mcDavid schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:17:
Volgens de arduino-website mag er 20v max op, en gezien ik er toch niets aan had hangen leek me dat dat wel zou moeten kunnen dus.
Heb mijn Uno ook wel vaker aan mijn laptopvoeding gehad.
9 van de 10 keer heb ik 'm overigens gewoon aan USB dus ik denk niet dat ik de voeding ga vervangen. Moet alleen ff kijken of ik 'm uberhaupt weer werkend krijg want hij doet nu uberhaupt raar. Misschien heeft de 16u4 dus ook een optater gehad.
Arduino is niet maker van de voltage regulator, datasheet van de voltage regulator is enige die je kan en mag vertrouwen op dat vlak. Die 20v op arduino website staat er altijd bij alle modellen, maar 1117 gaat dat echt niet leuk vinden, foutje dus van arduino, zou beter 15v kunnen staan bij leonardo(of elke andere met een 1117).
1117 kan 20v verdragen als absolute max zonder te beschadigen, maar operationeel is 15v echt max, en dan is die al vaak niet te koelen, Vin 15v en met middelmatige load van 300 a 400mA gaat je 1117 al flink heet stoken wellicht al te veel, maar dan zal thermischebeveiliging inschakelen en zal die niet stuk gaan.
alexandersamson schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:18:
Op de Leonardo zit een NCP1117ST50T3G , welke met 20V (Absoluut maximum!) gevoed mag worden. Vanzelfsprekend zal je een degelijke koeling nodig hebben als je bijna 75% van de stroom, door deze enorme spanningsval (19V naar 5V) moet sinken.
Datasheet
Ik denk dat vraagsteller/opmerkinggever dan ook eerst zijn 19Volt met wat zwaarder spul naar beneden kan reguleren met een extern bordje, (al dan niet direct naar 5V gestabiliseerd en dan aansluiten op de 5V pin van de Arduino). Of het beste gewoon even zo'n goedkoop regelbaar adaptertje, met van die verschillende plugjes die je kan inprikken nemen met 1-2Amp belasting en die je kan instellen op 7-9 Volt. Heel makkelijk, heel goedkoop en kan amper fout gaan.
1117 heeft 15v operationele max, staat soms wat krom in datasheets, absolute max is 20v. Maar wil je hem beetje belasten dan is 15v max, zie datasheet van meeste 1117. Gebruik ze maar niet >15v, gaat niet goed, zeker de 5v en lagere regulators. Wellicht dat met 12v regulator je Vin 20v kan geven zonder probleem maar doet dat maar niet bij 5v versie. Meeste datasheets geven dat ook netjes aan, de datasheet van NCP1117 schiet erg te kort.
Zou moeten staat absolute max 20v.
Operational max 15v, met temperatuur range erbij.
Edit/
Overigens kunnen meer componenten 20v niet aan, 20v is echt te veel voor arduino, 12v moet je eigenlijk als bruikbare max zien, en nog geen eens full load, want dat trek voltage regulator echt niet.
(update:
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=128422.0 )
Edit/2
Kijk andere datasheets zijn wat uitgebreider, en gooien niet alles op een hoop. Zie je dat 5v max 15v heeft en 2.85v zelfs max van 10v Vin. Hebben nog steeds 20v als absolute max en staat ook in de datasheet, maar dat geldt voor hele serie en is niet max waarop je hem ook kan gebruiken, maar operationele max is lager.
Operating Ratings
Input Voltage (VIN to GND)
LM1117-ADJ, LM1117-1.8, LM1117-2.5, LM1117-3.3, LM1117-5.0, LM1117I-ADJ, LM1117I-5.0 = 15V
LM1117-2.85 = 10V
http://www.promelec.ru/pdf/lm1117.pdf
Edit
@Alex
Heb je nog van die qfn atmega328p liggen? Zou wel 1 of meer met je willen ruilen voor TQFP 328p, wellicht is dat voor jou ook handig. Wil graag eens zo klein mogelijk arduino maken, eentje die je makkelijk in kleding of iets anders kan wegwerken. Kleiner dan 1 euro stuk.
Brainstorm mode:
nrf24 pcb wat aanpas(lees kleiner maken) en andere antenne eraan mod dan zou bijvoorbeeld stappenteller in je schoenen kunnen maken met nrf24 printje erbij zodat als je thuis komt data gelijk word verzonden naar internet. Kan in schoenkast inductie lader maken zodat schoenen automatisch opladen.
Zit ook te denken om mijn auto toe te voegen aan netwerk, ODB laten uitlezen en dan zodra thuis komt direct alle gegevens doorsturen, wellicht gps module erbij zodat ook de afgelegde route automatisch verstuurd kan worden naar server of pc(vul maar iets in).
[
Voor 61% gewijzigd door
mad_max234 op 12-01-2014 19:59
]