Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:37
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 01:50:
Het verschil staat toch in het plaatje dat je post?
De potmeter is net als een echte potmeter, je kan de 2 uiteindes aansluiten en de middelste pin.
De rheostat mist 1 van de 2 buitenste pinnen, en is dus echt alleen een variabele weerstand, de helft van een potmeter.
Dat zie ik maar van die pot kan je een rheostat maken dus ik vroeg me af waar heb je dan die rheo voor nodig.
Nou ja, laat maar gaan, was gisteren ongebruikelijk rustig hier dus ik dacht na 12 uur geen activiteit van 'laat ik eens wat in de groep gooien'. ;)
Was niet helemaal een loos gebaar want het rheo-draadje gaat hier verder.
@Borroz, die blingbling heb ik gisteren ook binnengekregen, maar gaat nog even in de ijskast. (Teveel tegelijk besteld, even een tussenstop inlassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0RmwGI1.jpg

TIP : Nano Prototype Shield I/O Extension Board For Arduino Nano PWM 3.3V Output - € 4,98

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HSB5gmo.jpg
lekker compact GPS je .. zou die het doen :?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/shpSJns.jpg

hoe geef je nu een waarschuwing wanneer , bij dit verbruik, de lipo batterij nog 120 minuten meegaat en dus opgeladen moet worden ?
of zo'n mooi balkje op je scherm .. met een LiPo Fuel Gauge :)
- library er zijn er meerdere
- VOORBEELD + LIB

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bTMRyJk.jpg
die laatste link even geprobeerd en dat werkt in principe
je kan de SOC uitlezen (State Of Charge) van je LiPo via I2C .. nu nog een beetje leuk grafisch vormgeven op je TFT je, iets dat weer makkelijk gaat met deze image converter voor de UTFT lib

@ Kitao
ja herkenbaar.. hollen of stilstaan 8)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
GPS ontvangers kunnen best klein zijn, ik dacht dat deze klein was :P
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2010-08-29_17-19-00_small.jpg
(links van de klok)

Bij mij zit alles (elektronika+antenne) in een behuizing, aan de zijkant van de klok.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 25-04-2014 16:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind dat antennetje er maar erg kwetsbaar aan vast zitten .. als dat maar goed gaat :X

@ Raven.. leuk klokje met zo'n buis

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
:Y

Is een erg leuk klokje ja en mbv de GPS-mod houd ie zichzelf (de minuten en seconden) op tijd, de uren moet je zelf doen dmv instellen van tijdzone.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dat kan beter! je kan de precieze locatie uit de GPS halen, en daarmee de tijdzone. Verder de datum (en daarmee wel/niet DST) ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Weet ik, maar geen idee of er genoeg plek is voor zoveel code en geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen daar er alleen een hex beschikbaar is: https://raw.githubusercon...Clock/GPS/firmware/iv.hex

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Opgelicht of miskoop van de maand ?
Ik wou wat met ISP gaan doen dus deze net uitgepakt:
http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1439.l2649
Scroll naar beneden voor meer info en afbeeldingen.
Dus ik pak het IC ATM328P en die is nog minder breed als dat groene middenstuk waar die cijfers in zijn gegraveerd dus dat gaat nooit passen. De 2 download-links op die pagina vragen ze een wachtwoord voor dus daar heb ik ook niks aan en dus geen schema. Alles doorgefloten maar ja, past toch niet dus dat is ook verloren moeite. Welke chip moet hierop dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij is niet erg duidelijk, en heb de advertentie ook een paar keer moeten lezen. Maar je hebt dus zowel een USB programmer gekocht, en die ondersteund de hele lijst chips beneden, en je hebt dat 'system board', en dat is er eentje voor een atmega16 of soortgelijken: die zijn net zo breed als een arduino nano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een van deze ?

ATTiny12 (L), ATTiny13 (V), ATTiny15 (L), ATTiny24 (V), ATTiny25 (V), ATTiny26 (L), ATTiny2313 (V) , ATTiny44 (V), ATTiny45 (V), ATTiny84 (V), ATTiny85 (V), AT90S2313 (L), AT90S2323 (L), AT90S2343 (L), AT90S1200 (L), AT90S8515 (L), AT90S8535 (L), ATMEGA48 (V), ATMEGA8 (L), ATMEGA88 (V), ATMEGA8515 (L), ATMEGA8535 (L), ATMEGA16 (L), ATMEGA162 (V), ATMEGA163 (L), ATMEGA164 (V), ATMEGA165 (V), ATMEGA168 (V), ATMEGA169 (V), ATMEGA169P (V), ATMEGA32 (L), ATMEGA324 (V), ATMEGA325 (V), ATMEGA3250 (V), ATMEGA329 (V), ATMEGA3290 (V), ATMEGA64 (L), ATMEGA640 (V), ATMEGA644 (V), ATMEGA645 (V), ATMEGA6450 (V), ATMEGA649 (V), ATMEGA6490 (V), ATMEGA128 (L), ATMEGA1280 (V), ATMEGA1281 (V), ATMEGA2560 (V), ATMEGA2561 (V), AT90CAN32, AT90CAN64, AT90CAN128, AT90PWM2 , AT90PWM3, etc.

ik zie 328 er idd niet tussenstaan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Staat toch duidelijk

"ISP ATMEGA16 ATmega32 Minimum Board"

Bord is dus voor atmega16 serie chips, atmega16 en atmega32, weet niet welke nog meer compatible zijn met pin layout van deze serie.

Rest slaat uiteraard op de usbasp die erbij zit, die hele lijst dus, dat is duidelijk een opsomming voor programmer, zoals altijd met deze lijstjes bij dit soort advertenties.

kan dus alleen 40pin atmega16 of atmega32 op, zijn grote oude chips, 40 pin in brede DIP behuizing.

@borroz
De 328p valt onder etc, etc staat als laatste in de lijst. :P

-p m328p is commamd, type het bijna dagelijks, 328p word al jaren ondersteunt door avrdude, out of the box.

De 328p word gewoon ondersteund, dat lijstje is voor usbasp, en zoals ik al eerder hebt uitgelegd aan kitao usbasp ondersteunt avrdude, dus alles wat avrdude ondersteunt word ook door deze programmer ondersteunt.

Edit/
Dat geldt overigens voor bijna alle programmers, ze ondersteunen bijna allemaal avrdude, hoeft er dus niet eens over na te denken, ik ken geen programmer die dat niet ondersteunend.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 09:49 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wuLyfei.jpg
ik ben vannacht blijkbaar voor 7,- eigenaar geworden van een multimeter, waar ik bij nader inzien beter niet op had moeten bieden 8)7
maar hij is wel oranje !

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Wat is er mis mee dan? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat er een oled schermpje inzat net zoals bij die agilents :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ah :P , nou , als je er van af wil :+
(Heb er nog geen die C's kan meten)

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 26-04-2014 10:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:15:
Ah :P , nou , als je er van af wil :+
(Heb er nog geen die C's kan meten)
vraag dat over een week of drie nog is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:38:
Staat toch duidelijk

"ISP ATMEGA16 ATmega32 Minimum Board"
En er staat ook duidelijk "Support...". En er staat niet duidelijk wat bij wath oort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Sissors schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:29:
[...]

En er staat ook duidelijk "Support...". En er staat niet duidelijk wat bij wath oort.
Inderdaad, in stukje over board(eerste deel van ad) staat support atmega16 en 32 en die compatibel zijn.
"Product Features:

1. 32 I/O pin all the leads.
2. Classic ATmega16 minimum system, eliminating the hassle of soldering.
3. Crystal: The socket hole welding facilitate the buyer to replace the crystal, 8M crystal.
4. Support chips: ATmega16/ATmega32 and chip which pin-compatible.
5. Power supply: power adapter or external expansion pin power supply (not support ISP download interface power supply).
6. DC-005 Power Block (supporting the transposon is 5.5*2.1mm).
7. Expand outside 4 channel VCC, GND.
8. Reset: Power-on reset and reset button.
9. Power LED (D1) and the program run indicator (D2).
10. Standard ISP download interfac"

Edit/
voor mensen die het niet weten, atmega16 serie zijn oude AVR's, eentje die nog een oude brede DIP behuizingen zitten.

Kijk op dit plaatje zit links van female pin header een 28dip zoals atmeg328p en rechts van de pin header zit een oude 40 pin DIP, veel breder, atmega16 en 32 zitten in dit soort behuizingen, atmega644 bijvoorbeeld ook, wellicht is die pin compatibel, 644 is best nog wel populaire chip.

Afbeeldingslocatie: http://www.proftelecom.by/ATmega_fusebit_doctor.JPG

Edit/
@hieronder
Fixed!

Anno2014 nog hotlink beveiliging, zie je niet vaak meer. Krijgt tegenwoordig bij meeste hosts al 1000GB(of zelfs helemaal geen limit) bandbreedte per maand voor paar euro. Is overigens opensource project geen fotograaf die er zijn geld mee verdiend. :)

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 11:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

please do NOT hotlink .. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:33:
[...]

Inderdaad, in stukje over board(eerste deel van ad) staat support atmega16 en 32 en die compatibel zijn.
"Product Features:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat het veel duidelijker er had mogen staan dat de combinatie enkel werkt voor Atmega16s en soortgelijken, en dat de rest enkel en alleen voor de programmer geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat mag natuurlijk, al staat het er wel heel duidelijk, ik zou niet weten hoe ze die zin nog duidelijk kunnen maken?

"4. Support chips: ATmega16/ATmega32 and chip which pin-compatible."

Wat is er er onduidelijk aan deze zin?

Edit/
Zijn twee producten, zijn ook netjes opgedeeld in twee sectie van de ad, eerste deel het bordje en tweede deel de usbasp, staat zeker drie keer dat bord alleen bedoeld is voor atmega16 serie en chips die pin compatibel zijn met deze serie.

