Na al ruime tijd meegegluurd te hebben in het SSD topic en al zeer lang uiterst geïnteresseerd te zijn in deze prachtige techniek sta ik nu op het punt om toch maar over te stappen, ondanks de nog steeds vrij pittige prijzen. Toch heb ik nog wel wat vragen/overwegingen, hopelijk kan iemand hierop reageren.
Huidige situatie:
AMD AM3 Phenom II X4 810
4GB DDR3
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P (SB750 Southbridge) (F7 Bios)
Windows 7 Ultimate 64bit
2 x Samsung SpinPoint P120 SP2504C (250GB) (in Ide mode meen ik)
Als intensieve photoshopper, multitasker, Grote bestanden uitpakker en (HD) videobewerker erger ik mij de laatste tijd dood aan de HDD performance. Dat eeuwige ratelen en maar niet opschieten... Momenteel heb ik op beide hdd's een deel van de programma's staan (de eerste het OS (C:) en de tweede (E:) de meeste overige programma's/games). Daarnaast nog een temp partitie met download ruimte, tijdelijke opslag, scratch ruimte etc. en een media partitie met alle belangrijke media.
De huidige performance met crystaldiskmark is bedroevend (clean install zal wel een hoop schelen maar dat terzijde):
5 – 1000mb C: (OS) E: (Meeste programma’s) |
Seq 67.32/66.53 69.01/68.24 |
512K 30.03/35.9 34.74/40.97 |
4K 0.419/0.778 0.522/0.798 |
Mijn ogen zijn al zeer lang gericht op de Intel X25-M Postville en ik wil dan ook voor de 80GB retail (met bracket) versie hiervan gaan. Nu zit ik echter nog met hoe ik alles wil gaan instellen, ik heb een potentieel scenario bedacht al twijfel ik vooral over de benodigde instellingen (AHCI, RAID, IDE) en welke bussen ik moet gebruiken (SB750 en/of de Gigabyte Sata poorten)
Scenario
Intel X25-M OS + Kleine apps + Design Software
Samsung HDD's in Raid 0 (meedere partities) Games + Overig (scratch files?) + Media
Raid 0 geeft mij hopelijk eveneens een performance boost voor het uitpakken van grote bestanden en wegschrijven van foto's/video's etc. Vandaar dat ik mij afvraag op welke schijf ik de scratch files moet gaan plaatsen. Op de SSD zelf is misschien toch nog het snelst? Wear levelling maakt mij weinig uit, een SSD gaat toch wel lang mee. Alle belangrijke data wordt dagelijks online gebackupped (Mozy Home pro).
Lastig hierbij is dat de SB750 niet geweldig lijkt te presteren in AHCI en dat juist die mode nodig lijkt voor de beste performance en de combinatie single disk plus Raid op 1 controller. Maar hier weet ik weinig vanaf dus vandaar mijn post. Mogelijk kan ik de Intel in IDE op de SB750 laten zitten en de Samsungs in Raid op de Gigabyte controller?
Verder wil ik er eigenlijk zo min mogelijk omkijken naar hebben, vandaar dat ik ook heb gewacht op Windows 7. Ik ga er vanuit dat alles goed gaat qua page file, defragmentatie uit, alignen, TRIM etc. als ik de Intel SSD in mijn pc hang en Windows 7 op de ongepartioneerde SSD installeer (zonder onderpartitie dus)? Daarna zal ik uiteraard de performance even meten/controleren maar ik hoop dat deze dan gewoon ruim voldoende is.
Comments? Het is een vrij lange post, dus als deze misschien beter ergens anders geplaatst kan worden; let me know!