Wat wil je met dit systeem gaan doen? Gamen, opnemen of alleen muziek/films bekijken?
Pure en alleen gebruiken voor mediacenter. Mogelijk als het goed draait nog een dvb-c kaart erin en dan ook tv kijken.iisHitman schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:49:
[...]
Wat wil je met dit systeem gaan doen? Gamen, opnemen of alleen muziek/films bekijken?
Nog deze week verwacht ik dit systeem in huis:
Ik wil hier W7 64bits op zetten met XBMC. Aangezien ik maar weinig ervaring met het zelf bouwen van dit soort systemen heb, heb ik nog een paar vragen voor de experts:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Enermax Liberty ECO 400W | € 67,80 | € 67,80 |
1 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | € 79,48 | € 79,48 |
1 | Intel Core i5 661 | € 168,- | € 168,- |
1 | Intel X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB | € 99,- | € 99,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Moneual MonCaso 312 Slim Line Silver | € 229,- | € 229,- |
1 | Scythe Big Shuriken | € 25,- | € 25,- |
3 | Scythe Mini Kaze , 40mm | € 4,81 | € 14,43 |
Importeren | Totaal | € 772,61 |
Ik wil hier W7 64bits op zetten met XBMC. Aangezien ik maar weinig ervaring met het zelf bouwen van dit soort systemen heb, heb ik nog een paar vragen voor de experts:
- De casefans (40x40mm) hebben geen RPM controller, maar zou je die alle 3 uberhaupt wel kunnen aansluiten op het moederbord als ze dit wel zouden hebben? Heb ik daar nog extra bevestigingsmateriaal voor nodig?
- Ik twijfel nog aan het aanschaffen van een blueray drive waar ik ook dvd's mee kan branden. Hoe weet ik dat dit in de kast past en hebben jullie tips?
- Mis ik nog iets als kabeltjes of andere dingen? Zou namelijk jammer zijn als ik er pas later achterkom.
Er is zojuist een leuke/interessante review op de FP geplaatst over de Ati 5670.
reviews: HD 5670: budget-gamekaart of veredelde htpc-kaart?
Een aanrader voor iedereen die overweegt een HTPC in elkaar te gaan knutselen
reviews: HD 5670: budget-gamekaart of veredelde htpc-kaart?
Een aanrader voor iedereen die overweegt een HTPC in elkaar te gaan knutselen
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dan zou ik zeker nog even kijken naar een Intel i3/i5 processor met een H55 moederbord, of heb je nu bewust gekozen voor deze config (en waarom?).Oester5 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:05:
[...]
Pure en alleen gebruiken voor mediacenter. Mogelijk als het goed draait nog een dvb-c kaart erin en dan ook tv kijken.
offtopic:
Weet iemand van jullie HTPC-diehards of een Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) in een Antec Fusion Black 430 past? Ik kom er maar niet achter.
Weet iemand van jullie HTPC-diehards of een Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) in een Antec Fusion Black 430 past? Ik kom er maar niet achter.
Metal up your ass
Opnemen is nu nog niet aan de orde, maar gezien de Ati-videokaart is XBMC niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik vind mediaportal vooralsnog niet de ideale ondersteuning geven voor mijn diNovo mini, maar daar valt ongetwijfeld nog aan te sleutelen.iisHitman schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:46:
[...]
Goed punt. Ik kon zo gauw zijn configuratie niet vinden, maar als hij inderdaad wil opnemen, dan heb je niets aan XBMC.
Grabit rart, part en downloadt wat mij betreft naar wens.
Ik heb het mediaplayer classic-pakket gedownload voor de codecs en Winamp pro geïnstalleerd om mijn cd-collectie te digitaliseren. Welk codec-pakket heb ik nog nodig voor bluray/HD, FFV?
Slecht idee... Hoe laat?
Verwijderd
Als je cccp download zit alles erinGSX-MAN schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:17:
[...]
Opnemen is nu nog niet aan de orde, maar gezien de Ati-videokaart is XBMC niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik vind mediaportal vooralsnog niet de ideale ondersteuning geven voor mijn diNovo mini, maar daar valt ongetwijfeld nog aan te sleutelen.
Grabit rart, part en downloadt wat mij betreft naar wens.
Ik heb het mediaplayer classic-pakket gedownload voor de codecs en Winamp pro geïnstalleerd om mijn cd-collectie te digitaliseren. Welk codec-pakket heb ik nog nodig voor bluray/HD, FFV?
Okay, hij staat erop. Thanks!
Slecht idee... Hoe laat?
Volgens zowel Cool-Prices als Informatique zou het moeten passen, dit antwoordden ze mij op dezelfde vraag. Zelf ben ik er nog niet helemaal van overtuigd, maar ik ga het binnenkort dan maar proberen.JaymzHetfield schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:46:
offtopic:
Of heeft iemand anders het al geprobeerd?
Als je XBMC onder windows wilt gebruiken kun je ook perfect met een ATi kaart uit de voeten. Zelf draai ik op dit moment XBMC met Aeon Showmix op mijn workstation als test, om zo goed mogelijk alle instellingen uit te testen voor als ik de H55 / i3-530 HTPC in elkaar ga zetten volgende maand. Ik heb tijdens de 1080P Bird_42_MBit_ABR_(+-1.5 MBit) testfile 2% CPU belasting en 9% GPU belasting. Dus waarom een ATi kaart niet met XMBC zou werken onder WindowsGSX-MAN schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:17:
[...]
Maar gezien de Ati-videokaart is XBMC niet de meest voor de hand liggende keuze.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Welke afstandbediening kan overweg met mijn huidige TV en mijn mediacenter? Is er een afstandbediening die via bluetooth en infrarood werkt? Of moet ik toch echt op zoek naar een kast die infrarood ondersteunt en/of IF-receiver op usb zoeken?
[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 21-01-2010 20:34 ]
zie verderop, verhaal wat aangepast
[ Voor 99% gewijzigd door RV065 op 23-01-2010 20:09 ]
Nou, ik ben benieuwd. Mocht je geen gamer zijn, dan kan je natuurlijk ook altijd nog voor een passieve 5670 gaan, die er ongetwijfeld snel komt.Marc2984 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:05:
[...]
Volgens zowel Cool-Prices als Informatique zou het moeten passen, dit antwoordden ze mij op dezelfde vraag. Zelf ben ik er nog niet helemaal van overtuigd, maar ik ga het binnenkort dan maar proberen.
Of heeft iemand anders het al geprobeerd?
Metal up your ass
Ga dan voor een harmony, al is er geen harmony met bluetooth. Dit kun je oplossen met deze adapter http://ir2bt.com/.Dark0z schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:16:
Welke afstandbediening kan overweg met mijn huidige TV en mijn mediacenter? Is er een afstandbediening die via bluetooth en infrarood werkt? Of moet ik toch echt op zoek naar een kast die infrarood ondersteunt en/of IF-receiver op usb zoeken?
Ik heb een Harmony One, erg veel schik van en redelijk betaalbaar. Kijk anders op het forum over dergelijk afstandbedieningen. http://www.harmony-forum.nl/
Ik heb een soortgelijke configuratie, de 4Gb heb je in ieder geval als je Linux draait i.c.m. XBMC echt niet nodig.
Ik heb er 2 Gb van gemaakt en heb in het bios aangegeven dat de GPU 512 Mb mag gebruiken en dan nog heb ik 1250Mb vrije geheugen.
Verder heb ik de e8400 die toch weer wat tientjes goedkoper is, maar ruim voldoende snelheid geeft voor mijn bezigheden. Bij de bird-scene draaien de cores op zo'n 3 a 5 procent
Ik heb er 2 Gb van gemaakt en heb in het bios aangegeven dat de GPU 512 Mb mag gebruiken en dan nog heb ik 1250Mb vrije geheugen.
Verder heb ik de e8400 die toch weer wat tientjes goedkoper is, maar ruim voldoende snelheid geeft voor mijn bezigheden. Bij de bird-scene draaien de cores op zo'n 3 a 5 procent
Oester5 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:39:
Wat vinden jullie van dit systeem?
# Product Prijs Subtotaal 1 Antec Fusion Remote Zilver € 121,75 € 121,75 1 be quiet! Straight Power BQT E6-400W € 61,90 € 61,90 1 GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC € 69,90 € 69,90 1 Intel Core 2 Duo E8500 € 158,95 € 158,95 1 Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB € 81,96 € 81,96 1 LG CH08LS10 € 89,80 € 89,80 1 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI € 84,- € 84,- 1 Zotac 9300-ITX WiFi € 102,40 € 102,40 Importeren Totaal € 770,66
Ik ben op zoek naar de beste HTPC behuizing voor de HD 5750 GPU passief gekoeld. Een goede airflow is een must, aangezien alles goed koel moet blijven tijdens het gamen.
Op dit moment denk ik dat de Thermaltake DH202 case hier het beste voor geschikt is.
Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie andere ideeën?
Op dit moment denk ik dat de Thermaltake DH202 case hier het beste voor geschikt is.
" Play the violent strings of my symphony "
pfoe, 150dollar voor zo'n apparaatjasperaap schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:37:
[...]
Ga dan voor een harmony, al is er geen harmony met bluetooth. Dit kun je oplossen met deze adapter http://ir2bt.com/.
Ik heb een Harmony One, erg veel schik van en redelijk betaalbaar. Kijk anders op het forum over dergelijk afstandbedieningen. http://www.harmony-forum.nl/

Verwijderd
zalman hd503 is goedkoper en heeft betere koeling mogelijkheden. als wilt besparen op het schermpje is de zalman hd501 ook een goede keus.Symphony-X schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:05:
Ik ben op zoek naar de beste HTPC behuizing voor de HD 5750 GPU passief gekoeld. Een goede airflow is een must, aangezien alles goed koel moet blijven tijdens het gamen.
Nee ik heb er niet bewust voor gekozen. Ben een totale leek met het bouwen van een HTPC en heb zelf de onderdelen bij elkaar gezocht. Zoek een systeem wat HD kwaliteit met gemak kan afspelen. En het systeem moet wel een paar jaar mee kunnen.iisHitman schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:17:
[...]
Dan zou ik zeker nog even kijken naar een Intel i3/i5 processor met een H55 moederbord, of heb je nu bewust gekozen voor deze config (en waarom?).
Denk je dat de samenstelling niet goed is zo?
Weet iemand hier of een ATi HD5870 in een Antec Fusion Black Edition past?
Welke videokaart van nVidia kan ik nu goed gebruiken? Ik heb nu een nVidia 8200 onboard zitten. Hij moet low profile zijn, passief gekoeld, alle HD-content af kunnen spelen én minimaal stereo over de HDMI kunnen laten lopen. Ik kom steeds uit op een ATI 4550 HDMI, wat is de tegenhanger van nVidia van deze kaart?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
GT210/220 of 310/320 is perfect : Speelt ALLES af via DXVA 
Anders de 9400GT/9500GT maar die zijn wat slechter.
Anders de 9400GT/9500GT maar die zijn wat slechter.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
past niet in een antec fusion remote black, past ook niet in een antec fusion remote MAX black. geen idee wat een "Antec Fusion Black Edition" is.-Moondust- schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:33:
Weet iemand hier of een ATi HD5870 in een Antec Fusion Black Edition past?
Dank voor de reply! Ik kan weinig reviews vinden van de hd501 (display heb ik idd niet nodig), maar het lijkt me een mooie kast.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:30:
[...]
zalman hd503 is goedkoper en heeft betere koeling mogelijkheden. als wilt besparen op het schermpje is de zalman hd501 ook een goede keus.
Hoe staan jullie überhaupt tegenover een krachtige passieve GPU (zoals de HD5750) in een HTCP behuizing? Ik hoor namelijk ook veel geluiden over dat een passieve GPU toch wel erg warm wordt (zeker als de HTPC in een kast komt te staan) en er beter gekozen kan worden voor een actief-gekoelde GPU, waar je dan zelf een stillere fan op zet.
" Play the violent strings of my symphony "
Ik bedoel de Antec Fusion Black V2, dus de oude case van 1-2 jaar geleden.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:05:
past niet in een antec fusion remote black, past ook niet in een antec fusion remote MAX black. geen idee wat een "Antec Fusion Black Edition" is.
Ik heb nu een passieve ATi HD2600 Pro en wil die graag vervangen voor een HD5870. Als die niet past ga ikvoor de HD5850. Als ik meet op basis van van plaatjes zoals hierboven dan zou het wel moeten passen. Hoeveel scheelt het bij de Antec Fusion Remote? En betreft het alleen niet passen in de lengte of ook in de hoogte?
[ Voor 26% gewijzigd door -Moondust- op 22-01-2010 16:09 ]
Verwijderd
de antec fusion remote is qua chassis identiek aan de antec fusion black v2 het enige verschil is dat er bij de remote geen voeding bij zit en er een andere imon display inzit die ook een afstandsbediening geïntegreerd heeft.
om terug te gaat naar de originele vraag. de breedte van een μATX mobo is 24,4 cm, de lengte van een HD5870 is 28cm. de conclusie is dat je een stuk van je spijl eruit mag slijpen om dit passend te krijgen. 5850 (24cm) past wel maar dan moet je er wel een hebben met de voeding connector op de zijkant want deze is dan weer te lang.
om terug te gaat naar de originele vraag. de breedte van een μATX mobo is 24,4 cm, de lengte van een HD5870 is 28cm. de conclusie is dat je een stuk van je spijl eruit mag slijpen om dit passend te krijgen. 5850 (24cm) past wel maar dan moet je er wel een hebben met de voeding connector op de zijkant want deze is dan weer te lang.
Wat bedoel je met de voeding connector op de zijkant? De korte kant? Ik heb tot nu toe op plaatjes van de 5850 alleen gezien dat de voeding connector op de korte kant zit. Dat betekent dat de kaart met aangesloten voeding nog wat langer wordt dan 24cm. Als het niet past is het wellicht nodig een vierkantje uit het tussenschot te halen voor de connector.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:01:
Als je echt een low-budget HTPC in elkaar wil zetten. Die TV kan opnemen/afspelen en HD/blue-ray content kan afspelen. Aan wat voor proc/mobo moet je dan denken? Want lager dan de AMD Athlon II X2 240E durf ik niet echt te gaan (moet ook beetje zuinig blijven)
Ik heb deze HTPC zojuist in elkaar gezet:
Tot nu toe helemaal geen problemen ondervonden, maar dat zal vast nog wel komen
. Zoals ik hoopte is de opstarttijd van de Windows 7 Ultimate 64 bits indrukwekkend <15sec.
1 | Enermax Liberty ECO 400W | € 68,12 | € 68,12 |
1 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | € 79,40 | € 79,40 |
1 | Intel Core i5 661 | € 168,- | € 168,- |
1 | Intel X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB | € 99,- | € 99,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4GI | € 116,61 | € 116,61 |
1 | Moneual MonCaso 312 Slim Line Silver | € 229,- | € 229,- |
1 | Papst 412 F (40mm, 2p) | -- | -- |
Importeren | Totaal | € 785,13 |
Tot nu toe helemaal geen problemen ondervonden, maar dat zal vast nog wel komen
Zoals iedereen in dit topic zoek ik de juiste balans tussen een snel systeem en een goedkoop systeem. Nu heb ik de volgende componenten samengesteld:
De programma's die op dit systeempje komen te draaien zijn:
- OpenSuse 11.2 64bit
- VDR (latest dev) + plugins (streamdev +sc)
- XBMC met live tv support
De bovenstaande keuze is gebasseerd op nvidea door vdpau onderstuening. Tevens heeft dit moederbord optisch out en hdmi out.
Verder dient dit systeem in staat te zijn alle bekende en eventueel onbekende video en audio formaten af te spelen. Ook de MKV in H246. Op dit moment heb ik op mijn laptop een backup die niet is af te spelen onder linux met core2duo 7200 en x1600. Dit levert stotteren op, zowel met de ati als radeonhd driver, ook geen verschil bij gebruik van xv of opengl of videolan of xine.
Deze problemen wil ik op dit nieuwe systeem niet meer hebben, maar een iets lagere prijs zou wel een uitkomst zijn dus als jullie nog op of aanmerkingen hebben dan zou ik dit graag weten.
De sundtek zijn in verband met dvb-c en dit zijn voor zover bij mij bekend de enige linux dvb-c usb devices die volledig ondersteund zijn. Ik heb 2 van deze devices geselecteerd doordat er dan gelijktijdig gekeken en opgenomen kan worden, daar ook een dvb-c op een transponder afsteld en daarmee alle andere transponders buiten sluit, dus met 1 kaart kan men niet alle zenders op de kabel bekijken (gelijktijdig).
Ik sta open voor al jullie suggesties!
1 | Belkin Smartbeam USB - IR (FIR, USB 1.1) | € 4,00 | € 4,00 |
2 | [url="http://"]Sundtek MediaTV Pro[/url] | € 119,00 | € 238,00 |
1 | Intel Core 2 Quad Q8300 | € 118,83 | € 118,83 |
1 | Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN | € 42,76 | € 42,76 |
1 | Procase Noah CRS3988B-80 | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB | € 68,50 | € 68,50 |
1 | Zotac 9300-ITX WiFi | € 101,95 | € 101,95 |
1 | [url="http://"]Sony Optiarc AD-7670S Slimline Slot-In[/url] | € 35,00 | € 35,00 |
1 | [url="http://"]Infinity USB Phoenix[/url] | € 35,00 | € 35,00 |
Importeren | Totaal | € 719,54 |
De programma's die op dit systeempje komen te draaien zijn:
- OpenSuse 11.2 64bit
- VDR (latest dev) + plugins (streamdev +sc)
- XBMC met live tv support
De bovenstaande keuze is gebasseerd op nvidea door vdpau onderstuening. Tevens heeft dit moederbord optisch out en hdmi out.
Verder dient dit systeem in staat te zijn alle bekende en eventueel onbekende video en audio formaten af te spelen. Ook de MKV in H246. Op dit moment heb ik op mijn laptop een backup die niet is af te spelen onder linux met core2duo 7200 en x1600. Dit levert stotteren op, zowel met de ati als radeonhd driver, ook geen verschil bij gebruik van xv of opengl of videolan of xine.
Deze problemen wil ik op dit nieuwe systeem niet meer hebben, maar een iets lagere prijs zou wel een uitkomst zijn dus als jullie nog op of aanmerkingen hebben dan zou ik dit graag weten.
De sundtek zijn in verband met dvb-c en dit zijn voor zover bij mij bekend de enige linux dvb-c usb devices die volledig ondersteund zijn. Ik heb 2 van deze devices geselecteerd doordat er dan gelijktijdig gekeken en opgenomen kan worden, daar ook een dvb-c op een transponder afsteld en daarmee alle andere transponders buiten sluit, dus met 1 kaart kan men niet alle zenders op de kabel bekijken (gelijktijdig).
Ik sta open voor al jullie suggesties!
Ik denk niet dat er tussen de bovenkant van de videokaart en de dekselplaat van de Antec nog ruimte is voor een voedingsstekkertje. Volgens mij is de voedingsconnector aan de korte kant de enige optie. Wellicht dat er wat gemod moet worden om het passend te krijgen, maar er is ook een kleine kans dat de voedingsstekker niet in de weg zit.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 19:05:
bij de hd5850 van Sapphire zitten ze op de lange kant dus deze moet zonder problemen passen
[afbeelding]
Requirements
- HD content
- TV kijken/opnemen (analoog)
- Stil
- Zuinig
- Mogelijkheid tot uitbreiden met een GFX kaart. Een gamer ben ik absoluut niet, maar een keer op een weg kan ik me wel vinden in een spelletje FIFA, NBA of een shooter.
Onderdelen
Vragen
1. Zoals jullie merken mis ik dus nog het 'optionele' GFX kaartje voor wat gaming. Voor HD content lijkt de bovenstaande opstelling voldoende. Ik zou dus momenteel enkel gaan voor de Hauppauge WinTV HVR-2200, en rekening houden met een eventuele latere uitbreiding (extra GFX kaart), tenzij er dus nog iets uit de bus komt.
2. De Athlon II X2 240E is een veel gekozen processor, de 45W tegenover de 65W van de iets snellere X2 250 gaf bij mij de doorslag om toch voor dit iets duurdere model te kiezen. Prijs/kwaliteit lijkt me dit een goeie koop, iemand een alternatief (met oog op later iets meer intensief gebruik (=gaming)) ?
3. Heb ik geen incompatibele HW gekozen ? Voor zover ik weet niet, maar dit is m'n eerste HTPC, dus tips zijn welkom.
4. Oorspronkelijk koos ik voor 2x Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm, maar nu blijkt dat de standaard fans in de Antec Fusion Remote zowel qua verbruik als geluidsproductie zeer goed meevallen. Kan iemand dit bevestigen? Of investeer ik toch beter in die twee 120mm fans ?
5. Het moederbord lijkt me 3 HDD's aan te kunnen (bv. 1 x SSD, 2 x WD 1TB). Ook in de case lijkt dit te lukken. Iemand die dit kan bevestigen ?
- HD content
- TV kijken/opnemen (analoog)
- Stil
- Zuinig
- Mogelijkheid tot uitbreiden met een GFX kaart. Een gamer ben ik absoluut niet, maar een keer op een weg kan ik me wel vinden in een spelletje FIFA, NBA of een shooter.
Onderdelen
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 66,10 | € 66,10 |
1 | Antec Fusion Remote Zilver | € 121,75 | € 121,75 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 73,49 | € 73,49 |
1 | Hauppauge WinTV HVR-2200 | € 109,- | € 109,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 50,81 | € 50,81 |
1 | Nexus Value 430 | € 53,25 | € 53,25 |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EADS | € 70,50 | € 70,50 |
Importeren | Totaal | € 569,90 |
Vragen
1. Zoals jullie merken mis ik dus nog het 'optionele' GFX kaartje voor wat gaming. Voor HD content lijkt de bovenstaande opstelling voldoende. Ik zou dus momenteel enkel gaan voor de Hauppauge WinTV HVR-2200, en rekening houden met een eventuele latere uitbreiding (extra GFX kaart), tenzij er dus nog iets uit de bus komt.
2. De Athlon II X2 240E is een veel gekozen processor, de 45W tegenover de 65W van de iets snellere X2 250 gaf bij mij de doorslag om toch voor dit iets duurdere model te kiezen. Prijs/kwaliteit lijkt me dit een goeie koop, iemand een alternatief (met oog op later iets meer intensief gebruik (=gaming)) ?
3. Heb ik geen incompatibele HW gekozen ? Voor zover ik weet niet, maar dit is m'n eerste HTPC, dus tips zijn welkom.
4. Oorspronkelijk koos ik voor 2x Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm, maar nu blijkt dat de standaard fans in de Antec Fusion Remote zowel qua verbruik als geluidsproductie zeer goed meevallen. Kan iemand dit bevestigen? Of investeer ik toch beter in die twee 120mm fans ?
5. Het moederbord lijkt me 3 HDD's aan te kunnen (bv. 1 x SSD, 2 x WD 1TB). Ook in de case lijkt dit te lukken. Iemand die dit kan bevestigen ?
Antwoorden:
1. Das mooi
2: Velen gingen je voor. Ik heb zelf gekozen voor een X3, deze is alleen onder load minder zuinig en nu weet ik iig zeker dat ik een voldoende snelle proc. heb voor alle HD-formaten die ik er tegenaan gooi.
3: Zover ik zie niet.
4: Op de laagste stand zijn de Fans van de Antec prima qua geluid en prestaties
5: De fusion remote heeft in principe plaats voor 2 HD's maar de SSD (of evt. derde HD kan ook nog op de DVD of Bluray speler gelegd worden.
1. Das mooi
2: Velen gingen je voor. Ik heb zelf gekozen voor een X3, deze is alleen onder load minder zuinig en nu weet ik iig zeker dat ik een voldoende snelle proc. heb voor alle HD-formaten die ik er tegenaan gooi.
3: Zover ik zie niet.
4: Op de laagste stand zijn de Fans van de Antec prima qua geluid en prestaties
5: De fusion remote heeft in principe plaats voor 2 HD's maar de SSD (of evt. derde HD kan ook nog op de DVD of Bluray speler gelegd worden.
To be, or not to ...ehh.... what was the question?
Na veel wikken en wegen het volgende systeem, 1600 mhz geheugen ipv 1333. Scheelt maar 20 euro, en de 550 ipv 720.
Ik vraag me alleen nog steeds af of ik wel 4 GB nodig heb, zoveel mensen hebben `maar` 2 GB. Ik ga er Windows 7 Ultimate opdraaien. Geen rare dingen, maar naar mijn mening heeft Windows 7 wel 4 GB nodig..
Ik vraag me alleen nog steeds af of ik wel 4 GB nodig heb, zoveel mensen hebben `maar` 2 GB. Ik ga er Windows 7 Ultimate opdraaien. Geen rare dingen, maar naar mijn mening heeft Windows 7 wel 4 GB nodig..
1 | AMD Phenom II X2 550 Black Edition | € 73,85 | € 73,85 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 73,49 | € 73,49 |
1 | OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 70,85 | € 70,85 |
1 | Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI | € 36,- | € 36,- |
Importeren | Totaal | € 407,34 |
[ Voor 4% gewijzigd door jasperaap op 24-01-2010 01:36 ]
20 euro investeren in nutteloos geheugen en dan een tragere CPU kiezen?
Waarom geen AthlonII ?

Waarom geen AthlonII ?
Geen idee, graag hoor ik je suggesties. Ik kreeg dit als goede tips.Edmin schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:58:
20 euro investeren in nutteloos geheugen en dan een tragere CPU kiezen?![]()
Waarom geen AthlonII ?
Even ervan uitgaan dat je een echte htpc gaat bouwen:
Zuinige CPU. Goedkoper mobo, omdat je de IGP toch niet gebruikt. Goedkoper RAM, want PC12800 is echt overdreven en nutteloos.
Als zuinigheid iets meer mag kosten:
pricewatch: AMD Athlon II X2 240E
1 | AMD Athlon II X2 240 | € 44,20 | € 44,20 |
1 | MSI 760GM-E51 | € 56,33 | € 56,33 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 70,85 | € 70,85 |
Importeren | Totaal | € 350,53 |
Zuinige CPU. Goedkoper mobo, omdat je de IGP toch niet gebruikt. Goedkoper RAM, want PC12800 is echt overdreven en nutteloos.
[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 24-01-2010 11:48 ]
op de moederbord die ik ga kopen zit een D-sub... Kan ik deze gebruiken om beeld te krijgen op mijn oude CRT TV? Anders moet ik speciaal een videokaart kopen met s-video aansluiting.
Zijn er verloop kabeltjes voor d-sub naar scart/s-video? en hoe is de kwaliteit daarvan?
Zijn er verloop kabeltjes voor d-sub naar scart/s-video? en hoe is de kwaliteit daarvan?
Je TV zal ongetwijfeld alleen maar Scart en/of s-video aankunnen. Gebruik in dat geval een (ouder model) vvideokart met de juiste aansluitingen.
Net besteld... Oude HD2600XT gaat in HTPC totdat we een HD-tv krijgen... En voor in de huidige pc komt er een HD5770Edmin schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:38:
Je TV zal ongetwijfeld alleen maar Scart en/of s-video aankunnen. Gebruik in dat geval een (ouder model) vvideokart met de juiste aansluitingen.
Verwijderd
Hoi,
Ook ik ben aan het kijken naar een HTPC. Hiermee ga ik echt alleen digitale telvisie van ziggo afspelen en opnemen (dus geen games en spectaculaire audio) en mijn zoon zal er ook wel zijn eigen video soorten mee willen afspelen. Dus het moet alles qua video formaten kunnen ondersteunen en hij moet stil zijn, maar aan de rest worden niet hele zware eisen gesteld. Nou heb ik 18 pagina's gelezen (waarvan er ook aardig wat dingen tussen staan die ik nog niet helemaal begrijp), maar heb ik toch eigenlijk nog een hele basale vraag...
Stel ik wil de digitale televisie opnemen, hoeveel ruimte neemt dat nou ongeveer in beslag. Ik zat namelijk te kijken naar een ssd schijf, aangezien geluid wel een belangrijk punt is, maar kan je daar ook wat video op kwijt, of zijn de bestanden daar veel te groot voor?
Ook ik ben aan het kijken naar een HTPC. Hiermee ga ik echt alleen digitale telvisie van ziggo afspelen en opnemen (dus geen games en spectaculaire audio) en mijn zoon zal er ook wel zijn eigen video soorten mee willen afspelen. Dus het moet alles qua video formaten kunnen ondersteunen en hij moet stil zijn, maar aan de rest worden niet hele zware eisen gesteld. Nou heb ik 18 pagina's gelezen (waarvan er ook aardig wat dingen tussen staan die ik nog niet helemaal begrijp), maar heb ik toch eigenlijk nog een hele basale vraag...
Stel ik wil de digitale televisie opnemen, hoeveel ruimte neemt dat nou ongeveer in beslag. Ik zat namelijk te kijken naar een ssd schijf, aangezien geluid wel een belangrijk punt is, maar kan je daar ook wat video op kwijt, of zijn de bestanden daar veel te groot voor?
Als je kijkt naar die standaard tv-recorders, dan zit daar meestal 320gb in. Ik denk dat je daar een beetje vanuit moet gaan.Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:12:
Afhankelijk van de behuizing waar je de pc (en hdd) in plaatst zijn de moderne hdd's behoorlijk stil.Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:12:
Hoi,
Als je de pc dag en nacht wilt laten draaien is een laptop hdd van pak m beet 80 tot 400 gb wel voldoende. Je kunt er dan voor kiezen om na het opnemen van je uitzending de data over te laten zetten op een grotere (storage-)hdd als je geen server draait.
Ik neem (nog) geen tv-uitzendingen op. Als ik dat wel zou willen doen zou ik vooralsnog met de huidige 640 GB schijf door blijven draaien (want die is onhoorbaar). Eventueel als ik meer ruimte nodig zou hebben zou ik er een of twee grotere schijven in hangen, bijvoorbeeld een twee terabyte-schijfje op 5400 rpm.
Of, omdat ik het toch al van plan was (en als de noodzaak er echt is) een afzonderlijke thuisserver bouwen.
Een ssdschijf zou ik voorlopig niet gebruiken om televisieuitzendingen op te slaan. Tenzij ze veel goedkoper worden.
Volgens microsoft is 100GB goed voor 70 uur digitale tv. Dat hangt natuurlijk ook sterk af van de kwaliteit van de uitzending; full hd neemt meer ruimte in dan ouderwetse gewone tv.
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
Verwijderd
En is het dan ook mogelijk om een SSD te nemen en een 3,5 intern waarbij je de SSD gebruikt voor het opstarten en de 3,5 voor opnemen (bijv een 1 of 2 TB schijf) of is de winst die je daarmee behaald verwaarloosbaar? Ik zie namelijk bijna niemand deze manier implementeren...
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 14:56 ]
Ik weet niet waarom je dat zou doen in een htpc; een ssd heeft vooral nut om van op te starten als je snelheidswinst wilt behalen, en dan voornamelijk bij toegang tot applicaties en bestanden.
Een ssd gebruiken in een htpc is eigenlijk te duur; je hebt de snelheid niet nodig, ook niet als je gaat opnemen.
Een veel goedkopere en misschien ook wel duurzamere oplossing als je al een aparte opstart- en werkschijf wilt, is een 2,5 inch hdd gebruiken, omdat deze meestal minder energie gebruiken en minder warm worden. Als je dan je tv-uitzending hebt opgenomen zet je deze over op je storage-medium.
Een ssd zou wel kunnen maar heeft geen duidelijk voordeel voor je doel als je een htpc bouwt.
Een nadeel zou zelfs kunnen zijn dat de chips op een gegeven moment schijnen (in jip en janneketaal) te verslijten. Vooralsnog zijn ze vooral geschikt om heel snel van te lezen en naar toe te schrijven.
Ik zou er ook best een als snel systeemmedium willen, maar die performance heeft voor mij nog een veel te hoge prijs in de systemen die ik nu gebruik.
Een ssd gebruiken in een htpc is eigenlijk te duur; je hebt de snelheid niet nodig, ook niet als je gaat opnemen.
Een veel goedkopere en misschien ook wel duurzamere oplossing als je al een aparte opstart- en werkschijf wilt, is een 2,5 inch hdd gebruiken, omdat deze meestal minder energie gebruiken en minder warm worden. Als je dan je tv-uitzending hebt opgenomen zet je deze over op je storage-medium.
Een ssd zou wel kunnen maar heeft geen duidelijk voordeel voor je doel als je een htpc bouwt.
Een nadeel zou zelfs kunnen zijn dat de chips op een gegeven moment schijnen (in jip en janneketaal) te verslijten. Vooralsnog zijn ze vooral geschikt om heel snel van te lezen en naar toe te schrijven.
Ik zou er ook best een als snel systeemmedium willen, maar die performance heeft voor mij nog een veel te hoge prijs in de systemen die ik nu gebruik.
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
De enige reden voor een SSD in je htpc is als je alles op een NAS opslaat. Een SSD is snel, maar vooral ook stil en zuinig.
Je kan ook direct naar de server recorden.Je kunt er dan voor kiezen om na het opnemen van je uitzending de data over te laten zetten op een grotere (storage-)hdd als je geen server draait.
Een hdd naast een ssd inbouwen ondermijnt inderdaad wel de oorspronkelijke reden waarom je de ssd in de htpc zette. Vandaar dat je die optie ook niet langs heb zien komen.
[ Voor 7% gewijzigd door jayvol09 op 24-01-2010 19:00 ]
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Dank je, ik heb een iets duurdere processor gedaan zodat ik met een graka upgrade gelijk een gamebak heb. Het moederbord zet ik mijn vraagtekens bij. Ik wil graag mijn pc en tv tegelijk kunnen gebruiken met deze HTPC. Ik dacht de onboard kaart te gebruiken voor de pc en de 4550 (binnenkort de 5670?) voor de tv..Edmin schreef op zondag 24 januari 2010 @ 11:43:
Even ervan uitgaan dat je een echte htpc gaat bouwen:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon II X2 240 € 44,20 € 44,20 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 89,90 € 89,90 1 MSI 760GM-E51 € 56,33 € 56,33 1 Nexus Value 430 € 53,25 € 53,25 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 70,85 € 70,85 1 Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI € 36,- € 36,- Importeren Totaal € 350,53
Ik zit nog steeds met de vraag of 4 GB echt nodig is voor een HTPC of wat de do's en con's zijn.
Gewoon wat hersenspinsels vanaf mijn kant.
Het door mij gekozen mobo heeft ook een IGP, maar deze mist hardwareversnelling. Indien je alleen maar officedingen doet en wat surft, is die 760G meer dan genoeg. Voor films heb je dan de 4550 (ik zou voor een Cedar variant gaan, de HD55xx).
Als je de CPU kiest om evt. uit te breiden naar een gamesmachine, waarom zou je dan voor slechts 2GB RAM kiezen? Een htpc kan prima met 2GB uit de voeten, maar kies dan ook gewoon voor een mindere CPU! Als je hem toch om wil bouwen nar een gamebak, kies dan die PhenomII + 4GB.
Als je de CPU kiest om evt. uit te breiden naar een gamesmachine, waarom zou je dan voor slechts 2GB RAM kiezen? Een htpc kan prima met 2GB uit de voeten, maar kies dan ook gewoon voor een mindere CPU! Als je hem toch om wil bouwen nar een gamebak, kies dan die PhenomII + 4GB.
Ik heb mijn htpc in elkaar. Ben alleen aan het wachten tot ik de hdd binnen heb maar heb nu een ouwe Raptor erin gedaan. Deze maakt veel herrie in m'n Shuttle behuizing. Natuurlijk een stuk minder dan de bestelde Samsung EcoGreen.
Ik maak tot nu toe gebruik van de onboard GeForce 8200 en ik heb Windows 7 + XBMC. Ik speel de films af van mij workstation met Windows 7 via een gigabit ethernet nerwerk. Ik heb nog geen enkele film gezien dat stottert of wat dan ook, ook niet de bestanden met hoge bitrates. 30gb films lopen als een trein. Ik krijg alleen geen geluid over de HDMI poort verstuurd. Ook niet na het installeren van HDMI Audio drivers van Shuttle of van nVidia zelf. Ik heb me toch maar een ATI4550 besteld. Die kan ik morgen ophalen en hopelijk stuurt die wel geluid via HDMI door.
Ik maak tot nu toe gebruik van de onboard GeForce 8200 en ik heb Windows 7 + XBMC. Ik speel de films af van mij workstation met Windows 7 via een gigabit ethernet nerwerk. Ik heb nog geen enkele film gezien dat stottert of wat dan ook, ook niet de bestanden met hoge bitrates. 30gb films lopen als een trein. Ik krijg alleen geen geluid over de HDMI poort verstuurd. Ook niet na het installeren van HDMI Audio drivers van Shuttle of van nVidia zelf. Ik heb me toch maar een ATI4550 besteld. Die kan ik morgen ophalen en hopelijk stuurt die wel geluid via HDMI door.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Verwijderd
Omdat de beeldkwaliteit (vooral SD) veel minder kwaliteit geeft dan Mediaportal met bv PowerDVD codec.iisHitman schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:03:
Vanwaar het enthousiasme voor Mediaportal en niet voor bijvoorbeeld XBMC?
Omdat XMBC geen DXVA ondersteunt voor ATI kaarten, Mediaportal doet dit zelfs nu met ondertiteling.
Met de juiste externe player, en goede .xml instelling is dat toch allemaal geen probleem om een ATi GPU en XBMC te gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:47:
[...]
Omdat XMBC geen DXVA ondersteunt voor ATI kaarten, Mediaportal doet dit zelfs nu met ondertiteling.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
zo, gisteren mijn systeem met intel core i3 in elkaar gezet. ik kan alleen maar 1 casefan installeren op mijn moederbord. bestaan er geen verloopstekkertjes die op het moederbord gaan zodat ik er 3 kan aansluiten? ik kan wel stekkertjes vinden die op de voeding gaan, maar blijft dan niet de fan constant draaien ook al is het systeem uit? verder werkt alles perfect, behalve de afstandsbediening van mijn kast en de volumeknop ervan. als ik de drivers vanaf de cd wil installeren dan doet hij niets meer als ik op install drivers klik. mijn kast is een moneual 312 en ik gebruik win 7 home premium 64 bit
Verwijderd
Oke, maar welke extrene player onderstent DXVA met externe subs?Apoca schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:54:
[...]
Met de juiste externe player, en goede .xml instelling is dat toch allemaal geen probleem om een ATi GPU en XBMC te gebruiken.
Verwijderd
Als je in de Bios van je MB ACPI op S3 zet gaan ook de ventilators uit bij slaapstand. Verschil is alleen dat ventilatoren niet geregeld worden door het MB afhankelijk van de temp.Mathieuh schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:06:
zo, gisteren mijn systeem met intel core i3 in elkaar gezet. ik kan alleen maar 1 casefan installeren op mijn moederbord. bestaan er geen verloopstekkertjes die op het moederbord gaan zodat ik er 3 kan aansluiten? ik kan wel stekkertjes vinden die op de voeding gaan, maar blijft dan niet de fan constant draaien ook al is het systeem uit? verder werkt alles perfect, behalve de afstandsbediening van mijn kast en de volumeknop ervan. als ik de drivers vanaf de cd wil installeren dan doet hij niets meer als ik op install drivers klik. mijn kast is een moneual 312 en ik gebruik win 7 home premium 64 bit
MPC-HC, maar dan nog : Lekker handig als geen eene non-WMP externe player MCE Remote support heeftVerwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 09:24:
Oke, maar welke extrene player onderstent DXVA met externe subs?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Je kan de casefans ook met elkaar (onderling) verbinden met die molexen, en eentje dan op het moederbord? Zo deed ik het.ik kan alleen maar 1 casefan installeren op mijn moederbord. bestaan er geen verloopstekkertjes die op het moederbord gaan zodat ik er 3 kan aansluiten? ik kan wel stekkertjes vinden die op de voeding gaan, maar blijft dan niet de fan constant draaien ook al is het systeem uit?
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Ik heb ook gekeken naar dat soort oplossingen maar passive graka's zijn vaak heel groot en veel duurder. Ik heb daarom gekozen voor een Sapphire Vapor-X HD5750, deze is fluisterstil + betaalbaar + past in een een Antec Fusion Remote.Symphony-X schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:29:
[...]
Dank voor de reply! Ik kan weinig reviews vinden van de hd501 (display heb ik idd niet nodig), maar het lijkt me een mooie kast.
Hoe staan jullie überhaupt tegenover een krachtige passieve GPU (zoals de HD5750) in een HTCP behuizing? Ik hoor namelijk ook veel geluiden over dat een passieve GPU toch wel erg warm wordt (zeker als de HTPC in een kast komt te staan) en er beter gekozen kan worden voor een actief-gekoelde GPU, waar je dan zelf een stillere fan op zet.
Gewoon EventGhost gebruikennero355 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:20:
[...]
MPC-HC, maar dan nog : Lekker handig als geen eene non-WMP externe player MCE Remote support heeft
dus 1 op het moederbord en 2 aam eem verloopstukje van fan naar molex?jayvol09 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:29:
[...]
Je kan de casefans ook met elkaar (onderling) verbinden met die molexen, en eentje dan op het moederbord? Zo deed ik het.
Ehm zit er enkel zo een 3-pins-vrouwtje-voor-op-het-moederbord aansluiting op elke fankabel? Ik dacht dat er ook nog wel een molex aansluiting op zou zitten, maar zo niet dan zul je wel verloopstekkers moeten halen. Je hebt een paar opties om 1 mannetje naar 3 vrouwtjes te laten gaan, bijvoorbeeld 2 Y verloopjes als je die ene 3-variant niet kan vinden.
Mijn oog viel op een Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E kaartje dat toch redelijk goede reviews krijgt en vooral voor een heel zacht prijsje te krijgen is. EDIT: De extra gfx kaart is dus om sporadisch wat te gamen.Ik zou dus momenteel enkel gaan voor de Hauppauge WinTV HVR-2200, en rekening houden met een eventuele latere uitbreiding (extra GFX kaart), tenzij er dus nog iets uit de bus komt.
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 65,78 | € 65,78 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 75,40 | € 75,40 |
1 | Hauppauge WinTV HVR-2200 | € 109,- | € 109,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EADS | € 70,50 | € 70,50 |
Importeren | Totaal | € 607,42 |
Dit moet het dus gaan worden, jammer dat ik uit twee winkels moet bestellen, maar de AMD II X2 240E is nergens te krijgen in België. De X3 die mij voorgesteld werd verbruikt toch een stukje meer, en dat wil ik vooral vermijden.
Iemand nog opmerkingen of incompatibele onderdelen gezien? Powersupply kan het volgens mij aan. En het Hauppauge kaartje & Sapphire passen (volgens mij) samen in het moederbord.
Ik heb uiteraard voldoende research gedaan, ik wou het toch nog even langs de kenners hier laten passeren
Vrijwel hetzelfde systeempje wat iedereen ordert hierRV065 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 02:29:
[...]
Iemand nog opmerkingen of incompatibele onderdelen gezien? Powersupply kan het volgens mij aan. En het Hauppauge kaartje & Sapphire passen (volgens mij) samen in het moederbord.
Ik heb uiteraard voldoende research gedaan, ik wou het toch nog even langs de kenners hier laten passeren
Je zou misschien nog een andere videokaart kunnen nemen die de nieuwste direct-x ondersteund. Ik geloof dat er laatst nog vrij goedkope kaartjes zijn uitgekomen. Dan ben je meteen future-proof. Kost 75euro a 88euro, 40euro meer dan je nu hebt. Het is een idee en misschien is het de moeite, maar dat zou je even moet discussiëren met de rest hier
[ Voor 56% gewijzigd door AOC op 27-01-2010 09:32 ]
er zit op de ventilators zelf een 2 pin stekker, maar er zit ook een verloopstekkertje van 2 naar 3 pin bij geleverd. dan laat ik er dus 1 op het moederbord zitten en koop ik dus een molex naar 3 pins vrouwtje connector. ook vind ik de stock cooler van intel te vee lawaai maken, ook maar opzoek naar vervanging.jayvol09 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:01:
Ehm zit er enkel zo een 3-pins-vrouwtje-voor-op-het-moederbord aansluiting op elke fankabel? Ik dacht dat er ook nog wel een molex aansluiting op zou zitten, maar zo niet dan zul je wel verloopstekkers moeten halen. Je hebt een paar opties om 1 mannetje naar 3 vrouwtjes te laten gaan, bijvoorbeeld 2 Y verloopjes als je die ene 3-variant niet kan vinden.
Als ik in dergelijke constructies zin had dan had ik niet 25 € uitgegeven aan Remote + Ontvanger in plaats van er zelf een te solderen en op de COM poort aan te sluiten
Ik snap niet waarom alleen de 5870 en de 5750 met Vapor-X koeling zijn verschenen. Waarom de 5850 niet? Of is het heel gebruikelijk dat de Vapor-X familie op een later tijdstip nog wordt uitgebreid?Inferis1 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:44:
Ik heb ook gekeken naar dat soort oplossingen maar passive graka's zijn vaak heel groot en veel duurder. Ik heb daarom gekozen voor een Sapphire Vapor-X HD5750, deze is fluisterstil + betaalbaar + past in een een Antec Fusion Remote.
Ik wil graag mijn HTPC gaan upgraden omdat deze geen 1080p aan kan en dit toch steeds meer gemeengoed word. Mijn vraag aan jullie is om te kijken wat ik moet upgraden.
Het liefst laat ik het moederbord zitten omdat dit veel werk is (tenzij het niet anders kan uiteraard of een stuk goedkoper is).
Kast: Origen AE H6
Processor: AMD Athlon 64 X2 4000+ (Brisbane) Socket AM2 @ 2,1 ghz
Moederbord: Asus M2N68-VM (nForce 560) (Southbridge nForce 630a)
Memory: 2x512mb DDR2 CL4.0
Grafische kaart: Asus Nvidia GeForce 7050PV (onboard)
HDD: Samsung HD080HJ (80Gb)
Voeding: Antec Earthwatts 380w (niet 100% zeker)
Op dit moment is de processor passief gekoeld (ook geen casefans). De temperatuur is in orde. Graag wil ik de koeling passief houden.
Dit alles geeft geluid via een coaxial uitgang en beeld via VGA kabel @ 1920x1080 naar mijn Sony KDL-52Z5500
Zelf was ik het denken om wat geheugen erbij te plaatsen en een sterkere processor bij te plaatsen (bijvoorbeeld bij Salland de AMD Athlon 64 X2 6000+) echter ben ik er niet van overtuigd dat dit voldoende is. Daarnaast is me huidige CPU 65w en de genoemde CPU 125w.
Overigens lukt het met CoreAVC wél om 1080p video af te spelen maar dan zijn vele televisie series niet meer te kijken door de vele artifacts. CoreAVC is dus geen oplossing.
Het liefst laat ik het moederbord zitten omdat dit veel werk is (tenzij het niet anders kan uiteraard of een stuk goedkoper is).
Op dit moment is de processor passief gekoeld (ook geen casefans). De temperatuur is in orde. Graag wil ik de koeling passief houden.
Dit alles geeft geluid via een coaxial uitgang en beeld via VGA kabel @ 1920x1080 naar mijn Sony KDL-52Z5500
Zelf was ik het denken om wat geheugen erbij te plaatsen en een sterkere processor bij te plaatsen (bijvoorbeeld bij Salland de AMD Athlon 64 X2 6000+) echter ben ik er niet van overtuigd dat dit voldoende is. Daarnaast is me huidige CPU 65w en de genoemde CPU 125w.
Overigens lukt het met CoreAVC wél om 1080p video af te spelen maar dan zijn vele televisie series niet meer te kijken door de vele artifacts. CoreAVC is dus geen oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door AvanCade op 27-01-2010 13:30 ]
Raar, wat is het verschil tussen het afspelen van een tv serie en een film dan?
Waarschijnlijk zijn deze opgenomen via de t.v.? Geen die anders, behalve dat series behoorlijk uitgemolken worden aan de hand van hun succesjayvol09 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:33:
Codecs. Blijkbaar gebruiken bij films veelal andere codecs.jayvol09 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:33:
Met de juiste graka van een paar tientjes heb jij je probleem al opgelost.AvanCade schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:32:
Ik wil graag mijn HTPC gaan upgraden omdat deze geen 1080p aan kan en dit toch steeds meer gemeengoed word. Mijn vraag aan jullie is om te kijken wat ik moet upgraden.
Is het niet zo dat niet alle content van hardwarematige acceleratie gebruik kan maken?
Dat kan ik even niet volgen.. Met EventGhost kun je toch gewoon buttons toewijzen onder bepaalde programma's. Een Philips RC1974506 van 10 euro bijvoorbeeld werkt gewoon zonder problemen incl. de IR receiver. Dan hoef ik echt niets te gaan solderen, voor het daarna aan te sluiten aan een COM poortnero355 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:17:
[...]
Als ik in dergelijke constructies zin had dan had ik niet 25 € uitgegeven aan Remote + Ontvanger in plaats van er zelf een te solderen en op de COM poort aan te sluiten
Maar goed iedereen zijn eigen keuze, een ATi kaart en DXVA onder XBMC in Windows is wel degelijk mogelijk. Het werkt alleen niet geheel "out of the box" daar moet ik natuurlijk gelijk in geven ( al zijn er reeds aangepaste xmbc versies met een andere interne player welke tot op bepaalde hoogte wel DXVA kunnen gebruiken ) . Je moet wel zelf wat dingen aanpassen, maar daarvoor zitten we hier toch op het Tweakers forum
Verwijderd
klopt maar 99% van de HD content gaat wel goed met dxva, SD content kan nog eens niet compatible zijn maar deze kan je proc makkelijk aan. ik ben zelf nog maar een HD video tegen gekomen die het niet deed met dxva en ik heb dus een andere versie van dezelfde video moeten bemachtigen. als je htpc gewoon nog werkt naar behoren zou ik inderdaad gewoon een HD4550 of een HD5400/5500 kaart in je systeem zetten dan kan deze voor een paar tientjes nog een aantal jaar mee.AvanCade schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:16:
Is het niet zo dat niet alle content van hardwarematige acceleratie gebruik kan maken?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 17:33 ]
Wat is makkelijker :Apoca schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:25:
Dat kan ik even niet volgen.. Met EventGhost kun je toch gewoon buttons toewijzen onder bepaalde programma's. Een Philips RC1974506 van 10 euro bijvoorbeeld werkt gewoon zonder problemen incl. de IR receiver. Dan hoef ik echt niets te gaan solderen, voor het daarna aan te sluiten aan een COM poort
- Philips Remote + Receiver kopen.
- MediaPortal installeren.
- HTPC bedienen en genieten van DXVA.
(Optioneel voor XP => Replacement Driver installeren en IR Server voor MP/XBMC)
Of :
- XBMC installeren.
- Met External Player settings kloten.
- Met EvenGhost knoeien om alle knoppen goed te binden.
- HTPC bedienen en "genieten" van DXVA dat niet 100% native is
Nee sorry dan maar geen XBMC. Mocht het echt een eis zijn gewoon lekker XBMC Live draaien of naar de HDD installeren, nadat je een nVidia kaart aanschaft
Nou het valt allemaal reuze mee, was 15 min werk ofzo wat je daarna nooit meer hoeft aan te passen. En dat het niet 100% native is, sinds wanneer is dat dat een reden om iets niet te gebruikennero355 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:35:
[...]
- XBMC installeren.
- Met External Player settings kloten.
- Met EvenGhost knoeien om alle knoppen goed te binden.
- HTPC bedienen en "genieten" van DXVA dat niet 100% native is
Het ging mij er alleen om, dat een ATi kaart en DXVA onder XBMC wel werkt. Niet meer niet minder
[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 27-01-2010 19:04 ]
Welke software kan ik het betse installeren voor mijn HTPC? Ik heb 2gb geheugen gekocht. Ik heb windows XP al klaar liggen, maar zal Windows 7 beter zijn voor een HTPC? En dan ook met name voor mediacenter software + dvb-c kaartjes
Voordat je een dergelijke vraag stel raad ik aan de zoekoptie te gebruiken. Er zijn zelfs complete topics met nette startposts over... Om je toch wat te zeggen: Iedereen heeft een andere mening hierover, als ik je zo hoor zou ik me niet wagen aan rare dingen. Gewoon windows 7 media center gebruiken (die niet bij de twee goedkoopste versies zit).Dark0z schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:53:
Welke software kan ik het betse installeren voor mijn HTPC? Ik heb 2gb geheugen gekocht. Ik heb windows XP al klaar liggen, maar zal Windows 7 beter zijn voor een HTPC? En dan ook met name voor mediacenter software + dvb-c kaartjes
Kan iemand onderstaand bericht al verifiëren, want dat maakt (m.i.) het wachten op de nieuwe 890 chipset meer dan waard: Link
) nl. ook een HTPC in elkaar zetten, en ben dit (deze voor de taalpuristen
) topic al geruime tijd aan het volgen, maar ik wil mijn HTPC ook opzetten om er soms mee te kunnen gamen.
Als Hybrid-Xfire ook de HD5xxx gaat ondersteunen zou dat perfect zijn: energiezuinig als je niks spannends aan het doen bent (via IGP 4290) en GPU power (via bijv. Discrete 5770/5850) als je wat meer wilt doen.
Ik ga zodra ik thuis ben (medio april, zit nu op zeeDit jaar komt AMD namelijk met de nieuwe 800-serie chipsets, die de huidige 785G en 790GX moeten opvolgen. Mogelijk klokt AMD haar onboard videochip in deze chipset een stuk hoger, want overklokpotentieel is er nog genoeg in de Radeon HD3300 en HD4200. Met de komst van de nieuwe 800 serie chipsets zal AMD ook de Hybrid CrossFire ondersteuning uitbreiden naar de nieuwe DirectX 11 HD5000 serie videokaarten.
Als Hybrid-Xfire ook de HD5xxx gaat ondersteunen zou dat perfect zijn: energiezuinig als je niks spannends aan het doen bent (via IGP 4290) en GPU power (via bijv. Discrete 5770/5850) als je wat meer wilt doen.
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Er kan veel veranderen in twee maanden tijdzion schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 07:39:
Ik ga zodra ik thuis ben (medio april, zit nu op zee)
Verwijderd
Ben zelf ook bezig een HTPC bijelkaar te verzinnen. Vanwege de afmetingen van mijn tv meubel ben ik 'veroordeeld' tot de Lian Li PC-C37 behuizing. Op zich geen straf, maar wegens geringe hoogte ben ik wel beperkt in de mogelijkheden.
Zo ben ik op zoek naar een Low Profile Wifi en TV kaart (mag enkele tuner zijn, analoog.digitaal) voor een redelijke prijs. Nu zie ik er natuurlijk enkele in de Pricewatch, maar misschien heeft één van jullie een advies.
Tevens een vraag over de geluidsproductie van de standaard i3 koeler. Is dat acceptable of moet ik er echt een Big Shuriken ofzo gaan opzetten.
Laatste vraag, zou ik mijn Logitech Harmony 885 Windows 7's Media Center kunnen besturen? Wat heb ik dan voor receiver nodig? IrDa?
Zo ben ik op zoek naar een Low Profile Wifi en TV kaart (mag enkele tuner zijn, analoog.digitaal) voor een redelijke prijs. Nu zie ik er natuurlijk enkele in de Pricewatch, maar misschien heeft één van jullie een advies.
Tevens een vraag over de geluidsproductie van de standaard i3 koeler. Is dat acceptable of moet ik er echt een Big Shuriken ofzo gaan opzetten.
Laatste vraag, zou ik mijn Logitech Harmony 885 Windows 7's Media Center kunnen besturen? Wat heb ik dan voor receiver nodig? IrDa?
Hallo,
Ik zou graag jullie mening hebben over dit systeempje, het is namelijk de eerste keer dat ik een htpc samenstel.. Ik heb veel van de vorige post geleerd maar ik zoek nog een mobo en tv-kaart. Ik kom van belgie en ben van plan een tv vlaanderen abonnement te nemen maar ik heb absoluut geen idee welke tv-kaarten ondersteund worden..
Het systeempje zal op ubuntu 9.10 draaien, mythtv 0.22 om tv te kijken (en op te nemen) en xbmc om overige media af te spelen (media bevindt zich op een NAS).
Alvast bedankt!
Ik zou graag jullie mening hebben over dit systeempje, het is namelijk de eerste keer dat ik een htpc samenstel.. Ik heb veel van de vorige post geleerd maar ik zoek nog een mobo en tv-kaart. Ik kom van belgie en ben van plan een tv vlaanderen abonnement te nemen maar ik heb absoluut geen idee welke tv-kaarten ondersteund worden..
Het systeempje zal op ubuntu 9.10 draaien, mythtv 0.22 om tv te kijken (en op te nemen) en xbmc om overige media af te spelen (media bevindt zich op een NAS).
Alvast bedankt!
1 | Cooler Master ThermalFusion 400 | € 3,11 | € 3,11 |
1 | Enermax Liberty ECO 400W | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Intel Core i3 530 | € 99,- | € 99,- |
1 | Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB | € 97,- | € 97,- |
1 | Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/2G | € 54,95 | € 54,95 |
1 | LG CH08LS10 | € 89,80 | € 89,80 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Azerty) | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Zalman HD501 | € 114,34 | € 114,34 |
1 | Zotac GT 220 ZONE Edition | € 62,63 | € 62,63 |
Importeren | Totaal | € 648,28 |
de grafische kaart kan je gewoon weglaten, die zit al in de intel core i3 530, dat is het nieuwe en mooie van die processor. Zelf heb ik vorige week een systeem in elkaar gezet met een intel core i3 530 een een gigabyte GA-H55M-UD2H moederbord. maar als je voor de core i3 gaat is het zonde om een grafische kaart te kopen, want het speciale aan de core i3 is dat zowel de cpu als gpu in het apparaatje zitten...
Ook ik ben nu bezig met het in elkaar knutselen van een HTPC.
Ik heb nu een HDX-1000 staan, maar ik zie met een HTPC toch wat meer mogelijkheden.
Op mijn machine vindt ik het wel belangrijk dat ik Hd1080i kan kijken.
Ik ben na veel lezen op onderstaand systeem gekomen.
Maar kan nog niet echt duidelijk vinden of ik met dit moederboard en processor ook hd films kan afspelen, maar zelf denk ik dat ik hier een losse videokaart voor nodig zal hebben.
Graag jullie mening hierin.
Ik heb hier geen harddisk in meegenomen omdat ik deze al reeds heb
Ik heb nu een HDX-1000 staan, maar ik zie met een HTPC toch wat meer mogelijkheden.
Op mijn machine vindt ik het wel belangrijk dat ik Hd1080i kan kijken.
Ik ben na veel lezen op onderstaand systeem gekomen.
Maar kan nog niet echt duidelijk vinden of ik met dit moederboard en processor ook hd films kan afspelen, maar zelf denk ik dat ik hier een losse videokaart voor nodig zal hebben.
Graag jullie mening hierin.
Ik heb hier geen harddisk in meegenomen omdat ik deze al reeds heb
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Belkin Mini Bluetooth Adapter | € 9,11 | € 9,11 |
1 | Cooler Master ThermalFusion 400 | € 3,11 | € 3,11 |
1 | Intel Core i3 530 | € 99,- | € 99,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 44,10 | € 44,10 |
1 | Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz) | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Scythe Shuriken CPU Cooler | € 24,95 | € 24,95 |
Importeren | Totaal | € 326,57 |
[ Voor 0% gewijzigd door MdO82 op 29-01-2010 20:36 . Reden: 1 moederboard minder mag ook wel ]
2250 WP Zuid PVoutput
^^ ik heb hetzelfde systeem, nouja, hetzelfde moederbord en processor. hier spele hd films prima af. bestanden van 12 gb worden moeiteloos gestreamed over het netwerk. bitrates lopen hier dan op tot 21 mbit. de birdscene heb ik nog niet getest.
in je configuratie heb je alleen 2 moederborden, denk niet dat dat de bedoeling is? en er mist een kast.
zojuist de birdscene afgespeeld, 96mb, 23 seconden. met vlc hapert hij. met xbmc kan ik hem moeiteloos over het netwerk afspelen en xbmc vermeld constant tussen de 23.9 en 24.0 fps. heel erg mooi dus (toch?)
in je configuratie heb je alleen 2 moederborden, denk niet dat dat de bedoeling is? en er mist een kast.
zojuist de birdscene afgespeeld, 96mb, 23 seconden. met vlc hapert hij. met xbmc kan ik hem moeiteloos over het netwerk afspelen en xbmc vermeld constant tussen de 23.9 en 24.0 fps. heel erg mooi dus (toch?)
[ Voor 23% gewijzigd door Mathieuh op 29-01-2010 20:41 ]
Bedankt.Mathieuh schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:27:
^^ ik heb hetzelfde systeem, nouja, hetzelfde moederbord en processor. hier spele hd films prima af. bestanden van 12 gb worden moeiteloos gestreamed over het netwerk. bitrates lopen hier dan op tot 21 mbit. de birdscene heb ik nog niet getest.
Echter kijk ik er dan overheen, ik zie er maar 1
En wat betreft de kast, hier ben ik nog niet uit, dus had hem er buiten gelaten
2250 WP Zuid PVoutput
Maar nu vraag ik me af of het niet beter/fijner is om een losse videokaart te hebben? Zeker met het oog op de komende kaarten van de 5XXX serie. Of wat voor interne GPU heeft de I3?Mathieuh schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:27:
Voordat je een dergelijke vraag stel raad ik aan de zoekoptie te gebruikenjasperaap schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:31:
[...]
Maar nu vraag ik me af of het niet beter/fijner is om een losse videokaart te hebben? Zeker met het oog op de komende kaarten van de 5XXX serie. Of wat voor interne GPU heeft de I3?
Hehe + 5. Scherp.Dark0z schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:12:
[...]
Voordat je een dergelijke vraag stel raad ik aan de zoekoptie te gebruikenzijn zeer veel posts waarin beschreven wordt waarom bijvoorbeeld een losse videokaart genomen wordt of een onboard... Tevens kan een onboard videokaart makkelijk 1080kwaliteit aan, tenzij je ander spul wilt afspelen, dan kan een losse kaart uitkomst bieden
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een HTPC als alles-in-een media systeem voor in de huiskamer. Alhoewel er een PC in de werkkamer staat, wil ik niet van afhankelijk zijn, mede door ervaringen met het streamen van media over Wi-Fi. Op dit moment heb ik XBMC draaien op mijn oude XBOX, en die is serieus aan vervanging toe, al vind ik XBMC wel handig en is vertrouwd.
Mijn eisen zijn dus als volgt (in aflopende volgorde van belangrijkheid):
- Geen issues met afspelen van video op 1080P (heb nu vooral DVD, wil wel klaar zijn voor Blu-ray)
- Moet tevens dienst doen als SAN (ik heb 1TB op PC staan die zowiezo over moet)
- Stil / zuinig (ik weet dat ik hier op inlever door 3,5" HDD's te selecteren, maar ik vind SAN belangrijker)
- Gemak van TV kijken (opnemen / stilzetten etc.) - Ik heb nu nog Ziggo analoog, maar ik ga over op digitaal.
- Indien mogelijk: display om MP3's te kunnen afspelen zonder TV aan te zetten
- Windows 7 + XBMC
- Future proof
- Gamen is niet belangrijk
Op basis van deze eisen heb ik het volgende systeem samengesteld:
Optioneel als vervanigng voor de 4550 (helaas nog bijna nergens te verkrijgen):
Mijn vragen:
1) Wat vinden jullie hiervan (compatible, goede prijs/kwaliteit verhouding etc)
2) Combineert deze configuratie goed met upgrade van Ziggo digitale TV, of moet ik nog op bepaalde dingen letten (ik heb 0 ervaring hiermee, maar hoor wel vaker over issues met decoders, bepaalde TV's etc.)
P.S. Heb winkelmandje samengesteld o.b.v. die van RV065, met aanpassingen vanwege eigen eisen.
- Geen issues met afspelen van video op 1080P (heb nu vooral DVD, wil wel klaar zijn voor Blu-ray)
- Moet tevens dienst doen als SAN (ik heb 1TB op PC staan die zowiezo over moet)
- Stil / zuinig (ik weet dat ik hier op inlever door 3,5" HDD's te selecteren, maar ik vind SAN belangrijker)
- Gemak van TV kijken (opnemen / stilzetten etc.) - Ik heb nu nog Ziggo analoog, maar ik ga over op digitaal.
- Windows 7 + XBMC
- Future proof
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 67,16 | € 67,16 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 72,- | € 72,- |
1 | Hauppauge WinTV HVR-2200 | € 109,40 | € 109,40 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 51,41 | € 51,41 |
1 | Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz) | € 36,95 | € 36,95 |
2 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI | € 82,99 | € 165,98 |
Importeren | Totaal | € 748,01 |
1 | Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E | € 79,49 | € 79,49 |
Mijn vragen:
2) Combineert deze configuratie goed met upgrade van Ziggo digitale TV, of moet ik nog op bepaalde dingen letten (ik heb 0 ervaring hiermee, maar hoor wel vaker over issues met decoders, bepaalde TV's etc.)
P.S. Heb winkelmandje samengesteld o.b.v. die van RV065, met aanpassingen vanwege eigen eisen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Ik zou toch echt voor een i3 530 met bijpassend H55 moederbord gaan...misschien jammer van de onboard maar als je toch van plan bent er een 5670 in te zetten dan denk ik toch dat de X2 240 echt een bottleneck wordt.RealCato schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:50:
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een HTPC als alles-in-een media systeem voor in de huiskamer. Alhoewel er een PC in de werkkamer staat, wil ik niet van afhankelijk zijn, mede door ervaringen met het streamen van media over Wi-Fi. Op dit moment heb ik XBMC draaien op mijn oude XBOX, en die is serieus aan vervanging toe, al vind ik XBMC wel handig en is vertrouwd.
- Windows 7 + XBMC
- Future proof
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon II X2 240E € 67,16 € 67,16 1 Antec Fusion Remote Zilver € 121,75 € 121,75 1 Belkin Mini Bluetooth Adapter € 9,11 € 9,11 1 Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H € 72,- € 72,- 1 Hauppauge WinTV HVR-2200 € 109,40 € 109,40 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 51,41 € 51,41 1 Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz) € 36,95 € 36,95 1 Nexus Value 430 € 53,25 € 53,25 2 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI € 82,99 € 165,98 1 Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI € 36,- € 36,- 1 Scythe Big Shuriken € 25,- € 25,- Importeren Totaal € 748,01
1 Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E € 79,49 € 79,49
Mijn vragen:
Het is jammer dat AMD eigenlijk geen moderne goedkope chipset heeft zonder IGP (waardoor hij nog goedkoper zou kunnen zijn) op mATX en dat zou dan erg leuk zijn met een van hun simpelere losse kaarten zoals je voorstelt. Dan zou je er namelijk een X3 720 ofzo bij kunnen zetten en zit je precies goed
Het wordt inderdaad wel interessant binnenkort.
Er zijn toch best wat goedkope am2+/am3 moederborden.
De amd+5450 combinatie zal wel iets duurder uitvallen dan een i3 systeem maar voor gamers beter.
Hoe zou het kostenplaatje verschillen tussen een i3-combo (ong. 180€ met huidige h55 borden) en een amd+800igp combinatie? Stel dat een 800 serie bord ongeveer hetzelfde gaat kosten als een h55 bord, dan zou je een AMD Athlon II X4 600E kunnen nemen en alsnog evenduur uitkomen als de i3 530+h55.
Dus misschien is het wijsheid om niet te snel op de intel wagen te springen?
Er zijn toch best wat goedkope am2+/am3 moederborden.
De amd+5450 combinatie zal wel iets duurder uitvallen dan een i3 systeem maar voor gamers beter.
Hoe zou het kostenplaatje verschillen tussen een i3-combo (ong. 180€ met huidige h55 borden) en een amd+800igp combinatie? Stel dat een 800 serie bord ongeveer hetzelfde gaat kosten als een h55 bord, dan zou je een AMD Athlon II X4 600E kunnen nemen en alsnog evenduur uitkomen als de i3 530+h55.
Dus misschien is het wijsheid om niet te snel op de intel wagen te springen?
kan ik echt alle mediabestanden afspelen met de geintegreerde gpu van de intel i3? Ook bevoorbeeld mkv bestanden van enkele Gb groot?Mathieuh schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 18:16:
de grafische kaart kan je gewoon weglaten, die zit al in de intel core i3 530, dat is het nieuwe en mooie van die processor. Zelf heb ik vorige week een systeem in elkaar gezet met een intel core i3 530 een een gigabyte GA-H55M-UD2H moederbord. maar als je voor de core i3 gaat is het zonde om een grafische kaart te kopen, want het speciale aan de core i3 is dat zowel de cpu als gpu in het apparaatje zitten...
Verwijderd
Hey all,
Ik heb een poging gedaan een HTPC bij elkaar te zoeken en vroeg me af of jullie misschien feedback konden geven.
Ik weet het, het is wat veel kracht voor een HTPC maar ik wil hem ook meer als multipurpose pc gebruiken. Dus HTPC en meer.
Hij is niet gebouwd voor gamen.
Feedback is erg welkom.
Oh en een dvd speler/brander staat nog open. Als iemand tips heeft graag ik dacht zelf aan een plextor of nec.
Grtz
Ik heb een poging gedaan een HTPC bij elkaar te zoeken en vroeg me af of jullie misschien feedback konden geven.
1 | Antec MicroFusion Remote 350 | € 90,55 | € 90,55 |
1 | Conceptronic C300EXI | € 21,91 | € 21,91 |
1 | Intel Core i5 650 | € 154,50 | € 154,50 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Samsung Syncmaster P2250 | € 150,- | € 150,- |
1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS | € 155,- | € 155,- |
Importeren | Totaal | € 787,87 |
Ik weet het, het is wat veel kracht voor een HTPC maar ik wil hem ook meer als multipurpose pc gebruiken. Dus HTPC en meer.
Hij is niet gebouwd voor gamen.
Feedback is erg welkom.
Oh en een dvd speler/brander staat nog open. Als iemand tips heeft graag ik dacht zelf aan een plextor of nec.
Grtz
Ziet er verder OK uit. Voor de DVD brander kune je zoiets nemen: pricewatch: Sony AD-7240S
Dat heeft meer te maken met de codec die je gebruikt, maar die i3 is ook snel genoeg om alles hardcore met vlc te decoderen hoor. De i3 is iig veel sneller dan de X2 240E dus wat dat betreft zit je zekerder, maar ik neem aan dat je bedoelt of hij net zo goed via DXVA afspeelt als een ATI HD kaartje met UV2/3bvdw2400 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:31:
[...]
kan ik echt alle mediabestanden afspelen met de geintegreerde gpu van de intel i3? Ook bevoorbeeld mkv bestanden van enkele Gb groot?
Volgens een hoop reviews die ik heb gelezen is dat geen probleem met MPHC en de meest gangbare codecpacks, maar dan nog mocht iets niet via DXVA willen worden afgespeeld omdat het een of andere exotische codec is, dan zit je met de pure CPU kracht van de i3 veiliger dan met de X2 240.
Maar opzich als je nog wat wilt gamen kan je zoals ik eigenlijk ook al voorstelde beter voor een AM3 bordje gaan, een X3 of X4 erop en dan je 5670 erbij. Wil je niet gaan gamen dan is de i3 echt de beste keuze, vanwege de compromisloze compatibiliteit wat HD audio betreft.
Mpeg-4 AVC en ASP bestanden zijn geen probleem als ze met de juiste settings zijn gecodeerd, standaarden bestaan juist om dit soort gemakken te bieden. Exotische codecs zijn eigenlijk geen reden om een dure cpu te kiezen, zelfs als je naar zoiets op zoek gaat zul je moeite hebben iets te vinden.
Vreemde containers (extensie achter de punt zoals mkv/avi/etc) daarentegen komen misschien wat meer voor maar dat speelt meer een rol bij kant-en-klare mediatanks met custom software, daar hoef je met een htpc op windows of linux geen zorgen om te maken.
Ook in de toekomst zal er niet snel een nieuwe coderings standaard van de grond komen.
Vreemde containers (extensie achter de punt zoals mkv/avi/etc) daarentegen komen misschien wat meer voor maar dat speelt meer een rol bij kant-en-klare mediatanks met custom software, daar hoef je met een htpc op windows of linux geen zorgen om te maken.
Ook in de toekomst zal er niet snel een nieuwe coderings standaard van de grond komen.
[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 30-01-2010 18:46 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld voor het adviseren omtrent de aanschaf van componenten van je htpc. Vragen over ervaringen, codecs, en wat dies meer zij horen hier niet thuis! Wees creatief en open een eigen topic als het een discussie waard is, dan kunnen we hier ontopic blijven met aanschafadvies.
Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld voor het adviseren omtrent de aanschaf van componenten van je htpc. Vragen over ervaringen, codecs, en wat dies meer zij horen hier niet thuis! Wees creatief en open een eigen topic als het een discussie waard is, dan kunnen we hier ontopic blijven met aanschafadvies.