1
AVR Minimum System Board ATMEGA16 ATmega32 + USB ISP USBasp Programmer For ATMEL

2
ISP ATMEGA16 ATmega32 Minimum Board

3

Edit/2
Wou dat alle ads zou uitgebreid waren, vaak moet je het met minder doen. Ik zal ook nooit iets kopen door alleen af te gaan op ebay ad, niet verstandig. Zit vaak fouten in, mis vaak info, etc. Even paar minuutjes datasheet/google erbij pakken en je weet vaak veel meer. Had zo gezien dat atmega32 oude 40pin DIP is.

Atmega32 past net op arduino bordje. :+
Afbeeldingslocatie: http://www.fact4ward.com/wordpress322/wp-content/uploads/2012/06/Image19.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 11:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hoewel ik Max de beste info vind geven met de foto van de 40 pins formaat oranje-sloep dipchip ben ik het eens met Sissors, ik vind die advertentie onduidelijk (en misleidend). Wie gebruikt zo'n antieke chip nog ? Niemand.
Nou ja, allebei hartelijk dank voor de uitleg. De programmer kan ik hopelijk wel toepassen en dan heb ik aan deze bestelling tenminste nog iets.
/edit:
Had zo gezien dat atmega32 oude 40pin DIP is.
Ik wist niet eens dat die bestonden, van arduino dan.
Maar achteraf, ja, ik had het kunnen zien, schakelaar en voedingjack samen zijn nog minder breed als dat hele socket.

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
De atmega32 is vrij populair onder hobbyisten hoor, net als de 644. ;)
Ook mensen in dit topic gebruiken atmega32, bijvoorbeeld mede tweaker Vuikie gebruikt atmega32 icm met arduino software. :)

En als je niet goed leest wat er staat is alles onduidelijk, ik kan het weten. :D
Staat echt heel duidelijk meerdere keren wat het is, als je niet weet wat het inhoud, en zoek het vervolgens niet op dan koop je iets wat niet is wat je denk wat het is. Ze kunnen het er nog wel 10 keer zeerzetten maar dat helpt dan ook niet.

Ik heb al tig keer gezegd dat usbasp(de programmer die je erbij kreeg, zoals ad ook vermeld) werkt met avrdude, nu en ook al tijdje terug, je leest dat ook niet of je zoekt het niet op, dus blijft dat ook onduidelijk voor je, zelfde verhaal dus als je aankoop.

Edit/
Bedoel dit niet lullig hoor, is jou vrije keuze om het op deze manier te doen. :)

Maar zou je wel helpen als je beetje beter leest en vooral het opzoeken, zet je niet zo af tegen datasheets, pak die er standaard bij, google even paar minuutjes, scan even snel wat artikelen en datasheets door, kost echt geen uren.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 12:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 12:03:
De atmega32 is vrij populair onder hobbyisten hoor, net als de 644. ;)
Ook mensen in dit topic gebruiken atmega32, bijvoorbeeld mede tweaker Vuikie gebruikt atmega32 icm met arduino software. :)
Mss dat ik dan zo'n chip ook bestel.
En als je niet goed leest wat er staat is alles onduidelijk, ik kan het weten. :D
Staat echt heel duidelijk meerdere keren wat het is, als je niet weet wat het inhoud, en zoek het vervolgens niet op dan koop je iets wat niet is wat je denk wat het is. Ze kunnen het er nog wel 10 keer zeerzetten maar dat helpt dan ook niet.
Tjonge jonge, is niet alsof ik voor 10 ruggen het schip in ben gegaan hoor.

Ik heb al tig keer gezegd dat usbasp(de programmer die je erbij kreeg, zoals ad ook vermeld) werkt met avrdude, nu en ook al tijdje terug, je leest dat ook niet of je zoekt het niet op, dus blijft dat ook onduidelijk voor je, zelfde verhaal dus als je aankoop
.
:?
Ik heb het over die programmer helemaal niet gehad, niet vandaag of gisteren in ieder geval. Sterker nog, toen wij het er wel over hadden een maand geleden daar heb ik de links nog van bewaard juist om niet opnieuw het wiel te gaan uitvinden.
Edit/
Bedoel dit niet lullig hoor, is jou vrije keuze om het op deze manier te doen. :)
Maar zou je wel helpen als je beetje beter leest en vooral het opzoeken, zet je niet zo af tegen datasheets, pak die er standaard bij, google even paar minuutjes, scan even snel wat artikelen en datasheets door, kost echt geen uren.
Ok, bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat zeg ik niet dat je programmer al had gekocht, maar we hebben het er wel uitgebreid overgehad toen je het vorige keer overwoog, ik heb hem toen al wel gekocht. :)

mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Iets verderop

Edit/
Hier waarschuw ik je ook al voor de advertenties van ebay dat je daar niet alleen op af moet gaan. :)
Nog leuke zin van jou: "Altijd makkelijk lullen als iemand enorme budgetten heeft om er maar lukraak op los te kopen"
Ik ga er dus vanuit dat je liever niet onnodig geld uitgeeft aan dingen die je niet kan gebruiken. En nu krijg ik tjonge tjonge te horen en dat niks uitmaakt dat je dingen verkeerd koopt. :D

Edit/
Je kan eens kijken of pinnen van de atmega644 hetzelfde zijn als die van de atmega32, dat is nog wel leuke chip, en niet lastig te solderen. >:)

Is volgens mijn de grootste AVR dip en is redelijk verkrijgbaar, en dan doel ik niet op zijn maat maar op het aantal pinnen en geheugen, 64KB en 40pinnen.

[ Voor 73% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 12:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 12:23:
Dat zeg ik niet dat je programmer al had gekocht, maar we hebben het er wel uitgebreid overgehad toen je het vorige keer overwoog, ik heb hem toen al wel gekocht. :)
Dat weet ik nog en die links staan in een mapje met nog een paar andere die ik vandaag wil gaan uitzoeken. Maar jij schrijft dat ik daar helemaal niet naar kijk terwijl ik geen enkele vraag over de programmer heb gesteld. Dat onderwerp staat volledig los van de 40-dip socket waarmee dit draadje begon.
Edit/
Je kan eens kijken of pinnen van de atmega644 hetzelfde zijn als die van de atmega32, dat is nog wel leuke chip, en niet lastig te solderen. >:)
Is volgens mijn de grootste AVR dip en is redelijk verkrijgbaar, en dan doel ik niet op zijn maat maar op het aantal pinnen en geheugen, 64KB en 40pinnen.
Waarom niet ? Goed idee. Is zonde om hier verder niks mee te doen, de kwaliteit is gewoon goed, netjes gesoldeerd, voelt stevig aan en als ik het niet kan toepassen kan ik er wellicht iemand anders blij mee maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/16yrXKk.jpg

zo, beginnetje gemaakt en nu de stad in Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/s/oranje.gif..

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 12:35:
[...]

Dat weet ik nog en die links staan in een mapje met nog een paar andere die ik vandaag wil gaan uitzoeken. Maar jij schrijft dat ik daar helemaal niet naar kijk terwijl ik geen enkele vraag over de programmer heb gesteld. Dat onderwerp staat volledig los van de 40-dip socket waarmee dit draadje begon.

[...]

Waarom niet ? Is zonde om hier verder niks mee te doen, de kwaliteit is gewoon goed, netjes gesoldeerd, voelt stevig aan en als ik het niet kan toepassen kan ik er wellicht iemand anders blij mee maken. ;)
Snap je even niet helemaal, wat waarom niet? :)

Ik zeg juist kijk naar atmega644 of die erop past, even de pinnen vergelijken met atmega16 of 32 en je weet het. De 644 is best een leuke chip, meer geheugen en meer pinnen dan 328p. :)

Edit/
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
"De programmer kan ik hopelijk wel toepassen en dan heb ik aan deze bestelling tenminste nog iets."

Daar reageerde ik dus op. Dat is een vraag, al sluit je hem niet af met vraagteken, in die zin vraag je je af of je de programmer kan toepassen, ja dat kan, hebben we vorige keer over gehad, je zou het dus moeten weten.

Edit/
Als ik je te hard aan pushen/stimuleren bent moet je het zeggen. :+ :P

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 12:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Waarom niet ..in de zin van 'ja, dat is een mogelijkheid'.
Sorry, ik besefte dat dat niet helemaal duidelijk overkwam, heb het ge-edit.
@Borroz, veel plezier ! :)F

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:38:
Dat mag natuurlijk, al staat het er wel heel duidelijk, ik zou niet weten hoe ze die zin nog duidelijk kunnen maken?

Wat is er er onduidelijk aan deze zin?
Moet ik dat nou echt uitleggen? Misschien deze zin eronder:
List of supported chips:
51 Series: AT89S51, AT89S52,, AT89S53, AT89S8252

•AVR Series:
ATTiny12 (L), ATTiny13 (V), ATTiny15 (L), ATTiny24 (V), ATTiny25 (V), ATTiny26 (L), ATTiny2313 (V) , ATTiny44 (V), ATTiny45 (V), ATTiny84 (V), ATTiny85 (V), AT90S2313 (L), AT90S2323 (L), AT90S2343 (L), AT90S1200 (L), AT90S8515 (L), AT90S8535 (L), ATMEGA48 (V), ATMEGA8 (L), ATMEGA88 (V), ATMEGA8515 (L), ATMEGA8535 (L), ATMEGA16 (L), ATMEGA162 (V), ATMEGA163 (L), ATMEGA164 (V), ATMEGA165 (V), ATMEGA168 (V), ATMEGA169 (V), ATMEGA169P (V), ATMEGA32 (L), ATMEGA324 (V), ATMEGA325 (V), ATMEGA3250 (V), ATMEGA329 (V), ATMEGA3290 (V), ATMEGA64 (L), ATMEGA640 (V), ATMEGA644 (V), ATMEGA645 (V), ATMEGA6450 (V), ATMEGA649 (V), ATMEGA6490 (V), ATMEGA128 (L), ATMEGA1280 (V), ATMEGA1281 (V), ATMEGA2560 (V), ATMEGA2561 (V), AT90CAN32, AT90CAN64, AT90CAN128, AT90PWM2 (B) , AT90PWM3 (B), etc.

Ja ik weet dat dat op de programmer slaat. Maar als jij dat heel duidelijk en netjes opgedeeld vindt, dan hoop ik dat ze je nooit vragen een UI te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Uit de productfoto's was in dit geval af te leiden dat je nooit zowel een atmega16 als een attiny12 in die socket zou kunnen gebruiken. En de AT90CAN en AT90PWM zijn al helemaal niet in DIP verkrijgbaar voor zover ik weet.
Voor kopers zonder kennis van de AVR series was het echter wel een beetje onduidelijk. Helaas is er op ebay een hoge correlatie tussen onduidelijke en onvolledige beschrijvingen en goedkope producten, wat bij mij meteen een belletje doet rinkelen bij zulk soort beschrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 13:39:
List of supported chips:
51 Series: AT89S51, AT89S52,, AT89S53, AT89S8252 [...] etc.
Daar ging ik dus ook de fout in en omdat ik om het schema te kunnen downloaden een wachtwoord nodig heb, ben ik nu aan het uitzoeken wat nu eigenlijk de mosi/miso etc. -pins zijn op die 10-pins adapter. Ik ben van plan dat uit te zoeken met doorfluiten en een datasheet erbij te pakken van een ATmega16/A en die er denkbeeldig op te zetten. Daarnaast maak ik gebruik van het boek Practical AVR Microcontrollers.
Nu heb ik echter tegelijkertijd deze gekregen, een 10- naar 6-adapter waar de pinnen op staan.
http://www.ebay.com/itm/3..._trksid=p3984.m1439.l2649
Dit dan ter controle en dat maakt deze puzzle iets makkelijker hopelijk. (Is me ook nog niet helemaal duidelijk waarom er 10 pins AVRISP's zijn)
/edit Ps, om dat te kunnen doen moest ik dus weten voor welke chip deze 40-pins socket is bedoeld vandaar mijn 1e vraag hierover. ;)
@Arjan, ik ken idd niet ale AVR-chips, er zijn er zoveel maar ik ben er geen buil over gevallen. Van fouten moet je leren en dit foutje kan ik me nog veroorloven. En ja, dat ik dat niet meteen zag, ok, dat is wel teleurstellend. :+
@hierna, en bedankt voor de link

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 14:48 . Reden: link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
De pinout van een 10 pin of 6 pin ISP connector is altijd hetzelfde: https://www.google.nl/sea...10+pin+AVR+ISP+programmer

edit: Toen ik vroeger veel AVR programmeerde zette ik altijd een 10 pin connector op mn printjes. Die 10 pin connectoren en bandkabel waren toen makkelijker verkrijgbaar dan de 6 pin connectoren. Ook kon je pin 3 gebruiken voor een programming LED, maar nu wordt vaak NC (not connected) aangegeven in schema's.

[ Voor 47% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 26-04-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Sissors schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 13:39:
[...]

Moet ik dat nou echt uitleggen? Misschien deze zin eronder:
List of supported chips:
51 Series: AT89S51, AT89S52,, AT89S53, AT89S8252

•AVR Series:
ATTiny12 (L), ATTiny13 (V), ATTiny15 (L), ATTiny24 (V), ATTiny25 (V), ATTiny26 (L), ATTiny2313 (V) , ATTiny44 (V), ATTiny45 (V), ATTiny84 (V), ATTiny85 (V), AT90S2313 (L), AT90S2323 (L), AT90S2343 (L), AT90S1200 (L), AT90S8515 (L), AT90S8535 (L), ATMEGA48 (V), ATMEGA8 (L), ATMEGA88 (V), ATMEGA8515 (L), ATMEGA8535 (L), ATMEGA16 (L), ATMEGA162 (V), ATMEGA163 (L), ATMEGA164 (V), ATMEGA165 (V), ATMEGA168 (V), ATMEGA169 (V), ATMEGA169P (V), ATMEGA32 (L), ATMEGA324 (V), ATMEGA325 (V), ATMEGA3250 (V), ATMEGA329 (V), ATMEGA3290 (V), ATMEGA64 (L), ATMEGA640 (V), ATMEGA644 (V), ATMEGA645 (V), ATMEGA6450 (V), ATMEGA649 (V), ATMEGA6490 (V), ATMEGA128 (L), ATMEGA1280 (V), ATMEGA1281 (V), ATMEGA2560 (V), ATMEGA2561 (V), AT90CAN32, AT90CAN64, AT90CAN128, AT90PWM2 (B) , AT90PWM3 (B), etc.

Ja ik weet dat dat op de programmer slaat. Maar als jij dat heel duidelijk en netjes opgedeeld vindt, dan hoop ik dat ze je nooit vragen een UI te maken.
Is toch duidelijk de programmer deel van de ad, staat nota bene helemaal onderaan het deel dat over de programmer gaat, verder uit elkaar kunnen ze het bijna niet zetten, dan haal je wel heel erg alles door elkaar heen!

En je had eerder al drie keer gelezen dat bordje alleen voor de atmegas16 en 32 was. in title staat duidelijk dat om twee items gaat, je verwacht dus ook twee omschrijvingen en die staan er ook netjes, ze beginnen elke deel met uitleg en daarna de support voor dat product, wou dat ze het allemaal zo zouden doen want vaak is het veel slechter.

Maar nogmaals, ga niet blind af of alleen ebay ad, anders zal je wel vaker raar staan te kijken als je je product thuis ontvangt. :D

Ik ben slecht met taal, maar kan dit prima van elkaar scheiden, hoef niet eens moeite voor te doen. En GUI ga ik niet maken voor je, want dan denk je dat knoppen onderin horen bij tekst die bij andere knoppen bovenin staat en vice versa. Dat doe je nu namelijk ook. :D :+
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 14:13:
Uit de productfoto's was in dit geval af te leiden dat je nooit zowel een atmega16 als een attiny12 in die socket zou kunnen gebruiken. En de AT90CAN en AT90PWM zijn al helemaal niet in DIP verkrijgbaar voor zover ik weet.
Voor kopers zonder kennis van de AVR series was het echter wel een beetje onduidelijk. Helaas is er op ebay een hoge correlatie tussen onduidelijke en onvolledige beschrijvingen en goedkope producten, wat bij mij meteen een belletje doet rinkelen bij zulk soort beschrijvingen.
En vergeet de Atmega128, 1280 en 2560 niet, zijn nooit in DIP uitvoering verschenen.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 15:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Alstublieft mensen, laten we hier geen strijd om voeren of het al dan niet een goede advertentie was. Mijn vraag welke chip erop moet is allang beantwoord en het blijkt evenmin geen miskoop of oplichting te zijn.
Inmiddels alles doorgefloten en in kaart gebracht en ik mis 1 socket van de 40 die nergens mee verbonden lijkt en 4 pinnetjes op de ISP-10-connecter die ook er los bij lijken te hangen. Maar dat komt waarschijnlijk nog goed als ik er wat naslagwerk bij pak.
Afbeeldingslocatie: http://imgs.inkfrog.com/pix/smoothdealer/27362_23395-A0.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 15:33 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je hebt niet alle pinnen nodig van ISP 10pin, alleen sck, miso, mosi, reset, vcc en 1 grond, alle overige gnd hoef je niet te gebruiken natuurlijk. Je hebt dus maar 6 pinnen nodig, overigens 3 grond pinnen zijn overbodig, en 1 NC.

Edit/
Plaatjes zeggen meer dan woorden. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.batsocks.co.uk/img/info_isp/ISP%2010%20way%20pinout.png

Edit/2
Hier heb je gelijk de 6pin isp indeling er ook bij.
Afbeeldingslocatie: http://www.evilmadscientist.com/images/articles/avrtargetboards_1.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 15:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Waar die 4 GND vandaan komen is uit mijn meting nog niet duidelijk :/
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/q2e4gid3p/SOCKET_40.jpg ...klik-zoom
Ik zit dus nog met 2 onbekende sockets en 4 onbekende isp-pinnen

/edit ATM16 erbij gepakt
/edit Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-bBgrNjM7tso/UFSUQcYv85I/AAAAAAAACkw/hXaOCvQvWPQ/s1600/MICRO+PIN+OPUT+copy.png

Onbekende socket links zit op GND/Resetknop, onbekende socket rechts moet op Aref maar die hebben ze op dit breakoutbordje geen eigen pin gegeven.
ISP-connector GND 8 en 10 zijn doorverbonden met GND en resetknop op bordje, GND 4 en 6 zullen dan wel op de usb-kabel zitten net als VCC pin 2 die ook nergens op het bordje fluit.
Pin 3 = NC dus dat klopt wel.
Ok, bedankt |Arjan| en Max, ik geloof dat ik er zo wel uit ben. :)

[ Voor 67% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
De rij aan de kant van de socket bevat pin 1,3,5,7 en 9. Aan de zijkant van de connector zit een driehoekje, die geeft aan waar pin 1 zich bevind. In dit geval is dat rechtsboven, dus dat driehoekje is niet heel goed te zien omdat de socket ervoor zit.
Pin 3 wordt zoals in het schema van mad_max234 staat aangegeven niet aangesloten. Dat is dus 1 onbekende
De andere pinnen van deze zijn de reset, sck en miso.
Pin 2 is de Voeding. Als de programmer voeding krijgt uit (bijvoorbeeld) de usb poort hoeft deze niet aangesloten te zijn, zolang de ground gedeeld is. Daarom is pin 2 mogelijk niet aangesloten.
Pin 4,6,8 en 10 zijn voor de ground. In de programmer zullen deze altijd met elkaar verbonden zijn. Het is daarom niet per se nodig (wel netjes) dat ze op dit bordje ook allemaal met de ground verbonden zijn.

