Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-10 08:54
Dan ga ik dit bestellen voor mijn projectje:

- starters kit: http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item23314e9942
- bewegings sensor: http://www.ebay.com/itm/P...ol_ET&hash=item3a8baf985b

En dan moet ik nog een zender hebben naar mijn kaku systeem, weet alleen niet wat voor zender, even opzoeken als ik thuis ben :)

onderschrift :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 16:44
@kitao: 360 graden is 0 graden ;) Waarom je z pak 'em beet 180 graden verschuift durf ik je niet te zeggen. Maar je moet hem wel opnieuw calibreren omdat je nu de elektromagnetiche invloed van je apc zender hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-10 13:34
Bravo51 schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:42:
@kitao: 360 graden is 0 graden ;)
Dank je en hoewel ik een stuk ouder ben als jij ben ik niet in de oertijd geboren. Of maak ik een erg a-technische indruk op je ? :+
Overigens had ik dat al afgerond tot 0 zoals opgemerkt
Waarom je z pak 'em beet 180 graden verschuift durf ik je niet te zeggen. Maar je moet hem wel opnieuw calibreren omdat je nu de elektromagnetiche invloed van je apc zender hebt.
Kijk, daar had ik niet aan gedacht. Op zich ben ik niet ontevreden met de verkregen waarde 0,0,180.
Wellicht nog even uitzoeken of het beter uitkomt om de x,y,z pinnetjes te verwisselen maar ben ook bezig met wat schilderwerk en dat gaat niet goed samen. :P
Het calibreren gaat in het programma als volgt:
C++:
1
2
3
4
5
//The minimum and maximum values that came from
//the accelerometer while standing still
//You very well may need to change these
int minVal = 275;
int maxVal = 395;

http://bildr.org/2011/04/...with-the-adxl335-arduino/
Of had jij iets anders in gedachten ? Kan hoor, er zit ook een selftest-pin op maar die heb ik niet geprobeerd en nog weinig over gelezen.

@ProAce
Over de zender, in de link die ik vorige keer gaf wordt een 433Mhz gebruikt. Mijn apc220 zit ook op die frequentie maar dat setje is 2.5x zo duur. Op zich is dat niet zo'n probleem natuurlijk misschien maar loopt wel in de papieren als je meerdere ontvangers wilt plaatsen.
http://www.engineerathome...o+en+klik+aan+klik+uit/10
http://www.conrad.nl/ce/n...campaign=166701&insert=9J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 16:44
kitao schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:36:
[...]

Dank je en hoewel ik een stuk ouder ben als jij ben ik niet in de oertijd geboren. Of maak ik een erg a-technische indruk op je ? :+
Overigens had ik dat al afgerond tot 0 zoals opgemerkt
Mijn verontschuldiging, ik heb slecht gelezen. Ik had alleen naar de afbeeldingen gekeken.

Om hem opnieuw te calibreren, kun je je patronen nog maals aflopen, maar dan met de apc in gebruik. Dan zou je de waardes moeten kunnen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Al goed, ik werd er niet boos om 8)
Dobbelsteen frame is inmiddels klaar, ik kwam een appelkistje tegen en dat bewerkt makkelijker als blik en geeft me ook meer ruimte. Handboortje 3-4mm was voldoende.
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/ax13leqot/Dobmand_004.jpg
Zit natuurlijk niet met elastiek vast, dat is enkel om het zendertje wat meer ondersteuning te geven en het andere elastiek is om op zelfde hoogte te blijven. Aan de achterkant is dat beter te zien, 4 pootjes gemaakt om in balans te blijven.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/ltijiku8n/Dobmand_008.jpg
klik- zoom
Nu nog programmeren maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
Stel, 6 ligt boven dan staat kistje in normale positie en je krijgt als waardes omstreeks 355, 10, 186
Dan kun je voor x schrijven
IF 350 < X <= 360 OR 0 <= X <= 10 THEN A = 0
Zelfde doen met Y en Z, en dan er van maken bijvoorbeeld B=0 en C=180
Dan :
IF A=0 AND B=0 AND C=180
SERIAL.PRINT "U heeft een 6 geworpen"
Maar zoals je terecht opmerkte moet ik dan eerst alle waardes verzamelen en in kaart zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R6lvC80.jpg

vandaag de mini RTC in combinatie met 2.2 TFT beetje getest 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hmm, waar woon jij, in New York ? (12:34)
Nummer 3 is een pro mini, gele ring is de RTC en naast dat kwartje een breadboardvoeding ?
Ligt gevaarlijk bij de rand Borroz. Ik liet net ook de apc met usb-connector vallen en ik heb gehoord dat zo'n kristal dat niet leuk vind maar gelukkig doet die het nog.
Ik heb trouwens ook zo'n tft maar zit nog te wachten op een trafo (levelconverter, haha) Mooi beeld hoor in kleur.
Kun je het beeld ook in de lengte zetten ipv zoals nu in de breedte?

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 21-04-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lag daar alleen ff voor de foto.. beter licht 8)
hele spul draait op 3V3 breadboard gedurende test.. straks natuurlijk op lipo
gele ring is RTC batterijtje.
ja je kan het display ook 'draaien' met tft.setRotation(rotation) waarbij 'rotation een getal van 0 tot 3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Bah, ik krijg met m'n 2.*" touch dus niets anders dan een wit beeld (maw, alleen 't backlight gaat aan). 't is een ILI9325 en ik heb em ondertussen al op tig manieren aangesloten. Wel alleen nog maar op 3.3v alhoewel de backlight naar verluidt ook op 5v zou werken.

'T display komt van Alice en aangezien er op die shop op eBay meer elecfreaks spul word verkocht ga ik er vanuit dat het de Elecfreaks TFT01_28 is, op basis van de ILI9325 dus. link naar elecfreaks wiki

De enigste echte tutorial die ik tot nu toe heb kunnen vinden is van Tronixstuff maar die heeft 't volgens mij over een oudere of iig een pcb met een lichtelijk andere layout. Hij raadt als aansluiting aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DB0 to DB7 > Arduino D0 to D7 respectively
RD > 3.3 V
RSET > A2
CS > A3
RW > A4
RS > A5
backlight 5V > 5V
backlight GND > GND

Ook heel leuk dat de VCC niet in z'n lijstje voorkomt maar goed :+

Met die pinout krijg ik dus geen output. Slechts de backlight is aan maar dat mag geen wonder heten aangezien 't leds zijn met een kathode en anode aangesloten.

De library die ik gebruik is UTFT van Henning Karlsen (link) en daar zitten ook weer een paar pdfs tegen met wat info en connectie schema's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
LCD => Arduino
DB0-7 => D8-15 (D14 = A4, D15 = A5)
DB8-15 => D0-7
RS => 19
WR => 18
CS => 17
RSET => 16
RD must be pulled high (3.3v) <= die zit dus gewoon op vcc

Maar ook daar krijg ik dus geen beeld mee. Heeft iemand mss ervaring met ILI9325 schermpjes of parallelle schermen uberhaupt? Ik zie 't op dit uur even niet meer :x

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al is aan een shield gedacht ?

Afbeeldingslocatie: http://www.sainsmart.com/zen/albums/SKU/20/20-011/20-011-978/trade_spotting/01.JPG

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 04:36:
'T display komt van Alice en aangezien er op die shop op eBay meer elecfreaks spul word verkocht ga ik er vanuit dat het de Elecfreaks TFT01_28 is, op basis van de ILI9325 dus. link naar elecfreaks wiki
Misschien klopt die aanname niet ? Heb je een link naar dat ebay-artikel, soms is het namelijk zo dat de ene verkoper voor artikel X geen beschrijving geeft en andere verkoper met zelfde artikel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Een shield vind ik bij een parallel scherm onnodig persoonlijk. Sterker nog, als 't even kan vermijd ik shields in z'n geheel 't liefst. Het is leuk om op die manier snel iets werkend te krijgen maar dat is niet m'n doel. Als iets niet werk wil ik weten waarom 't niet werkt en niet gewoon naar een alternatief grijpen. Dat is zoiets als je auto vervangen als de banden lek zijn :z
kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:06:
[...]

Misschien klopt die aanname niet ? Heb je een link naar dat ebay-artikel, soms is het namelijk zo dat de ene verkoper voor artikel X geen beschrijving geeft en andere verkoper met zelfde artikel wel.
Ik ga er vanuit dat die aanname klopt. Maar vooruit, de link:
2.8 inch 1.8" TFT LCD module Display ILI9325 with touch panel SD card 240x320

Een ILI9325, volgens de datasheets in zowel 8 als 16bits te gebruiken.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:55:
[...]

Dat is zoiets als je auto vervangen als de banden lek zijn :z
niet de auto vervangen, maar de banden oppompen met het juiste ventieltverloopplugje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:02:
[...]

niet de auto vervangen, maar de banden oppompen met het juiste ventieltverloopplugje :'(
True, maar mijn ventielverloopplugje is flexibel en past op elk display, aan verloopplug met de verkeerde aansluiting (pinout, 8/16bit etc.) heb je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een ILI9325, volgens de datasheets in zowel 8 als 16 bits te gebruiken.
Zelf heb ik er geen ervaring mee en meer tips als dit kon ik je niet geven maar ik kijk met plezier even rond of ik iets tegenkom. Ben toch klaar met de dobbelsteen, programma zit erin. Gaat te ver om zoiets specifieks waar toch niemand wat aan heeft hiervan de code te dumpen maar in deze afbeelding zijn de hoofdpunten samengevat
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/mpm1ysx2t/DOBBELSTEEN_BILDR.jpg klik- zoom
Mijn oefen-uurtje programmeren zit er weer op voor vandaag en hiermee is het projectje afgesloten.
Next ! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dXeL4AT.jpg

solarcharger --> lipo
net usb adapter --> lipocharger-->lipo --> 5V mbv 'mobile booster' printje

in de toekomst moet alles op 1 universeelprintje (wordt aan gewerkt 8) )
input : solar/net adapter/opc usb/autoaansteker
output : protected lipo charger / 5 V / 3v3/ ledjes / lipo gauge

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:13:
[...]
Ben toch klaar met de dobbelsteen, programma zit erin. Gaat te ver om zoiets specifieks waar toch niemand wat aan heeft hiervan de code te dumpen
was eigenlijk meer benieuwd hoe je die data draadloos naar je PC stuurde, met name dat stukje code aan de zend/ontvangstkant, de koppeling ADXL335 en APC220 zeg maar.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Daar heb je geen code voor nodig, enkel een driver, zie evt. ook APC220 draadloze modules projectje.
Kijk, je laadt een programma op via de usbkabel, dan zet je de apc op de tx,rx pinnen en de uno op batterij of adapter. Dan plug je de andere apc met usb-connector in je pc en je opent de seriele monitor.
Als goed is gaat de communicatie dan gewoon vanzelf verder.
Opladen via de usb-kabel en tegelijkertijd al de apc op de rx/tx pinnen verbonden gaf bij mij problemen, het uploaden duurde eeuwig en bereikte z'n eindpunt niet. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat de usb ook via de rx/tx gaat als ik me niet vergis. Maar als programma eenmaal is opgeladen kun je gewoon draadloos verder gaan zoals hierboven beschreven. Zonder extra sketch-aanpassingen.
Omdat dit onhandig is als je net zoals ik veel moest testen heb ik de code geschreven met usb op de dobbelsteen. Maar nu dat er eenmaal erin zit kan ik die kabel verwijderen en gewoon verder mexicanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus het heeft niet draadloos gewerkt begrijp ik, alleen via serieel met een usb kabel ?
je hebt de seriele monitor draadloos gemaakt mbv apc.. ik denk weer te ver door, maar dan nog is de interpretatie van de sensor data, wanneer start een worp en wanneer ligt de dobbelsteen stil,en wat is dan de waarde,niet echt makkelijk dus wellcht wel interessant hoe jij dat hebt opgelost.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:39:
dus het heeft niet draadloos gewerkt begrijp ik, alleen via serieel met een usb kabel ?
Speciaal voor jou heb ik alles afgesloten, uno-ide, kabels eruit, programma's dichtgeklapt en spanning eraf.
Apc met draadjes tx,rx op pin rx,tx gezet en de andere apc op een com-poort
Vervolgens de uno op adapter gezet. Ik heb wel een batterij maar geen goede bevestigingsklem om die goed vast te zetten in dat kistje, maar je zult met me eens zijn dat adapter of batterij niks uitmaakt.
Dan arduino 1.0.5 geopend, sketch geopend en knopje ser.mon aangeklikt. Dan draait dat programma gewoon verder net als via de usb maar dan zonder draadje.
Er is wel één nadeel, via de usb - en dat had ik eerder aangegeven - krijg ik andere x,y,z als via de apc.
Maar dat is enkel een principekwestie waar ik me niet meer mee bezig ga houden hoewel ik een goede verklaring ervoor natuurlijk niet afsla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja precies zoals ik later aangaf.. serial mon draadloos gemaakt.. tja, dat is iets anders dan een draadloze dobbelsteen.. op zich een leuk idee natuurlijk.
maar detecteren wanneer je gaat werpen en wanneer die is uitgerold en wat dan gegooid is ect. dat is wat anders (en niet echt makkelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
En als er een 6 gegooid wordt dat dan de klokken gaan luiden van de Laurenskerk
Je kan er van alles bij verzinnen en hoewel ik met dat radio-projectje jouw advies ter harte heb genomen om met knoppen ook de frequentie te kunnen instellen ben ik niet van plan aan deze fruitdoos nog meer tijd te besteden, ik ben er klaar mee.

