Vooropgesteld; ik ben absoluut geen fan van elektrisch rijden en zal dat ook nooit worden.. Ze kunnen nog zo snel zijn, maar voor mij zit er simpelweg geen beleving in.
Desalniettemin heb ook ik eraan moeten geloven. Ik had een mooie Mazda 3 Skyactiv-X 186, helemaal mijn smaak en heerlijke motor. Helaas heeft na 160k het roetfilter het opgegeven, waarbij ook de katalysator vervangen moet worden, resulterend in een kostenpost van €5k waarvan mijn werkgever heeft gezegd 'Dat is te duur voor een 5 jaar oude auto met 160k, ga maar op zoek naar een volgend. En oja, groen bla bla moet volledig elektrisch zijn'.
Mijn lease in een Mazda 2 begonnen, daarna de bovenstaande Mazda 3, dus ja, dan nu maar een 6e kijken. Ik heb tijdelijk een (oude) Ioniq 5 en Volvo XC40 gereden, die konden mij niet bekoren. De Ioniq vind ik simpelweg niet mooi, de Volvo was snel maar daar was ook alles mee gezegd. Maar ook na de 6e was het voor mij duidelijk, elektrisch rijden is gewoon niet mijn ding/zal mij nooit bekoren.
Positief over de 6e was ik verder wel, het is een bloedmooie auto en is des Mazda's standaard al heerlijk luxe uitgerust. Ook het stoelcomfort is goed te noemen, toch wel belangrijk voor 100km per dag. Nadelen waren er zeker ook; het touchscreen blijft omslachtig en er zit weinig/geen gevoel in het sturen.
Hoewel mijn leasebudget meer zou toelaten, vind ik elke elektrische auto simpelweg 'niet leuk' en wil daar zo min mogelijk geld aan uitgeven. En dat werkt héel erg in het voordeel van de Mazda, de enige serieuze vergelijkbare auto zou een Model 3 Long Range zijn. Maar zover kan ik toch niet van mijn geloof vallen, het oog wil toch ook wat

. De Enyaq Coupé was nog een interessante optie, evenals de CLA, maar die komen allebei ver boven de €50k als je ze een beetje aankleed. Verder is er weinig in Sedan/Station versie beschikbaar, je gaat al snel richting SUV-achtig dat ik niet mooi vind. Dus ja, dan moest het toch maar een Mazda 6e worden!
In het rood, met wit leer! Wilde eigenlijk de Takumi Plus, maar die zou niet meer in 2025 geleverd kunnen worden. Zoals gezegd draait het mij nu om knaken, dus 'dan maar' eentje met wit leer. Maar een plaatje is het zeker!
Ondertussen alweer 5.000km onderweg, aan comfort niets te klagen! Hij is niet bloedsnel, maar prima voor het formaat auto, in de bochten en korte hobbels merk je dat hij moeite heeft bij hoge snelheden, waar ook zijn gewicht niet meehelpt. Wel is hij lekker ruim en de achterklepopening een stuk beter bruikbaar dan de 3. Het geluidssysteem is een beetje wisselend, ik denk dat het Bose systeem van de 3 héél erg goed was waardoor nu wat denk te missen, misschien met wat tuning is het nog te verbeteren.
De range is volgens verwachting (gebaseerd op ev-database koud weer highway), zo'n 300km op een volle accu bij dit koude weer, ik rijd dan ook zeker niet rustig. En dat valt mij ook positief mee, bij wat hogere snelheden 's avonds na 19:00 loopt het verbruik precies zo op als je kan vergelijken met de Mazda3. Wel is de indicatie nogal beroerd, met een gemengde afweging tussen km's, %en en ondertussen ervaring kun je enigszins een inschatting maken, maar je hebt geen indicator waarop je kunt vertrouwen.
Eigenlijk is vooral mijn klacht over het touchscreen dat ik na het instappen even bezig ben met alle overbodige piepjes en bemoeienis (ISA, Lane assists, Emergency Lane Keeping) uit te zetten, de meeste daarvan zijn zoals eerder in dit topic genoemd levensgevaarlijk. De ruitenwissers kun je prima vanuit de linkerhendel bedienen, je stoel en spiegels verstellen zou je m.i. toch al nooit rijdend doen. Daar zit ook nog een verbetering waarvan ik zeker hoop dat hij gaat komen; berijdersprofielen die je kunt activeren om met 1 druk op de knop de bemoeienis uit te schakelen, de stoel naar de juiste stand te zetten enzovoorts.
Oh en als allerlaatste, waarvan ik benieuwd ben of andere mensen ook dit probleem hebben, de grootlicht assistent gaat áltijd aan als je cruise control inschakeld. En je kunt hem niet uitschakelen, het icoontje blijft branden in je dashboard en ik heb hem daadwerkelijk meerdere malen het groot licht aan zien zetten. Hopelijk wordt dat nog gefixed in de update die zou moeten komen..