Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.542 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op dit moment is er geen enkele RAID-controller die TRIM in een RAID configuratie ondersteund. Dit is niet afhankelijk van het merk SSD. Wel zijn er verschillen in de garbage collection. Om misverstanden te voorkomen: de nieuwe Intel software ondersteund dit wel voor een enkele drive achter een RAID-controller, maar niet voor een echte RAID configuratie.

De "oplossing":
backup maken
RAID uit elkaar slopen
SSD wipen (zijn tools voor, even zoeken)
RAID weer aanmaken, maar nu met 10-20% ruimte niet toegekend
backup terugzetten

Op deze manier garandeer je dat de SSD altijd ruimte heeft voor garbage collection. TRIM is dan niet meer nodig. Het kost je natuurlijk wel opslagcapaciteit. Optie twee is een softwarematige raid. Dus via het OS zelf. Deze presteren behoorlijk goed tegenwoordig, tenzij je een echt goede hardwarecontroller hebt merk je het verschil niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Milmoor op 04-04-2010 20:00 . Reden: Verduidelijking ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Op softwarematige RAID werkt TRIM dus wel? Da's nieuw voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:36
Dan hoef je niet de hardware chip op je mobo te gebruiken voor je raid 0 ;)
Kan je hem op AHCI zetten, oftewel je hebt trim dan.
Is het mogelijk om met me kingston 40gig de nieuwe intel toolbox te gebruiken?
Want dan kan ik dus wel in combinatie met mij raid 0 trim op de ssd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Milmoor schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:56:
Op dit moment is er geen enkele RAID-controller die TRIM in een RAID configuratie ondersteund.
Areca 1880 niet ?! Dacht het wel anders zat ik er niet al bijna een jaar op te wachten :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
Ik merk vooralsnog geen degradatie met m'n Kingston SSDnow 40GB. Hieronder de CrystalMark Benchmarks van resp. 22 november 2009, 18 Januari 2010 en van vandaag 5 april 2010:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GB_22-11-2009.png
22-11-2009 (Windows 7 x64)

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GB_18-01-2010.png
18-01-2010 (Windows XP x32)

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston%20SSD-40GB_05-04-2010.png
05-04-2010 (Windows XP x32)

En deze SSD heeft geen trim support (alhoewel er wel een tweak voor is) en ook heb ik de drive nog nooit gewiped. Hij is enkel 10% ondergepartioneerd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Snowwie schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:53:
Ik merk vooralsnog geen degradatie met m'n Kingston SSDnow 40GB. Hieronder de CrystalMark Benchmarks van resp. 22 november 2009, 18 Januari 2010 en van vandaag 5 april 2010:

*plaatjes

En deze SSD heeft geen trim support (alhoewel er wel een tweak voor is) en ook heb ik de drive nog nooit gewiped. Hij is enkel 10% ondergepartioneerd.
Het is toch vrij normaal om een 1000 MB run uit te voeren, doet iedereen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:13:
Ik vind het wel bizar dat Dreamweaver dan uit honderdduizenden bestanden bestaat, want ook ik stoor me enorm aan die lange opstarttijden.

Voor de rest ben ik nog erg tevreden met de capaciteit van mijn huidige computer. Ben alleen angstig of 40GB genoeg zal zijn, want €180,- is me echt een rib uit m'n lijf.
Ik raad je ook zeker aan om voor 64/80GB te gaan. Heb me Postville net binnen zoals je misschien al gelezen hebt. Nu staat er al 42.6GB op. Er staat 'maar' één spel op de ssd wat wel 11GB is (MW2), maar alsnog gaat het snel.

Sommige programma's gebruiken ondanks dat je ze op een andere schijf installeert toch enkele tientalle mb's tot enkele gb's op de C-schijf. Zo heeft Inventor al 2gb op de c-schijf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Maakt het overigens nog (veel) uit of je de SSD horizontaal of verticaal in je behuizing plaatst? Ik heb namelijk de Antec P182 en heb op dit moment alleen de onderste harde schijf behuizing in de kast zitten. Daar is nog 1 plek vrij (verticaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:49
Nee, want er zitten geen bewegende onderdelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Ah okee, dat is dan mooi! Eigenlijk wel logisch, maar ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
Je mag em ook diagonaal achterstevoren scheef op de kop hangen.

Maakt niet uit :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Alles mag, als er maar niet meer dan 3 bochten of kronkels in de SATA-kabel zitten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 23:49
Ik ben ook zo gek geweest en heb een Intel Postville SSD gekocht. 80GB omdat ik vrij veel programma´s installeer was 40GB niet genoeg voor mij. Ik heb ook via NewmodeUS een caddy besteld waardoor ik mijn optisch station heb vervangen door mijn oude harde schijf. Ook het frontje van mijn sony vaio kon ik zonder problemen overzetten, het ziet er dus gewoon als normaal uit! Hij was binnen 3 dagen geleverd (standard shipping). Heb hem moeiteloos geïnstalleerd, dus ik kan nu genieten van snelheid én opslagruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

I-King schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:28:
Ik ben ook zo gek geweest en heb een Intel Postville SSD gekocht. 80GB omdat ik vrij veel programma´s installeer was 40GB niet genoeg voor mij. Ik heb ook via NewmodeUS een caddy besteld waardoor ik mijn optisch station heb vervangen door mijn oude harde schijf. Ook het frontje van mijn sony vaio kon ik zonder problemen overzetten, het ziet er dus gewoon als normaal uit! Hij was binnen 3 dagen geleverd (standard shipping). Heb hem moeiteloos geïnstalleerd, dus ik kan nu genieten van snelheid én opslagruimte!
Ha wat leuk! :) Welke Vaio heb je? Ik heb deze caddy besteld. Ikzelf zit nog een beetje te twijfelen tussen de 80 en 160 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Op t moment heb ik 2 keer Seagate 320GB Sata 2 schijven. Zit erg te twijfelen om of 2 keer een Samsung Spinpoint F3 in raid 0 te zetten, of deze schijven te houden, ook in raid 0 en 1 80 GB Intel SSD als Bootdisk te gebruiken, ik wil graag meer opslag, maar met 630GB kan ik me wel redden, en graag zoek ik meer snelheid in het booten/ windows en WoW. Maar t blijft een lastige keuze, wat de beste oplossing is.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 01:09:
Je mag em ook diagonaal achterstevoren scheef op de kop hangen.
Nee,dat mag niet. Want MSI raadt in de handleidingen van de moederborden af om de sata-kabeltjes in een hoek van 90% te buigen om ongestoord datatransport te houden.
:)
WWJD schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:32:
Ikzelf zit nog een beetje te twijfelen tussen de 80 en 160 GB.
Een mogelijkheid is om nu een ssd van 80 gigabyte te nemen en het andere deel van het geld te gebruiken voor de volgende serie ssd's van Intel die in het najaar verwacht worden.
master_viper schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:10:
Maar t blijft een lastige keuze, wat de beste oplossing is.
Het is niet zozeer uitvinden wat het beste is als wel het grijpen van de kans om een vernieuwing in computergebruik te ervaren.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 00:48 . Reden: zwe is in een poetische bui. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
master_viper schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:10:
Op t moment heb ik 2 keer Seagate 320GB Sata 2 schijven. Zit erg te twijfelen om of 2 keer een Samsung Spinpoint F3 in raid 0 te zetten, of deze schijven te houden, ook in raid 0 en 1 80 GB Intel SSD als Bootdisk te gebruiken, ik wil graag meer opslag, maar met 630GB kan ik me wel redden, en graag zoek ik meer snelheid in het booten/ windows en WoW. Maar t blijft een lastige keuze, wat de beste oplossing is.
Doorsparen en beide nemen, ssd + 2x F3..
ps, de F2 5400rpm zijn ook al erg snel en meer dan zat voor dataopslag.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 10:35
Occy74 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:51:
Doorsparen en beide nemen, ssd + 2x F3..
ps, de F2 5400rpm zijn ook al erg snel en meer dan zat voor dataopslag.
Yep, en een enkele 80GB is al goed genoeg voor WoW hoor :) Daarbij wat snelle hdd's zal je wat meer plezier brengen i.p.v. 2x80GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Sinds vanavond in het bezit van de Intel Postville 80GB. AHCI staat uit in bios, aangezien ik twee andere schijven in RAID0 heb hangen (dan is het dus niet mogelijk om de ssd in AHCI modus te zetten?). W7 + al heel wat programma's geïnstalleerd, daarna benchmark gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://www.xgn.nl/images/upload/20100407234503.jpg

Zou het met AHCI aan nog sneller gaan, want volgens mij zijn dit toch behoorlijke snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Raid mode aan is ook AHCI aan, dus waarschijnlijk draait je ssd al op ahci mode. installeer de nieuwe intel storage manager, daar kan je het volgens mij aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Dat zie ik niet zo 1,2,3 staan in dat programma, ook niet in Intel SSD Toolbox. Wel zie ik dat er geloof ik nog de oude firmware op staat, heb namelijk 02HA op het eind, nieuwste is volgens mij 02HD? Wat ik trouwens opvallend vond is dat Intel SSD Toolbox mij verteld dat de SSD al 13 uur gebruikt is voordat ik er mee aan de slag ging, dit zijn uren voor het testen (in de fabriek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Verkeerd topic 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door abusimbal op 08-04-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 11:41
Tweakers,

Ik heb de roadmap opgezocht van intel maar ik kan weinig vinden over de volgende generatie SSD van intel. Is er uberhaubt al iets bekend over de volgende generatie SSD van intel? De informatie die ik vind is allemaal uit 2009

[ Voor 13% gewijzigd door Margin Call op 09-04-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snackyman schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:40:
Tweakers,

Ik heb de roadmap opgezocht van intel maar ik kan weinig vinden over de volgende generatie SSD van intel. Is er uberhaubt al iets bekend over de volgende generatie SSD van intel? De informatie die ik vind is allemaal uit 2009
Het is handig om te vertellen welke informatie al gevonden is om te voorkomen dat de al bekende informatie herhaald wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Ik heb voor de gein weer eens Crystaldiskmark gedraait op mijn bejaarde Mtron:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1zp6tma.png

Nu vroeg ik mij af wat 4K writes eigenlijk zijn, als in reallife voorbeelden?

Ik merk namelijk helemaal niks van die lage resultaten. Programma's installeren zal daar dus niet bij horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
Snackyman schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:40:
Tweakers,

Ik wil mij hierbij graag aansluiten, ook in ben benieuwd naar de volgende generatie SSD's. Ik had die eigenlijk nu al verwacht, daarom heb ik er een aantal maanden geleden mee gewacht bij het samenstellen van mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat het weer tijd wordt voor deze vraag hier al vast het antwoord:
Dit ssd van Intel van 80 gigabyte met O1 aan het eind van de produktcode is 7 millimeter dik.

Afbeeldingslocatie: https://maxict.nl/images/640/1248248923.jpeg

De ssd met C1 aan het eind van de code is de O1 met een plastic randje van 2,5 millimeter dik op de ssd geschroefd, waardoor de ssd beter in een laptop past.

Afbeeldingslocatie: https://maxict.nl/images/640/imhmw4.jpg

De ssd met R5 aan het eind is de C1 met in het doosje een metalen plaatje waarmee de ssd in een computerkast gemonteerd kan worden. Heeft iemand een duidelijke foto van het metalen bevestigingssteuntje?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mauricedb schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:47:
Sinds vanavond in het bezit van de Intel Postville 80GB. AHCI staat uit in bios, aangezien ik twee andere schijven in RAID0 heb hangen (dan is het dus niet mogelijk om de ssd in AHCI modus te zetten?). W7 + al heel wat programma's geïnstalleerd, daarna benchmark gedraaid:

Zou het met AHCI aan nog sneller gaan, want volgens mij zijn dit toch behoorlijke snelheden?
Ik heb C: ssd en D: raid van 2 sata schijven. Bios op Raid tijdens builden. Erna op Ahci en windows installen. Works : :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 13:47:
Ik heb C: ssd en D: raid van 2 sata schijven. Bios op Raid tijdens builden. Erna op Ahci en windows installen. Works : :)
HDTune en CrystalDiskMark van de ssd en de raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:08:
[...]

Het is handig om te vertellen welke informatie al gevonden is om te voorkomen dat de al bekende informatie herhaald wordt.
Wat ik heb gevonden is informatie over de huidige generatie of

informatie zoals deze: Intel to launch faster 34nm third generation SSD in Q2 2010. The drive will be using the SATA 3 6Gbps interface Source NordicHardware.

Ik dacht juist dat intel voor SSD geheugen al bij 25nm bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24
Ik heb een Asus UL30A, en wil daar een Intel 160GB Postville SSD in zetten. Bij m'n laptop heb ik geen Windows installatiecd gekregen, alleen maar een paar drivercd's en wat lijkt op een Windows XP recoverycd.

Het handigst zou dus zijn om de bestaande HDD te clonen en over te zetten op de SSD, maar ik heb geen idee hoe dat moet. Over enkele weken heb ik de beschikking over Acronis True Image. Moet het daarmee te doen zijn? De HDD is 320GB en heeft twee partities, dus hij is dubbel zo groot als de SSD.

Een andere optie zou zijn om een verse installatie te doen en de key van de sticker op de achterkant van de laptop gewoon in te voeren, maar ik heb geen idee of ik dan problemen krijg met Windows genuine advantage bullshit...

Wie kan me een duw in de goede richting geven?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

totalatool schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:35:
Wie kan me een duw in de goede richting geven?
http://www.schoonepc.nl/n...ngen_imaging_windows.html

Wat voor dvd of cd wordt er gebruikt voor de installatie van het besturingsprogramma? Volgens de informatie in het bericht heeft Asus geen installatiecd bij de laptop geleverd. Welk besturingsprogramma staat op de draagbare computer? Volgens de handleiding wordt de laptop geleverd met Windows Vista. Kan er een plaatje van schijfbeheer geplaatst worden?

Volgens de handleiding kunnen 3 hersteldvd's gemaakt worden met een knop op het bureaublad, genaamd:
AI Recovery Burner icon
Wellicht is het mogelijk om het besturingsprogramma op de ssd te zetten met de hersteldvd's als de oude harde schijf niet is aangesloten.

Als de herstelpartitie een speciaal formaat heeft om niet per ongeluk verwijderd te kunnen worden en om niet beschreven te worden door het besturingsprogramma heeft het wellicht de voorkeur om de oude harde schijf niet te cloonen. De herstelpartitie wordt dan ook geclooned en overgezet naar de ssd. Als de herstelpartitie een ander formaat heeft dan de rest van de ssd heeft de herstelpartitie misschien invloed op de prestaties van de ssd.

Windows 7 heeft enkele voordelen, omdat sommige onderdelen van Windows 7 aangepast zijn voor ssd's.

Computeridee heeft een link naar een gratis 3maandenversie van Windows 7 gepubliceerd.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ok ik wil zometeen mijn test osx86 hackintosh clonen naar mijn SSD. Intel 80 GB.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik moet onderpartitioneren. Trim lukt niet, dus ik denk dat ik 10% oid onderpartitioneer. Of is dit niet noodzakelijk? ik vind verschillende antwoorden via google, iemand ervaring mee?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tennisbal schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:13:
ok ik wil zometeen mijn test osx86 hackintosh clonen naar mijn SSD. Intel 80 GB.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik moet onderpartitioneren. Trim lukt niet, dus ik denk dat ik 10% oid onderpartitioneer. Of is dit niet noodzakelijk? ik vind verschillende antwoorden via google, iemand ervaring mee?>
Het schijnt, dat onderpartitioneren en het vrij houden van enige ruimte op een bijna volle en niet getrimde ssd de snelheid op peil houdt vergeleken met een helemaal gepartitioneerde en volledig gevulde ongetrimde ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dit lijkt me een wat verouderde link, aangezien er gesproken wordt over IDE master en slave...
Wat voor dvd of cd wordt er gebruikt voor de installatie van het besturingsprogramma? Volgens de informatie in het bericht heeft Asus geen installatiecd bij de laptop geleverd. Welk besturingsprogramma staat op de draagbare computer? Volgens de handleiding wordt de laptop geleverd met Windows Vista. Kan er een plaatje van schijfbeheer geplaatst worden?
Er staat Windows 7 Pro op de laptop.
Volgens de handleiding kunnen 3 hersteldvd's gemaakt worden met een knop op het bureaublad, genaamd:
AI Recovery Burner icon
Wellicht is het mogelijk om het besturingsprogramma op de ssd te zetten met de hersteldvd's als de oude harde schijf niet is aangesloten.
Ik heb vier hersteldvd's gemaakt met de tool die meteen na de eerste keer opstarten al begon te zeuren. ;)
Aangezien er geen optisch station in de laptop zit heb ik daarvoor een externe Asus usb-dvd-brander gebruikt. Vervolgens heb ik de ssd geplaatst en geprobeerd de boel te herstellen met die dvd's. Dat blijkt niet te werken, omdat ik op het laatst bij opstarten dan een errormelding krijg dat de c:\recovery.dat niet gevonden (of geopend?) kan worden.
Als de herstelpartitie een speciaal formaat heeft om niet per ongeluk verwijderd te kunnen worden en om niet beschreven te worden door het besturingsprogramma heeft het wellicht de voorkeur om de oude harde schijf niet te cloonen. De herstelpartitie wordt dan ook geclooned en overgezet naar de ssd. Als de herstelpartitie een ander formaat heeft dan de rest van de ssd heeft de herstelpartitie misschien invloed op de prestaties van de ssd.

Windows 7 heeft enkele voordelen, omdat sommige onderdelen van Windows 7 aangepast zijn voor ssd's.

Computeridee heeft een link naar een gratis 3maandenversie van Windows 7 gepubliceerd.
Ja, een optie zou zijn om vanaf scratch alles te installeren, maar dan moet ik inderdaad Windows 7 Pro zien te downloaden. Ik vraag me af of een testversie voor drie maanden wel geschikt is daarvoor...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
totalatool schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:35:
[...]

Ja, een optie zou zijn om vanaf scratch alles te installeren, maar dan moet ik inderdaad Windows 7 Pro zien te downloaden. Ik vraag me af of een testversie voor drie maanden wel geschikt is daarvoor...
off topic ;) heeft niets met ssd te maken......
http://www.hardware.info/...stalleren_vanaf_USBstick/
En die iso van windows7 pro vinden lijkt me geen probleem :P je hebt internet.
En key heb je al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me een wat verouderde link, aangezien er gesproken wordt over IDE master en slave...

De beschrijving van schoonepc is inderdaad oud. De procedure om een image te cloonen is ongeveer hetzelfde gebleven.

De gratis probeerversie van Windows 7 Enterprise werkt inclusief 3 verlengingen van de activatieperiode 4 maanden. Het is een tijdelijke oplossing.

Acronis True Image cloonet waarschijnlijk met weinig moeite een mooie image als de handleiding gebruikt wordt. Het is de vraag of de alignment goed ingesteld wordt bij clonen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 10:54
mauricedb schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:47:

[afbeelding]

Ik heb ook een X25M 80GB G2 en heb AHCI aanstaan, bij mij draait het onder de volgende snelheden:

25987.6
20487.7
22.166.3
16286

Ook met CMD gemeten. Je mist dus niet veel van snelheid als je al wat mist. Wat ik echter zo opvallend vind is die lage 4K read waarde. Die moet volgens mij toch een stuk hoger zijn (richting de 60), daarom dat ik nu naar een oplossing daarvoor aan het zoeken ben, maar nog niet gevonden.

Weet iemand toevallig hoe je die waarde naar de 60 krikt (deze waarde lees ik bij Anandtech, voor de X25M 80GB G2) of is dit iets waar ik mee moet leven?

Draai de mijne icm een Asus p5k-vm (G33) en een E8500, als opslag schijf heb ik er nog een 1TB WD inhangen en mijn OS is win 7 x64 prof. De schijf is gepartioneerd als 1 partitie van 74.4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die snelheid is misschien hoger te krijgen door de ssd te testen als de ssd helemaal leeg is.
Een vergelijkende test met het besturingsprogramma op een harde schijf geeft een beeld van de snelheid en de mogelijkheden van het systeem.
Een snelheidstest van de schijf van Western Digital van 1 terabyte kan ook een idee geven van de mogelijkheden van de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snackyman schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:32:
Wat ik heb gevonden is informatie over de huidige generatie of

informatie zoals deze: Intel to launch faster 34nm third generation SSD in Q2 2010. The drive will be using the SATA 3 6Gbps interface Source NordicHardware.

Ik dacht juist dat intel voor SSD geheugen al bij 25nm bezig was.
Volgens Anandtech komt Intel aan het eind van 2010 met ssd's, die gefabriceerd zijn met 25 nanometer transistors.

http://anandtech.com/show/2928

Van de website op 30 januari 2010:

Today IMFT is announcing that it has begun sampling 2-bits-per-cell MLC NAND flash manufactured using 25nm transistors. The company believed it had a 6 month head start over the competition in 34nm, and now believes that with 25nm NAND it’s roughly a year ahead of anyone else.

Volume production will happen sometime in Q2, with products shipping before the end of the year. In my last SSD article I mentioned that Intel’s 3rd generation X25-M would be shipping in Q4 at 160GB, 320GB and 600GB. These drives will use IMFT’s new 25nm flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Zartok schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:33:
[...]

Ik heb ook een X25M 80GB G2 en heb AHCI aanstaan, bij mij draait het onder de volgende snelheden:

25987.6
20487.7
22.166.3
16286
Is op zich (haast) geen verschil met de mijne. Ene keer heb ik iets sneller, andere keer jij.
Nog eens benchmark gedraaid, met 70% vol:
Afbeeldingslocatie: http://www.xgn.nl/images/upload/20100410214556.jpg

Wat ik wel raar vond, heb de benchmark meerdere keren gedraaid, is dat die 2x met lage write scores kwam. Daarna kwam bovenstaande benchmark eruit, wellicht dat de hdd ergens druk mee bezig was in de achtergrond. Heb ik zo niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Ik heb vier hersteldvd's gemaakt met de tool die meteen na de eerste keer opstarten al begon te zeuren. ;)
Aangezien er geen optisch station in de laptop zit heb ik daarvoor een externe Asus usb-dvd-brander gebruikt. Vervolgens heb ik de ssd geplaatst en geprobeerd de boel te herstellen met die dvd's. Dat blijkt niet te werken, omdat ik op het laatst bij opstarten dan een errormelding krijg dat de c:\recovery.dat niet gevonden (of geopend?) kan worden.
Dan staat een deel van het recovery gebeuren op de HDD.
Een van mijn voormalige collega's kwam daar een beetje laat achter toen hij een Acer laptop van een schone Windows installatie wilde voorzien, HDD was toen al leeggehaald waarna recoveren niet meer kon |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Ik heb net een 30GB OCZ SSD (Solid 2) gekocht voor mijn HTPC (boot en XBMC drive).

Tijdens booten kan ik de disk niet benaderen, als ik in de BIOS de SATA op AHCI zet niet en als ik hem op IDE (terug) zet ook niet. SSD zit op port 1 en de HDD op 3 (las ergens dat op 1 en 2 soms problemen kon geven).

Voor complete hardware: http://tweakers.net/galle...v_id=53052#tab:inventaris

Iemand een idee waar ik de fout inga?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ziet de bios hem wel? Zoniet, dan zit het bijv. in het kabeltje. Zowel, dan zou ik eens van een bootable CD/USB opstarten, zien die hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Zal eens een andere kabel proberen, ik bedoelde ook dat BIOS hem niet ziet. Als ik mijn Vista DVD in de drive doe voor een install ziet hij de ssd ook niet. Even een andere kabel zoeken.

[edit]
Ok probleem gevonden, nadat ik een andere kabel erop deed nog steeds geen resultaat. Nu blijkt dat ik bij het inschuiven van de HDD rails de power kabel van de SSD er half uit heb getrokken/geduwd :+ |:( (SSD zit onder HDD braket in mijn case).

Nu Vista erop aan het zetten. Thx voor de schop de goede kant op :)

[ Voor 46% gewijzigd door Roeligan op 11-04-2010 10:13 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Zartok schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:33:
[...]

25987.6
20487.7
22.166.3
16286
Hier ongeveer dezelfde waarden met dezelfde ssd.

Afbeeldingslocatie: http://www.frag1le.demon.nl/crystaldiskmark-ssdintel.jpg

Niets mis met je waarden dus.
Ik vind het ook een beetje vreemd waarom die 4k read lager is dan 4k write.
Kan iemand uitleggen waarom dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Writes worden gecached, reads kan je niet cachen behalve met een read ahead wat geen zin heeft bij kleine random blokken.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Met het programma Intel SSD Toolbox houdt ik bij hoeveel er op de SSD beschreven wordt (uit nieuwsgierigheid). Tot mijn verbazing wordt er, naar mijn inzien, best veel op beschreven waarvan ik niet weet welk(e) programma('s) dit doet. Zo is er, geloof ik, binnen 4 uur tijd 20gb aan data beschreven op de ssd, terwijl ik niet veel geks heb gedaan in deze tijd. Namelijk een uur op het internet gezeten (niets gedownload of wat dan ook) en ik heb een film gestreamt naar mijn PS3 toe (film staat op andere partitie). Gisteren was het vrijwel hetzelfde, maar toen heb ik ipv een film gestreamt een game gedaan, MW2. De partitiegrootte van de SSD is gelijk gebleven. Iemand enig idee en moet ik me hier verder zorgen over maken of zit ik me nu aan te stellen? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xgn.nl/images/upload/20100411145253.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij anderen die soortgelijke informatie postten waren ook hoge waarden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ok vaag... ik heb nu Vista getracht te installen op de SSD, installatie lijkt goed te gaan, maar blijft hangen bij de laatste stap "completing installation". Al een keer opnieuw geformat, en geïnstalleerd, maar zelfs na 8 uur komt hij niet voorbij deze stap, iemand een idee waar dit fout gaat (Vista is btw een originele versie voordat iemand gaat brullen dat ik maar een originele versie moet gebruiken).

I'm lost op het moment.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mauricedb schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:55:
Met het programma Intel SSD Toolbox houdt ik bij hoeveel er op de SSD beschreven wordt (uit nieuwsgierigheid). Tot mijn verbazing wordt er, naar mijn inzien, best veel op beschreven waarvan ik niet weet welk(e) programma('s) dit doet. Zo is er, geloof ik, binnen 4 uur tijd 20gb aan data beschreven op de ssd, terwijl ik niet veel geks heb gedaan in deze tijd. Namelijk een uur op het internet gezeten (niets gedownload of wat dan ook) en ik heb een film gestreamt naar mijn PS3 toe (film staat op andere partitie). Gisteren was het vrijwel hetzelfde, maar toen heb ik ipv een film gestreamt een game gedaan, MW2. De partitiegrootte van de SSD is gelijk gebleven. Iemand enig idee en moet ik me hier verder zorgen over maken of zit ik me nu aan te stellen? :P
Programma's die naar je ps3 streamen hebben vaak een cache map. Als deze op je ssd partitie staat, wordt er dus veel naar geschreven.

Je tijdelijke internet bestanden worden tijdens het browsen ook weggeschreven, al zal dat niet snel 20GB zijn.

Als laatste kan het ook je swap-file zijn, als je deze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 12-09 23:43
offtopic:
overigens is die SMART value "Spin Up Time" is wel beetje outdated
8)

[ Voor 11% gewijzigd door Yippie op 11-04-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Roeligan schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:39:
Ok vaag... ik heb nu Vista getracht te installen op de SSD, installatie lijkt goed te gaan, maar blijft hangen bij de laatste stap "completing installation". Al een keer opnieuw geformat, en geïnstalleerd, maar zelfs na 8 uur komt hij niet voorbij deze stap, iemand een idee waar dit fout gaat (Vista is btw een originele versie voordat iemand gaat brullen dat ik maar een originele versie moet gebruiken).
Lijkt me niet SSD specifiek. Als je dat helemaal zeker wil weten: installeer op een HD en kloon deze naar een SSD. Klinkt meer als een stuk hardware dat er qua drivers geen zin in heeft. Gooi alles wat je niet perse nodig hebt eruit en voeg dat later stap voor stap toe (liefst met tussendoor een image).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik heb een 1.5TB schijf ernaast met een vista install (daar draaide mn HTPC op), zal die weer laten booten, en dan kijken of ik data kan schrijven naar die SSD. Misschien dat ik de 32bits versie ook nog eens probeer, die dvd zit toch ook in de verpakking kijken of het miss toch aan de install disk ligt.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 22:09:
[...]

Dan staat een deel van het recovery gebeuren op de HDD.
Een van mijn voormalige collega's kwam daar een beetje laat achter toen hij een Acer laptop van een schone Windows installatie wilde voorzien, HDD was toen al leeggehaald waarna recoveren niet meer kon |:(
Schone installatie en recovery, dat klinkt mij als tegenstrijdige gegevens.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roeligan schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:59:
Ik heb een 1.5TB schijf ernaast met een vista install (daar draaide mn HTPC op), zal die weer laten booten, en dan kijken of ik data kan schrijven naar die SSD. Misschien dat ik de 32bits versie ook nog eens probeer, die dvd zit toch ook in de verpakking kijken of het miss toch aan de install disk ligt.
Waarschijnlijk ontstaat het probleem door de poging om twee exemplaren van het besturingsprogramma Vista in de computer te installeren. Op de tweede schijf hoort niet hetzelfde besturingsprogramma te staan om conflicten te voorkomen.
megatronics schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:36:
Acer laptops, waarvan de herstelpartitie op de harde schijf niet is verwijderd, kunnen een schone installatie uitvoeren met de Acer Recovery functie. De gegevens op de harde schijf worden voor het geherinstalleerde besturingsprogramma ontoegankelijk gemaakt. De herstelpartitie is altijd ontoegankelijk voor het besturingsprogramma, omdat de herstelpartitie in fat32 is geformatteerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:09:
Op de tweede schijf hoort niet hetzelfde besturingsprogramma te staan om conflicten te voorkomen.
Vaag. Waarom zou het een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:21:
Vaag. Waarom zou het een probleem zijn?
Omdat de opstartpartitie op de bootschijf staat en bij twee dezelfde besturingsprogramma´s de opstartpartitie misschien niet weet welke versie van het besturingsssyteem te kiezen of het bios bij de herkenning van de tweede schijf de opstartpartitie op de tweede harde schijf tegenkomt en daardoor in conflict raakt met de eerste opstartpartitie.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:25:
Omdat de opstartpartitie op de bootschijf staat en bij twee dezelfde besturingsprogramma´s de opstartpartitie misschien niet weet welke versie van het besturingsssyteem te kiezen of het besturingsprogramma na het booten van de bootschijf misschien een tweede opstartpartitie op de tweede harde schijf tegenkomt en daardoor in conflict raakt met de eerste opstartpartitie.
Nog vager, maar wordt nogal off-topic. Imho als hij netjes bootvolgorde wijzigt, dan mag het totaal niks uitmaken of er vista of whatnot op z'n aangesloten HDD staat. Hij kan natuurlijk de hdd voor de zekerheid er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Thx voor de opmerking, zal vanmiddag eens proberen om de 2e schijf los te koppelen en dan nogmaals te proberen, will keep you posted!

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
k :) Heb je TS trouwens doorgelezen? De sata volgorde kan ook nog wel eens van invloed zijn, dus beste je ssd op eerste sata poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
_H_G_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:31:
k :) Heb je TS trouwens doorgelezen? De sata volgorde kan ook nog wel eens van invloed zijn, dus beste je ssd op eerste sata poort.
Dat klopt, ik had mijn intels op poort 2 en 3. Toen ik ze op 1 en 2 ging zetten liepen ze een stuk sneller.

Maar nog vreemder is dat ik van de week de firmware wilde updaten, nieuw systeem komt binnenkort dus wilde ze klaar maken voor trim in win7 (nu nog XP). Cdtje lag al een tijdje, paar maanden geleden gedownload en gebrand.

Cd erin, in bios raid veranderen in ide, firmware tool opstarten blijkt dat de fw al geupdate is (weet niet eens meer wat ik had gedaan...). XP opstarten, wth, hiervoor liep het balkje 3,5x. Nu opeens 1,5x.
Geen verklaring ervoor. Even buiten deze rare gebeurtenis om, ik had 2weken geledne de nieuwe Intel Matrix Storage drivers geinstalleerd, sindsdien duurde het langer om XP af te sluiten. Zal wel allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik heb ze op 1 en 2 staan (SSD op 1) en idd na uitpluizen van de TS op 1 en 3 gezet, maar met hetzelfde resultaat.

[edit]
Ik heb in mn bios AHCI aanstaan, ipv IDE of RAID, dat is toch goed?

[ Voor 25% gewijzigd door Roeligan op 12-04-2010 14:03 ]

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
  • Laatst online: 28-02-2024
Roeligan schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:50:
Ik heb ze op 1 en 2 staan (SSD op 1) en idd na uitpluizen van de TS op 1 en 3 gezet, maar met hetzelfde resultaat.

[edit]
Ik heb in mn bios AHCI aanstaan, ipv IDE of RAID, dat is toch goed?
Dat is zéér juist :+
Enkel zal je bij Vista de Intel Toolbox nog moeten installeren of een andere garbage collection software

[ Voor 13% gewijzigd door DaRkMaNFX op 12-04-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik heb nu 2x intels 80GB's

ik heb er echter nog niet de trim firmware opzitten.
nu dit word ondersteund in raid wil ik dat graag doen maar kan ik mijn firmware upgraden zonder dat mn raid uit elkaar valt en ik dus mn data kwijt ben?
ik heb de intel toolbox al gedownload maar deze herkend mn raid niet.
waar kan dit aanliggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Frogy schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:42:
nu dit word ondersteund in raid wil ik dat graag doen maar kan ik mijn firmware upgraden zonder dat mn raid uit elkaar valt en ik dus mn data kwijt ben?
Helaas wordt het nog niet ondersteund ;( Er was hoop, maar het bleek dat de nieuwe intel drivers alleen trim doorstuurt naar non-raid-members (wel prettig natuurlijk als je nog een hdd raid langs je ssd hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Frogy schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:42:
Ik heb nu 2x intels 80GB's

ik heb er echter nog niet de trim firmware opzitten.
ik heb de intel toolbox al gedownload maar deze herkend mn raid niet.
waar kan dit aanliggen?
zoals ik hierboven had beschreven had ik ook mijn fw geupdate door de raid tijdelijk 'uitelkaar' te halen. Na de update gewoon in bios weer terug in raid mode gezet, niets aan de hand. Alhoewel de fwtool wel nadrukkelijk vermeld dat er mogelijk dataverlies optreed zal ik voor de zekerheid eerst een backup maken.
_H_G_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:54:
[...]

Helaas wordt het nog niet ondersteund ;( Er was hoop, maar het bleek dat de nieuwe intel drivers alleen trim doorstuurt naar non-raid-members (wel prettig natuurlijk als je nog een hdd raid langs je ssd hebt).
thanks voor de update, ik dacht ook even dat de nieuwe drivers trim mogelijk maakte. wat een giller van intel dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebecca
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-09 22:42
Vraagje over mijn Acer aspire one AO751h Netbook met windows 7 Ultimate geinstalleerd.

Ik heb hier inmiddels een Intel 40GB V SSD ingezet en alles werkt naar behoren.
Ik moet zeggen dat hij een stuk sneller opstart en programma's snel laad.

Via de BIOS wilde ik de AHCI aanzetten maar ik kom er achter dat deze mogelijkheid niet in de BIOS aanwezig is. Graag zou ik op de netbook AHCI drivers willen zetten.

Ik heb onderstaande oplossingen geprobeerd maar die werken niet.

Register oplossing:
ACHI Windows 7

Officiele driver die ik niet aan de praat krijg.
ACHI Driver

Na installatie verschijnt AHCI niet in de Bios

Heeft iemand ervaring en een oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rebecca schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:31:
Vraagje over mijn Acer aspire one AO751h Netbook met windows 7 Ultimate geinstalleerd.
Foto van het bios?
Wat is de refen om AHCI aan te willen zetten? De ssd presteert waarschijnlijk prima op IDE. Mogelijk is de AHCI-knop verborgen. Het schijnt nogal wat moeite te kosten om de knop zichtbaar te maken. Een andere mogelijkheid is, dat het bios geen AHCI ondersteunt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Rebecca schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:31:

Ik heb hier inmiddels een Intel 40GB V SSD ingezet en alles werkt naar behoren.
Ik moet zeggen dat hij een stuk sneller opstart en programma's snel laad.

Via de BIOS wilde ik de AHCI aanzetten maar ik kom er achter dat deze mogelijkheid niet in de BIOS aanwezig is. Graag zou ik op de netbook AHCI drivers willen zetten.

Ik heb onderstaande oplossingen geprobeerd maar die werken niet.

Register oplossing:
ACHI Windows 7

Officiele driver die ik niet aan de praat krijg.
ACHI Driver

Na installatie verschijnt AHCI niet in de Bios

Heeft iemand ervaring en een oplossing voor mij?
Als deze optie niet in de bios geschikbaar is moet je mogelijk een BIOS update uitvoeren om deze optie te activeren.
Het is best mogelijk dat deze optie nooit beschikbaar zal zijn, zelfs na een BIOS update.
Dan laat je best de HDD op IDE mode staan en regelmatig de Intel SSD Toolbox laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door DaRkMaNFX op 12-04-2010 17:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Heel veel modellen van Acer heeft geen AHCI mode in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

megatronics schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:36:
[...]

Laat ik er dan maar bij zeggen dat ik niet weet in hoeverre Acer recovery installs zijn vervuild zoals die van Toshiba...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:02:
[...]

Programma's die naar je ps3 streamen hebben vaak een cache map. Als deze op je ssd partitie staat, wordt er dus veel naar geschreven.

Je tijdelijke internet bestanden worden tijdens het browsen ook weggeschreven, al zal dat niet snel 20GB zijn.

Als laatste kan het ook je swap-file zijn, als je deze hebt.
Helaas kan ik deze cache map nergens vinden :( Het gaat om PS3 Media Server.
Wat betreft de film, die is van circa 17gb en er was dus circa 20gb aan data beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Raven schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:06:
Laat ik er dan maar bij zeggen dat ik niet weet in hoeverre Acer recovery installs zijn vervuild zoals die van Toshiba...
Hahaa, inderdaad _O- Met de tijd die ik kwijt ben om die Acer meuk te verwijderen, is het gemakkelijker om een normale Windows install te gebruiken en dan zelf de drivers te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:47:
[...]

Volgens Anandtech komt Intel aan het eind van 2010 met ssd's, die gefabriceerd zijn met 25 nanometer transistors.

http://anandtech.com/show/2928

Van de website op 30 januari 2010:

Today IMFT is announcing that it has begun sampling 2-bits-per-cell MLC NAND flash manufactured using 25nm transistors. The company believed it had a 6 month head start over the competition in 34nm, and now believes that with 25nm NAND it’s roughly a year ahead of anyone else.

Volume production will happen sometime in Q2, with products shipping before the end of the year. In my last SSD article I mentioned that Intel’s 3rd generation X25-M would be shipping in Q4 at 160GB, 320GB and 600GB. These drives will use IMFT’s new 25nm flash.
Zijn er nog meer artikels hierover te vinden? Ik vind dat er zo bar weinig over wordt geschreven / gespeculeerd (qua spec.) dat je bijna denkt dat Intel het iets rustiger aandoet.

[ Voor 17% gewijzigd door Margin Call op 13-04-2010 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Gisteravond nog steeds niet gelukt om op de SSD te installen.

Ik heb eerst de HDD losgekoppeld en opnieuw vista 64 geprobeerd, blijft hangen op hetzelfde punt (progress bar loopt tot hetzelfde punt bij "completing instalation") Toen SSD op andere poort gezet en nogmaals vista 64 geprobeerd, resultaat hetzelfde.

Toen de vista 32 uit de doos gehaald (misschien is mn DVD beschadigd) maar helaas, hetzelfde euvel, ook op hetzelfde punt strand de installatie.

Nu heb ik de install op mn HDD weer gefixed (die was ook beschadigd blijkbaar na al die install's) en vanavond eens kijkens als ik de SSD erbij prik of ik een scan op het beestje los kan laten, misschien zitten er een paar slechte sectors op de drive :?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn 2 vertex 30Gb's zijn zo kneitertje hard gedegradeerd dat raid ook niet zo veel zin meer heeft. Ik vervang ze door een postville 80gb. Dan kunnen de vertexen mooi in m'n laptop en andere workstation. :)

Al zou de garbage collection firmware in de vertex ook in Raid goed moeten werken niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
maratropa schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:50:
Mijn 2 vertex 30Gb's zijn zo kneitertje hard gedegradeerd dat raid ook niet zo veel zin meer heeft. Ik vervang ze door een postville 80gb. Dan kunnen de vertexen mooi in m'n laptop en andere workstation. :)

Al zou de garbage collection firmware in de vertex ook in Raid goed moeten werken niet?
Bedoel hier dan software of hardware RAID.

Zo ver ik weet is er nog geen enkele hardware RAID controller op de markt die het TRIM commando doorlaat.
Areca gaat dit pas toepassen / implementeren in hun ARC-1880 (6Gbps reeks).

Vermoedelijk geeft software raid deze commando's ook niet door, waardoor er degradatie na verloop van tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
DaRkMaNFX schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:58:
[...]

Bedoel hier dan software of hardware RAID.

Zo ver ik weet is er nog geen enkele hardware RAID controller op de markt die het TRIM commando doorlaat.
Areca gaat dit pas toepassen / implementeren in hun ARC-1880 (6Gbps reeks).

Vermoedelijk geeft software raid deze commando's ook niet door, waardoor er degradatie na verloop van tijd is.
Ik heb het over de GC he, ik begrijp dat trim niet werkt in raid. Als in, ik heb nu 2 vertexen in raid 0 staan op een ihcr8, met firmware 1.3. Die degraderen sowieso rap. Zou een firmware met GC verbetering geven in raid?

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 13-04-2010 11:25 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Het is de proberen. Volgens mij is het verschil:
- 1.3 had wel goede GC, maar had niet altijd door dat een computer idle is
- 1.4 had minimale GC, net voldoende om TRIM opdrachten te verwerken (volgens Tony is het niet de term GC waardig. Het zal meer de standaard wear-leveller zijn, die met de TRIM informatie al voldoende weet om voor volledige unused pages te zorgen)
- 1.41 brute-force GC (wacht niet op idle). Zelfs tijdens benchmarken is het te merken. Een van de doelgroepen is raid gebruikers
- 1.5 die beide kan (TRIM ondersteuning en goede GC voor de non-trimmers. Die zou je dus moeten draaien ipv 1.3)

Nu lees je nog belabberde resultaten op het OCZ forum, maar of dat nu de schuld is van de firmware.. Soms lees je dat mensen een raid van verschillende firmwares draaien, en schijnbaar moet je na het upgraden van de firmware ook een Sanitary Erase doen (dus de raid moet je opnieuw opbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dank voor de info. De Postville is al besteld dus ze gaan er sowieso uit. Het is mijn werk-werkstation en ik vind 1 intel net iets veiliger dan 2 vertexen in raid 0 voor mijn gevoel. Maar ik moet er sowieso nog Firmware 1.5 op zetten. (en dan dus ook nog speciaal erasen?)

Het blijft wel tekenend voor de betrekkelijkheid van synthetische benchmarks om te zien dat in Crystaldiskmark m'n vertexen qua snelheid over het algemeen gehalveerd zijn, maar qua gebruik in windows nog zeer snel aanvoelen..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 13-04-2010 13:58 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roeligan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:14:
Gisteravond nog steeds niet gelukt om op de SSD te installen.
Opties zijn: CMOS reinigen, bios op ide zetten, Windows 7 proberen, Ubuntu proberen, ssd in een ander systeem proberen, kabeltjes vervangen, alle usb-apparaten los koppelen, ssd formatteren.
Wat zijn de specificaties van het systeem?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
maratropa schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:58:
Het blijft wel tekenend voor de betrekkelijkheid van synthetische benchmarks om te zien dat in Crystaldiskmark m'n vertexen qua snelheid over het algemeen gehalveerd zijn, maar qua gebruik in windows nog zeer snel aanvoelen..
Klopt ook, ik draai die benches ook niet meer zomaar om even te kijken hoe het nu ervoorstaat met de ssd. In real life is mijn systeem nog net zo snel als in het begin, zo niet zelfs nog sneller (zie mijn eerdere post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
De SF1200 controller doet het prima: (anand review)

http://www.anandtech.com/...iewed-sf1200-is-very-good

Wel nog erg duur. Ik vind ze iig nog niet een meerwaarde hebben ten opzichte de intels. Tenzij je ECHT die sequentiele schrijfsnelheid nodig hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Weer een bericht over de nieuwe Intel SSD's die eraan komen, maar weer niets echt nieuw.
http://www.fudzilla.com/content/view/18459/36/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
abusimbal schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:58:
Weer een bericht over de nieuwe Intel SSD's die eraan komen, maar weer niets echt nieuw.
http://www.fudzilla.com/content/view/18459/36/
Idd alleen een verwachting dat het wordt uitgesteld. Ik hoor en lees te weinig over nieuwe SSD dat ik denk dat we dit jaar geen nieuwe SSD van intel kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Het zijn enkel Value drives (V-versie) waar ze over spreken.
Over de M-versie reppen ze geen woord. Wachten tot 2011 dus ;)
Intel Postville refresh

Intel has finally revealed that its next generation Postville refresh SSD drives are going to be based on 25nm MLC process. One of the attractive drives that should launch in Q4 2010 from this gang is the X25-V 80GB drive.

This will be Intel’s second value SSD mobile drive and it will succeed the 40GB X25-V 34nm Postville. Intel also plans a 40GB version of 25nm drive but this one should not be arriving before Q1 2011.

For some reason 1.8 inch 25nm drives in 160GB and 300GB will also get delayed to Q1 2011 and with their introduction Intel will retire the X18-M 34 and 50nm drives.

All in all the future of SSD in 2011 looks pretty 25nm.

[ Voor 73% gewijzigd door DaRkMaNFX op 14-04-2010 17:08 . Reden: Add full article ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Laatst online: 15-09 18:18
Na wat wikken en wegen ook maar een ssd gekocht. Dit was ook gelijk een goede reden voor mij om van XP over te stappen naar Windows 7 :). Gisteren de Intel 80 GB Postville en een versie van Windows 7 ontvangen. Natuurlijk gelijk geinstalleerd en even getest (E8400, GA-EP45-UD3R, ICH10R, AHCI aan met MS AHCI Driver voor Trim support).

Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/7519/crystaldiskmark1342010.png

Windows 7 is eventjes wennen maar alles gaat nu supersnel en ik ben meer dan tevreden.

Ik heb wel een vraag. Al mijn harddisks (dus ook mijn boot) staan bij veilig verwijderen hardware. Ik weet dat dit door AHCI komt maar ik had dit bij XP niet. Is dit standaard bij Windows 7? Je zou maar per ongeluk je boot drive uitwerpen ipv je USB stick }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 15:51
Is er een prestatieverschil mbt de capaciteit? Dus bijvoorbeeld:
pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 Kit 128GB
pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 64GB

Zijn deze 2 schijven even snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01
Als je op het tabje specs & afbeeldingen klikt, zie je onderaan de prestaties. Bij deze in dit geval zijn de prestaties gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Als ik de crystaldiskmarks van de Postville 80GB hierboven vergelijk met de mijne, dan schrijft mijn 160GB op sequentieel, 512k en 4k qd32 ongeveer 25 MB/s sneller. Ik vraag me af of dat aan andere componenten kan liggen of dat die 160GB gewoon iets sneller is?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
totalatool schreef op donderdag 15 april 2010 @ 08:34:
Als ik de crystaldiskmarks van de Postville 80GB hierboven vergelijk met de mijne, dan schrijft mijn 160GB op sequentieel, 512k en 4k qd32 ongeveer 25 MB/s sneller. Ik vraag me af of dat aan andere componenten kan liggen of dat die 160GB gewoon iets sneller is?
De 160GB van Intel is net iets sneller dan de 80GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
De 160GB is inderdaad sneller. Waar dat precies aan ligt.. Dacht dat de 160GB ook maar aan één kant gevuld is (maar dan met 16GB flashchips ipv 8GB). Misschien dat die flashchips sneller zijn.

[edit] dacht niet dat 4K ook zoveel sneller is? Er zijn ook 80GB gebruikers die hoge snelheden halen. Of vergelijk je beide met write-cache uitgeschakeld?

[ Voor 12% gewijzigd door _H_G_ op 15-04-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 11:46:
- 1.5 die beide kan (TRIM ondersteuning en goede GC voor de non-trimmers. Die zou je dus moeten draaien ipv 1.3)
die GC werkt eigenlijk alleen maar als je je PC in de Bios hebt staan ofzo.. Windows is toch altijd bezig op de achtergrond.. en dan doettie niks meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 08:51:
die GC werkt eigenlijk alleen maar als je je PC in de Bios hebt staan ofzo.. Windows is toch altijd bezig op de achtergrond.. en dan doettie niks meer..
Zeker weten? Die van 1.41 doet het in ieder geval (ben nog niet naar 1.5 gegaan omdat het nu lekker draait). Maar raar als het in 1.5 slechter is geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door _H_G_ op 15-04-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Nou eindelijk vista op mn SSD kunnen installen. Na een sanitary erase opnieuw geprobeerd en weer blijven hangen bij "completing installation". Nog een keer gedaan met IDE modus ipv AHCI et voila... werken.

Als ik BIOS nu weer op AHCI zet laad windows niet, en blijft hij rebooten, op IDE doet hij het gewoon wel... vaag, zal nog wel even kijken of er nieuwe drivers zijn voor mijn mobo.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 160 GB versie is wel wat sneller, maar 25 MB/sec? Dat is wel héél veel. draai eens dezelfde benchmark als hierboven en post de resultaten eens dan, want dat je 110 MB/sec haalt met een postville, in welke grootte dan ook, is op zich wel merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb een crystaldiskmark 3.0 x64 gedraaid met dezelfde instellingen als xingchen hierboven, dwz 5x 1000MB. Ik kan helaas de screenshot ervan niet posten de komende dagen (ben niet thuis), maar ik zag vanmorgen de write bij seq, 512K en 4K QD32 op zo'n 25MB/s hoger staan dan de scores hierboven. Het was overigens geen uitzondering, want bij 5x 50MB had ik vrijwel exact dezelfde scores.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Roeligan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:36:
Als ik BIOS nu weer op AHCI zet laad windows niet, en blijft hij rebooten, op IDE doet hij het gewoon wel... vaag, zal nog wel even kijken of er nieuwe drivers zijn voor mijn mobo.
Windows 7 toch? Als je hier ff zoekt zal je je antwoord vinden :) Komt regelmatig langs (Windows 7 bug wat met een registry aanpassing ofzo gefixed is). Bijvoorbeeld hier.

110MB/s voor een Postville 160GB heb ik meer dan eens gezien (het ligt ook een beetje aan de driver en rest van hardware wat je max kan halen). edit: In deze draad zijn meerdere screens te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 15-04-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Is Vista64, geen idee of dat verschil maakt?

RatPack #814

Pagina: 1 ... 30 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD