Al speel ik zowel OSRS als RS3... hoewel.. speel is misschien een groot woord. Ik speel niet zo veel als andere in dit draadje. Vaak speel ik periodes en dan laat ik het spel weer liggen voor een tijdje "you never quit Runescape" gaat voor mij op
Beide varianten hebben in mijn ervaring hun voor- en nadelen. Maar, ik ben dan ook iemand die lekker rustig speelt, geen guides gebruikt, geen end-game doel heeft, zoveel mogelijk zijn eigen gear maakt (al ben ik geen ironman). Ik speel RS3, met legacy combat, naast OSRS omdat het veel QOL zaken heeft die ik, als casual speler, mis in OSRS. Iets simpels als de wereld kaart werkt in RS3 (quest requirements, beschikbare ores in een mijn, etc.) fijner dan in OSRS.
Skilling in OSRS voelt, voor mij, alsof je hoofdzakelijk bezig bent met het behalen van quest requirements waar dat in RS3 niet zo voelt omdat skills zoals Smithing gewoon veel bruikbaarder zijn in RS3.
Vandaag een flinke roadmap update voor RS3:
https://secure.runescape....changes-runescape-forever Einde van MTX en schakelaars voor overdreven cosmetics van andere
OSRS voelt lekker nostalgisch en heeft op dit moment Sailing als gave nieuwe attractie, ookal moet ik Varlamore nog steeds verkennen

De eerste paar tochtjes met mijn eigen zeewaardige vlot heb ik ondertussen al wel gemaakt en smaakt naar meer. Maar van Sailing vindt ik het ergens jammer dat de skill gelijk gevuld is tot lvl 99, had liever gezien dat de skill eerst tot lvl 50~60 of iets vergelijkbaars hadden gevuld om zo genoeg ruimte over te laten voor nieuwe content in de toekomst. Nu voelt het een beetje alsof ze direct al hun kruit (

) hebben verschoten. Beetje hoe ze bij RS3 nu bezig om skills naar de 110 en 120 levels uit te breiden. Dat doen ze In stapjes om ruimte over te laten voor toekomstige updates/content door niet direct 99-120 te doen maar eerst 99-110 te doen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Caayn op 19-01-2026 20:07
]