Wat de 2 onbekende pinnen van het socket zijn kun je in de datasheet vinden (http://www.atmel.com/images/doc2503.pdf) . Pin 9 zou de reset moeten zijn en pin 32 de AREF. Pin 9 moet dus verbonden zijn met de reset knop. Pin 32 hoeft niet aangesloten te zijn, omdat de atmega ook een interne referentie heeft van 2.54V die gebruikt kan worden door de ADC. Zie pagina 201 in de datasheet.

edit: oh, ik had nog niet gezien dat je je post ge-edit had. Mooi dat je eruit bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 26-04-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:46
Iemand die hier ook met simpelmodbus werkt ? (http://code.google.com/p/simple-modbus/downloads/list)

De standaard bijgeleverde voorbeelden werken en kan zowel naar de slave communiceren als van de slave naar de master via 2 stuks max485.. Maar nergens kan ik iets vinden hoe ik nu met 10 slaves kan werken ?

Bedoeling is namelijk om met 1 master te werken waar alle knoppen op komen en die ervoor zorgt dat de 10 slaves allemaal aangestuurd gaan worden met elk een eigen slave id. En dat die slaves alles ook terug communiceren naar de master.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/29ca1qe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat pijltje had ik gevonden want hoewel er een rode draad zit is dan nog niet duidelijk of die boven of onder zit aangesloten, er moest dus wel iets van een markering zijn.
Zo'n stekker gaat er maar op 1 manier in maar ik wil een stand-alone programmeren op breadboard en daar heb geen adapter voor dus dat wordt jumpers vandaar dat ik de pin-layout wilde weten.
https://www.sparkfun.com/products/8508
Mosi/miso/sck zijn resp PB5/6/7 en dat klopt mooi met jouw post, stond nog niet in mijn tekening vermeld.
GND 4 en 6 hebben ze verzuimd te verbinden met het socketbordje en RESET zit idd met de resetknop/gnd verbonden. Van Aref (onbekende socket rechts) wist ik geen zekere reden voor waarom daar geen pin voor is, dus bedankt voor de uitleg :)

@Jan-man
Deze heb je wrs al gevonden maar meer weet ik er ook niet van
TS beweert dat het is opgelost en zo te zien was het best gecompliceerd en heb ik niet alles doorgelezen, staan iig een paar vervolg-linkjes in.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=176142.0

[ Voor 28% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Aref word wel vaker "vergeten", mini pro heeft ook geen aref pin, liep daar laatst tegenaan. Toch belangrijke pin wat mij betreft, heb hem toch soms nodig als.

Had nog even gekeken voor je, de 644p past ook op jou bordje, heeft pricies dezelfde pin layout als de atmega16 en 32.

Controleer zelf maar.
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbytronics.co.uk/image/data/arduino/sanguino/atmega644-pinout.jpg

Edit/
Als je de 644p als arduino wilt gebruiken dan kan dat, wel bekende sanguino heeft 644p. Brand die bootloader erin en je hebt je bordje omgetoverd tot een sanguino arduino met 644p. :)

http://sanguino.cc/start

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 19:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 19:27:
Als je de 644p als arduino wilt gebruiken dan kan dat, wel bekende sanguino heeft 644p. Brand die bootloader erin en je hebt je bordje omgetoverd tot een sanguino arduino met 644p. :)
http://sanguino.cc/start
Goed om te weten alvast maar zover ben ik nog niet. Zoals je zag maak ik soms een omweg, ipv eerst schema ATM16 en ISP-stekker erbij te pakken vond ik het leuker om zelf door te fluiten. Voordeel is wel dat het beter blijft hangen. Ben nu op een rijtje aan het zetten wat ik nu precies moet downloaden om de USBasp-programmer aan de praat te krijgen (en ja, dat was al eerder uitgelegd maar dat ben ik dus aan het ordenen)
Ten tweede is volgens het eerder genoemde boek AVR Programming deze opstelling nodig :
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/c95pmwi03/ISP_ATM328.jpg klik-zoom
Ik mis echter ineens XTAL 1/2 oftewel het kristal ?
Niet echt noodzakelijk als je op breadboard flasht maar een Minimum Circuit is het ook niet. Overigens zijn dit wellicht appels en peren wat ik nu aan het vergelijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het minimum circuit van de Arduino website komt vrij goed overeen met het schema uit je boek. De 10k weerstand van reset naar de voeding zit namelijk op de print van de arduino. Verder sluiten ze de AREF niet aan, dat is zoals eerder vandaag besproken niet noodzakelijk.
In dat voorbeeld van arduino was het beter geweest als ze ook een 100nF capaciteit op het breadbord gezet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 20:11:
Het minimum circuit van de Arduino website komt vrij goed overeen met het schema uit je boek.
De 10k weerstand van reset naar de voeding zit namelijk op de print van de arduino.
Verder sluiten ze de AREF niet aan, dat is zoals eerder vandaag besproken niet noodzakelijk.
In dat voorbeeld van arduino was het beter geweest als ze ook een 100nF capaciteit op het breadbord gezet hadden.
Ok, van die 10K wist ik niet, is hier ook niet zo snel terug te vinden volgens mij
http://s18.postimg.org/hhsvrwb1l/ARDUINO_V2_ret.png
Over dat minimale circuit, de ene die er meest op lijkt dus met pin 11/12/13 is echter voor bootloader.
De andere ernaast is voor uploaden sketch maar die gaat echter via RX/TX. Vandaar dat ik dacht dit zijn appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Volgens mijn zie ik op het plaatje dat kristal een eigen kristal socket heeft.

Foutje, dacht dat je het nog over je bordje had. AVR heeft een interne oscillator, kristal is optioneel, heb hier arduino printje draaien op de 8Mhz interne oscillator, is nog minimaler dan arduino voorbeeld met kristal.

Zie onderaan deze pagina, link minimal arduino zonder kristal. ;)
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard

Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Tutorial/SimpleBreadboardAVR.png

[ Voor 80% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 20:32 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 20:24:
Volgens mijn zie ik op het plaatje dat kristal een eigen kristal socket heeft.
Dat klopt Max, de 40-pin socketboard heeft z'n eigen kristal-header, maar aangezien het niet toepasbaar is voor een 328P gaat dat boardje vanaf nu de la in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Was je dat aan uitzoeken? Dacht dat je bordje aan uitpluizen was om vervolgens te gebruiken met atmega32 of zo. Iemand die beetje thuis is in AVR had je dat zo kunnen vertellen, 328p is niet pin compatibel met atmega16 en verwanten. 328p komt uit de atmega8x lijn, en die zijn niet pin compatibel met atmega16 lijn.

Atmega8x bestaat uit onder andere, atmega48, atmega88, atmega168, atmega328, die zijn pin compatibel met elkaar. Atmega8 en atmega8x zijn compatibel , rest niet met deze serie, zover ik weet. Atmega8x lijn is de opvolger van de atmega8 serie.

Edit/
Hier overzicht van atmega8 en de atmega8x lijn.
http://avrprogrammers.com/articles/AVR/atmega8-vs-atmega328

Edit/
Die 10K weerstand vind je ook niet op zulke plaatjes, die staan uiteraard in schema plaatjes.

10k pull up op reset pin. :)
Afbeeldingslocatie: http://arduino-info.wikispaces.com/file/view/arduino-duemilanove-schematic.jpg/346644654/arduino-duemilanove-schematic.jpg

Edit/3

Valt me ineens op dat RTS lijn van de FTDI chip via weerstandje zit, met die lijn kan je de arduino resetten, DTR lijn kan dat ook, maar je moet daar een 0,1uF condensator bij gebruiken anders werkt het niet, ik gebruik DTR methode nu, volgende keer de RTS maar eens testen.

Edit/
De AVCC is ook wat slordig aangesloten bij arduino duemilanove, gewoon direct aan de VCC, design note van atmel adviseert sterk om daar minimaal een LC filter op te plaatsen, dat verklaard waarom de adc van arduino vaak niet helemaal stabiel is. Ook nog het weglaten van filter condensators op de 3.3v lijn ook zo iets doms, nrf24 wilde niet eens werken direct van 3.3v lijn zonder extra condensator te plaatsen.

Is dat bij de uno eigenlijk opgelost of hebben ze dezelfde ontwerp keuzes gemaakt?

[ Voor 66% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 21:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 20:40:
Was je dat aan uitzoeken? Dacht dat je bordje aan uitpluizen was om vervolgens te gebruiken met atmega32 of zo. Iemand die beetje thuis is in AVR had je dat zo kunnen vertellen, 328p is niet pin compatibel met atmega16 en verwanten. 328p komt uit de atmega8x lijn, en die zijn niet pin compatibel met atmega16 lijn.
Ik snap dat een 40-pinner niet op een 28-pin ic compatible is. Ik was de layout aan het uitzoeken omdat bij de 10-pin ISP-header niks stond aangegeven. Via via heb ik nu met dat doormeten, en met de tekening van de atm16 dit kunnen vinden. Dat was de hele bedoeling erachter want nu weet ik ook meteen hoe de isp-stekker in elkaar zit.
Op dit moment zit ik te worstelen met de programmer, USBASP V2.0
Afbeeldingslocatie: http://d1gsvnjtkwr6dd.cloudfront.net/large/AC-PG-USBASP_LRG.jpg
Deze link heb je mij toen gegeven, waarvoor dank en aangenomen dat ik eerst de driver moet installeren heb ik dit aangeklikt :
Drivers
On Linux and MacOS X no kernel driver is needed. Windows requires a driver for USBasp:
usbasp-windriver.2011-05-28.zip (70 kB)

Ik heb windows 7 maar pc herkent de driver niet. Dus ik denk dat ik maar een andere link ga zoeken. :/

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 21:28 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
avrdude is command line programma, niet echt handig voor meeste windows gebruikers die GUI willen. Geen nood er zijn zat GUI in omloop. Ik vind de AVRDUDESS wel fijne GUI.

http://blog.zakkemble.co.uk/avrdudess-a-gui-for-avrdude/

Je moet drivers met hand installeren(meestal het geval bij vusb afgeleide producten), dus even naar map browsen(als je de drivers installeert, dus niet automatisch laten zoeken), ik heb ook win7 (64bit) en gebruik die drivers ook, de 2011-05-28 gebruik ik.

