Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
sebastius schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:23:
Ik zou een Arduino Uno R3 zoeken op Ebay, kosten 10 euro en die zijn vrij eenvoudig qua aansluiten. En daarbij zo'n leuk startsetje.

http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item43c6a71382 < dit is bijvoorbeeld een leuk setje, met alles er op en er aan om te beginnen :)

[afbeelding]
Erg bedankt voor deze tip. :D Ik ben gek van elektronica en zocht al langer een manier om te beginnen met arduino zonder het gedoe dat je steeds spul tekort komt om te experimenteren :).

Ik heb uiteindelijk een soortgelijke kit besteld alleen met dot-matrix erbij omdat ik die altijd erg leuk vind :P

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

Venxir schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:49:
[...]

Erg bedankt voor deze tip. :D Ik ben gek van elektronica en zocht al langer een manier om te beginnen met arduino zonder het gedoe dat je steeds spul tekort komt om te experimenteren :).

Ik heb uiteindelijk een soortgelijke kit besteld alleen met dot-matrix erbij omdat ik die altijd erg leuk vind :P
Let er bij die goedkope Arduino's wel op dat je een ISP nodig hebt om de chips de eerste keer te voorzien van een bootloader.

Als je eenmaal een werkende Arduino hebt, kun je die trouwens ook zonder problemen als ISP gebruiken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bij alle kloon Arduino's die ik tot nu toe ben tegengekomen zat de bootloader er gewoon op (mijn eigen Pro Mini's en de R3kit die mijn broertje gebruikt die ik eerder gepost heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sebastius schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:46:
Bij alle kloon Arduino's die ik tot nu toe ben tegengekomen zat de bootloader er gewoon op (mijn eigen Pro Mini's en de R3kit die mijn broertje gebruikt die ik eerder gepost heb).
Ik heb hier zelf een R3 kloon van Banggood waar dus geen firmware in de 16U2 zit. Wordt helemaal geen USB device gezien, ook niet als ik hem in DFU mode probeer te starten. Enige wat er dan op zit is de 16U2 even flashen met een ISP.

Atmega328 is waarschijnlijk wel voorzien van bootloader want die start gewoon vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-10 08:37
En mocht het zo zijn dat er geen bootloader op zit dan hoef je nog niet direkt naar een programmer te grijpen. Je zou bijvoorbeeld het IC kunnen verwisselen met eentje met bootloader. (als het dip is, anders lastig)
/edit nou ben ik even de draad kwijt. Waar gaat de bootloader naartoe, toch naar de atm328 en niet de usb-chip ?
Al paar keer bootloader gezet op breadboard en dan (doet) (lijkt) de U16 helemaal niet mee. (te doen)
/edit2 Lijkt niet mee te doen als doelobject, laat ik het zo zeggen, volgens deze afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Tutorial/SimpleBreadboardAVR.png

[ Voor 61% gewijzigd door kitao op 02-05-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
kitao schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:50:
/edit nou ben ik even de draad kwijt. Waar gaat de bootloader naartoe, toch naar de atm328 en niet de usb-chip ?
Al paar keer bootloader gezet op breadboard en dan (doet) (lijkt) de U16 helemaal niet mee. (te doen)
/edit2 Lijkt niet mee te doen als doelobject, laat ik het zo zeggen, volgens deze afbeelding
[afbeelding]
Denk er eens goed over na.

Hoe moet de usb dan praten met atmega op de arduino om hex file er naartoe te sturen? :D

Edit/
Als je doelde op post van Stoney3K, die zijn de u16 aan flashen omdat daar geen firmware(usb->serial) in zat, u16 is ook atmega en kan je dus ook flashen, kan via ISP maar avr met usb heeft ook DFU ondersteuning, maar dan moet er wel DFU bootloader inzitten, anders blijft alleen ISP over.
sebastius schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:46:
Hier ook altijd, zal tot nu toe altijd bootloader in al mijn arduino, ook die mini pro's van 2.15 euro. :)

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 02-05-2014 15:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kitao schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:50:
En mocht het zo zijn dat er geen bootloader op zit dan hoef je nog niet direkt naar een programmer te grijpen. Je zou bijvoorbeeld het IC kunnen verwisselen met eentje met bootloader. (als het dip is, anders lastig)
De Atmega328 heeft inderdaad de standaard Arduino bootloader.

Maar op de UNO zit ook nog een Atmega8U2 of een Atmega16U2 die de USB naar seriëel communicatie van de Uno voor zijn rekening neemt. Die moet ook firmware hebben, anders weet de PC niet eens dat er wat aan de USB hangt :+

Mijn vermoeden is dat ze mijn cheap-ass UNO kloon netjes voorzien hebben van de Atmega328 firmware, maar de firmware in de 16U2 zijn vergeten. Dat wordt dus even naar een ISP grijpen.

De programmeerbaarheid van die 16U2 betekent wel dat je ook andere leuke dingen over de USB uit kan halen met de UNO. Er is bijvoorbeeld al firmware die er een USB-HID device van maakt zodat je Arduino een joystick of toetsenbord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:32:
Als je doelde op post van Stoney3K, die zijn de u16 aan flashen omdat daar geen firmware(usb->serial) in zat, u16 is ook atmega en kan je dus ook flashen, kan via ISP maar avr met usb heeft ook DFU ondersteuning, maar dan moet er wel DFU bootloader inzitten, anders blijft alleen ISP over.
Dat bedoelde ik inderdaad. Dat die programmeerbaar is/was had ik wel verwacht maar de term 'bootloader erin zetten' was ik tot nu enkel tegengekomen m.b.t bijv. een atm328, dus zeg maar de hoofdchip.
Bedankt - Stoney3K ook - voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Ik ben benieuwd dan, ik ben niet vies van wat extra uitdagingen ;)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@borroz
Dat gaat je de gehele batterijtijd opleveren zonder dat voltage regulator output zal zakken, niet dat dat heel erg is in dit geval, mcp zal output zover ik weet gewoon stabiel laten zakken. En je circuit zal het ook doen met iets minder dan 3.3v. Als brownout fuse juist zijn ingesteld op 2.7v dan kan je dus nog 0.6v zakken voordat atmega reset. Kan brownout ook uitzetten of op 1.8v maar eeprom van de atmega zal niet meer betrouwbaar werken onder de 2v(even uit mijn hoofd, kan er naast zitten).

MCP heeft low drop out voltage van 650mV @ 250mA.

