WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:49
ikt schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:24:
Op andere fora gaat ook de "Dongar" rond die op dezelfde plug bij de spiegel aansluit, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een AZDome BN03 dashcam uit mijn vorige auto waar ik dus wel een voedingskabel met een instelbare cut-off voltage heb (die nu op conservatief 12.4V staat om de batterij te sparen), maar die weet ik niet in te bouwen i.c.m. het gebrek aan ACC zekeringen in de passagiersruimte. Maar de Dongar heeft dus een vrij uitgebreide featureset qua instellingen, maar ik lees hier weinig ervaringen van en hoe dat past bij de Mazda's (2021 Mazda 3 met een zelf-dimmende spiegel).

-----------------

Andere vraag: Rijdt er iemand rond met Mazda's e-SkyActiv X met een hogere kilometerstand? Vraag me af wat ik kan verwachten qua onderhoud/verrassingen. Heb een exemplaar gekocht waar recent de bougies al van vervangen zijn en ook de 24V accu op de vorige eigenaar, dus hoop dat de volgende beurt meevalt voor mij.
Ik heb zelf de Donger in gebruik. Qua installeren is het makkelijk. Deze pakt zijn voeding uit de achteruitkijkspiegel. Je zou er constante voeding uit moeten kunnen halen volgens Donger zodat de dashcam 24/7 stroom heeft..... werkt alleen niet bij mij,

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ikt schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:24:
Andere vraag: Rijdt er iemand rond met Mazda's e-SkyActiv X met een hogere kilometerstand? Vraag me af wat ik kan verwachten qua onderhoud/verrassingen. Heb een exemplaar gekocht waar recent de bougies al van vervangen zijn en ook de 24V accu op de vorige eigenaar, dus hoop dat de volgende beurt meevalt voor mij.
De injectoren willen weleens vervuilen. Schoonmaken helpt soms, maar niet altijd. Vervangen is duur; bedrag van 4 cijfers...

Update: en natuurlijk de DSR/onderhoudshistorie opvragen, dan heb je een idee hoe braaf het reguliere onderhoud is gedaan. Maar dat heb je ongetwijfeld vóór de koop al gedaan. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Tweaker626 op 18-05-2026 15:53 ]

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Heeft iemand een advies voor een dashcam in de Mazda 6e die niet te veel opvalt. In mijn vorige auto was die keurig geïntegreerd in de kolom van de spiegel.

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om bij de CX-30 het opstart-volume vh geluidssysteem in te stellen?

= het volume als je de auto start

= als ik de auto start wil ik dat het volume altijd op niveau X staat/begint (ipv niveau XX toen ik de vorige keer kwam aanrijden)

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.

[ Voor 11% gewijzigd door Southern Sun op 31-05-2026 18:00 ]

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Southern Sun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.
Heel simpel gezegd, Mazda heeft gekozen voor een systeem waar je verwacht wordt nog steeds te rijden. Lane assist is onder de 55km/u sturend, maar zeer afhankelijk van het hebben van een voorligger of goede belijning. Maar kan zelf sturen tot een bepaald niveau, zo kun je als je van de A2 de afslag Best-West neemt en richting de A58 gaat alles op de rotondes na zelf laten sturen. Maar zul je zeker zelf moeten remmen voor de rotondes en moeten sturen.

Boven de 55km/u verwacht Mazda dat je zelf stuurt, dat gezegd hebbende heeft de lane assist mij ooit uit de vangrail gehouden toen ik bij plotselinge koorts een blackout kreeg. Maar ik zou er niet op vertrouwen als "auto pilot" achtige praktijken.

Voor het automatisch afstand houden, hier rijd je het comfortabelst mee als je zelf af en toe het gaspedaal beïnvloed. Bijvoorbeeld als je op je voorligger af rijd en straks in wilt halen, maar ook als iemand vlak voor je duikt. Als ik het vergelijk met het systeem van VW (huidig en vorige serie) vind ik het vooral voorspelbaarder, ook communiceerd het beter wat het van plan is. Het systeem van BMW (G serie) kan ik het ook mee vergelijken, daar vind ik het systeem van BMW op snelheid beter, maar op lage snelheden juist van Mazda beter. Als ik uit alle systemen samen 1 zou kunnen bouwen zou ik die twee combineren.
Vergeleken met de Chinese systemen zit het er (grotendeels) wel een stap boven.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:03

Punt is een beetje dat de huidige batterij auto's (6e & CX6e) van Mazda een halfbloedje zijn, met ook wat Chinese trekjes. Mocht je twijfel erg groot, dan zou ik adviseren om bij 2 verschillende Mazda dealers dezelfde auto te gaan rijden.

