek na bijna 30 jaar dienst, waar de diagnose van problemen al net zo duur is als de waarde van de auto.
Heel veel plezier met de CD gewenst!
(Helaas heeft author overnemen niet heel veel nut gezien onze laatste Mazda er over een jaar uit gaat)
Restwaarde was minimaal en zolang de jaarlijkse kosten niet te werden nog te doen.
De Kia kan ik deze vrijdag ophalen, trekhaak zit er morgen op en de leenauto kan ik morgenavond al wegbrengen. Vrijdagochtend nog een aantal uren thuiswerken, zodat de collega's op kantoor even kunnen pauzeren en dan in de middag Kia ophalen.
* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris
Wat een beauty is en blijft de 3 sedan.DatBassie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:52:
Vorige week woensdag 7 mei eindelijk mijn eigen Mazda3 kunnen ophalen! Na 5 maanden wachten en 5 jaar hopen dat de dag zou komen
Het is een sedan in Platinum Quartz, Takumi plus schuifdak, X-motor met automaat (leasebak, filebak...). Tot nu toe erg blij mee!
[Afbeelding]
Heb er zelf ook 4 jaar in mogen rijden. Blijft van binnen en van buiten m'n favoriete auto van alle auto's die ik heb gereden. Volgend jaar weer tijd voor een nieuwe leasebak, dus ik houd het nieuws over de Mazda 6e zeker in de gaten.
@DatBassie Heel veel rijplezier ermee!
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Zelf heb ik een leaseauto (met privegebruik), maar voor mijn wederhelft ben ik op zoek naar een occasion en een Mazda 2 (model 2015-2020) staat zeker op mijn shortlist. Gewoon omdat ik t een mooie auto vind, specifiek de GT-M modellen (in het rood
We verwachten sowieso 3x per maand een reis van totaal 200km te moeten maken. Daarnaast misschien lokaal wat boodschapjes. Al met al geen groot aantal KM's dus. We zullen waarschijnlijk de meeste prive KM's met mijn leaseauto invullen (zoals vakanties e.d.)
Ik zie veel Mazda 2 occasions op de verschillende sites.
-Hoeveel waarde moet ik aan de 'logische' KM stand hechten (meestal vanwege import-auto). Als de auto al een paar jaar in NL probleemloos rondrijdt met gedocumenteerd onderhoud, lijkt mij de (meestal onbekende) buitenlandse voorgeschiedenis niet zo'n groot probleem?
-Wat zijn de zwakke punten?
-Wat moet ik zwaarder wegen, KM of leeftijd, dus bijvoorbeeld 2015 met 125.000KM op de teller of 2018 met 180.000km op de teller.
Ja en afdingen is ook een ding
Volgens mij zijn er niet echt hele noemenswaardige zwakke punten. Ik heb er zelf een uit nov 2016 met inmiddels 112 000 op de teller.
tips uit eigen ervaring:
Als je een proefrit doet even goed aanvoelen hoe hij remt. Auto heeft toch wel ergens tussen de 40-50 K KM nieuwe schijven voor nodig. Ik kocht de mijne bij 79K en moest na een jaar wel aan nieuwe remmen en voorbanden aan de voorkant.
De auto kan last hebben van een wat plakkerig stuurgevoel. De eerste millimeters vanaf het midden punt voelen hierdoor wat stroef aan, waardoor kleine correcties wat geforceerd aanvoelen. Dit kan je laten oplossen door bij de garage het stuurhuis te laten doorsmeren. Dat kostte mij iets van 150 euro, maar is wel een grote verbetering.
Behoudens dat is de auto in de 33 000 Km dat ik er mee gereden heb foutloos geweest.
De mijne heeft geen Apple carplay of Android auto. Latere modellen volgens mij wel.
Wij rijden ook een Mazda 2 uit 2017. Het 90PK model, in het rood
Wij hebben eigenlijk geen noemenswaardige problemen met de auto gehad. Alleen de condenser van de airco is (onder garantie) vervangen, dat schijnt een zwak punt te zijn. Check dus of de airco wel echt goed koud wordt tijdens een proefrit.
Ook rolt een van de autogordels achterin wat lastig op, dat schijnt ook een typisch 2 puntje te zijn.
Maar motorisch dikke prima. Deze eerdere modellen hebben volgens mij een kortere eerste versnelling dan de upgrade, waardoor hij bij het stoplicht (in ieder geval voor je gevoel) echt lekker van je plek komt. De lage gewicht helpt daar natuurlijk ook bij.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Het enige dat ik mis aan de auto is een adaptive cruise control.
Android auto kun je er gemakkelijk zelf in bouwen door de USB module te vervangen (je moet niet bang zijn om de infotainment systeem uit het dashboard te halen. Maar er zijn ook genoeg tentjes die dat voor je willen inbouwen).
Ook heb ik een simpele armsteun gekocht die je in de bekerhouder kan zetten, dat rijdt toch wat prettiger.
Plakkerig stuur heb ik ook, die moet ik nog laten smeren. Verder staat mijn stuur uberhaupt een klein tikje naar links als ik rechtdoor wil rijden, die moet (denk ik) software matig bijgesteld worden. En ook de badge op het stuur is bij mij versleten (ook een bekend probleem). Het hele stuursysteem is dus niet perfect, maar niet dealbrekend.
Ook kun je even kijken naar de software versie die er op staat. De meest recente is iets van 74.xxx.xxx. Als ie begint met een ander getal is het niet slecht, maar wel iets dat je gefixt wil hebben voordat je 'm koopt van een dealer.
Afdingen kun je doen op basis van al deze puntjes.
De auto is verder echt een heel mooie machine
De auto is ook zeer betrouwbaar. Zolang er geen dingen overduidelijk mis zijn, heb je er geen miskoop aan.
KM stand zal allemaal wel prima zijn, ik verwacht niet dat een teller terug is gedraaid of is vervangen.
Ikzelf had de keuze tussen een auto uit 2021 met 115k op de teller of een 2018 met 80k op de teller, ik ben toch voor het oudere model gegaan. Dat komt omdat ik 'm heel graag in het grijs wilde in plaats van blauw
Tenzij leeftijd en km stand dicht bij elkaar staan, zou ik kiezen voor de lagere km stand. Als ze dichterbij zijn dan 30-40km dan zou ik de nieuwere nemen.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Persoonlijk had ik met de 90pk niet echt problemen, maar wel dat de 5 versnellingen te weinig zijn. Ik zou dus zoeken naar een 6 versnellingen versie. Dat betekent ofwel een 115pk, of een recentere 90pk.
De 6bak rijd echt wat rustiger en zuiniger.
Het enige echte aandachtspunt zou ik het scherm van de multimedia benoemen, doordat de Home knop links boven zit drukken mensen daar best vaak, waardoor het scherm daar "barst".
Kijk of je het erg vindt of niet, ik gebruikte het touchscreen nooit dus had er niet zo'n last van.
Leuk weetje, AndroidAuto is (bekabeld) gewoon door de dealer in te bouwen. Dus als je dat wil maar de auto het niet heeft hoeft het geen deal breaker te zijn. Je zou ook een Ali Express kitje kunnen doen (of aangepaste software) maar die draaien niet net zo soepel als het origineel.
Ja. besteld half april. Dealer geeft aan te verwachten de auto eind september / begint oktober binnen te krijgen en 2e week oktober te kunnen leveren. Leasemaatschappij gaf aan eind oktober binnen en eerste week november leveren.AMARONE schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:46:
Meer mensen de 6e al besteld en iets gehoord van de dealer?
We wachten rustig af.
Mazda,Rob310 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
[Afbeelding]
Heeft iemand in de praktijk dit spoilertje in de achterklep van de Cx-5 2012 vervangen?
Waar te verkrijgen? prijs en is dit zelf te doen (dat zal toch zeker wel, een stukje ‘clip-on’ plastic).
waarschijnlijk veel geld voor een stukkie plastic
50% kans (ja of nee)
Garage stelt voor om het te kitten met ruiten kit (waar ook de voorruiten mee verlijmd zitten), komt ook niet meer los in de wasstraat zegt ie.(RSH) schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:47:
[...]
Mazda,
waarschijnlijk veel geld voor een stukkie plastic
50% kans (ja of nee)
Lijkt me goede oplossing als eerste reparatie poging.
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Als de auto in het buitenland dealer onderhouden is, is die informatie volgens mij ook op te vragen bij Mazda. Dat is redelijk betrouwbare informatie over het onderhoud maar natuurlijk ook de km stand. Beter dan zo'n boekje met van die stempels die naderhand ingevuld kunnen worden door picobello import-export B.V. Mijn auto was ook import, maar door de sluitende onderhoudsgegevens durfde ik dat wel aan.KLK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:38:
-Hoeveel waarde moet ik aan de 'logische' KM stand hechten (meestal vanwege import-auto). Als de auto al een paar jaar in NL probleemloos rondrijdt met gedocumenteerd onderhoud, lijkt mij de (meestal onbekende) buitenlandse voorgeschiedenis niet zo'n groot probleem?
Dankjewel! Ook mooie auto, die!Pinobigbird schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:38:
[...]
Wat een beauty is en blijft de 3 sedan.
Heb er zelf ook 4 jaar in mogen rijden. Blijft van binnen en van buiten m'n favoriete auto van alle auto's die ik heb gereden. Volgend jaar weer tijd voor een nieuwe leasebak, dus ik houd het nieuws over de Mazda 6e zeker in de gaten.
@DatBassie Heel veel rijplezier ermee!
Leuk detail: als wit leer nog een optie was geweest op de 2025, had ik dat waarschijnlijk gekozen met Deep Crystal Blue! Vond het inderdaad ook jammer dat het zonnedak afgelopen jaren niet te bestellen was dus uiteindelijk erg blij mee dat ik het toch heb.
Het interieur is ook echt fijn en infotainment heeft me tot nu toe positief verrast. Vlot en het werkt altijd met Android Auto (behalve in sommige gevallen, weet nog niet helemaal welke volgorde ik dan fout doe).
Wel jammer dat de USB-poorten mijn telefoon niet opladen. Ik ga nog even een andere kabel proberen en anders maar een 12V-ding halen.
Ik was benieuwd hoe die wireless android auto/ carplay module en die achteruitrijcamera beviel.matthijsln schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:00:
Geen ervaring met dat product maar ik heb laatst wireless Android Auto / CarPlay en een achteruitrijcamera van AliExpress geinstalleerd in mijn Mazda 3 BM en dat werkt goed (plug en play). Het lijkt erop dat die dashcam aansluiting gewoon ergens stroom aftapt van een connector dus daar lijkt me niet zoveel mis mee te kunnen gaan.
Welke camera heb je, de goedkoopste van die 4? En werkt het goed samen met parkeersensoren?
Bevalt goed! Draadloos Android Auto duurt soms even om te verbinden en de verbinding mislukt in ongeveer 1-2% van de gevallen. Dan kan je nog overschakelen op bluetooth voor audio dus meestal niet zo'n probleem voor een kort ritje. Of even contact uit/aan of MZD Connect opnieuw opstarten met een toetsencombinatie 10 seconden inhouden en dan verbindt het wel.williewimp schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:44:
[...]
Ik was benieuwd hoe die wireless android auto/ carplay module en die achteruitrijcamera beviel.
Welke camera heb je, de goedkoopste van die 4? En werkt het goed samen met parkeersensoren?
Android Auto werkt goed met de knoppen op het stuur en de middenconsole. Wel wat betuttelende veiligheidsfuncties in Android Auto zelf dus het is vooral handig voor Google Maps navigatie op het scherm. Heb m'n telefoon nog wel op een Pitaka MagSafe houder, dus geen enkele kabel inpluggen.
Ik heb de camera 'B' met 138 graden kijkhoek gekozen en die bevalt goed. Ik weet niet of het aan de composiet video-verbinding, de head unit of de camera ligt maar echt scherp is het beeld niet. Wel brede kijkhoek, vloeiend en ook als het donker is goed beeld. Omdat de camera onder de rechter kentekenverlichting zit ipv in het midden parkeer je ietwat scheef als je volgens de lijnen op het beeld recht parkeert, dus als je graag recht parkeert daar even op letten. Naast de lijnen op het beeld staat er ook 'Sony' in het scherm dus het moet wel een originele Sony sensor zijn
Ik vind beide wel een aanrader! Vooral omdat je zo met een redelijk minimale investering een Mazda met MZD Connect weer wat up-to-date kan brengen met Android Auto / CarPlay en een achteruitrijcamera. Ik rij nog lekker even door met mijn Mazda 3 (BM) GT-M uit 2014 met ondertussen al 182.000 km. Enige wat stuk is gegaan in al die tijd zijn eigenlijk de Bose speakers, laatst weer één maar de dealer kon de losgekomen conus weer vastkitten.
Oke, ik heb de uitsluitend wired module voor android auto ingebouwd. Dus android auto heb ik al. Ik gebruik er een AAWireless dongle bij. De problemen die jij hebt met heel af en toe niet goed verbinding maken heb ik daarmee ook. Maar ook maar heel af en toe inderdaad, moet ik er wel meteen bijzeggen dat het voor de updates van een tijdje terug voor die dongle iets minder stabiel was. Ik was benieuwd of het voor mij de moeite waard was om over te stappen zodat ik een extra usb poort vrij heb en geen los dongletje meer. Die module die jij hebt met wireless zijn 70 euro, dus denk dat ik dat maar achterwege laat. Als het nou 100% stabiel was had ik het overwogen. Aan de andere kant, als ik de auto ooit nog verkoop is wireless android auto natuurlijk wel een mooi pluspunt.matthijsln schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:38:
Bevalt goed! Draadloos Android Auto duurt soms even om te verbinden en de verbinding mislukt in ongeveer 1-2% van de gevallen. Dan kan je nog overschakelen op bluetooth voor audio dus meestal niet zo'n probleem voor een kort ritje. Of even contact uit/aan of MZD Connect opnieuw opstarten met een toetsencombinatie 10 seconden inhouden en dan verbindt het wel.
Oke, als je de camera gebruikt, hoor je de parkeersensors dan alleen? Of hoe werkt dat?matthijsln schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:38:
Ik heb de camera 'B' met 138 graden kijkhoek gekozen en die bevalt goed. Ik weet niet of het aan de composiet video-verbinding, de head unit of de camera ligt maar echt scherp is het beeld niet. Wel brede kijkhoek, vloeiend en ook als het donker is goed beeld. Omdat de camera onder de rechter kentekenverlichting zit ipv in het midden parkeer je ietwat scheef als je volgens de lijnen op het beeld recht parkeert, dus als je graag recht parkeert daar even op letten. Naast de lijnen op het beeld staat er ook 'Sony' in het scherm dus het moet wel een originele Sony sensor zijn
Edit: Ik heb de sedan. Daar zit de camera meer in het midden volgens mij.
Ik zit op 135.000km momenteel 2013 mazda3 BM sedan GT-line uitvoering. Is bijna hetzelfde als de GT-M, mist alleen een paar kleine dingen (elektrische stoelen oa). Heb m nu 2 jaar. Ben er erg tevreden mee. Die speakers had ik ook stuk. Heb ik ook opgelost met kit. Het is niet de conus zelf maar de bevestiging tussen conus en de speaker. Die bose speaker is nogal raar in elkaar gezet. Dat materiaal wat loslaat zit niet aan de voorkant van de speaker, maar aan de achterkant. De verf van het metalen deel van de speaker laat los omdat er roest onder de verf vormt. dat materiaal zit op die verlaag gelijmd. Volgens mij heb ik er pas nog een post over geschreven.matthijsln schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:38:
Ik rij nog lekker even door met mijn Mazda 3 (BM) GT-M uit 2014 met ondertussen al 182.000 km. Enige wat stuk is gegaan in al die tijd zijn eigenlijk de Bose speakers, laatst weer één maar de dealer kon de losgekomen conus weer vastkitten.
Enige nadeel aan de auto is het geluidsniveau in de cabine. Ik krijg nogal wat bandenruis binnen. Ligt voor een groot deel aan die grote velgen (icm all seasons), maar die vind ik er veel te dik uitzien om ze te vervangen voor kleinere exemplaren. Ben momenteel de auto wel wat aan het isoleren, maar heeft nog niet voldoende effect gesorteerd. Heb alleen nog maar ontdreuningsmateriaal aangebracht op de deur en kofferbak.
Je ziet ook nog een overlay met de parkeersensoren! Inderdaad, in de sedan kan je het direct in de bedoelde uitsparing voor de achteruitrijcamera inbouwen ipv in de kentekenverlichting.williewimp schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Oke, als je de camera gebruikt, hoor je de parkeersensors dan alleen? Of hoe werkt dat?
Edit: Ik heb de sedan. Daar zit de camera meer in het midden volgens mij.
Goed om te weten!Ik zit op 135.000km momenteel 2013 mazda3 BM sedan GT-line uitvoering. Is bijna hetzelfde als de GT-M, mist alleen een paar kleine dingen (elektrische stoelen oa). Heb m nu 2 jaar. Ben er erg tevreden mee. Die speakers had ik ook stuk. Heb ik ook opgelost met kit. Het is niet de conus zelf maar de bevestiging tussen conus en de speaker. Die bose speaker is nogal raar in elkaar gezet. Dat materiaal wat loslaat zit niet aan de voorkant van de speaker, maar aan de achterkant. De verf van het metalen deel van de speaker laat los omdat er roest onder de verf vormt. dat materiaal zit op die verlaag gelijmd. Volgens mij heb ik er pas nog een post over geschreven.
Nieuwere 3's schijnen beter geisoleerd te zijn, maar ik vind het rare achterkantontwerp en minder ruimte toch wel een nadeel. Naast natuurlijk die rare reclame van Mazda dat ze een vertraging in het gaspedaal hadden ingebouwdEnige nadeel aan de auto is het geluidsniveau in de cabine. Ik krijg nogal wat bandenruis binnen. Ligt voor een groot deel aan die grote velgen (icm all seasons), maar die vind ik er veel te dik uitzien om ze te vervangen voor kleinere exemplaren. Ben momenteel de auto wel wat aan het isoleren, maar heeft nog niet voldoende effect gesorteerd. Heb alleen nog maar ontdreuningsmateriaal aangebracht op de deur en kofferbak.

Eventueel gekende problemen?
Ik ben onlangs de 230.000 km gepasseerd. Veel kilometers voor het werk, stipt iedere 15k op onderhoud, momenteel niets aan de hand (hout vasthouden).
Die reclame ken ik niet. Die nieuwe hatchback, ik vind hem niet eens zo slecht. In 't echie vind ik hem mooier als op foto's. De sedan variant vind ik overigens ook heel geslaagd. Als je met de nadelen van een sedan kunt leven is dat natuurlijk ook een optie. Een nog iets zeldzamere verschijning als de hatchback.matthijsln schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:54:
[...]
Je ziet ook nog een overlay met de parkeersensoren! Inderdaad, in de sedan kan je het direct in de bedoelde uitsparing voor de achteruitrijcamera inbouwen ipv in de kentekenverlichting.
[...]
Goed om te weten!
[...]
Nieuwere 3's schijnen beter geisoleerd te zijn, maar ik vind het rare achterkantontwerp en minder ruimte toch wel een nadeel. Naast natuurlijk die rare reclame van Mazda dat ze een vertraging in het gaspedaal hadden ingebouwdal weet ik niet of dat ook sloeg op de Mazda 3...
Zover ik weet zijn er geen bijzondere dingen met die auto. Met die kilometerstand is de kans wat groter dat de ophanging onderhoud nodig gaat hebben. Maar ja, dat is gewoon even rekening mee houden dat daar een keer een rekening voor kan komen en dan kan ie er weer een hele tijd tegen aan zou ik zeggen.Wozmro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:18:
Zijn er hier ervaringen met hoge kilometerstanden, specifiek bij de Mazda 3 1.5 benzine 100pk, bj 2017?
Eventueel gekende problemen?
Ik ben onlangs de 230.000 km gepasseerd. Veel kilometers voor het werk, stipt iedere 15k op onderhoud, momenteel niets aan de hand (hout vasthouden).
[ Voor 27% gewijzigd door williewimp op 26-05-2025 20:06 ]
Op Linkedin kwam een filmpje voorbij van 6e’s die een boot op/af werden gereden voor Europa. Misschien zijn dat vooral nog demo’s voor dealers. Ze waren allemaal rood.AMARONE schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:46:
Meer mensen de 6e al besteld en iets gehoord van de dealer?
Zag het ook, die boot komt 30 mei aan volgens mij in Antwerpen maar is voor de dealers volgens mij.Exirion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:29:
[...]
Op Linkedin kwam een filmpje voorbij van 6e’s die een boot op/af werden gereden voor Europa. Misschien zijn dat vooral nog demo’s voor dealers. Ze waren allemaal rood.
Ik ga aan de slag met wat polijstmiddel, hopen dat het wat beter wordt.
Hoe doen jullie dat met zulke zachte lak?
Een goede/warme relatie met het plaatselijke autopoetsbedrijf, dat kost dan een keer wat geld. Zelf ga ik niet met een polijsttol aan de gang, heb geen idee wat ik aan het doen ben.DatBassie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:27:
Ik heb met het wegpoetsen van vogelpoep al gelijk swirls en enkele schijnbaar diepere krassen op mijn kofferbak... Gelukkig lichte kleur, dus moeilijk te zien!
Met een handpad in dit gevalPeerke15 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:23:
[...]
Een goede/warme relatie met het plaatselijke autopoetsbedrijf, dat kost dan een keer wat geld. Zelf ga ik niet met een polijsttol aan de gang, heb geen idee wat ik aan het doen ben.
Toevallig een suggestie in de regio Rotterdam, waar ze blij zijn als je iemand refereert?
Mijn ervaring met Mazda lak is dat deze al krast als je er naar kijkt.DatBassie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:27:
Ik heb met het wegpoetsen van vogelpoep al gelijk swirls en enkele schijnbaar diepere krassen op mijn kofferbak... Gelukkig lichte kleur, dus moeilijk te zien!
Hierbij ook de tip om je tellerglas voorzichtig schoon te maken (of niet).
Ik accepteer dat ik dat gevecht verloren heb voordat ik begin. Ben bang dat je bezig blijft tenzij je alleen wast zonder borstels, doeken, e.d.DatBassie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:27:
LAAT JE INSPIREREN DOOR DE MAZDA6e
Beste Daan,
Begin april was de volledig nieuwe Mazda6e al even in Nederland voor een exclusieve preview bij Fort de Batterijen in Nieuwegein. Was je er toen niet bij? We hebben goed nieuws voor je.
Van 23 juni t/m 1 juli 2025 komt de Mazda6e terug naar Nederland en kun je hem bewonderen op verschillende locaties in Nederland.
Ook nu komen vakmanschap en design samen: laat je inspireren door het verfijnde ontwerp van de Mazda6e. Waarin Japanse elegantie en moderne technologie samenkomen. Kalligrafiekunstenares Lanka brengt tijdens het evenement haar kunst tot leven en laat zien hoe ambacht en creativiteit hand in hand gaan, net als bij Mazda.
Kom de Mazda6e bewonderen
23 t/m 25 juni: High Tech Campus in Eindhoven
26 en 27 juni: Eendrachtsplein in Rotterdam
29 en 29 juni: Fashion Outlet Roermond
30 juni en 1 juli: Vredenburgplein in Utrecht
De Mazda6e is op alle dagen te zien vanaf 08:30 tot en met 18:00. Je hoeft je niet in te schrijven voor het evenement. Houd wel onze website in de gaten voor de laatste informatie en details rond de locaties.
Met daaronder een link, die momenteel niet werkt, naar https://www.mazda6epreview.nl/
Goed nieuws.hoipimniet schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:43:
Krijg net een mailtje van Mazda Nederland:
LAAT JE INSPIREREN DOOR DE MAZDA6e
Beste Daan,
Begin april was de volledig nieuwe Mazda6e al even in Nederland voor een exclusieve preview bij Fort de Batterijen in Nieuwegein. Was je er toen niet bij? We hebben goed nieuws voor je.
Van 23 juni t/m 1 juli 2025 komt de Mazda6e terug naar Nederland en kun je hem bewonderen op verschillende locaties in Nederland.
Ook nu komen vakmanschap en design samen: laat je inspireren door het verfijnde ontwerp van de Mazda6e. Waarin Japanse elegantie en moderne technologie samenkomen. Kalligrafiekunstenares Lanka brengt tijdens het evenement haar kunst tot leven en laat zien hoe ambacht en creativiteit hand in hand gaan, net als bij Mazda.
Kom de Mazda6e bewonderen
23 t/m 25 juni: High Tech Campus in Eindhoven
26 en 27 juni: Eendrachtsplein in Rotterdam
29 en 29 juni: Fashion Outlet Roermond
30 juni en 1 juli: Vredenburgplein in Utrecht
De Mazda6e is op alle dagen te zien vanaf 08:30 tot en met 18:00. Je hoeft je niet in te schrijven voor het evenement. Houd wel onze website in de gaten voor de laatste informatie en details rond de locaties.
Met daaronder een link, die momenteel niet werkt, naar https://www.mazda6epreview.nl/
Wel bijzonder dat de noordelijke helft van Nederland compleet wordt overgeslagen.

Utrecht als dichtstbijzijnde plaats vanuit Groningen (terwijl daar ook een Mazda-dealer is).
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Carclean.com 👍🏻DatBassie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:39:
[...]
Met een handpad in dit geval
Toevallig een suggestie in de regio Rotterdam, waar ze blij zijn als je iemand refereert?
Ja heb ik vaker gehoord! Ook dat het dan in garantie vervangen zou worden. Toch denk ik dat ik het er niet op waag... Maar uiteindelijk zal het toch moeten, jammer genoegOceanview schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:48:
[...]
Mijn ervaring met Mazda lak is dat deze al krast als je er naar kijkt.
Hierbij ook de tip om je tellerglas voorzichtig schoon te maken (of niet).
Ja dat merk ik ook, hoop dat de lak nog wat uithardt--als dat nog een ding is tegenwoordig--en voor nu probeer ik maar de vogelpoep niet aan te raken met een doek. Ook als ik dan een paar dagen wacht, want eindeloos naar de wasbox is ook zo'n dingjjkester schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Ik accepteer dat ik dat gevecht verloren heb voordat ik begin. Ben bang dat je bezig blijft tenzij je alleen wast zonder borstels, doeken, e.d.
Wegpoetsen? Met poetsen moet je op elke lak uitkijken. Er hoeft maar wat zand of schurend residu op jet lak te zitten en je poetst er zelf krassen in. Ik heb nu m'n 3e Mazda (2 keer Soul Red, nu Machine Grey) en heb geen enkel probleem met de lak. Vogelkak wordt er met de tuinslang af gespoten, verder zonder borstels of doeken, en hij gaat alleen door de wasstraat. Heb wel de beste wasstraten in de omgeving gezocht, allemaal hypermoderne installaties. Nooit problemen gehad.DatBassie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:27: