Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.549 views

Onderwerpen

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Man wat een post. Ik heb er weinig aan toe te voegen. Ik begon met alinea's te quoten en er 'eens' onder te zetten en geen verder commentaar :P

offtopic:
Nog even verder offtopic praten over reviewsites: Je kunt beargumenteren dat reviewsites de plekken zijn waar je de juiste informatie moet kunnen vinden over een bepaald onderwerp, maar kun je dat ook echt verwachten? Het is me nogal wat, en als je kijkt naar wat voor mensen er achter de meeste reviewsites zitten:

- 90% prijsvergelijker/verkoopstimulangen/marketing
- 9% journalist-niveau kennis die het grootendeels van persberichten en marginale kennis moet hebben
- 1% mensen die enigszins in-depth kennis hebben van wat er aan de hand is

De meesten hebben gewoon het niveau en de resources niet om de lezer echt goed te informeren. Better yet, de meeste mensen kan het geen snars schelen en willen gewoon het goedkoopste product dat een stempel 'goed' krijgt :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Verwijderd

Haha dan zijn we snel klaar. :P
Maar beter ook, anders worden het lange posts.

offtopic:
Kan me vinden in wat je zegt over reviewsites; niet het juiste soort mensen zit daar achter de knoppen. En het is allemaal zo commerciëel geworden, ook tweakers.net. Maar het grote probleem is dat wat deze sites schrijven, gelijk heel veel gewicht krijgt, en dat de echte experts overschaduwd. Overigens beschouw ik me niet als expert; er moeten mensen zijn die er véél meer van weten. Maar die werken ergens bij een groot bedrijf in een mooie functie, en hebben wellicht geen tijd voor een eigen hobbysite om het aan ons 'prutsers' uit te leggen. :+

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:13:
[...]

400GB maar toch 34nm... vreemd.
Zo te lezen is het gedeeltelijk intel inside

Working in collaboration with Intel, the Ultrastar SSD400S family combines enterprise-grade NAND flash, proprietary endurance firmware and power loss management techniques to extend the reliability, endurance and sustained performance of the new SSD family

http://www.hitachigst.com...and-fc-solid-state-drives

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 19:25:
[...]
Zo te lezen is het gedeeltelijk intel inside
Precies. Daarom vond ik het vreemd dat Hitachi blijkbaar wel een 400GB G2 gaat verkopen, als het artikel klopt.

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:05:
[...]

Precies. Daarom vond ik het vreemd dat Hitachi blijkbaar wel een 400GB G2 gaat verkopen, als het artikel klopt.
Vreemd zeker ,vooral omdat de Hitachi geen sata ssd wordt maar met Fibre Channel en SCSI .
Is Fibre Channel de next generation interface voor computers :9

Dat is dan de eerste scci ssd ,ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de iops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
ssj3gohan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:36:
Better yet, de meeste mensen kan het geen snars schelen en willen gewoon het goedkoopste product dat een stempel 'goed' krijgt :P
Ik kan het me wel voorstellen om verschillende redenen:

1. Met de huidige informatieoverload moet je op bepaalde gebieden wel afgaan op 'deskundigen'*. Je kan of wilt eenvoudigweg niet alles tot in den treuren uitdiepen.

2. Wat betreft SSD's denk ik dat zelfs deskundigen op dit gebied het moeilijk vinden omdat de performance van zo'n SSD afhangt van de situatie. In de ene situatie is merk X beter dan merk Y en in een andere situatie kan dat weer compleet anders zijn. Als ik kijk naar high-end audio valt me het op dat deskundigen het vaak niet eens zijn wat het beste is. Wat betreft slechte produkten is er veel meer concensus (denk aan de oude JMicron-controller). Net zoals bij het kopen van een goede stereo-apparatuur het zelf luisteren erg belangrijk is, is dat bij een SSD denk ik wat dat betreft ook de praktijk die uitsluitsel moet geven.

Mijn vraag wat voortgekomen is uit mijn bovenstaande betoog is of er ook slechte SSD's worden aangeboden buiten de ó zo bekende SSD's met Jmicron-controllers die - naar mijn weten - niet meer worden aangeboden.

* Wie of wat je als deskundig ziet is ook een verhaal apart. Wat waarschijnlijk ook met een bepaald vertrouwen te maken heeft die je in die deskundige stelt omdat je beide dezelfde overtuiging deelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, er worden nog 16GB brakheden verkocht met heel erg slechte wear leveling en zodoende gegarandeerd een write amplification van 10-20. Gezien ze ook nog zo klein zijn zorgt dat ervoor dat die dingen eigenlijk in elk scenario wel snel zullen falen. Maar alles vanaf 30GB... kan niet echt iets slechts bedenken.

Er zijn wel een paar obvious do's en don'ts:
- Geen TRIM-support? Koop een Intel, Sandforce of Toshiba-based SSD
- bekende chipset-incompatabilityspul

Verder is er wel wat te optimaliseren mbt je gebruiksscenario (ik heb bijvoorbeeld twee Intel X25-V 40GB's omdat ik er XP op draai en nagenoeg alleen te maken heb met reads, bovendien waren ze cheap). Maar uiteindelijk is het toch ook grootendeels persoonlijke voorkeur. Hierboven heb ik al mijn voorkeur voor Sandforce uitgesproken mbt write amplification, zeker vergeleken met Indilinx-drives (maar ook Toshiba). Maar de relevantie voor een bepaalde gebruiker inschatten? Pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:59:
Eigenlijk zou je een startpost met een soort Wiki moeten opbouwen, dan kan iedereen die wil bijdragen. Alternatief is een tijdelijke thread waarin men kan posten, maar dan heb je een beheerder nodig die eens in de zoveel tijd samenvat. Ik weet echter niet of dat wel de bedoeling is. Is er iemand die dit wil coordineren? Zoniet, dan ga ik dit weekend wat zaken op een rijtje zetten en toestemming vragen deze via een thread uit te breiden.
Na wat rondkijken: poeh, dat valt niet mee. Er is domweg teveel om te vertellen. Om dit goed te doen moet er meer tijd in dan ik beschikbaar heb. Dus hoewel ik met alle plezier een aantal onderdelen aanlever begin ik niet aan een nieuwe startpost.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Na een jaar ongeveer op het werk met een postville g2 ben ik nu voor thuis aan het kijken voor een ssd, maar nu is de vraag of ik niet beter nog even kan wachten op de 25nm ssd's?
120gb is eigenlijk wel het minimale dat ik nodig heb.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als je het niet erg vind om twee maanden te wachten kun je sowieso beter wachten.

De prijzen zitten in een neergaande lijn en of de G3 er nou is of niet, over twee maanden is er een grote kans dat alles weer goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Philflow schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:43:
Als je het niet erg vind om twee maanden te wachten kun je sowieso beter wachten.

De prijzen zitten in een neergaande lijn en of de G3 er nou is of niet, over twee maanden is er een grote kans dat alles weer goedkoper is.
Ja goedkoper wordt het altijd, ooit moet je toch instappen. Maar goed de g3 word sneller en goedkoper zoals het er nu naar uitziet.
Sorry zie net dat ik hier verkeerd zit... Zal de vraag even verplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 20-11-2010 20:55 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Nou er is een hele tijd geweest dat SSDs niet goedkoper werden en sommige zelfs duurder. De trend van de laatste tijd is dat de prijzen duidelijk omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 07:29
Ik heb net mijn OCZ Vertex 2 120gb een firmware update gegeven naar 1.24. Mijn write resultaten zijn compleet ingesort. De scores zijn de helft minder dan wat ik eerst had met versie 1.11.

Wat er sowieso al vreemd was, was dat het hele systeem vastliep met het updaten van de firmware dmv de update tool van OCZ. Na een reboot staat wel gewoon de goede firmware op de SSD, maar met dus dramatische write prestaties. Read is hetzelfde gebleven overigens.

Ik ga nu proberen 1.11 er weer op te zetten en hoop dat dit zonder vastlopers lukt... Iemand anders hier ook ervaringen mee zoals ik ze nu heb? Op de website van OCZ staat wel dat de software niet zo goed met op IDE draaiende SSD's kan omgaan, maar AHCI ondersteund mijn moederbord niet en de vorige keer dat ik dus van een oudere versie naar 1.11 heb geupdate ging alles wel vlekkeloos. :?

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Peppio schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 22:24:
Ik heb net mijn OCZ Vertex 2 120gb een firmware update gegeven naar 1.24. Mijn write resultaten zijn compleet ingesort. De scores zijn de helft minder dan wat ik eerst had met versie 1.11.
Post anders eens een ATTO resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:39
Hallo allemaal,

Heb sinds vandaag (met hulp van jullie) een ssd in mijn systeem, het betreft de Corsair Nova 64gb.
Heb het in mijn am3 systeem zitten (zie specs hieronder). Hij draait prima, heb ook men sata-controller op AHCI gezet in mijn bios, tot zover erg simpel, hij draait ook prima, maar nu wilde ik graag weten of er een programmatje is waardoor je kunt zien of trim werkt? Ben namelijk niet zo thuis in de SSD wereld...

EDIT: hij scoort een 7.0 in w7

[ Voor 3% gewijzigd door [MAUS] op 20-11-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

http://forums.legitreviews.com/about23670.html

Handig trouwens dat Google ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 20-11-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Laatst online: 15-09 21:39
ok, bedankt, ik krijg een nul dus het werkt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Philflow schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 22:59:
[...]

Post anders eens een ATTO resultaat.
De slechte scores zijn alleen in CDM. Met ATTO krijg ik wel gewoon normale scores. Vreemd... :?

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39

job

MvdPM schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:27:
ok, bedankt, ik krijg een nul dus het werkt!!
OMG daar gaan we weer... 8)7 Nee die 0 betekent niet dat trim werkt.
Die 0 betekent alleen maar dat windows 7 het trim commando verstuurt bij een delete. Dat doet het (als je er vanaf blijft) altijd. Al steek je een HD in je pc, die 0 komt er gewoon te staan.

Dus nogmaals: Trim heb je als: 1. Het os het commando stuurt, 2 de sata driver het commando doorstuurt (windows ahci driver bijvoorbeeld) en 3. je ssd het ondersteunt.
1 & 3 zit wel goed, mag je zelf uitzoeken of aan voorwaarde 2 ook voldaan wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 21-11-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:01:
[...]

OMG daar gaan we weer... 8)7 Nee die 0 betekent niet dat trim werkt.
Die 0 betekent alleen maar dat windows 7 het trim commando verstuurt bij een delete. Dat doet het (als je er vanaf blijft) altijd. Al steek je een HD in je pc, die 0 komt er gewoon te staan.
dus als ik een ssd aan een andere, non-trim ondersteunend OS koppen, en ik verwijder daar een bestand.
worden die blokken dan nooit "getrimd"?

ik vind het trim gedoe sowieso vaag:
Die 0 betekent alleen maar dat windows 7 het trim commando verstuurt bij een delete
maar, als mijn OS nu geen trim ondersteunt en ik schrijf de hele schijf vol, hoe weet de ssd dan welke hij kan weggooien?

offtopic:
nu snap ik er helemaal niets meer van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het vervelende aan trim is dat je inderdaad niet even snel kunt controleren of het werkt, terwijl het voor de levensduur van je ssd een behoorlijk belangrijke functie is. Je kunt idd alleen controleren of je OS het commando doorgeeft, maar of het ook effektief is, blijkt pas na meerdere maanden gebruik na een benchmark.
Zo zal dit korte testje op een AMD chipset en een Sandforce SSD onder MS drivers ook gewoon een '0' geven, terwijl trim niet correct functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Peppio schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:58:
[...]

De slechte scores zijn alleen in CDM. Met ATTO krijg ik wel gewoon normale scores. Vreemd... :?
Niet vreemd. Sandforce drives halen alleen optimale snelheden met comprimeerbare data.

Post eens een CDM resultaat met 2x 50MB standaard en 2x 50MB met 0 fill data (settings).

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 21-11-2010 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
Als ik een nieuwe instalatie wil met win7 64b in welke blocksize kan ik dan beter mijn OCZ Vertex2 aligned maken in ntfs (standaard of 4096kb of nog anders) en moet ik hem dan ook opnieuw een secure/erase doen met Hdderase.
Graag jullie bevindingen ;)

Trouwens hier mijn Benchmark met ATTO is dat een beetje goed
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/21/1290317354-730.jpg

Benchmark met CrystalDiskMark - All 0x00 (0 Fill)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/21/1290318892-250.jpg

Benchmark met CrystalDiskMark - Default (Random)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/21/1290318980-560.jpg

Het lijkt er op dat de vertex2 120 gb niet lekker over weg kan met CrystalDiskMark???
Of zijn dit toch goede waardes, wat is wijsheid!!

[ Voor 57% gewijzigd door MiskentTalent op 21-11-2010 10:38 ]

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Mijn vertex 2 60GB Firmware 1.24

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/awt54o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/hst2xh.jpg

Heeft nu een maandje of 3 met windows 7 x64 gedraaid.
Doet tot op heden ruimschoots aan mijn verwachtingen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door BarryKohne op 21-11-2010 17:09 ]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een dilemma. Ik heb een postville 160 gb op een AMD 790FX mobo. Wanneer ik de AMD AHCI drivers installeer, kan ik met de SSD toolbox de optimiser niet uitvoeren. Met standaard MS drivers wel. Wanneer ik echter MS drivers installeer, blijkt het bootscherm ca 20 seconden hangen. Verder is het systeem dan merkbaar trager. tenminste, dat lijkt. Zijn er mensen die een zelfde configuratie hebben, maar dan met de optimiser werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 00:13:
dus als ik een ssd aan een andere, non-trim ondersteunend OS koppen, en ik verwijder daar een bestand.
worden die blokken dan nooit "getrimd"?
Klopt.
maar, als mijn OS nu geen trim ondersteunt en ik schrijf de hele schijf vol, hoe weet de ssd dan welke hij kan weggooien?
Trim is niet het weggooien van bestanden, maar het herschikken van de data om de snelheid optimaal te houden. (kort de bocht antwoord, wat trim exact is kan je vinden bij anandtech).
Maar buiten trim hebben bepaalde ssd's ook een soort van garbage collection. Deze functie treedt in als de SSD niets hoeft te doen en heeft het zelfde resultaat. Voor schijven zonder deze garbage collection is er soms software te vinden waarmee het ook mogelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 21-11-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Philflow schreef op zondag 21 november 2010 @ 07:12:
[...]

Niet vreemd. Sandforce drives halen alleen optimale snelheden met comprimeerbare data.

Post eens een CDM resultaat met 2x 50MB standaard en 2x 50MB met 0 fill data (settings).
Dit waren mijn resultaten de eerste keer dat ik het draaide 18-10-2010.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/xeidy0.png

Nu met 2x 50MB
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/341/21112010fw1242x50mb.jpg
en 2x 50MB 0 Fill data
Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/2050/21112010fw1242x50mb0fil.jpg

Wat houdt de laatste test eigenlijk in? De 0 Fill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Peppio schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:15:
[...]
[afbeelding]

Nu met 2x 50MB
[afbeelding]
en 2x 50MB 0 Fill data
[afbeelding]

Zier er wel prima uit. 0 fill is optimaal comprimeerbare data. (ik neem even aan dat je in ATTO wel > 250 MB/sec haalt)

Alle gebruikte Sandforce drives schakelen terug naar 80MB/sec met niet comprimeerbare data. Dit wordt ook bevestigd op de OCZ fora.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 21-11-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Philflow schreef op zondag 21 november 2010 @ 13:14:
[...]

Zier er wel prima uit. 0 fill is optimaal comprimeerbare data. (ik neem even aan dat je in ATTO wel > 250 MB/sec haalt)

Alle gebruikte Sandforce drives schakelen terug naar 80MB/sec met niet comprimeerbare data. Dit wordt ook bevestigd op de OCZ fora.
Oké... thanks. Voor mij weer een opluchting. Begon al te denken dat er wat gesloopt was. Toch vreemd dat bij de firmware update heel Windows 7 vastloopt. Maargoed, het werkt gelukkig verder naar behore. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 23:54
Ik heb sinds een paar weken redelijk wat problemen met mn (vrij) nieuwe pc, en ik vermoed dat mn SSD aan de oorzaak ligt - het is een Intel X25-M 80 GB, laatste firmware en aangekocht in maart 2010.

Regelmatig krijg ik tijdens het booten de melding: NTLDR is missing, press CTRL + ALT + DEL to restart.
Ik raak dus niet in Windows 7 64-bit. Boot sequence is correct ingesteld in bios (alhoewel daar soms de SSD niet herkend wordt).

Na veel herstarten lukt het soms toch om tot in windows te raken. Ik dacht dat misschien mn bios out-of-date was (1.3 en laatste versie is 1.10). Maar aangezien mn pc altijd perfect gewerkt heeft twijfelde ik wel of dat de oorzaak was.
Toch heb ik eergisteren mn BIOS geupdate en zit ik nu op de laatste versie.
Echter zijn de problemen niet opgelost. Nog steeds krijg ik regelmatig de melding van NTLDR is missing.
Ook is het indicator voor hardeschijf activiteit (LED lampje op pc) soms continu opgelicht, ook als er geen activiteit is op mn pc.

Heb al verschillende tests gedaan met SSD toolbox van intel, maar die zegt dat alles perfect in orde is.

Sinds een paar dagen is het booten van windows ook trager geworden, het windows vlaggetje komt de eerste 20 sec niet tevoorschijn. Voorheen was dat er binnen 0,1 sec. Ook blijft het systeem "hangen" na in te loggen, een 5 min later krijgt hij opeens een boost en dan werkt alles normaal.

Heb goeie virusscanner, firewall, adaware etc. en ben er vrij zeker van dat ik niet met een virus zit (ik weet wel wat ik mag downloaden - laatste jaren heb ik 0 virussen gehad).

Is mn SSD stuk aan het gaan (soms wordt ze niet herkend, werkt traag, blijft hangen)? Of kan het aan een SATA kabeltje liggen dat moet vervangen worden? Of iets anders?
Ben even ten einde raad, zouden jullie mij hier mee kunnen helpen?
Voor +- begin november werkte mn pc als een trein, sindsdien altijd problemen gehad. Er is trouwens sindsdien niets gewijzigd aan de pc...

PSN: Carreon_TO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

job schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:41:
Iemand die al iets weet over amd drivers en trim ondersteuning?
Komt dat uberhaupt binnenkort nog, of moeten we daarvoor nog een jaar wachten?
TRIM is E-I-N-D-E-L-I-J-K aanwezig in AMD's AHCI driver sinds versie 1.2.001.0263 (10 September 2010):

amd_sata.inf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
...
...
DriverVer=09/10/2010,1.2.001.0263
...
...
[amd_xata_Service_AddReg]
HKR, "Parameters","AmdXataTrimSupport",%REG_DWORD%, 1
...
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:24
Carreon, heb je al de stroom er al compleet afgehaald?

Ik heb met mijn eerste Intel 80gb Postville ook soort gelijke probleem gehad, bij mij
ook Ntldr missing etc.

Op een gegeven moment had ik mijn pc compleet van het lichtnet gehaald, daarna
weer opgestart en wat bleek mijn Windows op de ssd was compleet verdwenen.

Via dual boot opgestart via Vista install en alle data op de SSD was dus weg.

De SSD terug gebracht en een nieuwe gekregen, die geen problemen veroorzaakt.

Het zou kunnen zijn dat ook jouw Ssd ook binnenkort soortgelijke symptonen gaat
vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Zit erom te denken om een SSD schijf te kopen voor mijn laptop alleen nu heb ik 1 vraag

Wat is de waarheid over het trager worden wanneer de schijf voller wordt ?
Kwam dit artikel tegen, is dat achter haalt ?

http://computerworld.nl/p...s-trager-bij-gebruik.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreon
@nec1560: Ja, ik heb eergisteren mn pc volledig los gekoppeld, open gedaan en alle kabeltjes nogmaals gecontroleerd. Alles zat goed, dus aan de aansluitingen ligt het denk ik niet..

Ik woon zelf in België, heb de SSD gekocht bij Informatique (bijna alle andere onderdelen bij het inmiddels failliete cool-prices). Moet ik met hen contact opnemen voor RMA? Of kan ik dit enkel doen als hij echt volledig crashed :/ ?

[ Voor 1% gewijzigd door Carreon op 21-11-2010 23:22 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Versteegrob schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:24:
Zit erom te denken om een SSD schijf te kopen voor mijn laptop alleen nu heb ik 1 vraag

Wat is de waarheid over het trager worden wanneer de schijf voller wordt ?
Kwam dit artikel tegen, is dat achter haalt ?

http://computerworld.nl/p...s-trager-bij-gebruik.html
Dat artikel gaat over de Intel G1. Die had nog geen TRIM. De situatie is inmiddels een stuk beter. Een gebruikte SSD meestal is iets langzamer dan een nieuwe maar nog steeds heel snel. Zie Tomshardware of Techreport voor exacte cijfers.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 21-11-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:24
@Carreon, zou even contact opnemen met de leverancier.

Het feit dat je steeds "NTLDR is missing" krijgt duidt er op dat de
SSD niet goed herkend word door de bios.

Wellicht is het slechts een kwestie van tijd dat de SSD volledig crasht.

grtz.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreon
@nec1560: klinkt idd weinig hoopvol :-(

Aangezien mn windows 7 op die SSD staat kan ik dus de hele tijd niets met mn pc doen zolang hij retour is, fijn |:(

Alvast bedankt voor je hulp, ik ga nog even afwachten of iemand anders hier nog andere raad heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Of er staat iets niet goed in de bios waardoor de SSD niet in het rijtje van boot devices staat.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk eigenlijk eerder aan een probleem met je geheugen dan met de ssd - als de ssd het de rest van de tijd wel prima doet. Heb je geoverclockt etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

EaS schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:21:
TRIM is E-I-N-D-E-L-I-J-K aanwezig in AMD's AHCI driver sinds versie 1.2.001.0263 (10 September 2010):
Super.. Ideaal voor mensen met een gigabyte moederbord. :)
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 11:59
Kben opzoek naar een SSD, uiteindelijk uitgekomen dat 60 gb wel genoeg is (me Windows 7 installatie koste me op de huidige HDD 30gb max)

Is dit een goede keuze?
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

En, is het ook nodig om alle programma's en spellen hierop te installeren om de snelheid te behouden/krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:47
Die kun je gerust halen, ik heb 'm ook. ;)

Het ding is bloedsnel, en heeft een soort trim in de controller zitten. Dus als je mobo geen trim ondersteunt zit je met de Vertex 2 toch goed. :)

Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 11:59
Richub schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:03:
Die kun je gerust halen, ik heb 'm ook. ;)

Het ding is bloedsnel, en heeft een soort trim in de controller zitten. Dus als je mobo geen trim ondersteunt zit je met de Vertex 2 toch goed. :)

Veel plezier ermee.
Merk je nou daadwerkelijk veel verschil bij een boot, opstarten van programma's?

En ik vroeg me nog af, als je een game of programma installeert op een HDD, openen die dan ook sneller door de SSD? of alleen als je het programma of game installeert op de SSD..

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:43
Een tijdje geleden heb ik mijn syteem geupgrade naar een i7 860. Ik doe veel aan hd videobewerking dus het moest allemaal wat vlotter lopen. Dat is redelijk gelukt alleen het kan sneller heb ik het idee. Vandaar dat ik nu kijk naar een ssd schijf. Ik vroeg me alleen af hoe ik dit het beste kan aanpakken.

1. Ik koop een ssd schijf van 64 gb voor os + programma's en gebruik mijn huidige spinpoint voor opslag en renderen van de video bestanden.

2. Ik koop een ssd schijf van 128 gb voor os + programma's én opslag + renderen van de videobestanden. (spinpoint vervalt).

Mijn gevoel zegt dat optie 1 beter is, maar ik ben niet helemaal thuis in ssd schijven, dus wellicht dat deze schijven snel genoeg zijn om beide taken te doen? Hoe dan ook, graag hoor ik hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Edit:

Zie nu net dat er ook een aanschaf topic is, daar had ik dit misschien beter kunnen plaatsen. Excuses als dat zo is :)

[ Voor 7% gewijzigd door joeyke87 op 22-11-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Richard_AFC schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:00:
En, is het ook nodig om alle programma's en spellen hierop te installeren om de snelheid te behouden/krijgen?
Yup. Bv photoshop cs5 opstarten vanaf een Vertex LE duurt ca. 2 seconden. Vanaf HDD eerder 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
joeyke87 schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:25:
Een tijdje geleden heb ik mijn syteem geupgrade naar een i7 860. Ik doe veel aan hd videobewerking dus het moest allemaal wat vlotter lopen. Dat is redelijk gelukt alleen het kan sneller heb ik het idee. Vandaar dat ik nu kijk naar een ssd schijf. Ik vroeg me alleen af hoe ik dit het beste kan aanpakken.

1. Ik koop een ssd schijf van 64 gb voor os + programma's en gebruik mijn huidige spinpoint voor opslag en renderen van de video bestanden.

2. Ik koop een ssd schijf van 128 gb voor os + programma's én opslag + renderen van de videobestanden. (spinpoint vervalt).
Voor videobewerking helpt een SSD niet zoveel als meer geheugen. Veeeeel geheugen is de eerste upgrade die ik aan een core i7 systeem zou doen (ik heb zelf 12 GB).

Mijn eigen Vertex LE is net stuk dus ik moet weer editten vanaf HDD, dat gaat niet echt langzamer ofzo (heb het niet getimed maar is op gevoel). Uiteraard gaat het openen van de diverse software wel langzamer, ook het heen-en-weer schieten tussen de software gaat iets langzamer.

Renderen zou ik niet doen op een SSD, en al helemaal niet 1 waarop je OS draait: je SSD loopt supersnel vol dan en daar wordt je OS onstabiel van (spreek uit ervaring).

Koop lekker een snelle 50 GB of grotere SSD en houdt 1 of liever 2 hdd's voor oplag + renderen (scratchdisc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:50

Dark

who tweaked the light?

joeyke87 schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:25:
...

...
Optie1, geen twijfel mogelijk ;) beetje zonde om je kostbare ssd gb's voor opslag te gebruiken, maar als je dat toch zou willen is optie 2, 128gb ook niet echt genoeg lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:51
Mijn ATTO scores beneden, read is ok, maar de write snelheden lijken me achter te blijven.
Paragon alignment tool geeft aan dat de disk goed is uitgelijnd, dus die heb ik niet gedraaid. AS SSD Benchakr laat ook voor mijn gevoel lage waarden zien, rond 150MB/s.

Firmware is 1.23 en ik draai Win7 62bit vanuit een verse installatie. Kan ik nog iets doen om het te verbeteren?
Mijn systeem: Dell XPS M1330. Ik draai wel nog de originele BIOS A07 en nu zitten we op A15. Ben echter huiverig voor BIOS updates als het goed loopt.
Windows 7 is geïnstalleerd met SATA in het BIOS al meteen op AHCI, dus dat is in orde. Controle in het register laat ook een 0 zien bij de sleutel Start onder de entry MSahci. Ik gebruik een microsoft driver voor de Vertex, zoals zij dat ook aanraden.

Edit: BIOS naar A15, laat nauwelijks verbetering zien.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/20fygs7.png

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon 73 op 22-11-2010 16:23 . Reden: ahci & BIOS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

EaS schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:21:
[...]

amd_sata.inf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
...
...
DriverVer=09/10/2010,1.2.001.0263
...
...
[amd_xata_Service_AddReg]
HKR, "Parameters","AmdXataTrimSupport",%REG_DWORD%, 1
...
...
Ik was van plan om een aparte SATA controller te kopen (die TRIM ondersteund) bij de aanschaf van een SSD, maar dat hoeft nu dus niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peppio schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:15:
[...]

[afbeelding]

Nu met 2x 50MB
[afbeelding]
en 2x 50MB 0 Fill data
[afbeelding]

NCQ staat bij jou uitgeschakeld; je SSDs draaien in IDE emulatie modus. Voor optimale prestaties zul je in AHCI mode moeten draaien, dan krijg je ook toegang tot NCQ wat je random reads van 30 naar 200MB/s+ zal brengen, dus wel e moeite waard. Bovendien heb je geen last van TRIM-requests bij AHCI, terwijl dat bij IDE modus tot (zeer kleine) vertragingen kan lijden, waarbij geen enkele I/O mogelijk is totdat de SSD het TRIM commando heeft verwerkt. Zonder NCQ kan je SSD maar één ding tegelijk doen.

AHCI inschakelen is nog niet zo makkelijk onder Windows, je zult een registry waarde moeten aanpassen voordat je AHCI in je BIOS kunt inschakelen zonder een blauw scherm te krijgen. Google hier even naar, want het helpt wel je snelheden enzo. Best wel zonde als je in emulatiemodus draait op een moderne SSD.

Zoals gezien is je SSD sneller wanneer het nulletjes verwerkt dan échte data. Dat is ook het grote verschil tussen CDM/ AS SSD en ATTO anderzijds. Als je échte data gaat schrijven krijg je veel lagere snelheden; dus ga hier vanuit en zie compressie als een bonus; maar ATTO draaien op een Sandforce SSD is gewoon pimpen heeft niets te maken met prestaties. Een SSD koop je namelijk niet om alleen nulletjes op te slaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
dragon2 schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:34:
[...]

Voor videobewerking helpt een SSD niet zoveel als meer geheugen. Veeeeel geheugen is de eerste upgrade die ik aan een core i7 systeem zou doen (ik heb zelf 12 GB).

Mijn eigen Vertex LE is net stuk dus ik moet weer editten vanaf HDD, dat gaat niet echt langzamer ofzo (heb het niet getimed maar is op gevoel). Uiteraard gaat het openen van de diverse software wel langzamer, ook het heen-en-weer schieten tussen de software gaat iets langzamer.

Renderen zou ik niet doen op een SSD, en al helemaal niet 1 waarop je OS draait: je SSD loopt supersnel vol dan en daar wordt je OS onstabiel van (spreek uit ervaring).

Koop lekker een snelle 50 GB of grotere SSD en houdt 1 of liever 2 hdd's voor oplag + renderen (scratchdisc).
Oké zojuist gekeken naar veeeeel geheugen, ik ben zou best 8 of zelfs 12 GB willen kopen, alleen ik zit met 1 probleem: het programma wat ik gebruik (pinnacle studio 14) is niet 64 bit dus het lijkt me dan zinloos om meer geheugen te plaatsen. Ik vind dit programma zeer gebruiksvriendelijk dus stap ook liever niet over.

Als jij zegt dat het voor je gevoel weinig verschil maakt (buiten het opstarten dan) dan twijfel ik of het voor mij wel nut heeft om een ssd te kopen. Het gaat mij namelijk echt om het renderen wat veels te lang te duurt, en het lijkt me dat dit alleen is op te lossen door een 64 bit programma als bijvoorbeeld powerdirector of magix video deluxe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer RAM betekent meer filecache; ook al zijn al je apps 32-bit; dat is juist goed kunnen ze nooit meer dan 2 gigabyte gebruiken. Dus SWAP uit, 10GB+ RAM en apps die max 2GB gebruiken; dat betekent een grote hoeveelheid filecache en dat gaat je I/O wel versnellen. Maar niet alle I/O; schrijven heb je weinig aan RAM. Maar als je heel veel losse bestandjes moet inladen werkt een grote RAM filecache wel lekker.

Dus je hebt geen 64-bit apps nodig om profeit te hebben van meer dan 2 GiB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:22:
Meer RAM betekent meer filecache; ook al zijn al je apps 32-bit; dat is juist goed kunnen ze nooit meer dan 2 gigabyte gebruiken. Dus SWAP uit, 10GB+ RAM en apps die max 2GB gebruiken; dat betekent een grote hoeveelheid filecache en dat gaat je I/O wel versnellen. Maar niet alle I/O; schrijven heb je weinig aan RAM. Maar als je heel veel losse bestandjes moet inladen werkt een grote RAM filecache wel lekker.

Dus je hebt geen 64-bit apps nodig om profeit te hebben van meer dan 2 GiB geheugen.
Aha duidelijk, maar nu vraag ik mij toch 1 ding af. Als ik bij windows taakbeheer kijk naar prestaties zie ik:

Processor gebruik 52% Geheugen 2,55 GB Fysiek geheugen 65%
Fysiek geheugen: 4055 mb
In cache: 1513
Beschikbaar 1427
Vrij 0

Dit is tijdens het renderen van het project waar ik nu mee bezig ben. Kan ik hieruit concluderen dat ik nog zelfs geheugen over heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, vrij geheugen is 0 dus al je geheugen is in gebruik. Maar 1513MB wordt gebruikt als filecache, en 4096-1513 ~= 2.5GB wordt dus écht gebruikt.

Meer RAM betekent dat je filecache veel groter kan worden. 8GB RAM betekent 5-6GB filecache. Dat werkt overigens pas als je het bestand tenminste één keer hebt opgevraagd sinds de laatste reboot (Superfetch lost dit op door deze files te prefetchen in RAM).

Meer RAM is niet altijd handig; het doet weinig om het schrijven/lezen van zeer grote bestanden te accelereren. Dus 10GB grote bestanden verwerken heb je niet zo heel veel aan veel filecache. Maar apps starten en kleinere data files die in random I/O worden aangesproken; daar is filecache het verschil tussen dag en nacht.

DDR3 ECC 8GB heb je nu voor 120 euro volgens de PW; dat is een goede prijs! Prijzen van RAM zijn aardig gedaald in Q4 door overproductie. Dus dit is een goed moment om RAM te kopen. DDR2 is duur en wordt alleen maar duurder; jammer als je nog DDR2 platform zit zoals veel van mijn systemen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:50

Dark

who tweaked the light?

joeyke87 schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:50:
[...]
Aha duidelijk, maar nu vraag ik mij toch 1 ding af. Als ik bij windows taakbeheer kijk naar prestaties zie ik:
[...]
Je moet ook even verder kijken dan, op het knopje 'resource monitor' drukken en tabblad 'memory' bekijken, dan zie je veel beter hoe het verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreon
fast-server schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:51:
Of er staat iets niet goed in de bios waardoor de SSD niet in het rijtje van boot devices staat.
Bios staat goed hoor, soms boot hij wel correct (al gaat het booten nu zoals eerder vermeld VEEL trager), andere keren herkent BIOS hem niet en krijg ik de NTLDR is missing melding.
De SSD staat als 1st boot device...
ssj3gohan schreef op maandag 22 november 2010 @ 08:03:
Ik denk eigenlijk eerder aan een probleem met je geheugen dan met de ssd - als de ssd het de rest van de tijd wel prima doet. Heb je geoverclockt etc.?
Prima werkt hij niet naar mn bevindingen nu hoor. Ik kan hem (soms) wel nog gebruiken, maar het booten gaat dus veel trager (bij booten toont hij direct "Windows starten...", dan duurt het 15 sec (!) voor hij het windows vlaggetje nog maar toont, daarna nog eens 15 sec windows normaal laden).
En dat is echt nog maar heel recent, voorheen was het "Windows starten", vlaggetje binnen 1 sec, en dan een 10-tal sec voor in windows te zijn.
Ook freezed alles eenmaal ik in windows zit voor een 5-tal minuten, daarna komt hij er door alhoewel ik soms wel wat lagspikes heb (nu ook tijdens het typen van dit bericht).

Ivm overclocking: enkel mn cpu is lichtjes overgeclockt (van 2,8Ghz naar 3,2Ghz - i7 860). Geheugen standaard (Kingston 4GB 1333Mhz DDR3 CL9).
Overclocking van CPU heeft sinds maart nooit problemen gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is in mijn ervaring (toegegeven, we hebben het niet bepaald over een represtentatieve hoeveelheid SSDs waarmee ik direct of indirect ervaring heb gehad, maar doe maar even alsof ik heel overtuigend ben) vreemd als de ssd tool zegt dat er helemaal niks aan de hand is, maar de computer wel brak is. Bij instabiliteit van dit soort ga ik dan eerst aan geheugen of overclocks/under/overvolts denken, en daarna pas aan storage. Dat was mijn gedachtengang. Bovendien had niemand deze optie nog gegeven, en het is wel iets om bij dit soort problemen in je achterhoofd te houden.

Maareh, als je denkt dat het storage is, gooi er een andere harde schijf in en installeer daar een OS op. Als dat wel werkt, ligt het aan je SSD. Als dat niet werkt, ligt het aan iets anders. Heb je een hdd ergens liggen verstoffen? Zoniet, wonen er lieve tweakers in de buurt waar je even wat van kunt lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:26
Carreon schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:21:
Ook freezed alles eenmaal ik in windows zit voor een 5-tal minuten, daarna komt hij er door alhoewel ik soms wel wat lagspikes heb (nu ook tijdens het typen van dit bericht).
Kijk eens in de Windows logs. Bij dergelijke haperingen (even hangen en weer door gaan) zal er ook vast een error staan en heb je zo wat meer duidelijkheid.

Sluit ook andere onderdelen uit, zoals de dvd speler ontkoppelen of andere controller (of beter, probeer de SSD op een andere computer). Het lijkt me ook dat er ergens in de SSD/kabel/controller/driver zit: missing NTLDR is wel typisch voor dergelijk problemen.

Heb je de bios ook reset? Ook wel eens gelezen dat een dergelijk probleem opgelost was door de cmos te clearen (al heb ik daar geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreon
Wel ik heb de voorbije uren weer uitgebreid verschillende wijzigingen uitgeprobeerd, en heb nu toch een positief resultaat (althans, voorlopig toch).

Wat heeft geholpen:
Load optimal default settings in bios
(ook al stond hij op default na de bios upgrade vermoed ik?)
Toen ik dat deed kwam het windows vlaggetje weer binnen de 1sec en was ik op 10-15sec in windows.
(wat wel raar is, na optimal defaults te selecteren werd mn SSD weer als 2nd boot device gezet...)

Echter bleef hij wel nog steeds freezen in windows, vooral tijdens het maken van de netwerkverbinding. Dan heb ik maar eens veilige modus met netwerk getest en dat ging super vlot.
Dus begon ik al een vermoeden te hebben dat een startup programma de boosdoener is van het freezen.
Uiteindelijk bleek volgende software voor de freeze te zorgen: Arcsoft Media Impression, standaard software van mn Kodak ZX1 camera. Die loader uitgezet in msconfig en geen freezes meer!

Ik hoop nu wel dat die NTLDR weg blijft, voorlopig krijg ik hem niet meer.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp, apprecieer ik echt :). Indien er terug problemen zijn (laat ons hopen van niet) dan horen jullie nog van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik ben van plan om een Super Talent UltraDrive ME 64GB te kopen. Ik heb nu een asrock amd 870 moederbord en om TRIM te activeren zal ik de standaard windows chipset drivers gebruiken. Heeft er iemand nog tips voor deze setup, ik zoek namelijk ook mijn huidige harde schijf te klonen naar de ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

"New 0006 firmware for the Crucial C300 64/128/256 GB drives is available today,

Release Date: 11/16/2010

Change Log:
* Improved power management
* Improved power-up behavior after uncontrolled power-down
* Improved full drive and corner-case performance
* Improved TRIM behavior

Note: This is firmware from Revision 0002 to Revision 0006. It will not work for updating between any other versions. If your drive has Revision 0001 firmware, then you MUST first perform the intermediate step of updating to Revision 0002. "
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx#

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 22-11-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
alikebap schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:23:
Ik ben van plan om een Super Talent UltraDrive ME 64GB te kopen. Ik heb nu een asrock amd 870 moederbord en om TRIM te activeren zal ik de standaard windows chipset drivers gebruiken. Heeft er iemand nog tips voor deze setup, ik zoek namelijk ook mijn huidige harde schijf te klonen naar de ssd.
Heeft dat ding wel trim? Het mag dan wel een indilinx barefoot zijn; in het begin liepen ze zwaar achter op de firmware's die ocz installeerde. En verder staat er een stukje terug, dat de nieuwste amd driver wel trim ondersteunt.

Ze hebben zo te zien wel de performance tool, dus heb je niet persé trim nodig.

Voor klonen/image staat er ook veel informatie in deze en aanschaf topic. Een beetje zoeken kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow, al meer nieuws omtrent je gebruikerservaringen met de Samsung 470 series? Ik ben zeer benieuwd.

Op Techspot staat een wel heel positieve review over deze ssd:
http://www.techspot.com/review/340-samsung-470-series-ssd/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat een prutsreview! 99% van de review is gebaseerd op sequential transfer... Logisch dat de 470 series en Crucial C300 dan bovenaan staan.

Ik heb letterlijk 'WTF!' geroepen toen ik op de CDM pagina alleen 4k random read/write performance met QD32 zag staan. Wie krijgt het voor elkaar om een queue depth van 32 vol te houden in dat soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:56:
Philflow, al meer nieuws omtrent je gebruikerservaringen met de Samsung 470 series? Ik ben zeer benieuwd.

Op Techspot staat een wel heel positieve review over deze ssd:
http://www.techspot.com/review/340-samsung-470-series-ssd/
Ik heb hem vrij uitgebreid getest. Op zich is het een hele goede SSD maar hij is aanzienlijk duurder dan de Sandforce drives (Vertex 2) en nieuwe Indilinx drives (Corsair Nova, straks Vertex plus).

Op de meeste vlakken presteren ze bijna hetzelfde, soms is de Vertex 2 wat sneller. Alleen met filecopies waar niet comprimeerbare bestanden bij zitten doet de Samsung het veel beter dan de Vertex 2 (tot 3x zo snel).

Persoonlijk vind ik dat de meerprijs niet waard. Maar voor mensen die veel niet comprimeerbare bestanden schrijven is het wellicht een ander verhaal. Hoewel, de Vertex Plus is dan waarschijnlijk een goedkoper alternatief.

Qua batterylife is de Samsung 470 volgens mij wel super. Ik heb het niet lang genoeg geprobeerd om het zeker te weten maar binnen een uur werken gaf Batterybar meer dan 8 uur aan, terwijl andere SSDs zo'n 7 geven. Een 5400rpm hdd komt eerder uit bij 6.

Verder bestaat er wel een kans dat Samsung zijn garbage collection zeer goed (het beste) op orde heeft. Ik heb niet lang genoeg getest om er uitspraken over te kunnen doen.

Conclusie: zeer goede drive maar niet echt competitief geprijsd. Voor het gros van de gebruikers zijn er goede Sandforce en indilinx alternatieven. Ook Intel G2 met de huidge prijzen is zeker geen slechte drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 14:09:
Wat een prutsreview! 99% van de review is gebaseerd op sequential transfer...
Ik zie toch behoorlijk wat real world benchmarks.
http://www.techspot.com/r...470-series-ssd/page6.html

Zo snel als de Samsung bij hun was was bij mij niet. Booten deed de Vertex 2 bij mij bijvoorbeeld sneller.

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 23-11-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:22
Qua batterylife is de Samsung 470 volgens mij wel super. Ik heb het niet lang genoeg geprobeerd om het zeker te weten maar binnen een uur werken gaf Batterybar meer dan 8 uur aan, terwijl andere SSDs zo'n 7 geven. Een 5400rpm hdd komt eerder uit bij 6.
Wat voor een dikke accu gebruik je dan, sinds dat mijn nieuwe SSD in mijn laptop zit, kan ik hooguit 1 uur langer werken op hoge prestaties (van 2,5 naar 3,5 uur).

Wellicht een domme vraag, maar wat mag ik me voorstellen bij niet-comprimeerbare bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

marcel87 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:21:
[...]

Wat voor een dikke accu gebruik je dan, sinds dat mijn nieuwe SSD in mijn laptop zit, kan ik hooguit 1 uur langer werken op hoge prestaties (van 2,5 naar 3,5 uur).

Wellicht een domme vraag, maar wat mag ik me voorstellen bij niet-comprimeerbare bestanden?
Niet comprimeerbaar door de SSD zijn bijvoorbeeld bestanden die zelf al gecomprimeerd zijn (JPG, MP3, MKV).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

marcel87 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:21:
[...]
Hoe zuiniger je laptop, hoe groter de verschillen. Ik gebruik een Acer 11.6" met ULV CPU. Met surfen gaat het gebruik al snel naar zo'n 6-7 watt.

De accu is zo'n 5600mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Philflow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:16:
[...]

Ik zie toch behoorlijk wat real world benchmarks.
http://www.techspot.com/r...470-series-ssd/page6.html

Zo snel als de Samsung bij hun was was bij mij niet. Booten deed de Vertex 2 bij mij bijvoorbeeld sneller.
Ze hebben real world benchmarks... zonder exact te specificeren wat die benchmark is, met maar één configuratie...

Wat real world zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:35:
[...]
Ze hebben real world benchmarks... zonder exact te specificeren wat die benchmark is, met maar één configuratie...

Wat real world zeg :+
Niet goed gelezen?

"Windows 7 boot time, boot loader to desktop"

"The Windows 7 boot time test is measured from the moment the OS loading screen appears to the time the Windows desktop is fully loaded. As you can see all SSDs perform exceptionally well here and there is very little difference between them. "

"For the application load test we set to launch the following applications into the Windows 7 startup: Internet Explorer, Outlook 2007, Access 2007, Excel 2007, PowerPoint 2007, Publisher 2007, Word 2007 and Photoshop CS4. The test starts when the Windows 7 startup sound loads to the time the final application is loaded. "

"This test measures the time it takes to launch Adobe Photoshop CS4 from the time we click on the icon to the time the program is completely loaded and ready to use. On an average budget SSD this takes roughly 2 seconds and the Samsung 470 Series 256GB was almost able to halve this taking ~1.2 seconds. This is roughly the same performance we saw from the Crucial C300 drive. "

"The next batch of results was recorded when loading the last level from the single campaign in StarCraft II. The test begins the second the load screen appears and stopped once the “click to play” message appears. "

Dit zijn real world tests waar Anandtech en Storagereview een puntje aan kunnen zuigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 23-11-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De windows 7 boot time kan ik op één hdd of ssd hartstikke veel laten variëren door kleine variaties in OS-updates, services, etc. Zojuist ben ik bezig geweest met een nieuwe w7 installatie, en puur met het aanzetten van updates krijg ik een redelijk onverklaarbare 1,5 sec verschil in boottijden. Op zijn minst moet de exacte versie erbij zetten en datum van de build/updates.

Verder wordt dit op één systeem getest, wederom zijn er grote verschillen tussen chipsets en andere onderdelen. Het is pas real world als je de SSD gaat inbouwen in een variëteit aan systemen en curiositeiten gaat onderzoeken. Dat is precies wat anandtech doet ;)

Je wilt niet alleen één vaste testbench en daarop verschillende SSDs testen, je wilt ook elke SSD op een variëteit aan testbenches testen om te weten welke de beste is!

(overigens doet anandtech ook vergelijkbare 'real world' tests).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:52:
Verder wordt dit op één systeem getest, wederom zijn er grote verschillen tussen chipsets en andere onderdelen. Het is pas real world als je de SSD gaat inbouwen in een variëteit aan systemen en curiositeiten gaat onderzoeken.
tuurlijk. Maar heb jij weleens een website gezien die zijn benchmarks op verschillende systemen runt en publiceert? Ik niet.
Dat is precies wat anandtech doet ;)
Waar dan? Volgens mij doet Anandtech niet 1 echte real world benchmark. Laat staan op meerdere systemen.
(overigens doet anandtech ook vergelijkbare 'real world' tests.)
Waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik ook wel benieuwd naar, naar de verschillende systemen van Anandtech. Ik volg deze site nu toch al redelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

En wat Anandtech zijn 'real world bench' noemt is het op maximale snelheid afdraaien van diverse voor opgenomen scenario's. Oftwel real world scenario op niet real world snelheid. Leuk, maar op real world snelheid krijg je andere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:22
Arfman schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:27:
Niet comprimeerbaar door de SSD zijn bijvoorbeeld bestanden die zelf al gecomprimeerd zijn (JPG, MP3, MKV).
Bedankt, weten we dat ook weer!
Philflow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:33:
Hoe zuiniger je laptop, hoe groter de verschillen. Ik gebruik een Acer 11.6" met ULV CPU. Met surfen gaat het gebruik al snel naar zo'n 6-7 watt.
De accu is zo'n 5600mAh.
Ik heb net ook even die Batterybar (free) gedownload en warempel.... er staat nu zelfs 11,5 uur. Dit komt natuurlijk omdat ik nu de laptop heb aangesloten op netstroom. Als ik de A/C eruit trek, dan zakt hij wel naar 3,5 uur en kan ik er ook ongeveer zo lang over doen, dus dat klopt wel.

Maar is dat bij jou hetzelfde of geeft hij zelfs zonder (na volledige oplading) A/C adapter aan dat hij 7 á 8 kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aargh, ik moet dat ook niet zeggen als ik net aan het werk wilde gaan :P

Anandtech test vrijwel alle nieuwe hardware op meerdere systemen, hoewel ze het lang niet altijd publiceren. Ze doen dat om te kijken of er compatabiliteits- of performanceproblemen ontstaan en als dat gebeurt wijden ze er ook al gauw een heel artikel aan. De test proper doen ze op één testsysteem.

Ik vind dat je iets niet real-world mag noemen als je er alsnog een synthetische 1-variabele-test van maakt. Het hele idee van de real world is dat het juist heel verschillend is van synthetische benchmarks.

Anandtech Bench, samen met hun battery life/mobile performance benchmarks zijn redelijk real-world oriented. Althans, als jij opstarttijden van programma's al real-world noemt zijn dat volledig vergelijkbare tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

marcel87 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:07:
[...]
Maar is dat bij jou hetzelfde of geeft hij zelfs zonder (na volledige oplading) A/C adapter aan dat hij 7 á 8 kan?
Ja met de Samsung 470, zonder netstroom, geeft BB zo'n 8 uur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:07:
Anandtech Bench, samen met hun battery life/mobile performance benchmarks zijn redelijk real-world oriented. Althans, als jij opstarttijden van programma's al real-world noemt zijn dat volledig vergelijkbare tests.
"redelijk real world oriented", tot zover ben ik het met je eens.

Volledig vergelijkbaar? dat vind ik niet. Iets wat ze bij Techreport mooi uitleggen: "This approach doesn't give us a perfect indicator of real-world behavior, but it does illustrate how each drive might perform if it were attached to an infinitely fast system." (bron)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 23-11-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Bijvoorbeeld:
http://www.anandtech.com/...sdnow-v-plus-100-review/7

Ik zie het verschil niet met de techspot hoor. Z'n scenario doet tenminste ook nog wat anders dan alleen apps laden, dus het klinkt zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Hier boven leg ik het verschil ook al uit. Doordat Anandtech z'n scenario op maximale snelheid afspeelt komt de bottleneck heel anders te liggen dan in de praktijk. Met dat soort benchmarks kun je tot de conclusie komen dat een Sandforce drive drie keer zo snel is als een Intel G2 (Storagereview). Als je ze echter naast elkaar zet met echte praktijk benchmarks, op normale snelheid, komt er een ander plaatje naar voren.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 23-11-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, ze spelen het niet indiscriminantly op maximale snelheid af; ze houden rekening met de queue depth en cpu usage.

[disclaimer: dit wil niet zeggen dat ik het nou zo geweldig eens ben met alles wat anandtech doet :P alleen dat ik weiger ze op hetzelfde stapeltje als SR te gooien]

[ Voor 40% gewijzigd door mux op 23-11-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dat wel. Maar dat niet weg dat ze tot op die manier tot andere conclusies komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Uiteindelijk is het zowiezo beter om relatief naar benchmarks te kijken, door enkel de gegevens te vergelijken van de reviewer ipv. tussen verschillende reviews. Veel verschil (procentueel) kan er door chipset, drivers, OS, bugs en software worden veroorzaakt waar wij vaak zelfs geen kennis of keuze in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft Garbage Collection:

voor zover ik weet, kan geen enkele ssd op dit moment ook maar enigszins in de buurt komen van de prestaties die de Samsung 470 Series neerzet op dit gebied.
Zelfs als je hem bestookt met een onwerkelijk grote hoeveelheid data, is hij binnen het half uur alweer volledig herstelt.
En dit gewoon binnen Windows...
Geen noodzaak om uit te loggen..., een hele nacht te laten idlen..., en meer van dat soort vereisten.
Mijns inziens is de Samsung de beste keus voor iedereen die een systeem heeft zonder TRIM.
Je betaalt dan wel een premium, maar dan heb je wel wat. :)

Zie ook:

http://www.hardwareluxx.d...-09-2010-a-741047.html#p6

Site is incl. grafieken...

Die Ausführung
Um die GC zu testen habe ich den TRIM-Support in Windows 7 manuell deaktiviert. Dann wurde das SSD mit dem Tool "freespacecleaner zweimal vollgeschrieben, damit alle Zellen und ein paar Reservezellen aus der Spare Area mindestens einmal beschrieben waren. Danach wurde mit dem Tool IOMeter ein 4k-64 random write Benchmark auf die volle Kapazität mit 45 Minuten Testdauer angewendet. Daraufhin wurde die Partition gelöscht um mit HDTune PRO eine Schreibzonenmessung durchführen zu können.

Das Ergebnis
Wie man sieht greift die GC schon nach kürzester Zeit ein und organisiert die Blöcke um. Samsung hat damit eine sehr wirkungsvolle GC implementiert, welche in kürzester Zeit auch mit sehr heftigen Belastungen zurechtkommt. In der Praxis werden solche Extrembelastungen, wie ich sie in diesem Test erzeugt habe, bei einem Privatnutzer eher selten bis gar nicht auftreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Philflow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:06:
En wat Anandtech zijn 'real world bench' noemt is het op maximale snelheid afdraaien van diverse voor opgenomen scenario's. Oftwel real world scenario op niet real world snelheid. Leuk, maar op real world snelheid krijg je andere resultaten.
En techspot is wel realworld dan? Ramt er even 7 Microsoft applicaties doorheen, direct na boot en kijkt wie het snelste klaar is. Wie gaat dan nou doen.

Dan zie ik toch liever een gesimuleerde actie (dat kan gewoon niet anders als je wil vergelijken) van veelvoorkomende acties. Ik kijk op de site van Anand en hey: de Sandforce komt helemaal niet drie keer zo snel uit de bus dan een Intel G2. Dat de naar Storagereview verwijst is leuk, maar we hadden het over Anand's storage benchmark.

En in het overzichtje staat de snelste Samsung versie, snelste Crucial versie, samen met de langzaamste Intel versie. Rare keuze.

Verder slaat die conclusie van Techspot ook nergens op. Als de 64GB versie mee had gedaan, viel ie net binnen de $150 categorie en had ie kunnen winnen? Schijnbaar maakt het dan niks meer uit of ie €150 kost of €100, en zie ik nergens resultaten van de 64GB versie.

Het is zeker geen slechte review, maar om nou te gaan zeggen dat Anand er een puntje aan kan zuigen.. Maar dat is mijn mening, welke vast bevooroordeeld is: Ten tijde van het SSD begin heeft hij zeer interessante onderzoeken gegaan en gepubliceerd (zoals de eerste vertexen tot in ten treure gevolgd en getest tot ze goed waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_H_G_ schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:55:
[...]
En techspot is wel realworld dan? Ramt er even 7 Microsoft applicaties doorheen, direct na boot en kijkt wie het snelste klaar is. Wie gaat dan nou doen.
Dat is 1 test, die een goede indruk geeft van application launching performance. Verder nog een boot test, een file copy test en een game level load test. Zie daar, 4 veel voorkomende momenten dat je op je storage zit te wachten.
Het is zeker geen slechte review, maar om nou te gaan zeggen dat Anand er een puntje aan kan zuigen..
Dat zei ik niet. Ik zei dat Anandtech een puntje kan zuigen aan de manier waarop Techspot hun real world benchmarks uitvoert. Verder heb ik de Techspot review niet gelezen en heb ik er ook geen mening over.

Om een voorbeeld te geven: Volgens Anandtech zou de Corsair Force flink beter presteren met games dan bijv. de Kingston V+ 128GB. (link). Als je puur gaat kijken naar level load times is de Kingston V+ echter sneller (link).

Welke benchmark geeft nu beter weer welke SSD echt sneller is met games?
-volgens Anandtech real world storage bench is de Corsair Force zo'n 12% sneller.
-volgens de benchmarks van Techreport laadt de Kingston V+ echter (marginaal) sneller.

Ik vind dat de benchmarks van Techreport beter weergeven wat er werkelijk in de praktijk gebeurd. De zgn. real world benchmarks van Anandtech zijn een benadering, indicatie, die ruimte laat voor onjuiste uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Garbage collection: aggressieve GC is goed voor mensen zonder TRIM, maar vergeet niet dat GC een gigantische taks op de levensduur van je SSD is. Zeker wanneer er op maximale snelheid random data wordt geschreven en gewist schiet de write amplification de lucht in.

Het is dus lang niet gezegd dat dit de beste keuze is. Wanneer je koste wat kost maximale performance wilt, veel performance-degraderende taken doet en vertrouwen hebt in je levensduur is de samsung beter. Maar kijk er even realistisch naar: wanneer heb je instant garbage collection nodig? De performance van een SSD gaat meestal in de loop van weken of maanden omlaag, niet minuten. Het is helemaal niet zo gek van de andere fabrikanten om de GC een tandje lager te zetten ter bevordering van de levensduur ven het flashgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:55

Yuco

Womanizer!

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/f1ejjs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ziu2ci.jpg

Zie bovenstaand. Ik heb net een OCZ Vertex sata II 120GB naast mijn hdd in mijn notebook geplaatst. In Windows kreeg ik netjes de melding dat hij geinstalleerd was. Ik zie de schijf echter niet terug via Deze computer. In mijn bios zie ik hem wel staan maar kan ik hem niet selecteren in de te gebruiken bootvolgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien moet je hem eerst even activeren/partitioneren met schijfbeheer in windows? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:55

Yuco

Womanizer!

Gelukt! Echter wil ik de schijf nu voorzien van de nieuwste firmware via de SSD update tool van OCZ. Hij kan de schijf helaas niet vinden. De schijf is NFTS geformateerd en toegewezen aan letter F:\

Dit zijn de waardes die ik met HD tune er uit krijg:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/dg2kiv.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Yuco op 24-11-2010 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Dat zijn wel slechte waardes en hoe staat je bios ingesteld? Als AHCI?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat kan aan de chipset liggen want het gaat over een laptop/notebook. Welk type is het of welk type chipset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Laatst online: 17-12-2024
Yuco schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 22:40:

Zie bovenstaand. Ik heb net een OCZ Vertex sata II 120GB naast mijn hdd in mijn notebook geplaatst. In Windows kreeg ik netjes de melding dat hij geinstalleerd was. Ik zie de schijf echter niet terug via Deze computer. In mijn bios zie ik hem wel staan maar kan ik hem niet selecteren in de te gebruiken bootvolgorde.
Waarschijnlijk moet je eerst ergens de Harddisk-volgorde veranderen. Vaak bij zo'n boot-volgorde kan je kiezen tussen HD, CD enzo en moet je dus ergens anders aangeven welke HD je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Yuco schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 22:40:
[afbeelding]
[afbeelding]

Laat je bootvolgorde uberhaupt toe om van Sata 3 te booten? Wissel SDD en HDD even om (fysiek) als dat kan, en check dan even?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Vanavond op weg naar huis rol ik maar even de snelweg af om een kleine omweg via de MyCom te maken, toch maar eens een SSD in m'n systeem hangen . Ik begin gewoon eens met een Vertex 2 60GB, heb de laatste paar maanden telkens rond de 65GB gezeten op m'n normale harde schijf, dus met een beetje selectief installeren kan ik ruim onder die 60 blijven :>

Iemand nog specifieke tips? Ik heb een stukje terug in dit topic al enkele guides gevonden van het OCZ forum, maar erg veel kopzorgen heb ik niet lijkt het wel. M'n P55-GD65 staat volgens mij al op AHCI ingesteld, er komt sowieso Win7 op dus de partities zullen al meteen mooi uitgelijnd zijn. Firmware moet ik uiteraard even controleren, maar de nieuwste is volgens mij gewoon raadzaam, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:00
Vorige week heeft de professor op mijn werk gevraagd of ik bij hem wil promoveren en dat was de reden voor mij om mijzelf een cadeautje te geven. Ik heb daarom voor mezelf een SSD aangeschaft, de OCZ Vertex 2 ook bij de Mycom ^^ ;)

Ik heb net ook dat ATTO en HD Tune gedraaid en vroeg mezelf af of dit prima waarden zijn of dat ik wat dingetjes moet aanpassen.
System Specs
Intel Q8200
MSI P45 Neo3-FIR
OCZ Vertex 2 60GB (Voor windows)
WD 500GB (opslag, Program files en user dirs)
Windows 7 HP x64

Bios staat ingesteld op AHCI en heb de nieuwste firmware erin gezet (1.24). Ben erg tevreden over de snelheid. Opstarten en afsluiten is nog maar seconde werk :D

HDTune - WD 500
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2yp0klc.jpg

HDTune - OCZ Vertex 2
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/11183h1.jpg

ATTO - WD500
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/24qv1oh.jpg

ATTO - OCZ Vertex 2
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/svidsj.jpg

Zijn dit waardes voor de OCZ zoals ze horen te zijn, of is er nog ergens winst te behalen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 21:40
Ophidian schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:24:
Vorige week heeft de professor op mijn werk gevraagd of ik bij hem wil promoveren en dat was de reden voor mij om mijzelf een cadeautje te geven. Ik heb daarom voor mezelf een SSD aangeschaft, de OCZ Vertex 2 ook bij de Mycom ^^ ;)

Bios staat ingesteld op AHCI en heb de nieuwste firmware erin gezet (1.24). Ben erg tevreden over de snelheid. Opstarten en afsluiten is nog maar seconde werk :D

Zijn dit waardes voor de OCZ zoals ze horen te zijn, of is er nog ergens winst te behalen?
Gefeliciteerd meneer! B) Ziet er uitstekend uit verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-Pol
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-02-2018
Zou iemand mij kunnen vertellen of het aanschaffen/plaatsen van 2 SSD in RAID voor een Trading Computer zin heeft ?
Het is specifiek voor een Charting machine waarop ongeveer 100MB data per uur binnen komt via het internet met zo'n 250 packets/per seconde.
De huidige 2 machines moeten vervangen worden maar wat nou precies de benchmarks voor een Trading Computer zijn ?

Ik hoop dat iemand wat info wil/kan verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

- Wat zit er nu in en
- wil je er een hogere workload overheen gooien

Eén SSD is waarschijnlijk al overkill voor je huidige situatie.

Pagina: 1 ... 68 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD