Even iets lichtelijk OT, maar het gaat wel over (de toekomst van) internet via coax.
De afgelopen paar maanden kwamen hier meerdere mensen met vragen over 'wanneer Ziggo en/of UPC met hogere upload of zelfs symmetrische snelheden kwam'. Nou heb ik al eens laten weten dat Ziggo (tijdens het
breedbanddebat) heeft gezegd de upstream naar een 1:4 verhouding wil trekken, wat op 120 Mbit dus 120/30 Mbit zou betekenen.
Maar: we snappen allemaal dat ze eigenlijk niet zo gretig zullen zijn om dit op korte termijn te realiseren. Toch schreeuwen ze van de hoogste daken als het weer eens gaat over de concurrentie van glasvezel. Coax zou het allemaal prima bijbenen, en heeft nog genoeg groeipotentie. Zeker als je ook het stukje coax tot de eindversterker gaat verglazen. Helaas moet de concurrentie deze verbetering uitlokken, maar met de huidige 2.5% glasvezel beschikbaarheid in Nederland schiet het natuurlijk niet echt op.
Toch beginnen de kleine kabelmaatschappijen nu wel veranderingen door te voeren. De afgelopen maand vielen mij de volgende twee berichten op: zowel
Kabeltex als
SKV Veendam gaan hun coax netwerken in EttH omzetten. Glasvezel tot de eindversterker, en vervolgens een ethernet signaal op de lijn zodat een kabelmodem niet meer nodig is.
Dit zijn echter kleine, lokale kabelbedrijven met geen (groot) winstoogmerk. Maar als zij nu de noodzaak ervan inzien om hun klanten een symmetrisch verbinding te leveren, hoe zit het dan met UPC en Ziggo? Wij hebben als klant natuurljik 0 inzicht in hun roadmaps. Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat ze op relatief korte termijn hun netwerk verder gaan verglazen en/of symmetrische diensten gaan aanbieden. De dure EuroDOCSIS 3.0 upgrade zit er net op, dus ze staan denk ik niet te springen in een volgende miljardeninvestering. Daarnaast is het netwerk van Ziggo/UPC natuurlijk honderden malen zo groot als het netwerk van Kabeltex, dus logistiek gezien is het een zeer ingrijpende verandering. Hoe ga je dat enorme netwerk beetje voor beetje naar EttH upgraden? Op termijn zullen ze wel moeten, maar als er dan glasvezel beschikbaar is zullen de meeste klanten daar voor gaan. Je zou daarom verwachten dat Ziggo proactief hun verbindingen symmetrisch zal maken om geen klanten te verliezen aan glasvezel.
Dit is mijn kijk op de situatie, wat zijn jullie gedachten?