Vorige maand en ook iets eerder zat ik luidop mee te denken over een htpc build.
Daar maakte ik twee voorstellen:
Een 785G mobo met AMD Athlon 240E CPU in een Antec MicroFusion case voor 418€
en een 9300 mobo met Intel Pentium E5300 CPU in een Antec Fusion Remote case voor 548€.
Hier vind je trouwens nog twee vergelijkbare voorstellen (Beide 480€, één terug met de Athlon X2 240E, ditmaal met de Antec Fusion ipv Microfusion ; en één met de Intel Pentium E6300 ipv E5300)
Nu heb ik zitten zoeken naar een Core i3 530 build, met nog steeds dezelfde vereisten als de vorige builds. Ditmaal dus geen 785G of 9300 voorstel, maar een gebaseerd rond H55.
Het mocht echter ietsje meer kosten deze keer (ik heb namelijk werk nu, maar dat is offtopic). Ik zal het exclusief gebruiken onder linux (ubuntu met xbmc). Media staat op externe USB2 schijven, maar ik wil ook veel ruimte op de htpc zelf, daar ik de mogelijkheid wil openhouden om het als always-on downloadbakje te gebruiken. Vereisten zijn vanzelfsprekend: Stil & zuinig, maar iets krachtiger deze keer)
Case:
Ik blijf nog steeds bij de Antec Fusion Remote Black, omwille van de 2x 120mm fans (stiller dan 80mm), de 2x 3.5" bays (ipv 1), de uitgebreidere Remote (in vlg met de Antec Microfusion), en de mogelijkheid om er een full profile GPU in te bouwen.
CPU:
Ditmaal dus iets krachtiger (Core i3 530). TDP specs doen me misschien meer neigen naar een Athlon X2 240E oplossing (45W tgo 73W), maar ik vermoed dat de idle waarden sowieso zeer dicht bij elkaar zullen liggen. Ook omwille van HD Flash materiaal onder linux, is een krachtiger CPU interessanter.
Phoronix over de Core i3 530 onder linux
Phoronix over de Core i3 530s IGP onder linux
GPU:
Ondersteuning voor de Core i3 IGP is onder linux nog niet helemaal in orde (zie phoronix artikel), dus neem ik er ook een GPU bij, wat mogelijkheden opent voor spelletjes en dergelijke. Linux, dus nvidia, want ik wil dan ook meteen profiteren van vdpau. De CPU zou HD materiaal in principe op zich aankunnen, maar met een GPU erbij zullen ook andere dingen vlotter lopen.
Vereisten zijn dus : nvidia & passieve koeling. Waarbij ik uitkom op Zotac Zone edities: GT210, GT220 en GT240 (respectievelijk 36€, 62€ en 89€). Enkel de GT210 is low-profile & single slot. De twee andere full profile & dual slot.
Ik weet dat de Case full profile kaarten aankan, maar
ik weet niet of een dual slot GPU in de Antec case past (en in hoeverre ik me dan limiteer voor verdere uitbreidingen: worden PCI x1 sloten dan onbereikbaar?).
Idle verbruik van deze kaarten is uitstekend (rond de 9W idle voor de GT240, 70W full load)
Tv-kaart:
Dit is geen optie, daar ik digitale TV van telenet heb en alles dus toch geencrypteerd wordt.
PSU:
Nexus Value 430W. Omwille van de uitstekende stille werking & 80Plus certificatie. Voornamelijk omwille van de positieve review op
silentpcreview.
HDD:
De Samsung F2 Ecogreen 1.5TB om voor de hand liggende redenen. Zowel stiller als zuiniger dan een 7200rpm schijf. De prijzen zijn toch dezelfde en de marginale performance-winst is verwaarloosbaar voor htpc gebruik. Reviews tonen aan dat het toch zo'n 3 decibel
kan schelen. SSD hoeft niet, de prijs/GB is te duur en ik wil het ook als downloadbakje gebruiken.
Moederbord:
Ik koos gewoon op prijs & specs (wil persé ook eSata) en kom uit bij de mATX Gigabyte GA-H55M-UD2H.
Ditmaal ook met een Blu-ray drive erbij. Het is niet meteen een vereiste, daar ik toch een PS3 heb staan, maar het mag.
Verder heb ik hier nog een Logitech Cordless Mediaboard Pro liggen, die ook op de PS3 werkt. Dus bluetooth, toetsenbord & touchpad.
Een Home Theatre systeem heb ik niet, voorlopig blijf ik bij mijn Creative 2.1 setje
Beeldscherm is een LG42LH4000, een 42" Full HD LCD dus.
Ik kom dus uit bij dit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 122,06 | € 122,06 |
1 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | € 82,99 | € 82,99 |
1 | Intel Core i3 530 | € 96,53 | € 96,53 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 52,91 | € 52,91 |
1 | LG CH08LS10 | € 91,90 | € 91,90 |
1 | Nexus Value 430 | € 53,20 | € 53,20 |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Zotac GT 220 ZONE Edition | € 62,63 | € 62,63 |
Importeren | Totaal | € 645,17 |
Omdat ik liever alles in één winkel koop, en Coolprices blijkbaar een van de enige is die al deze componenten in zijn catalogus (en op voorraad) heeft, zou ik opteren voor de GT240 ipv de GT220.
Verder twijfel ik nog of ik beter meteen voor 4GB RAM ga ipv 2GB. 2GB zou moeten volstaan, maar 4GB is misschien iets meer toekomstbestendig? Het is zo'n 50€ verschil.
Ik weet dat een Atom/ION systeempje vele malen zuiniger zou zijn en ook HD aankan onder linux, maar ik wil toch iets meer performance (oa vloeiend door de xbmc interface bladeren etc).
Mijn huidige htpc bestaat uit componenten die ik over had (AMD X2 3800+ en een nvidia 7600GT xxx editie), maar is veel te luidruchtig en kan bovendien geen 1080p aan. Deze is dus aan vervanging toe.
Samengevat:
* Past een dual slot GPU in de Antec Fusion Remote Black? Zal ik aansluitmogelijkheden verliezen?
* Ga ik beter meteen voor 4GB RAM ipv 2GB? (50€ prijsverschil op een totaalprijs van rond de 700€)