Bij gewoon gebruik verslijt je een
SSD niet snel. Ik start Firefox vaak op met >50 tabs open.
Als ik mijn profile op een HD heb dan geeft dat soms problemen. Vanaf de
SSD gaat het prima.
Je koopt een
SSD om meer snelheid te krijgen.
Het heeft geen zin om alsnog alles wat veel van de
SSD vraagt op een HD te doen.
Over een paar jaar koop je toch weer een andere.
Mijn Intel 40GB met XP en Ubuntu erop heeft na een half jaar gebruik 3,5TB geschreven.
De media wear out indicator geeft 96 aan.
Die kan dus nog wel een paar jaar mee. En als hij ver versleten is dan gebruik ik hem alleen nog voor Linux.
De nieuwe C400 van Micron heeft een gegarandeerde levensduur van 72TB aan writes.
Dat is ongeveer 10 jaar van mijn normaal gebruik. Meer dan lang genoeg.
Maar benchmarken (waar sommige mensen op dit forum veel tijd aan besteden om het laatste iops-je of MB-tje/s eruit te persen) is anders dan normaal gebruik.
De 256MB uitvoering kan 260MB/s schrijven. Om 72TB te schrijven heb je dus maar 3,2 dagen nodig....!!!
Als je continue benchmarkt kan zo'n
SSD behoorlijk snel versleten zijn.
Ik bench zelf ook om te kijken of de resultaten naar verwachting zijn maar ik laat het bij een paar keer.
Tot 15% snelheidsverschil merk je in de praktijk vaak niet.
Het heeft dus geen zin om heel veel tijd aan te besteden om je
SSD nog een tikje sneller te krijgen.
Tenzij dat het enige is waar je je
SSD voor gekocht hebt natuurlijk
Voor mijn nieuwe systeem heb ik gekozen voor een Raid0 van 2 Vertex2
SSD's van 120GB elk aan een Intel SASUC8I controller. Het is een rebranded LSI controller met de LSI 1068E chipset en hardware Raid0,1,10 en 1E. Compatible met allerlei OS-en en heeft goede drivers.
Voor deze Raid versies zou Trim niet zo moeilijk te implementeren moeten zijn (Linux heeft het al) dus misschien komt er t.z.t. nog een leuke verrassing.
Omdat ik diverse OS-en op het zelfde systeem draai kies ik voor hardware raid in plaats van allerlei fakeraid drivers of de Revodrives.
T.o.v. een Revodrive heb ik ook meer flexibiliteit. Kan er zelf schijven bijprikken en kan maximaal 8 disken aansluiten.
Bij een recent
SSD review bij X-bit Labs was te zien dat de controller veel invloed heeft op de prestaties, zeker bij Raid en dat niet alle combinaties even gelukkig zijn.
Ik ben benieuwd of er ergens getest is met dezelfde
SSD's maar verschillende controllers met name in Raid.
Van chipset based tot Areca 1880.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dutchtraveller op 12-01-2011 23:39
]