Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:27:
nieuwe meetapparatuur besteld
[afbeelding]
een USB Charger Doctor .. altijd handig voor € 2.53 incl. verzendkosten :P
Heb ik zelf ook. Gisteren nog gebruikt om de spanningsverzorging van de USB poort in de auto te meten.
Geld meer dan waard. Zo kun je ook meten hoeveel een arduino trekt van een batterij of hoeveel de raspberry in jouw opstelling nu echt slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-10 08:54
Heb een Arduino kloon (freeduino) mogen ontvangen, en vandaag begonnen met oefenen.
Heb 0,0 ervaring met progammeren dus heb gewoon de eerste les proberen te kopieren.
Een knipperend ledje.
Maar hij doet het niet.....

Code klopt, en hij gaat een paar keer knipperen en dan komt er een foutcode in de Arduino I.D.E
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even reset ingedrukt houden tijdens de start van het programmeren, zodra de rx/tx leds beginnen, reset loslaten, dan programmeert ie hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
dus voor het beginnen te tikken reset indrukken?
Ben echt erg nieuwe hierin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Nee, voor het uploaden.
Je houdt reset ingedrukt, dan klik je op je computer op uploaden. je ziet dan een laadbalkje vollopen, op ongeveer 80% stopt die eventjes. Op dat moment laat je de resetknop los.

Afhankelijk van de bootloader op de arduino komt de timing dat je de reset loslaat van een halve tot 3 seconden nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Thanx!

Ben nu vijf minuten aan het proberen, maar nog steeds dezelfde error.
Ook doet ie erg lang over het laatste stukje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 19-10 11:21
In dat geval: heb je wel het goeie board geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Dat was t, moest de 328 hebben -.-

[ Voor 83% gewijzigd door ProAce op 17-04-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Bij freeduino hoeft dat niet, is een duemilanove clone met auto reset.

Je hebt +-5 seconden ongeveer nadat IDE zegt begin upload, dan even knopje indrukken van de reset. Maar dat is niet nodig met arduino met auto reset. Vanaf de arduino diecimila is dat niet meer nodig.

Alleen als je bijvoorbeeld mini pro gebruikt en je hebt DTR of RTS beschikbaar hebt via je USB naar serial printje.

Edit
DTR of RST kunnen gebruikt worden om auto reset te genereren, een van de twee is voldoende, en met 0.1uF condensator in serie verbinden met RST pin van de arduino, mocht je dat ooit willen toevoegen aan mini pro of zelf gemaakt printje of zo.

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2014 10:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-10 13:34
Steeds uitgesteld maar toch maar eens ingedoken : BitMask. Vond wel het voorbeeldprogramma magertjes. Deze aangepast met rood ledje op pin 10 en groen ledje op pin 7 en gezorgd dat de loop maar 1x doorlopen wordt. Vertaalt een decimaal getal tot 256 in binaire vorm.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
 //http://arduino.cc/en/Tutorial/BitMask
int OneGreenLed = 7; //GreenLed represents one's
int ZeroRedled=10;   //RedLed represents zero's
byte data = 170; //Dec. value to transform to binary
byte mask = 1; //our bitmask
int bitDelay = 2000;

void setup()
{
  pinMode(OneGreenLed,OUTPUT);
  pinMode(ZeroRedled,OUTPUT);
}

void loop()
{
  digitalWrite(OneGreenLed,HIGH); // Turn both leds on to mark beginning
  digitalWrite(ZeroRedled,HIGH);//
  delay(1500);
  digitalWrite(OneGreenLed,LOW); // Turn both leds of to mark beginning
  digitalWrite(ZeroRedled,LOW);//
  delay(1500);
  // The dec. number starts transforming here
  for (mask = 00000001; mask>0; mask <<= 1) { //iterate through bit mask
    if (data & mask){ // if bitwise AND resolves to true
      digitalWrite(OneGreenLed,HIGH); // send 1
      digitalWrite(ZeroRedled,LOW);
    }
    else{ //if bitwise and resolves to false
      digitalWrite(OneGreenLed,LOW); // send 0
      digitalWrite(ZeroRedled,HIGH);
    }
    delay(bitDelay); //delay
    digitalWrite(ZeroRedled,LOW);
    digitalWrite(OneGreenLed,LOW);
    delay(1000); //delay
  }
  while(1) { // stop the loop 
  }
}

Leuke oefening als je toch bezig bent met ledjes ProAce. Als je dit door hebt dan ben je net zover als ik na 2 jaar :$
Druk op reset (zie hieronder) om nogmaals te doorlopen of comment while voor eeuwige loop.

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 18-04-2014 13:20 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 14:16
mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:38:
<<<SNIP>>
Edit
DTR of RST kunnen gebruikt worden om auto reset te genereren, een van de twee is voldoende, en met 0.1uF condensator in serie verbinden met RST pin van de arduino, mocht je dat ooit willen toevoegen aan mini pro of zelf gemaakt printje of zo.
Afbeeldingslocatie: http://www.gammon.com.au/images/Arduino/Arduino_forum_154906c.png

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Niet nodig, 0.1uF zou zat moeten zijn, werkt ook bij pl2303 waar ik DTR pin omhoog heb gewipt en draadje eraan met 0.1uF en die boven op de chip gelijmd.

http://playground.arduino.cc/Learning/AutoResetRetrofit

Edit/
Zonder werkte overigens niet, had eerst zonder geprobeerd en dat wilde niet werken. Heb daarna een 0.1uf condensator ertussen gezet en toen werkte het wel.

@kitao
Moet je ook wel even het naslagwerk erbij geven zodat hij het ook kan begrijpen, google heeft er overigens nog veel meer info over dit onderwerp, bitwise is het sleutelwoord. :)

http://playground.arduino.cc/Code/BitMath

Zet hem op ProAce! :+

[ Voor 53% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2014 17:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 17:20:
@kitao
Moet je ook wel even het naslagwerk erbij geven zodat hij het ook kan begrijpen, google heeft er overigens nog veel meer info over dit onderwerp, bitwise is het sleutelwoord. :) http://playground.arduino.cc/Code/BitMath
Oh, sorry. Zelf leek het me nogal duidelijk maar mss had ik toch meer voorkennis als aangenomen. In '88 begon ik eigenlijk al met booleaans rekenen en dat speelt wellicht meer mee als ik dacht. Ik ben hier op terecht gekomen vanwege de RC522, de kaartlezer. In dat programma staan 2 functies, SetBitMask en ClearBitMask, vandaar.
Jouw link kon ik trouwens nog niet,die zal ik ook doornemen, tnx.
Ben bezig nu met een ADXL335, een accelerometer x-y-z.
Ik dacht als je die plat op tafel ligt en je beweegt die naar voren/achteren of links/rechts of hoog/laag dan veranderen de x-y-z waarden. Helaas, dan gebeurt er bitter weinig. Plaatje op een luciferdoos geplakt en blijkt dat die veel meer reageert op kantelingen. Z-waarde verandert het meest als je printje op z'n kop legt.
Ik probeer het enigzins systematisch uit te vogelen maar er zijn nogal wat mogelijke combinaties :/
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/w5vk1np3l/Accelerometer_003.jpg klik- zoom
Zo'n chaotisch werkblad is ook niet bevorderlijk voor wat testjes.
Ps, en dan nog calibreren natuurlijk, dat wordt helemaal een feest. Daar zal jij denk ik ook tegenaan lopen Borroz met de helmcamera.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 18-04-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
mad_max234 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 17:20:
@kitao
Moet je ook wel even het naslagwerk erbij geven zodat hij het ook kan begrijpen, google heeft er overigens nog veel meer info over dit onderwerp, bitwise is het sleutelwoord. :)

http://playground.arduino.cc/Code/BitMath

Zet hem op ProAce! :+
Ben de tutorial aan het lezen, snap het begin nog, maar dan speelt mijn grootste handicap op. Het niet kunnen lezen van grote stukken tekst :(

Dus dan maar even in de code kijken, wat het nog minder begrijpelijk maakt ;(
Maar we geven niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik heb soortgelijke printje(HMC5883L), had die paar maanden terug gekocht voor mijn robotje, maar nog steeds niet ingebouwd, maar toevallig paar dagen geleden aangesloten. Ik heb wat zitten lezen maar volgens mijn moet je hem eerst even ijken. Overal ter wereld is er andere magnetisch veld, wat ik heb begrepen moet je dus voor jou omgeving chip afstellen. Ik denk dat het voor jou chipje ook geldt.

http://chionophilous.word...trollers-arduino-adxl335/

Ik heb geen idee hoeveel effect dit heeft en of dat jou probleem oplost, ik ben nog niet zover, heb alleen aangesloten en standaard sketch gebruikt.

Edit/
@Ace
Als je echt helemaal beginner bent zou ik even wachten, eerst even basis leren, data types, if statments, loops, etc. Ga daar even wat mee spelen en zorg dat dit er goed inzit, zijn basis onderdelen van bijna elke programmeertaal. Hoeft niet alles gelijk uit je hoofd te leren, maar wel de namen weten en deze pagina onthouden zodat je terug kan kijken.

http://arduino.cc/en/Reference/HomePage

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2014 19:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kompas is wel wat anders dan accelerometer. Magnetometers (kompas) hebben gigantische offsets, die kunnen best een offset hebben die even groot is als het aardmagneet veld, en daarom moet je die calibreren. Al is het wel zo dat ook zonder die calibratie hij duidelijk moet veranderen.

Accelerometers zijn goed accuraat zonder enige calibratie. Ik heb er meerdere gebruikt, en eigenlijk nooit wat vreemds mee gehad. Als je hem plat legt zijn 2 assen klein, 1 as groot. Op zijn kop wordt die negatief. Op zijn ene kant ene as hoog/negatief, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@ProAce,
Dat programma is weinig ingewikkelder als Blink, ledje aan/uit met delay. Enige wat er bij zit is dat bitmask gedeelte. Je kunt het als een soort schuivende rekenliniaal zien (die jij mss niet kent :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rZ2By9Vl.jpg
Kijk maar, hou je eigen tempo aan. Het voorbeeld met 170 is geen goed voorbeeld dat levert 1010 1010 op.
Met je pc-calculator als je die op programview zet kun je decimaal naar binair vertalen. Of hex of oct.
Als je het toch probeert, de LSB komt als eerste in beeld.
@Max. Tof! Goeie site, daar kan ik wel wat mee. :)

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 18-04-2014 19:40 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je hebt gelijk, dacht dat ze hetzelfde werkte om x, y, z te bepalen, maar werkt dus anders, had het even moeten opzoeken. Maar beide kan je kalibreren, zie link, wellicht helpt het.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2014 19:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:32:
Accelerometers zijn goed accuraat zonder enige calibratie. Ik heb er meerdere gebruikt, en eigenlijk nooit wat vreemds mee gehad. Als je hem plat legt zijn 2 assen klein, 1 as groot. Op zijn kop wordt die negatief. Op zijn ene kant ene as hoog/negatief, etc.
Ik zeg ook niet dat er iets vreemds mee is hoor, heb dat apparaatje pas uitgepakt en nog maar 1 sketch mee geprobeerd. Het reageert enkel anders als ik verwachtte vandaar de 'testopstelling'. En hoe wil je negatieve waarden krijgen eigenlijk als de x-y-z op analoge read poorten zit aangesloten ?
Dat zal dan pas gebeuren na een rekenkundige omzetting in het programma toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja dat is niks meer dan omzetten naar G zover ik heb begrepen in de tekst van de link die ik net gaf, ADC kan alleen maar 0v-0.5v tot VCC+0.5v aan, bij meer dan 0.5v negatief voltage zou die poef zeggen. :+

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/McFA4.png

Edit/
Heb per ongeluk plaatje van de Xmega gepakt, atmega328p mag maar VCC + 0.3v zijn op bepaalde pinnen bij VCC van 2.4v tot 5.5v, de 0V mag wel -0.5v zijn zoals de Xmega. Rest van i/o mag wel VCC+0.5v zijn.

Pagina 313
http://www.atmel.com/Images/doc8161.pdf

Edit/2
Is het geen digitale chip?
De HMC5883L is een i2c chipje, krijg dus alleen maar digitale data en geen analoog.

Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden, zo te zien analoog, had het linkje weer even geraadpleegd. :9

Ik moet voortaan maar eerste even zoeken voordat ik vragen ga stellen. :+

[ Voor 55% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2014 20:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
@Kitao
Moet me vooral eerst even goed inlezen in de verschillende codes/commando's etc.
Maar dat gaat zo verdomd lastig, scherm leest niet lekker voor een lange tijd en op papier krijg ik vlekken voor me ogen :P
Maar ik ga me even een paar dagen inlezen in kleine stukjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:45:
[...]

Ik zeg ook niet dat er iets vreemds mee is hoor, heb dat apparaatje pas uitgepakt en nog maar 1 sketch mee geprobeerd. Het reageert enkel anders als ik verwachtte vandaar de 'testopstelling'. En hoe wil je negatieve waarden krijgen eigenlijk als de x-y-z op analoge read poorten zit aangesloten ?
Dat zal dan pas gebeuren na een rekenkundige omzetting in het programma toch ?
Yep. Ik ging er automatisch vanuit dat het een digitale was, omdat er eigenlijk weinig reden tegenwoordig is voor zulke dingen een analoge te hebben, maar die worden idd nog wel gebruikt. En digitale geven wel negatieve waarden terug. Bij een analoge zal het ook nog erg uitmaken welke gevoeligheid hij heeft. (Bij een digitale uiteraard ook, maar de meeste libraries zullen daar automatisch voor compenseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/sv5t9v0on/3v3_SPI2_2.jpg

bekende en zeer betaalbare 2.2 inch SPI TFT'je direkt op een arduino mini 3V3 ;)

aansluiten op mini 3V3 (let op bij 5V arduino's moet er een logic level converter tussen) :

#define _sclk 13
#define _miso 12
#define _mosi 11
#define _cs 10
#define _dc 9
#define _rst 8

en deze en deze lib installen en dan draait de demo die je vind onder 'examples gelijk
- WIKI

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik wist niet dat er digitale waren, heb er eigenlijk niet bij stilgestaan. Ik had beter deze link kunnen plaatsen als die van ebay https://www.sparkfun.com/products/9269. Dit is ongeveer het programma wat ik nu test
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
int x, y, z;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);      // sets the serial port to 9600
}

void loop()
{
  x = analogRead(0);       // read analog input pin 0
  y = analogRead(1);       // read analog input pin 1
  z = analogRead(2);       // read analog input pin 1
  Serial.print("accelerations are x, y, z: ");
  Serial.print(x, DEC);    // print the acceleration in the X axis
  Serial.print(" ");       // prints a space between the numbers
  Serial.print(y, DEC);    // print the acceleration in the Y axis
  Serial.println(z, DEC);  // print the acceleration in the Z axis
  delay(100);              // wait 100ms for next reading
}

Ik heb nu 16 verschillende posities uitgeprobeerd maar dan heb je ook nog scheve vlakken oftewel tilt. Vind het maar ingewikkeld en niet echt duidelijk hoewel de waarden ruim veranderen soms. Dit nog even op rijtje zetten.
@ProAce
Neem je tijd hoor en als het nog iets te ver gegrepen is gewoon laten liggen, je hoeft niet iedere sketch te gaan proberen die jan en alleman allemaal opgooien. Ik dacht omdat je al met beeldschermen bezig was dat if-statements, loops en write-opdrachten niet nieuw voor je was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
kitao schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:51:
Ik wist niet dat er digitale waren, heb er eigenlijk niet bij stilgestaan. Ik had beter deze link kunnen plaatsen als die van ebay https://www.sparkfun.com/products/9269. Dit is ongeveer het programma wat ik nu test
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
int x, y, z;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);      // sets the serial port to 9600
}

void loop()
{
  x = analogRead(0);       // read analog input pin 0
  y = analogRead(1);       // read analog input pin 1
  z = analogRead(2);       // read analog input pin 1
  Serial.print("accelerations are x, y, z: ");
  Serial.print(x, DEC);    // print the acceleration in the X axis
  Serial.print(y, DEC);    // print the acceleration in the Y axis
  Serial.println(z, DEC);  // print the acceleration in the Z axis
  delay(100);              // wait 100ms for next reading
}

Ik heb nu 16 verschillende posities uitgeprobeerd maar dan heb je ook nog scheve vlakken oftewel tilt. Vind het maar ingewikkeld en niet echt duidelijk hoewel de waarden ruim veranderen soms. Dit nog even op rijtje zetten.
@ProAce
Neem je tijd hoor en als het nog iets te ver gegrepen is gewoon laten liggen, je hoeft niet iedere sketch te gaan proberen die jan en alleman allemaal opgooien. Ik dacht omdat je al met beeldschermen bezig was dat if-statements, loops en write-opdrachten niet nieuw voor je was.
Dat beeldscherm is een kitje van ebay, zit niks progameren van mij bij :+
Ga het gewoon proberen, en anders kun je wel een dmtje van me verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Qua opbouw is niet moeilijk hoor, ledje op pin 7 en 10. Wel weerstandje erbij natuurlijk, iets tussen 200 en 700 ohm. Of 1K maar nog niet geprobeerd. En dan programma kopieeren en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Heb in je code pin 7 vervangen door pin 13, dat scheelt een ledje en de led op pin 10 en gnd gezet (zonder weerstand, werkt goed) en de rest gekopieerd. Maar wil er ook wat van leren en dus de code begrijpen en dat doe ik nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat zou ik echt niet doen hoor, dan binnenkort is je led op p10 kapot. Ik neem aan dat je nog weinig materiaal in huis hebt ? Pin 13 kan natuurlijk wel, die heeft al een voorweerstand. Nadeel is dat het visueel erg klein is.
Afbeeldingslocatie: http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_graph.png
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html
De moraal van het verhaal is simpel: hang een led nooit zomaar aan een spanningsbron zoals een batterij of een adapter. Het ding zal meestal kapot gaan of domweg niets doen.

Vorige week wou ik nog een matrix de pin-layout testen dus ik pak 4.5 volt en tikte even de draadjes aan. Nu ontbreken er 2 leds als gaten in een vals gebit :+
Oh, en over het begrijpen van het programma, dat is juist de reden dat ik het standaard voorbeeld van Bitmask heb aangepast en vooral flink vertraagd. Als je het ziet draaien snap je het programma ook beter.

[ Voor 95% gewijzigd door kitao op 18-04-2014 23:04 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:49:
[afbeelding]

bekende en zeer betaalbare 2.2 inch SPI TFT'je direkt op een arduino mini 3V3 ;)

aansluiten op mini 3V3 (let op bij 5V arduino's moet er een logic level converter tussen) :
Bedankt voor de tip. Ik heb d'r ook maar eentje in de winkelmand gegooid, altijd handig om te hebben liggen (Die 3v3 is geen punt, ik bouw de laatste tijd toch m'n eigen arduino op van een kale 328p).

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
kitao schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:47:
Dat zou ik echt niet doen hoor, dan binnenkort is je led op p10 kapot. Ik neem aan dat je nog weinig materiaal in huis hebt ? Pin 13 kan natuurlijk wel, die heeft al een voorweerstand. Nadeel is dat het visueel erg klein is.
[afbeelding]
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html
De moraal van het verhaal is simpel: hang een led nooit zomaar aan een spanningsbron zoals een batterij of een adapter. Het ding zal meestal kapot gaan of domweg niets doen.

Vorige week wou ik nog een matrix de pin-layout testen dus ik pak 4.5 volt en tikte even de draadjes aan. Nu ontbreken er 2 leds als gaten in een vals gebit :+
Pin 13 zit standaard al een rood ledje op.
Heb idd alleen nog in huis wat ik over heb gehouden van mijn ledstrip 330/120 ohm weerstanden + 1 wit ledje, mijn eerste ebay bestelling maar even uitbreiding.

Iemand nog tips voor dingen die ik echt moet hebben voor de free/ar duino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:55:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb d'r ook maar eentje in de winkelmand gegooid, altijd handig om te hebben liggen (Die 3v3 is geen punt, ik bouw de laatste tijd toch m'n eigen arduino op van een kale 328p).
ik heb er net ook nog 2 bijbesteld voor de voorraad (€4,16 p stuk :'( ) .. vind hem prima, met aparte backlight pin !
- YouTube: UTFT demo on the Arduino DUE + ILI9341 serial display TFT 320*240 2.2" (hardware SPI)
- YouTube: Arduino and 2.2'' Serial TFT ILI 9341

en nog een tip (verwacht hem zelf volgende week) :
GPS U-blox NEO-6M Module Aircraft Flight Controller For Arduino MWC IMU APM2
is veel over te vinden (dit is de V1 versie) en kost 11 euro incl. verzendkosten
komt in een projectje.. een geo safe.. een doosje dat alleen van het slot gaat op een bepaalde lokatie

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:27

sphere

Debian abuser

mad_max234 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:28:
En met touchscreen iets duurder, geen persoonlijke ervaring met deze koper.
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2ec8ab10e8
Is geen touch zo te zien. Waar moet je op letten bij die SPI displays? Vraag me af of die liquidware zo duur is vanwege OLED.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ProAce schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 23:02:
Iemand nog tips voor dingen die ik echt moet hebben voor de free/ar duino?
Zonder randcomponenten heb je weinig aan een micro, je kunt wat testen op de seriele monitor misschien maar dan houdt t op. Je kunt als er een e-boer in de buurt is langzaam opbouwen of je kijkt voor kitjes zoals dit
http://www.ebay.com/sch/i...er+kit&rt=nc&LH_PrefLoc=2
Zal ook wel in nederland te krijgen zijn maar dan is meestal incl board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item43c6a71382 zoiets maar bestellen, nog geen 8 euro en inclusief bord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou nog maar is goed kijken.. dat setje kost 44 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Echt niet, 8 euro is voor een los board
Board + kit kost $44,-
Je hebt bovenaan een select vakje. Deze is $15,- zonder board. Snap dan enkel niet waarom er usb-kabel bij moet. http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item233817d123

[ Voor 54% gewijzigd door kitao op 18-04-2014 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Owh, nog niet thuis op ebay -.-
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item20df60f20a
Dan deze maar, iets duurder maar lijkt me wel completer.

[ Voor 77% gewijzigd door ProAce op 18-04-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ziet er goed uit, kan wel lang duren, soms 4 weken, soms 2 weken of soms helemaal niet (zeldzaam), maar makkelijkste blijft als er een hobby-elektronicazaak in de buurt is. Die van mij is helaas falliet.
@hierna
Als die dat niet heeft is het geen hobby-elektronicazaak. Kan wel duurder zijn maar als je iets nodig hebt waar je niet op wil wachten dan is dat altijd makkelijk. Nu heb je 6 leds maar als je er 8 nodig hebt ?
Voor gangbare componentjes heb je ook hackerstore en bits and parts, geen verz. kosten en binnen paar dagen in huis. http://www.hackerstore.nl/ http://www.bitsandparts.eu/showarticles/1

[ Voor 86% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Zit er, maar is erg duur helaas.
En betwijvel of ik daar dit soort spul kan krijgen

[ Voor 46% gewijzigd door ProAce op 19-04-2014 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52
Tegen de ebay prijzen kan geen enkele NL zaak op :P
Als je het alleen bij wat basis spul houdt (terwijl je wacht op de rest via ebay) kan je ook eens rondstruinen bij eoo (was vroeger Dick Best, voor de oldtimers onder ons :P, helaas na de overname wel duurder geworden) of Deze zaak in stadskanaal.

Als je de tijd hebt gewoon inslaan via Ebay. En/of Niels op Samenkopen.net in zijn bekende akties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Gebruik de kortingscode "PAASKORTING" bij uw online bestelling tijdens het afrekenen en ontvang 5% korting. Geldig over het hele assortiment.
Deze actie loopt het hele paasweekend t/m 21 april 2014.'

- HobbyElectronica

geen spam hoor.. gewoon een tip.. koop er ook wel eens wat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:14:
[...]

Ben bezig nu met een ADXL335, een accelerometer x-y-z.
wat uitleg over de werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
sphere schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 23:18:
[...]

Is geen touch zo te zien. Waar moet je op letten bij die SPI displays? Vraag me af of die liquidware zo duur is vanwege OLED.
Die heeft inderdaad geen touch, kwam ik later ook achter. :+
mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Moet dus deze zijn, zijn dus wat duurder dan de andere twee links die rond 5 a 6 euro zitten, deze zitten rond de 12 a 13 euro.
http://www.ebay.nl/itm/2-...ain_0&hash=item3a75199a37

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dank je wel Borroz, dat is een goede link die ik kan gebruiken, Zit ook programma bij dus dat is mooi meegenomen. De werking vond ik eerlijk gezegd leuker om dat zelf na te lopen met de testopstelling gisteren en dit is het eindresultaat ervan :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/7eolzvwbb/AXDL335.jpg klik- zoom
Waarmee ik niet bedoel dat ik jouw link niet ga toepassen :)
Enigzins nieuw voor mij is bijvoorbeeld het volgende :
In de link van Mad_Max heeft de schrijver 3.3V externe reference gezet :
C++:
1
2
3
//Make sure the analog-to-digital converter takes its reference voltage from
  // the AREF pin
  analogReference(EXTERNAL);

In jouw link wordt er Internal Reference gebruikt:
C++:
1
2
3
4
void setup()   {
analogReference(INTERNAL2V56);
Serial.begin(256000);
}

Kan je daar iedere gewenste waarde invullen tussen 0 en 5V ? Dat wil ik nog gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:12:
[...]

Kan je daar iedere gewenste waarde invullen tussen 0 en 5V ? Dat wil ik nog gaan uitzoeken.
Heeft te maken met de werking van een (interne) A/D converter.. het is een referentie spanning, die je van buiten kan halen (circuitje) of intern kan pakken dmv een instructie.
voor meer uitleg > http://tronixstuff.com/20...ials-chapter-22-aref-pin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mad_max234 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:20:
[...]

Die heeft inderdaad geen touch, kwam ik later ook achter. :+
mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Moet dus deze zijn, zijn dus wat duurder dan de andere twee links die rond 5 a 6 euro zitten, deze zitten rond de 12 a 13 euro.
http://www.ebay.nl/itm/2-...ain_0&hash=item3a75199a37
Blijft toch lastig met die Touch TFT's. Krijg bij deze het idee dat die geen SPI ondersteund, oftewel je zit met miniaal 8 I/O die je kwijt bent...

Als ik zoek op EBay dan kom ik maar een enkele met Touch en SPI tegen.

Dit is er dan eentje van $15 / €11:
Afbeeldingslocatie: http://www.haoyuelectronics.com/Attachment/HY28B/HY28B_bottom.jpg

Duidelijk te zien dat je hier:
- 8/16 bit of SPI interface hebt. SPI is standaard lijkt het (SPI over LCD_Xxx pinnen rechts)
- Touch Interface over SPI (TP_Xxx pinnen links)
- 5V ingang (ding heeft eigen 3.3V LDO als ik het goed zie - U2)
- Backlight control via PWM (BL_CTRL links)

Voordeel van de losse 5V ingang vind ik toch wel dat je daardoor de 3.3V LDO van de Arduino niet hoeft te belasten. Scheelt weer tegen de 100mA voor de backlight...

Overigens zie je hier weer hoe gevoelig mensen zijn voor het gratis verzenden op ebay: in de eigen winkel van de verkoper kost deze module nl. $12, maar dan is verzenden gratis vanaf $50.
Op ebay is het verzenden dus 'gratis' voor $3 extra :z

Mocht iemand nog kleinere TFTs met Touch EN SPI tegenkomen dan hou ik me aanbevolen. Ik kan ze nl. niet goed vinden (of ik zoek niet met de juiste zoektermen.)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze bestaan wel hoor ( maar niet voor eBay prijzen) 8)

hoop op een zonnig paasweekend.. want mijn solar stuff is binnen :P en ik wil testen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qLIO93L.jpg

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh dus je kan wel zoeken op ebay _/-\o_

volgende week verwacht ik een (lowcost) 3.2 touch met apart interfacebordje.. zal ik wel een filmpje van maken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mars Warrior schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:41:
[...]

Blijft toch lastig met die Touch TFT's. Krijg bij deze het idee dat die geen SPI ondersteund, oftewel je zit met miniaal 8 I/O die je kwijt bent...
Is zowel spi als parallel, pinnen zijn ook beschikbaar, zie plaatje met pin mapping eronder en de tekst. ;)

LCD Interface SPI serial
Touch Screen Interface SPI

Breakout printje
Pin 33 SCI Screen SPI data input (in Serial Mode) Connects to SPI MOSI
Pin 35 SCL Screen SPI clock (in Serial Mode) Connects to SPI SCK
Pin 37 CS LCD chip select (in Serial Mode) Low active
Pin 23 T_CS Touch screen chip select Low active

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 19-04-2014 17:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 16:49:
oh dus je kan wel zoeken op ebay _/-\o_
Het zoeken lukt wel, maar het vinden is af en toe lastig!
Op Aliexpress heb ik daar minder moeite mee. Mogelijk betere zoekmachine.

Verder is het op Ali ook vaak goedkoper. Krijg soms het idee dat ebay verkopers op Ali inkopen, er een paar dollar of meer bovenop zetten, verzendkosten er nog bij en het dan lekker op ebay gooien met 'gratis verzenden' :D

Aan de ander kant is Ali weer soms duurder dan reguliere componentenleveraciers als Mouser (en daar koop je ook nog eens inc. BTW, iets wat ze op Ali/Ebay echt niet kennen), dus echt logica in de prijzen kan ik niet ontdekken...

Al met al blijft het natuurlijk tov EU winkels lekker goedkoop voor ons knutselaars en zijn fouten gelukkig daardoor niet zo heel duur. Ik heb al een aantal van die €2 Arduino's kapo gemaakt tijdens wat experimentjes...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:46:
hoop op een zonnig paasweekend.. want mijn solar stuff is binnen :P en ik wil testen
[afbeelding]
Over testen gesproken, het programma in jouw link heb ik getest met de adxl335
Na 2 dagen heb ik deze voorlopige conclusie bereikt, er zijn 3 bewegingen die ieder gespiegeld kunnen worden.
De kipgrill-beweging:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lH4EgJkl.png
In stappen van 900 geeft dat totaal 8 mogelijkheden
De shoarma-beweging:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DAksdb9l.png
In stappen van 900 geeft dat totaal 8 mogelijkheden
En de molenwiek-beweging:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uXAkCgCl.jpg
In stappen van 450 geeft dat totaal 8 mogelijkheden
Totaal 24 metingen.
Maar die gaven geen 100% uitsluiting want volgens mij moet je om echt precies dezelfde waardes terug te krijgen dat IC echt puur waterpas zetten en houden in een draaibare klem. Die heb ik niet helaas. Vind het ook jammer dat dit zo lang duurt voor ik die bewegingen door had (als mijn aanname klopt tenminste).
Blijkbaar ben ik niet erg slim of had ik langer op school moeten blijven :/
Toch zit ik aardig in de goede richting geloof ik
x-as , y-as en z-as zijn alle drie gespiegeld
Afbeeldingslocatie: http://csdt.rpi.edu/subcult/brdance/tutorial/images/CartesianCoordinates.gif

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zit zoiets in de ipad/phone.. meet gewoon tig x per seconde de stand van de telefoon.
jij zou met een klein programmaatje de stand van het luciferdoosje kunnen bepalen waar de sensor opgeplakt zit, horizontaal of vertikaal.
doe je door een gemeten waarde te vergelijken met een waarde in je sketch.

'In stappen van 450 geeft dat totaal 8 mogelijkheden
Totaal 24 metingen.
Maar die gaven geen 100% uitsluiting want volgens mij
'

hier kan ik je even niet meer volgen, om het denken wat te vereenvoudigen..
pak een luciferdoosje, hou het voor je en draai het alle kanten op maar hou het wel op dezelfde plek in de ruimte.. dat kan je meten met een sensor zoals jij hebt.. een 3 DOF (3 degrees of freedom)
- enkele sensors en gecombineerde sensors

een voorbeeld toepassing waarbij een sensor de motortjes dusdanig aanstuurt zodat deze 'balanceerd'

- site

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Is het mogelijk met een arduino een klikaanklikuit systeem te bedienen? En anders stroom er mee te schakelen(220)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Over de toepassing heb ik nog niet nagedacht, ik verwacht veel problemen met juiste calibratie en omzetting van gemeten waardes naar positie. Maar ja, met zo'n professionele testopstelling als ik heb zou dat eigenlijk wel moeten lukken natuurlijk *kuch, ahum

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/pw40dmgsv/ADXL355_AXIS_002.jpg klik- zoom

En ik had me bij acceleratie ook iets anders voorgesteld zoals als je op een motor zit en je geeft ineens vol gas dat je er dan vanaf vliegt. Maar dit lijkt veel meer op een kantel-positie-bepaler :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:11:
doe je door een gemeten waarde te vergelijken met een waarde in je sketch.
'In stappen van 45 graden geeft dat totaal 8 mogelijkheden
Totaal 24 metingen.
Maar die gaven geen 100% uitsluiting want volgens mij
'
hier kan ik je even niet meer volgen
Oh, ik dacht dat het met de afbeeldingen erbij redelijk te volgen zou zijn.
Zet de chip horizontaal en je hebt in stappen van 90 graden 4 standen om een volledige rotatie om z'n as te maken.
Echter, die as kun je ook omdraaien oftewel spiegelen. Dan heb je weer 4 standen dus totaal 8 voor horizontale as.
Zelfde met verticale as
En met die sinus-cirkel beweging, die is ook gespiegeld, als je daar dan 4 stappen van 45 graden neemt per negatieve of positieve fase neemt heb je er weer 8.
Totaal: horizontale rotatie 8, verticale rotatie 8 en cirkelbeweging 8 = 24
Dat het geen 100% uitsluitsel gaf komt omdat het lastig is om die chip loodrecht te houden. Stel ik zet dat stokje met luciferdoos rechtop dan is het lastig die precies loodrecht t.o.v de tafel te houden. En dat geeft dan al gauw 20 graden verschil met een vorige meting.
ProAce schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:21:
Is het mogelijk met een arduino een klikaanklikuit systeem te bedienen? En anders stroom er mee te schakelen(220)?
Met een relais kun je er 220V mee schakelen (is tegenwoordig 230V geworden meen ik)

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk zelf bedacht , maar hoe kom je aan die 'stappen van 90 graden ? je kan een heeeel klein beetje aan 1 as draaien en zo vb 1 graad verdraaien.. dat kan je dan wel 360 x doen ben je rond.. en dan hebben we het nog maar over 1 as.

howto 8)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:23:
Over de toepassing heb ik nog niet nagedacht, ik verwacht veel problemen met juiste calibratie en omzetting van gemeten waardes naar positie. Maar ja, met zo'n professionele testopstelling als ik heb zou dat eigenlijk wel moeten lukken natuurlijk *kuch, ahum

[afbeelding] klik- zoom

En ik had me bij acceleratie ook iets anders voorgesteld zoals als je op een motor zit en je geeft ineens vol gas dat je er dan vanaf vliegt. Maar dit lijkt veel meer op een kantel-positie-bepaler :?
Dat is het ook, die acceleratie door beweging is vaak een ongewenst iets: Naast kijken of iemand erop tikt, is het primaire doel van die sensoren om de valversnelling te meten, en dan weet je welke kant beneden is.

Als ik jouw was zou ik ook wat basis signaalverwerking op je metingen doen. Alleen al de 0g waarde (dus de gemiddelde) schatten en die ervan afhalen, zodat je een positief/negatief/rond de nul getal krijgt afhankelijk van op welke kant hij ligt, is een stuk makkelijker.

Als je gewoon simpel meet heb je 6 posities: De 6 kanten van een kubus. Die kan je onderscheiden, uiteraard ook alle tussenposities, maar die zijn een combinatie van die 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:00:
leuk zelf bedacht , maar hoe kom je aan die 'stappen van 90 graden ? je kan een heeeel klein beetje aan 1 as draaien en zo vb 1 graad verdraaien.. dat kan je dan wel 360 x doen ben je rond.. en dan hebben we het nog maar over 1 as.
* kortom.. jou testopstelling is niet stabiel/geschikt om nauwkeurig te meten 8)
Tja, ik vond 24 metingen wel genoeg en voor het principe blijft het gelijk
Als ik per 1 graad zou doen dan had ik
2x360 horizontaal, 2x360 verticaal en 360 cirkel moeten meten. Dat zijn 1800 metingen. :/
Ps, en bedankt voor je link gecombineerde sensors, toevallig las ik vandaag dat je idd gyros en acc. samen nodig hebt om een "volledige meting" te krijgen dus dat komt van pas. En over die video's, ook leuk maar dat is te moeilijk voor mij. Ik wou eerst beginnen met een driewielertje.

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:00:
Dat is het ook, die acceleratie door beweging is vaak een ongewenst iets: Naast kijken of iemand erop tikt, is het primaire doel van die sensoren om de valversnelling te meten, en dan weet je welke kant beneden is.
Als ik jouw was zou ik ook wat basis signaalverwerking op je metingen doen. Alleen al de 0g waarde (dus de gemiddelde) schatten en die ervan afhalen, zodat je een positief/negatief/rond de nul getal krijgt afhankelijk van op welke kant hij ligt, is een stuk makkelijker.
Die nul heb ik gevonden gelukkig :)
Als je gewoon simpel meet heb je 6 posities: De 6 kanten van een kubus. Die kan je onderscheiden, uiteraard ook alle tussenposities, maar die zijn een combinatie van die 6.
De dobbelsteen is idd een goed idee, tnx Uit die 24 metingen zal ik die terug gaan zoeken want die moeten erbij zitten.
@ProAce, meer over een relais en arduino kun je hier vinden : kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
En niet om de opa uit te hangen maar zelf blijf ik liefst zover mogelijk van hoog sterkspanning sterkstroom vandaan. Het is dodelijk. Dan koop ik liever een kaku-setje bij de gamma met kemakeur. Dat relaistje gebruik ik hooguit om een 12V fannetje te starten ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Dan de optie om een klikaanklikuit setje aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Laatst online: 16:44
ProAce schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:42:
Dan de optie om een klikaanklikuit setje aan te sturen
Ja, kijk maar eens in dit topic: howto: KAKU aan pc

En met wat ge-google kom je de library: newRemoteSwitch tegen. Kan precies wat jij wil.

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo51 op 19-04-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Had nog niet gezocht, maar het kan dus. Menselijke bevestiging is nog altijd prettiger dan Google bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of gewoon professioneel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Heb nu een gewoon setje maar wil de afstandsbediening vervangen door een Arduino met bewegingdetectie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProAce schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:54:
Heb nu een gewoon setje maar wil de afstandsbediening vervangen door een Arduino met bewegingdetectie :p
of de aan/uit schakelaar in de muur vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Made in Wassenaar ? :D
edit, voor dat testje gebruikte ik trouwens deze site en het programma daarvan http://bildr.org/2011/04/...with-the-adxl335-arduino/ vandaar die 90 graden stapjes.

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 19-04-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-10 15:21

ResuCigam

BOFH

@borroz: Leuke links van die balanceer robotjes.

@ProAce: Ik was toevallig dit weekend met iets soortgelijks bezig. Ik wil mijn monitoren en bureau verlichting automagisch aan/uit schakelen als ik in de buurt van mijn bureau kom. Ik heb net een proefopstelling met onder andere een HC-SR501 PIR bewegings detector gemaakt en ik krijg van de week mijn relais bordje.

En voor iedereen linkjes gaat posten dat ze veel goedkoper op ebay staan: Dat weet ik maar ik had geen zin om op de verzending te wachten :)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LyGewCy.jpg

speciaal voor dit solar expiriment heb ik een krat bier gekocht, ik ga er heel de middag naast zitten om eea te monitoren :+

* update.. de lipo zit vol... ik ook

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20
Pas maar op, straks ligt je hele dak vol.. :Y

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stef110 schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:56:
Pas maar op, straks ligt je hele dak vol.. :Y
haha bedankt voor de waarschuwing.
heb gelijk even op je site rondgeneusd.. leuk voor een solarleek zoals ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Als je in de toekomst nog cellen en andere materialen zoekt PM maar heb nog stapels liggen.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx stef.. doe ik, want dat het naar meer gaat smaken weet ik nu al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zou mooi zijn als je daar een sixpack-koelertje op kan zetten :9
Vanmorgen verder geborduurd op het dobbelsteen-concept, dit zijn de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/5mf8kep9d/ADXL335_DOBBELSTEEN.jpg Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/4zddo6rkj/DOBBELSTEEN_HORIZONTAAL.jpg Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/wudgdr3p7/DOBBELSTEEN_MOLEN.jpg
afbeeldingen zijn klikbaar maar misschien nog even de pagina bijzoomen om in 1x in beeld te krijgen
Dit bedoelde ik dus met de kipgrill-, shoarmagrill- en molenwiek-rotatie en van de eerste twee het spiegelbeeld daarvan. Meer kan ik er niet van maken en om dit toe te passen heb ik compleet programma nodig want dit vertaal ik niet zomaar even naar een positie. In zo'n telefoon zit alles mooi ingebouwd natuurlijk zonder draden en zonder vervormd luciferdoosje. Ik zou het compleet met micro en al kunnen inbouwen met batterij en een draadloze verbinding. Daar heb ik echter enkel een APC220 voor en die is kolossaal kwa afmetingen. Dat wordt een flinke dobbelsteen :-(
Bovendien zit er geen bevestingsgaatje op het breakboardje. Ik zie een paar printsporen lopen maar de rest kan net zo goed verborgen zijn onder een laagje blauw plastic ? Anders boor ik er een paar gaten in.
Afbeeldingslocatie: http://www.jayconsystems.com/media/catalog/product/j/a/jaycon_systems_adxl335_3.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.jayconsystems.com/media/catalog/product/j/a/jaycon_systems_adxl335.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Voor de code zou je kunnen kijken naar het razer ahrs project : https://github.com/ptrbrtz/razor-9dof-ahrs/wiki/Tutorial

Ze gebruiken een iets uitgebreidere module, maar je kunt wel in hun code kijken hoe ze posities bepalen. Ik heb het zelf gebruikt voor een schoolproject met die module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt, voor toekomstig gebruik is dit misschien wel handig maar ik heb geen bluetooth. Jouw link heeft me wel op een idee gebracht, misschien kan ik ergens een processing-sketch vinden dat past op de adxl335-module.

[ Voor 116% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
De bluetooth is alleen als je het draadloos wil doen. Je kunt ook gewoon via de serialport over usb werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat heb ik wel gezien natuurlijk maar een robotje of dobbelsteen met draad is niet ideaal. Misschien dat ik toch ergens een behuzing kan vinden om het met de apc te doen. De module en de apc passen hier wel op en dan zou ik dat in z'n geheel erin kunnen zetten en dan vertalen naar de geworpen ogen. (niet dat ik er mee ga werpen dan :D
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbytronics.co.uk/image/cache/data/sparkfun/arduino-and-breadboard-holder-3-500x500.jpg Afbeeldingslocatie: http://api.ning.com/files/v*UCid-931rHs569p-a*6fYHAF*CsfjqRt7fJMQ73LO1Mk-ZekbLRkFUVWDo*4M0FXHD4SbqZV103NegBrhVzkpoSMz03wEf/APC220.jpg
Platte batterij toevoegen en evt. de antenne van de apc verwijderen, hoewel ik dat laatste nog niet geprobeerd heb. Maar ik ga eerst op zoek naar een processing-sketch, is iets minder omslachtig. Als iemand een tip heeft b.v.d. :)

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Je hebt nu je metingen er voor gedaan toch? Dat geef je aan met je afbeeldingen. Als je nu voor alle drie de assen de 0-waarde kunt bepalen, kun je er mee bepalen of welke kant hij uitwijst door die waarde van de meting af te trekken, hierdoor krijg je of een positief of een negatief getal. Als je dit voor alle drie de assen doet, kun je kijken welke zijde boven ligt. Bijvoorbeeld: 1 is dan x+, y+, z+. Als je dan x-, y+,z+ hebt, zou dat moeten betekenen dat er nu 6 ogen boven liggen.

Snap je een beetje wat ik bedoel? Want dan is je code opeens een stuk makkelijker te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, dat begrijp ik hoor, dat was juist het doel ervan om al die metingen uit te voeren en beetje in kaart te brengen. Is niet dat ik dat ergens gelezen heb, daar ben ik zelf mee begonnen. En hoewel ik niet helemaal code-leek ben gaat er mij iets teveel tijd inzitten om dat uit te voeren vandaar dat ik graag een kant en klare oplosiing zou vinden wat iets meer in beeld brent als een paar coördinaten. Met de dobbelsteen zou misschien nog lukken welk oog boven ligt maar op dit moment zoek ik zoiets :

Duurt 9 minuten maar eerste 10 seconden is al voldoende om indruk te krijgen. Heb zelf al even gezocht maar 335+arduino+processing is dun gezaaid. En zelf schrijf ik dat niet even.
2-assen horizon zou ook leuk zijn

Video's zat maar code zijn ze vergeten }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je krijgt in dat laatste filmpje te maken met programmeren voor zowel arduino als processing .. je onderschat de complexiteit imho .. die sloot is te breed.
het 1e filmpje is sowieso 'not done' want ik ga er niet vanuit dat je het 3D pakket houdini geinstalled heb staan

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gwNATbT.jpg

processing kan je hier downloaden, de editor is gelijk aan Arduino en komt met veel examples.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Borroz, dat onderschat ik niet hoor, dat schreef ik al :
Heb al even gezocht maar 335+arduino+processing is dun gezaaid. En zelf schrijf ik dat niet even.
En houdini heb ik niet, noot van gehoord zelfs maar ging om het voorbeeld. Ik dacht dat er meer zou staan op t net maar valt tegen. Paar doodgebloede topics op arduino.cc en daar houdt t mee op.
@Sebastius, die heb ik ook in bestelling met een line-tracker. Sensoren over de motorsnelheid weet ik nog niet. Met een servo zou dat wrs makkelijker gaan en anders de wielen doorverbinden met een as en een motortje eraf halen. Bijkomend probleem is dan wel dat je met dit model geen besturing meer hebt.

[ Voor 63% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 16:58 . Reden: quote verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zal niet de eerste zijn, maar ik vind het erg grappig:

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/02e4ab1d-cd38-476d-abb8-6b8b7294ccd5_zps58934998.jpg

Mis nu nog sensoren, mijn ultrasoon-sensor is niet betrouwbaar om de een of andere reden en mis gewoon nog alles eigenlijk (heb al wel een motor-driver). Heeft iemand misschien tips voor de sensoren die bij de wiel-encoders kunnen (om de snelheid te meten)? Wil de boel graag 'calibreren' zodat hij rechtuit gaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Kitao, bij de code voor de razor ahrs zit een processing sketch die precies doet wat jij zoekt. Je krijgt dan mooi een vlakje dat reageerd op wat jij doet.

Het enige is dat je daar wel yaw pitch en roll voor moet uitspuggen, want dat gebruikt hun firmware van de arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bravo51 schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:31:
Kitao, bij de code voor de razor ahrs zit een processing sketch die precies doet wat jij zoekt. Je krijgt dan mooi een vlakje dat reageerd op wat jij doet.

Het enige is dat je daar wel yaw pitch en roll voor moet uitspuggen, want dat gebruikt hun firmware van de arduino.
met andere woorden.. het werkt niet zonder meer met de 'kale' ADXL 335 sensor
dus of je koopt die 9 DOF sensor uit die voorbeeldcode (ebay €28,81 - / NL €117,-) of je past de code aan.

voor een eenvoudige 'tilt' meting volstaat wellicht ook een tiltsensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Vandaag klein robotje uitgeprint met 3d printer. Motortjes had ik al een aantal jaren liggen wou altijd al een klein dingetje maken wat met je telefoon middels bluetooth te besturen was. Vorig jaar heb ik dit concept al eens uitgevoerd met wat groter platform.
Kijken of ik van de week de onderdeeltjes, arduino nano en bluetooth ontvangertje en een l293d op printje kan solderen en er in maken. In de voorkant komen nog twee 5mm leds.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FRobots%2Fbluebot%2F2014-04-19+19.56.28.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Wordt vervolgd met filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Toevallig keek ik net weer naar de link van Bravo51, die loopt niet weg natuurlijk maar idd, ik heb dat type sensor niet maar kan geen kwaad dat alvast in te zien hoewel ik er geen $28,- voor ga betalen. Ben wel stukje verder gekomen met de dobbelsteen, inmiddels een blik gevonden waar ik wat kan inbouwen en de andere helft van het apc-setje van m'n reciever gesloopt. Die werkt nog goed maar de voorversterker is ineens de volumeknop gaar geworden. Leuk, zo'n reservepot heb ik niet.
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/x1zsz7ou3/FM_APC_DIPSWITCH_001.jpg........... Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/s5bgc9g81/FM_Ampl_003.jpg
Processing heb ik al een tijdje Borroz maar gebruik het weinig, zal dat binnenkort weer eens opstarten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stef110 schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:49:
Vandaag klein robotje uitgeprint met 3d printer. Motortjes had ik al een aantal jaren liggen wou altijd al een klein dingetje maken wat met je telefoon middels bluetooth te besturen was. Vorig jaar heb ik dit concept al eens uitgevoerd met wat groter platform.
Kijken of ik van de week de onderdeeltjes, arduino nano en bluetooth ontvangertje en een l293d op printje kan solderen en er in maken. In de voorkant komen nog twee 5mm leds.

[afbeelding]

Wordt vervolgd met filmpje.
ziet er goed uit.. hoop ook ooit nog is een 3D printer/draaibankje te hebben in mijn werkplaatsje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:51:
Ben wel stukje verder gekomen met de dobbelsteen, inmiddels een blik gevonden waar ik wat kan inbouwen en de andere helft van het apc-setje van m'n reciever gesloopt.
wat wil je nu gaan maken .. een 'dobbelsteen' met die ADXL335 + APC ingebouwd begrijp ik.. (met welke processor, neem aan dat je niet die uno in een dobbelsteen gaat bouwen) .. en verder, wat komt er aan de 'ontvang' kant ? hoe ga je de data van de sensor omzetten naar een dobbelsteen waarde ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nou, dat wordt even puzzelen natuurlijk. Ten eerste gaat de 335 op dat sparkfunbordje wat ik eerder liet zien, daarnaast de apc. Groot voordeel is dan alvast dat ik een stevige ondergrond heb ipv een verbogen luciferdoosje.
En dan kijken welke waardes die geeft over de ser.mon per vlak.
Dat mappen want je krijgt natuurlijk nooit dezelfde waardes terug en dan iets met IF-Else of Switch Case gaan goochelen. Per case dan printen : "you lucky bastard, its a six !!" of "loser, its a one!"
Dat gaat vanavond niet meer lukken denk ik en dat inbouwen weet ik ook nog niet zeker, dat blik is niet eens vierkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:42:
Dat gaat vanavond niet meer lukken denk ik
dat weet ik wel zeker eigenlijk.. je zal behoorlijk moeten gaan sleutelen in de code want zoiets vind je niet kant en klaar, ben benieuwd, succes !

ik zal nog even geduld moeten hebben voor ik verder kan met mijn camera headset.. ik heb inmiddels zo'n IMU 9 DOF besteld, dat is een combinatie van verschillende sensors + eigen processortje.. dat werkt stukken sneller dan sensor data oversturen en door een arduino/pc aan 'de andere kant ' te laten verwerken, motortjes de juiste kant op sturen en met de juiste versnelling ect.
had dus eigenlijk, voor mijn doel, de verkeerde sensors gekocht.. aldoende leert men.. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat is toch de sensor van Bravo51's link ? Komt mooi uit dan dat hij reageerde vandaag. Bij de bestelling van de acc.meter heb ik eigenlijk niet naar een toepassing gekeken, was meer om te testen en dat loopt aardig uit.
Maar de theorie erachter blijft op deze manier wel goed hangen en dat zou ik met zo'n combi-boardje niet gauw hebben. Maar jij ook succes ermee natuurlijk, binnenkort actie-video hoop ik. 8)

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 22:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, dat had ik al eerder gepost hoor.. geeft verder niet >:)

voor een dobbelsteen is de dataverwerkingssnelheid natuurlijk minder van belang dan voor een camera stabilizer.
hoe is het eigenlijk met je RFID project afgelopen,.. ik heb die van mij binnen, maar nog geen tijd/zin gehad om er is naar te kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:18:
nou, dat had ik al eerder gepost hoor.. geeft verder niet >:)
voor een dobbelsteen is de dataverwerkingssnelheid natuurlijk minder van belang dan voor een camera stabilizer.
hoe is het eigenlijk met je RFID project afgelopen,.. ik heb die van mij binnen, maar nog geen tijd/zin gehad om er is naar te kijken.
Ok, nu je het zegt, ik had die video wel gezien maar de sensor is me eigenlijk vandaag pas opgevallen. En over het stabiliseren .. ik moet ergens beginnen hè en als ik voldoende fondsen had voor al die gadgets dan kocht ik wel meteen een pilotenhelm gekoppeld aan een boordkanon. In paintballuitvoering dan :D
Overigens kan stabilisatie bij een 335 ook om de hoek komen kijken:
Michael Ghazi2 jaar geleden.
Old video, but I just found it. This is pretty cool. Some low pass filtering (averaging filter) would make the visualization a little more steady.
Bij andere video's las ik daar ook over.
De RFID ben ik nog steeds bezig het programma te ontwarren, zoveel mogelijk dan. Meestal probeer ik een uurtje per dag in het programmeren an sich te duiken maar lukt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik ff tijd heb zal ik hem ook is aan gaan sluiten, je hebt in ieder geval linkjes genoeg verzameld in dat aparte topic.

Afbeeldingslocatie: http://propaneandelectrons.com/uploads/normal/1358996272225-SSF%20Glove%20-%20Prototype.jpg
;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
3.3 volt en spi als ik me goed herinner, 5 draadjes. Sketch heb ik nog staan op google-drive dus binnen 3 minuten zou het moeten draaien.
edit, ik vertgeet de chip select, 6 draadjes dus. Voeding, Gnd, Clk, Miso, Mosi, CS
Begint trouwens aardig op Robocop te lijken :7

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 20-04-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
@borroz: Ik denk dat je voor het tracken van de beweging van je hoofd voldoende hebt aan alleen een accelero meter of een digital compas. Ik wil zelf zo iets gaan doen om een track-ir te simuleren. Hiervoor heb ik de zelfde accelero besteld als er op die razor zit (ADXL345). Het grote voordeel van die sensor is dat hij via i2c aan te spreken is, en ik niet op de 10bit dac van een atmega hoef te vertrouwen.

Ik zie trouwens dat je hem al binnen hebt? Of is dat een andere sensor op je pols?

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo51 op 20-04-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bravo51 schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:12:
Het grote voordeel van die sensor is dat hij via i2c aan te spreken is, en ik niet op de 10bit dac van een atmega hoef te vertrouwen.

Ik zie trouwens dat je hem al binnen hebt? Of is dat een andere sensor op je pols?
klopt ( de SPI sensors boards zijn nog vlotter) .. en die foto kwam ik ergens tegen.. ben ik niet, maar ik heb inmiddels wel een aardige surftocht en studie gemaakt van allerlei sensors de laatste tijd.
de meeste voorbeelden en 'high tech' die ik tegenkom, zie je in modelbouwwereld, met name autonome besturing van multicopters en camera gimbal stabilisatie, maar ook in de nieuwe Oculus VR™ bril, waar veel van wordt verwacht (en die intern op 1 Khz sampled)
de wiskunde achter filters en de theorie achter de sensors gaat mij boven de gyropet overigens :P

Afbeeldingslocatie: http://static.oculusvr.com/website/2013/01/headset_fig8.jpg

wil je de exacte postie van je object/hoofd verkrijgen (incl. 'kijkrichting) heb je een gyro, een magnetometer en een accelero meter nodig, de output van deze 3 devices wordt 'gefused' met een moeilijk stukje code. ( TH afstudeerwerk dus copy/paste :P )

wij gebruiken 'hobby' sensors aangesloten op I2C , prof toepassingen gebruiken een zo laag mogelijke latency en dat is een wereld met wat duurdere (snellere) sensors
- http://www.x-io.co.uk/products/
- http://www.ebay.com/itm/Y...ain_0&hash=item20cefb7a05

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogge. Dat is wel een verschil met mijn $5,- accelero sensor ADXL335.
Ik heb de apc220 en de 335 nu stevig op dat bordje gezet, zie kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Nu gebeurt er iets raars en ik heb er geen verklaring voor.
Afb links zijn de gemeten waarden met alles plat op tafel; voeding en communicatie via usb.
Afb rechts zijn de gemeten waarden met alles plat op tafel; voeding via adapter en communicatie via apc.
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/9l3ria2th/AXDL335_VIA_USB.jpg.......Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/c7rpy78l5/ADXL335_VIA_APC220.jpg
klik- zoom
Schiet mij maar lek :S
Via usb zie ik afgerond X, Y, Z ............... 0 , 0 , 56 graden
Via apc zie ik afgerond X, Y, Z .............. 0, 0, 180 graden
Apc voor zekerheid nogmaals getest met ander programma en communicatie daarmee loopt vlekkeloos ondanks dat er een avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00 blijt oppoppen.
Aangezien alles kaarsrecht plat op tafel ligt ben ik geneigd de opstelling met de apc meer waarde toe te kennen maar waarvandaan komt dit verschil ?! :?
Pagina: 1 ... 52 ... 96 Laatste