Als het idd RG7 is, is dat op zich prima, mits goed afgemonteerd.moppentappers schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:47:
Al sinds een lange heb ik bij een pand problemen met de internet verbinding, de verbinding naar de modem valt regelmatig weg zoals ook is geconstateerd door Ziggo.
Nu zegt Ziggo dat dit komt doordat er vanaf het AOP een kabel is getrokken naar de meterkast.
Dit klopt, vanaf een van de appartementen is door een elektricien een coax kabel getrokken naar de meterkast, ik meen mij te herinneren dat dit een RG-7 kabel was.
Ik zou eigenlijk willen weten of het mogelijk is om zelf metingen te doen op zo'n kabel gezien ik het niet gepast vind om een huurder te vragen om thuis te blijven voor een monteur of zijn/haar huis zonder hun aanwezigheid te betreden.
En ik zou willen weten of het eigenlijk niet gewoon zo is dat ziggo alsnog een kabel vanaf de straat naar de meterkast moet leggen.
Ziggo zegt zelf eerst dat ze dit niet hoeven te doen, dan weer wel en dan weer niet en ondertussen ben je 5 keer doorverbonden en weet niemand eigenlijk meer hoe het zit.
Wat voor lengte is die kabel? Dat bepaald grotendeels de demping. Kun je in je modem de signaalwaardes uitlezen? Downstream moet rond de 0db hangen, bij voorkeur tussen de -5 en +5.
Upstream liefst max 50. Daarboven is, afhankelijk van de configuratie van Ziggo, mogelijk instabiel.
Je kan het signaal meten, de webpagina van de modem is hiervoor te (mis)bruiken, of iemand met een echte meter vragen.
Ziggo zal geen support leveren als de storingen veroorzaakt worden door de interne bekabeling. Dan moet je zelf aan de gang, maar op zich is dat prima te doen, mits de juiste materialen gebruikt worden. Met een (goede) actieve versterker kun je prima de modem een eind weg hangen, mits de versterker goed is afgeregeld.