Maar je gebruikt nu nog een grote partitie, en sommige cloning apps maken foute partities aan. Kortom: teveel problemen gewoon vers installeren is het beste.
Even voor de duidelijkheid: ik moet dus eerst de SSD array weggooien, daarna de disks los erasen met een tooltje, en daarna een nieuw RAID config aanmaken van bv 120GB? En wat bedoel je met niet formatteren? Bedoel je dat ik dan niet de ongepartitioneerde ruimte moet gaan formatteren?
Je moet inderdaad vooral de ruimte die je reserveert en ongepartitioneerd laat, niet formatteren. Windows 7 schrijft nulletjes en dat is dus wat je niet wilt; dan zou die ruimte door de host 'geclaimed' worden en dus ziet de
SSD die ruimte als zijnde in gebruik door de host; dus moet de data behouden blijven en is het niet beschikbaar voor intern gebruik.
Ik snap ook niet helemaal goed waarom het zinvol is om lege ruimte te hebben staan die niet gepartitioneerd is.
Dat snap ik. Immers: als het niet gebruikt wordt, wat heb je er dan aan?
Welnu,
SSDs zijn veel complexer dan mensen denken. Soms komt het voor de
SSD beter uit om bepaalde data naar een andere plek te schrijven dan Windows (de "host system" vanuit de ogen van de
SSD) voor ogen had. Dan wordt de data dynamisch, gemapped in HPA (Host Protected Area) waarin een soort tabel staat die het verschil bijhoudt van hoe data door windows/host is opgeslagen en hoe de data fysiek is opgeslagen. Die tabel is cruciaal.
Elke moderne
SSD heeft standaard al een hoeveelheid gereserveerde ruimte, wat voorbeeldjes:
Intel X25-M 80GB
SSD = 80GiB fysiek waarvan 80GB zichtbaar = 6.8% spare space
Sandforce SF-1200 50GB = 64GiB fysiek waarvan 50GB zichtbaar = 28% + 6.8% spare space
Sandforce SF-1200 60GB = 64GiB fysiek waarvan 60GB zichtbaar = 6.7% + 6.8% spare space
Dus standaard hebben ze allemaal al wat, maar hoeveel verschilt enorm. De Sandforce 50GB modellen kun je vergelijken met 100GB modellen die 128GiB fysiek hebben. De 60GB modellen kun je vergelijken met 120GB modellen die ook 128GiB fysiek hebben.
Nu de clue: zolang je niet schrijft naar een bepaalde plek, beschouwt de
SSD die ruimte als spare space. Dus je
SSD komt met 100% spare space en pas als je gaat schrijven slinkt dat langzaam in. Door een bepaalde ruimte (LBA) ombeschreven te laten zal de
SSD die plek als spare space blijven beschouwen, en gebruiken voor dynamische (vaak kleine random) writes.
Of is het enkel een vorm van uitstel van executie: doordat je zoveel vrije ruimte hebt blijven er extra lang schone blokken over die beschreven kunnen worden?
Nee het idee is om meer vrije erase blocks van 128KiB die totaal niet beschreven zijn, te kunnen vinden. Je
SSD heeft anders altijd wel vrije ruimte (immers 6.8%+ kun je niet zien) maar dat zijn na verloop van tijd allemaal 'snippertjes' van vrije plekjes; daar kan je
SSD niet zoveel mee.
Als je genoeg spare space zou hebben (50%+) dan heb je ook geen TRIM meer nodig. FusionIO heeft een switch waarmee je de spare space kunt instellen, tot ongeveer de helft van de totale capaciteit.