TFHfony schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:10:
Maar tot nog toe, hoor ik weinig klachten van mensen dat ze hun snelheid echt niet halen. Ook ik haal hier met gemak de 80mbit welke mij toegezegd is. Op elk moment van de dag, in een mooie strakke lijn. Blijkbaar heeft Ziggo de overboeking redelijk goed ingeschat.
Het zal interessant zijn om te zien hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen als de zomer plaats maakt voor de herfst en winter.
Tja... Of dit dadelijk met 120mbit nog zo is? Geen idee... De tijd zal het ons leren.
Bij UPC, dat al wat langer 120 Mbps kabel Internet levert dan Ziggo, is/was er veel te doen over het vermeend knijpen van de download verbindingen door UPC. UPC zelf ontkent dat ze nog steeds knijpen nadat ze eerder op de vingers waren getikt toen duidelijk was geworden dat ze wel zonder de klanten te informeren bezit waren met knijpen. Volgens UPC was die dwaling van toen overigens maar een tijdelijk experimentje, maar dat is een hele andere discussie. Ik heb zelf het idee dat UPC tegenwoordig inderdaad niet meer expliciet knijpt, maar dat ze dat als het ware impliciet doen doordat de klanten tegen de capaciteitsbeperkingen van het kabel netwerk aanlopen als er te veel tegelijkertijd willen full speed willen downloaden. En dat kan door de klanten ook als "knijpen" ervaren worden. Het valt namelijk op dat het vermeende knijpen voornamelijk plaatsvindt tijdens de piekuren van het huiselijk Internet gebruik, namelijk in de vooravond en de weekends. Uiteraard wordt dan door UPC snel gewezen naar de nieuwsserver die te weinig capaciteit zouden hebben, maar over de capaciteit bottlenecks in hun eigen kabel netwerk hoor ik ze niet. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want als provider doe je liever voorkomen alsof de opgegeven download snelheden in de reclames altijd gehaald kunnen worden en dat zaken als capaciteitsbeperkingen/bureneffect waarop de provider zelf invloed kan uitoefenen niet zouden bestaan.
Naarmate de kabel Internet snelheid die bij de abonnementen hoort hoger wordt zal ook de kans toenemen dat de grenzen van die beschikbare capaciteit bereikt worden. Als je een beetje aan het surfen bent op het Internet en verder niets doet met de capaciteit van jouw kabel Internet verbinding dan is alles lekker snel, maar ga je dan gelijktijdig ook nog op volle snelheid van je verbinding wat downloaden bij een nieuwsserver dan merk je ook tijdens gelijktijdig surfen op het Internet dat het allemaal iets minder snel verloopt.
Ik weet ook niet of het eenvoudig is voor Ziggo om CMTS'en bij te plaatsen, om zo de capaciteit te verhogen? En hoe groot de groepen zijn die er in totaal aan één CMTS hangt/kan hangen...
Toevallig onlangs daarover nog een discussie gehad op Ziggo gebruikers forum naar aanleiding van de huidige capaciteitsproblemen in het Ziggo/Multikabel deel van het kabel netwerk. Het schijnt zo te zijn dat de door Ziggo toegepaste CMTS'sen uitbreidbaar zijn d.m.v. blades voor de segmentering van het achterliggende COAX netwerk. Onderstaand plaatje vond ik via het Chelloo forum:
Een wijkcentrale in bovenstaand plaatje komt denk ik overeen met een CMTS, dus neem ik even aan dat met die "x 16" onder de CMTS wordt aangegeven dat de CMTS 16 COAX segmenten van een eigen EuroDOCSIS signaal kan voorzien. Dus laten we aannemen dat er afhankelijk van de wijk topografie zo'n 12 á 48 huizen een COAX segment delen waar in geval van Ziggo dus zo'n 400 Mbps per COAX segment aan gezamenlijke capaciteit beschikbaar is.
Dit zal vermoedelijk wel een ideaal plaatje zijn dat niet overal van toepassing hoeft te zijn. Misschien is er ook nog COAX bekabeling in sommige gebieden aanwezig waarbij er veel meer adressen op een CMTS COAX segment zijn aangesloten? Een experimentje met een andere Ziggo/Multikabel klant in mijn dorp gaf mij in ieder geval de indruk dat er in ons dorp wel wat meer dan 48 huizen op één COAX segment zitten gezien de afstand tussen mijn en zijn straat terwijl ik exact aan het data gebruik van het EuroDOCSIS signaal zoals dat binnenkomt bij mijn huis kon zien dat hij begon en stopte met full speed downloaden.
De vraag is dan of het in alle gevallen mogelijk is om de COAX segmenten met te veel huizen op te splitsen in meerdere segmenten zonder dat de COAX bekabeling van het oude segment opnieuw gelegd moet worden. En de vraag is natuurlijk ook of er in het hele Ziggo gebied wel van die uitbreidbare CMTS'sen staan. Als je Ziggo ernaar vraagt dan zullen ze het natuurlijk altijd over hun meest geavanceerde en flexibel configureerbare netwerk apparatuur hebben i.p.v. aan te geven dat er misschien ook nog een hoop oude meuk staat waar vervanging de enige optie is voor uitbreiding.