[BBG aanschaf] HTPC januari 2010 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 77.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 00:30
Ik heb ook een HTPC op mijn eigen eisen afgesteld, namelijk

- vloeiend 1080p afspelen
- stil
- video & HD geluid over HDMI
- analoog TV afspelen/opnemen (liefst 2 tuners)

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Cooler Master ThermalFusion 400€ 3,11€ 3,11
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 79,40€ 79,40
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 109,40€ 109,40
1Intel Core i3 530€ 96,53€ 96,53
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 44,10€ 44,10
1Lian Li PC-C37B€ 105,-€ 105,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 67,47€ 67,47
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
ImporterenTotaal€ 559,96

Ik heb hierbij nog wel een aantal vragen:
- Met welke codecs gaat MCE de HD content door het grafische gedeelte van de i3 laten afspelen?
- Moet ik nog een extra sata kabel hebben? Of zit deze bij het moederboard?
- Ben ik nog wat vergeten? (remote, muis, tobo, dvd-speler & bt-stick heb ik nog liggen)

Alle reacties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Er zit een sata kabel bij het moederbord als het goed is. Ook zit bij die big shuriken al meegeleverde geleidingspasta.

Bij win7 zitten er toch standaard codecs bij die dxva kunnen gebruiken. Of is de i3 daarmee nog niet ondersteund?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
Tnx voor je reactie!

Ik heb Win7 mce in Bootcamp draaien, en hij speelt standaard geen .mkv af. Na wat gegoogle kom je verschillende codecs tegen, en die werken ook, maar ik weet dus niet of dat dan ook hardwarematig gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt in Windows 7 voor mkv alleen maar haali media splitter nodig deze splitst de audio en video stromen zodat de codecs die in Windows 7 de rest via dxva kunnen doen. je videokaart moet wel geschikt zijn voor dxva en aangezien je nu een Mac gebruikt denk ik niet dat deze dxva ondersteund (dxva is een onderdeel van directx 10.1 wat van Microsoft is, Apple heeft dus niet echt een reden om voor een videokaart te kiezen die dit ondersteund maar ik heb geen flauw idee wat voor een videokaart in je systeem zit dus kan het goed mis hebben). het systeem wat je hierboven hebt staan ondersteund wel dxva en heeft hier dus geen probleem hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Hierbij een update van mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 121,75€ 121,75
1Belkin Mini Bluetooth Adapter€ 9,11€ 9,11
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 51,41€ 51,41
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,50€ 37,50
1Nexus Value 430€ 53,25€ 53,25
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,99€ 165,98
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
1Sony AD-7240S€ 18,61€ 18,61
ImporterenTotaal€ 767,94

Alternatief voor intel incl GPU voor gaming (evt.):
1AMD Athlon II X2 240E€ 66,40€ 66,40
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 72,-€ 72,-
1Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E€ 79,49€ 79,49

Optionele upgrade voor tobo:

1Logitech diNovo Mini€ 97,83€ 97,83

Aanpassingen:
- AMD vervangen door Intel en aparte videokaart weggehaald na nog eens goed doorlezen van topic; gamen is voor mij niet belangrijk dus Intel lijkt een beter alternatief te zijn (heb AMD setup er nog bij gezet ter vergelijking).
- DVD-brander erbij, wel zo handig (kleur maakt niet uit, toch, anders moet ik ff een zilvere vinden)
- Qwertz tobo -> qwerty tobo

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdw2400
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 19:31
Ik denk dat ik gemakkelijkheidshalve toch maar voor Windows 7 ga kiezen in plaats van Ubuntu want daar heb ik nog niet zo veel ervaring mee.. Ik zoek nu eigelijk nog een programma waarmee ik tv kan kijken op men pc zoals mythtv doet voor ubuntu. Kan iemand mij helpen, misschien wat ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bvdw2400 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:24:
Ik denk dat ik gemakkelijkheidshalve toch maar voor Windows 7 ga kiezen in plaats van Ubuntu want daar heb ik nog niet zo veel ervaring mee.. Ik zoek nu eigelijk nog een programma waarmee ik tv kan kijken op men pc zoals mythtv doet voor ubuntu. Kan iemand mij helpen, misschien wat ervaringen delen?
MediaPortal. Werkt perfect, ook de TV functies (opnemen, timeshiften, terugspoelen etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Mediaportal is vast goed, maar het lukt me vooralsnog niet om geluid in .mkv bestanden te horen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik overweeg een nieuwe pc aan te schaffen en mijn huidige pc om te bouwen naar een htpc. Echter, ik zou een nieuw moederbord moeten kopen voor mijn E6600. Ik wil eigenlijk enkel films en muziek afspelen. Kom ik dan toe met een G41 chipset? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 22:07
BobbyD82 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:30:
Ik overweeg een nieuwe pc aan te schaffen en mijn huidige pc om te bouwen naar een htpc. Echter, ik zou een nieuw moederbord moeten kopen voor mijn E6600. Ik wil eigenlijk enkel films en muziek afspelen. Kom ik dan toe met een G41 chipset? Wat raden jullie aan?
Hoe ziet je PC er nu dan uit? heb je al een G41 bord in je huidige zitten?

Noem de specs even op van wat je hebt liggen en wat je wilt gaan kopen voor de nieuwe pc, dat maakt het makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
@rebelangel66
Oké bedankt dan ga ik als hij binnen is daarmee aan de slag.
Tjoekie schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:05:
[...]
MediaPortal. Werkt perfect, ook de TV functies (opnemen, timeshiften, terugspoelen etc.)
Waarom niet gewoon Media Center? Werkt out-of-the-box en heb je niet zoveel gedoe met instellen etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Yvad op 01-02-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Kan ook hoor maar dan is je keuze met dvb-c beperkt tot de vrij prijzige anysee tuner.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:58

MaDLiVe

.-Observer-.

BobbyD82 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:30:
Ik sta op een soortgelijk punt maar dan met een E6300, ik overweeg een ION zotac (775) bordje. pricewatch: Zotac 9300-ITX WiFi

Dit bordje icm Windows7 zou het gros van mijn materiaal hardwarematig moeten kunnen encoden maar lukt dat niet dan heeft de E6300 meer dan genoeg Horsepower om dat zelf te doen. Ik ben alleen erg benieuwd naar het energie verbruik van zo een setje omdat ik hem tegelijkertijd als server wil gebruiken (daar gebruik ik nu een atom setje voor).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Yvad schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:56:
@rebelangel66
Oké bedankt dan ga ik als hij binnen is daarmee aan de slag.

[...]

Waarom niet gewoon Media Center? Werkt out-of-the-box en heb je niet zoveel gedoe met instellen etc.
Voor mij persoonlijk juist vanwege al het instellen en de mogelijkheden die je hebt i.c.m. de plugins. Maar inderdaad, Media Center is ook een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
StraightOn.NL schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:30:
[...]

Hoe ziet je PC er nu dan uit? heb je al een G41 bord in je huidige zitten?

Noem de specs even op van wat je hebt liggen en wat je wilt gaan kopen voor de nieuwe pc, dat maakt het makkelijker :)
Je hebt helemaal gelijk, al wilde ik voornamelijk de voordelen van bepaalde chipsets te weten te komen.

Dus nu heb ik een ATX mobo van Gigabyte (P965-DS3). Dat past niet in de behuizing die ik op het oog heb (Antec Micro Fusion Remote).

Op dat moederbord wil ik ook mijn 4gig ram kwijt (4x1g), dat beperkt de keuze ook al. Processor zei ik al, een Core2Duo E6600.

Dat Zotac bordje is wel leuk, maar heeft Wifi dat ik niet nodig heb, en voldoet niet aan de geheugen-eisen.

Ik was in deze richting aan het denken: pricewatch: Asrock G43Twins-FullHD

[ Voor 8% gewijzigd door Dnomaid op 02-02-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hulk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-03 09:42
MaDLiVe schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 00:46:
[...]

Ik sta op een soortgelijk punt maar dan met een E6300, ik overweeg een ION zotac (775) bordje. pricewatch: Zotac 9300-ITX WiFi

Dit bordje icm Windows7 zou het gros van mijn materiaal hardwarematig moeten kunnen encoden maar lukt dat niet dan heeft de E6300 meer dan genoeg Horsepower om dat zelf te doen. Ik ben alleen erg benieuwd naar het energie verbruik van zo een setje omdat ik hem tegelijkertijd als server wil gebruiken (daar gebruik ik nu een atom setje voor).
Ik gebruik de 9300-ITX i.c.m. een E8400 processor en draai Ubuntu Karmic met XBMC voor het afspelen van videocontent (en op de achtergrond sabnzbd+). Idle kom ik daarmee op zo'n 40-50 Watt uit. Ben helemaal tevreden met deze config als mediaspeler/NAS/Download servertje. Met VDPAU hardware acceleratie van Linux draaien de cores bij afspelen van de 'bird-scene' op zo'n 3-5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

De Hulk schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:59:
[...]

Ik gebruik de 9300-ITX i.c.m. een E8400 processor en draai Ubuntu Karmic met XBMC voor het afspelen van videocontent (en op de achtergrond sabnzbd+). Idle kom ik daarmee op zo'n 40-50 Watt uit. Ben helemaal tevreden met deze config als mediaspeler/NAS/Download servertje. Met VDPAU hardware acceleratie van Linux draaien de cores bij afspelen van de 'bird-scene' op zo'n 3-5%
Ik ga voor hetzelfde setje denk ik. NAja, zelfde mobo, ik kies een E6300 en win7 als OS. Enige probleem is dat ik even moet bedenken of ik er 2 of 4Gb geheugen in ga proppen daar ik nu 4x1GB heb. Ik zag dat er versies zijn met meer dan 2 sata poorten maar heb deze niet kunnen vinden in de PW, iemand die tegengekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door MaDLiVe op 02-02-2010 21:19 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BobbyD82 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:35:
Je hebt helemaal gelijk, al wilde ik voornamelijk de voordelen van bepaalde chipsets te weten te komen.
Effe heel kort door de bocht voor de "HTPC" chipsets van Intel, nVidia en ATi:

G41 (Wolfdale core Celeron, Pentium, Core 2 Duo's):
zuinigheid redelijk
video prestaties slecht (geen H.264 decoding, dus stevige cpu nodig)
prijs gunstig
G45 (Wolfdales):
zuinigheid redelijk
video prestaties goed onder Windows, slecht onder Linux/Mac (nog geen hardware acceleratie support)
prijs vrij hoog
9300 (Wolfdales):
zuinigheid redelijk
videoprestaties goed onder Windows, Linux en Mac (!!)
prijs erg hoog
785G (Athlon II/Phenom II):
zuinigheid redelijk
video prestaties goed onder Windows, slecht onder Linux/Mac (nog geen hardware acceleratie support)
prijs gunstig
H55 (Pentium G/Core i3):
zuinigheid gunstig
prijs vrij hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Dreamvoid schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:17:
[...]

Effe heel kort door de bocht voor de "HTPC" chipsets van Intel, nVidia en ATi:
lijstje ...
Bedankt voor je reactie! Ik concludeer dat ik bij een G41 chipset uitkom, waar de video prestaties slecht zijn. Ik ga het waarschijnlijk toch zo proberen met de onboard, trekt de E6600 het niet voor h.264 prik ik wel een videokaartje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Die E6600 zou dat zonder problemen moeten trekken hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazy4me
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 12:30
Ik zit al tijden na te denken om zelf een HTPC te bouwen en heb nu eindelijk de knoop doorgehakt. Ik ga het doen! Nu heb ik dit hele topic doorgelezen ERG NUTTIG! maar zie door het bomen het bos niet meer.

Wie kan mij helpen?
Wat moet mijn HTPC kunnen?
Films streamen (inclusief HD)
Stil zijn
Zuinig
Online pokeren (draadloos)
opnemen van TV (dus ingebouwde harde schijf van 1TB of 1,5 TB)

Maximale prijs: 600 euro.

Ik hoop dat jullie voor mij iets kunnen samenstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

eazy4me schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:12:
opnemen van TV (dus ingebouwde harde schijf van 1TB of 1,5 TB)
Maximale prijs: 600 euro.
Nu nog de vraag, als je van t.v. wilt opnemen, wil je dan ook tegelijkertijd afspelen, dus zodat je kan kijken zonder reclame-stukjes er tussen? Of opnemen en tegelijkertijd een ander opgenomen film af te spelen? Dan moet je denken aan twee dvb-c kaartjes. In dat geval wordt het wat lastiger om onder de 600euro te blijven, aangezien twee dvb-c kaartjes + kaartlezer ongeveer +150euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazy4me
Dat lijkt me wel super gaaf, maar is denk ik niet nodig. Alleen opnemen is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Ik volg het topic al een hele tijd maar heb toch nog een paar vragen. De toepassing zoals ik hem wil gaan gebruiken heb ik namelijk nog niet langs zien komen.

De situatie nu: muziekpc waarmee ik cd's en andere muziek kan afspelen. VIA EPIA met een 15" touchscreen. (windows 7)

De pc opzich wil ik upgraden naar een htpc waarmee ik ook HD 1080p kan afspelen. De PC moet echter wel extreem zuinig zijn op het moment dat alleen muziek wordt afgespeeld.

HD : Intel Postville X25-V 40GB (SSD) (open voor suggesties)
CPU : AMD Sempron 140 of AMD Athlon 64 LE-1640
Chipset : Nvidia (vga en DVI/HDMI output)
koeler : alu behuizing (home made)
Voeding : passieve koeling, type onbekend (open voor suggesties)

Na het lezen van dit topic begon ik te twijfelen over hoe bruikbaar de hardware support voor HD content is bij Nvidia. Daarbij komt dat ik minder goede ervaringen heb met drivers van ATI en lijkt die ATI kaart in mijn computer meer op een straalkachel. Grote twijfel over de chipset.
Bij het lezen van dit topic stuitte ik echter op DXVA. begrijp ik het goed dat ik hiermee toch hardware ondersteuning kan krijgen zonder gebruik te maken van PureVideo?

Voor de koeling heb ik deels een oplossing. Ik heb hier een extreem groot koelblok liggen. hiermee is het mogelijk om zonder enige fan de hele computer te koelen. Echter steekt de CPU niet echt uit en kan ik deze niet direct tegen de vlakke zijde monteren. Ik zoek hiervoor een oplossing. Iets wat lijkt op een groot koper blk wat verbinding maakt tussen de CPU en het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil (ook) een HTPC bouwen die:
  • compact is
  • stil is
  • weinig energie verbruikt
  • zoveel mogelijk videobestanden probleemloos kan afspelen vanaf een NAS
  • video opnemen is geen vereiste
  • XBMC op Linux draait
Ik heb naar de Asrock Ion gekeken, maar krijg de indruk dat met name de processor bij bepaalde skins net wat aan de magere kant is (vertraging). Ik dacht daarom aan de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron E3300€ 39,20€ 39,20
1Kingston DataTraveler Mini10 4GB Rood€ 8,61€ 8,61
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 36,91€ 36,91
1Samsung SN-S083C€ 27,14€ 27,14
1Zotac 9300-ITX WiFi€ 101,95€ 101,95
ImporterenTotaal€ 213,81

De processor zou ook een Intel Celeron E3400 kunnen zijn, deze kon ik niet vinden in de PW.

Kan dit geheel passief worden gekoeld met bv een Supermicro of kom ik dan toch uit bij een stille actieve koeler zoals een BIG Shuriken CPU Cooler of een Shuriken Rev. B CPU Cooler?

Voor de behuizing dacht ik aan een van de volgende:
1Antec ISK 300-65€ 57,36€ 57,36
1Procase Noah CRS3988B-80 Black Edition€ 77,54€ 77,54

Is de voeding van de Antec überhaupt sterk genoeg om deze configuratie te trekken?

Graag commentaar op deze samenstelling of tips voor alternatieve componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
NEE dat gaat niet lukken de voeding is voor zover ik kan zien in staat 65 Watt te leveren. Vervolgens ben ik begonnen met naar de TDP's kijken. Ik zag toen dat die van intel op 65 Watt is gespecificeerd.

De TDP is geen eens het maximale wat de CPU kan trekken maar het gemiddelde bij normaal verbruik.

De Atom variant is op zich ook interesant. Ik zag een tijdje terug dat Dell met een mini laptop zou komen die fulle HD zou kunnen weergeven. De basic laptops zijn nu uitgerust met een N450 Single Core Processor. Een krachtige variant met een goede hardware ondersteuning zou voor mij een optie zijn. Daarbij komt dat de TDP een heel eind in de goede richting gaat. Zeker met de nieuwe chipset van intel; 50% minder TDP. Tot voor kort leek het erop dat de Atom minder energie verbruikte dan de chipsets die daar voor nodig was. Dit lijkt nu gecorrigeerd te worden: http://www.intel.com/pres.../2009/20091221comp_sm.htm

Hoe zit het eigenlijk met AMD komen zij ook nog met een "Atom"?

Dit is wel grappig:
nieuws: AMD Athlon 2000+ blijkt zuiniger en sneller dan Intel Atom-cpu

2e edit: ik zie dat de Athom II X serie nog beter zou moeten presteren...
http://benchmarkreviews.c...sk=view&id=8509&Itemid=23

[ Voor 15% gewijzigd door hilbren op 05-02-2010 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59
Mijn HTPC is te zwak om 1080p af te spelen (AMD BE-2350 + Asus M2A VM HDMI 690G bordje). Aangezien ik onlangs een 1080p beamer heb gekocht wil ik dat echter wel. Het liefst zou ik volstaan met het plaatsen van een videokaart. Ik ben geneigd om een AMD videokaart (Ik zat te denken aan een Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5450 1GB DDR3 HDMI/DP) te kopen, omdat de PC verder nog prima voldoet (anders kost het meteen 200+ voor een nieuwe cpu/mobo/ram combo). Een vriend raadde mij echter een Nvidia kaart aan omdat die beter ondersteund zou zijn door afspeel software. Kan iemand mij helpen te beslissen welk merk chipset ik moet hebben?

Ik gebruik doorgaans gewoon media center classic home cinema of vlc om dingen af te spelen. Het OS is Windows XP (Ik zie geen reden om naar Windows 7 te gaan).
Tevens wil ik graag 2 digitale schermen aansluiten, bovengenoemde Asus kaart lijkt dat te ondersteunen. Indien ik toch beter voor een Nvidia kaart zou kunnen gaan, welke zou dat dan moeten zijn?

In de selectie voor de videokaart speelt mee dat het voor een HTPC is die 24/7 aanstaat. Passief gekoeld en zuinig zijn dus belangrijke parameters.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Edit: Na een beetje beter zoeken blijkt de asus kaart niet passief te zijn. Die valt dus af.

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 05-02-2010 11:27 . Reden: nvidia is met een i... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
hilbren schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 06:09:
NEE dat gaat niet lukken de voeding is voor zover ik kan zien in staat 65 Watt te leveren. Vervolgens ben ik begonnen met naar de TDP's kijken. Ik zag toen dat die van intel op 65 Watt is gespecificeerd.

De TDP is geen eens het maximale wat de CPU kan trekken maar het gemiddelde bij normaal verbruik.
Dit is volslagen onjuist! Intel's TDP waarden zijn voor de hele modelreeks (in dit geval, voor alle Wolfdale core processoren van Xeon tot Celeron) en zijn voor de modellen met lagere klok en minder cache (Celeron/Pentium) veel en veel te hoog. De Celeron E3200 bv is op 65W TDP gespecificeerd en draait onder full load nog geen 20W. Die voeding gaat dat op zijn sloffen redden, zelfs met een E6500.

Overigens: Antec heeft net een nieuwe variant geintroduceerd van die ISK-300 met een iets ruimere voeding, voor als je een Core 2 Quad erin wilt pluggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Uhm... Het lijkt mij dat je als fabrikant werkelijke TDP waardes op je site presenteerd aangezien mensen (tweakers) daar hun keuze van laten afhangen.
De TDP is overigens een gemiddelde waarde en geen piekwaarde. De 65 Watt van de voeding is dat wel.
Daar moet je het chipset bij optelen: Nvidia GeForce 9300 = 12 Watt
Geheugen: ??
HD: 1 Watt?

Ik vind het krap, daarom raad ik het af. Iets meer vermogen zou wenselijk zijn. Als dit met het nieuwe type is gerealiseerd dan zou ik minstens voor het nieuwe type gaan.

Nog eens nader bekeken:
In de link die je geeft, worden twee dingen verteld: de eerste is 100% load. grafiek zegt ~20 Watt. Vervolgens staat daaronder "Minimum power consumption = 20 Watt". Welke van de twee is het nu?

Kijk ik vervolgens terug naar de meetresultaten van full load en Idle. Dan zie ik een verschil ontstaan van 28 Watt. Ik neem aan dat het programma maarmee dit is gedaan alleen de cpu belast en geen merkwaardige toename veroorzaakt bij de videokaart of HD. stel dat het vermogen dan eerlijk verdeelt wordt over de chipset en de CPU dan is het verschil 15 Watt. Al deze aannames bij elkaar doen vermoeden dat de CPU idle 5 Watt verbruikt. Is dat haalbaar? (op het betreffende forum wordt ook getwijfeld aan de resultaten van deze meting) Ik vind het verdacht...

Volgende keer dat ze gaan meten is het misschien een optie om de (delta T) temperatuur te meten. Gebruikmakend van 1 standaard koeler die voor alle cpu's geschikt is. Vervolgens kun je met een vermogensweerstand bepalen hoeveel vermogen nodig is om een zelfde delta T te creëren.

Zou wel gaaf zijn, zeker als je deze CPU gaat gebruiken met een zuinige chipset!

[ Voor 54% gewijzigd door hilbren op 05-02-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Prince_of_Darkness schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:16:
Mijn HTPC is te zwak om 1080p af te spelen (AMD BE-2350 + Asus M2A VM HDMI 690G bordje). Aangezien ik onlangs een 1080p beamer heb gekocht wil ik dat echter wel. Het liefst zou ik volstaan met het plaatsen van een videokaart. Ik ben geneigd om een AMD videokaart (Ik zat te denken aan een Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5450 1GB DDR3 HDMI/DP) te kopen, omdat de PC verder nog prima voldoet (anders kost het meteen 200+ voor een nieuwe cpu/mobo/ram combo). Een vriend raadde mij echter een Nvidia kaart aan omdat die beter ondersteund zou zijn door afspeel software. Kan iemand mij helpen te beslissen welk merk chipset ik moet hebben?
Er zijn al wel passieve 5450 kaarten, oa van saphire. Je hoeft met windows niet bang te zijn dat een ati kaart minder ondersteund word dus die kun je gerust nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
hilbren schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:43:
Al deze aannames bij elkaar doen vermoeden dat de CPU idle 5 Watt verbruikt. Is dat haalbaar? (op het betreffende forum wordt ook getwijfeld aan de resultaten van deze meting) Ik vind het verdacht...
Hoezo verdacht? 5W is inderdaad een logische waarde voor een Wolfdale met zo weinig cache (2x512 MB!!!) in idle. Welkom in 2010, idle waarden voor CPU's liggen al een tijdje op dit niveau. Een quadcore Athlon II X2 verbruikt rond de 6-7W idle. Ook deze TDP discussie is het afgelopen jaren al honderden keren gevoerd, hier op t.net en op alle forums. Intel geeft gewoon voor alle Wolfdales 65W op, voor een 3.2 GHz Core 2 Duo met 6 MB cache tot aan een 2.4 GHz Celeron met 1 MB cache. Geldt overigens ook voor AMD: de Athlon II X2 240 verbruikt ook van zijn levensdagen geen 65W, en idle waarden liggen ook vergelijkbaar met de Celerons (logisch ook, ongeveer evenveel cache, klok en 45nm). Zie ook hier en het topic Nieuwe Zuinige Server.

Een Celeron E3300 + Zotac 9300 systeem inclusief twee latjes RAM en een 2.5" HDD zou ongeveer op 40W max uit moeten komen(20W cpu, 15W chipset+rest van mobo, 2W RAM, 3W HDD), oftewel zo'n 50W uit het stopcontact (op deze lage vermogens is de efficiency doorgaans niet fantastisch). Idle zou dat naar ongeveer de helft moeten terugzakken. Een 65W voeding moet dat makkelijk trekken (let wel: die 65W spec voor de voeding is voor de gelijkstroom die aan het systeem geleverd wordt, niet voor wat er aan wisselstroom in gaat)

Edit: Zie ook deze test: Xbitlabs haalt hier met een E6500 onder full load een verbruik van 38.2W (!!) DC op mobo+cpu+ram samen. Met een Celeron E3300 (halve cache en lagere klok!) moet dat nog zo'n 5W lager kunnen liggen. HDD erbij en je zit idd aan de 40W.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Bedankt voor de toelichting ik ben overtuigend. ('t kost wat moeite, sorry daarvoor O-) )

Wat voor voeding zou daar het beste bij passen, PICO PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Ik kom nu op deze uit, de koeling regel ik via de zelfbouw behuizing:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB€ 102,95€ 102,95
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 37,31€ 37,31
1Mini-box PicoPSU-120€ 34,19€ 34,19
1Point of View ION-MB330-1€ 119,26€ 119,26
1Samsung SN-T083A€ 49,94€ 49,94
ImporterenTotaal€ 343,65

[ Voor 22% gewijzigd door hilbren op 11-02-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
Goed, na lang wachten heb ik eindelijk besloten om een HTPC te bouwen. Reden is eigenlijk simpel. Het moet bruikbaar zijn voor mijn vriendin, die niet al te technisch is. Het doel is dus om het dus zo te bouwen dat zij ermee over weg kan.

Wat heb ik nu:

- XBMC op de XBOX
- Popcorn A-110

Op de popcorn begin ik me met de dag meer te irriteren. De onstabiele ondersteuning met W7, het niet (of nauwelijks) afspelen van ISO's, de enorm trage netwerkinterface maar vooral de afhankelijkheid van Syabas om deze dingen te fixen. Ik zal eerlijk zijn dat, als de XBOX1 HD ondersteuning had, ik er nog niet over twijfelde om deze te vervangen. Hij heeft hier nu al een jaar of 7 trouwe dienst op zitten en werkt echt fantastisch. Bij de popcorn begint mijn vriendin nu te klagen dat het allemaal niet 100% meer werkt, dus daar moet z.s.m. iets aan gebeuren :)

XBMC op W7 is dus de logische opvolger om mee te beginnen. Nu twijfelde ik altijd over de te gebruiken hardware. ION platform, goedkoop AMD platform of duurder Intel, ATI / NVIDIA discussie (dxva <-> VDAUP) en zo kan ik nog wel doorgaan. Sinds de komst afgelopen januari van de i3 heb ik de knoop doorgehakt. Dit is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 90,55€ 90,55
1Intel Core i3 530€ 96,39€ 96,39
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,-€ 189,-
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4G€ 99,90€ 99,90
1LG CH08LS10€ 91,69€ 91,69
ImporterenTotaal€ 646,93

De LG BR drive had ik al in mijn pc, dus die verhuisd gewoon. Ik heb een Synology NAS, vandaar de postville. Ik zal eerlijk zeggen dat stroomverbuik mij niet boeit, maar geluidsproductie wel. De Fusion kast zal ook aangepast gaan worden met lownoise fans.

Aansluitingen:

- DVI --> Beamer
- HDMI -> TV
- Optical -> Receiver
- Bediening Harmony 575

Er komt W7 op te draaien met XBMC. 1080p playback twijfel ik niet over en het systeem is snel genoeg voor wat simpele games en internetten. Maandag komt het zooitje binnen en dan zal ik zien wat het gaat worden.

[ Voor 0% gewijzigd door ZFLaSH op 06-02-2010 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Als het energie verbruik niet boeit kun je hem zo zuinig maken dat je geen fan's nodig hebt ;)

Nu even een serieuze vraag; waarom heb je specifiek voor een 80GB SSD gekozen? heeft deze een voordeel ten opzichte van de 40GB variant? (40GB is voldoende voor W7 toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
hilbren schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:51:
Als het energie verbruik niet boeit kun je hem zo zuinig maken dat je geen fan's nodig hebt ;)

Nu even een serieuze vraag; waarom heb je specifiek voor een 80GB SSD gekozen? heeft deze een voordeel ten opzichte van de 40GB variant? (40GB is voldoende voor W7 toch?)
Nou, het wordt krapjes. Er komen natuurlijk wat andere apps/games op en dan is 40gb net wel / net niet te weinig. 60Gb zou voldoende zijn, maar aangezien Intel die niet heeft wordt het gewoon de 80Gb.

Hij gaat inderdaad voor een groot gedeelte passief worden, maar ik wil geen eitjes bakken in die kast dus is een fan onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiskid
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-11-2024
Oke ik heb dus een HTPC in elkaar gezet en loop tegen het volgende probleem aan.

WMP, WMC, en PowerDVD willen Video_TS bestande niet afspelen. dat heet wel geluid maar geen beeld. Media player Classic heeft daar echter geen probleem mee. als ik de laptop gebruik om de bestanden over het netwerk benader en af speel met WMP dan is er geen enkel probleem. ik gebruik op de pc's de zelfde codes namelijk K-Lite Codec Pack 5.7.0 Full het enige verschil is dat de laptop:

een intel T7250 heeft en Nvidia M8600, 4GBram geheugen ( W7 64bit ) 1440 x 900

de HTPC:

een Athlon 64 X2 5000 en ATI 4350, 2GBram geheugen ( W7 x86 ) 1920 x 1080

is er iemand die hier raadt mee weet heb al redelijk veel gegoogled het zou aan ati kunnen liggen maar wordt daar niet echt wijs uit.

Bij voorbaat bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Moet gewoon ergens een fout in de instellingen zijn, kan bijna niet anders.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Dreamvoid schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:34:
[...]

Edit: Zie ook deze test: Xbitlabs haalt hier met een E6500 onder full load een verbruik van 38.2W (!!) DC op mobo+cpu+ram samen. Met een Celeron E3300 (halve cache en lagere klok!) moet dat nog zo'n 5W lager kunnen liggen. HDD erbij en je zit idd aan de 40W.
Wat ik uit dit artiekel haal is de 38.2 watt alleen het mobo+ram gemeten aan de 24 pins stekker van het mobo icm met een E6500 welke geen power krijgt via de 24 pins stekker.

"We are extremely surprised with the low power consumption readings taken off Clarkdale processors. However, the results can be explained easily. The thing is that the power from the individual 8-pin 12 V mainboard connector is sent only to the 32 nm processor die. The second 45 nm semiconductor die is powered by the mainboard. Therefore, we are also going to share the power consumption readings of the mainboards taken through their 24-pin ATX connectors."

Kijk je naar de grafiek daarboven daar is de alleen de cpu gemeten via de 8 pins cpu powerconnector en dan zit de cpu alleen al op 40.8 watt.

"To get a better picture of the situation we also tested the power consumption of our testing participants under heavy load without taking into account the rest of the system components. To be more exact, we measured the power consumption along the 12 V power line connected directly to the processor voltage regulator on the mainboard and along the mainboard power lines."

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja die 38.2W is idd enkel de cpu. De bovenste 2 plaatjes zijn voor het hele E6500 systeem in idle & heavy load, resp. 50W en 104W. Alsnog netjes hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door jayvol09 op 06-02-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bibawo
  • Laatst online: 30-04 19:32
Ik ben van plan om een HTPC samen te stellen die ik ook als NAS wil gaan gebruiken.

Behalve de standaard HTPC zaken als
- vloeiend 1080p afspelen
- stil
- analoog TV afspelen/opnemen (liefst 2 tuners)
wil ik een snelle fileserver met voldoende mogelijkheden om uit te breiden als ik meer diskruimte nodig heb.

Op het moment heb ik nog een analoog TV abonnement en een CRT TV maar wil in de toekomst wel naar digitaal overstappen en een full-HD TV overstappen. Als OS komt er Windows 7 64bit op.

Mijn voorlopige lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-LC16B-MR€ 176,69€176,69
1Corsair HX650W€ 100,30€ 100,30
1AMD Athlon II X4 605e€ 121,13€ 121,13
1Asus M4A785TD-V EVO/U3S6€ 93,65€ 93,65
1Scythe Ninja Mini€ 28,75€ 28,75
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 91,00€ 91,00
1Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 64GB€ 165,95€ 165,95
1LG CH08LS10 Blu-Ray-speler € 92,02€ 92,02
1Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) € 408,44€ 408,44
3Western Digital Caviar GreenPower WD15EARS€ 88,53€ 265,59
ImporterenTotaal

Motivatie:
Silverstone SST-LC16B-MR
Ik vind dit een mooie kast met de mogelijkheid om 6 of 7 harddisks te plaatsen

Corsair HX650W
Omdat er 7 disks in de kast passen moet de voeding ook voldoende aansluitingen hebben.

Areca ARC-1222
Wel erg duur, maar met 8 SATA aansluitingen. Vergeleken met de ARC-1212 die maar 4 HDD aansluitingen heeft is het prijsverschil niet eens zo bizar.

Graag commentaar of tips over de componenten.
Zijn er goede alternatieven voor de TV kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Mwah kheb hier ook 6 disks op een 350W be quiet voeding aangesloten dus is die 650W niet wat veel? Je kunt toch gewoon molex->sata verloopjes kopen.

Verder kun je voor een kleine meerprijs (op anysee na) nu al dvb-c kaarten nemen (de meeste kunnen ook analoog) en dan hoef je niet meer up te graden als je eenmaal digitaal gaat en gezien hoe hard dat opkomt in nederland zal dat niet erg lang zijn gok ik.

Ik snap alleen niet waarom stil je eerstgenoemde eis is terwijl je zoveel hardeschijven erin doet, met een barebone en 2e hands cputje kun je die schijven scheiden van je htpc, en misschien ook dus wat besparen op de kast.

[ Voor 21% gewijzigd door jayvol09 op 07-02-2010 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Idd Corsair HX650W is best wel overdreven, de Corsair CX400W is ook meer dan genoeg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Weet iemand wat de rede is dat moederborden van MSI en ASUS die gebruik maken van het nForce 730i chipset sinds de jaarwisseling niet meer leverbaar zijn?

pricewatch: MSI P7NGM Digital

pricewatch: Asus P5N7A-VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Na dit topic te hebben doorgespit heb ik het volgende systeem. Ik ga hem gebruiken voor hoofdzakelijk films en series te kijken in 1080p. Kan de voeding het aan als er nog een zelfde harddisk bij komt? Heeft er iemand nog kostenbesparrende tips? Voglens mij is dit wel het minimale wat er ong. nodig is voor een htpc.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/ng4w05.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

hilbren schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:41:
Weet iemand wat de rede is dat moederborden van MSI en ASUS die gebruik maken van het nForce 730i chipset sinds de jaarwisseling niet meer leverbaar zijn?

pricewatch: MSI P7NGM Digital

pricewatch: Asus P5N7A-VM
EOL voor de chipset, maar Zotac heeft nog wel wat staan en je kan ook gewoon effe bij de bekende winkels rondkijken : Pricewatch is niet heilig ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo guys,
ik zit hier met een vervelend audio probleem :|

Mijn HTPC ... gebaseerd op een GigaByte GA-MA78GM-S2H bordje is via Coaxial out .... die heetf ie niet standaard onboard maar ik heb er mij een origineel GigaByte bracket voor aangeschaft ... aangesloten op mijn splinternieuwe Marantz SR5004 AV-receiver.

Geinstalleerde codecs zijn K-Lite codec pack en CoreAVC video decoder.
Ik speel al mijn films af met Media Player Classic Home Cinema.
Als ik nu in MPC met de slider vooruit of achteruit wil jumpen in een film dan kan dit soms voor een verschrikkelijke luide PLOP zorgen in mijn Marantz. Zo erg soms dat ik schrik heb dat ie er mijn wel héél dure Klipsch speakers zou kunnen mee om zeep helpen. Eénmaal is de versterker er zelfs door in Power Protection Mode gegaan .... duidelijk niet leuk :(
In ffdshow audio staat DTS en AC-3 in passthrough ... de audio-decoding wordt door de Marantz uitgevoerd.

Valt daar iets aan te doen ... is dit iets waar coaxial digital out last kan van hebben in tegenstelling met spdif toslink ? Het is gelijk er piekspanningen ofzo uit de coax komen die nefast zijn voor de versterker.

Tijdens gewoon afspelen werkt alles perfect ..... ik zei het al eerder .... de plops heb ik alleen als ik vooruit of achteruit jump in een film ... waarbij op de display van de versterker te zien is dat het inputsignaal op die momenten ook switched van DTS of Dolby Digital naar gewone PCM stereo. De versterker lijkt het er op die momenten dus wel echt problemen mee te hebben.
Vreemd is ook dat mijn oude SR-4001 receiver hier duidelijk geen last van had ... of toch véél minder.

Heeft er iemand tips hoe ik dat kan oplossen.
Practisch probleem op de Marantz .... ik heb 2 spdif en 2 coaxial inputs en ze zijn nu allen in gebruik.
De optische voor mijn dsl settop TV-box en de PS3
De coaxial voor mijn DVD en nu dus ook de htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Hoe bedoel je je hebt een digitale coax uitgang toegevoegd? Gebeurt het nog steeds als je zonder passthrough doet? Dan kun je misschien zeggen dat er problemen optreden bij het versterken ipv bij het decoderen. Je kunt de optische ook testen of het ook daarmee gebeurt, zo kun je de htpc als oorzaak uit proberen te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
nero355 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:13:
[...]

EOL voor de chipset, maar Zotac heeft nog wel wat staan en je kan ook gewoon effe bij de bekende winkels rondkijken : Pricewatch is niet heilig ;)
Volgens deze review heeft het asus bord wat temperatuur problemen. Verdacht dat ook de MSI variant niet(slecht) meer leverbaar is...

Ik vraag me af waarom de Zotac dat niet heeft, het lijkt een chipset gerelateerd probleem.
Zie net dat de reviewer zelf de chipsetkoeler al heeft vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 09-02-2010 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ook ik ben bezig met het samenstellen van een htpc. Na ongeveer
een jaar een popcorn hour a110 te hebben gehad ben ik dat ding
nu echt spuugzat (zoveel bugs, dingen die dan wel afspelen en dan
weer niet etc etc).

Wat ik van mijn htpc wil is dat het moeiteloos al mijn hd materiaal weet
af te spelen, zowel 720 als 1080p. Ik wil er windows 7 op gaan draaien
in samenwerkign met xbmc. Htpc zal mischien ook worden gebruikt om
af en toe eens wat te downloaden, te rarren en te parren. Spellen zal ik
er niet op spelen (hier heb ik mijn desktop, ps3, wii, x360 voor).
Audio zal via een optische kabel worden aangesloten op een sony versterker
(geen hd audio ondersteuning). Video zal via HDMI naar een 42" plasma gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 54,90€ 54,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,99€ 29,99
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 70,57€ 70,57
1OCZ Gold OCZ3G13332G€ 54,10€ 54,10
ImporterenTotaal€ 209,56

Zitten geen HDD's in de prijs omdat er momenteen 1TB in me pch a-110 zit en 1TB extern.
Behuizing wordt waarschijnlijk een oudere kast omdat deze toch niet in het zicht komt te
staan.

Zal de samenstelling die ik heb gemaakt doen wat ik ervan verwacht?? En is de 300w voeding
genoeg voor de spullen die ik wil bestellen plus nog 1 á 2 extra 1Tb hdd's?

Suggesties etc zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:04:
Hallo,

ook ik ben bezig met het samenstellen van een htpc. Na ongeveer
een jaar een popcorn hour a110 te hebben gehad ben ik dat ding
nu echt spuugzat (zoveel bugs, dingen die dan wel afspelen en dan
weer niet etc etc).

Wat ik van mijn htpc wil is dat het moeiteloos al mijn hd materiaal weet
af te spelen, zowel 720 als 1080p. Ik wil er windows 7 op gaan draaien
in samenwerkign met xbmc. Htpc zal mischien ook worden gebruikt om
af en toe eens wat te downloaden, te rarren en te parren. Spellen zal ik
er niet op spelen (hier heb ik mijn desktop, ps3, wii, x360 voor).
Audio zal via een optische kabel worden aangesloten op een sony versterker
(geen hd audio ondersteuning). Video zal via HDMI naar een 42" plasma gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,99€ 29,99
1OCZ Gold OCZ3G13332G€ 54,10€ 54,10
ImporterenTotaal€ 209,56

Zitten geen HDD's in de prijs omdat er momenteen 1TB in me pch a-110 zit en 1TB extern.
Behuizing wordt waarschijnlijk een oudere kast omdat deze toch niet in het zicht komt te
staan.

Zal de samenstelling die ik heb gemaakt doen wat ik ervan verwacht?? En is de 300w voeding
genoeg voor de spullen die ik wil bestellen plus nog 1 á 2 extra 1Tb hdd's?

Suggesties etc zijn altijd welkom :)
Zit zelf inderdaad ook aan een dergelijk setje te denken welke ook zal gaan functioneren als NAS op basis van WHS 2008:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 93,37€ 93,37
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 44,-€ 44,-
ImporterenTotaal€ 354,53

Is dit qua energieverbruik ook een beetje zuinig (heb nu een synology ds109)? Ben van plan er XBMC naast te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Hier zijn wat vermogengegevens te vinden van een bijna dezelfde setup (zelfde chipset en zelfde proc)
http://www.tomshardware.c...785g-chipset,2381-15.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
JeroenGans schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:20:
[...]

Zit zelf inderdaad ook aan een dergelijk setje te denken welke ook zal gaan functioneren als NAS op basis van WHS 2008:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 44,-€ 44,-
ImporterenTotaal€ 354,53

Is dit qua energieverbruik ook een beetje zuinig (heb nu een synology ds109)? Ben van plan er XBMC naast te gebruiken.
Waarom pakken veel tweakers de Athlon i.p.v. het i3 platform? Geld kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:17
Als voorschot op mijn toekomstige HTPC wil ik alvast de analoge dual tuner van Hauppage vervangen door een digitale dual tuner oplossing aangezien ik hier al eeuwen Ziggo digitaal kijk.

Nu ben ik in dubio wat nu de beste oplossing is.

De Anysee E30TC Plus lijkt een mooie optie omdat hier een softCAM in zit en ik dus in principe alleen maar 2 tuners nodig heb + smartcards. Ik lees echter dat een dualtuner oplossing voor de Anysee nog niet schijnt te werken. Een nadeel lijkt ook dat als je encrypted kanalen kijkt, de CPU van je systeem zwaar belast wordt, hierdoor valt bv een ION systeem af (niet dat ik dat persé wil, maar je moet dus sowieso al een stevige CPU in je HTPC bouwen).

Andere alternatieven zijn PCI kaarten met PCI CI extensie kaarten, zoals de Cinergy C PCI HD CI en de Technotrend PCI + CI module. Echter, dat loopt nogal in de kosten volgens mij aangezien je behalve de kaarten ook nog min. 2 CAM's moet aanschaffen voor een dualtuner setup.

Nu ben ik geneigd om de kosten een beetje in toom te houden de dualtuner setup voorlopig uit mijn hoofd te zetten en voor een singletuner oplossing te gaan, icm een Anysee E30TC en deze in te bouwen in mijn huidige PC. Is er nu echt geen oplossing voor < 300 EUR waarbij je een goed werkende dualtuner oplossing hebt voor digitale (HD) tv in een media center HTPC?

Het liefst houd ik vast aan Media Center (is vriendin ook gewend en blij mee), wellicht moet ik toch gaan overwegen om over te stappen op bv Media Portal (ik lees dat die 2 digitale kanalen kan halen terwijl je maar 1 tuner in je systeem hebt, maar heb me hier nog niet in verdiept omdat MCE de voorkeur heeft).

[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 09-02-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garcon-l
  • Laatst online: 03-04-2022
Bibawo schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:28:
Ik ben van plan om een HTPC samen te stellen die ik ook als NAS wil gaan gebruiken.

...

Graag commentaar of tips over de componenten.
Zijn er goede alternatieven voor de TV kaart?
Ik deze kast zelf ook. Bevalt me zeer goed maar ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat je echt alles slots kunt gebruiken voor de HDD`s. In pricipe kun je ze aan bijde kanten wel kwijt de hdd maar dan heb je erg veel kabels in de weg zitten. Wat betreft de case bay tpv de voeding, daar heb ik mijn hdd in gezet en alle overtollige kabel daaronder gepropt (ondanks modulaire voeding), en dus eigenlijk met moeite extra ruimte voor kabels. Wat betreft die andere bay, als je daar hdd`s in wilt stoppen dan kun je geloof ik geen extra casefan meer plaatsen daar.

Het zal allemaal wel willen waarschijnlijk maar het wordt krap zeker met zoveel hdd`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
[b][message=33436198,noline]
Het liefst houd ik vast aan Media Center (is vriendin ook gewend en blij mee), wellicht moet ik toch gaan overwegen om over te stappen op bv Media Portal (ik lees dat die 2 digitale kanalen kan halen terwijl je maar 1 tuner in je systeem hebt, maar heb me hier nog niet in verdiept omdat MCE de voorkeur heeft).
Let er bij dat laatste wel even op dat dit alleen op gaat als beide zenders in dezelfde transportstream zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazy4me
Wat denken jullie van dit systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 255€ 66,72€ 66,72
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 70,60€ 70,60
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9S/1G€ 29,10€ 58,20
1Western Digital WD AV-GP WD15EVDS€ 107,86€ 107,86
ImporterenTotaal€ 396,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
AMD Athlon II X2 240/245/250 niet een betere keuze, de prijs van de 255 is imo net te hoog.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Lord_Dain schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:41:
Andere alternatieven zijn PCI kaarten met PCI CI extensie kaarten, zoals de Cinergy C PCI HD CI en de Technotrend PCI + CI module.
Kan, maar volgens mij niet icm Media Center.
Echter, dat loopt nogal in de kosten volgens mij aangezien je behalve de kaarten ook nog min. 2 CAM's moet aanschaffen voor een dualtuner setup.
Klopt, hardcam & anysee zijn duur.
Is er nu echt geen oplossing voor < 300 EUR waarbij je een goed werkende dualtuner oplossing hebt voor digitale (HD) tv in een media center HTPC?
Jawel, 2 dvb-c tuners met een aparte softcam, 2e hands ben je voor onder 100 euro klaar.
Het liefst houd ik vast aan Media Center
Helaas is dat dan geen optie, de ondersteuning voor het bovengenoemde is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Werkt de x240e ook met een AM2+ moederbord?

Op een of andere manier heb ik de

Gigabyte GA-MA785GM-US2H besteld
inplaats van
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H :?

Ook heb ik DDR3 geheugen :p

weet iemand of je gemakkelijk een moederbordje kan ruilen bij azerty? Of kan ik beter DDR2 geheugen scoren en de rest laten voor wat het is?

[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 09-02-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Kan allebei, de extra verzendkosten zijn wel voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
jayvol09 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:30:Jawel, 2 dvb-c tuners met een aparte softcam, 2e hands ben je voor onder 100 euro klaar.

Helaas is dat dan geen optie, de ondersteuning voor het bovengenoemde is beperkt.
Bedankt voor je reactie. Ik heb voor het sluiten van de winkels besloten om een Anysee E30TC te kopen. Dit vanavond getest icm de default drivers en dat draait net aan op mijn huidige HTPC (Asus A8N-E met Athlon 64 3200+ CPU), CPU spiked tot 80%, echter HD kanalen decrypten dat trekt ie niet (100% cpu, stotteren geluid etc etc). DVBLink ook geprobeerd, dit trekt ie al helemaal niet (de extra load van DVB link licht al 40-50% cpu op dit systeem).

Conclusie, Anysee tuner was zo goed als plug en play, beeldkwaliteit is goed, maar voor die HD kanalen is wel een stevige CPU nodig. Zeker als je 2 van deze tuners in 1 HTPC wil gaan bouwen.. Wat voor CPU ga ik minimaal nodig hebben in mijn toekomstige HTPC om 2 van deze tuners te kunnen laten draaien in een worst case situatie dat ik 2 kanalen tegelijk opneem, waarvan 1 in HD (heb amper HD kanalen beh NED1-3 en Eurosport) en tegelijkertijd iets te kijken bv a) is opgenomen in MCE of b) een 1080p film die ik stream vanaf mijn mediaserver pc. Heb echt geen idee wat voor CPU ik dan aan moet denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Een simpele dual core zou al voldoende zijn. Vergeet niet dat die 3200+ al uit 2005 stamt. Het zou me verbazen als een 240e het niet zou trekken.

edit: het bekijken van vooraf opgenomen content kun je immers laten afhandelen door je GPU (hardwareversnelling).

[ Voor 28% gewijzigd door Edmin op 10-02-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dark0z schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:09:
Werkt de x240e ook met een AM2+ moederbord?

Op een of andere manier heb ik de

Gigabyte GA-MA785GM-US2H besteld
inplaats van
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H :?

Ook heb ik DDR3 geheugen :p

weet iemand of je gemakkelijk een moederbordje kan ruilen bij azerty? Of kan ik beter DDR2 geheugen scoren en de rest laten voor wat het is?
Wat zou eigenlijk een betere keuze zijn? Switchen van DDR3 naar DDR 2 geheugen, of wisselen van AM2+ moederbord naar AM3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Prijsverschil tussen DDR2 en DDR3 is praktisch te verwaarlozen. Wat voor CPU heb je besteld?

edit: ik zie zo goed als geen verschillen in de specs van de beide mobo's, dus het maakt amper uit volgens mij

Zelf zou ik uit principe proberen het 'juiste' mobo te krijgen waar het DDR3 geheugen op kan ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Lord_Dain op 10-02-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wil mijn pc upgraden (nu 7 of 8 jaar oud met tussen door een mini upgrade van een p4 2.53 > P4 2.8 en R9700p > R9800p) maar ik wil ook een HTPC.

Dus dan maar een combinatie van beiden.
Ik hoef niet alles op max aa/af en settings. (zie mijn huidige systeem)
Maar wil nu wel eens de wat nieuwere games spelen ;)

Mijn oog is gevallen op een AMD platform.

PHENOM II X2 550 BE
CLUB3D HD5770 1GB
CORSAIR CX400W
MSI 785GM-E51
NOX MEDIA
SAMSUNG 1TB (HD103SJ)
LOGITECH PRO 2800
2gb (2x1gb) 1333 DDR3 (andere winkel)

€564,02,-

Ik ga er vanuit dat de voeding het gaat trekken, vooral waneer (zodra het nodig is) en een 2de HD bij komt.
De corsair krijgt iig goede reviews.

Enige tips / opmerkingen ?

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Voeding gaat dat wel trekken en vid kaart is voldoende om te kunnen gamen.

Ik zou zelf voor 4Gb geheugen gaan ipv 2Gb, ik denk dat dat de eerste bottleneck zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Lord_Dain schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:41:
Prijsverschil tussen DDR2 en DDR3 is praktisch te verwaarlozen. Wat voor CPU heb je besteld?

edit: ik zie zo goed als geen verschillen in de specs van de beide mobo's, dus het maakt amper uit volgens mij

Zelf zou ik uit principe proberen het 'juiste' mobo te krijgen waar het DDR3 geheugen op kan ;)
Heb de x240e als cpu

• Lord_Dain
Ik zit vanuit kostenbesparend oogpunt na te denken om mijn nieuwe HTPC in mijn oude case te bouwen. Op zich is het zonde om die kast op de schoot te gooien, hij staat al in mijn meubel dus die +-100 euro kan ik mooi besparen.

Mijn oude HTPC case : Silverstone LC03S http://www.silverstonetek...pec.php?pno=lc03&area=usa . Op zich een ruime behuizing, makkelijk open te maken, en de paar case fans kan ik natuurlijk vervangen. Mis ik belangrijke argumenten om toch over te stappen op een nieuwe case?

Nu de 'tricky' vraag: Kan ik mijn 5 jaar oude voeding ook blijven gebruiken? Betreft een Nexus NX-3500 http://www.nexustek.nl/nx3500_real_silent_power_supply.htm . Hij powered op dit moment mijn Asus mobo met de Athlon 3200+ cpu, 2 HD's, een 3850 GPU dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Er zit een 24 pins power connector op dus volgens mij nog steeds compatible met bv een GA-MA785GMT-UD2H.

Ik heb zelf nog nooit een voeding zien overlijden.. maar is dit verstandig? :-)

Al met al scheelt het de nodige pecunjas, helpt me om de vriendin te overtuigen, zeker aangezien we onlangs een nieuwe plasma hebben aangeschaft, wil ze nu ff de hand op de knip houden O+

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 11-02-2010 00:02 ]

• tonus2
  • Laatst online: 04-01 22:03
Iemand enig idee waarom kasten van MS-Tech (http://www.ms-tech.de/ger/index.php/product/lists/pdcid/66) zo weinig gebruikt worden? Ik zie ze in ieder geval niet vaak opduiken in forum en kan ook maar weinig gebruikerservaringen vinden. In de pricewatch staan er twee (bij MC-1200). Ze zien er best oke uit (er zitten ook lelijke tussen), zijn goedkoop en vaak met IR + afstandsbediening. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik vind ze er ook prima uitzien hoor, maar zoveel goedkoper vind ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

tonus2 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 20:45:
Iemand enig idee waarom kasten van MS-Tech (http://www.ms-tech.de/ger/index.php/product/lists/pdcid/66) zo weinig gebruikt worden? Ik zie ze in ieder geval niet vaak opduiken in forum en kan ook maar weinig gebruikerservaringen vinden. In de pricewatch staan er twee (bij MC-1200). Ze zien er best oke uit (er zitten ook lelijke tussen), zijn goedkoop en vaak met IR + afstandsbediening. Mis ik iets?
Vaak is het zo dat mensen de reviews op Tweakers.net heilig achten. Het valt mij ook op dat de kasten met positieve reviews vrij vaak op het forum voorbij komen. Tevens bevat de MS-Tech een eigen voeding. Veel mensen hier willen toch een voeding met hoger capaciteit, of eentje die een zeer goede 80+ certificering heeft zoals de Nexus 420. Daarom ging mijn keuze uit naar een kast zonder voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Heb besloten om nog even vast te houden aan huidige behuizing en voeding.

Dit is op het moment mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 82,99€ 82,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 52,34€ 52,34
1Nexus NX-3500 *gaat over van oude systeem€ 38,-€ 38,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 67,-€ 67,-
ImporterenTotaal€ 336,86

Eisen:
- toekomstvoorbereid zijn, systeem moet toch wel min. 3 jaar meegaan en eenvoudig te upgraden
- stilte, heb een hekel aan mijn huidige htpc noiselevels (oorzaak vid kaart & 6cm case fans)
- snelle reactietijden, opstarten mag wel langer duren, maar ik wil geen sloom systeem
- Bluray rips, MKV's e.d. kunnen afspelen in 1080p
- via de digitale tuner en MCE/MP films opnemen, evt. tegelijkertijd terwijl een film gekeken wordt
- SPDIF audio uit, optioneel gewoon de audio direct over HDMI (kan mobo allebei geloof ik)

Keuzes:
- Als OS ga ik W7 ultimate draaien met als player Mediacenter of Mediaportal
- Mooi mobo met alle features die ik nodig heb + IGP, dus geen losse graka nodig (?)
- Keuze voor Intel is voornamelijk een gevoelsmatige keuze, die paar tientjes meer maken mij niet uit.
- 2Gb geheugen moet genoeg zijn voor HD afspelen + opnemen, kan later eenvoudig uitbreiden naar 4Gb
- HD: toch maar geen SSD voorlopig gekozen als bootdisk, als ie draait draait ie, lijkt me

Vragen:
- Ben ik iets vergeten, of zijn er algemene suggesties ter verbetering?
- Dit zal mijn eerste systeem met IGP worden, ik twijfel of ik niet beter voor een systeem met een losse passief gekoelde graka moet gaan? Ik wil een snelle respons en ik moet echt alles kunnen afspelen, gamen ga ik niet doen, daar heb ik mijn eigen PC voor. Ik kan zo 123 niet vinden welke chipset de IGP heeft, en of deze hardware acceleration ondersteunt...
- Gaat het veel performance opleveren als ik een aparte schijf (dan wel of geen SSD) aanschaf voor mijn OS+applicaties en alle data en opnames op de Eco Green zou opslaan?
- Ik wil de 6cm fans (2x) van de behuizing halen en vervangen of weglaten. De 8cm fan (intake) aan de onderzijde wil ik vervangen door een stille casefan van bv. Papst. Heb ik genoeg airflow met een intake fan aan de onderkant en mijn voeding als outtake, of moet ik toch min. een 6cm fan houden/vervangen?

Alvast bedankt voor de tips en reacties :)

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Gaat het veel performance opleveren als ik een aparte schijf (dan wel of geen SSD) aanschaf voor mijn OS+applicaties en alle data en opnames op de Eco Green zou opslaan?
Ligt eraan over welke applicaties we het hebben. Uit je eisen maak ik enkel op dat je er films mee gaat afspelen.
ik twijfel of ik niet beter voor een systeem met een losse passief gekoelde graka moet gaan? [...] gamen ga ik niet doen[...]
Je hebt je eigen vraag zo te zien al beantwoord lijkt me. En ja de igp v/d i3 530 ondersteunt dxva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Er zal niet veel aan applicaties draaien behalve Mediacenter of Mediaportal en CNO, dit is software die bij mijn Anysee USB tuner geleverd wordt. De zwaarste belasting van het systeem zal zijn op het moment dat ik een film afspeel en dat in MCE een opname staat gepland. Dan moet ie dus 2 taken tegelijk uitvoeren, waar ik me een heel klein beetje zorgen om maak is of de harddisk dit gaat trekken of dat het stotteren oid kan opleveren als er tegelijk een groot vid bestand moet worden gelezen terwijl MCE een vid bestand wegschrijft. Misschien slimmer om dan 2 aparte disken in het systeem te doen (1 voor opnames MCE, 1 voor opslag downloaded films).

Optioneel overweeg ik om de MCE ook als NAS / media servertje te gebruiken, in dat geval komt er nog een disk bij en zou ik een applicatie als TVersity installeren, maar dit plan laat ik varen als dit betekent dat ik het hele systeem dan moet upscalen (dan bouw ik liever een aparte NAS systeem in de toekomst).

[ Voor 24% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazy4me
Ik wil dit systeem gaan aanschaffen:

Het moet kunnen:
HD films afspelen

Vragen:
Is deze configuratie goed genoeg om dit te doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 92,32€ 92,32
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/1G€ 23,45€ 46,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,95€ 82,95
ImporterenTotaal€ 347,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
eazy4me schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:57:
Ik wil dit systeem gaan aanschaffen:

Het moet kunnen:
HD films afspelen

Vragen:
Is deze configuratie goed genoeg om dit te doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 92,32€ 92,32
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/1G€ 23,45€ 46,90
ImporterenTotaal€ 347,67
Ik heb hetzelfde systeem alleen met 4gb.
Werkt perfect de IGP heeft hardware acceleratie voor HD films alleen even knutselen met de juiste codecs die de IPG goed gebruiken.
Verder super stabiel en geen enkel probleem met 1080P matriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 22:48
Ik heb het volgende systeem samengesteld, gebaseerd op deze BBG.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DG45ID€ 85,95€ 85,95
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 60,10€ 60,10
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 38,94€ 38,94
1Zalman HD501€ 113,20€ 113,20
ImporterenTotaal€ 389,88

Ik twijfel of ik niet gewoon voor een Core Duo moet gaan, en misschien ander mobo en graka.

Nu vroeg ik me af;
1. Is er een stille hdd die jullie kunnen aanraden? of is zo'n speciale silent kit zijn geld waard?
2. 1080p gaat vloeiend met de gangbare codecs? h.264 in alle smaken?
3. De kast wordt volgens mij niet geleverd met remote, iemand een tip voor een mooie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43

Roy

Hobbies?

enveekaa schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:35:
Ik heb het volgende systeem samengesteld, gebaseerd op deze BBG.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DG45ID€ 85,95€ 85,95
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 60,10€ 60,10
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 38,94€ 38,94
1Zalman HD501€ 113,20€ 113,20
ImporterenTotaal€ 389,88

Ik twijfel of ik niet gewoon voor een Core Duo moet gaan, en misschien ander mobo en graka.

Nu vroeg ik me af;
1. Is er een stille hdd die jullie kunnen aanraden? of is zo'n speciale silent kit zijn geld waard?
2. 1080p gaat vloeiend met de gangbare codecs? h.264 in alle smaken?
3. De kast wordt volgens mij niet geleverd met remote, iemand een tip voor een mooie?
Waarom een E6300 en geen Core i3 530? Mijn advies zou zijn om een Gigabyte GA-H55M-UD2H te combineren met de Intel Core i3 530.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 13:23
Lord_Dain schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:15:

#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus NX-3500 *gaat over van oude systeem€ 38,-€ 38,-
ImporterenTotaal€ 336,86

Eisen:
- toekomstvoorbereid zijn, systeem moet toch wel min. 3 jaar meegaan en eenvoudig te upgraden
- stilte, heb een hekel aan mijn huidige htpc noiselevels (oorzaak vid kaart & 6cm case fans)
- snelle reactietijden, opstarten mag wel langer duren, maar ik wil geen sloom systeem
- Bluray rips, MKV's e.d. kunnen afspelen in 1080p
- via de digitale tuner en MCE/MP films opnemen, evt. tegelijkertijd terwijl een film gekeken wordt
- SPDIF audio uit, optioneel gewoon de audio direct over HDMI (kan mobo allebei geloof ik)

Keuzes:
- Als OS ga ik W7 ultimate draaien met als player Mediacenter of Mediaportal
- Mooi mobo met alle features die ik nodig heb + IGP, dus geen losse graka nodig (?)
- Keuze voor Intel is voornamelijk een gevoelsmatige keuze, die paar tientjes meer maken mij niet uit.
- 2Gb geheugen moet genoeg zijn voor HD afspelen + opnemen, kan later eenvoudig uitbreiden naar 4Gb
- HD: toch maar geen SSD voorlopig gekozen als bootdisk, als ie draait draait ie, lijkt me

Vragen:
- Ben ik iets vergeten, of zijn er algemene suggesties ter verbetering?
- Dit zal mijn eerste systeem met IGP worden, ik twijfel of ik niet beter voor een systeem met een losse passief gekoelde graka moet gaan? Ik wil een snelle respons en ik moet echt alles kunnen afspelen, gamen ga ik niet doen, daar heb ik mijn eigen PC voor. Ik kan zo 123 niet vinden welke chipset de IGP heeft, en of deze hardware acceleration ondersteunt...
- Gaat het veel performance opleveren als ik een aparte schijf (dan wel of geen SSD) aanschaf voor mijn OS+applicaties en alle data en opnames op de Eco Green zou opslaan?
- Ik wil de 6cm fans (2x) van de behuizing halen en vervangen of weglaten. De 8cm fan (intake) aan de onderzijde wil ik vervangen door een stille casefan van bv. Papst. Heb ik genoeg airflow met een intake fan aan de onderkant en mijn voeding als outtake, of moet ik toch min. een 6cm fan houden/vervangen?

Alvast bedankt voor de tips en reacties :)
Hoi

Heb ook dat bordje gebruikt met de intel core i5 661 voor wat meer power. :)
De IGP is meer dan genoeg om HD films, of wat voor films dan ook af te spelen.
Heb dit geprobeerd op een samsung HD 42 inch TV en werkt perfect.

succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Lord_Dain schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:15:

Ter overgweging:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 425€ 58,95€ 58,95
1Gigabyte GA-MA78LM-S2H (rev. 1.0)€ 52,78€ 52,78
1Nexus NX-3500€ 38,-€ 38,-
1Powercolor GO! GREEN HD5450 512MB DDR2 HDMI€ 37,79€ 37,79
ImporterenTotaal€ 306,86

Triple core CPU kan een goedkopere dual worden (X2 240). Passieve graka die krachtiger is dan de IGP van de i3 en ook bitstreaming over HDMI aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Roy schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:56:
[...]

Waarom een E6300 en geen Core i3 530? Mijn advies zou zijn om een Gigabyte GA-H55M-UD2H te combineren met de Intel Core i3 530.
Daar heb ik niet echt een specifieke reden voor.
Jou combo is idd wel een goede, beter op de toekomst voorbereid. Met de Gigabyte GA-H55M-UD2H geen extra graka nodig denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De Intel configuraties zijn wel zwakker en duurder dan de oplossing met discrete GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Edmin schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:25:
Triple core CPU kan een goedkopere dual worden (X2 240). Passieve graka die krachtiger is dan de IGP van de i3 en ook bitstreaming over HDMI aankan.
Liever teveel power dan net te weinig! Damn ik ben er te lang uit geweest, bestaat triple core ook? 8)7

Het mobo wat je voorstelt ondersteunt geen DDR3, maar volgens de specs alleen DDR2.

Wat een groot verschil (~70EUR) tussen een Intel oplossing en degeen die jij voorstelt!

Ik vrees dat ik me toch ff beter moet gaan inlezen om al deze vergelijkingen te gaan snappen.. bbiab :)

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Lord_Dain schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:26:
[...]

Het mobo wat je voorstelt ondersteunt geen DDR3, maar volgens de specs alleen DDR2.
Dat is een PW fout.. :( Ik zal hem even herstellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 42,50€ 42,50
1MSI 760GM-E51€ 57,10€ 57,10
1Nexus NX-3500€ 38,-€ 38,-
1Powercolor GO! GREEN HD5450 512MB DDR2 HDMI€ 37,79€ 37,79
ImporterenTotaal€ 294,73

[ Voor 80% gewijzigd door Edmin op 12-02-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:55:
[...]

Dat is een PW fout.. :( Ik zal hem even herstellen.
Had ik vanmorgen/middag al gedaan, duurt alleen altijd even. ;)

AM3 plankjes met DDR2. :P

[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 13-02-2010 00:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Hmm, ik heb hem ook al ingeschoten. Het aantal AM2+ planken dat onder de AM3 selectie verschijnt is inmiddels een stuk minder, maar het blijft vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Hmmm, change of plans.. ik heb het volgende nog liggen

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5Q-EM€ 96,90€ 96,90
1Intel Core 2 Duo E8400€ 144,90€ 144,90
4Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G€ 24,85€ 99,40
ImporterenTotaal€ 341,20

Als ik nu een HTPC kast koop zonder remote, welke kunnen jullie dan aanbevelen?

[ Voor 14% gewijzigd door enveekaa op 13-02-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
@enveekaa

De keuze van de kast is groot en deels afhankelijk van de componenten die je gaat gebruiken. Hoeveel en wat voor soort hardeschij(f)(ven) je erin plaatst. En ga je er ook een optische schijf in plaatsen?

Hier staan wat vergelijking testjes, misschien dat je daar inspiratie op kunt doen?
http://www.hardware.info/...zingen_vergelijkingstest/

http://www.tomshardware.c...505.html?xtmc=htpc&xtcr=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43

Roy

Hobbies?

enveekaa schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:51:
[...]

Daar heb ik niet echt een specifieke reden voor.
Jou combo is idd wel een goede, beter op de toekomst voorbereid. Met de Gigabyte GA-H55M-UD2H geen extra graka nodig denk ik?
Voor HTPC doeleinden (dus kijken van films e.d.) heb je geen extra grafische kaart nodig, de geïntegreerde Intel grafische kaart is niet geschikt voor games. Maar verder is ie volgens mij perfect geschikt voor een HTPC, ook omdat je via de HDMI output ook nagenoeg alle audio formaten kunt uitsturen (ook True HD e.d.).

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
  • Laatst online: 04-12-2014
Roy schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:32:
[...]

Voor HTPC doeleinden (dus kijken van films e.d.) heb je geen extra grafische kaart nodig, de geïntegreerde Intel grafische kaart is niet geschikt voor games. Maar verder is ie volgens mij perfect geschikt voor een HTPC, ook omdat je via de HDMI output ook nagenoeg alle audio formaten kunt uitsturen (ook True HD e.d.).
Ik ben ook serieus aan het kijken naar een Clarkdale HTPC, maar na het lezen van het Clarkdale topic op AVS (link) ben ik er niet meer zo zeker van... ik wil wel fatsoenlijk HD materiaal kunnen afspelen. Het kan natuurlijk zo zijn dat toekomstige driver en/of software updates de huidige problemen gaan verhelpen, maar als 't op GPU drivers aankomt heeft Intel niet zo'n beste naam. Op dit moment lijkt mij een HD 5000 series kaart de beste keuze. De 5450 is betaalbaar, maar levert helaas niet de postprocessing kwaliteit van de wat snellere kaarten uit die serie (zie recent artikel op Anandtech)... maar die zijn weer een stuk duurder (en verbruiken meer stroom, gebruiken vaak actieve koeling, etc.). Ik vind het een lastige keuze en wacht nog even af!

[ Voor 7% gewijzigd door W4rlock op 13-02-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Roy schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:32:
[...]

Ok dat is mooi, ik ben toch niet van plan te gaan gamen op deze bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
hilbren schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:16:
@enveekaa

De keuze van de kast is groot en deels afhankelijk van de componenten die je gaat gebruiken. Hoeveel en wat voor soort hardeschij(f)(ven) je erin plaatst. En ga je er ook een optische schijf in plaatsen?

Hier staan wat vergelijking testjes, misschien dat je daar inspiratie op kunt doen?
http://www.hardware.info/...zingen_vergelijkingstest/

http://www.tomshardware.c...505.html?xtmc=htpc&xtcr=2
Er komt 1 hdd in, en een optische drive. Ik vind de OrigenAE S10V wel errrrrug mooi.
Bedankt voor de links, ik ga er gelijk naar kijken!

Ik denk dat dit em gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5Q-EM€ 96,90€ 96,90
1Intel Core 2 Duo E8400€ 144,90€ 144,90
4Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G€ 24,85€ 99,40
1Nexus NX-4090€ 57,26€ 57,26
1Origen AE S10V€ 335,-€ 335,-
1Samsung SH-S223C€ 15,80€ 15,80
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
ImporterenTotaal€ 819,16

[ Voor 70% gewijzigd door enveekaa op 13-02-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
  • Laatst online: 04-12-2014
Hoe ga je die geheugenmodules plaatsen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die voeding is een 6 jaar oud design je kunt voor dat geld een veel zuinigere en betere voeding krijgen zoals een Nexus value, bequiet L7 serie of een corsair cx400. ook moet er een slimline optische drive in die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8erberg
  • Laatst online: 17-12-2024
Zoals velen hier ben ik bezig mijn HTPC samen te stellen. Ik heb me op dit forum redelijk ingelezen denk ik, maar toch zit ik nog met een aantal dingen waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Wat ik wil met mijn htpc:
1080p (uiteraard)
geluid over HDMI (het moet nog gewoon naar de tv, niet naar een audio set)
WiFi N
Bluray drive in de toekomst
zuinig en stil zou ook leuk zijn
Software:
Windows 7 professional en XBMC

Misschien irrelevant: ik ben van plan alles bij Azerty of Salland Automatisering te halen aangezien dat bij me om de hoek zit.

In eerste instantie wil ik hem gewoon gebruiken voor films en series, maar zou het toch fijn vinden om de mogelijkheid open te houden om ermee te gaan gamen in de toekomst. Ik wil ook dat er genoeg power in zit om alles vloeiend te doen, dus geen stotterende menu's in XBMC bijvoorbeeld..

met deze eisen ben ik bij de volgende 2 configuraties gekomen, de rest (geheugen,voeding,HDD,bediening) moet ik er nog bij kiezen en de behuizing wordt wss een Zalman HD501 of HD503..

Gigabyte GA-H55M-UD2H
Intel Core i3 530

Deze blijkt hier erg populair te zijn, alleen weet ik niet of dit erg handig is aangezien ik er ook eens mee wil gamen. Als ik er een videokaart bij zet weet ik ook niet of dit wel goed samenwerkt met de grafische processor in the i3

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
AMD Phenom II X2 550 Black Edition
Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E of Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI

Ik denk dat de setup hierboven iets beter geschikt is voor mijn doeleinden. Hierbij ben ik alleen niet heel zeker of de processor en videokaart optimaal zijn. Hier heb ik ook niet heel veel verstand van eerlijk gezegd.
Misschien is het ook wel verstandiger om voor NVidia te kiezen?

Ik weet zeker dat er wel iets te verbeteren is dus ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 16:29
Vorige maand en ook iets eerder zat ik luidop mee te denken over een htpc build.

Daar maakte ik twee voorstellen: Een 785G mobo met AMD Athlon 240E CPU in een Antec MicroFusion case voor 418€ en een 9300 mobo met Intel Pentium E5300 CPU in een Antec Fusion Remote case voor 548€.
Hier vind je trouwens nog twee vergelijkbare voorstellen (Beide 480€, één terug met de Athlon X2 240E, ditmaal met de Antec Fusion ipv Microfusion ; en één met de Intel Pentium E6300 ipv E5300)

Nu heb ik zitten zoeken naar een Core i3 530 build, met nog steeds dezelfde vereisten als de vorige builds. Ditmaal dus geen 785G of 9300 voorstel, maar een gebaseerd rond H55.
Het mocht echter ietsje meer kosten deze keer (ik heb namelijk werk nu, maar dat is offtopic). Ik zal het exclusief gebruiken onder linux (ubuntu met xbmc). Media staat op externe USB2 schijven, maar ik wil ook veel ruimte op de htpc zelf, daar ik de mogelijkheid wil openhouden om het als always-on downloadbakje te gebruiken. Vereisten zijn vanzelfsprekend: Stil & zuinig, maar iets krachtiger deze keer)

Case:
Ik blijf nog steeds bij de Antec Fusion Remote Black, omwille van de 2x 120mm fans (stiller dan 80mm), de 2x 3.5" bays (ipv 1), de uitgebreidere Remote (in vlg met de Antec Microfusion), en de mogelijkheid om er een full profile GPU in te bouwen.

CPU:
Ditmaal dus iets krachtiger (Core i3 530). TDP specs doen me misschien meer neigen naar een Athlon X2 240E oplossing (45W tgo 73W), maar ik vermoed dat de idle waarden sowieso zeer dicht bij elkaar zullen liggen. Ook omwille van HD Flash materiaal onder linux, is een krachtiger CPU interessanter.
Phoronix over de Core i3 530 onder linux
Phoronix over de Core i3 530s IGP onder linux

GPU:
Ondersteuning voor de Core i3 IGP is onder linux nog niet helemaal in orde (zie phoronix artikel), dus neem ik er ook een GPU bij, wat mogelijkheden opent voor spelletjes en dergelijke. Linux, dus nvidia, want ik wil dan ook meteen profiteren van vdpau. De CPU zou HD materiaal in principe op zich aankunnen, maar met een GPU erbij zullen ook andere dingen vlotter lopen.
Vereisten zijn dus : nvidia & passieve koeling. Waarbij ik uitkom op Zotac Zone edities: GT210, GT220 en GT240 (respectievelijk 36€, 62€ en 89€). Enkel de GT210 is low-profile & single slot. De twee andere full profile & dual slot.
Ik weet dat de Case full profile kaarten aankan, maar ik weet niet of een dual slot GPU in de Antec case past (en in hoeverre ik me dan limiteer voor verdere uitbreidingen: worden PCI x1 sloten dan onbereikbaar?).
Idle verbruik van deze kaarten is uitstekend (rond de 9W idle voor de GT240, 70W full load)

Tv-kaart:
Dit is geen optie, daar ik digitale TV van telenet heb en alles dus toch geencrypteerd wordt.

PSU:
Nexus Value 430W. Omwille van de uitstekende stille werking & 80Plus certificatie. Voornamelijk omwille van de positieve review op silentpcreview.

HDD:
De Samsung F2 Ecogreen 1.5TB om voor de hand liggende redenen. Zowel stiller als zuiniger dan een 7200rpm schijf. De prijzen zijn toch dezelfde en de marginale performance-winst is verwaarloosbaar voor htpc gebruik. Reviews tonen aan dat het toch zo'n 3 decibel kan schelen. SSD hoeft niet, de prijs/GB is te duur en ik wil het ook als downloadbakje gebruiken.

Moederbord:
Ik koos gewoon op prijs & specs (wil persé ook eSata) en kom uit bij de mATX Gigabyte GA-H55M-UD2H.

Ditmaal ook met een Blu-ray drive erbij. Het is niet meteen een vereiste, daar ik toch een PS3 heb staan, maar het mag.

Verder heb ik hier nog een Logitech Cordless Mediaboard Pro liggen, die ook op de PS3 werkt. Dus bluetooth, toetsenbord & touchpad.

Een Home Theatre systeem heb ik niet, voorlopig blijf ik bij mijn Creative 2.1 setje

Beeldscherm is een LG42LH4000, een 42" Full HD LCD dus.

Ik kom dus uit bij dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 122,06€ 122,06
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 52,91€ 52,91
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1Nexus Value 430€ 53,20€ 53,20
1Zotac GT 220 ZONE Edition€ 62,63€ 62,63
ImporterenTotaal€ 645,17

Omdat ik liever alles in één winkel koop, en Coolprices blijkbaar een van de enige is die al deze componenten in zijn catalogus (en op voorraad) heeft, zou ik opteren voor de GT240 ipv de GT220.

Verder twijfel ik nog of ik beter meteen voor 4GB RAM ga ipv 2GB. 2GB zou moeten volstaan, maar 4GB is misschien iets meer toekomstbestendig? Het is zo'n 50€ verschil.

Ik weet dat een Atom/ION systeempje vele malen zuiniger zou zijn en ook HD aankan onder linux, maar ik wil toch iets meer performance (oa vloeiend door de xbmc interface bladeren etc).
Mijn huidige htpc bestaat uit componenten die ik over had (AMD X2 3800+ en een nvidia 7600GT xxx editie), maar is veel te luidruchtig en kan bovendien geen 1080p aan. Deze is dus aan vervanging toe.

Samengevat:
* Past een dual slot GPU in de Antec Fusion Remote Black? Zal ik aansluitmogelijkheden verliezen?
* Ga ik beter meteen voor 4GB RAM ipv 2GB? (50€ prijsverschil op een totaalprijs van rond de 700€)

Current Desktop ; Old Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
W4rlock schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:33:
Hoe ga je die geheugenmodules plaatsen? :P
Ja je hebt gelijk! 8)7 Ik heb het verkeerde in de lijst gezet, ik heb nog een 4GB kitje Kingston HyperX pc6400 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:05:
die voeding is een 6 jaar oud design je kunt voor dat geld een veel zuinigere en betere voeding krijgen zoals een Nexus value, bequiet L7 serie of een corsair cx400. ook moet er een slimline optische drive in die kast.
Bedankt voor de tip, ik ga voor de Nexus Value. Die is geen ATX2 maar volgens de specs is de voeding zowel geschikt voor 20 als 24 pins ATX.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld voor het adviseren omtrent de aanschaf van componenten van je htpc. Vragen over ervaringen, codecs, en wat dies meer zij horen hier niet thuis! Wees creatief en open een eigen topic als het een discussie waard is, dan kunnen we hier ontopic blijven met aanschafadvies.