Hallo allemaal,
ik ben van plan weer eens aan een project te gaan beginnen, maar dit keer en project waar ik jaren plezier van wil hebben. Namelijk het maken van een goede HTPC voor:
-Gamen
-Digitaal te kijken/opnemen
-DVD's/Bluray afspelen
-CD's/MP3 afspelen
-Mediastreamen over een netwerk
-Foto's bekijken
-Internetten
Ik heb in het verleden meerdere HTPC's gebouwd, dus ik heb de nodige ervaring. Mijn vorige HTPC (Thermaltake DH101 met Q6600, 4GB, HD4850) beviel opzich redelijk allen er waren toch wat bugs waardoor de pc het "net niet" was.. Ik heb de technologieen op dit gebied de afgelopen paar maand gevolgd, en door een paar doorslaggevende redenen ben ik van plan er toch weer één aan te schaffen.
Hiervoor heb ik mijn Marantz BD7004 inmiddels verkocht, en ook gaat mijn PS3 met alle spellen en toebehoren in de verkoop om zo geld te genereren voor de aanschaf van deze HTPC.
De configuratie die ik op dit moment op het oog heb:
Behuizing: Zalman HD503 (degelijk, veel opties, en redelijk betaaldbaar)
Voeding: Coolermaster Real power 520watt (stil, genoeg power)
Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2 (goedkoop, genoeg aansluitingen)
Processor: Core i3 530 (zuinig, sneller dan de snelste core 2 duo processoren, goedkoop)
Geheugen: OCZ gold 4GB DDR3 (goedkoop DDR3 geheugen)
Videokaart: Club3D HD5770, 1GB (1GB ivm afspelen van games op HD resolutie)
Optische drive: LG Blu-ray ROM 8X Internal (leest Bluray, en brand DVD)
Harde schijf SSD: OCZ solid 2 30GB (één van de goedkoopste SSD's, start windows en MCE lekker snel op)
Harde schijf 2: Samsung spinpoint 500GB (stil, goedkoop)
Tvkaart: Anysee E30C PLUS 2X (enige oplossing op dit moment)
Processor koeler: Scythe ninja mini (past precies in een HTPC, en koelt goed)
Systeemfan zijkant: 2X Papst 4412F/2GL 120mm
Systeemfans achter: 2X Papst 8412NGLE 80mm
Fan videokaart: 1X Papst 8412NGLE 80mm
Fans processor: 2X Papst 8412NGLE 80mm
Deze configuratie lijkt misschien wat overkill voor een HTPC, maar ik wil een snelle machine die toekomst gericht is, en waar ook games soepel op moeten kunnen spelen.
Ik neem een SSD harde schijf voor de windows installatie. Zo start de pc lekker snel op, en hoef ik geen minuten te wachten om in mediacenter te komen. Ik laat het systeem draaien onder windows 7 64bit ultimate. Ook moet het systeem koel en vooral stil zijn, vandaar de extra koeling.
Als tv kaart gebruik ik de Anysee E30 combo plus. Dit is volgens mij op dit moment (samen met de floppyDTV kaarten) de enige opossing om DVB-C met smartcard te kunnen laten werken in MCE. (verbeter me als ik me vergis) Ik heb hier nog niet heel veel gebruikers reviews over kunnen vinden.. iemand ervaring? 2 kaarten in dual opstelling werkt NOG niet volgens de site, maar dit moet binnenkort wel gaan komen. Ik bestel er dus eerst één..
Ik neem in eerste instantie nog geen extra geluidskaart.. Ik sluit de HTPC aan op een Marantz surround receiver die HDMI heeft. Dolby trueHD en DTS HD kunnen alleen door een HDMI kabel heen, en niet door een gewone digitale kabel. Er zijn wel goede geluidskaarten met HDMI (beeld gaat van de videokaart met een HDMI kabel naar de geluidskaart, die voegt er vervolgens geluid aan toe, en dan gaat beeld+geluid door naar de receiver, en vanaf daar weer naar de TV). Deze geluidskaarten kostten alleen als snel €200,- (als er goedkopere alternatieven zijn hoor ik dat uiteraard graag) Een simpele oplossing is het geluid via de Ati HD5770 laten verlopen. Ik begreep dat deze ook HD geluidssignalen via HDMI ondersteund. Ik vraag me alleen af hoe de geluidskwaliteit is tov een dure geluidskaart. Ik ben wel redelijk audiophile, en wil graag goed beeld en geluid. Het signaal is digitaal, en word uiteindelijk gecodeerd in de versterker. Maakt het daarom niet hoe goed de geluidskaart in de PC is?
Ook vraag ik me af of je verschil(veretering) krijgt door een duurdere/betere bluray speler in je HTPC te bouwen. Maakt dit verschil in beeld en geluid?
Ik hoop dat jullie me wat suggesties kunnen geven mbt de hardwaren. Wellicht dat het systeem voor mijn eissen toch wat overkill is, of wellicht dat jullie me andere goede suggesties kunnen geven..
Over de software. Zoals gezegd ga ik voor windows 7 MCE. Ik ben hier al mee aan het expirimenteren geweest. Ik kan inmiddels de achtergronden wijzigen, en ik heb een aantal plugins weten te downloaden..
Ik vroeg me af of jullie goede tips hebben mbt plugins. Ik las iets over de joost-plugin. Hiermee kan je internet televisie kijken. Je moest hiervoor door Joost.nl een uitnodiging krijgen om dit uit te proberen.. Heeft iemand enig idee of deze uitnodigingen nog ergens te krijgen zijn? Ik heb me rot gezocht op internet, maar heb niks gevonden..
Veel plugins zijn er nog niet die werken onder windows 7. Ik ben echt op zoek naar vette plugins om bijvoorbeeld youtube te kunnen kijken.
Ik hoop dat jullie me wat goede tips kunnen geven mbt bovengenomde hardware en software. Ik hoop alles wel stabiel te kunnen krijgen, want heb geen zin in een systeem dat me constant in de steek laat, en wat "net niet" werkt..
Groeten