Edit/
Op USbasp moet je op zoeken, kom je veel van dit soort uitleg tegen, usbasp is vrij populair dus veel over te vinden.
http://www.hobbyking.com/...ds/790901382x365809x5.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 21:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

http://www.protostack.com...-7-and-windows-vista-x64/
Die heb ik gebruikt (net, 10 minuten geleden nog) om mijn cheapo USB ASP aan de praat te krijgen onder x64. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat zijn dezelfde drivers, kijk maar in de setup infomation file in de driver map. :)

Driver uit jou link.

[Version]
Signature = "$Windows NT$"
Class = "libusb-win32 devices"
ClassGuid = {EB781AAF-9C70-4523-A5DF-642A87ECA567}
Provider = "libusb-win32"
CatalogFile = USBasp.cat
DriverVer = 04/08/2011, 1.2.4.0

Drivers uit mijn link

[Version]
Signature = "$Windows NT$"
Class = "libusb-win32 devices"
ClassGuid = {EB781AAF-9C70-4523-A5DF-642A87ECA567}
Provider = "libusb-win32"
CatalogFile = usbasp.cat
DriverVer = 04/08/2011, 1.2.4.0

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 22:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
AlexanderB schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 21:53:
http://www.protostack.com...-7-and-windows-vista-x64/
Die heb ik gebruikt (net, 10 minuten geleden nog) om mijn cheapo USB ASP aan de praat te krijgen onder x64. :)
Dat is toevallig, ik ook want daar komt die foto vandaan.
Driver gedownload en geopend, gaat echter razendsnel maar ik krijg tenminste geen foutmelding maar ook geen wizzard te zien. Heb ze allebei geklikt, 64 en 86.
Dus tja, geen idee of dat erin zit en ik weet eigenlijk ook niet wat ik nu moet verwachten. Ik dacht aan een IDE ofzoiets.
Anyway, daarna avrdude gezipt, is echter enkel enorme berg tekst, dat ga ik vandaag niet meer redden en driver met de hand installeren heb ik nog nooit gedaan.
Maar bij jou werkt het nu en wat krijg je dan in beeld? Of moet ik nu naar de arduino-ide gaan ?

EDIT
Ik had deze link, is anders, aan jouw link heb ik wellicht meer
http://www.protostack.com/accessories/usbasp-avr-programmer

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 26-04-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Moet niet klikken op de drivers, je moet naar configuratie scherm en daar je usbasp aanklikken en dan driver installatie uitvoeren, moet dan browsen naar de map van de drivers(eerst uitpakken dus) en dan installeren.

Voer deze tutorial maar uit, zo moet het. D
http://www.hobbyking.com/...ds/790901382x365809x5.pdf

Edit/
Dat zijn wel nieuwere drivers, namelijk de 1.2.6.
De 1.2.4 doet het overigens gewoon prima, krijgt alleen extra waarschuwing of je wel zeker weet dat je ze wilt installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 22:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/F1G/DNHH/HUDMS2DA/F1GDNHHHUDMS2DA.MEDIUM.jpg

Arduino command-line tool "MiniPirate" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Combineren van advies en de links van AlexanderB en Max levert dan eindelijk dit op
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/pqci2rev1/AVRDUDESS.jpg
Ik ben echt gaar nu, wat een gedoe zeg.
laters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat is wel grappig, doet me beetje denken aan tiny basic computer van Ben heck tijdje terug, soortgelijke commands, alleen was dat geen commandline maar stand alone computer en geen arduino. :)

Weet niet of jullie Ben heck kennen, is denk ik wel wat voor sommige hier, ik kijk er ook geregeld na, vind niet alles leuk wat hij maakt, maar sommige dingen zijn best aardig, vooral afwerking van zijn projecten is meestal vrij goed.

Tiny basic computer, wie gaat er arduino variant van maken? :)
YouTube: Build a Retro Computer: BASIC 80's Pocket Computer

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 23:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijdje terug was ik bezig met zo'n 120 x 160 TFT tj3 (1.8 inch)
een BMP plaatje inlezen ( ca. 61 kb) vanaf een SD kaartje is wel te doen maar wel veel gekloot.
en ik wil dus , afhankelijk van mijn temp & baro sensor een passend achtergrond plaatje ( meestal is dat een parapluutje of donkere wolken) laten zien 8)
enfin, ik wil nu een soort 'I2C geheugen stick gaan maken, speciaal om kleine plaatjes op te slaan.
De stick klik je in je arduino toepassing, de (max 8 ) plaatjes kan ik in zo'n stick zetten dmv een standalone unit, aangestuurd door processing, dit omdat ik dit systeem ook voor andere toepassingen wil gaan gebruiken in de toekomst (menu achtergrond/dashbordachtig).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dn0eg0j.jpg
'picturestick gaat er ongeveer zo uitzien

tis maar een brainwave.. en memory was toch in de aanbieding
maar wellicht ben ik helemaal verkeerd bezig en moet ik het via SPI gaan doen.

- http://www.hobbytronics.co.uk/arduino-external-eeprom
- http://playground.arduino.cc/Code/I2CEEPROM24LC512
- http://littlebirdelectron...-and-the-i2c-bus-part-two
- http://www.instructables.com/id/Add-I2C-EEPROM-to-Arduino/
- http://forum.arduino.cc/index.php?topic=85789.0
- http://edwardmallon.wordp...or-data-to-an-i2c-eeprom/

* net een Arduino DUE 2012 R3 Board SAM3X8E 32-bit ARM Cortex-M3 'ge eBayed €14,24
toch een keer of 5 krachtiger dan een mega en dat kan soms net het verschil maken ;)

en dit is het bijbehorende shield (van 2.2 to '7 inch TFT's) voor €8,20

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb de chip van de uno afgehaald en op breadboard gezet volgens afbeelding.
Ik heb de USBASP_V2.0 programmer in een com-poort gezet.
Ik heb de arduino-ide gestart en gekozen als programmer usbasp
Er staat aparte 5V voeding op het breadboard, alles zit goed aangesloten.
Helaas, ... fail ;(

Hier staat alles zoveel mogelijk in één afbeelding gepropt. Merk op dat vakje 'seriele port' dofgrijs blijft en ik krijg de foutmelding 'com 5 not found'. Wat doe ik verkeerd ? Tnx
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/elxk6w6il/USBASP_TO_BREADBOARD.jpg klik-zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
[b][message=42142960,noline]
@Jan-man
Deze heb je wrs al gevonden maar meer weet ik er ook niet van
TS beweert dat het is opgelost en zo te zien was het best gecompliceerd en heb ik niet alles doorgelezen, staan iig een paar vervolg-linkjes in.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=176142.0
Ja die had ik ook al gevonden. Echter gaat het daar over een compiler error i.c.m. bepaalde borden naast de mega en UNO. Wordt niks over adressering gezegd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:49:
Merk op dat vakje 'seriele port' dofgrijs blijft en ik krijg de foutmelding 'com 5 not found'. Wat doe ik verkeerd
kijk is bij Computer Management / Device Manager / Ports
achter 'USB Serial Port' staat tussen haakjes de poort die gezien wordt.. die stel je vervolgens in op je arduino IDE

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j5itn1T.jpg
hier vb port 7

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:49:
Ik heb de chip van de uno afgehaald en op breadboard gezet volgens afbeelding.
Ik heb de USBASP_V2.0 programmer in een com-poort gezet.
Ik heb de arduino-ide gestart en gekozen als programmer usbasp
Er staat aparte 5V voeding op het breadboard, alles zit goed aangesloten.
Helaas, ... fail ;(

Hier staat alles zoveel mogelijk in één afbeelding gepropt. Merk op dat vakje 'seriele port' dofgrijs blijft en ik krijg de foutmelding 'com 5 not found'. Wat doe ik verkeerd ? Tnx
[afbeelding] klik-zoom

Je moet USBasp kiezen als programmer en USB kiezen als port ipv com3 of zo. ;)
USBasp is usb apparaat geen serial poort.

En je moet grond verbinden, dat kan ik niet opmaken uit je tekst of je dat ook heb gedaan?

En afbeelding die ik eerder posten over pinnen van 10pin ISP, is vanuit pinheader gezien niet vanuit de kabel, als je naar de kabel header kijken met gaten naar je toe is het dus gespiegeld.

Als je het zo als het plaatje hebt aangesloten werkt het niet met atmega328p die al ingesteld is voor 16Mhz arduino bordje. Je moet dan ook 16mhz kristal erbij zetten, want atmega in arduino is al ingesteld op externe kristal. Anders krijg je geen contact, chip loopt dan op 0Hz. :D

Edit/
Wacht even, ik zie ineens links de arduino ide in je plaatje, je probeert dus niet via arvdude maar via arduino. :)

Dan blijft alleen de kristal over, als je die erbij plaats zal het moeten werken, zie verder geen probleem. Als die het dan nog niet doet heb je iets verkeerd verbonden, rest klopt dan gewoon.

Edit/2
En wat probeer je eigenlijk te doen? Bootloader te branden of sketch uploaden?

sketch gaat niet lukken op deze manier, is daar niet voor bedoeld, moet je nog wat meer aanpassen aan IDE zelf, regeltje aanpassen in configuratie file van arduino, dat die usbasp gebruikt ipv bootloader.

Die functie die je nu instelt is voor bootloader, je kiest daar programmer en dan druk je op bootloader branden. Meer kun je daar niet mee. Die twee horen bij elkaar, "programmer" en "bootloader branden". Dat is hun enige functie.

USBasp is usb1.1 apparaat, zoeken naar com zal niks opleveren, denk meld het toch nog even voor de duidelijkheid want dat had ik hierboven doorgestreept.

edit/3
Lees dit maar eens, handig als je kleine avr wilt gebruiken met arduino software zonder bootloader, bijvoorbeeld atmega48 of attiny2313 of zo. Voeg zo ook al jaren mijn usbtinyisp programmer toe aan arduino IDE. Je moet wel steeds switchen, is of bootloader of ISP.
http://tutorial.cytron.co...ng-avr-usbasp-programmer/

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 17:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
Ja HOEFT niet perse je boards.txt aan te passen, je kan ook via een externe programmer uploaden via 'Upload using programmer' met CTRL+SHIFT+U als short cut ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xSfKB37.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Vuikie op 27-04-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat wist ik nog niet, zins welke versie is dat?
1.0.3 werkt het in ieder geval, dan heeft "programmer" dus nog een functie. :D

Edit/
Dat is nieuw menu, ik gebruik nog 1.0.3 staan geen keyboard short cuts bij, maar ctrl+shift+u werkt wel gewoon. Mijn menu is net zoals op plaatje van kitao. Maar functie werkt al wel in 1.0.3, 1.0.1 wilt niet meer opstarten, nog oudere versies heb ik niet meer in gebruik.

[ Voor 53% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 18:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
1.0.5 zie plaatje ;)

*EDIT*

Dit is een edit om een edit te editten :o

[ Voor 118% gewijzigd door Vuikie op 27-04-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
1.0.3 heeft ook al die short cut, net getest. ;)

Edit/
Denk dat wel vrij recent is toegevoegd, wellicht bij 1.0 in ieder geval vanaf 1.0.3 zit het er in. Hoef je niet meer steeds die regel aan te passen zoals dat eerst altijd moest, arduino ontwikkeling gaat traag maar wel gestaagd. :)

[ Voor 71% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 18:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Jan-man Zo te zien blijf je even zitten met je vraag; misschien kun je er beter een apart topic over openen.

Weer terug naar Usbasp
Ben al sinds de post van Borroz bezig met echt frustrerend gedoe maar geen com-port, blijft dofgrijs.
Kristal moet ik nog proberen en uploaden met programmer had ik gevonden
YouTube: USBasp upload programs to atmega328
In die video is trouwens wel de serial port aanklikbaar, is normaal gedrukt lettertype.
Deze foutmelding zit er nog in:
Binary sketch size: 1.108 bytes (of a 30.720 byte maximum)
avrdude: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
avrdude: error: programm enable: target doesn't answer. 1
avrdude: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override this check.
Wat is -F ? Geprobeerd maar dan komt er een F te staan in de sketch.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 27-04-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wanneer blijft com grijs, wanneer je de usbasp gebruikt? Of wanneer je de usb van arduino gebruikt?

edit
Je foutmelding geeft aan dat je programmer geen contact krijgt met de avr, kunnen paar dingen zijn.

verkeerd aangesloten
AVR is dood
Je hebt zelf buiten gesloten, door fuse te branden met verkeerde instellingen.
Verkeerde klok, zoals ontbreken van kristal.

-F is avrdude command, signature override, zal je niet helpen in dit geval. (arduino gebruikt ook avrdude op de achtergrond)

"
-p <partno>: This is just to tell it what microcontroller its programming. For example, if you are programming an ATtiny2313, use attiny2313 as the partnumber
-b <baudrate>: This is for overriding the serial baud rate for programmers like the STK500. Don't use this switch, the default is correct.
-B <bitrate>: This is for changing the bitrate, which is how fast the programmer talks to the chip. If your chip is being clocked very slowly you'll need to talk slowly to it to let it keep up. It'll be discussed later, for now don't use it.
-C <config-file>: The config file tells avrdude about all the different ways it can talk to the programmer. Theres a default configuration file, so lets just use that: don't use this command switch
-c <programmer>: Here is where we specify the programmer type, if you're using an STK500 use stk500, if you're using a DT006 programmer use dt006, etc.
-D: This disables erasing the chip before programming. We don't want that so don't use this command switch.
-P <port>: This is the communication port to use to talk to the programmer. It might be COM1 for serial or LPT1 for parallel or USB for, well, USB.
-F: This overrides the signature check to make sure the chip you think you're programming is. The test is strongly recommended as it tests the connection, so don't use this switch.
-e: This erases the chip, in general we don't use this because we auto-erase the flash before programming.
-U <memtype>:r|w|v:<filename>[:format]: OK this one is the important command. Its the one that actually does the programming. The <memtype> is either flash or eeprom (or hfuse, lfuse or efuse for the chip configuration fuses, but we aren't going to mess with those). the r|w|v means you can use r (read) w (write) or v (verify) as the command. The <filename> is, well, the file that you want to write to or read from. and [:format] means theres an optional format flag. We will always be using "Intel Hex" format, so use i
So, for example. If you wanted to write the file test.hex to the flash memory, you would use -U flash:w:test.hex:i. If you wanted to read the eeprom memory into the file "eedump.hex" you would use -U eeprom:r:eedump.hex:i
-n: This means you don't actually write anything, its good if you want to make sure you don't send any other commands that could damage the chip, sort of a 'safety lock'.
-V: This turns off the auto-verify when writing. We want to verify when we write to flash so don't use this.
-u: If you want to modify the fuse bits, use this switch to tell it you really mean it.
-t: This is a 'terminal' mode where you can type out commands in a row. Don't use this, it is confusing to beginners.
-E: This lists some programmer specifications, don't use it.
-v: This gives you 'verbose' output...in case you want to debug something. If you want you can use it, but in general we won't.
-q: This is the opposite of the above, makes less output. In general we won't use it but maybe after a while you wold like to.

The ones you'll use 99% of the time are highlighted in red. Let's review them in more detail"

[ Voor 138% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 19:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Er zou altijd een com poort zichtbaar moeten zijn, ook als je de USBasp kiest als programmer. Mits er uiteraard com poorten beschikbaar zijn op je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vuikie schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:26:
Er zou altijd een com poort zichtbaar moeten zijn, ook als je de USBasp kiest als programmer. Mits er uiteraard com poorten beschikbaar zijn op je systeem.
en dan komen we weer uit bij mijn simpele check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Vuikie schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:26:
Er is geen com beschikbaar bij meeste pc/laptops, is zeer zeldzaam geworden. Als alleen de usbasp erin zit dan zie je niks, daar doelde ik dus op. ;)

Edit/
Als je arduino er ook naast bij insteekt zal je wel 1 com zien, die van de arduino, maar zit die er niet in, dan zie je met alleen usbasp niks want dat is USB apparaat.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 20:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Alles afgebroken en opnieuw.
Eerst stand-alone, ging goed
Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Main/arduinobb_12.jpg
Vervolgens uno-sketch naar breadboard, ging ook goed
Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Tutorial/ArduinoUSBSerialSimple.png
Opmerking, daar moest ik wel Nano W/At328 voor kiezen want daarmee had ik vanmorgen al de bootloader in een verse chip gezet.
Verolgens programmer geplaatst, miso/mosi/sck/reset/5v/gnd aangesloten, blink in ide gezet maar dan op pin 8, com 9 op nano/328 en uploaden met programmer
Bingo ! geen fail oOo
Lag echt aan dat kristal. (en gisteren zei ik nog: waar is dat kristal gebleven in die tekening !!! }:| )
T'is dat Max er weer over begon anders had ik vandaag niet gevonden denk ik.
Krijg nog wel een error maar zoals te zien was in die video mag die genegeerd worden :)
Binary sketch size: 1.084 bytes (of a 30.720 byte maximum)
avrdude: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
En iedereen bedankt voor de hulp weer, tof d:)b
Ps, serial port blijft dofgrijs.

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 27-04-2014 20:34 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:08:
Er is geen com beschikbaar bij meeste pc/laptops, is zeer zeldzaam geworden. Als alleen de usbasp erin zit dan zie je niks, daar doelde ik dus op. ;)
Edit/
Als je arduino er ook naast bij insteekt zal je wel 1 com zien, die van de arduino, maar zit die er niet in, dan zie je met alleen usbasp niks want dat is USB apparaat.
Precies. Wat Borroz voorstelde - zeer goed bedoeld natuurlijk en heb er van geleerd - was meer een kip en ei kwestie op mijn lap.
Ik zie pas een compoort in device manager als er iets op aangesloten zit. Dat kan ik dan veranderen, zo heb ik de uno verandert van 9 naar 5. (waar overigens niks aan mankeert, de uno is 'serial port' wel aanklikbaar.
Met de usbasp zie ik geen compoort dus kan ik ook niks veranderen. Heb echt van alles geprobeerd, via devices and printers rechts klikken zag ik enkel hub#0001 en port#0001 maar viel niet te wijzigen. En achteraf lag het daar dus ook niet aan.
Ps, vandaag dus ook driver verwijderd en teruggezet volgens deze : http://www.protostack.com...AC-PG-USBASP-UG-V2.0).pdf
Onderaan staat als ik me niet vergis hoe je evt met de programmer avrdude kan gebruiken, foto lijkt hierop
Afbeeldingslocatie: http://paramountmechatronics.files.wordpress.com/2012/11/arduinoisp-command-prompt.jpeg
Is echter boven mijn pet en zoals ik dudess de beginpagina heb gezien zal ik daar voorlopig ook niks mee kunnen
Afbeeldingslocatie: http://dereenigne.org/wp-content/uploads/usbasp.png
Vandaar dat ik meteen van arduino IDE naar micro wilde schrijven.
Fotootje hoe het nu zit, 1x GND bleek voldoende.
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/i0m7nsq11/USBASP_BREADBOARD_001.jpg
Verloopstukje 10 naar 6 paste niet, was male-male :F

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 27-04-2014 21:46 . Reden: Ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:52:
[...]

Met de usbasp zie ik geen compoort dus kan ik ook niks veranderen. Heb echt van alles geprobeerd, via devices and printers rechts klikken zag ik enkel hub#0001 en port#0001 maar viel niet te wijzigen. En achteraf lag het daar dus ook niet aan.
USBasp heeft geen com poort, is native USB apparaat, zal zich nooit voordoen als COM poort.

hub#0001 en port#0001
Dit is je USB hub(interne in je pc) en USB port, heeft niks met com port te maken. :)

Even wat anders. Ik heb me net rot lopen zoeken naar oorzaak, mijn 1117 ontplofte steeds, nam ook de atmega mee, heb heel stip met 3.3v 11117 die binnen seconen poef zeggen als je ze aansluit, heb nu maar even 5v 1117 erop gezet. Opdruk is ook wat anders dan mijn vorige strip. Denk dat ik fake heb of het zijn afgekeurde.

Komen van ebay verkoper waar ik ze al vaker heb besteld, had 3.3v besteld en 5v, de 5v doen het wel en 3.3v niet.

Heb nu 6 geprobeerd en allemaal knallen ze gelijk, ga maar vanuit dat overige 4 ook knallen. :(

Edit/
Een male to male verloop gaat tussen 10pin isp kabel en 6pin isp kabel. Maar als je geen 6pin isp kabel hebt kan in het verloopje ook gewoon jumper wires inprikken natuurlijk.

Dacht dat je deze had gekocht? Die gaat gewoon aan einde van 10pin kabel, die is male to female.
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item48535354c2

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2014 23:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Jan-man schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:51:
Ja die had ik ook al gevonden. Echter gaat het daar over een compiler error i.c.m. bepaalde borden naast de mega en UNO. Wordt niks over adressering gezegd helaas.
Ok, dat kan, ik heb geen max485 en daarom niet alles gelezen uit dat 8-pagina artikel. Vind het wel leuk om mee te zoeken want dit is toch iets nieuws voor mij. Ik heb even rondgekeken met "simple modbus max485 addressing multiple arduinos" maar dan ook op afbeeldingen en video's en kwam dit plaatje tegen :
Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/pT2owWZnEXU/0.jpg
Blijkt bij deze uitgebreide site te horen : http://www.digplanet.com/wiki/RS-485 met deze video YouTube: Arduino talks each other using RS485 Protocol
Zoals zo vaker is dit een video zonder toelichting eronder maar hopelijk spreken de beelden voor zich, ik heb de 10 minuten niet uitgekeken.
Evt andere links
http://www.codeproject.co...ocol-in-C-NET#_articleTop
http://arduino-info.wikispaces.com/RS485-Modules
http://www.biemmeitalia.n...duino-using-modbus-rs485/
http://electronics.stacke...5-doesnt-get-any-response
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=132177.0#top
http://arduino-experience...modbus-slave-example.html
In hoeverre je hier wat aan hebt en of je ze zelf al had bekeken kan ik niet beoordelen maar dat waren de paar hoofdpuntjes die mij opvielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Simple mod bus is dat niet gewoon i2c(TWI in geval van atmel, is hetzelfde maar de naam i2c mag niet gebruikt worden van philips)? Kom soms SMbus tegen bij i2c modules van datasheets.

Als dat het geval is kan ik je wel helpen denk ik, op i2c(twi)heb ik afgelopen dagen behoorlijk wat op zitten studeren. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* verplaatst

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:29:
USBasp heeft geen com poort, is native USB apparaat, zal zich nooit voordoen als COM poort.
hub#0001 en port#0001 Dit is je USB hub(interne in je pc) en USB port, heeft niks met com port te maken. :)
Tja, ik dacht, en zeker na de gekregen tip, dat dit toch echt een compoort was aangezien die in een usb-stekker wordt geprikt.
Even wat anders. Ik heb me net rot lopen zoeken naar oorzaak, mijn 1117 ontplofte steeds, nam ook de atmega mee.
Zijn dat deze ? http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item417060fd4b
Mag 0.8A doorheen zeggen ze maar nu is je atmega dus ook gesloopt ? Lekker dan :|
Een male to male verloop gaat tussen 10pin isp kabel en 6pin isp kabel. Maar als je geen 6pin isp kabel hebt kan in het verloopje ook gewoon jumper wires inprikken natuurlijk.
Dacht dat je deze had gekocht? Die gaat gewoon aan einde van 10pin kabel, die is male to female.
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item48535354c2
Zit nu ook met jumpers en ja dat is m. Samen met deze http://www.ebay.com/itm/A...4479529057&_qi=RTM1562572 .
Ik dacht die kan ik op elkaar aansluiten dan heb ik 10 naar 6 maar helaas, dat ging niet. Ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom ze 10-pin uitvoering hebben, zal wel voor toekomstige uitbreiding zijn.
Simple mod bus is dat niet gewoon i2c(TWI in geval van atmel, is hetzelfde maar de naam i2c mag niet gebruikt worden van philips)? Kom soms SMbus tegen bij i2c modules van datasheets.
Is meer iets voor Jan-man om op in te gaan maar dit kwam ik zoal tegen, gaat via RX,TX
http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Work .Ik heb die vorige foto even opgeblazen, dan is het beter te zien
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/ahlvvpntt/MODBUS.jpg klik-zoom
Cijfertjes zijn slecht te lezen maar het blokje wat er naast hangt is volgens mij een max458. Iedere uno zit daaraan vast met rx,tx en een ground of adres lijn, dat weet ik niet zeker.
Hier meer over de werking: http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Work

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 28-04-2014 12:39 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:35:
[...]

Tja, ik dacht, en zeker na de gekregen tip, dat dit toch echt een compoort was aangezien die in een usb-stekker wordt geprikt.
Vergeet dat maar helemaal, helemaal fout, is fysiek niet mogelijk, firmware in usbasp is geen usb->serial. Is niet eens een CDC classes usb device(wat usb->serial is), is echt onmogelijk! Zijn twee totaal andere apparaten werken anders, zitten in andere usb classes, etc.
Zit nu ook met jumpers en ja dat is m. Samen met deze http://www.ebay.com/itm/A...4479529057&_qi=RTM1562572 .
Ik dacht die kan ik op elkaar aansluiten dan heb ik 10 naar 6 maar helaas, dat ging niet. Ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom ze 10-pin uitvoering hebben, zal wel voor toekomstige uitbreiding zijn.
Als die het is dan moet die aan einde van 10pin kabel, dan kan je de kabel op 6pin isp header steken.
Zijn dat deze ? http://www.ebay.com/itm/D...0&hash=item417060fd4b
Mag 0.8A doorheen zeggen ze maar nu is je atmega dus ook gesloopt ? Lekker dan :|
Zijn voltage regulators, koop ze gewoon los en niet op printje. (Willekeurige ebay link, niet van de verkoper waar ik ze koop)
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3f32a54453

Ja meerdere atmega's, ach zijn maar 88pa's van 1.50 euro, heb nog heel doosje van vol. :D
dat is niet het erge, maar tijd die je eraan kwijt bent, desolderen van smd atmega zonder hete lucht is niet mijn favoriete bezigheid. Snij alle pootjes door met mesje, maar kan er weer niet goed bij door de overige componenten, moet zeer oppassen dan je geen baan doorsnijd of pad los trekt, want dan moet je die ook weer fixen.
Is meer iets voor Jan-man om op in te gaan maar dit kwam ik zoal tegen, gaat via RX,TX
http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Work .Ik heb die vorige foto even opgeblazen, dan is het beter te zien
[afbeelding] klik-zoom
Cijfertjes zijn slecht te lezen maar het blokje wat er naast hangt is volgens mij een max458. Iedere uno zit daaraan vast met rx,tx en een ground of adres lijn, dat weet ik niet zeker.
Hier meer over de werking: http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Work
Ik had het protocol er al bij gepakt is inderdaad niet wat ik dacht wat het was, is gewoon serial protocol die je met usart kan nadoen, uiteraard hoop software verwerkingen erbij om protocol te verwerken. Heel anders dus dan i2c/SMbus. SMbus staat niet voor simple mod bus, maar voor System Management Bus. Was even op verkeerde been gebracht door slave en adressen en zo, en dan lijkt de naam er ook nog op. :+

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 28-04-2014 13:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:21:
Firmware in usbasp is geen usb->serial. Is niet eens een CDC classes usb device(wat usb->serial is)
Ok, al zegt t me weinig, dan weet ik tenminste waar ik op kan zoeken. Tnx
Als die het is dan moet die aan einde van 10pin kabel, dan kan je de kabel op 6pin isp header steken.
Nu je het zegt, er zat idd nog een kabel bij, helemaal vergeten. Ik zat zelfs al aan een verlengkabel voor de usb te denken.
Ik had het protocol er al bij gepakt is inderdaad niet wat ik dacht wat het was, is gewoon serial protocol die je met usart kan nadoen, uiteraard hoop software verwerkingen erbij om protocol te verwerken. Heel anders dus dan i2c/SMbus. SMbus staat niet voor simple mod bus, maar voor System Management Bus. Was even op verkeerde been gebracht door slave en adressen en zo, en dan lijkt de naam er ook nog op. :+
Ik heb toch maar even die video uitgekeken, geeft beter beeld als op die foto, zie hieronder
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/cawp108cl/MODBUS2.jpg klik
Blijkt met een MAX487 te zijn maar volgens de sheet heeft die dezelfde pinnen als de 485 die Jan-man toepast. Die video-maker heeft trouwens leuk programma, ISIS-Professional.
Afbeeldingslocatie: http://images.comunidades.net/mut/mutcom/proteus.jpg
Misschien wat voor jou, kan je pcb's mee maken zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zal eens bekijken, maar denk dat mijn voorkeur toch blijft liggen bij eagle, is vaak het handigste, ook als je printjes gaat bestellen hebben ze meestal eagle design rules files die je in eagle kan inladen je je ontwerp kan nakijken op hun voorwaarde, zoals vrij ruimtes, minimale baanbreedte, etc.

Ook zijn er vaak eagle files beschikbaar met juiste instellingen om de gerber files(file type dat ze accepteren voor de verwerking) te genereren. Mag namelijk niks fout gaan in omzetten, als je layer verkeerd zet zal die niet verwerkt worden of verkeerd, heb je ineens slikscreen layer(opdruk op de PCB) als koperlaag of zo.

Maar ga het wel even bekijken, bedankt. :)

Edit/
@Jan-man
Wat wil je eigenlijk maken? Waarom deze keuze?
Als het bedoeld is om aan te haken aan bestaand netwerk of als je gewoon wat wilt spelen met deze standaard, dan snap ik je keuze. Als er geen specifieke rede is, dan kan je beter andere communicatie protocol gebruiken om netwerkje op te zetten, atmega heeft interne al verschijnende hardware modules aanboort. Dat is namelijk nog goedkoper en makkelijker.

i2c, 1-wire netwerkje zijn zeer simpel met arduino libs op te zetten, kost je verder geen extra hardware, i2c kan tot 128 verschillende adressen aan, 1-wire heeft geen officieel limit(hangt af van verschillende factoren), zolang circuit ontwerp het toelaat kan je er net zoveel aanhangen als je kan.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 28-04-2014 14:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:17

ResuCigam

BOFH

Een vraagje aan de wat meer technisch onderlegde bezoekers hier, ik moet een volume regeling maken met arduino + (P)IR. Ik neem aan dat ik dat het beste kan doen voor het signaal de versterker ingaat of kan het net zo makkelijk bij de speaker uitgangen? En gebruik ik hier nu een potentiometer of een rheostaat voor? (jaja ik lees mee:)) Ik heb hier nul ervaring mee dus alle tips zijn welkom!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nog even korte reactie als je toch Isis gaat bekijken hoewel enigzins offtopic
http://www.youspice.com/ys/ltspicevideotutorials.3sp
Onder Documentation klik Proteus, daarin zit Isis prof. LTspice kan je daarin exporteren zoiets las ik net.
@ResuCigam
Is het uitgangssignaal van een PIR niet gewoon óf Hoog óf Laag ? Daar kan je dan verder weinig mee op een speaker tenzij je met dat signaal een subroutine aanroept zoals wel gebruikt wordt met een piezo.
Edit, volgende afbeelding geeft je alle info die je daar voor nodig hebt als je dat wil toepassen
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/b1b07qlld/CRICKET_PIR.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door kitao op 28-04-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

kitao schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:02:
@ResuCigam
Is het uitgangssignaal van een PIR niet gewoon óf Hoog óf Laag ? Daar kan je dan verder weinig mee op een speaker tenzij je met dat signaal een subroutine aanroept zoals wel gebruikt wordt met een piezo.
Bedankt, maar het gaat niet om de PIR, dat lukt me wel. Maar hoe en waarmee kan ik het beste audio volume wijzigen. Voor of na de versterker en met een pot of een reostaat. En zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sorry, maar dat gedeelte uit het boek uit de afbeelding gaat helemaal niet over een Pir. Ja, gedeeltelijk maar daar kan je net zo goed een aan/uit knop voor pakken. De rest gaat over toonhoogtes sturen naar een piezo, of een 8Ohm speakertje.
Over je andere vraag, bij mijn zelfgebouwde receiver zit een voorversterker met een log.-pot voor volume
Die gaat naar de eindversterker en vandaar naar de speakers 80Watt.
Misschien zijn er digitale logpots maar met een lineaire lukt het ook.

edit; DS1882 Dual Log Audio Digital Potentiometer http://www.maximintegrated.com/datasheet/index.mvp/id/5006
en wat algemener http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/1828
In principe zou dus van een bestaande versterker de volumeknop hiermee moeten kunnen vervangen worden en dan aansturen met een micro. Maar heb het verder niet gelezen en ik weet niet precies wat jouw geplande opzet gaat worden ?

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 28-04-2014 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Watvoor versterer is het dat die zelf geen volumeregeling heeft dan? Als het zo'n autoversterker is zou ik aan de ingang regelen, dat is althans gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@mcDavid
Het is een beetje bij elkaar geraapt rommeltje. De versterker is Velleman K4003, de preamp is K8084, de trafo is 2x12Vac, de radio is een ebay RDA5807 met een HD44780 2x16 display en de boxen zijn van Magnat.
Radio met display zitten op een stand-alone atm328 en die kan ik regelen (freq en volume) met een apc220 vanaf mijn lap en het uitgangssignaal daarvan gaat naar de preamp. Maar de preamp heeft ook zelf log.pot voor volume. Toevallig bleek die van de week stuk te zijn dus die ga ik nu repareren (of een nieuwe bestellen)
Hier een fotootje
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/456lnpec1/FM_APC_DIPSWITCH_005.jpg ......Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/oea8pr0t9/FM_Ampl_002.jpg
Foto rechts: Linksonder versterker, midden trafo, rechts pre-amp met volume/bass/treble, boven 5V voeding met apc220 gestuurde arduino-radio.
Edit: Je hebt dus gelijk, als de radio bij staat kan aan de ingang worden geregeld maar zet ik er een cd-speler op dan moet ik lokaal bij de pre-amp volume regelen

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 28-04-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Ik heb het simpel modbus protocol opgelost :) Bleek nog een nieuwere versie te zijn.

https://drive.google.com/...B286tJkafVSENVcU1RQVBfSzg

Hierin kun je gewoon aangeven welk id de slaves krijgen.

Kan nu dus full duplex communiceren met 2 draadjes over de max485!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Maar ben wel nieuwsgierig geworden waarvoor je het gaat gebruiken? :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

mcDavid schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:32:
Watvoor versterer is het dat die zelf geen volumeregeling heeft dan? Als het zo'n autoversterker is zou ik aan de ingang regelen, dat is althans gebruikelijk.
k wil het volume van een (museum)installatie aanpassen indien er iemand in de buurt is. Ik snap hoe een PIR werkt maar ik weet niet welke digitale pot. of reo ik waar moet gebruiken(aantal Ohm aan ingang/uitgang bv). En of er misschien andere componenten nodig zijn voor een smooth volume control.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Wat dacht je van een pir om te detecteren of er iemand binnenwandelt en een ir-led als afstandsbediening om het volume terug te draaien ? Kan op 1 uno gezet worden.
Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling
Groot voordeel, je hoeft aan de installatie niks te veranderen, mits die een afstandsbediening heeft

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 28-04-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 21:55
Rare vraag met wat kun je een potmeter vervangen? Iets digitaals bedoel ik uiteraard.

Bv schema waar een potmeter 220v lichtsterkte regelt

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 19-10 15:55
Bedoel je zoiets als PWM?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Icekiller2k6 schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:53:
Rare vraag met wat kun je een potmeter vervangen? Iets digitaals bedoel ik uiteraard.

Digitale potmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hm ok dus bv de MCP4161

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Achteraf denk ik dat dit beter zal werken als mijn voorstel om het via een afstandsbediening te regelen. We kennen allemaal wel het verschijnsel dat dat soms een stapje overslaat en hoe laat je de micro bijhouden op welk nivo het volume staat ? Dat wordt misschien lastig dus een dpm is dan beter geschikt.
Nu zou het voor een evt. ontwerp van zoiets wel helpen als ResuCigam met meer info kwam over welke versterker het gaat met liefst een schema erbij, maar ook zonder dat zijn er algemeenheden te bepalen.
Op 20 april merkte ik dat mijn log pot rammelt. Ik heb deze gisteren (mede vanwege dit topic) doorgemeten en losgehaald en daarom het schema erbij gepakt. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/x09qo6gtx/K8084.jpg klik-zoom
Zoals mcDavid al opmerkte wordt er aan de ingang van de versterker (opamp IC1) het volume geregeld. Ná de versterker volume regelen - dus tussen versterker en speakers - ben ik nog niet tegengekomen maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, ik weet dat niet.
Te zien op de afbeelding is dat de linkse en rechtse trap identiek zijn en dat er een stereo log 50K pot wordt gebruikt. Na doormeten bleek deze pot soms ineens naar 80 of zelfs 95K door te schieten dus ik heb deze nieuwe besteld in de hoop dat dat de oorzaak is van de storing.
Een rheostaat zou ik niet toepassen, als de sleper van de pot is teruggedraaid maakt dit contact met GND, bij een rheo weet ik dat niet. Bovendien, als er een pot inzit zou ik die ook vervangen met een andere pot, dus vandaar nogmaals, het zou helpen als hier wat meer info wordt gegeven. :)
Lang verhaal kort, op de drie aansluitpunten waar nu de volumepot zit, zou in theorie een dpm op kunnen worden aangesloten dat met een uC wordt aangestuurd met als bijkomend voordeel dat de positie daarvan beter is bij te houden als met een afstandsbestuurde regeling. En op de vraag welke weerstand de dpm zou moeten hebben, zie het schema van je versterker. Kan ook zijn dat bij een moderne versterker dat er al inzit, dan weet ik even geen oplossingsvoorstel om dat te tweaken.
Bron:
http://www.vellemanusa.co...bly_manual_k4003_rev1.pdf
http://www.velleman.eu/do...assembly_manual_k8084.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

220v regelen doe je met een fase-aansnijding. Maar dat werkt niet voor alle soorten lampen :)

Of bedoel je dat je een bestaand circuit hebt waar je alleen de potmeter wilt vervangen voor een chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Wie vroeg dat eigenlijk of mis ik iets ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

@kitao: Ik wil helemaal niet aan versterkers knutselen :) Ik wil de line ingang qua volume kunnen regelen, dus in het draadje ervoor. Ik heb zelf al zoiets gevonden: PT2257 maar ik weet niet of dit overkill is en of een simpele (digitale) potmeter misschien al voldoende is. Ook weet ik niet of zo'n line ingang een hoge of lage impendantie heeft en of ik dus een 100 Ohm, een 1k Ohm of nog hogere potmeter nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh daar zijn hele mooie chipjes voor, de PGA2311 (uit mijn hoofd) is daar super voor :) Speciaal voor volume-regelingen.

http://www.ti.com/lit/ds/sbos218a/sbos218a.pdf

(het is een hele reeks, dus check even welke het beste is voor jouw doel)

[ Voor 34% gewijzigd door sebastius op 29-04-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
kitao schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:07:
[...]

Wie vroeg dat eigenlijk of mis ik iets ? :?
half interesse voor mezelf en half voor speaker topic :)

Arduino schematjes:
http://www.pinterest.com/pighixxx/pins/
http://pighixxx.tumblr.com/
zeer handig :)
bv:
http://media-cache-ec0.pi...801b4a8d037c15df3cd74.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-04-2014 09:19 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 96 Laatste