Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• madmega
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-01 08:26
D_Jeff schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:20:
@madmega voor de zekerheid: wat is het bouwjaar + maand?
Uit september 2019

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:31
Letterlijk de eerste batch van de Sky-x motoren.

Versie info is te vinden onder:
Instellingen -> systeeminstellingen -> versie

Dat is oa voor de hulpsystemen
Daar zou je 11000 of 11001 moeten zien

ECU software versies zijn alleen via de flashmethode zichtbaar

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• madmega
D_Jeff schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:04:
[...]

Letterlijk de eerste batch van de Sky-x motoren.

Versie info is te vinden onder:
Instellingen -> systeeminstellingen -> versie

Dat is oa voor de hulpsystemen
Daar zou je 11000 of 11001 moeten zien

ECU software versies zijn alleen via de flashmethode zichtbaar
Mijn toerenteller draait vaak op 500-600 maar ik las ergens dat dat normaal is.

Verder heb ik het verbruik bekeken tijdens een rit van Amsterdam naar Almere. Het was een reis van 40 minuten, waarbij ik eigenlijk continu 80 ben gaan rijden op de snelweg 🙄

Het verbruik op de heenweg was 7 2 per 100km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4NXI2BBNK69G67qp0dHHdlkef8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhospLMHFmFZYZM7WDJFv5tv.jpg?f=fotoalbum_large

Op de terugweg een tijd 21,5 per 100km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZPxHcV3oTy2xWy0IPTwxZTFOi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqL79ZcbUasf6ygztbMEPtfM.jpg?f=fotoalbum_large

Verder was de energiestroommonitor bij 80 groen. Ging ik onder een brug door werd ie grijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQllxj4d8ZAyvkwaVL6FrQydY2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h21Th9ZBvW3qTeAVZ1ZJh3rh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was allemaal op cruise control met 80km zonder afremmen of extra gas geven

• D_Jeff
~80 km/h in de 6e versnelling zou 4,2 tot 4,8 op 100 km moeten doen bij filevrij op autosnelweg

Die getallen kloppen niet

• madmega
D_Jeff schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:32:
~80 km/h in de 6e versnelling zou 4,2 tot 4,8 op 100 km moeten doen bij filevrij op autosnelweg

Die getallen kloppen niet
Maar toch geeft ie 7,2 als gemiddelde.

• D_Jeff
Hier zou de software update kunnen helpen.
Kijk eens wat je versie is @madmega (instellingen -> systeeminstellingen -> versie)

• madmega
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV5hfFY0FOHoJXPFFi7Vb-54eIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgDEf1Q1ZnuHmkLMprU1jyXn.jpg?f=fotoalbum_large

Wel ge-update dus...

• cemedia
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:49
Ik lees wat wisselende ervaringen hier over levertijd. Ik heb een nieuwe Mazda 3 besteld op 11 september. Deze zou, in de eerste instantie in week 2 geleverd worden. Dit werd daarna kortstondig week 44. Toen is het aangepast naar week 3.

Ik kreeg op 17 november een automatisch mailtje dat mijn auto is geproduceerd. Vervolgens op 5 december een mail dat de auto onderweg is naar NL.

Weet iemand wat realistische transport tijden zijn? Japan - Zeebrugge is nogal een eindje varen. Hoelang staat een auto vervolgens nog in de haven?

Anders gezegd: als de auto op 5/12 (eind week 49) op de boot is gezet, hoe realistisch is een levering in week 3?

• D_Jeff
Dan de handmatige check, als laatste optie voor dealer bezoek

- Verbruik resetten
- Dag teller naar 0 @ pomp
- voltanken (minimaal 41 liter)

Dan blijven rijden tot tanklampje aangaat
Ben even benieuwd wat je dan haalt

Ter vergelijking
1102 km op 71 liter (1:15,x) voor de afgelopen 2 weken -- met de kou, 75% snelweg (120 - 140 km/h) en wat rondjes "rond de kerk"
Weergave op het systeem is 6,2 l / 100km (wat ongeveer wel klopt)

• madmega
Super, ik deed dit vaak met mijn vorige Mazda 3 en daar zat ik tussen de 1 op 17 en de 1 op 20. Afhankelijk van het jaargetijde

• D_Jeff
cemedia schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:17:
Ik lees wat wisselende ervaringen hier over levertijd. Ik heb een nieuwe Mazda 3 besteld op 11 september. Deze zou, in de eerste instantie in week 2 geleverd worden. Dit werd daarna kortstondig week 44. Toen is het aangepast naar week 3.

Ik kreeg op 17 november een automatisch mailtje dat mijn auto is geproduceerd. Vervolgens op 5 december een mail dat de auto onderweg is naar NL.

Weet iemand wat realistische transport tijden zijn? Japan - Zeebrugge is nogal een eindje varen. Hoelang staat een auto vervolgens nog in de haven?

Anders gezegd: als de auto op 5/12 (eind week 49) op de boot is gezet, hoe realistisch is een levering in week 3?
Ik zou nog 1 a 2 weken marge aanhouden, omdat de dealer de auto nog "aflever klaar" moet maken.
Je kan wel vragen of de dealer ruimte heeft in week 3 / week 4 in de werkplaats

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:46:
k zou nog 1 a 2 weken marge aanhouden, omdat de dealer de auto nog "aflever klaar" moet maken.
Gezien de backlog die het gros van de dealers heeft, zou ik rekening houden met een maand. Een beurtje inplannen is tegenwoordig ook al 5 a 7 weken wachten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• cemedia
D_Jeff schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:46:
[...]

Ik zou nog 1 a 2 weken marge aanhouden, omdat de dealer de auto nog "aflever klaar" moet maken.
Exirion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:48:
[...]

Gezien de backlog die het gros van de dealers heeft, zou ik rekening houden met een maand. Een beurtje inplannen is tegenwoordig ook al 5 a 7 weken wachten.
Ik ben misschien wat ontwetend, maar als er een leverweek wordt genoemd in een mail, ga ik er vanuit dat dat de week van levering aan mij is, niet aan de dealer.. En dat als dat de week van levering aan de dealer is deze daar in de werkplaatsplanning rekening mee houdt..

Uiteraard onder voorbehoud van wind tegen, productie verstoring, pech onderweg etc..

Ik heb de dealer even een mailtje gestuurd met het verzoek om een statusupdate.

Bedankt voor jullie reacties :)

• symfo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-01 16:55
Cemedia,
Dit vond ik via google:
Een bootreis met Mazda's van Japan (Hiroshima) naar Zeebrugge duurt ongeveer 6 tot 8 weken (circa 40-60 dagen). De schepen varen via onder andere Korea en Singapore, waarna de auto's in Europa worden gelost in havens als Zeebrugge, Antwerpen en Barcelona.

• cemedia
symfo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:06:
Cemedia,
Dit vond ik via google:
Een bootreis met Mazda's van Japan (Hiroshima) naar Zeebrugge duurt ongeveer 6 tot 8 weken (circa 40-60 dagen). De schepen varen via onder andere Korea en Singapore, waarna de auto's in Europa worden gelost in havens als Zeebrugge, Antwerpen en Barcelona.
ik heb berschillende termijnen gelezen van af 21 dagen. o.a. afhankelijk van route (panama, suez), snelheid, tussenstops, weer en stromingen, .. Er viel volgens mij niet zoveel over te zeggen zonder te weten om welk schip het gaat en waar deze vaart..

Ik wacht het rustig (en ongeduldig O-) ) af.

• D_Jeff
cemedia schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:35:
[...]

Ik wacht het ongeduldig O-) ) af.
As you should ;)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17
Ik zie dat de 1e ervaringen met de nieuwe Mazda 6e intussen binnen druppelen. Ik moet zeggen dat ik dit een zeer interessante EV vindt. Qua looks is hij wat mij betreft bijna onovertroffen, ook de prijs is natuurlijk top voor een "Mazda" EV van dit formaat.

