Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt image burn (inbranden) en image retention. Wat jij hier beschrijft is image retention. Dit is een normaal fenomeen, wat ook bij CRT monitoren en TVs van toepassing is. Als je langere tijd wat fellere elementen weergeeft, zoals een wit logo of een bepaald menu, dan worden de pixels iets overgestimuleerd. Hierdoor 'onthouden' ze tijdelijk het beeld wat ze weergaven. Dit is normaal en gaat vanzelf weg als je andere dingen gaat kijken of als je de TV uitzet.Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:06:
Nu zit ik alleen nog met de tijd om het scherm in te werken. Ze zeggen dat de V20 serie niet inbrand, maar gister na het spelen deed ik de PS3 uit, dus krijg je een zwart beeld en toen zag ik van dichtbij lichtelijk het menu nog van GT5. Hier heb ik hem niet lang op laten staan, maar uiteraard zit je daar wel het meeste in van een game sessie van bijvoorbeeld 5 uur. Vanmorgen weer gekeken, maar nu was het niet meer te zien. Is dit normaal bij plasmas dat het nog even nagloeit in het zwart?
Image burn is iets anders. Plasmacellen slijten door gebruik en vooral de eerste 200 uur slijten de plasma cellen relatief hard. Met slijten wordt bedoeld dat de kleuren over tijd wat achteruit gaan en dat de helderheid minder wordt. Ook dit geldt voor CRT monitoren en TVs. Image burn is het geval dat er bepaalde cellen harder versleten zijn dan anderen, waardoor er kleur en helderheid verschil is tussen bepaalde cellen. Als je bijvoorbeeld altijd een fel wit RTL logo in beeld hebt staan zullen de cellen op de plek van het RTL logo harder slijten. Op termijn zullen de cellen op de plek van het RTL logo iets minder fel worden dan de rest. Het gevolg is dat je het RTL blijft zien als je andere dingen gaat bekijken. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld altijd 4:3 uitzendingen bekijkt met zwarte balken aan de zijkant: de cellen in de zwarte zijkanten slijten minder hard dan de cellen die het beeld weergeven.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3