We krijgen dit jaar weer een nieuwe generatie AMD//ATI kaarten. Deze generatie zal op 40nm gebaseerd zijn. Het 28nm procedé's van GF en TSMC zijn nog niet ver genoeg gevorderd om dit jaar al met een hele lijn 28nm producten te komen.
Waarschijnlijk krijgen we in deze komende generatie een update van de 4+1 SIMD architectuur van AMD//ATI. Ik verwacht niet dat je af geheel stappen van het huidige ontwerp, maar eerder nog wat verfijningen aan zullen brengen. Kortom, ik verwacht dat ze de efficientie verder onder de loep zullen nemen. Te meer omdat het onwenselijk is om nog maar eens het aantal shaders te verdubbelen. Dat schaalt namelijk steeds minder, en dat is dan ook de voornaamste taak om op te lossen voor deze komende generatie.
[edit]
Mogelijk krijgen we dit jaar wel een 28nm die-shrink van een van de kleinere GPU's van dit jaar. Zeg maar een soort RV740 // HD4770. Dit om de wateren rondom 28nm te verkennen, maar momenteel staan de 28nm processen van GF respectievelijk TSMC gepland voor risk-productie in Q4 2010 en dat laat erg weinig tijd over om nog in Q4 2010 met productie te komen. (Meestal zit hier 4-6 maanden tussen).
[edit 2]
Anyway, dat zijn mijn centen. Ik heb nog wel meer ideeën, weetjes, inzichten en feiten over, maar ik wacht daar nog even mee tot er een paar anderen hun 'idee' hebben neer gezet, dat is denk ik beter voor de discussie.
[
Voor 24% gewijzigd door
kalizec op 26-01-2010 21:24
]
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S