ktf schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:59:
[...]
Grote onzin, dat is erg afhankelijk van het soort composiet of metaal. Vorige week heb ik een stuk simpel gietaluminium moeten repareren, dat is gewoon bros gebarsten, niks buigen of scheuren. Lasnaden zijn vaak ook erg bros. Net op diezelfde manier kun je met de juiste plastics een ongelofelijk taai composiet maken.
Zoek maar eens naar de J-nose van de Airbus A380. Het vliegtuig bestaat grotendeels uit aluminium, maar de delen die het meeste energie op moeten nemen (impact uit bird strike) zijn van composiet, glasvezel plus PPS om precies te zijn. Die composiet doet het dus beter dan elk denkbaar metaal wat dat betreft, anders hadden ze echt de moeite niet genomen die uit composiet te willen maken.
Momenteel is men ook bij een Duitse autofabrikant (ik weet niet meer precies welke) bezig met kreukelzones uit composiet te maken. Voordelen: goedkoper te produceren, makkelijker te berekenen, veel lichter... de notie dat composieten makkelijk breken is er een uit een ver verleden.
Ok goed, jij je zin maken we een wat gedetailleerder antwoord:
Mechanische constructies (zoals rolkooien) welke op wisselende manieren belast worden (niet enkel op druk en ook schokken te verwerken krijgen) worden veelal van gesmeed metaal gemaakt. Waarom: Metaal heeft een voorspelbaardere maximale belasting, verder als je de constructie overbelast krijg je vervorming maar (meestal) nog geen totale faillure.
Veel composieten (en dan bedoel ik dus niet metaal composieten maar (kunstof)vezel gebaseerde composieten) breken bij overbelasting, daarvoor geven ze geen, voor de 'leek', duidelijk waarneembare waarschuwing. Ook kan de breuk makkelijk onopgemerkt blijven (en ja ik weet dit kan in een las ook gebeuren maar bij een composiet is het veelal nog een stuk linker/ernstiger) waardoor mensen dus rondrijden met een niet effectieve rolkooi.
Hier zijn uitzonderingen op, en bij gedetailleerd maat ontwerp waar veel tijd en moeite in zit (zoals een auto maar niet bij een rolkooi over het algemeen, dat scheelt wel wat aan ontwerpuren) is er meer tijd/geld om een perfecte optimalisatie te doen met andere materialen. Bij een kleinere serie grootte en dus minder geoptimaliseerde ontwerpen (zoals een rolkooi) is hier de tijd en het geld niet voor, dit loont zich niet.
Verder is het bij een rolkooi ook niet zo praktisch als je die slecht repareren kan (composiet repareren is gewoon veel lastiger dan metaal over het algemeen). Bij bijvoorbeeld een Lotus Elise/Exige is dat een 'probleem' als je structurele schade hebt is het erg tijdrovend omdat goed te krijgen. Dat komt onder andere (één van de andere redenen is het vele gebruik van lijm wat lastig demonteren is) door het gebruik van metaal composieten.
Dat je dan met Giet-aluminium aan komt als bewijs dat materiaal bros is tja, zo lust ik er nog wel een paar, lekker logisch ook om een rolkooi uit gegoten metaal te maken
En dat makkelijker berekenen dat is gewoon gelul, er is letterlijk duizenden jaren ervaring met metalen en echt enorm goede computer analyse, met bijvoorbeeld composiet computer modellen gaat de techniek hard maar komt men echt nog lang niet in de buurt bij de nauwkeurigheid van de computermodellen van metalen tegenhangers.