Iets anders, misschien wist je dit al maar ik las dit via een link van Raven
The most current version available today is Arduino 1.5.6-r2.
http://makezine.com/proje...tooth-programming-shield/
Heb je die al geprobeerd toevallig ?

Edit, en wat jij omschrijft is trouwens heel gemakkelijk
In rust veranderen de x,y,z maar in kleine marges, in beweging schieten die alle kanten op
dan weet je meteen of die rolt of niet en welke waarde erboven ligt dat heb ik al in programma gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 22-04-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uh nee.. ik zit nog met 1.5.5 R2 sla af en toe een versie over :*)

* In rust veranderen de x,y,z maar in kleine marges, in beweging schieten die alle kanten op
dan weet je meteen of die rolt of niet en welke waarde erboven ligt dat heb ik al in programma gezet.

ok.. ben wel benieuwd hoe je dat stukje code gemaakt heb , input x,y,z en output detecteert start en stop en waarde

* dat linkje in je post hierboven werkt niet

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik ga die versie dan ook proberen, de 1.5.6-r2.
Vanaf 1.0.5 sla ik er dan een stuk of 7 over ? Je hoort er weinig van als er ge-update wordt of ik heb iets gemist.

Je hebt me toch aan het denken gezet, misschien is het minder eenvoudig of juist wel eenvoudig.
Je zou dus misschien een codestuk moeten kunnen schrijven zoiets als dit:

IF waarden X AND Y AND Z binnen tijdspanne Q niet meer als DELTA +-10 veranderen THEN dobbelsteen is uitgerold.
Read het aantal gegooide ogen O.

Op dit moment heb ik daar geen 'frame/concept' of vorig voorbeeld voor in gedachten

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 22-04-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja zo zou het kunnen.. moet je ook nog detecteren of het een echte worp was of dat de steen alleen werd opgepakt net voor de worp.
want een knoppie indrukken voordat je de dobbelsteen gooit is not done natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
@borroz Dat ene linkje is niet goed gecopypasted ;) -> http://makezine.com/projects/diy-arduino-bluetooth-programming-shield/

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 22-04-2014 15:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
"want een knoppie indrukken voordat je de dobbelsteen gooit is not done natuurlijk"
Nou, dat ben ik niet met je eens, als je ooit wel eens gedobbeld hebt dan gaat iedereen omstebeurt in vaste volgorde, dat is zelfde als knoppie drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:42:
"want een knoppie indrukken voordat je de dobbelsteen gooit is not done natuurlijk"
Nou, dat ben ik niet met je eens, als je ooit wel eens gedobbeld hebt dan gaat iedereen omstebeurt in vaste volgorde, dat is zelfde als knoppie drukken.
ja als je het zo gaat bekijken, dan is een setje gewone dobbelstenen eigenlijk wel zo makkelijk.. 8)

* anyway.. moet is wat gaan doen .. laterz

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Maar iemand die blind is heeft daar niks aan. Met een micro-dobbelsteen kun je de uitkomst van de worp in geluid vertalen of stroomschokken als die ook doof is.

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 22-04-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:46:
Maar iemand die blind is heeft daar niks aan. Met een micro-dobbelsteen kun je de uitkomst van de worp in geluid vertalen of stroomschokken als die ook doof is.
het kan aan mij liggen, maar stroomschokken geven aan iemand die blind & doof is lijkt me niet direct een goed idee...

edit: hallo allemaal, ben actieve lurker sinds enige tijd in de hoop wat op te steken over arduino's en hun mogelijkheden :)

[ Voor 14% gewijzigd door roeleboel op 22-04-2014 16:06 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-10 15:21

ResuCigam

BOFH

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:32:
Ik ga die versie dan ook proberen, de 1.5.6-r2.
Vanaf 1.0.5 sla ik er dan een stuk of 7 over ? Je hoort er weinig van als er ge-update wordt of ik heb iets gemist.
1.0.5 is nog steeds de laatste officiële release, die andere is een beta versie.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ResuCigam schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:19:
1.0.5 is nog steeds de laatste officiële release, die andere is een beta versie.
En beta betekent ? Is dan nog in ontwikkeling en nog niet helemaal bug-vrij ? Ik ben die nu aan het zippen trouwens, nog maar 50MB te gaan. Via deze site gaat dat http://arduino.cc/en/Main/Software maar kan dus ook via de link die Raven net hersteld heeft waarvoor dank.
@Roeleboel, welkom :)
Heb je al een arduino of ben je nog bezig iets uit te kiezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:55
Zit eens in de change log te kijken
Replaced RXTX library with JSSC (Alexey Sokolov)
+redelijk dat HardwareSerial fixes.. lijkt me dus zeer nuttig :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:26:
[...]
@Roeleboel, welkom :)
Heb je al een arduino of ben je nog bezig iets uit te kiezen ?
Ik heb er momenteel 1 die de opbrengst van de zonnepanelen bijhoudt (via pvoutput.org), en een tweede in opbouw (moeten nog extra sensors binnenkomen) die temperatuur-monitoring gaat doen naar een lokale website.
En verder wil ik vooral veel inspiratie opdoen voor wat er allemaal mogelijk is - die touch-lcd's lijken mij leuk speelgoed :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:40:
Zit eens in de change log te kijken
+redelijk dat HardwareSerial fixes.. lijkt me dus zeer nuttig :)
Is voor mij voorlopig geen verbetering. Zoals mss gelezen had ik een draadloze verbinding met de seriële monitor en dat gaat zonder problemen met zowel versie 1.0.5 als 1.0.1
Maar versie 1.5.6-r2 daar gebeurt echt niks hoor, ook niet na 10x herstarten en draden wisselen etc. }:|

@Roel, mijn eerste ethernetshield moet nog geleverd worden dus wie weet kun je daar goede raad bij geven als het zover is.

@Raven, zou jij t.z.t even willen kijken of de apc op die laatste versie draait ? Ik vind dit geen meerwaarde hebben ook al zijn void setup en -loop al voorgedrukt en kun je met 1 klik alle errors kopieëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Boah, zo moeilijk kan 't toch niet zijn om 'n parallel scherm aan de praat te krijgen? Zit al weer de hele middag met dat ding te klooien en ik kom er niets verder mee. Ben er wel achter nu dat ik in m'n bekabeling 4 kabels had die of slecht waren of gewoon totaal niet verbonden en toen met veel hoop weer 'n sketch erop geknald in de hoop dat ik beeld ging krijgen. Weer niets.

Heb nu ook de Adafruit TFTLCD en TFTGFX libs gebruikt, die pinouts aangehouden en dan in de serial monitor gekeken wat er terug kwam, "unknown lcd driver chip: 2525". Daar schiet je vervolgens dan ook lekker veel mee op. Goed de laatste twee nummers heeft ie goed, maar daar houd 't dan ook bij op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:26:
Boah, zo moeilijk kan 't toch niet zijn om 'n parallel scherm aan de praat te krijgen? Zit al weer de hele middag met dat ding te klooien en ik kom er niets verder mee. Ben er wel achter nu dat ik in m'n bekabeling 4 kabels had die of slecht waren of gewoon totaal niet verbonden en toen met veel hoop weer 'n sketch erop geknald in de hoop dat ik beeld ging krijgen. Weer niets.

Heb nu ook de Adafruit TFTLCD en TFTGFX libs gebruikt, die pinouts aangehouden en dan in de serial monitor gekeken wat er terug kwam, "unknown lcd driver chip: 2525". Daar schiet je vervolgens dan ook lekker veel mee op. Goed de laatste twee nummers heeft ie goed, maar daar houd 't dan ook bij op :(
gewoon volhouden.. je kan het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:36:
[...]

gewoon volhouden.. je kan het ;)
Begin er zwaar aan te twijfelen. Ik heb geen idee welke lib dat ik er in welke config mee moet gaan gebruiken. Probleem is dat je het ding ook niet zomaar op een shield kan proppen aangezien je geen idee hebt welke connecties er nodig zijn of waar ze heen moeten. Ik zie het ook niet echt zitten om maar gewoon lukraak wat shields te bestellen in de hoop dat er 1 gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:46:
in bad bedacht ik net het volgende (alles in NL gekocht :9 ) :

2 x tilt sensor bordje ( om 6 vlakken te meten )
1 x bluetooth transceiver
1 x bluetooth usb stick
1 x arduino mini 3V3
1 x processing op PC

kan je een draadloze dobbelsteen mee maken die de uitkomst naar je PC stuurt
heb je wel niet al die fraaie tussenstapjes cq animaties maar het werkt (waarschijnlijk) wel :P en stukken
makkelijker te proggen, ieder dubbelsteenvlak heeft zo een eigen 'remote switch' en 2 over voor bewegingdtectie

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:45:
[...]

. Probleem is dat je het ding ook niet zomaar op een shield kan proppen aangezien je geen idee hebt welke connecties er nodig zijn
volgens mij moet je het shield hebben dat in deze combi aanbieding zit (verder niet gezocht)

* update

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z39bQqx.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Lijkt hetzelfde scherm te zijn inderdaad. Eens kijken of ik meer info over dat ding kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
kitao schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:21:
@Raven, zou jij t.z.t even willen kijken of de apc op die laatste versie draait ? Ik vind dit geen meerwaarde hebben ook al zijn void setup en -loop al voorgedrukt en kun je met 1 klik alle errors kopieëren.
Ik zit nog op arduino-1.0.3, vind 't niet nodig om bij te werken omdat alles daar in werkt ;)
Overigens heb je met beta-versies altijd wel iets dat niet (goed) werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:47:
2 x tilt sensor bordje ( om 6 vlakken te meten )
1 x bluetooth transceiver
1 x bluetooth usb stick
1 x arduino mini 3V3
1 x processing op PC

kan je een draadloze dobbelsteen mee maken die de uitkomst naar je PC stuurt
heb je wel niet al die fraaie tussenstapjes cq animaties maar het werkt (waarschijnlijk) wel :P en stukken makkelijker te proggen, ieder dubbelsteenvlak heeft zo een eigen 'remote switch' en 2 over voor bewegingdtectie
Hmm, je hebt dit toch wel gezien neem ik aan ?
"Je hebt vrij veel programmeerkennis nodig (seriële communicatie) om deze te programmeren"

Gaat over dat bluetooth-module en niet dat jij daar niet capabel voor zou zijn maar is lijkt beetje in tegenspraak met wat je schrijft over 'makkelijk proggen'.
En je herinnert me eraan, ik zou nog op Processing kijken voor een animatie, tnx :)

@Raven, uiteraard houdt het dan op, wel bedankt dat je het even doorgeeft. Ik had automatisch al aangenomen dat jij die versie zou hebben, my bad.

Edit: inmiddels processing erbij gepakt na 2 jaar niet gebruikt te hebben dus dat was eerst even oefenen met de communication examples in de arduino IDE en gelukkig kwam ik toch een video tegen met code erbij. Zie:
YouTube: 3-Axis Accelerometer Visualization
https://web.archive.org/w...er-readings-in-processing
De sketch voor de arduino is opvallend kort en werkt goed met een ADXL335
Dit is wat ik in beeld krijg
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/ikql1f39d/ADXL335_PROCESSING.jpg klik- zoom
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:39:
De interpretatie van de sensor data, wanneer start een worp en wanneer ligt de dobbelsteen stil,en wat is dan de waarde, niet echt makkelijk dus wellcht wel interessant hoe jij dat hebt opgelost.
Hieronder staat de ino-sketch dat ik gebruikte om te bepalen welk oog boven ligt. Ik heb dit enkel voor de vlakken 1, 2 en 6 gedaan maar kan op dezelfde manier worden uitgebreid tot alle vlakken.
https://drive.google.com/...1YUxYVlU/edit?usp=sharing
Ter vergelijking, dit is de originele code:
http://bildr.org/2011/04/...with-the-adxl335-arduino/

[ Voor 36% gewijzigd door kitao op 23-04-2014 02:28 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een ILI9325, volgens de datasheets in zowel 8 als 16bits te gebruiken.
Deze ebay-klant geeft wat meer info:
Afbeeldingslocatie: http://coldtears.lin3.siteonlinetest.com/files/2.8M-2.JPG
Hopelijk heb je er iets aan.
edit/ Iemand met zelfde probleem van wit scherm:
Q: Unfortunately, I still get the white screen with the 2.4TFTlibrary.
A: Hi friend, I found that it should be the main problem that the 2.8 TFT modules our supplier provided us recently include ILI9320 controller instead of ILI9325.

:D
http://www.geeetech.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=2179

[ Voor 66% gewijzigd door kitao op 23-04-2014 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Thx Kitao, maar 't begint erop te lijken dat dit display gewoon defect is. Ik heb de pinout volgens 't UTFT schema aangehouden en als controllers al ILI9320_8, ILI9320_16, GEEE28, GEEE24, TFT01_28, TFT01_24_8, TFT01_24_16, ILI9325C, ILI9325D_8 en ILI9325D_16 geprobeerd. Steeds zonder ook maar vaag een reactie van 't scherm.

Ik heb gisteren ook al alle 40 pinnen van de connector opnieuw vertind in de hoop dat dat wat zou opleveren. De info die die eBay verkoper gaf nog aan de CTE28 als controller / model te gebruiken wat dus de ILI9325D_ALT is. Die heb ik dus ook nog geprobeerd, evenals de ILI9325D_16ALT, ILI9327, ILI9481 en ILI9486, maar ook helaas allemaal zonder beeld / resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Eh ok... heel apart. Blijkbaar moet ik pin 0 en 1 verwisseld hebben. Ik kwam erachter toen ik ging zoeken naar een Pro Mini versie van pighixxx:
Afbeeldingslocatie: http://fc04.deviantart.net/fs70/i/2013/080/3/7/promini_ret_by_pighixxx-d5yqsmg.png

Daar viel me dus eigenlijk al vrij snel op dat pin 1 en 0 omgedraaid zijn. Op 't PCB van de Pro Mini staat RX1 (of RXI) en TX0 en daarom ging ik er vanuit dat dat RX / D1 en TX / D0 waren. Maar blijkbaar is dat dus verkeerd... Ik gok dat ze dan bedoelen RX I(nput) en TX O(utput)? Vage jongens die Italianen / Amerikanen (Arduino maakt de Pro Mini zelf niet, dat doet Sparkfun).

Iig, ik heb als model eerst TFT01_28 gebruikt en dat later vervangen door ILI9325D_16, ze zijn identiek in principe maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga je hem daar rechtstreeks op aansluiten.. tis toch wel een pro mini 3v3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zo te zien heb je al erg veel geprobeerd zeg, frustrerend als het dan geen resultaat geeft.
Ik heb even naar de lay-out afbeelding gekeken, wat je rechtsboven ziet is een stukje print wat ze hebben afgescheurd en gekanteld, ernaast staat FTDI basic. Dat zijn volgens mij aansluitingen die gebruikt worden om met een programmer het IC te flashen/proggen of heeft met de USB te maken.
Die zou je dan, als dat klopt, niet moeten gebruiken om dat display op aan te sluiten, daar zijn dan de pinnen RXD,TXD voor (boven de RST-pin)
Ps, ik weet dit niet helemaal zeker trouwens, ik heb geen pro mini.

Meestal is het zo dat de RX van de aan te sluiten module op de TX van de arduino komt en vice versa.

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 23-04-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

@Borroz
Nee is een 5v / 16Mhz die via een CP2104 van Polulu op 3.3v draait ;) Werkt goed =)

@Kitao
Ik heb inderdaad veel geprobeerd, kan de pinout van 't scherm dromen. Letterlijk. Die afbeelding hierboven is of van een oudere versie Pro Mini of pighixxx gebruikt een ietwat andere benaming. De pinnen op de korte kant van het PCB zijn idd voor FTDI / serial converters. De twee pinnen links daarvan noemt pighixxx TXD en RXD maar in werkelijkheid staat er dus RX1 en TX0.
Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoProMini_Front_3v3.jpg

De pinnen op de kopse kant kun je in principe niet eens gebruiken als je er een CP2104 aan hangt, die zijn dan allemaal bezet. Of ze 1 op 1 verbonden zijn weet ik niet, maar 't zou me niets verbazen als je ze gewoon kan verwisselen.

Gelukkig werkt 't nu dat ik weet dat RX1 niet D1 is maar D0 en TX0 niet D0 is maar D1. De logica van de benaming en layout ontgaat me alleen even of 't moet al een routing probleem zijn geweest maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dus je hebt nu beeld of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ja =)
Afbeeldingslocatie: http://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0574.jpg

Elke pin op m'n Pro Mini is bezet, behalve A6 en A7. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Strak plaatje hoor !!
Grappig eigenlijk, 11:40 "Scherm is defekt" en 12:05 "Hij werkt nu" . ;)
Maar belangrijkste is dat je het voor elkaar hebt gekregen, goeie actie.

Iets anders, jij weet nogal van programmeren, dit heb ik nog nooit gezien:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#define X_AXIS 0
#define Y_AXIS 1
#define Z_AXIS 2

void setup() {
  Serial.begin(9600); 
}

void loop() {
  int x = analogRead(X_AXIS);
  int y = analogRead(Y_AXIS);
  int z = analogRead(Z_AXIS);

Serial.print(x);
  Serial.print('|');
  Serial.print(y);
  Serial.print(':');
  Serial.println(z);
}

Het gaat om regel 15 en 17, merk op dat er geen " staat maar ' in de serial.print
Ik wou de x,y,z iets uit elkaar halen (op de ser.mon) dus ik maakte ervan
Serial.print('.......|......')
Maar toen kreeg ik ineens een hele vreemde rij getallen te zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik denk dat het misschien te maken heeft met ' vs " de ' geeft misschien de hex waarde van | en :.

Dit is echter een educatieve gok :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Dit print een char
code:
1
Serial.print('|');

En dit print een string
code:
1
Serial.print("|");

Als je een stuk tekst (een string dus) wil schrijven zul je " moeten gebruiken ipv ' dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#define X_AXIS 0 
#define Y_AXIS 1 
#define Z_AXIS 2 

void setup() { 
  Serial.begin(9600);  
} 

void loop() { 
  int x = analogRead(X_AXIS); 
  int y = analogRead(Y_AXIS); 
  int z = analogRead(Z_AXIS); 

Serial.print(x); 
  Serial.print("  |  ");
  Serial.print(y); 
  Serial.print("  |  "); 
  Serial.println(z);

delay(1000);
}

heb de delay even toegevoegd omdat ik anders beetje knetter werd van de data :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
C.44 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:43:
Ja =)
[afbeelding]

_O-

Kan dat niet met minder draadjes? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Raven schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:32:
[...]

_O-

Kan dat niet met minder draadjes? :P
Kan wel ja, maar dit is by design een 16bits uitvoering. Je kunt in principe 't geheel ombouwen naar 8bits en dan 8 pinnen vrij maken maar dan lever je wel behoorlijk wat snelheid in.

Ik heb een MCP23S17 port expander die ik eigenlijk gekocht heb in de hoop die te kunnen gaan gebruiken icm dit display, dan zou 't display namelijk via SPI aan te sturen moeten zijn. Maar daar ben ik nog niet aan begonnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 14:16
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 00:08:
[...]

oud topic.. maar ze zijn inmiddels 'live' en heb eea vandaag getest, werkt heel leuk.
een online Arduino code editor met heel veel voorbeelden en library's.
Het grote voordeel, je kan met meerdere mensen aan een stukje code werken,en alle code is public.
wil je dat niet moet je betalen voor je privacy.. >:)
verder heb je al je code 'in the cloud' en kan je er overal vandaan even aan werken.
de editor werkt geweldig, je moet wel even een browser plugin installen.
verder is eea nog in ontwikkeling en je kan ideeen insturen waarop andere deelnemers kunnen stemmen.
meeste stemmen wordt geimplementeerd.. wat ik gelijk al miste is een soort folder systeem om je eigen shit overzichtelijk te houden.. :P

[afbeelding]

kortom, de moeite waard om ff te testen 8)
Ik heb dit getest en ziet er goed uit. Ik heb code gemaakt voor de Mega 2560, duemilanove en attiny2313 en dat kan ik direct downloaden naar mijn targets. Scheelt weer beheer en gekloot met JAVA. (Arduino wil bij mij op mijn laptop niet draaien omdat JAVA f*cked is)

Je moet alleen wel een aparte driver installeren zodat je browser de hardware kan aanspreken. Dat kan voor sommige mensen een drempel zijn om dit te gebruiken, maar tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden.

[ Voor 7% gewijzigd door Vuikie op 23-04-2014 13:55 . Reden: typo's en driver uitleg added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Icekiller2k6 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:21:
Ik denk dat het misschien te maken heeft met ' vs " de ' geeft misschien de hex waarde van | en :.
Dit is echter een educatieve gok :)
Het heeft idd te maken met " v.s. ' Dat heeft C44 mooi toegelicht en nu herinner ik me er ook iets van. Met enkele accolade mag je dus maar 1 leesteken invullen als ik goed begrijp.
Maar het heeft volgens mij niet te maken met Hex waarden, zie deze tabel :
http://www.asciitable.com/
Dit is namelijk wat ik in beeld krijg:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/bcf1bdc1p/SERIALCHAR_EN_STRING.jpg klik- zoom
Lijkt er meer op dat het laatste getal een geheugenadres is ? Maar ik geef toe, dat is eveneens een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Nou paypal aangemaakt, mijn bankrekening toegevoegd en beginnen te bestellen bij ebay.
Moet je alsnog een creditcard toevoegen, die ik niet heb...

Helaas zal het project wat langer moeten wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:43:
Ja =)
[afbeelding]

_/-\o_ (en lekker vlot neem ik aan)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w0OwLM8.jpg

5 op 5 en 3 op 3 .. ben af en toe best warrig, vandaar dat ik ze tegenwoordig sticker :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Volgens mij kan je ook bij PayEnemy een betaalrekening openen. Daar stort je geld op en kan je daarmee dokken. Geen c.k. nodig.
Sterker nog, ik werd bijna gedwongen met herhaalde mails om die rekening te openen want ze hadden 18 cent gestort ter controle. Niet gedaan, ik betaal gewoon met de c.k. en uiteindelijk hebben ze het daar maar bij gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProAce schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:58:
Nou paypal aangemaakt, mijn bankrekening toegevoegd en beginnen te bestellen bij ebay.

nee dat hoef niet hoor.. je kan ook vanaf je bank eerst een bedragje naar paypal overmaken.
later machtig je ze om rechtstreeks van je bank af te schrijven, doe ik ook.. werkt allemaal top.
en als er is iets is kan je gewoon met ze bellen.. wel zo prettig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
heb ze gemachtigd, maar ebay wil alsnog een creditcard zien helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maak dan een klein bedrag over van je bank die je hebt opgegeven, naar je paypal rekening.. duurt een dag of drie (anders paypal even bellen).
dan bestel je op eBay en krijg je per mail keurig een bestel bevestiging, een betaal bevestiging van paypal, een ontvangst bevestiging van je betaling van de verkoper, een verzendbevestiging van de verkoper, een verzendbevestiging van eBay, na een paar weken een herinnering of je tevreden bent en of je de verkoper 5 sterren wil raten.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
ah, dat moet lukken :P

Het laptop scherm is inmiddels wel gelukt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProAce schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:13:
ah, dat moet lukken :P

Het laptop scherm is inmiddels wel gelukt *O*
het enige waar je goed op moet letten bij kopen op ebay, zijn soms de verzendkosten.. daar wordt je nog al is mee gefopt.
als een produkt super goedkoop is tov andere leveranciers, zijn de verzendkosten vb 19,- terwijl bij die anderen dat gratis is.. goed opletten dus.
al doende leert men ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat was toch in betrekking met deze links ?
ProAce in "De EL-kroeg - Deel 3"
http://www.ebay.com/itm/H...oards&hash=item19e29ff31f
Hoe heb je die dan besteld of heb je een andere oplossing gebruikt?
Nou ja, geeft niet, we gaan nu toch kriskras over 2 topics, ben iig blij voor je dat je nu normaal tekst kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Euhm, oeps :S
Dat had idd in de EL Kroeg gemoeten :(
Heb een oude laptop onder handen genomen en hem er helemaal uit gehaald, nu nog een case ervoor maken :P

Maar weer terug naar de arduino :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vuikie schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:49:
[...]

Ik heb dit getest en ziet er goed uit. Ik heb code gemaakt voor de Mega 2560, duemilanove en attiny2313 en dat kan ik direct downloaden naar mijn targets. Scheelt weer beheer en gekloot met JAVA. (Arduino wil bij mij op mijn laptop niet draaien omdat JAVA f*cked is)

Je moet alleen wel een aparte driver installeren zodat je browser de hardware kan aanspreken. Dat kan voor sommige mensen een drempel zijn om dit te gebruiken, maar tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden.
ja de compiler werkt heel goed, het eerste wat ik wel miste was ..
' Sketch uses 11,864 bytes (4%) of program storage space. Maximum is 258,048 bytes.
Global variables use 350 bytes (4%) of dynamic memory, leaving 7,842 bytes for local variables. Maximum is 8,192 bytes. ' 8)
verder even uitzoeken hoe je eigen library's kan uploaden ect.

maar er word nog aan gewerkt, oa zelf een folder indeling kunnen maken, maar ook wil ik vb dat tijdens ontwikkelen mijn code prive is.. nu staat alles wat je er neerzet op 'public'.. en het doorzoeken van code van anderen kan ook beter.
ik heb paar keer mailcontact gehad en het ontwikkelteam reageert zeer vlot.
- kortom, de moeite waard om ff te testen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
ProAce schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:58:

Ik heb van de week nog met Paypal en gekoppelde bankrekening betaald op Ebay, niks geen gezeur over creditcard :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:15:
[...]

Ik heb van de week nog met Paypal en gekoppelde bankrekening betaald op Ebay, niks geen gezeur over creditcard :?
de eerste keer.. is een soort adrescheck.. ik kreeg op een bepaald moment ook dat creditcardscherm.
gebeld.. en wat bleek, door de invoering van iban nrs. krijgt paypal zelf pas na 10 dagen betaald en daarvoor in 3 dagen.
gevolg is dat als je veel bestellingen hebt gedaan of boven een bepaald bedrag uitkom, ze niet langer willen 'voorschieten' en het liever van je creditcard afhalen of van je eventuele saldo bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Mss een domme vraag, maar accepteert de verkoper uberhaupt Paypal of alleen CC (evt. via Paypal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:25:
[...]

de eerste keer.. is een soort adrescheck.. ik kreeg op een bepaald moment ook dat creditcardscherm.
gebeld.. en wat bleek, door de invoering van iban nrs. krijgt paypal zelf pas na 10 dagen betaald en daarvoor in 3 dagen.
gevolg is dat als je veel bestellingen hebt gedaan of boven een bepaald bedrag uitkom, ze niet langer willen 'voorschieten' en het liever van je creditcard afhalen of van je eventuele saldo bij hun.
Ah wacht, dat je account/adres "verified" moet zijn? Ik kan mij niet eens meer herinneren hoe ik dat had opgelost, al kan ik mij wel vaag iets herinneren dat ik dat ook had.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
C.44 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:41:
Mss een domme vraag, maar accepteert de verkoper uberhaupt Paypal of alleen CC (evt. via Paypal)?
Payment:
We only accept Paypal
Dat staat bij iedere ebay-klant en dat kan dus via paypal cc of paypal betaalrekening
Aliexpres vraagt vaak (of altijd) om een creditkaartnummer in te voeren, dat doe ik dus niet, mss paranoïa maar dat nummer houd ik liever voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dmBhMf6.jpg
altijd een ontroerend momentje.. je eerste beeld :'(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SYHzjI2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u1YuOoX.jpg
de 'touch werkt ook

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9RWNWWX.jpg
:+

[YouTube: http://youtu.be/jMYeu3025UI?t=2s]
op elkaar klikken, software erin pompen en *O*

- 3.2" TFT Mega Touch LCD Shield LCD Expansion Board for Arduino
- 3.2" TFT LCD Module Display + Touch Panel + PCB adapter
- UTFT library + demo

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ziet er goed uit Borroz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Baas boven baas enzo. Leuk zo'n 3.2" schermpje. Wat voor shield gebruik je daar? Touch en SD bruikbaar of zitten al je pinnen vol? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

vandaag een fijne "argh" icm AVR GCC

blijkbaar is
code:
1
2
3
4
5
6
int variable = 1;
PORTB |= (1 << PB5); // pullup
[.....]
while (variable == 1) {
  variable = (PINB & _BV(PB5));
}

niet goed, terwijl het gewoon zou moeten werken. Na anderhalf uur debuggen voor de gein ==1 veranderd in !=0
code:
1
2
3
4
5
6
int variable = 1;
[.....]
while (variable != 0) {
}

en dat werkte wel.. 8)7

Weird.

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 23-04-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:00:
[...]

_/-\o_ (en lekker vlot neem ik aan)

[afbeelding]

5 op 5 en 3 op 3 .. ben af en toe best warrig, vandaar dat ik ze tegenwoordig sticker :z
Dat is wel handig, is mij ook nog wel eens gebeurd.

Maar zolang je niks aan je arduino mini pro hebt hangen maakt niks uit of je de 5v aan de 3.3v hangt, atmega328p kan 1.8v tot 5.5v aan. Je kan als je via VCC pin het printje voed je 3.3v arduino gewoon 5v maken en 5v een 3.3v.

3.3v en 5v versie van mini pro slaat op de voltage regulator die erop zit, via RAW pin kan je 4v tot 9v(5v minimaal 6v) je 3.3v arduino mini voeden, 3.3v heeft uiteraard 3.3v regulator en 5v een 5v regulator, logisch.

Wellicht wist je dit al, dan kan heb ik niks gezegd. :+

Afbeeldingslocatie: https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/assets/5/8/e/6/5/51eec3b1ce395f4b4b000000.png

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn wel meer verschillen natuurlijk.. maar dat kan je allemaal hier vinden (als je over internet beschikt :+ )
er komen steeds meer 'mini' smaken
- deze atmega328 5V 16M
- deze Enhancement Pro Mini (3.3V/5V adjustable)/16MHz MEGA168
- deze Pro Mini 3.3V 8MHz MEGA328P

en gewoon in NL kopen incl verz kosten voor 8,95 kan ook natuurlijk.

wat ik niet zo op ebay kan vinden, is de arduino mega pro mini - deze , want met zo'n mega bordje + shield + display heb je al een sigarenkistje in je handen.. het moet sneller EN kleiner EN 5 inch.. :X .. denk dat ik beter (goedkoper) een chinees android tabletje kan kopen :P

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

AlexanderB schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:49:
vandaag een fijne "argh" icm AVR GCC

blijkbaar is
code:
1
2
3
4
5
6
int variable = 1;
[.....]
while (variable == 1) {
}

niet goed, terwijl het gewoon zou moeten werken. Na anderhalf uur debuggen voor de gein ==1 veranderd in !=0
code:
1
2
3
4
5
6
int variable = 1;
[.....]
while (variable != 0) {
}

en dat werkte wel.. 8)7

Weird.
Zo raar is dat toch niet:
C:
1
2
#define _BV (bit)      (1 << (bit))

Je maskt PINB dus op 1<<5, en dat is 32.
Dus variabele is of 0 of 32 afhankelijk van het pinnetje.

En dat is niet 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Infant schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:16:
Zo raar is dat toch niet:
C:
1
2
#define _BV (bit)      (1 << (bit))

Je maskt PINB dus op 1<<5, en dat is 32.
Dus variabele is of 0 of 32 afhankelijk van het pinnetje.

En dat is niet 1.
Eh? dat is wel heel letterlijk, dan krijg ik dus voor elke pin een ander getal terug, 0x20 (00100000) dus voor pin 5.

Hmm.. Ik dacht dat ik gewoon een boolean 1 of 0 terug zou krijgen, dat de bit alleen gebruikt werdt om de pin te identificeren. Weer wat geleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 23-04-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
C:
1
variable = (PINB & _BV(PB5)) == _BV(PB5);

Ik ben geen C expert, maar,volgens mij, resulteert bovenstaande wel dat 'variable' 1 of 0 is want je voert een boolean vergelijking uit.

*edit*
voor de zekerheid zou ik nog een convert doen:
C:
1
variable = int((PINB & _BV(PB5)) == _BV(PB5));

Maar ik weet niet of dat nodig is in C/C++. In structured text moet je een BOOL_TO_INT uitvoeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Vuikie op 23-04-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Jongens gebruik toch gewoon een boolean voor deze variabele. Je wilt alleen testen of een bitje gezet is (maakt niet uit welke). Ja of Nee dus. En dan if(var) of indien negatief if(!var) of if(var == false).

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe de compiler optimaliseert, en het zal er ook van afhangen hoe het precies gecode wordt, maar je wilt niet dat hij hem eerst naar boolean converteert, en vervolgens pas gaat kijken of hij al dan niet true/false is. Dat is een niet nuttige extra conversie. Granted nu maakt dat hier niet veel uit, maar gewoon in zijn algemeenheid wel een beetje. Overigens wat volgens mij prima moet werken is:

code:
1
while (PINB & _BV(PB5);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Los van wat de compiler er van maakt, zou ik een boolean gebruiken om heldere code te gebruiken. De naam variabele is hier beroerd gekozen. Als hij nou bitMaskInput zou heten, prima. Maar een integer ge/misbruiken om een ja/nee op te slaan is vragen om problemen. If(integer) is voor een c-compiler gewoon if((bool)(integer)) dus een impliciete cast, met potentieel verlies van data (0 of niet-0).

Het zal wel iets met programmeerstijl te maken hebben.. En ik hoop niet om een religieuze discussiee starten dus ik laat het hier bij. Ik hoop dat je mijn zienswijze begrijpt. Je hoeft het niet met me eens te zijn.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

True of False kun je idd t beste met een Boolean of een byte doen. Al was t maar om wat bytes in je sketch te sparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Jullie hebben absoluut gelijk. De manier waarop is idd niet heel netjes,maar het kan wel. Ik wilde alleen verduidelijken waarom AlexanderB zijn code niet werkte en hoe het wel werkend te kunnen krijgen. Dat er betere oplossingen zijn, dat is absoluut. Maar een leraar systeem ontwikkeling heeft ooit tegen mij gezegd: Er is nooit 1 weg naar de juiste oplossing. De kunst met programmeren is om de beste weg te vinden. ;)

[/tegeltjes modus] :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Even vergeten dat hij 8-bit is, dan een int gebruiken (ik neem aan 32-bit), is nogal onhandig ja. Maar sowieso is daar geen reden om hem op te slaan in een aparte variabele, en als dat er wel is blijft het imo belangrijk om rekening mee te houden dat een expliciete conversie naar bool erbij trager is dan rechtstreeks op de char berekeningen te doen, tenzij de compiler het weet weg te optimaliseren.

AVR assembly is al weer een tijdje geleden, maar if (integer) kan direct gedaan worden, simpelweg door hem te comparen met 0, en dan branch-if-zero, of branch-if-non-zero te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Deze in gebruik genomen :
Afbeeldingslocatie: http://i0.wp.com/tronixstuff.com/wp-content/uploads/2011/05/digipotss.jpg?zoom=1.5&resize=512%2C272
Lag al een maand op de plank en googlen op het nummer 4162-103 gaf geen resultaat dus was even zoeken waar dat ding ook alweer vandaan kwam. Toch gevonden en het gaat om een MCP4162-10 KOhm Rheostat, hier de datasheet dat gebruikt wordt als voorbeeld voor SPI-communicatie op Tronixstuff.
Dit is het inwendige ervan:
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/tronixstuff.com/wp-content/uploads/2011/05/mcp4162pinout.jpg?zoom=1.5&resize=216%2C162
POB heb ik aangesloten op Vdd en POW op een Led en het Led via 270 Ohm op Vss, vervolgens met programma de weerstand tussen POB/POW laten verlopen vanaf 0 tot 9.5K. (hoger ging die niet vreemd genoeg) en daarna weer terug naar 0 Ohm zodat een soort fading te zien is.
Leuk natuurlijk maar niet echt boeiend. Wat ik me eigenlijk wel afvraag is wat dan precies het toepassingsverschil is tussen een digitale Pot versus een digitale Rheostat ?
M.a.w. wie kan toelichten wanneer (in welke situatie) je de ene beter kunt toepassen als de andere ?
Tnx en voor het gemak het verschil tussen die twee
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fftsLaZl.png

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 24-04-2014 20:50 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Kort maar krachtig ;)
Bedankt, na wat beter zoeken als voor de vraagstelling kwam ik dit tegen :
Current Flow
A rheostat shuts off the current flow when adjusted to the off position. A potentiometer will always have current running through the track whenever the equipment has voltage applied.
Read more: http://www.ehow.com/facts...eostat.html#ixzz2zphWgyW1
Staat echter niet bij wat dan precies de off-positie is en of dit ook telt voor IC-uitvoering, ik heb iig geen oneindige weerstand gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk :P

GRATIS knutselspullen/onderdelen ?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Het verschil staat toch in het plaatje dat je post?
De potmeter is net als een echte potmeter, je kan de 2 uiteindes aansluiten en de middelste pin.
De rheostat mist 1 van de 2 buitenste pinnen, en is dus echt alleen een variabele weerstand, de helft van een potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engrish |:(

Here we come to you via Arduino show you:
D0~D7 This 8-pin respectively to control 8 LED, so long as the number corresponding with arduino pin connected just fine (as long as we turn this experiment received 2 to 9 pin on OK). Also next three pin RGB, the need connected with GND, connected with R on the bright red, bright green on connecting with the G, B is connected with the bright blue, while even up on all three lights

zal ze maar geen mailtje sturen 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.baaqii.com/promanage/productimage/2013go/A/A1079-1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
Kan iemand me helpen.. ik ben bezig met een osd voor op een quadcopter...

Hier zit een 328P op en hiermee kan je de o.a de accu spanning lezen.

Ik heb een spanningsdeler gemaakt dus 12V in is 1.1 V uit.

Maaaar als ik hem aanzet zegt hij 16V binnen te krijgen..

In de code zie ik een Volt ratio staan, maar als ik die aanpas veranderd er niks .. zie : https://code.google.com/p...k/minNAZAOSD/FlightBatt.h

Daar staat overigens de rest vd code ook..
Oja als ik de spanning verlaag word die 16 ook lager.. dus het is gewoon een scaling probleem oid.. maar ik zie het even niet..

Please help :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je met een multimeter al nagemeten of die divider het wel goed doet. Sowieso krijg je met die divider niet 1.1V uit bij 12V in (ook niet de bedoeling), maar 12/15.55V eruit.

En dan is de vrage wat voor een input CURRENT_VOLTAGE(X) krijgt. Want als dat gewoon een AnalogRead is, dan begrijp ik niet wat de /100 daar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
12V in is 1.1 uit.

Die ADC mag max 1.1 hebben.

die 15.55 is gebaseerd op een 4S lipo accu die dus zo''n 15.55V geeft vol.

Ik vlieg op 3S, 12V ongeveer

Verder snap ik het niet... ik heb die 15.55 al naar 12.50 aangepast.. osd blijft 16V aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De ADC mag max 1.1 hebben, en jij hebt nu een divider gedaan zodat hij nominaal op zijn max zit, en vaak boven zijn max zal zitten. Kan verder geen kwaad, maar weet niet of het heel handig is.

Dat hij 16V blijft aangeven als je die variabele in de code aanpast, dan krijg ik het idee dat je de code niet juist compileert. Maar het blijft ook de vraag hoe hij die 16V aan jouw geeft, en wat de input van die functie is. Als hij gewoon analog read doet dan hoort die /100 er niet te staan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Hoezo nominaal.. als de accu leeg raakt dan word die 1.1 ook minder.. hij is alleen 1.1 bij een volle accu..

Ik krijg wel wat oranje regeltjes met compilen .. maar geen foutmeldingen..

Zou het daar in zitten .. Libraries allemaal gecopyed..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pOXSNll.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Mitchelll010 op 25-04-2014 12:00 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 96 Laatste