jbdeiman schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:57:
[...]
Wanneer je dit vaak hebt, bedoel je dat ene oranje lampje, of als ze allebei branden?
Ik heb namelijk wel eens ergens gelezen dat alle lampjes groen moeten branden, dat doet het modem bij ons ook niet. Alle lampjes, behalve de "upstream" branden groen. Wat ik las is dat om die reden de modem zichzelf nog wel eens herstarte, wat overigens ook niet altijd soepel zou gaan.
Het modem heeft 8 kanalen beschikbaar voor download en 4 voor upload. Voor de download en upload kunnen meerdere kanalen gebundeld worden. Als dat gebeurd dan is het lampje groen, anders oranje.
Voor de upload wordt zover ik weet overal 1 kanaal gebruikt, dus oranje lampje, dus normaal. Oranje bij download (1 kanaal) zou bij de lagere snelheidsabonnementen theoretisch mogelijk zijn, maar bundeling is stabieler en wordt volgens mij ook overal toegepast, dat lampje zal dus groen moeten zijn.
Herstarten heb ik ook ervaringen mee, al moet ik zeggen dat dit nu al een paar dagen niet is gebeurt. Soms komt de verbinding dan helemaal niet terug, de stroom even van de modem halen en na ong. 10 seconden weer de modem aanzetten lost dit probleem op, dan komt er wel weer een verbinding.
Als dit niet hoort/ normaal is, dan ga ik een monteur laten komen hiervoor.
Als je telkens een slechte verbinding hebt, of ziet dat het download lampje iedere keer oranje wordt, dan klopt er inderdaad iets niet. Dit moet dan blijken uit verdere gegevens. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de situatie hoe alles is aangesloten, de signaalsterkte zoals die uit het AOP komt of een maandagmorgenmodel modem. Als je weet hoe je het modem zelf kunt uitlezen, kun je aan de signaalwaarden ook al een en ander zien.
Bekijk eerst of je het modem hebt aangesloten volgens de handleiding (juiste AOP, kabeltjes en vooral afstanden). Mocht het dan nog niet goed werken, bel dan met de helpdesk.