silencedead schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 08:31:
[...]
Allemaal geprobeerd en alles uitgesloten. Ik wou dat ik al op de website kwam speedtest.ziggo.nl en als ik er kom dan is de downloadsnelheid 1mbit/s!!! En met een reset werkt het af en toe prima en haal ik weet ik het hoeveel mbit. Dacht laatst iets in de 50, dus het kan dan ook niet aan,bekabeling liggen,zeker niet als het 1,5 jaar probleemloos heeft gewerkt en nu de ene keer wel en de andere keer niet. Maar nigmaals maandag komt een monteur.
Goed idee zo'n monteur.
Bij ons is de downloadsnelheid 50 / 5 ,nog niet omgezet dus. Echter, wanneer het flink heeft geregend soms maat 1,5 / 0,4. Resetten helpt dan om tot max 5 / 1 te komen. TV kijken gaat in principe nog net, telefoneren heeft nooit een probleem.
Dus contact met Ziggo. Die vonden het een vreemd probleem, maar dachten wel te weten hoe het zat. Ze stuurden zelf een monteur. En ik heb meegekeken met die monteur.
De monteur had een soort kastje waarmee hij de kabel op beschadigingen kan doormeten. Hij koppelt de kabel af in de straatkast, en sluit die aan op dat kastje. Op een LCD scherm ziet ie dan de kabel lopen, van kastje tot aan AOP. Naast die kabel staat een grafiek. Pieken in de grafiek laten beschadigingen in de kabel zien.
Wat blijkt nou: in de eerste 26 meter kabel vanaf de straatkast zitten een hoop beschadigingen in de grondkabel die naar mn huis loopt. Toen ie de kabels van de buren ook even doorlichtte, blijkt dat alle grondkabels in die richting beschadigd zijn. Ongetwijfeld gebeurt toen er door Liander een nieuwe 10 Kv leiding werd gelegd / ingegraven, die 25 meter verderop de weg over steekt.
Ziggo komt de hele boel vernieuwen, en ik twijfel er niet aan dat dan de signaalproblemen zijn opgelost.
Ook ik moet erkennen dat ik me vergist heb in Ziggo. Vroeger toen het nog Casema was, waren het stugge en vervelende bullebakken. Maar de service van Ziggo is snel en degelijk. De apparatuur die ze gebruiken is prima, ze hoeven niet eens persé bij je naar binnen om de eigen spullen te checken. Kortom prima. Nu zien hoe en wanneer de kabels worden gerepareerd.