Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
kitao schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Als je handmatig soldeer waarom dan smd of wil je gewoon die print zo klein mogelijk hebben ?
Zal mij niet lukken om dat te solderen.
Ja, de print moest passen in de originele behuizing (51x44mm of zo uit mijn hoofd). Ik had alles geprobeerd maar ik kreeg de regulator, de ic's en mosfets er gewoon niet in met het display. Let wel de originele klok was VFD met 1 dedicated ic en 2 condensatoren op 12v. Ik had een oefenprintje met smd weerstanden gedaan en dat wekte vertrouwen om de stap te wagen.

Het was deel van de uitdaging om veel meer functies in die kleine ruimte te kunnen proppen. Prima leertraject, moet ik zeggen. Ik had me er wel op verkeken - ben toch blij dat ik doorgezet heb, want ik ben er nu supertrots op.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:39:
64 van die lasertjes idd voor 1 matrix.. het geheel gaat waarschijnlijk niet volledig ronddraaien (ook ivm de veiligheid 8) ) maar min of meer in sync met de textscrollspeed een stukje 'meelopen' waardoor er een bepaald effect ontstaat op de muur/plafond/vloer (denk ik)

al Ebay shoppende (verslavend.. ik zet altijd maar een klein bedrag op mijn PayPal :) ) heb ik dit leuke arduino webserver setje gekocht.

[afbeelding]
totaal 12,59 ;)
Even ma Flodder nadoen, "krijg nou de tering" :+ Die nano is goedkoper dan DX waar ik er 2 + wat keypads in bestelling heb staan :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in NL is die ook in de ' aanbieding :+

toch maar hier dan, gisteren besteld en vandaag al bericht dat die onderweg is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb $19,10 USD per Nano betaald. Veel goedkoper dan iprototype.nl, maar Ebay blijkt goedkoper dan http://dx.com/p/nano-3-0-...-cable-for-arduino-152052 :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik koop in NL als ik iets gewoon nodig heb, bestellen en de volgende dag in huis.
dan kijk ik niet naar de prijs.
als ik de tijd heb (20 a 30 dagen) dan bestel ik kleine (max 22,-) zendingen in china/hong kong
een van mijn favo shops :9
tis daar net een snoepwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Vandaar dat veel hobbyisten alles op voorraad kopen, zodat je bijna nooit zonder zit. Koop gelijk 10 arduino mini pro bijvoorbeeld, Koop 50 x 595, betaald dan heel wat minder en je hebt voor komende jaren liggen, ook als iemand anders verlegen zit kan keertje sinterklaas spelen, volgende keer klop jij ben hem aan voor ander onderdeel. :)

En heb ik haast bestel in bij mouser of farnell of zo, betaal je nog steeds veel minder dan bij bepaalde webwinkels, moet wel minimale bedrag bestellen dat is wel nadeel, maar heb je het ook binnen 1 a 2 dagen in huis en krijg je tenminste ook volume korting en wat eerlijke prijzen.

Moet het zo zien, als je slim inkoop kan je wel 5 of 10 keer meer onderdelen krijgen voor hetzelfde geld of zelfs minder dan bepaalde webwinkel die zich op de zogenaamde beginners richten. Beginners weten niet wat alles kost makkelijke prooi. :+

Edit/
De arduino mini pro prijzen staan nu wel heel erg laag, 2,88 dollar, en dollar staat ook laag. Gunstig om wat inkopen te gaan doen vandaag. :)

2.15 euro ongeveer voor arduino mini pro. :P

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 12:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:21

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:33:
als ik de tijd heb (20 a 30 dagen) dan bestel ik kleine (max 22,-) zendingen in china/hong kong
een van mijn favo shops :9
tis daar net een snoepwinkel
Alice is inderdaad een hele leuke shop. Snap alleen echt niet hoe ze een pro mini voor €2,20 kunnen maken als je bedenkt dat daar winst van ebay op zit, hun eigen winst, het is er voor in elkaar gezet etc.

Koop maar eens los een atmega328: kost al meer...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mars Warrior schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:11:
[...]

Alice is inderdaad een hele leuke shop. Snap alleen echt niet hoe ze een pro mini voor €2,20 kunnen maken als je bedenkt dat daar winst van ebay op zit, hun eigen winst, het is er voor in elkaar gezet etc.

Koop maar eens los een atmega328: kost al meer...
Losse atmega328p kost uiteraard minder, koop ze voor 1,45 bij mouser(PU versie en per 25 stuks), en daar zit dan al winst op voor mouser. Als je ze direct bij atmel per 5000 besteld ben je denk ik minder dan dollar kwijt.

Edit/
En gene die ze levert zullen er echt duizenden per maand maken en dus ook goede volume korting kunnen krijgen bij atmel, dus ook geen tussenpersonen die geld willen verdienen door als doorgeefluik te functioneren.

Alleen Alice al, en zijn er tig andere verkopers die ze verkopen.
More than 10 available / 4,246 sold

[ Voor 73% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 12:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:54:
V
De arduino mini pro prijzen staan nu wel heel erg laag, 2,88 dollar, en dollar staat ook laag. Gunstig om wat inkopen te gaan doen vandaag. :)
mijn idee, ik heb je 'oplaad' tip gelijk mee besteld gisteren.
wil iets mobiels gaan maken dus een 3V3 Pro ook erbij genomen.
heb alleen nog geen geschikte lithium cel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2qndSAA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat zoek je? Welke grote en capaciteit?

18650 lithium batterijen zijn vrij gangbaar en goedkoop, heb daar ook batterij houders voor.
Zoiets als deze: link
(heb niet op de verkoper gelet, zoek dus zelf even geschikte verkoper voor 18650 batterijen)

Anders lipo cell, dingen in alu folie gewikkeld zeg maar, zijn wat duurder en wat kwetsbaarder.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
Die worden veel gebruikt in van die zaklampjes waar de knop achterop zit, die tactical lights :) Wel de wat betere merken vaak

[ Voor 13% gewijzigd door alexandersamson op 04-01-2014 13:04 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:01:
Wat zoek je? Welke grote en capaciteit?

18650 lithium batterijen zijn vrij gangbaar en goedkoop, heb daar ook batterij houders voor.
Zoiets als deze: link
(heb niet op de verkoper gelet, zoek dus zelf even geschikte verkoper voor 18650 batterijen)

Anders lipo cell, dingen in alu folie gewikkeld zeg maar, zijn wat duurder en wat kwetsbaarder.
mijn idee was om die USB laderprint + arduino Pro mini 3V3 in een doossie te stoppen.. en als er een rood ledje knippert moet die in aan de PC opladen totdat het lampje groen is (toepassing is voor een niet techneut bestemd ;) )
dus welke batterij daar nu bij past en of dat laadprintje dat dan trekt.. zoveel mogelijk denk ik :? ik heb daar geen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat voor een capaciteit heb je nodig? Oftewel hoeveel verbruikt dat ding en hoe lang moet hij zijn werk doen? CR2032 kunnen rechtstreeks een 3.3V ding voeden, maar of dat voldoende is hangt erg van de toepassing, de hardware en het programmeerwerk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:20:
Wat voor een capaciteit heb je nodig? Oftewel hoeveel verbruikt dat ding en hoe lang moet hij zijn werk doen? CR2032 kunnen rechtstreeks een 3.3V ding voeden, maar of dat voldoende is hangt erg van de toepassing, de hardware en het programmeerwerk af.
ja ik snap, maar dat is nog niet helemaal bekend, dus ik dacht zo zwaar mogelijk wat dat ladertje aan kan 8)
dit is 1 van de componenten, ben net aan het opbouwen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zoP0Sai.jpg

de bekende spotgoedkope nRF24L01+
komt ook nog een tft schermpje in en een buzzertje.

wat betreft die nRF.. ik heb inmiddels de MIRF lib gevonden, iemand nog ander LIB tips ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:11:
- die 5807 kan je hetzelfde aansturen als de meer bekende TEA5767

Wat jij nodig zal hebben is een voorversterker/koptelefoonversterkertje want het signaal dat uit dat chippie kom is erg laag en niet geschikt om een koptelefoon rechtstreeks aan te sturen.
Inderdaad blijken de RDA5807 en de TEA5767 compatible te zijn, dat scheelt.
Maarrrr .......This module can be directly compatible TEA5767 in the software part of the product, some of which can be directly in the module replacement, any place and therefore do not need to change some of the modules can be directly replaced. RDA5807 can directly drive 32 European headset, no external amplifier, a lot stronger performance than TEA5767.
Geluid is echt hard op de koptelefoon.
Bleek simpel op te bouwen, meeste stond nog klaar van mijn klokje:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/6wfuuzp2v/FM_bb.jpg
klik De 2 knopjes zijn voor freq. up/down
En deze sketch erin gezet: http://www.electronicsblo...fm-receiver-with-tea5767/
De frequentie blijft echter in 'scan' stand staan ?
Lijkt mij foutje programma ? :?
Nou ja, daar kom ik wel achter als ik wat andere sketches ga proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao zo uit mijn hoofd, moet je dmv 1 instructie die 5807 eerst in de TEA5767 'mode' zetten
die instructie staat natuurlijk niet in die sketch, zal ff voor je kijken.

ja het begint weer enigzins te dagen.. het verschil tussen die 2 is dat ze wel pincompatible zijn maar dat de 5807 3 I2C adressen heeft.
wat je eerst zou kunnen doen is even die I2C scanner sketch draaien om te zien welk I2C adres nu eigenlijk wordt gezien.

(en uiteraard op zoek gaan naar een 5807 sketch)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:25:
[...]

ja ik snap, maar dat is nog niet helemaal bekend, dus ik dacht zo zwaar mogelijk wat dat ladertje aan kan 8)
Elke fatsoenlijke ladertje heeft in principe geen limieten wat hij kan opladen, alleen als het uit meerdere cellen bestaat moet er gebalanceerd worden. Maar zolang het 1-cells dingen zijn kan alles, het duurt enkel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:52:
[...]

Elke fatsoenlijke ladertje heeft in principe geen limieten wat hij kan opladen, alleen als het uit meerdere cellen bestaat moet er gebalanceerd worden. Maar zolang het 1-cells dingen zijn kan alles, het duurt enkel langer.
ah ok tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:39:
kitao zo uit mijn hoofd, moet je dmv 1 instructie die 5807 eerst in de TEA5767 'mode' zetten
die instructie staat natuurlijk niet in die sketch, zal ff voor je kijken.

ja het begint weer enigzins te dagen.. het verschil tussen die 2 is dat ze wel pincompatible zijn maar dat de 5807 3 I2C adressen heeft.
wat je eerst zou kunnen doen is even die I2C scanner sketch draaien om te zien welk I2C adres nu eigenlijk wordt gezien.

(en uiteraard op zoek gaan naar een 5807 sketch)
Deze post gaat ook in het mapje, tnx ! (morgen verder)
Ben allang blij dat de schakeling in 1x werkte zonder tigduizend sites te raadplegen of datasheets.
Alhoewel, in 1x ... eerst hoorde ik niks maar bleek dat koptel.plugje even tikje moest krijgen.
Ik heb natuurlijk wel een paar sites geraadpleegd, zoals deze waar een lib. in staat.
http://www.electrodragon.com/w/File:FM5807P.zip
En dat komt inderdaad niet voor in genoemde sketch.
De datasheets ga ik ook nog bekijken anders is het inderdaad niks meer als blokkendozen stapelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:18:
[...]

Deze post gaat ook in het mapje, tnx ! (morgen verder)
Ben allang blij dat de schakeling in 1x werkte zonder tigduizend sites te raadplegen of datasheets.
Alhoewel, in 1x ... eerst hoorde ik niks maar bleek dat koptel.plugje even tikje moest krijgen.
Ik heb natuurlijk wel een paar sites geraadpleegd, zoals deze waar een lib. in staat.
http://www.electrodragon.com/w/File:FM5807P.zip
En dat komt inderdaad niet voor in genoemde sketch.
De datasheets ga ik ook nog bekijken anders is het inderdaad niks meer als blokkendozen stapelen. ;)
kijk eerst maar is of je arduino wel kan 'praten' met die FM ontvanger chip via de I2C bus.
als je allerlei andere sketchjes moet gaan proberen kom je er nooit uit.
daarvoor hoef je de opgebouwde schakeling niet uit elkaar te halen maar gewoon even dat I2C scanner sketchje draaien en dan in de serial monitor kijken welke adressen hij teruggeeft.
ik zie het wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat ga ik doen Borroz en ik wil je ook heel hartelijk danken voor je hulp. d:)b
Maar misschien maak je het ietsje ingewikkelder als het is ?
Ik heb even een foto gemaakt van de opstelling in mijn vorige post:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/h34o6f4n5/RDA5807_004.jpg
klik
Deze instructable kwam ik vanmorgen al tegen en dit is het programma:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#include <Wire.h>

unsigned char frequencyH = 0;
 unsigned char frequencyL = 0;

unsigned int frequencyB;
 double frequency = 0;

void setup()
 {
   Wire.begin();
   frequency = 98.9
   ; //starting frequency
   setFrequency();
   Serial.begin(9600);
 }

void loop()
 {
   setFrequency();
   Serial.println(frequency);
 }

void setFrequency()
 {
   frequencyB = 4 * (frequency * 1000000 + 225000) / 32768;
   frequencyH = frequencyB >> 8;
   frequencyL = frequencyB & 0XFF;
   delay(1000);
   Wire.beginTransmission(0x60);
   Wire.write(frequencyH);
   Wire.write(frequencyL);
   Wire.write(0xB0);
   Wire.write(0x10);
   Wire.write((byte)0x00);
   Wire.endTransmission();
   delay(1000);
 }

En met deze site kan ik mijn freq's vinden:
http://www.radiozenders.com/frequenties/Rotterdam
Staat nu ingesteld op radio1
frequency = 98.9
; //starting frequency

En is gewoon waanzinnig helder geluid.
Zelfs geen antenne nodig want ik las dat de koptel.draad als antenne fungeert.
Uiteraard werkt dit programma nu niet met display of instelbare knopjes, zelfs geen vol.regeling.
Maar dat is kwestie van verder zoeken of diverse sketches gaan plakken :)

/Edit
Nog iets, die meneer van de vorige opstelling schreef dit :
Code have some problem with frequency control/indication. Button press doesn’t always adds/subtracts exactly 0,05 MHz. Also later i found in application note, that after search frequency word must be rounded and sent back to tuner, because with 32768 Hz Xtal search step is not 100 kHz, but 98.304 kHz.
Hij gaf zelf dus al toe dat het een gammele code is. :P

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 04-01-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:12:
[...]

mijn idee was om die USB laderprint + arduino Pro mini 3V3 in een doossie te stoppen.. en als er een rood ledje knippert moet die in aan de PC opladen totdat het lampje groen is (toepassing is voor een niet techneut bestemd ;) )
dus welke batterij daar nu bij past en of dat laadprintje dat dan trekt.. zoveel mogelijk denk ik :? ik heb daar geen ervaring in.
TP4056 trekt alle 3.7v single cell lithium, staat standaard waarschijnlijk ingesteld op 1000mA, kan met weerstandje aanpassen(maar is niet echt nodig in meeste gevallen), voor configuratie zie datasheet van de TP4056. Alleen lithium met twee of meer cellen in serie kan je niet opladen met deze simpele lader.

Edit/
Zoek dan de zwaarste 18650 die je kan vinden of zelfs 26650, de maat van batterij zit overigens in de naam verwerkt, 18650 is 18mm(diameter) bij 650mm(lengte), 26650 is dat 26mm bij 650mm.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 15:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:40:

Maar misschien maak je het ietsje ingewikkelder als het is ?

/Edit
Nog iets, die meneer van de vorige opstelling schreef dit :
Code have some problem with frequency control/indication. Button press doesn’t always adds/subtracts exactly 0,05 MHz. Also later i found in application note, that after search frequency word must be rounded and sent back to tuner, because with 32768 Hz Xtal search step is not 100 kHz, but 98.304 kHz.
Hij gaf zelf dus al toe dat het een gammele code is. :P
oh dus hij werkt wel .. dan is de I2C verbinding goed en reageert de FM chip op de setFrequency() routine
het zelf laten zoeken (scan) naar een station en stoppen wanneer gevonden werkt dan niet of niet volledig

* er is wel 1 verschil in beide codes.. wire.send vs wire.write

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:49:
[...]

TP4056 trekt alle 3.7v single cell lithium, staat standaard waarschijnlijk ingesteld op 1000mA, kan met weerstandje aanpassen(maar is niet echt nodig in meeste gevallen), voor configuratie zie datasheet van de TP4056. Alleen lithium met twee of meer cellen in serie kan je niet opladen met deze simpele lader.

Edit/
Zoek dan de zwaarste 18650 die je kan vinden of zelfs 26650, de maat van batterij zit overigens in de naam verwerkt, 18650 is 18mm(diameter) bij 650mm(lengte), 26650 is dat 26mm bij 650mm.
tnx doe ik.
het mooiste zou zijn zo'n platte batterij, maar ik begrijp dat dat weer iets speciaals is om te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Nee, die kunnen ook, die zijn ook geschikt voor de usb lader.

Edit/
Die platte bedoelde ik met lipo's, die gaan vaak in volksmond schuil onder de naam lipo, volgens mijn zijn dat ook altijd lipo's maar denk dat 18650 ook wel in lipo vorm gemaakt worden.

Misschien dat iemand de correct naam weet voor de lithium cellen die in aluminium folie zijn gerold.

Die platte zijn wel wat kwetsbaarder en duurder, mag absoluut geen gaatje in folie komen, dan is die stuk, zal die uitdrogen, kans dat die zelfs heel heet word of ontploft is aanwezig als er zuurstof bij kan komen.

Als je dus ruimte genoeg hebt kan je beter door 18650 of zo gaan imo, en die zijn ook goedkoper.

Edit/
Even wat anders, ga zo even smd oven controller maken, maar dan zonder thermocouple. Ga eerst met thermocouple van multimeter kijken hoe temperatuur verloop is als die constant aan is en 230 aantikt. Maak ik tabel van, en ga kijken waar ik wat moet vertragen om aan juist profiel te voldoen. Heb gisteren al gekeken of die binnen 4 minuten de 220 a 230 kan aantikken en dat lukt. heb ik dus nog 30 seconden over om te vertragen want mag moet binnen 4.5 minuten in reflow zijn, en mag al absolute max 5.5minuten duren.

Zolang ik elke leer de oven laat afkoelen naar ongeveer dezelfde start temperatuur, kamertemperatuur dan zal profiel ook steeds hetzelfde zijn, zoveel verloop of variantie zit er niet in de verwarmingselementen.

Waarom geen thermocouple? Omdat het kan. :+

Zonder dollen heb nog geen geschikt circuit gemaakt, en weiger er 20 dollar of zo voor neer te leggen, met paar goedkope opamp gaat dat ook lukken. Voor nu hang ik even relay aan arduino en schrijf even simpele code die pin op bepaalde frequentie laag en hoog maakt zodat de oven aan en uit gaat, zal niet meer tijd kost van paar minuten, profiel even inspecteren zal nog meeste tijd kosten.

lang leven de arduino, paar minuten je je project draait, het aansluit is nog meeste werk. :+

[ Voor 136% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 16:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe ik.. moet toch nog een kastje zoeken.
neem ik er wel een met zo'n batterij compartiment er al in

Edit/
oldskool met moderne componenten.. lastig uitleggen in de 'Arduino is voor dummies discussie elders ;) '

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:54:
oh dus hij werkt wel .. dan is de I2C verbinding goed en reageert de FM chip op de setFrequency() routine
het zelf laten zoeken (scan) naar een station en stoppen wanneer gevonden werkt dan niet of niet volledig
* er is wel 1 verschil in beide codes.. wire.send vs wire.write
Ja, klopt, maar dat gaf de compiler al aan.
Was er nog eentje, iets met read.
Maar met FIND REPLACE was dat snel opgelost.

En programma stopte inderdaad niet, had hij een freq. gevonden, bijv 97.6 , dan was het even goed helder maar dan ging die gewoon weer verder scannen wat op display netjes werd vermeld.
Ik ga nu of later zoeken naar vol.regeling want geluid is veels te hard naar mijn zin.
En dat I2C programmaatje dat je me gaf komt natuurlijk altijd van pas en ga ik ook proberen.

PS
Zou dit uC-gestuurde blokkendoosradiootje nou ook onder de rubriek "kistradio" vallen ? :D

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 04-01-2014 16:25 . Reden: PS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:11:
[...]

Ja, klopt, maar dat gaf de compiler al aan.
Was er nog eentje, iets met read.
Maar met FIND REPLACE was dat snel opgelost.

En programma stopte inderdaad niet, had hij een freq. gevonden, bijv 97.6 , dan was het even goed helder maar dan ging die gewoon weer verder scannen wat op display netjes werd vermeld.
Ik ga nu of later zoeken naar vol.regeling want geluid is veels te hard naar mijn zin.
En dat I2C programmatje dat je me gaf komt natuurlijk altijd van pas en ga ik ook proberen.
voor wire.read' .. het lezen van een register IN die FM chip ,gebruikt de 5807 een apart adres dus de scan routine uit die 1e sketch probeert een register te lezen van de TEA5767 op adres 0x60, maar krijgt van de 5807 uiteraard geen antwoord en blijft 'hangen .. zoiets gok ik

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tja, net als jij blijkbaar heb ik geen 5767 en jij geen 5807 om te proberen....
Maar wat jij schrijft kan best eens goed kloppen.
En als ik jouw vorige post las over amper geluid uit de 67 dan kan ik toch dit ding aanraden. Ik meen dat Alex dat typenummer mij heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:28:
Tja, net als jij blijkbaar heb ik geen 5767 en jij geen 5807 om te proberen....
Maar wat jij schrijft kan best eens goed kloppen.
En als ik jouw vorige post las over amper geluid uit de 67 dan kan ik toch dit ding aanraden. Ik meen dat Alex dat typenummer mij heeft gegeven.
dat komt omdat de fritzing tekening een losse chip aangeeft en jij een print MET voorversterker op de foto laat zien (in je theeblad lab :P ), logisch dat daar voor een koptelefoon voldoende power uitkomt.
Snel even software matig het volume terug schroeven want nu draait je versterkertje konstant op max power !

heb even in mijn arduino rommelkist gekeken.. ik heb ook zoiets 8)
is nog voor een ander project.. werk meestal aan 10 dingen tegelijk
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iK3oIY7.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:43:
dat komt omdat de fritzing tekening een losse chip aangeeft en jij een print MET voorversterker op de foto laat zien (in je theeblad lab :P ), logisch dat daar voor een koptelefoon voldoende power uitkomt.
Hmm, ik kan niet toveren Borroz, dat Fritz is beperkt. Dat nadeel is er nu eenmaal als alle projectjes binnen één algemeen discussietopic vallen.
Ik heb die Fritz gemaakt zodat beginnende arduino's dit makkelijk kunnen nabouwen.
/Edit, overigens zit klein foutje in deze fritz:
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Knopje 2, rode draadje moet natuurlijk op de +rail en niet op de min :$

Daarvoor had ik al de ebay gepost : kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
http://www.ebay.com/itm/1...3D121169630289%26_rdc%3D1
En daarna inderdaad die foto
Alles bij elkaar, inclusief volledig programma, zou toch voldoende moeten zijn om dit te snappen.
Snel even software matig het volume terug schroeven want nu draait je versterkertje konstant op
max power !
Pff, ik zie nog steeds geen rook ? :?
heb even in mijn arduino rommelkist gekeken.. ik heb ook zoiets 8)
is nog voor een ander project.. werk meestal aan 10 dingen tegelijk
[afbeelding]
Ja, ik heb jouw voorraad gezien op foto ;)
Dat heb ik niet maar ik had me toch al voorgenomen niet teveel tegelijk aan te pakken.
Daarom ben ik erg blij dat dit vrijwel vlekkeloos verloopt. Kan ik weer verder met waar ik bezig was.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 04-01-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met al die kennis die je opdoet gaandeweg moet je is een paar dingen gaan proberen te combineren.
vereist wel enig inzicht in de basiskennis van de code..
voorbeeldje.. je zou deze FM radio draadloos kunnen bedienen met dat setje wat je gebruikte voor die modelauto.
heeft praktisch weinig nut maar technisch wel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat is nog stapje verder natuurlijk maar zou inderdaad goed kunnen.
Of gewoon net als iedere moderne radio met ir-afstandbediening, dat was ook een vorig projectje van mij
Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling

Maar goed, ik moet idd nog veel ervaring opdoen met C+.
Dat bedoelde ik ook met 'waar ik mee bezig was', is er vandaag niet van gekomen om dit te doen.
Geeft niet, ik heb nu geprobeerd zo snel mogelijk een blokje aan te sluiten zonder veel gehassel eromheen erbij te halen en dat ging verbazend snel.
Komt ook omdat ik de display schakeling al klaar had liggen.

@Max hierna
Ja, daar ben ik idd al mee bezig met mapjes.
Is ook eerste wat ik deed zo'n beetje, amper niks zelf schrijven maar stukken codes plakken.
Lukt niet altijd maar vaak wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 04-01-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Wat misschien handig is als je dat tenminste zelf al niet gedaan heb, is mapje maken en daar kale voorbeeld codes/skecthes in opslaan, dan kan je die codes als start gebruiken voor andere projecten of erbij plakken bij bestaand project. Steeds hetzelfde herschrijven is beetje onnodig, voor leren is dat wel handig maar als het principe eenmaal in je hoofd heb is het herhalen zonde van je tijd. :)

Edit/
Had tijdje terug deze printjes gemaakt(ethernet module voor ander project), gebruik daar AVRUSBBoot als bootloader om sketch via software usb erin te zetten, geen usb naar serial chip nodig. Ga dit printje nu gebruik om nrf24 netwerk van ethernet te voorzien, zodat alle metingen naar internet gestuurd kunnen worden, naar een van speciale diensten daarvoor of eigen server dat weet ik nog niet, alle mogelijkheden liggen nog open.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/33tDdiha61q5Ep8nr5IaFFYM/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gff5bziNmdVfenyn6JRGoMqi/medium.jpg

Hopelijk is mijn pasta nog goed dan kan dit mooi eerste printje zijn met de nieuwe controller, of beter gezegd zijn eerste controller, voorheen bleef ik erbij met klok en temperatuurmeter ernaast, dat ging ook prima maar is wat omslachtig.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:25:
[...]

wat betreft die nRF.. ik heb inmiddels de MIRF lib gevonden, iemand nog ander LIB tips ?
Ja de nrf24 lib, die is meest uitgebreide, mirf is denk ik niet geschikt voor batterij gebruik, je moet nrf24 in stand-by zetten.
http://maniacbug.github.io/RF24/

Die heb ik ook gebruikt als voorbeeld om lib te maken voor de Xmega, zit alles in wat de chip kan. Al heb ik natuurlijk wel alle arduino en C++ code eruit gehaald en vervangen door C, mijn lib is namelijk C lib.

[ Voor 73% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 19:41 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he leuk.. ik ga de komende tijd ook een poging doen (studie) om een aantal zaken te combineren.
een draadloze arduino buitentemperatuur meter combineren met een 'arduino 'cloud'server om zo een grafiekje op een iPad te krijgen via Xively :X
- stap 1 is de draadloze communicatie , de temperatuur via zo'n NRF24 printje doorgeven *

* die kennis ontbreekt en heb ik straks nodig in mijn 'mobiele project

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Snel even software matig het volume terug schroeven want nu draait je versterkertje konstant op
max power !
Pff, ik zie nog steeds geen rook ? :?

@Borroz,
Excuus voor dit lompe antwoord.
Ook over die Fritzing tekening, is inmiddels aangepast.
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/qe51bwp0h/FM2_bb.jpg
Ik heb die module pas een dag binnen, ik wist niet eens of je het volume met software kon regelen. Op internet gezocht naar voorbeelden maar kwam na lang zoeken eigenlijk niet verder als die 2 voorbeeldjes die ik vandaag eerder postte. Datasheet bekeken van de RDA5807 en bleek toch mogelijk :
The DACs convert digital audio signal to analog and change the volume at same time
maar ik kon geen bruikbare sketch vinden.
Uiteindelijk toch bij Circuits Online terecht gekomen las ik dit :
Nu blijkt dat Parallax dezelfde chip gebruikt
: http://arduino.cc/forum/i...fcb47f668085...#msg777119
Je komt dan hier terecht.
Toevallig heb ik nog een Basicstamp en de code erin gezet :
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/e2ed1lytn/Stamp_FM.jpg
Zoals je ziet is nu alles te regelen, van aan/uit, tot volume, tot frequentie.
Mijn oude leverancier is dus zo slecht nog niet :)
Wie zin heeft om de code te vertalen naar C++ is welkom. Mij gaat het niet lukken want uitgeprint is deze code op papier waarschijnlijk een meter of anderhalf lang :/
Nog een foto van de opstelling :
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/kb9c61s3v/FMStamp_002.jpg
alle afb. zijn klikbaar

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Deze radiomodule is gewoon i2c. De pagina's met code is gebruikt waarschijnlijk de i2c lib niet. Verder is het gewoon data heen en weer sturen. Zoek maar eens op 'arduino i2c example’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh.. was nog niet helemaal wakker.
je hebt nu een basicstamp eraan hangen.. foei, je zit in een arduino topic >:)

slim gevonden, je kan nu concluderen dat :
- je fm chip helemaal functioneert
- je IC2 vanuit de arduino ook werkt
- maar dat oa de arduino volume commando's niet aankomen cq anders zijn,, je gebruikt TEA5767 arduino code en je hebt een 5807 chip.
uitzoeken dus (in 5807 / 5767 sketches) wat daar het verschil in is (en die zijn er.. registers/I2C adressen)

' There are three different ways to control the chip via I2C-bus:
a) Address 0x60 (TEA5767 compatible mode)
b) Address 0x10 (sequential access / RDA5800 mode)
c) Address 0x11 (Random access / RDA5807 mode)

TEA5767 compatible way is the easiest way. But there are a lot of controls you can enable using RDA modes.

Like Bass boost
Standby mode
Stereo Noise Cancelling (SNC)

verder wat RobV zegt.. nu zit je via de arduino I2C bus te kletsen met die chip op adres 0x60 (zie je code), dat noemen ze '5767 mode' en dan gedraagt die 5807 zich als een 5767.
als je hem aanstuurt via adres 0x11 dan ineens kent hij meer functies .. vandaar mijn opmerking doe is een I2C scan sketch draaien en kijk even of die 3 adressen tevoorschijn komen.

[ Voor 186% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
RobV schreef op zondag 05 januari 2014 @ 07:29:
Deze radiomodule is gewoon i2c. De pagina's met code gebruikt waarschijnlijk de i2c lib niet. Verder is het gewoon data heen en weer sturen. Zoek maar eens op 'arduino i2c example’
Wat voor jou gewoon is, is het voor mij niet. Ik heb niet die jarenlange ervaring met C ;)
Ik ben met je eens, het zijn programmablokken en hoewel de code in totaal erg lang is komen regelmatig dezelfde stukken terug. Toch ga ik me hier niet aan wagen om dat te vertalen. Wel even jouw advies opgevolgd en bijv. hier naar gekeken.
Valt me trouwens wel tegen dat ik geen volumeregeling voor Arduino/RDA5807/TEA5767 kon vinden. Ik had meer verwacht, hoewel ik er misschien overheen heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 10:52:
je kan nu concluderen dat :
- je fm chip helemaal functioneert
- je IC2 vanuit de arduino ook werkt
- maar dat oa de arduino volume commando's niet aankomen cq anders zijn
Ok, allereerst, ik heb dus maar 2 sketches.
No1: Arduino FM receiver with TEA5767 http://www.electronicsblo...fm-receiver-with-tea5767/
Dat is die met display en 2 knopjes voor freq. up/down
No2: FM Radio RDA5807 the easy way http://www.instructables....io-the-easy-way/?ALLSTEPS
Dat is een kort programma waar de gewenste freq. in de sketch ingesteld moet worden.
Beiden hebben geen volumeregeling.
Over max. uitsturing versterker: volgens parallax-datasheet gaat volume van 0000 tot 1111 en default is 1000. Dus hij stond niet maximaal, maar dit terzijde
,, je gebruikt TEA5767 arduino code en je hebt een 5807 chip.
uitzoeken dus (in 5807 / 5767 sketches) wat daar het verschil in is (en die zijn er.. registers/I2C adressen)

' There are three different ways to control the chip via I2C-bus:
a) Address 0x60 (TEA5767 compatible mode)
b) Address 0x10 (sequential access / RDA5800 mode)
c) Address 0x11 (Random access / RDA5807 mode)

TEA5767 compatible way is the easiest way. But there are a lot of controls you can enable using RDA modes.

Like Bass boost
Standby mode
Stereo Noise Cancelling (SNC)

verder wat RobV zegt.. nu zit je via de arduino I2C bus te kletsen met die chip op adres 0x60 (zie je code), dat noemen ze '5767 mode' en dan gedraagt die 5807 zich als een 5767.
als je hem aanstuurt via adres 0x11 dan ineens kent hij meer functies .. vandaar mijn opmerking doe is een I2C scan sketch draaien en kijk even of die 3 adressen tevoorschijn komen.
Ok, geen probleem, ik heb dat net gedraaid.
Dit komt eruit :
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/w6zqz3e19/I2_C_Scan.jpg
En programma No1&2 gebruiken beiden hetzelfde adres zo te zien
Wire.beginTransmission(0x60);
Ik weet nu dus nog niet hoe ik volume kan zetten maar op zich is dat geen ramp. Via 'vals' spelen met de Stamp is het toch gelukt. Bovendien wordt de volgende stap de radio door te verbinden aan een handmatig regelbare volume-voorversterker. Op ebay heb ik ook een volumeregelaartje besteld.
Die zet ik zo in een edit.
http://www.ebay.com/itm/P...eamps&hash=item3cd6f840ee
Op zich is mijn projectje dus niet volledig geslaagd, ik wou eigenlijk een goed werkende schakeling zoals omschreven in sketch No1 - dus met 16x2 display, met freq.keuzeknoppen én een volumepot.
Helaas heb ik daar niet de programmeerskills voor op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Kitao - volgens mij is de simpelste oplossing 0x60 in je 1e arduino sketch vervangen door 0x11
en als je de juiste FM chip had gekocht had alles gewerkt zoals in je voorbeeld.
ik zie het in jou geval zo :
in de handleiding staat duidelijk 'schroef plank A aan plank B' .. jij hebt die schroeven niet dus pak je spijkers .. en als dan niet alles zit zoals bedoeld ligt het niet aan jou maar aan de handleiding of leverancier 8)
uiteindelijk zit die plank dan toch vast.

mijn webservertje, bestaande uit een uno + ethernetshield draait

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9jnHCxk.jpg

maar uiteraard met de nodige (oa router) problemen :
-als ik de sketch upload zonder shield gaat dat prima, daarna monteer ik de shield en werkt alles.
-als ik de sketch upload met ethernetshield krijg ik een sync error :
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00

iemand een idee waar ik dat moet zoeken 8)7

* update .. zit een bug in dit china bordje, werkt niet (volledig) op UNO en niet op MEGA
uren bezig met zoeken en proberen, chinese sites vertalen ect.
14,95.... hup in de kliko ! next webserver 2

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FYq1nt1.jpg

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Kijk eens wat er rond de reset, RX en TX pinnen hangt, denk dat een van die verstoord word. Probeer eens met handmatige reset bijvoorbeeld.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:05:
@ Kitao - volgens mij is de simpelste oplossing 0x60 in je 1e arduino sketch vervangen door 0x11
en als je de juiste FM chip had gekocht had alles gewerkt zoals in je voorbeeld.
ik zie het in jou geval zo :
in de handleiding staat duidelijk 'schroef plank A aan plank B' .. jij hebt die schroeven niet dus pak je spijkers .. en als dan niet alles zit zoals bedoeld ligt het niet aan jou maar aan de handleiding of leverancier 8)
uiteindelijk zit die plank dan toch vast.
:?
Is niks mis met die chip, noch heb ik ergens geschreven dat de leverancier niet deugt. Ik snap niet goed waarom je dat er nu ineens bij haalt. Ik heb sketch No1 opgebouwd en constateer gewoon dat die niet goed werkt, zoals vermeld blijft die gewoon doorscannen. Ik vroeg dus of het misschien aan het programma ligt omdat die zelf daaronder schreef dat het niet perfekt is.
En na gisteren een uur lang te hebben gezocht kom ik vrijwel geen ander programma tegen als No1 en No2.
Dus dan houdt het voor mij op want het enige voorbeeld dat ik nu heb betreffende vol.regeling is in PBasic.

Net met Find-Replace All 0x60 vervangen door 0x11 in sketch No1.
Display blijft nu glashard hangen op FM 133.98 en knoppen werken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Allereerst, goed bezig kitao.
kitao schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:36:
Net met Find-Replace All 0x60 vervangen door 0x11 in sketch No1.
Display blijft nu glashard hangen op FM 133.98 en knoppen werken niet meer.
Warning flag!

Zou ik niet doen, find replace all. Je weet niet wat je nog meer raakt. De 0x60 kan wel voor andere dingen gebruikt worden. Alleen het adres wil je veranderen, doe dan op zich find/replace next, om te zien wat je aanpast.

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 05-01-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou Kitao.. relax een beetje .. don't shoot the messenger :'(

je hebt dat voorbeeld radiootje nagebouwd met niet exact dezelfde componenten... zo duidelijk ?
dus ik zou zeggen, ga op zoek naar een voorbeeld met die 5807 chip + arduino, dat de chip werkt blijkt uit je basicstamp testje.
Lastig te vinden blijkt, dus nu moet/wil je een bestaand programma geschreven voor de TEA5767 gaan gebruiken voor jouw RDS5807 radio chippie.
Dat vereist aanpassingen .. en helemaal niet vreemd dat eea niet vlekkeloos gelijk werkt.
En ik probeerde alleen maar even mee te denken met je.. extra functies van die 5807 zijn niet bereikbaar op adres 0x60 maar wel op 1 van die 2 andere adressen.
-
enfin.. ik heb weer wat tijd voor je geinvesteerd 8)

http://jmd.dev4.webenabled.net/node/92
http://www.elechouse.com/...=168_170&products_id=2207
https://docs.google.com/f...Fl1U0ZESmZjQVk/edit?pli=1

ergens staat een .rar met een 5807 voorbeeld ino

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:22:
Kijk eens wat er rond de reset, RX en TX pinnen hangt, denk dat een van die verstoord word. Probeer eens met handmatige reset bijvoorbeeld.
blijkt een bekend probleem met china ethernetbordjes
' Sketch Won't Upload with Ethernet Shield Attached ' lees ik nu (pas)
ben er nog niet helemaal uit.. heb nog wel een andere ethernetmodule, maar ja.. weer een bos draad en andere library 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
RobV schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:47:

Warning flag!

Zou ik niet doen, find replace all. Je weet niet wat je nog meer raakt. De 0x60 kan wel voor andere dingen gebruikt worden. Alleen het adres wil je veranderen, doe dan op zich find/replace next, om te zien wat je aanpast.
Warning is terecht, helaas.
Chip deed niks meer, bleef gewoon op zelfde freq hangen, ook met herladen originele sketches.
Alles gereset, computer opnieuw opgestart, ging zelfs scandisc uitvoeren en nu werkt de chip gelukkig weer.
Kost maar 4,50 maar toch, ik dacht even die is naar zn grootje. :-(

@borroz
Ok, ik bedoelde ook niks rot ermee, je helpt me vaak genoeg en dat waardeer ik en zal ik echt niet vergeten. Ik wou alleen even laten zien dat van de 3 sketches (No1&2+Basicstamp) er 1 niet goed werkt en dat is No1. Dus kan niet aan 'mijn' schakeling liggen of aan de RDA5807 module.
Of eigenlijk, het zou wel aan mijn schakeling kunnen liggen, bijv. aan hoe de knopjes zijn geplaatst met weerstand. Maar daar lijkt mij niks mis mee en zelfde knopje werkte wel met de instelbare klok.
Ik moet even wat anders gaan doen en zal later je links bekijken, hartelijk dank alvast daarvoor. :)
O ja, nog iets, zoveel moet het toch niet uitmaken of je de 5807 of de 5767 gebruikt, want die waren toch compatibel ?

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:23:
[...]

, zoveel moet het toch niet uitmaken of je de 5807 of de 5767 gebruikt, want die waren toch compatibel ?
PIN compatibel.. niet software compatibel.. althans .. niet volledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Zijn er situaties mogelijk dat een AVR zichzelf gewoon uitschakelt, zonder dat hiervoor code is voor geschreven en bij stabiele voeding?
Ik heb hier een 90USB1286 die ineens na een bepaalde idle tijd van zegmaar 2 minuten gewoon uitvalt. Sommige pinnen blijven high, sommigen low, maar voor de rest gebeurt er niets meer en reageert nergens meer op. RAM lijkt nog 1073 Byte vrij te zijn, geen gekke loops, chip wordt niet warm en als ik 'bezig ben' lijkt het goed te gaan.
Probleem deed zich voort na het gebruiken van #include <EEPROM.h>, maar de functie wordt alleen gebruikt in de setup en nergens anders. Het lijkt mij dan ook logisch als ik daardoor vastlopers krijg dat het ook tijdens de setup gebeurd...
Iemand ooit het zelfde meegemaakt of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Nee zover ik weet niet, je moet overal zelf opdracht toe geven, als je zeker weet dat je dat nergens doet dan lijkt me een crash, kan software zijn maar ook hardware.

Hoe staat brown-out detectie ingesteld?
Heb je overal netjes condensators geplaatst?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Geen brown-outdetectie, wel gewoon een multimeter er aan gehangen en spanning blijft constant. Grootverbruikers, zoals GSM module ook losgekoppeld. Loopt verder op accu, geen enkele verbinding met aardse netwerk (USB via latptop/adapter). Accu zit stampvol. Voltregulator kan ik aanraken, wordt max iets van 45 graden als ik zo gok. 2 caps van 2200 uF als buffer en voor elke chip zit een 100nF inputcap. Bij het kristal 2 stuks 22pF. Beetje standaard verhaal dus. De banen op de print zijn kort en krachtig en diktes zijn berekend en ruim voldoende
99,9% zeker dat het dus geen stroomprobleem is.

Ik heb dezelfde sketch nogmaals geupload en nu lijkt het al 7 minuten (sinds dit schrijven) stabiel te werken... :?

