taz3d_nl schreef op donderdag 24 december 2009 @ 20:20:
[...]
Doe niet zo moeilijk
Goede wireless N routers zijn :
1. D-Link Dir-855 ( redelijke support van D-Link maar open source firmware niet mogelijk )
2. Netgear WNR3700 ( open source firmware voor als je wat wil uitproberen )
Uiteraard zijn er veel meer N routers maar deze presteren het best op de 5ghz range.
No offence, maar volgens mij kan een Netgear WNR3700 niet veel met open source firmware? Althans,
in de lijst van dd-wrt komt ie niet voor, en als de je WNDR3700 bedoelt is deze expleciet NIET gesupport.... (en gaat het ook niet worden)
Wellicht bedoelde je de WNR3500L?
Let hier heel erg goed op, juist rivisie, etc. etc. Controleer ook altijd het forum over wellicht bekende problemen met het model, etc.
Op dit moment kom ik maar op enkele routers uit, en naar gelang behoefte zijn dat:
Linksys 160N (Single radio, 2.4Ghz, geen Gbit, geen 5Ghz, geen USB)
Linksys 320N (Gbit, Single Radio 2.4 of 5Ghz, geen USB)
Linksys 610N (Gbit, Dual Radio 2.4Ghz + 5Ghz, USB)
Zo heb je een beetje keuze in wat je wenst. Overal hangt een prijskaatje aan natuurlijk. Als je er eentje gaat kopen, controleer via de
dd-wrt database link goed welke revisie wel of niet werkt en lees ook wat threads in het forum door. Neem dingen wel met een korreltje zout omdat vaak alleen mensen posten welke problemen hebben. Volgens mij is voor alleen nu een aardig stabiele dd-wrt build te vinden.
Verder is een handige site om te bekijken of de router de gewenste snelheid kan leveren
smallnetbuilders. Deze hebben test grafieken voor wat een router van WAN -> LAN kan leveren en wat je van WiFi mag vewachten, etc. etc. Hier kun je dus zien als je 120Mbit ziggo hebt, of je dat daadwerkelijk ook bij een PC gaat krijgen.
Want heb je bijvoorbeeld nog een WRT54G van linksys, een heel populair product in die tijd. Afhankelijk van de versie deze kan niet meer dan 25Mbit routeren, dus die is straks al te traag voor plus (welke 30Mbit krijgt). Let hier dus ook goed op. Overigens kan de nieuwste versie, de WRTL54GL ongeveer 50Mbit routeren. Controleer zelf je eigen versie in de lijst.
De keuze welke hangt sterk af van je wensen, zoals de tabel laat zien. Ik heb graag een 610N, vanwege dual band en Gbit en voldoende routing speed. Mijn PDA kan geen N maar alleen G, maar mijn laptop weer, wel, etc. etc.
Zelf weinig ervaring met andere merken routers, maar uiteindelijk bestaat het uit praktisch dezelfde onderdelen intern, met alleen andere software erop. En aangezien ik al zo'n 5 jaar DD-wrt gebruik, wens ik *nooit meer* anders, wat een bagger software hebben de meeste stock routers..... Met DD-wrt maakt het doosje en merk dus niet meer zoveel uit, want dan heb je altijd goede software.
En denk als dingen zoals printers en disken via een USB poort, of wat ik elke dag gebruik, OpenVPN op je router, zodat je met je laptop of PC ten alle tijden je volledige thuis netwerk kan benaderen, waar geen extra server voor hoeft te draaien, etc. Via de webinterface of de OpenVPN link een magic packet versturen en de pc welke je wenst te gebruiken word wakker en kun je overnemen. Ideaal.
Veel keuzes, maar hopelijk is het zo wat overzichtelijker voor de mensen. In dit topic is ook nog een draytek model voorbij gekomen. Ook absoluut een robuust en goed apparaat, maar helaas wel een stukje duurder. Maar in het verleden goede ervaring met draytek.