Ik heb het volgende systeem samengesteld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asrock H55M Pro | € 79,30 | € 79,30 |
1 | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | € 121,95 | € 121,95 |
1 | Intel Core i3 530 | € 96,53 | € 96,53 |
2 | OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK | € 89,- | € 178,- |
1 | Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI | € 71,47 | € 71,47 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 25,19 | € 25,19 |
1 | Terratec Cinergy C PCI HD | € 87,41 | € 87,41 |
1 | Western Digital Caviar GreenPower WD10EARS | € 69,90 | € 69,90 |
Importeren | Totaal | € 729,75 |
Deze HTPC wil ik in de komende tijd gaan bouwen, aangezien ik even met weinig geld zit ivm boeken die dit semester moest kopen zal ik zeggen waarom ik voor wat heb gekozen.
Mobo: 3x pci-e, 1x voor ooit te kopen geluidskaart, 1x voor ooit te kopen gfx kaart, en een voor een andere ivm dual monitor. Gfx on board is een vereiste omdat ik geen 70e heb voor een gfx kaart nu en wel een windows pc nodig heb.
Geluidskaart: Ik prefereer graag de koptelefoon, plus huisgenotes bellen bij het eerste tonen al gelijk naar de huisbaas (

), en dan draai ik niet eens hardrock of heavy metal. Punt mijn macbook maakt te veel lawaai, en deze komt er binnen nu en 2 maanden in, vandaar 1 pci-e slot nodig.
CPU: Goedkoopste CPU met laagste TDP is goed genoeg, heb niet meer nodig, heb niet meer geld.
Geheugen: Ik heb nu een zo'n setje liggen en wil er in de toekomst nog 4gb bij.
GFX: Ik zou het leuk vinden als die passive te krijgen was, maar omdat ik er nog andere software op draai en af en toe een (oud) spelletje leuk vind om te spelen deze kaart. Veel reviews gelezen maar nergens (nog?) een passieve gezien, helaas. Hopelijk volgende maand als ik er wel geld voor heb.
CPU koeler: Spreekt voor zich, ik koop een tray CPU waarschijnlijk, en dit is gewoon een super koeler die in mijn low profile behuizing past. Verder ga ik het nog in V&A proberen een leuke cpu te vinden.
TV-kaart: Ik blijf een HTPC fan en wil ook tv kijken, analoog is het signaal hier wat slecht, doet de huisbaas niks aan en ik kan niet vinden waar het zit. Ik zit met een low-profile behuizing waar ik echt niet omheen wil, dus kom bij deze kaart uit. Ook deze koop ik later en ivm caiway geen cam module nodig.
HD: Deze had ik nog liggen, is lekker stil en voldoet prima voor het andere werk. Kwam uit mijn game PC die ik bij aanvang studie verkocht in onderdelen heb om een laptop te kopen.
Volgens mij heb ik geen rare dingen uitgekozen, heb al vaak genoeg HTPC's gebouwd, maar helaas nu ik student ben heb ik periodiek, net nu, wat minder geld te besteden, en het zou geweldig zijn als jullie misschien onderdelen kennen die ik niet heb gevonden na lang zoeken. AMD of Intel maakt eigenlijk niks uit, alleen heb ik natuurlijk al dat DDR3 liggen wat mijn keuzes ook al wat beperkt.
Om het overzichtelijk te houden, ik koop dus in eerste instantie het onderstaande met de gedachte bij het bovenstaande systeem uit te komen binnen 3 maanden.
Wie helpt mij de initiële kosten te drukken maar waar mijn toekomstige hardware wel op kan?