Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:27
Martin.Air schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Dat klopt, DAB+ is dan ook de huidige standaard en FM wordt door fabrikanten geen aandacht meer aan geschonken. Vroeger zag je nog autos die zelf de logos al in hun geheugen hadden staan of die hem ophaalden van internet. Maar bij DAB+ wordt deze meegezonden via het signaal, hierdoor kan het inderdaad even duren voor je hem ziet als je van radiostation wisselt.

Wat je ook zal zien is dat bij bepaalde radio stations de afbeelding wisselt, bijvoorbeeld per nummer of DJ. Dat is dan weer het mooie van deze mee sturen met het signaal.
Ja klopt vroeger kon ik logo's in laden bij fm..dat kan bij mazda dus niet?
En 15 a 20 sec laden bij DAB is normaal?

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 13:22
Aggressor schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Ja klopt vroeger kon ik logo's in laden bij fm..dat kan bij mazda dus niet?
En 15 a 20 sec laden bij DAB is normaal?
In het menu zit ergens een Gracenote update versie. Deze bevat van de meeste FM stations de afbeeldingen. Maar niet van allemaal meer.

De snelheid van laden bij DAB+ is radiostation afhankelijk. Ik kan mij zomaar voorstellen dat ze elke 30sec een update sturen, wat inderdaad zou kunnen betekenen dat het 20 seconden duurt.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:27
Martin.Air schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:11:
[...]

In het menu zit ergens een Gracenote update versie. Deze bevat van de meeste FM stations de afbeeldingen. Maar niet van allemaal meer.

De snelheid van laden bij DAB+ is radiostation afhankelijk. Ik kan mij zomaar voorstellen dat ze elke 30sec een update sturen, wat inderdaad zou kunnen betekenen dat het 20 seconden duurt.
Ik heb laatst de gracenote wel geüpdatet.
Maar ik zie geen afbeeldingen bij fm... of moet ik wat doen?

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Onlangs heb ik hier iets besteld omdat het duidelijk goedkoper was dan in NL:
https://www.prange-shop.de/
Dit is de webshop van een officiele Mazda dealer bij Osnabrück:
https://prange.de/

Omdat ze vlakbij de Autobahn zitten en ik er toch langs kwam voor mijn werk heb ik mijn onderdelen opgehaald. Ondanks dat het iets kleins was namen ze alle tijd voor mij en gaven ze goede aanvullende adviezen, alsof ik er jaren klant was.
Ze vertelden dat ze ook veel verzenden naar klanten in NL, DK, AT etc.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 13:52
Tweaker626 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:32:
Die webshop heb ik ook wel eens opengehad in mijn browser. Laatst voor mijn Mazda3 BM bij https://www.flothkoetternordwalde.de/ originele vloermatten (BJD9-V0-320A) en rubberen kofferbakmat (BRE8-V9-540) besteld, maar wel via hun goedkopere Amazon winkel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ook ervaring met ze. Het scheelde voor accessoires voor m'n CX-60 erg veel geld, zelfs met de flinke verzendkosten vanuit Duitsland.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:18
madmega schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Sorry, sorry, sorry. Ik ben al een tijd lang ziek en kon dus niet veel rijden en/of goed inhoudelijk reageren.

De huidige stand van zaken is dat de auto wel zuinig rijdt, nu probeer ik ook zuinig te rijden, ik heb toen 30 liter getankt om uit te rekenen hoeveel km ik daarop heb gereden en ik kwam bij normaal/tikkeltje zuinig rijden op een gemiddelde 1 op 18,5 wat niet gek is.

Wel merk ik op dat als hij op cruise control staat het net lijkt of ie even overslaat of dat het voelt als een misslag of als een luchtbel...ik vind het moeilijk uit te leggen maar hij lijkt niet continu die power te leveren. Er zitten korte onderbrekeningen in, hij gaat niet langzamer rijden maar er zit een hapering in de continuïteit.
Dit merk ik ook alleen maar met cruise control en zonder cruise control met lagere temperaturen, zeker als hij moet klimmen, dat het vermogen er niet helemaal is.
Ik heb geen idee wat het is, maar het stoort behoorlijk op lange stukken met cruise control.
Je eigen gezondheid gaat indd voor op dit soort dingen, check.
Ga goed uitzieken ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:18

