Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:17

ResuCigam

BOFH

sebastius schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:12:
Oh daar zijn hele mooie chipjes voor, de PGA2311 (uit mijn hoofd) is daar super voor :) Speciaal voor volume-regelingen.

http://www.ti.com/lit/ds/sbos218a/sbos218a.pdf

(het is een hele reeks, dus check even welke het beste is voor jouw doel)
Heel erg bedankt , dit is inderdaad precies wat ik zocht! 8)

Edit: Best prijzig chipje zeg, 8 euro bij mouser.

[ Voor 5% gewijzigd door ResuCigam op 29-04-2014 09:37 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:37
ResuCigam schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:11:
@kitao: Ik wil helemaal niet aan versterkers knutselen :)
Ik wil de line ingang qua volume kunnen regelen, dus in het draadje ervoor.
Dat kan ook, zie mijn vorige link
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/nvm6oihl9/K4003.jpg
Helaas was dit gisteren nog niet bekend, zie :
ResuCigam schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:00:
Ik neem aan dat ik dat het beste kan doen voor het signaal de versterker ingaat of kan het net zo makkelijk bij de speaker uitgangen?
Maar geeft niet, we gaan gewoon verder :)
Ik heb zelf al zoiets gevonden: PT2257 maar ik weet niet of dit overkill is en of een simpele (digitale) potmeter misschien al voldoende is. Ook weet ik niet of zo'n line ingang een hoge of lage impendantie heeft en of ik dus een 100 Ohm, een 1k Ohm of nog hogere potmeter nodig heb.
Dat weet ik 1,2,3 ook niet, in de afbeelding wordt een 50K pot toegepast. Wel goed dat je zelf iets gevonden hebt en bedankt, Sebastius ook, voor de link naar die chips. :)
Ik zie ze voor het eerst.

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 29-04-2014 09:35 . Reden: quote zooitje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ResuCigam schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:18:
Heel erg bedankt , dit is inderdaad precies wat ik zocht! 8)
Edit: Best prijzig chipje zeg, 8 euro bij mouser.
Ik zit de datasheets even te bekijken, als ik me niet vergis heeft de chip van Sebastius een symmetrische voeding nodig.
The input and output pins may swing within 1.25V of the analog power supplies, VA+ (pin 12) and VA− (pin 13). Given VA+ = +5V and VA− = −5V, the maximum input or output voltage range is 7.5Vp-p. For optimal performance, it is best to drive the PGA2311 with a low source impedance. A source impedance of 600Ω or less is recommended. Source impedances up to 2kΩ will cause minimal degradation of THD+N. Please refer to the “THD+N vs Source Impedance” plot in the Typical Characteristics section of the datasheet.
Ik weet niet of dat een bezwaar is (als dat klopt tenminste) ?
Jouw chip heeft dat niet. Bovendien blijf je nog met de vraag zitten welke weerstand moet ik toepassen. Ja toch ? Wil ik trouwens ook weten ;)
Veel daarover kan ik niet terugvinden, in jouw datablad staat enkel :
imput impedance typical 20K, output impedance 100 Ohm
en zal er misschien ook rekening moeten worden gehouden met de specs van het aangesloten apparaat.
En hoe ga je jouw chip programmeren ? Via sda en scl, dat zie ik, maar welk programma, oftewel hoe zien de bytes eruit die je daarover verstuurt ?

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 29-04-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfffffffffffff

Ps hoge luchtvochtigheid meet ik net met mijn arduino sketch + DHT 22 .. erg benauwd vandaag :+

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tja, misschien valt het allemaal wel mee, is er ergens een programma te vinden of wellicht dat ResuCigam dat makkelijk zelf schrijft en gewoon aansluiten en hup, het werkt. Kan ook.

@IceKiller
Ik heb deze als bladwijzer, altijd handig :)

[ Voor 46% gewijzigd door kitao op 29-04-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

kitao schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:22:
[...]

Ik zit de datasheets even te bekijken, als ik me niet vergis heeft de chip van Sebastius een symmetrische voeding nodig.
The input and output pins may swing within 1.25V of the analog power supplies, VA+ (pin 12) and VA− (pin 13). Given VA+ = +5V and VA− = −5V, the maximum input or output voltage range is 7.5Vp-p. For optimal performance, it is best to drive the PGA2311 with a low source impedance. A source impedance of 600Ω or less is recommended. Source impedances up to 2kΩ will cause minimal degradation of THD+N. Please refer to the “THD+N vs Source Impedance” plot in the Typical Characteristics section of the datasheet.
Ik weet niet of dat een bezwaar is (als dat klopt tenminste) ?
Jouw chip heeft dat niet. Bovendien blijf je nog met de vraag zitten welke weerstand moet ik toepassen. Ja toch ? Wil ik trouwens ook weten ;)
Veel daarover kan ik niet terugvinden, in jouw datablad staat enkel :
imput impedance typical 20K, output impedance 100 Ohm
en zal er misschien ook rekening moeten worden gehouden met de specs van het aangesloten apparaat.

En hoe ga je jouw chip programmeren ? Via sda en scl, dat zie ik, maar welk programma, oftewel hoe zien de bytes eruit die je daarover verstuurt ?
Je doet echt te moeilijk met een hoop blabla uit datasheets. Het gaat er om dat je een aparte symmetrische voeding aanlegt voor het analoge deel en dat je input niet te ver uit het bereik gaat (wat eigenlijk nooit voorkomt)

Gewoon dus een 7805 en een 7905 gebruiken, stabiele +5v, gnd en - 5v en dan ben je klaar. Een paar 100uF caps er omheen en alles werkt als een zonnetje. ProgrammerenInstellen gaat via SPI, een programma heeft er niks mee te maken. Gewoon de goede registers volblazen en klaar. Dat deed ik 8 jaar geleden ook al met Atmels nog voordat Arduino's bestonden.

Wil je het echt mooi doen dan richt je ook een apart ground-plane in op de print die je via een jumper verbind met de reguliere ground. Klaar. Simpel.

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 29-04-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
sebastius schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:17:
Je doet echt te moeilijk met een hoop blabla uit datasheets. Het gaat er om dat je een aparte symmetrische voeding aanlegt voor het analoge deel en dat je input niet te ver uit het bereik gaat (wat eigenlijk nooit voorkomt)
Viel toch wel mee ? Ik zag dat er een symmetrische voeding nodig was en dat stukje heb ik in mijn post gezet net zoals een kort gedeelte over de impedantie. Dat was iets waar Resucigam naar vroeg en wat mij eveneens interesseert. :)
Gewoon dus een 7805 en een 7905 gebruiken, stabiele +5v, gnd en - 5v en dan ben je klaar. Een paar 100uF caps er omheen en alles werkt als een zonnetje.
Zijn wel extra dingen die ik bij die andere chip niet tegenkwam, is toch iets om te overwegen dacht ik, als ik zo'n volumeregeling zou willen maken. Dat is echter niet zo, ik heb voor mezelf al een 'normale' potmeter gekocht maar audio in combinatie met arduino vind ik een interessant onderwerp. De PT2257 ga ik wel bestellen, leuk om uit te proberen en iets eenvoudiger wellicht.
ProgrammerenInstellen gaat via SPI, een programma heeft er niks mee te maken. Gewoon de goede registers volblazen en klaar.
:/ Dat zou ik dan moeten opzoeken. DPM en Rheo heb ik al paar keer gebruikt, deze chips niet.
Wil je het echt mooi doen dan richt je ook een apart ground-plane in op de print die je via een jumper verbind met de reguliere ground. Klaar. Simpel.
Een goede aarde is zeker belangrijk, ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel mijn Chinese ebay seller wat langer dan gemiddeld erover deed om mijn Saleae kloon op de post te doen, is hij wel nog best snel gearriveerd. Oftewel aansluiten, en hij doet het netjes (zoals hoort natuurlijk). Ik had mooi de verpakte versie, dus geen gekloot met EEPROMs enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ik heb de tip van max gevolgd door nu is wat spanningsregelaars 3V3 te bestellen voor de voorraad
- 50 st. €2,58 incl. verzenden :P

@ Sissors
wat istie klein in het echt he.. 8)

en ik heb vandaag wat 'slimme' adapterprintjes gescoord, zodat ik, kippig als ik ben , toch met srammetjes en Arduino kan spelen.. (ze moeten er nog wel opgezet worden O-) )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iv3JXvt.jpg
Universal Dual Sided 2in1 SOIC/SSOP PCB SMT DIP Proto Adapter Cuttable

@ hieronder.. goed om te weten wat jij zoal in voorraad hebt liggen :o

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:34
Klinkt bekend :D
Afbeeldingslocatie: http://file.fiberhosted.nl/uploads/28537244l2k.jpg
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 21:55
pics van hoe klein klein is? :D

[ Voor 86% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-04-2014 18:50 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 21:55
Aaah die heb ik ook dacht dat het over spanningsregelaars ging

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 18:25:
en ik heb de tip van max gevolgd door nu is wat spanningsregelaars 3V3 te bestellen voor de voorraad
Hoop niet dat je net als mij met knalkorting hebt gekocht. :+ :D

PS
Heb ze al vaker gekocht en deden het voorheen altijd goed, denk gewoon keertje pech. 5v versie die ik tegelijk heb gekocht met 3.3v versie deden het wel goed. Al zijn die van jou wel heel goedkoop.

Als ik even tijd heb zal ik er nog eentje opblazen en filmen.
Vertel, ben nieuwsgierig waarvoor je dit allemaal hebt besteld. :)

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 29-04-2014 20:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 18:25:
Dat is wel heel erg goedkoop. Hoop dat ze het doen. Besef wel dat het kleine zuiperdjes zijn (5-10mA ruststroom) tov de zuinige MCP1703 serie (enkele uA), dus beter niet icm batterijvoeding gebruiken...
en ik heb vandaag wat 'slimme' adapterprintjes gescoord, zodat ik, kippig als ik ben , toch met srammetjes en Arduino kan spelen.. (ze moeten er nog wel opgezet worden O-) )
[afbeelding]
Universal Dual Sided 2in1 SOIC/SSOP PCB SMT DIP Proto Adapter Cuttable
Die zijn inderdaad erg handig voor prototyping met smdtjes!

Overigens zijn vandaag mijn banggood spulletjes ook binnengekomen (lan, sd, en zo'n salea kloon). Besteld 19 April, dus ze waren weer eens lekker snel !

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 29-04-2014 21:20 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die MCP 1703 heb ik ook wat van liggen .. (eerlijk gezegd helegaar niet stilgestaan bij deze een ruststroom van maar liefst 5-10 mA :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:46:
Aaah die heb ik ook dacht dat het over spanningsregelaars ging
ja die zijn ook klein 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nAhTeDZ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik gebruik vaak 2950 3v voor batterij toepassingen(75uA typ.), MCP1703 is nog stuk beter maar is ook iets duurder.

max 10mA quiescent current die de 1117 heeft is voor toepassingen die maanden op batterij moeten draaien echt te veel, maar voor andere toepassingen op netstroom is dat goed te doen, geen 15v voeding gebruiken maar 5v scheelt al hoop. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik had ze toevallig vorige week met een bestelling mee laten komen van Conrad .. relatief duur hoor
5 stuk 651421 Linear-IC MCP1703-3302E/DB SOT-223-3 Microchip Technology € 0,90 € 4,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Zijn niet echt groot, maar klein toch ook niet, ze zijn plat maar de pinnen zijn best groot en staan best ver uit elkaar.

Sot-223 heeft pitch van 2.3mm, bijna net zo groot dus als standaard pinheader(2.54mm).

Je kan ze ook gewoon op pinheader solderen en in je breadboard steken. :)

Even snel fotootje gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t9nlQDuiFQ1UvavTUxAaJ5ng/full.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
Hey jongens, een vraagje, ik heb een negatieve spanning (-5V) nodig voor een LCD die ik heb en wil gaan gebruiken, hoe kan je dat het beste voor elkaar krijgen? Ik las al iets van een 7905, maar dan met een diode? Ik weet dat een MAX232, die ik ook nog heb liggen, ook een negatieve spanning opwekt, maar ik weet niet of ie dat continue kan. Ik heb een idee van niet, omdat RS232 communicatie met pulsen gaat en ik heb het vermoeden dat de MAX232 die pulsen gebruikt voor het opwekken van de negatieve spanning.

Maar goed, wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kun je beter even in de kroeg vragen, daar zijn meer experts. Ik kom zelf niet verder dan een 7905 + negatieve spanningsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
mad_max234 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:50:
Vertel, ben nieuwsgierig waarvoor je dit allemaal hebt besteld. :)
Wireless versie van me 230V lichtdimmer :9 Heb nu een versie met netwerk aansluiting en de stroomvoorziening via een ethernet injector, maar ik wil geen kabels meer leggen.

Dus de nieuwe versie krijgt een trafo, wireless en usb (voor het debuggen en om hem ook als master te kunnen gebruiken). Is grofweg een Arduino Leonardo op eigen print :P Als wireless een RFM69W. Had het ook geprobeerd met Bluetooth, maar dat bereik is te brak en het verbruik relatief hoog (net als de ethernet chip die ik eerst had, dat wiznet ding stookt zonder problemen 200mAh weg..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Vuikie schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:55:
Hey jongens, een vraagje, ik heb een negatieve spanning (-5V) nodig voor een LCD die ik heb en wil gaan gebruiken, hoe kan je dat het beste voor elkaar krijgen? Ik las al iets van een 7905, maar dan met een diode? Ik weet dat een MAX232, die ik ook nog heb liggen, ook een negatieve spanning opwekt, maar ik weet niet of ie dat continue kan. Ik heb een idee van niet, omdat RS232 communicatie met pulsen gaat en ik heb het vermoeden dat de MAX232 die pulsen gebruikt voor het opwekken van de negatieve spanning.

Maar goed, wat raden jullie aan?
ICL7660SCPAZ

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 30-04-2014 09:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Hallo,

Na enige tijd wat gelezen te hebben over arduino en op school ooit iets mee gemaakt moeten hebben wou ik er graag zelf 1 aanschaffen.

Wat moet ik dan allemaal aanschaffen?

Ik wil uiteindelijk de arduino via een Android app aansturen.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb dit als negatieve symmetrische powersupply. Wou er nog iets mee doen met opamps maar is er niet meer van gekomen. Nadeel is dat er een trafo bij komt kijken. Voordeel is dat die instelbaar is hoewel nog ongebruikt in mijn geval.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/Mzg4WDYwMA==/z/HS8AAMXQ74JTRhep/$_12.JPG
http://www.ebay.com/itm/Z...nents&hash=item20e370687c
@Redbullet
Deze vraag komt regelmatig terug hoewel met android meer specifiek is waar ik zelf geen antwoord op heb. :)
Voor starterkit zou ik gewoon op dat trefwoord in het zoekveldje van dit topic zetten. Op ebay e.d. zie je daar eveneens veel voorbeelden van als je 'arduino starterkit' intikt.
Of hier : hackerstore en parts&bits
edit: en natuurlijk krijg je liever advies uit ervaring maar veel van die kitjes zijn allemaal hetzelfde en enkel afhankelijk van je budget hoe uitgebreid je het wilt maken. Uiteraard heeft de site arduino.cc die artikelen ook.

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 30-04-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redbullet schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:36:
Hallo,

Na enige tijd wat gelezen te hebben over arduino en op school ooit iets mee gemaakt moeten hebben wou ik er graag zelf 1 aanschaffen.

Wat moet ik dan allemaal aanschaffen?

Ik wil uiteindelijk de arduino via een Android app aansturen.

Alvast bedankt :)
wat Kitao zegt, neem een starter kit (vb deze of deze) en ga lekker knutselen/programmeren ect.
een android app schrijven waarmee je een arduino bestuurd kan wel, maar is niet gelijk iets om mee te beginnen.
ik kan je wel dit boek aanbevelen :
Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/0/6/8/2/9200000000772860.jpg

je kan natuurlijk ook beginnen met los een arduino uno , een breadbord, een voeding, wat draad en schakelaartjes/ledjes ect.
dit is ook een erg leuk blog met duidelijke voorbeelden > http://blog.codebender.cc/category/basic-tutorials/

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Dank je voor jullie advies,
Vanwegen verschillende soorten Arduino controllers in de OP wist ik niet of er specifiek een "beste" is.

@borroz
het programmeer gedeelte lijkt mij niet het moeilijkste, alleen de elektro en aansluiting :+
Ik kan een beetje java en c# en heb al wat ervaring met android apps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Arduino uno is meest gangbare met de meeste gebruikers en meeste documentatie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik zou een Arduino Uno R3 zoeken op Ebay, kosten 10 euro en die zijn vrij eenvoudig qua aansluiten. En daarbij zo'n leuk startsetje.

http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item43c6a71382 < dit is bijvoorbeeld een leuk setje, met alles er op en er aan om te beginnen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NTUzWDY3Ng==/z/clUAAOxy0bRTGGE-/$_12.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door sebastius op 30-04-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Dingen over een starterspakketje wellicht toevoegen aan de FAQ?

[ Voor 37% gewijzigd door RobV op 30-04-2014 13:05 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
sebastius schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:23:
http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item43c6a71382 < dit is bijvoorbeeld een leuk setje, met alles er op en er aan om te beginnen :)
Woah, die hele set voor een tientje! Ik heb een paar maanden terug zo'n set (met nog wat extra modules) gekocht op DX voor 40 euri ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nee je leest niet goed :) Je koopt een arduino voor een tientje of een startset voor 40 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
sebastius schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:06:
Nee je leest niet goed :) Je koopt een arduino voor een tientje of een startset voor 40 euro :)
Inderdaad; had het dropdown menu'tje niet gezien! Ik schrok al 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
$44,- ~ €33,- Dollar staat iets op 0,75 euro
redbullet schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:23:
Ik kan een beetje c# en heb al wat ervaring met android apps :)
Iedere dag sinds kort, probeer ik half uurtje C++ volgens deze site : http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ met visual studio. Nu viel mij op dat zogenaamd de arduino taal gebruiksvriendelijker zou moeten zijn.
Net dit programma getest:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
// stringstreams
#include <iostream>
#include <string>
#include <sstream>
using namespace std;

int main ()
{
  string mystr;
  float price=0;
  int quantity=0;

cout << "Enter price: ";
  getline (cin,mystr);
  stringstream(mystr) >> price;
  cout << "Enter quantity: ";
  getline (cin,mystr);
  stringstream(mystr) >> quantity;
  cout << "Total price: " << price*quantity << endl;
  return 0;
}

Output:
Enter price: 22.25
Enter quantity: 7
Total price: 155.75
Dit is zoveel eenvoudiger als met arduino is bijna niet te geloven. Tenminste, als ik dit in arduino wil sketchen dan ben ik voorlopig nog wel even bezig om dat uit te vogelen. (kan ook aan mij liggen natuurlijk)
Ik heb toch al aardig wat voorbeelden nagekeken de afgelopen tijd maar zoiets zat er niet tussen tenzij het hier ergens vermeld wordt ? :?
http://arduino.cc/en/Reference/StringObject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-10 09:51
Ik heb een vraag, geen idee of ik dat hier moet plaatsen..

Ik ben bezig met een casemod, een oude dvd speler gesloopt etc etc, doet er verder niet toe.

Nu zat hier een motortje in, welke 2 'kabeltjes' heeft, kan ik deze knippen en gebruiken voor mijn Arduino? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:56:

wat is nou je vraag ? of is het meer een mededeling mbt C / arduino.. ik snap je niet :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
Aan de quote te zien; denk ik dat hi een correctie geeft op de 40 euro die eerder werd genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

$44,- ~ €33,- Dollar staat iets op 0,75 euro

[...]

Iedere dag sinds kort, probeer ik half uurtje C++ volgens deze site : http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ met visual studio. Nu viel mij op dat zogenaamd de arduino taal gebruiksvriendelijker zou moeten zijn.
Net dit programma getest:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
// stringstreams
#include <iostream>
#include <string>
#include <sstream>
using namespace std;

int main ()
{
  string mystr;
  float price=0;
  int quantity=0;

cout << "Enter price: ";
  getline (cin,mystr);
  stringstream(mystr) >> price;
  cout << "Enter quantity: ";
  getline (cin,mystr);
  return 0;
}

Output:

[...]

Dit is zoveel eenvoudiger als met arduino is bijna niet te geloven. Tenminste, als ik dit in arduino wil sketchen dan ben ik voorlopig nog wel even bezig om dat uit te vogelen. (kan ook aan mij liggen natuurlijk)
Ik heb toch al aardig wat voorbeelden nagekeken de afgelopen tijd maar zoiets zat er niet tussen tenzij het hier ergens vermeld wordt ? :?
Waarom is dit ingewikkelder op een Arduino? Is toch precies hetzelfde, behalve dat je de communicatie over een seriele poort (oid.) moet laten lopen, maar zelfs dat is ontzettend simpel: http://arduino.cc/en/Serial/read

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wkrooshof schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:59:

Ik ben bezig met een casemod, een oude dvd speler gesloopt etc etc, doet er verder niet toe.

Nu zat hier een motortje in, welke 2 'kabeltjes' heeft, kan ik deze knippen en gebruiken voor mijn Arduino? :)
in principe wel 8) maar er moet wel een motor driver tussen

google op : old dvd playermotor arduino

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:06:
[...]

in principe wel 8)

[video]

google op : old dvd playermotor arduino
Hoofdpijn :|

Iig, ik heb zo'n oude Arduino Duemilanove, een keer verplicht aangeschaft op school.. Daar zou het ook mee moeten kunnen lijkt me :)?

EDIT: http://arduino.cc/en/Tutorial/DueMotorShieldDC

[ Voor 6% gewijzigd door Wkrooshof op 30-04-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 18:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:29:
ja ik had ze toevallig vorige week met een bestelling mee laten komen van Conrad .. relatief duur hoor
5 stuk 651421 Linear-IC MCP1703-3302E/DB SOT-223-3 Microchip Technology € 0,90 € 4,50
Nu is Conrad ook niet één van de goedkoopste leveranciers, maar goed. Bij Mouser doet de MCP1703 tussen de €0,65 (1) en €0,45 (>100). Zelfs op Aliexpress zijn ze een €0,40 per stuk, maar kun je aan de andere kant de AMS1117 voor maar €0,03 kopen 8)

Dus geen wonder dat de meeste Chinese spullekes deze LDO erop hebben zitten!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:09:
[...]

Nu is Conrad ook niet één van de goedkoopste leveranciers, maar goed. Bij Mouser doet de MCP1703 tussen de €0,65 (1) en €0,45 (>100). Zelfs op Aliexpress zijn ze een €0,40 per stuk, maar kun je aan de andere kant de AMS1117 voor maar €0,03 kopen 8)

Dus geen wonder dat de meeste Chinese spullekes deze LDO erop hebben zitten!
ik weet :*)
maar op ebay kan ik geen 'aanbiedingen' van de MCP 1703 vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Wkrooshof schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:59:

Dat is zeker mogelijk. Draadjes aansluiten op + en -, en het motortje gaat draaien. Draai de draadjes om, en hij draait de andere kant op. Wil je er iets speciaals mee gaan doen, zul je inderdaad een driver moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:06:
Waarom is dit ingewikkelder op een Arduino? Is toch precies hetzelfde, behalve dat je de communicatie over een seriele poort (oid.) moet laten lopen, maar zelfs dat is ontzettend simpel: http://arduino.cc/en/Serial/read
Ok, maar daar heb je meerdere serialprints voor nodig. Onlangs is hier op dit topic nog een draad geweest hoe je dit kan verkorten maar dat was helemaal niet zo eenvoudig, dan moest er wat software bij geladen worden.
edit/ dat draadje begon hier : kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Ten tweede ging het mij meer om de stringmanipulatie en de inputcommando's. Bijvoorbeeld:
regel 9 is een string : string mystr;
in regel 17 wordt die string meteen omgezet in cijfers : getline (cin,mystr);
en in regel 18 en 19 wordt alles heel compact en kortbondig verwerkt :

Ik schat zo in dat dit in arduino C veel meer regels gaat opleveren. Maar nogmaals, kan ook zijn dat ik beter moet gaan spitten in strings om hetzelfde te krijgen. En afgezien dat dat ongetwijfeld mogelijk zal zijn vraag ik me toch af of dit dan ook binnen pakweg 20 regeltjes gaat lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 30-04-2014 14:36 . Reden: opmaak / link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:23:
[...]

Ik schat zo in dat dit in arduino C veel meer regels gaat opleveren. Maar nogmaals, kan ook zijn dat ik beter moet gaan spitten in strings om hetzelfde te krijgen. En afgezien dat dat ongetwijfeld mogelijk zal zijn vraag ik me toch af of dit dan ook binnen pakweg 20 regeltjes gaat lukken.
probeer het is.. je ben lang genoeg bezig met die arduino , leuke uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:36:
probeer het is.. je ben lang genoeg bezig met die arduino , leuke uitdaging ;)
Mwa, mijn uurtje blokken zit er op. Ging mij er meer om Redbullet te laten zien dat arduino C stuk anders is als C++ en hij had het over C# dus dat zijn misschien weer andere verschillen. En ik weet vrijwel zeker dat dit in ard.C niet zo kort kan worden geschreven zonder allerlei trucs. Hopelijk kunnen meer professionele programmeerder zoals Scissors en RobV e.d. dat beamen. (of juist ontkennen)
En andere aspecten gaat misschien juist wel makkelijker met ard.C
Heb hier nog een tft'je liggen met een level converter. Sparkfun was echter te beroerd om er pinnetjes op te zetten dus dat maar eerst eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)

[...]

String class wordt met voorkeur vermeden binnen de arduino als ik het zo elders lees. Het ding is 'duur' in memory en performance. Maarja, het prototypt wel rap met minder kans op errors. Ervaren hackers (die het onderste uit de 32k willen halen) laten het meestal voor wat het is, en doen het met strcpy() etc.

@kitao, merci voor het compliment

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
En jij bedankt voor de verklaring dat dit een geheugenkwestie is, visual studio draait op mijn lap dus dat valt niet te vergelijken met een arduino ide.
Het getoonde programma is hier voor de liefhebbers na te lezen, was ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:07:
visual studio draait op mijn lap dus dat valt niet te vergelijken met een arduino ide.
waar draait de arduino IDE bij jou dan op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
RobV schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:51:
[...]

String class wordt met voorkeur vermeden binnen de arduino als ik het zo elders lees. Het ding is 'duur' in memory en performance. Maarja, het prototypt wel rap met minder kans op errors. Ervaren hackers (die het onderste uit de 32k willen halen) laten het meestal voor wat het is, en doen het met strcpy() etc.

@kitao, merci voor het compliment
Voor string gebruik je gewoon char array, byte per char, en die dan in flash(met PROGMEM en pgm_read_byte en zo) geheugen opslaan uiteraard anders loopt je ram vol, en string word meestal gelezen door mensen dus hoef ook niet in ram te staan voor snelle verwerking.

Zie zelfs dat arduino daar pagina over heeft, maar is algemeen bekende manier, denk een van de gebruikelijkste in C als het gaat om uC's, google weet er dus alles van.
http://arduino.cc/en/Reference/PROGMEM

Maar ben met je eens dat string gebruiken voor beginners wel veel makkelijker is, is makkelijker te begrijpen, en beginner schrijven toch meestal geen complexe programma's, loopt toch vanzelf tegen het plafon aan. Als je dan om je heen kijkt wat andere met even veel geheugen voor elkaar krijgen ga je vanzelf opzoek naar hoe het efficiënter kan, en word je zelf langzaam een gevorderde gebruiker.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:34:
waar draait de arduino IDE bij jou dan op ?
Op de freesbank :+
Ik bedoelde dus dat visual studio zijn programma laat lopen op processors in de pc en niet op een processor van 32K in een arduinootje. Kan me dus voorstellen dat er dan met de commando's even minder gekeken wordt naar hoeveel bytes dat kost.
Nog een tip voor Redbullet, je zou alvast de arduino software kunnen opladen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh maar je arduino IDE draait dus ook op je PC/laptop .. je haalt eea door elkaar begrijp ik nu

compiler

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja op de PC schrijf je nu eenmaal wat anders je code dan op de uC.

AVR heeft ook geen C maar AVR-GCC, bevat 99% van alle C functies, ontbreken er paar en van aantal kan je vraagtekens bijzetten of je die wel wilt gebruiken op een 8bit uC met alleen integer unit en bepekte resource.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:34:
oh maar je arduino IDE draait dus ook op je PC/laptop .. je haalt eea door elkaar begrijp ik nu
compiler
Als jij dat zo wil opvatten dan mag dat.
Ik zie ook wel dat beide programma's op dezelfde lap draaien, ik zit er tenslotte zelf achter. Het ene programma zal meer toegespitst zijn op een bepaalde processor structuur als de andere. We kunnen daar lang over doorgaan.
Maar zoals eerder geschreven was mijn post enkel bedoeld om het of een verschil te laten zien tussen C++ en arduino C. Zie dit:
kitao schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:47:
Ging mij er meer om Redbullet te laten zien dat arduino C stuk anders is als C++ en hij had het over C# dus dat zijn misschien weer andere verschillen.
Dat zijn namelijk dingen die wel vaker ter sprake komen, welke taal gebruikt arduino en die vraag hield mij ook bezig in het begin. Het is dus niet C++ zoals je vaak leest. En als het dat wel is dan draait het desondanks niet in een arduino-ide. Verder viel me gewoon op dat het programma erg kort en bondig is, ik neem aan dat ik daar een opmerking over mag plaatsen ? Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Verder viel me gewoon op dat het programma erg kort en bondig is, ik neem aan dat ik daar een opmerking over mag plaatsen ? Tnx :)'

jij mag alles plaatsen hoor .. en iedere beginner maakt fouten .. geeft niks, leer je van.

Afbeeldingslocatie: http://rubbermallet.org/arduino-ehbasic.png

Arduino 6502 emulator + BASIC interpreter .. huh :'(

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
TFT 22 inch ILI9341werkt eindelijk icm twee maal deze level converters https://www.sparkfun.com/products/12009
Afbeeldingslocatie: http://pullzone3.mybestbuyevercom.netdna-cdn.com/123159-thickbox_default/22-inch-serial-tft-spi-lcd-screen-module-hd-240-x-320-5110-compatible.jpg
Toegepaste libraries adafruit_ILI_9341 en adafruit_GFC, hier te downloaden :
https://learn.adafruit.co...h-shield-v2/graphics-test
Uit de examples 'graphictest' gepakt en aangesloten als dit http://forum.arduino.cc/i...126.msg1625207#msg1625207 maar dan niet met cd4050's maar dus met die level converters. Die post bracht me op goede spoor.
In graphictest staat dit
C:
1
2
3
4
// Use hardware SPI (on Uno, #13, #12, #11) and the above for CS/DC
Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(TFT_CS, TFT_DC);
// If using the breakout, change pins as desired
//Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(TFT_CS, TFT_DC, TFT_MOSI, TFT_CLK, TFT_RST, TFT_MISO);

de 2e regel weg-gecomment en de vierde on-comment. En toen deed die het ineens.
Gelukkig maar want ik begon al te twijfelen aan de converters maar had nog geen zin die door te meten.
Reset pin had ik eerst ook niet aangesloten. Volgens ada was dat optioneel.
En gekke is, ik heb graphictest weer als origineel opgeladen en display blijft het doen.

[ Voor 14% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 00:12 . Reden: foto resize en link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:17

OcGuru

Giulietta Qv

Wat voor programma gebruiken jullie om te programmeren, Gewoon de arduino IDE?
Zijn er voor de rest nog alternative?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
IDE, ik weet geen alternatieven om een arduino te programmeren. Misschien in machinetaal.
edit/ en borroz heeft als ik vluchtig even heb bekeken iets in basic gevonden ervoor ? En ik vermoed dat atmel voor z'n chips geen arduinoC gebruikt om die te programmeren. Zie mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"
Daar kun je studio 6 voor gebruiken als ik goed gelezen heb
Atmel® Studio 6 is the integrated development platform (IDP) for developing and debugging Atmel ARM® Cortex®-M processor-based and Atmel AVR® microcontroller (MCU) applications. The Atmel Studio 6 IDP gives you a seamless and easy-to-use environment to write, build and debug your applications written in C/C++ or assembly code.
http://www.atmel.com/tools/ATMELSTUDIO.aspx

[ Voor 104% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
AtmelStudio inderdaad. Alleen ben je dan wel gebonden aan AVR-GCC of AVR-Assembly. (Wat in mijn ogen een voordeel is).
Al is het met wat trucjes wel mogelijk om de Arduino libs volledig te kunnen gebruiken in atmel studio. Voor als je wel de luiheid/gemak van de Arduino libs wilt maar niet de relatief brakke editor :P

Voor het programmeren kan je een losse programmer gebruiken op de ISP port en direct uploaden vanuit Atmel Studio, of via de usb (net als Arduino zelf doet) met behulp van AVRdude

[ Voor 13% gewijzigd door CrashOverDrive op 01-05-2014 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zit momenteel in AtmelStudio 4 (jaaaa, oud ja, maar dat is wat het hbo wil gebruiken)
Enige wat ik "mis" tov de Arduino omgeving, is de highlight op de curly brackets (welke open-bracket bij welke close-bracket hoort, en waarmee je dus in 1 oogopslag kan zien of je dr ergens eentje vergeten bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
Even tussendoor FYI; ik heb het motortje werkende gekregen dmv de Arduino Due en het Motor shield :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Voordat Arduino's populair werden, gebruikte ik Eclipse met een AVR plugin ipv AVR studio 4. De reden om Eclipse te gebruiken waren 1) betere editor, 2) goede integratie met usbasp programmer. In eclipse kun je de arduino libraries waarschijnlijk ook toevoegen, net als in AVR studio (nooit zelf gedaan overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik gebruikte zelf altijd BascomAVR, wat tov Arduino een paar voordelen heeft zoals goede SPI besturing. Nadeel is wel dat je minder eenvoudig libraries kan scoren en die dus zelf moet bedenken. Is op zich ook geen onoverkomelijk probleem :)

http://www.mcselec.com/in...task=view&id=14&Itemid=41

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 01-05-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Wkrooshof schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:20:
Even tussendoor FYI; ik heb het motortje werkende gekregen dmv de Arduino Due en het Motor shield :)!
So! Dat is snel zeg, had je dat shield al en welke heb je gebruikt ?
/edit, dat shield uit je vorige post neem ik aan http://arduino.cc/en/Tutorial/DueMotorShieldDC
Snelle levering dan ;)
CrashOverDrive schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 01:12:
AtmelStudio inderdaad. Alleen ben je dan wel gebonden aan AVR-GCC of AVR-Assembly. (Wat in mijn ogen een voordeel is).
Al is het met wat trucjes wel mogelijk om de Arduino libs volledig te kunnen gebruiken in atmel studio. Voor als je wel de luiheid/gemak van de Arduino libs wilt maar niet de relatief brakke editor :P
Voor het programmeren kan je een losse programmer gebruiken op de ISP port en direct uploaden vanuit Atmel Studio, of via de usb (net als Arduino zelf doet) met behulp van AVRdude
Maar via AVRdude kan je dan gewoon dezelfde programmeertaal gebruiken zoals in de arduino-ide of moet dat dan met gcc en/of assembly ? Ik heb vorige week nog met veel moeite en met goede en minder goede tips zo'n programmer aan de praat gekregen en via ard.-ide een programma geflasht. AVRDudess heb ik op advies van Max op de pc staan maar nog niet gebruikt. Eerste indruk vond ik al vrij ingewikkeld en de documentatie was een compleet boekwerk.

[ Voor 74% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

AVRdude is een tooltje om AVR chips (en andere SPI/ISP spul) mee te programmeren met een niet-officiële programmer. En het zit ook ingebouwd in Arduino.

En vanuit AtmelStudio kan je dus gewoon compileren, en dan het gecompileerde .hex bestand uploaden naar je chip met AVRdude. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jaren terug, lang voor ik kennismaakte met Arduino's, gebruikte ik geloof ik AVR Studio om een ATmega8515 te herprogrammeren, voormalig studenten van het ROCvTwente (Industrieplein Hengelo) weten waarschijnlijk wel waar ik op doel ;) . Helaas gaat het herprogrammeren van dat ding tegenwoordig een beetje lastig omdat de dongle een parallelle poort vereist. Dat schoolprojectje ligt nu ergens op zolder stof te vangen :P

Volgens mij heb ik de hex en asm files nog wel ergens, maar waar :? :+

edit: Dit projectje dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_0200_small.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 01-05-2014 14:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
kitao schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:01:
[...]

So! Dat is snel zeg, had je dat shield al en welke heb je gebruikt ?
/edit, dat shield uit je vorige post neem ik aan http://arduino.cc/en/Tutorial/DueMotorShieldDC
Snelle levering dan ;)

[...]

Maar via AVRdude kan je dan gewoon dezelfde programmeertaal gebruiken zoals in de arduino-ide of moet dat dan met gcc en/of assembly ? Ik heb vorige week nog met veel moeite en met goede en minder goede tips zo'n programmer aan de praat gekregen en via ard.-ide een programma geflasht. AVRDudess heb ik op advies van Max op de pc staan maar nog niet gebruikt. Eerste indruk vond ik al vrij ingewikkeld en de documentatie was een compleet boekwerk.
Toevallig zat het Shield bij mijn pakket ;) Dus ik had alle benodigdheden om te beginnen al! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
AlexanderB schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:07:
AVRdude is een tooltje om AVR chips (en andere SPI/ISP spul) mee te programmeren met een niet-officiële programmer. En het zit ook ingebouwd in Arduino.
En vanuit AtmelStudio kan je dus gewoon compileren, en dan het gecompileerde .hex bestand uploaden naar je chip met AVRdude. :)
Hmm, tnx maar het blijft voor mij een beetje vaag.
Niet jouw schuld, ik zou dat programma moeten opstarten, doorlezen en in gebruik nemen om te zien hoe het draait. Hex-files bijvoorbeeld zegt me al weinig maar dat is kwestie van opzoeken. In de vorige post was sprake van GCC en assembler voor studio en/of Dude.
Ik neem aan dat dit niet gelijk is aan 'arduino-C'. (betere naam heb ik er niet voor)
Dat arduino-C heel anders is als C++ heb ik wel zelf gemerkt met visual studio dat ik regelmatig gebruik om wat basis programmeer-vaardigheden op te doen. Vind dat leuk om te doen maar begin me nu toch af te vragen of ik niet gewoon beter bij arduino-c kan blijven, dat is tenslotte wat ik gebruik om het programma naar toe te sturen. Maar als ik C++ in dude of dudess zou kunnen toepassen dan heeft het toch nut. Maar is dat zo, zou ik daar C++ zoals op deze site erop kunnen laten draaien eventueel ?
Ik ben middelbare leeftijd dus ben al behoorlijk wat verschillen tegengekomen. In 1983/84 Basic opC64, assembler op C64, veel jaar later in 97/98 assembler op Z80, zie foto, 2009 Pbasis op PIC16F57, arduino-C in 2012 en nou weer C++ sinds kort. Ik word er eigenlijk helemaal tureluurs van en zie door de bomen het bos niet meer. Dat er ook tussenliggende jaren waren van inactiviteit op dat gebied heeft eveneens niet echt geholpen. :/
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/4ph47tx7f/IMG_0254.jpg

/edit @W
Dat is het mooie van een pakket, je zit voorlopig niet zonder :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Ik heb hier een splinternieuwe Arduino Uno R3 liggen die dienst weigert.

USB inprikken, bordje krijgt netjes spanning, maar ik zie niks veranderen in Device Manager en ook geen COM poort verschijnen.

Het 'L' LED-je blijft knipperen, ik heb het vermoeden dat er in de 16U2 chip gewoon nog geen firmware zit. Zie ik iets over het hoofd?

Als er nog firmware in moet dan heb ik een ISP programmer, dus dat moet zonder problemen lukken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Klinkt inderdaad of er geen software in de 16u2 zit. Maar volgens mij kan je hem ook gewoon via usb flashen dmv Atmel Flip. Moet je alleen aan de hex file zien te komen. Dan dan hopen dat de atmega328 wel een bootloader bevat. Anders moet je alsnog aan de isp. :P

http://arduino.cc/en/Hacking/DFUProgramming8U2

[ Voor 29% gewijzigd door OcGuru op 01-05-2014 14:57 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik had laatst 2 losse atm328 besteld met bootloader. Op de uno gezet en deed niets. Toen probeerde ik board-nano w/328 en toen deed die het. Paar keer loshalen en plaatsen van usb-kabel op verschillende usb-aansluitingen wil soms helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Kitao, je haalt nogal wat door elkaar op dit moment.

AVRdude is CMD programmen, en doet niks meer dan het flashen van de AVR, AVRDUDESS is niks anders dan een GUI voor AVRdude zodat windowds klikkers niet in CMD hoeven te typen. AVRDUDESS stuurt gewoon AVRdude commands naar cmd, is puur om type van commando uit handen te nemen.

GCC is hele verzameling compilers, ook c compiler voor AVR zit daarin, compiler(icm avrstudio als IDE bijvoorbeeld) maakt van je C programma een Intel HEX file waar de code instaat die de AVR zelf begrijpt. Intel hex is niks meer dan afspraak hoe de bits ingedeeld zijn, net als jpg, mpg, etc, een bestand type.

AVRstudio is de IDE, net als arduino IDE of visual studio IDE.

GCC en AVRdude zijn gebundeld in WinAVR, makkelijk te installeren voor Windows gebruikers, hoef je niks te weten van achterliggende installatie van alle onderdelen, gewoon exe bestand.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 01-05-2014 15:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
OcGuru schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:55:
Klinkt inderdaad of er geen software in de 16u2 zit. Maar volgens mij kan je hem ook gewoon via usb flashen dmv Atmel Flip. Moet je alleen aan de hex file zien te komen. Dan dan hopen dat de atmega328 wel een bootloader bevat. Anders moet je alsnog aan de isp. :P

http://arduino.cc/en/Hacking/DFUProgramming8U2
Hex files vinden is niet zo moeilijk. ;)

https://github.com/arduin...ardware/arduino/firmwares

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nog meer bomen !! Afbeeldingslocatie: http://www.hazelnet.org/icon/emote/unhappy/panicing.gif (edit, dit sloeg trouwens niet op jouw post Stoney, bedankt voor de link)
CMD lijkt dus beetje op ms-dos. Enfin, dat heb ik nog gebruikt, hier staat er meer over cmd.
Ik zoek verder, al met al maakt je post toch meer duidelijk, maar toch leek mijn vraag niet al te onoverzichtelijk, kan je C++ zoals getoond in geplaatste link nu gebruiken om in dudess te programmeren of niet ? Tnx.

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

:P Is het trouwens een officiële arduino uno? Weet wel dat vaak de hele cheape arduino's clones van DX bijvoorbeeld ook zonder bootloader worden geleverd. Kost nu eenmaal geld om dat in de fabriek erin te flashen.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
CMD(Command Prompt) is gewoon standaard programma van windows, en gebruik je als elektronicahobbyist toch behoorlijk vaak(voor make, uploaden, netwerk, etc, etc), is nooit weggeweest, word wel wat minder laatste jaren, maar voor make gebruik ik nog altijd gewoon command in cmd, typen gaat in veel gevallen sneller dan applicatie ervoor opstarten en alles gaan aanklikken.

Je hebt IDE nodig, daar schrijf je je code in = AVRstudio
Dan heb je complier nodig die jou code omzet = GCC (gratis AVR C compiler)
Dan heb je upload tool nodig om file te uploaden = AVRdude (AVRDUDESS is GUI voor AVRdude)
Klaar. :)

Alles zit in WinAVR, behalve avr studio die moet je even bij Atmel vandaan halen.

Als code puur C of C++ zou het in elke C of C++ compiler moeten werken, anders hebben we ook niks aan standaard. Dus ook in AVRstudio icm met GCC.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flufsor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 10:56
Ik wil een projectje maken met arduino en zat met een stom klein vraagje:
Ik wil namelijk met aruino leren werken en lcd's.
Ik ben namelijk alle onderdelen aan het zoeken hiervoor en vroeg me af welke elektriciteits draad het beste hiervoor geschikt is.
Zijn hier hier standaarden in die aanbevolen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Dunne draad met harde kern, zodat je ze makkelijk in de pinheaders van de arduino en je breadboard kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Welke type lcd?

Meeste gevallen zullen dunnen signaaldraadjes volstaan, hangt ook van omstandigheden af zoals lengte, omgevingsstoring, etc. Jumper wires zullen in meeste hobby projecten prima volstaan. Kan ook flatkabel gebruiken, zoals die van oude pata hdd kabels.

Als gaat om standaard 16x2 lcd dan heeft die 2.54mm pin headers, is meest gangbare pinheader maat, heeft arduino zelf ook.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 01-05-2014 16:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor simpelweg verbinden om te proberen is zo'n setje wel handig:
Afbeeldingslocatie: http://www.cooking-hacks.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/r/arduino_jumper_cable_1_600.png
En die heb je ook nog als female.

Voor solderen is een niet al te dik draad met harde kern het makkelijkste. Het is ook wat ik nooit gebruik, ik gebruik puur multikern daarvoor. Het is wat vaker gekloot omdat de draadjes niet bij elkaar willen blijven, maar imo wordt dat ruimschoots gecompenseerd doordat ze nooit breken, itt single kern draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
[quote]mad_max234 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:56:
CMD(Command Prompt) is gewoon standaard programma van windows, en gebruik je als elektronicahobbyist toch behoorlijk vaak(voor make, uploaden, netwerk, etc, etc), is nooit weggeweest, word wel wat minder laatste jaren, maar voor make gebruik ik nog altijd gewoon command in cmd, typen gaat in veel gevallen sneller dan applicatie ervoor opstarten en alles gaan aanklikken.
[/ quote] Deze hobbyist gebruikt dat nooit hoor, alles gaat via touchpad.
Je hebt IDE nodig, daar schrijf je je code in = AVRstudio
Dan heb je complier nodig die jou code omzet = GCC (gratis AVR C compiler)
Dan heb je upload tool nodig om file te uploaden = AVRdude (AVRDUDESS is GUI voor AVRdude)
Klaar. :)
IDE is me helemaal duidelijk, compiler zit er meestal in en dat avrdude(ss) een 'uploadtool' en een apart losstaand iets is t.o.v de vorigen was me niet bekend. Dus bedankt voor de uitleg.
Alles zit in WinAVR, behalve avr studio die moet je even bij Atmel vandaan halen.
Ok, deze gevonden, is een begin :) http://www.ladyada.net/learn/avr/setup-win.html Studio wou ik nog even mee wachten.
Als code puur C of C++ zou het in elke C of C++ compiler moeten werken, anders hebben we ook niks aan standaard. Dus ook in AVRstudio icm met GCC.
Tof, dat wou ik weten anders stop ik met de C++ tutorials.

@Flufsor
LCD hebben meestal pinheaders, om die met een micro o.i.d te verbinden gebruik ik jumpers. Ze zijn er als MM, FM en FF om te verlengen en te adapten, al dan i.c.m. een breadboard. Wil je een meer permanente oplossing dan zijn die minder geschikt en kun je beter zoals eerder gezegd bivoorbeeld flatkabels toepassen.
Afbeeldingslocatie: http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mB9StVH7vQMms6hNBqzxqGg.jpg
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item5d4bbc45c2

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 16:30 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:23:

IDE is me helemaal duidelijk, compiler zit er meestal in en dat avrdude(ss) een 'uploadtool' en een apart losstaand iets is t.o.v de vorigen was me niet bekend. Dus bedankt voor de uitleg.
De IDE kan compiler bevatten die je wilt gebruiken maar vaak ook niet, veel al is de programmeer omgeving gratis maar de compilers niet altijd, assembler zit meestal wel standaard al in, maar C niet niet altijd gratis. PIC heeft heel lang geen gratis C compiler gehad.

In AVRstudio zit alleen assembler, is dus niet die wij willen gebruiken, C compiler komt van de GCC groep, en ook nog eens gratis.

Laat het even allemaal tot je inwerken, kan erg overdonderend zijn, maar zijn eigenlijk maar drie onderdelen, en drie stapjes, meer niet, weet zeker als je het door hebt dat je achteraf ook denk van zit helemaal niet lastig in elkaar. Maar kan me voorstellen dat allemaal verwarrend is als alles nieuw is.

Dit omschrijft wat beter CMD hoe wij het toepassen, als command line dus, even snel opdracht geven aan programma zonder iets te hoeven op starten, omzeilt windows GUI en zoeken naar programma en opstarten, etc, kost allemaal veel tijd.
Wikipedia: Command-line-interface.

.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:21:
Nog meer bomen !! [afbeelding] (edit, dit sloeg trouwens niet op jouw post Stoney, bedankt voor de link)
CMD lijkt dus beetje op ms-dos. Enfin, dat heb ik nog gebruikt, hier staat er meer over cmd.
Ik zoek verder, al met al maakt je post toch meer duidelijk, maar toch leek mijn vraag niet al te onoverzichtelijk, kan je C++ zoals getoond in geplaatste link nu gebruiken om in dudess te programmeren of niet ? Tnx.
'Arduino-C' heet officieel 'Wiring', en het lijkt zeer veel op gewoon C++. Waar jij waarschijnlijk steeds tegenaan loopt is dat de standaard library's die voor de Arduino gebruikt worden anders zijn dan je in je 'desktop C' projectjes tegenkomt. Hierdoor zijn sommige functies etc. niet beschikbaar, of anders, maar zijn er vooral veel functies toegevoegd die veel 'standaarddingen' (zoals seriele communicatie, gebruik van timers, analoge poort uitlezen, etc etc.) op de microcontroller veel makkelijker maken. Maar dit heeft niets met verschillen in de -programmeertaal- te maken.

Er zijn wel wat subtiele verschillen tussen Wiring en C++ (in bijvoorbeeld hoe objecten aangemaakt worden), maar hier zul jij waarschijnlijk nog niet tegenaan lopen. Voor jou doen is het dus gewoon C++ (maar wel met andere library's die Arduino specifiek zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

De discussie over de verschillende IDE's heeft mij weer even aangezet tot 't zoeken naar een mogelijkheid om m'n favo text editor te gebruiken icm m'n Arduinootjes. Ik gebruik Sublime Text (v3) voornamelijk voor php/html/js (maw webdevelopment) maar blijkbaar bestaat er ook al een tijd een plugin die het mogelijk maakt om alles wat de Arduino IDE kan met Sublime te doen.

Linkje naar Sublime Text v3: http://www.sublimetext.com/
Linkje naar de plugin: https://github.com/Robot-Will/Stino

Ik ben er iig blij mee =)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

En "gewoon" C wat je via AtmelStudio (via GCC) zou compilen, werkt ook gewoon in de Arduino IDE, omdat die dezelfde compiler gebruikt.

Arduino heeft alleen een heleboel extra libraries, handige voorgeprogrammeerde stukjes code die allerlei taken vereenvoudigen tot 1 "commando", vanuit de gebruiker gezien.
Uitstekend voor beginners/relatief simpele taken automatiseren.

Dat is niet altijd handig, sommige van die voorgeprogrammeerde stukjes zijn een stuk langzamer dan als je zelf de optimale code zou schrijven voor je specifieke toepassing.
Alleen dat laatste vereist dus een heel stuk specifiekere kennis van de werking/hardware, en is dus een stuk minder geschikt om snel ff iets in elkaar te flansen wat een paar ledjes aan en uitzet.
Maar het kan nodig zijn als je iets aan het doen bent waarbij de timing echt kritiek is, of je het maximale probeert te halen uit de hoeveelheid geheugen in een AVR chippie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog even voor de mensen die willen gaan beginnen met Arduino en een beetje schrikken van al die moeilijke termen en wazige verhalen hier :P

wat je minimaal nodig hebt is :

- software pakketje dat je hier gratis kan downloaden .. de zogenaamde editor of IDE waarmee je je programmaatjes schrijft (of voorbeeldjes download) en via de USB kabel naar de Arduino stuurt.
- een USB kabeltje en een Arduino Uno (die is veel gebruikt en heeft de meeste voorbeelden/tutorials)

op de Arduino zit al 1 lampje die je met een stukje code kan bedienen.
al snel kom je erachter dat je dingen aan wil gaan sluiten op je nieuwe computer, zoals schakelaars en meer lampjes, een displaytje, buzzertje of een motortje.
Enfin.. daar zijn allemaal prima 'kits' voor te vinden als je dat in 1 keer wilt aanschaffen, of je koopt af en toe is een uitbreiding.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

En verder kan je met draadjes, een "breadboad", en wat componentjes allerlei projecten bouwen.

Verder zijn er allerlei "shields", modules die je zo bovenop je arduino klikt en die allerlei uitbereidingen bevatten zoals LCD schermpjes, knopjes, motoraansturing, netwerkaansluiting, sdkaart slot, etc..
(Al die dingen kan je ook prima los kopen en met draadjes aansluiten trouwens, shields zijn vooral "simpel + snel klaar", en passen dus prima in het Arduino concept)

Ik zou trouwens de Arduino Mega aanraden, die heeft wat meer in/outputs en opties, en wordt eigenlijk net zo goed ondersteund. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:29:
'Arduino-C' heet officieel 'Wiring', en het lijkt zeer veel op gewoon C++.
Dat staat ook in het artikel wat je gelinkt hebt en dat het op C+ lijkt had ik vaker gelezen (hoewel de naam wiring me even ontschoten was) vandaar dat ik de C++ tutorial ben gaan bekijken.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet op C++ lijken en ik vind Wiring zover ik gezien heb niet makkelijker zoals hier staat : The Wiring IDE comes with a C/C++ library called "Wiring", which makes common input/output operations much easier. Wiring programs are written in C/C++
Ik had in C++ daarom commando's verwacht net als in wiring in de vorm zoals bijvoorbeeld serial.print of lcd.print of monitor.print of whatever maar dat is ineens cout geworden. Dan lijkt het toch niet op elkaar ? Ik heb ze voor het gemak even naast elkaar gezet. /edit, en het gaat dus niet om verschil in ide maar in programma.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/rwbhac8m7/WIRING_C.jpg
Waar jij waarschijnlijk steeds tegenaan loopt is dat de standaard library's die voor de Arduino gebruikt worden anders zijn dan je in je 'desktop C' projectjes tegenkomt. Hierdoor zijn sommige functies etc. niet beschikbaar, of anders, maar zijn er vooral veel functies toegevoegd die veel 'standaarddingen' (zoals seriele communicatie, gebruik van timers, analoge poort uitlezen, etc etc.) op de microcontroller veel makkelijker maken. Maar dit heeft niets met verschillen in de -programmeertaal- te maken.
Er zijn wel wat subtiele verschillen tussen Wiring en C++ (in bijvoorbeeld hoe objecten aangemaakt worden), maar hier zul jij waarschijnlijk nog niet tegenaan lopen. Voor jou doen is het dus gewoon C++ (maar wel met andere library's die Arduino specifiek zijn).
Wat er op de achtergrond allemaal meedraait heb ik inderdaad nog weinig kijk op. Bedankt voor je toelichting :)
/edit
@C44, had jij nu jouw gedemonteerde 22" tft nog aan de praat gekregen of was dat enkel die grotere van laatst ?

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

@Kitao, ik heb m'n 2.2" wel aan de praat gekregen. Ik moet er alleen een zaklamp achter leggen omdat ik de backlight heb gefrituurd (12v op 3.3v leds gaat niet blijkbaar :+) De grotere versie heb ik ook aan de praat idd.

Op dit moment ben ik bezig met 't uitdunnen van de UTFT library omdat ik 't werkelijk van de zotte vind dat je alleen al 26-27k kwijt bent voor de lib voor 't scherm en een stukje demo code.... Daarna is het de bedoeling dat ik ga uitvogelen hoe 't scherm uberhaupt aangestuurd word zodat ik de library kan aanpassen naar een versie die werkt via de SPI port expander (MCP23S17). Alleen ben ik er nu dus wel achter dat ik uiteindelijk waarschijnlijk 2 MCP23S17's ga nodig hebben om het display 16 bit aan te kunnen blijven sturen, ik heb namelijk alleen al 16 datalijnen en dan nog eens 5 of 6 controllijnen. Da's net iets meer dan de 16 pinnen die ik kan bedienen op 1 port expander.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:29:
[...]

'Arduino-C' heet officieel 'Wiring', en het lijkt zeer veel op gewoon C++. Waar jij waarschijnlijk steeds tegenaan loopt is dat de standaard library's die voor de Arduino gebruikt worden anders zijn dan je in je 'desktop C' projectjes tegenkomt. Hierdoor zijn sommige functies etc. niet beschikbaar, of anders, maar zijn er vooral veel functies toegevoegd die veel 'standaarddingen' (zoals seriele communicatie, gebruik van timers, analoge poort uitlezen, etc etc.) op de microcontroller veel makkelijker maken. Maar dit heeft niets met verschillen in de -programmeertaal- te maken.

Wiring is geen taal, is framework(verzameling C libs), taal waarin dat framework is geschreven is C. Arduino is gewoon C, maakt gebruik van de GCC C-compiler, in arduino map staan alle files met de arduino functies en dat is in gewoon C geschreven. Arduino is verzameling C libs met C functies(soms assembler), functie kan je 1 op 1 gewoon in arvstudio gebruiken met GCC compiler.

Deze C code in wiring_digotal.c va arduino is gewoon hoe je het in AVRstudio zou (kunnen) schrijven met GCC compiler, allemaal puur C dus. (staat in sommige files ook nog wat assembler doorheen overigens)
https://github.com/arduin.../arduino/wiring_digital.c

Alle overige arduino files, daar staan alle c functie.
https://github.com/arduin...are/arduino/cores/arduino

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

kitao schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:54:
Ik had in C++ daarom commando's verwacht net als in wiring in de vorm zoals bijvoorbeeld serial.print of lcd.print of monitor.print of whatever maar dat is ineens cout geworden. Dan lijkt het toch niet op elkaar ?
printf() gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:36:
[...]

Wiring is geen taal, is framework(verzameling C libs), taal waarin dat framework is geschreven is C. Arduino is gewoon C, maakt gebruik van de GCC C-compiler, in arduino map staan alle files met de arduino functies en dat is in gewoon C geschreven. Arduino is verzameling C libs met C functies(soms assembler), functie kan je 1 op 1 gewoon in arvstudio gebruiken met GCC compiler.

Deze C code in wiring_digotal.c va arduino is gewoon hoe je het in AVRstudio zou (kunnen) schrijven met GCC compiler, allemaal puur C dus. (staat in sommige files ook nog wat assembler doorheen overigens)
https://github.com/arduin.../arduino/wiring_digital.c

Alle overige arduino files, daar staan alle c functie.
https://github.com/arduin...are/arduino/cores/arduino
Ik weet niet precies hoe het zit, maar een fundamenteel verschil tussen Wiring en C of C++ lijkt me je in Wiring geen dynamische instances van een class kunt maken. Het 'new' keyword bestaat niet. Maar toch kun je classes (volgens de C++ syntax) gebruiken om een library te maken: http://playground.arduino.cc/Code/Library. Dus het is een beetje half C / half C++, ofzo...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:26:
@Kitao, ik heb m'n 2.2" wel aan de praat gekregen. Ik moet er alleen een zaklamp achter leggen omdat ik de backlight heb gefrituurd (12v op 3.3v leds gaat niet blijkbaar :+) De grotere versie heb ik ook aan de praat idd.

Op dit moment ben ik bezig met 't uitdunnen van de UTFT library omdat ik 't werkelijk van de zotte vind dat je alleen al 26-27k kwijt bent voor de lib voor 't scherm en een stukje demo code.... Daarna is het de bedoeling dat ik ga uitvogelen hoe 't scherm uberhaupt aangestuurd word zodat ik de library kan aanpassen naar een versie die werkt via de SPI port expander (MCP23S17). Alleen ben ik er nu dus wel achter dat ik uiteindelijk waarschijnlijk 2 MCP23S17's ga nodig hebben om het display 16 bit aan te kunnen blijven sturen, ik heb namelijk alleen al 16 datalijnen en dan nog eens 5 of 6 controllijnen. Da's net iets meer dan de 16 pinnen die ik kan bedienen op 1 port expander.
Viel mij gisteren ook op, iets van 19.5K gebruikte de tft voor graphictest. :/ Niet dat ik nu met een heggesnoeier van plan ben te gaan kortwieken, is te ingewikkeld. De port exp. heb ik gevonden, is geen kort artikel, dus niet goed gelezen, maar ik dacht dat met SPI simpel een kwestie van doorlussen was.
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/tronixstuff.com/wp-content/uploads/2011/05/sspiss2.jpg?zoom=1.5&resize=520%2C361
http://tronixstuff.com/20...-arduino-and-the-spi-bus/
Anyway, ik heb hier nog een mega liggen, dan zou ik meer ruimte hebben als jij met een nano :P

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 20:46 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:36:
[...]

Ik weet niet precies hoe het zit, maar een fundamenteel verschil tussen Wiring en C of C++ lijkt me je in Wiring geen dynamische instances van een class kunt maken. Het 'new' keyword bestaat niet. Maar toch kun je classes (volgens de C++ syntax) gebruiken om een library te maken: http://playground.arduino.cc/Code/Library. Dus het is een beetje half C / half C++, ofzo...
Dat is het verschil tussen C en C++ wat je nu omschrijft, wiring is in C geschreven dus die verschillen kloppen als je wiring tegenover C++ zetten, dan zet je eigenlijk C tegenover C++.

C++ is C maar dan objectgeoriënteerd.

Alle wiring files zijn in C. hebben ook .c file extension.

GCC heeft C en C++ compiler voor AVR, dus arduino kan beide gebruiken en mag ook door elkaar heen, ook assembler mag je door je c of c++ gebruiken, uiteraard wel op juiste manier declared.

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 01-05-2014 21:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Deze kwam ik tegen op Kickstarter NL en wil ik even delen, ziet er leuk uit :)

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/ksr/projects/944386/photo-main.jpg?1398368568

LINK

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

kitao schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:40:
[...]

Viel mij gisteren ook op, iets van 19.5K gebruikte de tft voor graphictest. :/ Niet dat ik nu met een heggesnoeier van plan ben te gaan kortwieken, is te ingewikkeld. De port exp. heb ik gevonden, is geen kort artikel, dus niet goed gelezen, maar ik dacht dat met SPI simpel een kwestie van doorlussen was.
[afbeelding]
http://tronixstuff.com/20...-arduino-and-the-spi-bus/
Anyway, ik heb hier nog een mega liggen, dan zou ik meer ruimte hebben als jij met een nano :P
SPI is heel simpel, op de SS lijn na alles gewoon parallel koppelen (dus niet doorlussen tenzij je er chips tussen hebt zitten die dat snappen). De SS is de 'chip select' lijn, als die aan staat weet het device dat hij moet luisteren naar de SPI-bus. Het lastige is dat de standaard SPI library van Arduino (behalve die van de Due) niet geschikt is voor meerdere devices tenzij je zelf zorgt voor de SS (chip select) infrastructuur.

[ Voor 12% gewijzigd door sebastius op 01-05-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De chip select lijntjes maken met DigitalWrite is toch het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

@Kitao, de port expander zelf heb ik al aan de praat hoor da's eigenlijk te eenvoudig voor woorden. Wat ik wil uitdokteren is hoe ik de UTFT library zo kaal mogelijk kan maken en wat "makes it tick", waarom 't werkt dus. Daarna wil ik of de UTFT lib aanpassen zodat ik de 16 datalijnen over de port expander kan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 02:36:
@Kitao, de port expander zelf heb ik al aan de praat hoor da's eigenlijk te eenvoudig voor woorden. Wat ik wil uitdokteren is hoe ik de UTFT library zo kaal mogelijk kan maken en wat "makes it tick", waarom 't werkt dus. Daarna wil ik of de UTFT lib aanpassen zodat ik de 16 datalijnen over de port expander kan knallen.
Dat had ik al begrepen C.44. Ik raakte even in de war door deze zin die je schreef :
zodat ik de library kan aanpassen naar een versie die werkt via de SPI port expander (MCP23S17).
Omdat het nogal een lang artikel was over de 23s17 had ik die niet goed gelezen maar ik dacht dus aanvankelijk dat je daarmee extra mosi/miso/clk pinnen mee kon krijgen. Heb het nu wel doorgespit en het is dus een 'gewone' poort expander met extra gebruiksgemak zoals digital.write/read pinmode etc. Mooi IC, heb het nog niet nodig maar handig om te weten, tnx :)
Sissors schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:20:
De chip select lijntjes maken met DigitalWrite is toch het probleem niet?
Dat leek mij ook niet, gaat bijvoorbeeld als volgt :
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
void setValue(int l, int value)
// sends value 'value' to SPI device on CS digital out pin 'l'
{
  digitalWrite(l, LOW);
  SPI.transfer(0); // send command byte
  SPI.transfer(value); // send value (0~255)
  digitalWrite(l, HIGH);
}

Zie dit, spi met 4 aansturingen op pin 10,9,8,7.
Pagina: 1 ... 55 ... 96 Laatste