Het systeem in de brandstof en PHEV modellen werkt namelijk net even anders en is daarom geen goede vergelijkingen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
Tweaker626 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:23:
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om bij de CX-30 het opstart-volume vh geluidssysteem in te stellen?

= het volume als je de auto start

= als ik de auto start wil ik dat het volume altijd op niveau X staat/begint (ipv niveau XX toen ik de vorige keer kwam aanrijden)
In de Mazda3 heb ik daar eigenlijk nooit naar gezocht. Zover ik weet gaat infotainment systeem verder waar je 'm afsloot

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:42

Vergeleken met mijn vorige auto (ID3 1st) waar ik eigenlijk altijd de ACC aan had gebruik ik dit bij de 6e totaal niet. Vind het vooralsnog een stuk minder dan hoe Volkswagen het deed, mijn gevoel is dat VW een veel slimmer systeem heeft.

Het kan zijn dat Mazda dit nog oplost met updates want eigenlijk vind ik het nu gewoon zeer onrustig.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18
AMARONE schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Vergeleken met mijn vorige auto (ID3 1st) waar ik eigenlijk altijd de ACC aan had gebruik ik dit bij de 6e totaal niet. Vind het vooralsnog een stuk minder dan hoe Volkswagen het deed, mijn gevoel is dat VW een veel slimmer systeem heeft.

Het kan zijn dat Mazda dit nog oplost met updates want eigenlijk vind ik het nu gewoon zeer onrustig.
Nou moet ik zeggen dat vrijwel geen merk dit zo goed voor elkaar heeft als VW, dus dat hoeft ook niet perse het doel te zijn, zolang het voldoende werkt.

Inmiddels een keer in de 6E kunnen rijden. De ACC vond ik eigenlijk nog best goed, stuk soepeler dan in de Zeekr 7X bijvoorbeeld. Het tussen de lijntjes blijven werkte voor mij dan weer net onvoldoende. Waar ik wel een beetje van schrok was de kwaliteit van de audio, die heb ik lang niet zo beroerd gehoord in een moderne auto. Wel mooie bak verder, maar het klikte niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 02-06-2026 17:46 ]

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:58
Vorige week voor het eerst met een vouwwagen achter de Mazda 6e gereden. Verbruik viel reuze mee. Zodat op de 17,1 kWh. Snelheid zat tussen de 85 en 90 km/h

Wat wel was dat hij continue aangaf dat de richtingaanwijzers en remlichten van de vouwwagen defect waren terwijl ze het gewoon deden. Vreemd. Fout in de stekker of een software issue. Ik begrijp dat bij een 13 poli stekker dit probleem niet is.

• Martin.Air
Webarcher schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:18:
Vorige week voor het eerst met een vouwwagen achter de Mazda 6e gereden. Verbruik viel reuze mee. Zodat op de 17,1 kWh. Snelheid zat tussen de 85 en 90 km/h

Wat wel was dat hij continue aangaf dat de richtingaanwijzers en remlichten van de vouwwagen defect waren terwijl ze het gewoon deden. Vreemd. Fout in de stekker of een software issue. Ik begrijp dat bij een 13 poli stekker dit probleem niet is.
Ah, je gebruikt een koppelstekker van 13 naar 7? Dan kan het aan een hoop liggen. Een beetje slecht contact kan dit al veroorzaken. Maar het kan ook een verkeerde bedrading in de koppelstekker zijn.

Maar probeer trouwens wel altijd de richtingaanwijzers samen met het remlicht. Bij een slecht aarde contact werken ze namelijk wel los van elkaar, maar samen meestal niet/slecht/vreemd.

Moderne auto+aanhanger combinaties geven ook door aan de auto wanneer er lichten van de aanhanger kapot zijn, hiervoor hebben ze wel de 13 polige stekker nodig.

• Webarcher
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:16:
[...]

Ah, je gebruikt een koppelstekker van 13 naar 7? Dan kan het aan een hoop liggen. Een beetje slecht contact kan dit al veroorzaken. Maar het kan ook een verkeerde bedrading in de koppelstekker zijn.

