hier mijn ervaringen tot nu met de 50VT20, veel overeenkomsten met morpheus zondag 13 juni 2010 18:14
het voortraject:
Ik heb tijdelijk een Bravia 46V5500 gehad, prima, haarscherpe TV en lekker goedkoop. Maar toch teruggebracht omdat ik toch het idee had dat ik consessies deed mbt de beeldkwaliteit (kijkhoek, 50Hz, zwartwaarden). In eerste instantie had ik de Sony 52 EX700 op het oog vanwege de looks, slechts 6cm diep, het formaat en de toch ook goede Sony Bravia-engine 3 kwaliteit.
Deze kwam er in de reviews maar gemiddeld uit, dus toch maar verder gekeken.
Via dit Topic en de internationale reviews kwam ik op de nieuwe Plasma lijn van Panasonic. In eerste instantie keuze gemaakt voor de 50G20. Vervolgens real life bekeken in de MM. De looks vielen tegen, de rand doet plastic aan, veel reflectie. dus weer terug naar de tekentafel. Sony 55EX500 kwam ook in beeld, de eerste reviews van de VT20 ook. de vaste prijs a EUR 2599,- vond ik echter veel te hoog gezien de onzekere toekomst mbt de 3D techniek. Samsung 3d ook bekeken, ik was niet overtuigd.
Op koopavond trof ik een complete opstelling van de 50VT20 aan bij de S&F Alkmaar. Gescheiden opgesteld van de overige tv's met een bankstel op +/- 3 meter. Waanzinnig mooi beeld, de 3d beleving ook zeer overtuigend. Gelijk maar het bod gedaan wat ik er wel voor overhad. EUR 2000,- Tot mijn verbazing werd dit geaccepteerd.
3 dagen later afgeleverd (ik ben niet in staat de enorme doos zelf vertikaal te transporteren, wel raadzaam met dit formaat glasplaat).
mijn ervaringen na 2 weken:
Uiterlijk:
behoorlijk standaard, niet opvallend, de brons tint straalt wel klasse uit, De afwerking is zeer netjes.
Het formaat
het is al vaker gezegd, als de tv aanstaat kan het niet groot genoeg bij HD beeld. Onze zitpositie is zo'n 4,5 meter, ik krijg de neiging om de bank naar 2 meter te schuiven bij een HD film.
Door de brons tint lijkt de tv minder kolossaal als bij plain zwart.
lawaai fans
wel hoorbaar aan de achterkant en binnen een meter,als je het geluid maar enigzins aanhebt hoor je er niets meer van.
beeldkwaliteit:
ik kijk voorlopig met instellingen Normaal met contrast en helderheid op halve kracht. Na inspelen ga ik optimaliseren.
Overdag ondanks deze settings goed beeld, weinig last van spiegeling. Dit was met mijn Philips 32"CRT altijd een probleem.
Full HD via mijn Xtreamer is uitmuntend
Mijn SD Divx-jes zijn vanaf zo'n 2 meter zeer goed te doen, boven verwachting bij een 50"
TV via Ziggo Ci+ module: zeer scherp, mooie kleuren, eerst wel vaak last van blokkerigheid. Dit bleek te komen door een splitter in de meterkast (signaalsterkte).
Kijkhoek is uit alle hoeken perfect, dit was een duidelijk manco vd Sony LCD
Fosfortrailing/floating blacks etc:
niets van dit alles tot op heden, 1 vd motivaties voor keuze van dit model
Zapsnelheid en opstartsnelheid:
vallen erg mee, dit was met de Sony V5500, ook met Ziggo Ci+ module, een stuk trager.
inbranden/image retention:
nog niets zichtbaar, ook nog niet zwaar op de proef gesteld.
Viera Cast:
valt enorm tegen, zodra je dit opent krijg je allemaal lege vakken te zien waar hopelijk ooit eens content verschijnt (via firmware updates), alleen youtube/dailymotion ga ik mischien gebruiken
Wifi Dongle:
is meegeleverd, is extra t.o.v. G20, werkt perfect, zeer eenvoudig in te stellen
DLNA:
de Pana vindt mijn Synology NAS met mijn mediabibliotheek perfect, speelt alleen niet alle formaten. Ik grijp dus altijd maar weer naar mijn Xtreamer, deze speelt alles. Alleen voor foto's handig.
HDD recording:
werkt prima met een WD essentials 2,5" zonder voeding. Ik ga nog op zoek naar een nieuwe met meer GB's, met dubbelzijdig klitteband plak ik m op de achterkant.Je kan rechtstreeks programmeren uit de Ziggo Program Guide. Optie is alleen beperkt bruikbaar. Even schakelen naar een andere zender voor het weerbericht betekent einde opname.
Picture In Picture:
is extra t.o.v. G20, is in mijn opinie alleen nuttig als er 2 tuners inzitten, dan kan je mooi wegzappen bij reclame en ondertussen de zender in de gaten houden. Gaat dus niet lukken.
3D weergave:
Ik heb geen 3D blueray speler, met de 3D demo's van
http://3dguy.tv/ via de Xtreamer heb ik bij lange na nog niet de 3D ervaring kunnen nabootsen die ik in de winkel heb gezien. Ik hoop dat dit aan het Side by Side materiaal ligt en niet aan mijn omgeving met witte achtermuur en veel omgevingslicht. Het brilletje zit niet echt prettig, grote openingen aan de zijkant en daarom veel lichtinval. Ben er nog steeds niet uit welk hulpstukje ik erop ga klikken voor de optimale pasvorm..
Ben benieuwd naar andere ervaringen, weet iemand nog een fraaie demo die wel optimaal 3D effect geeft !
Voorlopige conclusie:
fantastische TV qua beeldkwaliteit en bouwkwaliteit, veel extra features zijn slechts beperkt nuttig. Elk ander dedicated apparaat is superieur (HTPC voor internetdiensten, Mediaplayer voor streamen Media, Harddiskrecorder voor opnemen). Meerprijs tov de V20 is acceptabel bij EUR2000,- Bij een groter prijsverschil had ik de 3D optie laten liggen. Hopelijk neemt dit een vlucht en komt er snel goede content.