Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:32:
Kom op, je kon ook BT module ook solderen nadat je eerst tig posten had lopen roepen dat het te lastig was en niet zou lukken, en dat ging ook gelijk goed, doe je zelf toch niet zo te kort. ;)

Sot223 is vele male grove dan BT module en heeft maar drie pinnen en pad, kan maar op 1 manier erop.

Ik ben zelf nog een beginnen, heb 31 jaar niet achter de soldeerbout gezeten en laatste 4 jaar wel. :D
Ik ga steeds stapje verder, ik ken geen nee, en als iemand anders het kan kan ik het ook, opgeven is geen optie. :)
ik zal erover ophouden.. onze visie is niet dezelfde, ik begrijp een beetje wat je bedoel maar vraag me oprecht af, of jij iedereen hier dom vind en zoja wat doe je dan hier in deze hoek van tweakers.
Ik vind het leuk als iemand iets (vb Kitao) probeert.. vallen en opstaan, of dat iemand zijn TFT je opblaast en dat eerlijk meld, leerzaam voor iedereen , zo houden we dit forum op gang.
Het is geen plekje voor uitsluitend tweakers met minimaal HTS E, dat bedoel ik.
Of dat iemand gewoon is wat foto's plaatst (doe ik zelf bewust om anderen aan te sporen).. fora met alleen lappen text (of code) zijn meestal boooooring.
Genoeg.. ga weer een uurtje SMD solderen oefenen want 'ik la me niet gek makuh jonguh.. :+

* verder wilde ik ernog aan toe voegen dat ik je om je enorme hoeveelheid (theoretische) kennis kan waarderen.. je lijkt af en toe wel een encyclopedie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Bartjuh schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:34:
[...]

Zonder Arduino was ik niet eens met elektronica bezig gegaan een anderhalve maand geleden :+ En nu heb ik inmiddels al een heel aantal protobordjes met allerhande schakelingen gemaakt, gesoldeerd, en zelfs een ATMega SMD op een schmartboard gezet en geprogrammeerd.

Als je uiteindelijk iets meer wilt zal je toch al snel de soldeerbout moeten pakken en datasheets lezen. Dus ik ben er niet zo bang voor. Arduino verlaagt de drempel enorm.
Zonder arduino was ik denk ik ook afgehaakt, maar net als jij ben ik ook naar paar dagen zelf iets gaan maken en naar paar weken zelf atmega op eigen geëtste printje gezet, eerst DIP en later SMD. Heb min of meer soort van dagboek van mijn eerste project van begin tot heden, heb natuurlijk nog heel veel andere printjes gemaakt, heb halve muur vol met belichtingssheets van printjes die ik heb gemaakt de afgelopen jaren.

Mijn eerste stapjes en project, en loopt nog steeds. :) Ben dus rond 04-03-2010 begonnen met elektronicahobby. :D
http://www.aquaforum.nl/u...lat&Number=1489526&page=1

Solderen is juist leukste vind ik persoonlijk, lakker dingen bedenken en in elkaar zetten, en daarna mee gaan spelen. :)
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:40:
[...]

ik zal erover ophouden.. onze visie is niet dezelfde, ik begrijp een beetje wat je bedoel maar vraag me oprecht af, of jij iedereen hier dom vind en zoja wat doe je dan hier in deze hoek van tweakers.
Ik vind het leuk als iemand iets (vb Kitao) probeert.. vallen en opstaan, of dat iemand zijn TFT je opblaast en dat eerlijk meld, leerzaam voor iedereen , zo houden we dit forum op gang.
Het is geen plekje voor uitsluitend tweakers met minimaal HTS E, dat bedoel ik.
Of dat iemand gewoon is wat foto's plaatst (doe ik zelf bewust om anderen aan te sporen).. fora met alleen lappen text (of code) zijn meestal boooooring.
Genoeg.. ga weer een uurtje SMD solderen oefenen want 'ik la me niet gek makuh jonguh.. :+

* verder wilde ik ernog aan toe voegen dat ik je om je enorme hoeveelheid (theoretische) kennis kan waarderen.. je lijkt af en toe wel; een encyclopedie ;)
Holly **** waar haal jij vandaan dat ik iemand dom vind? Je beledig me nu beetje hoor! :P

Lees mijn posten nog eens en hou rekeing mee dat ik vrolijk ben en aan dollen ben, let ook op de :D :+ combinatie, zet er meestal extra smily's achter als ik aan dollen bent want weet hoe lastig het kant overkomen via tekst en mijn gebrek met taal.

En lappen tekst in datasheets? Je leest alleen maar wat je wilt weten in de datasheet, zoek je transistor dan kijk je even paar minuten in de datasheet en je weet voldoende. Als ik een uC koop ga ik echt niet hele datasheet lezen, leest alleen wat je wilt weten, is meer even snel spieken.

Maar dat is de enige juiste manier om het juist te doen, datasheets lezen, komt beetje hetzelfde neer als meten is weten en gissen is missen. Moet het zelf weten natuurlijk, maar je blijft klote als je je mening op dat gebied niet wat bijstelt.

Edit/
Dit topic is niet alleen voor beginners, maar ook voor alle andere arduino gebruikers dus ook gevorderden.

En weet niet wat voor vertekend beeld je hebt van mij, maar heb week of twee terug nog gemeld dat ik atmega had opgeblazen en zelfs de vcc banen van de mini pro, krijg je als je niet voorzichtig bent van de draden van lithium cell. :+

[ Voor 46% gewijzigd door mad_max234 op 10-04-2014 20:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik lees genoeg datasheets, schrijf code voor spul, etc, maar heb echt de pest zelf aan solderen, ben er slecht in, en doe het zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
https://learn.adafruit.co...echniques/3-3v-conversion
Afbeeldingslocatie: https://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/003/538/medium800/learn_arduino_fuseremove.jpg?1396798138
En hoppa, daat gaat de 500mA zekering :/
The trade off is now there is no 500 mA fuse for the USB jack. The good news is that computers will have their own fuses on the USB connector (inside the computer) so its not likely you will destroy your PC. But be aware that you're losing a little safety.
Met beetje mazzel gaat je PC er ook aan. En dan zeggen ze 'blijft eigen verantwoording'.
Doet er niks aan af dat het handig is om dit te weten, ik weet nu tenminste waar dat oranje blokje voor is 8)

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 10-04-2014 20:26 . Reden: foto resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Zoals ik al zei als je ook het mosfetje ernaast eraf haalt hoef je geen diode erbij te plaatsen en is je pc 100% veilig omdat je geen VCC(van de USB) aansluit, iets andere oplossing dus dan die van lady ada. Je kan alles nog gewoon met je usb behalve voeden, door fuse weg te halen is er zo goed als oneindige weerstand(lucht) en kan er dus geen stroom vloeien, nog veiliger dan met een polyfuse. :)

Maar zover ik weet hebben alle moderne USB controllers een overvoltage protectie, en moederbord fabrikanten plaatsten er vaak ook nog externe protectie circuit omheen.

Mijn notebook slaat overigens ook gewoon in de beveiliging met zo fuse, zijn te traag, notebook beveiliging is sneller.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Gaaf, Putty ondersteunt VT100 commando's, kan in m'n seriële interface vanaf m'n arduino een stuk fraaier maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Max, degelijke onderbouwing wat de zaak verandert. Een liefhebber om dat uit te voeren zal zich geruster voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat t panel op zich naar de maan is hoor. Echt fatsoenlijk heb ik t nog niet kunnen aansluiten. Het backlightverlichting daar ben ik vrij zeker van dat dat t niet meer gaat doen.

M'n Uno gaat gewoon op 3.3v gezet worden en aangezien ik 't liefst gewoon voedt via de USB zet ik er gewoon een 1N4001 tussen zoals dat int Adafruit artikel staat. M'n USB daar ben ik. Iet zo bang voor, daar heb ik al meer dan eens kortsluiting op gemaakt. Als ik kortsluiting maak op een USB poort dan word die host heel even uitgezet totdat de kortsluiting weer verholpen is en dan doet die USB het nog steeds op m'n Hackintosh.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Is mij nog niet overkomen dat ik een USB heb opgeblazen maar ik zit weinig met andere spanningen te rommelen. Ja, op m'n versterkertje maar dat ging buiten de usb om. Sowieso goed om te weten dat het redelijk beveiligd is.
Iets anders en is lichtjes off-topic. Ik ben nog steeds dat RC522-programma aan het nakijken en de syntax is grotendeels abracadabra voor mij. Dus ik zit me nog meer als eerst te verdiepen in C++.
Deze had ik al eerder gezien en ben van plan die te volgen : http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/program_structure/
Heb inmiddels "visual studio express" gedownload en werkte meteen :
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/lsaajmj3j/Studio.jpg
klik- zoom
Leuk om wat mee te oefenen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-10 14:35

ResuCigam

BOFH

Ik heb zelf veel geleerd van die cursus, een hoop stukjes vielen op hun plaats. Neem vooral je tijd en herlees rustig iets als je het nog niet 100% snapt. Ik ben wel gestopt bij Classes want dat ging mij te ver (voorlopig).

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 13:27
Sissors schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:14:
maar heb echt de pest zelf aan solderen, ben er slecht in, en doe het zo min mogelijk.
Toevallig met een vreselijke k*t bout? Als ik op school moet solderen met die Conrad huismerk dingen die al 10 jaar oud zijn (en dito punten) en zwaar uitgeleeft en misbruikt door tinplakkers en bakkers, moet ik ook bijna spontaan janken van me soldeerwerk.

Niet te vergelijken met een knap onderhouden soldeerstation thuis (Aoyue 937 eerst, intussen een JBC CD-2BC :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat is pas een echte soldeerpen, je zou er zo een brief mee kunnen schrijven http://www.jbctools.com/c...purposes-product-505.html
@ResuCigam, maar had je dan ook een compiler erbij en welke en hoe beviel het ? Ik vind dat Visual nogal traag maar kan ook aan deze lap liggen of omdat het 3.7 G in beslag neemt. Mijn 'methode' is anders als van jou, in plaats van de moeilijke stukken te blijven bestuderen in eén boek of tutorial lees ik gewoon verder en dan begin ik met ander lesmateriaal opnieuw. (een uitzondering is dus dat RC522 programma). Ik denk dat jouw methode beter is maar bijvoorbeeld waar je nu in bezig bent, "Beginning C for Arduino", vond ik niet goed uitgelegd en beetje chaotisch. Het Cookbook vind ik dan meer structureel en leuker om mee te oefenen. Ik heb er een link van en lijkt me niet illegaal maar als dat wel zo is dan moet iemand het maar even doorgeven, dan verwijder ik die.
. http://books.google.nl/bo...%20mA%20per%20pin&f=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CrashOverDrive schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:17:
[...]

Toevallig met een vreselijke k*t bout? Als ik op school moet solderen met die Conrad huismerk dingen die al 10 jaar oud zijn (en dito punten) en zwaar uitgeleeft en misbruikt door tinplakkers en bakkers, moet ik ook bijna spontaan janken van me soldeerwerk.

Niet te vergelijken met een knap onderhouden soldeerstation thuis (Aoyue 937 eerst, intussen een JBC CD-2BC :9~ )
Neu hoor, heb een redelijke Aoyue met fatsoenlijke punt, en op mijn werk een soldeerstation waar je een hoop ander leuk spul voor zou kunnen kopen. Ik mis voornamelijk de fijne motoriek en ik vind het gewoon niet leuk om te doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
kitao schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 00:05:
Heb inmiddels "visual studio express" gedownload en werkte meteen :
[afbeelding]
klik- zoom
Leuk om wat mee te oefenen dacht ik.
Hmm, waarom staat alleen W8.1 bij de ondersteunde OSsen?

@Solderbouten: Ik heb op school geleerd te solderen met halve cm brede punten :X Thuis gebruik ik al jaren een Ersa RDS 80 met een fijne punt en dat bevalt uitstekend :D

[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 11-04-2014 12:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vanaf deze pagina kwam de visual download : http://www.cplusplus.com/...ntroduction/visualstudio/
En dan verder linken. Maar is heel gedoe, moet account maken enzo. Ik heb W7-64 maar visual draait nu op 32.
Ben nog aan het goochelen ermee. Is niet zoals bij IDE dat je even new klikt en meteen ander programma kan zetten. Dit is - zoals ik het nu bekijk - veel omslachtiger. Als je de stappen precies volgt zoals aangegeven op de link hierboven dan werkt t direkt en niet alleen op W8.

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 11-04-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

kitao schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:01:
@ResuCigam, maar had je dan ook een compiler erbij en welke en hoe beviel het ? Ik vind dat Visual nogal traag maar kan ook aan deze lap liggen of omdat het 3.7 G in beslag neemt.
Ik heb alleen gelezen en uitgeprobeerd in de arduino IDE. Ik heb die cursus destijds (toen ik net begonnen was) vooral gebruikt om de echte basics nog eens goed op een rijtje te krijgen zoals variabelen, structures en functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
code:
1
2
3
4
5
6
7
// my first program in C++
#include <iostream>

int main()
{
  std::cout << "Hello World!";
}

Knap, want dit compilet echt niet in IDE :/
edit maar je hebt gelijk, goeie oefening om de structuur te bekijken

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 11-04-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

ik heb natuurlijk de boel een beetje aangepast, zoals cout en cin vervangen :) En ik include ook geen iostream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe bedoel je? Wat zegt hij dan?

Maar cout gebruikt een gigantische hoeveelheid geheugen, op mbed op met reguliere C ARM lib zo'n 7kB. Dat is een hoop meer dan een standaard Arduino heeft. Oftewel gebruikt bij microcontrollers nooit cout, het is zonde van je geheugen ruimte, en in plaats daarvan normaal gesproken printf, of één van de arduino varianten daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Deze error krijg ik op A-IDE:
sketch_apr11b.ino: In function 'int main()':
sketch_apr11b:6: error: 'cout' is not a member of 'std'
Bovendien, hoe moet programma weten waarnaartoe te printen, ser.mon of lcd ? (In arduino dan hè)
@C44 hierna Valt dus mee gelukkig. Volgende keer iets meer geduld en nakijken misschien met het aanknopen ? ;)

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 11-04-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Whehehe, 't LCDtje doet 't nog gewoon. Zonet even gauw tussendoor de handel aangesloten op m'n 5v Pro Mini die op 3.3v draait. De eerste de beste sketch erop en ik heb beeld xD

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0543.jpg?w=336

Je moet wel niet vragen hoe maar goed :+
Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0544.jpg?w=602

Nu maar eens gaan bedenken hoe ik een alternatief backlight ga bouwen. Ik heb wel een globaal idee maar ik betwijfel of dat echt zo effectief is.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Deze TFTtjes kunnen best wel wat hebben.

Vraag is wat is er stuk een je backlight, volgens mijn is het niet veel meer dan mosfet die vier ledjes aanstuurt, zal straks eens wat reverse engineering loslaten op backlight circuit en kijken of ik je kan helpen om helemaal weer te fixen. :)

Hoe zat het lcd vast, met wat tape?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Joh gewoon even nieuwe leds of dat mosfetje regelen, zet je er zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Vraag is waar zitten de ledtjes en zijn ze vervangbaar, zitten ze in de TFT zelf of op het breakout printje?

Ding achterop is geen mosfet, heb net even plaatje bekeken via google en zit vast aan de vcc van de TFT, heeft nummer 6525 erop, ben nog niet helemaal uit wat dat voor component is, zal even circuit verder moeten onderzoeken om kijken hoe dat componentje zit aangesloten, maar lijkt achteraf niks met backlight te maken te hebben.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik ben heel even niet in de buurt van t ding maar het is geen tft met led backlight, er zit een witte film achter geplakt die eigenlijk vrij eenvoudig los komt. Mjah eenvoudig, als je denkt dat t ding naar z'n grootje is dan ga je er al wat minder voorzichtig mee om haha. Volgens mij is het gewoon een ccfl, aangestuurd met 4 lijntjes idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:53
@C.44: jij zoekt EL-Folie

Ik weet dat Van Dijken Elektronica dit heeft voor weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
C.44 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:00:
Ik ben heel even niet in de buurt van t ding maar het is geen tft met led backlight, er zit een witte film achter geplakt die eigenlijk vrij eenvoudig los komt. Mjah eenvoudig, als je denkt dat t ding naar z'n grootje is dan ga je er al wat minder voorzichtig mee om haha. Volgens mij is het gewoon een ccfl, aangestuurd met 4 lijntjes idd.
Waarom staat er dan led bij de aansluiting? :)

Meestal zitten er paar ledjes in de zijkant verwerkt in paar lichtpijpjes die licht netjes verdelen achter het LCD panel.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tft'tje, saleae logic, en 10 tot 6 stekkertje http://www.ebay.com/itm/3..._trksid=p3984.m1439.l2649 zijn hier ook binnen komen druppelen. Erg klein hoor dat display.
http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1439.l2649
En vervelende is, ik ben nu al met andere dingen bezig dus nog maar even op de plank leggen.
Net anderhalf uur bezig geweest met een AVG-herstel via custommer-support. Best eng als je iemand toestemming geeft die vanaf een halve wereld verder jouw computer zit te bedienen.
http://forums.avg.com/us-...thread&act=show&id=225224
Dat bericht bleef maar opdoemen na ongedaan maken installatie. En nu ? Zit er toch weer AVG op de lap.
Slim gedaan van die goochelaars

Edit bedankt voor de tip Vuikie, dat materiaal kon ik nog niet

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 11-04-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mad_max234 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:34:
[...]

Waarom staat er dan led bij de aansluiting? :)

Meestal zitten er paar ledjes in de zijkant verwerkt in paar lichtpijpjes die licht netjes verdelen achter het LCD panel.
Na een beetje extra peuteren heb ik inderdaad gezien dat je gelijk hebt!
Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0550.jpg?w=602
Dit zit achter het panel tegen een stukje kunststof aan een fresnel lens en twee diffusers. De ledjes zijn wel apart, aansluiting aan de onderkant, licht / lens aan de zijkant. En ook nog surface mounted. Heb ze bij Farnell nog niet gevonden...

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0551.jpg?w=602
In deze 4 slots passen die ledjes precies.

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0552.jpg?w=602
Van achteren naar voren: kunststof lichtdrager, diffuser 1, fresnel lens, diffuser 2. Niet in de foto: een (witte) reflector die nog achter de lichtdrager komt.

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0554.jpg?w=602
4x Kathode, 1x Anode.

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanswinkels.files.wordpress.com/2014/04/img_0556.jpg?w=602
En het ledje los. Heb wel 't vermoeden dat de pads die op de ribbon zaten nu nog aan 't ledje hangen :X

Eens kijken of ik mss een tweetal ledje ergens vandaan kan toveren en die dan in een eigen lichtdrager zetten en dan de diffusers en lens daarop monteren. De kans dat ik ledjes ga vinden die op die ribbon passen is nihil, plus er is een behoorlijke kans dat ik de pads op de ribbon beschadig met het lospulken van de oude leds. Lostinnen is iig onbegonnen werk zonder hotair.

Edit: heb ze al gevonden bij Farnell. Het lijkt erop dat het LEDs van Avago zijn in 0603 package. Kosten gewoon 79cent per stuk. Ik vraag me alleen heel erg af of ik uberhaupt een kans maak dat ik 't daarmee oplos. Ik heb geen idee of er daadwerkelijk nog sap op die pads staat nu, is ook heel moeilijk meten zolang de leds er nog op zitten.

Edit 2: er staat op de overige pads nog gewoon sap, 3.3v volgens de multi. Volgens de datasheet van die Avago's mogen ze max. 3.15v hebben. Weird. Ben me aan 't afvragen of ik nog een keer een bestelling zou plaatsen voor een 2.80 euro ex. btw bij farnell... zullen ze leuk vinden daar :X

[ Voor 14% gewijzigd door C.44 op 11-04-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Leuke fotoserie en ik heb dus dezelfde display en vind knap dat je dat scherm heb losgekregen. Zit muurvast en lijkt nogal breekbaar. Ben alvast even aan het rondkijken hoe het aan te sluiten maar ik heb nog geen level converter. Over die leds en max spanning: Firstly that chip is 3.3V logic only, DO NOT connect 5V signals to it or you may fry it. The LED pin should not be connected directly to 3.3V, it needs about 30 ohms to 5V or about 5 ohms to 3.3V (its directly driving some white LEDs in parallel that need about 60mA) http://forum.arduino.cc/i...126.msg1476195#msg1476195
Indien geen level converter kan een CD4050 worden gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/hetfntvy9/ILI_OK.jpg
klik- zoom
Dat zeggen ze tenminste in datzelfde topic wat ik nog beter moet doorlezen. Maar ik denk dat jouw e-winkel vast wel een paar van die chips heeft liggen. Aan andere kant, het draait nu al hè, maar dan op 3.3V mini pro toch ?
Ik heb die chip helaas niet in m'n voorraadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@C44
Bedankt voor mooi foto's. :)

Ik vroeg me af of scherm ook touch heeft, zie namelijk de 2.2"schermpjes los als touch worden omschreven en schermpje zien er hetzelfde uit, zit geen extra laagje op.

Zoals deze, zover ik kan zien is scherm hetzelfde, zelfde aansluitingen, en dezelfde lagen. Zou het kunnen zijn dat ze die gewoon niet gebruikt hebben bij dit breakout bordje? Dat vraag ik me dus af. Zou namelijk leuk zijn als ze te hacken zijn naar touchscreen.
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2ec8ab10e8

Las het verkeerd, staat duidelijk without.

Over die leds.
Ik zou geen leds kopen voor kleine 3 euro of meer, schermpje kost 4 euro, dat is wat mijn betreft niet risico waard, kans dat je nog meer moet maken is aanwezig en dan kom je al in de buurt van hele nieuw schermpje. Als nu voor 20cent of zo kon maken, 5cent per stuk bijvoorbeeld dan was het gokje waard. Koop meestal SMD 0805 ledjes per 10 stuks voor 25cent(in NL shop, dus niet ebay of zo), zijn dan wel gekleurde. Witte zullen wel iets duurder zijn, maar meer dan 50cent tot 1 euro per 10 stuks hoeven ze toch niet te kosten lijkt me. Op ebay heb je er 200 witte 0603 leds voor minder geld.

En hoe weet je dat het Avago zijn?

Edit/
Dit type flatkables kan je heel lastig op solderen, moet heel snel zijn, je mag ze maar heel even verhitten anders laten de boel los, en ze scheuren ook wel eens als je bezig bent. Soldeerstation niet te heet zetten, en dan nog blijft het lastig.

Edit/2
Nu over nadenk en foto's nog eens goed bekeken, zijn het 90 graden gedraaide leds of gewoon normale die vooruit schijnen?

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 12:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:21:
Ik vroeg me af of scherm ook touch heeft, zie namelijk de 2.2"schermpjes los als touch worden omschreven en schermpje zien er hetzelfde uit, zit geen extra laagje op.
Zoals deze, zover ik kan zien is scherm hetzelfde, zelfde aansluitingen, en dezelfde lagen. Zou zijn dat ze die gewoon niet gebruikt hebben bij dit breakout bordje? Dat vraag ik me dus af. Zou namelijk leuk zijn als ze te hacken zijn naar touchscreen.
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2ec8ab10e8
Mogge, ik ben C44 niet maar ik zit hier toch. Ik heb deze en volgens mij is die van C44 zelfde. Beschrijving van nul komma nul zit erbij maar heeft zo te zien geen touchscreen.
http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1439.l2649
Zonet wel 5x CD4050 (datasheet) besteld voor $1,68. Ik vind altijd wel leuk om wat chips te integreren en als de bestelde sparkfun level converter lang duurt kan ik daar op terugvallen. Voorlopig lcd'tje weer ingepakt, kan zo toch niet aansluiten.
Ps, offtopic. Ik kan veel foto's niet zien op jouw link Max. Jij wel en enig idee waarom ?

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 12-04-2014 10:37 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 08:11:
Leuke fotoserie en ik heb dus dezelfde display en vind knap dat je dat scherm heb losgekregen. Zit muurvast en lijkt nogal breekbaar. Ben alvast even aan het rondkijken hoe het aan te sluiten maar ik heb nog geen level converter. Over die leds en max spanning: Firstly that chip is 3.3V logic only, DO NOT connect 5V signals to it or you may fry it. The LED pin should not be connected directly to 3.3V, it needs about 30 ohms to 5V or about 5 ohms to 3.3V (its directly driving some white LEDs in parallel that need about 60mA) http://forum.arduino.cc/i...126.msg1476195#msg1476195
Indien geen level converter kan een CD4050 worden gebruikt:
[afbeelding]
klik- zoom
Dat zeggen ze tenminste in datzelfde topic wat ik nog beter moet doorlezen. Maar ik denk dat jouw e-winkel vast wel een paar van die chips heeft liggen. Aan andere kant, het draait nu al hè, maar dan op 3.3V mini pro toch ?
Ik heb die chip helaas niet in m'n voorraadje.
Dat is niet helemaal correct, leds hebben niet altijd weerstand nodig, ze regelen hun eigen stroom zolang ze maar niet te hoge voltage krijgen, is immers een diode en zo gedraag die zich ook, white leds kunnen prima zonder weerstand op 3.3v lopen. Mogen werken tot 3.6v, daarboven moet je weerstand gaan gebruiken zodat stroom niet te hoog word en ze te heet worden en opbranden. Daarbij heeft circuit ook nog weerstand.

Rode led mag je bijvoorbeeld gewoon aan 1.5v hangen, en blauwe en witte aan 3v. 3.3v zal led ook nog prima trekken, werkspanning van witte led ligt tussen de 3.2 en 3.6v ongeveer.

Dus is je spanning lager dan max dat led aankan(voltage drop, vF) mag je led direct aansluiten.

Pak even grafiek erbij van willekeurige led, als je voltage 3.3v is kan er max 10mA lopen, geen probleem voor meeste leds.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTPA1ZPpQ7VUlL3E2-dfpxQglbaCd9OY4KwSxxL1BBMYFGtXFzFJA

Plaatje met meerdere kleuren.
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/l9oPF.gif

Je komt eigenlijk al voltage te kort om led vol te laten branden, nog extra weerstand en dus nog extra voltage drop zal leds alleen maar minder laten branden. Ik heb het nagemeten tijdens het aansluitenalle vier de leds bij elkaar trekken via de LED pin van TFT printje ongeveer 20mA.

Edit/
Als je leds via I/O pin voed als arduino op 3.3v loopt dan dimmen de leds zelfs beetje, nog meer weerstand via het circuit, je voegt dan nog meer weerstand toe, circuits komen niet gratis, heeft capaciteit en weerstand.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 12:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
5 Ohm is ook niks en in de geplaatste aansluittekening met de CD4050 zit er inderdaad geen weerstand tussen op het Led-pinnetje. Bovendien is het een quote van iemand anders hè, ik garandeer natuurlijk niet dat het waar is.
En goede tekening heb je geplaatst (die in kleur). Tnx

"als je voltage 3.3v is kan er max 10mA lopen, geen probleem voor meeste leds."
Ik lees toch andere waarden voor Iforward bij 3.3V als jij op de witte tekening ?

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 12-04-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dan lees je het verkeerd of kijkt bij de verkeerde leds. En is plusminus natuurlijk, hoe dan ook blijft het ver onder de 20 a 25mA waar je onder behoor te blijven bij meeste witte leds.

Edit/
Meten is weten, meet de led pin maar eens na hoeveel stroom er loopt, dan kun je het zelf constateren. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 11:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik dacht dat die grafieken zo werden gelezen ? :?
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/x0kwjqaul/ledgrafiek2.jpg
klik- zoom
edit jouw 2e plaatje lijkt me handiger en is het beter te volgen en heb je sowieso met de witte led gelijk

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 12-04-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je kijkt naar bijvoorbeeld: http://www.vishay.com/docs/85198/vlhw4100.pdf, dan heeft die een forward voltage tussen 2.8 en 3.8V. Dan direct aan een spanningsbron hangen zorgt voor gigantische onnauwkeurigheid aan hoeveel licht je krijgt.

Maar een 5 Ohms weerstandje helpt dan ook niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:39:
Als je kijkt naar bijvoorbeeld: http://www.vishay.com/docs/85198/vlhw4100.pdf, dan heeft die een forward voltage tussen 2.8 en 3.8V. Dan direct aan een spanningsbron hangen zorgt voor gigantische onnauwkeurigheid aan hoeveel licht je krijgt.
Maar een 5 Ohms weerstandje helpt dan ook niet echt veel.
Ok. Ik zat al te denken om een potje ertussen te zetten, dan valt er tenminste wat te regelen.
Nog even een vraagje, er is iets wat ik niet begrijp. Gaat om deze tekening :
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/hetfntvy9/ILI_OK.jpg
klik- zoom
http://pdf1.alldatasheet....859/FAIRCHILD/CD4050.html

Dat lcd heeft toch een MISO ?
Maw, dan comminuceert de slave toch met de master ?
Dat gaat toch nooit als je zo'n chip gebruikt ?

Afbeeldingslocatie: http://vinaykumarn.files.wordpress.com/2012/03/cd4050.png
Op Fritzing hierboven zit pin 12 Uno (=miso) aangesloten op pin 11 CD4050 en via pin 12 CD4050 gaat die naar pin SDO(MISO) van de LCD.
Maar lijkt mij dat er vanuit het LCD naar de UNO moet gaan en dan staat die tegen de pijl in. :?
Afbeeldingslocatie: http://www.adafruit.com/adablog/wp-content/uploads/2012/05/ArduinoUno_R3_Pinouts_600.png
Bovendien zit op Fritz pin 16 aan GND en pin 8 hangt er los bij .... nou ja zeg, slaat helemaal nergens op

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 12-04-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Klopt helemaal en zag ook dat het plaatje wat onduidelijk was.

@Sissors
Dat zal wel meevallen, het oog zal denk ik het verschil amper kunnen waarneembaar, led zijn niet lineair, verschil tussen 100% en 80% is vaak niet eens zichtbaar. Zelfs als je er heel goed opletten kan je het nog maar net zien.

En die verschillen onderling blijft even goed bestaan met weerstand, veranderd daar niks aan. Alleen zal je voltage nog iets lager liggen door extra voltage drop van de weerstand verder veranderd er niks, leds blijven verschillen onderling. ;)

Edit/
Van goed merk zal Vf meestal typ. zijn of zal daar dicht in de buurt zitten, aller goedkoopste leds van ebay kunnen wel eens echt zichtbaar verschillen van elkaar, moet je gelijken bij elkaar zoeken uit 100 stuks als je gelijke sterkte nodig heb. :+

Edit/
kitao schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:46:
[...]

Ok. Ik zat al te denken om een potje ertussen te zetten, dan valt er tenminste wat te regelen.
Nog even een vraagje, er is iets wat ik niet begrijp. Gaat om deze tekening :
[afbeelding]
klik- zoom
http://pdf1.alldatasheet....859/FAIRCHILD/CD4050.html

Dat lcd heeft toch een MISO ?
Maw, dan comminuceert de slave toch met de master ?
Dat gaat toch nooit als je zo'n chip gebruikt ?

[afbeelding]
Op Fritzing hierboven zit pin 12 Uno (=miso) aangesloten op pin 11 CD4050 en via pin 12 CD4050 gaat die naar pin SDO(MISO) van de LCD.
Maar lijkt mij dat er vanuit het LCD naar de UNO moet gaan en dan staat die tegen de pijl in. :?
[afbeelding]
Bovendien zit op Fritz pin 16 aan GND en pin 8 hangt er los bij .... nou ja zeg, slaat helemaal nergens op
Gaat wel werken. :)

Werkt volgens dit principe zeg maar, jij weet dat denk ik niet omdat arduino dat uit handen voor je neemt, maar miso pin heeft interne pull up van I/O ingeschakeld. Diode kan geen hoog geven maar wel de lijn laag trekken, dat is voldoende om aan de arduino kant dus hoog en laag te generen, immer trekt de Arduino de pin zelf weer omhoog. Zal iets verstoord signaal geven, maar signaal is nog goed zat gebruikt te worden, raad het niet aan over grote afstand of onder zware omstandigheden.

Let op de signaal richting.
Afbeeldingslocatie: http://www.recursion.jp/avrcdc/image/cdc232-if2.gif

[ Voor 79% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 12:41 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:47:
@kitao
Klopt helemaal en zag ook dat het plaatje wat onduidelijk was.

@Sissors
Dat zal wel meevallen, het oog zal denk ik het verschil amper kunnen waarneembaar, led zijn niet lineair, verschil tussen 100% en 80% is vaak niet eens zichtbaar. Zelfs als je er heel goed opletten kan je het nog maar net zien.
Ligt dus aan de LEDs, degene die ik linkte hadden een range van een volt aan forward spanning, dat ga je echt wel zien met het oog ;).

Met weerstand worden die verschillen kleiner, net als degeneratie van een transistor. Stel je voor dat je 10V voeding gebruikt, en dan een weerstand waarover 7V valt, en nog 3V voor de LED (random voorbeeld, afgeronde getallen). Als je dan een LED hebt met 4V forward spanning (en variatie door verschillende stroom negerende), dan valt er nog 6V over de weerstand: Oftewel een niet al te groot verschil in stroom. Zonder die weerstand wel een gigantisch verschil in stroom.

Overigens qua MISO, ik weet niet dat specifieke LCD display, maar degene die ik heb gebruik hadden vooral een MISO voor de grap, je kan communicatie testen door een register uit te lezen, maar verder was het puur éénrichtingsverkeer. Ik weet overigens niet dus of dat bij deze ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Zo zeg, kijk ik weer even een paar uurtjes niet staan er direct weer een berg posts!

@mad_max
De ledjes lijken mij Avago's te zijn omdat ze er qua bouw exact hetzelfde uitzien en ik nog nergens vergelijkbare leds heb gezien. Het zijn inderdaad leds waarbij het licht uit de zijkant komt ipv de bovenkant.

@kitao
Het schermpje zelf aansturen is zonder de logic op 3.3v gewoon onmogelijk. Je kunt dat uiteraard met een CD4050 oplossen maar dan moet je voor elk device dat 3.3v logic nodig heeft een extra chip en bekabeling er tussenin gaan zetten. Ik heb daarom gewoon m'n Pro Mini op 3.3v gezet en zo gauw Farnell levert gaat de Uno ook op 3.3v. Als t goed is krijg ik vandaag nog een levering van EXP Tech met een nieuwe USB to serial die ik dan als 3.3v permanent maak, scheelt weer een paar kabels.

Edit: De backlight kan die 5v trouwens wel hebben, dat heb ik getest :-P was ook een duidelijk verschil met 3.3v logischerwijs. Ik weet op dit moment nog niet of ik de leds ga vervangen, ze zijn op zich niet heel duur (totdat je ze gaat vergelijken met een stuk of honderd sms leds voor een paar euro via eBay uiteraard) maar ze zitten op een ribbon waarvan ik niet zeker weet of ik dat fatsoenlijk gesoldeerd ga krijgen (al wil ik dat best proberen en ik heb het idee dat ik een paar pads van de ribbon getrokken heb. Daar komt dan nog bij dat ik niet zeker weet of het een standaard 0603 formaat is omdat het ding zonder de pads al 3.5mm lang is.

Omdat ik het ding eigenlijk gewoon functionerend wil hebben denk ik dat het misschien toch verstandiger is om er gewoon een lichtdrager achter te maken van een stukje plexiglas en daar wat leds tegen te zetten en dan de diffusers en fresnel er bovenop te zetten. Dan is natuurlijk alleen weer de vraag voor wat voor leds ik dan zal gaan, smd of through hole. Gewoon wit of superbright... Keuzes keuzes xD een extra schermpje ga ik sowieso wel bestellen, ben nog even aan het kijken of er nog meer van dat superspul op staat bij Alice waar ik achteraf van denk "had ik dat ook maar meebesteld".

[ Voor 43% gewijzigd door C.44 op 12-04-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Sissors schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:50:
[...]

Ligt dus aan de LEDs, degene die ik linkte hadden een range van een volt aan forward spanning, dat ga je echt wel zien met het oog ;).

Met weerstand worden die verschillen kleiner, net als degeneratie van een transistor. Stel je voor dat je 10V voeding gebruikt, en dan een weerstand waarover 7V valt, en nog 3V voor de LED (random voorbeeld, afgeronde getallen). Als je dan een LED hebt met 4V forward spanning (en variatie door verschillende stroom negerende), dan valt er nog 6V over de weerstand: Oftewel een niet al te groot verschil in stroom. Zonder die weerstand wel een gigantisch verschil in stroom. En heb het dan vooral over de losse leds, smd op stripje lijken er minder last van te hebben.

Overigens qua MISO, ik weet niet dat specifieke LCD display, maar degene die ik heb gebruik hadden vooral een MISO voor de grap, je kan communicatie testen door een register uit te lezen, maar verder was het puur éénrichtingsverkeer. Ik weet overigens niet dus of dat bij deze ook het geval is.
Typical is meestal gewoon de waarde die je mag verwachten bij merk component waar je naar linkte bijvoorbeeld, ze dekken zich vaak heel erg in, zal daar echt geen verschil kunnen zien als je er 100 besteld, je krijgt leds die uit dezelfde batch komen en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is. Bij ebay verkopers hangt het maar net vanaf wat ze die dag op de Shenzhen markt konden kopen voor bodemprijzen, elke dag wat anders en weet niet wat het is en waar ze vandaan komen.

Weerstand veranderd niks aan verschil tussen de leds, wellicht voor oog maar verschil blijft even groot, als led 1 eerst afweek van led2 zonder weerstand zal die dat met weerstand even hard doen, alleen dimmer, en kan zijn dat minder opvalt met blote oog, maar als je gaat meten zal verschil relatief gezien precies even groot zijn.

Klopt van die miso. Al kan wel data opvragen van de ILI9341, word ook gedaan in adafruit lib als ik het goed herinner, word ID gelezen van de chip, je zou dat ook kunnen aanpassen. Maar klopt wat je zegt je, werkt vaak ook gewoon zonder en je hebt meestal geen enkele toepassingen om LCD uit te lezen, alleen data schrijven naar geheugen van de controller is zat, meer is het namelijk niet.

Kan nog wel wat meer uitlezen, ook het geheugen, status, etc Maar ik zou niet weten waarom ik hele tft geheugen zou willen uitlezen, ik weet toch wat ik erin heb gezet. :+

TFT werkt hetzelfde als 16x2, trekt lijn laag zodat je aangeeft dat je gaat schrijven, schrijft data naar geheugen van lcd, en trekt de lijn weer hoog en lcd zal geheugen weergeven, heel simpel uitgelegd. Zo werkt de TFT ook, daar is al decennia niks aan veranderd, alleen sneller en meer pixels(en daarbij behorende geheugen cellen)

Edit/
@C.44
Hier ging 5v ook goed. Als zal dat de led uiteindelijk wel gesloopt hebben, kan uren, dagen of zelfs weken duren maar hij zal stuk gaan, of andere kleur krijgen en/of dimmer worden, hoe dan ook zal die beschadigd raken.

Wellicht is labvoeding iets voor je, dan kan je gewoon de stroom instellen die je denk minimaal nodig te hebben, als je dan iets verkeerd doet gaat er zelden iets stuk, zelfs als gooi je de polariteit om dan overleven veel IC het gewoon en ontsnapt niet de magisch rook. :)

Al gebruik ik die vaak niet eens, staat op de tweede verdieping en zit vaak in de hobbykamer op eerste verdieping op de bank met laptop en breadbord of zo naast me, geen zin om naar boven te lopen. Ben soms ook wat lui. :+

Ik raad het je af om ze te gaan vervangen, nieuwprijs van zo schermpje is te laag om er moeite in te steken. Als je het toch wilt gaan doen kijk dan even heel goed de flatcable na en haal eerst de leds eraf, erop is makkelijk dat eraf dus als dat lukt en kabel is nog heel lukt het erop zetten ook wel.

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 13:35 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:50:
Ik denk het wel, gezien de prijs zal het weinig hi-tek zijn, ik ga het iig proberen met die chip maar dan wel met GND op 8 en niet op 16 en wellicht pinnetje 11,12 omdraaien.
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:47:
Gaat wel werken. :)

Werkt volgens dit principe zeg maar, jij weet dat denk ik niet omdat arduino dat uit handen voor je neemt, maar miso pin heeft interne pull up van I/O ingeschakeld. Diode kan geen hoog geven maar wel de lijn laag trekken, dat is voldoende om aan de arduino kant dus hoog en laag te generen, immers trekt de Arduino de pin zelf weer omhoog. Zal iets verstoord signaal geven, maar signaal is nog goed zat om gebruikt te worden, raad het niet aan over grote afstand of onder zware omstandigheden.

Let op de signaal richting.
[afbeelding]
Na 'interne pull-up' raakte ik je kwijt :/ Die tekening is toch voor uart ?
En ik denk ook dat het wel werkt, een tekenfoutje wat die schrijver maakte wil nog niet zeggen dat het maar helemaal afgeschreven moet worden. http://forum.arduino.cc/i...126.msg1625207#msg1625207
C.44 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:54:
@kitao
Het schermpje zelf aansturen is zonder de logic op 3.3v gewoon onmogelijk. Je kunt dat uiteraard met een CD4050 oplossen maar dan moet je voor elk device dat 3.3v logic nodig heeft een extra chip en bekabeling er tussenin gaan zetten.
Beetje kabels ben ik niet bang voor :P
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/vpiqqo3dp/IMG_0311.jpg klik-zoom
Bovendien, zoals gezegd, ik vind leuk om met IC's te rommelen maar als jij weinig kabels wil had je misschien beter shield kunnen bestellen ? Snap-click en je hebt beeld
Afbeeldingslocatie: http://www.adafruit.com/images/970x728/1651-05.jpg
Ik heb daarom gewoon m'n Pro Mini op 3.3v gezet en zo gauw Farnell levert gaat de Uno ook op 3.3v. Als t goed is krijg ik vandaag nog een levering van EXP Tech met een nieuwe USB to serial die ik dan als 3.3v permanent maak, scheelt weer een paar kabels.
Dit is nieuw voor mij

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 12-04-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:35:

Na 'interne pull-up' raakte ik je kwijt :/ Die tekening is toch voor uart ?
En ik denk ook dat het wel werkt, een tekenfoutje wat die schrijver maakte wil nog niet zeggen dat het maar helemaal afgeschreven moet worden. http://forum.arduino.cc/i...126.msg1625207#msg1625207
Dat klopt, is usart(serial poort), goed onthouden. :)

Signaal is signaal van welke protocol het is maakt diode en weerstand niks uit, die kiezen geen partij. :D

Edit/
Ken je het programma spice?

Daar ken je met analoog ic en componten circuit simuleren, kan je dit soort circuit heel simpel simuleren en nameten zonder dat je het echt hoeft op te bouwen. Weet niet of die 4050 heeft, maar diode en weerstand sowieso. kan het circuit met die diode en pull up weerstand gewoon zelf even opbouwen, dan heb je hetzelfde circuit dan als je de 4050 op miso aansluit.

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 13:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:15:
[...]
Weerstand veranderd niks aan verschil tussen de leds, wellicht voor oog maar verschil blijft even groot, als led 1 eerst afweek van led2 zonder weerstand zal die dat met weerstand even hard doen, alleen dimmer, en kan zijn dat minder opvalt met blote oog, maar als je gaat meten zal verschil relatief gezien precies even groot zijn.
Van een fatsoenlijk merk in dezelfde batch zal het verschil in forward spanning idd beperkt zijn, maar tussen batches kan er nog wel wat verschil zitten.

De weerstand zorgt er uiteraard niet voor dat er minder verschil is tussen de LEDs, maar hij zorgt er wel voor dat er heel veel minder verschil is in stroom door de LEDs.

Mijn voorbeeld, van forward spanning van 3V naar 4V, dat heeft bij 10V voeding met weerstand erbij ruwweg 15% minder stroom, is globaal 15% minder licht. Als jij hem echter met een 3V spanningsbron had gevoed dan had je meer in de orde van 10x - 100x minder stroom gehad, en dat valt wel op. Met een echte stroombron is het uiteraard nog beter. Relatief wordt het verschil dus stuk minder. Dat is hetzelfde als bij degeneratie van een common-source/emitter transistor: Je zorgt ervoor dat het gedrag meer gaat afhangen van de weerstand, en minder van de transistor (of in dit geval, LED).

Ik zou zelf in zo'n situatie overigens ook gewoon de 3.3V voeding er direct op zetten, maar waarschijnlijk wel de eerste keer een beetje voorzichtig, en in het achterhoofd houdende dat het best wel eens een stuk kan afwijken van nominaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 12-04-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:42:
Signaal is signaal van welke protocol het is maakt diode en weerstand niks uit, die kiezen geen partij. :D
Opstand der dioden, zou wat zijn :F
Ken je het programma spice?
Kennen is groot woord maar staat op lap en wel eens mee gespeeld. Ben echter met visual studio bezig.
Daar ken je met analoog ic en componten circuit simuleren, kan je dit soort circuit heel simpel simuleren en nameten zonder dat je het echt hoeft op te bouwen. Weet niet of die 4050 heeft, maar diode en weerstand sowieso. kan het circuit met die diode en pull up weerstand gewoon zelf even opbouwen, dan heb je hetzelfde circuit dan als je de 4050 op miso aansluit.
Misschien probeer ik dat wel, tnx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik heb het even voor je gedaan.

B3 voltage source moet je even zien als TFT pin, die geeft hier 0V, logic laag dus.
B2 is de 5v source aan de andere kant, die zit vast aan pull up.
En TPv1 is zeg maar de 5v arduino pin.
TPv1 heeft 0.5v als B3 0v geeft, dus als TFT 0v geeft zal aan de arduino kant 0.5v te meten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/Nieuwe%20map/sim1.jpg

Nu met 3v op B3, logic hoog dus. Dan zal er aan de arduino kant 3.5v staan, dat ziet de adruino als logic hoog, even uit mijn hoofd, alles boven 2.7v word als hoog gezien.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/Nieuwe%20map/sim2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 14:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Snel gedaan hoor, ik zou eerst dat hele programma opnieuw moeten inzien.
Als Miso toch een rol speelt dan zou dus vanaf de TFT
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5LCD5UgTU0eiN4U7obVHobpw3LHeQY8-BG1wAQiCgfNd96g-kzA
de miso aansluiting op pin 11 moeten komen van de cd4050?
Afbeeldingslocatie: http://vinaykumarn.files.wordpress.com/2012/03/cd4050.png
en dan pin 12 cd4050 doorverbinden naar pin 12 uno (=ook miso)
Want zoals het getekend stond in de Fritz, staat de TFT uitgang miso tegen een omgekeerde pijl te drukken op pin 12 van de cd4050.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Coe9Pll.jpg
En lijkt me sterk dat zo'n buffer 2 kanten op werkt.
En waarom noemen ze het eigenlijk TFT ? In de titel staat dat het een LCD is
2.2 inch 2.2" SPI TFT LCD Display module 240x320 ILI9341 51/AVR/STM32/ARM/PIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Bij mijn voorbeeld van spice bevind de TFT zich aan de linkerkant en arduino rechterkant, en signaal loopt van links naar rechts, dus van TFT naar de arduino, zoals MISO. En diode staat dan in dezelfde richting als bij jou 4050 voorbeeld, reverse bias vanaf de TFT gezien.

Edit/
Wacht even, het is mosfet buffer, even in de war gebracht door symbool, niet dat het heel veel uitmaakt, werking blijft hetzelfde. Ik zag het net pas in de datasheet, erg stom om die nu pas erbij te pakken, zie je maar weer dat zeer belangrijk is, vergissing is zo gemaakt.

Als je wilt kan straks nog wel even werking van 4050 en mosfet buffer proberen uit te leggen, moet nu echt even boodschappen en dergelijk gaan doen. :(

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 15:19 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/4A1134AF-C55E-46F4-AE93-24726F5291F2_zps5zlwht4z.jpg

Prototype van m'n quiz/multiple choice verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ziet er netjes uit, hoe ga je het voeden?

@kitao
Voor duidelijkheid buffer werkt niet twee kanten op natuurlijk, mijn verhaal ging tot zover over diode, ik verwarde het symbolen van buffer even met diode en dacht dat je interne circuit posten van cd4050, my bad.

Ik heb overigens net even snel soort gelijke circuit gemaakt dat 6 keer in de cd4050 zit.

Zit als het goed is een dubbele mosfet buffer in, althans in die van fairchild.
Afbeeldingslocatie: http://www.beam-wiki.org/w/images/e/e9/CD4050.GIF

Dit is het spice circuit wat ik even snel in elkaar heb gezet, als je wilt kan ik het spice bestand online gooien. Waarschijnlijk zullen de componenten in de cd4050 wat beter op elkaar afgestemd zijn, maar circuit is hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/Nieuwe%20map/sim3.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:42:
Ziet er netjes uit, hoe ga je het voeden?
[..]
Simpel: 2 penlites oid (3v dus). Of via de USB-serial, dat werkt ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Is dat een 16Mhz arduino? Ik weet niet hang die het vol houd op twee penlites, alkaline daalt nogal hard in het begin, officieel heeft 16Mhz atmega iets van 3.7v a 3.8v nodig, 3.3v kan die maximaal 13Mhz lopen als je aan de specifiekaties wilt houden, maar er is marge, 16Mhz @ 3.3v gaat goed, 3v wellicht ook nog wel, maar hoever daaronder ook nog is de vraag.

Afbeeldingslocatie: http://www.robgray.com/temp/328-safe-speeds.jpg

Alkaline
Afbeeldingslocatie: http://www.stefanv.com/electronics/using_nimh/nimh_vs_alkaline.gif

Edit/
Wat je kan doen is derde AA toevoegen en LP2950 3v low drop voltage regulator voor de NRF24 en atmega gewoon direct op de 3 batterijen, de NRF24 mag max 3.6v hebben.

De LP2950 (uit mijn hoofd) heeft iets van 200mV drop bij verbruik van 20mA, kan dan tot 3.2v zakken, dan zijn de alkaline zo goed als helemaal leeg. De LP2950 heeft zeer laag eigen verbruik, dus als je de NRF24 is stanby zet zal die maar zeer weinig verbruiken.

NRF24 chip heeft iets van kleine 20mA nodig om te zenden, als je niks hoeft te zenden kan beste in standby gaan, al moet je elke seconden iets zenden, overige tijd gewoon in standy gaan, zal levenstijd van je batterijen ten goede komen.

Atmega kan direct op de batterijen, die hoeft niet op , dat scheelt weer wat verbruik voor de LP.

Ik heb het zo ook gemaakt voor mijn remote sensoren die lopen op lithium cel, max 4.2v en leeg bij ongeveer 3.2 dacht ik.

[ Voor 46% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2014 19:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een arduino pro mini 5V 16 mhz op 2 AA voed kan je beter een step up breakout bordje ertussen zetten.
hier staan nog tips&tricks voor echt lowpower

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ga hem nog omzetten naar de interne oscillator op 8mhz :)

(en sowieso is dat hele low-power gebeuren een volgende stap. Eerst de basis qua software).

[ Voor 44% gewijzigd door sebastius op 12-04-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat heb ik ook gedaan bij mijn sensor bordjes, heb de arduino op 8Mhz lopen, gebruik lp2950 voltage regulator tussen lithium cel en NRF24, en atmega gewoon rechtstreeks op de lithium cel.

Let wel op dat je bij lage spanning niet de eeprom meer kan gebruiken, die werken niet meer betrouwbaar onder 2.7v(uit mijn hoofd). Heeft me ooit paar uur klote gekost, waardes klote vaak niet en ik maar zoeken in de code, bleek brownout uit te staan en spanning te laag gezakt voor het eeprom.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben al een flink eind op weg bij het begin van mijn programma:

- Als je knop 1 ingedrukt houdt bij het opstarten kun je via de seriële poort het adres en kanaal instellen (ik wil uiteindelijk 6x 5 kanalen bieden met 6 losse nRF24L01+ modules bij de host op 1 arduino).
- Hij checkt of het adres klopt, zo niet error
- Alle RF-zaken staan vooralsnog goed ingesteld

Nu ga ik een quiz-host beginnetje bouwen op een breadboard, eens kijken of ik drie nRF24 modules kan aansturen :)

Edit: jemig, breadboard is toch echt tof voor experimenten he?:

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/15E2A4D4-8EE8-435E-9B7C-8CC37DE3E5F0_zpsbu8tja0n.jpg

Dit werkt dus al :D

Arduino is echt simpel zeg!

(nou ja ik heb de boel nu aan het initialiseren, dát werkt).

Edit2: Ik kan nu op 3 kanalen (op drie verschillende ontvangers) signalen ontvangen. Heb nog wel wat verlies, geen idee waarom, maar het werkt wel! In theorie dus geen probleem om bv 30 stemkastjes te bouwen voor mijn klas :D

[ Voor 35% gewijzigd door sebastius op 12-04-2014 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Alvast even een reactie, LTSpice na ca. 600 dagen weer geopend .... :/

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/o5sa47tsv/CD4050_LTSPICE2.jpg........... Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/r9n9wrz0j/CD4050_LTSPICE.jpg..........klik- zoom
V(n004) is gemeten op de output.
Tnx Max, is leuk programma en zonder jouw voorbeeld lag die nu nog in de motteballen
mad_max234 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:42:
@kitao
Voor duidelijkheid buffer werkt niet twee kanten op natuurlijk. Ik heb overigens net even snel soort gelijke circuit gemaakt dat 6 keer in de cd4050 zit. Zit als het goed is een dubbele mosfet buffer in, althans in die van fairchild.
Maakt dat iets uit dan wie de fabrikant is ? Ik dacht CD4050 is overal zelfde. Maar heb het even nagekeken, de datasheet van bijv. TI zit inderdaad kleine schemaverschillen in.
[afbeelding]
Dit is het spice circuit wat ik even snel in elkaar heb gezet, als je wilt kan ik het spice bestand online gooien. Waarschijnlijk zullen de componenten in de cd4050 wat beter op elkaar afgestemd zijn, maar circuit is hetzelfde.
[afbeelding]
Ik heb een simulatie gedraaid dus dat bestand is niet nodig maar bedankt. Het zijn twee inverters achter elkaar geschakeld, na de eerste meet ik 0V. Ik vraag me wel af waar ik IC-symbolen kan vinden die ik direkt in LTSpice kan zetten.

[ Voor 71% gewijzigd door kitao op 13-04-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Pff maar waarom gebruik je zo'n hoop gedoe voor zoiets simpels als een niveauomzetting naar 3.3volt? Of heb ik iets gemist? Nu beweer ik absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben, en heb zeker géén elektrotechniek-diploma op zak, maar ik vind dit een berg werk voor iets dat zo ontzettend onboeiend is (als ik je goed begrepen heb!)...

Je kunt de meeste chinese USB-uart's omzetten naar 3.3volt (jumpertje of solder-pads), en een Arduino werkt ook prima op 3.3 volt. Waarom moeilijker doen dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zondag 13 april 2014 @ 00:32:
Pff maar waarom gebruik je zo'n hoop gedoe voor zoiets simpels als een niveauomzetting naar 3.3volt? Waarom moeilijker doen dan nodig?
idd onnodig 'gedoe met een simulator, maar als je dit topic wat langer volg dan ken je kitao toch wel inmiddels :+

btw.. niet geprobeerd, maar ik las ergens dat die NRF printjes nog schijnen te werken op 1.8 v :?
Over spanning gesproken, had vandaag ook iets vreemds.. een arduino 3v3 met een DHT 22 temp sensor werkte niet.
Alleen de arduino vervangen door een 5V exemplaar met zelfde code op dezelfde lipo en werken.
Kan het (nog) niet verklaren :?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HDHPChU.jpg

verschil in snelheid :D
boven : arduino due - die wil ik, snel op 3v3
onder : arduino mega 2560 - die heb ik :'(

library's
shield mega & shield due
3.2 TFT

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Had ik niet verwacht terwijl je zelf met Z80 en veel andere IC's met een project bezig bent. Sorry als het niet boeiend is en ik ben met je eens het zal veel simpeler kunnen maar zo enorm complex is het nu ook weer niet. Het gaat om EÉN IC wat tussen uno en TFT geplaatst zou kunnen worden.
LTSpice erbij halen is mss overbodig maar wel handig als je dat programma goed weet te benutten. Ik schrap daarvan enkel aan de oppervlakte maar je moet ergens beginnen en dit was leuke oefening.
Meer daarover hier : http://www.youspice.com/ys/ltspicevideotutorials.3sp

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 13-04-2014 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mensen laten we het gezellig houden, als iets voor jou niet interessant is betekend niet dat dat voor andere ook niet is. Wat voor jou niet interessant is kan voor andere wel interessant en leerzaam zijn.

Overigens is CD4050 niet ongebruikelijk voor dit soort taken, kom ze wel vaker tegen. En mensen die roepen dat het een gedoe is, moeten op zijn minst even met beter oplossingen komen, vind ik, zomaar iets roepen draagt niks bij!

En zins wanneer is circuit eerst even in simulator te draaien slecht of onnodig? Geeft je nog wat meer inzicht dan alleen datasheets lezen, je kan circuit en IC helemaal doorpluizen en werking ervan onderzoeken. Hele nuttige tool!
sebastius schreef op zondag 13 april 2014 @ 00:32:
Pff maar waarom gebruik je zo'n hoop gedoe voor zoiets simpels als een niveauomzetting naar 3.3volt? Of heb ik iets gemist? Nu beweer ik absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben, en heb zeker géén elektrotechniek-diploma op zak, maar ik vind dit een berg werk voor iets dat zo ontzettend onboeiend is (als ik je goed begrepen heb!)...

Je kunt de meeste chinese USB-uart's omzetten naar 3.3volt (jumpertje of solder-pads), en een Arduino werkt ook prima op 3.3 volt. Waarom moeilijker doen dan nodig?
Je hebt wat gemist, gaat om arduino uno, als je het officieel en netjes wilt doen zoals het hoort kan je daar geen 3.3v opzetten. Als je dan niet je arduino wilt hacken dan is volgende optie externe logic level convertor.

