Hielko schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:50:
Zijn er hier nog mensen die de Dell 3007WFP gebruiken? Heb die van mij nu denk ik vier jaar, en ondertussen begint het scherm flink last te krijgen van inbrand verschijnselen. Kan meestal de tekst van de windows gadgets nog lezen als ik een film start.
En een gerelateerde vraag; is it me, of staan de ontwikkelingen stil op het gebied van 30"-beelschermen? Net even door de pricewatch zitten bladeren, maar Dell heeft nog steeds niks anders dan de 3008WFP...
Het is inderdaad nog steeds mogelijk dat LCD's inbranden. Voordat je een nieuwe monitor koopt, onder Linux heb ik een screensaver welke ingebrande LCD kan repareren. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, omdat ik nog steeds op een goede oude CRT zit te kijken. De screensaver laat afwisselend zwarte en witte strepen over het scherm zien. Je zou even op internet kunnen kijken of er niet een programma is dat hetzelfde doet. De screensaver heet LCDscrub.
Zelf heb ik ook nog wat vragen. Ik ben zelf namelijk op zoek naar een 24 inch monitor. Aanvankelijk was mijn budget 300 euro, maar door de beperkte weergave van TN-schermen, spaar ik liever nog even door en koop vervolgens een duurder paneel met bijvoorbeeld een IPS panel. Ik ben geen grafisch ontwerper of drukker. Ik maak zo nu en dan wel eens een website voor mensen en voor de lol, dit is misschien iets wat ik wel eens wat vaker wil gaan doen. De voordelen van de IPS panelen zijn voor mij vooral de kijkhoeken, ze zijn gewoon zoveel beter.
Ik heb wat rondgekeken, maar mijn de Dell Ultrasharp U2410 lijkt mij een hele mooie monitor. Ik heb gehoord dat met deze monitor nog al wat problemen waren in het begin. Is dit inmiddels opgelost? Het is wel echt mooi aan dat ding dat er zo veel poorten op zitten, goed voorbereidt op de toekomst.
Omdat deze monitoren toch wel een aanslag zijn op je portomonnee, wil ik het liefst zo lang mogelijk met zo'n monitor doen. Mijn huidige Dell M782P CRT scherm is inmiddels ruim 6 jaar oud, en is in die tijd echt veel gebruikt. De SMART informatie in mijn hardeschijf geeft aan dat ie 13644 uur heeft gedraaid. Dus de monitor zal ook wel ongeveer hetzelfde zijn. Echter moet ik zeggen dat het scherm nog steeds goed beeld geeft, al worden sommige punten wel wat waziger (zegmaar anti-aliasing zonder dat je videokaart er wat voor hoeft te doen

(beetje overdreven, dat wel)).
Als ik een monitor koop van 450 - 500 euro, verwacht ik wel dat ie ook langer mee gaan dat eentje van 200 - 250 euro. Ik vind 8 jaar toch wel minstens de streeftijd dat ik hem moet kunnen gebruiken. Mijn vraag is daarom: Hoelang zal zo'n monitor het doen? Houden LCD schermen het langer of korter uit dan CRT schermen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om 25000 tot 30000 uur met LCD te halen (8 jaar intensief gebruikt)? Of gaat dit echt niet lukken?