Athome schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:46:
Om nog even weer in te haken.
Zeroday heeft aangegeven dat een reden voor de vertraging de overeenkomsten met contentleveranciers zou zijn en dan voornamelijk het DRM gedeelte.
Toen las ik het bericht op
Nu.nl over Google TV en dan ga je (ik wel tenminste) toch wel wat begrip opbrengen voor de situatie en de keuzes die Conceptronic gemaakt m.b.t de lancering van de Yuixx
Dat is niet iets wat ik heb geschreven.
of hetgeen wat ik geschreven heb lees je anders dan dat ik bedoelt heb. ;-)
De vertraging heeft niets met overeenkomsten te maken want als je een concept bedenkt dan weet je wat je moet doen. Pas wanneer je met onverwachte dingen in aanraking komt dan krijg je vertraging. (en ik laat dus in het midden wat de redenen zijn/ zijn geweest).
Ik geef in mijn bericht alleen aan dat een Google TV en een Boxee Box een ander soort concept bedacht hebben waarin ze 'min of meer' de browser het werk willen laten doen om zo content te laten ontsluiten.
Zo kan webkit / firefox zonder problemen draaien op de Intel chip echter als dan een flash component niet stabiel draait moet je dan de browser wel releasen? Of je neemt crashes en traagheid voor lief? Of je besluit het niet te releasen .. en pas op een ander tijdstip.
Voor content partijen zijn mensen met een PC interessant maar daar ligt niet hun directe aandachtsgebied. Daar ligt niet direct de massa. (maar kan punt van discussie zijn).
Tuurlijk zullen ze hun content onsluiten voor de PC maar dan heb je het dan wel gehad. Anders wordt het als een Google TV of Boxee Box besluit om diezelfde content op de startpagina te zetten van de TV .. Dat is nu juist net iets waar content partijen de controle over willen hebben .. (of proberen te houden).
Dus wat krijg je dan: content partijen zien ineens dat content van een PC op de TV gezet wordt, zonder eigen controle, waar ligt nu het verdien model? ......
Dus daar zie je al die blokkades ineens en moet er een 'hack' volgen om de server van de content provider te foppen.
Wat moet er dan gebeuren: de Google TV en Boxee box mannen moeten met content partijen om de tafel .. en krijgen dan met regels te maken die ze ineens voor dilemma's stelt voor hun box / user interface etc.
En het zou zelfs zo kunnen zijn dat als de huidige box geen mogelijkheid tot DRM heeft (geen idee of Google TV / Boxee overweg kan met verschillende vormen van DRM) dan zeggen content partijen: kom maar terug als u een apparaat heeft die dat wel kan.
Wat dus de eerste generatie van een Google TV / Boxee Box een mooie dure mediaspeler maakt die nog verder ontwikkeld moet worden want tsja.. die Intel kan nou net met zijn gstreamer niet alles afspelen....
....
zoiets .... ;-)
[disclaimer: ik heb geen boxee box of google TV .. dus bovenstaande zijn mijn eigen veronderstellingen die helemaal verkeerd kunnen zijn]