Mogelijkheden zat, aantal die genoemd zijn gisteren.
Zener diode
Diode met pull up weerstand
Mosfet met pull up weerstand
CD4050
etc

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2014 10:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-C44 heeft een 3V3 TFT op een 5V UNO.. poef BACKLIGHT
-Kitao (en oa ik) hebben ook zo'n ding in bestelling staan.
-Een gewaarschuwd mens telt voor 2.. er moet een logic level converter tussen.
-Ik geeft een hier linkje > http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42066203

En ja die kan je ook zelf maken... maar om nu het inwendige van een ICtje in een simulator te gaan draaien.. onnodig voor zoiets simpels vind Sebastius en daar sluit ik me bij aan, niet meer niet minder..

sparkfun info
adafruit info

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 10:08:
-C44 heeft een 3V3 TFT op een 5V UNO.. poef
-Kitao (en oa ik) hebben ook zo'n ding in bestelling staan.
-Een gewaarschuwd mens telt voor 2.. er moet een logic level converter tussen.
-Ik geeft een hier linkje > http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42066203

En ja die kan je ook zelf maken... maar om nu het inwendige van een ICtje in een simulator te gaan draaien.. onnodig voor zoiets simpels vind Sebastius en daar sluit ik me bij aan, niet meer niet minder..
C44 heeft geen TFT op 5v uno, dat werkte juist niet!

Hij heeft 3.3v regulator nog niet, althans, of er moet bij hem gisteren nog post hebben binnengekomen, en hij gaat zijn uno aanpassen, dat wilt Kitao niet.

Daarbij kan jij het onnodig vinden dat kan en mag, wij mogen het daarin tegen dan toch wel leuk en leerzaam vinden hoop ik!

Edit/
En poef slaat ook ergens op, want 5v gaan ze niet stuk van. Zijn TFT doet het nog alleen leds niet meer, daar is dus iets meer mee gebeurd dan even 5v erop want dat kunnen ze wel even aan, hoelang weet niemand, hij heeft ook nog even 12v ergens op gehad als ik het goed heb begrepen, wellicht dus op de leds.

Ik heb ook 5v op mijn TFT gehad, bij elkaar wellicht uur lang, doet het nog steeds, en ben niet de enige, arduino forum staan er meerdere posten van mensen die eerst 5v gebruikt hebben, sommige verkopers hebben dat er namelijk ook doodleuk bij staan, 5v/3.3v. Maar dat is dus fout, gaat de controller over zijn nek en slaat vast.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2014 11:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mijn tft kwam vrijdag binnen dus gisteren even gekeken wat ik er mee kon. Inderdaad gewaarschuwd door de perikelen bij C44 eerst eens goed gaan lezen. Diezelfde dag 2x level converters bij Sparkfun besteld, die zijn nog niet binnen natuurlijk. https://www.sparkfun.com/products/12009
Toen, met het nalezen kwam ik terecht op het arduino forum en daar stond dus een schakeling met CD4050 (hex buffer) om aan de TFT te hangen. De tekening klopte echter niet en ik vroeg of zo'n buffer 2 kanten op werkte. Scissiors en Max gingen daarop in; Max iets uitgebreider. Ik kan niet voor anderen oordelen maar dankzij hun reacties heb ik toch weer bepaalde dingen kunnen ophalen dus voor mij was het nuttig terwijl het voor anderen niet-boeiend is. So what, sla dan gewoon die posts over, dat doe ik ook met topics over bijv. 3d-printers want die heb ik toch niet. Lijkt me handiger als hier daar een hele discussie over te gaan voeren. En het klopt inderdaad dat ik de uno niet wil aanpassen Goedemorgen trouwens ! :)

Ik zag dat het evt. ook aangesloten kan worden met enkel weerstanden ?
Afbeeldingslocatie: https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/r/600-600/assets/3/e/9/5/3/52570cf9757b7fa70c8b4567.png
Dit is wel een ander display als wat ik heb, dit is deze : https://www.sparkfun.com/products/10168
Wat denken jullie, gewoon proberen of Poef ? Pin 12 uno doet ineens niet mee zie ik.
@Edit Max hierboven: Op zelfde pagina staat : Direct Connect. The easiest hookup is to connect the Arduino pins directly to the LCD. To allow for this easy hookup, you’ll need a 3.3V-operating Arduino like the 3.3V/8MHz Pro or 3.3V Pro Mini.
This setup can work for 5V Arduino’s, ignoring the 3.6V limit on the VCC and data lines. We’ve done this. It works. But it may decrease your LCD’s life
.

Dus lijkt erop dat je daarin gelijk hebt maar deze hook-up instructie betreft wel een ander display ...

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 13-04-2014 11:10 . Reden: foto re-resize / link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Weerstandjes trucje heb ik geprobeerd wilde niet werken, wellicht door de snelle SPI van 4Mhz. Heb geprobeerd met 10K en 1K.

Dat trucje gebruik ik bijvoorbeeld bij 16x2 LCD die 5v zijn, zet uiteraard de LCD op read only(RW pin van HD444780), maar voor zekerheid heb ik er toch nog paar weerstandjes tussen, maar dat is relatief gezien een zeer trage verbinding.

Je kan het dus even testen, wellicht met nog iets kleinere weerstand dat wel lukt, ik ben na die twee testen gestopt en heb mini pro erbij gepakt en die op 3.3v gezet, en die gebruik ik sindsdien.

Edit/
En zet minimaal een 1uF cap over de 3.3v, 3.3v pin heeft geen enkele filtering, NRF24 gaf veel fouten door alle noise die via de 3.3v de zender inkwam.

Veel vreemde problemen komen doordat men 3,3v gebruikt zonder cap.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2014 11:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, tnx. Ik laat het erbij over dat display totdat bijbehorend materiaal binnen is . Saleae logic analyzer is ook gearriveerd dus mss kan ik daar beter op focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Logic analyzer is zeer nuttig tool, goed dat je die hebt aangeschaft. kennis heeft zo Saleae, alleen iets andere denk ik, wat oudere, volgens mijn prima analyzer.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2014 11:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb deze, zie rondom deze post : RobV in "De EL-kroeg - Deel 3"
En in dat topic hoort het meer thuis denk ik.
Zoiets dus: http://www.ebay.com/itm/U...or-ARM-FPGA-/291102018494
@Max hierna, ik zal kijken hoever ik kom vandaag, ben meestal niet zo snel met nieuwe gadgets. Software moet er ook nog in.

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 13-04-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Oeps, dacht dat je echte had gekocht, die zwarte platte kastjes.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van deze clone, voor prijs hoef je het niet meer te laten om analyzer aan te schaffen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
De kloon-saleae draait nu icm een uno dus ik blijf maar even in dit topic.
Simpel begonnen met 1 kanaal op 1 led met Blink. Tijden klopten precies maar verder weinig boeiend. Nou was ik toevallig deze week in Cookbook bij hfdst. 7.6 gebleven, de bekende Nightrider maar dan met 8 ledjes. Dit is het programma:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
/* KnightRider
 */

const int NbrLEDs = 8;
const int ledPins[] = {2, 3, 4, 5, 6, 7,8,9};
const int wait = 10;

void setup(){
  for (int led = 0; led < NbrLEDs; led++)
  {
    pinMode(ledPins[led], OUTPUT);
  }
}

void loop() {
  for (int led = 0; led < NbrLEDs-1; led++)
  {
    digitalWrite(ledPins[led], HIGH);
    delay(wait);
    digitalWrite(ledPins[led + 1], HIGH);
    delay(wait);
    digitalWrite(ledPins[led], LOW);
    delay(wait*2);
  }
    for (int led = NbrLEDs-1; led > 0; led--) {
    digitalWrite(ledPins[led], HIGH);
    delay(wait);
    digitalWrite(ledPins[led - 1], HIGH);
    delay(wait);
    digitalWrite(ledPins[led], LOW);
    delay(wait*2);
  }
}

Analyser met 0 t/m 7 kanalen aangesloten op respectievelijk pin 2 t/m 9 en dan komt dit in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/i6r1e8qjh/Saleae.jpg klik- zoom
Ik dacht eerst daar klopt niks van maar de leds lichten op van links naar rechts en meteen weer van rechts naar links. Dwz dat de buitenste leds links en rechts het minst oplichten met de grootste tussenpozen. Dus al met al ben ik zeer content met dit $11,- apparaatje :)
Ps, RobV bedankt voor het advies en de links d:)b

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 13-04-2014 15:34 . Reden: Ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
(Graag gedaan)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

kitao schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:09:
De kloon-saleae draait nu icm een uno dus ik blijf maar even in dit topic.
Simpel begonnen met 1 kanaal op 1 led met Blink. Tijden klopten precies maar verder weinig boeiend.
[...]
Dus al met al ben ik zeer content met dit $11,- apparaatje :)
Ps, RobV bedankt voor het advies en de links d:)b
Ziet er heel mooi uit inderdad voor die $11. Zitten er dan ook de clips bij, of moet je die nog apart kopen?

Ik heb hier naar zitten kijken:
- Verschillende soorten clips
- De 8 kanaals 24Mhz logic analyzer

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dat mag even in de ELkroeg als je wilt, of in een apart topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Mars Warrior
Clips zitten er niet bij maar voornamelijk zet ik toch een schakeling op breadboard dus dan is een jumpertje net zo goed. En de link mbt de analyzer zelf die heb ik dus ook. Bij mij staat er echter Saleae op en dat is wrs de reden dat die verwijderd is van ebay. Was iig ineens verdwenen.
Ik zie jouw post nu pas, sorry voor late reply. Ik heb er trouwens al een vraagje over gesteld hier. Ik stel voor dat we daar verder gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 15-04-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:32:
[...]

'Host your Arduino sketches on the cloud and use our next-gen compiler to build and debug your sketches from your browser.'
coming soon : codebender
oud topic.. maar ze zijn inmiddels 'live' en heb eea vandaag getest, werkt heel leuk.
een online Arduino code editor met heel veel voorbeelden en library's.
Het grote voordeel, je kan met meerdere mensen aan een stukje code werken,en alle code is public.
wil je dat niet moet je betalen voor je privacy.. >:)
verder heb je al je code 'in the cloud' en kan je er overal vandaan even aan werken.
de editor werkt geweldig, je moet wel even een browser plugin installen.
verder is eea nog in ontwikkeling en je kan ideeen insturen waarop andere deelnemers kunnen stemmen.
meeste stemmen wordt geimplementeerd.. wat ik gelijk al miste is een soort folder systeem om je eigen shit overzichtelijk te houden.. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xyrrOYm.jpg

kortom, de moeite waard om ff te testen 8)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/e43ruvnw1/mini_RTC.jpg

mini 3231 RTC .. het moet kleiner 8)

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/f9q1glny5/kleiner2.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Let wel, dat met deze kleine batterij de tijd niet 9 jaar, maar slechts 1 jaar vastgehouden wordt.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:37:
Let wel, dat met deze kleine batterij de tijd niet 9 jaar, maar slechts 1 jaar vastgehouden wordt.
tnx.. nog niet over nagedacht eigenlijk.
ik zal het verbruik is gaan meten.. geen idee, er zit een CR927 3V non-rechargeable 30 mAh op het printje
zit geen extra geheugen chipje op (maar is wel voorbereid aan de onderkant)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RobV schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:37:
Tja, lastig hé dat verkleinen 8)

Ik snap sowieso nooit waarom ze er geen herlaadbare batterij opzetten: als je nu je Arduino 1 jaartje gebruikt dan is je battery backup dus waardeloos geworden, terwijl als je er een klein herlaadbaar ding opzet zal die langer meegaan dan de hele Arduino gebruikt zal worden...

Veel plezier ermee. Wat ga je er mee maken??
.
.
kitao schreef op maandag 14 april 2014 @ 17:55:
@Mars Warrior
Clips zitten er niet bij maar voornamelijk zet ik toch een schakeling op breadboard dus dan is een jumpertje net zo goed. En de link mbt de analyzer zelf die heb ik dus ook. Bij mij staat er echter Saleae op en dat is wrs de reden dat die verwijderd is van ebay. Was iig ineens verdwenen.
Ik zie jouw post nu pas, sorry voor late reply. Ik heb er trouwens al een vraagje over gesteld hier. Ik stel voor dat we daar verder gaan.
Bedankt voor de info, en @sebastius voor de info via DM!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:27:
[...]

Tja, lastig hé dat verkleinen 8)

Ik snap sowieso nooit waarom ze er geen herlaadbare batterij opzetten: als je nu je Arduino 1 jaartje gebruikt dan is je battery backup dus waardeloos geworden, terwijl als je er een klein herlaadbaar ding opzet zal die langer meegaan dan de hele Arduino gebruikt zal worden...

Veel plezier ermee. Wat ga je er mee maken??
Ligt natuurlijk compleet aan wat het doel ervan is. En ze zijn er ook zeker wel met oplaadbare, had laatst perongeluk een DS1307, die had herlaadbare (maar had 5V voeding nodig omdat hij een 3.7V batterij had, en ik 3.3V gebruikte en mijn microcontroller niet 5V tolerant was).

Nu heb ik er eentje die als hij eenmaal ingebouwd is standaard van prik wordt voorzien, en enkel als backup de batterij heeft. In principe is een herlaadbare dan handig, aan andere kant waarom herladen als je ook gewoon 10 jaar op een accu tijd kan bijhouden, en die wordt als het goed is niet gebruikt wanneer ik wel voeding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/7aspmrce5/dofs.jpg

dit wil ik ook nog is proberen, met name de koppeling met processing is interessant

maar mijn uiteindelijke doel is een wireless gyro hoedje, die mijn hoofdbegingen doorgeeft aan mijn videocamera op statief, zodat ik een wedstrijd gewoon kan volgen zonder camera in mijn handen en toch alles kan filmen, enfin, de komponenten zijn er.. nu nog tijd zien te vinden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vooral die laatste clip is goed zeg en knap hoe die even 3 servo's aan elkaar vastbindt of is dat 1 apparaatje?
Tijdje geleden een tracking sensor besteld naar aanleiding van dit boekje:
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-lab.com/blog/wp-content/uploads/2011/07/A9781430231837-3d_10.png
Die beste man pakt een koffieblik, gaatjesprint, zet er accuutje in, plaatst 5 ir-transceivers, 2 motortjes en een verfspuitbus en wat nog niet meer om een lijntje te volgen. Nou, daar heb ik allemaal weinig zin in dus zonet maar deze besteld :
Afbeeldingslocatie: http://img3.banggood.com/thumb/view/upload/2012/lidanpo/SKU121142%20(1).jpg
Beetje standaard maar goed, hoewel het principe me duidelijk is, is het toch altijd anders om het zelf in beweging te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:59:
maar mijn uiteindelijke doel is een wireless gyro hoedje, die mijn hoofdbegingen doorgeeft aan mijn videocamera op statief, zodat ik een wedstrijd gewoon kan volgen zonder camera in mijn handen en toch alles kan filmen, enfin, de komponenten zijn er.. nu nog tijd zien te vinden ;)
Leuk plan! Hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 16 april 2014 @ 18:52:
Vooral die laatste clip is goed zeg en knap hoe die even 3 servo's aan elkaar vastbindt of is dat 1 apparaatje?
Tijdje geleden een tracking sensor besteld
moet je dan een witte lijn door je huis schilderen om hem te testen straks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Witte tape op een donkere vloer. Of zwarte tape op een lichte vloer gaat prima voor die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zwarte tape op een paar vellen wit papier gebruikte de schrijver maar dit filmpje laat meer zien :
http://v.youku.com/v_show/id_XMzIxNTY3MjU2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik wil uiteindelijk iets met tamiya gaan doen.
Hoeft niet al te duur te beginnen voor een starterssetje hoewel ze ook in het hogere prijssegment zitten met schaalmodellen.
Hier staan 553 robotkitjes.
http://www.robotshop.com/eu/en/robot-kits.html
Afbeeldingslocatie: http://www.robotshop.com/media/catalog/product/cache/13/small_image/135x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/r/tracked-vehicle-chassis-kit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Inprincipe kan je van al het bestuurbare spul wel een lijnvolger maken :P
Heb zelf vorig jaar voor school ook nog een standaard RC chassis (was volgens mij ook een oude tamiya) voorzien van wat sensors. De basis was ook een Atmega328 met Arduino firmware. Reed eigenlijk prima. Was voor de fun ook nog met een PS3 controller en bluetooth te besturen / naar het lijntje te rijden, incl mobieltje als first person wifi cam :P
Als lijnvolger:

Als bestuurbare auto via ps3 controller. (met arduino als basis dus :P )

[ Voor 18% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-04-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Interessant spul allemaal, blij dat ik (nog steeds) m'n bestelling bij Alice niet rondgemaakt heb haha. Ik heb ondertussen een aantal bestellingen binnengekregen, waaronder die van Farnell en EXP Tech. Nu heb ik vanmiddag m'n tweede usb2serial van pinnen voorzien en daarna duurde het een hele tijd voordat ik erachter kwam dat ik de aarde niet had aangesloten van 't schermpje en dat ik daarom geen beeld krijg :+

Ook heb ik de voltage regulator nu binnen maar dat word nog interessant aangezien die iets langer is dan de 5v versie die op m'n Uno zit. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Mocht dat niet lukken dan heb ik ook nog een TXB0108 levelshifter (bi-directioneel, 8 kanaals uit m'n hoofd).

Ik heb ook m'n MCP23S17 binnen (SPI port expander) die ik met m'n andere schermpje ga gebruiken. Of althans dat is het idee. Iemand ervaring met die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogelijkheden zijn eindeloos :) Dit is met lego van een tweaker die ik niet vaak meer zie
YouTube: almightyarjen
@C44
Geen ervaring mee maar die laatste wel dit gevonden : http://playground.arduino.cc/Main/MCP23S17
Ps, zou makkelijker zijn als je zelf wat linkjes zette ;)
Ziet er behoorlijk complex uit zeg.

[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 16-04-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwe meetapparatuur besteld
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/8ndt8daf1/usbdoctor.jpg
een USB Charger Doctor .. altijd handig voor € 2.53 incl. verzendkosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 98% gewijzigd door Sprite_tm op 17-04-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-10 09:03
@Jamiesun,

Making a bit of spam.. ? :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ICStation - ATMEGA328 Nano V3.0 Board Compatible with Arduino 8,99

eBay - Mini USB Nano V3.0 ATmega328 5V 16M Micro-controller board Arduino-compatible 5,95

trek zelf uw conclusie mbt 'spam .. ze zijn gewoon 'relatief' duur / expensive :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-10 09:03
http://www.ebay.com/itm/R...ain_0&hash=item1c3c1dadaf
http://www.ebay.com/itm/N...ain_2&hash=item56614adc04
is zelfs nog goedkoper.. :)

@borroz per toeval een suggestie waar ik het best twee of meer 10 000uf caps te kopen@ 75v ?
http://www.ebay.com/itm/4...ain_0&hash=item53e8a8d873
bv? (voor voeding :))

[ Voor 56% gewijzigd door Icekiller2k6 op 17-04-2014 11:13 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 - dat zijn mini's en geen nano's (kunnen hetzelfde maar zijn niet hetzelfde 8) )
2 - geen flauw idee .. zijn vast wel ergens te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
(Minis kunnen niet hetzelfde als nano's, ze missen immers de USB connector en bijbehorende chip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:53:
(Minis kunnen niet hetzelfde als nano's, ze missen immers de USB connector en bijbehorende chip).
slak ---> korreltje zout ;)
Pagina: 1 ... 51 ... 96 Laatste