FIGURE 2-13 in de datasheet laat grafiek zie van load current vs dropout voltage, als je weet hoeveel mA je circuit trekt kan je in de grafiek zien wat de dropout is.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22049e.pdf

Lithium zal vrij vlot dalen naar 3.8 a 3.9v, dan is die nog voor 90 a 80% vol ongeveer, als je dan 250mA zou trekken kom je al onder de 3.3v volt output. Nu schat ik jou circuit niet op 250mA, schat jou circuit op 100-150mA, zit je toch ongeveer op 400mV dropout, haal je dus officeel niet de hele batterij lading mee.

3.3v + 0.4v = 3.7v, dan is lithium nog niet leeg, zit er ongeveer nog 30% in. Maar zoals ik al zei zal het hoogst waarschijnlijk gewoon blijven werken omdat het lineair regulator is en die laten hun output meestal gewoon stabiel zakken.

Iets om over na te denken. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat had ik al gedaan hoor, maar toch bedankt voor de moeite 8)
verbruik zonder backlight ca 12 mA en met ca. 80 mA (@3V3)... do de math
ben nog bezig om op interrupt de boel wakker te laten worden dus dus verbruik kan nog verder terug.
bedoeling is dat eea paar dagen draait zonder te laden op een 750 mA cel

en verder 'bewaak' ik de lading met dit ding

wat ik me wel afvroeg of die C'tjes aan de in en uitgang van de MCP echt nodig zijn :?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eIAcicW.jpg
2 x 1.8 TFT .. die linkse is wat makkelijker in een kastje te monteren

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik had TFT gemeten en voor backlight meten ik +-20mA voor alle vier de leds, en TFT VCC rond de 70mA.

Zit je mini pro niet ook via de mcp? Die had ik er nog bij gerekend namelijk, die verbruik standaard ook iets van 15 a 20mA in actief mode, atmega zelf verbruikt iets van 7mA @16Mhz @3.3v, komt nog rest van circuit bij, is al tijdje geleden dat ik het heb gemeten. Ik heb dan ook aantal componenten van mini pro(die op batterijen lopen) afgehaald die overbodig stroom staan weg te stoken, voltage regulator, en de power led.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee die voed ik van lipo --> raw direkt aan de mini

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tnF5Xoa.jpg

blijkbaar verbruik TFT en de backlight meting eea door elkaar gehaald. 8)7
hier meet ik alleen de backlight en die zou ik gewoon rechtstreeks op een arduino poort aan kunnen sluiten, daar is geen transistortje voor nodig..
12.5 mA backlight
10.3 mA TFT
1.8 mA RTC

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat lijkt meer te kloppen met wat ik heb gemeten, vond het al erg veel voor backlight leds, en erg weinig voor TFT zelf. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel teveel in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Welke voltage heeft de VCC van de mini pro? Hoeveel dropout heeft de voltage regulator op de mini pro eigenlijk, weet jij dat zo uit je hoofd?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 21:28:
Welke voltage heeft de VCC van de mini pro? Hoeveel dropout heeft de voltage regulator op de mini pro eigenlijk, weet jij dat zo uit je hoofd?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tsuoCdQ.jpg

- heb erover nagedacht en ik ga eerst zelf onderzoeken wat nu eigenlijk LOW POWER is voor een 'arduino en ga alle tips & tricks, zowel hardware modificatie als software tricks zoals sleepmode uitproberen en meten.
ik begin met lezen :P

- http://cybergibbons.com/u...h-to-be-run-from-battery/
- http://code.mios.com/trac.../wiki/TipsAndTricks#Case3
- http://maniacbug.wordpress.com/2011/10/19/sensor-node/
- http://www.gammon.com.au/forum/?id=11497
- http://hwstartup.wordpres...tery-for-weeks-or-months/
- http://www.thalin.se/2013...w-power-modification.html
- http://www.rocketscream.c...ow-power-arduino-library/
- https://github.com/rocketscream/Low-Power
- http://jeelabs.org/tag/lowpower/

- zal hier af en toe mijn bevindingen 'aanplakken'

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben ook wel benieuwd als je de atmel op de interne oscillator zet ipv het externe kristal, dus 8mhz ipv 16mhz, of dat ook wat uitmaakt in je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja dat maakt uiteraard verschil.

Per Mhz @ 1.8v verbruikt atmega 0.2mA, mag het lineair doorrekenen.
4Mhz @ 1.8v = 0.4mA

Nu zal atmega ook meer gaan verbruiken als je voltage verhoogt, weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar staan grafieken in datasheet.

Zie vanaf pagina598 voor verbruik van atmega328p, en alle andere characteristics van de atmega328p
http://www.atmel.com/Imag...PA-328-328P_datasheet.pdf

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sebastius schreef op zondag 04 mei 2014 @ 12:38:
Ik ben ook wel benieuwd als je de atmel op de interne oscillator zet ipv het externe kristal, dus 8mhz ipv 16mhz, of dat ook wat uitmaakt in je verbruik.
Van de atmega zelf factor 2 + nog wat van oscillator circuit - wat klok-onafhankelijk geneuzel. Het zal een hoop uitmaken iig. Maar hij moet wel twee keer zo lang aanstaan om hetzelfde te berekenen. Maar als hij voorbeeld toch een vaste tijd aan moet staan om bijvoorbeeld een sensor uit te lezen, wat nou eenmaal wat tijd kost, dan helpt het wel een lagere klok te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je kan ook voltage lager zetten als je op 8Mhz loopt, 3v is gewoon nog heel ruim binnen de specs, scheelt je ook weer wat verbruik en hangt niet af van je berekeningen of zo.

Edit/
Zal in dit geval niks uitmaken want hij gebruikt lithium, en die voltage is hoger dus schiet je niks mee op om het naar 3v terug te brengen met lineair regulator. Zal je over moeten stappen op geschakelde voeding, lineair regulators zijn niet meest geschikte regulators voor batterij gebruik.

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 04-05-2014 13:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een 'kale' 3v3V arduino mini met een lipo (3.7 a 4.2 V) op de raw ingang trekt 7 mA :P
nu nog een MCP 1703 eraan voor de TFT.. en backlight rechtstreeks op een pin

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:49
Hoe snel hebben jullie meestal je ebay spulletjes binnen?
Ben bang dat ik alweer vergeten ben dat ik het bestelt heb voordat het aankomt (als het al aankomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat best vlot hoor .. tussen de 10 dagen en 5 weken, en heb nog nooit problemen gehad, naja, 1 x belasting betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ProAce schreef op zondag 04 mei 2014 @ 23:37:
Hoe snel hebben jullie meestal je ebay spulletjes binnen?
Ben bang dat ik alweer vergeten ben dat ik het besteld heb voordat het aankomt (als het al aankomt).
Op 3/5 ontvangen een dig.pot die besteld was op 28/4. Maar ja, die kwam uit engeland. Een setje CD4050BE kreeg ik na 3 weken binnen, ik denk dat dat wel gemiddeld is. De 4050 is een non-inverting high to low level logic converter maar ik kan moeilijk wijs worden uit de datasheet. Ik wil die toepassen om van 5V naar 3.3V te gaan en zoals ik tot nu toe begrepen heb moet je dat IC dan voeden met 3.3V op Vcc en kun je op de ingangen 5V zetten en komt er op de uitgangen 3.3V uit. Ik moet dit nog nameten en dan aansluiten op een TFT volgens mijn vorige post.
Afbeeldingslocatie: http://www.ladyada.net/images/lcd/4050.gif
Over het bijhouden vanje bestellingen, op MijnEbay heb je veldje aankoopgeschiedenis. Ik heb nu al 2x gehad dat het spul niet geleverd wordt. Als je dan niet op tijd reageert ben je te laat om een case te openen. Tegenwoordig bij een bestelling kijk ik naar de leverdatum, die zet ik op een kalender. Als die datum bereikt is en ik heb de bestelling nog niet dan ben ik in ieder geval op tijd om een klacht in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 23:42:
gaat best vlot hoor .. tussen de 10 dagen en 5 weken, en heb nog nooit problemen gehad, naja, 1 x belasting betalen :P
Hier zelfde verhaal: laatste maanden duurde het 10-15dgn voor spullen van Banggood, Ebay en AliExpress. En ik heb nog nooit (vanaf 2009) iets niet ontvangen.

En één maal was ik de l*l bij de douane. Mocht ik over (omgerekend) €22,50 dus 21% BTW (€4,73) en €15 inklaringskosten betalen, totaal dus ff €19,73 bijbetalen over die €22,50...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

backlight switch & verbruiktestje arduino mini

in 'rust nu ca 16 10 mA (lipo =straks ca 1800 mA) dus dat is redelijk.. in ieder geval niet iedere dag opladen >:)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qPzpZlOCRXI]
ja ik weet het.. een aldi multimeter >:)

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb ook een andere oplossing hoor, ik had al twee bi-directional level converters van Sparkfun,
https://www.sparkfun.com/products/12009 TFT draait goed nu, maar vind het leuk om met IC's te rommelen. En die afbeelding, die stond in de link van mijn vorige post naar een vorige post. Als je hem zo aansluit echter zal er weinig gebeuren, pin 16 is geen GND maar NC
Ps, Graphictest - het example bij Adafruit_ILI9341 - heb ik zojuist weten aan te passen. Ging vrij makkelijk, beeld stilzetten, tekstgrootte en kleur aanpassen, beeld draaien naar wens en je eigen tekst erin jassen natuurlijk.
Een beetje basiskennis programmeren is hiervoor wel nodig, anders is het programma vrij snel onoverzichtelijk. Maar de library is prima.

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 05-05-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwah... ik heb al wat ergenissen gevonden in die lib anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Kan zijn hoor, ik heb er eigenlijk niet echt een nuttige toepassing voor op dit moment dus ik ga er niet teveel tijd aan besteden. Zo zit er ook een SD-slot op, maar ben nog even niet aan toe om weer allerlei ingewikkelde puzzels uit te gaan zoeken, hoewel mijn camera SD er wel op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee echt veel verder kom je niet zo, maar dat had ik je gisteren al ingefluisterd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Valt mee, valt mee. Kwam een aardige video tegen van EEV over Ltspice en dit setje heb ik ook achter de rug. Kwestie van video pauzeren en dan nabouwen dus dat hoofdstukje kan ik achter me laten want veel meer als de basis heb ik voorlopig toch niet nodig. Tijdje geleden ging het over Simple, in een voorbeeld daarvan werd het tekenprogramma Proteus-Isis gebruikt. Dat wordt dan de volgende stap. Is wel beter als alles door elkaar tegelijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 05-05-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het over het arduino gebeuren natuurlijk..
kijk, zo'n TFT aangesloten (op wat voor manier dan ook) op je uno, bied enorm veel meer mogelijkheden.
dus het is zeker de moeite waard om daar is wat tijd in te stoppen, want die kennis kan je later in een ander projectje gebruiken.
je wilt iets uitlezen van een of andere sensor en is niet copy/paste een sketch van het net en een regeltje veranderen.. maar netjes iets presenteren op je TFT tje op de manier zoals jij wil .. is niet echt moeilijk, maar vergt wel ff wat investering in tijd en wat studie, dat bedoel ik.
maar als je tekenpakketjes leuk vind is dat natuurlijk ook prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik snap je punt hoor maar dan is het wel handig als je iets te meten hebt. Veel meer als temperatuur kan ik zo gauw even niet bedenken rondom en in mijn huis en dan volstaat een 16x2. Dat zit ook op het schermpje van mijn radio en die ga ik niet meer aanpassen. Foto erop zetten via SD wil ik wel verder naar kijken maar dan is dit formaat al gauw te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Binnenkort maar eens naar de garage gaan en vragen wat ik allemaal kan uitlezen bij mijn auto, misschien dat ik met een arduino nog iets leuks kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redbullet schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:36:
Binnenkort maar eens naar de garage gaan en vragen wat ik allemaal kan uitlezen bij mijn auto, misschien dat ik met een arduino nog iets leuks kan maken :)
dat is zeker mogelijk hoor 8)

- http://canbuskit.com/what.php

- http://forum.arduino.cc/index.php?topic=171150.0
- https://www.sparkfun.com/products/10039
- http://www.openhardwarehu...ino-CAN-BUS-OBD-Gas-Gauge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
Ben benieuwd of bij een opel astra coupe de versnelling uitgelezen kan worden (in welke die zit dus) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redbullet schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:46:
Ben benieuwd of bij een opel astra coupe de versnelling uitgelezen kan worden (in welke die zit dus) :)
in antiek zat nog geen can bus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
wa denk jij wat een student kan betalen 8)7

schakelde in het begin wel eens perongeluk naar de 3 ipv 1, dat rijd zo moeilijk weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Laat je niet gek maken hoor, zijn tegenwoordig niet alleen studenten die krap zitten. Na 12 jaar bij een vaste werkgever gezeten te hebben werd ik ook gewoon op straat geknikkerd en zit nu al een half jaar thuis. Vandaag in zaltbommel geweest voor sollicitatie. Auto is kapot en die ga ik niet repareren voordat ik weer een baan heb. Dus ik daarnaar toe met OV, bingo, 2.5 uur enkele reis vanaf rotterdam. Anyway, om bij elektronica te blijven, die kerel vraagt mij dus hoe lang ik al thuis zit. Ach, een maand of 4 zeg ik. En hij, maak je je daar geen zorgen om ? Nee hoor, ik vermaak me prima met elektronica, ik kom eigenlijk tijd tekort :D
Zegt die, wat doe je daar dan mee ?
En dan word het lastig, hoe leg je een leek uit wat elektronica inhoudt ? Er zijn zoveel aspecten.
Displaytje aansturen en microcomputer programmeren vanaf de pc zei ik maar. Als je het woord microcontroller in je mond neemt slaan ze al helemaal dicht. En grappige was, in die fabriek liepen ze wel te klagen dat de automatisering zeer slecht op gang komt. Dat was te merken, versleten knoppenkasten en handbediende setpointregelaars. Maar in hun voordeel, er was ook een modern stukje met computergestuurde procesbesturingen. Ik denk dat ik maar met vervroegd pensioen ga na 34 werkjaren, enkeltje 78 kilometer met de auto word ik echt niet goed van, belachelijk als je in rotterdam woont en je moet in zaltbommel een fabriek gaan bezoeken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=t_P-C4kMSQ8&feature=youtu.be]

ik heb hier een 2.2 tft backlight 'sound activated' gemaakt (mbv een interrupt)
ik gebruik daarvoor een ingebouwde comparator op A2 (mini 3V3) en dit mic printje
-

void setup()
{
analogReference(INTERNAL);
analogComparator.setOn(INTERNAL_REFERENCE, A2);
analogComparator.enableInterrupt(SOUND, FALLING);
}

void loop()
{
// :z
}

void SOUND()
{
// we hebben sound doe iets
}

-
- meer achtergrond info
- LIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Voor een high sensitive microfoon moet je wel hard klappen borroz. Ik heb er 2 van geprobeerd maar is niet wat ik had verwacht. Mooi projectje voor studenten zou trouwens zijn om automatisch een trein te reinigen. Ik stink nu nog met al die stakingen.
Edit/ nog een idee voor studentenbrainstorm
dat je gewoon met 15 euro op je ov pas in de trein kan stappen en niet dat je dan de trein wordt uitgezet ergens tussen breda en rotterdam omdat er dan zogenaamd te weinig saldo op je kaart staat terwijl het kaartje 8 euro kost. Of beter nog, dat je die kaart in de trein kan opladen ipv dat een conducteur je weigert om een kaartje te geven tenzij je 35 euro boete betaalt.

[ Voor 52% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt erg mee hoor.. de microfoon van mijn nex 5 camera is gewoon erg gevoelig.. ik kan hem zo afstellen dat er tegen blazen voldoende is om hem te triggeren 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/f20AAMXQ1d1TIA86/$_12.JPG
dat je het niet lukt om hem werkend te krijgen .. tis zo makkelijk :?

hier ben ik ook erg blij mee.. een NANO expansion dev bordje ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ykqoDz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZT0dMR6.jpg

en iemand op youtube die er alles vanaf weet :

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Dussss, je koopt een arduino nano, en stopt daar een expansion board op zodat ie bijna net zo groot is als een gewone Arduino 8)7

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor, puur voor ontwikkeling, lekker makkelijk dingetjes aansluiten enzo
(en het kost allemaal geen drol dat scheelt ook :'( )

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:34
redbullet schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 17:20:
wa denk jij wat een student kan betalen 8)7
Ligt eraan waar de student zijn geld in stopt. Beetje student zuipt er 2x 50euro aan alcohol per week doorheen. Als je dat in een auto of hobby stopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
The Arduino Nano I/O Shield acts as a breadkout board for the Arduino Nano and DFRduino Nano microcontrollers. There are several different options for power input and the footprint of the DFRduino board is the same as the Arduino Duemilanove. In addition [...]
Sla je volgens mij toch net even de shield mis.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:32:
[...]

Sla je volgens mij toch net even de shield mis.
jij mag zo'n nano ook in een breadboardje prikken hoor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ach prima voor ouwe mannetjes zonder leesbril :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:38:
Ach prima voor ouwe mannetjes zonder leesbril :D
kijk, jij snapt dingen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
CrashOverDrive schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:11:
[...]

Ligt eraan waar de student zijn geld in stopt. Beetje student zuipt er 2x 50euro aan alcohol per week doorheen. Als je dat in een auto of hobby stopt :D
in de auto dus :p da ding is duurzat en nu ik met arduino wil spelen heb ik nog meer geld nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Vandaag een beetje aan 't testen geweest om erachter te komen wat 't verschil in snelheid tussen digitalWrite en PORTx = Bxxxxxxxx; is. Had niet gedacht dat er zoveel verschil in zou zitten! Na wat verder spitten kwam ik ook de functies SBI en CBI tegen, die zijn per operatie 1 byte goedkoper maar wel bij een penalty van ~15% in snelheid. Ze zijn wel wat eenvoudiger in gebruik als je maar 1 pin hoeft te bereiken.

code:
1
2
3
SBI CBI: 3504
manual port manipulation: 2976
digitalWriteTotal time: 41260

Eigenlijk een heel simpele test, 5000 keer een poort hoog en laag zetten zo snel als 't kan. Tijd is in microseconden.

Ik vraag me nu alleen even af hoe dat werkt met 't lezen en schrijven van analoge waarden.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogge, nog even terugkomend op de ILI-9341 2.2" TFT. Deze zit aangesloten volgens vorige post maar ipv cd4050 met levelconverters. Dat werkt goed. Voordat ik de zaak afbreek wil ik echter het SD uittesten.
Afbeeldingslocatie: http://img03.taobaocdn.com/imgextra/i3/58304514/T2arAkXdJXXXXXXXXX_!!58304514.jpg
Nu heb ik begrepen dat SD-miso/mosi/sck gedeeld worden met dezelfde pinnen op de tft. Dat staat hier ergens hoewel dat een ander display is met een andere driver : https://learn.adafruit.com/2-2-tft-display/graphics-library
Enkel SD-CS zou dan nog moeten worden aangesloten. (graag correctie indien fout)
Ik stuit echter al voorzover ik daar ben op een probleem. Mijn sd-card die ik heb komt uit een canon A720IS
Ik weet hoe ik foto's van pc naar camera moet uploaden maar dit lukt echter alleen met jpg's en niet met bmp's terwijl dat volgens ada wel nodig is
Copy purple.bmp into the base directory of a microSD card :? :?
and insert it into the microSD socket in the shield. Now upload the file->examples->Adafruit_ILI9341->spitftbitmap example to your Arduino + shield. You will see the flowers appear!
https://learn.adafruit.co...shield-v2/drawing-bitmaps
Betekent dit einde oefening ?
Ps, ik ben zelf ook aan het zoeken, ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben maar als iemand dit al eerder heeft gehad is een tip alvast welkom.

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 10:45 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dus.. je hebt geen gewone kaartlezer, en via de camera waar ie in zit kan je niet uploaden wat je maar wilt, maar alleen maar .jpg bestanden?

Je kan dr een lenen / gebruik maken van iemand's sdkaart lezer in z'n computer, of je koopt er voor $1 zelf een..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
sd kaart lezer in computer ....daar zeg je iets. Ik heb nog ergens een lap met dat erop als het goed is.
Tnx, je heb me al een stuk verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja pcies.. je moet voor het gemak ff een losse SD kaartlezer gebruiken als die niet direkt in je lap/pc kan.
dan kaartje juist formatteren (meestal FAT 16)
een bmp plaatje (formaat van je display) op het kaartje zetten en met de juiste LIB (zie examples) uitlezen
niet ieder merk SD kaart werkt lekker heb ik gemerkt.. (en een SD kaart werkt op 3v3)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ejUh556.jpg
TFT shield voor de Due met SD cardslot

het wachten is op de arduino Due zelf
en de opgevoerde Arduino is binnen.. ben benieuwd ... vrrrrrrrroem :*)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dVbl2Wm.jpg

eerst even 'BLINK' erin .. :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LKn3RMY.jpg
*gecompiled op 1.5.5-r2

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:48:
ja pcies.. je moet voor het gemak ff een losse SD kaartlezer gebruiken als die niet direkt in je lap/pc kan.
dan kaartje juist formatteren (meestal FAT 16) , een bmp plaatje (formaat van je display) op het kaartje zetten en met de juiste LIB (zie examples) uitlezen, niet ieder merk SD kaart werkt lekker heb ik gemerkt.. (en een SD kaart werkt op 3v3)
Op de lap de sd-lezer gevonden die ik nog nooit gebruikt heb. Geformatteerd en 'purple.bmp' erop gezet.
Zie afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5hq86b1od/image.jpg ... Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/xygmpuw59/SD2.jpg ... Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/a2jnvmkf9/SD3.jpg
Dit zegt Ada :
There is a built in microSD card slot into the shield, and we can use that to load bitmap images! You will need a microSD card formatted FAT16 or FAT32 (they almost always are by default). [..] To make new bitmaps, make sure they are less than 240 by 320 pixels and save them in 24-bit BMP format!

https://learn.adafruit.co...shield-v2/drawing-bitmaps
En hier zegt Ada :
You'll need a microSD card such as this one : SD/MicroSD Memory Card (4 GB SDHC)
https://learn.adafruit.com/2-2-tft-display/graphics-library
Mijn SD is een SDC, geen idee of het wat uitmaakt maar ik zie geen bloemen, enkel dit : }:|
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/3nqic3cop/SD4.jpg
pff, gaat lekker zo, meer SDkaartjes heb ik niet

Voor zekerheid ook SD-miso/mosi/clk van display doorverbonden en SD-CS op pin 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:48:
het wachten is op de arduino Due zelf
en de opgevoerde Arduino is binnen.. ben benieuwd ... vrrrrrrrroem :*)

[afbeelding]

eerst even 'BLINK' erin .. :+
[afbeelding]
10kB voor blink? :? De blink die hier als voorbeeld in de Arduino IDE staat is iets meer dan 1.5kB groot.

* Raven wacht nog op 2 Due's.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De blink die ik voor m'n attiny geschreven heb in AtmelStudio (inclusief gebruik gemaakt van de delay library, kan vast nog kleiner) was zelfs maar 73 bytes. :)

SD kaart uitlezen is op zich niet moeilijk, ik zou beginnen met een stukje voorbeeldcode, een .txt bestandje lezen en naar de seriële monitor schrijven. (is een van de examples die dat kan), dan kan je iig de hardware controleren op werking. :)
Overigens wat je programmacode nu doet klopt niet helemaal, er mist een else. (hij print nu altijd "OK", ook als ie eerst "Failed" geprint heeft, wat ie ook doet in jouw screenshot.
Dat wil dus zeggen dat je SD niet correct is aangesloten (of verkeerd geformatteerd)

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 07-05-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gezien initialization failed is met een stukje voorbeeld code gaat dat met een txt bestandje niet anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Voorbeeldcode is wel wat simpeler, dus misschien eenvoudiger om het probleem te vinden? I dunno.

De enige keer dat bij mij "failed" was, bleken er 2 datalijnen verwisseld te zitten, maar dat zal neem ik aan wel goed zitten op een shield. (De mijne was een losse SD slot, met draadjes verbonden aan de juiste pins..)
Controleer je bedrading.. :) er komen 2 draadjes bij he, niet alleen die naar pin 4.

[ Voor 12% gewijzigd door AlexanderB op 07-05-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de tips hoor, was er al paar uur mee bezig ook met die example-sketch maar krijg het nog niet aan de gang.
Ik heb wel een paar goeie websites gevonden en daarmee een andere lib. Zit ook een algemene site bij met een verzameling van displays om aan te sluiten. Misschien best interessant voor wie er ook mee bezig is of wil zijn. Ik heb geen haast, ik blijf gewoon proberen totdat de mogelijkheden zijn uitgeput.
http://www.reptile-addict...-tft-spi-serial-240-x-320
https://github.com/gmtii/ili9341-arduino
http://www.mathias-wilhel...ele/lcd-graphic-displays/
En over die 2 draadjes, ik zie 4 pinnen bij de sd-card, mosi/miso/clk en cs. Die zijn allemaal aangesloten plus alle aansluitingen van het display zelf. Ik heb geen pinnen meer over (?)
Nog iets wat ik tegenkwam in de 1e link
For now I just want to note that the MOSI, MISO and SCK pins are NOT shared between the TFT display and the SD card!!!
Overigens wat je programmacode nu doet klopt niet helemaal, er mist een else. (hij print nu altijd "OK", ook als ie eerst "Failed" geprint heeft, wat ie ook doet in jouw screenshot.
Dat heb je heel goed gezien, fijn dat je even meekijkt. Bij die andere lib (hierboven gelinkt) staat er na "fail" de coderegel while(1); dus dan is het gelijk klaar met de pret.
Overigens moet ik dan de hele bedrading omgooien, dus ben nog niet zover. Ik wou eerst de card opnieuw formatten maar dan op 32. Je weet maar nooit. :)

[ Voor 29% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb eea net ff snel geprobeerd, maar dat SD slotje achter op die 2.2 TFT werkt gewoon hoor, is helemaal geen verschil met zo'n 'los SD card lezertje.
Wel je level bordjes gebruiken !

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QdshXaJ.jpg

4 draadjes aan die ene kant van het display (en natuurlijk ook 3V3 op het display zelf ! )
verder kan je de SD lib gebruiken en dan de example SDCardinfo draaien, dan lees je via serial de inhoud van je kaartje.
als dat werkt stap 2.. plaatje nar het display 8)
ben er vorig jaar ook een poosje mee bezig geweest :P

voor SDcardinfo via serial sketch:

** MOSI - pin 11
** MISO - pin 12
** CLK - pin 13
** CS - pin 10 (aanpassen in sketch)
Vcc 3V3
GND

output van de SDcardinfo sketch als je hem goed hebt aangesloten en een werkend en juist geformatteerd kaartje erin hebt zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4nRO8qn.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goed dat ik nu weet dat het moet werken, want je hebt zo te zien dezelfde tft als mij. Je hebt meen ik niet dezelfde lib als mij want ik zie geen example SDCardinfo in adafruit_ili9341
En over CS, pin 10 zit op display-CS en pin 4 op SD-CS. Mosi/miso/sck zijn gewoon doorgelust naar zowel display als tft.
Display-aansluitingen, Led - 3.3V : D/C - D9 : RESET - D8 : CS : D10 : GND en dan Vcc op 3.3V
Display werkt prima.
Example SPITFTBITMAP gebruik ik, en niet echt hoopvol dat daar meteen al fouten in zijn gevonden. :/

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het display heeft ook niets te maken met de kaartlezer (behalve dat het beiden SPI devices zijn waarbij display en SD card een eigen CS lijn hebben) dus daar moet je een aparte lib voor gebruiken
succes verder graag gedaan :)

(in SD lib bij examples staat SDcardinfo)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mag ik wel vragen welke lib jij dan gebruikt ?
In spitftbitmap staat dit #include <SD.h>
Die moet erin zitten want ik krijg daar geen error op.
/edit, ik heb je link gevonden borroz, heel tof, ik ga het daar eens mee proberen. Oorzaak kan natuurlijk zijn dat de adafruit display toch anders is als die wij hebben.

[ Voor 91% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Meteen de code erin gezet
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/z9llkk681/SD5.jpg
Vreemd dat de ser.mon zegt dat het een FAT12 is terwijl ik die op 16 heb geformat en dat er geen file wordt genoemd terwijl op de lap 'purple.bmp' gewoon aan te klikken is en een mooi plaatje toont :
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/czdo9wetn/SD6.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Raven schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:45:
[...]

10kB voor blink? :? De blink die hier als voorbeeld in de Arduino IDE staat is iets meer dan 1.5kB groot.

* Raven wacht nog op 2 Due's.
Ik wilde net gaan posten, 10K voor blink is echt beetje veel van het goede, bit toggle van een register kan toch niet zoveel kosten, wellicht word er ASF gebruikt die standaard al hoop rotzooi inlaad en ook nog heel lomp is. Daar gaat deel van 512KB en 84Mhz in rook op door overhead van het framework, vind frameworks soms best oke, maar niet bij dit soort kleine uC's met toch nog steeds een zeer beperkte resource.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:47:
Meteen de code erin gezet
[afbeelding]
Vreemd dat de ser.mon zegt dat het een FAT12 is terwijl ik die op 16 heb geformat en dat er geen file wordt genoemd terwijl op de lap 'purple.bmp' gewoon aan te klikken is en een mooi plaatje toont.
op hoeveel staat de baudrate IN je sketch ?

eerst moet dit helemaal kloppen voor dat je verder kan gaan met die BMP lezen en op je display zetten.
ik heb op een bepaald moment (werd er gek van) een tooltje ergens gedownload om dat kaartje goed te kunnen formatten (dus niet met de standaard win formatter) . (zoek ik nog ff op)
gebruik in ieder geval kaartjes kleiner dan 2 Gb en format FAT 16 .. dat werkte het beste hier.

idee : format het kaartje nog is in die ene lap en schrijf met die zelfde lap het plaatje op het kaartje !

16 mb kaartje is antiek denk ik.
zou gewoon ff die 2GB pakken en mee testen.. daarna kan je hem gewoon in je camera weer opnieuw formatten.. niks a/d hand 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
9600 zowel mijn example als de jouwe
edit/ jouw pogramma nog eens opgeladen maar dan zonder aanwezige sd-kaart en dat geeft die mooi aan.
Ok, tnx Borroz, ik heb je edit gelezen, ik zoek ook verder naar een formatter. Morgen.
Prettige avond nog (iedereen) :)
Het kaartje is overigens 16Mb, daar kunnen 4 foto's op, zat standaard bij de camera. Daar zit nu een 2Gb in maar die ga ik niet formatten.

[ Voor 110% gewijzigd door kitao op 07-05-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hij doet het eindelijk. Ik kwam dit tooltje tegen http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm en die zei dat de sd te klein is voor FAT32.
Dus toch maar de 2Gb gepakt maar deze niet geformat maar wel met 'send to' de purple.bmp naar de sd-schijf gekopieerd. Kaartje in de tft gestoken en ik heb beeld. Niet over het hele scherm maar in een hoekje ervan. Maar dat is kwestie van sketch aanpassen hoop ik.
In ieder geval bedankt Borroz, (en ook AlexanderB), ik had beter meteen dat andere kaartje kunnen pakken maar die was niet goedkoop en daar wou ik eigenlijk niet mee testen. En zonder jouw tooltjes-tip had ik dit niet gevonden. Ook kan ik jouw andere cardtest link goed gebruiken, het ethershield kwam vandaag binnen.
edit/ Nog even een quote ter algemene informatie :
This is the way files are stored on the card. Different systems use different file structures. In order for the SD card to be read by any device, select FAT32 as the file system. This will enable it to be read by cameras, phones, printers, Windows, Mac, and Linux computers, and more.
http://www.wikihow.com/Format-an-SD-Card
edit2/ 'plaatje kleiner dan display' Ok, ik zal eens zien hoe ik die afmetingen ga veranderen, dat lukt wel denk ik....morgen (en nu echt) 8)

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 08-05-2014 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier staat een testplaatje.. welke voorbeeldsketch heb je nu gebruikt om van dat kaartje een plaatje op het 2.2 ' display te zetten ?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@borroz
Bij welke verkoper had jij je Due gehaald?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote Elektronica-Koopjes topic €14,24 incl. verzendkosten :9

- TFT/SD Shield for Arduino DUE
- 3.2" TFT LCD Module Display + Touch Panel + PCB adapter

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Daar zit ik nog op te wachten :) , alleen geen flauw idee waar ik de Due's voor ga gebruiken :+

Ps, heb je de comments op Verwijderd in "[Discussie] Arduino-topic" gemist? Blink lijkt nogal groot ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 08-05-2014 10:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Bedankt, maar schoot me ineens te binnen dat je het al had gepost, had hem net ook gevonden in dit topic, was even 10minuten zoeken, wat post jij hoop berichten. :D

Had eerst op je naam gezocht maar toen kijk ik er schijnbaar overheen, op due waren er gelukkig wat minder hits. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:15:
Daar zit ik nog op te wachten :) , alleen geen flauw idee waar ik de Due's voor ga gebruiken :+

Ps, heb je de comments op Verwijderd in "[Discussie] Arduino-topic" gemist? Blink lijkt nogal groot ;)
nee heb ik gezien en uiteraard riep ik ook gelijk ' W T F'.. maar het was een 'hello world' , even kijken of mijn china DUE kloon wel werkte.
Ik ben met tig dingen tegelijk bezig, dus overheen gekeken vergeten te antwoorden .. maar om erop terug te komen, geen idee hoe dat komt moet me eerst wat meer in die DUE gaan verdiepen.
Het is de snelste 'arduino' en geschikt voor intensieve taken.. overkill om een ledje te laten knipperen dus 8)

* hier tracht iemand er een scoop mee te bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 01:09:
hier staat een testplaatje.. welke voorbeeldsketch heb je nu gebruikt om van dat kaartje een plaatje op het 2.2 ' display te zetten ?
Die is te lang om hier te posten maar het is uit de lib adafruit_ili9341 het example spitftbitmap.
https://github.com/adafruit/Adafruit_ILI9341
Goed dat je zei dat het plaatje te klein is, ik was al van plan de sketch te gaan aanpassen indien mogelijk. Met paint heb ik twee afbeeldingen ge-resized die precies op het schermpje passen en er een slideshow van gemaakt. Misschien dat ik nog de andere lib ga proberen https://github.com/gmtii/ili9341-arduino met CD4050's ipv level converters maar in principe is het nu wel af. :)
Slideshow gaat bijvoorbeeld door in de voidloop - die eerst leeg was - deze regels te uncommenten en boven de loop bmpDraw te commenten.
Volgens ada mag echter het bmp'je geen naam langer dan 8 karakters hebben dus dat even in de gaten houden en evt naam wijzigen.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  Serial.println("OK!");

bmpDraw("purple.bmp", 0, 0); 
}

void loop() {
  //bmpDraw("pasfoto.bmp", 0, 0);
  //delay(10000);
  //bmpDraw("purple.bmp", 0, 0);
  //delay(10000);
}

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 08-05-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed dat het werkt.. ik ben zelf bezig om dat hele SD kaart gebeuren te vervangen door een paar chipjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:46:
goed dat het werkt.. ik ben zelf bezig om dat hele SD kaart gebeuren te vervangen door een paar chipjes
Valt dat buiten het topic ? Ben er best benieuwd naar hoor, in feite ging er een klein wereldje voor me open want ik kon niet eens de SD op m'n lap vinden zo vastgeroest zat dat ding.
Vraag me wel af hoe je zo'n chip dan op de pc of camera gaat laten communiceren ?

@Hierna Mooi project en niet makkelijk lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 08-05-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:54:
[...]

Valt dat buiten het topic ?
zie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:31:
[...]

Het is de snelste 'arduino' en geschikt voor intensieve taken.. overkill om een ledje te laten knipperen dus 8)
Zoals elke andere arduino dus, die zijn net zo goed overkill om ledje te laten knipperen. :D

100Khz attiny10 is al overkill om ledje te laten knipperen op 1Hz. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:31:
[...]

nee heb ik gezien en uiteraard riep ik ook gelijk ' W T F'.. maar het was een 'hello world' , even kijken of mijn china DUE kloon wel werkte.
Ik ben met tig dingen tegelijk bezig, dus overheen gekeken vergeten te antwoorden .. maar om erop terug te komen, geen idee hoe dat komt moet me eerst wat meer in die DUE gaan verdiepen.
Ah ok. Zal zodra mijn Due's aangekomen zijn ook eens kijken wat ie aangeeft.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je kan toch in principe gewoon al compileren? Als ik kijk wat mbed compiler gebruikt voor laten knipperen van een LEDje is het zo'n 8 - 17kB afhankelijk van of reguliere of kleine library wordt gebruikt. Maar voor iig de reguliere zijn de compiler flags standaard zo dat ze altijd stdio includen, ook wanneer die niet gebruitk wordt (en dus als je hem wel gebruitk wordt je programma er niks groter door).

En dan ligt het verder er nog aan hoe bijvoorbeeld zijn startup is gemaakt, of hij ergens grote look-up tables in zijn flash zet. Het is niet echt veel op het totaal, maar je bent ook zo een paar honderd byte kwijt aan de interrupt vectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ja, dat heb ik dus al gedaan (blink is compiled ongeveer 1.5kB), maar dat betekend dacht ik niet dat de sketch exact dezelfde hoeveelheid ruimte inneemt als ie eenmaal op de Due staat?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yEtspa0.jpg

The board comes programmed with the 8MHz Arduino bootloader (stk500v1) and some example firmware that demos the outputs of all the sensors. Simply connect to the serial TX and RX pins with a 3.3V FTDI Basic Breakout, open a terminal program to 57600bps and a menu will guide you through testing the sensors. You can use the Arduino IDE to program your code onto the 9DOF, just select the ‘Arduino Pro or Pro Mini (3.3v, 8mhz) w/ATmega328’ as your board.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xKrcENZ.jpg
hello world... pfffffffffffffffffffffff

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LVBOTAR.jpg
;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YaweOEZ.jpg

valt niet mee om op win 8.1-64 VPython/ PyWin/ Python/ PySerial draaiende te krijgen
en dat allemaal omdat ik ook zo'n blokje op mijn scherm (draadloos) wil kunnen draaien.
geen 'speelgoed' wat direkt uit de doos werkt dus !

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mooi bordje Borroz maar hangt ook mooi prijskaartje aan 8)
Vandaag weer verder met de 2.2 inch TFT. De levelconverter afgebroken en CD4050 erin gezet zoals dit
Afbeeldingslocatie: http://www.reptile-addict.nl/arduino/wp-content/gallery/tftscreen/dynamic/tft-on-arduino-uno-nggid0264-ngg0dyn-0x0x100-00f0w010c010r110f110r010t010.jpg
http://www.reptile-addict...-tft-spi-serial-240-x-320

Deze lib-examples gebruikt https://github.com/gmtii/ili9341-arduino en werkt allemaal prima.
Vervolgens wou ik weer graphictest gaan doen met de lib van ada die ik gisteren ook had en heel vreemd; dit schreef ik gisteren :
kitao schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:42:
In graphictest staat dit
C:
1
2
3
4
5
6
7
// For the Adafruit shield, these are the default.
#define TFT_DC 9
#define TFT_CS 10
// Use hardware SPI (on Uno, #13, #12, #11) and the above for CS/DC
Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(TFT_CS, TFT_DC);
// If using the breakout, change pins as desired
//Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(TFT_CS, TFT_DC, TFT_MOSI, TFT_CLK, TFT_RST, TFT_MISO);

de 2e regel weg-gecomment en de vierde on-comment. En toen deed die het ineens.
Gelukkig maar want ik begon al te twijfelen aan de converters maar had nog geen zin die door te meten.
Reset pin had ik eerst ook niet aangesloten. Volgens ada was dat optioneel.
En gekke is, ik heb graphictest weer als origineel opgeladen en display blijft het doen.
Zo gedaan en ineens zegt die : Mosi, CSK, MISO niet gedefinieerd. Was niet zo'n ramp, die er gewoon bij gezet, maar hoe kan die gisteren dan wel draaien ? En met beide libs geen SD in beeld gekregen terwijl het dezelfde kaart is als gisteren. SD-Cardinfo herkent die kaart ook niet meer. Niet geformateerd want er staan iets van 60 foto's op, dus maar eerst even een andere halen. Kortom, echt soepel draait het allemaal niet. Ik kan wel de eerste lib aanraden, veel makkelijker om zelf wat figuren te tekenen als die bij ada.
Ps, ik heb ook het idee dat het met deze buffer langzamer gaat als met een converter.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 17:26 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal wel een draadje verkeerd zitten cq vergeten zijn .. gok ik zomaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nee, nee. Ik schrijf dit niet zomaar hè? Ik heb die kaart terug gezet in mijn camera, heb inmiddels een verse nieuwe van 8GB die de helft kost van mijn 2GB paar jaar geleden. Maar wat ik wil zeggen is dat ik die camera-sd niet meer ga terugzetten maar anders had je kunnen zien dat Cardinfo wel aangeeft dat de draden correct zitten, dat er een kaart aanwezig is, maar ineens is die niet FAT16/32 format meer.
In mijn camera werkt alles trouwens nog, dus geen noodzaak om de boel te formatten met als gevolg dat mijn foto-album de lucht invliegt. En wat denk je Borroz, zou ik niet zelf al alles 4x nagelopen hebben voordat ik zoiets post ? O-)
Ik denk eerder dat er ergens een conflictje is opgetreden maar geeft niet, ik probeer het gewoon opnieuw met die verse ;)
Ps, overigens werkt het display wel, zowel met ada als die andere lib.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat 16 Mb kaartje moet je de prullenbak ingooien

[ Voor 190% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
4GB was uitverkocht en veel kleiner zie je ze niet meer, tenminste niet bij de winkels in mijn straat via internet.
Anyway, we gaan het zien, mss vanavond of anders morgen. Die van 16MB was juist weer te klein voor fat16 én 32.
FAT12 gaf Cardinfo aan.
- lijkt me verstandig dan dat je eerst je foto's van het 2 Gb kaartje in je camera haalt.
Dat is sowieso allang gebeurd, maar toch ga ik die niet formatten
@Ice ....Die heb ik, SDHC, en volgens ada moet je die juist hebben. Ik heb FAT ook gegoogled maar echt veel snap ik er niet van. Geeft niet, is geen vraag btw.

[ Voor 78% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 21:55
8gb = SDHC .. addressering enzo..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SDfat lib :X

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de link. :)
Ik had zelf deze gevonden :Wikipedia: FAT32
Artikel is kort genoeg om door te lezen, wat ik heb gedaan, maar is nu niet ineens helder glas water voor mij.
Lijkt me ook niet nodig om dat helemaal te gaan klaren voor deze toepassing.
edit\ en misschien heb je wel gelijk over 'verkeerd draadje'. Ik heb het gezet op een los breadboard wat al 20 jaar oud is en gister stond het op een meer recent exemplaar dus zou er een draadje kunnen haperen zonder dat ik het zelf in de gaten heb. Het blijft een proefopstelling en geen pcb.
Laatst nog een nieuwe gekocht, standaard formaat, blijkt er ineens een plaklaag onder te zitten ipv een metalen plaat. Schiet ook lekker op :|

[ Voor 69% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ben even aan 't testen geweest weer met de MCP23S17 port expander. Weer een snelheidstest gedaan door 5000 keer 1 pin hoog en weer laag te zetten. Duurt doodleuk 1.4 seconden! Nu ben ik een beetje aan 't graven gegaan in de MCP23S17 library en daar kwam ik uiteraard de clock divider tegen en die stond op 2. Nu ga ik er even vanuit dat dat 8mHz betekent maar de MCP kan dus in principe tot 10mHz aan. Even gauw die clockdivider op 1 gezet (>:)) en toen dezelfde test nog een keer gedraaid. Resultaat 0.35 seconden! Nu vraag ik me alleen even af in hoeverre de MCP nu daadwerkelijk op 16mHz draait terwijl hij in principe maar 10mHz aan zou kunnen. Ik gok heel even dat dat niet bepaald bevorderlijk is voor de levensduur van de MCP en ik heb de clockdivider ondertussen dan ook weer op 2 gezet.

Is het eigenlijk mogelijk om de SPI clock op exact 10mHz te krijgen of kan ik dat wel schudden?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
"Is het eigenlijk mogelijk om de SPI clock op exact 10mHz te krijgen of kan ik dat wel schudden?"
Ik zeg alvast, ben hier geen expert in, heb even gezocht maar was ook bezig met andere dingen, zie hieronder.
Ervanuitgaand dat jij 16MHz klokspeed hebt moet je dat delen met 8/5 om op 10 uit te komen. Die optie bestaat niet zo te zien:
Afbeeldingslocatie: http://maxembedded.files.wordpress.com/2013/11/frequency-divider.png
Dit komt uit het SPI Control Register (SPCR) http://maxembedded.com/2013/11/26/the-spi-of-the-avr/
Extern 10MHz-kristal plaatsen lijkt wel mogelijk te zijn maar is niet makkelijk en met haken en ogen
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,189162.0.html \ http://forum.arduino.cc/index.php/topic,64605.0.html

Was bezig met SD-TFT, nieuw kaartje, Philips 8GB SDHC. Dit is het resultaat }:|
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/f5jx3u0uv/SD7.jpg
@Borroz, ook jouw lib erin gezet, compileert niet.
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/ty5eitfph/SD8.jpg
Gaf wel nuttige info :
SD cards have very complex controllers and they are evolving in a manner that make them difficult to use with the Arduino. Higher end cards often perform poorly on the Arduino. Here is a bit of background.......
Dit is vechten tegen de bierkaai. :N

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 10-05-2014 06:24 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- staat er 3V3 OP je display, ook als je alleen de SD card gebruikt ?

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 18:07 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 96 Laatste