Voor Tweakers als ons is een bridge prima. Wij accepteren wel dat als je veelzijdige netwerk apparatuur wilt hebben dat ook wat kan je geld uit moet geven. Voor Ziggo snap ik het wel, dit is waar 99.5% van de consumenten (en ook klein zakelijk) om vraagt. Een door de ISP ondersteunde router met WiFi mogelijkheid bij het pakket voor nop!Roetzen schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:32:
De eigen router er lompweg achter hanggen zal prima werken voor tante Truus die niets anders doet dan alleen een beetje surfen en e-mailen. Maar ja, voor die tante Truus zullen de standaard instellingen van de Zoggo modem/router ookwel prima werken. Die kan dus haar eigen router naar de kringloop brengen.
Maar voor ons Tweakers is dat NAT achter NAT en dat werkt helemaal niet zo prima. Mijn he.net tunnel bijvoorbeeld zal niet werken...
En voor Ziggo een groot voordeel dat ze IPv6 kunnen gaan inzetten. Want te verwachten is dat er eerst een periode dual-stack aan komt (dat sowieso) maar eerst met 6RD bijvoorbeeld of gelijk dual-stack. En alle routers die iedereen nu zelf moet kopen en dan ontstaat er een enorme diversiteit gaat dat helemaal niet of nog lang niet ondersteunen.
En de support op klant vragen die de klant de ISP toerekent zoals 'het werkt niet' of 'mijn laptop doet het soms niet' kan nu meer inzage in komen voor de helpdesk door de geleverde router. Pas dan valt het te ondersteunen (gemakkelijker) omdat dingen inzichtelijk worden door de router.
Lastige is inderdaad IPv6 tunnels als je die niet vanaf de router kan instellen omdat je achter NAT zit. Maar dat gaan ISP's vast ook in 2011 en 2012 bieden dual-stack. Dat is beter om ervaring op te doen dan zelf een HE of Sixxs tunnel thuis ook. En een aparte AP kan je altijd aansluiten, ook achter een NAT router natuurlijk. Evenals gebruik maken van aparte VLAN's thuis kan prima, maar dan heb je als 't wilt routeren allemaal zelf nog steeds je eigen router nodig (en heb je dubbel NAT). Daar verlies je een advanced feature helaas voor een enkele router met VLAN ondersteuning en meerdere prefixen.thaan schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:40:
[...]
Precies, mijn VPN tunnels, VLAN's & static DHCP adressen zal een NAT achter NAT combi ook niet zo blij van worden, dus ik mag toch hopen dat er veel te configgen valt op dat ding. Zo zou ik hem bridged willen, maar toch als AP willen gebruiken, een extra 5GHz AP is namelijk altijd welkom.
Al met al voor de ISP een logische keuze, voor de kabel markt wel een nieuwe stap als je vergelijkt met de xDSL aanbieders. Die doen dit al jaren en daar kan je bij sommige omzetten naar bridge of dat instellen in de geleverde router apparatuur.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.