[ Voor 6% gewijzigd door alexandersamson op 05-01-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexandersamson schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:14:

Ik heb dezelfde sketch nogmaals geupload en nu lijkt het al 7 minuten (sinds dit schrijven) stabiel te werken... :?
herkenbaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:25

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:05:
@maar uiteraard met de nodige (oa router) problemen :
-als ik de sketch upload zonder shield gaat dat prima, daarna monteer ik de shield en werkt alles.
-als ik de sketch upload met ethernetshield krijg ik een sync error :
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
Ik heb zelf geen ethernetshield maar moet je niet een jumper omzetten op het shield als je de Uno wil programmeren terwijl de shield er op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
alexandersamson schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:14:
Geen brown-outdetectie, wel gewoon een multimeter er aan gehangen en spanning blijft constant. Grootverbruikers, zoals GSM module ook losgekoppeld. Loopt verder op accu, geen enkele verbinding met aardse netwerk (USB via latptop/adapter). Accu zit stampvol. Voltregulator kan ik aanraken, wordt max iets van 45 graden als ik zo gok. 2 caps van 2200 uF als buffer en voor elke chip zit een 100nF inputcap. Bij het kristal 2 stuks 22pF. Beetje standaard verhaal dus. De banen op de print zijn kort en krachtig en diktes zijn berekend en ruim voldoende
99,9% zeker dat het dus geen stroomprobleem is.

Stel die toch maar in op minimaal 2.7v, daaronder werkt de eeprom niet juist meer, dat kan soms een probleem zijn. Multimeter is niet snel genoeg om dippen of pieken te detecteren, veel te traag.

Waarom 2200uF? Zal denk ik meer kwaad doen dan goed in jou opstelling.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
je TX, RX en je RESET moeten vrij zijn, anders kan je problemen krijgen met programmeren. Hangt er dus vanaf welke poorten dat shield inneemt.
mad_max234 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:03:
[...]

Stel die toch maar in op minimaal 2.7v, daaronder werkt de eeprom niet juist meer, dat kan soms een probleem zijn. Multimeter is niet genoeg om dippen of pieken te detecteren, veel te traag.

Waarom 2200uF? Zal denk ik meer kwaad doen dan goed in jou opstelling.
Omdat er veel hangt aan die voltregulator. is een 3A geval low-drop met een koelrib. Schakeling pakt ongeveer 2 Ampere, en standaard was iets van 2200uF per Ampere, kom ik op 4400 :). Er zitten led-bars op een totaal van 32*4 LEDs (7-segment bars), 32 neopixel LEDs, GSM module, 5 AVR's enze enze. Zonder die Elco's gaat het achtergrond van het display flikkeren als de timers lopen :+ (Trouwens alleen op adapter, op accu valt het amper op, zonder Elco)
De enige inductieve last er aan is een klein relais, maar die is netjes met antiparalleldiode beschermd

[ Voor 87% gewijzigd door alexandersamson op 05-01-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat hanger er allemaal aan? Want dat kan het wel verklaren denk ik, je hebt denk ik niet alles goed gescheiden, afhankelijk wat er nog meer aan hangt, hoop geen motoren?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 21:31
Is er een mogelijkheid om een arduino nano te verhinderen te resetten bij het openen van de serial over usb poort?
Nu doe ik dit via een weerstand tussen de +5V en de reset pin, maar hierdoor kan de watchdog hem ook niet meer resetten natuurlijk...
Ik vermoed dat hij niet reset als je werkt via de tx/rx pinnen (met een usb-serial converter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja zoals bij gewone arduino ook gaat, trace doorhalen van de DTR en/of RTS of pin omhoog liften van de usb chip.

Andere optie is weerstand plaatsen tussen vcc en reset pin van de arduino, 120ohm schijnt te werken, nooit getest, haal altijd trace door bij de gewone arduino wel te verstaan, heb geen nano's.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 21:31
mad_max234 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:11:
Ja zoals bij gewone arduino ook gaat, trace doorhalen van de DTR en/of RTS of pin omhoog liften van de usb chip.

Andere optie is weerstand plaatsen tussen vcc en reset pin van de arduino, 120ohm schijnt te werken, nooit getest, haal altijd trace door bij de gewone arduino wel te verstaan, heb geen nano's.
Ik vermoed dat de watchdog dan ook niet kan resetten op deze manieren? want je houdt de reset pin in hoog (of lage) toestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Probleem achterhaald... Hoewel het wel met stroom te maken heeft, ligt het niet aan mijn hoofdstroomvoorziening.
Kleine uitleg: De 90USB1286 wordt voorzien van stroom en spanning (5V) door de voltregulator, maar als USB is aangesloten, wordt deze ook daarmee gevoedt. De hele schakeling wordt dan gevoedt en gaat aan. De USB op m'n macje kan iets van 1A leveren en over het algemeen is er ook niet meer nodig voor deze schakeling.
Nu is er ook een GSM module, die heeft iets van 20 seconden nodig om op te starten en vanaf 10 seconden begint deze een enorme stroom te trekken om verbinding te maken met het netwerk. Dit duurt ongeveer 5 seconden. De GSM module zit niet aan de resetlijn vast.
Wat gebeurt er nu: Ik upload een sketch, dit gaat goed. Ik zie een klein foutje en upload snel een andere update sketch naar de 90USB1284 en toevallig is dat net tussen 10 en 15 seconden. GSM shield is nooit gereset geweest en trekt nu alle stroom weg, waardoor de hele sketchupload corrupt raakt.
heb het kunnen reproduceren en is opgelost nu. (Hoofdstroom wordt geschakeld met sleutelcontact dat vaak uit staat bij uploaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Met brown-out ingeschakeld had dat dus niet gebeurd en had je foutmelding gekregen als chip te weinig voltage had en resetten, dan geeft avrdude melding dat chip niet bereikbaar is.

Edit/
Maar hoe kon avrdude corrupte hex überhaupt verifiëren vraag ik me dan af, normaal zou je alsnog melding moeten krijgen dat verifiëren mislukt is als tijdens het uploaden iets fout gaat. Of gebruik je flip? AL heeft flip ook verifiër procedure na het uploaden.

@ Alex
Nee WD werkt dan nog prima(als het goed is, test het eens, en laat het ons ook even weten), heeft niks met usb te maken, WD is timer in de chip die chip reset als je niet op tijd de WD reset. Let wel op da standaard bootloader geen ondersteuning heeft voor WD, die zijn niet compatibel. Gebruik de opti bootloader, die heeft geen conflict met WD timer.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 05-01-2014 16:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:02:
[...]

Ik heb zelf geen ethernetshield maar moet je niet een jumper omzetten op het shield als je de Uno wil programmeren terwijl de shield er op zit?
kan niets over een jumper vinden.. wel veel mensen met dezelfde klacht.
waarschijnlijk heeft het met capacitaire zaken/reset knop te maken.. een design bug die alleen voorkomt in china ethernetshields en blijkbaar niet met 'de echte'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
We zijn toch elektronica hobbyisten, loop de reset trace na, zoek uit of ergens iets anders op aangesloten zit, zo ja mod er een jumper aan zodat je circuit kan isoleren van je arduno als je gaat programmeren.

Iets met hamers en spijkers of zoiets. :D :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:44:
We zijn toch elektronica hobbyisten, loop de reset trace na, zoek uit of ergens iets anders op aangesloten zit, zo ja mod er een jumper aan zodat je circuit kan isoleren van je arduno als je gaat programmeren.

Iets met hamers en spijkers of zoiets. :D :+
nee dat heeft niets met hamers en spijkers te maken >:)

het product behoort te werken op een UNO en wordt als zodanig ook verkocht.
het shield werkt ook wel.. maar dan moet je je 'sketch zonder shield uploaden en daarna monteren.
in een ontwikkelomgeving geen doen dus.. en uren besteden aan het zoeken naar fabrieksfouten vind ik zonde van mijn tijd.. je gaat je ergeren terwijl hobbieen 'ontspanning' moet zijn.
gelukkig zijn er meer dan genoeg andere oplossingen.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dank u, dank u !! _/-\o_
Deze rar gepakt http://www.ebay.com/itm/F...ain_0&hash=item1e7407aa0b
(/edit: downloads staan helemaal onderaan de linkpagina)
Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/nfozuccxr/FM_3.jpg
klik
Ik kan nu misschien het display in dit programma erbij gaan schakelen, dat moet wel lukken hoop ik.
Maar voornaamste is, ik heb nu dankzij jou een volumeregeling in C en hierbij is het projectje wmb nu compleet.
Bedankt voor je tijd, ik kwam dit gisteren niet tegen. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Behoort, daar is alles mee gezegd. Doet die niet wat die behoor te doen dan is het gewoon extraatje voor ons als hobbyisten, extra puzzeltjes, out of box denken en zelf problemen oplossen. :D :P

En stond het niet bij vermeld?

Je koopt iets voor prikkie en daar zit wel eens foutje in, originele zijn vaak door en door getest, maar spullen china vaak niet of wel getest en fout gevonden maar verkopen ze alsnog, vaak staat het er dan wel bij, maar soms moet je wel meerdere verkopers raadplegen voordat je degelijke beschrijving gevonden heb.

Edit/
Niet weggooien overigens, dat is zonde, stuur hem maar op dan repareer ik hem wel en krijg je hem weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 05-01-2014 17:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:05:

Niet weggooien overigens, dat is zonde, stuur hem maar op dan repareer ik hem wel en krijg je hem weer terug.
dank voor je aanbod ! :)
nee, die 'in de kliko' was bij wijze van spreken, ik gooi nooit iets zomaar weg :'(
ik heb eea even aan de kant geggooid,, ik ben een beetje warrig type en als ik teveel van mijn geplande pad afwijk kom ik nergens.

jij ben de datasheetman hier.. vraagje:
ik heb dus 150 lasertjes besteld en ga er 64 per matrix (2 st) gebruiken, rest is spare.
ze verbruiken (weinig over te vinden) < 40 Ma en ik kwam deze chippies tegen in china voor 1,50
de M54585P
zijn die bruikbaar :?

@ kitao _/-\o_ gewoon doorgaan net zolang tot het naar je zin is.
ga aan de slag met die info en probeer eea te integreren.. als iets niet lukt horen we je vast wel weer 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:16:

@ kitao _/-\o_ gewoon doorgaan net zolang tot het naar je zin is.
ga aan de slag met die info en probeer eea te integreren.. als iets niet lukt horen we je vast wel weer 8)
Dat was mijn plan, maar zal niet meer vandaag worden.
Als ik beeld heb op display, en zal niet zo moeilijk zijn, serialprint of lcdprint, dan vat ik alles nog 1x samen zodat iemand die dat ook leuk vindt het na kan bouwen binnen een paar minuten.
En voor mezelf heb ik dan ook mooie terugslagwerkje. Maar voor mij is het eigenlijk af, enkel nog beetje bijschaven.
En een goede antenne zetten, dat ook nog.

/Edit: Ik krijg trouwens ideetje, jij en max hadden toch plannetjes om iets voor beginnende arduidans op te zetten ?
Wat dacht je van een aparte instructable topic op El?

/Edit2: Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zou werken, De rode heeft een chip die er bij mij (de blauwe) niet op zit ?
http://cart100.com/produc...eo_radio_modules_provide_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M7MOPXGl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elechouse.com/elechouse/images/product/FM%20radio%20module/FM%20Radio%20Module-3.jpg
Die 'extra chip' zal dan waarschijnlijk in de 'blauwe' chip zijn geintegreerd. Heeft ook veel meer aansluitingen.

[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:25:
[...]
Ik krijg trouwens ideetje, jij en max hadden toch plannetjes om iets voor beginnende arduidans op te zetten ?
nee hoor, alleen de topicstart is aan een upgrade toe.. ik heb helemaal geen tijd voor verplichtingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Borroz
Ok, je bedoelt topicstart van dit topic?
En niemand dwingt je om het binnen een dag te doen natuurlijk. ;)
Anyway, ik ga er, indien gereed, een samenvatting van zetten incl fritz + code + links.
Jammer alleen dat je van een zelfgemaakte code geen spoiler of link van kunt maken.
En waarom deze link die je heb gezet, wat is daar de functie van ? :?
https://docs.google.com/f...Fl1U0ZESmZjQVk/edit?pli=1

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in die link staat een rar.. in de rar zit een demo.
om die te laten werken moet je wel de FMRX.h in je library hebben staan.

dan kan je via de serial monitor eea handmatig bedienen
1 frequency up - 2 frequency down - 3 volume up - 4 volume down

maar is misschien dezelfde code als van die andere link die je nu gebruikt.. zover had ik nog niet gekeken.
* wat betreft die 2 komplete radio printjes.. kern van de zaak en de reden dat ze beiden werken is dat ze gebruik maken van I2C EN dezelfde chip gebruiken.. rest is bijzaak

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:05:
in die link staat een rar.. in de rar zit een demo.
om die te laten werken moet je wel de FMRX.h in je library hebben staan.
Ik zie dit :
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/ar6c1ldjh/RAR.jpg
Eigenlijk niks dus.
Ik zou wel help even kunnen raadplegen.
En ja, in die andere link stond ook een rar.file.
Die heb ik open gemaakt met 7-zip file manager. http://www.7-zip.org/
En daar dan weer een FMRX-library van in elkaar geflanst met een hoop gesleep en geplak
Niet echt handig zo :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:O

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Iedereen is wel lekker bezig lees ik zo... ben al 3 volle dagen achtereenvolgens code aan het kloppen :P zit nu aan de 28K zelfgeschreven compilede code... Hoop dat bij jullie het lot beter gesteld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexandersamson schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:24:
Iedereen is wel lekker bezig lees ik zo... ben al 3 volle dagen achtereenvolgens code aan het kloppen :P zit nu aan de 28K zelfgeschreven compilede code... Hoop dat bij jullie het lot beter gesteld is :)
morgen klaar toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Jup, kan bijna beginnen aan de testfase :P Moet nog een stuk kloppen voor de RFID reader/writer en wat GSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zelfde als mij dus, enkel een gek nummer met 42268 en verder geen info tenzij je de boel download.
Maar geeft niet, alles werkt prima, knopje up down,serial monitor, je zag het in mijn vorige post :)

@Alex
:D
Werken jij ! Jij krijgt ervoor betaald, wij niet :+
Morgen dead + line ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie jij die FMRX.rar niet staan dan .. die moet je hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:35:
zie jij die FMRX.rar niet staan dan .. die moet je hebben
Relax Borroz.
Op die hele link zie ik niks behalve onklikbaar gek nummer 42268.rar en grijs scherm.
Niemand gaat blind op allerlei wazige downloads drukken tenzij diegene toch al geinfecteerd is.
En ik heb die rar. library al, anders zou ik hier nu geen muziek horen met jouw andere link. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je jou plaatje en mijn plaatje bekeken dan ? wat voor browser gebruik jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
chrome
ik klikte jouw "dit" aan en plaatje blijft gewoon zelfde kleur grijs.

[ Voor 85% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaar .. laat maar.. als jij happy ben zoals het nu draait is het opgelost
met die andere code kan je up down hard zacht EU/USA freq change ect

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
kitao schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:41:
chrome
ik klikte jouw "dit" aan en plaatje blijft gewoon zelfde kleur grijs.
Is die van plugins voorzien die het een en ander zouden kunnen blokkeren? Heb hier maar even in Chrome gekeken en daar werkt die link prima. Dus denk dat jij iets hebt draaien dat dwarsligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 05-01-2014 19:43 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tnx Raven, maar ik laat het er ook bij. Ik heb die extra link niet nodig aangezien nu blijkt dat het toch 2x hetzelfde is als wat ik nu heb via een andere weg.

[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 05-01-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Okido :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Opbouwvoorbeeld RDA5807 met display

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/t30cf156f/T1o_Wzt_Xot_XXXXt_GCU8_101631.jpg Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/vgp7e6l65/FM3_bb.jpg Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/en690sjn9/FM3_LCD_001.jpg
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
/**
  For this demo, input character '1' from serial monitor to seek channel up, '2' to seek down,
 '3' to volume up, '4' to volume down.'&xxxx' (x is for a number) to manually set receive FM frequency  
 Example: &0976 returns channel 97.6MHz
    Copyright (c) 2012 www.elechouse.com  All right reserved.
*/
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);
#include <FMRX.h>
float channel;
void setup(void)
{
  Serial.begin(9600);
  Serial.print("FM-RX Demo By Elechouse\r\n"); 
  lcd.begin(16, 2);
  i2c_init();  
  fmrx_power();
  fmrx_read_reg(fmrx_reg_r);
  Serial.print("FMRX Module Power up.\r\n");
  fmrx_set_volume(10);
  Serial.println("Volume Set");
  fmrx_set_rssi(15);  
    fmrx_select_band(BAND_EU);  
  channel=fmrx_seek(SEEK_DOWN);
  Serial.println("Initial seek.");
  Serial.print("Channel:");
  Serial.print(channel, 2);
  Serial.println("MHz");
  lcd.print(channel,2);
  lcd.print("MHz");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("Go to Ser.Mon.");
}
void loop(void)
{
  static u8 vol=10;
      if(Serial.available()>0){
    switch(Serial.read()){
      case '1':
        Serial.println("Wait...");
        channel = fmrx_seek(SEEK_DOWN);
        Serial.println("Seek up.");
        Serial.println("MHz");
        lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print("Zender:");
lcd.print(channel,2);
lcd.print("MHz");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Volume=");
lcd.print(vol);
        break;
      case '2':
        channel = fmrx_seek(SEEK_UP);
        Serial.println("Seek down.");
        Serial.println("MHz");
         lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(channel,2);
lcd.print("MHz");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Volume=");
lcd.print(vol);
        break;
      case '3':
        if(vol < 0x0F){
          vol++;
        }
        fmrx_set_volume(vol);
        Serial.print("Volume+:");
        Serial.println(vol);
         lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(channel,2);
lcd.print("MHz");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Volume=");
lcd.print(vol);
        break;
      case '4':
        if(vol > 0){
          vol--;
        }
        fmrx_set_volume(vol);
        Serial.print("Volume-:");
        Serial.println(vol);
         lcd.clear();
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print(channel,2);
lcd.print("MHz");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Volume=");
lcd.print(vol);
        break;
          case '&':
        u8 i,buf[4];
         float ch;
         i=0;
         delay(30);
         while(Serial.available()&&i<4){
           buf[i]=Serial.read();
           if (buf[i]<= '9' && buf[i]>= '0') { 
           i++;}
           else{
           i=0;
           break;
           }
         }
         if (i==4){
           ch = (buf[0]-'0')*100+(buf[1]-'0')*10+(buf[2]-'0')*1+0.1*(buf[3]-'0');
           Serial.println(fmrx_set_freq(ch),2);
           lcd.clear();
           lcd.setCursor(0,0);
            lcd.print(fmrx_set_freq(ch),2);
            lcd.print("MHz");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Volume=");
lcd.print(vol);            
         }else{
           Serial.println("Input Error.");
           lcd.clear();
           lcd.print("Input Error.");          
         }
         while(Serial.available()){
           Serial.read();
         }
         break;        
    }
  }
}

Originele code met library onderaan deze pagina :
afbeeldingen zijn klikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar zo kan je hem niet bedienen zonder computer.. toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nee, dat gaat niet. Het knopjesprogramma werkt niet en zat ook geen vol.controle bij.
Kan het eventueel vrij makkelijk draadloos maken met de APC220 maar dan nog heb je ser.mon. nodig.
En met IR vereist veel extra programma, dat lukt me nog niet om dat zelf te schrijven.
Maar de basis is er met jouw hulp, wie nu ook zo'n radiootje wil maken kan dit met vorige post binnen kwartier opbouwen (mits diegene bekend is met het maken plaatsen van library's en openen van rar.files).
En werkt goed, alles getest.

[ Voor 52% gewijzigd door kitao op 06-01-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou een ander een FM module met een TEA5767 chip aanraden :)
daar is veel meer bruikbare info over te vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Als jij een 67 met dezelfde volume kunt vinden zonder externe amp. dan zal dat wellicht beter zijn.
En als jij een site weet met een 5767 én volumecontrole, al dan niet met 16x2 display, dan wil ik die code wel proberen op de 5807.
Ik zal zelf ook nog eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

appels en peren Kitao
je hebt nu weliswaar geluid uit je radio, maar weinig bruikbaar, een radio moet je kunnen bedienen met een paar knopjes en zonder PC.
dus zoals ik het zie ben je nog niet klaar.. kijk nou is goed naar die allereerste sketch, hoe ze daar die knopjes hebben gemaakt en integreer dat in je huidige opstelling.
dan kan serial er helemaal uit en dan werkt je radio ook zonder PC... en het is leerzaam.
dit kan je iemand niet aanraden om na te bouwen, vind ik, het is niet 'af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, jij kan zoveel vinden.
Ik ben hier klaar mee, wie het wil nabouwen en niet tevreden is gaat er maar lekker zelf knopjes aan hangen.
Ik zet er nog een apc220 op en dan volgende stap is verbinden met (voor)versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel het goed.. maar ok.. succes, als je verder wil komen zal je er echt wat meer tijd in moeten steken dan alleen wat knip en plakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kitao, is dit niet iets voor jou? Niets solderen, minimaal programmeren: http://www.adafruit.com/products/1579

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tja, ik dacht dat ik wat leuks in elkaar had gezet, krijg ik enkel te horen dat het knip- plakwerk is.
En solderen deed ik al tijdje hoor, maar bedankt voor het aanbod. :)
Wel prijzig hoor.
De radio is inmiddels draadloos, nog een paar pinheadertjes erop solderen en dan vast knopen aan dit setje :
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/k4003.gifAfbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/k8084.jpg
Verrek, kijk nou, daar zitten al knoppen op zeg.
Dat scheelt dan weer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kitao schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:10:
Tja, ik dacht dat ik wat leuks in elkaar had gezet, krijg ik enkel te horen dat het knip- plakwerk is.
nooit gehoord van opbouwende kritiek zeker.. en ga voor de spiegel staan en zeg zonder te lachen
' dit is geen knip en plakwerk ' 8)

ik probeer je alleen te helpen.. je maakt halve dingen en ik krijg niet de indruk dat je begrijpt hoe eea werkt.
dus door er nu nog wat meer tijd in te steken kan je veel leren, en die kennis kan je weer in andere projectjes stoppen.
maar ik zal me niet meer meer, helemaal niet meer, met jou bemoeien cq tijd aan jou spenderen 8)

' So what, alles werkt en daar gaat het om. Hobby, weet je nog ?
Het is geen schoolexamen en copy/paste werkt ook prima
. 8) '

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 16:58 . Reden: eigenwijs bijdehand doen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nooit ontkend Borroz dat het geen plakwerk is. Zelf regelmatig aangegeven dat ik niet kan programmeren.
So what, alles werkt en daar gaat het om. Hobby, weet je nog ?
Het is geen schoolexamen. 8)

Niet dat ik helemaal niks aan programmeren doe, zelfs met dit plakken van 'LCD-HelloWorld' naar bovenstaand programma leer je echt wel wat van.
En hoewel ik het jammer vind dat ik blijkbaar niet aan jullie nivo kan tippen, zie ik hier ook geen aparte topics voor 'kneuzen' en 'geleerden' staan. Sorry.
En je hebt gelijk, ik snap dit inderdaad niet goed :
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/ko0baejlh/FM4_APC.jpg
Ook daar schaam ik me niet voor, ik heb geen afstudeerdiploma elektronica.

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 12:57 . Reden: Gedeelte post verplaatst naar ander topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@kitao
Ziet er toch redelijk uit je code, is niet meest ideale code, maar voor beginner is er niks mis mee, is wat je zou verwachten van beginner. Ik mis alleen commentaar van wat welke functie doet, dat is voor je zelf er leerzaam, elke regel weten wat het doet.

Loop je tegen regel aan die je niet snapt, heb je gelijk rede om het helemaal uit te pluizen, lukt het niet met google vraag je het in een van de topic hier op tweakers, stapje met stapje leer je dan programmeren, en doelgericht en met praktijk ervaring erbij. Dat leert vele male makkelijker dan via oude boeken die veel te veel achtergrond info geven die je nooit nodig zal hebben of pas over paar jaar. Vooral combinatie met lezen en gelijk toepassen werkt voor veel mensen erg goed en blijft dan ook leuk. Kan je keertje niet slapen pak je er boek bij. Maar ga niet eerst alle theorie proberen te leren en dan pas toepassen, dat werkt vaak niet heel erg goed, voordat je het dan gaat gebruiken ben je helft alweer vergeten of is heel erg vervaagd.

Als je straks iets complexere codes gaat maken is het eigenlijk noodzaak om hier en daar wat commentaar en uitleg erbij te schrijven, elke regel is dan overbodig, maar zo nu en dan bij complexere stukjes is het wel aan te raden. Ook om je eigen code over paar maanden weer vlot te kunnen lezen en begrijpen, of als de code doorgeeft aan iemand anders is het ook veel simpeler voor die gene om jou code te kunnen lezen. Is namelijk niet altijd even simpel om iemand anders code snel te begrijpen zonder wat uitleg, zelfs voor ervaren programmeurs is het handig om commentaar erbij te hebben als ze code lezen van iemand anders.

En hoef je nergens voor te schamen natuurlijk, we hebben het allemaal moeten leren, en ieder zijn eigen tempo uiteraard. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Max, ik heb die sketch niet geschreven, wel aangepast.
De originele sketch is zonder display.
Alleen het display gedeelte heb ik er tussen geplakt. Ik heb de comments weggelaten omdat ik in mijn post al verwezen heb naar de originele code.
En om ruimte te besparen.
Pagina: 1 ... 39 ... 96 Laatste