Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
SDRAM=/SRAM?
En verder was die uit Juni wel een oude bekende variant om procede te testen, zonder nieuwe onbekende architectuur, en nu wel nieuwe architectuur
En misschien is het wel RV1070
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
CES 2010: 1000MHz core with 15-phase PWM for R5870

Ziet er tof uit en een flinke overclock, ben blij dat ik nog even gewacht heb.
Vraag me wel af wanneer en of ie daadwerkelijk goed leverbaar wordt want die MSI ATI Radeon HD 4890 Cyclone ROC heb ik toen ook nooit ergens in Nederland gezien...
Anoniem: 317606
Die is gewoon goed leverbaar...Bull schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:15:
Vraag me wel af wanneer en of ie daadwerkelijk goed leverbaar wordt want die MSI ATI Radeon HD 4890 Cyclone ROC heb ik toen ook nooit ergens in Nederland gezien...
Ligt het nou aan mij of lijkt het of die lightning zo krom is als een banaan?Bull schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:15:
MSI unveils Radeon R5870 Lighting and R5850 Cyclone
[afbeelding]
[afbeelding]
Of dat de koeler scheef zit oid
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
Ligt aan jouw, foto is van schuin boven genomen dus dat lijkt zo.Xenomorphh schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:28:
[...]
Ligt het nou aan mij of lijkt het of die lightning zo krom is als een banaan?
AMD Nieuwsdiscussie
Echt mooie koelersBull schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:15:
MSI unveils Radeon R5870 Lighting and R5850 Cyclone
[afbeelding]
[afbeelding]
15phase power is ook wel heftig, daar kunnen de moederborden zelfs haast niet tegenop
Nukezone FTW
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 09-01-2010 21:23 . Reden: blind.. ]
AMD Nieuwsdiscussie
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
en jij mag het nog niet verklappenCJ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:17:
Ik zie verschillende getallen op verschillende plekken verschijnen.... FP meldt 15, Fudzilla meldt 15, het plaatje op Fudzilla meldt weer wat anders en het persbericht op Guru3D vermeldt ook een ander getal.
Op de doos staat wel 12 phase PWM
[ Voor 4% gewijzigd door blieckje op 09-01-2010 20:34 ]
- CrossFire X profiles per application will now be in a separate XML file that it will be possible to update independently of the driver itself
- ATI CrossFire X with PowerPlay for the Radeon 5x00s: reduced energy consumption of additional cards
-AMD Dual Graphics: Possibility of combining performances of the IGP of the RS880 with the forthcoming entry level GPUs from the Cedar and Park ranges.
- 3D Stereoscopics: Update of the D3D driver so as to allow third party firms such as IZ3D to use their 3D solution with 120 Hz screens. Support for Bit Cauldron glasses.
- Eyefinity: Bezel Management
- Better GPU acceleration in Windows 7 Video Converter
- Support for DisplayPort Audio (already in the 9.12 hotfix)
- If laptop manufacturers allow it, possibility of installing the Catalysts on a laptop in Vista and 7
- Improvement of 2D performance in Linux
- Support for Ubuntu 9.10 and OpenSUSE 11.2
|2600k|Asus 290|
"Eyefinity: Bezel Management"
Ben blij dat ze dit ook naar Windows hebben gebracht ipv alleen op Linux.
Ik vrees ook dat die genoemde clocks niet de default mogen zijn maar dat de kaart dit wel makkelijk kan halen.CJ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:04:
Niet alle informatie over lightning en het aantal phases klopt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dit zou erg strak zijn!!!!
Vooral dit:
- CrossFire X profiles per application will now be in a separate XML file that it will be possible to update independently of the driver itself
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Hier gaan de entry level systemen en htpc's van smullen. Ben benieuwd wat voor mogelijkheden het biedt.AMD Dual Graphics: Possibility of combining performances of the IGP of the RS880 with the forthcoming entry level GPUs from the Cedar and Park ranges.
Hm wanneer nu eindelijk de Catalyst met onboard voor 2D en extern voor 3D, ok de 58xx serie gebruikt niet meer zoveel stroom idle, maar het is nog steeds veel meer als nodig is voor 2d beelden.
Nukezone FTW
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar dit lijkt me toch wel een droomopstelling. Wat nou bezel management
Klikbare plaatjes:

Mja, en bezel managament dat betekent dus dat in bijvoorbeeld games een boom bijvoorbeeld precies goed doorloopt op het volgende scherm zeg maar? In die HardOCP review, en ook in anderen, zie je dat de beelden bij de bezels wat scheef staan zeg maar... Niet haaks op elkaar.CJ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:18:
[...]
"Eyefinity: Bezel Management"
Ben blij dat ze dit ook naar Windows hebben gebracht ipv alleen op Linux.
Maar goed. Ik denk dat als we straks 2GB kaarten gaan zien, dat Eyefinity met nog veel betere framerates speelbaar zal zijn. En ik moet heel eerlijk zeggen dat bijvoorbeeld CSS, L4D en HL2 er wel héél erg mooi uitzien op 3 van die schermen...
Mja, en een nadeel is dat sommige games alleen het beeld vergroten, en niet het gezichtsveld. Op de 1 of andere manier... En dát is juist de bedoeling lijkt me. Het gezichtsveld vergroten. Middelste scherm bijvoorbeeld met gun, en de rest met omgeving.
Bij MW2 is dat niet echt zo imho....-Eyefinity is not just a larger screen; it is more pixels on that screen.
-But do keep in mind that Eyefinity is seeing more of your gaming world, not just seeing it bigger.
[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 10-01-2010 00:23 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Klopt. Matrox deed dit bijvoorbeeld ook al.Format-C schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:16:
[...]
Mja, en bezel managament dat betekent dus dat in bijvoorbeeld games een boom bijvoorbeeld precies goed doorloopt op het volgende scherm zeg maar? In die HardOCP review, en ook in anderen, zie je dat de beelden bij de bezels wat scheef staan zeg maar... Niet haaks op elkaar.
Lightning details zullen trouwens snel genoeg officieel online komen.
LOL. En nvidia noemt hun variant van Eyefinity "3D Surround gaming". Las ik in het nV topic. Beetje jatwerk dus die naam van nV. Gejat van Matrox?
[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 10-01-2010 00:28 ]
Dat lijkt me sterk. Het is toch nooit anders geweest dan dat je met hele hoge resoluties vaak veel eerder tegen andere beperkingen aanloopt dan de framebuffer. Het zal vast wat schelen met 2GB, maar bandbreedte/pixel power gaat veel eerder limiteren lijkt me. Eigenlijk is het wat dat betreft geluk voor ATI dat de meeste console port-games grafisch zo gedateerd zijn dat die resoluties tegenwoordig speelbaar zijn.Format-C schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:16:
[...]
Maar goed. Ik denk dat als we straks 2GB kaarten gaan zien, dat Eyefinity met nog veel betere framerates speelbaar zal zijn.
Ik neem trouwens aan dat het veranderen van field of view vooral in online spellen vaak niet toegeestaan zal zijn? EA wou met Battlefield 2 niet eens wide-screen supporten destijds omdat de meeste mensen 4:3 schermen hadden en die in het nadeel zouden zijn. Of zou men daar tegenwoordig anders over denken?
anathema
Testwafers, iedere "die" op die wafer heeft een oppervlak van ongeveer 550mm^2. Op 28nm levert dat een totaal op van 6 miljard transistoren, oftewel 3x Cypress of 2x Fermi.
Verder zitten er nogal wat structuren in en ontbreekt er symmetrie.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Win ik nu watCJ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:25:
[...]
Klopt. Matrox deed dit bijvoorbeeld ook al.
Lightning details zullen trouwens snel genoeg officieel online komen.Nu de R5870 Lightning en R5850 Cyclone pics al zijn opgedoken is het nu nog wachten op de R5770 Hawk. Wie vindt en post 'm 't eerst? MSI Afterburner 1.4.2 heeft in ieder geval ook al support voor de Hawk serie.
http://www.guru3d.com/news/ces-msi-starts-hawx-series-graphics-cards/
[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 10-01-2010 01:18 ]
|2600k|Asus 290|
Super. Dit gaan veel mensen erg fijn vinden. Want die zitten nu zonder.- Improvement of 2D performance in Linux
- Support for Ubuntu 9.10 and OpenSUSE 11.2
Alleen jammer dat er nog steeds geen xorg-server 1.7 support is, die is al drie kwartalen geleden gereleased.
Ubuntu Lucid Lynx komt wel met xorg-server 1.7, dan moet AMD wel min of meer willen ze nog wat Linux volk te vriend houden.
Gelukkig is er nog de open source driver die wel een hele goede kant op aan het gaan is. 3D op R600/700 werkt inmiddels basaal. Nog geen shading en geavanceerde gein, maar basic 3D voor een compositing desktop werkt en ik heb ook QuakeLive getest en dat werkt ook
Dat is dus ook waar ik het qua driver op houdt, basis 3D kan ik op het moment prima mee leven en op 2D gebied is de open source driver de catalysts dan weer mijlen voor.
[ Voor 96% gewijzigd door Ultraman op 10-01-2010 03:03 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ja dat dal te maken hebben dat de 5870 het vlaggenschip op dit moment is?
Neemt niet weg dat ik die oplossing ook wel graag zou willen zien op de 5850, wat nu op de 5850 cyclone zit hoe staat dat in verhouding met die 5870 waar die koeling wel op zit?
Toch jammer als blijkt dat het gewoon veel scheelt kwa temps ed
Iemand die hier een heldere mening over kan geven? ( of feiten nog beter)
[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 10-01-2010 12:42 ]
Liefhebber van Tweakers
Erg goed. Helaas zal je het nu nog ff met de koekie van -The_Mask- moeten doen.
Het is overigens Hawk (zoals in de vogel/vliegtuig) en niet HAWX (zoals in de game). Zoals je al min of meer aan het artikel (en foto) op Guru3D kan aflezen, is de Hawk serie een soort van afgeslankte versie van de Lightning, maar dan voor de midrange.
Wat niet is kan nog komen.... We hebben nog genoeg nieuwe (erg interessante) projecten op VGA gebied lopen en je snapt natuurlijk wel dat we niet gelijk al onze troeven laten zien.
Zal het dan ook wel waard zijn door het nieuwe pcb en de cooling. Maar dit is denk ik toch meer voor de DOC'ers die met LN2 aan de slag willen.
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 10-01-2010 11:49 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
*Darkasantion eet zijn Koeki*
*Darkasantion is nu heel blij*
Maar waaneer kommen de kleintjes nu dan? Alles onder de HD57xx ?
Klopt. Eigenlijk zouden we Lightning zonder coolingsolution (zoals nu de Twin Frozr II) moeten verkopen aangezien het kaartje met LN2 cooling in gedachten is gebouwd.Astennu schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:48:
Ik ben wel benieuwd naar die HD5870 Lightning. En vooral naar de prijs. Als die niet te hoog is denk ik dat ik liever die kaart heb dan een HD5970. Maar ik vrees voor een aardig prijskaartje als je naar de GTX275 serie kijkt.
Zal het dan ook wel waard zijn door het nieuwe pcb en de cooling. Maar dit is denk ik toch meer voor de DOC'ers die met LN2 aan de slag willen.
Je hoeft niet erg lang meer te wachten.Darkasantion schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:58:
[...]
*Darkasantion eet zijn Koeki*
*Darkasantion is nu heel blij*![]()
Maar waaneer kommen de kleintjes nu dan? Alles onder de HD57xx ?
Ik dacht dat Ubunut 9.10 eerder ook al wel werkte. Ik weet het eigenlijk wel 100% zeker: Ubuntu 9.10 werd met een prelease fglrx driver, speciaal voor Ubuntu geleverd. Dit gebeurde ook al met Ubuntu 9.04 (en ook met 8.10??). Ik heb op een test machine al een tijdje Ubuntu 9.10 draaien en volgens mij heb ik daar gewoon zonder problemen de Ati drivers op geinstalleerd (ook de downloadbare versies).Ultraman schreef op zondag 10 januari 2010 @ 02:46:
[...]
Super. Dit gaan veel mensen erg fijn vinden. Want die zitten nu zonder.
Alleen jammer dat er nog steeds geen xorg-server 1.7 support is, die is al drie kwartalen geleden gereleased.
Ubuntu Lucid Lynx komt wel met xorg-server 1.7, dan moet AMD wel min of meer willen ze nog wat Linux volk te vriend houden.
Gelukkig is er nog de open source driver die wel een hele goede kant op aan het gaan is. 3D op R600/700 werkt inmiddels basaal. Nog geen shading en geavanceerde gein, maar basic 3D voor een compositing desktop werkt en ik heb ook QuakeLive getest en dat werkt ook
Dat is dus ook waar ik het qua driver op houdt, basis 3D kan ik op het moment prima mee leven en op 2D gebied is de open source driver de catalysts dan weer mijlen voor.
Ik ben in ieder geval wel tevreden over de drivers van Ati. Aangezien ik Ubuntu draai, en ook niet voor ga lopen op de officiele releases, betekend dat er altijd drivers voor mij zijn te downloaden. Ati ondersteunt altijd wat Ubuntu op dat moment nodig heeft (qua kernel versie en qua xorg versie).
The Flying Dutchman
Anoniem: 58485
En het doel daarvan is? DirextX 11 games te spelen?Anoniem: 338542 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:47:
Wanneer komt AMD nou met de low end DX11 kaarten? Ik zit te wachten!
Of gewoon een goedkoop kaartje?
Hij wil ze gewoon in CrossFire draaienAnoniem: 58485 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:51:
[...]
En het doel daarvan is? DirextX 11 games te spelen?
Of gewoon een goedkoop kaartje?
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
2 posts boven je:Anoniem: 338542 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:47:
Wanneer komt AMD nou met de low end DX11 kaarten? Ik zit te wachten!
Is die foto van Guru3d van de 5770? Want misschien wacht ik dan toch nog even met het aankopen van de Vapor-XCJ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:27:
[...]
Erg goed. Helaas zal je het nu nog ff met de koekie van -The_Mask- moeten doen.
Het is overigens Hawk (zoals in de vogel/vliegtuig) en niet HAWX (zoals in de game). Zoals je al min of meer aan het artikel (en foto) op Guru3D kan aflezen, is de Hawk serie een soort van afgeslankte versie van de Lightning, maar dan voor de midrange.
[...]
Wat niet is kan nog komen.... We hebben nog genoeg nieuwe (erg interessante) projecten op VGA gebied lopen en je snapt natuurlijk wel dat we niet gelijk al onze troeven laten zien.
Maar is er nog info over een 5830 voor ~175? euro, want het is nu of meteen een 5770, of voor 80 euro meer, een videokaart die 2x zo snel is, en als het in een kastje kan, waarom niet als Pci-e kaart
Die foto op Guru3D is inderdaad van de MSI R5770 Hawk met een Twin Frozr-achtige cooling solution.M4gick schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:27:
[...]
Is die foto van Guru3d van de 5770? Want misschien wacht ik dan toch nog even met het aankopen van de Vapor-X
Leuk voor het overclocken. 5770 is al niet echt een heet hooft. Maar met zo'n cooler kun je em makkelijk rond de 50-60c houden. Kun je ook lekker met de voltages gaan spelen zonder te veel risico te lopen.CJ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:02:
[...]
Die foto op Guru3D is inderdaad van de MSI R5770 Hawk met een Twin Frozr-achtige cooling solution.
Redwood LE/Pro?Anoniem: 317606 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:46:
[img=610,587]http://i46.tinypic.com/2wlro8w.png"%5Dafbeelding[/img]
En dan 850MHz en 1200MHz voor Redwood Pro/XT?
AMD Nieuwsdiscussie
Ik dacht dat dit de clocks voor de Pro/XT waren. En dat de LE lager geclockt zou worden als in 650 MHz.-The_Mask- schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:36:
[...]
Redwood LE/Pro?
En dan 850MHz en 1200MHz voor Redwood Pro/XT?
Volgens mij was 28nm nog niet bekend. HD6xxxGLOBAL FOUNDRIES has been way ahead of the curve with process tech when compared to any other foundry on the market. Today, it somewhat accidentally cemented that lead by publicly displaying an unlabeled 28nm wafer.
28nm wafers that are not test structures
Global Foundries representatives would not talk about what chips were on that wafer, but they were definitely not the test SRAM structures that we saw in June. The new wafers were quite irregular in appearance, so they could be CPU or GPU chips, or they could be some very advanced test structures. Given the size ballparks at over 300mm^2, they are unlikely to be ARM cores, but they could be advanced SOCs based on ARM designs.
In any case, Global Foundries 28nm process is looking good. Officially, it is still on track for the second half of 2010, but given this showing, that may be an overly cautious timetable. Progress like this tends to lead to a slew of new products, so bring on the new toys.S|A
|2600k|Asus 290|
Hierdoor dacht ik dat.Astennu schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:37:
[...]
Ik dacht dat dit de clocks voor de Pro/XT waren. En dat de LE lager geclockt zou worden als in 650 MHz.
Maar ja misschien is het ook wel zo:
Redwood XT: 775MHz, 1000MHz GDDR5 HD5670
Redwood Pro: 650MHz, 900MHz GDDR5 HD5650
Redwood LE: 650MHz, 900Mhz GDDR3 HD5570
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 263719 in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."Bullus schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:01:
Global Foundries 28nm wafer spotted CES 2010 Not SRAM test structures
[...]
Volgens mij was 28nm nog niet bekend. HD6xxx
AMD Nieuwsdiscussie
Tja het kan van alles zijn. Lijkt me niet dat het Bulldozer die's zijn. Maar het zouden ook nog test Fusion chips kunnen zijn. Al lijkt me dat allemaal wel wat snel. HD6xxx zou misschien wel kunnen al vind ik dat wel snel voor een eerste spin.Bullus schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:01:
Global Foundries 28nm wafer spotted CES 2010 Not SRAM test structures
[...]
Volgens mij was 28nm nog niet bekend. HD6xxx
Ja volgens mij wel en ook nog 32nm SOI als ik me niet vergis. Dus cpu ontwerp kijkt me nog het meest onwaarschijnlijk. Van de videokaarten weten we dat nVidia en ATi er over denken om 32nm helemaal over te slaan en meteen naar 28nm te gaan.spNk schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:19:
Bulldozer word 32nm toch?
Zit daar nog een logische reden achter? Of doen ze dat 'gewoon'?Astennu schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:52:
[...]
Ja volgens mij wel en ook nog 32nm SOI als ik me niet vergis. Dus cpu ontwerp kijkt me nog het meest onwaarschijnlijk. Van de videokaarten weten we dat nVidia en ATi er over denken om 32nm helemaal over te slaan en meteen naar 28nm te gaan.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Anoniem: 292676
omdat GF en tsmc 32nm ook gaan overslaanStefanvanGelder schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:34:
[...]
Zit daar nog een logische reden achter? Of doen ze dat 'gewoon'?
Ik weet niet waarom ze dat doen. GPU's worden wel vaker op half nodes gemaakt. Zie 80nm, 55nm en 40nm. CPU's niet. Daarnaast gebruiken CPU's ook geen bulk silicon maar bv SOI of strained silicon.StefanvanGelder schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:34:
[...]
Zit daar nog een logische reden achter? Of doen ze dat 'gewoon'?
Ik krijg ook het idee dat cpu's veel complexer zijn om te maken en dat het wat nauwer luistert. De ontwikkel cyclus is ook veel trager dan bij gpu's. Al worden gpu's ook steeds complexer.
Ik heb in ieder geval het idee dat gpu's veel redundanter zijn uitgevoerd dan cpu's (gemakkelijk om een blok shaders uit te schakelen bijvoorbeeld). Echter onderschat een gpu niet. Het is niet voor niets dat Intels Larrabee nog steeds niet van de grond komt.Astennu schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:24:
[...]
Ik weet niet waarom ze dat doen. GPU's worden wel vaker op half nodes gemaakt. Zie 80nm, 55nm en 40nm. CPU's niet. Daarnaast gebruiken CPU's ook geen bulk silicon maar bv SOI of strained silicon.
Ik krijg ook het idee dat cpu's veel complexer zijn om te maken en dat het wat nauwer luistert. De ontwikkel cyclus is ook veel trager dan bij gpu's. Al worden gpu's ook steeds complexer.
The Flying Dutchman
Dat wordt bij GPU's nog wel eens gedaan ja. Maar dat is denk ik niet zo zeer de rede dat LRB er niet is. Dat heeft denk ik met hele andere dingen te maken. Vooral omdat het een totaal andere aanpak is en alles via emulatie gebeurt. Ik vermoed dat de performance op het gebied van games nog niet naar wens was.The Flying Dutchman schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:29:
[...]
Ik heb in ieder geval het idee dat gpu's veel redundanter zijn uitgevoerd dan cpu's (gemakkelijk om een blok shaders uit te schakelen bijvoorbeeld). Echter onderschat een gpu niet. Het is niet voor niets dat Intels Larrabee nog steeds niet van de grond komt.
Ik denk juist omdat LRB zo erg op een CPU lijkt dat het zo lastig is een fatsoenlijke gpu te produceren..The Flying Dutchman schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:29:
[...]
Ik heb in ieder geval het idee dat gpu's veel redundanter zijn uitgevoerd dan cpu's (gemakkelijk om een blok shaders uit te schakelen bijvoorbeeld). Echter onderschat een gpu niet. Het is niet voor niets dat Intels Larrabee nog steeds niet van de grond komt.
Ik zeg toch ook niet dat redundantie de reden is voor het uitstel van Larrabee? Wat ik wilde zeggen is dat de complexiteit van een gpu ten opzichte van een cpu niet onderschat moet worden. Immer Intel is in staat om prachtige cpu's te maken, maar een high end gpu lukt ze nog niet (en dat is mede omdat ze graag een gpu willen maken die gebasseerd is op een cpu, ze denken misschien te simpel dat dit wel kan).Astennu schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:38:
[...]
Dat wordt bij GPU's nog wel eens gedaan ja. Maar dat is denk ik niet zo zeer de rede dat LRB er niet is. Dat heeft denk ik met hele andere dingen te maken. Vooral omdat het een totaal andere aanpak is en alles via emulatie gebeurt. Ik vermoed dat de performance op het gebied van games nog niet naar wens was.
The Flying Dutchman
Bulldozer dat wordt 32nm SOI HKMG.Astennu schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:52:
Ja volgens mij wel en ook nog 32nm SOI als ik me niet vergis. Dus cpu ontwerp kijkt me nog het meest onwaarschijnlijk. Van de videokaarten weten we dat nVidia en ATi er over denken om 32nm helemaal over te slaan en meteen naar 28nm te gaan.
Zowel Nvidia als AMD slaan 32nm bulk over, omdat ze niet anders kunnen.
De reden hiervoor is dat GF geen 32nm bulk gaat ontwikkelen en bij TSMC heeft 32nm zoveel vertraging opgelopen dat er op 28nm ingezet is. Verder bleek dat er voor 32nm een gebrek aan klanten was.
En gezien TSMC en AMD dus geen 32nm bulk gaan leveren hebben ze bij Nvidia en AMD geen keus en moeten ze 32nm overslaan.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
nieuws: MSI toont retail-versie van HD 5870 Lightning en HD 5850 Cyclone
Helaas worden er nog steeds geen clocks en prijzen genoemd
Astennu kijkt CJ lief aan
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 12-01-2010 11:52 ]
Maar dat zal wel komen als ze officieel worden gelanceerd( CJ hoe lang duurt dat nog ong dat jij weet)?
Dat ze er aan komen weten we immers al langer
Ik ben iig erg benieuwd naar die cyclone en toch hoop ik dat er nog een 5850 komt met een twin frz oplossing
( hoop doet leven zeg ik maar
Ik hoop dat er over een tijdje ook reviews komen mbt de diverse koeloplossingen die er aan komen en/of zijn
- Sapphire zijn Vapor X oplossing
- Oplossingen die MSI bied met de twin frozr en cyclone oplossing
- His oplossingen gebaseerd op ICEQ+
- Power color PCS+ oplossing
Ben echt benieuwd welke de temps zo laag mogelijk krijgt en het geluids niveau ook
Zal iig afwachten tot de reviews mbt deze koelmethodes online komen in een vergelijking
[ Voor 92% gewijzigd door pino85 op 12-01-2010 12:49 ]
Liefhebber van Tweakers
Die is natuurlijk van sapphirepino22 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:53:
- Asus zijn Vapor X oplossing
Maar ik ben het er wel mee eens, de OC-kaarten zijn juist leuk omdat fabrikanten daarin echt iets unieks kunnen maken in plaats van tien reference ontwerpen met een ander stickertje, een vergelijking zou mooi zijn (T.net, hint
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Maar meestal stelt het niet veel voor. Is het vaak een Andere cooler. En soms een lowcost PCB, Andere cooler + iets hogere voltages en dus een leuke OC.bwerg schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:10:
[...]
Die is natuurlijk van sapphire
Maar ik ben het er wel mee eens, de OC-kaarten zijn juist leuk omdat fabrikanten daarin echt iets unieks kunnen maken in plaats van tien reference ontwerpen met een ander stickertje, een vergelijking zou mooi zijn (T.net, hint)
Zo iets als de Lightning hebben we met AMD kaarten nog niet echt gezien. Alleen Sapphire met de 4850 X2. Maar meestal wordt er niet zo veel moeite gedaan voor AMD kaarten.
Wel jammer vind ik. Al ziet het er goed uit voor de nieuwe HD5 serie.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 12-01-2010 12:21 ]
Oh foutje bedankt, even aangepastbwerg schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:10:
[...]
Die is natuurlijk van sapphire
Maar ik ben het er wel mee eens, de OC-kaarten zijn juist leuk omdat fabrikanten daarin echt iets unieks kunnen maken in plaats van tien reference ontwerpen met een ander stickertje, een vergelijking zou mooi zijn (T.net, hint)
Liefhebber van Tweakers
Ik vind wat Power color nu laat zien zeker kwa temps en geluids niveau erg goed is.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:20:
[...]
Maar meestal stelt het niet veel voor. Is het vaak een Andere cooler. En soms een lowcost PCB, Andere cooler + iets hogere voltages en dus een leuke OC.
Wel jammer vind ik. Al ziet het er goed uit voor de nieuwe HD5 serie.
Staat dacht ik paar pagina's terug een link naar een review over deze oplossing, dus ik ben erg benieuwd hoe de andere fabrikanten hun oplossingen werken
Het ziet er idd goed uit voor de 5000 series, nu hopen dat deze trend zich voort zet.
Ben er zelf heel erg blij mee dat men nu steeds meer aandacht aan de ATI kaarten besteed maar ja men kan er ook moeilijk omheen nu dat is ook zo
[ Voor 9% gewijzigd door pino85 op 12-01-2010 12:52 ]
Liefhebber van Tweakers
Anoniem: 263719
http://www.fudzilla.com/content/view/17196/1/
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 12-01-2010 12:56 ]
Komt dat even mooi uit dat je in de komende project periode 2 dagen door de weeks vrij bent + 1 in het weekend om te werken.StefanvanGelder schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:09:
80 euro kan een arme student niet missen hoor![]()
http://en.expreview.com/2...-v3700-reviewed/6418.htmlWe’re really impressed with the outstanding performance delivered by ATI FirePro V8700, which outperformed Quadro FX 3800 by a large margin. Even if Quadro FX 4800 steps up, we don’t think the situation would change much. But as we see, the catch is the high power consumption.
ATI FirePro V3700 also performed great enough to fight against Quadro FX 370 which is more expensive. Its greatest highlight is the affordable price.
GPU computing has become the focus of graphics technology development, which means a big chance for professional graphics accelerators. We expect them to gradually enter people’s daily life and do a lot more things for us.

[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 12-01-2010 13:51 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Stock kan de HD5870 op double shaders in die SiSoftware Sandratest 459.48 Mpixels doen. Float Shaders kan de kaart 912.15 MPixels berekenen.
Als de kaart naar 1025/1300 wordt overgeclockt, worden de scores 565.8 Mpixels bij double shaders, en 1119.58Mpixels op de Float Shaders. Niet slecht dus
http://www.hwbox.gr/news/...sed-january-february.htmlATi Radeon HD 5830 Core Cypress LE
ATi Radeon HD 5550 Core RedWood Pro2
ATi Radeon HD 5570 Core RedWood Pro
ATi Radeon HD 5450 Core Cedar Pro .
http://news.ati-forum.de/...0-exklusive-informationen
Die Neuigkeiten wollen nicht aufhören. Die HD5830 wurde auf der CES 2010 in Las Vegas in Form einer XGP (externen Grafikkarte) für Notebooks vorgestellt. Doch die HD5830 soll auch für den Retail-Bereich herauskommen, und zwar in der Woche vom 25. Januar 2010.
Doch das interessanteste an der ganzen Geschichte ist, dass die HD5830 auf dem gleichen PCB wie die HD5850 gefertigt wird. Somit wird die Kühlung von der HD5850 übernommen und zudem wurde am Speichercontroller nichts geändert und somit wird GDDR5 verwendet. Weitere Spezifikationen sind leider noch nicht bekannt.
Für die Konsumenten könnte es auch preislich interessant werden. Durch die Verwendung von gleichen Bauteilen bei zwei Grafikkarten können die Kosten gesenkt werden und somit durch Preissenkungen an die Konsumenten weitergegeben werden.
[ Voor 87% gewijzigd door neliz op 12-01-2010 17:05 ]
Ja euh ik kan grieks lezen, maar heb geen idee wat er staat, maar 25 januari, is dat zeker?
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
De FirePro V8700 = HD4870winwiz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:48:
Eens wat anders. In de pro. wereld doet ATi ook goede zaken.
[...]
http://en.expreview.com/2...-v3700-reviewed/6418.html
[afbeelding]
De Quadro FX 3800 = 192 Shaders 256 Bit mem.
Een Quadro op basis van de GT200b zou veel verder komen.
Iemand zich trouwens nooit afgevraagd waarom GDDR5 nooit QDR1 werd genoemd? Zou op zich logischer zijn aangezien hij 4x de data rate van SDR heeft
[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 12-01-2010 20:31 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Cypress yields not a problem
Written by David Stellmack
Tuesday, 12 January 2010 18:01
40nm process getting 60% to 80%
Claims that the current TSMC 40nm process that is being used for the AMD/ATI Cypress family is achieving yields of in the neighborhood of 40% don’t seem to have a shred of truth. Our sources close to TSMC claim that actually the 40nm process that is being used for the Cypress family is routinely achieving yields in the 60% to 80% range, which is actually confirmed by the fact that ATI is keeping product in the pipeline and you can actually buy boards at retail.
Chip yields seem to be the topic of discussion lately as the much larger Nvidia Fermi chip is struggling with yield issues as our sources suggest that the actual yields are as low as 20% and are not improving quickly according to sources close to the fabs. With wafer starts costing about $5K the numbers suggest that each chip would cost an astounding estimated $200 per chip which pegs the card with a sticker price of about $600.
Those in the known are claiming that Fermi despite the yield and thermal issues is only about 20% faster than Cypress, while Hemlock smokes it. The combination of low yields, high thermals, and marginally better performance than Cypress could be conspiring to place Nvida in the position of having to release the card, but have to sell it at a loss till they are able to address the issues in the next spin according to sources. Because of the situation a mole we know is suggesting that Nvidia may limit the sales of Fermi to consumers and instead use the chips for the Tesla and Quadro products where prices and margins are much better.
All of the talk of yields seems to be in some ways nothing more than a smoke screen to shine the light off of the current situation to stall sales by promising something that most consumers are likely going to be unable to buy. The moles claim you will not need a pair of 3D glasses to watch this shake out in the next few weeks.
Die 192 shaders geeft al aan dat de Quadro FX 3800 dus al op de G200b is gebasseerd. Ze hebben dan 2 shaderblokken uitgeschakeld, wat in principe een 20% prestatieverlies oplevert en de geheugenbus gehalveerd, wat waarschijnlijk ook nog wel wat invloed heeft, maar het blijft een G200b.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:30:
[...]
De FirePro V8700 = HD4870
De Quadro FX 3800 = 192 Shaders 256 Bit mem.
Een Quadro op basis van de GT200b zou veel verder komen.
De vraag zou dan ook zijn hoeveel verder de Quadro komt met alle shaderblokken aan en de volledige geheugenbus. In Double Precision zal deze sowieso achterblijven, aangezien AMD gewoonweg de betere oplossing heeft gekozen.
Dat is omdat het geen QDR is. De verdubbeling tov GDDR3 vind namelijk plaats door twee keer zoveel tegelijkertijd te versturen over twee parallelle banen. En dus niet door de clock rate (de R in GDDR) nogmaals te verdubbelen.R420R schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:30:
Iemand zich trouwens nooit afgevraagd waarom GDDR5 nooit QDR1 werd genoemd? Zou op zich logischer zijn aangezien hij 4x de data rate van SDR heeft.
Nou jij je zin dandahakon schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:14:
[...]
Die 192 shaders geeft al aan dat de Quadro FX 3800 dus al op de G200b is gebasseerd. Ze hebben dan 2 shaderblokken uitgeschakeld, wat in principe een 20% prestatieverlies oplevert en de geheugenbus gehalveerd, wat waarschijnlijk ook nog wel wat invloed heeft, maar het blijft een G200b.
De vraag zou dan ook zijn hoeveel verder de Quadro komt met alle shaderblokken aan en de volledige geheugenbus. In Double Precision zal deze sowieso achterblijven, aangezien AMD gewoonweg de betere oplossing heeft gekozen.
Cat 10.1 hoogstwaarschijnlijk morgen.
Zou goed uitkomen met de launch van....
(in kaart die in de losse 3dmark onderdelen bijna twee keer hogere scores haalt dan z'n voorganger.)
[ Voor 35% gewijzigd door neliz op 13-01-2010 03:56 ]
Anoniem: 263719 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:56:
Goed nieuws voor Stefan : AMD Radeon HD 5670 to launch on 14th
http://www.fudzilla.com/content/view/17196/1/
5670 is trouwens ook maar een fractie sneller dan een 3870
En toen had je AA aangezetStefanvanGelder schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:43:
offtopic:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@ hieronder: Had ik overheen gelezen

[ Voor 17% gewijzigd door Blaat op 13-01-2010 12:36 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Eagle-eyed readers might have noticed that our card doesn't come with CrossFireX connector. We've been told by ATI that while CrossFireX is supported by the new Radeon HD 5670, the choice to implement them is ultimately up to vendors. Obviously, one can expect cards without CrossFireX capability to cost less.R420R schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:40:
Wel grappig in die preview van hardware zone hebben ze het over CrossfireX terwijl op de plaatjes geen crossfire connector te bekennen is.
Nou hij zou toch wel een stuk sneller moeten zijn iets van 20-25%. Gezien de clocks en de shaders. + met AA zal het nog veel verder oplopen.StefanvanGelder schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:43:
[...]
offtopic:
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
dat komt hij toch ook? hij kan zich in principe meten met een 9800GTIndy91 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:30:
Een HD5670 die 20%-25% sneller zou moeten zijn dan de HD3870 komt mijn inziens te dicht bij de HD5750 performance.
edit: 55xx en 54xx worden low-profile kaartjes. 54 zelfs passief.
[ Voor 9% gewijzigd door neliz op 13-01-2010 13:13 ]
Ik denk dat het makkelijk kan:Indy91 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:30:
Een HD5670 die 20%-25% sneller zou moeten zijn dan de HD3870 komt mijn inziens te dicht bij de HD5750 performance.

En zie ook: Voor de 3870 VS 4770
http://www.computerbase.d...rformancerating_qualitaet
Dat kan dus prima. de 5750 is sneller dan de 4770. De 4770 is zonder AA 40% sneller met AA 70%. Je ziet ook dat de 4770 nog een 20% sneller is dan de 5670. Dus dan komt de 5670 ongeveer uit op 4830 performance. En met AA zal hij een heel stuk sneller zijn dan de 3870. Maar zonder gok ik op iets van 15-20% als ik deze data hierboven bekijk.
The new Catalyst comes tomorrow. We have more information.
Among the features can only be said that in the Catalyst 10.1 possibly the function is integrated to be able to create CrossFire profiles for individual programs and games and activate it.
For details about this feature does not exist.
AMD believes, however, before the option to introduce the main function only in the Catalyst 10.2.
http://news.ati-forum.de/...st-101-kommt-am-13-januar
Ik heb mijn budget dit jaar allemaal gereserveerd voor een leuke laptop dus ik moet het nog maar even vol houden
Een vooruitgang van 20% vind ik trouwens ook niet echt de moeite waard, dan doe ik het liever in 1 keer goed en koop ik een 5870
Maar OT:
Ik hoop trouwens dat nieuwe drivers iets kunnen doen aan de problemen in het andere topic. Het kan toch niet zo zijn dat ze door de lage yields en grote vraag 'kapotte' chips gaan leveren
Dat zei neliz hierboven ook al, alleen zei hij morgen ook al bedoelde hij vandaag.Splinter Cell schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:27:
Vandaag Cat 10.1?
AMD Nieuwsdiscussie
http://www.techzine.nl/ni...cieel-geintroduceerd.html
WTF
Het zou leuk zijn, maar gebeurt toch niet helaas.bladerash schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:16:
techzine meldt dat de HD5670 ~55 euro gaat kosten.
Ik zeg minimale prijs van zo'n 70 euro, dat kan die op prijs concurreren met de GT240 maar owned de kaart aan alle kanten.
[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 13-01-2010 15:24 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gekakel over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moeten wij toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!