Na een paar duizend km vooral Autobahn heb ik de spinnenwebben wel uit de cilinders van mijn CX-30.
En met een busje Forté Fuel System Cleaner Advanced ook de E10 prut...
De vorige eigenaar had weinig kms gemaakt en waarschijnlijk waren de injectoren toch wat vervuild.
Het verbruik is sinds aanschaf afgenomen, momenteel haal ik dit:
- 110kmh op de snelweg: 4,9L/100km ~ 1:20 (gemiddelde op een traject van >100km incl plaspauze)
- 130kmh op de snelweg: 5,9L/100km ~1:17
- Boven de 130kmh heb ik geen betrouwbare metingen kunnen doen omdat het vanwege het drukke verkeer steeds niet mogelijk was om langer met een constante snelheid te rijden. Op korte stukken kwam ik bij 150 kmh op ca 7L/100km.
- 80kmh bij ellenlange Duitse wegwerkzaamheden: 3,4L/100km ~ bijna 1:30!
- 50-100kmh kronkelweg door heuvelachtig terrein, stoplichten, dorpjes, etc: 5L/100km ~ 1:20
Vooral bij files en wegwerkzaamheden is ie zuinig; zolang je maar met >50kmh blijft rijden.
Disclaimer:
- Dit zijn boordcomputer waardes; waarschijnlijk is die wat optimistisch. Bij de volgende tankbeurt zal ik het overall gemiddelde eens handmatig uitrekenen. Laatste keer kwam ik geloof ik op ca ~ 1:17/18.
- Ik tank meest E5/95 in Duitsland omdat ik soms ook een paar weken niet rijd (alles <20km doe ik op de fiets), dan is E10 een minder goede keus.
+ Een fijne, strak sturende en vooral stille reisauto!
+ Goede stoelen, duidelijk beter dan in de 3 en zelfs beter dan in de CX-5'en die ik heb proefgereden.
+ Adaptieve CC werkt goed*.
+ Adaptieve matrix LED verlichting is super; echt een bak licht. Eigenlijk rijd je altijd met grootlicht.
+ Bediening is top: alles zit op de juiste en goed bereikbare plek (behalve de knopjes links voor oa het stoelgeheugen...).
- Rondomzicht is matig; ik ben blij met de 360 cams.... Afmetingen inschatten vind ik lastig, ook via de spiegels; als je denk dat je al op de lijn rijdt, dan ben je er nog lang niet. Dat kun je mooi testen met geribbelde witte lijnen. Je hoort ze pas als ze al (bijna) uit beeld zijn.
- Remmen op de motor is matig effectief; vanaf de 3 drukt ie hem er vlot doorheen. Dat is iets om alert op te zijn met een aanhanger en/of heuvelachtig terrein. Dit had ik niet verwacht voor een 2L motor met hoge compressie. Waarschijnlijk varieert Mazda de kleppentiming.
- *Op bochtige en/of heuvelachtige wegen met veel verkeer is de adaptieve CC soms de kluts kwijt. Tot een noodstop heeft het nog niet geleid, maar is wel iets om alert op te zijn.