Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-03-2024
Hoi,

Dit weekend is Sinterklaas ook bij mij langs geweest. Althans, ik heb ervoor gezorgd dat een TNT meneer mij binnenkort een sinterklaascadeau komt brengen (geheel zelf betaald, dat helaas wel).

Anyways, ik was reeds een twee tot drie weken op zoek naar een nieuwe televisie. Het zou mijn eerste stap naar een flatscreen en full HD worden (heb nu nog twee kleinere beeldbuizen). Dit weekend maar eens met eigen ogen het verschil tussen LCD (LED) en Plasma gaan aanschouwen. Uiteindelijk heb ik een Panasonic 42VT20 besteld. Ik heb echter nog een drietal vragen met betrekking tot mijn nieuwe televisie.

Vraag 1

Ik heb mij de afgelopen weken verdiept in de plasma technologie. Daarbij is ook het punt van inbranden voorbij gekomen. Na veel lezen weet ik eigenlijk nog niet hoe ik hier nou over moet denken. Op veel Engelstalige sites hebben ze het over semi-transparante logo's van zenders die het risico op inbranden verminderen. Nu heb ik even naar de Nederlandse zenders gekeken, maar die lijken allemaal een ondoorzichtig logo te hebben.

Het risico blijft voor mij waarschijnlijk beperkt tot de keer dat ik een film heb opgenomen en die ga kijken. Daarbij spoel ik natuurlijk de reclame door en dan kom je al snel weer bij een beeld met logo. Uit hetgeen ik gelezen heb begrijp ik dat dit nog steeds weinig kwaad kan bij nieuwe schermen. Toch raden sites aan vooral in het begin voorzichtiger te zijn. De vraag is dan ook of ik in het begin makkelijk een tijd lang een zenderlogo kan laten staan of dat dit eigenlijk voorkomen moet worden (daarbij zal ik wel de inbrandbeveiliging aanzetten, maar dit voorkomt het niet helemaal indien ik het goed begrijp).

Bij de adviezen met betrekking tot inbranden heb ik ook gelezen over inspelen. In principe ben ik hier eigenlijk voor (baat het niet dan schaadt het niet), tenzij er bezwaren aan kleven. Indien er geen bezwaren zijn lijkt het mij gewoon veiliger voor inspelen te kiezen zodat er in ieder geval minder kans is op inbranden (of IR). Graag zou ik jullie advies hierover hebben. Daarnaast zou ik ook graag willen weten welke DVD ik het best kan gebruiken voor het inspelen.

Vraag 1 - Is het veiliger een plasma televisie in te laten spelen en zo ja welke middelen kan ik hiervoor het best gebruiken?

Vraag 2

Daarnaast heb ik nog een andere, zijdelings gelieerde, vraag. Ik heb ook gelezen over kalibratie. Daar zie ik het nut wel van in (kijk het meest films), maar op flatpanelshd.com en 3dtvmagazine.nl heb ik een review gelezen met calibratiegegevens. Deze zijn allebei hetzelfde. Kan ik deze settings dan ook overnemen voor een goed beeld of is er toch een echte meerwaarde in calibratie?

Zo mogelijk wil ik mijn televisie wel laten calibreren (afhankelijk van het antwoord op de vraag hierboven) zodat ik optimaal kan genieten van mijn televisie (zoals gezegd heb ik nog helemaal geen ervaring met flatscreens). Ik heb wel een paar sites gevonden die calibreren, maar zou het natuurlijk liever door een semi-professionele gepassioneerde Tweaker laten doen (steun graag de lokale middenstand). Mijn vraag is dan ook of er in de omgeving Amsterdam mensen/winkels zijn die aan te raden zijn met betrekking tot het calibreren van televisies?

Vraag 2 - Kan ik settings uit reviews overnemen of is calibreren (veel) beter en zijn er daarnaast nog mensen in omgeving Amsterdam aan te raden voor calibratie?

Vraag 3

Als laatste heb ik nog een vraag met betrekking tot calibreren, mocht ik daar voor kiezen. Is het nodig dat de televisie volledig ingespeeld is (100 of 200 uren) of kan ik ook een nieuwe televisie laten calibreren met dezelfde resultaten (na 200 uren spelen)?

Vraag 3 - Moet ik een televisie in laten spelen voordat ik kies voor calibratie?

Veel dank alvast voor jullie hulp!

Groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmmmm als je je zo verdiept hebt erin, vraag ik me af waarom je dit topic niet gezien hebt:
[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2, U2, S2, G20, G25

Daar staan massa's verhalen in over inbranden en ook massa's informatie over inbrand-dvd's.

Officieel gezien zou het inbranden niet meer voor mogen komen. Het zijn neoPDP panelen die een ingebouwde pixelshifter-algoritme hebben. Retention schijnt wel veel voor te komen. Dit is tijdelijke nagloeiing van logo's, ondertitels en andere statische beelden die langdurig zijn weergegeven door de TV.
De G en VT series schijnen meer gevoelig te zijn voor retentie en vooral inbranding, zoals ik zelf heb kunnen merken. Mijn 42G20 heb ik op 31 juli gekocht en op 14 september had ik een net5 logo ingebrand, terwijl ik inbrand-dvd's heb afgespeeld, sneeuwbeeld heb afgespeeld, contrast naar 1/4 van de maximale waarde heb gezet en altijd op de THX stand gekeken (donker). Toch had ik een ingebrand logo en ik krijg dinsdag a.s. een gloednieuwe.

Eigenlijk moet een tv een apparaat zijn die je gewoon zorgeloos aan en uit moet kunnen zetten zonder na te hoeven denken aan calibraties, inbranden, inspelen e.d. Helaas is de plasmatechniek gewoon de eerste 400 uur gevoelig voor erg hoge contrasten.
Dus ja, de eerste 400uur inspelen is verstandig. Inspelen betekent: logo-vrij tv-kijken en dat elke pixel op de tv benut wordt. Dus geen zwarte randen, logo's en andere statische dingen weergeven waardoor (een groep) pixels minder veroudert dan andere pixels.
Staat ook in je handleiding dat je niet langer dan 30 min. of 45min statische beelden mag weergeven.
Mijn suggestie is: hou je eraan!
Eerste 400 uur:
- contrast op maximaal de helft van de maximale waarde (30 dus. Ikzelf had em op 20 gezet en naderhand op 15)
- helderheid op default laten staan (0)
- kleur default (30)
- niet langer dan 30/45 minuten statische beelden weergeven (logo's e.d.) het liefste geen natuurlijk
- nooit zwarte balken weer laten geven, maar beeld altijd oprekken (wanneer de uitzending in een onjuist formaat wordt weergegeven) totdat het hele beeld gevuld is (desnoods met beeldscan 16:9)

Zoek in dat panasonic plasma topic maar op posts die van mij komen en dan kom je in ieder geval wat inbrand dingen tegen en de inspeel dvd's.
Om het je wat makkelijker te maken:
Inbrandverhaal deel 1 en inspeeldvd-link: Deathchant in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."

Inbrandverhaal historie: Deathchant in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."
Inbrand foto's: Deathchant in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."
Panasonic omruiling&garantie: Deathchant in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."

Ik zou pas calibreren als je tv is ingespeeld. Het fosfor veroudert de eerste 400 uur heel snel.

Qua garantie zit je bij panasonic wel echt goed, dat kan ik je verzekeren!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
@Deathchant

Bedankt voor de info. Topic kende ik al (moet wel bekennen dat ik niet alle 200+ pagina's gelezen heb, maar heb er wel door gezocht). Ik vraag het echter meer omdat ik verschillende verhalen erover hoor. Iemand anders heeft het bijvoorbeeld over zijn panasonic plasma televisie die als beeldscherm wordt gebruikt, maar waar (volgens hem althans) geen of nauwelijks burn-in zichtbaar is. Kortom, het is onduidelijk wat nu eigenlijk de stand van zaken is. Ik dacht trouwens dat de G en VT-series wel een ander scherm hadden (real black pro, snellere fosfors), maar vertrouw dan maar op E-care.