Omdat ze vlakbij de Autobahn zitten en ik er toch langs kwam voor mijn werk heb ik mijn onderdelen opgehaald. Ondanks dat het iets kleins was namen ze alle tijd voor mij en gaven ze goede aanvullende adviezen, alsof ik er jaren klant was.
Ze vertelden dat ze ook veel verzenden naar klanten in NL, DK, AT etc.
Hetzelfde geld ook voor de dealers in BE: Spul is daar meestal goedkoper dan in NL (met soms extreme prijsverschillen, kan oplopen tot 35% goedkoper in BE)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:53
Exirion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ik heb ook ervaring met ze. Het scheelde voor accessoires voor m'n CX-60 erg veel geld, zelfs met de flinke verzendkosten vanuit Duitsland.
Hebben ze daar ook buitenspiegels?
Ik zit al vier weken te wachten tot een schadehersteller een nieuwe buitenspiegel binnenkrijgt. En zonder mag je niet rijden……. :-(

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Na een paar duizend km vooral Autobahn heb ik de spinnenwebben wel uit de cilinders van mijn CX-30.
En met een busje Forté Fuel System Cleaner Advanced ook de E10 prut... :-(
De vorige eigenaar had weinig kms gemaakt en waarschijnlijk waren de injectoren toch wat vervuild.

Het verbruik is sinds aanschaf afgenomen, momenteel haal ik dit:
- 110kmh op de snelweg: 4,9L/100km ~ 1:20 (gemiddelde op een traject van >100km incl plaspauze)
- 130kmh op de snelweg: 5,9L/100km ~1:17
- Boven de 130kmh heb ik geen betrouwbare metingen kunnen doen omdat het vanwege het drukke verkeer steeds niet mogelijk was om langer met een constante snelheid te rijden. Op korte stukken kwam ik bij 150 kmh op ca 7L/100km.
- 80kmh bij ellenlange Duitse wegwerkzaamheden: 3,4L/100km ~ bijna 1:30!
- 50-100kmh kronkelweg door heuvelachtig terrein, stoplichten, dorpjes, etc: 5L/100km ~ 1:20

Vooral bij files en wegwerkzaamheden is ie zuinig; zolang je maar met >50kmh blijft rijden. :)

Disclaimer:
- Dit zijn boordcomputer waardes; waarschijnlijk is die wat optimistisch. Bij de volgende tankbeurt zal ik het overall gemiddelde eens handmatig uitrekenen. Laatste keer kwam ik geloof ik op ca ~ 1:17/18.
- Ik tank meest E5/95 in Duitsland omdat ik soms ook een paar weken niet rijd (alles <20km doe ik op de fiets), dan is E10 een minder goede keus.

+ Een fijne, strak sturende en vooral stille reisauto!
+ Goede stoelen, duidelijk beter dan in de 3 en zelfs beter dan in de CX-5'en die ik heb proefgereden.
+ Adaptieve CC werkt goed*.
+ Adaptieve matrix LED verlichting is super; echt een bak licht. Eigenlijk rijd je altijd met grootlicht.
+ Bediening is top: alles zit op de juiste en goed bereikbare plek (behalve de knopjes links voor oa het stoelgeheugen...).

- Rondomzicht is matig; ik ben blij met de 360 cams.... Afmetingen inschatten vind ik lastig, ook via de spiegels; als je denk dat je al op de lijn rijdt, dan ben je er nog lang niet. Dat kun je mooi testen met geribbelde witte lijnen. Je hoort ze pas als ze al (bijna) uit beeld zijn.
- Remmen op de motor is matig effectief; vanaf de 3 drukt ie hem er vlot doorheen. Dat is iets om alert op te zijn met een aanhanger en/of heuvelachtig terrein. Dit had ik niet verwacht voor een 2L motor met hoge compressie. Waarschijnlijk varieert Mazda de kleppentiming.
- *Op bochtige en/of heuvelachtige wegen met veel verkeer is de adaptieve CC soms de kluts kwijt. Tot een noodstop heeft het nog niet geleid, maar is wel iets om alert op te zijn.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:29
Tweaker626 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:35:
- Remmen op de motor is matig effectief; vanaf de 3 drukt ie hem er vlot doorheen. Dat is iets om alert op te zijn met een aanhanger en/of heuvelachtig terrein. Dit had ik niet verwacht voor een 2L motor met hoge compressie. Waarschijnlijk varieert Mazda de kleppentiming.
Dat fenomeen had ik ook opgemerkt in de bergen afgelopen jaar. Heuvel af op de motor remmen deed ie 1 a 2 tellen goed en daarna lijkt het wel alsof je de koppeling indrukt. Ik denk ook dat de kleptiming aangepast wordt als je rolt om de weerstand die je van de motor krijgt te beperken zodat je zuiniger rijdt.

Mijn mazda 3 is weg inmiddels, heb hem ingeruild voor een Lexus GS.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-03 16:13
MacRembrandt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Hebben ze daar ook buitenspiegels?
Ik zit al vier weken te wachten tot een schadehersteller een nieuwe buitenspiegel binnenkrijgt. En zonder mag je niet rijden……. :-(
Buitenspiegel is niet echt een accessoire....
en onderdelenvoorziening is europees geregeld. Dus als het in europa niet op voorraad is dan moet het uit Japan komen en kan het inderdaad 4+ weken duren.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 20:47
Mail betreffende software updates voor de Mazda 6e, gaat nog eventjes duren dus..
Beste meneer/mevrouw,

dankzij over‑the‑air updates wordt je Mazda6e in de loop van de tijd steeds beter.

Met over-the-air updates geven we je auto uitbreidingen en verbeteringen. Dat kan op afstand, dus je hoeft niet langs te gaan bij je Mazda-dealer. Wanneer er een update beschikbaar is, ontvang je vanzelf een melding en word je begeleid bij de installatie. Een paar eenvoudige stappen zijn voldoende en je kunt de update uitvoeren wanneer het jou het beste uitkomt.

Dit is een snelle en handige manier om ervoor te zorgen dat jouw Mazda altijd topprestaties blijft leveren.

In de komende maanden krijgt je auto twee over the air updates, één aan het begin en één aan het einde van de zomer. Bij elke update wordt jouw rijervaring verder verbeterd, zodat je nóg meer plezier van je auto hebt.

Wij vinden het belangrijk dat jouw Mazda zich blijft ontwikkelen en in de loop van de tijd steeds meer gemak en rijplezier biedt. Over-the-air updates zijn een belangrijk onderdeel daarvan.

Wij nemen opnieuw contact met je op wanneer de updates beschikbaar zijn en geven je dan eenvoudige installatie-instructies.

Bedankt dat je onderdeel bent van de Mazda community.
Met vriendelijke groet,
Mazda Motor Nederland namens Mazda Corporation

Bekijk hier de privacyverklaring van de Mazda6e.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-03 22:52
(RSH) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Buitenspiegel is niet echt een accessoire....
en onderdelenvoorziening is europees geregeld. Dus als het in europa niet op voorraad is dan moet het uit Japan komen en kan het inderdaad 4+ weken duren.
Kun je niet een caravanspiegel monteren? Sommige zet je op het bestaande spiegelhuis maar ik heb ook wel andere montages gezien.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 19:24
Kon niet zo snel terugvinden hoeveel garantie er op zo’n mx30 zit. Weet iemand dit?:) ik overweeg deze auto als tweede auto.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Exirion

Gadgetfetisjist

WouterL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:02:
Kon niet zo snel terugvinden hoeveel garantie er op zo’n mx30 zit. Weet iemand dit?:) ik overweeg deze auto als tweede auto.
3 seconden werk met Google: "De Mazda fabrieksgarantie voor nieuw geleverde Mazda's na 01-2023 is 6 jaar geldig met een maximum van 150.000 km". Daarvoor was het 3 jaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 19:24
Exirion schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:35:
[...]

3 seconden werk met Google: "De Mazda fabrieksgarantie voor nieuw geleverde Mazda's na 01-2023 is 6 jaar geldig met een maximum van 150.000 km". Daarvoor was het 3 jaar.
Wat het nu is kon ik wel vinden ja, daarvoor niet. Alleen de 8 jaar op de accu of tot x km.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste