Wat nou "Maar jah" !!
Knallen met die hap

4 jaar geleden zaten wij hier in de buurt op een draadloos netwerk (bij gebrek aan beter) te rekenen hoe en wanneer welke snelheid beschikbaar zou zijn. Wij dachten toen dat we na onze berekeningen nu heden te dagen dan op 100Mb zouden moeten zitten. Hier hebben we hartelijk om gelagen en vervolgens nog eens kist bier op leeggedronken. Echter, ik heb nu een 100Mb glasvezelverbinding en de vermenigvuldigingsfactor (weet niet meer wat het was) blijkt toch weer waar te zijn.
Ik zit in de telecom (koper, CAI, wireless & FttX) en ben ook aardig op de hoogte van de handel en wandel op dit moment. En ik kan je dan ook zeggen dat een 1Gb internet verbinding geen verre toekomstmuziek meer is. De CAI zal rond 2020 afglijden en de klanten op het kopernet zullen langzaam maar zeker op het FttH net worden over gezet
(dat gebeurt nu al in sommige plaatsten maar kan hier momenteel op deze plek er nog niet verder op in gaan).
Wat betreft FttH kan ik je melden dat dit momenteel heel snel gaat. De meeste jongens lopen bij ons in de CAI (UPC & Ziggo) en zo'n 40% zit nog maar in het glas (ook zakelijk). Wij sluiten nu in Zeewolde, Meppel, Hilversum (en binnenkort Leeuwarden en Amersfoort) zo'n 500 tot 600 woningen per dag aan. En als ik het over wij heb, dan zijn wij maar een kleintje. De Schuurings, BAM's, VST's van deze wereld gaan daar dik overheen.
Verder zijn de Cisco's in de POP's van de FttH netwerkjes 1Gb naar de klant toe. Nu dus al en niet over tig jaar, dan (over tig jaar) is de switch al weer afgeschreven en gaan we vrolijk naar 10Gb of hoger als dat beschikbaar is voor het zelfde geld. Dit is nu al ingecalculeerd en dat zal ongeveer op het punt zijn dat de CAI op zijn top gaat lopen met docsis 4 (of wat er ook gaat komen) en een harde keuze moet gaan maken.
Er is nu net ruim 10 jaar internet in de wereld en dat rechtvaardigt ook een echte internet aansluiting in iedere woning omdat het als dienst nu al niet meer is weg te denken in het normale dagelijkse bestaan. Het telefonie netwerk, het lichtnet en de centrale antenne inrichting hebben allen om de zelfde reden, bestaansrecht, ooit een plaatsje in ons huis verworven. Op al deze netwerken hebben ze ook IP diensten (geprobeerd) te leveren. Dat is via het lichtnet niet gelukt maar de CAI heeft van de drie netwerken die niet voor IP gebouwd zijn, de langste adem. Echter, het netwerk is er simpelweg niet op gebouwd en kan ook niet binnen een paar jaar naar de 10Gb grens gebracht worden.
*kuch* (Ik moet eerst trouwens nog maar zien dat een Ziggo uit zijn schulden komt zonder overname of WorldOnLine beursgang constructie
) Het gaat dus veel sneller dan velen van ons, incl mij zelf, ooit hebben gedacht. KPN heeft dan ook de moedige beslissing genomen om het All-IP verhaal te laten vallen en enkel de bestaande dslams te upgraden i.p.v de straatkasten te gaan voorzien van actieve apparatuur dat niet hoger komt (in gunstige omstandigheden) dan 100Mb. De miljarden die je daar voor uit moet geven verdien je nooit meer terug. Zij zetten nu ik op FttH en leveren ook mooie producten die goed bij de geleverde klanten aan slaan (!!!), ik vind ze persoonlijk nog al stevig aan de prijs. En op die laatste factor, prijs, zal CAI nog de komende 10 jaar best goed kunnen concurreren met 'de rest'.
In de toekomst verwacht ik dat ADSL/VDSL gaat vervallen, dit gaat overgenomen worden door snellere draadloze technieken (vele malen goedkoper gekeken naar infra structuur) en daarnaast blijft voor de echt hoge snelheden kabel een tijdje in het leven totdat dit daad werkelijk door glasvezel vervangen is.
Het is nog maar te bezien in hoeverre er "mobiel" vraag naar zeer hoge snelheden zal ontstaan en wat men er van verwacht. Met de huidige setup (ook een ster-netwerk), ping-
eeuwen tijden en stabiliteits foefjes (die boven op de verbinding liggen en rekenkracht kosten) is het nog ver verwijdert van een predicaat 'volwaardige internetverbinding' in mijn ogen.