Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Dan is dit toch jou geschreven/geplakte code, hoeft niet letterlijk alles te schrijven. :P
Meeste hier zullen meeste regels van hun code niet zelf schrijven, libs bevatten vaak leeuwendeel van de code.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:05

ResuCigam

BOFH

ResuCigam schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:28:
Ik ga binnenkort proberen mijn eigen Arduino code te schrijven voor het aansturen van een lcd via een 595.
Nou dat heb ik geweten, dat bleek een stukje lastiger te zijn dan ik dacht. Ik heb heel wat uurtjes de datasheet herlezen en weer code gemaakt die helemaal niets deed. Maar na 3 avonden zuchten en herschrijven was het zover: Ik heb mijn display succesvol geïnitialiseerd en een letter in beeld. Zonder het gebruik van een library. Heb net een klein dansje gedaan maar nu gaat het wel weer 8) Ik moest het even kwijt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Congrats. Ik had hetzelfde gevoel toen ik mijn 4-digit 7 segment display zag oplichten met mijn minimale code, SMD 328p en een paar weerstandjes (dus zonder chips ertussen)...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Altijd leuk als iets voor eerst lukt, in principe werkt het altijd zo, op deze manier ben je niet afhankelijk meer van andere.Welke controller, hd44780?

HD44780 was mijn eerste volledig zelf geschreven code vanuit de datasheet, heb er toen hele week over gedaan, elke avond aan gewerkt, en na veel lezen en proberen begrijp je het. En eigenlijk werken alle ic op dezelfde manier, registers instellen om ic in juiste mode te krijgen en dan registers uitlezen of beschrijven, en dat kan via allerlei communicatieprotocollen gaan natuurlijk, ene gebruikt spi, andere usart en weer ander een 8bit parallel interface, etc.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Ja inderdaad een hd44780. En hier dus ook vanaf de datasheet en ik vond het bijzonder lastig. De manier van enable pulsen heb ik uiteindelijk online gezocht, dat werd me niet duidelijk. Heb nu alleen de display init en ik kan een character neerzetten dus ik ben er nog lang niet. Ook heb ik de 4bit mode nog niet gebruikt omdat bitmasks en het werken ermee mij nog niet helemaal duidelijk is maar dat wordt de volgende stap (na tekst fatsoenlijk positioneren etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Kost altijd even wat tijd, en hangt ook erg af van de datasheet of ze stapje extra hebben gezet om goede en duidelijk datasheet te maken of dat ze minimale erin hebben gezet en lastig manier om te lezen. nrf24l01+ code schrijven voor de Xmega was echt makkie, datasheet was heel erg duidelijk, kon dezelfde avond al data uitlezen, alles zat ook mee.

En eerste keer is altijd wat lastiger, het principe is namelijk steeds min of meer hetzelfde bij alle ic's, zal wel juiste data moeten opzoeken in de datasheet voor de initial, maar principe is hetzelfde, volgende keer zal het wellicht dus iets beter gaan. Al zegt het niet veel, heb twee tft's met verschillende controllers, eentje heb ik wel werkend op de Xmega en de andere nog niet, en heb idee dat voorlopig ook nog niet gaat lukken.

edit/
Ik neem aan dat je het zelf wilt uitzoeken, en je geen hulp wilt? Ga je dus ook geen tips of voorbeeld codes geven. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 06-01-2014 22:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HD44780 zijn veel gebruikt, maar zeker niet de makkelijkste dingen om als eerst zelf te schrijven. Een accelerometer uitlezen ofzo is een stuk eenvoudiger over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
kitao schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:34:

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/6wfuuzp2v/FM_bb.jpg
klik De 2 knopjes zijn voor freq. up/down
En deze sketch erin gezet: http://www.electronicsblo...fm-receiver-with-tea5767/
De frequentie blijft echter in 'scan' stand staan ?
Lijkt mij foutje programma ? :?
Nou ja, daar kom ik wel achter als ik wat andere sketches ga proberen :)
kitao schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:23:
Of eigenlijk, het zou wel aan mijn schakeling kunnen liggen, bijv. aan hoe de knopjes zijn geplaatst met weerstand. Maar daar lijkt mij niks mis mee en zelfde knopje werkte wel met de instelbare klok.
Het constante scannen bleek aan de opstelling van de getekende knopjes te liggen.
Dit veranderd tot :
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/xo90paljz/FM4_bb.jpg
klik
Ik kwam daar achter door een soortgelijk programma te proberen dat aanvankelijk precies het zelfde euvel vertoonde. Dat kan geen toeval zijn. Dat programma is hier te downloaden als lib. en staat daar als de enige example : https://github.com/andykarpov/TEA5767
De zip heet daar TEA5767-master. Dit geeft problemen want "-" mag niet in de naam voorkomen. Naam moet dus veranderd worden. De buttonlib. staat hier :
http://arduino-info.wikispaces.com/HAL-LibrariesUpdates
Hoewel die library's zijn geschreven voor de TEA5767 draait dit op de RDA5807 net zo goed.
Helaas zat hier ook geen volumeregeling bij maar komt waarschijnlijk omdat de TEA5767 niet geschikt is om zelfs maar een oordopje geluid te kunnen geven.
De RDA5807 heeft hier totaal geen moeite mee.

[ Voor 31% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 10:41 . Reden: Sketch verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn ook in TEA5767 modules met versterking.
En aangezien die blijkbaar veel populairder zijn (zitten wel minder softwarefuncties in) is er ook veel en veel meer aan sketches en voorbeelden te vinden op het net.
Je kan dus stellen dat TEA5767 code draait op een 5807 maar niet andersom wanneer er specifieke 5807 instructies worden gebruikt.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Sissors schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:38:
HD44780 zijn veel gebruikt, maar zeker niet de makkelijkste dingen om als eerst zelf te schrijven. Een accelerometer uitlezen ofzo is een stuk eenvoudiger over het algemeen.
Zullen elkaar echt niet zoveel ontlopen en hd44780 zal waarschijnlijk simpeler zijn met zijn 8bit paralelle interface, maar principe is hetzelfde, wellicht enkele regel meer of minder initial. Initail van hd44780 stel eigenlijk niet zoveel voor(bedoel het niet lullig hoor), mag de 4bit of 8bit data direct naar port schrijven en je bent klaar, parallelle verbinding is echt simpelste van simpelste, ideaal om mee te beginnen, allemaal heel duidelijk en begrijpbaar.

Is drie keer 0011 schrijven met paar keer pauze ertussen van 100ms, 5mx, en 100us, dan kan je al met instellen beginnen, afhankelijk wat je wilt zijn dan nog paar regels, minimaal nog 2 regels voor 4bit mode, afhankelijk van wat je wilt natuurlijk.

Je mag dit doen:
D4-D8 van hd44780 op PORTA 0 t/m 3 van atmega, mag ook elke andere port kiezen.

_delay_ms(100);
PORTA = 0b0011;
_delay_ms(5);
PORTA = 0b0011;
_delay_us(100);
PORTA = 0b0011;

Dan nog twee(of meer als je meer wilt instellen, maar twee minimaal) van dit soort regels, en je bent klaar met je initial.

SPI accelerometer uitlezen zal imo wel lastiger zijn dan parallelle hd44780 controller schrijven in 8bit en character mode.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 07-01-2014 10:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
[b][message=41546437,noline]
Je kan dus stellen dat TEA5767 code draait op een 5807 maar niet andersom wanneer er specifieke 5807 instructies worden gebruikt.
Mogge borroz,
Ik zou dat graag willen testen, maar ik heb dat model niet helaas :)
Ik zou nu graag willen weten - en ga dat ook uitzoeken -waarom de opstelling van die knopjes dermate verschil geeft dat het bepalend is voor het wel of niet werken van de schakeling.
In de twee opstellingen zijn de weerstanden 10K :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/yvyes7ds7/FM5_schema.jpg
klik
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het interne gedeelte van de poort.

