Geformatteerd als?
Met defraggler kan je overigens per block zien wat er precies opstaat, het proberen waard.
Met defraggler kan je overigens per block zien wat er precies opstaat, het proberen waard.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Verwijderd
Dus je wilt zeggen in mijn geval met 2 disks, als ik er dus 1tje bij zet dat ik zonder format een nieuwe array aan kan maken zonder data verlies?Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:05:
[...]
SSd lijkt wel voor de groei gemaakt ,je prikt er net zo makkelijk een bij in een raid array waarbij de array in no time weer opgebouwd is![]()
[afbeelding]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Verwijderd
Dat zo een array in no time weer opgebouwd is ,wil niet zeggen dat er geen format voor nodig is.Audione0 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:39:
[...]
Dus je wilt zeggen in mijn geval met 2 disks, als ik er dus 1tje bij zet dat ik zonder format een nieuwe array aan kan maken zonder data verlies?
Verwijderd
NTFS, of bedoel je dat niet?Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:30:
Geformatteerd als?
Nou sinds zojuist is die helemaal overleden... dat wordt ook voor mij een RMASander schreef op zondag 09 januari 2011 @ 22:11:
[...]
Heb dit ook even getest op de Vertex 2 waar ik hierboven over postte en was helaas geen oplossing. Ga morgen die laptop dus maar even van een "gewone" hdd voorzien en de OCZ klaar maken voor RMA.
Verwijderd
Kan, maar eigenlijk zou ik zelf liever een SATA 6Gbps op je 3Gbps controller aan te sluiten. Ik begrijp dat velen van jullie dat zonde vinden/lijken, maar je mist maar een klein fractie van de snelheid. De échte snelheidswinst komt niet van de throughput >300MB/s, maar van random I/O dat sneller is dan 0,0x MB/s zoals HDDs dat doen. En tussen 0,02MB/s en 300MB/s zit een groot verschil. Daarnaast kunnen ook de 6Gbps SSDs niet boven de 300MB/s komen bij random I/O; alhoewel multiqueue random read erg dicht in de buurt komt.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:36:
[...]
Dan wacht ik nog wel even. Zo dringend is het niet! Bedankt! Jullie hebben er weer voor gezorgd dat ik nu geen domme uitgaven doe
BTW: Deze SSD's zullen dan waarschijnlijk wel SATA-600 nodig hebben, maar dit is dan simpel op te lossen met dat u3s6-kaartje, niet?
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Swap file zou ik niet op de SSD zetten, ondanks dat het wel wordt aangegeven in de TS. Al die extra writes kunnen nooit goed zijn voor de SSD.The Chosen One schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:45:
Krijg mijn 1e SSD (OCZ Vertex 2 Extended Capacities 60 GB, S-ATA II) binnenkort samen met W7 (XP tot nu). Heb de startpost ff gelezen en de SWAP file kun je dus gewoon laten staan.
Ik las dat je een map als mijn documenten goed kunt verplaatsen naar een HD. Zijn er nog meer mappen zoals dat of bepaalde dingen in Windows 7 die handig zijn?
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 22:40 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
5 a 10 seconden?multipasser schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:07:
21 seconden?Heb je nog een 200mmx ofzo?
Boottijd moet met huidige cpu's rond de 5 a 10secs liggen.
Ik ben het totaal niet met je eens. Een swap file is ook volgens Microsoft zelf typisch iets wat ontzettend voordeel heeft van een SSD (zie het eerder genoemde MS-document in dit topic). Veel kleine lees en schrijfacties. Tuurlijk, de SSD wordt hierdoor gebruikt en slijt dus: daar heb je hem toch voor? Anders kan je hem beter in de kast leggen, dan blijft hij optimaal qua snelheid en slijt hij totaal niet.Snowwie schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:19:
Swap file zou ik niet op de SSD zetten, ondanks dat het wel wordt aangegeven in de TS. Al die extra writes kunnen nooit goed zijn voor de SSD.
Als je genoeg ram hebt heb je eigenlijk geen swap file nodig. Ik heb zelf 8GB ram (waarvan 2GB in een ramdisk) en swap file uit staan (Windows 7 x64). Nog nooit problemen mee gehad. En als je al applicaties hebt die er om vragen dan kun je die swap file nog beter in een ramdisk plaatsen.
Dat hangt ervan af wat je er mee wilt: snel booten of snel draaien. Voor het eerste zet je je OS op de SSD, voor het tweede je VM's. Ik zou beiden op SSD willen, maar dat maakt het wel wat duurder of krapper qua ruimte. Zet je minder gebruikte applicaties niet op SSD, maar op de HDD. Swapfiles zijn altijd verstandig en horen op de SSD, zie het eerste deel van deze reactie.OMX2000 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:08:
Ik heb een SSD (Vertex II 120 GB) en extra geheugen (wordt in totaal 8GB) besteld voor mijn ontwikkelmachine.
Nu wil ik zo optimaal mogelijk gebruik maken van de SSD. Ik ontwikkel voornamelijk met Visual Studio 2010 in Virtual Images (VMWare/VirtualBox).
Ik heb nu 1.5 TB interne opslag geleverd door gewone HDD's.
Ik vraag me dus af wat de meest optimale (qua snelheid) inrichting van mijn machine zal zijn. Dus vooral veel performance binnen de virtual images. Moet ik dan Host OS (Windows 7) draaien op de SSD, en de vm's op de HDDs of juist andersom? En wel een SWAP file of niet, SWAP file op SSD of juist op HDD?
Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 17-01-2011 11:06 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Feit blijft dat je meer en meer berichten leest over hogere uitvalpercentages van SSD's dan "normale" schijven. In zakelijke omgevingen maakt dit niet zoveel uit, daar draaien ze vaak in RAID sets en is men allang blij met de giga-performance tov de relatief lage kosten. Wanneer je er maar 1 hebt in je laptop/pc oid is het wat vervelender.Phuncz schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:20:
Klagen doet men dan ook veel vaker dan de tevredenheid melden. Vroeger was ASUS ook zo'n slecht merk van moederborden "omdat je er veel over las op de forums". Hecht daar maar niet teveel waarde aan, het zijn de uitvalpercentages tov. de verkopen die belangrijker zijn.
Ben benieuwd. Ik heb nog nergens feitelijke uitvalpercentages gezien. Bron?Sander schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:42:
Feit blijft dat je meer en meer berichten leest over hogere uitvalpercentages van SSD's dan "normale" schijven.
Verwijderd
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 14:18 . Reden: Aanvullende info en typo ]
[ Voor 20% gewijzigd door _H_G_ op 17-01-2011 14:28 ]
Verwijderd
dat merk je.Arsenius schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:19:
Ik heb nu 2 seagates Barracuda 500 Gb in raid-0 draaien, ik vraag me af of het verschil erg merkbaar is of verwaarloosbaar als ik overstap naar een 120Gb OCZ Vertex2. Deze doe ik niet in raid-0 omdat dat nogal kostbaar is om er 2 van aan te schaffen. Ik vind 185 euro al veel, maar de 60Gb versie lijkt me echt te klein. Na 2 of 3 grote games van 7 a 10 Gb en de schijf is tjokvol.
Iemand advies?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 16:31 ]
Verwijderd
Sowieso draai je op SATA/3Gbps met een 3Gbps SSD. Zelfde verhaal als je een 1000 megabit en 100 megabit netwerkkaart direct met elkaar verbindt; dat draait natuurlijk ook niet op 1000 megabit maar switch terug naar de laagste snelheid die beide ondersteunen.Ibidem schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:21:
Heb zelf een moederbord GA-P67-UD4 met een Vertex 2 60GB. Boel op AHCI gezet en de SATA kabel op de SATA 3 controller geprikt. Geeft dit nog performance issues t.o.v. de SATA 2 controller? Of maakt het niet uit en is de performance identiek?
Ok, bedankt voor de feedback. Dan ga ik er maar eentje bestellen, is ook een stuk veiliger voor je data dan de raid-0 opstelling die ik nu gebruik.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:27:
[...]
dat merk je.
ik ging van 2x wd black 7200 rpm raid 0 naar een vertex 2 120 gb 3.5 inch en gaat als een bezetenen.
vooral opstarten en programma gaat vele malen sneller, werkt gewoon lekkerder.
de 2x 500 gb raid 0 is nu mijn download/scrap disk en nog een raid 1 ernaast van 2x 750 gb voor de belangerijkere data.
heb zelf nog 40gb over op de vertex 2, staan 5 steam games op en de gebruikelijke apps.
de vertex is sneller in read en write dan de raid 0 opstelling die ik had maar in algemeen is heel windows gewoon sneller nu dan voorheen. zelfs beter dan systeem met 4x 7200 rpm schijven in raid 0.
het verschil waar je het merkt is access timing, opstarten van apps, laden van games enz.
[ Voor 5% gewijzigd door Arsenius op 17-01-2011 16:43 ]
M.a.w. als ik de SSD op poort SATA2_2 zet (Intel controller) is het naar mijn gevoel trage opstarten weg en haal ik in feite de beste performance?Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:34:
[...]
Sowieso draai je op SATA/3Gbps met een 3Gbps SSD. Zelfde verhaal als je een 1000 megabit en 100 megabit netwerkkaart direct met elkaar verbindt; dat draait natuurlijk ook niet op 1000 megabit maar switch terug naar de laagste snelheid die beide ondersteunen.
Verder kan het zijn dat je betere performance krijgt op de Intel controller. Met name de driver zou je ook moeten controleren, anders is het mogelijk dat je geen TRIM hebt. Dit kun je controleren met het programma 'AS SSD' en geeft aan met "msahci" als je de Microsoft AHCI driver gebruikt; zie je hier iets met Marvell ofzo, dan heb je geen TRIM meer. Ook kun je zien of de alignment goed is ("OK").
(For example, on this motherboard, the SATA3_0, SATA3_1 (Note 3), SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4 and SATA2_5 ports are supported by the P67 Chipset.)
Verwijderd
Verwijderd
Volgens deze richtlijn: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2031156 zijn mijn partities algined......_H_G_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:20:
Daarnaast kan je nog zoeken op alignment. Je writes vallen wat tegen, dus welicht zijn je partities niet aligned. Over slaapstand kan je ook vast wat vinden als je de zoekfunctie los laat op dit topic.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
[ Voor 34% gewijzigd door xabre16v op 18-01-2011 22:28 ]
Verwijderd
Daar is geen antwoord op te vinden ,omdat je zelf moet bepalen welke je kiest .Arsenius schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:47:
Als ik het zo bekijk dan lijken die vertex2 wel heel vaak kapot te gaan. Dit doet mij wel twijfelen om een Vertex 2 aan te schaffen. Misschien is een Intel Postville een goed alternatief?
[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-01-2011 20:11 ]
Niet erg specifiek, maar: http://www.pcworld.com/ar...y_high_failure_rates.html_H_G_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:24:
[...]
Ben benieuwd. Ik heb nog nergens feitelijke uitvalpercentages gezien. Bron?
Tof. Een artikel uit 2008 (!) en een kennissenkring die misschien massaal aan de Vertexen zijn gegaan. Weet niet hoeveel mensen 'om je heen' intel SSD's hebben maar als de verhouding 50/50 is en je een hele grote referentiegroep hebt kan je pas zulke uitspraken doen naar mijn idee. Anders zijn het gewoon lege kreten. Feiten en meningen: heel verschillende dingen.Sander schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:59:
[...]
Niet erg specifiek, maar: http://www.pcworld.com/ar...y_high_failure_rates.html
En ik hoor van meer mensen om me heen soortgelijke dingen.
[ Voor 96% gewijzigd door job op 19-01-2011 20:43 ]
Ik denk het ook, veel mensen hebben of schaffen nu een OCZ Vertex aan. Intel is voor zover ik kan beoordelen niet zo heel populair onder de computergebruikers, vooral omdat ze prijzig zijn en vaak lagere schrijfsnelheden hebben.xxxneoxxx schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:29:
[...]
Tof. Een artikel uit 2008 (!) en een kennissenkring die misschien massaal aan de Vertexen zijn gegaan. Weet niet hoeveel mensen 'om je heen' intel SSD's hebben maar als de verhouding 50/50 is en je een hele grote referentiegroep hebt kan je pas zulke uitspraken doen naar mijn idee. Anders zijn het gewoon lege kreten. Feiten en meningen: heel verschillende dingen.
Verwijderd
Die 80GB Postvilles zijn echt met bakken verkocht. Nu is het allemaal Sandforce en vooral in deze thread, maar ik ben er vrij zeker van dat er meer Intel ssd's dan OCZ ssd's gebruikt worden.Arsenius schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:02:
Intel is voor zover ik kan beoordelen niet zo heel populair onder de computergebruikers, vooral omdat ze prijzig zijn en vaak lagere schrijfsnelheden hebben.
Hmm iets objectiever dan: http://computerworld.nl/a...etrouwbaarheid-ssd-s.htmlArsenius schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:02:
[...]
Ik denk het ook, veel mensen hebben of schaffen nu een OCZ Vertex aan. Intel is voor zover ik kan beoordelen niet zo heel populair onder de computergebruikers, vooral omdat ze prijzig zijn en vaak lagere schrijfsnelheden hebben.
Nou weet ik niet precies het fijne ervan, maar we kunnen denk ik nog niet oordelen. Hier heeft denk ik minstens 3/4 van de mensen in dit topic een OCZ. Dan lijkt het me duidelijk dat er ook hogere uitval wordt gemeld in dit geval.
Maar goed, SSD staat nog in de kinderschoenen, laten we wel eerlijk wezen.
Trouwens, ik heb ook tig hardeschijven moeten weggooien omdat ze ermee ophielden, van Maxtor tot Hitachi en ook veel Samsungs. Raad eens welke hardeschijf ik het meest in bezit had, inderdaad de Samsung.
[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 19-01-2011 22:47 ]
Avalaxy schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:09:
Gewoon wachten op Intel's G3 SSD's
Maar je begrijpt hoop ik dat die dingen niet echt primair zijn bedoeld om je films en dergelijken op te slaan?
Mijn media staat op 2 andere schrijven.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mja maar omdat hij het heeft over een 400GB SSD? Lijkt me zwaar overkill voor Windows + wat appsfsfikke schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:13:
[...]
[...]
Ik wil eind van de maand ook een nieuw systeempje kopen, maar ik zit wel te twijfelen of het verstandig is nu nog een Vertex 2 te kopen. Is er al iets meer bekend over een tijdframe voor die nieuwe SSD's?
Mijn huidige program files zit op 250gb. Valt natuurlijk nog wel wat ruimte vrij te maken, maar de meeste geïnstalleerde games en applicaties die nu geïnstalleerd staan worden wel gebruikt af en toe.Avalaxy schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:15:
[...]
Mja maar omdat hij het heeft over een 4GB SSD? Lijkt me zwaar overkill voor Windows + wat apps
Maar SSD G3 zou in Februari uitkomen. Wanneer exact is niet bekend.
Als je 400GB nodig hebt voor je OS-schijf is dat nogal forsSuperKris schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:20:
[...]
Mijn huidige program files zit op 250gb. Valt natuurlijk nog wel wat ruimte vrij te maken, maar de meeste geïnstalleerde games en applicaties die nu geïnstalleerd staan worden wel gebruikt af en toe.
[ Voor 8% gewijzigd door ihre op 19-01-2011 23:30 ]
Zoals ik in mijn eerste post al zei, kan ik er mee leven dat mijn primaire schijf een stuk kleiner wordt. De vraag was meer of ik ten opzichte van mijn raid een groot snelheid verschil ga merken dan de kosten en de nadelen van een kleine schijf kan rechtvaardigen.fsfikke schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:23:
[...]
Als je 400GB nodig hebt voor je OS-schijf is dat nogal fors
Maar je hoeft niet elk programma op C: te installeren, je kan sommige dingen die je niet dagelijks nodig hebt ook op een langzamere data schijf zetten.
Ik zou mooi een 120GB schijfje halen (Of vertex2, of even wachten op de nieuwe Intels)fsfikke schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:23:
[...]
Maar je hoeft niet elk programma op C: te installeren, je kan sommige dingen die je niet dagelijks nodig hebt ook op een langzamere data schijf zetten.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Verwijderd
Ik heb zelf m'n OS op 4 Samsung F3's in RAID0 staan. Maar als je een hoop dingen tegelijk gaat doen is het nog steeds traag. Voor je OS zal een SSD zeker uitmaken.SuperKris schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:29:
[...]
Zoals ik in mijn eerste post al zei, kan ik er mee leven dat mijn primaire schijf een stuk kleiner wordt. De vraag was meer of ik ten opzichte van mijn raid een groot snelheid verschil ga merken dan de kosten en de nadelen van een kleine schijf kan rechtvaardigen.
Belastingfraude heet datVerwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:31:
Tweakers,
aangezien mn lieve schoonmoeder voor zichzelf is begonnen is zij in staat om de BTW terug te vragen. en omdat ik bijna jarig ben wil zij mij dan ook een kado doen in de vorm van een SSD![]()
nu zat ik zo te denken; 2 ssd's kopen voor mn laptop en mn desktop. het geintje mag ongeveer 150 a 185 euro gaan kosten.(incl. btw)
de vraag is dan ook, wat raden jullie mij aan? ik zat zelf aan een 40gb intel voor de pc en een ocz 60gb vertex II voor de laptop te denken.
of is het misschien nog een beter idee om even te wachten tot de volgende generatie ssd's? het probleem is echter dat ze het echt voor mn verjaardag wil geven, dus voor halverwege februari
mvg
[ Voor 45% gewijzigd door fsfikke op 19-01-2011 23:33 ]
Verwijderd
Making an ass of myself since the 70's
Topic waarschuwing gelezen?Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:31:
de vraag is dan ook, wat raden jullie mij aan? ik zat zelf aan een 40gb intel voor de pc en een ocz 60gb vertex II voor de laptop te denken.
[ Voor 129% gewijzigd door job op 19-01-2011 23:46 ]
Uh?Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:38:
ach belastingfraude of lief zijn voor de schone zoon, wat maakt het uit
[ Voor 8% gewijzigd door BlackShadow op 20-01-2011 02:38 ]
Is objectiever inderdaad. Maar goed, het is maar afwachten bij de nieuwe intels. Nieuwe chipsets/controller en disks, mogelijk nieuwe problemen met een mogelijk verhoogde kans op uitval. Ik denk dat meer performance == minder stabiliteit wel op gaat, net als bij traditionele harddisks naar mijn gevoel: grotere capaciteit == kortere levensduur.Sander schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:46:
[...]
Hmm iets objectiever dan: http://computerworld.nl/a...etrouwbaarheid-ssd-s.html
Sterker nog; als je alleen de programma's installeert op je SSD waarvan je vind dat deze ondermaats presteren of naar je gevoel traag opstarten kan je al een hoop schrapen waarsch.fsfikke schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:23:
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door xxxneoxxx op 20-01-2011 12:21 ]
Verwijderd
Ik heb hetzelfde probleem in Windows 7 x64. Ik heb nog steeds geen oplossing. Ik heb het programma "NoSleepHD" geinstalleerd, dat elke 5 minuten een klein bestandje op de SSD schrijft om hem wakker te houden. Het gewenste resultaat blijft echter uit, nog steeds "hangers" zoals jij ze omschrijft.BlackShadow schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 02:36:
Sinds de installatie van mijn OCZ Vertex2 in mijn Sony VAIO laptop, heb ik vaak last van vastlopers na het 'activeren' van de laptop na een tijd van inactiviteit. Ik krijg dan vaak nog enkele seconden beweging in de muis, maar er komt geen reactie meer en als gevolg zit alles volledig vast.
Verwijderd
Dat poneer je wel héél stellig. Het is nochtans een van de meest voorkomende bijwerkingen van een SSD. 1.200.000 hits op google op "ssd sleep mode" en deze thread onder andere zeggen iets anders.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:43:
Problemen met recovery van sleep mode heeft niets met je SSD te maken; dus daarvoor kun je beter in een ander (eigen?) topic om hulp vragen.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
Het verbaast me niet echt...Sander schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:46:
[...]
Hmm iets objectiever dan: http://computerworld.nl/a...etrouwbaarheid-ssd-s.html
Making an ass of myself since the 70's
Verwijderd
Even heel simpel: SSDs ondersteunen geen power management, geen spindown, geen APM. Wat sommige SSDs wel ondersteunen is DIPM, oftewel Device-Independent Power Management. Dit is niets meer dan een SATA verbinding die automatisch tot rust valt, en zodoende de laatste 0.5W idle verbruik door de SATA link weg kan nemen. Met DIPM verbruikt een Intel X25-M zo'n 0,075W oftewel 75mW.DexterBelgium schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:11:
Dat poneer je wel héél stellig. Het is nochtans een van de meest voorkomende bijwerkingen van een SSD. 1.200.000 hits op google op "ssd sleep mode" en deze thread onder andere zeggen iets anders.
Device Initiated Power Management, en het hangt van zowel je chipset als OS af of dat wordt ondersteund (veel reviewers meten idle power van een Intel X25-(V/M) als 0.6W, maar dat is zonder DIPM omdat ze niet opletten.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:32:
[...]
Even heel simpel: SSDs ondersteunen geen power management, geen spindown, geen APM. Wat sommige SSDs wel ondersteunen is DIPM, oftewel Device-Independent Power Management. Dit is niets meer dan een SATA verbinding die automatisch tot rust valt, en zodoende de laatste 0.5W idle verbruik door de SATA link weg kan nemen. Met DIPM verbruikt een Intel X25-M zo'n 0,075W oftewel 75mW.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Vreemd, ik ben vandaag begonnen met het opnieuw installeren van me PC en weer kreeg ik een Error tijdens de installatie van Win 7 x64 in AHCI, en later in hetzelfde topic stond dat iemand een bankje geheugen eruit heeft gehaald, zodat het Single Channel zou draaien, ik heb 3x 2GB in een mobo wat geen Triple Channel ondersteuning heeft. Heb er dus 1 weg gehaald, nu 4gb in Dual Channel en alles gaat Prima. Installatie ging perfect, Diver Verifier gedraaid en geen bsod's meer.ihre schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:27:
Oh balen ook, nieuwe SSD en GPU gekocht (Vertex 2 60GB en een Sapph. HD 6850) en ik dacht ik installeer het wel zonder dat ik andere harde schijven aan sluit. Ten eerste krijg ik steeds errors als ik in AHCI mode via een USB stick Win 7 wilde installeren, dus ik denk ik pas het later wel aan via regedit.
Everything seems to be fine, en een dag later loopt de computer spontaan vast -> BSoD...
Meerdere malen gezien nu, Memtest gedraaid, chkdsk /r ging goed, HD Tune zegt dat me schijf ook prima in orde is, krijg nog steeds vastlopers en BSoD's... Alle software/firmware/drivers geupdate maar mocht ook niet baten.
Heb nu een topic lopen op techsupportforum, even afwachten dus.
Oja, ben trouwens erg te spreken over de snelheden, binnen zo´n 40 sec na het indrukken van de Aan knop zit ik het Main Menu van Black Ops
Verwijderd
Misschien een heel domme vraag, maar heeft de bios instelling t.b.v. power management S1 / S3 nog enige invloed? Ik heb Windows nu zo ingesteld dat de harde schijven niet gaan "slapen" maar toch hangt de pc na verloop van tijd.....mux schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:42:
[...]
Device Initiated Power Management, en het hangt van zowel je chipset als OS af of dat wordt ondersteund (veel reviewers meten idle power van een Intel X25-(V/M) als 0.6W, maar dat is zonder DIPM omdat ze niet opletten.
(dit even tussendoor als aanvulling)
[ Voor 45% gewijzigd door blmp op 22-01-2011 19:56 . Reden: wat duidelijker + uitgebreid ]
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
[ Voor 46% gewijzigd door remielowik op 22-01-2011 20:14 ]
[ Voor 28% gewijzigd door rakegtegler op 23-01-2011 00:48 ]
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 00:48 ]
Verwijderd
drive caddy voor de optibay ....blmp schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:52:
Wou net zeggen 64GB is best weinig hoor.
- Windows is inderdaad ''maar'' 15gig
- office en overige ''veelgebruikte'' software
- Wat documenten, foto's etc.
- games van tegenwoordig zijn ook al ruim 10-15gig per stuk
Nou dat lukt je niet met 64GB. Kan je met wat geluk net 2 games installeren en dan is het voorbij. Misschien als 'average' pc user kom je er nog mee weg. (15gb windows, 5gig soft, 2 games), maar als je toch wat ''uitgebreider'' gaat doen (Adobe Master Suite anyone?, VMware's etc.) kom je er niet mee weg.
In een desktop kan je dan nog zeggen ''ik zet documenten op harddisk'' o.i.d. maar bij een laptop bijv. kan dit al niet.
Als het aan mij ligt, gaat dit jaar de laatse hdd uit mijn systemen en doe ik alles op ssd, m.u.v. mijn nas (uiteraard). Daar kom ik met 80GB toch echt niet mee weg.kipjr schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:00:
Wat ik eigenlijk nog steeds niet snap is dat hier veel mensen zijn die een SSD van 80+ GB willen aanschaffen.
Het lijkt mij toch wel dat een 64GB SSD genoeg is voor OS (15GB) en enkele programma's en games (25GB) en dat je overige programma's en bestanden op een externe/interne HD zet?
Alles op je SSD hebben en niet alleen maar je OS + wat programma's is natuurlijk gewoon het snelste, daarom willen mensen SSD's van meer dan 80GB.kipjr schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:00:
Wat ik eigenlijk nog steeds niet snap is dat hier veel mensen zijn die een SSD van 80+ GB willen aanschaffen.
Het lijkt mij toch wel dat een 64GB SSD genoeg is voor OS (15GB) en enkele programma's en games (25GB) en dat je overige programma's en bestanden op een externe/interne HD zet?
The devil is in the details.
Verwijderd
Draai eens ATTO. Geen AS-SSD of CDM met gecomprimeerde data.rakegtegler schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 22:27:
Ik heb van de week een SSD aangeschaft, een OCZ Vertex 2 180 gb.
(geen raid opstelling).
[ Voor 17% gewijzigd door Aethertyd op 23-01-2011 12:19 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door BiLo op 23-01-2011 14:16 . Reden: typo ]
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
maar repair mode is toch niet mogelijk als ik de SSD al leeg heb gegooid?MegaTronics schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:30:
Opstarten in repair mode van de installatie DVD en dan via diskpart de drive leeg maken (clean). Wel eerst de jusite schijf selecteren via select disk.
[ Voor 28% gewijzigd door BiLo op 23-01-2011 14:35 ]
helaas volg ik je niet helemaalMegaTronics schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:36:
Volgens mij kun je daar cancelen en dan kun je een commando prompt opstarten en vanuit daar diskpart.
ik begin het te begrijpenMegaTronics schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:44:
Ik doe het zo uit mijn hoofd, het is al een tijdje geleden dat ik dit gebruikt heb.
[ Voor 84% gewijzigd door BiLo op 23-01-2011 15:05 ]
[ Voor 19% gewijzigd door MegaTronics op 23-01-2011 15:04 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq