Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
even iets heel anders;

ik heb net al mijn Spark Cores binnen gekregen, dat betekend dat ik wat minder met mijn "oude" arduinos ga doen..

ik heb dus een hele berg arduino spul liggen..

omdat het best wel wat is, mocht je iets zoeken, PM me even en ik geef je aan of ik t heb en geef je een prijsje..

o.a. een paar arduino uno, flink aantal arduino mega's (20 ofzo nog liggen :') ) flink aantal verschillende soorten shields, veel ethernet shields, veel NRF24 spul...
stuur me een PM als je wat zoekt en ik geef je door wat ik heb :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
@mad_max234
Ik dacht sjnelle begint net met elektronica, maar blijkt dat hij pas begint met arduino. Dat wist ik niet dus ik zat te denken aan iets eenvoudigs zoals dit :

Maar dan ipv een handpotje een digitaal potje.

Anyway, weer stap verder met afsluiten van de draadloze radio/versterker. Viel zwaar tegen om de APC220 aan de gang te krijgen icm de nieuwe chip. Deze op de uno gezet en nogmaals (hetzelfde) programma erin geflitst maar dan alvast met apc setje aangesloten.
Ging stroef maar doet t nu.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/l7mcysrtv/APCBORD_005.jpgklik
Radiootje (rda5807) met punaises vastgeprikt op blokje.

@freak1
Ik hou het in de gaten, misschien wat ethernet nodig als volgend projectje als dit eindelijk af is. Bedankt voor het aanbod alvast. :)

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
kitao schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:12:
@mad_max234
Ik dacht sjnelle begint net met elektronica, maar blijkt dat hij pas begint met arduino. Dat wist ik niet dus ik zat te denken aan iets eenvoudigs zoals dit :
[video]
Maar dan ipv een handpotje een digitaal potje.
Dat is op randje balanceren, bjt transistor heeft maar heel nauw omslagpunt, met 20 slaags precies instelpotmeter is het vaak al lastig om bepaalde versterking te krijgen. Daar zijn opamp juist voor gemaakt, met voltage verdeler kan je elke vermenigvuldiging met simpele berekening voor elkaar krijgen. Opamp beginnen al bij 15 cent of zo, ook qua kosten is het betere keuze dat digitale potmeter.

Maar om eerlijk te zijn je zou het wel voor elkaar kunnen krijgen op die manier, maar zal niet simpel zijn om perfect te krijgen. Veel digitale potmeters hebben ook maar beperkt aantal stappen, simpele 8bit pwm heeft al 255 stappen. Je kan ook nooit volledige stappen van potmeter gebruiken, omdat punt van dicht naar verzadiging bij bjt erg klein is, 1K 20slag potmeter is dat nog geen 1 slag. Geen goed oplossingen voor dit probleem.

Via pwm met low pass filter en opamp is het veel simpeler en vooraf 100% voorspelbaar wat je uitkomst zal zijn.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@max
Ik dacht het is gewoon om wat te experimenteren, ik had geen idee dat het om motoraansturing ging. Zoals je zelf al schreef :
mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:00:
Vandaar dat ik het ook als eerste gelijk vraag, want is me niet helemaal duidelijk, iets meer uitleg zou wel handig zijn.
Helaas heeft het volgende niks met arduino te maken maar ja, om dit nou ineens naar ander topic te vertillen ....., misschien is dit iets voor sjnelle, dat zou ik dan nemen, leuk kitje
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/k8042.jpg
Wel raar dat die geen 0V kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat weet ik, ik onderbouw het alleen maar voor mensen die willen weten waarom dan. Dacht dat jij ook wel interesse in de info zou hebben. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tuurlijk, ik lees het niet enkel om praatje te maken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
sjnelle zoekt als ik het goed heb begrepen geen voeding, maar heeft een voeding met 0-10v ingang, dat is een sturingsingang een standaard, maenwell maakt onder andere dat soort voedingen, worden veel gebruik in aquarium hobby, vijver ook denk ik. Kan de voeding regelen via de 0-10v ingang.

Heb verschillende soorten systemen, 1-10v, dali, philips, 0-10v, 0-4mA, etc, etc

Bekendste zijn de evsa's met 0-10v of 1-10v aansturing.

http://www.epanorama.net/documents/lights/0to10v.html

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
Ik zoek wel een voeding waarmee ik met de arduino via pwm het voltage kan regelen.
Met schakeling van mad_max234 moet ik wel eind komen.
Ik ben geheel nieuw in wereld van arduino en elektronica dus nog genoeg uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
In principe zou, - maar dat is voor mij al moeilijk, ik ben niet zo snel, - dat kitje toch toepasbaar zijn.
Tenminste als je die trimmers door digitale pot's weet te vervangen.
Maar ik heb die kit niet, ik snap het ook niet helemaal, er zitten al potmeters op die ze trimmers noemen en dan schrijven ze : - trimmers kunnen worden vervangen door potmeters zodat constante regeling van de uitgangsspanning mogelijk wordt
Maar goed, op de website van Velleman kun je meer info downloaden.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=353668

ps, laat je niet afschrikken door Soldeerervaring nodig (alleen voor gevorderden)
Is echt niet moeilijker als andere

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Met mijn schakeling kan je dat ook prima in elkaar zetten met extra lm317 of zo, maar als je gewoon iets zoekt om motor te regelen is transistor en voedingsadapter al zat om bijv. 12v motor van pomp variabele mee te bedienen, best kans dat motor gewoon pwm mag voeren. Dan heb je zat aan een transistor, een FET(logic level) ipv BJT is dan wel aan te raden of moet hele lichte pomp zijn.

Dan is dit al zat.
Afbeeldingslocatie: http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2011/03/tip120-motor.png

Maar laten we eerst even duidelijk vaststellen wat je nu hebt en wilt, we zijn al genoeg aan het gissen, en belangrijke regel bij elektronica, gissen is missen, meten is weten. :D

Wat heb je?
En wat wil je dat het doet?
Hoe word de pomp aangestuurd, en met welke voltage 10v, 12v, 230v, etc?
Leg het eens zo goed mogelijk uit met zoveel mogelijk detail, liever wat te veel woorden dan te weinig. :)

edit/
@kitao
Dat is wel hele rare oplossing, omdat elektronica circuit niet berijpt koop je kitje, waarom niet even tijd nemen om het te leren, is basis onderdeel van zowat elke circuitbord, transistor, weerstand, spoelen, condensator en ook zeker opamp zijn belangrijkste componenten die je moet leren imo. Voordat je die begrijpt moet je eigenlijk nog niet beginnen, kan je beter je tijd besteden aan avond opamp, hoef niet alles te weten maar wel van opamps maar standaard configuraties wel.

Verplicht leesvoer wat mij betreft, ook wel opamp bijbel genoemd.
http://www.ti.com/lit/an/sboa092a/sboa092a.pdf

Voor snelle cursus mag je ook even wiki doorlezen, maar ti pdf moet je keertje doorlezen, niet net voor het slapengaan lezen want kans dat je dan niet gelijk kan slapen is aanwezig. :+
Wikipedia: Operationele versterker

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2014 20:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Ik heb een vijverpomp die gewoon op 230 werkt maar waarvan je toerental kunt regelen.
Op de controller zit een aansluiting waarmee je door middel van een 0-10v te sturen het toerental van de pomp kunt veranderen. Waarbij 10 volt echt max is.

Ik wil dus met simpele voedingsadapter en een schakeling tussen 0-10 volt naar pomp kunnen sturen en dit wil ik geprogrammeerd via de arduino kunnen doen zodat ik bijv 's nachts de pomp meer toeren kan laten draaien of als bijvoorbeeld mijn zonnepanelen meer opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:59:
In principe zou, - maar dat is voor mij al moeilijk, ik ben niet zo snel, - dat kitje toch toepasbaar zijn.
Tenminste als je die trimmers door digitale pot's weet te vervangen.
Maar ik heb die kit niet, ik snap het ook niet helemaal, er zitten al potmeters op die ze trimmers noemen en dan schrijven ze : - trimmers kunnen worden vervangen door potmeters zodat constante regeling van de uitgangsspanning mogelijk wordt
Maar goed, op de website van Velleman kun je meer info downloaden.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=353668
het verschil tussen een trimmer en een potmeter :

een trimmer stel je in met een schroevendraaiertje en een potmeter daar draai je met je hand aan 8)
maar de funktie en werking is wel dezelfde.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikudo.com/photo_stock/810917.jpg
trimmers

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/am.jpg
potmeter

en een 'digitale potmeter' is een chip en daar komt vaak programmeerwerk bij kijken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:10:
weet je het verschil niet tussen een trimmer en een potmeter ?
niet totdat ik het eergisteren had opgezocht
Wikipedia: Trimmer (electronics)
een trimmer stel je in met een schroevendraaiertje en een potmeter daar draai je met je hand aan 8)
maar de funktie en werking is wel dezelfde.
Ok tnx, dus er hoeft niks te vervangen worden. ik dacht, trimmer één keer instellen en dan overal vanaf blijven. Vroeg me al af hoe ze dat dan in vredesnaam een regelbare voeding noemen.
[afbeelding]
trimmers
[afbeelding]
potmeter
en een 'digitale potmeter' is een chip en daar komt vaak programmeerwerk bij kijken
Voor mij zijn dat allemaal potjes, ik scheer alles over één kam })
Programmeren was de bedoeling juist van sjnelle , om het met arduino aan te sturen, maar er zijn voorbeelden genoeg :P
http://arduino.cc/en/Tutorial/DigitalPotentiometer

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 13-01-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
sjnelle schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:09:
Ik heb een vijverpomp die gewoon op 230 werkt maar waarvan je toerental kunt regelen.
Op de controller zit een aansluiting waarmee je door middel van een 0-10v te sturen het toerental van de pomp kunt veranderen. Waarbij 10 volt echt max is.

Ik wil dus met simpele voedingsadapter en een schakeling tussen 0-10 volt naar pomp kunnen sturen en dit wil ik geprogrammeerd via de arduino kunnen doen zodat ik bijv 's nachts de pomp meer toeren kan laten draaien of als bijvoorbeeld mijn zonnepanelen meer opwekken.
Dat is dus wel wat ik in eerste instantie dacht, 0-10v analoog aansturing.

Pomp heeft gewoon stekker en gaat gewoon op 230v stopcontact, en dan wil je schakeling die 0-10v DC afgeeft om de pompcontroller aan te sturen, en voor die schakeling heb je inderdaad ook voeding nodig.

Moet dus gewoon opamp circuit gebruiken die ik in eerste instantie gaf, die maakt van 5v pwm een 0-10v dc die je dan op de ingang van de 0-10v van de pomp kan aansluiten.

0-10v standaard heeft max van 10.5v. Als je 10v mag geven zal dat echt niet max zijn, zo absolute is elektronica niet, standaard laat officieel 10.5v toe, en daar zit dan nog wat marge op. maar je wilt natuurlijk ten alle tijden binnen de specs blijven. +-10v zeg maar, 10.05v, 9,98v of iets in die richting zal het worden.

Die controller zit in de pomp(of stekker, box, etc) zelf, hoort bij elkaar zeg maar? Of is dat losse controller?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Hi mensen,

Ik ben al de hele avond aan het kloten met 1 stukje code.
code:
1
2
#define numberOfGroups 3
const String groups[numberOfGroups][4] = {{"c084", "1", "5", ""}, {"c044", "2", "6", ""}, {"c0c4", "3", "15", ""}};

Wat ik wil doen is dat ik in groups een waarde wil aanpassen:
code:
1
groupen[1][2] = newValue;

Weet iemand hoe dit wel kan werken. Normaal ben ik Javascript gewend, een stuk makkelijker :P

[ Voor 3% gewijzigd door Strunkie op 13-01-2014 20:30 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Misschien met structures ?
Hfdst 10
http://it-ebooks.info/book/1581/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

Aight, thanks voor je linkje een stuk moeilijker dan wat ik nu heb.
Kan ik de waardes in die const string niet aanpassen ? :(

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik snap zelf meer dan de helft van dat boek niet dus vraag me niet.
Maar gezien je vraag moest ik daar aan denken en je kan de link allicht als naslagwerk gebruiken.
Anders even wachten totdat de echte deskundigen inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Over het algemeen laten constanten zich lastig aanpassen, vandaar dat ze constant zijn ;).

Zelf geen ervaring met Arduino strings, maar begin eens met de const weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Strunkie schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:29:
Hi mensen,

Ik ben al de hele avond aan het kloten met 1 stukje code.
code:
1
2
#define numberOfGroups 3
const String groups[numberOfGroups][4] = {{"c084", "1", "5", ""}, {"c044", "2", "6", ""}, {"c0c4", "3", "15", ""}};

Wat ik wil doen is dat ik in groups een waarde wil aanpassen:
code:
1
groupen[1][2] = newValue;

Weet iemand hoe dit wel kan werken. Normaal ben ik Javascript gewend, een stuk makkelijker :P
Neem aan groups?
Net wat Sissors zegt, const kan je niet aanpassen uiteraard, die gebruik je voor waardes die nooit veranderen.

Dit type array worden ook wel eens 2d array genoemd, dat zegt al iets over de werking je hebt dus drie array met elke 4 plekken. group[1][2] = newValue geeft aan dat je array 1 en plek 2 wilt vervangen met newValue waarde.

Moet ze zo zien, eerste [] geeft je aan welke array, van boven naar beneden gezien, en met twee [] geef je aan welke waarde, van links naar rechts gezien.

{"c084", "1", "5", ""}
{"c044", "2", "6", ""}
{"c0c4", "3", "15", ""}

http://www.processing.org/tutorials/2darray/

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/m6kl5gc.jpg

vandaag weer wat aan mijn arduino matrixklokje gedaan.
hier de derde verdieping in aanbouw :P - dipsswitches om bepaalde functies aan/uit te zetten en een zoemertje, morgen het voedingsdeel en dan de software af gaan ronden (mijn PC is weer heel)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Lol, jij maakt altijd van die grappige constructies. :P Maar moet zeggen dat deze er netjes uitziet. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:38:
Dit type array worden ook wel eens 2d array genoemd
Sorry, laatste reactie vandaag, morgen vroeg op. ;)
Wat jij benoemt staat toevallig ook in hetzelfde boek als wat ik eerder linkte en behandelt pointers.
pagina 158, Two-Dimensional-Arrays, hfdst 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik kan nu niet meer terug.. het moest perse in een kubusje van 6x6x6 komen, en demontabel blijven.
achteraf komt het niet in een kubusje maar in een klok met veel meer ruimte..

de volgende klok wordt dus de wifi laser klok met 64 rode lasers 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XNKBI0U.jpg

VRAAGJE gevonden !

ik zoek (minstens) 64 goedkope connectorsetjes.. dus een stekkertje aan de laser en een printdeeltje.
iemand een idee ? ik dacht zelf aan die connectortjes die aan een fannetje zitten en maar op 1 manier op het mobo kunnen worden aangesloten.. maar heb geen idee hoe die heten (op ebay :P ) en hoe je die vastmaakt (solderen/krimpen)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

@kitao & @mad_max234 & @Sissors
Thanks voor jullie hulp. Het was uiteindeljike toch die const. Dat ik dat over t hoofd zag -,-.
Nogmaals thanks!

edit @Sissors toegevoegd, was je vergeten, sorry :$

[ Voor 21% gewijzigd door Strunkie op 13-01-2014 23:08 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Strunkie schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:55:
@kitao & @mad_max234
Thanks voor jullie hulp. Het was uiteindeljike toch die const. Dat ik dat over t hoofd zag -,-.
Nogmaals thanks!
dan kun je beter sissors bedanken, die kwam daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Vandaag gewerkt aan enkele bitmapjes. In C# een txt-naar-include-file geschreven om de bitmaps te kunnen compilen, omdat ik geen zin had een tekenprogramma te pakken. Een volgende versie maak ik wel zo dat 'ie een .png omzet. Scheelt me een hoop hoofdrekenen. Mijn bitmapjes zien er zo uit in de .txt file

code:
1
2
3
4
5
6
7
A
...X
..X.X
..XXX
..X X

Etc.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fezqk39l.jpg

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:02
(jarig!)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd .. werkt perfect , maar zo ziet het er ook keurig uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Idd handig voor 1 bitmapje. Echter, ik heb er een hele zwik van dezelfde hoogte, dus ik dacht ik maak er een font van. Overigens was de commandline tool in 20min klaar (stelt echt niets voor: string to binary to hexdump) dus echt veel tijd ben ik niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:49:
VRAAGJE
ik zoek (minstens) 64 goedkope connectorsetjes.. dus een stekkertje aan de laser en een printdeeltje.
iemand een idee ? ik dacht zelf aan die connectortjes die aan een fannetje zitten en maar op 1 manier op het mobo kunnen worden aangesloten.. maar heb geen idee hoe die heten (op ebay :P ) en hoe je die vastmaakt (solderen/krimpen)
Aangezien ik vorige keer zo'n fandraadje in de envelop doormidden knipte neem ik aan dat je deze bedoelt ?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YlSv9sus.jpg
Dat noemen ze een JST-connector geloof ik
https://solarbotics.com/product/14183/
mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:02:
@kitao
Dat is wel hele rare oplossing, omdat je het elektronica circuit niet berijpt koop je kitje, waarom niet even tijd nemen om het te leren.
Verplicht leesvoer wat mij betreft, ook wel opamp bijbel genoemd.
http://www.ti.com/lit/an/sboa092a/sboa092a.pdf
Voor snelle cursus mag je ook even wiki doorlezen
Wikipedia: Operationele versterker
Je hebt gelijk, inderdaad vreemde oplossing want dit heeft niks met pwm te maken. Ineens kwam echter een regelbare voeding ter sprake in de discussie en toen moest ik aan die kit denken want die had ik zelf al op het oog omdat ik nog geen symmetrische voeding heb en omdat ik het zelf leuk vind om een kit te solderen. Dat doe ik liever als op sporen/gaatjesprint. Totale kosten voor dat setje incl. koelblokje, verz.kosten en echte potmeters zal gauw rond de 25 euro komen schat ik. Dan leg ik liever wat geld bij om een compleet apparaatje te kopen met display.
Over opamps, is echt niet zo dat ik die voor het eerst zie maar nog een keer herhalen zal zeker geen kwaad kunnen. Daarom bedankt voor je links, ik heb ze opgeslagen :)

[ Voor 55% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 06:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt.. heb ze gevonden , een duppie per setje incl. verzendkosten 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
mad_max234 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:25:
[...]

Dat is dus wel wat ik in eerste instantie dacht, 0-10v analoog aansturing.

Pomp heeft gewoon stekker en gaat gewoon op 230v stopcontact, en dan wil je schakeling die 0-10v DC afgeeft om de pompcontroller aan te sturen, en voor die schakeling heb je inderdaad ook voeding nodig.

Moet dus gewoon opamp circuit gebruiken die ik in eerste instantie gaf, die maakt van 5v pwm een 0-10v dc die je dan op de ingang van de 0-10v van de pomp kan aansluiten.

0-10v standaard heeft max van 10.5v. Als je 10v mag geven zal dat echt niet max zijn, zo absolute is elektronica niet, standaard laat officieel 10.5v toe, en daar zit dan nog wat marge op. maar je wilt natuurlijk ten alle tijden binnen de specs blijven. +-10v zeg maar, 10.05v, 9,98v of iets in die richting zal het worden.

Die controller zit in de pomp(of stekker, box, etc) zelf, hoort bij elkaar zeg maar? Of is dat losse controller?
De controller is een box die bij de pomp hoort.
zie http://www.aqua-forte.nl/...mpen/blue-eco-pompen.aspx

Ga het eens met jou schema proberen een van dezen dagen eens onderdelen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:36:
bedankt.. heb ze gevonden , een duppie per setje incl. verzendkosten 8)
Geen dank, ik heb al zoveel tips van jou gehad ;)
Volgens mij heb je er ook die zijn meer dan 1 paar, bijv. 6-pins etc.
Mijn projectje is trouwens af :
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/64qibl8wf/APC_RDA_005.jpgklikAfbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/4nhdedyot/APC_RDA.jpg
Helaas geen lokale bediening voor frequenties; zou wel passen nog 2 extra keuzeknopjes (up/down) op het bordje. Dan moet ik 2 programma's combineren, deze en deze (onderaan de video).
Iemand enig idee of dit simpel te doen is ?
Ziet er nogal "sub-routine genesteld" uit om dat zomaar even te ontwarren en dan weer samen te plakken.
Ik vraag geen kant en klaar voorbeeld maar zou graag even willen weten of het haalbare kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke van de 2 codes werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
allebei en ze gebruiken allebei hetzelfde display, de eerste is echter enkel serial en de andere uitsluitend lokaal te bedienen freq.knopjes
edit/
Ik bedenk ineens iets, stel ik heb keuzeschakelaar remote/lokaal die óf het ene óf het andere programma aanroept.
Dan hoeft er niks geplakt te worden. Is dat mogelijk ?

[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat laatste wil je bereiken, bedienen met knopjes en geen serial meer ?

* nee dat zal niet zo makkelijk gaan.. 'dual boot'.. maar zo ingewikkeld is alles niet hoor
ga uit van de werkende code, monteer 2 knopjes en integreer code 2.. laat de serial code gewoon zitten maar voorzie die van //
ben zelf even druk druk maar kan een andere keer wel even 'mee'kijken, maar meestal sloop je de boel weer snel voor iets anders, zo gaat het althans bij je meeste projectjes, dus is dit een blijvertje of een slopertje.
anders zonde van mijn tijd want werkt natuurlijk niet in 1 x

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt borroz, heeft ook geen haast.
Maar voor alle duidelijkheid, het is de bedoeling dat beide programma;s of 1 worden of 2 aparte maar dan zonder herflashen te gebruiken. Ze werken allebei, de ene (serial remote) was te zien op de foto en de andere (lokaal) had ik al eerder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 worden lijkt me verstandiger, herflashen is niet nodig, wel de nieuwe code compileren (en een paar drukknopjes aansluiten) , uploaden en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:30:
1 worden lijkt me verstandiger, herflashen is niet nodig, wel de nieuwe code compileren (en een paar drukknopjes aansluiten) , uploaden en klaar.
Yep, maar nu heb ik ineens ander idee. Kijk dit stukje uit de eerste, (seriële/remote), code :
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
void loop(void) 
{ 
  static u8 vol=10; 
      if(Serial.available()>0){ 
     switch(Serial.read()){ 
      case '1': 
        Serial.println("Wait..."); 
        channel = fmrx_seek(SEEK_UP); 
        Serial.println("Seek up."); 
        Serial.print("Channel:"); 
        Serial.print(channel, 2); 
        Serial.println("MHz"); 
lcd.clear(); 
lcd.setCursor(0,0); 
lcd.print("Zender:"); 
lcd.print(channel,2); 
lcd.print("MHz"); 
lcd.setCursor(0,1); 
lcd.print("Volume="); 
lcd.print(vol);

Dat LCD gedeelte heb ik er toen later zelf bij gezet want oorspronkelijk had deze sketch geen display of was daar iig niet voor bedoeld, maar dat terzijde.
Ik zou volgens mij gewoon een Case erbij kunnen maken.
Dus hetzelfde als dit (symbolisch voorgesteld):

Case_X ......... // als toets 2 wordt ingedrukt dan freq up
maar dan toegevoegd
Case_Y .......... // als switchA wordt ingedrukt dan freq up

Ik moet dan alleen even een voorbeeld zien te vinden waar geen toetsenbordkarakters worden ingelezen via Serial.read maar waar verschillende knopjes worden uitgelezen via Digital.Read.
Alles wat dan onder het hierboven gegeven Case-voorbeeld staat kan dan gewoon hetzelfde blijven volgens mij. Dat zou denk ik hetzelfde effect moeten geven ?
Indien ja, dan heb ik het hele 2e programma ineens niet meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 18:07 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed gevonden ! zo zou het idd kunnen werken
voeg een conditie toe

if (Serial.available()>0) {
// ouwe serial keyboard test code

} else if (test of toets is ingedrukt hier) {
// zo ja.. doe dan dit....
//
}

- zie http://arduino.cc/en/Tutorial/IfStatement

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tnx,
Heb inmiddels de radiomodule weer op de uno zitten, nog 2 switches toevoegen en dan dit erbij als voorbeeld:
http://arduino.cc/en/tutorial/button
Met onderstaande afbeelding als achtergrond kan ik gaan "codeshoppen"; beetje knippen en plakken dus.
Jammer dat ik niet 2x notepad naast elkaar kan zetten, ik krijg maar 1 notepad tegelijkertijd geopend. Zelfde euvel heb ik met een pdf, kan ook maar 1 dezelfde tegelijkertijd. (volgens mijn weten althans)
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/lwlzieg9z/Note.jpgklik
@Raven, ook bedankt voor de tip, is gelukt om ino in notepad te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan bij notepad ++ Multi-Instance onder preferences instellen

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:48:
je kan bij notepad ++ Multi-Instance onder preferences instellen
Ik zie wel multi-ln maar geen instance ?
Over die radio-knoppen, ik heb de code bijgeschaafd. Voorlopig nog maar 1 button en nog maar één karakter invoeren om de frequentie te veranderen. De complete code met meerdere functies en 2 buttons is in wezen gelijk daaraan maar uitgebreider dus voor het overzicht maakt het niks uit.
RobV schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:08:
Kitao, voordat je je code copieert aub eerst even op 'auto format' klikken graag, de code is zo lastig te lezen omdat de regels niet juist inspringen. Dank.
Ok, ik heb er extra comments bij gezet en jouw tip toegepast, wist niet eens dat dat kon :+
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
/** 
 * For this demo, input character '1' from serial monitor to seek channel up,
 * or use the pushbutton. LCD=2X16 HD44780
 */
#include <LiquidCrystal.h> 
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2); 
#include <FMRX.h> // Library voor dit radio-besturingsprogramma
float channel; // Geen idee wat dit is, waarschijnlijk om zenders te scannen
const int buttonPin = 9;     // the number of the pushbutton pin
int buttonState = 0;         // variable for reading the pushbutton status
void setup(void) 
{  
  //onderstaand is OPSTARTgedeelte met wat tekst wat dan op de ser.mon tevoorschijn komt
  // en wat tekst op het LCD  ************************************************************
  pinMode(buttonPin, INPUT);  // initialize the pushbutton pin as an input:  
  Serial.begin(9600); 
  Serial.print("FM-RX Demo By Elechouse\r\n");  
  lcd.begin(16, 2); 
  i2c_init();   
  fmrx_power(); 
  fmrx_read_reg(fmrx_reg_r); 
  Serial.print("FMRX Module Power up.\r\n"); 
  fmrx_set_volume(10); 
  Serial.println("Volume Set"); 
  fmrx_set_rssi(15);   
  fmrx_select_band(BAND_EU);   
  channel=fmrx_seek(SEEK_DOWN); 
  Serial.println("Initial seek."); 
  Serial.print("Channel:"); 
  Serial.print(channel, 2); 
  Serial.println("MHz"); 
  lcd.print(channel,2); 
  lcd.print("MHz"); 
  lcd.setCursor(0,1); 
  lcd.print("Go to Ser.Mon."); 
} // einde OPSTARTgedeelte *************************************************
void loop(void) 
{ 
  static u8 vol=10; // beginwaarde volume waarschijnlijk
  //*************************************************************************
  // PUSHBUTTON GEDEELTE
  buttonState = digitalRead(buttonPin); // read the state of the pushbutton value
  if (buttonState == HIGH) {     
    channel = fmrx_seek(SEEK_DOWN); // Freq. zoeken, gaat in werkelijkheid omhoog vreemd genoeg
    Serial.println("Wait..."); // TEKST OP SER.MON.
    Serial.println("Seek up."); // daarom seek up als geprinte tekst genomen
    Serial.print("Channel:"); // TEKST OP SER.MON.
    Serial.print(channel, 2); // TEKST OP SER.MON, WAARDE FREQ. ZENDER
    Serial.println("MHz");//TEKST OP SER.MON
    lcd.clear(); //LCD SCHOONVEGEN
    lcd.setCursor(0,0); // CURSOR BEGINPOSITIE ZETTEN
    lcd.print("Zender:"); //TEKST OP LCD 
    lcd.print(channel,2);  //TEKST OP LCD, WAARDE FREQ. ZENDER
    lcd.print("MHz");  //TEKST OP LCD
    lcd.setCursor(0,1); //CURSOR OP VOLGENDE REGEL ZETTEN
    lcd.print("Volume=");  //TEKST OP LCD
    lcd.print(vol); //TEKST OP LCD, WAARDE VOLUME
  } // EINDE PUSHBUTTON GEDEELTE
  //*************************************************************************************
  //BEGIN SER.MON. GEDEELTE, MET KARAKTER "1" INVOEREN GAAT DE FREQUENTIE OMHOOG
  if(Serial.available()>0){ 
    switch(Serial.read()){ 
    case '1': // ALS IN SER.MON KARAKTER "1" WORDT INGEVOERD DAN ....HET VOLGENDE :
      Serial.println("Wait..."); // TEKST EN WAARDES NAAR SER. MON. VERSTUREN
      channel = fmrx_seek(SEEK_DOWN); //Freq zoeken, gaat in werkelijkheid omhoog vreemd genoeg
      Serial.println("MHz"); //TEKST OP SER.MON
      // EINDE SER.MON. GEDEELTE **************************
      // BEGIN LCD-GEDEELTE  ******************************
      lcd.clear(); //BEGIN LCD-GEDEELTE, ZIE VOOR UITLEG COMMENTS PUSHBUTTON-GEDEELTE
      lcd.setCursor(0,0); 
      lcd.print("Zender:"); 
      lcd.print(channel,2); 
      lcd.print("MHz"); 
      lcd.setCursor(0,1); 
      lcd.print("Volume="); 
      lcd.print(vol); // EINDE LCD-GEDEELTE ********************************
      break;           
    } 
    while(Serial.available()){ 
      Serial.read(); 
    } 
  } 
} // EINDE KARAKTER "1" INVOEREN GEDEELTE VIA SER.MON.

