AtleX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:43:
[...]
Wellicht verwar je een ruimer autobudget - en een daarmee samenhangende autokeuze - met een aanwezig autohart.

Een auto kopen, de opties selecteren die jou het rijden zoveel mogelijk uit handen nemen, en 'm alleen bezitten als vervoersmiddel is niet mijn definitie van een autohobbyist nee.
Ook in mijn ogen maakt dat je geen autohobbyist

. En ook geen autoliefhebber. Een autohobbyist associeer ik met iemand die als hobby graag aan auto's klust, terwijl ik bij een autoliefhebber het beeld heb van iemand die houdt van autorijden en een voorliefde heeft voor auto's die op wat voor manier dan ook speciaal zijn. Vrijwel altijd is een autohobbyist ook een autoliefhebber, maar lang niet iedere autoliefhebber is een autohobbyist. Een petrolhead is mijns inziens een extreme autoliefhebber (niet negatief bedoeld).
Gisteren kwam ik een man van een jaar of 25 tegen die net zijn Volkswagen Jetta uit omstreeks 1985 parkeerde. De auto zag er volledig origineel uit en blonk aan alle kanten. Terwijl hij langs de auto liep, viel hem een vlekje of iets dergelijks op, want voor hij doorliep naar de voordeur veegde hij nog even dat plekje schoon.
Uit jouw beschrijving meen ik te begrijpen dat deze Jetta-eigenaar volgens jouw interpretatie geen autoliefhebber kan zijn, omdat hij (waarschijnlijk) niet voortdurend aan zijn auto sleutelt of hem sneller probeert te maken. Mijns inziens is hij echter een uitstekend voorbeeld van een autoliefhebber.
Een auto kopen [...] en 'm alleen bezitten als vervoersmiddel is niet mijn definitie van een autohobbyist nee.
Dat ben ik volledig met je eens.
Een auto kopen, de opties selecteren die jou het rijden zoveel mogelijk uit handen nemen [...] is niet mijn definitie van een autohobbyist nee.
Dat ben ik niet zonder meer met je eens. Als een auto is uitgerust met cruise control, betekent dat niet dat je
altijd met de cruise control ingeschakeld hoeft te rijden. En zelfs als de CC tijdens het woon-werkverkeer gewoonlijk is ingeschakeld, doet een autoliefhebber dat natuurlijk niet op bochtig weggetje. Verder ontgaat me het eerder door jou gelegde verband tussen comfortopties zoals stoelverwarming en een verminderde driver experience. Ik zie de relatie niet

. Hetzelfde geldt voor een nieuwe auto: waarom zou je met een gloednieuwe 328i geen autoliefhebber zijn en met een 10 jaar oude 325i wel?
Een goede grap mag vrienden kosten.