Maar probeer trouwens wel altijd de richtingaanwijzers samen met het remlicht. Bij een slecht aarde contact werken ze namelijk wel los van elkaar, maar samen meestal niet/slecht/vreemd.

Moderne auto+aanhanger combinaties geven ook door aan de auto wanneer er lichten van de aanhanger kapot zijn, hiervoor hebben ze wel de 13 polige stekker nodig.
Ik heb alleen een 7 poli stekker op de vouwwagen en ervaar deze problemen. Ik hoor van andere die wel een koppelstekker gebruiken dat zijn geen problemen ervaren.

• Martin.Air
Webarcher schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Ik heb alleen een 7 poli stekker op de vouwwagen en ervaar deze problemen. Ik hoor van andere die wel een koppelstekker gebruiken dat zijn geen problemen ervaren.
Nee inderdaad, maar dat zou dus of aan je koppelstekker zelf kunnen liggen. Of dat er ergens toch slecht contact gemaakt wordt.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een kapotte gordel in mijn CX-5 (2019). Rechts achter doet het niet goed meer. Niet iets om te laten fixen bij de Mazda dealer wat mij betreft, dat kan vast voordeliger bij een algemene garage (net als banden, die doe ik ook nooit bij de dealer). Werd net gebeld dat enkel de gordel al 425 euro is :o (inkoopprijs).

Sorry dat ik het zeg, maar dat is toch een belachelijk bedrag voor een simpel rolletje stof. Kom op zeg.

Nu dus maar op zoek naar een goed gebruikt exemplaar, dat is dan weer een extra voordeel van de algemene garage, zij willen kunnen dit wel regelen. De dealer doet dat niet.

All your base are belong to us!

• D_Jeff
Drardollan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:47:
Ik heb een kapotte gordel in mijn CX-5 (2019). Rechts achter doet het niet goed meer. Niet iets om te laten fixen bij de Mazda dealer wat mij betreft, dat kan vast voordeliger bij een algemene garage (net als banden, die doe ik ook nooit bij de dealer). Werd net gebeld dat enkel de gordel al 425 euro is :o (inkoopprijs).

Sorry dat ik het zeg, maar dat is toch een belachelijk bedrag voor een simpel rolletje stof. Kom op zeg.

Nu dus maar op zoek naar een goed gebruikt exemplaar, dat is dan weer een extra voordeel van de algemene garage, zij willen kunnen dit wel regelen. De dealer doet dat niet.
Met dat soort bedragen had ik allang naar een Belgische Mazdadealer gebeld voor een vergelijk. Weet alleen niet hoever Vlaanderen voor jou is

• Martin.Air
Nu is een gordel wel een heel stuk meer dan een "rolletje stof". De stof zelf is al een stuk ingewikkelder dan dat. Maar het mechanisme zal zijn wat er stuk is, het mechanisme dat zich aanspant bij een bijna ongeluk, dat zich strak zet, maar niet te strak, bij een ongeluk.

De vraag is eerder, wat is er stuk aan? Is hij letterlijk stuk? Rolt hij niet lekker op, of juist niet uit? Alles kan een reden hebben, wat bijvoorbeeld vaak voor komt is dat gordels vies worden, en daarom niet lekker op/af rollen. Dan hoef je hem enkel goed schoon te maken.
Of hij zit gedraaid in het mechanisme, dan rol je hem een keer helemaal uit en begin je overnieuw vanaf daar.

• Drardollan
D_Jeff schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Met dat soort bedragen had ik allang naar een Belgische Mazdadealer gebeld voor een vergelijk. Weet alleen niet hoever Vlaanderen voor jou is
Kan mij niet voorstellen dat het in Vlaanderen veel goedkoper is eigenlijk. Het is niet te ver voor mij, maar de vraag is of de vrije uren opnemen opweegt tegen het eventuele voordeel.

• Drardollan
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:19:
Nu is een gordel wel een heel stuk meer dan een "rolletje stof". De stof zelf is al een stuk ingewikkelder dan dat. Maar het mechanisme zal zijn wat er stuk is, het mechanisme dat zich aanspant bij een bijna ongeluk, dat zich strak zet, maar niet te strak, bij een ongeluk.

De vraag is eerder, wat is er stuk aan? Is hij letterlijk stuk? Rolt hij niet lekker op, of juist niet uit? Alles kan een reden hebben, wat bijvoorbeeld vaak voor komt is dat gordels vies worden, en daarom niet lekker op/af rollen. Dan hoef je hem enkel goed schoon te maken.
Of hij zit gedraaid in het mechanisme, dan rol je hem een keer helemaal uit en begin je overnieuw vanaf daar.
Het mechanisme is stuk zover ik kan beoordelen, rolt niet meer goed op en af en stopt ook niet lekker. De gordel is schoon en niet gedraaid, dat weet ik zeker. Hij loopt al een paar maanden moeilijk te doen, maar nu is het helemaal over.

Aan gordels ga ik niet lopen knoeien verder, dat moet gewoon goed zijn. Al krijg ik de boel nu weer even soepel, ik zal dit mechanisme nooit meer vertrouwen.

• Martin.Air
Drardollan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Het mechanisme is stuk zover ik kan beoordelen, rolt niet meer goed op en af en stopt ook niet lekker. De gordel is schoon en niet gedraaid, dat weet ik zeker. Hij loopt al een paar maanden moeilijk te doen, maar nu is het helemaal over.

Aan gordels ga ik niet lopen knoeien verder, dat moet gewoon goed zijn. Al krijg ik de boel nu weer even soepel, ik zal dit mechanisme nooit meer vertrouwen.
Snap ik, echter begrijp je dan hopelijk wel waarom dit soort dingen gewoon prijzig zijn.

Je probleem klinkt echter wel echt als een gedraaide gordel, tussen waar je de gordel ziet en het mechanisme zeg maar. Zou nooit moeten gebeuren, maar heb het wel vaker gezien.

Qua prijs, wat ik online kan vinden in andere landen is er een prijs van +/- 410 euro inclusief BTW. Dat is natuurlijk afhankelijk van vanalles, maar duurder dan €500 zou ik het hier dus niet verwachten. Maar als jouw €425 inclusief BTW is, dan is dat best normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin.Air op 04-06-2026 11:31 ]

• Drardollan
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Snap ik, echter begrijp je dan hopelijk wel waarom dit soort dingen gewoon prijzig zijn.
Ik snap dat dingen geld kosten, daar ga je mij niet over horen. Maar ik vind 425 voor enkel een onderdeel als dit simpelweg exorbitant. 200 euro had ik al stevig gevonden, maar dat vind ik wel een normale prijs. Bij andere auto's heb ik ook wel eens gordels laten vervangen, maar nog nooit meer dan 150 betaald voor enkel het onderdeel (bij de dealer).
Je probleem klinkt echter wel echt als een gedraaide gordel, tussen waar je de gordel ziet en het mechanisme zeg maar. Zou nooit moeten gebeuren, maar heb het wel vaker gezien.
Ik ook, maar dan had ik het wel gezien en dan had de gordeltong ook gedraaid moeten zitten. Dat is niet het geval.
Qua prijs, wat ik online kan vinden in andere landen is er een prijs van +/- 410 euro inclusief BTW. Dat is natuurlijk afhankelijk van vanalles, maar duurder dan €500 zou ik het hier dus niet verwachten. Maar als jouw €425 inclusief BTW is, dan is dat best normaal.
Ik vind het niet normaal, het is hooguit in de lijn der verwachting voor mij. Ik vind ze online ook niet veel goedkoper.

En dan moet het ook nog uit en ingebouwd worden. Dat zal ook vast geen 10 minuten werk zijn gezien de plek van de gordel. Denk dat het hele plastic van de achterbak eruit moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 04-06-2026 11:48 ]

• Webarcher
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Nee inderdaad, maar dat zou dus of aan je koppelstekker zelf kunnen liggen. Of dat er ergens toch slecht contact gemaakt wordt.
Begon toch te twijfelen over 7 of 13 poli. Maar zowel de vouwwagen als de auto heeft een 13 polige stekker. Had geen probleem met de vouwwagen bij mijn vorige auto. Nu met de Mazda 6e krijg ik deze melding. Dis wellicht een slecht contact in de auto ergens?

• Martin.Air
Webarcher schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Begon toch te twijfelen over 7 of 13 poli. Maar zowel de vouwwagen als de auto heeft een 13 polige stekker. Had geen probleem met de vouwwagen bij mijn vorige auto. Nu met de Mazda 6e krijg ik deze melding. Dis wellicht een slecht contact in de auto ergens?
Zou in theorie kunnen, kan ook in de vouwwagen zijn en dat de 6e gevoeliger is dan je vorige auto.
Of dat de weerstand van je lampen zo laag is dat hij twijfelt of ze werken.
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste