EN-IS schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:09:
[...]
Ik dacht dat het de volgende is: elke keer als je een update uitvoert of een herstel voor je iPhone, wordt er gegevens over je iPhone info gestuurd naar Apple, ook firmware informatie wordt tevens naar Apple gestuurd. Apple keurt het goed (waarschijnlijk een goedkeuringsprocess) en stuurt een reactie terug naar iTunes. Hierna kun je het updaten/restoren.
Een signed FW 3.1.3 betekent voor jou, dat het niet mogelijk is terug te gaan naar FW 3.1.2, want deze wordt niet meer "goedgekeurd" door Apple, FW 3.1.2 is dus geen "signed firmware".
Daarom introduceerde een aantal maanden geleden Saurik (ontwikkelaar van Cydia) een eigen server, die elke firmware goedkeurt en zo kun je terug van 3.1.2 naar bijvoorbeeld 3.1 enzovoort. Daarbij, door je gegevens op te slaan op de server van Saurik (ECID van je iPhone) kun je in de toekomst ook terug naar de FW die je op dat moment gebruikte, dus als jij bij FW 3.0 je gegevens bij Saurik hebt opgeslagen (ook een automatisch process via Cydia), dan kun je in de toekomst, van FW 4.0 terug naar FW 3.0!
Als ik het niet correct heb, mag men me natuurlijk verbeteren

Hmm, het principe is goed, maar de uitwerking is wat anders. Het staat zelfs in de TS

. Wat het is met signed firmware is dat deze digitaal ondertekend wordt. Denk aan het DRM systeem. Je krijgt een 'certificaat' op je firmware van Apple als je je iDevice hersteld. Deze certificering wordt 24 uur na het introduceren van een nieuwe firmware gestopt voor de oude firmware (in dit geval werd 24 uur na het uitgeven van 3.1.3 geen certificaat meer gegeven voor 3.1.2). Hierdoor kan je niet meer rechtstreeks bij Apple terecht voor certificaten van oudere firmware versies.
Nu heeft Saurik een server opgezet die deze certificaten opslaat, waardoor je deze alsnog kan krijgen nadat Apple ze zelf niet meer uitgeeft. Per iDevice en firmware is er een uniek certificaat. Hiermee kan je dus naar een firmware downgraden waarvan je deze hebt laten opslaan. Zou je bijvoorbeeld van versie 3.0 (die je hebt laten opslaan) direct naar 3.1.2 zijn gegaan, zou je vanaf 3.1.2 alleen kunnen downgraden naar 3.0 en niet naar 3.1 bijvoorbeeld. Met de komst van 3.1.3 en het lastiger geworden jailbreaken wil je nu liever bij 3.1.2 blijven.
Bijkomend probleem van deze certificering is dat de server van Saurik ook afhankelijk is van Apple. Het certificaat wordt namelijk niet opgeslagen op je iDevice of op je PC zelf, waardoor het opslaan van de zogenoemde SHSH key bij oudere firmware alsnog niet kan lukken als je iDevice bijvoorbeeld wordt geleverd met 3.1.2 en je hier op wilt blijven. Je zal in Cydia te zien krijgen dat je de SHSH van 3.1.3 hebt. Of je alsnog bij 3.1.2 kan blijven, of kan downgraden naar 3.1.2 weet ik niet, maar ik denk niet dat het kan tenzij je de check er op een of andere manier uit weet te halen (met bijvoorbeeld pwngtool) (blijven op je versie heb ik zelf gedaan, downgraden heb ik geen ervaring mee en kan ik niet bevestigen).
Disclaimer: dit is berust op mijn idee hoe het hele certificering werkt. Ook hier kunnen fouten in staan.