Werkt goed, als de pushbutton wordt ingedrukt dan verandert ook de tekst op de ser.mon. en op het display.
/edit: en de frequentie verandert dan ook natuurlijk, dat was juist de bedoeling ervan :+
/edit2: comment regel 8, weet toch wat het is, is om de waarde van freq in op te slaan als float
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/mlfsc8xjx/APC_BUTTON.jpgklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:12:
[...]

Ik zie wel multi-ln maar geen instance ?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mWVMJ67.jpg

* FRITZING vraagje :

wil ik ff snel een schema tekenen met fritzing, kan ik geen dipswitches vinden in de partlist.
iemand een idee waar ik die vandaan haal .. zelf parts gaan zitten tekenen gaat me te ver.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ Kitao , het begint erop te lijken :)

het stukje code van regel 44 tot 57 komt exact overeen met het stukje regel 64 tot 79 (logisch)
wat je zou kunnen doen is dit stukje vervangen door een subroutine, die je in beide gevallen aanroept waardoor je eea overzichtelijker en korter maakt.

dus :

if (buttonState == HIGH) {
kitaodisplay() ;
}

en

case '1':
kitaodisplay() ;
break;
}

vanaf 86 zet je nu dit :

void kitaodisplay() {

channel = fmrx_seek(SEEK_DOWN); // Freq. zoeken, gaat in werkelijkheid omhoog vreemd genoeg
Serial.println("Wait..."); // TEKST OP SER.MON.
Serial.println("MHz");//TEKST OP SER.MON
lcd.clear(); //LCD SCHOONVEGEN
lcd.setCursor(0,0); // CURSOR BEGINPOSITIE ZETTEN
lcd.print("Zender:"); //TEKST OP LCD
lcd.print(channel,2); //TEKST OP LCD, WAARDE FREQ. ZENDER
lcd.print("MHz"); //TEKST OP LCD
lcd.setCursor(0,1); //CURSOR OP VOLGENDE REGEL ZETTEN
lcd.print("Volume="); //TEKST OP LCD
lcd.print(vol); //TEKST OP LCD, WAARDE VOLUME
}

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb waarschijnlijk andere versie als jou
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/yzmwe2kbb/NOTEPAD.jpgklikAfbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/51iucd7af/RDA_BUTTON2_003.jpg
Totale programma is nu af, knopjes werken (zie foto), later volgt nog een fritzing hiervan en zal ik gelijk kijken voor jouw vraag.
Over subroutines, daar heb je gelijk in, zeker in het uiteindelijke programma lijkt wel veerbootje. Steeds hetzelfde. Ik kan echter nog niet goed zelfstandig programmeren, ik moet het voorlopig hebben van knip/plak-gedoe. Neemt nu 8.5 KByte in beslag van de 32 dus valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

notepad ++ versie 6.5.3 ( zie ? about) en hier gratis te downloaden 8)
- settings / preferences

- werkt je programma nu volledig ook zonder serial ?

en het voorbeeld dat ik gaf is eenvoudig knip en plak.
je knipt 2x een stukje eruit en vervangt dat door die subroutine aanroep kitaodisplay() ;

helemaal onderaan je programma zet je dan die subroutine.. simpel

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, ik heb 6.2.1. zie ik nu.
Over dat subroutine voorbeeld, het lijkt wel veel op elkaar (veerbootje) maar is toch niet gelijk.
Er zijn nu in totaal 6 cases en 2 freq.buttons.
case 1 frequp
case2 freqdown
case3 volumeup
case4 volumedown
case5 handmatige invoer freq
case6 input error
button1 frequp
button2 freqdown
allemaal hebben ze toch iets anders te printen en te doen. Ik weet niet of je dat zomaar kunt vervangen door 1 sub. Zal de totale code aan je DM'en, ik wil niet een hele pagina vol proppen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:49:
- werkt je programma nu volledig ook zonder serial ?
Ja
Is alleen niet mogelijk om met getoonde opstelling volume handmatig te regelen. Dat zou nog 2 push's vereisen en in mijn uiteindelijke opstelling heb ik een voorversterker K8084 achter de RDA5807 hangen met volume en treble-control. En daar laat ik het dan bij. Eventueel heb ik nog dat volumedingetje PAM8403 maar daar kan je geen 100W boxen mee sturen, dan klapt die in mekaar. Tenminste, gaat wel maar moet je niet te hard zetten dan.
Afbeeldingslocatie: http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l180/pict/261304631534_1.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 15-01-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:59:
Ok, ik heb 6.2.1. zie ik nu.
Over dat subroutine voorbeeld, het lijkt wel veel op elkaar (veerbootje) maar is toch niet gelijk.
Er zijn nu in totaal 6 cases en 2 freq.buttons.
case 1 frequp
case2 freqdown
case3 volumeup
case4 volumedown
case5 handmatige invoer freq
case6 input error
button1 frequp
button2 freqdown
allemaal hebben ze toch iets anders te printen en te doen. Ik weet niet of je dat zomaar kunt vervangen door 1 sub. Zal de totale code aan je DM'en, ik wil niet een hele pagina vol proppen.
ok is goed dan zal ik het nakijken.
maar nog even over serial... kan je nu zonder serial die radio bedienen ? alleen uiteraard freq up / down omdat je er maar 2 knopjes aan hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:04:
maar nog even over serial... kan je nu zonder serial die radio bedienen ? alleen uiteraard freq up / down omdat je er maar 2 knopjes aan hebt zitten
zie edit vorige post. Voor alle zekerheid adapter aangesloten en usb losgehaald. Reageert gewoon op de pushbuttons dus is lokaal te bedienen. Volgende stap is dan om alles over te zetten naar het versterker gedeelte en met apc220. Ik verwacht daar geen problemen mee, niet stroefer als vorige keer tenminste. Beetje herflashen en chip oververpotten. (hopelijk)

Ps, in Fritzing ook geen dipswitch gevondenAfbeeldingslocatie: http://www.rapidtables.com/electric/symbols/dip_switch.GIF
Je zou er een mystery box voor kunnen gebruiken ?

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 15-01-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah ik had er hier een zien staan http://fritzing.org/projects/control-leds-with-dip-switch
maar omdat ik haast had heb ik het schema maar op een kladblok getekend.. wel zo snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mijn tekening was ook binnen 10 minuten klaar (meeste had ik al getekend)
Dit is de opstelling.
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/f399q7pah/RDA_Button_bb.jpgklik
Wie het wil nabouwen, bijbehorende sketch is op te vragen per DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Schematje ziet er goed uit volgens mij. En de sketch lijkt me ook niet te moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Schemaatje is niets anders als wat je op de arduino-site kunt vinden over 2x16 displays. Verder zit er dan eigenlijk alleen nog maar 2 buttons op. In feite staat de RDA5807 niet eens op breadboard, is daar in geleverde vorm niet geschikt voor. Wat je daar ziet is een barometrische drukmetersensor. Maar gaat om principe hè. Bovendien vind ik het af en toe leuk zoiets te tekenen.
Over de sketch, grootste probleem was om op internet een voorbeeld te vinden. Óf het was met knoppen, óf het was met display óf het was via ser.mon. Maar ik kon geen enkele vinden die dat allemaal had. En inderdaad, het uitbreiden viel achteraf best mee. De originele code - die ik via borroz heb gekregen - is wel wat ingewikkelder. Maakt gebruik van aparte library FMRX.h en ik weet niet wat daar allemaal instaat hoor.
De originele sketch staat hier : http://www.elechouse.com/...o%20Receiver%20Module.pdf
Ik zal jou ook de aangepaste versie DM'en, je hebt het al een paar keer gevolgd en dat stel ik op prijs.
Het is vrijblijvend, er zitten geen lastige vragen aan vast. Zoals het nu is ben ik er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogge,
Excuus voor dubbele post maar dit is iets geheel anders.
Laatst een stand-alone ATM328 gekocht met bootloader erin. Werkt prima totdat de spanning eraf gaat.
Normaal gesproken gaat dan zo'n chip gewoon verder met het programma wat er al inzit.
Deze niet.
Als de spanning er op gaat dan zie ik ingebouwde led13 driftig knipperen maar chip weigert verder te gaan met programma waar die mee bezig was, zoals bijv. Hello World.
Ook de reset knop indrukken helpt dan niet.
Het enige wat ik dan nog kan doen is om het gewenste programma er opnieuw erin te schieten.
Dit is natuurlijk zeer ongewenst voor een stand-alone opstelling.

Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vreemd verhaal. Heb je je reset lijn wel aangesloten? Misschien dat de chip niet uit zichzelf kan opstarten, maar wel wanneer je hem een duwtje geeft (door hem te programmeren).

[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 16-01-2014 09:50 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
De chip staat nog niet in de stand-alone positie, dit euvel doet zich al voor als die op het uno-bordje staat, het kan dus niet aan de reset-lijn liggen volgens mij.
Ik dacht eerst dat het aan 'mijn' programma lag van gisteren. Hier wat mee lopen stoeien maar hielp niet. Vervolgens example Hello World geprobeerd en dan gebeurt precies hetzelfde.
Programma draait goed-spanning eraf-spanning erop-programma start niet op.
Programma erin flashen-programma draait weer goed.
De 'originele chip' die bij het uno-bordje werd geleverd heeft hier trouwens geen last van.
Ik ga zometeen bij de 'defecte' chip opnieuw een bootloader erin zetten, handmatig.
Zat er al op vanuit de fabriek maar misschien zit daar wat verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bootloader er opnieuw opzetten. Zou ik ook doen inderdaad. Wellicht staan de fuses verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:56
Lichtjes offtopic mss, is er iemand die van de arduino uno de 'ftdi' (is een atmega) chip kan herstellen/vervangen? deze is blijkbaar opgeblazen :P

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedoel je deze chip Ice ?
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-G3RmSQ6Hv98/UE_K96rSYiI/AAAAAAAAA8g/bxqc_P6enWU/s1600/FTDIChip.png
(niet dat t mij gaat lukken ;)

Ik ben net weer tijd zoet geweest met dat gebootloadgedoe *^%*$ }:|
Volgens deze pagina
Eerst met bare-minimum configuratie, geen succes. Toen met kristal erbij, dat lukte uiteindelijk.
Maar dat gaat alleen als je van de uno een nano maakt.
Had niet in de gaten dat die chip dan niet meer als uno valt te flashen :')
Waarom staat hieronder geen UNO w/ATmega328 bij ?
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/dgwql4aoz/Bootloader.jpgklik
Maar probleem met opstarten als de spanning eraf is geweest is nu wel opgelost, blijkbaar stonden een paar fuses een beetje schots en scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Omdat er geen Uno bestaat met iets anders dan een ATmega328?

Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:02:
Lichtjes offtopic mss, is er iemand die van de arduino uno de 'ftdi' (is een atmega) chip kan herstellen/vervangen? deze is blijkbaar opgeblazen :P
Volgens mij is dat nieteens zo heel moeilijk met een beetje een fatsoenlijke soldeerbout (en een flinke portie engelengeduld). Maar zie maar eens aan een losse 16u2 te komen als consument. Op ebay zijn ze duurder dan een nieuwe Arduino.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:13:
Omdat er geen Uno bestaat met iets anders dan een ATmega328?
Kan ook met 168 volgens dit maar wordt inderdaad zo niet verkocht waarschijnlijk.
Misschien had ik mijn vraag verkeerd gesteld want het gaat zo aan de kern voorbij.
Het punt is - en correctie indien verkeerd is welkom - dat het volgens genoemde pagina niet mogelijk is om met de kristalconfiguratie te bootloaden als de 'master' als een uno staat ingesteld.
Volgens die pagina moet je dan Nano w/Atmega328 uit dat lijstje kiezen. Dat vind ik een beetje vreemd maar dat is blijkbaar in mijn vorige post niet helder genoeg naar voren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat daar staat is dat je die tutorial niet kunt gebruiken met een Arduino Uno. Dat heeft niets met instellingen te maken, maar met de hardware.

Voor de te programmeren ATMega kiezen ze de Nano bootloader. Welke je daarvoor kiest maakt opzich niet zoveel uit, mits het er maar een is van een arduino met dezelfde ATMega en een FTDI-chip. De nano-bootloader heeft volgens mij als voordeel dat die een langere time-out heeft voor de reset zodat hij makkelijk te programmeren is zonder auto-reset functie. Vandaar dat ze die gekozen zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
't inderdaad ene 16u2
http://waihung.net/wp-content/uploads/2012/05/atmega16u2.jpg

Weet iemand of er iets anders kapot gegaan kan zijn als meer als 5v op is gegaan? atmega328 etc werkt nog. proberen mbv ICSP ook.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik denk dat de andere componenten wel fysieke schade zouden laten zien als ze gefrituurd waren, maar weet het niet zeker. Als je geen AMA0-seriële poort ziet op je computer als je 'm inplugt is vrijwel zeker de 16u2 stuk.

Ik kan me ook nog voorstellen dat alleen pin 0 en/of 1 kapot zouden zijn van de 328.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@mcDavid, zat geen atmega328 in :),

Ik was de arduino uno aan het misbruiken als serial to usb :)
dus met jumperwires de rx en tx naar een rs485 ic ;) en per ongeluk op de verkeerde line gezet

@mcdavid
naderhand terug ingezet he ;)
gebruik de uno als easy programmer :)

[ Voor 87% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-01-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
:? schiet mij maar lek dan.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mcDavid schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:12:
Wat daar staat is dat je die tutorial niet kunt gebruiken met een Arduino Uno. Dat heeft niets met instellingen te maken, maar met de hardware. Voor de te programmeren ATMega kiezen ze de Nano bootloader.
Ok bedankt, dat had ik wel enigzins in de gaten maar ik zag over het hoofd dat eenmaal gebootload het IC via de IDE niet meer als Uno dient te worden geselcteerd maar als Nano328. Dat heeft me veel tijd gekost plus dat ineens de minimumconfiguratie-bootload (zelfde pagina) niet wou oppakken. Dit alles heeft echter ook weer een voordeel want wrs is een andere stand-alone chip - waarvan ik dacht dat die kapot was - toch nog te redden.
In ieder geval is alles nu goed werkend bij de draadloos-seriëel en lokaal te bedienen FM-radio.
Dit projectje is nu echt afgesloten en iedereen bedankt voor de hulp :)
Laatste fotootje :
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/udbr70i69/FM_APC_DIPSWITCH_002.jpgklikAfbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/vtxdjdxq9/FM_Ampl_002.jpg
Moet alleen nog andere voeding op.

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 16-01-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ohja trouwens, leuk projectje voor mensen die weleens wat met GPS (zouden willen) doen:

http://www.indiegogo.com/...le-with-gps-gnss-receiver

Wou zelf ook al intekenen maar ik heb het microcontroller-spoor al los gelaten voor mijn projectje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Altijd fijn als iets af komt! Zelf kan ik niet wáchtenot mijn condensators eindelijk op de mat vallen, dan kan ik mijn telefoon afbouwen. Gelukkig kan ik de tijd nog vullen met het schrijven van het besturingssysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:52:
Ohja trouwens, leuk projectje voor mensen die weleens wat met GPS (zouden willen) doen:

Wou zelf ook al intekenen maar ik heb het microcontroller-spoor al los gelaten voor mijn projectje :+
die zou ik ook wel willen voor een projectje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
$17 is niet veel voor een 100mhz arduino mini compatible met GPS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Probleem is dat je de processor die op die GPS chip zit moet programmeren. Uiteraard een processor type die verder niet voorkomt bij microcontrollers. Wil je een timer gebruiken? Als eerst hopen dat hij er ééntje heeft die vrij is, en dan mag je helemaal zelf uitzoeken hoe je hem moet gebruiken, wat verder gebruikt niemand hem. Zodra je iets buiten de standaard Arduino functies zou willen doen, is het denk ik een groot probleem.

Uiteindelijk zal hij normaal gesproken niet de peripherals hebben om alles wat je nodig hebt te draaien, dus moet je alsnog een tweede microcontroller ernaast hebben. En dan is het denk ik gewoon makkelijker om een GPS te hebben die doet wat hij moet doen, en een enkele controller, dan een GPS die je eerst nog moet programmeren. En als je hem gewoon programmeert om data uit te poepen, kan je beter eentje van ebay kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 16-01-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:39
Ai, toch besteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Probleem is dat je de processor die op die GPS chip zit moet programmeren.' .. uiteraard zit dat stukje firmware er straks in zover ik het begijp.. zou anders ook niet bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat Sissors bedoelt is dat de "bijzondere functies" van de µC altijd anders zullen werken dan op een echte Arduino. Voor de ATMega zijn functies als timers, interrupts, bus-controllers enz. erg goed beschreven en er zijn libraries voor om ze te kunnen gebruiken met Arduino code. Die libraries zullen op een andere µC niet werken dus als je er geavanceerde programma's voor wilt schrijven zul je tegen een wat stijlere leercurve aanlopen dan je met een Arduino gewend bent.

Ik merk dat nu ook met een BMP180 (barometer sensor). Voor Arduino zijn er honderden voorbeelden en libraries enz.. Kwestie van aansluiten, library inladen en je leest met één functieaanroep de luchtdruk in HPa uit.
...maarja ik wil 'm aan een Raspberry Pi hangen. En blijkbaar ben ik één van de eersten die dat doet. Dus gisteravond eerst uit zitten zoeken hoe zo'n I²C bus nou eigenlijk werkt onder water, en vervolgens met de datasheet van de BMP in de hand een script zitten schrijven dat de juiste registers aanroept en de juiste druk berekent. Kwam iets uit van rond de 70000 triljoen HPa, kortom ik moet nog even debuggen. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel, maar het is niet zo plug-and-play.

[ Voor 42% gewijzigd door mcDavid op 17-01-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga er maar vanuit dat er een handige library bijgeleverd wordt en dat eea 'plug and play' is voor eenvoudige GPS toepassingen.. kijk naar de prijstelling en dan zie je gelijk op welke doelgroep ze zich richten.
- komt goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Ach, een beetje zelf moeten programmeren is ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vandaag mijn Arduino Starter Kit binnen gehad. Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje dus ik ben erg benieuwd of ik wat aan de praat krijg. Hebben jullie nog do's & don'ts ? :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Misschien een idee om eerst wat voorbeelschakelingen van de Arduino site op te bouwen en de bijbehorende uitleg te bestuderen om te kijken hoe het allemaal werkt.

En uiteraard alle bedrading dubbelchecken voor je de boel aanslingert :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

Leuk, net besteld :) Niet duur ook, ben benieuwd of ze het halen.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

Dat is geen arduino, let daar dus op mensen, niet dat mensen denk een arduino te kopen omdat het in arduino topic staat en arduino compatibel bij staat. Arduino compatibel zal dus beperkt zijn, standaard arduino libs zullen niet werken zonder ze eerst te porten. Verder mooi printje, en lekker goedkoop.

Edit/
Zie dat je dat zelf ook al opmerkt in latere post, had andere pagina nog niet gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 17-01-2014 15:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:00:
Misschien een idee om eerst wat voorbeelschakelingen van de Arduino site op te bouwen en de bijbehorende uitleg te bestuderen om te kijken hoe het allemaal werkt.

En uiteraard alle bedrading dubbelchecken voor je de boel aanslingert :)
Er zit zo'n dik startershandboek bij met 15 'opdrachten'. Dus daar begin ik denk ik maar mee. Ik neem aan dat als ik hem verkeerd aansluit ik mijn USB aansluiting frituur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Dat lijkt mij een goed idee :)

Ehm, er zijn moederborden met USB-poorten die beveiligd zijn, maar als je een losse hub hebt liggen met aparte voeding zou je die evt kunnen gebruiken voor het testen. En dan voor de zekerheid tijdens het uploaden van de sketch alleen de Arduino zonder extraatjes aansluiten op de pc.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:58:
Dat lijkt mij een goed idee :)

Ehm, er zijn moederborden met USB-poorten die beveiligd zijn, maar als je een losse hub hebt liggen met aparte voeding zou je die evt kunnen gebruiken voor het testen. En dan voor de zekerheid tijdens het uploaden van de sketch alleen de Arduino zonder extraatjes aansluiten op de pc.
Want hij start pas als ik de sketch upload? Of gebeurt er al wat als ik hem er aan hang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Want hij start pas als ik de sketch upload? Of gebeurt er al wat als ik hem er aan hang?
Soms zit de "blink'-sketch er bij aankoop al op. Als je hem aan je USB-poort prikt, begint er een ledje regelmatig te knipperen. Dan weet je dat het board leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:54:
Vandaag mijn Arduino Starter Kit binnen gehad. Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje dus ik ben erg benieuwd of ik wat aan de praat krijg. Hebben jullie nog do's & don'ts ? :P
Yep, beetje volhouden.
Vorige maand was hier iemand met hetzelfde. Die bleef een weekje regelmatig posten en sindsdien verdwenen. Op zich zegt dat niet zoveel natuurlijk, maar lijkt er sterk op dat het kitje nu in de kast ligt.
En gewoon je eigen tempo aanhouden, sommigen wisten binnen een maand al hoe ze naar eigen zeggen die micro in machinetaal konden programmeren maar het is geen wedstrijd en niet iedereen heeft de gave om binaire schema's te kunnen dromen.
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:52:
Er zit zo'n dik startershandboek bij met 15 'opdrachten'. Dus daar begin ik denk ik maar mee. Ik neem aan dat als ik hem verkeerd aansluit ik mijn USB aansluiting frituur?
Bij kortsluiting hoor je ineens hetzelfde geluidje alsof je de usb-voeding loshaalt. Dat is niet goed en kun je beter de voeding eraf halen.
Na stuk of 5x kortgesloten te zijn doet deze het nog steeds.
Gaat wel eens mis als je er 19V opzet las ik gisteren met foto erbij van gefrituurd chipje.

Vandaag is dit uit het vliegtuig gevallen op Zestienhoven
Afbeeldingslocatie: http://linksprite.com/wiki/images/thumb/0/0e/Matrix.gif/450px-Matrix.gif
http://linksprite.com/wik...?title=8X8_RED_LED_Matrix
Mijn eersteThe Matrix 8)
8x8 en 6x6 cm

[ Voor 55% gewijzigd door kitao op 18-01-2014 11:28 . Reden: link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Jep, zonder sketch doet de Arduino niets. Al zou de blink-sketch standaard aanwezig kunnen zijn, zie:
rense schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:32:
[...]

Soms zit de "blink'-sketch er bij aankoop al op. Als je hem aan je USB-poort prikt, begint er een ledje regelmatig te knipperen. Dan weet je dat het board leeft.
Die led zit overigens normaal gesproken bij alle Arduino's al vast op de printplaat en is aan pin 13 geknoopt. Als je elke sketch van blinkcode voorziet, kun je mbv die led zien of de sketch loopt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:05

ResuCigam

BOFH

@DennusB: Ik vond dat boek echt een prima begin, neem vooral je tijd ervoor. Wat Raven al zei: Maak alle voorbeelden zelf en blader desnoods een keertje terug tot je het helemaal snapt :)

@kitao: Leuk speelgoed en lachen die opmerking eronder. Als je hem zo aansluit is het inderdaad foute boel.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kitao schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:05:
[...]

Vandaag is dit uit het vliegtuig gevallen op Zestienhoven
[afbeelding]
http://linksprite.com/wik...?title=8X8_RED_LED_Matrix
Mijn eerste The Matrix 8)
8x8 en 6x6 cm
pas op dat je de weerstanden niet vergeet als je dat zo gaat aansluiten. En pas op dat je per led multiplext en niet per rij of per kolom, 8 leds tegelijk aan op een pin is een beetje te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je met matrix begint kan je over het algemeen beter zo'n kitje nemen.. kan je aansturen met 3 draadjes en je kan er meerdere koppelen en je hoeft niet bang te zijn dat je je Arduino opblaast..
Maar je kan ook zelf een leddriver IC er tussen prutsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ResuCigam schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:26:
@kitao: Leuk speelgoed en lachen die opmerking eronder. Als je hem zo aansluit is het inderdaad foute boel.
Ja hè, ik vond die opmerking wel toepasselijk op de vraag van Dennis :)
@Borroz, McDavid
Het is wel m'n eerste matrix maar het principe is me al langer bekend. Weet je nog het klokprojectje van Ishy uit 2012 ? Dat was dan met 7-seg's maar komt op zelfde neer. Toen heb ik ook een max7221 gebruikt na een tip van McDavid en die heb ik nog steeds maar ik volg nu deze tronix-tutorial met 74HC595 met in totaal 16 weerstanden en 8 transistors erbij. (pfff)
Ik heb trouwens deze matrix Borroz, die van jou is idd makkelijker maar sluit niet aan op dat voorbeeld.
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item1e753eacc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ok.. zo kan het ook als je van heel veel draadjes hou , maar zo'n matrix direct aan je arduino zoals in dat schema dat je poste is niet aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik weet het, ben er ook geen fan van maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ?
*DingDong* .... wacht effe, de bel gaat.
So! Heel snel zeg, de mega is binnen.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjUwWDY1MA==/z/aFMAAOxy63FSsRUW/$_14.JPG
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item4617c7610b
Anyway, om bij de matrix te blijven, ik had toch nog een stapeltje transistoren liggen, mooie gelegenheid om dat eens te sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

pas op dat je de weerstanden niet vergeet als je dat zo gaat aansluiten. En pas op dat je per led multiplext en niet per rij of per kolom, 8 leds tegelijk aan op een pin is een beetje te veel van het goede.
Weerstanden zijn in die setup niet nodig, mensen.
Als je in Arduino het volgende doet:

pinMode(pinNr, INPUT_PULLUP); // Word een input met interne weestand

Dan kun je dus van pin 2 naar pin 3 een stroom sturen door pin 2 op HIGH te zetten en pin 3 op INPUT_PULLUP. Omdat je daarna de schakeling om moet draaien voor multiplexing, wil je geen weerstanden in je schakeling! Terwijl je wel net zo makkelijk de schakeling in de microprocessor om kan draaien met je code. (Pin 2 wordt input en pin 3 word output, waardoor stroom de andere kant terug gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrfu schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:03:
[...]

Weerstanden zijn in die setup niet nodig, mensen.
Als je in Arduino het volgende doet:

pinMode(pinNr, INPUT_PULLUP); // Word een input met interne weestand

Dan kun je dus van pin 2 naar pin 3 een stroom sturen door pin 2 op HIGH te zetten en pin 3 op INPUT_PULLUP. Omdat je daarna de schakeling om moet draaien voor multiplexing, wil je geen weerstanden in je schakeling! Terwijl je wel net zo makkelijk de schakeling in de microprocessor om kan draaien met je code. (Pin 2 wordt input en pin 3 word output, waardoor stroom de andere kant terug gaat.)
1 foutje in je code en je blaast je arduino op.. dat dan weer wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U6OUa5n.jpg

is het geen schatje, dat nano E shieldje O+

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
het moment ben ik bezig om een shift-in register aan mijn Arduino te koppelen. Om dit voor elkaar te krijgen volg ik de volgende tutorial: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/ShiftIn. Echter heb ik i.p.v. een 'CD4021' shift register een 'm74hc165' gekocht. Ik zie dat de pinning anders is en ten opzichte van het voorbeeld heb ik deze aanpassing gemaakt (de bedrading voor de CD4021 staat onder sectie 2).

code:
1
2
3
Q7 (pin 9) to Ardunio DigitalPin 9 (blue wire)
CLOCK (pin 2) to Ardunio DigitalPin 7 (yellow wire)
P/S C (pin 1) to Ardunio DigitalPin 8 (green wire)

Nu heeft iemand aangegeven dat de input omgekeerd is van het voorbeeld, dus bij de CD4021 is active high, en bij de m74hc165 is active low. Opzich geen probleem aangezien dit software matig erg makkelijk is om op te lossen.

Ten opzichte van de code heb ik de volgende code regels zijn uitgeschakeld, aangezien het voorbeeld voor twee shift registers is gemaakt en dat ik de resultaten beter in beeld krijg.
code:
1
2
3
switchVar2 = shiftIn(dataPin, clockPin);
Serial.println(switchVar2, BIN);
Serial.println("-------------------");

Dus ik verwacht wanneer ik de code laat en de serial monitor open om de 0.5sec het volgende resultaat: 11111111.

Nu zie ik dit inderdaad, maar tegelijkertijd gebeurd er iets vreemd als ik alleen naar de monitor blijf kijken dan zie ik ineens het volgende resultaten langs komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
11111111
10010110
10111111
10110111
1110100
111110
10101001
11111111

Dan weer een hele reeks van 11111111, en dan ineens weer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
11111111
11111111
11110001
11010101
1101010
11111111
11111111

Als ik op de knop druk (aangesloten op pin#11 van de shift-register) dan gebeurd er helemaal niet t.o.v. de resultaten. Soms krijg ik ineens weer de vreemde restultaten zoals hier boven, maar ik heb niet het idee dat deze komen van het indrukken van de knop.

Ik heb nog twee foto's gemaakt van mijn opstelling, zodat jullie kunnen zien wat ik precies heb gedaan:
http://rotzooi.pakspul.nl/shift-in-layout-1.png
http://rotzooi.pakspul.nl/shift-in-layout-2.png

Nu vraag ik mij af wat ik fout doe, want dit is nieuw voor mij. Ik snap het idee van een shift-in register en hoe ik hem kan toepassen, maar ik weet niet waar ik moet starten om het probleem te vinden. Vooral als ik van die wisselende resultaten krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echter heb ik i.p.v. een 'CD4021' shift register een 'm74hc165' gekocht.... huh :?
is het niet eenvoudiger om alsnog een CD4021 te bestellen .. hij kost een kwartje en dan kan je beter je originele tutorial volgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:51:
Echter heb ik i.p.v. een 'CD4021' shift register een 'm74hc165' gekocht.... huh :?
is het niet eenvoudiger om alsnog een CD4021 te bestellen .. hij kost een kwartje ?
Ja inkoop foutje ik dacht shift-register is shift-register. Zal vanmiddag eens bij de elektronicaboer buurten of hij die ook heeft. Anders zal ik er inderdaad eens paar bestellen, want ze kosten geen drol. Toch moet het niet uit maken wat voor shift-register ik heb, want volgens mij is hij aangesloten de resultaten zijn gewoon vaag.
Pagina: 1 ... 41 ... 96 Laatste