Inmiddels pinnetjes gesoldeerd op de moduleaansluitingen R, GND, L en ANT.
Gelukkig nog een paar kabels met Tulp aka Cinch aka RCA stekkers gevonden (hoeveel namen verzinnen ze wel niet voor één onderdeel :? ) en dan gaat die op de voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik keeg de laatste dagen steeds meer vage arduino ide foutmeldingen/time outs.
(had daardoor al een eshield/uno combinatie aan de kant geggooid)

toen ik bij de nieuwe webserver met een mega + ENC28J60 dezelfde ellende kreeg, ben ik verder gaan zoeken.. connectors/soldeerverbindingen/drivers ect... enfin.. voorlopige conclusie.. iets in het mobo verrot.
heb een 2e handsje gisteren van een tweaker over genomen en nu maar duimen 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t72Jugt.jpg
testing testing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verdenk je het geprutst met de arduino of was het gewoon zijn tijd? Je zou als extra veiligheid usb helemaal kunnen isoleren van je arduino circuit via opto interface ic, dan kan je nooit je pc slopen wat je ook doet, dingen hebben isolatie van enkele KV's.

Zoiets als deze ertussen zal je usb volledige isoleren van je pc, kan je 230v op je arduino zetten en dan nog zal je pc er helemaal niks van merken. :)
http://nl.mouser.com/Prod...Hvqz8KrWDyKUYx3tweFpZo%3d

Weet alleen niet zeker of die direct op de usb lijn kan, is meer dan snel zat, usb van arduino draait op 12Mbit low speed mode. Anders moet je echte usb isolator gebruiken, is wel wat duurder.
http://nl.mouser.com/Prod...Mv9Q1JI0Mo%2ftac9pfQ8g2fd

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat het zijn tijd was.. wellicht ergens een elco op het mobo rot aan het doen .. geen idee, morgen komt de nieuwe gebruikte mobo.. alles overzetten en :X
mocht dat het niet zijn bouw ik een nieuwe PC.. was deze toch al zat

- Top 40 Arduino Projects of the Web

- mini breadbord TIP

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat ga je precies maken, wat is mrtg? :)

Graag iets meer uitleg, neem aan geen datalogger voor kamertemperatuur maar meer als meetinstrument voor in je werkkamer of zo? K type is anders beetje overkill, dus zal wel wat missen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 12:25
Ik heb even een programmeer vraagje. Ik heb 2 PIR sensoren (voor me hal en toilet) deze wil ik gaan besturen met een arduino.
Zou het mogelijk zijn om hierop ook 2 TCRT5000 sensoren (voor me gasmeter en kWh meter) aan te sluiten?

Ik heb geen idee of er iets van een buffer gebouwd kan worden, die doorloopt, met de TCRT5000. Zodat me meterstandinformatie blijft kloppen wanneer de code omschakelt om de PIR sensoren te bedienen.

Of zal hij snel genoeg een poort HIGH zetten wanneer de PIR beweging ziet, en dan zo weinig informatie 'verliest' van de meterstanden dat dit te verwaarlozen is?

En nog een idee: zou je de tijd kunnen meten dat deze bezig is geweest met andere zaken, en dan deze tijd kunnen opvullen met gegevens van de laatste meting (middelen).

FF verder denken... Volgens mij draait een kwh / gas mtr niet zo heel snel. Kan ik misschien beter continu monitoren op de PIR sensoren. En wanneer hij een signaal krijgt van de kwh of gas mtr deze opslaat. Alleen ik moet ook de tijd weten tussen de twee signalen.
Dan mis je alleen een paar tiende seconde van het monitoren van de PIR sensor...

[ Voor 17% gewijzigd door Rusky op 08-01-2014 15:46 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Een paar tienden van een seconden? Hoe traag denk je dat een microcontroller is anno 2014?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:40
Wat ben je van plan kwa output? Want aan alleen het lezen van de meterstanden heb je weinig zonder dat je wat met die info doet.

Dit soort dingen vergen bijna geen cpu power. Zeker niet als je de C commando's gebruikt voor de IO porten.

Wat vaak wel veel vraagt zijn grafische displays, webservers en dat soort dingen. Het meten van 4 pulsjes is kinder spel voor een CPU op 16MHz

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
mcDavid schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:48:
Een paar tienden van een seconden? Hoe traag denk je dat een microcontroller is anno 2014?
Uhhh .... weet ik veel. Weet alleen dat het geen multitasking is.
SnowDude schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:49:
Wat ben je van plan kwa output? Want aan alleen het lezen van de meterstanden heb je weinig zonder dat je wat met die info doet.
Per minuut uur bijhouden wat het verbruik is van me gas en van me elektra.
En kijken of er beweging is per PIR en dan een relais schakelen.
Dit soort dingen vergen bijna geen cpu power. Zeker niet als je de C commando's gebruikt voor de IO porten.

Wat vaak wel veel vraagt zijn grafische displays, webservers en dat soort dingen. Het meten van 4 pulsjes is kinder spel voor een CPU op 16MHz
C commando's = geen arduino taal toch?
Dat komt er allemaal niet op. Wel een 433mhz zender om de info naar een andere arduino te sturen, die aan me webserver hangt.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Rusky schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:16:
[...]

[...]

C commando's = geen arduino taal toch?
Dat komt er allemaal niet op. Wel een 433mhz zender om de info naar een andere arduino te sturen, die aan me webserver hangt.
De Arduino IDE is gewoon C++ met een sausje er overheen om het toegankelijker te maken. Onderhuids zit er gewoon een C++ compiler achter. Het voordeel is hierdoor dat de IDE compatible is met C en C++. Omdat de directe C en C++ commando's vaak veel minder overhead hebben zijn ze veel sneller.
Als dat nog te traag is kan je natuurlijk altijd terug vallen op machine taal.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Rusky schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:16:
[...]

Uhhh .... weet ik veel. Weet alleen dat het geen multitasking is.
Dat ligt eraan hoe je zelf programmeert. Zolang je geen (zoals bovengenoemde) tijdrovende dingen doet in je main loop, ga je echt geen pulsen missen. Je hebt het over nanoseconden. En anders heb je altijd nog de interrupts.
[...]

Voor dat laatste heb je geen microcontroller nodig. Tenzij je ook wilt bijhouden hoe vaak en wanneer ze aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

mcDavid schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:24:
[...]
Voor dat laatste heb je geen microcontroller nodig. Tenzij je ook wilt bijhouden hoe vaak en wanneer ze aan gaan?
Dan kan je controleren of je een beetje regelmatig poept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vraagje.
Is een uno-shield op een mega te zetten ?
Of heb je dan een mega-shield => uno-shield adapter-shield nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:56:
Vraagje.
Is een uno-shield op een mega te zetten ?
Of heb je dan een mega-shield => uno-shield adapter-shield nodig ?
Antwoord: Misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als een shield op een Mega past, staat er meestal iets in de richting van "mega compatible" op. En anders pinlayout even vergelijken ;)

Zie bijv http://www.ledsee.com/ind...100-netwerk-shield-detail , rechts van de grote chip.

[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 08-01-2014 18:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, maar mega en uno zijn dus wel even breed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Volgens http://forum.arduino.cc/index.php?topic=149746.0 past het fysiek, of ze daadwerkelijk compatible zijn.... vraagteken.

Zie bijv http://forum.arduino.cc/index.php?topic=97614.0 voor een probleem waar je dan tegenaan loopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 08-01-2014 18:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, tnx. Ik kom er wel achter. Ik ga een mega bestellen en ik heb toch niet veel shields.
Anders neem ik er gewoon nog een uno bij. $$$$$$$ :|

[ Voor 44% gewijzigd door kitao op 08-01-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ach, zoveel $ kosten die dingen niet :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Hier een mega met ethernetshield naast een uno:

Afbeeldingslocatie: http://www.deweerd.biz/users/richard/arduino-1.jpg

De meeste shields zijn compatible, met uitzondering de shields die SPI verwachten via pin 11,12 en 13.

Bij de Mega zit de SPI niet op die pinnen. De oplossing die bijvoorbeeld het ethernetshield gebruikt is dat die SPI communicatie doet via de 6 polige ISP connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
mcDavid schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:24:
Daar heb je een punt, waar ik eigenlijks niet bij stilgestaan heb.
Dan wordt het programeerwerk veel simpeler van. En alles veel stabieler (geen programeer fouten)....

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Raven schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:11:
Ach, zoveel $ kosten die dingen niet :+
Mwa, binnen nederland en zelfs op de budgetwinkels toch al gauw 40 euro en de uno rond de 22.
Heb nu alvast een alone uno gekocht bij bits and parts voor 6.75 incl. verzending. Dan komt de uno alvast weer vrij.
Voor de mega heb ik dit op het oog, dat komt neer op 14 euro incl.
Mooi zwart is niet lelijk :+
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/f0pmisqmp/image.jpg
klikbaar
Ik heb niet zoveel verstand van specs maar lijkt me in orde ?
Ik hoop wel dat het heel aankomt, net envelopje gekregen waren wat elco's flink verbogen }:|
@Snowdude, ook bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Arduino Uno 2012 R3, €9.85 ;) , verkoper is meestal wel op samenkopen te vinden. De mega kost daar €18.

[ Voor 65% gewijzigd door Raven op 09-01-2014 14:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb jouw specs naast de mijne gelegd :
microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Digital I / O Pins 54 (of which 14 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
DC Current per I / O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Flash Memory 256 KB of which 4 KB used by bootloader
8 KB SRAM
EEPROM 4 KB
Clock Speed 16 MHz
==============================================
Die van mij :
Brand: SainSmart
Analog Input Pins: 16
Model: Mega2560 R3
DC Current per I/O Pin: 40 mA
Microcontroller: ATmega2560-16AU ,ATMEGA16U2,
DC Current for 3.3V Pin: 50 mA
Operating Voltage: 5V
Flash Memory: 256 KB of which 8 KB used by bootloader
Input Voltage (recommended): 7-12V
SRAM: SRAM :?
Input Voltage (limits): 6-20V
EEPROM: 4 KB
Digital I/O Pins: 54 (of which 15 provide PWM output)
Clock Speed: 16 MHz
================================

Wat is nou het verschil tussen die rode tekst ?

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 09-01-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
De bootloader lijkt bij de ene wat meer ruimte in te nemen, of het is een typevaut. Wat betreft de R3, die staat voor revisie 3: http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMega2560
The Mega 2560 is an update to the Arduino Mega, which it replaces.

The Mega2560 differs from all preceding boards in that it does not use the FTDI USB-to-serial driver chip. Instead, it features the ATmega16U2 (ATmega8U2 in the revision 1 and revision 2 boards) programmed as a USB-to-serial converter.

Revision 2 of the Mega2560 board has a resistor pulling the 8U2 HWB line to ground, making it easier to put into DFU mode.

Revision 3 of the board has the following new features:
- 1.0 pinout: added SDA and SCL pins that are near to the AREF pin and two other new pins placed near to the RESET pin, the IOREF that allow the shields to adapt to the voltage provided from the board. In future, shields will be compatible both with the board that use the AVR, which operate with 5V and with the Arduino Due that operate with 3.3V. The second one is a not connected pin, that is reserved for future purposes.
- Stronger RESET circuit.
- Atmega 16U2 replace the 8U2.
Die van mij is overigens ook R3, heb die van mij net even bekeken aan de onderkant.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 09-01-2014 14:51 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
-16AU betekent de 16 MHz versie en de TQFP packaging van de chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, tnx
Maar hoe zit dit dan ? In mijn specs staat :
Microcontroller: ATmega2560-16AU ,ATMEGA16U2
Hoe kun je 2 micro's tegelijk hebben en als ik dit op google gooi dan kom ik hier1 en daar2 uit
1 http://www.atmel.com/devices/atmega2560.aspx
2 http://www.atmel.com/devices/atmega16u2.aspx
Daar zit toch wel bizar verschil in
1
Flash (Kbytes):256 Kbytes
Pin Count:100
Max. Operating Freq. (MHz):16 MHz
CPU:8-bit AVR
Hardware QTouch Acquisition:No
Max I/O Pins:86
Ext Interrupts:32
USB Speed:No
USB Interface:No
SPI:5

2
Flash (Kbytes):16 Kbytes
Pin Count:32
Max. Operating Freq. (MHz):16 MHz
CPU:8-bit AVR
# of Touch Channels:12
Hardware QTouch Acquisition:No
Max I/O Pins:22
Ext Interrupts:21
USB Transceiver:1
USB Speed:Full Speed
Ik snap dat niet hoor
Verder dit gevonden :
https://groups.google.com...don-hackspace/_P8l81JMM1w
Ik heb de twee beschreven foto's bekeken maar ik zie het verschil niet, zelfs niet na max. vergroting.
Anyway, wat denken jullie, kan ik dit met gerust hart bestellen of is het af te raden ?
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item4617c7610b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Beide chips zitten op een mega. De ATMega2560 is de main processor en de 16u2 is de chip die de usb communicatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
SnowDude schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:26:
Beide chips zitten op een mega. De ATMega2560 is de main processor en de 16u2 is de chip die de usb communicatie doet.
Tnx, ik had al vermoeden dat er andere chip voor andere doeleinden bij zat, kon bijna niet anders.
Dan koop ik deze maar, gezien de prijs neem ik een niet al te groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:50
Linktipje voor het gemak: Breadboard:Wire Stripping Gauge

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dat is wel een super slimme tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat het handig is als je het heel netjes op een breadboard wilt maken. Maar dan moet je echt iemand zijn die dat doet, ik doe dat zelf niet bijvoorbeeld, en zie mezelf dan ook niet drie handelingen uitvoeren om een één uiteinde te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik bouw nu op met jumpers, lijkt wel kerstboom.
Heb wel montagedraad maar is net iets te dun, gaat wel maar niet helemaal lekker.
Nu wil ik wel iets netjes opbouwen en dan komt toevallig dit voorbij. Lijkt me handig hoewel niet noodzakelijk.
Ik zoek nu eigenlijk stevig passend montagedraad voor breadboard in verschillende kleuren. Zou graag met zekerheid de dikte willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tenzij je het projectje op je breadboard permanent wil bewaren zie ik hier het nut niet van in. De verbindingen op een breadboard zijn niet altijd even stevig en soms maken ze gewoon geen goed contact. Gewoon een paar jumper wires toepassen om te kijken of het eea werkt kan prima, maar zodra ik het wil uitwerken gaat er toch echt soldeer en gaatjesprint aan te pas komen. Sterker nog, liever een hele echter PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik wou bedoelde dus bewaren. Nu even geen animo om sporenprintje te gaan lopen bewerken en solderen. Printjes zelf tekenen ook geen zin in momenteel. Zo'n breadboardje is sneller en kan stevig genoeg zijn als de draden goed passen. Ik ga op zoek naar juiste diameter, zal iets van 2.2 mm binnenkern zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je grotere projecten wilt uitwerken op een breadboard kan het toch wel handig zijn om de boel overzichtelijk te houden. Gelijk naar de soldeerbout grijpen maakt het lastig om te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
RobV schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:35:
Tenzij je het projectje op je breadboard permanent wil bewaren zie ik hier het nut niet van in. De verbindingen op een breadboard zijn niet altijd even stevig en soms maken ze gewoon geen goed contact. Gewoon een paar jumper wires toepassen om te kijken of het eea werkt kan prima, maar zodra ik het wil uitwerken gaat er toch echt soldeer en gaatjesprint aan te pas komen. Sterker nog, liever een hele echter PCB.
Tja met een tool als dit maak je zelf jumperwires op maat. Ook kan je ze natuurlijk gewoon hergebruiken voor andere projecten.
Ik vind dit echt een heel stuk netter staan dan met al die hoge draden los boven de breadboards. Mijn buro staat in mijn woonkamer en ik vind het altijd slordig staan als ik met een breadboard aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Laatst online: 20:50
Toch maar eentje gekocht, 17 euro voor die tool, 3x10M draad en verzending is een prima deal vind ik. Loop zelf altijd te klooien om IC's goed te buigen en die lange draden met die mooie plugjes zijn niet echt handig voor het overzicht.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bovendien zijn die jumpers gevlochten draad en de stekers willen er nog wel eens spontaan afkukelen. Behoorlijk kwetsbaar. Met massief montagedraad heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0QTMozl.jpg

ik zal die arduino IDE time outs vinden

[x] ander mobo / boot SSD
[x] ram getest * update - 1 plakje toch defect !
[x] chkdsk drive 2
[x] ander keyboard
[x] andere muis
[x] nieuwe kabels van mobo naar usb poorten ( voeding/videokaart ? )
[x] van Win 7-64 naar Ubuntu 13.1 (en terug) en dan nu win 8.1 pro (gelijk gezeik met arduino drivers)

* alles draait weer 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

Stoney3K

Flatsehats!

kitao schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:53:
Bovendien zijn die jumpers gevlochten draad en de stekers willen er nog wel eens spontaan afkukelen. Behoorlijk kwetsbaar. Met massief montagedraad heb je dat niet.
Wil dat niet gewoon zeggen dat ze er te grote eindhulzen op hebben gekrompen dan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vorig jaar (2012) deze opgebouwd
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/y66c7d04t/IMG_0310.jpg klik
Is max7221 met losse 7-segs.
Had 2 geodriehoeken nodig als bekadering om het display in de jungle zichtbaar te maken :/
Deze foto is dan bewogen maar het idee is wel duidelijk, dit is dus niks zo.
Stoney3K schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:54:
Wil dat niet gewoon zeggen dat ze er te grote eindhulzen op hebben gekrompen dan?
Zou kunnen, het zijn cheapo setjes uit azië. Binnen 1 lot vallen er altijd wel een paar vanaf, soms als je het zakje opent al.

@Borroz
Sterkte ermee, geen idee wat je bedoelt met 'IDE-timeouts vinden' maar blijkbaar lijkt het op een speld.

[ Voor 50% gewijzigd door kitao op 09-01-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:42:
Als je grotere projecten wilt uitwerken op een breadboard kan het toch wel handig zijn om de boel overzichtelijk te houden. Gelijk naar de soldeerbout grijpen maakt het lastig om te debuggen.
Zelf vind ik grotere projecten op een breadboard wel gevaarlijk, te makkelijk dat een kabeltje losschiet, of gewoon slecht contact maakt. Dat risico is veel kleiner als het gesoldeerd is.

Breadboards zijn hardstikke handig om kleinere dingen te proberen, maar grote circuits zou ik zelf niet doen (dan stukje breadboard, als dat werkt, solderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01

OcGuru

Giulietta Qv

Uit verveling maar een complete klok opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HrTebEXF0dRPQwPOmZgFxtPU/medium.jpg

Heb alleen nu geen breadboard draadjes meer. Helemaal word naar mate het breadboard oud is de verbindingen steeds slechter en gammeler. Slecht connecties all over the place :P

Dit is nu de code. Heb wel het idee dat deze redelijk efficient werkt. Iemand nog tips?

http://www.pastebin.ca/2532340

@Borroz.

Wat zijn nu precies de problemen? Neem aan dat je je arduino al wel zonder shield heb getest?
Ik heb ook wel eens problemen gehad met de communicatie. Toen bleek om een of andere vage rede de bootloader gewist. Dan kan je ook lang wachten tot je reactie krijgt :P

[ Voor 21% gewijzigd door OcGuru op 09-01-2014 17:49 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@OcGuru
Toch gaaf hoor die tubes, wil ik ook nog eens gaan opstellen. :)
Als je breadboard versleten raakt - ben ik net achter gekomen door te zoeken naar geschikt draad - dan zou dat kunnen komen omdat bepaalde pinnetjes dikker zijn als het BB-gaatje.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/114214

Verder kwam ik dit tegen op wiki
Jump wire material for ready-made or homemade wires should usually be 22 AWG (0.33 mm²) solid copper, tin-plated wire - assuming no tiny plugs are to be attached to the wire ends. The wire ends should be stripped 3/16" to 5/16" (approx. 5 mm to 8 mm). Shorter stripped wires might result in bad contact with the board's spring clips (insulation being caught in the springs). Longer stripped wires increase the likelihood of short-circuits on the board. Needle-nose pliers and tweezers are helpful when inserting or removing wires, particularly on crowded boards.
Wikipedia: Breadboard

22AWG stug montagedraad heb ik dus nodig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Jeej die van mij is ook binnen. Laat het prutsen beginnen :)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://www.olimex.com/Products/Duino/AVR/OLIMEXINO-NANO/images/OLIMEXINO-NANO-1.jpg

leuk met dat batterij bordje 3 ..2 ..1 ..' duur, ik koop/maak het zelf veel goedkoper :D

en verkrijbaar

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
leuk ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
:?
Vandaag zat dit in de schoen :
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/regs7ry6h/T2e_C16h_y_ME9s5q_JFw_RBS_who_CIw_60_3.jpg Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/eyu87ga93/T2e_C16h_HJGMFFo_Pd_Nhs6_BSV8_ny9n_Q_60_57.jpg
Amp 2x15W + Vol.Adj. PAM8403
Kijken of ik dit kan inpassen op de RDA5807 FMradio module, ik hoop maar dat het gewoon aansluiten is en geen extra code erbij :/
OcGuru schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:46:
.....
@Borroz
Toen bleek om een of andere vage rede de bootloader gewist. Dan kan je ook lang wachten tot je reactie krijgt :P
Heb ik ook een keer gehad, opnieuw gebootload, deed het weer een tijdje en uiteindelijk is die hele chip in slaap gevallen. Doet niks meer.
/edit: wie genoemde atm328 wil testen, schrijf dm, ik stuur die gratis op.

[ Voor 27% gewijzigd door kitao op 09-01-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 19:29
OcGuru schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:46:
Dit is nu de code. Heb wel het idee dat deze redelijk efficient werkt. Iemand nog tips?
http://www.pastebin.ca/2532340
Je kan nog wel aardig optimaliseren door echt de boel in cpu basis instructies te gaan zetten mbv de datasheet erbij. Zo zijn er wel flink wat cycles mee te besparen.

Maar of het nut heeft voor een klok, nah. Dan zou ik het lekker zo houden kwa code-leesbaarheid ;)

1 Snelle besparing is trouwens wel om het vullen van je array te verplaatsen naar de setup ipv de loop. Het is niet nodig om iedere keer weer dezelfde waardes in je myarray te zetten. (Al zou het me niks verbazen als de compiler dat er al gewoon uit-optimaliseerd)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
kitao schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:51:
[...]

:?
Vandaag zat dit in de schoen :
[afbeelding] [afbeelding]
Amp 2x15W + Vol.Adj. PAM8403
Kijken of ik dit kan inpassen op de RDA5807 FMradio module, ik hoop maar dat het gewoon aansluiten is en geen extra code erbij :/
Mijn Arduino is binnen :). Die versterker heb ik ook liggen. Best een capabel dingetje. Ingangsweerstand is simpel aan te passen voor apparaten met een lager uitgangsvermogen. Dit is mijn gemod bordje:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14xdws0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
lutkeveld schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:05:
. Ingangsweerstand is simpel aan te passen voor apparaten met een lager uitgangsvermogen.
Ik snap dit niet helemaal. Dat is juist toch de bedoeling van een versterker om een laag vermogen te versterken tot een hoger vermogen ? (is oprechte vraag hoor, geen scherts)
Verder zie ik niet veel verschil tussen jouw en mijn originele bordje behalve het ontbreken van de schroefconnectors ?

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 09-01-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een relatief laag uitgangsvermogen ten opzichte van andere apparaten. Met een mobieltje bijvoorbeeld zal je bij lange na niet het maximale uit de versterker halen omdat de versterker een sterker signaal 'verwacht' (van bijvoorbeeld een computer).

tutorial

[ Voor 15% gewijzigd door lutkeveld op 09-01-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, dat wist ik niet. Ik dacht even dat je misschien verwarde met de 12V ingangsspanning want daar zag ik wat gesoldeerd zitten. Ben zelf niet zo blij met die 12V voeding, zal wel noodzakelijk zijn en ik heb een regelbare voeding maar om los op te stellen wordt het dan minstens een adapter met LM78xx erbij als stabilisator waarschijnlijk. Ik weet trouwens niet of ik deze ga toepassen, ik heb de radio al op een andere versterker staan (zie dit) maar is leuk om te proberen.

En bedankt voor de link, iets meer achtergrond kan ik wel gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 09-01-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verschil is dus het aangepaste ingangsweerstand (zie de twee extra weerstanden tussen de rode condensatoren) een een dikkere elco. De versterker die je nu hebt verwacht 300mV, waar 200mV standaard is voor mobieltjes ed. Niet de maximale potentie dus, maar misschien wel genoeg voor de toepassing. Ik kan je zeggen dat 10-15 echte watts knalhard gaan met speakers van >87db/w/m. Klasse D versterkers zijn behoorlijk kieskeurig over hun voeding. Dit soort voeding is wel een goed soort en geeft weinig ruis en is stabiel

[ Voor 33% gewijzigd door lutkeveld op 09-01-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik zie het , die elco had ik gelijk wel kunnen zien en die 2 weerstanden tussen de torpedobuizen zie ik nu door de foto te vergroten tot 200%.
Wat mijn RDA5807 oplevert zal ik moeten opzoeken en het enige wat ik weet van mijn boxen is dat ze 8Ohm zijn meen ik.
Jouw term >87db/w/m zegt me niet veel. Geeft niet, ik zal dat best ergens kunnen vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 10-01-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Efficiëntie is dat. Zou je de speaker 1 watt geven en je zet een microfoon op 1 meter dan krijg je de waarde in decibel. Hoe hoger hoe beter aangezien je maar 10 watt in 8 ohm hebt.

Maarja, dit is het arduino topic dus daar gaan we verder niet op in lijkt me :P

[ Voor 18% gewijzigd door lutkeveld op 09-01-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Daarom had ik al een gedeelte naar de kroeg verplaatst maar de RDA5807 is wel voor arduino.
Daar staan wel wat specs maar ik zie daar bijvoorbeeld geen 200mV of 300mV onderaan de pagina
http://www.ebay.com/itm/R...ain_0&hash=item1c3645d451
En bedankt voor de link voeding en de andere uitleg, ik zal dit bewaren

/edit: Ik heb de uitgang van de 5807 opgemeten, 200mV moet wel lukken zo te zien :
http://postimg.org/image/5w3s2tf2z/

[ Voor 23% gewijzigd door kitao op 10-01-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Alweer een stapje verder, mijn allereerste (baantjes)printplaat *megatrots*

Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l456/ResuCigam/Forums/2014-01-10162643thumb_zps54855535.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ResuCigam schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:35:
Alweer een stapje verder, mijn allereerste (baantjes)printplaat *megatrots*
[afbeelding]
En terecht. Echt mooi opgebouwd d:)b
Vandaag ook eindelijk de HC595's binnen gekregen. Kan ik weer verder met tronixstuff hfdst 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:55
kitao schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:10:
[...]

En terecht. Echt mooi opgebouwd d:)b
Vandaag ook eindelijk de HC595's binnen gekregen. Kan ik weer verder met tronixstuff hfdst 4 ;)
Wow ziet er interessant uit die website! Ga ik vanavond even op lezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vind het ook mooie site maar autheur is niet erg scheutig met schema's en maakt wat foutjes hier en daar.
Zie hfdst.3, example 3.2 sketch.
Regel 25 is fout, dat moet geen comment zijn. Ik heb erop gereageerde maar mijn post is verwijderd en de sketch niet aangepast. 8)7
Jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Weet iemand toevallig of je een bootloader kan branden op een 328 via hardware SPI terwijl er een 74HC595 via hardware SPI is aangesloten op de SCK en de MOSI? Of gaat dit bitchen/conflicten?
MISO blijft vrij in dit voorbeeld en wordt alleen gebruikt tijdens de burn.

[ Voor 8% gewijzigd door alexandersamson op 11-01-2014 22:06 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Gaat wel goed. Zolang de master (cpu) geen programma draait maar gewoon na een reset naar miso luistert komt het in order. Ik gebruik voor mijn projectje sck/miso/mosi ook dubbel. Maar wel als output, niet als input voor bijv. switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik kan natuurlijk ook de bootloader er af laten en sketches via ISP (ICSP header) uploaden dan.
Het gaat hier om een kale 328, die eerst in het circuit geplaatst moet worden, vanwege het belachelijk kleine formaat (QFN case van 4x4mm), voordat ik er ook maar iets mee kan. Ik moet dus weten welke headers in moet maken in het printplaatdesign. Het lijkt er op dat ik alleen maar een ICSP header hoef door te lussen om er fatsoenlijk sketches op te branden. - Mits dit dus niet botst met de al gebruikte MOSI en SCK door de 74HZ595's.
Het gaat hier om een projectje waar modwires en doorgesneden baantjes op de printplaat niet zo gewenst zijn :). De ICSP header wordt er achteraf als alles werkt afgehaald en de gaatjes netjes dicht vertind.
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, een sketch via ICSP rauw zonder bootloader uploaden. Iemand ervaringen hiermee en waar ik extra rekening mee moet houden?
Ik lees eigenlijk dat het heel eenvoudig is op diverse sites.

[ Voor 6% gewijzigd door alexandersamson op 11-01-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat klopt. Ik doe niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
SCK(pin13), MISO(pin12), MOSI(pin11), RST heb je nodig voor isp programmer, hoeft niet hele ICSP header te kopiëren. En als voor bootloader, heb je RX, TX en RST nodig.

Welke programmer ga je gebruiken, want bootloader erop zetten met arduino ide is kinderspel, hoeft niks te weten van fusebits of wat dan ook, gewoon juiste bord en programmer kiezen en op brun bootloader drukken en je bent klaar. Ik gebruik die optie ook altijd omdat gewoon snel en makkelijk is.

Andere manier is avrdude gebruiken, datasheet ingaan of fusebit calculator opzoeken, juiste fusebits instellen, en dan juiste bootloader maken of juiste hex uit mak halen als je standaard bootloader gebruikt waar arduino al hex file voor heeft.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik zat er aan te denken om een oude UNO te gebruiken als programmer en dan via ICSP te programmeren via de Arduino IDE - "Arduino as ISP" te gebruiken.
Zo kan de TX/RX bypassen en dat scheelt headers extra op mijn printplaat.
Er moet zowieso met de ICSP gespeeld eerst worden, omdat er op die chip nog geen enkele bootloader staat. Als ik dan net zo goed kan programmeren via ICSP, dan hoef ik er geen extra pinnen bij te plaatsen voor de seriele (TX/RX) connectie
Ik moet inderdaad even kijken naar die fuse settings, want standaard staat zo'n chip op 1 MHz via de interne clock en ziet hij de externe niet altijd had ik begrepen. Maar ik had gelezen over een slim truukje dat als je een standaard Arduino bootloader upload en daarna die overschrijft met je sketch dat hij de fuses automatisch goed zet via die bootloader (die dus wordt overschreven achteraf)

[ Voor 15% gewijzigd door alexandersamson op 11-01-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
gisteren mijn Leonardo gefrituurd met een laptopvoeding.
19 volt, zou moeten kunnen. Hij heeft het ook een poosje prima gedaan maar toen ik het stekkertje eruit deed en weer terug erin was het PATS!

Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/500/web/2014-01-11%2001.47.10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
20 Volt is ook echt de absolute maximum voor die voltregulator. (Waar nu een mooi gaatje in zit :P)
Bij 19 Volt wordt dat ding gloeiend heet en op het moment dat je hem loskoppeld en weer aansluit, moeten de elco's weer vollopen en heb je een kortstondige stroompiek... Hij was al heet: Poef :)

Arduino raadt zelf max 12 Volt aan. Zeker als je wat load aan je poorten hebt hangen, zoals een aantal leds, of een servo, kan je echt niet meer dan 13-14 Volt er op zetten, want dan brandt ie gewoon door.
Je kan kijken of je een nieuwe SMD voltregulator er op kan zetten. Of een dikkere TO-220 met koelribje als je die 19V voeding wil blijven gebruiken. Misschien de pootjes wat buigen, zodat ze op de SMD patches passen.

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 12-01-2014 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lijkt me een 1117? Dan is 19v te veel, zie datasheet.

Edit/
Voor de normale lm1117.
InputVoltage(VINtoGND)15V

Edit/2
Weet bijna zeker dat het Lm1117 is, is in ieder geval pin compatibel met lm1117 , heb hier zat 5v lm11117 liggen in smd behuizing. Mag er eentje hebben voor 25cent, en 1 postzegel. :)

[ Voor 83% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2014 10:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens de arduino-website mag er 20v max op, en gezien ik er toch niets aan had hangen leek me dat dat wel zou moeten kunnen dus.

Heb mijn Uno ook wel vaker aan mijn laptopvoeding gehad.

9 van de 10 keer heb ik 'm overigens gewoon aan USB dus ik denk niet dat ik de voeding ga vervangen. Moet alleen ff kijken of ik 'm uberhaupt weer werkend krijg want hij doet nu uberhaupt raar. Misschien heeft de 16u4 dus ook een optater gehad.

[ Voor 39% gewijzigd door mcDavid op 12-01-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Op de Leonardo zit een NCP1117ST50T3G , welke met 20V (Absoluut maximum!) gevoed mag worden. Vanzelfsprekend zal je een degelijke koeling nodig hebben als je bijna 75% van de stroom, door deze enorme spanningsval (19V naar 5V) moet sinken. Datasheet

Ik denk dat vraagsteller/opmerkinggever dan ook eerst zijn 19Volt met wat zwaarder spul naar beneden kan reguleren met een extern bordje, (al dan niet direct naar 5V gestabiliseerd en dan aansluiten op de 5V pin van de Arduino). Of het beste gewoon even zo'n goedkoop regelbaar adaptertje, met van die verschillende plugjes die je kan inprikken nemen met 1-2Amp belasting en die je kan instellen op 7-9 Volt. Heel makkelijk, heel goedkoop en kan amper fout gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door alexandersamson op 12-01-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
mcDavid schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:17:
Volgens de arduino-website mag er 20v max op, en gezien ik er toch niets aan had hangen leek me dat dat wel zou moeten kunnen dus.

Heb mijn Uno ook wel vaker aan mijn laptopvoeding gehad.

9 van de 10 keer heb ik 'm overigens gewoon aan USB dus ik denk niet dat ik de voeding ga vervangen. Moet alleen ff kijken of ik 'm uberhaupt weer werkend krijg want hij doet nu uberhaupt raar. Misschien heeft de 16u4 dus ook een optater gehad.
Arduino is niet maker van de voltage regulator, datasheet van de voltage regulator is enige die je kan en mag vertrouwen op dat vlak. Die 20v op arduino website staat er altijd bij alle modellen, maar 1117 gaat dat echt niet leuk vinden, foutje dus van arduino, zou beter 15v kunnen staan bij leonardo(of elke andere met een 1117).

1117 kan 20v verdragen als absolute max zonder te beschadigen, maar operationeel is 15v echt max, en dan is die al vaak niet te koelen, Vin 15v en met middelmatige load van 300 a 400mA gaat je 1117 al flink heet stoken wellicht al te veel, maar dan zal thermischebeveiliging inschakelen en zal die niet stuk gaan.
alexandersamson schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:18:
Op de Leonardo zit een NCP1117ST50T3G , welke met 20V (Absoluut maximum!) gevoed mag worden. Vanzelfsprekend zal je een degelijke koeling nodig hebben als je bijna 75% van de stroom, door deze enorme spanningsval (19V naar 5V) moet sinken. Datasheet

Ik denk dat vraagsteller/opmerkinggever dan ook eerst zijn 19Volt met wat zwaarder spul naar beneden kan reguleren met een extern bordje, (al dan niet direct naar 5V gestabiliseerd en dan aansluiten op de 5V pin van de Arduino). Of het beste gewoon even zo'n goedkoop regelbaar adaptertje, met van die verschillende plugjes die je kan inprikken nemen met 1-2Amp belasting en die je kan instellen op 7-9 Volt. Heel makkelijk, heel goedkoop en kan amper fout gaan.
1117 heeft 15v operationele max, staat soms wat krom in datasheets, absolute max is 20v. Maar wil je hem beetje belasten dan is 15v max, zie datasheet van meeste 1117. Gebruik ze maar niet >15v, gaat niet goed, zeker de 5v en lagere regulators. Wellicht dat met 12v regulator je Vin 20v kan geven zonder probleem maar doet dat maar niet bij 5v versie. Meeste datasheets geven dat ook netjes aan, de datasheet van NCP1117 schiet erg te kort.

Zou moeten staat absolute max 20v.
Operational max 15v, met temperatuur range erbij.

Edit/
Overigens kunnen meer componenten 20v niet aan, 20v is echt te veel voor arduino, 12v moet je eigenlijk als bruikbare max zien, en nog geen eens full load, want dat trek voltage regulator echt niet.
(update: http://forum.arduino.cc/index.php?topic=128422.0 )

Edit/2
Kijk andere datasheets zijn wat uitgebreider, en gooien niet alles op een hoop. Zie je dat 5v max 15v heeft en 2.85v zelfs max van 10v Vin. Hebben nog steeds 20v als absolute max en staat ook in de datasheet, maar dat geldt voor hele serie en is niet max waarop je hem ook kan gebruiken, maar operationele max is lager.

Operating Ratings
Input Voltage (VIN to GND)
LM1117-ADJ, LM1117-1.8, LM1117-2.5, LM1117-3.3, LM1117-5.0, LM1117I-ADJ, LM1117I-5.0 = 15V
LM1117-2.85 = 10V

http://www.promelec.ru/pdf/lm1117.pdf

Edit
@Alex
Heb je nog van die qfn atmega328p liggen? Zou wel 1 of meer met je willen ruilen voor TQFP 328p, wellicht is dat voor jou ook handig. Wil graag eens zo klein mogelijk arduino maken, eentje die je makkelijk in kleding of iets anders kan wegwerken. Kleiner dan 1 euro stuk.

Brainstorm mode:
nrf24 pcb wat aanpas(lees kleiner maken) en andere antenne eraan mod dan zou bijvoorbeeld stappenteller in je schoenen kunnen maken met nrf24 printje erbij zodat als je thuis komt data gelijk word verzonden naar internet. Kan in schoenkast inductie lader maken zodat schoenen automatisch opladen.

Zit ook te denken om mijn auto toe te voegen aan netwerk, ODB laten uitlezen en dan zodra thuis komt direct alle gegevens doorsturen, wellicht gps module erbij zodat ook de afgelegde route automatisch verstuurd kan worden naar server of pc(vul maar iets in).

[ Voor 61% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2014 19:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 20:45
Ik ben pas gestart met arduino en zoek nu een shield of schema om voedings spanning tussen 0-10 volt te kunnen sturen via de arduino.

Heb al gezocht op internet maar wordt er niet helemaal wijs uit, mijn electronica kennis is niet zo heel groot nog.

Weet iemand linkje naar dergelijk voorbeeld project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ULcQL6U.jpg

een gratis editor waarmee je prima .ino arduino files kan editten MET regelnummers is notepad plus plus.
let wel op dat je je sketch saved als .ino en niet als .txt

Vergeet dan vooral niet dit te doen:
Settings (instellingen) ->Style Configurator (opmaak) -> C++ selecteren -> bij User ext. (extra extensies) ino toevoegen en opslaan. Dan Notepad++ herstarten (en je file opnieuw laden) en je zou kleurtjes moeten zien.
met dank aan raven

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjnelle schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:47:
Ik ben pas gestart met arduino en zoek nu een shield of schema om voedings spanning tussen 0-10 volt te kunnen sturen via de arduino.

Heb al gezocht op internet maar wordt er niet helemaal wijs uit, mijn electronica kennis is niet zo heel groot nog.

Weet iemand linkje naar dergelijk voorbeeld project
hier zit iemand met hetzelfde probleem, maar eigenlijk zoek je een kant en klare oplossing cq shield en die zijn er waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik zat hier aan te denken, als je dit eerst eens porbeert dan kun je er later een transistor mee aansturen die dan weer je externe 10V meer of minder openstuurt.
http://arduino.cc/en/Tutorial/DigitalPotentiometer
@Borroz, leuk programma idd dat ++. Kon je die nog niet ?

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
0-10v anloog neem ik aan?

Doe je met low pass filter en opamp erachter. Stuurt dat pwm signaal door de low pass filter die er een analoog voltage van maakt. 5v signaal met 50% duty cyculs zal door low pass filter 2.5v geven, 90% pwm zal 4.5v geven, 100% geeft 5V, etc, etc. Dan met opamp versterk je het signaal 2 keer zodat het 0-10v analoog word.

Heb dat gebruikt om 0-10v dimmer te maken voor evsa, heb nog printjes liggen, zit usb aansluiting op en met avrusbboot bootloader kan je daar je arduino sketch mee uploaden. PM me maar als je interesse hebt in printje, kan de atmega328 er al voor je opzetten, eventueel ook de andere smd componenten, daar hoef je je niet druk om te maken als je dat te lastig vind.

Afbeeldingslocatie: http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/tldimmer_smd1.jpg
4 kanalen, 0-10v analoog.

Edit/
Zit overigens een 555 timer op om negatief voltage te maken om de opamps te voeden, werkt dus met alleen een positieve voeding, 12v dc. En daardoor kunnen er relatief goedkope en makkelijk te verkrijgen opamps gebruikt worden en ook de 0v gehaald worden, met rail to rail opamps kom je vaak minder dicht bij de 0v en/of ze zijn veel duurder.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2014 11:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:12:

Doe je met low pass filter en opamp erachter. Stuurt dat pwm signaal door de low pass filter die er een analoog voltage van maakt. 5v signaal met 50% duty cyculs zal door low pass filter 2.5v geven, 90% pwm zal 4.5v geven, 100% geeft 5V, etc, etc. Dan met opamp versterk je het signaal 2 keer zodat het 0-10v analoog word.

Heb dat gebruikt om 0-10v dimmer te maken voor evsa, heb nog printjes liggen, zit usb aansluiting op en met avrusbboot bootloader kan je daar je arduino sketch mee uploaden. PM me maar als je interesse hebt in printje, kan de atmega328 er al voor je opzetten, eventueel ook de andere smd componenten, daar hoef je je niet druk om te maken als je dat te lastig vind.

[afbeelding]
kijk, dat zijn antwoorden waar je echt iets aan hebt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:57:
[afbeelding]

een gratis editor waarmee je prima .ino arduino files kan editten MET regelnummers is notepad plus plus.
let wel op dat je je sketch saved als .ino en niet als .txt
Vergeet dan vooral niet dit te doen:
Settings (instellingen) ->Style Configurator (opmaak) -> C++ selecteren -> bij User ext. (extra extensies) ino toevoegen en opslaan. Dan Notepad++ herstarten en je zou kleurtjes moeten zien :) , ino (de Arduino extensie) staat er namelijk niet standaard in.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NotepadplusplusArduino1.jpg
Na:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NotepadplusplusArduino2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 13-01-2014 11:26 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Kijk, dat is handig om te weten, dat was me niet bekend van die configuratie.
Over het antwoord van Max, ik dacht de vraagsteller begint pas die wil een fietslampje van 10V regelen.
Nu heeft die meteen een symmetrische voeding erbij :D

ps, kwartier bezig om nieuwe atm328-chip in zn socket te krijgen :-(

@Sissor hierna,
Ik heb dat geprobeerd want ik had die tip al eerder ergens gelezen maar was geen succes. Misschien omdat ik aan een glazen tafel zit momenteel. Het zit nu en niets afgebroken gelukkig na veel wrikken en buigen.
Eenmaal in vorm zal het makkelijker gaan, wil deze namelijk op de uno programmeren.

[ Voor 45% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe krijg je dat voor elkaar :P

Leg hem op zijn kant op tafel neer, duw erop, zodat pootjes meer naarbinnen gaan staan. Doe hetzelfde aan de andere kant, kijk of hij (bijna) past. Dan gaat hij er wel in met wat moeite, anders herhaal eerste stap :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
kitao schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:33:
Kijk, dat is handig om te weten, dat was me niet bekend van die configuratie.
Over het antwoord van Max, ik dacht de vraagsteller begint pas die wil een fietslampje van 10V regelen.
Nu heeft die meteen een symmetrische voeding erbij :D
0-10v ruikt verdacht naar analoog aansturing van voeding of evsa of zo, 0-10v is gebruikelijke standaard, 0-10v of 0-4mA. Vandaar dat ik het ook als eerste gelijk vraag, want is me niet helemaal duidelijk, iets meer uitleg zou wel handig zijn.

Als je bijv. lm317 analoog wilt aansturen dan is hetzelfde circuit nodig, dus antwoord blijft hetzelfde atmega -> pwm -> low pass filter -> opamp -> adj pin lm317. (volgens mijn elke LM voltage regulator, ook lm1117 adj, etc). Je kan op de adj pint gewoon analoog voltage aanbieden, zo heb ik mijn benchvoeding ook gebouwd, met nog wat meer circuit eromheen om stroom te meten en transistor om stroom te begrenzen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Max,
Ik bedoelde het niet spottend ofzo, het is heel mooie schakeling maar eerlijk gezegd lijkt mij jouw uitleg iets te zwaar voor beginner. (bekeken dan door mijn eigen brilleglazen hè)
offtopic Zeg, over dat uitsnijden van het stencil (zie kroeg) dat heb je eigenlijk nog niet verteld, hoe doe je dat ? Ik vroeg dat aan je maar misschien heb je het niet gelezen ?
Inmiddels standalone up and running, nu de radio-sketch erin flitsen
@Sissors, zie mijn edit :)

@MaX en Sjnelle hierna
Blijkbaar heb ik me vergist in mijn interpretatie van de vraag. Excuus.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:12:

Jup analoog nodig voor pomp aansturing.
Je printje ziet er interessant uit maar wil meer combineren dus heb eigenlijk alleen maar eenvoudig schema nodig hoe ik dat doe met een low pass filter en opamp met pwm signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Zo vatten ik het ook helemaal niet op, zie ook niet waar je me bespot of zo.

Wat is er te zwaar aan dan? Zijn allemaal basis elektronica componenten, geen lastige berekeningen of zo. Opamp is enige wat wat lastig kan zijn, maar configuratie die gebruikt word valt prima in paar regels jip en janneke taal uit te leggen.

Binnen twee weken dat ik begonnen was met elektronica begon ik met opamp circuits, heb even hulp gevraag en binnen enkele posten wist ik hoe opamp werkte, nou ja min of meer de configuratie die ik nodig had, wist natuurlijk nog niet alles van alle configuraties.

Maar ook dat hoeft hij niet te weten want bood hem kant en klaar printje aan met juiste circuit erop, hoeft alleen sketch te schrijven. :D

Edit/ (Over kroeg vraag, dat ets ik, eigenlijk hetzelfde als je pcb zou maken meer nu met blik en laat het gewoon helemaal erdoorheen etsen.
YouTube: DIY home-made SMT metal stencil - the definitive tutorial )

@sjnelle
Dat circuit ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://images.cnitblog.com/blog/268182/201309/10132513-daf53ef746cd463f80d6178048efefe4.png

Die 10K weerstand en 1uF condensator vormen low pas filter. Mag weerstand en/of condensator gerust wat hoger maken, 100K en 10uF zal je straker DC geven maar word wel iets trager, moet je maar wat mee experimenteren. Kan ook nog altijd op output extra filter zetten.
Opamp heeft op zijn - ingang een voltage verdeler zitten, 10k en 10K, die vormen versterking van 2 keer op het signaal wat + ingang ingaat. Dat is alles. :)

Als je nu pwm signaal van 5v met 50% duty cyclus op dit circuit zet, dan word het door de filter dus 2.5v DC, en door de opamp versterkt van 2.5v naar 5v.

Als je nu pwm signaal van 5v met 90% duty cyclus op dit circuit zet, dan word het door de filter dus 4.5v DC, en door de opamp versterkt van 4.5v naar 9v.

etc

[ Voor 45% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2014 12:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
zie mijn edit Max :$

Heeft me wel op idee gebracht. Ik had nog een niet-al-te-wit-meer bordje liggen. Heb er nu een vaste schakeling van gemaakt, dwz, de bedrading gaat niet meer veranderen maar de componenten zijn wel makkelijk te (de)monteren. Montagedraad met de hand beetje ingepast en met mesje gestript. Had nog beter gekund maar ligt nu mooi plat.
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/6occw7nrx/Breadbordradio_003.jpgklik
naaitsab schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:52:
Toch maar eentje gekocht, 17 euro voor die tool, 3x10M draad en verzending is een prima deal vind ik. Loop zelf altijd te klooien om IC's goed te buigen en die lange draden met die mooie plugjes zijn niet echt handig voor het overzicht.
Laat eens weten hoe het bevalt ? :)

[ Voor 113% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
[b][message=41586053,noline]mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @

Thanx daar kan ik wat mee.
Misschien stel ik hele domme vragen maar waar kan ik die tlv2371 krijgen.
Google levert me niet echt een adres in nederland

@sjnelle
Dat circuit ziet er zo uit.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Je kan het overigens ook op andere manier doen, met transistor, min of meer hoe jij voorsloeg, maar zie niet in waarom dat eenvoudiger te begrijpen is dan opamp.

Bij transistor zit je met lastiger berekening dan met opamp, moet weerstand dan wel precies juist kiezen, versterking van opamp is gewoon voltage deler, in geval van 2 keer moet je de voltage op de - ingang halveren zodat + ingang word verdubbeld.

+ ingang wilt immers gelijk zijn met de -ingang en zal deze net zolang verhogen tot ze gelijk zijn. Omdat je de voltage verdeler vanuit de output pakt zal - ingang beginnen met halve voltage en zich gaan stabiliseren tot output twee keer hoger is zodat voltage na de voltage op - ingang verdeler weer even hoog is als de + ingang. Dit gebeurt allemaal in fractie van seconden uiteraard.

@ sjnelle
Elke rail to rail opamp die minimaal 15v aankan kan je gebruiken. Je kan ook tl082 of zo gebruiken maar dan moet je een negatieve voedingsspanning hebben wil je 0v bereiken, voor die optie had ik gekozen, omdat dan bijna alle opamps kan gebruiken mits ze de 15v aan kunnen natuurlijk.

Bij mouser, digichip, farnell, etc kan je ze krijgen.
http://nl.mouser.com/Texa..._/N-1z0zls6Z4h00gZ1yyhfvm

Of ebay, dx(DealeXtreme), etc
http://www.ebay.com/sch/i...v2371+&_sacat=0&_from=R40

Edit/
@kitao en sjnelle
Heb even wat beter uitgewerkt waar ik aan zat te denken.

Als je 10v voeding gebruikt kom je weg met alleen transistor, low pass filter, en moet het geen probleem zijn dat je net iets over 10v heen gaat, voeding is meestal net iets hoger of lager dan 10v, zijn nooit 10v. Is allemaal beetje gammel maar zal wel kunenn werken.

atmega -> 5v pwm -> transistor(10v voeding, word dus 10v pwm) -> low pass filter = 0-10v DC

Dit gaat ook zonder lastige berekeningen of afknijpen van transistor met digitalepotmeter of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2014 15:01 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1 ... 40 ... 96 Laatste