Sissors schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:50:
[...]
Ligt dus aan de LEDs, degene die ik linkte hadden een range van een volt aan forward spanning, dat ga je echt wel zien met het oog

.
Met weerstand worden die verschillen kleiner, net als degeneratie van een transistor. Stel je voor dat je 10V voeding gebruikt, en dan een weerstand waarover 7V valt, en nog 3V voor de LED (random voorbeeld, afgeronde getallen). Als je dan een LED hebt met 4V forward spanning (en variatie door verschillende stroom negerende), dan valt er nog 6V over de weerstand: Oftewel een niet al te groot verschil in stroom. Zonder die weerstand wel een gigantisch verschil in stroom. En heb het dan vooral over de losse leds, smd op stripje lijken er minder last van te hebben.
Overigens qua MISO, ik weet niet dat specifieke LCD display, maar degene die ik heb gebruik hadden vooral een MISO voor de grap, je kan communicatie testen door een register uit te lezen, maar verder was het puur éénrichtingsverkeer. Ik weet overigens niet dus of dat bij deze ook het geval is.
Typical is meestal gewoon de waarde die je mag verwachten bij merk component waar je naar linkte bijvoorbeeld, ze dekken zich vaak heel erg in, zal daar echt geen verschil kunnen zien als je er 100 besteld, je krijgt leds die uit dezelfde batch komen en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is. Bij ebay verkopers hangt het maar net vanaf wat ze die dag op de Shenzhen markt konden kopen voor bodemprijzen, elke dag wat anders en weet niet wat het is en waar ze vandaan komen.
Weerstand veranderd niks aan verschil tussen de leds, wellicht voor oog maar verschil blijft even groot, als led 1 eerst afweek van led2 zonder weerstand zal die dat met weerstand even hard doen, alleen dimmer, en kan zijn dat minder opvalt met blote oog, maar als je gaat meten zal verschil relatief gezien precies even groot zijn.
Klopt van die miso. Al kan wel data opvragen van de ILI9341, word ook gedaan in adafruit lib als ik het goed herinner, word ID gelezen van de chip, je zou dat ook kunnen aanpassen. Maar klopt wat je zegt je, werkt vaak ook gewoon zonder en je hebt meestal geen enkele toepassingen om LCD uit te lezen, alleen data schrijven naar geheugen van de controller is zat, meer is het namelijk niet.
Kan nog wel wat meer uitlezen, ook het geheugen, status, etc Maar ik zou niet weten waarom ik hele tft geheugen zou willen uitlezen, ik weet toch wat ik erin heb gezet.
TFT werkt hetzelfde als 16x2, trekt lijn laag zodat je aangeeft dat je gaat schrijven, schrijft data naar geheugen van lcd, en trekt de lijn weer hoog en lcd zal geheugen weergeven, heel simpel uitgelegd. Zo werkt de TFT ook, daar is al decennia niks aan veranderd, alleen sneller en meer pixels(en daarbij behorende geheugen cellen)
Edit/
@C.44
Hier ging 5v ook goed. Als zal dat de led uiteindelijk wel gesloopt hebben, kan uren, dagen of zelfs weken duren maar hij zal stuk gaan, of andere kleur krijgen en/of dimmer worden, hoe dan ook zal die beschadigd raken.
Wellicht is labvoeding iets voor je, dan kan je gewoon de stroom instellen die je denk minimaal nodig te hebben, als je dan iets verkeerd doet gaat er zelden iets stuk, zelfs als gooi je de polariteit om dan overleven veel IC het gewoon en ontsnapt niet de magisch rook.
Al gebruik ik die vaak niet eens, staat op de tweede verdieping en zit vaak in de hobbykamer op eerste verdieping op de bank met laptop en breadbord of zo naast me, geen zin om naar boven te lopen. Ben soms ook wat lui.
Ik raad het je af om ze te gaan vervangen, nieuwprijs van zo schermpje is te laag om er moeite in te steken. Als je het toch wilt gaan doen kijk dan even heel goed de flatcable na en haal eerst de leds eraf, erop is makkelijk dat eraf dus als dat lukt en kabel is nog heel lukt het erop zetten ook wel.
[
Voor 16% gewijzigd door
mad_max234 op 12-04-2014 13:35
]