Mijn bedenkingen zitten vooral in de range, ik kan zelf op de oprit laden, en in de maanden maart t/m september grotendeels op zonnestroom. Alleen zijn mijn ritten typisch net over de 400km retour op de snelweg, dus dat ga ik niet halen lijkt me. Ik kan wel op het werk laden, dus het is ook niet direct een ernstig probleem, maar wel 'jammer'. Wat is jullie ervaring met range in de praktijk op de snelweg (zal meestal zo'n 110km/h rijden), ik zie ranges een stukje boven de 300km genoemd, richting 400km gaat waarschijnlijk alleen lukken met de wind mee in de zomer?

Er zijn hier in Nederland waarschijnlijk nog weinig ervaringen met Solar laden gezien de tijd van het jaar, sommige auto's stoppen ermee als de laadstroom te veel varieert (bijvoorbeeld VW ID modellen), is hier iets van bekend voor de 6e?

Ik heb al een proefrit gemaakt in de 6e en dat beviel me best goed, was alleen te kort om de rijhulpsystemen goed uit te testen. Ik heb eerder een Xpeng P7 gereden, en die hebben toch wel mooie rijhulpsystemen zoals lane centering, active lane change, adaptive turning cruise etc.. Ik meen dat dit bij de 6e beperkt is tot ACC met stop & go (reageerde tijdens de proefrit wel wat traag, is dit nog instelbaar?), volgens mij werkt de lane keep assist niet echt met lane centering en zul je typisch tussen de lijnen 'caramboleren'? Ik zie wel mensen die ACC gebruiken en melden dat hij goed binnen de baan blijft, zit er dan toch een soort van lane centering op?

Zijn er verder nog problemen met rammeltjes die lastig te fixen zijn? Het is natuurlijk een auto die al een tijdje op de markt is in China, dus de kinderziektes zijn er wel uit. Er worden wel wat issues genoemd met ontwaseming achterruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 03-01-2026 00:44 ]

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:24
Batilan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:35:
Ik zie dat de 1e ervaringen met de nieuwe Mazda 6e intussen binnen druppelen. Ik moet zeggen dat ik dit een zeer interessante EV vindt. Qua looks is hij wat mij betreft bijna onovertroffen, ook de prijs is natuurlijk top voor een "Mazda" EV van dit formaat.
Je krijgt inderdaad enorm veel auto voor het geld, waarbij zelfs bevriende BMW i4 rijders al hebben gezegd dit een kanshebber is als opvolger...
Mijn bedenkingen zitten vooral in de range, ik kan zelf op de oprit laden, en in de maanden maart t/m september grotendeels op zonnestroom. Alleen zijn mijn ritten typisch net over de 400km retour op de snelweg, dus dat ga ik niet halen lijkt me. Ik kan wel op het werk laden, dus het is ook niet direct een ernstig probleem, maar wel 'jammer'. Wat is jullie ervaring met range in de praktijk op de snelweg (zal meestal zo'n 110km/h rijden), ik zie ranges een stukje boven de 300km genoemd, richting 400km gaat waarschijnlijk alleen lukken met de wind mee in de zomer?
In de zomer klopt de 480km echt wel, in de winter is het wel minder (zoals verwacht) maar met een rustige rijstijl haal ik zelf de 400km wel.
Er zijn hier in Nederland waarschijnlijk nog weinig ervaringen met Solar laden gezien de tijd van het jaar, sommige auto's stoppen ermee als de laadstroom te veel varieert (bijvoorbeeld VW ID modellen), is hier iets van bekend voor de 6e?
Hier heb ik helaas geen antwoord op, anders dan dat hij veel beter blijft laden dan mijn MG4 die ik hiervoor had, dat was echt een drama.
Ik heb al een proefrit gemaakt in de 6e en dat beviel me best goed, was alleen te kort om de rijhulpsystemen goed uit te testen. Ik heb eerder een Xpeng P7 gereden, en die hebben toch wel mooie rijhulpsystemen zoals lane centering, active lane change, adaptive turning cruise etc.. Ik meen dat dit bij de 6e beperkt is tot ACC met stop & go (reageerde tijdens de proefrit wel wat traag, is dit nog instelbaar?), volgens mij werkt de lane keep assist niet echt met lane centering en zul je typisch tussen de lijnen 'caramboleren'? Ik zie wel mensen die ACC gebruiken en melden dat hij goed binnen de baan blijft, zit er dan toch een soort van lane centering op?
De Mazda 6E heeft zeker wel Lane centering en adaptieve cruise ook in bochten, de adaptieve cruise is ook instelbaar met een knopje op het stuur, ik denk alleen geen Active Lane change maar moet zeggen dat ik dat ook echt niet mis. Er zijn 2 cruise control modi, ik denk dat een proefrijder voor je de "domme" cruise control heeft aangezet. Wel een beetje stom van de dealer dat ze dat niet even snel checken voor de rit...
Zijn er verder nog problemen met rammeltjes die lastig te fixen zijn? Het is natuurlijk een auto die al een tijdje op de markt is in China, dus de kinderziektes zijn er wel uit. Er worden wel wat issues genoemd met ontwaseming achterruit.
Ik heb nog geen rammeltjes bemerkt, en de app werkt ook super snel, de enige irritaties die ik heb zijn wettelijk bepaald in Nederland helaas dus valt niet echt omheen te werken...

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• D_Jeff
@Jarnoootje @AMARONE en eventuele andere 6e rijders:
Zouden jullie vandaag de verbruikscijfers kunnen resetten en aan het einde van de week hier eens laten zien (foto/schrijven) wat de waardes zijn die jullie halen?

Das voor mij meer uit nieuwsgierigheid, maar helpt ook bij de vraag van @Batilan
Alvast Dank d:)b

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:31

Rob310

kermisfanaat

D_Jeff schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:57:
Zouden jullie vandaag de verbruikscijfers kunnen resetten en aan het einde van de week hier eens laten zien (foto/schrijven) wat de waardes zijn die jullie halen?

Das voor mij meer uit nieuwsgierigheid, maar helpt ook bij de vraag van @Batilan
De website EV-database.org zit behoorlijk spot-on met de werkelijke verbruikscijfers (in allerlei omstandigheden en jaargetijden) dus daar zou je alvast een heel goed idee kunnen vormen.
Zou wel leuk zijn om met praktijkvoorbeelden van hier te staven.

https://ev-database.org/nl/auto/3107/Mazda-6e-688-kWh

https://ev-database.org/n...azda-6e-Long-Range-80-kWh

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

Hij hangt nu aan de lader, zal hem daarna even resetten, echter ga ik morgen wel een stuk (400km) met een aanhanger rijden dus eens kijken wat dat met het verbruik doet :)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

RvL

@Jarnoootje
Dat verbruik met aanhanger ben ik ook wel benieuwd naar, al ligt het ook wel heel erg aan het soort aanhanger. Een open boedelbakje vangt minder wind en is een stuk lichter dan een zware tandemasser met huif.

Vanaf volgend jaar moet iedere leaseauto bij ons verplicht elektrisch zijn, dus dan moet ik er ook aan geloven. Ik ben alleen nog wat terughoudend over de combinatie elektrische auto en caravan qua verbruik en laden onderweg.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49
Mischien er aan gaan denken om de caravan in te ruilen voor een vouwwagen.
Scheelt weer laden.

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
Mijn allereerste onderhoudsbeurt komt eraan voor een Mazda 3 uit 2020(momenteel rond de 95k km). Zouden jullie adviseren om het onderhoud over te laten aan een Vakgarage of bij de dealer zelf? In mijn geval Mazda Mulder in Rotterdam.

Aan de ene kant zou ik het bij de dealer willen laten doen omdat zij (waarschijnlijk) meer kennis hebben. + ze kunnen alle systemen updaten. Laatste keer dat de auto bij de Mazda dealer is geweest was in 2023. En de Vakgarage waar ik destijds kwam met mijn 207 is gewoon verschrikkelijk duur.

• RvL

RvL

tafmaf schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:01:
Mischien er aan gaan denken om de caravan in te ruilen voor een vouwwagen.
Scheelt weer laden.
Of misschien ook niet ;)

Vouwwagen is leuk maar je moet eerst altijd bouwen. Niet erg als je 3 weken ergens blijft staan maar als je rond trekt vind ik het een gedoe.

Caravan is pootjes uit, eventueel luifeltje uitdraaien, stoeltje ervoor wel. Klaar.

Nu de dekens nog...

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:54
Vandaag mijn 6e in ontvangst genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOtHfLSLmedJaxzZPSOFDS8nhKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddB9MQ5P95qujbesTT51BEBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ5HPiYiFHfZfiy6W4xr59JHccc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgbqkiDEx5uGlHSpQwrjqjGt.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas op zomerbanden. Moest maar een afspraak maken bij de Kwikfit.

Aankomende dagen blijft de auto mooi op de oprit staan (dat was ook nog een uitdaging opzich)

• D_Jeff
kyunikeon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:40:
Mijn allereerste onderhoudsbeurt komt eraan voor een Mazda 3 uit 2020(momenteel rond de 95k km). Zouden jullie adviseren om het onderhoud over te laten aan een Vakgarage of bij de dealer zelf? In mijn geval Mazda Mulder in Rotterdam.

Aan de ene kant zou ik het bij de dealer willen laten doen omdat zij (waarschijnlijk) meer kennis hebben. + ze kunnen alle systemen updaten. Laatste keer dat de auto bij de Mazda dealer is geweest was in 2023. En de Vakgarage waar ik destijds kwam met mijn 207 is gewoon verschrikkelijk duur.
Mazda dealer:
+ Software updates (kaart / systeem / motor management)
+ Mazda euro service gratis bij een beurt (basis vorm van pechhulp)

Mazda werkplaatstarief ligt rond de 85 euro, de algemene garage zal daar ver onder moeten zitten om zoiets de moeite waard te maken.
Indien Sky-X motor: zeker elke 60k naar de dealer. Er zijn zoveel technische truuks uitgehaald, dat je ook wil dat de 60k beurt wordt uitgevoerd (doet de algemene garage niet, tenzij ex-dealer)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

Exirion

Gadgetfetisjist

platvoet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:21:
Helaas op zomerbanden. Moest maar een afspraak maken bij de Kwikfit.
Ik hoop toch niet dat je aanneemt dat als een auto in de winter wordt afgeleverd, dat ie dan standaard op winterbanden voor je klaar staat 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• cemedia
Exirion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Ik hoop toch niet dat je aanneemt dat als een auto in de winter wordt afgeleverd, dat ie dan standaard op winterbanden voor je klaar staat 8)7
Als de deal (koop of lease) incl winterbanden is wel lijkt me..

Edit: als ze naar de kwikfit verwijzen zal dat wel niet het geval zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door cemedia op 05-01-2026 20:37 ]

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:54
cemedia schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Als de deal (koop of lease) incl winterbanden is wel lijkt me..

Edit: als ze naar de kwikfit verwijzen zal dat wel niet het geval zijn.
Bij de lease maatschappij besteld met winter en zomer set, was er vanuit gegaan dat ze dat gewoon regelden, helaas…

Moet ook wel zeggen dat communicatie met Dealer echt waardeloos was,

[ Voor 8% gewijzigd door platvoet op 05-01-2026 20:57 ]

• cemedia
Oh? Ik dacht dat de dealer dan alles regelde..

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49
RvL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Of misschien ook niet ;)

Vouwwagen is leuk maar je moet eerst altijd bouwen. Niet erg als je 3 weken ergens blijft staan maar als je rond trekt vind ik het een gedoe.

Caravan is pootjes uit, eventueel luifeltje uitdraaien, stoeltje ervoor wel. Klaar.
Misschien wat huiswerk gaan doen.
Pootjes uit op knop drukken zodat alles vanzelf opgezet word en 1 luifelstok plaatsen.