Anyways, het gaat mij ook niet direct om het inbranden, maar meer om het inspelen. Wat dat betreft bedankt voor de tips met betrekking tot de instellingen voor de eerste 400 uur. Deze zal ik zeker gebruiken. Is het trouwens nodig dat je meerdere inspeel DVDs gebruikt (zoals je zelf gedaan hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35

Strikie

Athletics

Fijn topic! Deze ga ik bookmarken. Volgende week ga ik precies dezelfde halen. Hoe is je eerste indruk van de plasma?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Strikie schreef op maandag 06 december 2010 @ 03:12:
Fijn topic! Deze ga ik bookmarken. Volgende week ga ik precies dezelfde halen. Hoe is je eerste indruk van de plasma?
Ik krijg hem deze week binnen. Laat nog wel even een berichtje achter zodra ik hem heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:56
Liever iets meer dan een 'berichtje' voor twijfelaars die nog nadenken over plasma

foto's maken van voorzijde, achterzijde, zij-aanzicht, menu-instellingen, actie-foto bij daglicht, actie-foto bij avond-verlichting, beeldkwaliteit bij inkijkhoek etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

@QwaftZefoni: zoiets?
Deathchant in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."

@TS: E-Care zei tegen mij dat ze toch al veel G20 en VT20 series hebben moeten omruilen vanwege echt inbranden. De V-serie zou er minder tot geen last van moeten hebben.

Over het inspelen. Ik heb die dvd gebruikt wat ik eerder plaatste. Dit is een dvd die een volledig grijs scherm laat zien en dan langzaam in stapjes roder wordt. Daarna is blauw aan de beurt en daarna groen. Elke stap is hetzelfde aantal seconde op het beeld.
Dit is dus inspelen.

Maar aangezien je met een TV ook gewoon TV moet kunnen kijken, waarbij nou eenmaal zenders met logo's zijn, heb ik thuis de restrictie ingevoerd: niet langer dan een half uur een dezelfde zender oplaten staan. Na dat half uur, knal ik de tv op sneeuwbeeld, zodat eventuele retentie/nagloeiing weg kan trekken. Ik heb ook een image-retention dvd waarbij allerlei gekleurde blokjes heel snel over het scherm elkaar afwisselen en door elkaar springen. Soort sneeuwbeeld, alleen met gekleurde blokken.

Men zegt dat het beter is om je tv op een hoog contrast te zetten wanneer je de inspeel dvd gebruikt, omdat het fosfor dan sneller veroudert. Het gevaar is wel, dat MOCHT je een of andere setting hebben die de dvdspeler op standby zet o.i.d. dat je tv dan gewoon op het tv kanaal springt, met logo's e.d.

Morgen krijg ik de nieuwe tv, dus ik heb vandaag die inspeeldvd even erin gedaan en laat ik tot morgenvroeg lopen. eens kijken of niet ineens iets uitspringt hier :)

Overigens: volgens mij kan al deze info best in het panasonic topic, daar is het immers voor bedoeld. Ook foto's en ervaringen e.d. ;) Just to my cents.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 06-12-2010 10:32 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Deathchant schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:30:
Overigens: volgens mij kan al deze info best in het panasonic topic, daar is het immers voor bedoeld. Ook foto's en ervaringen e.d. ;) Just to my cents.
Ik heb de vragen nu maar op aanraden van Deathchant uitgezet in het centrale Panasonic topic (zie Peter 1981 in "[Plasma] Panasonic 2010 - X24, S24, C2..."). Laten we daar verder gaan met de discussie.

Ik zal pics en dergelijke plaatsen zodra ik mijn setup binnen heb. Daarna maar meteen beginnen met inspelen...

P.S. Er mag een slotje op dit topic.
Pagina: 1