Voor de verre vakanties word de vouwwagen gebruikt.
Scheelt in mijn geval veel benzine en rijd 100 keer fijner.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
RvL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Of misschien ook niet ;)

Dat ligt wel heel erg aan je vouwwagen ;)

Moet je toch eens kijken naar een Holtkamper. Die zijn inclusief luifel/voortent meestal veel sneller dan enkel de voortent van een caravan.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:31
kyunikeon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:40:

Eerste onderhoudsbeurt in 5 jaar tijd? en bij 95K km? 8)7 of lees ik het verkeerd? Dan zeker bij de dealer i.v.m. eventuele software updates.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:51
(RSH) schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Eerste onderhoudsbeurt in 5 jaar tijd? en bij 95K km? 8)7 of lees ik het verkeerd? Dan zeker bij de dealer i.v.m. eventuele software updates.
Ik vermoed dat hij hem 2de hands heeft gekocht. ;)

5 jaar zonder olieverversing en 95K... Denk niet dat die motor dan heel lekker loopt. :+

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
D_Jeff schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Mazda dealer:
+ Software updates (kaart / systeem / motor management)
+ Mazda euro service gratis bij een beurt (basis vorm van pechhulp)

Mazda werkplaatstarief ligt rond de 85 euro, de algemene garage zal daar ver onder moeten zitten om zoiets de moeite waard te maken.
Indien Sky-X motor: zeker elke 60k naar de dealer. Er zijn zoveel technische truuks uitgehaald, dat je ook wil dat de 60k beurt wordt uitgevoerd (doet de algemene garage niet, tenzij ex-dealer)
Het betreft een G. Kaarten had in afgelopen september nog geüpdate want toen liep het abonnement af van de vorige eigenaar. Ook had ik zelf het systeem al geüpdate naar het meest recente.

Zou motormanagement update nog veel uitmaken? Pechhulp heb ik zelf al via ANWB. Misschien eenmalig naar de dealer voor alle updates en volgend jaar maar weer bij de lokale garage..
(RSH) schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Wel als occasions gekocht hoor. Anders had ik hem zeker niet gekocht! ;)
Van 2020 tot 2023 bij de dealer in onderhoud geweest, in '24 bij een lokale garage en in 25 zelf de olie gedaan.
Mick3112 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Ik vermoed dat hij hem 2de hands heeft gekocht. ;)

5 jaar zonder olieverversing en 95K... Denk niet dat die motor dan heel lekker loopt. :+
De Skyactiv-G kan wel wat hebben, maar 5 jaar en 95k is wel erg over de top _O-

[ Voor 64% gewijzigd door kyunikeon op 06-01-2026 10:58 ]

• RvL

RvL

@tafmaf @Martin.Air
Dan zijn de moderne vouwwagens (zoals viel te verwachten uiteraard) een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan de vouwwagen die wij vroeger gehad hebben, een Roadmaster. Ik kan me de discussies en halve ruzies tijdens het opzetten nog goed herinneren ;)

Maar neemt niet weg dat ik m'n caravan niet al na een jaar weer in ga ruilen om eerlijk te zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 06-01-2026 10:57 ]

Nu de dekens nog...

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
RvL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:55:
@tafmaf @Martin.Air
Dan zijn de moderne vouwwagens (zoals viel te verwachten uiteraard) een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan de vouwwagen die wij vroeger gehad hebben, een Roadmaster. Ik kan me de discussies en halve ruzies tijdens het opzetten nog goed herinneren ;)

Maar neemt niet weg dat ik m'n caravan niet al na een jaar weer in ga ruilen om eerlijk te zijn :)
De modernheid valt wel mee hoor, maar er zijn vooral wat weinig merken die het goed doen. Wij hadden vroeger een Holtkamper Flyer in de jaren 90. De wereldrecordhouder van snelst uitklapbare vouwwagen YouTube: De supersnelle Holtkamper Flyer! Nog steeds wereldrecordhouder..

• D_Jeff
@kyunikeon Elke nieuwe Mazda komt met 5 jaar (en een paar dagen) lang met "gratis" kaartupdates. Daarna betaal je per kaart of meedere kaart periodes

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:58
D_Jeff schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:12:
@kyunikeon Elke nieuwe Mazda komt met 5 jaar (en een paar dagen) lang met "gratis" kaartupdates. Daarna betaal je per kaart of meedere kaart periodes
Volgens https://infotainment.mazd...datemymaps?language=nl-EU is het drie jaar.
Drie jaar gratis kaartupdates na aankoop
Bij aankoop van een nieuwe Mazda, die in de fabriek is uitgerust met navigatie, heeft u recht op drie jaar lang gratis kaartupdates. De periode van drie jaar geldt ook als uw navigatie als accessoire is aangekocht.
Edit: Beetje tegenstrijdig, op https://www.mazda.nl/eige.../service-and-maintenance/
is het inderdaad vijf jaar:
Mazda biedt gratis kaartupdates aan voor een periode van 3 jaar (in Europa 5 jaar). Na 3 (5) jaar moet je voor de updates betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door gerritjan op 06-01-2026 14:33 ]

• D_Jeff
De Mazda modellen met het "oudere scherm" (zoals de 3e gen Mazda3 #> 2012 - 2018) hebben 3 jaar updates.
Het nieuwere scherm heeft 5 jaar

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49
Vandaag een 'stukje' met deze aanhanger gereden. Het was buiten tussen de -2 en +2 graden. Verbruik valt mij alleszins mee, op de snelweg (meeste kilometers) 100/110 per uur gereden.

Je merkte niet dat er wat achter hing, jammer dat de cruise control niet werkt in aanhanger modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EtaioRy--IGfbPRkbvE22LrNm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/305N1ShMO3Jr6XSXvzPoi2sV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EThoo2sHQwkG9gK-jbYZh2h90mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJX9cFjXZvk6DeF0CZwpb9aI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnXV-mA-zJlDeprVWi6muv-1oDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzYo4Hzd5MTzsHC3Tb5zvXXw.jpg?f=fotoalbum_large

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:05
LA-384 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:40:
Ik maak mijn Mazda 3 uit 2024 nu voor het eerst wat koudere dagen mee en ik vind dat er veel condensvorming is. Zojuist ook weer. Gelukkig had ik een mf-doek in de auto liggen, anders kon ik de eerste 10 minuten niet wegrijden.

Is dit een bekend probleem? Wat kan ik er aan doen?
Ik had toch wat te vaak condensvorming na een periode stil staan, dus sinds een paar weken zo'n Pingi ontvochtigingskussen op het dashboard liggen en sindsdien geen condens meer d:)b

Misschien moet ik er ook een op de motorkap leggen om dat laagje ijs te voorkomen :+

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:52

Heb het even in de gaten gehouden, ik rij elke dag 100km naar mijn werk en terug. Binnentemperatuur op 20 graden en dan haal ik 20 a 21 kWh de afgelopen dagen.

Kan heel veel positieve zaken benoemen maar toch even de andere kant ook qua opvallende negatieve zaken:
- vind de ACC maar irritant met die hendel, waarom niet gewoon activeren en onthouden vanuit dat plusknopje op het stuur om te activeren weer?(Helemaal als die op 100kmh staat even gepauzeerd is en je meteen wil resetten naar 80kmh)
-Auto vergeet soms instellingen en dan moet je het schermpje voor je neus dus weer aanpassen ipv dat hij de laatste stand aanhoud(verbruik)
-Navigatie van Mazda kiest rare routes en je kan ook niet zien of laders bezet zijn.
-DAB zit ook niet helemaal lekker doordat je in de ochtend soms geen radio hebt en dit dus moet refreshen

Ik hoop dat er binnenkort toch wel een mooie software update komt die wat zaken net even beter maakt. (Geen idee of er iemand zicht heeft op ontwikkelingen)

Prachtige auto wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEnZVz0SkFxggQznwCCnAd2KVzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2Lm2IFMTL7g2iIFwfbm1sLX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door AMARONE op 08-01-2026 19:50 ]

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste